سپیده امید: کاوشی در مهدویت

مشخصات کتاب

سرشناسه : اسحاقی، سیدحسین، 1341 -

عنوان و نام پدیدآور : سپیده امید: کاوشی در مهدویت/ حسین اسحاقی؛ [برای] مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما.

مشخصات نشر : قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، 1380.

مشخصات ظاهری : [191] ص.

فروست : بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)؛ 948. مرکز پژوهش های صدا و سیما؛ 1.

شابک : 964-371-059-9 :9000 ریال

یادداشت : پشت جلد لاتینی شده:Hosayn Eshapi. Sepideye Omaid = Dawn of hope.

یادداشت : چاپ دوم: 95001382 ریال :ISBN 964-371-326-1

یادداشت : کتابنامه: ص. [189] - 190؛ همچنین به صورت زیرنویس.

موضوع : محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم، 255ق -

موضوع : محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم، 255ق. - -- کتابشناسی

موضوع : مهدویت

شناسه افزوده : صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. مرکز پژوهشهای اسلامی

شناسه افزوده : حوزه علمیه قم. دفتر تبلیغات اسلامی. بوستان کتاب قم

رده بندی کنگره : BP224/الف53س2 1380

رده بندی دیویی : 297/462

شماره کتابشناسی ملی : م 80-28527

ص:1

اشاره

ص:2

ص:3

ص:4

با قدردانی از تمام همکارانی که در تولید این اثر نقش داشته اند از جمله:

ویراستار: علی اکبر علی زاده / کنترل ویرایش: محسن صادقی و محمد نقویان / اصلاحات حروف نگاری: محمود هدایی و راضیه بذرافشان / صفحه آرا: احمد اخلی / نمونه خوانی: محمدجواد مصطفوی و جلیل حبیبی / کنترل نمونه خوانی: ولی قربانی / کنترل فنی صفحه آرایی: سید علی قائمی / نظارت و کنترل: عبدالهادی اشرفی / مسئول تولید: حسین محمدی / پی گیر چاپ: سید رضا محمدی

ص:5

تقدیم به او که:

جهان با وجود او بر مدار عشق می چرخد؛

خورشید به یمن درخشش نورش ارض و سما را نورباران می سازد؛

از فیض نگاهش، قلب منتظران چشم به راهش به تپش درمی آید؛

و با آمدنش قدم بر چشمان ما می نهد.

یا بنَ الحَسَن روحی فِداک مَتی تَرانا و نَراک؛

ای امام زمان! جانم فدایت، کی می رسد آن هنگام که شما ما را و ما شما را ببینیم؟!

ص:6

دیباچه

دیباچه

سلام بر انتظار، سلام بر منتظران، سلام برآنان که تبلور باران نورند؛

سلام بر آنان که اشتیاق را با انتظار درآمیخته و از آن عشقی مقدس ساخته اند؛

سلام بر منتظران همیشه بیدار شیعه که انتظار را وسیله شتافتن به حق و تاختن به ناحق می دانند؛

سلام بر مفسران «هَیهات منّا الذِّلَّه» که تا صبح ظفر می سوزند و هرگز نمی سازند؛ و سلام بر سردار بزرگ پنهان در سراپرده غیب که به انتظار یاری بندگانِ فتاده در سیلاب حیرت است. آن موعود که منتظران چشم به راه، به یاد او، چشم به افق های دور دوخته اند تا با آمدنش شکوفایی گل های امید را به نظاره نشینند.

ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی

دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی

آن چه در پی می آید قطره ای از دریای بیکران «معرفت» به قبله خوبان، مهر تابان، موعود آخرالزمان است، امید که بذر محبت را بیش از پیش در قلوبمان بیفشاند و اطاعت از محبوب را در اعمالمان به بار نشاند و «زیارت» و «شفاعت» نوررویان را ارمغانمان سازد.

ص:7

از جناب حجه الاسلام سیدحسین اسحاقی که دست یاری به ما داده اند تا با نام محبوب، خانه دل منتظران را آذین بندیم و برادران بزرگوار در بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی) که زمینه چاپ و انتشار این اثر را فراهم کرده اند، سپاس گزاریم و پنجره چشمانمان را به سوی نسیم رهنمودهای سودمند می گشاییم.

مدیریت پژوهشی

مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

ص:8

مقدّمه مؤلّف

مقدّمه مؤلّف

سلام بر تو ای طلوع تمامَتِ زیبایی! ای بلندای شکوهمند تمنّایی! ای همیشه مهربان و ای همیشه بیدار! سلام بر تو ای بقیه گرانقدر الهی! درود بر تو ای ذخیره بی همتای پیامبران! ای باب اللّه و ای حجت خدا!

درود بر تو ای وجه اللّه! ای نور خدا! ای حریم دارِ کبریایی و ای صراط مستقیم! ای میثاق خداوندی! ای وعده ازلی و ای پناهِ سرمدی! سلام بر تو ای کشتی نجات! ای ینبوع حیات! ای حجت معبود و ای وارث موعود! درود بر تو ای درهم کوبنده ستمگران! ای بر افرازنده پرچم ایمان و ای منتقم خون شهیدان! سلام بر تو ای حجت خدا در زمین! ای صاحب اختیار! ای ولی دلسوز و ای راهنما به اراده الهی! سلام بر تو ای بهارِ مردم و ای خوشیِ ایّام! ای مهدی امّت و ای قائم منتظر و ای عدل مُشْتَهَر!

سلام بر تو و بر نیاکان پاک زادتْ! سلام بر تو و بر دوستداران پاک نهادتْ که پیشانی شان آشنای سجده گاه نیاز است و در نیایش خویش، خواهشِ تو در سر دارند.

کی می آیی، ای صمیمیت پنهان! ای مدار زیبایی ها و بیداری ها! ای عزیز زمین و زمان! ای آشناترین حدیثِ دلدادگی! ای قدیمی ترین آرزوی دل های شیفته و پریش! دیرزمانی است که سینه های سوزان و چشم های گریانِ منتظرانْ بر جاده فَرَج! در انتظار طلوعت نشسته اند.

ص:9

دیر هنگامی است که دست های خسته و لرزان مریدان و غلامان درگاهت، بر آستانه ظهورِ آسمانی و حضور لایتناهی تو، به اشتیاق نشسته است.

ای غایب از نظر! هر چند فراق تو را امید وصالی است؛ هنوز هجر تو در باورم نمی گنجد. بیا و آیینه دلِ آرزومندان را به نور جمال کبریایی ات روشن گردان و زنگار دل مردگی و خمودی را از صفحه جان ها بزدای. بیا و تشنگانِ به انتظار نشسته را، از زلال ظهور و صافی حضورت بنوشان. بیا و خلعت قیام بر قامت قائمانه خویش تا قیام قیامت برافراشته دار و سینه افروخته شیعیان را به مرهم فَرَج، التیام بخش.

ای دیدار تو را هزار جان رایگان! چه زمان! باد از طرّه مشکبوی تو نافه گشایی می کند.

بیا که با تو هر روز، امروزند و بی تو هر روز، دیروز؛ با تو من می خندم، می گریم، می بالم، می شورم، می نازم، می تازم، و می مانم؛ بی تو، من ماندن را نیز از یاد برده ام، با تو هر رمز و رازی گشوده است و بی تو هر واژه، رمزی است. آری، با تو بارانْ پیام برِ طراوتْ است و بی تو باران هق هق گریه، آمدنت را بارها در زیر سایبان «کمیل» گریسته ایم و در روشنای آفتاب «ندبه» نام تو آواز داده ایم، هر سپیده دم، بر «عهد» خود تازه نمودیم و با «آل یاسین» تو را سلام دادیم، ای موعود! بوی آمدنت کی می آید!

ای مهربانِ دور از نظر! سلام بر حضورِ غایبانه ات، بر ما بسیار سخت است که همه را ببینیم و تو را نبینیم. بر ما سخت است که جز تو همه پاسخمان دهند! بر ما سخت است مولایمان در کنارِمان نباشد.

ای امید دل هایی که در دوازده قرن غیبت! چشم انتظارت ماندند و با قلبی

ص:10

سوخته شکستند و رفتند.

عاشقان تو می دانند که دوازده ستوده خداوندی را تو تمامی، رهایی بندگان را تو توانی و تاریکی دل های منتظران را تو شهابی، در انتظار آمدنت می مانم و تو، همین روزها می آیی، می دانم زیرا دشت ها بی تو خسته اند، آسمان خاکستری است و فصل ها سر در گریبان، چشمه ها تشنه اند، آفتاب غمگین، کوچه ها غریب، لحظه ها سنگین، نگاه ها منتظر و زمین بی پناه.

وقتی بیایی ناگهان ویرانه ها آیینه می شوند و دل های نجیب در زیر سایبان دست های تو پناه می گیرند. وقتی بیایی ما را با ارّابه آفتاب تا مهتابی دریا می بری و تمام قسط های دلتنگی ما را می پردازی. آری، می آیی و بر ظلم های کهنه تاریخ مرهم عدل می نهی و بر سلسله گلْ، عطر و عود می پراکنی.

ای همیشه سبز! چشم به راه آمدنت، در جاده های سرد انتظار ره می پیماییم. چه بگویم که از عشق سرودنِ تو، آبشار به تپش می افتد و از شوق بودنِ تو، آسمان شب، ستاره می زاید.

در هنگام رستن و فصل شکفتن، آن گاه که خاک ترک برمی دارد و باغ در باغ، شکوفه زار در شکوفه زار، برهوت جان، هم رنگ بهشت روشن خدا نور باران می شود و طلوع موعود را در دامن دشت و شفق می پراکند، هم چون بلبلان، واگویه ای از درد اشتیاق می سراییم و تحفه منتظران خورشید می سازیم.

این حدیث انتظار در «نُه بخش» تقدیم مهدی جویان شده است. در مطلع آن نگاهی گذرا به دمیدن روحْ در بهار وزشِ نسیم سعادت در کالبد جانِ جهان تا شامگاه غیبت شده و در دگر بخش، اعتقاد به مهدویت در سایر ادیان و ملل مورد بررسی قرار گرفته است. در تکاپویی دیگر چهره نور در نورالأنوار، کلام

ص:11

وحی به تصویر در آمده، آن گاه امام عج الله تعالی فرجه الشریف و جامعه مطلوب و موعود روشنانِ راهمان گردیده و سپس وظایف منتظران وصلْ به طلیعه سحری و سپیده امیدواری را بر شمردیم و پرسش و پاسخ های درباره حضرتش را بررسیدیم. و در گامی دیگر جرعه ای از چشمه سار عرفان و ادب تحفه مهدی دوستان نمودیم، آن گاه توشه فرهنگ سازان فراهم ساختیم و نوشتار را به امید شیرازه بستن کتاب گسسته عشق به آخر رساندیم و دفتر زندگی را بی حضور او از سر گشودیم و دل در تمنای وصال او سرخوش نمودیم و پنجره دیدگانمان را هماره به سوی نسیم سودمند محبّت یاران گشودیم.

و به امید هنگامه وصل لحظه شماری می کنیم و با امام راحلمان هم آوا می شویم:

غم مخور ایام هجران رو به پایان می رود

این خماری از سر ما می گساران می رود

پرده را از روی ماه خویش بالا می زند

غمزه را سر می دهد غم از دل و جان می رود

بلبل اندر شاخسار گل هویدا می شود

زاغ با صد شرمساری از گلستان می رود

محفل از نور رخ او نور افشان می شود

هر چه غیر از ذکر یار از یاد رندان می رود

ابرها از نور خورشید رخش پنهان شوند

پرده از رخسار آن سرو خرامان می رود

وعده دیدار نزدیک است یاران مژده باد

ص:12

روز وصلش می رسد ایام هجران می رود

و به انتظارت می مانیم، ای یگانه سبز!

ص:13

بخش اوّل: از تولد تا غیبت

اشاره

بخش اوّل: از تولد تا غیبت

زیر فصل ها

میلاد مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

اسامی و القاب امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

دوران زندگانی حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

غیبت امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف

سفیران امام علیه السلام در عصر غیبت صغری

غیبت کبری

نیابت عامه

غیبت از نگاه معصومان علیهم السلام

دیدار در زمان غیبت

وظایف شیعیان در عصر غیبت

میلاد مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

میلاد مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

هنگام تولد امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، حدود 35 سال از ساختن شهر سامرا می گذشت؛ شهری که در کنار ویرانه های شهر قدیمی بنا شده بود و با این که این شهر به عنوان پایتخت دوم خلافت بغداد به حساب می آمد، از همان آغاز مقرّ خلیفه عباسی شد. معتصم عباسی، هشتمین خلیفه بنی عباس در سال 218، یعنی آغاز خلافت خود، امر به ساختن این شهر کرد و سپس بدان جا رفت و بدین گونه سامرا مرکز خلافت عباسیان شد.

امام دهم، بیست سال و امام یازدهم چندین سال در آن جا تحت نظر و زندانی بودند. هنگامی که ولادت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نزدیک شد و خطر وجود ایشان در نزد جباران قوت گرفت، در صدد برآمدند تا از به دنیا آمدن این نوزاد جلوگیری کنند و اگر هم به دنیا آمده، او را از بین ببرند. بدین علت، چگونگی احوال امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در دوران حمل و سپس تولد آن حضرت از مردم مخفی نگه داشته شد و جز چند تن از نزدیکان، شاگردان و اصحاب خاص امام عسکری علیه السلام کسی او را نمی دید، حتی آنان نیز گاهی حضرت را می دیدند، نه پیوسته و به صورت عادی.

علت مخفی داشتن ولادت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف این بود که خلفای عباسی، چون از

ص:14

طریق روایات پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیهم السلام پی برده بودند که دوازدهمین امام، همان مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف است و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، دژهای گمراهی و فساد را درهم می کوبد و دولت جباران را سرنگون می سازد، طاغوتیان را به قتل می رساند و خود امیر مشرق و مغرب جهان می شود، در صدد بر آمدند تا این نور را خاموش کرده و آن حضرت را به قتل برسانند. از این رو، جاسوسان و مراقبانی، حتی در میان قابله ها مأمور کردند تا داخل خانه امام عسکری علیه السلام را زیر نظر بگیرند، لیکن چون خداوند در هر حال، نور هدایت را پاینده خواهد داشت، اراده اش بر این تعلق گرفت که حتی دوران بارداری مادر حضرت نیز پنهان بماند.

در روز جمعه نیمه شعبان 255 در شهر سامرا، از شهرهای عراق از پدری چون حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و مادری نیک سیرت به نام ملیکه نواده قیصر روم که به او حکیمه، سبیکه، نرجس، سوسن، مریم، ریحانه و صیقل هم می گفتند، آفتاب وجود دوازدهمین ستاره تابناک ولایت طلوع کرد و جهان را به نور وجود خویش منوّر گردانید.

اسامی و القاب امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

اسامی و القاب امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

محمد، مهدی، صاحب الزمان، قائم (قیام کننده)، احمد، حجه اللّه، ولیّ اللّه، بقیّه اللّه، عین اللّه، نور اللّه، عبد اللّه، نصر اللّه، طاهر (پاک)، عادل، شاهد، طالب، حافظ، جابر، وارث، هادی، نقی (پاکیزه)، تقی (پرهیزگار)، زَکی (آراسته)، رضی (خشنود)، کریم (بزرگوار)، امیر (فرمانروا)، منصور (یاری شونده)، طیّب (پاکیزه)، مرشد (ارشاد کننده)، محی الدین (زنده کننده دین)، منتظر، خَلَف

ص:15

(جانشین)، فَرَج (گشایش)، سیّد (سرور)، ناصح (خیرخواه)، مطهّر (پاکیزه)، شمس طالع (مهر تابان)، قمر منیر (ماه فروزان)، کوکب درّی (اختر تابناک)، طاووس اهل الجنه (طاووس بهشتیان)(1).

نام های حضرت آیینه انوار وجودی او هستند. هرنامی نکته ای تازه و معنایی جدید با خود به همراه دارد. با بررسی زیارت حضرت صاحب الأمر و دعای ندبه، اسامی حضرت و معانی آنها به دست می آید.

دوران زندگانی حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

دوران زندگانی حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

1. از تولد آن حضرت تا شهادت پدر بزرگوارشان پنج سال طول کشید. (از سال 255 تا 260 ه . ق)

2. دوره غیبت صغری از سال 260 ه . ق، یعنی از پنج سالگی آن حضرت آغاز و تاسال 329 ه . ق ادامه داشت. درطول این مدت حضرت با واسطه چهارتن از نوّاب خاص خود با مردم درارتباط بود.

3. دوران غیبت کبری از سال 329 ه . ق آغاز و تا ظهور حضرت ادامه می یابد؛ یعنی روزی که فرمان خداوند صادر شود و آن حضرت مأمور به ظهور و برقراری عدالت اجتماعی شوند، جهانی را که از ظلم، تباهی و فساد پر شده، پر از عدل و داد خواهند ساخت.

اکنون که در سال 1422 ه . ق هستیم حدود 1167 سال از عمر شریف آن حضرت می گذرد.


1- عبدالرحیم موگهی، جان جانان، ص 124 _ 125.

ص:16

غیبت امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف

اشاره

غیبت امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام مسأله غیبت امام دوازدهم را همواره به مردم گوشزد می فرمودند. خبر غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف قبل از تولد ایشان آن قدر بازگو شده بود هرکس که به وجود آن حضرت معتقد بود، به غیبت طولانی آن حضرت نیز عقیده مند می شد. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله اسلام فرمود:

قائم از فرزندان من به موجب عهدی که از من به وی می رسد پنهان می شود، آن چنان که بیشتر مردم می گویند خدا به آل محمد احتیاجی ندارد و برخی در ولادتش تردید می کنند؛ پس هرکس زمانش را درک کند، باید به دین خود عمل نماید و نباید با دو دلی شیطان را بر خود راه دهد، مبادا که او را از ملت و دین من خارج سازد.(1)

حضرت علی علیه السلام نیز فرمود:

قائم ما غیبتی دارد که مدت آن طولانی خواهد بود. آگاه باشید! هرکس بر دینش ثابت بماند و با طولانی شدن غیبت آن حضرت دلش قساوت پیدا نکند روز رستاخیز، در رتبه من و با من خواهد بود.(2)

سپس فرمود:

قائم ما، چون قیام کند، بیعت هیچ کس به گردن او نیست و به همین جهت،


1- شیخ حر عاملی، اثباه الهداه، ج 6، ص 386، به نقل از: دادگر غیبی.
2- شیخ حر عاملی، اثباه الهداه، ج 6، ص 394.

ص:17

ولادتش مخفی و خودش غایب می شود.(1)

از آن جا که وجود امام علیه السلام و جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله از جهات فراوان از جمله رفع اختلاف، تفسیر قوانین الهی، هدایت معنوی و باطنی و... ضروری است، خداوند مهربان پس از پیامبر اسلام، امیرالمؤمنین و پس از وی یازده فرزندش را یکی پس از دیگری به عنوان امام تعیین فرمود تا مردم از فواید وجود آنها برخوردار شوند، اما این سؤال مطرح می شود که چرا از همان ابتدا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف از نظرها غایب شدند؟

اساسا با اعتقاد به حکمت خداوند، بدیهی است که این غیبت مصلحت های متعددی دارد، هرچند انسان نتواند به آنها پی ببرد. از برخی روایات استفاده می شود که علت اصلی و اساسی غیبت، پس از ظهور آن بزرگوار آشکار می گردد.

عبدالله فضل هاشمی گوید:

از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: ناگزیر برای صاحب الأمر غیبتی خواهد بود که اهل باطل در آن به شک خواهند افتاد. عرض کردم: چرا؟ فرمود: به جهتی که اجازه نداریم بازگوییم. عرض کردم: حکمتش چیست؟ فرمود: همان حکمتی که در غیبت های حجت های گذشته وجود داشت و آشکار نمی گردد، مگر بعد از ظهور او، چنان که حکمت کارهای حضرت خضر (اشاره به سوراخ کردن کشتی، کشتن جوان و تعمیر دیوار در داستان خضر و موسی) شناخته نشد، مگر هنگامی که موسی و خضر می خواستند از هم جدا


1- شیخ حر عاملی، اثباه الهداه، ج 6، ص 395.

ص:18

شوند. ای پسر فضل، موضوع غیبت، امر الهی و سرّی از اسرار خداست و چون خدا را حکیم می دانیم، تصدیق می کنیم که تمام کارهایش به دانایی و حکمت انجام می گیرد، گرچه تفصیل آنها برای ما معلوم نگردد.(1)

البته فوایدی را می توان برای غیبت آن حضرت برشمرد که در برخی اخبار نیز به آن اشاره شده است که عبارتند از:

1. آزمایش مردم

1. آزمایش مردم

یکی از فواید غیبت، آزمایش مردم است تا از یکسو، گروه بی ایمان، باطنشان ظاهر شود و از سوی دیگر، کسانی که ایمان در ژرفای وجودشان ریشه کرده با انتظار فرج و شکیبایی در سختی ها و ایمان به غیب کامل تر شوند و ارجمندی شان معلوم شده و به درجاتی از ثواب دست یابند.

امام موسی کاظم علیه السلام می فرماید:

هنگامی که پنجمین فرزندم غایب شد، مواظب دین خود باشید تا کسی شما را از آن خارج نکند. برای صاحب این امر غیبتی خواهد بود که گروهی از عقیده مندان به او از اعتقادشان دست بر می دارند و این غیبت آزمونی است که خدا با آن بندگانش را می آزماید(2).


1- شیخ حر عاملی، اثباه الهداه، ج 6، ص 438.
2- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 113.

ص:19

2. محفوظ ماندن آن حضرت از کشته شدن

2. محفوظ ماندن آن حضرت از کشته شدن

از مطالعه تاریخ پیشوایان اسلام و رفتار خلفای اموی و عباسی با آنان، به روشنی در می یابیم که اگر امام دوازدهم ظاهر می بود، حتما او را چون اجدادش به شهادت می رساندند، چرا که شنیده بودند و می دانستند که در خاندان پیامبر و از فرزندان علی علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام شخصیتی به وجود خواهد آمد که حکومت ستم گران و مستبدان به دست او برچیده خواهد شد و او کسی نیست جز فرزند حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بنابراین، عباسیان در صدد کشتن او برآمدند، ولی خدا آن حضرت را حفظ کرد و دشمنان او را ناامید ساخت.

زراره از امام صادق علیه السلام نقل می کند:

برای قائم پیش از ظهور غیبتی است. عرض کردم چرا؟ فرمود: برای در امان ماندن از کشته شدن و این غیبت ادامه دارد تا زمینه ظهور و غلبه او بر حکومت ستم گران و مستبدان فراهم آید.(1)

3. نبودن بیعت هیچ کس بر او

3. نبودن بیعت هیچ کس بر او

سومین فایده ای که از روایات بر می آید این است که آن حضرت بدین وسیله از بیعت کردن با ستم کاران، خلفا و زمامداران غاصب محفوظ مانده، به هنگام ظهور بیعت کسی بر ایشان نخواهد بود، لذا بی پرده حق را بیان می کنند و حکومت عدل و حق را بر قرار می سازند. امام صادق علیه السلام فرمود: «چون


1- لطف اللّه صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص 269.

ص:20

قائم قیام کند، هیچ کس بر او بیعتی ندارد».(1)

البته آماده نبودن شرایط ظهور حضرت را هم می توان به عنوان دلیل چهارم متذکر شد.

سفیران امام علیه السلام در عصر غیبت صغری

سفیران امام علیه السلام در عصر غیبت صغری

1. ابوعمرو، عثمان بن سعید عمری اسدی: وی پیش از ولادت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف به مدت پنج سال از طرف امام هادی و امام حسن عسکری علیهماالسلام وکیل و نماینده بود و در میان شیعیان به عنوان «زیّات» یا «سمّان»؛ یعنی روغن فروش ملقب بود، وی این شغل را برای پوشش نهادن به مقام والای وکالت و نیابت امام علیه السلام برگزید، تا به این وسیله در آن روزگار خفقان، خود را از شرّ دستگاه خلافت حفظ کند.

درمورد عمری اسدی تعبیرات جالبی از امام حسن عسکری علیه السلام رسیده، به این مضمون که آن بزرگوار به وکیل خود در قم (احمد بن اسحاق) فرمودند:

عمری، مورد وثوق و اعتماد من است. آن چه از من نقل کند، بی تردید از من شنیده است، آن چه بگوید از زبان من می گوید، از او بشنو و از وی اطاعت کن که او امین و مورد وثوق است.(2)

هنگامی که عمری اسدی این لطف و بزرگواری را از امام علیه السلام را در حق خود شنید به سجده افتاد و خدا را سپاس گفت و اشک شوق از دیدگانش


1- اثبات الهداه، ج 6، ص 436.
2- کلینی، اصول کافی، ج 1، ص 330.

ص:21

فرو ریخت.

2. محمد بن عثمان: سفیر دوم حضرت ولی عصر علیه السلام در غیبت صغری، ابوجعفر محمد بن عثمان ملقب به عمری دوم است که دوران سفارت او با ایام خلافت معتمد عباسی، معتضد عباسی، مکتفی عباسی و ده سال از خلافت مقتدر عباسی مصادف شد. ایشان در حدود چهل سال مقام والای نیابت خاصه را به عهده داشت و در سال 305 ه . ق دیده از جهان فرو بست.

3. ابوالقاسم، حسین بن روح نوبختی: سومین نایب خاص حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف است که در حدود 21 سال متصدی مقام مقدس سفارت بود. دوران سفارتش با سه خلیفه عباسی (مقتدر، قاهر و راضی) مصادف شد. محمدبن عثمان در واپسین لحظات زندگانی به شیعیان حاضر در مجلس فرمود: به من امر شده که به ابوالقاسم، حسین بن روح وصیت نمایم.

حسین بن روح نوبختی پس از 21 سال سفارت، سرانجام، در ماه شعبان 326 ه . ق دیده از جهان فرو بست.

4. ابوالحسن، علی بن محمد سمری: وی چهارمین و آخرین سفیر حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف بعد از رحلت حسین بن روح بود که مدت سه سال این منصب را به عهده داشت. سمری از اصحاب نزدیک امام حسن عسکری علیه السلام بود. دوران سفارتش با دو خلیفه عباسی (راضی و مقتضی) مصادف شد. ایشان در ماه شعبان 329 بیمار شد و با همین بیماری جهان را وداع گفت. در روزهای بیماری از وی پرسیدند: ما را به چه کسی توصیه می کنی که بعد از تو در مسائل شرعی و حقوقی به او مراجعه کنیم؟ در پاسخ فرمود: خدا مشیتی دارد که آن را انجام خواهد داد.

ص:22

آن گاه نامه ای را از ناحیه مقدسه که به خط حضرت بقیه الله عج الله تعالی فرجه الشریف بود درآورد و چنین قرائت کرد:

بِسمِ اللّهِ الرَّحمن الرَّحیمِ. یا عَلِیَّ بنَ مُحمَّد السَّمریّ، عَظَّم اللّهُ أجرَ إخوانِکَ فیکَ فَإنَّکَ مَیِّتٌ ما بینَکَ وَ بَینَ سِتَّه أیّامٍ. فَاجْمَع أَمْرَکَ وَلاتُوصِ إلی أحَد فَیقومَ مَقامَکَ بَعدَ وَفاتِکَ. فَقَد وَقَعَتِ العَیبَهُ التّامَّهُ، فَلا ظُهورَ إلاّ بَعدَ أن یَأذَنَ اللّهُ _ تَعالی ذِکْرُهُ _ وَ ذلکَ بَعدَ طُولِ الأمدِ وَ قَسوَهِ القُلوبِ وَ امتِلاءِ الأرضِ جَورا، وَ سَیَأتی شِیعَتی مَن یَدّعی المُشاهَدَهَ. ألافَمَن ادَّعی المُشاهَدَهَ قَبلَ خُروجِ السّفیانی وَالصَّیْحَهِ فَهُو کَذّاب مفتر، ولا حَولَ وَ لا قُوَّهَ إلاّ باللّهِ العَلیّ العَظیم؛(1)

به نام خداوند بخشنده مهربان. خدا پاداش برادرانت را در سوگ تو افزون سازد که تو شش روز دیگر از این جهان رحلت خواهی کرد. کارهایت را فراهم ساز و کسی را به جانشینی خود برنگزین و به کسی وصیت مکن که غیبت کامل فرا رسیده است. دیگر تا روزی که خداوند تبارک و تعالی بخواهد، ظهوری نخواهد بود و آن مدتی بس دراز است که دل ها را قساوت خواهد گرفت و زمین پر از ظلم و ستم خواهد شد. در این دوران برخی از شیعیانم ادعای مشاهده(2) خواهند کرد، آگاه باشید که هرکس ادعای مشاهده کند پیش از خروج سفیانی و وقوع صیحه دروغ گفته است که هیچ حول و قوّه ای جز برای خداوند بزرگ و بزرگوار نیست.

آن گاه آخرین سفیر حضرت طبق وعده مسلّم ایشان، در روز ششم دیده از جهان فرو بست و با رحلت او غیبت صغری از سال 260 ه . ق تا سال 329 ه . ق، یعنی حدود 69 سال پایان یافت. در غیبت صغری رابطه مردم با امام


1- بحارالانوار، ج 51، ص 361.
2- با توجه به احادیث دیگر، منظور از این که دیگر کسی امام زمان علیه السلام را تا هنگام ظهورش مشاهده نخواهد کرد، به این معناست که دیگر نیابت خاصی نخواهد بود.

ص:23

به کلی قطع نشد، اما محدود بود، به گونه ای که هر فردی از شیعه می توانست به وسیله نواب خاص مشکلات و مسائل خود را به عرض امام برساند و به واسطه آنان پاسخ را دریافت دارد و یا احیانا به حضور امام شرفیاب شود. این دوره را می توان دوره آمادگی برای غیبت کبری دانست که در آن ارتباط قطع شد و مردم موظف شدند در امور خود به نواب عام، یعنی فقها و آگاهان به احکام شرع مراجعه کنند. اگر غیبت کبری به یکباره آغاز می شد ممکن بود موجب انحراف افکار شود و ذهن ها آماده پذیرش آن نباشد. اما به تدریج و در طول مدت غیبت صغری ذهن ها آماده شد و غیبت کامل آغاز گردید.

ناگفته نماند که بعد از امام هشتم علیه السلام نیز دیگر امامان معصوم علیهم السلام تنها برای خواص شیعه آن هم در موارد خاص ظاهر می شدند، حتی پاسخ سؤالات و رفع نیازمندی های آنها را غالبا از پشت پرده انجام می دادند تا شیعیان را برای غیبت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف آماده کنند. در پرتو همین تجربه و تمرین بود که غیبت امام برای شیعیان دشوار نیامد. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:

... سپس امامشان غایب می شود و تا مدتی که خدا بخواهد از دیدگانشان پنهان می شود و برای او دو غیبت خواهد بود و یکی از آنها طولانی تر از دیگری است. هنگامی که پنجمی از نسل هفتمین فرزندم از دیده ها ناپدید شود، هشیار باشید، آگاه باشید.(1)


1- اربلی، کشف الغمّه، ج 3، ص 454.

ص:24

غیبت کبری

غیبت کبری

با بسته شدن باب مراسلات و مکاتبات و پایان یافتن دوران غیبت صغری، غیبت کبری آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد و تا روز موعود و خروج حجت از کعبه، ادامه می یابد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره فرمود:

سوگند به خدایی که مرا به حق برانگیخت. قائم اولاد من بر اساس پیمانی که خدا به وسیله من با او بسته، از دیده ها غایب می شود تا بیشتر مردم بگویند خدا نیازی به آل محمد صلی الله علیه و آله ندارد و گروهی در نشانه های او دچار شک و تردید شوند. هرکس آن زمان را درک کند محکم به دین خود چنگ زند و برای شیطان راه شک را ببندد تا شیطان نتواند او را به شک انداخته، از دین و آیین من بیرون ببرد. چنان که پدر و مادرتان را از بهشت بیرون برد. خداوند (تبارک و تعالی) شیطان را دوست و ولیّ کسانی قرار داده است که به خدا ایمان نمی آورند.(1)

صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف از هنگام غیبت کبری تاکنون منتظر فرا رسیدن لحظه ای است که خداوند به ایشان اجازه فرج دهد. آن حضرت نیز همانند دیگر مؤمنان خواستار فرج نزدیک است. سرور ما مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف شب ها را با تهجّد و روزها را با نشستن به نظاره و تسلیم سپری می کند تا زمان یاری فرا رسد.

نیابت عامه

نیابت عامه

دوران غیبت کبری دوره نیابت عامه است. در این عصر، عالم بزرگی که واجد همه شرایط لازم فقاهت و رهبری باشد در رأس جامعه قرار می گیرد و رهبری


1- علی حائری یزدی، الزام الناصب، ص 69، به نقل از: منتظر تا صبح فردا، ص 40 _ 41.

ص:25

از آن اوست، رجوع مردم به اوست و او صاحب ولایت شرعیه به نیابت از امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است. بنابراین اصل دینی، مشروع بودن امور و اسلامی بودن روابط سیاسی و اجتماعی و لازم الاجرا بودن مقررات و مشروعیت حکومت، همه و همه بستگی به تصویب و تنفیذ نایب امام علیه السلام دارد و اگر او حکومتی را تصویب و تنفیذ نکند آن حکومت طاغوتی است، زیرا چنین حکومتی ارتباطی به خدا، دین خدا، امامت و نظارت شرعی و الهی ندارد. این مقام و نیابت به وسیله خود ائمه طاهرین علیهم السلام، به ویژه حجه بن الحسن المهدی علیه السلام به عالم واجد شرایط تفویض شده است: «اما در رویدادهای تازه که برای شما واقع می شود به روایت کنندگان احادیث ما مراجعه کنید، زیرا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان هستم».(1) یا «از میان فقها کسی که نگهدار نفس خویش، حافظ دین، مخالف هوی و مطیع اوامر مولاست، بر عوام است که از او تقلید کنند.» بنابراین، مخالفت و ردّ حکم و دستور چنین پیشوای دینی، ردّ بر امام است و ردّ بر امام، ردّ بر پیامبر صلی الله علیه و آله است و ردّ بر پیامبر صلی الله علیه و آله، ردّ بر خدا و احکام خداست. این مقام تنها برای حفظ فروع فقهی و انتقال آنها از نسلی به نسل دیگر نیست، بلکه برای حفظ و انتقال موجودیت تشیع و نگهبانی دین خداست. بنابراین، باید مجتهدان و عالمان دیگر مقام او را پاس بدارند و به وحدت رهبری و مرکزیت یافتن قدرت دینی کمک کنند تا دین خدا و توده های متدین همواره پناهگاهی محکم و دژی استوار داشته باشند. آری، اطاعت از احکام نایب امام واجب است، چرا که وی


1- ابوجعفر صدوق، اکمال الدین و اتمام النعمه، ص 484.

ص:26

به جعل، نصّ و تأکید امام علیه السلام صاحب ولایت شرعی شده و در عصر غیبت پیروی از او لازم است. حرکت در خط او، حرکت در خط دین و ائمه طاهرین علیهم السلام است و مقابله، اهمال، موضع گیری و جبهه گشایی در قبال او همه و همه خروج از خط امامت و قرآن است، خروج از خط امامت و قرآن نیز خروج از خط نبوت است و خروج از خط نبوت، خروج از خط دین و توحید. نایب امام به جای امام قرار دارد و احیا و اجرای احکام قرآن و تشکیل جامعه قرآنی به عهده اوست. رهبری نظام برای نظم، سازماندهی، ایجاد تشکیلات، گسترش و بقای مکتب تشیع است و هرچه با ا ین هدف معارض باشد باید کنار گذاشته شود.

غیبت از نگاه معصومان علیهم السلام

اشاره

غیبت از نگاه معصومان علیهم السلام

پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:

طوبی لِمَن لَقِیهُ، و طوبی لِمَن أحَبَّهُ، و طوبی لِمَن قالَ بِهِ؛(1)

خوشا به حال کسی که مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را دیدار کند، خوشا به حال کسی که او را دوست داشته باشد و خوشا به حال کسی که قائل به امامت وی باشد.

هم چنین فرمودند:

اَلمَهدیُّ طاووسُ أهلِ الجَنَّهِ؛(2) مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف طاووس بهشتیان است.

و نیز فرمودند:

یَخرُجُ أناسٌ مِنَ الْمَشرِقِ فَیُوَطَّؤُونَ لِلْمَهْدِیِّ سُلطانَهُ؛(3)


1- بحارالانوار، ج 52، ص 309.
2- بحارالانوار، ج 51، ص 105.
3- بحارالانوار، ج 51، ص 87.

ص:27

مردمی از مشرق زمین قیام می کنند و زمینه حکومت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را فراهم می سازند.

امام علی علیه السلام

امام علی علیه السلام

همه امامان از سویدای دل، آرزوی دیدار آن خورشید جهان افروز را داشتند و هر کدام به نوعی از عشق درونی پرده برداشتند. اصبغ بن نباته گوید:

روزی محضر مقدس امیرمؤمنان شرفیاب شدم، دیدم در دریای فکر غوطه ور است و با انگشت مبارکش بر زمین می زند. عرض کردم: ای امیرمؤمنان! چه شده، شما را اندیشناک می بینم؟ با انگشت مبارکتان بر زمین می زنید، مگر به آب و گل علاقه مند شده اید؟ فرمود: نه، هرگز. به خدا سوگند حتی یک روز هم به این خاک و گل علاقه مند نشدم، ولی داشتم فکر می کردم درباره مولودی که از نسل من به دنیا خواهد آمد. او یازدهمین فرزند من است، او همان مهدی است که زمین را پر از عدل و داد کند، آن چنان که پر از جور و ستم شده است. برای او دوران غیبت هست. در آن ایام اقوامی از راه حق منحرف می شوند و اقوام دیگری به راه راست هدایت می گردند.(1)

امام حسن علیه السلام

امام حسن علیه السلام

امام حسن مجتبی علیه السلام پس از تشریح حکومت شکوهمند آن حضرت، می فرماید:


1- شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 289.

ص:28

خوشا به حال آنان که روزگار همایونش را درک کنند و از اوامرش اطاعت نمایند.(1)

امام حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام

سالار شهیدان حضرت حسین علیه السلام که همواره به یاد منتقم خون خود و خون دیگر مظلومان در راستای تاریخ بوده و به هنگام ترسیم قیام جهانی، آن حضرت از او به عنوان «اَلْمُوتُوُر بِأبیه» تعبیر می کرد که به معنای صاحب خون و انتقام گیرنده است.(2)

امام زین العابدین علیه السلام

امام سجاد علیه السلام در خطبه معروف خود در مجلس یزید، ویژگی های خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام را بر می شمارد و می فرماید:

خداوند به ما علم، حلم، سخاوت، شجاعت و محبت در دل مؤمنان عطا کرده، رسول خدا از ماست، وصی او از ماست، سرور شهیدان حمزه سیدالشهدا از ماست. جعفر طیار و دو سبط امت از ماست و آن مهدی که دجّال را می کشد از ماست.(3)


1- سلیمان کامل، یوم الخلاص، ص 374.
2- عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 318.
3- شیخ عباس قمی، نفس المهموم، ص 285.

ص:29

امام محمدباقر علیه السلام

امام محمدباقر علیه السلام

امام باقر علیه السلام در مقام ابراز اشتیاق به دیدار آن حضرت می فرماید:

و یا طُوبی مَن أدرکَه؛ خوشا به حال آن که او را درک کند.(1)

امام خطاب به «امّ هانی» می فرماید:

فَإن اَدْرَکتَ زمانَهُ قَرّتْ عَیْنُکِ؛ اگر زمان او را درک کنی دیدگانت روشن می گردد.(2)

امام صادق علیه السلام

امام صادق علیه السلام

لَوْ اَدرَکتُهُ لَخَدمْته أیّام حَیاتی؛ اگر من زمان او را درک می کردم همه عمر دامن خدمت به کمر می بستم.(3)

این تعبیر بسیار بلندی است که از طرفی حاکی از عظمت فوق العاده حضرت بقیه اللّه (ارواحنا فداه) است و از سوی دیگر، بیان گر نهایت عشق و علاقه امام صادق علیه السلام به ششمین فرزند دل بند خویش است.

امام کاظم علیه السلام

امام کاظم علیه السلام

امام کاظم علیه السلام درباره غیبت امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف خطاب به برادر بزرگوارش علی بن جعفر می فرماید:

إنّما هِی مِحنَه مِنَ اللّه عزّوجل اِمْتَحَن بِها خَلقَهُ؛(4)


1- بحارالانوار، ج 51، ص 137.
2- کافی، ج 1، ص 276.
3- محمدابراهیم النعمانی، کتاب الغیبه، ص 245.
4- عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 360.

ص:30

آن یک آزمون الهی است که خداوند متعال بندگانش را به این وسیله آزموده است.

امام رضا علیه السلام

امام رضا علیه السلام

ایشان از برپایی ترازوی عدل آن حضرت یاد کرده و می فرماید:

فَإذا خَرَجَ أشْرَقَتِ الأرضُ بنورِرَبّها وَوَضَعَ میزانَ الْعَدلِ بَینَ النّاسِ فَلایَظْلِمُ أحَدٌ أحَدا؛(1)

هنگامی که حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف ظهورکندزمین به نور پروردگارش روشن می شود و ترازوی عدالت را در میان مردم می گذارد و هیچ کس به دیگری ستم نمی کند.

امام جواد علیه السلام

امام جواد علیه السلام

حضرت جواد علیه السلام در چهارسالگی به شدّت در غم و اندوه غوطه ور شده، پدربزرگوارش از سبب همّ و غمش می پرسد. از مصیبت های اهل بیت و انتقام آن در عصر ظهور یاد می کند.(2) آن وجود نازنین می فرماید:

فَإذا دَخَلَ الْمَدینَهَ أخْرَجَ اللاّتَ و العُزّی فَأَحْرَقَهُما؛

چون وارد مدینه منوّره بشود، آن دو بت پلید قریش را از خاک بیرون می آورد و می سوزاند.(3)

امام هادی علیه السلام

امام هادی علیه السلام

امام هادی علیه السلام در زندان سامرا به یاد یوسف زهرا علیهاالسلام می فرماید:

روز سه شنبه به رسول خدا اختصاص دارد... روز پنج شنبه به پسرم حسن (امام حسن عسکری


1- بحارالانوار، ج 52، ص 321.
2- البحرانی، حلیه الابرار فی فضائل محمد و آله الاطهار، ج 2، ص 598.
3- عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 383.

ص:31

علیه السلام ) و روز جمعه به فرزند پسرم (حضرت مهدی«عج»)(1)

امام حسن عسکری علیه السلام

امام حسن عسکری علیه السلام

امام حسن عسکری علیه السلام نیز در دومین روز ولادت خورشید پنهان که حکیمه خاتون گهواره را خالی دید و پرسید: سرور و مولایم چه شد؟ فرمود:

یا عَمَّه استودَعْناه الّذی استودَعْت أمّ موسی؛(2) عمه جان! او را به خداوندی سپردیم که مادر حضرت موسی علیه السلام فرزندش را به او سپرد.

امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف که همواره از طولانی شدن دوران غیبت در سوز و گداز است و فرمان دعا برای تعجیل در امر فرج صادر می کند، در توقیع شریف می فرماید:

وَ أکثِروا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ؛ فَإنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم؛(3)

برای تعجیل در امر فرج فراوان دعا کنید که فرج شما نیز در آن است.

ای منتظران! گنج نهان می آید

آرامش جان عاشقان می آید

بر بام سحر، طلایه داران ظهور

گفتند که صاحب الزّمان می آید(4)


1- بحارالانوار، ج 51، ص 162.
2- شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص 292.
3- بحارالانوار، ج 52، ص 30.
4- میرهاشم میری.

ص:32

دیدار در زمان غیبت

دیدار در زمان غیبت

ملاقات با حضرت در زمان غیبت به عنوان یک رزق معنوی با عنایت و توجه ایشان صورت می گیرد و صالحان، اولیا و وابستگان می توانند دیده به دیدار ایشان بگشایند، هرکسی به اندازه شایستگی خود به نوعی ایشان را می بیند. بعضی از مردم ممکن است ایشان را ببینند، اما نشناسند، دیگری می بیند و می شناسد، بعضی ها هم نمی توانند با چشم سر ببینند، باید چشم هایشان را روی هم بگذارند تا بتوانند تمثال ایشان را نظاره کنند. بعضی ممکن است ایشان را ببینند، اما فقط حس می کنند که این شخص از اهل بیت است و نفهمند که خود آقاست، گاهی افراد بسیار معمولی و ساده محضر امام را درک می کنند، باید لیاقت حضور داشت. می گویند اویس قرنی هرگز پیغمبر را ندید، اما چهره حضرت را به خوبی توصیف می کرد.

اما روایتی که می گوید مدعیان ملاقات را تکذیب کنید به نظر می رسد که منظور ترتیب اثر ندادن است نه دروغ، هیچ وقت نمی توانیم منکر ارتباط افرادی مانند سیدبحرالعلوم با امام شویم. روایت به این معناست که شما ترتیب اثر ندهید، اگر راست باشد فضیلتی است برای ملاقات کننده و اگر دروغ باشد وقتی شما اعتنا نکرده باشید، مفسده ای به بار نمی آورد، چرا که می بینیم و می دانیم بسیاری از کسانی که معتقد و علاقه مند به امام بودند از این مسأله سوء استفاده ها کردند.

مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری از قول پدرشان نقل می کنند که استاد ما مرحوم حاج سید محمدفشارکی در قضیه تنباکو بسیار به مرحوم میرزا فشار

ص:33

می آورد؛ یعنی از ایشان می خواستند که هرچه زودتر فتوای تحریم را اعلام کنند. یک بار هم با کمال احترام از ایشان خواست که جدا از ارتباط استاد و شاگرد، حرفشان را بی پرده بزنند، بعد می گویند: من فکر می کنم شما از ناصرالدین شاه می ترسید که اقدامی نمی کنید، چون قضیه تنباکو مدتی طول کشید. ظاهرا مرحوم میرزا در فکر هماهنگی با همه علمای بلاد بودند که یک وقت کسی خلاف نظر ایشان اقدامی نکند و فتوا نشکند. مرحوم میرزا به مرحوم فشارکی فرمودند: من از چیزی نمی ترسم، اما می خواستم با نظر مبارک امام عمل کنم، برای همین سه روز روزه گرفتم و امروز رفتم در سرداب سامرا و این را آوردم. حالا معلوم نیست که منظورشان این بود که فتوا به دست خط امام بوده، یا ایشان املا فرموده اند و میرزا نوشته است.(1)

یکی از راه های ارتباط با امام، مسأله محبت است. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

مَن أحَبّنا فَلْیَعْمَل بِعَمَلِنا؛ کسی که ما را دوست دارد باید چون ما عمل نماید.

ابتدا باید در راه و روش از امام پیروی کنیم و آن چه را که می فرماید مبنای کارهای روزمره خود قرار داده و با عمل نشان دهیم که از عاشقان و منتظران حقیقی او هستیم. پس از این که خود را اصلاح و از گناهان و پلیدی ها دوری گزیدیم، انتظار زیارت چهره زیبای حضرت دور از دسترش نیست.


1- محمدعلی گرامی، موعود، شماره 4، ص 15.

ص:34

وظایف شیعیان در عصر غیبت

وظایف شیعیان در عصر غیبت

یکی از وظایف شیعیان در عصر غیبت عمل به این فرموده امام زمان علیه السلام است:

وَ أمّا الحَوادِثُ الواقِعَهُ فَارجِعُوا فیها إلی رُواهِ أحادیثنا فَإنَّهُم حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ أنا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِم.(1)

در هر مسأله ای باید سراغ مراجع رفت، چرا که احترام به آنان، احترام به ولی عصر علیه السلام است. ایجاد ارتباط با نایبان حضرت و تکریم و احترام این بزرگان، موجب بخشودگی گناهان می شود، زیرا احترام به پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام چنین ارمغانی را به همراه دارد. در سوره حجرات آمده است:

«إنَّ الذینَ یغضّون أصْواتهم عِنْد رَسُول الله أولئک الّذین امْتَحَن الله قُلُوبَهُم لِلتَّقوی لَهْم مَغْفِرهٌ و أجرٌ عَظیم»(2)؛

کسانی که پیش پیامبر خدا صدایشان را فرو می کشند، همان کسانی هستند که خدا دل هایشان را برای پرهیزگاری امتحان کرده است، آنان را آمرزش و پاداشی بزرگ است.

هرچند این آیه در مورد احترام به پیغمبر صلی الله علیه و آله است، اما احترام به ائمه اطهار علیهم السلام و مراجع هم به نوعی احترام و حرمت نهادن به پیامبر صلی الله علیه و آله است. هرقدر که مراجعه به مراجع بیشتر باشد، در واقع، امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف مرکزیت و محوریت بیشتری در جامعه پیدا می کند.(3)


1- بحارالانوار، ج 53، ص 181.
2- حجرات 49 آیه 3.
3- موعود، شماره سوم، ص 14.

ص:35

از سویی، احترام به مراجع _ که امام علیه السلام آنان را نواب خود خوانده _ زمینه ای است برای گردن نهادن در برابر حکومت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف .

سرباز امام زمان بودن سنخیت می خواهد، سنخیت و هماهنگی با امام در عدالت، تقوا و... در این راستا هم باید تمرین عملی داشت و هم تمرین فکری، اما تمرین عملی، باید عوام و خواص به عدل عادت کنند وگرنه تحمل حکومت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف بر آنها سخت خواهد بود. مسلما در زمان حضرت هر کسی در مکان و جایگاه شایسته خود می نشیند، همه باید این نوع آمادگی را پیدا کنند، یعنی خودشان را به عدل و قسط بیارایند. این که می بینیم امام راحل فقط یک خانه کوچک در قم داشتند، معلوم می شود که ایشان خودشان را برای ظهور آماده کرده بودند. مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری با این که مبالغ زیادی از وجوه شرعی در اختیار داشتند، اما همیشه با همان عبای پاره سر درس حاضر می شدند، این یعنی همان تمرین عملی.

اما تمرین فکری، خواندنِ زیارت نامه هایی، مانند «جامعه کبیره»، «دعای ندبه» و «عهدنامه» است.انتظار فرج یک تمرین فکری است. «أفضلُ أعمالِ أُمَّتی، انتظارُ الفَرَج مِن اللّه عزّوجلّ»، انتظار فرج باید همیشه شعار شیعه باشد؛ یعنی ما باید همواره یکدیگر را به انتظار و یادآوری فرج و ظهور امام دعوت کنیم. چرا پیشینیان ما روزهای جمعه با ادب و سلاح از شهر خارج می شدند. این یک کار نمادین و تمثیلی بود، برای این که یادشان نرود که فرج و ظهوری در راه است.(1)


1- موعود، شماره سوم، ص 14.

ص:36

از جمله تکالیف شیعیان در عصر غیبت تجدید عهد همه روزه به وحدانیت خدای رحمان، نبوت خاتم انبیا و ولایت ائمه هدی علیهم السلام است. تجدید عهد، تازه کردن بیعت، ارائه عقاید حقه به پیشگاه خدا، رسول و ائمه علیهم السلام، ستودن ایشان به پاکی و طهارت و درخواست پایداری و دوام عقاید از خداوند تعالی با کمال خضوع است. اگر انسان همواره خود را در محضر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف ببیند، گرچه در ظاهر حضور امام نباشد، اما همیشه امام را دیده و او را متوجه امورات ظاهری و باطنی خود می داند. بنابراین، لازم است هرشب خدمت گزاری و جان نثاری خود را اعلام کند. در حقیقت، او مثل مأمور و مسافری است که مولایش دستورالعمل ها و تکالیف لازم را بدو اعلام کرده و او هر روز باید مطابق آن عمل کند، اما چنان چه مطابق خیالات و رأی خود عمل کند، به خطرات بزرگ گرفتار می شود.

ص:37

بخش دوم: اعتقاد به مهدویت در سایر ادیان و ملل

اشاره

بخش دوم: اعتقاد به مهدویت در سایر ادیان و ملل

ساعتقاد به امام مهدی علیه السلام به عنوان مصلحی الهی و جهانی در بسیاری از مذاهب و ادیان وجود دارد. نه تنها شیعه که اهل تسنن و حتی پیروان ادیان دیگر، مانند یهود، نصارا، زردشتیان و هندویان نیز به ظهور مصلحی بزرگ و الهی اذعان دارند و آن را انتظار می کشند.

آیین هندوها

آیین هندوها

در کتاب «وید» که نزد هندویان از کتب آسمانی است، چنین آمده است:

پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزمان پیدا شود که پیشوای خلایق باشد و نام او منصور(1) باشد و تمام عالم را بگیرد و به دین خود در آورد و همه کس را از مؤمن و کافر بشناسد و هر چه از خدا بخواهد بر آید.(2)

در یکی دیگر از کتب مقدس هندوها آمده است:

دور دنیا تمام شود به پادشاه عادلی در آخرالزمان که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد. حق و راستی با او باشد. آن چه در دریا و زمین ها و کوه ها پنهان باشد همه را به دست آورد و در آسمان ها و زمین آن چه باشد خبر می دهد. از


1- در زیارت عاشورا «مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه و آله » و دعای ندبه «أین المنصور علی من اعتدی علیه» شاید به همین مناسبت باشد. محدث نوری در کتاب نجم الثاقب می نویسد: در ذخیره و تذکره آمده که منصور اسم آن جناب در کتاب وید براهمه است.
2- بشارات عهدین، ص 245، به نقل از: پیشوای دوازدهم، حجه بن الحسن المهدیعج.

ص:38

او بزرگ تر کسی به دنیا نیامد.(1)

هم چنین در کتاب معروف هندوها چنین اشاره شده است:

پادشاهی به دولت دنیا، به فرزند سیّد خلایق در دو جهان (کشن) تمام شود و کسی باشد که بر کوه های مشرق و مغرب دنیا حکم براند و فرمان کند و بر ابرها سوار شود و فرشتگانْ کارکنان او باشند، جن و انس در خدمت او شوند و از «سودان» که زیر خط استواست تا سرزمین «تسعین» که زیر قطب شمالی است و ماورای بحار را صاحب شود و دین خدا زنده گردد. و نام او «ایستاده» (قائم) باشد و خدا شناس باشد.(2)

به بیان زیباتر، در کتاب مهابا راتا و کتاب پورانه ها در این خصوص آمده است:

همه ادیان معتقدند که در پایان هر دوره ای از تاریخ، بشر از لحاظ معنوی و اخلاقی رو به انحطاط می رود و چون طبعا و فطرتا، در حال هبوط و دوری از مبدأ است و مانند احجار به سوی پایین حرکت می کند و نمی تواند به خودی خود به این سیر نزولی و انحطاط معنوی و اخلاقی خاتمه دهد، پس ناچار روزی یک شخصیت معنویِ بلند پایه که از مبدأ وحی و الهام سرچشمه می گیرد، ظهور خواهد کرد و جهان را از تاریکی جهل و غفلت و ظلم و ستم نجات خواهد داد و... .(3)

اصولاً فتوریسم (Fotorism) یعنی اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی، عقیده ای است که در کیش های آسمانیِ یهودیت (جودایسیم)، و


1- سبک از کتاب مقدس هندوها.
2- اوپانیشاد، ص 737.
3- معارف اسلامی در جهان معاصر، ص 245.

ص:39

زردشت (زوراستریانیسم)، مسیحیت (در سه مذهب عمده آن، یعنی کاتولیک، پروتستان و اردتدوکس) و خصوصا دین مقدس اسلام به مثابه یک اصل مسلم گرفته شده است. درباره آن در مباحث تئولوژیک مذاهب آسمانی، رشته تئولوژی بیبلکیال، کاملاً شرح و بسط داده شده است.(1)

آیین زردشتی

آیین زردشتی

در کتاب های اوستا، زند، جاماسب نامه، داتستان دینیک، زراتشت نامه، موعودهایی معرّفی شده اند که آنان را سوسیانت می نامند. این موعودها سه تن بوده اند که مهم ترین آنان آخرین ایشان است و او را «سوسیانت پیروزگر» خوانده اند. این سوشیانت، همان موعود است. چنان که گفته اند: سوشیانت مزدیسنان، به منزله گریشنای برهمنان بودای پنجم بودائیان،(2) مسیح یهودیان، فارقلیط عیسویان و مهدی مسلمانان است.

آیین یهود

آیین یهود

یهودیان نیز که خود را پیروان حضرت موسی علیه السلام می دانند، منتظر موعودند. در آثار دینی یهود، اسفار تورات و دیگر کتاب های انبیای آنان همواره به موعود اشاره شده است. اما این قوم، به حضرت مسیح علیه السلام و به حضرت محمد صلی الله علیه و آله نگرویدند. بنابر این، در برابر مسأله موعود و انتظار بسیار حساس و نگرانند. یهودیان نباید به سادگی و غفلت از این همه


1- مجموعه حکم، سال سوم، شماره 1 و 2، مقاله سید هادی خسروشاهی.
2- دائره المعارف فارسی، ج 1، ص 1373.

ص:40

بشارت ها و اشارت ها بگذرند، بلکه باید از دیگر منتظران، منتظرتر باشند و بیشتر به انتظار و آمادگی برای ظهور فکر کنند و از این همه ظلم، خیانت، تجاوز و انسان کشی دست بردارند و از عواقب ظلم و ستم بترسند. آنان دو موعود کتاب های خود، یعنی مسیح علیه السلام و محمد صلی الله علیه و آله را نپذیرفتند. اما از دست موعود سوم رها نخواهند شد.(1)

به هر حال، یهودی حق پوش چه بپذیرد یا نپذیرد در کتاب های یهودیت، عهد عتیق و دانیال پیامبر، کتاب حجی (حکا) ی پیامبر، صفینیای پیامبر، اسعیای پیامبر و زبور داود مطالبی درباره موعود آخر الزمان آمده است. پاره ای از علائم آخرالزمان، رجعت و شخصیت حضرت حجه بن الحسن المهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، حتی اشاراتی درباره واقعه عاشورا در کتاب بشارات عهدین آمده است.

قرآن کریم می فرماید:

«وَ لَقَد کَتَبنا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکر اَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحوُن»(2)؛

علاوه بر ذکر تورات در زبور نیز نوشتیم که بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.

در متن زبور آمده است:

قوم ها را به انصاف داوری خواهد کرد، آسمان شادی کند و زمین مسرور گردد، دریا و پری آن غرّش نمایند، صحرا و هر آن چه در آن است به وجد


1- در بعضی از روایات آمده که جماعتی از یهودیان گرد «دجّال» را می گیرند و با ظهور مهدی، فرود آمدن عیسی علیه السلام، کشته شدن دجال، آنان نیز قتل عام می شوند.
2- انبیاء 21 آیه 105.

ص:41

آید. آن گاه تمام درختان جنگل مترنم خواهند نمود.(1) اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند شد، ... اما حلیمان وارث زمین خواهند شد، زیرا که بازوان شریر شکسته خواهد شد و اما صالحان را خداوند تأیید می کند.(2)

آیین مسیحیت

آیین مسیحیت

در این آیین، بشارت های روشن تری درباره موعود آخرالزمان عج الله تعالی فرجه الشریف رسیده است. یکی از علل آن قرب زمان است، زیرا از نظر زمانی حضرت مسیح علیه السلام به امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نزدیک تر است و از سویی، تحریف کمتری در این آیین نسبت به یهودیّت صورت گرفته است. در این خصوص می توان به اناجیل متی، لوقا، مرقس، برنابا و مکاشفات یوحنا مراجعه کرد.

در انجیل متی فصل 24 می خوانیم:

چون که برق از مشرق بیرون می آید و تا به مغرب ظاهر می گردد، آمدن فرزند انسان نیز چنین خواهد بود ... . خواهند دید فرزند انسان را بر ابرهای آسمانی می آید با قدرت و جلال عظیم!

و در انجیل لوقا فصل دوازدهم آمده است:

کمرهای خود را بسته و چراغ های خود را افروخته دارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود می کشند تا هر وقت بیاید و در را بکوبد، بی درنگ برای او باز کنید!

در کتاب های قدیم چینیان، در عقاید هندیان، در بین اهالی اسکاندیناوی و


1- مزامیر، مزمور 10 _ 13.
2- مزامیر، مزمور 37.

ص:42

حتی در میان مصریان قدیم، بومیان آمریکایی، اهالی مکزیک و نظایر آن می توان چنین انتظاری را مشاهده کرد. بنابراین، عقیده به ظهور رهایی بخشی بزرگ، برچیده شدن بساط ظلم و ستم از میان انسان ها و برپایی حکومت حق و عدالت، منحصر به شرقی ها و مذاهب شرقی نیست، بلکه اعتقادی عمومی و جهانی است که چهره های مختلف آن در عقاید اقوام گوناگون دیده می شود و همه روشن گر این حقیقت است که این اعتقاد کهن در فطرت و نهاد انسان و در دعوت همه پیامبران ریشه داشته است.

«برنارد بارلر» جامعه شناس آمریکایی در رساله نهضت منجی گری وجود چنین اعتقادی را حتی در میان سرخ پوستان آمریکایی نقل کرده، می گوید:

در میان قبایل سرخ پوست آمریکایی این عقیده شایع است که روزی گرد سرخ پوستان ظهور خواهد کرد و آنها را به بهشت زمین رهنمون خواهد ساخت.(1)

در خاتمه این بحث باید گفت: السلام علی مهدی الأُمم و جامع الکلم؛ سلام بر مهدی، که امت ها از او سخن گفته اند، همو که همه اقوام و افکار را متحد می کند و زیر یک پرچم گرد می آورد.

مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در منابع اهل سنت

اشاره

مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در منابع اهل سنت

مدارک و روایات موجود درباره مهدی و ظهور ایشان، منحصر به یک مذهب از مذاهب اسلامی، یعنی شیعه نیست، بلکه کتاب ها و مدارک همه مذاهب


1- ر. ک: مکارم شیرازی، حکومت جهانی مهدیعج، ص 58 _ 59.

ص:43

اسلامی دیگر، از جمله حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی نیز سرشار از روایات نبوی درباره مهدی و ظهور او است. در کتاب های حدیث، تفسیر، تاریخ، مناقب و فضایل، کلام و اعتقادات، حتی لغت و ادبیات، تصوف و عرفان، جغرافیا و بلدان و دیوان های شاعران به ذکر احادیث و مطالبی پرداخته شده که مربوط به مهدی است. این اتفاق نظر به حدّی است که حتی تندروترین گروه های اسلامی، یعنی وهابیان نیز این موضوع را پذیرفته و به طور جدّی از آن دفاع کرده اند و آن را از عقاید قطعی و مسلم اسلامی می دانند. بیانیه رابطه العالم الاسلام که از بزرگ ترین مراکز دینی وهّابی ها در مکه است، در این خصوص جالب توجه است.

یک سند زنده

یک سند زنده

حدود سه سال قبل شخصی به نام ابو محمد از کنیا سؤالی درباره ظهور مهدی منتظر از این مرکز کرده است. دبیر کل رابطه، محمد صالح القزاز در پاسخی که برای او فرستاده، ضمن تصریح به این که «ابن تیمیه» مؤسس مذهب وهابیان نیز احادیث مربوط به ظهور مهدی را پذیرفته و متن رساله کوتاهی را که پنج تن از علمای معروف فعلی حجاز در این زمینه آماده کرده اند برای او فرستاد. در این رساله پس از ذکر نام حضرت مهدی و محل ظهور او، یعنی مکه آمده است:

به هنگام ظهور فساد در جهان و انتشار کفر و ستم خداوند به وسیله او (مهدی) جهان را پر از عدل و داد می کند، همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است. او آخرین خلفای راشدین دوازده گانه است که پیامبر صلی الله علیه و آله

ص:44

در کتب صحاح از آنها خبر داده است. احادیث مربوط به مهدی را بسیاری از صحابه نقل کرده اند.(1)

در ادامه می گوید:

در بسیاری از کتب معروف اسلامی و متون اصلی حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله اعم از سنن، معاجم و مسانید آمده است، از جمله سنن ابو داود، ترمذی، ابن ماجه، ابن عمرو دانی، مسند احمد، و ابی یعلی و بزّار، مستدرک حاکم، معاجم طبرانی (کبیر و اوسط)، خطیب در تاریخ بغداد، ابن عساکر در تاریخ دمشق و ... .

در خاتمه آمده:

بنابر این، اعتقاد به ظهور مهدی (بر هر مسلمانی) واجب است و این جزء عقاید اهل سنت و جماعت محسوب می شود و جز افراد نادان و بی خبر یا بدعت گذار آن را انکار نمی کنند.(2)

سخنان عالمان اهل سنّت

سخنان عالمان اهل سنّت

اکنون مناسب است سخنان عالمان اهل سنّت را درباره حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در این جا بیاوریم:

ابن حجر هیثمی شافعی:

ابوالقاسم، محمد، الحجّه، عمر او پس از درگذشت پدرش پنج سال بود،


1- بیست نفر از صحابه از جمله علی علیه السلام، عثمان، طلحه، عبدالرحمن عوف، عبدالله بن عباس، عمار یاسر، عبدالله بن مسعود، و... را آورده است.
2- به نقل از: حکومت جهانی مهدی، ص 144 _ 155 با تلخیص.

ص:45

خداوند در همین عمر، به او حکمت ربانی عطا کرد. او را «قائم منتظر» گویند. اخبار متواتر رسیده است که مهدی از این امت است و عیسی علیه السلام از آسمان فرود خواهد آمد و پشت سر مهدی نماز خواهد خواند.(1)

عمادالدین ابن کثیر دمشقی:

مقصود از پرچم های سیاه (که در روایات مهدی ذکر شده است)، پرچم های سیاهی نیست که ابو مسلم خراسانی برافراشت و دولت بنی امیه را ساقط کرد، بلکه مقصود پرچم های سیاهی است که یاران مهدی خواهند آورد.(2)

ابن ابی الحدید:

میان همه فِرَق مسلمین اتفاق قطعی است که عمر دنیا و احکام و تکالیف پایان نمی پذیرد، مگر پس از ظهور مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف .(3)

صدرالدین قونوی:

پس از مرگ من، آن چه از کتاب هایم که درباره طب و حکمت است و همچنین کتاب های فلسفه، همه را بفروشید و پول آن را به فقرا صدقه بدهید و کتاب های تفسیر و حدیث و تصوف را در کتابخانه نگاه دارید. در شب اوّل مرگ من، هفتاد هزار بار کلمه توحید (لا إله إلاّ اللّه) را بخوانید و سلام مرا به مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف برسانید.(4)

محمد بن بدرالدین رومی:


1- المهدی الموعود، ج 1، ص 200.
2- المهدی الموعود، ج 2، ص 72.
3- لطف اللّه صافی، منتخب الاثر، ص 3 _ 5.
4- محمد سعید موسوی هندی، الامام الثانی عشر، ص 77.

ص:46

خداوند به وسیله حضرت محمد صلی الله علیه و آله نبوت تشریعی را ختم کرده و دیگر تا روز قیامت پیامبری نخواهد آمد. هم چنین خدا به وسیله فرزند صالح پیامبر، همو که دارای نام پیامبر (محمد) و کنیه پیامبر (ابوالقاسم) است ولایت تامه و امامت عامه را ختم خواهد کرد و این ولی، همان کس است که مژده داده اند که زمین را چنان که از جور و ستم لبریز شده باشد، از عدل و داد لبریز بسازد و ظهور او به ناگهان اتفاق بیفتد. خداوندا! این همه پریشانی و گرفتاری را از این امت به برکت ظهور و حضور او برطرف فرما!إنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بعیداً وَ نَراه قَریبا؛ کسانی ظهور او را بعید و ناشدنی می پندارند و ما آن را شدنی و نزدیک می دانیم.(1)

شیخ عبدالحق دهلوی:

احادیث بسیاری که به حد تواتر رسیده است وارد شده که مهدی از اهل بیت پیامبر است، از اولاد فاطمه علیهاالسلام.(2)

احمد امین مصری:

اهل سنت به مهدی و مسأله مهدی یقینا ایمان دارد.(3)

شیخ محمد عبده:

خاص و عام می دانند که در اخبار و احادیث ضمن شمردن علائم قیامت، آمده است که مردی از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله خروج می کند که نام او مهدی است. او زمین را، پس از آن که از جور و بیداد آکنده باشد، از عدل و


1- محمد سعید موسوی هندی، الامام الثانی عشر، ص 77.
2- منتخب الاثر، ص 3.
3- شیخ محمد جواد مغنیه، المهدی المنتظر و العقل، ص 59.

ص:47

داد آکنده می سازد.(1)

نظر متفکران غربی درباره مهدویت

نظر متفکران غربی درباره مهدویت

«برنارد شاو» فیلسوف برجسته انگلیسی صریحا به زنده بودن دین اسلام اعتراف کرده، اعلام نمود:

من همیشه نسبت به دین محمد صلی الله علیه و آله به واسطه خاصیت زنده بودن شگفت آور آن نهایت احترام را داشته ام. به نظر من اسلام تنها مذهبی است که استعداد توافق و تسلط بر حالات گوناگون و صور متغیر زندگی و مواجهه با قرون مختلف را دارد. من چنین پیش بینی می کنم و هم اکنون هم آثار آن پدیدار شده است که ایمان محمد مورد قبول اروپای فردا خواهد بود.(2)

آن گاه که برناردوشاو جهان گیر شدن آیین اسلام را پیش بینی می کرد و آن را مورد قبول مردم اروپا می دانست و معتقد بود که تنها اسلام می تواند مشکلات جهان را حل کند، اروپاییان با بی اعتنایی از کنار این نظریه می گذشتند. اما امروز حقیقت سخنان او و سایر متفکران آزاد اندیش برای غربیان آشکار شده است. گرایش روز افزون مردم جهان به اسلام نشانه بارزی است برای صحت پیش بینی های او. امروزه کسانی که در آمریکا و اروپا به اسلام می گروند همان حقایقی را می یابند که متفکران غربی، آنها را از ویژگی های اسلام معرفی می کنند که عامل نجات بخش بشریت و پناهگاه امن معنوی برای انسان های سرگشته غربی است. یک تازه مسلمان آمریکایی می گوید:


1- رشید رضا، تفسیر المنار، ج 6، ص 57.
2- روزنامه جمهوری اسلامی، 24/5/73، ص 11.

ص:48

این آیین قادر است فشارهای جامعه بی بنیاد و مصرفی آمریکا را که متوجه افراد است، برطرف کند. اسلام نه تنها یک دین، بلکه یک شیوه درست زندگی نیز می باشد.(1)

«داگلاس جانسون» از مرکز تحقیقات بین المللی و استراتژیک و نویسنده کتاب مذهب عنصر مفقوده در فن حکومت می گوید:

جهان به مذهب روی می آورد. هنگامی که حکومت های غیر مذهبی نیازهای مردم را بر آورده نکنند، پیام های مذهبی فضای خالی را پر می نمایند.(2)

بنابراین، نوعی خود آگاهی و رشد معنوی در دنیای در حال تکامل و رشد، دیده می شود که فراتر از مادیات عمل کرده و حتی مادیات را عامل توقف و مانع رشد و تکامل می داند، افرادی نظیر «تدد انلیز» اهل «فیلاد لفیا» هر هفته ادبیات سال 2000 را بررسی می کند، شدیدا به این باور ایمان دارد که هزاره بعدی زمان ظهور منجی آخرالزمان است.(3)

صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف از نگاه هانری کربن

صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف از نگاه هانری کربن

پروفسور «هانری کربن» ایران شناس مشهور فرانسوی از جمله اروپاییانی است که در دوران زندگی علمی خود تمایل قلبی و یقین عینی و عقلانی به وجود مبارک امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف و معنویت بی بدیل سایر ائمه شیعه علیهم السلام یافته


1- روزنامه جمهوری اسلامی، 24/5/73، ص 11.
2- موعود، شماره 9، ص 66، به نقل از: مقاله «نقش کلیدی مذهبی در سیاست بین المللی» ترجمه: فریند پرتو، 6ژوئیه 1996، ص1.
3- موعود، شماره 9، ص 66، به نقل از: مقاله «در جستجوی آخرالزمان»، نوشته ژان سبایستین ستلی، 30 دسامبر 1995، ص 1.

ص:49

بود.

به عقیده کربن، مفهوم ولایت در این دوران طولانی انتظار، همان هدایت ارشادی امام است که «اسرار» اصول عقاید را می آموزد. این مفهوم از سویی، شامل مفهوم معرفت است و از سوی دیگر، واجد معنای محبت؛ یعنی معرفتی که فی نفسه متمرکز و نیرومند است.(1)

کربن در بخشی از کتاب تاریخ فلسفه اسلامی ضمن نقل روایتی مشهور از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می گوید:

اگر تنها یک روز به پایان جهان باقی مانده باشد، خداوند آن روز را چندان طولانی خواهد کرد تا مردی از ذرّیه من که نامش نام من و کنیه اش کنیه من خواهد بود، ظهور کند. او زمین را از هماهنگی و عدل پر خواهد ساخت چنان که تا آن هنگام از خشونت و جور پر شده است.

به تفسیر این روایت پرداخته و می نویسد:

روزی که چنین طولانی خواهد شد، زمان غیبت است و این حدیث صریح طنین خود را در همه قرون و در تمام مراتب شعور و ضمیر شیعه منعکس ساخته است.

کربن پس از اذعان به این نکته که امامان همه نور و حقیقت واحدی هستند که در دوازده شخص متمثل شده اند، می نویسد:

وقتی نسبت لاهوت و ناسوت را در شخص امامان در نظر بگیریم، می بینیم مسأله به هیچ روی شبیه به اتحاد اُقنومی در طبیعت نیست، امامان، ظهورات و


1- امین میرزایی، موعود، شماره چهاردهم.

ص:50

تجلیات الهی هستند، قاموس فنی زبان، کلمات (ظهور و مظهر) را پیوسته به مقابله با عمل آیینه باز می گرداند، پس بدین گونه امامان هم چون ظهور الهی، بی هیچ کم و بیش «اسماء الله» می باشند و به این عنوان از دو مهلکه تشبیه و تعطیل مصونند.(1)


1- هانری، کربن، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه اسدالله مبشری.

ص:51

بخش سوم: امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در قرآن

اشاره

بخش سوم: امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در قرآن

بیش از یکصد آیه از قرآن کریم به مصلح کل حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) تفسیر و تأویل شده است. علامه بزرگوار، ملا محمد باقر مجلسی در دائره المعارف بزرگ شیعه، بحارالانوار هفتاد آیه را به استناد احادیث اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، درباره ظهور یکتا بازمانده از حجت های حضرت احدیت نقل کرده است.

هم چنین برخی از بزرگان، کتاب هایی را در این زمینه به رشته تحریر در آورده اند که از آن جمله کتاب المحجه فیما نزل فی القائم عج الله تعالی فرجه الشریف تألیف محدث بزرگ سید هاشم بحرانی است که شامل 120 آیه است که به استناد احادیث معصومان علیهم السلام، به ظهور مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تفسیر شده است. کتاب های نفیس دیگری نیز وجود دارند، که در این جا به نقل پاره ای از آنها بسنده می کنیم:

در قرآن کریم درباره مسائل آینده دوران، حوادث آخرالزمان، استیلای خوبی و خوبان بر جهان و حکومت یافتن صالحان، گاه به اشاره و گاهی به تصریح سخن گفته شده است.

از طرفی، قرآن کریم، ظهور آن منجی موعود را با آرزوها و فطرت حق طلبانه و عدالت خواهانه بشر پیوند زده است. در طول تاریخ، انسان همیشه در آرزوی تحقق حکومتی صالح و دور از ظلم و بی عدالتی بوده است. قرآن حکیم در معرفی حکومت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف و موعود آخرالزمان، روی این

ص:52

خواست فطری انسان انگشت گذاشته است، هم چنین بر این نکته تأکید کرده که اعتقاد به موعود آخرالزمان تنها به شیعیان و مسلمانان اختصاص ندارد، بلکه تمام پیامبران گذشته، بشارت فرا رسیدنش را داده اند. قرآن ایشان را به عنوان منجی و ذخیره الهیِ همه انسان های مستضعف در سراسر جهان معرفی می کند. او را به عنوان شخصیتی که فراتر از هر مذهب و ملیتی برای مردم کل جهان مطرح و قیامشان جهانی است، یاد می کند. در این جا از دریای نور قرآن بهره می گیریم:

بقیه الله:

بقیه الله:

«بقیَّهُ اللّه خَیْرٌ لَکُمْ اِنَّ کُنْتُمْ مُؤمِنین»(1)؛

بقیه الله برای شما بهتر است اگر مؤمن هستید.

امام صادق علیه السلام فرمود:

اوّلین سخنی که پس از ظهور می گوید این آیه است و می فرماید: من بقیه الله و حجتش و خلیفه اش بر شما هستم، پس هیچ مسلمانی بر او سلام نمی کند، جز این که می گوید، سلام بر تو ای بقیه الله در روی زمین.(2)

امر الله:

امر الله:

«أتی أمْرُ اللّه فَلا تَسْتَعْجِلُوه ...»(3)؛


1- هود 11 آیه 86.
2- به نقل از: منتظر تا صبح فردا، مقاله سید جواد مهری، ص 108.
3- نحل 16 آیه 1.

ص:53

امر خدا فرا رسید، پس تقاضای تعجیل آن نکنید.

این هشداری است که قلب ها را از جا می کند، هشداری است که جبرئیل امین در روز ظهور حضرت حجت فریاد بر می آورد و تمام خلایق صدایش را می شنوند، این چنین امام صادق علیه السلام ما را خبر داده است که پس از این هشدار الهی، منادی در آسمان و زمین صدا می زند: «ای آفریدگان پروردگار! این مهدی آل محمد است! با او بیعت کنید و مخالفتش ننمایید.»(1)

وارثان زمین:

وارثان زمین:

«أَنَّ الاَرْضَ یَرِثُها عِبادی الصّالِحُون»(2)؛

این زمین را بندگان شایسته من به میراث خواهند برد.

تأویل «عبادی الصالحون» امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و یاران او هستند.(3)

نصر خدا:

نصر خدا:

«وَ لَئِنْ جاءَ نَصَرٌ مِنْ رَبِّکِ لَیَقُولُنَّ اِنّا کُنّا مَعَکُم»(4)؛

چون از سوی پروردگارت مددی رسید، می گویند، ما نیز با شما بوده ایم.

تأویل «نصر من ربّک» امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است.(5)


1- به نقل از: منتظر تاصبح فردا، مقاله سید جواد مهری، ص108.
2- انبیاء 21 آیه 105.
3- بحارالانوار، ج 51، ص 47. به نقل از: تفسیر علی بن ابراهیم.
4- عنکبوت 29 آیه 10.
5- بحارالانوار، ج 51، ص 48، به نقل از: تفسیر علی بن ابراهیم.

ص:54

نور پروردگار:

نور پروردگار:

«وَ اَشْرَقَتِ الارْضُ بِنُورِ رَبِّها»(1)؛

و زمین به نور پروردگارش روشن شد.

تأویل «و اشرقت الارض»، در زمان ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است.(2)

نصرت الهی:

نصرت الهی:

«وَ لَمَنْ اِنْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئکَ ما عَلَیْهِم مِنْ سَبِیل»(3)؛

بر کسانی که پس از ستمی که بر آنها رفته باشد انتقام می گیرند ملامتی نیست.

تأویل «و لمن انتصر» امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و یاران او هستند.(4)

نزدیکی رستاخیز:

نزدیکی رستاخیز:

«اِقْتَرَبَتِ السَّاعَهُ وَ انْشَقَّ القَمَرُ»(5)؛

رستاخیز نزدیک شد و ماه دو پاره گردید.

تأویل «السّاعه» ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است.(6)


1- زمر 39 آیه 69.
2- بحارالانوار، ج 52، ص 330.
3- شوری 42 آیه 41.
4- بحارالانوار، ج 51، ص 48، به نقل از: تفسیر علی بن ابراهیم.
5- قمر 54 آیه 1.
6- بحارالانوار، ج 51، ص 49، به نقل از: تفسیر علی بن ابراهیم.

ص:55

نور الله:

نور الله:

«یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللّهِ بِاَفْواهِهِمْ وَ اللّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونْ»(1)؛

می خواهند نور خدا را با دهانهایشان خاموش کنند، ولی خدا کامل کننده نور خویش است، اگر چه کافران را ناخوش آید.

تأویل «والله مُتِّم نورِه» به وسیله امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است.(2)

روشنایی روز:

روشنایی روز:

«وَالنَّهارِ اِذا تَجَلّی»(3)؛

سوگند به روز آن گاه که آشکار شود.

تأویل «النهار» امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است.(4)

طلوع فجر:

طلوع فجر:

«سَلامُ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْر»(5)؛

شب قدر تا طلوع بامداد همه سلام و درود است.

تأویل «مطلع الفجر» زمان ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است.(6)


1- صف 61 آیه 8.
2- بحارالانوار، ج 51، تفسیر علی بن ابراهیم.
3- لیل 92 آیه 2.
4- بحارالانوار، ج 51، تفسیر علی بن ابراهیم.
5- قدر 97 آیه 5.
6- سید هاشم بحرانی، تفسیر البرهان، ج 4، ص 487.

ص:56

تفسیر چند آیه درباره وجود مقدس امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

اشاره

تفسیر چند آیه درباره وجود مقدس امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

زیر فصل ها

یاران خدا

یاران خدا

اشاره

یاران خدا

«اَلَّذینَ إنْ مَکَّنّاهُمْ فِی الأرضِ أقامُوا الصَّلوهَ وَ اتُواالزَّکوهَ وَ أمِروا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهْوا عَنْ الْمُنْکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبَهُ الأُمُورْ»(1)؛

اینها (یاران خدا) کسانی هستند که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز بر پا می دارند و زکات می پردازند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند و پایان همه کارها از آنِ خدا ست.

در بررسی آیه نکات زیر مورد اهمیت است:

1. موقعیت آیه:

1. موقعیت آیه:

قبل از این آیه، خداوند مطالبی را درباره دفاع از مظلومان و قدرت خود بر یاری آنها بیان کرده، سپس در فایده دفاع می فرماید: اگر دفاع نباشد، عبادت گاه و مساجدی که در آن یاد خدا می شود از بین می رود. در پایان تأکید می کند: کسانی که خدا را یاری می کنند خداوند نیز آنها را یاری می کند و هنگامی که با یاری خداوند پیروز و حاکم زمین شوند، اجرای احکام الهی را سر لوحه برنامه خود قرار داده و دین الهی را حاکمیت می بخشند.

2. برنامه عملی یاوران خدا:

2. برنامه عملی یاوران خدا:

اینها از پیروزی، هم چون خود کامگان، غرور، مستی و دنیاطلبی را شیوه خود نمی کنند تا این که خود طاغوت جدیدی شوند، بلکه زندگانی صالحانه توأم


1- حج 22 آیه 41.

ص:57

با اصلاح خود، جامعه و رضایت خداوند را فراهم می سازند. برنامه های اصلی آنها در سه امر زیر است:

الف) بر پاداشتن نماز: یعنی حاکمیت توحید و ایجاد روح معنویت و تزکیه نفس که راه کمال نفسانی را بر انسان هموار می کند. البته مراد نمازی است که به دلیل رعایت تمام شرایط ظاهری و معنوی، انسان را از فحشا و منکر باز دارد و مقبول حضرت حق گردد. چنین نمازی اطاعت، خشیت و تقوای الهی را در همه شئون زندگی فراهم ساخته و نتیجه آن کامیابی است.

ب) پرداختن زکات: که از دو جنبه ارزشمند است: 1. هم دلی و هم راهی با مردم و زدودن فقر و اصلاح اقتصادی در جامعه؛ 2. زدودن حرص، بخل و مال پرستی از وجود انسان ها و جایگزینی روح ایثار و هم دردی. تا بخل در انسان هاست راه سعادت و رستگاری به روی آنها بسته است.

«وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئکَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ»(1)؛

و هر کسی جان خود را از بخل حفظ کند، او رستگار است.

در حکومت صالحان زکات به همان صورتی که واجب شده پرداخت می شود و به مصارف واقعی خود می رسد.

ج) امر به معروف و نهی از منکر: یکی دیگر از وظایف یاوران دین خدا در زمان حکومت، ترویج تمام خوبی ها و اوامر الهی در میان همه مردم است. تمام کوشش آنها زدودن بدی ها و گناهان در جامعه است. در چنین حکومتی، اسلام و مسلمین چنان عزیز و کفار و منافقان چنان ذلیلند که صالحان به دلیل اطاعت


1- حشر 59 آیه 9.

ص:58

از فرمان خدا و ترک معصیت تمسخر نمی شوند و هر انسانی خود را در برابر دیگران مسئول می بیند.

3. مصداق آیه:

3. مصداق آیه:

امام صادق علیه السلام در ذیل همین آیه می فرماید:

فهذه لاِل محمّد صلی الله علیه و آله آخر الآیه، و المهدی و أصحابه یملکهم الله مشارق الأرض و مغاربها، و یظهرالدین و یمیت الله به و الصحابه البدع و الباطل کما أمات الشقاه الحقّ، حتی لا یری أین الظلم و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر؛(1)

این آیه تا آخر آن درباره آل محمد و مهدی و اصحاب اوست که مشرق ها و مغرب های زمین را تصاحب می کند و دین پیروز می شود و خداوند به وسیله او و اصحابش بدعت ها و باطل را می میراند، همان طور که اشقیا اهل حق را از بین بردند، به گونه ای که ظلم در هیچ جا دیده نمی شود و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

انقلاب مستضعفان

انقلاب مستضعفان

«وَ نُریدُ أن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَ نَجْعَلَهُمُ أئِمّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارَثین»(2)؛

ما می خواهیم تا به مستضعفانِ زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.

قرآن کریم در آیاتی چند محورهای با اهمیتی را بیان کرده که یکی از آنها طبقه مستضعف است. در طول تاریخ (به جز دوران کوتاهی، آن هم در جوامع خاص) قدرت مالی، سیاسی و نظامی همواره در دست طبقات مستکبر، برتری


1- العروسی الحویزی، عبد علی بن جمعه، نور الثقلین، ج 3، ص 506.
2- قصص 28 آیه 5.

ص:59

طلب و سلطه جو بوده است. آنها با دست یازی به منابع ثروت و کالاها، سلطه خود را بر خلق خدا استوار می ساختند. اما طبق وعده های قرآنی این جریان ناهنجار، به طور اصولی و واقعی و نه شعاری و ادعایی، در انقلاب نهایی تاریخ، راه نیستی می پوید و طبقه قدرت مند از اریکه قدرت به زیر کشانده می شود و ضعیفان و فرو دستان، مراکز قدرت را در دست گرفته و به راستی حاکم می شوند. این انقلاب مانند انقلاب و رستاخیز قیامت است، چنان که در قیامت به راستی نیکان و انسان های وارسته به منزلت و جایگاه شایسته خویش دست می یابند و انسان نماها سقوط می کنند و به کیفر می رسند. قرآن در این باره می فرماید: «خافِظَهٌ رافِعَه»(1).

همان طور که انقلاب قیامت، گروهی را بالا می برد و گروهی را از اریکه قدرت به زیر می کشد، انقلاب جهانی و نهایی موعود آخرالزمان نیز چنین می کند؛ یعنی بدون هیچ کم و کاست و یا سهل انگاری و چشم پوشی، سلطه طلبان قدرت مند را به زیر افکنده و فرو دستان محروم را بر مراکز قدرت حاکم می سازد. در پرتو تعالیم خاص و ناب آن معلم الهی، توحید راستین آموزش داده شده و راه مستقیم الهی روشن می شود، خداشناسی و خداجویی به اوج شکوفایی می رسد و این است معنای انقلاب راستین و رابطه انسان با خدا.

اساسا حاکمیت مستضعفان که به معنای حاکمیت معیارهای درست انسانی است، تحوّلاتی ریشه ای درهمه ابعاد زندگی پدید می آورد و در نتیجه، زندگی راه درست خویش را می یابد و انسان ها همه به شایستگی زندگی می کنند.


1- واقعه 56 آیه 3.

ص:60

دین خدا در همه ابعاد حیات انسانی، نقش اصلی را بر عهده دارد و مادیت و معنویت و بُعد این دنیایی و آن جهانی زندگی انسان را سامان می دهد. دین در متن زندگی مردم است نه جدا از آن؛ این موضوع در اصل عقیده به مهدویت کاملاً نهفته است؛ موعودی که برای گسترش عدالت در جوامع انسانی قیام می کند و اوضاع ستم بار و آشفته زندگی بشری را از میان می برد، دنیای مردم را به نظم می آورد و آخرت ایشان را نیز اصلاح می کند.

بنابر این اندیشه، حذف دین از زندگی دنیایی و تبعید دین به حوزه مسائل آخرتی، با عقیده به موعود آخرالزمان، به کلی ناسازگار است، چون بیشترین تأکیدی که در تعالیم اسلامی شده موضوع عدالت اجتماعی در حکومت آخرالزمان است نه اصل خدا باوری یا پرهیز پیشگی شخصی و درونی و روحی.(1)

محبت به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

اشاره

محبت به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

محبت و عشق به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در حقیقت، همان محبت به خداست: «مَنْ أحَبَّکُمْ فَقَدْ أحَبَّ اللّه».

به این محبت در احادیث و روایات امامان معصوم علیهم السلام از طریق عامه و خاصه تأکید شده است، چنان که زمخشری از مشاهیر علمای عامه و صاحب تفسیر کشاف در تفسیر آیه «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیه أجْرَا اِلاّ الْمَوَدَّهَ فی الْقُرْبی» این حدیث را نقل می کند:

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر که با دوستی آل محمد بمیرد شهید مرده است، هر که با دوستی آل محمد بمیرد بخشوده از عذاب


1- ر.ک: محمد حکیمی، عصر زندگی، فصل «عدالت اجتماعی».

ص:61

مرده است، هر که با دوستی آل محمد بمیرد توبه کار مرده است، هر که با دوستی آل محمد بمیرد مؤمن کامل مرده است، هر که با دوستی آل محمد بمیرد فرشته مرگ او را بشارت می دهد و سپس منکر و نکیر نیز او را به بهشت بشارت می دهند، هر که با دوستی آل محمد بمیرد او را معزز و محبوب به سوی بهشت می برند، هر که با دوستی آل محمد بمیرد خداوند قبر او را زیارتگاه فرشتگان رحمت قرار می دهد و دو در به سوی بهشت از آن گشوده می شود.

اما هر که با دشمنی آل محمد بمیرد، روز قیامت در حالی وارد می شود که بر پیشانی او چنین نوشته شده است: مأیوس از رحمت خدا!

هر که با دشمنی آل محمد بمیرد کافر مرده است، هر که با دشمنی آل محمد بمیرد بوی بهشت را استشمام نمی کند.(1)

بنابر این، محبت به اهل بیت دارای ارزش و اعتبار والایی است، تا آن جا که در برخی روایات آمده که از همه عبادت ها بالاتر است.

امام صادق علیه السلام می فرماید:

«إنَّ فَوقَ کُلِّ عِبادَهٍ، عِبادَهٌ وَحُبَّنا أهْلَ الْبَیتِ أفْضَلُ العِبادَه»(2)؛

بالاتر از هر عبادتی، عبادتی است و محبت ما اهل بیت برترین عبادت هاست.

این محبت است که با سرعتِ تمام صفات «محبوب»، را به «محب» می رساند. وقتی فردی محب انسان کاملی، مانند حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف می شود طبیعی است که لازمه اش پیروی محب از محبوب و متصف شدن به صفات محبوب


1- زمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 3، ص 467.
2- بحارالانوار، ج 27، ص 48 و 91.

ص:62

است.

وَ قُلْ جاءَالْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقا؛(1)

و بگو حق فرا رسید و باطل مضمحل و نابود شد که همانا باطل نابود شدنی است.

یکی از آرزوهای دیرین بشر، بر چیده شدن بساط ظلم و بیدادگری و حکم فرمایی صلح و آرامش و اجرای عدالت در سراسر جهان است.

این اندیشه، هماهنگ با سرشت انسان است، به همین دلیل، هرگاه زمینه قیام فراهم شود به مبارزه با حکومت ظلم و جور می پردازند. این آیه نوید پیروزی قطعی آمدن حق و هلاکت باطل را می دهد، چون هرگاه بخواهند خبر قطعی از وقوع عملی دهند با فعل ماضی «جاء» می آورند.

مصداق آیه:

مصداق آیه:

از مصادیق مهم این آیه ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف است، هم چنان که روایت شده: وقتی حضرت قائم عج الله تعالی فرجه الشریف تولد یافتند بر روی بازوی راست ایشان این آیه نوشته شده بود.(2) از امام باقر علیه السلام درباره این آیه چنین روایت شده است:

إذا قامَ الْقائِمُ ذَهَبَتْ دَولَهُ الباطِلِ؛(3)

وقتی قائم قیام کرد حکومت باطل از بین می رود.

استاد شهید مرتضی مطهری پیروزی نهایی اهل حق را چنین وصف می کند:


1- اسراء 17 آیه81.
2- تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 213.
3- تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 212.

ص:63

ظهور مهدی موعود حلقه ای است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می شود.(1)

چشمه همیشه جوشان الهی

چشمه همیشه جوشان الهی

«ألَمْ تَرَ أنَّ اللّهَ أنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسَلَکَهُ یَنابیعَ فِی الاْرضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعا مُخْتَلِفَا ألْوانُهُ»(2)؛

آیا ندیده ای که خداوند از آسمان آبی فرستاد، سپس آن را به چشمه هایی در زمین راه داد، آن گاه به وسیله کشت زاری که رنگ های آن گوناگون است، بیرون می آورد.

آب مهم ترین عامل زندگی مادی بشر است؛ اما روح انسان نیز نیاز به چشمه ای دارد که او را از کوثر زلال معارف الهی سیراب می کند. انبیا و اولیای الهی با نور هدایت خود برای رهایی مردم از تاریکی ها از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نکرده و هر کدام مانند سرچشمه ای هستند که روح مردم را سیراب می کنند. در زیارتی از امام صادق علیه السلام خطاب به حضرت علی علیه السلام آمده است:

اَلسَّلامُ عَلَیک یا... مظهرالْماء الْمَعینِ؛(3) سلام بر تو ای مظهر آب روان!

بنابر این، ظاهر کلام مربوط به آب جاری است که مایه حیات موجودات زنده است و باطن آن مربوط به وجود علم امام و عدالت جهان گستر اوست که آن


1- مرتضی مطهری، قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفه، ص 20.
2- زمر 39 آیه 21.
3- بحارالانوار، ج 97، ص 375.

ص:64

نیز مایه حیات جامعه انسانی است.(1) آب وسیله ای برای زدودن پلیدی های ظاهری است. امامان معصوم علیهم السلام نیز وسیله ای برای پاک کردن انسان ها از پلیدی های درونی و شرک و جهل و گناه اند.

با ختم نبوت و سپری شدن حیات امامان معصوم علیهم السلام، دوران غیبت فرا رسید، این دوران همچون آبی است که برای ذخیره به زمین فرو می رود. به امید روزی که با فراهم شدن زمینه جامعه برای پذیرش آن، این ذخیره الهی جوشش کند و تشنگان واقعی معرفت را سیراب نماید.

ابوحمزه از امام صادق علیه السلام چنین سؤال می کند: آیا زمین بدون امام باقی می ماند؟ حضرت فرمودند:

لَوْ بَقیتِ الأرضُ بِغَیْرِ إمامٍ لَساخَتْ؛(2)

اگر زمین بدون امام باشد [اهل] آن را فرو می برد.

آب با فرو رفتن در زمین در آن جا ذخیره می شود تا با برنامه دقیق، موجودات زنده از آن بهره مند شوند. حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نیز با غیبت خود ذخیره ای برای جهانیان است تا با ظهور خود در موقع مناسب، دنیا را به تکامل و معنویت رسانده و مردم سعادت مند شوند.

یک نکته ارزشمند

یک نکته ارزشمند

آب پنهان در زمین، بدون تلاش و تحمّل رنج و زحمت به دست نمی آید. انسان تشنه برای رسیدن به آب های زیر زمینی به حفر چاه و قنات می پردازد.


1- مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 24، ص 360.
2- کافی، ج 1، ص179.

ص:65

ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نیز زمانی تحقق می یابد که مردم مشتاق عدالت شوند و با تلاش خود مقدمات آن را فراهم کنند. در این میان، مؤمنان واقعی فقدان وجود آن حضرت را احساس می کنند و تشنه وصال او می شوند. امام رضا علیه السلام در این باره می فرماید:

وَ کَمْ مِنْ مُؤمِنٍ مُتَأَسِّفٍ حَرّانٍ حَزینٍ عِنْدَ فَقْدِ الْماء الْمَعینٍ؛

چه بسیارند مؤمنان اندوهگین و بسیار تشنه که هنگام فقدان آن آب روان غمناک هستند.

خواص خورشید پنهان

خواص خورشید پنهان

آب پنهان در دل زمین، در همان حال نیز دارای خواص متعددی است. امام نیز به مثابه آبی است که مردم از برکت وجود او بهره مندند، گر چه خود بی خبرند. چه بسیارند افرادی که در هنگام گرفتاری ها به ایشان توسل جسته و مشکلشان را حل کرده اند، چه بسیار گناهکارانی که از برکت وجود حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف نور هدایت بر قلبشان تابیده و خود را از گمراهی ها نجات داده اند و بیش از این دو، افرادی هستند که به دعا و توجه امام از آنها رفع گرفتاری شده و یا به نعمت های الهی رسیده اند، اما ولی نعمت خود را آن گونه که باید نمی شناسند. ایشان در غیبت هم چون خورشیدی است که در پشت ابرها پنهان است، ولی مردم از نور وجودش بهره مندند، هم چنان که از امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف چنین روایت شده است:

أمّا وَجْهُ الاِنْتِفاعِ بی فی غَیْبَتی فَکالانْتِفاع بِالشّمْسِ إذا غَیَّبَها عَنِ الأبْصارِ السَّحابُ وَ إنّی لأمانٌ لِأهْلِ الأرْضِ کَما أنَّ النُّجومَ أَمانٌ لِأهْلِ السَّماءِ ... ؛(1)


1- بحارالانوار، ج 52، ص 289.

ص:66

چگونگی سود رسانی من در زمان غیبتم مانند سود رسانی خورشید است، زمانی که ابرها آن را از چشم ها پنهان نمایند و من ایمن دهنده اهل زمینم، هم چنان که ستارگان ایمن دهنده اهل آسمانند.

همان گونه که گاهی خورشید پشت ابرها پنهان می شود، ولی آثار وجودش قابل مشاهده است و در همان حال، مردم از آن بهره می برند و هر لحظه هم منتظر کنار رفتن ابرها و آشکار شدن خورشید هستند، در زمان غیبت نیز آن حضرت به دلیل مصالحی از دیده ها پنهان است، ولی:

اولاً، آثار وجودش برای اهل بصیرت روشن است؛

ثانیاً، مردم از وجود ایشان بهره می برند؛

ثالثاً، باید هر لحظه منتظر کنار رفتن پرده غیبت و ظهور آن حضرت باشیم.(1)

درماندگان وادی غیبت

اشاره

درماندگان وادی غیبت

«أَمَّن یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء و یَجْعَلُکُم خُلَفاءَ الأرضِ ءَاِلهٌ مَعَ اللّه قَلیلاً ما تَذَکَّرُون»(2)؛

کیست که درمانده را زمانی که او را بخواند، اجابت کند و گرفتاری را بر طرف کند و شما را جانشینان این زمین قرار دهد، آیا معبودی با خداست؟ چه کم پند می گیرید!

اضطرار، حالتی درونی است و زمانی به وجود می آید که انسان هیچ وسیله و پناهگاهی برای حلّ مشکل خود نداشته و دستش از همه راه های طبیعی کوتاه شده باشد. در این حالت، درونش او را به وسیله ای معنوی هدایت کرده و امید


1- هادیان شیرازی، موعود، شماره چهاردهم.
2- نمل 27 آیه 62.

ص:67

نجات به آن دارد. دل انسان در حالت اضطرار به گونه ای به خدا متصل می شود که گویی باتمام وجود خدا را می بیند وصدایش را می شنود. ازاین آیه به خوبی استفاده می شود که برای اجابت دعا تحقق دو شرط لازم است:

1. انسان به حدّ اضطرار و درماندگی برسد: أَمَّنْ یجیب المضطر.

2. انسان از تمام اسباب مادی نا امید شود و باتمام وجود فقط خدا را بخواند: إذا دَعاهُ.

در این حالت، انسان ارتباط قوی و محکمی با خدا پیدا می کند و خداوند نیز دعای او را مستجاب کرده و گرفتاری او را برطرف می کند: وَ یَکْشِفُ السُّوء.

مصداق آیه:

مصداق آیه:

وجود مبارک آن حضرت نیز از مصادیق مضطران است که با مشاهده ضعف و خواری مسلمانان و ظلم ستمگران به آنها در مقدس ترین مکان روی زمین دست به دعا بر می دارد و تقاضای کشف سوء می کند. امام صادق علیه السلام در ذیل این آیه می فرماید:

نَزَلَتْ فی الْقائِم مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام، هُوَ وَ اللّهُ الْمُضْطَرّ إذا صَلَّی فی الْمَقامِ رَکْعَتَیْنِ وَ دَعا إلی اللّهِ فَأجابَهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ و یَجْعَلَهُ خَلیفَهً فی الأرْضِ؛(1)

این آیه در مورد قیام کننده ای از آل محمد علیهم السلام است. به خدا سوگند او همان مضطر است، هنگامی که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز می خواند و با دست به سوی خدا دعا می کند، پس خداوند به او پاسخ می دهد و ناراحتی او را برطرف می کند و او را خلیفه در زمین قرار می دهد.


1- تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 94.

ص:68

بخش چهارم: امام علیه السلام و جامعه مطلوب

اشاره

بخش چهارم: امام علیه السلام و جامعه مطلوب

زیر فصل ها

فواید وجود امام

فواید وجود امام

1. امام واسطه فیض: خداوند امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را تعیین کرده است تا در میان مردم باشد و به هدایت آنان بپردازد، ولی این مردم هستند که مانع ظهور آن حضرت می شوند؛ و هرگاه مردم برای حکومت واحد جهانی و الهی (که بر پایه عدالت واقعی و رعایت حقوق و حقایق، واقعیات و اجرای تمام احکام اسلامی استوار است) آمادگی کامل پیدا کنند، حضرتش آشکار خواهد شد. پس خدای مهربان، در عنایت و مهربانی کوتاهی نکرده، بلکه تقصیر مردم است که امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف غایب شده و ظهورش به تأخیر افتاده است؛ اما باید دانست که فواید وجود امام منحصر به راهنمایی های ظاهری ایشان _ اگر در میان مردم می بود _ نیست، بلکه وجود مقدسش از نظر «تکوین و تشریع» فواید دیگری نیز دارد که مهم ترین آن «واسطه فیض» بودن است، چرا که بر اساس دلیل هایی که در روایات به آن اشاره شده، اگر امام علیه السلام نباشد، رابطه عالم و آفریدگار جهان منقطع می گردد، زیرا تمام فیض های الهی به واسطه امام بر سایر مردم نازل می شود؛ لَوْ بَقَیتِ الأرضُ بِغَیْرِ إمامٍ لَساخَتْ... .(1) اساسا به واسطه


1- تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 178.

ص:69

وجود مقدس اوست که به عالم هستی فیض داده می شود و به واسطه او آسمان و زمین پابرجاست. إنَّ الأئمّهَ نُور اللّهِ عَزَّوَجَلَّ؛(1) ائمه نور خدا هستند.

اگر ائمه نباشند دنیا تاریک است، منتها این را کسی می فهمد که ظلمت و نور را می شناسد.

إنَّ الأئِمَّهَ هُمْ أرْکانُ الأرْضِ؛(2) اگر ائمه نباشند زمین بقا ندارد.

چون در آن صورت، خلقت بی هدف مانده و بقا معنایی نخواهد داشت.

أَنَّ الأئِمَّهَ هُمُ الْهُداه؛(3) ائمه هادیانند.

أَنَّ الأئِمَّهَ شُهَداءُ اللّهِ عَزَّ وَ جَلّ عَلی خَلْقِهِ؛(4) اینها گواهانند، ناظر بر اعمالند.

الآن هم امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هدایت های جانبی برای افراد دارند؛ مثلاً در شرایط حساس که شخص می خواهد با تغییر روش زندگی منحرف شود، به دادش می رسند. روابط حضرت با افراد بر حسب کمالات روحی شان است و هر کس به قدر کمال خود می تواند این ارتباط را برقرار کند.

در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است:

وَ بِنا أثمرت الأشجار و أینعت الثمار و جرت الأنهار و بنا ینزل الغیث السماء؛

به وسیله ما تمام درختان به ثمر می نشینند و میوه ها می رسند و رودخانه ها جاری می شوند و به وسیله ما باران از آسمان می بارد.

اساسا ائمه واسطه فیض بین خدا و خلق هستند. اگر خورشید عالمتاب می تابد


1- کلینی، کافی، ج 1، ص 194.
2- کلینی، کافی، ج 1، ص 196.
3- کلینی، کافی، ج 1، ص 191.
4- کلینی، کافی، ج 1، ص 190.

ص:70

و اگر نعمات بی شمار خدا بر خلق می رسد، همه به دلیل وجود مبارک امام علیه السلام است و خداوند به خاطر آنان دیگر موجودات را آفرید. لولاکَ لَما خَلَقْتُ الافلاک؛ اگر وجود نازنین پیامبر صلی الله علیه و آله نبود آسمان ها و زمین خلق نمی شدند!

انسان می خواهد با جهان بی نهایت در ارتباط باشد، او نیازمند اسبابی است تا بتواند ارتباط نزدیک تری با مبدأ برقرار کند. امامت تجلی عینی این ارتباط است، ارتباط انسان با ماوراء الطبیعه و ابدیت.

2. امید بخشی: اصولاً وجود فرمانده لشکر در مقر فرماندهی، خون گرم و پر حرارتی را در عروق سربازان جاری می سازد و آنها را به تلاش بیشتر وامی دارد. حیات فرمانده، منشأ حرکت، تحوّل و نظم و آرامش است. در این میان، شیعه بنا به عقیده ای که به وجود امام زنده و حاضر دارد، هر چند او را در میان خود نمی بیند، اما خود را تنها نمی داند. او همواره انتظار بازگشت آن سفر کرده را دارد، انتظاری سازنده و سرنوشت ساز. این طرز تفکر، در زنده نگهداشتن امید در دل ها و وادار ساختن افراد به خودسازی باعث می شود آنها در آمادگی و مراقبت دائمی به سر برند. از آن سو، امام نیز به طور دائم مراقب حال پیروانش است و از چگونگی رفتار و کردار و گفتار آنها آگاه می گردد.(1)

3. پاسداری از آیین خدا: طبق فرموده امام علی علیه السلام، هیچ گاه صفحه زمین، از قیام کننده با حجت و دلیل خالی نمی ماند، خواه ظاهر و آشکار باشد یا مخفی و پنهان، تا دلایل و اسناد روشن الهی ضایع نگردد و به فراموشی


1- برای اطلاع بیشتر، ر.ک: تفسیر نمونه، ج 8، ص 339 و ج 14، ص 565.

ص:71

نگراید و مسخ و تحریف نشود.(1)

در طول زمان، با دراز شدن دست مفسده جویان به سوی مفاهیم آسمانی، اصالت پاره ای از این قوانین از میان می رود و دست خوش تغیّرات زیان بخش می شود. این نور پر فروغ با عبور از شیشه های ظلمانی افکار تاریک کم رنگ و کم رنگ تر می شود، اما سینه امام و روح بلندش صندوق آسیب ناپذیر حفظ اسناد و آیین الهی است که همه اصالت های نخستین و ویژگی های آسمانیِ این تعلیمات را در خود نگهداری می کند تا دلایل الهی و نشانه های روشن پروردگار باطل نشود و به خاموشی نگراید.

4. نفوذ روحانی و تکوینی: امام علاوه بر تربیت تشریعی که از طریق گفتار، رفتار و تعلیم و تربیت عادی صورت می گیرد، یک نوع تربیت روحانی و معنوی در دل ها و فکرها دارد که می توان آن را «تربیت تکوینی» نامید. در آن جا الفاظ، کلمات، گفتار و کردار کار نمی کند، بلکه تنها جاذبه و کشش درونی کارگر است. در حالات بسیاری از پیشوایان بزرگ الهی می خوانیم که گاه بعضی از افراد با یک تماس مختصر با آنها به کلی تغییر مسیر داده و سرنوشت شان یکباره دگرگون می شد. اینها نتیجه تعلیم و تربیت عادی نیست، بلکه جذبه ای ناخود آگاه است که گاهی از آن به «نفوذ شخصیت» تعبیر می کنند.

امام با اشعه نیرومند و پردامنه نفوذ شخصیت خود، دل های آماده را در نزدیک و دور تحت تأثیر جذبه خاص قرار داده و به تربیت و تکامل آنها می پردازد و


1- نهج البلاغه، کلمات قصار.

ص:72

از آنها انسان هایی کامل تر می سازد.(1)

5. هدایت معنوی امام: آری، امام قلب عالم وجود و رهبر و مربی نوع انسان است، از این جهت، حضور و غیبت او تفاوتی ندارد. امام همواره افراد شایسته را هدایت می کند، اگر چه نتوانند امام را ببینند، به ویژه این که در اخبار وارد شده است که آن حضرت در میان مردم و در مجالس مؤمنان رفت و آمد دارد، اگر چه مردم او را نشناسند.(2) بنابر این، پاسداری امام از دین و دستگیری از مردم شایسته در زمان غیبت به خوبی انجام می گیرد. در حقیقت، امام همانند خورشید پنهان پشت ابر است که از نور و حرارتش، موجودات، بهره می برند؛ گر چه نادانان و کور چشمان، آن را نبینند.

امام صادق علیه السلام در پاسخ کسی که پرسیده بود: «چگونه مردم از امام غایب استفاه می کنند؟» فرمودند: «به همان گونه که از خورشید، وقتی که ابر آن را می پوشاند».(3)

گفتار یکی از مستشرقان(4) در این باره شنیدنی است:

به عقیده من مذهب تشیع، تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگهداشته و به طور مستمر، پیوستگی ولایت را زنده و پابرجا می دارد. مذهب یهود، نبوت را که رابطه ای است واقعی میان خدا و عالم انسانی، در حضرت کلیم ختم کرده و پس از آن به نبوت حضرت مسیح و


1- مکارم شیرازی، حکومت جهانی مهدی، با تلخیص بسیار.
2- اصول کافی، ج 1، ص 337.
3- منتخب الاثر، 271.
4- هانری کربن، استاد فلسفه در دانشگاه سوربن فرانسه و رئیس انیستیتو فرانسه و ایران.

ص:73

حضرت محمد صلی الله علیه و آله اذعان نکرده است، در نتیجه، رابطه مزبور را قطع می کند. نصاری نیز در حضرت مسیح متوقف شده اند و اهل سنت از مسلمین هم در حضرت محمد صلی الله علیه و آله ایستاده اند و با ختم نبوت در ایشان، دیگر رابطه ای میان خالق و مخلوق برقرار نمی دانند.

تنها مذهب تشیع است که معتقد است نبوت با حضرت محمد صلی الله علیه و آله ختم می شود، ولی ولایت که همان رابطه هدایت تکمیلی است بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده می ماند.

آری، تنها در مذهب تشیع است که این حقیقت میان عالم انسانی و الوهی برای همیشه باقی و پا برجاست.(1)

نتیجه این که، عقیده به امام زمان به این معناست که ارتباط مردم با عالم غیبت گسیخته نشده است. و کسانی که این عقیده را دارند باید همیشه به یاد آن حضرت بوده و منتظر ظهور آن مصلح غیبی باشند، همگان وظیفه دارند در هر شرایطی در راه برقراری و توسعه معارف و احکام اسلام بکوشند، در برابر ستم و گناه پایداری کرده و در حدّ توان خود با آن مبارزه کنند و بکوشند تا زمینه حکومت عدل و داد را فراهم ساخته و زندگی خود را طوری تنظیم کنند که با برنامه های آن حضرت تناقض نداشته باشد، در صف دوستان ایشان قدم برداشته و با دشمنانش مبارزه کنند.


1- سالنامه مکتب تشیع، سال دوم، ص 20 _ 21.

ص:74

رفتار و سیرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

اشاره

رفتار و سیرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

چون سیرت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف می تواند سرمشق و نمونه خوبی برای ما باشد، درباره هر یک از آنها به اختصار توضیح می دهیم:

سیرت دینی

سیرت دینی

مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در برابر جلال خداوند بسیار فروتن است. هم چون عقاب بال خویش فرو می گشاید، سر به زیر می اندازد و از اوج آسمان فرو می آید. بدین سان، مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در برابر جلال خداوند بدینسان خاشع و فروتن است. خدا و عظمت خدا در وجودش متجلی بوده، و همه هستی او را در خود فرو برده است.(1)

سیرت خلقی

سیرت خلقی

مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف صاحب حشمت، سکینه و وقار است، جامه هایی درشتناک و خشن می پوشد، نان جو می خورد و علم و حلم او از همه مردمان بیشتر است، هم نام پیامبر است و خَلق و خُلق محمدی دارد. در جهان با مشعل فروزان هدایت سیر کرده و مانند صالحان زیست می کند.(2)


1- المهدی الموعود، ج 1، ص 280.
2- المهدی الموعود، ج 1، ص 281 _ 282، 266، 300.

ص:75

سیرت عملی

سیرت عملی

مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف بخشنده است، به گونه ای که بی دریغ، اموال به این و آن می دهد. با عمال و کارگزاران و مأموران دولت خویش بسیار سخت گیر و با ناتوانان و مستمندان، بسیار دل رحم و مهربان است. در رفتار چنان است که گویی با دست خود کره و عسل به دهان مسکینان می گذارد.(1) با آمدنش کینه از دل ها می رود و همه جا را آسایش و امنیت فرا می گیرد. و «می نهد میزان عدل را در بین مردم پس احدی به احدی ظلم نکند».(2)

سیرت انقلابی

سیرت انقلابی

مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف حق هر حقداری را باز پس گرفته و به او می دهد، حتی اگر حق زیر دندان انسان متجاوز و غاصب باشد از آن بیرون کشیده و به صاحب حق باز می گرداند.(3) در راه اجرای حکم خدا و استقرار دین خدا، به سخن کسی گوش نداده و نکوهش احدی را نمی شنود.(4)

سیرت سیاسی

سیرت سیاسی

به هنگام حکومت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، حکومت جبّاران و مستکبران و نفوذ سیاسی منافقان و خائنان نابود شده، شهر مکه قبله مسلمین و مرکز حرکت انقلابی


1- المهدی الموعود، ج 1، ص 276، 277.
2- بحارالانوار، ج 52، ص 322.
3- المهدی الموعود، ج 1، ص 279.
4- بحارالانوار، ج 52، ص 353.

ص:76

مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف می شود. نخستین افراد با قیام او در مکه گرد هم آمده، به او می پیوندند.(1)

سیرت تربیتی

سیرت تربیتی

در آن روزگار، قدرت عقلی توده ها تمرکز یافته و مهدی به تأیید الهی، مردمان را به کمال می رساند و در همگان فرزانگی پدید می آورد.(2) چون مهدی قیام کند زمینی نمی ماند، مگر این که در آن جا گلبانگ محمدیِ: أشْهَدُ أنْ لاإلهَ إلاّاللّه وَ أشهدُ أنَّ محمدا رسولُ الله، بلند می شود.(3)

سیرت اجتماعی

سیرت اجتماعی

عدالت مهدی چنان است که در حکومت او بر هیچ کس و هیچ چیز، هیچ گونه ستمی روا داشته نمی شود. نخستین نشانه عدل او سخنان سخنگویان حکومت اوست که در مکه فریاد می زنند: «هر کس نماز فریضه خویش را در کنار حجرالاسود و محل طواف خوانده است و اکنون می خواهد نماز نافله بخواند، به کناری رود، تا حق کسی پایمال نگردد و هر کس می خواهد نماز فریضه بخواند بیاید و بخواند».(4) هیچ جای زمین باقی نمی ماند، مگر آن که از برکت عدل و احسان او فیض می برد و زنده می شود، حتی جانوران و گیاهان نیز از


1- المهدی الموعود، ج 1، ص 252.
2- اصول کافی، ج 1، کتاب العقل، ج 21.
3- بحارالانوار، ج 52، ص 340.
4- کافی، ج 4، ص 427.

ص:77

این برکت و عدالت بهره مند می شوند. و «عدالت او درون خانه ها خواهد رفت مانند این که سرما و گرما داخل آن می شود».(1)

سیرت مالی

سیرت مالی

همه اموال جهان در نزد مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف گرد می آید، آن چه در دل زمین است و آن چه بر روی زمین است. آن گاه مهدی به مردم می گوید: «بیایید! و این اموال را بگیرید! اینها همان چیزهایی است که برای به دست آوردن آنها، قطع رَحِم کردید و خویشان خود را رنجاندید، خون های به ناحق ریختید و مرتکب گناهان شدید. بیایید و بگیرید!

سپس دست عطا می گشاید، چنان که تا آن روز کسی آن چنان بخششی در اموال نکرده باشد».(2)

سیرت اصلاحی

سیرت اصلاحی

مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف فریادرسی است که از جانب خداوند آمده تا به فریاد مردم برسد. در روزگار او، همگان در رفاه و آسایش به نعمتی بی مانند دست می یابند، حتی چهارپایان نیز فراوان شده و با دیگر جانوران با خوشی و آسودگی زندگی می کنند، گیاهان بسیار می رویند و آب نهرها فراوان شده و گنج ها، دفینه ها و دیگر معادن زمین استخراج می شود.


1- بحارالانوار، ج 52، ص 362.
2- بحارالانوار، ج 51، ص 29.

ص:78

آتش فتنه ها و آشوب ها خاموش شده و جنگ و شبیخون و غارتگری از میان می رود. در جهان ویرانه ای باقی نمی ماند، مگر آن که مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف آن جا را آباد می سازد.(1)

سیرت قضایی

سیرت قضایی

در حکومت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف احکام و قضاوت ها کاملاً عادلانه بوده و سر سوزنی ظلم و بیداد به کسی نشده و هیچ رنج و محنتی بر دلی نمی نشیند. مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف بر طبق احکام خالص دینی (بدون توجه به آرا و افکار دیگران) حکم و حکومت می کند، میزان عدل را در میان مردم می نهد و بدین گونه، هیچ کس نمی تواند به دیگری ستم کند.(2)

شیخ مفید می گوید: چون قائم آل محمد عج الله تعالی فرجه الشریف قیام کند، مانند حضرت داود علیه السلام، بر حسب باطن، بی هیچ نیازی به شاهد حکم و قضاوت می کند، خداوند حکم را به او الهام کرده و او بر طبق الهام الهی حکم می راند. مهدی علیه السلام نقشه های پنهان هر گروه را می داند و به آنها می گوید: مهدی دوست و دشمن خود را با نگاه می شناسد.(3)

خصوصیات یاران قائم عج الله تعالی فرجه الشریف

اشاره

خصوصیات یاران قائم عج الله تعالی فرجه الشریف

در روایات ویژگی های زیادی برای یاران آن حضرت شمرده شده که برخی


1- المهدی الموعود، ج 1، ص 264، 275، 277، 287، 288، 311 و ج 2، ص 11.
2- المهدی الموعود، ج 1، ص 280 _ 284.
3- الارشاد، ص 365، 366.

ص:79

مربوط به ویژگی ها و صفات ظاهری و جسمانی است و برخی دیگر مربوط به خصایل اخلاقی و روحی.

خصایص روحی

خصایص روحی

شاید بتوان گفت: که مهم ترین ویژگی یاران امام علیه السلام این است که آنها مصداق کامل «اولیاء الله» (دوستان خدا) هستند. در قرآن کریم می فرماید:

«ألا إنَّ اَوْلیاءَ اللّهِ لا خَوْفٌ عَلَیهم وَ لا هُمْ یحزنون»(1)؛

آگاه باشید که بر دوستان خدا بیمی نیست و غمگین نمی شوند.

این که کسی از هیچ چیز ترسی به دل راه ندهد و اندوهگین نشود تنها زمانی امکان پذیر است که جز خدا نبیند و جز به او نیندیشد. این اوج کمال آدمی و بالاترین مرتبه ای است که یک انسان می تواند بدان دست یابد.

امام صادق علیه السلام می فرماید:

خوشا به حال شیعیان قائم که در زمان غیبتش منتظر ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان اولیای خدا هستند، همان ها که نه ترس آنها را فرا می گیرد و نه اندوهگین می شوند.(2)

یاران قائم هم چنان که در بالاترین درجه تقوا و پرهیزگاری قرار دارند، از نظر کمال علمی نیز در بالاترین درجه قرار گرفته و از جام حکمت الهی و معرفت دینی، چنان که باید، سیراب شده اند. حضرت علی علیه السلام در این باره می فرماید:

... پس گروهی در آن فتنه ها صیقلی می شوند، مانند صیقل دادن آهنگر شمشیر


1- یونس 10 آیه 62.
2- شیخ صدوق، اکمال الدین و اتمام النعمه، ج 2، ص 357، ح 54.

ص:80

را، دیده های آنها به نور قرآن جلا داده و تفسیر در گوشهای شان جا گرفته شود. در شب، جام حکمت را به آنها بنوشانند بعد از این که در بامداد هم نوشیده باشند.(1)

خلاصه این که یاران قائم در چنان مرتبه ای از زهد وتقوا و علم و معرفت قرار دارند که همه کائنات در برابر آنها سرِ تسلیم فرود می آورند و زمین و آسمان به وجود آنها افتخار می کند. امام باقر علیه السلام می فرماید:

گویی که یاران قائم را می بینم که شرق و غرب [جهان را ]در نوردیده اند. همه چیز در برابر آنها سرِ تسلیم فرود می آورد حتی درندگان زمین و آسمان به دنبال خشنود ساختن آنها هستند. قطعه ای از زمین به قطعه دیگر مباهات کرده و می گوید: امروز مردی از یاران قائم از من گذر کرده است.(2)

ویژگی های جسمانی

ویژگی های جسمانی

یاران مهدی علیه السلام از نظر صفات جسمی و نیروی بدنی سر آمد روزگار بوده و کسی را یارای مقابله با آنها نیست. امام صادق علیه السلام در وصف توان بدنی یاران قائم عج الله تعالی فرجه الشریف می فرماید:

لوط علیه السلام که می فرمود: «ای کاش در برابر شما قدرتی می داشتم یا می توانستم به تکیه گاهی استوار پناه ببرم»(3) در آرزوی نیرو و توان قائم عج الله تعالی فرجه الشریف و به یاد قدرت و استواری یاران او بود، زیرا به هر کدام از آنها قدرت چهل مرد


1- نهج البلاغه، ترجمه و شرح علینقی فیض الاسلام، خطبه 150، ص 458 _ 459.
2- بحارالانوار، ج 52، ص 327.
3- هود 11 آیه 80.

ص:81

داده شده و قلب آنها محکم تر از پاره های آهن است. اگر به کوه هایی از آهن برخورد کنند آنها را از جا بر می کنند و شمشیرهای آنان از حرکت باز نمی ایستد، مگر زمانی که خداوند (عزوجل)، خشنود شود.(1)

تعداد یاران قائم عج الله تعالی فرجه الشریف

تعداد یاران قائم عج الله تعالی فرجه الشریف

قول مشهور این است که تعداد یاران امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف 313 نفر هستند که در روایت های متعددی به آن اشاره شده است. در روایتی «مفضل بن عمر» از امام صادق علیه السلام چنین نقل کرده است:

مثل این است که قائم علیه السلام را بر منبر [مسجد] کوفه می بینیم، در حالی که 313 مرد به عدد اهل بدر گرد او را گرفته اند. آنها مردان جنگاور و حاکمان خدا در زمین او و بر خلق اویند.(2)

با توجه به روایت دیگر به این نتیجه می رسیم که یاران آن حضرت منحصر به تعداد یاد شده نبوده و این تعداد کسانی هستند که از آغاز حرکت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف ایشان را همراهی می کنند، اما به تدریج بر این تعداد افزوده می شود. البته ناگفته نماند که این 313 نفر به دلیل خصایل برجسته ای که دارند نقش فرماندهی و رهبری را در لشکر آن حضرت به عهده دارند.(3)

در روایتی ابوبصیر از امام صادق علیه السلام چنین نقل کرده است:

قائم از مکه خارج نمی شود، مگر زمانی که تعداد کسانی که به گرد او جمع


1- بحارالانوار، ج 52، ص 327، ح 44 به نقل از: موعود، ش 9، ص 32. خلیل منتظر قائم.
2- بحارالانوار، ج 52، ص 326، ح 42.
3- موعود، ش 9، ص 34.

ص:82

آمده اند، تکمیل شود. پرسیدم: این تعداد چند نفر است؟ آن حضرت فرمود: دو هزار نفر، جبرئیل در سمت راست او و میکائیل در سمت چب او حرکت می کند و...(1).

خصوصیت جامعه موعود

اشاره

خصوصیت جامعه موعود

حکومت جهانی موعود را از دو منظر می توان مطالعه کرد:

1. به عنوان آرمانی دور دست که باید در انتظار تحقق آن باشیم، که در آن صورت، هیچ تأثیری در واقعیت های موجود جامعه ندارد.

2. به عنوان الگویی واقعی برای سامان بخشی به وضع موجود و هدف معینی که توان جهت بخشی به حرکت های اجتماعی ما را دارد، اگر چه تحقق کامل آن در زمان حضرت بقیه الله صورت می گیرد.

البته ما نباید همه مشخصه های بیان شده در مورد حکومت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را فقط ترسیم کننده وضعیت آینده جهان بدانیم، بلکه باید این فرهنگ را در تمام عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، جامعه خود پیاده کنیم و این نوعی الگو پذیری از قیام عدالت گستر است. برای دست یابی به این مهم به برخی ویژگی هایی که در روایات برای حکومت جهانی امام غایب شمرده شده است، اشاره می کنیم:


1- بحارالانوار، ج 52، ص 367 _ 368، ح 152.

ص:83

1. ساده زیستی کارگزاران حکومت

1. ساده زیستی کارگزاران حکومت

عنایت به بعضی از روایات، تصویر بسیار روشنی از شیوه زندگی حکمران سراسر عالم به ما می دهد. امام صادق علیه السلام فرمود:

به چه ملاک درباره خروج قائم تعجیل می طلبید؟ به خدا سوگند، او جامه درشت می پوشد و خوراک خشک و ناگوار می خورد.(1)

اصولاً پذیرفتن مسئولیت حکومت مردم تعهد مضاعفی را بر عهده پذیرنده این مسئولیت می آورد و او را ناچار می سازد که زندگانی خویش را با ضعیف ترین طبقات اجتماع هماهنگ سازد تا درد آنها را با تمام وجود احساس کرده و همت خویش را صرف بهبود آلام آنها کند. روایت زیر، رسالت سنگین پیشوایان و کارگزاران جامعه عدل اسلامی را به خوبی بیان می کند:

روزی یکی از یاران امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کرد: ای امیر مؤمنان! چرا باید تو در این پوشاک زبر تن آزار باشی و خوراک ساده میل کنی؟ فرمود:

خدا بر پیشوایان دادگر واجب فرموده خود را با مردم ناتوان برابر نهند تا مستمندی، تنگدست را به هیجان نیاورد و به طغیان وا ندارد.(2)

2. قاطعیت با کارگزاران و ملاطفت با زیردستان

2. قاطعیت با کارگزاران و ملاطفت با زیردستان

یکی از ویژگی های مهم دولت جهانی امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف سخت گیری و قاطعیت درباره کارگزاران، مجریان امور و برخورد شدید با متخلفان است. در روایت


1- بحارالانوار، ج 52، ص 354.
2- نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، کلام 209، ص241 _ 242. به نقل از: موعود، شماره 4، ابراهیم شفیعی سروستانی.

ص:84

زیر درباره قاطعیت و سازش ناپذیری حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف در مقابل کارگزاران و ملاطفت و مهربانی آن حضرت با بیچارگان و مستمندان چنین آمده است:

امام علی علیه السلام بخشنده است، او درباره عمال، کارگزاران و مأموران دولت خویش بسیار سخت گیر است و با ناتوانان و مستمندان بسیار دل رحم و مهربان.

3. تأمین رفاه اقتصادی مردم

3. تأمین رفاه اقتصادی مردم

در زمان حکومت امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، رفاه اقتصادی و آسایش معیشتی بر تمام بخش ها و زوایای زندگی بشر پرتو می افکنده و انسان ها آسوده خاطر از مشکلات روزمره می توانند به سازندگی معنوی خود بپردازند. امام علی علیه السلام در این باره می فرماید:

بدانید اگر شما از طلوع کننده شرق امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف پیروی کنید، شما را به آیین پیامبر در آورد ... تا از رنج طلب و ظلم (در راه دست یابی به امور زندگی) آسوده شوید و بار سنگین (زندگی) را از شانه هایتان بر زمین نهید.(1)

4. گسترش عدالت و مساوات

4. گسترش عدالت و مساوات

عدالت مهدی آن چنان فراگیر و گسترده است که حتی به درون خانه ها نیز نفوذ کرده و روابط خصوصی افراد خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد، کاری که از


1- بحارالانوار، ج 51، ص 123.

ص:85

عهده هیچ نظام حقوقی برنمی آید. امام صادق علیه السلام می فرماید:

به خدا سوگند مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف عدالتش را تا آخرین زوایای خانه های مردم وارد می کند، هم چنان که سرما و گرما وارد خانه ما می شود.(1)

در روایت دیگر از امام باقر علیه السلام درباره شمول عدالت صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف آمده است:

امام قائم عج الله تعالی فرجه الشریف (اموال را) برابر تقسیم می کند و میان مردم نیکوکار و بدکار به عدالت رفتار می نماید.(2)


1- بحارالانوار، ج 52، ص 362.
2- بحارالانوار، ج 51، ص 29. به نقل از: موعود، شماره چهارم، ص 6 _ 10.

ص:86

بخش پنجم: انتظار موعود

اشاره

بخش پنجم: انتظار موعود

زیر فصل ها

انتظار فرج

ابعاد عملی انتظار

دیدگاه امام خمینی قدس سره درباره منتظران

انتظار از دیدگاه حضرت آیه اللّه خامنه ای

تکلیف شیعیان منتظر از نگاه حضرت آیه اللّه خامنه ای

وظایف منتظران در عصر غیبت

وظیفه علما در زمان غیبت

وظایف منتظران جوان

انتظار فرج

اشاره

انتظار فرج

انتظار فرج آرزو، امید و دل بستن به آینده دو گونه است:

1. انتظاری که سازنده، نگهدارنده، تعهد آور، نیرو آفرین و تحرک بخش است، به گونه ای که می تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود.

2. انتظاری که گناه، ویران گر، اسارت بخش و فلج کننده است.

این دو نوع انتظار، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود است و این دو نوع برداشت به نوبه خود از دو نوع بینش درباره تحوّلات و انقلاب های تاریخی ناشی می شود. از این رو، لازم است اندکی درباره دگرگونی ها و تحوّلات تاریخی به بحث و بررسی بنشینیم:

انتظار ویران گر

انتظار ویران گر

این تلقی، برداشت قشری مردم از مهدویت و قیام و انقلاب مهدی موعود است که صرفا ماهیت انفجاری دارد. فقط و فقط از گسترش، اشاعه و رواج ظلم ها، تبعیض ها، اختناق ها، حق کشی ها و تباهی ها ناشی می شود. در حقیقت، نوعی سامان یافتن است که معلول پریشان حالی است.

آن گاه که صلاح (خیر و نیکی) به نقطه صفر برسد، حق و حقیقت هیچ طرفداری نداشته باشد، باطل یکّه تاز میدان شود، و جز نیروی باطل حکومت نکند و فرد صالحی در جهان یافت نشود، این انفجار رخ می دهد و دست غیب

ص:87

برای نجات حقیقت _ نه اهل حقیقت، زیرا حقیقت طرفداری ندارد _ از آستین بیرون می آید.

به این ترتیب، هر اصلاحی محکوم است، چرا که هر اصلاحی یک نقطه روشن است و تا در صحنه اجتماع نقطه روشنی هست دست غیب ظاهر نمی شود. برعکس، هر گناه، فساد، ظلم، تبعیض، حق کشی و هر پلیدی به حکم این که مقدمه صلاح کلی است و انفجار را قریب الوقوع می کند، رواست، زیرا الغایات تبرّر المبادی؛ یعنی هدف ها وسیله های نامشروع را مشروع می کنند. پس بهترین کمک به تسریع در ظهور و بهترین شکل انتظار، ترویج و اشاعه فساد است.

این گروه طبعا به مصلحان، مجاهدان، آمران بالمعروف و نهی کنندگان از منکر با بغض و عداوت می نگرند، زیرا آنان را از تأخیراندازان ظهور و قیام مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف می شمارند. بر عکس، اگر خود هم اهل گناه نباشند، در عمق ضمیر و اندیشه با نوعی رضایت به گناهکاران و عاملان فساد می نگرند، زیرا اینان مقدمات ظهور را فراهم می آورند.

انتظار سازنده

انتظار سازنده

ریشه این اندیشه در آیات قرآنی و روایات اسلامی نهفته شده و در جهت عکس نظریه انتظار مخرب است. از آیات قرآن استفاده می شود که ظهور مهدی موعود حلقه ای از حلقات مبارزه اهل حق و باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق می انجامد. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملاً اهل حق باشد. مهدی موعود مظهر نویدی است که به

ص:88

اهل «ایمان و عمل صالح» داده شده است، او مظهر پیروزی نهایی اهل ایمان است. ظهور مهدی موعود منّتی است بر مستضعفان و خوار شمرده شدگان و وسیله ای است برای پیشوایی و مقتدایی آنان، مقدّمه ای است برای وراثت خلیفه اللهی آنها بر روی زمین: «و نُرید أن نَمُنَّ عَلَی الَّذین استُضعِفوا فِی الأرض و نَجعلَهُم أئمّه و نَجعَلَهُمُ الوارِثین».

ظهور مهدی موعود تحقق بخش وعده ای است که خداوند متعال از دیر زمان ها در کتب آسمانی به صالحان و متقیان داده است که زمین از آنِ آنان است: «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فی الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالحون».

حدیث معروفِ: یَمْلَأُ اللّهُ بِهِ الْأرضَ قِسْطا وَ عَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْمَا وَ جَورَا نیز شاهد، تقویت کننده و مؤید نظریه انتظار سازنده است نه مؤید نظریه انتظار مخرب، زیرا در این حدیث نیز تکیه بر ظلم و سخن از گروه ظالمی است که مستلزم وجود گروه مظلوم است و می رساند که قیام مهدی برای حمایت مظلومانی است که استحقاق حمایت دارند. بدیهی است که اگر گفته می شد: یَمْلَأُ اللّهُ بِهِ الْأرضَ إیمانا وَ تَوحیدا وَ صَلاحا بَعْدَ ما مُلِئَتْ کُفْرا وَ شِرْکا وَ فسادا، مستلزم این نبود که لزوما گروهی مستحق حمایت وجود داشته باشد، چرا که در آن صورت، استنباط می شود که قیام مهدی موعود برای نجات حقِ از دست رفته و به صفر رسیده است نه برای گروه اهل حق ولو به صورت یک اقلیت. شیخ صدوق طبق روایتی از امام صادق علیه السلام می گوید: «این امر تحقق نمی پذیرد، مگر این که هر یک از شقی و سعید به نهایت کار خود برسند». پس سخن در این نیست که سعیدی در کار نباشد و فقط اشقیا به منتها درجه شقاوت برسند.

در روایات سخن از گروه زبده ای است که به محض ظهور امام به آن حضرت

ص:89

ملحق می شوند، بدیهی است که این گروه ابتدا به ساکن خلق نمی شوند، (بلکه قبلاً در میان جامعه اسلامی زیست کرده اند).(1)

انتظار دعوت به نپذیرفتن باطل است، نپذیرفتن بردگی و ستم، انتظار درفش بنیادگر مقاومت در برابر هر ناحق و هر ستم و ستم گری است. مجاهدت های خستگی ناپذیر شیعه در طول تاریخ گواه بر این است که در این مکتب سازش و سستی راه ندارد. به شیعه منتظر فرمان داده اند که سلاح خود را همیشه آماده داشته باشد، باید هم چنین باشد، چرا که منتظرانِ برپایی عدالت باید خود به عدالت و داد تعهد داشته باشد. کجا انسان معتقد متعهد، در دوران عمر خویش ساکت می نشیند و هر ظلم و ناحقی را تحمّل می کند و آرمان اعتقادی و تعهدی خویش را به کناری می نهد تا پس از سال ها مصلح موعود بیاید و عقاید و تعهدات او را تحقق بخشد؟ سستی و سکوت پذیرفته نیست؛ چگونه کسانی به خود اجازه می دهند که تعالیم والای مکتب تشیع را نامتعهدانه تفسیر کنند. اگر خود اهل اقدام نیستند مردانه و صریح اذعان کنند نه این که با تفسیر غلط بگویند که «اینها تکلیف نیست». آیا تکلیف مسلمانان این است که بنشینند تا همه چیز بر باد رود، حتی دین و ناموسشان؟ آیا تکلیف مسلمانی این است که زیر سلطه کافران از خدا بی خبر بروند، در حالی که خداوند می فرماید: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی المُؤمِنینَ سَبیلاً»(2)؛ خداوند هرگز نخواسته که کافران بر مؤمنان سلطه یابند.

شیعه منتظر، به انتظار قائم است، همو که با شنیدن نامش بر می خیزد و آمادگی


1- استاد مطهری، با تلخیص.
2- نساء 4 آیه 141.

ص:90

خویش را اعلام می دارد، پس انتظار مخرب هرگز، هر چه برای شیعه رقم خورده، انتظار سازنده و امید ساز است و بس!

ابعاد عملی انتظار

ابعاد عملی انتظار

از آن جا که انتظار، حافظ ابعاد عملی مکتب است، در این جا به چند بُعد از ابعاد عملی آن اشاره می کنیم:

1. بعد دین داری: انسان در دوران غیبت باید در امر دین و صحت اعمال خود مواظبت بیشتری داشته باشد و از هرگونه سستی و انحراف دوری گزیند و اگر ابتلایی یافت به سرعت باز گردد و در خط صحیح قرار گیرد. امام صادق علیه السلام می فرماید:

برای صاحب الأمر غیبتی طولانی است. در این دوران هر کسی باید تقوا پیشه سازد و چنگ در دین خود زند.(1)

2. بُعد پارسایی: انسانِ منتظر، علاوه بر تدیّن و تقوا، باید پارسا باشد و خود را چنان که موعود دوست دارد بسازد تا به او و یارانش شباهت یابد و به لطف خدا در شمار یارانش در آید. امام صادق علیه السلام می فرماید:

هر کس می خواهد در شمار اصحاب قائم باشد، باید چشم به راه باشد و پارسایی پیش گیرد و اعمال با ورع داشته باشد.(2)

3. بُعد تقیّد مکتبی: تقیّد مکتبی، صلابت اعتقادی، حماسه داری دینی و سازش


1- بحارالانوار، ج 52، ص 135.
2- بحارالانوار، ج 52، ص 140.

ص:91

ناشناسی خطی، از جمله ویژگی های رهروان راه سرخ تشیع پایدار علوی است.

وَ مالِیَ إلاّ آلَ أحْمَدَ شیعَهٌ

وَ مالِیَ إلاّ مَشْعَبَ الْحَقِّ مَشْعَبٌ(1)

_ من پیرو آلِ محمدم صلی الله علیه و آله، نه کس دیگر و راهسپار راه بر حقِ حقم، نه راهی دیگر.

این است شعار شیعه در طول تاریخ، در آوردگاه ها و میدان ها، در تبعیدها و زندان ها، در خون ها و حماسه ها، در فریادها و خروش ها؛ تا آن هنگام که این فریاد در جام زرین خورشید بریزد و جهانگیر شود.

انسانِ منتظر مهدی، در راه آل محمد صلی الله علیه و آله است. به همین دلیل، پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید:

خوشا به حال منتظرانی که به حضور «قائم» برسند، آنان که پیش از قیام او نیز پیرو اویند. با دوست او عاشقانه دوست اند و موافق، و با دشمن او خصمانه دشمن اند و مخالف.(2)

4) بُعد امر به معروف و نهی از منکر: با این دو عمل، احکام و واجبات الهی برقرار می ماند و جامعه دینی از انحراف می رهد. رضا و خشنودی مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در آن است که «معروف» عملی شود و «منکر» ترک گردد. بنابر این، انسانِ منتظر، نمی تواند بی تفاوت باشد. اگر مهدی حضور یابد بزرگ ترین آمر و ناهی در روزگار ظهور خواهد بود و همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خوشا به حال کسانی که در غیاب مهدی نیز به او اقتدا کنند: طُوبی لِمَنْ أدْرَک


1- از ابیات قصیده «بائیه ها شمیات» کمیت بن زید اسدی، م 126 ه . ق.
2- بحارالانوار، ج 52، ص 130.

ص:92

قائِمَ أهلِ بَیْتی وَ هُوَ مَقْتَدٍ بِهِ قَبْلَ قیامِه.(1)

5. بُعد اخلاق اسلامی: بزرگ ترین وجه تمایز جامعه اسلامی از دیگر جامعه ها، همان اخلاق نورانی اسلام است. جامعه منتظر باید مظهر اخلاق اسلامی باشد. امام صادق علیه السلام در حدیثی می فرماید:

هر کس می خواهد در شمار اصحاب قائم باشد، باید در عصر انتظار، مظهر اخلاق نیک اسلامی باشد، چنین کسی اگر پیش از قیام قائم درگذرد، پاداش او مانند کسانی باشد که قائم را درک کنند و به حضور او برسند.(2)

6. بُعد آمادگی نظامی: مسلمان باید همیشه آمادگی نظامی و نیروی سلحشوری داشته باشد، تا به هنگام طلوع خورشید، به صف پیکارگران رکاب مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف بپیوندد و در نبرد بزرگ حق و باطل حماسه آفریند و حضور فعّال داشته باشد.(3) امام صادق علیه السلام می فرماید:

باید هر یک از شما برای خروج قائم سلاح تهیه کنید، اگر چه یک نیزه،(4) چون وقتی خدا ببیند کسی به نیت یاری مهدی اسلحه تهیه کرده است امید است عمر او را دراز کند تا ظهور را درک کند و از یاوران مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف باشد.(5)


1- بحارالانوار، ج 52، ص 130.
2- بحارالانوار، ج 82، ص 140.
3- محمد رضا حکیمی، خورشید مغرب، ص 275.
4- 8.الحمدالله که رشحاتی از حکومت جهانی مهدی در ایران اسلامی شکل گرفته، امکان تجهیز توسط حکومت در هر زمانی مهیا نیست، بنابر این، وظیفه اصلی تهیه سلاح بر عهده مسئولان نظام است.
5- بحارالانوار، ج 52، ص 366.

ص:93

دیدگاه امام خمینی قدس سره درباره منتظران

اشاره

دیدگاه امام خمینی قدس سره درباره منتظران

الف) یک دسته می گفتند... که ما کار نداشته باشیم به این که در جهان چه می گذرد، برای جلوگیری از این امور هم خودِ حضرت بیایند ان شاءالله درست می کنند.(1)

ب) بعضی ها انتظار فرج را به این می دانند که... بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را از خداوند بخواهند.(2)

ج) یک دسته ای می گفتند باید عالم پر از معصیت بشود تا آن حضرت بیاید.(3)

یک دسته ای از این بالاتر بودند، می گفتند باید دامن زد به گناه ها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف تشریف بیاورند.(4)

ه ) یک دسته دیگری بودند که می گفتند هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است... در صورتی که آن روایات که هر کس عَلَم بلند کند عَلَم مهدی به عنوان مهدویت بلند کند.(5)

انتظار از نظر امام خمینی رحمه الله زمانی مفهوم واقعی و اساسی می یابد که با امید به قدرت رسیدن اسلام معنا شود. ایشان می فرماید:

انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در


1- صحیفه نور، ج 20، ص 196 _ 199.
2- صحیفه نور، ج 20، ص 196 _ 199.
3- صحیفه نور، ج 20، ص 196 _ 199.
4- صحیفه نور، ج 20، ص 196 _ 199.
5- صحیفه نور، ج 20، ص 196 _ 199.

ص:94

عالَم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور ان شاءالله تهیه شود.(1)

منتظر از نظر ایشان باید در جهت منویات حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف تلاش کند. امام می فرمایند:

البته این پر کردن دنیا از عدالت، اگر می توانستیم می کردیم، اما چون نمی توانیم بکنیم ایشان باید بیایند.(2)

بنابر این، از نظر امام قدس سره وظیفه منتظران واقعی تلاش برای تحقق اهدافی است که با ظهور آن امام معصوم به طور کامل، محقق می شود.

حضرت امام قدس سره در سراسر دوران مبارزه هرگز هدف خود را محدود به از بین بردن استبداد داخلی و مبارزه با استعمار خارجی در کشور نکرده بودند، بلکه به دنبال حاکمیت اسلام در سراسر جهان و کوتاه کردن دست ابرقدرت ها از همه کشورهای اسلامی بودند. ایشان حرکت خود را در راستای قیام جهانی موعود علیه السلام می دیدند و انقلاب اسلامی ایران را مقدّمه ای برای انقلاب عظیم مهدوی ارزیابی می کردند.

حضرت امام خمینی می فرمودند:

مسئولان باید بدانند که انقلاب محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان به پرچم داری حضرت حجت (ارواحنافداه) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه ای مسئولین را از وظیفه ای که بر عهده دارند، منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال


1- صحیفه نور، ج 20، ص 196 _ 199.
2- صحیفه نور، ج 20، ص 196 _ 199.

ص:95

دارد، باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید و این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است، منصرف کند.(1)

بنابراین، انتظار در قاموس امام خمینی مفهومی جز آمادگی فردی و اجتماعی برای برپایی دولت کریمه حضرت ولی عصر (ارواحنا فدا) ندارد. حضرت امام واژه انتظار را که سال ها با سکون و سکوت، تحمل ظلم، دم فروبستن و در یک کلمه ماندن و درجا زدن به امید بر آمدن دستی از غیب، مرادف شده بود، از این معنا خارج کرد و این بار «انتظار» نه به عنوان عاملی برای خاموش ساختن روح سرکش اجتماع، بلکه به عنوان ابزاری برای دگرگون کردن وضع موجود و حرکت به سوی آینده موعود به کار گرفته شد.

احیای هویّت اسلامی

احیای هویّت اسلامی

حضرت امام با توجه به شناخت عمیقی که از وضعیت اجتماعی _ سیاسی مسلمانان در عصر حاضر داشتند، احیای هویت اسلامی و بازگشت به خویشتن را تنها راه تجدید عظمت و قدرت اسلام و مسلمانان در جهان دانسته و این موضوع را سر لوحه دعوت خویش قرار دادند.

من به صراحت اعلام می کنم که جمهوری اسلامی با تمام وجود، برای احیای


1- صحیفه نور، ج 21، ص 108.

ص:96

هویّت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذاری می کند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلو جاه طلبی و فزون طلبی صاحبان قدرت، پول و فریب را نگیرد.(1)

از آن جا که انتظار موعود و تحقق وعده الهی در حاکمیت جهانیِ دین اسلام می تواند در احیای هویت اسلامی مسلمانان و مقابله با روحیه خودباختگی و احساس حقارت در مقابل فرهنگ و تمدن مغرب بسیار مؤثر باشد، ایشان با ژرف اندیشی تمام، احیای فرهنگ انتظار را به عنوان یکی از ارکان مهم احیای هویّت اسلامی و وسیله ای برای تحقق دوباره قدرت و شوکت مسلمانان در جهان مد نظر قرار داده می فرمودند:

ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار، خدمت کنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند و مقدمات ظهور ان شاءالله تهیه بشود.(2)

به امید روزی که فجر انقلاب اسلامی به صبح روشن انقلاب جهانی حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف متصل شود و چشمان ناقابل ما به جمال نورانی او منور گردد.

انتظار از دیدگاه حضرت آیه اللّه خامنه ای

انتظار از دیدگاه حضرت آیه اللّه خامنه ای

حضرت آیه اللّه خامنه ای(مدّ ظلّه) در سالروز ولادت با سعادت مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف فرمودند:


1- صحیفه نور، ج 7، ص 374.
2- صحیفه نور، ج 7، ص 255. به نقل از: موعود، شماره دوم، ابراهیم، شفیعی سروستانی.

ص:97

انتظار ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف به معنای انتظار برای پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت برای همه انسان ها، انتظار رفع ظلم از صحنه زندگی بشر و انتظار فرا رسیدن دنیایی برتر از لحاظ معنوی و مادی است و بر همین اساس، نیمه شعبان عید بسیار بزرگی است که جهان چشم انتظار مولود مبارک و معظم آن، و بشریت تشنه رهبری و هدایت اوست.

رهبر معظم انقلاب وجود حالت انتظار را در دل آحاد مردم یکی از الطاف خداوند بر مردم ایران در دوران انقلاب می دانند و می فرمایند:

این بزرگوار در فضای ذهنی و معنوی جامعه ما حضور دارد و جوانان مؤمن و با اخلاص نیز با آن حضرت قلبا در ارتباط هستند. این ارتباط به معنای حقیقی کلمه دو جانبه است و در حالات برجسته شور و محبت و احساس و عواطفی که ملت ایران نسبت به این بزرگوار دارند، این ارتباط طرفینی است.

ایشان انتظار ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را موجب زنده شدن روح انتظار فرج در جوامع بشری دانسته و می فرمایند:

انتظار به معنای اشتیاق انسان برای دست رسی به وضعی برتر و بالاتر است و این حالتی است که بشر همیشه باید در خود حفظ کند و پیوسته در حال انتظار فرج الهی باشد.

مقام معظم رهبری به تلاش مستمر قدرت های شیطانی برای از بین بردن فروغ امید در دل انسان ها اشاره کرده و می فرمایند:

مبنای کار قدرت های طاغوتی بر این است که فروغ امید را در دل ها بمیرانند و همه امیدها را به یک نقطه مادی، یعنی پول و زخارف کم ارزش دنیا متمرکز کنند که سر رشته آن نیز در دست خودِ آن هاست. همه چیز را با حساب های

ص:98

کمی و پولی محاسبه می کنند و معنویات را از حساب خارج می کنند و به ویژه می کوشند که آن آینده موعود را از چشم ملت ها دور نگه دارند، اما ملت ها باید امیدوار باشند تا این اراده تکوینی الهی تحقق پیدا کند.(1)

انقلاب اسلامی بذر امید را در دل همه مستضعفان نشاند. انقلاب اسلامی ایران، ظهور سراسر نور مولا علیه السلام را نزدیک ساخته است. اینک بر همگان است که این تلاش خدایی را با همه شداید و سختی ها تا آخرین سر منزل مقصود _ که آماده کردن همه زمینه ها برای فرجش می باشد _ ادامه دهند. در این رهگذر، از توطئه های موذیانه دشمن نباید غافل بود. رهبر معظم انقلاب در رابطه با هوشیاری امت مسلمان می فرماید:

دشمنان سراغ مجموعه احکام و مقررات اسلام رفتند. هر عقیده و هر توصیه ای از شرع مقدس که در زندگی و سرنوشت آینده فرد و جماعت و امت اسلامی تأثیر مثبت و بارزی داشته است، به نحوی با آن کلنجار رفتند تا اگر بتوانند آن را از بین ببرند، اگر نتوانند، روی محتوایش کار کنند! ... گاهی ده ها سال زحمت می کشند، برای این که بتوانند نقطه درخشانی را کور یا کمرنگ کنند یا نقطه تاریکی را به وجود بیاورند! سال های متمادی می نشینند و پول خرج می کنند! یکی زحمت می کشد و تلاش می کنند، ولی توفیق پیدا نمی کند، بعد از او کسان دیگری می آیند. روی عقاید دنیای اسلام، از این گونه کارها خیلی شده است. روی عقیده توحید، عقیده امامت، روی اخلاقیات اسلامی، معنای صبر، معنای توکل، معنای قناعت، کار کرده اند! همه اینها نقاط برجسته ای هستند که


1- خلاصه سخنرانی رهبر انقلاب آیه اللّه خامنه ای، نیمه شعبان سال 1375.

ص:99

اگر ما مسلمان ها درست به حقیقت آنها توجه بکنیم تبدیل به موتور حرکت دهنده جامعه اسلامی می شود.

... بنده سندی را دیدم که بزرگان استعمار و فرماندهان استعماری توصیه می کنند که ما باید کاری بکنیم که این عقیده به مهدویت به تدریج از بین مردم زایل بشود! ببینید عقیده به مهدویت چقدر مهم است! چقدر خطا می کنند کسانی که به اسم روشن فکری و به اسم تجدّدطلبی می آیند و عقاید اسلامی را بدون مطالعه، بدون اطلاع، بدون این که بدانند دارند چکار می کنند، مورد تردید و تشکیک قرار می دهند! اینها همان کاری را که دشمن می خواهد انجام می دهند.(1)

رهبر معظم انقلاب در بخشی دیگر از سخنانشان از توطئه دشمنان برای از بین بردن امید و نشاط در جامعه اسلامی پرده برداشته و می فرماید:

استعمار روح نا امیدی را می خواهد امروز استکبار جهانی مایل است که ملت های مسلمان و از جمله ملت عزیز ایران، دچار این حالت بشوند _ روح نا امیدی _ ای آقا! دیگر نمی شود کاری کرد، دیگر فایده ای ندارد! می خواهند این را به زور به مردم تزریق کنند. ما که در جریان خبرهای تبلیغاتی و زهرآگین دشمنان قرار داریم، به عیان می بینیم که اغلب این خبرهایی که تنظیم می کنند، برای مأیوس کردن مردم است. مردم را از اقتصاد و از فرهنگ مأیوس می کنند، متدینین را از گسترش دین مأیوس می کنند.(2)

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان کسانی را که آب به آسیاب


1- سخنرانی رهبر انقلاب، نیمه شعبان 1418 ق. 1376 ش.
2- سخنرانی رهبر انقلاب، نیمه شعبان 1418 ق. 1376 ش.

ص:100

دشمن ریخته و در مسیر آنها گام بر می دارند، از این عمل برحذر داشته، می فرمایند:

... امروز هر نفسی، هر حنجره ای که برای نا امید کردن مردم بدمد، بدانید که این حنجره در اختیار دشمن است. چه خودش بداند، چه خودش نداند! هر قلمی که کلمه ای را در جهت نا امید و مأیوس کردن مردم روی کاغذ بیاورد، این قلم متعلق به دشمن است، چه صاحب این قلم بداند، چه نداند! دشمن از او استفاده می کند.(1)

با این حال، رهبر انقلاب ملت مسلمان و انقلابی ایران را ملتی بیدار، زنده و متوجه می داند که قدر عزّت و قدرتش را می داند و در برابر توطئه های دشمنان و مزدورانشان ارزش و اصالت خود را از دست نمی دهد.

تکلیف شیعیان منتظر از نگاه حضرت آیه اللّه خامنه ای

تکلیف شیعیان منتظر از نگاه حضرت آیه اللّه خامنه ای

رهبر انقلاب، اعتقاد به مهدویت را منشأ تحوّل و زنده شدن امید در دل ها می دانند و هشدار می دهند که دشمن در تلاش است تا این موتور حرکت را به داروی مخدر و خواب آوری تبدیل کند. می گویند: خُب آقا می آید همه کارها را درست می کند! این خراب کردن عقیده است، پس امروز تکلیف ما چیست؟

باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده اقدام بکند، از صفر که نمی شود شروع کرد! جامعه ای می تواند پذیرای مهدی موعود (ارواحنا فداه) باشد که در او آمادگی و قابلیت باشد و الاّ مثل انبیا و اولیای


1- سخنرانی رهبر انقلاب، نیمه شعبان 1418 ق. 1376 ش.

ص:101

طول تاریخ می شود. چه علتی داشت که بسیاری از انبیای بزرگ اولی العزم آمدند و نتوانستند دنیا را از بدی ها پاک و پیراسته کنند؟ چون زمینه ها آماده نبود... اگر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورند، همان خواهد شد! باید آمادگی باشد، این آمادگی چگونه است؟ این همانی است که شما نمونه هایی از آن را در جامعه خودتان مشاهده می کنید. امروز در ایران اسلامی چیزهایی از درخشندگی های معنوی وجود دارد که در هیچ جای دنیا نیست. امروز در کجای دنیا جوان هایی پیدا می شوند که روی شهوات نفس و روی مادی گری پا بگذارند و سراغ معنویات بروند. شاید بشود گفت که مجموعه زنان کشور ما از همه جای دنیا بهترند. وقت کار که می رسد، کار سیاسی، کار فرهنگی و کار تشکیلاتی جلو هستند، وقت جهاد که می رسد فرزندانشان را با دست خودشان به جبهه می فرستند. وقت خانه داری و تربیت اولاد که می رسد که بانوهای خانه دارند، همه اینها در دنیا کم یاب است. اینها خیلی ارزش است. اینها تربیت اسلام است. اینها همه امید بخش است. پس می شود زمینه ها را فراهم آورد.(1)

وظایف منتظران در عصر غیبت

وظایف منتظران در عصر غیبت

در یک جمع بندی کلی این وظایف را می توان، به چهار دسته تقسیم کرد:

1. وظایفی که در چهارچوب خواندن صلوات و دعا برای ظهور آن حضرت، دعا برای سلامتی آن امام عزیز و توسل به آن جناب ترسیم می شوند.


1- سخنرانی رهبر انقلاب، نیمه شعبان 1418 ق. 1376 ش.

ص:102

2. وظایفی که بار عملی بیشتری دارند، مانند دادن صدقه برای سلامتی آن امام، رفتن به حج و دادن صله و هدیه برای آن حضرت و پرداختن حقوق مالی، از جمله سهم امام علیه السلام .

3. تکالیفی که بار اعتقادی دارند، مانند معرفت به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و استوار کردن اعتقادات بر معیاری صحیح.

4. وظایفی که علاوه بر استفاده از موارد بالا، بار عملی مهم و اساسی پیدا می کنند، مانند مبارزه با مدعیان دروغین مهدویت، پیروی از آن بزرگوار، دفاع در برابر مهاجمان به جامعه اسلامی، تلاش برای آماده کردن زمینه ظهور از طریق اصلاح امور اجتماع، مانند امر به معروف و نهی از منکر.

وظیفه علما در زمان غیبت

وظیفه علما در زمان غیبت

از میان موضوعات مختلفی که علمای پیشین بدان ها پرداخته اند، موضوع غیبت امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف از جایگاه خاصی برخوردار است. از جمله بزرگانی که در این زمینه دست به تألیفات فراوانی زده اند، می توان به ابو محمد فضل بن شاذان (م 260 ق)، شیخ صدوق (م 381 ق)، شیخ مفید (م 413 ق)، سید مرتضی (م 436 ق) و شیخ طوسی (م 460ق) اشاره کرد.

امروز باید دید که آیا ضرورت هایی که استوانه های فقاهت شیعه را به تدوین کتاب و نگارش رساله در زمینه شناخت آخرین حجت حق واداشته، از بین رفته است یا خیر؟

آیا احساس ضرورتی که شیخ طوسی را وا می داشت که با همه اشتغالات علمی در عرصه هایی هم چون فقه، تفسیر و رجال دست به تألیف کتاب

ص:103

«الغیبه» بزند، دیگر زمینه ای ندارد؟ آیا هیچ خطری سرمایه اعتقادی شیعیان آل محمد صلی الله علیه و آله را تهدید نمی کند.

آیا جوانان و نوجوانان کشور _ که به تعبیر امام راحل قدس سره کشور ائمه هدی علیهم السلام و کشور صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف است _ به حدّی از شناخت درباره حضرت حجت رسیده اند که علمای شیعه، دعوت کنندگان و مرزداران حریم تفکر شیعی بتوانند با خاطری آسوده سر به بالین بگذارند؟

به راستی آیا حوزه های علمیه شیعه، علمای گرانقدر تشیع، نهادها و مراکز فرهنگی _ تحقیقاتی و تبلیغاتی کشور، دِیْن خود را نسبت به صاحب اصلی شان ادا کرده اند، همان صاحبی که حضرت امام رحمه الله در شأنش فرمود:

رهبر همه شما و همه ما وجود مبارک بقیه اللّه است و باید ماها و شماها طوری رفتار کنیم که رضایت آن بزرگوار را که رضایت خداست، به دست بیاوریم.(1)

امروز وظیفه علمای اعلام در دفاع و مرزبانی از تفکر شیعی و پاسخ به شبهات، در ضمن چند سخنرانی در ایام نیمه شعبان خلاصه نمی شود. همتی والا می طلبد تا وظیفه خویش را _ چنان که در روایتی از امام هادی علیه السلام نقل شده _ به انجام برسانند. امام هادی علیه السلام وظایف علما را در زمان غیبت چنین ترسیم می کنند:

اگر بعد از غیبت قائم شما نبودند علمایی که مردم را به سوی او می خوانند و به سویی او را راهنمایی می کنند و با برهان های الهی از دین او پاسداری می کنند و بندگان خدا را از دام های شیطان و پیروان او و هم چنین از دام های


1- صحیفه نور، ج 14، ص 94.

ص:104

دشمنان اهل بیت رهایی می بخشند، هیچ کس بر دین خدا باقی نمی ماند، اما علمای دین دل های متزلزل شیعیان ناتوان را حفظ می کنند، هم چنان که کشتی بان سکان کشتی را حفظ می کند. این دسته از علما در نزد خداوند دارای مقام و فضیلت بالایی هستند.(1)

وظایف منتظران جوان

اشاره

وظایف منتظران جوان

تلاش دشمن این است که تعهد ما را به احکام دین کم رنگ و ضعیف سازد. آنها زن و مرد و جوان و پیر را هدف قرار داده و می خواهند سنگرهای فرهنگی و علمی ما را تصرف کنند و آن را از اسلام و از افتخار مسلمین به گذشته های خود تهی کنند. اینان به اسم ملیت، تمدن، وطن و حمایت از آزادی، تجدّد، دفاع از حقوق بانوان، روشن فکری و طرح عناوین فریبنده به معنویت، اسلامیت و ولایت، حمله می کنند. هم چنین از موج اسلام گرایی در دریای متلاطم جامعه میلیاردی و شور و شوق مسلمانان برای بازگشت به مبانی اصیل اسلامی به وحشت افتاده و در برابر انقلاب عظیم اسلامی از هیچ گونه توطئه ای فروگذار نیستند.

جوانان ما باید در راه عقیده و روش خود ثابت قدم و استوار بوده و دین خدا را یاری کنند تا آقا و مولای خود را شاد و مسرور سازند. در برابر این همه کینه، مکر، سیاست های مکارانه، هجوم فرهنگی، افکار الحادی و اسلام زدا، تبلیغات شوم و قلم به دست های مزدور، این جوانان غیرتمند مسلمان هستند


1- طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 9.

ص:105

که باید از اسلام، آرمان ها و اهداف آن دفاع کنند و توطئه ها را بی اثر سازند. همه منتظران باید از سنگرهای اسلام و مرزهای فکری و عقیدتی اسلام حفاظت کنند.

اگر جهاد اکبر و جهاد کبیر جزء وظایف منتظران عصر غیبت است، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. هم جهاد اکبر این مشکلات را دارد و هم جهاد کبیر. کسی که می خواهد خود را بسازد با این مشکلات روبه رو می شود و کسی که در صدد ساختن دیگران است، باز با این مشکلات درگیر است، البته منتظران حقیقی در مسیر ایفای مسئولیت خویش پایداری و مقاومت می کنند. توجه به بعضی از وظایفی که می تواند در رشد، بالندگی و پویایی جامعه اسلامی مؤثر باشد عبارتند از:

1. شناخت حجت خدا و امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف

1. شناخت حجت خدا و امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف

اوّلین و مهم ترین وظیفه ای که هر شیعه منتظر بر عهده دارد کسب معرفت از وجود مقدس امام و حجت زمان خویش است. این موضوع بدان درجه اهمیت دارد که در روایت آمده است:

مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَهً جاهِلَیَّهً؛(1)

هر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است.

البته مقصود از «معرفت امام» را که در روایت های متعدد به آن اشاره شده می توان چنین تبین کرد:


1- کافی، ج 1، ص 371، ح 5.

ص:106

بدون تردید، مقصود از شناختی که امامان ما، که درودها و سلام های خداوند برایشان باد، تحصیل آن را نسبت به امام زمان مان امر فرموده اند، این است که ما آن حضرت را آن چنان که هست بشناسیم، به گونه ای که این شناخت سببِ در امان ماندن ما از شبهه های ملحدان و مایه نجات مان از اعمال گمراه کننده مدعیان دروغین باشد و این چنین شناختی جز به دو امر حاصل نمی گردد: اوّل شناختن مشخص امام عج الله تعالی فرجه الشریف به نام و نسب و دوم، شناخت صفات و ویژگی های او و به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است.(1)

البته شناخت دوم می تواند در زندگی فردی و اجتماعیِ منتظران، منشأ اثر و تحوّل باشد، زیرا اگر کسی به حقیقت به صفات و ویژگی های امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف و نقش و جایگاه آن حضرت در عالم هستی و فقر و نیاز خود نسبت به او واقف شود، هرگز از یاد و نام آن حضرت غافل نمی شود. البته شناخت و معرفت حقیقی به آن حضرت جز با عنایت خداوندی میسور نیست. بنابراین، باید از درگاه الهی توفیق شناخت حجتش را درخواست کرد.

2. تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقی

2. تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقی

وظیفه مهم شیعه منتظر، تهذیب نفس و آراستگی به اخلاق نیکوست. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است:

هر کس دوست می دارد از یاران حضرت قائم عج الله تعالی فرجه الشریف باشد باید منتظر باشد و در این حال، به پرهیزگاری و اخلاق نیکو رفتار نماید، پس چنان چه در این حال


1- ر. ک: کافی، ج 1، ص 194، ح 1.

ص:107

بمیرد و پس از مردنش قائم عج الله تعالی فرجه الشریف به پا خیزد، پاداش او هم چون پاداش کسی خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش کنید و در انتظار بمانید، گوارا باد شما را ای گروه مشمول رحمت خداوند.(1)

در توقیع شریفی که از سوی حضرت برای شیخ مفید صادر شد، اعمال ناشایست و گناهانی که از شیعیان آن حضرت سر می زند یکی از اسباب طولانی شدن غیبت و دوری شیعیان از لقای ایشان شمرده شده است.

3. پیوند با مقام ولایت

3. پیوند با مقام ولایت

حفظ و تقویت پیوند قلبی با امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف و تجدید دایمی عهد و پیمان با آن حضرت از وظایف مهمی است که شیعیانِ منتظر به عهده دارند. یک شیعه و منتظر واقعی علی رغم غیبت ظاهری آن حجت الهی هرگز نباید احساس کند که در جامعه رها و بی مسئولیت بوده و هیچ تکلیفی نسبت به امام و مقتدای خود ندارد. از شیعیان خواسته شده که در آغاز هر روز و حتی بعد از نمازواجب دعای عهد بخوانند که نشان از اهمیت پیوند دایمی شیعیان با مقام عظمای ولایت دارد.

اگر شیعه، در آغاز روز با حضور قلب و توجه، چنین عهد و پیمانی را با امام علیه السلام تجدید کند، هرگز تن به رکود، ذلت، خواری، ظلم و بی عدالتی نمی دهد، هرگز دچار بحران فرهنگی و از خود بیگانگی، یأس و نومیدی و انحطاط نخواهد شد. به دلیل اهمیت و اعتبار دعای عهد بخشی از آن را نقل


1- بحارالانوار، ج 53، ص 177.

ص:108

می کنیم:

بار خدایا! من در بامداد این روز و تمام دوران زندگانی ام، عهد و عقد و بیعتی را که از آن حضرت برگردن دارم با او تجدید می کنم که هرگز از آن عهد و بیعت برنگردم و بر آن پایدار بمانم. بار خدایا! مرا از انصار و یاران آن حضرت و مدافعان از حریم مقدس او و شتابندگان در پی انجام مقاصدش و امتثال کنندگان اوامر و نواهی اش و حمایت کنندگان از وجود شریفش و سبقت جویان به سوی خواسته اش و شهید شدگان در رکاب و در حضور حضرتش قرار ده.(1)

4. کسب آمادگی برای ظهور حجت حق

4. کسب آمادگی برای ظهور حجت حق

در این عصر بر شیعیان لازم است که با مسلح شدن به تجهیزات نظامی روز خود را برای مقابله با دشمنان قائم عج الله تعالی فرجه الشریف آماده سازند. البته در حال حاضر، به دلیل وجود حکومتی شیعی و حاکمیت فقیه جامع الشرایط بر سرزمین اسلامی این وظیفه در درجه اوّل بر عهده حکومت اسلامی است که قوای مسلح کشور را در بالاترین حدّ آمادگی نظامی قرار دهند تا به فضل خدا در هر لحظه که اراده الهی بر ظهور منجی عالم بشریت قرار گرفت بتوانند به بهترین نحو در خدمت آن حضرت باشند.(2)

در خصوص این وظیفه از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است:

هر یک از شما باید برای خروج حضرت قائم عج الله تعالی فرجه الشریف سلاحی مهیا کند، هر چند یک تیر شد که خدای تعالی هرگاه بداند که کسی چنین نیتی دارد امیدوارم


1- ر.ک: مفاتیح الجنان، اللهمّ إنّی أُجدّد له فی صبیحه یومی هذا و ... .
2- موعود، ابراهیم شفیعی سروستانی، پیش شماره دوم.

ص:109

عمرش را طولانی کند تا آن حضرت را درک کند.] و از یاران و همراهانش قرار گیرد.(1)]

سخنی دوستانه با منتظران جوان

سخنی دوستانه با منتظران جوان

انقلاب اسلامی آن گاه ارزش خود را نشان داد که در برابر بزرگ ترین قدرت های شیطانی ایستاد، با آنها مبارزه کرد و رسالت جهانی خود را به جهانیان ارائه نمود. با این وصف، کسانی که فکر می کنند باید گوشه ای استراحت کنند تا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف ظهور کند و جهان را پر از عدل و قسط نماید، سخت در اشتباهند. جوانان ما باید بیشتر بکوشند و مبارزه کنند و این تحوّل و تکامل نفسی را هرچه سریع تر در روح و قلب خود ایجاد نمایند تا باعث تسریع در ظهور حضرت شوند. اما در عین حال، باید دانست که امام حاضر است و بر اعمالمان نظارت دارد. امام پیروان خود را رها نکرده و به دست هواها نسپرده، مراقب آنهاست، اگر به آنها ناراحتی برسد قلب مبارکش به درد می آید، اگر خونریزی ناحقی درجایی صورت بگیرد، حضرت ناراحت می شود. آن بزرگوار مراقب است و با تمام وجود می کوشد تا این تحوّل نفسی را در این امت به وجود بیاورد. به راستی آیا آن گونه که حضرت در مقابل مشکلات و گرفتاری های ما دردمند می شود. ما هم در برابر کینه توزی ها و کم لطفی هایی که در حق آن حضرت می شود عکس العمل نشان می دهیم!؟ اگر مؤمنین حمیّت در دین نداشته باشند و نسبت به مقدساتشان حساسیت نشان


1- بحارالانوار، ج 53، ص 177.

ص:110

ندهند، رفته رفته دین از میان می رود. بنابر این، امر به معروف و نهی از منکر بر همه کس واجب و لازم است و با کوتاهی در آن انواع فسق و فجور ظاهر می شود.

اگر جوانان ما در اعتقادشان به خود بقبولانند که امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در میان آنها زندگی می کند و شاهد اعمالشان است، رفتار و زندگی و مرگ و حیات آنها تغییر کیفی می یابد. متأسفانه این ویژگی در بین جوانان ما کم رنگ شده است. شاید برای لحظاتی یا روزهایی درباره وجود مبارکش فکر کنند، اما بعد او را به فراموشی می سپارند. اگر آنها امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را اسطوره ای در تاریخ به حساب آورند، اشتباه بزرگی کرده اند. امام زمان حضور دارد و هر عملی را که ما انجام می دهیم می بیند و می شنود. روزی که ما به این اعتقاد برسیم و آن را لمس کنیم، بزرگ ترین جهش ها را در راه تکامل زندگی مان برداشته ایم و این قدم اصلی برای تسریع در ظهور حضرت است. بنابر این، باید هر چه سریع تر در خود تحوّل ایجاد کنیم و خود را آماده سازیم و به آن درجه از رشد عقلی، ایمانی و اخلاقی برسیم که توان تحمل آن وجود مبارک را داشته باشیم. مطمئنا اگر به آن درجه از آگاهی برسیم، به طور قطع، حضرت ظهور خواهند فرمود. امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در انتظار لحظه ای است که این تحوّلات درونی که باید در قلب و روح انسان ها به وجود آید، به حدّ کمال خود برسد تا حضرت بتواند ظهور کند. امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در میان ما حاضر است و زندگی می کند، او ما را می بیند، ولی ما از دیدنش محروم هستیم، این ماییم که قلب و روحمان از بار گناهان پوشیده شده و قادر نیستم وجود مبارکش را درک کنیم. او از ما غیبت نکرده،

ص:111

ماییم که از او غیبت کرده ایم.(1)

هشدار به مدعیان انتظار

هشدار به مدعیان انتظار

اگر کسی بر خلاف ادعای دوستی، صفاتی ضد صفات اهل بیت دارد؛ طبیعی است که در صدق ادعای او دچار تردید شویم و احیانا تکذیبش کنیم. امام صادق علیه السلام در این باره معیار خوبی را ارائه کرده اند:

ما اساس هر خوبی و خیری هستیم و هر چه نیکی است از فروع ماست، یعنی ما درخت مبارک و شجره طیبه ای هستیم که شاخه های آن جز فضیلت و تقوا و خوبی میوه ای ندارد.

و در شمار نیکی هاست، توحید و نماز و روزه و فرو بردن خشم و بخشیدن خطا کار و دلجویی از فقیران و رعایت حال همسایگان و اعتراف به فضل صاحبان فضل.

و دشمنان ما ریشه و اصل هر شر و بدی هستند. و هر چه پلیدی و زشتی است از شاخه های «شجره خبیثه» آنهاست و دروغ، بخل، سخن چینی، قطع رحم، رباخواری، تجاوز به مال یتیمان، سرقت، زنا و ارتکاب هرگونه خطا و تبهکاری از آنها ناشی می گردد.

بنابر این، دروغ گفته است کسی که پنداشته است که با ماست، در حالی که او به گواهی اعمال زشتش وابسته به غیر ماست و از پیوند خوردگان به درخت ناپاک دشمنان ماست.(2)

این حدیث در حقیقت، هشداری به دوستان و منتظران حضرت است تا به خود آیند و در اعمال و رفتار خود بیندیشند و با تأمّل در اعمال دریابند که خلق و خو و رفتار و گفتارشان با کدام گروه مشابهت دارد و میوه کدام یک از آن دو درخت «خبیث» و «طیّب» است.


1- تلخیص نوار سخنرانی شهید چمران، 13/4/59، مسجد الهادی تهران.
2- کافی، ج 8، ص 243. «نحن أصل کلّ خیر و من فروعنا کلّ برّ...».

ص:112

اگر دیدند آن چه از دل و مغز و اعضایشان تراوش می کند توحید، تقوا و طهارت است، دل خوش دارند که شاخه وجودشان با شجره طیبه اهل بیت و ذخیره آنان، یعنی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف پیوند خورده است و اگر دیدند خدای ناکرده آن چه از درون و برونشان بر می خیزد نقطه مقابل اعمال و رفتار آن حضرت است، نه کسب و تجارتی منزه دارند، نه خانواده ای مزکّی، نه از فضایل اخلاقی برخوردارند و نه از قبایح عملی دورند، چشمانشان ناپاک و زبانشان نامهذب است، نگران باشند که مبادا شاخه وجودشان با شجره خبیثه دشمنان امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف پیوند خورده است، چرا که پیام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف همان پیام اجداد طاهرین شان است. که در زیارت جامعه فرموده اند: وَوَصیّکُمْ التَّقْوی.

با کلام نورانی حضرت صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف که خواهان عهد و پیمان قلبی شیعیان است، این مقال را به پایان می بریم:

وَ لَوْ أنَّ أشْیاعَنا _ وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ _ عَلی اجْتماعٍ مِنَ الْقُلوبِ فی الوَفاءِ بِالْعَهْد عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمْ الْیمَن بِلقائِنا؛(1)

اگر شیعیان ما _ که خداوند آنها را موفق به اطاعتش بدارد _ دل هایشان در وفا به عهد و پیمانی که با ما دارند گرد هم می آمد، از فیض دیدار ما محروم نمی شدند.


1- بحارالانوار، ج 53، ص 177.

ص:113

بخش ششم: پرسش و پاسخ هایی درباره امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

اشاره

بخش ششم: پرسش و پاسخ هایی درباره امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

زیر فصل ها

چرا به هنگام شنیدن نام قائم عج الله تعالی فرجه الشریف لازم است برخیزیم؟

مردن با عشق ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف

آیا در زمان غیبت ذکر نام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف به طور صریح جایز است؟

آیا مهدویت شخصیه است یا نوعیه؟

آیا انقلاب اسلامی نموداری از ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است؟

امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف چه وقت ظهور می کند؟

نشانه های ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف کدامند و چگونه باید آنها را شناخت؟

آیا ممکن است انسانی قرن ها زنده بماند؟

امامان علیهم السلام چگونه از اعمال ما با خبر می شوند؟

چگونگی دریافت علم و آگاه شدن بر کردار مردم

آثار تربیتی آگاهی امام علیه السلام از اعمال مردم

تأثیر دعا در فرج امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف چه اندازه است؟

چرا به هنگام شنیدن نام قائم عج الله تعالی فرجه الشریف لازم است برخیزیم؟

چرا به هنگام شنیدن نام قائم عج الله تعالی فرجه الشریف لازم است برخیزیم؟

هنگامی که «دعبل خزاعی» اشعار خود را در محضر امام هشتم علیه السلام خواند، چون از بقیه اللّه و قیام شکوه مند آن حضرت یاد کرد، امام رضا علیه السلام از جای برخاست و دست مبارکش را بر سر نهاد و در برابر نام حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف تواضع نمود و برای فرجش دعا کرد.(1) از امام صادق علیه السلام سؤال شد که چرا به هنگام شنیدن نام «قائم» لازم است برخیزیم؟ فرمود:

برای آن حضرت غیبت طولانی است و این لقب یاد آور دولت حقه آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت اوست. و لذا آن حضرت از شدّت محبت و مرحمتی که به دوستانش دارد، به هر کسی که حضرتش را با این لقب یاد کند، نگاه محبت آمیز می کند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هر بنده خاضعی در مقابل صاحب (عصر) خود، هنگامی که مولای بزرگوارش به سوی او بنگرد از جای برخیزد، پس باید برخیزد و تعجیل در امر فرج مولایش را از


1- التستری، قاموس الرجال، ح 4، ص 290.

ص:114

خداوند منان مسئلت بنماید.(1)

مردن با عشق ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف

مردن با عشق ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف

شهید محراب آیه اللّه دستغیب نقل می کند:

یکی از رفقا نقل می کرد برادرش پنجاه سال قبل جوان هیجده ساله ای بود که زیارت جامعه و دوازده امام خواجه نصیرالدین را از حفظ بود. بالأخره مریض می شود، در حال احتضار زیارت جامعه و خواجه نصیرالدین را می خواند، عجیب این است که می گفت او دو ماه در بستر بود، به واسطه بیماری مانند اسکلتی شده بود، نمی توانست حرکت کند، همین طور افتاده بود، در نهایت ضعف ساعت آخر عمرش وقتی دوازده امام خواجه نصیر را خواند تا به اسم حضرت مهدی رسید از بستر تمام قامت بلند شد، بدنی که باید این دست و آن دستش کنند نمی دانم که این چه عشقی است که مرده را زنده می کند، تا اسم آقا را می برد بلند می شود تمام قامت، بعد هم یک دفعه برای ادب خودش را می اندازد در آستانه در اتاق و می گوید: آقا خوش آمدید و بعد از دنیا می رود، آیا عاشق امام زمانِ عج الله تعالی فرجه الشریف خود هستیم؟!(2)

آیا در زمان غیبت ذکر نام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف به طور صریح جایز است؟

آیا در زمان غیبت ذکر نام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف به طور صریح جایز است؟

در بعضی از روایت وارد شده که نباید صریحا اسم امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف برده شود،


1- منتخب الاثر، ص 506.
2- به نقل از: رضا عبداللهی، در انتظار خورشید، ص 122.

ص:115

بلکه باید بگوییم (م ح م د). در روایتی آمده است: «لا یَحِلُّ لَکُمْ ذِکْرُهُ بِاِسْمِهِ».(1) بنابر این، ذکر نام حضرت مباح نیست. بعضی از اعاظم و علمای دین مستقلاً در این موضوع کتاب نوشته اند.(2) شیخ حر عاملی در این مسأله کتاب مستقلی تألیف کرده است.(3)

شیخ صدوق که متخصص و استاد جمع روایات درباره امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است، در کمال الدین می فرماید:

وَالَّذی أذْهَبُ إلَیْه ما رُویَ فیَ النَّهیِ مِنَ الْتَسْمِیهِ؛ آن چه من بدان مایل شده ام روایاتی است که در آنها از تسمیه نهی شده است.

معتقدان به این رأی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طبرسی، سید اسماعیل عقیلی مؤلف کتاب کفایه الموحدین، میرداماد، علامه مجلسی و محدث نوری، هر کدام به گونه ای حکم به حرمت داده و آن را به زمان یا شرایط خاصی مقید کرده اند.(4)

اما قول دیگری نیز حاکم است و آن این که هیچ یک از مراجع عظام تقلید، ذکر نام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را حرام نمی دانند، زیرا روایاتی را که در این خصوص صادر شده، ناظر به زمان تقیّه می دانند و استدلال می کنند که در روایات مربوط به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف بیان شده که نام آن حضرت، نام پیامبر صلی الله علیه و آله و کنیه اش، کنیه پیامبر صلی الله علیه و آله است. وقتی کنیه پیامبر صلی الله علیه و آله


1- کافی، ج 1، ص 332، روایت از امام حسن عسکری علیه السلام .
2- شیخ آقا بزرگ تهرانی 1389 _ 1393، الذریعه الی تصانیف الشیعه.
3- محمد بن الحسن الحر العاملی متوفای 1104 ق کتابی به نام کشف التعمیه فی حکم التسمیه نوشته که در واقع، جواب رساله میرداماد است و در آن جواز تسمیه را اثبات کرده است.
4- ر. ک: محدث نوری مکیال المکارم و نجم الثاقب.

ص:116

درباره ایشان صراحتا و علنا مطرح بود نام پیامبر نیز علنا در مورد ایشان به کار گرفته می شد و این زمینه ای می شد تا دشمنان حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را شناسایی کرده و جان ایشان در خطر جدّی قرار گیرد. البته این مربوط به زمان تقیّه و خطر بوده است.

استنباط فقهای ما این است که این روایات ناظر به زمان تقیّه است؛ یعنی زمانی که خلفای عباسی با شدّت هر چه تمام تر از همه احتمالات و اخبار برای ردیابی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف استفاده می کردند تا آن حضرت را به شهادت برسانند. اما الآن که آن تقیّه وجود ندارد، آن حرکت هم منتفی است. بنابراین،ذکر نام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف : «حرمت مادامی» دارد، یعنی مادامی که تقیّه حاکم بوده ذکر نام صریح امام علیه السلام حرام بوده، اما وقتی تقیّه مرتفع شد، حرمت هم مرتفع می شود.

در این میان، بعضی از بزرگان بین دو قول مطرح در این مسئله جمع کرده و گفته اند: به استناد بعضی از روایات ذکر نام صریح حضرت در ملأ عام و محافل و مجالس جایز نیست، اما در غیر این موارد، بیان نام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف اشکال ندارد.(1)

آیا مهدویت شخصیه است یا نوعیه؟

آیا مهدویت شخصیه است یا نوعیه؟

بر اساس عقیده مبرهن شیعه، مهدویت شخصیه است؛ یعنی مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف فردی است که موعود ملت ها و امت هاست و ابعاد و ویژگی های ایشان نیز مشخص


1- شیخ مفید، ارشاد، ج 2، ص 342 _ 343؛ محدث نوری، النجم الثاقب، ص 58؛ شیخ صدوق؛ اعتقادات، ص 93 _ 95.

ص:117

است. خانواده پدر و مادر، محل تولد، محل غایب شدن، نشانه های ظهور و حتی خصوصیات جسمی و در یک کلام، همه ابعاد و ویژگی های ایشان ذکر شده است؛ بنابر این، فقط یک مهدی را قبول داریم. لیکن بعضی از صوفیه و عرفا قائل به مهدویت نوعیه بوده و عقیده دارند که در هر عصر و دوره ای باید یک مهدی وجود داشته باشد که ویژگی ها و خواص مهدویت و هادویت را داشته باشد و می گویند هیچ عصری خالی از یک مهدی هادی نیست و ضرورتی هم ندارد که مشخص شود از نسل چه کسی است و چه خصایصی دارد.(1)

آیا انقلاب اسلامی نموداری از ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است؟

آیا انقلاب اسلامی نموداری از ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است؟

هنگامی که ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف ظاهر می شوند مسلما در یک نقطه متمرکز می شوند و در آنِ واحد در کشورها و مناطق دیگر حضور ندارند، بلکه برای آن جا والی و حاکم معین می کنند، همان گونه که امیرالمؤمنین علیه السلام در دوران خلافت خود مالک اشتر را به ولایت مصر، ابن عباس را به ولایت بصره و بزرگان دیگر از اصحاب برجسته را به حکومت دیگر بلاد تعیین کردند. امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف نیز برای مناطق اسلامی حاکم معین می کنند. بدین دلیل ما امروز با این که مدعی پیاده کردن تمام احکام زمان حکومت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف نیستیم، اما خود را مرحله ای از ظهور به معنای تدریجی آن می دانیم؛ یعنی حاکمیت تدریجی اسلام و احکام نورانی آن بخش و رشحه ای از ظهور امر حضرت حجت است،


1- سید علی شفیعی، موعود، شماره 10.

ص:118

هر چند هنوز ظهور شخص ایشان واقع نشده است.(1)

امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف چه وقت ظهور می کند؟

امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف چه وقت ظهور می کند؟

اکنون که دنیا پر از جور و ستم شده، پس چرا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف بنا به مفاد روایت معروف و مشهور یَمْلَأُ الْأرْض قِسْطا وَ عَدلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلمَا وَ جَورا(2) ظهور نمی کند؟

اولاً، چه کسی گفته دنیا پر از ستم و ظلم است و اصولاً تشخیص این که دنیا پر از ظلم و ستم شده یا خیر با چه کسی است؟

ثانیا، بعضی از محققان می گویند: مراد از مُلِئَتْ ظُلْما وَ جَوْرا پر شدن دنیا از ظلم و جور نیست، بلکه سیطره و چیرگی ظلم و ستم است، به گونه ای که گریزی از آن نباشد.

ثالثاً، به تعبیر علمی، هیچ گونه علیّتی بین پر شدن دنیا از ظلم و جور و یا سیطره ظلم و جور بر دنیا و ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف وجود ندارد که بگوییم بلافاصله و آنا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باید در این شرایط ظهور کند. اصولاً مقدار این فاصله و اندازه آن مشخص نشده است، پس باید این شبهه از اذهان بیرون آید که با پر شدن دنیا از ظلم و ستم باید حتما امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف ظهور کند، زیرا امکان آن وجود دارد که مدت زمان و فاصله ظهور بنا به حکمت ها و مصالحی به درازا بکشد و این نباید برای کسی جای نگرانی و افسردگی به بار آورد.


1- سید علی شفیعی، موعود، شماره 10.
2- اکمال الدین و اتمام النعمه، ج 1، ص 280، ح 27 و مصادر فراوان دیگر. عن النبیص (لولم یبق من الدّنیا إلاّ یوم لطول الله ذلک الیوم حتّی یأتی رجل من عترتی اسمه اسمی یملأ الأرض قسطا و عدلاً کما مُلئت ظلما».

ص:119

در مورد گسترش فساد و زیاد شدن گناهان سه نکته قابل توجه است:

الف) مطلق این امور نشانه ظهور به حساب نمی آید و چنین نیست که هر زمان فساد گسترش یافت و گناهان زیاد شد، حضرت ظهور کند.

ب) جهان قبل از ظهور حضرت مملوّ از گناهان بسیار زیاد شده و ظلم و ستم و فساد به طور چشم گیر و فوق العاده ای افزایش می یابد، با این همه، اثبات چنین واقعیتی به معنای عدم وجود طاعت و بندگی و عدالت در جای جای زمین نیست.

ج) وجود چنین نشانه ای هرگز از مسئولیت منتظران برای مبارزه با ظلم و از بین بردن ریشه گناهان نمی کاهد، اگر چه به موفقیت چندانی در این زمینه دست نیابند.

نشانه های ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف کدامند و چگونه باید آنها را شناخت؟

نشانه های ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف کدامند و چگونه باید آنها را شناخت؟

نشانه های ظهور، تقسیم بندی های گوناگونی دارد:

نشانه های عمومی: که ممکن است طی چندین سال تحقق یابند، مانند کثرت گناهان.

نشانه های سال ظهور: که در آخرین سال غیبت و با فاصله کمی به زمان ظهور به وقوع می پیوندد، مانند خروج سفیانی.

نشانه های روز ظهور: که پیش از ظهور یا هم زمان با آن در دنیا رخ می دهد مانند فریادی از آسمان.

نشانه هایی در اجتماع: مانند زیادی فتنه ها و ظاهر شدن قحطی.

ص:120

نشانه هایی در طبیعت: مانند کم شدن چشم گیر برداشت از زراعت ها.

نشانه هایی در آسمان: مانند خسوف و کسوف مکرر و فراوان در یک سال، به ویژه در ماه رمضان.

نشانه های یقینی: مراد نشانه ها و علاماتی است که در روایات متعدد بر آن تأکید شده است، مانند قیام سفیانی (مردی به نام عثمان بن عنبسه) و صیحه آسمانی.

نشانه های احتمالی: نشانه هایی است که تنها در اندکی از روایات آمده یا تصریح به غیر حتمی بودن آنها شده است، مانند آتشی در آسمان، فرو رفتن بغداد و بصره در زمین.

نشانه های متشابه: نشانه هایی که مراد از آنها و کیفیّت آنها روشن نیست و تأویل های مختلف و اشکال گوناگونی می تواند داشته باشد، مانند خروج دجّال.

نشانه های روشن: نشانه هایی که کیفیت خاصی دارند و تأویل بردار نیستند، مانند آن که فریادی از آسمان در آستانه قیام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف به نام حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف ظهور ایشان را تصریح و اعلان می نماید.

نشانه هایی در تلقی از شریعت: مانند این که کارهای خیر از منکرات شمرده می شوند و کارهای زشت و منکرات به عنوان کار خیر و معروف اقبال می شوند.

نشانه هایی در برخی سرزمین ها: مانند این که «کوفه» از مؤمنان خالی می ماند و «قم» به عنوان معدن علم و فضیلت به شمار می آید.

نشانه هایی در تکوین: مانند طلوع خورشید از مغرب.

نشانه های تحقق یافته در گذشته های دور: مانند از بین رفتن حکومت

ص:121

بنی عباس.

نشانه های تحقق یافته در گذشته ای نزدیک: مانند قیام مردی از قم.

نشانه های تکرار شده در تاریخ: مانند شیوع طاعون.

نشانه های تحقق نیافته: مانند خروج یمانی (در دعوت به ولایت اهل بیت) و سفیانی (در مبارزه با تشیع) و سید خراسانی (با پرچم هایی به طرفداری از حق).

اکمال الدین صدوق از امام صادق علیه السلام چنین نقل کرده است: پنج چیز قبل از قیام قائم علیه السلام به وقوع می پیوندد: قیام یمانی، خروج سفیانی، ندای آسمانی، فرورفتن لشکری در بیداء (سرزمینی بین مدینه و مکه) و کشته شدن نفس زکیه (محمدبن الحسن). بین کشته شدن نفس زکیه و قیام قائم آل محمد عج الله تعالی فرجه الشریف تنها پانزده شب فاصله است.

در ینابیع الموده (ص 427) از حضرت علی علیه السلام نقل شده که فرمود:

اندکی پیش از قیام قائم ما سفیانی قیام خواهد کرد و به اندازه دوره بارداری زنان، «یعنی نه ماه» فرمانروایی خواهد کرد. سپاه او رو به مدینه پیش می روند، وقتی که به منطقه بیداء می رسند زمین آنان را به کام خویش فرو می برد.(1)

آیا ممکن است انسانی قرن ها زنده بماند؟

آیا ممکن است انسانی قرن ها زنده بماند؟

طول عمر برای انسان از نظر منطق و دانش امری ممکن است، علم نیز تلاش می کند تدریجا این امکان نظری را به امکان عملی تبدیل سازد. وقتی از نظر


1- کلیه روایات فوق و نشانه های ذکر شده از کتاب منتخب الاثر که مشتمل بر ده ها کتاب معتبر شیعه و سنی است، گزینش شده است. ص 424 _ 426.

ص:122

منطق و علم، امکان وقوع عمر طولانی ثابت شد و معلوم گشت که دانش بشری در راه تبدیل امکان نظری به امکان عملی است،(1) دیگر جایی برای استبعاد تحقق این مسئله برای شخص امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باقی نمی ماند، جز این اعجاب که چگونه حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف توانسته بر علم پیشی گیرد و قبل از این که دست علم به سطح این تحوّل، یعنی امکان فعلی برسد، آن حضرت توانسته باشد امکان نظری را به امکان علمی تغییر دهد؟! این همانند کسی است که در کشف داروی بیماری صرع و سرطان بر علم پیشی گرفته باشد.(2)

در تاریخ تنها دو تن مأمور پاکسازی تمدن انسان از تباهی و فساد شدند و هر دو عمری چند برابر عمر معمولی ما داشته اند: یکی نوح پیامبر و دیگری که نقش خود را در آینده بشر ایفا می کند، حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف است. چرا ما نوح را که حداقل نزدیک به هزار سال زندگی کرد می پذیریم، ولی مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را نمی پذیریم؟

اگر ما این نظر علمی را که ناتوانی و پیری نتیجه نبرد و کشمکش با عوامل مشخص خارجی است، بپذیریم، معنایش این است که از جنبه نظری امکان آن وجود دارد که اگر بافت های تشکیل دهنده جسم انسان را از عوامل مؤثر دور نگه داریم، حیات او طولانی می شود و در نهایت، بر پدیده پیری فایق می آید و اگر نظریه دیگری را که می گوید پیری قانونی طبیعی برای سلول ها و بافت های


1- اصولاً امکان علمی در جایی است که گرچه فعلاً با وسایل امروزی احکام انجام آن نیست، ولی از نظر علم و راهکارهای پویایی علمی، مشکلی از جهت امکان وقوع آن با وسایل خاص در موقعیت مناسب وجود ندارد؛ مثلاً صعود به کره زهره از نظر علمی ممکن است، گرچه از نظر عملی فعلاً ممکن نشده است.
2- سید محمد باقر صدر، گفتگو درباره امام مهدیعج.

ص:123

زنده است بپذیریم، به این نتیجه می رسیم که آنها تخم نیستی را با خود حمل می کنند و آن گاه که به مرحله ناتوانی و پیری رسند، می میرند. حتی در صورت پذیرش این نظریه نیز معنایش این نیست که این قانون طبیعی انعطاف پذیر نیست، بلکه این قانون بر فرض ثبوت، قانونی انعطاف پذیر خواهد بود، زیرا دانشمندان در آزمایشگاه های علمی خود مشاهده کرده اند و ما نیز در زندگی خود می بینیم که پیری پدیده ای فیزیولوژی است و وابسته به زمان نیست، گاهی زود فرا می رسد و گاهی نیز با فاصله زمانی بیشتری آشکار می شود. گاهی فردی بسیار مسن است، ولی نشانه ای از پیری بر تن ندارد. به این موضوع پزشکان هم اعتراف دارند. دانشمندان از انعطاف پذیری این قانون بهره برده و عمر برخی حیوانات را صدها برابر از عمر طبیعی شان بیشتر کرده اند.

البته برای هر خداپرستی این که کلیه امور هستی به دست خداست و او می تواند در هستی و قوانین آن تصرف کرده و آن چه را به مصلحت است، محقق نماید امری بدیهی است، همان گونه که حضرت آدم علیه السلام را از خاک بی جان (بدون پدر و مادر) و حضرت عیسی علیه السلام را از مادر و بدون پدر خلق کرد و به حضرت نوح علیه السلام و حضرت خضر علیه السلام عمر طولانی داد و ماه را بدون آن که در کائنات خللی پیش آید دو نیمه کرد و به حالت اوّل بازگرداند، هم چنین می تواند مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف را نیز سال ها جوان و سالم نگه دارد.

امامان علیهم السلام چگونه از اعمال ما با خبر می شوند؟

امامان علیهم السلام چگونه از اعمال ما با خبر می شوند؟

بهترین راه برای شناخت این امور مراجعه به احادیث و فرموده های امامان

ص:124

معصوم علیهم السلام است.

الف) امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در توقیعی خطاب به شیعیان فرمود:

فَإنّا نُحیطُ عِلْمَا بِأنْبائِکُمْ وَ لا یَعْزُبُ عَنّا شَیءٌ مِنْ أخْبارِکُمْ؛(1)

ما بر اوضاع و احوال شما کاملاً آگاهیم و هیچ یک از اخبار شما بر ما پوشیده نمی ماند.

ب) امام صادق علیه السلام درباره قول خدای عزّوجل که فرمود:

«اِعْمَلُوا فَسَیَریَ اللّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤمِنُونَ»؛(2)

عمل کنید که خدا و پیامبر و مؤمنین کردار شما را می بینند.

فرمود: مؤمنین همان ائمه هستند.(3)

ج) عبدالله بن ابان که در نزد امام رضا علیه السلام منزلتی داشت گوید: به امام علیه السلام عرض کردم: برای من و خانواده ام به درگاه خدا دعا فرمایید. امام فرمود: مگر من دعا نمی کنم؟ به خدا سوگند که همانا اعمال شما در هر شب و روز بر من عرضه می شود.

عبدالله گوید: حضرت که متوجه شد من این مطلب را بزرگ و باور نکردنی شمرده ام فرمود:

مگر کتاب خدا را نخوانده ای؟

«وَ قُل اِعْمَلُوا فَسَیَریَ اللّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤمِنُونَ»؛

مراد از مؤمن به خدا سوگند علی ابن ابی طالب علیه السلام است.(4)


1- طبرسی، الاحتجاج، ج 3، ص 497.
2- توبه 9 آیه 105.
3- کافی، ج 1، ص 318.
4- کافی، ج 1، ص 319.

ص:125

چگونگی دریافت علم و آگاه شدن بر کردار مردم

چگونگی دریافت علم و آگاه شدن بر کردار مردم

از امام کاظم علیه السلام در این باره روایت شده است که:

علم به سه صورت به ما می رسد: یکی اخبار گذشته که پیامبر صلی الله علیه و آله برای ما تفسیر و تبیین کرده، دیگر اخبار آینده که در مصحفی نزد ما نوشته شده و سوم اخبار پدید شونده و فعلی که، از راه الهام در دل و تأثیر در گوش به ما می رسد (که هر روز به ویژه شب های جمعه و قدر حاصل می آید) و آن بهترین دانش ماست (زیرا از اسرار امامت است) و پیامبری بعد از پیامبر ما نیست.(1)

آثار تربیتی آگاهی امام علیه السلام از اعمال مردم

آثار تربیتی آگاهی امام علیه السلام از اعمال مردم

امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف واسطه فیض و رحمت الهی بین خدا و بندگان است. جای تردید نیست که آن بزرگوار از کردار همه بندگان نیکوکار و بدکار آگاه می شود، خصوصا این که به مسلمانان و شیعیان توجه خاص دارد و هم چون پیامبر صلی الله علیه و آله هر گاه کار نیکی را از آنان ببیند، خدا را سپاس می گوید و بر هر کار بدی برایشان استغفار می کند.(2)

نکته اساسی بُعد تربیتی خاصی است که توجه به آن امت پیامبر صلی الله علیه و آله و پیروان معصومان علیهم السلام را به نوعی مراقبت همیشگی نسبت به کردار خویش وامی دارد. به راستی اگر بدانیم در هر هفته یک بار یا


1- کافی، ج 1، ص 393.
2- بحارالانوار، ج 17، ص 150، به نقل از: موعود، شماره 4.

ص:126

دوبار، بلکه در هر روز، کارنامه هر یک از ما را به حضور مقدس ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف عرضه می دارند، چه تأثیری جز تلاش در راه اصلاح نفس و بهسازی اعمال ما می تواند داشته باشد؟

تذکر امام صادق علیه السلام را به عنوان حُسن ختام این بخش می آوریم:

إنَّ أعْمالَ أُمَّهِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله تُعْرَضُ عَلی رَسُولِ اللّهِ کُلَّ خَمیسٍ فَلْیَسْتَحْی أحَدُکُمْ مِنْ رَسُولِ اللّهِ أنْ یَعْرِضَ عَلَیْهِ الْقَبیحَ؛(1)

کردار امت محمد صلی الله علیه و آله هر پنجشنبه بر او عرضه می گردد، پس هر یک از شما باید از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حیا کند که مبادا کارهای زشت خویش را به او عرضه بدارد.

تأثیر دعا در فرج امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف چه اندازه است؟

تأثیر دعا در فرج امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف چه اندازه است؟

اگر قرار باشد غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف به دلیل حکمت های خاص الهی باشد، دعا کردن ما برای فرج چه خاصیتی دارد؟

1. اساسا غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف بر اساس اسباب و حکمت هایی صورت گرفته است که اگر چه به برخی آنها در روایات مختلف تصریح شده، اما دانستن همه آنها در دوران غیبت آن بزرگوار، ممکن نیست. امام صادق علیه السلام می فرماید:

اِنَّ وَجْهَ الْحِکْمَهِ فی ذلِکَ لا یَنْکَشِفُ إلاّ بَعْدِ ظُهُورِهِ؛

حکمت غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف روشن نمی شود، مگر بعد از ظهور آن حضرت.

بنابر این، ممکن است یکی از حکمت های غیبت دچار ساختن انسان ها به بلا


1- بحارالانوار، ج 17، ص 150، ح 5.

ص:127

و مشکلاتی باشد که باعث روی آوردن آنها به خدا و دعا کردن برای فرج است. چنان که در قرآن آمده است:

ما انسان ها را به شداید و سختی های روزگار مبتلا می سازیم، باشد که به درگاه ما تضرع و زاری نمایند و به دعا روی آورند.(1)

بر این اساس، دعا برای فرج نه تنها منافاتی با حکمت های الهی ندارد، بلکه خود می تواند از زمره همین حکمت ها به شمار آید.

2. دعا برای فرج امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف وظیفه و تکلیفی است که در عصر غیبت در روایات بسیاری بر آن تأکید شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهم السلام بر چنین دعایی امر فرموده اند، حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف نیز نه تنها شیعیان خود را به دعا کردن برای تعجیل فرج فرمان داده، بلکه کثرت دعا را از آنان خواسته اند.(2)

3. در برخی روایات، دعا برای فرج وسیله ای برای نجات از هلاکت به شمار آمده است. امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید:

به خدا، فرزندم مهدی را غیبتی است که در آن هیچ کس از هلاکت نجات نمی یابد، مگر کسی که خدای (عزوجل) او را بر اعتقاد نسبت به امامتش ثابت قدم بدارد و او را در دعا برای تعجیل فرجش توفیق عنایت فرماید.(3)

در پایان باید گفت: وقتی که انتظار فرج والاترین نوع عبادت به شمار می آید، دعا برای فرج نیز زیباترین جلوه انتظار به حساب می آید و اصل دعا


1- انعام 6 آیه 42.
2- أکثروا الدعا بتعجیل الفرج. (شیخ صدوق، اکمال الدین واتمام النعمه، ج 2، ص 485).
3- شیخ صدوق، اکمال الدین و اتمام النعمه، ج 2، ص 384.

ص:128

گرامی ترین و محبوب ترین چیزها در نزد خداست و تأثیر آن در تغییر دادن تقدیر است. چنان که در روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است:

أکْثِر مِنَ الدُّعاء فَإنَّ الدُعاءَ یَردّ الْقَضاءَ؛(1)

زیاد دعا کن، زیرا دعا قضای الهی را باز می گرداند.


1- نهج الفصاحه، ص 84، ح 446.

ص:129

بخش هفتم: جرعه ای از چشمه سار عرفان و ادب

اشاره

بخش هفتم: جرعه ای از چشمه سار عرفان و ادب

زیر فصل ها

متون برگزیده

اشعار

متون برگزیده

اشاره

متون برگزیده

زیر فصل ها

دعای امام رضا علیه السلام

دعای امام صادق علیه السلام

انتظار

بیا که بی تو...

حرف های دل!

به ما نگفتند

صبح ترین خواب یوسفان

غرق در چشمان هاشمی

ای ساحل آرام بخش نجات!

خدایا، ای مهربان!

مولای من!

ندبه های دلتنگی

دعای امام رضا علیه السلام

دعای امام رضا علیه السلام

بار خدایا! ولیّ و جانشین خود و حجت بر آفریدگانت را پشتیبان باش. خداوندا! به وسیله او شکاف ها را برطرف ساز و گسیختگی ها را به هم پیوسته کن، ستم ها و نابرابری ها را با او بمیران و عدل و داد را آشکار ساز، زمین را با درازای ماندگاری اش بیارای، او را با نصرت خویش حمایت کن و با بیم (و هراسی که در دل دشمنان می افکنی) پیروز ساز، هر کس او را یاری می کند پیروز گردان و هرکس از یاری او دریغ می کند به حال خود واگذار. هرکس که طرح دشمنی با او در افکند هلاک ساز و هرکس را که از در نیرنگ با او در آید، نابود کن. سردمداران کفر و تکیه گاه ها و استوانه های آن را به وسیله او به هلاکت رسان و گمراه کنندگان، بدعت گذاران، محو کنندگان نعمت و تقویت کنندگان باطل را در هم شکن. همه گردن کشان را به دست او خوار ساز و همه کافران و بی دینان را در هر جای زمین که هستند در مشرق ها و مغرب ها، در خشکی ها و دریاها، در جلگه ها و کوهستان ها برانداز؛ تا آن جا که از آنها کسی باقی نماند و اثری بر جای نماند.(1)


1- شیخ طوسی، مصباح المتهجّد، ص 366، به نقل از: موعود، شماره 6 .

ص:130

دعای امام صادق علیه السلام

دعای امام صادق علیه السلام

بارخدایا! آن جمال دلارا و آن روشن جبین ستوده را به من بنما. دیدگانم را با سرمه یک نظر به سوی او بیارا. در گشایش او شتاب کن و درآمدنش را آسان گردان. راه و روش او را وسعت بخش و مرا به طریق او هدایت نما. فرمانش را نافذ و پشت او را استوار دار. به دست او سرزمین هایت را آباد گردان و بندگانت را زنده ساز. که خود فرمودی و سخنان تو نیز حق است که به سبب آن چه مردم انجام داده اند، فساد و تباهی خشکی ها و دریاها را در برگرفته است. پس ای خدا! ولی خود و فرزند پیامبرت را، همو که هم نام فرستاده توست آشکار ساز! تا هرآن چه از باطل که بدان دست یابد نابود کند و حق را چنان که باید برپا دارد و عملی سازد. خداوندا! او را پناهگاه بندگان ستمدیده ات و یاور کسانی که جز تو یاوری ندارند قرار ده. آن چه از احکام کتابت تعطیل شده به دست او تجدید کن و او را پشتیبان نشانه های دینت و سنت پیامبرت _ که درود و سلام خداوند بر او و خاندانش باد _ قرار ده.(1)

انتظار

انتظار

به هوش باشید که:

برگزیده آسمان از میان تمامی مخلوقات می آید. گوش به فرمانش فرا دهید و طاعتش را گردن نهید! گریزگاهی نیست، چه در التهاب این ندای فراگیر


1- سیدبن طاووس، مصباح الزائر، ص 69، به نقل از: موعود، شماره 6.

ص:131

آسمانی خفتگان در بستر بی خبری از جای بر می خیزند. ایستادگان از سر غرور و نخوت برجای میخ کوب شده و با بازوانی لرزان بر زمین می غلتند! نشستگان از سرِ ناچاری در حیرتی تام، از جای بر می خیزند و همگان در اضطرابی سخت می مانند تا دریابند آنها را چه رسیده است.

دیری نمی پاید که صدایی دیگر همه را به خود می آورد. نغمه ای گوشنواز:

من آن بقیت خدایم، دلیلی از سوی او و خلیفه ای در میان بندگان، آمده ام، آگاه باشید که این آمدن، شما را بهترین بشارت است. کاش نیک دریابیدش، انقلابی بزرگ آسمان و زمین را در بر می گیرد و حیرت آنی زمینیان را رها نمی سازد و آنان که شنیدن نغمه دل انگیزش را انتظار می کشند. ای یاران برجسته و ای هم رازان و هم رزمان من! ای همه کسانی که خدایتان شما را برای یاری من برگزیده! ای ذخیره های خداوندی! به سوی من آیید.(1)

بیا که بی تو...

بیا که بی تو...

بیا که بی تو نه سحر را لطافتی است و نه صبح را صداقتی؛ که سحر به شبنم لطف تو بیدار می شود و صبح به سلام تو از جا بر می خیزد.

بیا که بی تو آینه ها، زنگار غربت گرفته اند و قطار آشنایی ها، فریاد غریبی می کشد، هیچ کس حریم اطلسی ها را پاس نمی دارد و بر داغ لاله ها مرهم نمی گذارد. بیا که بی تو قنوت شاخه ها، اجابتی جز غروب تلخ خزان ندارد.

بیا که بی تو کدام دست مهر، سرشک غم از دیدگان یتیمان بر می گیرد؟ و


1- اسماعیل شفیعی سروستانی.

ص:132

کجاست آغوش مهربانی که دل های زخمی را به ضیافت ابریشمی بخواند.

بیا که بی تو آسمان دلم اسیر تیرگی هاست و هرگز ستاره امید در برج اقبال، رحل خوش بختی نمی افکند.

ای آبِ آب، رودخانه ها عطش دیدار تو را دارند و در بستر انتظار به سوی دریای ظهور تو شتابان اند.

قامتی به استواری کوه، دلی به بی کرانگی دریا، طراوتی به لطافت سبزینه ها، سینه ای به فراخی آسمان ها و صمیمیتی به گرمی خورشید باید تا تو را خواند و کاروان دل ها را به منزلگاه امید کشاند. این همه را که اندکی بیش نیست، از دل شکسته ترین منتظران تاریخ دریغ مدار، که ظهور تو اجابت دعای ماست.(1)

حرف های دل!

حرف های دل!

باید بمانی که او بیاید و دردهای کهنه تو و تمام عالم را درمان کند و تو چشم به راهش می مانی با انتظاری توأم با امید؛ می گویند سواری است از آفتاب، از روشنی، با ردایی سبز و شمشیری از عدل؛ می گویند قامت سبزی دارد و خالی برگونه؛ می گویند از راه سپیده می آید با بارانی از نور؛ می گویند کعبه میزبان قدوم پاک او و تکیه گاه او خواهد شد، نمی دانم شاید روزی بیاید که جز مشتی پر از این پرنده در قفس نباشد. اما در انتظارش می مانم تا روزی که درِ باغ خدا را باز کند و عطر دل انگیز حضورش در سراسر عالم بپیچد و دنیا از نور جمالش روشن گردد. با جانی آماده قربانی شدن، چشم به راهش می مانم تا


1- نرجس امامی پناه.

ص:133

بیاید و بی قراری هایم با یک تبسم او آرام گیرند و نیم نگاهش آبی بر آتش درد فراق باشد. آن وقت با او بودن چه خوش است و یک قطره از جام وصال او نوشیدن چه خوش گوارتر از تمامی آب های عالم.

ای عزیز! ببخش بر من اگر با جانی نه پاک و دلی نه روشن و اعمالی نه مقبول، مشتاق تواَم، اما باور کن که در سر سودایی جز محبت تو نیست و خیالم از نقش و نگار تو پر است.(1)

به ما نگفتند

به ما نگفتند

گفتند تو که بیایی خون به پا می کنی، جوی خون به راه می اندازی و از کشته پشته می سازی و ما را از ظهور تو ترساندند. همه، پیش از آن که نگاه مهرگستر و دست های عاطفه پرور تو را وصف کنند، شمشیر تو را نشانمان دادند.

آری، برای این که گل ها و نهال ها رشد کنند باید علف های هرز را وجین کرد و این جز با داسی برنده و سهمگین ممکن نیست. آری، برای این که مظلومان تاریخ، نفسی به راحتی بکشند. باید پشت و پوزه ظالمان و ستمگران را به خاک مالید و نسلشان را از روی زمین برچید.

آری، برای این که عدالت بر کرسی نشیند هرچه سریر ستم آلوده سلطنت را باید واژگون کرد و به دست نابودی سپرد. و اینها همه، همان معجزه ای است که تنها از دست تو بر می آید و تنها با دست تو محقّق می شود.

اما مگر نه این که اینها همه مقدّمه است برای رسیدن به بهشتی که تو بانی آنی.


1- فاطمه نورمندی پور.

ص:134

آن بهشت را کسی بر ما ترسیم نکرد. کسی به ما نگفت که وقتی تو بیایی، پرندگان در آشیانه های خود جشن می گیرند و ماهیان دریاها شادمان می شوند و چشمه ساران می جوشند و زمین چندین برابر محصول خویش را عرضه می کند.

به ما نگفتند که وقتی تو بیایی، دل های بندگان را آکنده از عبادت و اطاعت می کنی و عدالت بر همه جا دامن می گسترد و خدا به واسطه تو دروغ را ریشه کن می کند و خوی ستم گری و درندگی را محو می سازد و طوق ذلت بردگی را از گردن خلایق بر می دارد.

به ما نگفتند که وقتی تو بیایی، ساکنان زمین و آسمان به تو عشق می ورزند، آسمان بارانش را فرو می فرستد، زمین، گیاهان خود را می رویاند و زندگان آرزو می کنند که کاش مردگانشان زنده بودند و عدل و آرامش حقیقی را می دیدند که خداوند چگونه برکاتش را بر اهل زمین فرو می فرستد. هیچ کس فقیر نمی ماند و مردم برای صدقه دادن به دنبال نیازمند می گردند و پیدا نمی کنند. مال را به هر که عرضه می کنند، می گوید: بی نیازم.

و... ظهور تو بی تردید بزرگ ترین جشن عالم خواهد بود و عاقبت جهان را ختم به خیر خواهد کرد.(1)


1- سید مهدی شجاعی.

ص:135

صبح ترین خواب یوسفان

صبح ترین خواب یوسفان

سلام بر تو که راه خانه دوست را می دانی. سلام بر سلام های تو، سلام بر گریه های تو در دشت های زرد غیبت، سلام بر تو که وعده خدایی، موعود زمانی، شکوه زمینی.

ستارگان تمام شده اند، دیگر ستاره ای برای شمردن نمانده است. شب را سرِ بیداری نیست و روز بهانه آمدن ندارد. جمعه ها، چه دلگیر روزهایی است! هفته ها چه انباشته ایامِ خالی از لطفی است!

سال شمار عمر ما، به دست باد ورق می خورد، برگ از گل می هراسد و باد از ابر، اما من سخن گفتن با تو را از عندلیبان باغ آموختم، همان مرغانی که همیشه گل را میان جنگل شاخه ها گم می کنند.

ای صبح ترین خواب یوسفان! با چشم این همه یعقوب چه خواهی کرد؟ تبار ابراهیم در گذر از آتش انتظارند! هرلحظه فرجنامه ظهور می خوانند و دمساز با عاشقانند.(1)

غرق در چشمان هاشمی

غرق در چشمان هاشمی

گفته اند کسی می آید که در نگاه نخست، همه در عمق چشمان هاشمی اش غرق می شویم و به حبل المتین یک تار موی سیاه او دل می بندیم که به یک تبسمش همه انتظارمان سر می رود؛

گفته اند کسی می آید که زیباتر از آسمان است و مهربان تر از ابر؛


1- رضا بابایی.

ص:136

گفته اند کسی می آید که رحمت را به عدالت میان قطره های باران تقسیم می کند و به دست هر مظلومی عصای موسی می سپارد تا حق خویش بستاند؛

گفته اند که او خاطرات تلخ اسارت ها را ناگفته می داند که او در همه این سال های تنهایی و مقاومت با ما بوده است؛ که او گرسنگی اردوگاه موصل و تکریت را چشیده است؛ که او زخم کابل های خاردار دشمن را هم به تن خریده است، که همه شهیدان مان سر به دامان او سردار شدند؛ که مفقودان مان در بهشت آباد او ماندگار شدند؛ که همه این مدت تلخ جدایی، او برای مان غصه می خورده است؛ که او شب حمله، کنار کرخه برای مان دعا می کرده است.(1)

ای ساحل آرام بخش نجات!

ای ساحل آرام بخش نجات!

ای نور یزدان! ای مهر تابان! ای فروغ بی پایان! ای خورشید همیشه فروزان!

ای پرچم نجات در آغوش! ای چشمه سارِ عاطفه را نوش! ای غایب ناگشته فراموش!

ای هرکجا فساد، تو هادم! ای هرکجا نظام، تو ناظم! ای هرکجا قیام، تو قائم!

ای همه غم ها را تو پایان! ای همه دردها را تو درمان! ای همه نابسامانی ها را تو سامان!

هجر جانکاهت به درازا کشید، چشم ها فرو خفتند، جز چشمان شیدای شیفتگان، که در شب یلدای غیبت، طلوع خورشید جهان آرای تو را می جویند،


1- علیرضا عسکری.

ص:137

ای خورشید فروزان هستی،

دریا طوفانی شد، زورق ها همه در هم شکستند، جز زورق سرخ چشم به راهان، که بر فراز امواج فتنه ها کرانه رهایی بخش تو را می طلبند، ای ساحل آرام بخش نجات!

شب تیره غیبت به درازا کشید اما به راستی در تاریخ «وصل و هجران» و در دفتر «عشق و حرمان»،

محبتی چنین دیرپا، محبانی چنین پابرجا، هیچ چشمی به خود ندیده است، اکنون یک هزار و شصت و چهار سال است که «جذبه و ناز» و «راز و نیاز» ادامه دارد.(1)

خدایا، ای مهربان!

خدایا، ای مهربان!

بارالها! آیا صدای گوشه نشینان منتظر مهدی (عجل الله تعالی فرجه) را بی پاسخ خواهی گذاشت؟

آیا گرفته ترین نگاه ها را که در سپیده دمان، آن گاه که سرخی شفق می درخشد، بر مهدی ات سلام می فرستند، فراموش خواهی کرد؟ آیا این سینه های سوخته که از میان جماعت مرداب زده به عشق تو و مهدی تو زنده اند، در بی پناهی رها خواهی کرد؟ کاسه های چشمان خالی است. دیگر اشک هم یاری نمی کند؛ لهیب فروزان عطش در صحرای صبر می سوزاندشان. ای مهربان پروردگار ما!

پیروزی را قرین او گردان و سربازانش را پیروز گردان،


1- علی اکبر مهدی پور با تلخیص و تصرف.

ص:138

دروازه ای از برکات به رویش بگشا که افق پیروزی و نصر در آن سلطنت باشد،

ای مهربان ترین مهربانان! به وسیله او اسلام را ظاهر گردان و سنت رسولت را به دست او آشکار فرما،

خدایا! اباصالح عج الله تعالی فرجه الشریف را سلامت بدار و مؤمنان را به وسیله او به دار عافیت روانه ساز.(1)

مولای من!

مولای من!

پای من گرچه در بند زمین است، اما دلم در هوای توست. از ورای زمان و مکان تو را می جویم، هرچند که تو با منی، مانند حضور نور، هوا، آب؛ اما خوشا روزی که هلال رخسار تو بدر کامل گردد. زمین اگرچه گرد خورشید می چرخد، اما روح آن را مداری است که گرد تو می گردد.

مولای من! هر مظلومی که در زیر چکمه ستم کاری جان می سپارد، نام تو بر لب دارد و تنها تویی که فریادرسی و بس؛ هرجا حق و عدالت در معرض تجاوز و ستم قرار گرفت من ردای مقاومت بر تن نموده و بر پیشانی بند اندیشه ام «یا مهدی» را حک می کردم.

ای ناب ترین اندیشه راهنمای من به سوی کمال!

ای رهاننده من از بندهای اسارت زمان!

ای مدافع راستین تمامی حقوق من!


1- سید امیر حسین اصغری با تلخیص.

ص:139

و ای فریادرس مظلومان بر خون نشسته!

من در اندیشه تواَم.(1)

ندبه های دلتنگی

ندبه های دلتنگی

کجاست آن که _ جهان _ چشم به راه او دوخته تا کژی و ناراستی را راست گرداند؟

کجاست آن که برای گسستن ریشه ستم گران آماده شده است؟

کجاست آن که امیدها به سوی او رود تا بنیاد ستم و بیداد بر کند؟

کجاست آن که اندوخته شده تا فریضه ها و سنت های دین را نو گرداند؟

کجاست آن که گزیده شده تا دین و آیین را _ به اصل خود _ بازگرداند؟

کجاست آن که آرزویش داریم که قرآن و احکام آن را زنده کند؟

کجاست بُرنده شاخساران ستم و تفرقه؟

کجاست محو کننده نشانه های کژروی و هواپرستی؟

کجاست عزیز دارنده دوستان و خوارکننده دشمنان؟

کجاست آن آینه خدا که دوستان به سویش روی آرند؟

کجاست آن رشته پیوند خورده میان زمین و آسمان؟

کجاست آن فرمانروای روز پیروزی و افرازنده درفش راهنمایی؟

کجاست گردآوردنده سزاواری و خشنودی حق؟

کجاست خون خواه کشته کربلا؟


1- موعود، سال چهاردهم، ص 54، با تلخیص.

ص:140

کجاست آن پیشوایی که از جانب خدا یاری شده بر هر که بر او دست ستم گشود و به او دروغ بست؟

کجاست آن سر گُل آفریدگان، آن نکوکار پرهیزگار؟

کجاست فرزند پیامبر مصطفی و فرزند علی مرتضی و فرزند خدیجه روشن رخسار و فرزند فاطمه کبری؟

پدر و مادرم فدایت باد و خودم سپر و حامی تو باشم، ای فرزند سروران مقرّب، ای فرزند گزیدگان بزرگوار، ای فرزند رهنمایان راه یافته، ای فرزند نیکان پاکیزه، ای فرزند بزرگان زبده، ای فرزند پاکان پاکیزه، ای فرزند بزرگواران برگزیده، ای فرزند دریاهای بخشش.

ای کاش می دانستم در کدامین خاک و سرزمینی! آیا در کوه «رَضْوی» هستی یا در جای دیگر؟ یا در «ذی طُوی»؟

گران است بر من این که مردم را ببینم و تو را دیدار نکنم و از تو آواز و نجوایی نشنوم؛ بر من ناگوار است که بلا تو را گیرد و مرا نگیرد و ناله و گلایه ام از من به تو نرسد.

به جانم سوگند که تو همان غایبی هستی که از ما جدا نیستی؛ به جانم سوگند که تو همان امامی هستی که از نگاه ما _ ظاهرا _ دوری و در واقع دور نیستی.

کی شود که پرچم پیروزی برافرازی و ما تو را ببینیم و تو ما را؟

کی شود که ما گرداگرد تو فراهم شویم و توپیشوای مردم شوی و زمین را از عدل پرکنی؟

کی شود که ریشه بیدادگران را از بیخ و بن براندازی و ما از سر شادمانی و سپاس بگوییم: ستایش از آن خداوندی است که پروردگار جهانیان است.

ص:141

خداوند! درود فرست بر او برترین و کامل ترین و تمام ترین و با دوام ترین و بیشترین و فراوان ترین درودها را که بر احدی از برگزیدگان و ستودگان خلقت نفرستاده ای؛ و درود فرست بر او، درودی بی شمار و بی پایان و بی انتها.

خداوندا! حق را به واسطه امام زمان«عج» بر پای دار و باطل را به وسیله او برانداز و دوستان خود را به پیشوایی او به دولت رسان و دشمنان خود را به وسیله او خوار و زار ساز.

خداوندا! میان ما و او پیوندی برقرار کن که سرانجام، ما را به مصاحبت با پدرانش رساند و ما را از کسانی قرار ده که به دامن آنان چنگ زده و در سایه ولایت آنان آرمیده اند. ای مهربان ترینِ مهربانان!

ص:142

اشعار

اشاره

اشعار

زیر فصل ها

شهره نُه آسمان

گلزار زندگی

کوکب هدایت

شیعه یعنی شوق، یعنی انتظار

فروغ دیده نرگس!

جمعه موعود

چشم به راه

کتاب مبین

سحرآموختگان

همه هست آرزویم...!

خراب حور گردم!

دوران حسن توست

ادرکنی!

بوی گل نرگس

کی رفته یی... ؟!

شهره نُه آسمان

شهره نُه آسمان

مصدر هر هشت گردون، مبدأ هر هفت اختر

خالق هر شش جهت نورِ دلِ هر پنج مصدر

والی هرچار عنصر، حکمران هر سه دفتر

پادشاه هر دو عالم حجت یکتای داور

آن که جودش شهره نه آسمان، بل لامکان شد

مصطفی سیرت، علی فر، فاطمه عصمت، حسن خو

هم حسین قدرت، علی زهد و محمد علم و مه رو

شاه جعفر فیض و کاظم علم و هشتم قبله گیسو

هم تقی تقوا، نقی بخشایش و هم عسکری مو

مهدی قائم که در وی جمع اوصافی چنان شد

پادشاه عسکری طلعت، نقی حشمت، تقی فر

بوالحسن فرمان و موسی قدرت و تقدیر جعفر

علم باقر، زهد سجاد و حسینی تاج افسر

مجتبی حکم و رضیّه عصمت و دولت چو حیدر

مصطفی اوصاف مجلای خداوند جهان شد(1)


1- امام خمینی رحمه الله.

ص:143

گلزار زندگی

گلزار زندگی

دل را زبیخودی سر از خود رمیدن است

جان را هوای از قفس تن پریدن است

از بیم مرگ نیست که سر داده ام فغان

بانگ جرس زشوق به منزل رسیدن است

دستم نمی رسد که دل از سینه برکنم

باری علاج شوق، گریبان دریدن است

شامم سیه تر است زگیسوی سرکشت

خورشید من برآی که وقت دمیدن است

سوی تو ای خلاصه گلزار زندگی

مرغ نگه در آرزوی پر کشیدن است

بگرفته آب و رنگ زفیض حضور تو

هرگل در این چمن که سزاوار دیدن است

با اهل درد شرح غم خود نمی کنم

تقدیر قصه دل من ناشنیدن است

آن را که لب به جام هوس گشت آشنا

روزی «امین» سزا لب حسرت گزیدن است(1)


1- سید علی خامنه ای.

ص:144

کوکب هدایت

کوکب هدایت

وقتی به سان خورشید از گوشه ای برآیی

روشن شود جهانی وقتی که تو بیایی

ماندم در انتظارت ای کوکب هدایت

بنما جمال خود را ای آیت خدایی

ای آفتاب هستی! ای شور عشق و مستی!

بازآ بخوان کلامی زآن معجز الهی

ای دیده ها به راهت! ای قائم هدایت!

تا کی کنم حکایت شرح غم جدایی

گر من تو را نبینم روییدنم نباشد

بنما جمال خود را ای مظهر رهایی!

پیش رخ چو ماهت خورشید سجده آرد

ای آیت الهی! ای پرتو خدایی!

لب تشنگان نوریم هر لحظه ما، نگارا

برهان زما عطش را ای قائم رهایی!(1)


1- اسماعیل نیک سرشت.

ص:145

شیعه یعنی شوق، یعنی انتظار

شیعه یعنی شوق، یعنی انتظار

شیعه یعنی شوق، یعنی انتظار

صاحب آیینه تا صبح بهار

شیعه یعنی صاحب پا در رکاب

تا که خورشید افکند رخ از نقاب

فاش می بینم ملائک صف به صف

این غزل خوانند با تنبور و دف

عشقبازان، شور و حال آمد پدید

میم و حای و میم و دال آمد پدید

شب نشینان دیده را روشن کنید

آن مه فرخنده حال آمد پدید

آمد آن روزی که در نا باوری

سرزند از غرب مهر خاوری

راستین مردی رسید با تیغ کج

شیعیان الصبر مفتاح الفرج

چیست آن تیغ سفید آفتاب

بی گمان لاسیف إلاّ ذوالفقار

حیدر از محراب بیرون می زند

شب نشینان را شبیخون می زند

آفتاب، ای آفتاب، ای آفتاب

ص:146

از نگاه بندگانت رخ متاب

از فروغت دیده ادراک چاک

از فراغت، اشک مدفون زیر خاک

آفتاب شیعه از مغرب درآ

بار دیگر سرزن از غار حرا

بت پرستان ترکتازی می کنند

با کلام الله بازی می کنند

تیغ بر کش تا تماشایت کنند

تا که نتوانند حاشایت کنند

پاک کن از دامن دین ننگ را

این عروسک های رنگارنگ را

این سخن کوتاه کردم والسلام

شیعه، یعنی تیغ بیرون از نیام(1)


1- محمد رضا آغاسی.

ص:147

فروغ دیده نرگس!

فروغ دیده نرگس!

شکفت غنچه و بنشست گل به بار، بیا!

دمید لاله و سوری ز هر کنار، بیا!

بهار آمد و نشکفت باغ خاطر ما

تو ای روانِ سحر! روح نوبهار! بیا!

مگر چه مایه بود صبر، عاشقان تو را؟!

زحد گذشت دگر رنج انتظار، بیا!

زهر کرانه، شقایق دمیده از دل خاک

پی تو تسلّی دل های داغدار، بیا!

زعاشقان بلاکش، نظر دریغ مدار

فروغ دیده نرگس! به لاله زار بیا!

زمنجنیق فلک سنگ فتنه می بارد

مباد آن که فرو ریزد این حصار، بیا!

یکی به مجمع رندان پاک باز، نگر!

دمی به حلقه مردان طرفه کار، بیا!

به سوی غاشیه داران میر عشق، ببین!

به کوی نادره کاران روزگار، بیا!

چه نقش ها که بنشستند به صحیفه دهر

زخونشان شده روی شفق نگار، بیا!

طلایه دار تواند این مبشّران ظهور

ص:148

به پاس خاطر این قوم حقگزار بیا!

درین کویر که سوزان بود روان سراب

تو ای سحاب کرم! ابر فیض بار بیا!

زدست برد مرا، شور عشق و جذبه شوق

قرار خاطر بیقرار بیا!(1)


1- محمود شاهرخی جذبه.

ص:149

جمعه موعود

جمعه موعود

دست تو باز می کند، پنجره های بسته را

هم تو سلام می کنی، رهگذران خسته را

دوباره پاک کردم و به روی رف گذاشتم

آینه قدیمی غبار غم نشسته را

پنجره بی قرار تو، کوچه در انتظار تو

تا که کند نثار تو، لاله دسته دسته را

شب به سحر رسانده ام، دیده به ره نشانده ام

گوش به زنگ مانده ام، جمعه عهد بسته را

این دل صاف، کم کمک شده ست سطحی از ترک

آه! شکسته تر مخواه آینه شکسته را(1)


1- ثابت محمودی سهیل.

ص:150

چشم به راه

چشم به راه

به تماشای طلوع تو، جهان چشم به راه

به امید قدمت، کون و مکان چشم به راه

به تماشای تو ای نور دل هستی، هست

آسمان، کاهکشان کاهکشان چشم به راه

رخ زیبای تو را، یاسمن آیینه به دست

قد رعنای تو را سرو جوان چشم به راه

در شبستان شهود اشک فشان دوخته اند

همه شب تا به سحر خلوتیان چشم به راه

دیدمش فرشی از ابریشم خون می گسترد

در سراپرده چشمان خود آن چشم به راه!

نازنینا! نفسی اسب تجلّی زین کن

که زمین، گوش به زنگ ست و زمان چشم به راه

آفتابا! دمی از ابر برون آ، کو بود

بی تو منظومه امکان، نگران، چشم به راه(1)


1- زکریا اخلاقی.

ص:151

کتاب مبین

کتاب مبین

در سری نیست که سودای سرکوی تو نیست

دل سودا زده را جز هوس روی تو نیست

سینه غمزده ای نیست که بی روی و ریا

هدف تیر کمانخانه ابروی تو نیست

جگری نیست که از سوز غمت نیست کباب

یا دلی تشنه لعل لب دلجوی تو نیست

عارفان را ز کمند تو گریزی نبود

دام این سلسله جز حلقه گیسوی تو نیست

نسخه دفتر حسن تو، کتابی است مبین

ور بود نکته سربسته، به جز موی تو نیست

ماه تابنده بود، بنده آن نور جبین

مهر رخشنده به جز غرّه نیکوی تو نیست

خضر عمری ست که سرگشته کوی تو بود

چشمه نوش، به جز قطره ای از جوی تو نیست

نیست شهری که زآشوب تو، غوغایی نیست

محفلی نیست که شوری زهیاهوی تو نیست

(مفتقر) در خم چوگان تو گویی، گویی ست!

چرخ با آن عظمت نیز به جز کوی تو نیست(1)


1- آیه اللّه غروی اصفهانی.

ص:152

سحرآموختگان

سحرآموختگان

مردم دیده به هر سو نگرانند هنوز

چشم در راه تو، صاحب نظرانند هنوز

لاله ها، شعله کش از سینه داغند به دشت

در غمت، همدم آتش جگرانند هنوز

از سراپرده غیبت خبری باز فرست

که خبر یافتگان، بی خبرانند هنوز!

آتشی را بزن آبی به رخ سوختگان

که صدف سوز جهان، بدگهرانند هنوز

پرده بردار! که بیگانه نبیند آن روی

غافل از آینه، این بی بصرانند هنوز!

رهروان در سفر بادیه، حیران تواند

با تو آن عهد که بستند، برآنند هنوز

ذرّه ها در طلب طلعت رویت، با مهر

همچنان تاخته چون نوسفرانند هنوز

سحرآموختگانند، که با رایت صبح

مشعل افروز شب بی سحرانند هنوز

طاقت از دست شد، ای مردمک دیده! دمی

پرده بگشای! که مردم نگرانند هنوز(1)


1- مشفق کاشانی.

ص:153

همه هست آرزویم...!

همه هست آرزویم...!

همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی

چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی؟!

به کسی جمال خود را ننموده یی و بینم

همه جا به هر زبانی، بود از تو گفت و گویی!

غم و درد و رنج و محنت همه مستعد قتلم

تو بِبُر سر از تنِ من، بِبَر از میانه، گویی!

به ره تو بس که نالم، زغم تو بس که مویم

شده ام زناله، نالی، شده ام زمویه، مویی

همه خوشدل این که مطرب بزند به تار، چنگی

من از آن خوشم که چنگی بزنم به تار مویی!

چه شود که راه یابد سوی آب، تشنه کامی؟

چه شود که کام جوید زلب تو، کامجویی؟

شود این که از ترحّم، دمی ای سحاب رحمت!

من خشک لب هم آخر زتو تر کنم گلویی؟!

بشکست اگر دل من، به فدای چشم مستت!

سر خمّ می سلامت، شکند اگر سبویی

همه موسم تفرّج، به چمن روند و صحرا

تو قدم به چشم من نه، بنشین کنار جویی!

ص:154

نه به باغ ره دهندم، که گلی به کام بویم

نه دماغ این که از گل شنوم به کام، بویی

زچه شیخ پاکدامن، سوی مسجدم بخواند؟!

رخ شیخ و سجده گاهی، سرما و خاک کویی

بنموده تیره روزم، ستم سیاه چشمی

بنموده مو سپیدم، صنم سپیدرویی!

نظری به سویِ (رضوانیِ) دردمند مسکین

که به جز درت، امیدش نبود به هیچ سویی(1)


1- فصیح الزمان شیرازی رضوانی.

ص:155

خراب حور گردم!

خراب حور گردم!

نه چنان به گرد کویت، من ناصبور گردم

که گر آستین فشانی، چو غبار دور گردم!

من خسته در فراقت به کدام صبر و طاقت

به ره فراغ پویم، ز پی حضور گردم؟

مَهل آن که خاک سازد اجلم به ناتمامی

تو بسوز همچو شمعم که تمام نور گردم

من اگر به خلد یابم زتو جنس آدمی را

زقصور طبع باشد که خراب حور گردم

به نیاز همچو (اهلی) سگ می فروش بودن

به از آن که مست باری زمی غرور گردم(1)


1- اهلی شیرازی.

ص:156

دوران حسن توست

دوران حسن توست

بگذشت دور یوسف و دوران حسن توست

هر مصر دل که هست به فرمان حسن توست

بسیار سر به کنگره عشق بسته اند

آن جا که طاق بندی ایوان حسن توست

فرمان ناز ده، که در اقصای ملک عشق

پروانه ای که هست زدیوان حسن توست

زنجیر غم به گردن جان می نهد هنوز

آن مو که سلسله جنبان حسن توست

دانم که تا به دامن آخر زمان کند

دست نیاز من که به دامان حسن توست

تقصیر در کرشمه (وحشی) نواز نیست

هرچند دون مرتبه شأن حسن توست(1)


1- وحشی بافقی.

ص:157

ادرکنی!

ادرکنی!

ای مخزن سرّ کردگار، ادرکنی!

ای هم تو نهان و آشکار، ادرکنی!

بگزیده برای خویش، هرکس یاری

ای در دو جهان مرا تو یار، ادرکنی!(1)

بوی گل نرگس

بوی گل نرگس

برخیز! که حجّت خدا می آید

رحمت زحریم کبریا می آید

از گلشن عسکری گذر کن، کامروز

بوی گل نرگس از فضا می آید(2)


1- حسین صغیر اصفهانی.
2- دکتر قاسم رسا.

ص:158

کی رفته یی... ؟!

کی رفته یی... ؟!

کی رفته ای زدل، که تمنا کنم تو را؟!

کی بوده ای نهفته، که پیدا کنم تو را؟!

غیبت نکرده ای، که شوم طالب حضور

پنهان نگشته ای، که هویدا کنم تو را

با صدهزار جلوه برون آمدی، که من

با صدهزار دیده تماشا کنم تو را

بالای خود در آینه چشم من ببین

تا با خبر زعالم بالا کنم تو را

مستانه کاش! در حرم و دیر بگذری

تا قبله گاه مؤمن و ترسا کنم تو را

خواهم شبی، نقاب زرویت برافکنم

خورشید کعبه، ماه کلیسا کنم تو را

گر افتد آن دو زلف چلیپا به چنگ من

چندین هزار سلسله در پا کنم تو را!

طوبی و سدره، گر به قیامت به من دهند

یکجا فدای قامت رعنا کنم تو را

زیبا شود به کارگر عشق، کار من

هرگه نظر به صورت زیبا کنم تو را(1)


1- فروغی بسطامی.

ص:159

بخش هشتم: توشه فرهنگ سازان

اشاره

بخش هشتم: توشه فرهنگ سازان

زیر فصل ها

توصیه به ترویج کنندگان فرهنگ مهدویت

هدایت گران راه نور

داستان های برگزیده

توصیه به ترویج کنندگان فرهنگ مهدویت

اشاره

توصیه به ترویج کنندگان فرهنگ مهدویت

بزرگداشت مناسبت ها و شعایر دینی، یکی از بهترین راه های گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و مأنوس ساختن مردم با اولیای الهی است.

بزرگداشت میلاد امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف سابقه ای دیرینه و موقعیتی بس ممتاز دارد. همه ساله علاقه مندان و ارادت مندان حضرتش با تمام توان به استقبال این روز بزرگ می شتابند و با شکوه فراوان آن را برگزار می کنند.

در این راستا، جهت دهی و توجه به کمیّت و کیفیّت این جشن از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چه بسا، شیفتگان کم تجربه در اثر فقدان برنامه ریزی صحیح به مسائلی روی آوردند که مورد رضای صاحب این روز نباشد. این نقیصه، رسالت سنگین نهادهای فرهنگ ساز را در همراهی با مردم و جهت دهی صحیح و رشد و بالندگی حرکت خود جوش آنان، به خوبی آشکار می سازد. بنابراین، بر فرهنگ سازان، برنامه ریزان و برنامه سازان عزیز است که نیروهای عظیم و مشتاق را در مسیر اصلی خود که همانا مسیر تعالی و سازندگی است، قرار دهند. در این رهگذر، از ابزارها و امکانات فراوانی

ص:160

می توان بهره گرفت:

نیمه شعبان، شور و نشاط عید میلاد را در دل های مشتاقان می پراکند. در هرکجا، شعر، شمع و شیرینی، رایحه انتظار و اشتیاق را به مشام می رساند و جشن عمومی مردمان کوچه و بازار به صورت خود جوش و طبیعی، خود را می نمایاند. تهیه ویژه نامه موعود، برگزاری مسابقه بزرگِ در انتظار موعود، چاپ کتاب، پخش نوار، برپایی مراسم جشن و اهدای جوایز و شب شعر برپایی نمایشگاه ها می تواند مجالس مردمی را پربارتر سازد.

برنامه های آینده حکومت جهانی حضرت صاحب الامر را می توان در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با کمک، مشورت و یاری علما، فقها و بزرگان دین تبیین کرد.

رسانه های فرهنگی باید راه اصلاح را برای آینده هموار سازند و تلاششان بر این باشد که به دور از جناح بندی های سیاسی و حتی فکری، جوانان را به انتظار سازنده دعوت نمایند، باید دردمندانه از دین سخن گفت، نقطه اشتراک هایی مثل عقیده به مهدی موعود را برجسته کرد و با دعوت از افراد شاخص جناح ها و تشکیل میزگرد، هم دلی و صمیمیت در جامعه اسلامی ایجاد کرد.

بهره گیری از دعاهایی که درباره امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف وارد شده، بسیار سازنده است. شاید رایج ترین آنها همان «دعای ندبه» باشد که به صورت سنتی در روزهای جمعه خوانده می شود. زیارت های بسیاری درباره حضرت وارد شده که بسیار سازنده اند.

ابزارهای هنری در کار تبلیغ، نقش مؤثری دارند. به تصویر کشیدن چهره

ص:161

سرخورده بشر امروز که علی رغم همه پیشرفت های ظاهری در امر اقتصاد و تکنولوژی، دچار بحران های روحی و روانی شده است، به روشنی می تواند این پیام را منتقل سازد که عصر توسعه تکنولوژی و عصر علم و فن آوری، همراه با بحران های روحی و روانی بوده است و اعتقاد به مهدویت و موعود آخرالزمان به عنوان نسخه شفابخش می تواند همه دردهای بی درمان را مداوا کند. بنابراین، با وسایل و ابزار هنری می توان تشنگی و نیاز انسان ها را به معنویت و مهدویت به تصویر کشید.

یکی از قدیمی ترین مراکز فرهنگی و تربیتی حوزه های علمیه هستند. اکثر کتاب های نوشته شده درباره مهدی موعود را نخبگان و برجستگان همین مراکز نوشته اند. بنابراین، رسانه ها باید در بزرگداشت نیمه شعبان ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با این مرکز و مراکز دیگر فرهنگی _ تربیتی داشته باشد.

گفتنی است رسانه صدا و سیما با گستردگی و نفوذی که دارد، می تواند بیشترین نقش را در تبیین صحیح مهدویت و ترویج اعتقاد درست به امام عصر ایفا کند. مطبوعات نیز در مرحله بعدی می توانند رسالت خود را به بهترین وجه انجام دهند.

بی شک، اهل منبر، شاعران، نقاشان و سایر هنرمندان و سخنوران در تلطیف و تعمیق این اعتقاد نقش مؤثری دارند. بنابراین، می توان از وجود این عزیزان نیز بهره گرفت و آنان را به مسئولیتی که دارند، توجه داد.

در دوران دفاع مقدس یکی از مهم ترین ارزش های معنوی، اخلاقی و اعتقادی که در جامعه دینی ما زنده و بارورشده بود، اعتقاد به مهدویت و امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف بود که در مناجات ها، وصیت نامه های رزمندگان و در حالات

ص:162

عرفانی ویژه ای که در جبهه ها وجود داشت و حتی خاطرات شیرین آنها، نشانه های این اعتقاد مقدس دیده می شود که باید آثار آنها را حفظ و به عنوان یک اهرم تربیتی از آن استفاده کرد و در طول ایام سال (و نه فقط در نیمه شعبان) از این مناجات ها، وصیت نامه ها و خاطرات بهره مند شد.

در روزگار غیبت امام و طولانی شدن عصر انتظار، ممکن است شبهه هایی در ذهن برخی راه یابد یا شیاطین پنهان و آشکار پایه های اعتقادی افراد، به ویژه جوانان را سست کنند، از این رو، باید، در برابر این شبهات مقاومت کرد و آنها را از ذهن ها و دل ها زدود. به طور کلی، حوزه های علمی و اعتقادی، نگهبانان میراث قرآنی و فرهنگ تربیتی اسلام _ و هم چنین صدا و سیما _ باید در برابر این تهاجمات پایداری کرده و به تناسب به دفع این زیان ها و خطرها بپردازند. هم چنین باید در حفظ و گسترش اعتقاد دینی و شناخت درست اعتقادی و عملی تلاش بیشتری کنند. در احادیث و تعالیم از اهمیت ایمان در عصر غیبت به گونه ای عجیب یاد شده و منتظرانِ مؤمنْ به مثابه شمشیر زنان در رکاب پیامبر صلی الله علیه و آله دانسته شده اند. این ایمان و باور تا زمان ظهور باید در جامعه باشد و صدا و سیما می تواند در این زمینه نقش فعلی و حرکت آفرین داشته باشد انسان عصر غیبت باید دارای شناختی درست و بصیرتی درخشان باشد، تا بتواند اعتقاد حق را حفظ کرده، و در برابر هر پیشامدی پایدار باشد، انسان منتظر باید بداند انتظار چیست؟ برای چیست؟ و او منتظر کیست؟

وظیفه وجدانی و ایمانی هر انسان، نجات هم نوع خویش از گمراهی و ضلالت است. به گواهی حضرت عسکری علیه السلام هرکه بمیرد و امام

ص:163

زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است.(1) پس آنان که امام زمان خویش را شناخته اند و به حضرتش ایمان دارند، وظیفه شناساندن را هم بر دوش می کشند. سلیمان بن خالد گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: خانواده ای دارم که سخن مرا می پذیرند، آیا آنها را به این امر (آیین) دعوت کنم؟

حضرت فرمود: آری، خدای عزوجل در کتابش می فرماید:

«یا أیّها الّذین آمَنوا قوا أنْفسَکُم وَ أهلیکُمْ نارا وَقُودها النّاس و الحِجارَهُ».

زن و مرد و پیر و جوان و کودک و نونهال کشور در ایام ولادت نور، گوش جان و چشم جست و جوگر خود را به برنامه ریزان و برنامه سازان سپرده اند تا از زلال معرفت به صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف لبریز شوند، باید چون تشنگانی که به آب محتاجند، انسان های آگاه دین باور حقیقت جو را به حجت بالغه الهی رساند. آیه اللّه میرزا مهدی اصفهانی که از جمله باریافتگان آستان امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است در نامه ای به شاگردش شیخ محمدباقر ملکی میانجی می نویسد: تو را ای برادر سفارش می کنم و باز هم سفارش می کنم که مردم را به سوی امام زمانشان و ملجأ و پناهگاهشان _ صلوات اللّه علیه _ دعوت کنی و دل ها و زبانشان را به او متوجه سازی.

باید از بروز هر نوع خرافه و انحراف درباره آن حضرت جلوگیری کنیم. متأسفانه گاهی در جامعه مسائل نادرستی درباره ارتباط با آن حضرت مطرح می شود که ممکن است با شأن و ساحت مقدس امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف ناسازگار باشد،


1- اکمال الدین و اتمام النعمه، ج 2، ص 409.

ص:164

پس باید به شدت مراقبت کرد و از طرح این مباحث جلوگیری نمود و گزافه گوها را بر ملا ساخت و حقایق واقعی را به مردم انتقال داد. یکی از اقدامات امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف نیز خارج کردن اسلام از میان انبوه خرافات، تحریف ها و تفسیرهای نارواست، به طوری که حتی گفته شده اسلام را از نو زنده می کنند و آن را از زنگار تحریف ها و تفسیرهای نادرست پاک می کنند، به گونه ای که این آیین کاملاً تازه به نظر می رسد. بنابراین، بر منتظران آن حضرت است که با خرافات و گزافه گویی ها بر خورد جدّی داشته باشند تا بتوانند در مسیر آن حضرت حرکت کنند. به راستی آیا پسندیده است که علی رغم آن که نزدیک به شش هزار روایت در این باره از معصومان وارد شده، معرفتی اندک و اجمالی از حضرت صاحب الامر علیه السلام داشته و در عوض، مبتلا به چنین مطالب پوچ و بی اساس خرافی شویم؟ تشکیل میزگرد فرهنگی برای تبیین واقعیت ها و بیان حقایق، ضروری به نظر می رسد.

اگر الگوپذیری از قیام عدالت گستر مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف در جامعه اسلامی ما به صورت یک فرهنگ درآید و همه دست اندرکاران نظام اسلامی، خود را موظف به شناخت ویژگی های دولت کریمه آخرین ذخیره الهی بدانند و سعی کنند زندگی فردی و فعالیت اجتماعی خود را بر آن ویژگی ها منطبق سازند، آن وقت معنای واقعی انتظار فرج تحقق می یابد، رسانه باید در تبیین درست این الگوی کامل از هیچ کوششی دریغ نورزد، به گونه ای که با کوچک ترین انحرافی از جانب هر شخصی، امر به معروف و نهی از منکر انجام گیرد.

پس از پیروزی انقلاب غربی ها فیلم هایی در زمینه قیام موعود آخرالزمان با هدف ارائه چهره نامناسب از این قیام ساخته اند، حتی با کمال شیطنت می گفتند

ص:165

که سازمان سیا پرونده ای برای امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تشکیل داده، اما تنها عکس ایشان را ندارد.

شخصی از فرانسه در پانصد سال پیش به نام «نوستر آداموس» که منجم، طبیب و کشیش بود و اطلاعاتی از آینده نوشته بود به یهودی ها میدان داد تا سوژه ای پیدا کرده و فیلمی ساختند در هالیوود که مدت سه ماه از تمام شبکه های تلویزیون آمریکا پخش شد. مضمون فیلم بدین صورت است که امام مهدی علیه السلام می آید و زمین جدید و ارض جدیدی به وجود می آورد و آمریکا را شکست داده و پیروز می شود. بعد آمریکا(غرب) با شوروی به توافق می رسند و پیمان می بندند علیه پسر پیغمبر و شکستش می دهند. اینها را بر نوشته های آداموس اضافه کردند و این فیلم را ساختند و پخش کردند. هدفشان این است که بگویند خطر اصلی علیه تمدن غرب از اسلام و از مکه است. امروز آغازش با نهضت امام خمینی رحمه الله و فردا با امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف .(1)

آنها می کوشند تا اعتقاد به پیروزی اسلام را که تحقق وعده الهی است کم رنگ کرده، به فراموشی بسپارند. رهبر معظم انقلاب می فرمایند: استکبار جهانی و صهیونیزم در تلاش اند تا ملت های تحت سیطره آنان به وضع تحمیل شده عادت کنند و آن را ثابت، ابدی و تغییر ناپذیر بدانند.(2) متأسفانه سیاست گذاران تاکنون علی رغم تبلیغات سازمان های جاسوسی و فرهنگی غرب علیه این موضوع و ساخت فیلم هایی چون نوستر آداموس، جایگاه ویژه ای برای این امر در نظر نگرفته اند و تنها در ماه شعبان، در میان سیلی از موسیقی، تبریکات و


1- شیخ علی کورانی، عصر ظهور.
2- سخنرانی رهبری، پانزدهم شعبان 1375.

ص:166

تبلیغات تجاری مطالبی گذرا و قالبی را پخش می کنند. خالقان آثار هنری، به ویژه فیلم سازان از دست مایه ای قوی و محققانه برای خلق آثاری مناسب برخوردار نیستند. در نتیجه، قدرت لازم برای ایجاد نشاط و تحرّک در میان جوانان وجود ندارد. در مقابل، از بسیاری قهرمانان پوشالی و فاسد غربی و اخیرا ژاپنی تبلیغ شده و جایگزین مردان بزرگ قبیله ایمان شده اند. بنابراین، ضرورت انجام اقدامی اساسی، یعنی نوعی جهاد فرهنگی در مقابله با تهاجم فرهنگی در این زمینه بیش از هر زمانی به چشم می خورد.

در روایت است که آقا هر هفته کارنامه اعمال ما را می بینند. از ثواب ها و کارهای نیک مان شاد می شوند و بر گناهان و خطاهای ما گریه می کنند و اشک می ریزند و طلب مغفرت برای شیعیان می نمایند. آیا در شب نیمه شعبان، شیعه واقعی و منتظر حقیقی در پی شاد کردن قلب نازنین مولا خود است یا خدای نخواسته در پی انجام اعمال زشت؟ به نظر می رسد صدا و سیما باید در اسرع وقت گلچینی از بهترین آهنگ ها و سرودهای مذهبی ویژه نیمه شعبان را آماده کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد تا خدای نکرده با مراجعه به موسیقی های آن چنانی قلب مبارک امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف دردمند نشود، زیرا همان طور که در طول سال، ارزش ها و احترام به ائمه از اهمیت خاصی برخوردار است، در ایام عید و شادمانی نیز این حرمت به قوّت خود باقی است.

یکی از مسائل مهم در معرفی امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف، معرفی ایشان به عنوان شخصیتی فراگیر است، به گونه ای که فراتر از هر مذهب و ملیتی برای مردم کل جهان مطرح بوده و قیامشان جهانی باشد. اعتقاد به مهدویت و موعود آخرالزمان به عنوان نسخه شفابخش می تواند جواب گوی همه سؤال های پنهان و آشکار

ص:167

انسان امروز باشد و همه دردهای بی درمان او را درمان کند. عدم تأسیس مرکز تحقیقی بزرگی که بتواند با مراجعه به منابع و متون دینی پاسخ گوی همه سؤالات مبتلا به باشد، موجب شده تا مطالب غیر تحقیقی به صورت پراکنده در میان مردم رواج یابد.

تاکنون مرکز تحقیقی مناسبی در جهان اسلام برای مطالعه، تحقیق و کشف تحریفاتِ وارد آمده، تأسیس نشده و همواره حقایق متعالی همراه با بسیاری از افسانه ها و تخیّلات در میان مسلمین رایج شده است. در این میان، جوانان آسیب پذیرتر بوده اند، لذا در این ایام رسانه ها می توانند با طرح این نیاز اساسی، مسئولان امر را در رسیدن به این مقصود یاری کنند.

تهیه فیلم هایی در خصوص کرامات و توجّهات امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و ترویج مسئله انتظار امری ضروری است، زیرا عده ای از مخالفان در پی این هستند که با طرح شبهه هایی در اصل تولد امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف، شک و تردید ایجاد کرده و چنین القا کنند که از نظر تاریخی نمی توان تولد آن حضرت را اثبات کرد، در حالی که اگر به دور از هرگونه غرض ورزی سیاسی و تنها به انگیزه دست یابی به حقیقت، به کتب تاریخی و منابع نزدیک به غیبت صغری مراجعه شود، جای هیچ تردیدی درباره تولد امام دوازدهم باقی نمی ماند. مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تنها یک اندیشه نیست که ما در انتظار ولادت او باشیم، یک پیش گویی نیست که چشم به مصداق آن بدوزیم، بلکه واقعیتی خارجی است که ما منتظر ظهور نجات بخش او هستیم. با وجود این، در صدا به صورت نمایشنامه و در سیما به صورت فیلم و سریال باید نحوه تولد و اصول کلی انقلاب موعود را به تصویر کشید. امروزه وظیفه اساسی ما ذکر مستمر تاریخ، سیره علمی و عملی او نُوّاب

ص:168

(خاص و عام) است. جای شگفتی است که در مملکت صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف مردم شناخت کافی و وافی از ایشان نداشته باشند!

مسجد جمکران میعادگاه عاشقان امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است، از این رو، جای خوشحالی و سپاس گزاری است که بسیاری از مردم و جوانان از گوشه و کنار میهن اسلامی در این مکان مقدس گرد هم آمده و به ساحت مقدس آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف عرض ارادت کنند. رسانه در این ایام با تصویربرداری از این مکان مقدس و شرح مختصری از بنیان گذاری آن، می تواند دیگران را تشویق به حضور در این اماکن کند.

پیشنهاد سازنده و حرکت آفرین (سازماندهی و رژه سربازان امام زمان«عج» در روز میلاد نور)

پیشنهاد سازنده و حرکت آفرین (سازماندهی و رژه سربازان امام زمان«عج» در روز میلاد نور)

ظلم ستیزی، عدل گستری و مبارزه با دشمنان اسلام از اساسی ترین اصول قیام جهانی حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف است. برای دست یابی به چنین اهداف مقدسی، تجهیز، آمادگی و تجلّی قدرت اسلام نقشی محوری دارد. سربازان حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف با نمایش قدرت اسلام و اعلان جانفشانی، می توانند گام های اساسی را برای تحقق چنین هدف مقدسی بردارند. چنین لشکری را ابتدا نایب حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، امام خمینی رحمه الله پایه گذاری کرده و سپس رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیه اللّه خامنه ای(مدظله العالی) زعامت و رهبری آن را به عهده گرفتند. امروزه تقویت چنین حرکت مقدسی و آماده نگه داشتن سربازان صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف، بخشی از فرهنگ مهدویت و مکتب انتظار است. این فرهنگ باید در اعتقاد، اهداف، آرمان و عملکرد ما نمود داشته باشد. یکی

ص:169

از بارزترین نمودها و تجلّی این فرهنگ می تواند در ضمن یک رژه و مانور با عظمت در روز جهانی مستضعفان و میلاد خجسته خورشید هدایت، مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف، تجسم عینی یابد. در سازماندهی و برپایی چنین رژه باشکوهی، بسیج مستضعفان نقش محوری دارد، در حقیقت، بسیج جلوه کوچکی از ارتش مردمی صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف است. امام صادق علیه السلام درباره نقش سازنده نیروهای مردمی در لشکر صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: انقلاب مهدی را سه سپاه یاری می رسانند و در پیش برد آن مؤثرند: الف) سپاهی از فرشتگان؛ ب) سپاهی از مؤمنان؛ ج) سپاهی از رعب. بنابراین، در لشکر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هم تأیید و نصر الهی در کار است و مانند جنگ بدر به وسیله فرشتگان پشتیبانی می شوند و هم رعب و وحشتی که خداوند در دل دشمن می افکند، آنها را متزلزل و مرعوب می سازد. از سوی دیگر، حضور فعّال مؤمنان، آن انقلاب عظیم را به پیش می برد و به سامان می رساند.(1) از آن جا که نیروهای مردمی، مؤمن و متعهد نقش عمده ای در پیروزی نهایی دارند باید علاوه بر زنده نگهداشتن و تجلیل آنها در یادها با ترویج و تبلیغ این مسئله نیروهای فداکار و مؤمن را به آمادگی لازم رسانید. نقطه شروع چنین حرکت سازنده ای می تواند در قالب یک رژه وسیع و گسترده صورت پذیرد. البته منظور از بسیج نیروهای مردمی تنها بسیج به معنای مصطلح نیست، بلکه حتی ارتش مقتدر و سپاه جان برکف و دیگر نیروهای نظامی و انتظامی و مردمی نیز می توانند در این راستا نقش آفرین باشد.


1- بحارالانوار، ج 52، ص 139.

ص:170

با برنامه ریزی درست و سنجیده، ثبت نام و سازماندهی ارتش امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و برپایی چنین رژه باشکوهی می توان در قلوب دشمنان رعب و وحشت ایجاد کرد و در مقابل، امید و سرور و شادمانی را در قلوب عاشقان تقویت نمود تا حضور معنوی حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در میان مردم بیش تر احساس شود و رابطه عبد و مولا تحقق یابد.

سؤالاتی برای مصاحبه و گفت و گو

سؤالاتی برای مصاحبه و گفت و گو

1. از واژه های امید و انتظار چه برداشتی دارید؟

2. آینده جهان و سرانجام، سیر تاریخی انسان به کجا ختم می شود؟

3 . مدیریت در زمان ظهور چگونه خواهد بود؟

4 . رهبری آینده جهان را چگونه پیش بینی می کنید؟

5 . ضرورت وجود منجی و هدایت الهی را چگونه ارزیابی می کنید؟

6 . دعاهایی در خصوص امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف وارد شده، با کدام یک آشنایی بیشتری دارید؟

7 . مشکلات اصلی بشر کنونی را در وجوه اعتقادی، فرهنگی و مدنی چگونه ارزیابی می کنید؟

8 . وظیفه عاشقان امام عج الله تعالی فرجه الشریف در زمان غیبت چیست؟

9. اصول و رئوس برنامه های حکومت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف چیست؟

10. آیا اقوام مختلف در آماده سازی زمینه ظهور نقش متفاوتی دارند؟

11. بحران فرهنگی عصر حاضر چگونه به وجود آمد؟

12. از نشانه های قطعی ظهور حضرت چه می دانید؟

ص:171

13. وظیفه علما در زمان غیبت چیست؟

14. موقعیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جهان پس از ظهور را چگونه می بینید؟

15. مسئله نیابت عامه حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف یعنی چه؟

16. در مورد نوّاب خاص حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف چه اطلاعاتی دارید؟

17. چه کسانی می توانند توفیق زیارت آن حضرت را در زمان غیبت داشته باشند؟

18. انتظار مخرب و ویران گر به چه نوع انتظاری گفته می شود؟

19. انتظار سازنده یعنی چه؟

20. خصوصیات منتظران واقعی حضرت چیست؟

21. کسب آمادگی در زمان غیبت یعنی چه؟

22. نظر امام خمینی قدس سره درباره انواع منتظران چیست؟

23. رهبر انقلاب از واژه انتظار چه تعریفی دارند؟

24. وجود امام غایب چه فوایدی را به همراه دارد؟

25. یک آیه از قرآن مجید را که درباره مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف آمده، بیان کنید؟

26. به اختصار در مورد عقیده ادیان دیگر درباره مهدویت توضیح دهید؟

27. انقلاب اسلامی ایران چگونه می تواند زمینه ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را فراهم نماید؟

28. در مورد مسجد مقدس جمکران چه اطلاعاتی دارید؟

29. لزوم عشق و غیرت دینی چه نقشی در حفظ ارزش ها و مقدسات دارد؟

30. یکی از مجلاتی که درباره امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف تحقیق و بررسی می کند، «موعود»

ص:172

نام دارد. به چه میزان با این نشریه آشنایی دارید؟

سؤالات مسابقه ای

سؤالات مسابقه ای

1 . امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در چه سالی به دنیا آمدند؟

2 . حضرت در چند سالگی به امامت رسیدند؟

3 . غیبت صغری چند سال طول کشید؟

4 . نایبان خاص حضرت را نام ببرید؟

5 . غیبت کبری چند سال طول کشیده است؟

6 . اکنون در چندمین سال تولد امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف قرار داریم؟

7 . از نام ها و القاب حضرت چند تا را نام ببرید؟

8 . یکی از القاب حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف «ربیع الانام» است. آیا می دانید چه معنایی دارد؟

9. در زمان غیبت کبری چه کسانی وظیفه هدایت جامعه اسلامی را به عهده دارند؟

10. این سخن از کیست: مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف طاووس بهشتیان است؟

11. مسجدی که با فرمان خاص حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف بنا شده است، چه نام دارد؟

12. چند دعا را که درباره امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است، نام ببرید؟

13. کدام یک از دعاهای امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است که عاشقان هر روز صبح آن را می خوانند؟

14. به نظر شما مهم ترین وظیفه منتظران غیبت چیست؟

ص:173

15. یکی از نشانه های یقینی ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را نام ببرید؟

16. چند عنوان از کتاب هایی را که درباره امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف نوشته شده، نام ببرید؟

17. یکی از فایده های وجود امام را برای جهانیان بیان کنید؟

18. آیا اعتقاد به مهدویت در سایر ادیان هم وجود دارد؟

19. چه سخنی از امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را به یاد دارید؟

20. فرشتگان الهی در شب قدر به حضور چه کسی و برای انجام چه کاری فرود می آیند؟

هدایت گران راه نور

اشاره

هدایت گران راه نور

زیر فصل ها

گلچینی از سخنان امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

زمزمه های عارفانه

امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در آیینه کلام امام خمینی قدس سره

امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در آیینه کلام حضرت آیه اللّه خامنه ای

گلچینی از سخنان امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

گلچینی از سخنان امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

1. من مهدی و قائم الزمان هستم. من آن کسی هستم که زمین را پر از عدل می کنم، همان گونه که پر از ستم شده است. زمین هرگز از حجت خالی نمی ماند و مردم در وقفه نمی مانند و این امانتی است که جز به برادرانت از اهل حق مگو.(1)

2 . من ذخیره خدا در زمین و انتقام گیرنده دشمنانش هستم.(2)

3 . من آخرین وصی هستم که خداوند بزرگ به وسیله من گرفتاری ها را از


1- اکمال الدین و اتمام النعمه، ص 445.
2- بحارالانوار، ج 52، ص 24.

ص:174

خاندان و شیعیانم دور می گرداند.(1)

4 . من هنگام قیام آن چنان قیام خواهم کرد که بیعت هیچ یک از سرکشان به گردنم نیست.(2)

5 . کیفیت بهره برداری مردم از من در زمان غیبت، همانند بهره برداری آنان از خورشید است، هنگامی که ابر خورشید را از دیدگان پنهان کند.(3)

6 . وجود من برای اهل زمین موجب امان است، همان گونه که ستارگان برای اهل آسمان ها موجب امان هستند.(4)

7 . زمین هیچ گاه خالی از حجت نیست، یا آن حجت آشکار است یا پنهان.(5)

8 . هنگامی که خدا به ما اجازه سخن گفتن بدهد، حق آشکار شود و باطل نابود گردد.(6)

9. هرکس که ما از او بیزاری جوییم، خدا و فرشتگان و پیامبران و اولیایش نیز از او بیزاری می جویند.(7)

10. اما ظهور فرج، پس آن به اراده خدایی است که یادش بزرگ است و هرکس (برای ظهور) وقت تعیین کند، دروغ گفته است.(8)

11. برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید، زیرا همین موجب فرج و گشایش


1- اکمال الدین واتمام النعمه، ص 441.
2- اکمال الدین واتمام النعمه، ص 485.
3- اکمال الدین واتمام النعمه، ص 485.
4- اکمال الدین واتمام النعمه، ص 485.
5- اکمال الدین واتمام النعمه، ص 511.
6- بحارالانوار، ج 53، ص 196.
7- احتجاج، ج 2، ص 474.
8- اکمال الدین واتمام النعمه، ص 484.

ص:175

شماست.(1)

12. از آن چه برایتان سودی ندارد پرسش نکنید و خود را برای دانستن آن چه از شما نخواسته اند به زحمت نیندازید.(2)

13. فاطمه علیهاالسلام دختر پیامبر صلی الله علیه و آله برای من الگو است.

14. از خدا بترسید و تسلیم ما شوید و کارها را به ما بسپرید. پس برماست که شما را از سرچشمه سیراب برگردانیم، همان گونه که بردن شما به سوی سرچشمه به وسیله ما بوده است و در پی آن چه از شما پوشیده شده است، نروید.(3)

15. از راه راست به راه چپ منحرف نشوید و مقصد خود را با دوستی ما بر اساس راهی که روشن است، به طرف ما قرار دهید.(4)

16. هر فردی از شما باید به آن چه عمل کند که به وسیله آن به دوستی ما تقرب جوید و از آن چه او را پست می گرداند که همانا ناخوش داشتن و خشم ماست، دوری نماید.(5)

17. ما از رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نمی بریم که اگر جز این بود از هر سو گرفتاری بر شما فرود می آمد و دشمنان، شما را از بین می بردند، پس از خدای بزرگ بترسید.(6)


1- اکمال الدین واتمام النعمه، ص 485.
2- بحارالانوار، ج 52، ص 892.
3- بحارالانوار، ج 52، ص 179.
4- بحارالانوار، ج 52، ص 179.
5- بحارالانوار، ج 52، ص 176.
6- بحارالانوار، ج 52، ص 175.

ص:176

18. اگر محبت شما را نداشتیم و صلاحتان را نمی دیدیم ترحّم و شفقت بر شما نبود، گفت و گوی با شما را ترک می کردیم.(1)

19. اموالی که شما به ما می رسانید، ما آنها را نمی پذیریم، مگر آن که پاکیزه شوید. پس هر که می خواهد آنها را به ما برساند و هرکس می خواهد نرساند، آن چه خدا به ما داده بهتر است از آن چه به شما داده است.(2)

20. از رحمت خدا دور است دور! کسی که نماز مغرب را به اندازه ای تأخیر بیندازد تا ستاره ها آشکار شوند. از رحمت خدا دور است دور! کسی که نماز صبح را به اندازه ای تأخیر بیندازد، تا ستاره ها ناپدید شوند.(3)

21. هیچ چیز مانند نماز، بینی شیطان را به خاک نمی ساید. پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بسای.(4)

22. وقتی برای هیچ کس جایز نیست که در مال دیگران بدون اجازه آنان تصرف کند، پس چگونه این کار در مال ما جایز می شود؟(5)

زمزمه های عارفانه

زمزمه های عارفانه

* خدایا! مرا از یاران و یاوران و پیروان و شیعیان او قرار ده و آن چه را خاندان پیامبر علیهم السلام آرزومندند و دشمنان از آن در هراسند با ظهورش به


1- بحارالانوار، ج 52، ص 179.
2- اکمال الدین واتمام النعمه، ص 484.
3- بحارالانوار، ج 53، ص 161.
4- بحارالانوار، ج 51، ص 339.
5- اکمال الدین واتمام النعمه، ص 521، شاید اشاره به خمس و سهم امام باشد.

ص:177

من بنمایان.(1)

* خدایا! حجتت رابه من بشناسان، زیرا اگر حجت خودت را به من نشناسانی، از دینم گمراه می شوم.

* پروردگارا! دیدارش را آشکار نما و پایگاه هایش را استوار گردان و ما را از کسانی قرار ده که دیدگانشان به دیدار او روشن می شود و ما را به خدمت گزاری او مشغول دار و بر کیش و آیین وی بمیران و ما را در گروه او محشور بفرما.(2)

* پروردگارا! ما را از یاران او و از تقویت کنندگان حکومتش و از انجام دهندگان امر او و از خشنودشدگان به رفتارش و از تسلیم شوندگان در برابر احکامش قرار ده.(3)

خدایا! ما بندگانت شیفته ولیّ تو هستیم که یادآور تو و پیامبر توست و او را پناه و نگهدار ما آفریدی و برای ما قوام و پناه برانگیختی و برای مؤمنان ما امام قرار دادی، پس تبریک و سلام ما را به او برسان.(4)

* خدایا! به وسیله او نمازمان را بپذیر، گناهانمان را بیامرز و دعاهایمان را مستجاب فرما.(5)

* خدایا! بر ما منّت گذار تا او را خشنود سازیم و مهر و رحمت و دعا و خیر


1- بحارالانوار، ج 53، ص 173.
2- بحارالانوار، ج 53، ص 328.
3- بحارالانوار، ج 53، ص 330.
4- مفاتیح الجنان، دعای ندبه.
5- مفاتیح الجنان، دعای ندبه.

ص:178

او را به ما ببخش تا بدین وسیله به رحمت و کامیابی گسترده تو دست یابیم.(1)

* خدایا! به وسیله او روزی مان را گسترده و غم هایمان را برطرف و خواسته هایمان را برآورده بفرما.(2)

* خدایا! ما را در حزب او قرار ده که امرش را به پا می دارند و با او شکیبا هستند و با خیرخواهی وی خرسندی ات را می جویند، تا در روز قیامت ما را جزء یاران و یاوران و تقویت کنندگان حکومتش محشور نمایی.(3)

* خدایا! عقیده ما به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را از هر شک و شبهه و خودنمایی و شهرت طلبی خالص کن، تا به جز تو به کسی اعتماد ننماییم و جز خاطر تو را نجوییم و ما را به مقام او برسان و در بهشت ما را با او همراه کن و از هر بی میلی و تنبلی و سستی ما را پناه ده.(4)

* خدایا! آن چهره رشید و آن پیشانی نیکوی او را به من نشان ده و دیدگانم را با دیدارش سرمه کش.(5)

* خدایا مرا به سیر او سلوک ده.(6)

امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در آیینه کلام امام خمینی قدس سره

امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در آیینه کلام امام خمینی قدس سره

* شما الآن وظیفه سنگینی دارید، شما الآن تحت نظر خدا و تحت نظر امام


1- مفاتیح الجنان، دعای ندبه.
2- مفاتیح الجنان، دعای ندبه.
3- مفاتیح الجنان، دعای امام زمان عج.
4- مفتاتیح الجنان، دعای ندبه.
5- مفاتیح الجنان، دعای عهد.
6- مفاتیح الجنان.

ص:179

زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هستید، ملائکه شما را مراقبت می کنند، نامه اعمال شما را به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف عرضه می دارند. باید متوجه باشید. مبادا از این اختیاراتی که حالا پیدا کرده اید و از این قدرتی که الآن پیدا کردید و (از) زیر بار آن قدرت ظالم بیرون رفتید، خودتان یک قدرت ظالمه باشید و به برادران خودتان تعدّی کنید.(1)

* من امیدوارم که ما به مطلوب حقیقی برسیم و متصل بشود این نهضت به نهضت بزرگ اسلامی و آن نهضت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف هست.(2)

* رهبر همه شما و همه ما وجود مبارک بقیه الله عج الله تعالی فرجه الشریف است و باید ماها و شما طوری رفتار کنیم که رضایت آن بزرگوار را که رضایت خداست به دست آوریم.(3)

* این کشوری که کشور ائمه هدی علیهم السلام و کشور صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف است، باید کشوری باشد که تا ظهور موعود ایشان به استقلال خودش ادامه بدهد، قدرت خودش را در خدمت آن بزرگوار قرار بدهد که عالم را _ ان شاءالله _ به عدل و داد بکشد و از این جورهایی که بر مستضعفان می گذرد، جلوگیری کند.(4)

* با اتکال به خدای تبارک و تعالی و پشتیبانی صاحب این کشور امام


1- صحیفه نور، ج 7، ص 202 _ 203، 40/4/58 .
2- صحیفه نور، ج 12، ص 175، 20/3/59 .
3- صحیفه نور، ج 14، ص 69، 4/12/59 .
4- صحیفه نور، ج 14، ص 195، 31/1/60 .

ص:180

زمان عج الله تعالی فرجه الشریف این مقصد را به آخر برسانید و خواهید رساند.(1)

* ارزش دارد که انسان در مقابل ظلم بایستد، در مقابل ظالم بایستد و مشتش را گره کند و توی دهنش بزند و نگذارد که این قدر ظلم زیاد بشود، این ارزش دارد. ما تکلیف داریم آقا! این طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هستیم، پس دیگر بنشینم در خانه هایمان، تسبیح را در دست بگیریم و بگوییم: «عَجِّل علی فَرَجِه» عجّل با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او و فراهم کردن این که مسلمین را با هم مجتمع کنید، همه با هم بشوید، _ ان شاءالله _ ظهور می کند ایشان.(2)

* امید آن است که مسلمانان و مستضعفان جهان به پا خیزند و داد خود را از مستکبران بگیرند و مقدمات فرج آل محمد صلی الله علیه و آله را فراهم نمایند.(3)

* خداوند این اسلام را جمهوری اسلامی را نگه دارد و ما را موفق کند که به لقای جمال مبارک امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف موفق بشویم.(4)

* چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغلبازی ها و فتنه انگیزها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد.(5)

* با سلام و درود به پیشگاه مقدس مولود نیمه شعبان و آخرین ذخیره امامت، حضرت بقیه الله (ارواحنافداه) و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچمدار رهایی


1- صحیفه نور، ج 14، ص 212، 10/2/60 .
2- صحیفه نور، ج 18، ص 195 _ 196، 1/10/62 .
3- صحیفه نور، ج 19، ص 5، 7/3/63 .
4- صحیفه نور، ص 161، 16/2/64 .
5- صحیفه نور، ج 15، ص 22.

ص:181

انسان از قیود ظلم و ستم استکبار، سلام بر او و سلام بر منتظران واقعی او، سلام بر غیبت و ظهور او و سلام بر آنان که ظهورش را با حقیقت درک می کنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز می شوند، سلام بر ملت بزرگ ایران که با فداکاری و ایثار و شهادت، راه ظهورش را هموار می کنند.(1)

* ما مفتخریم که ائمه معصومین علیهم السلام از علی بن ابی طالب علیه السلام گرفته تا منجی بشر حضرت مهدی صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف که به قدرت خداوند قادر زنده و ناظر امور است، ائمه ما هستند.(2)

* هرچه هست از اسلام است و از برکات وجود مبارک حضرت بقیه الله عج الله تعالی فرجه الشریف ما همه ما، چیزی نیستیم.(3)

این مقال را با جمله زیبای حضرت امام رحمه الله درباره حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف به پایان می رسانیم:

من نمی توانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم، بزرگ تر از این است، نمی توانم بگویم که شخص اوّل است، برای این که دومی در کار نیست، ایشان را نمی توانیم با هیچ تعبیری، تعبیر کنیم، الاّ همین که مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف است.

امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در آیینه کلام حضرت آیه اللّه خامنه ای

امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در آیینه کلام حضرت آیه اللّه خامنه ای

* نیمه شعبان روز ولادت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف روز مستضعفین و روز امید دل های


1- صحیفه نور، ج 21، ص 107، 2/1/68 .
2- صحیفه نور، ج 21، ص 177 وصیت نامه سیاسی، الهی.
3- صحیفه نور، ج 20، ص 99، 8/4/66 .

ص:182

مؤمن و معتقد به مسئله مهدی موعود و امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است.(1)

* مسئله امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف یکی از ارزنده ترین مسائل اسلامی است که هم در دوران مبارزه با طاغوت به مبارزین امید می داد و هم امروز که روز حکومت اسلامی، حکومت مستضعفین زمین است، ما را تشویق می کند که حرکت خود را تسریع کنیم.(2)

* در گذشته، سوء استفاده های زیادی از قضیه انتظار شده است. برداشت منفی همان چیزی است که استکبار و استعمار در طول سال های متمادی کوشش می کردند تا به مردم تزریق کنند. برداشت منفی این است که مردم بگویند که به ما چه که در مقابل ظلم و فساد و کفر و بدی و شرارت بایستیم، ما منتظر خواهیم ماند تا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف خودش بیاید و مشکل را حل کند. این برداشت منفی است، یعنی سلب مسئولیت نسبت به همه شرارت ها و بدی های موجود در جامعه.(3)

* برداشت مثبت و صحیح این است که اگر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف خواهد آمد و دنیای پر از عدل و داد درست خواهد کرد، پس ما باید به سهم خود در زمینه سازی این دنیا کوشش کنیم.

* امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باید به صورت یک الگو برای مؤمنین درآید. اگر آن حضرت با کفر می جنگد و برای عدالت زحمت می کشد و مجاهدت می کند، ما هم که مأموم و دنباله رو او هستیم، باید برای گسترش عدالت مجاهدت کنیم.(4)


1- رسالت، 15/1/67.
2- رسالت، 15/1/67.
3- رسالت، 15/1/67.
4- رسالت، 15/1/67.

ص:183

* اعتقاد به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و این که آن حضرت با ظهور خود دنیا را پر از عدل و داد می کند، یک وسیله حرکت و یک عامل نشاط برای ملت ما و تمام کسانی است که به این مسئله اعتقاد دارند.(1)

* اگر دنیا را خورشیدی روشن خواهد کرد، به این معنا نیست که ما تا آمدن آن خورشید نورانی در تاریکی بنشینیم.(2)

* حرکت آن حضرت هر سمتی باشد (باید) حرکت پیروان او هم به همان سمت باشد.(3)

* قانع نشدن به وضع موجود و تلاش فزاینده و مستمر در انجام اعمال نیک و خیر یک بُعد انتظار است و امید به آینده ای روشن که در آن سراسر زندگی بشر را تفکر الهی فرا خواهد گرفت، بُعد دیگر انتظار است.(4)

* انتظار ظهور مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف بخش عظیمی از اعتقادات ماست، حقیقت (انتظار) به صورتی برجسته، درخشان و پرامید در محیط زندگی ملت عزیز ما و شیعیان جهان وجود دارد.(5)

* نفس انتظار و امید، به انسان جرأت اقدام و حرکت و نیرو می بخشد.(6)

* انتظار فرج و اعتقاد به مهدویت علاوه بر ابعاد منطقی، فکری و استدلالی بسیار بارز آن، دارای جنبه های عاطفی، معنوی و ایمانی عمیق و بسیار مهمی است.(7)


1- رسالت، 15/1/67.
2- رسالت، 15/1/67.
3- رسالت، 15/1/67.
4- جمهوری اسلامی، 12/12/69.
5- جمهوری اسلامی، 1/12/70.
6- جمهوری اسلامی، 9/11/72.
7- جمهوری اسلامی، 9/11/72.

ص:184

* شیعیان و پیروان آن حضرت باید کسب آمادگی معنوی، روحی و ایمانی را جزء وظایف خود بدانند.(1)

* امروز در نقطه مقابل تلاش دشمنان باید در جهت اعتقاد و عمل و تبلیغ و تبیین حقیقت مهدویت حرکت کنیم.(2)

* منتظران صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف به منوّر شدن چشم انداز زندگی بشر و پایان دوران ظلم و تجاوز امیدوارند و جنایات و ستم و تزویر سردمداران استکبار جهانی نمی تواند چشمه امید را در دل های آنان خاموش کند.(3)

منتظران حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف تردیدی ندارند که روزگار ظلم و طغیان و تجاوز سرانجام به پایان خواهد رسید و قدرت قاهره حق همه قله های فساد و تعدّی را از بین خواهد برد.(4)

اگر آن حضرت پرچم دین و قرآن و نظام الهی را در سراسر عالم خواهد گستراند، ما هم که دنباله رو و معتقد به او هستیم باید تا حدّی که در توان ماست در گوشه ای از دنیا پرچم اسلام را برافراشته نگاه داریم.(5)

داستان های برگزیده

اشاره

داستان های برگزیده

زیر فصل ها

تولدی الهی

تلاش بی فایده

حکایت شنیدنی

کَتَبَهُ الحُجّه

فرزندم مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در مسجد کوفه

تولدی الهی

تولدی الهی

حکیمه دختر امام جواد علیه السلام (عمه امام حسن عسکری علیه السلام )


1- جمهوری اسلامی، 9/11/72.
2- جمهوری اسلامی، 9/11/72.
3- جمهوری اسلامی، 9/11/72.
4- جمهوری اسلامی، 1/12/70.
5- رسالت، 15/1/67.

ص:185

گفت: امام حسن عسکری علیه السلام به من پیام داد که امشب هنگام افطار، نزد ما بیا، زیرا امشب شب نیمه شعبان است. خداوند متعال به زودی در این شب حجت را آشکار می کند که حجت خدا بر سراسر زمین باشد.

عرض کردم: مادر او کیست؟ فرمود: مادرش نرجس است.

عرض کردم: خداوند مرا فدایت قرار دهد، اثر حمل در نرجس دیده نمی شود.

فرمود: همان است که گفتم، امشب حجت خدا متولد می شود.

حکیمه می گوید: وقتی که نزد امام حسن عسکری علیه السلام رفتم و سلام کردم و نشستم، حضرت نرجس آمد که کفش مرا بیرون آورد و به من فرمود: سیده من، حالت چطور است؟ عرض کردم: بلکه تو سیده من و خانم اهل بیت من هستی! او سخن مرا رد کرد و گفت: ای عمه، این چه حرفی است که می زنی؟

گفتم: ای دختر! خداوند امشب به تو پسری عطا می کند که آقای دنیا و آخرت است.

حکیمه می گوید: نرجس نشست و نشانه های شرم در چهره او آشکار شد. بعد از آن که از نماز عشا فارغ شدم، افطار کردم و به خوابگاه خود رفتم و خوابیدم.

هنگامی که نصف شب فرا رسید، برخاستم و نماز شب را خواندم، بعد از نماز دیدم حضرت نرجس علیهاالسلام در خواب است و اثری از وعده برادرزاده ام امام حسن عسکری علیه السلام دیده نمی شود، مشغول تعقیب نماز شدم، سپس خوابیدم و بعد در حال ترس، از خواب بیدار شدم. دیدم نرجس علیهاالسلام در خواب است. بعد از لحظه ای او برخاست و نماز شب خواند، من (برای

ص:186

این که اثر وضع حمل در او ندیدم) به شک افتادم (که نکند او حامله نباشد) ناگاه امام حسن عسکری علیه السلام از اتاق خود صدا زد: ای عمه! عجله نکن، فرارسیدن وعده نزدیک است.

حکیمه گوید: سوره های الم سجده و یاسین را خواندم. در این حال بودم که ناگاه نرجس علیهاالسلام هراسان بیدار شد، به سوی او شتافتم. گفتم: «خدا یارت باد» سپس گفتم: آیا چیزی احساس می کنی؟

گفت: آری، عمه جان!

گفتم: خاطر جمع و دلگرم باش، این همان است که گفتم.

حکیمه می گوید: در این هنگام یک نوع سستی بر من و بر نرجس عارض شد که چیزی نفهمیدیم. ناگاه دریافتیم که حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف متولد شده است. روپوش را از روی او کنار زدم، دیدم او به حالت سجده روی زمین قرار گرفته است. او را برگرفتم، دیدم پاک و پاکیزه است، در این هنگام امام حسن عسکری علیه السلام صدا زد: عمه! پسرم را نزدم بیاور. او را نزد امام حسن عسکری علیه السلام بردم. آن حضرت، نوزاد را روی دستش گرفت و پاهایش را روی سینه اش قرار داد. سپس زبانش را در دهان نوزاد گردانید و دستش را بر چشمان و گوش ها و مفاصل او کشید. سپس فرمود: پسرجان سخن بگو! نوزاد گفت:

أشْهَدُ أن لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ أشهَدُ أنَّ مُحمَّدا رَسوُلُ اللّه صلی الله علیه و آله ؛

گواهی می دهم که معبودی جز خدای یکتا و بی همتا نیست و محمد صلی الله علیه و آله رسول خداست.

سپس بر امیرمؤمنان علیه السلام و سایر امامان علیهم السلام درود فرستاد تا به پدرش رسید و آن گاه سکوت کرد.

ص:187

حکیمه می گوید: امام حسن عسکری علیه السلام به من فرمود: عمه جان! این نوزاد را نزد مادرش ببر، تا بر او سلام کند. سپس نزد من بازگردان، من نوزاد را نزد مادرش بردم، به مادر سلام کرد. سپس او را نزد پدرش بازگرداندم و در مجلس امام نهادم.(1)

تلاش بی فایده

تلاش بی فایده

معتمد، خلیفه عباسی از این که امام حسن عسکری علیه السلام را مسموم کرده بود، خوشحال بود.

مردم در برابر قدرت حکومت، خود را باخته بودند. ترس و وحشت بر دل ها سایه افکنده بود و دهان همه قفل شده بود.

امام حسن عسکری علیه السلام به شهادت رسید، برادرش جعفر در کنار خانه آن حضرت نشسته بود و گروهی از شیعیان اطراف او را گرفته بودند و تسلیت می گفتند. در این هنگام عقید خادم امام علیه السلام بیرون آمد و به جعفر گفت:

جنازه امام را کفن کردند، بیایید نماز بخوانید.

جعفر وارد خانه شد، جمعیت به همراه او وارد حیاط شد. پیکر مطهر امام حسن عسکری علیه السلام را در تابوت گذاشته بودند. جعفر پیش رفت تا بر جنازه امام نماز بگزارد. ناگهان کودکی گندمگون و سیاه موی، بیرون آمد و لباس جعفر را گرفت و او را کنار کشید و گفت: عمو کنار برو، من باید بر پدرم نماز بخوانم.


1- حاج شیخ عباس قمی، انوارالبهیّه، نگاهی بر زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام، ترجمه محمدمحمدی اشتهاردی.

ص:188

جعفر در حالی که قیافه اش دگرگون شده بود، کنار رفت. آن کودک بر پیکر مطهر امام نماز گزارد و به این ترتیب، تلاش بی فایده جعفر برای امام شدن خنثی شد.(1)

حکایت شنیدنی

حکایت شنیدنی

یکی از خدام حضرت رضا علیه السلام می گوید:

برای کشیدن دندان نزد دکتر رفتم، دکتر گفت: غده ای هم کنار زبان شماست که باید جراحی شود. من موافقت کردم. اما پس از عمل جراحی لال شدم و قدرت حرف زدن را از دست دادم. ناگزیر همه چیز را روی کاغذ می نوشتم و به این وسیله با دیگران ارتباط برقرار می کردم. هرچه به پزشک مراجعه کردم درمان نپذیرفت و فایده ای نبخشید. دکترها می گفتند: عصب گویایی شما صدمه دیده است.

ناراحتی و بیماری به من فشار آورد. ناچار برای معالجه عازم تهران شدم. در تهران روزی خدمت آقای علوی رسیدم. ایشان فرمودند: راهنمایی من به تو این است که چهل شب چهارشنبه به مسجد جمکران بروی، اگر شفایی هست آن جاست.

تصمیم جدّی گرفتم، هرهفته از مشهد بلیت هواپیما تهیه می کردم، شب های سه شنبه تهران می آمدم و شب چهارشنبه، به مسجد جمکران مشرّف می شدم. در هفته سی و هشتم بعد از نماز به مسجد رفتم و صلوات می فرستادم که


1- فاطمه صالح مدرسه ای، منتظر تا صبح فردا، ص 91.

ص:189

ناگهان حالت خاصی به من دست داد. دیدم همه جا نورباران شد و آقایی وارد شد. مردم هم پشت سر ایشان بودند و می گفتند: حضرت حجه بن الحسن عج الله تعالی فرجه الشریف می باشند.

من با ناراحتی در گوشه ای ایستادم و با خود اندیشیدم که نمی توانم به آقا سلام کنم. حضرت نزدیک من آمدند و فرمود: سلام کن. من به زبانم اشاره کردم تا اظهار کنم که لال هستم و بی ادب نیستم که سلام نکنم. حضرت بار دوم فرمود: سلام کن. بلافاصله زبانم باز شد و سلام کردم. در این هنگام به حال عادی برگشتم و متوجه شدم در سجده و مشغول صلوات فرستادن هستم.(1)

کَتَبَهُ الحُجّه

کَتَبَهُ الحُجّه

شخصی کتابی در ردّ مذهب شیعه نگاشته بود و در مجالس عمومی آن را مطرح می کرد و در نتیجه، بعضی را نسبت به مذهب شیعه بدبین و عقیده آنها را منحرف می کرد. از طرفی، کتاب را در اختیار کسی نمی گذاشت تا مطالبش مستقیما و یا با واسطه در دست دانشمندان قرار نگیرد و ایرادی بر آن وارد ننمایند.

علامه حلی که یکی از بزرگ ترین متفکران جهان شیعه است، چندی به طور ناشناس در جلسه درس آن شخص رفت و آمد کرد و سرانجام، تقاضای دریافت کتاب کرد. آن شخص نتوانست به طور کلی، دست رد بر سینه او بزند. گفت: من نذر کرده ام که کتاب راجز یک شب به کسی واگذار نکنم. ناگزیر


1- فاطمه صالح مدرسه ای، منتظر تا صبح فردا، ص 95 _ 96.

ص:190

علامه پذیرفت که فقط یک شب آن کتاب نزد وی بماند.

علامه آن شب با یک دنیا خرسندی به رونویسی کتاب پرداخت. نظر علامه این بود که هرچه مقدور شود از آن کتاب یادداشت بردارد و به پاسخ گویی آن اقدام نماید. اما همین که شب به نیمه رسید علامه را خواب فراگرفت. ناگاه دیده مردی که در واقع چشم بیدار انسان هاست، داخل اتاق شد و فرمود:

ای علامه! تو کاغذها را خط کشی و آماده کن، من کتاب را می نویسم.

اما وضع چنان بود که علامه در خط کشی هم به آن شخص نمی رسید، زیرا سرعت نوشتن او فوق العاده بود. سپس فرمود: علامه، تو بخواب و نوشتن را به من واگذار.

علامه بی چون و چرا فرمان آن مرد را اطاعت کرد و خوابید، چون از خواب برخاست تمام کتاب را بدون هیچ کم و کاستی در دفتر خود منعکس شده یافت.

گویند که تنها اثر شخص نویسنده، نام مبارکش بود که در پایان کتاب ظاهرا با نقش «کَتَبَهُ الحُجّه» به چشم می خورد.(1)

فرزندم مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در مسجد کوفه

فرزندم مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در مسجد کوفه

شب از نیمه گذشته و مطالعات علمی فکرم را سخت ناتوان کرده بود. از حجره بیرون آمدم و در صحن مطهر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام قدم می زدم تا خستگی فکرم کم شود، محیطی آرام و فضایی روح افزا بود.


1- فاطمه صالح مدرسه ای، منتظر تا صبح فردا، ص 97 _ 98 به نقل از: سید حمید علم الهدی.

ص:191

اما همان لحظه که من در سیاه چادر شب بازبانی خاموش و دلی گویا می خرامیدم، صدای ملایم پایی گوشم را نوازش می داد و به دنبال آن، سایه شخصی را که به سوی حرم شریف روان بود مشاهده کردم.

راستی در این نیمه شب کیست که قصد تشرف به حرم را دارد؟ درها که بسته است! خادمان حرم همه خفته و در بستر آسایشند! من آرام خود را به او نزدیک کردم و رفتارش را زیر نظر گرفتم، گویا او مرا نمی دید و به سوی هدف پیش می رفت.

همین که به در حرم نزدیک شد، قفل باز گردید و در گشوده گشت!

مردناشناس در کمال وقار و ادب کنار حرم مطهر حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام ایستاد در آن مکان مقدس سلام کرد و من جواب سلام او را که از مزار شریف آمد شنیدم. سپس احساس کردم که آن مرد با کسی در یک مسأله علمی شروع به سخن کرده است. هنوز از آن گفت و گو چیزی نگذشته بود که آن مرد از حرم خارج شد.

حس کنجکاوی مرا بر آن داشت تا او را تعقیب نمایم، لذا آرام آرام به هر کجا که می رفت من نیز می رفتم.

آن مرد از شهر خارج شد و به سوی مسجد کوفه روان گشت. در مسجد، داخل محراب شد و گویا با کسی به گفت و گو پرداخت. سخنانش که به اتمام رسید از مسجد خارج شد و به سوی شهر مراجعت کرد.

نزدیک دروازه نجف که رسید، تازه سپیده صبح دمیده بود و ختفگان کم کم از بستر استراحت سر بر می داشتند و آماده نماز به درگاه بی نیاز می شدند.

من آن گاه خود را بدان بزرگ مرد رساندم. چون به صورتش نگریستم، دیدم

ص:192

استادم مقدس اردبیلی است.

پس از سلام و انجام مراسم ادب، عرضه داشتم:

دیشب از لحظه ای که به حرم حضرت امیر علیه السلام وارد شدید تا هم اکنون با شما بودم، لطفا بفرمایید آن کس که در حرم با وی سخن گفتید و آن کس که در محراب مسجد کوفه ملاقات کردید چه کسی بود؟

استاد مقدس اردبیلی بعد از گرفتن پیمان، که رازش تا موقعی که زنده است فاش نکنم فرمود:

فرزندم، گاه می شود که حلّ مسائل بر من دشوار می گردد و چون از حلّ آن عاجز می شوم به خدمت حلاّل مشکلات حضرت علی علیه السلام شرفیاب می گردم و جواب را از آن حضرت می گیرم! اما شب گذشته حضرت علی علیه السلام پاسخ مرا به حضرت صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف واگذار نمود و فرمود: فرزندم مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در مسجد کوفه است. او امام زمان توست؛ نزد او برو و جواب مسائل خود را از وی فراگیر. من نیز به امر آن حضرت داخل مسجد کوفه شدم و آن کس که با وی گفت و گو می کردم، حضرت مهدی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف بود.(1)


1- فاطمه صالح مدرسه ای، منتظر تا صبح فردا، ص 100 _ 101، به نقل از: سید حمید علم الهدی.

ص:193

بخش نهم: آخرین کلام و معرفی کتاب

اشاره

بخش نهم: آخرین کلام و معرفی کتاب

زیر فصل ها

سخن آخر

فهرست بعضی از کتاب های بزرگان شیعه درباره حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

فهرست بعضی از کتاب های عالمان اهل سنت درباره حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

سخن آخر

سخن آخر

شیعیان، دیو یأس و ناامیدی را از خویش رانده و به عاقبت و سرنوشت بشر خوشبین اند. نیک می دانند که همه این برنامه های رنگارنگ و مسلک های دلفریب مجعولِ بشر قادر نیستند انسان را از گرداب بدبختی نجات دهند و بحران های خطرناک جهانی را مهار کنند، بلکه قوانین و دستورهای جامع و متین اسلام را که از منبع وحی سرچشمه گرفته، برای تأمین سعادت بشر صالح می دانند. آنان عصر درخشانی را پیش بینی می کنند که بشر به حدّ کمال رسیده، زمام اداره جهان را به دست امام معصوم علیه السلام سپرده و از هرگونه خطا و اشتباه و خودخواهی و غرض ورزی منزه و در امان است. شیعه در انتظار چنین روزی است و خود را برای چنین انقلابی آماده می سازد. این آروزیی است که از روزگاران قدیم درباره آن سخن ها گفته و پیامبران و حکیمان آن را وعده داده اند. انعکاس این آرزو، در آفاق و اعصار پیچیده و منتظرانِ چشم به راه را در معبر انتظار نشانیده است، تا روزی که امواج این واقعه بزرگ در جام خورشید ریزد و نسیم پیروزی از کران تا کران دشت ها وزیدن آغاز نماید و جوانه های شادی به ثمر نشیند و جویبارها، نهرها و رودها در آن ایامِ برکت خیز به جریان در آیند و بانگ «أشهد أن لا إله إلاّ اللّه و أشهد أنّ محمّدا رسول اللّه» از فراز مأذنه ها در همه جای جهان طنین انداز شود. عدل و احسان همه جا را فرا گیرد و نابه سامانی ها از میان برود، و جهل و ستم از جهان رخت بربندد، دل ها منور، عقل ها کامل، دانش ها واقعی، زندگی ها پاک و امتیازهای پست مادی نابود شود. آن روز همه جا و همه چیز نور و روشنایی خواهد بود.

ص:194

پروردگارا! دیدارش را آشکار نما و پایگاه هایش را استوار گردان و ما را از کسانی قرار ده که دیدگانمان به دیدار او روشن می شود و ما را به خدمتگزاری او مشغول دار و بر کیش و آیین وی بمیران و ما را در گروه او محشور بفرما و چنان چه مرگی بین ما و دیدار او فاصله انداخت، پس ما را هنگام ظهور زنده کن تا از قبرمان بیرون آییم و کفن پوش در رکابش جهاد کنیم. در آن صفی که به صف ایستادگانش را در کتابت ستایش نمودی، پس خدایا! سیمای فرخنده ولیّ خودت را در زندگی و پس از مرگ به ما بنمایان.

سر به قیامت چو بر آرم زخاک

نیست مرا جز هوس روی تو

مایل فردوس برین نیستند

خاک نشینان سر کوی تو

کیست که دیوانه نگردد زعشق؟

گر نِگَرد سلسله موی تو

بار دگر زنده شوم بعد موت

گر به مشامم برسد بوی تو

ص:195

فهرست بعضی از کتاب های بزرگان شیعه درباره حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

فهرست بعضی از کتاب های بزرگان شیعه درباره حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

1. اصول کافی، (کتاب الحجه)، ثقه الاسلام کلینی.

2. اکمال الدین، شیخ ابو جعفر صَدوق.

3. الارشاد، شیخ مفید بغدادی.

4. خمس رسائل فی اثبات الحجّه، شیخ مفید بغدادی.

5. الوجیزه فی الغیبه، سید مرتضی علم الهدی.

6. الغیبه، شیخ الطائفه طوسی.

7. البرهان علی صحه طول عمر الامام صاحب الزمان، شیخ ابوالفتح کراجکی.

8. الغیبه، محمد ابراهیم نعمانی.

9. اِعلام الوری، امین الاسلام طبرسی.

10. المَلاحِم والفِتَن، سید ابن طاووس.

11. فصول نصیریه (فصل امامت)، خواجه نصیرالدین طوسی.

12. المحَجَّه فیما نزل فی القائم الحُجّه، سید هاشم بحرانی.

13. بحارالانوار، ج 51 و 52 و 53، علامه مجلسی.

14. اثبات الهداه، شیخ حر عاملی.

15. نجم الثاقب، حاج میرزا حسین نوری.

16. الصَّحیفه المهدویّه، حاج شیخ فضل الله نوری.

17. کفایه الموحدین (جلد 3)، سید اسماعیل عقیلی طبرسی.

18. بیان الفرقان (جلد 5)، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی.

ص:196

19. المهدیُّ المنتظر والعقل، شیخ محمد جواد مغینه لبنانی.

20. المصلح المنتظر، شیخ محمد رضا شمس الدین.

21. مِکیال المَکارم، سید محمد تقی موسوی اصفهانی.

22. قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و فلسفه غیبت، حاج میرزا خلیل کمره ای.

23. موعودی که جهان در انتظار اوست، حاج شیخ علی دوانی.

24. نوید امن و آمان، آیه الله لطف الله صافی گلپایگانی.

25. دادگستر جهان، آیه الله ابراهیم امینی.

26. المهدی، آیه الله سید صدرالدین صدر.

27. منتخب الاثر، آیه الله لطف الله صافی گلپایگانی.

28. المهدی الموعود المنتظر، شیخ نجم الدین جعفر العسکری.

29. الامام الثانی عشر، سید محمد سعید موسوی هندی.

30. المنتظر علی ضوء حقائق العامه، محمد حسین الادیب عراقی.

31. قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفه تاریخ، شیخ مرتضی مطهری.

32. آینده بشریت از نظر مکتب ما، آیه الله سید محمود طالقانی.

33. در فجر ساحل، شیخ محمد حکیمی خراسانی.

34. نام محبوب _ بررسی نامها و القاب امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف، سید حسین حسینی، نشر آفاق، چاپ سوم، 1376، تعداد 158 صفحه.

35. اصالت مهدویت در اسلام (از دیدگاه اهل سنت)، مهدی فقیه ایمانی، ناشر: مؤلف، چاپ دوم، 1376.

36. شیوه های یاری قائم آل محمد عج الله تعالی فرجه الشریف، میرزا محمد باقر فقیه ایمانی، چاپ اوّل، شعبان، 1419، صفحه 224.

ص:197

37. مهدی علیه السلام و مسأله رجعت، آیه الله سید ابوالحسن مولانا، انتشارات نور ولایت، صفحه 140.

38. سیمای حضرت مهدی علیه السلام در قرآن، سید هاشم حسینی بحرانی، مترجم سید مهدی حائری قزوینی، نشر آفاق، وزیری.

39. امام مهدی علیه السلام از ولادت تا حضور، سید محمد کاظم قزوینی، ترجمه دکتر حسین فریدونی، نشر آفاق، چاپ اوّل، 1376.

40. مهر محبوب، سید حسین حسینی، نشر آفاق، چاپ دوم، 1376.

41. در ساحل انتظار، سید مهدی شمس الدین، انتشارات قدس، چاپ اوّل، 1375.

42. دُرّ و صدف، محمد شجاعی، نشر یحیی، چاپ اوّل، زمستان 1376.

43. در آستانه خورشید، امور فرهنگی و تبلیغات ستاد بزرگداشت نیمه شعبان، نشر نور ولایت، چاپ اوّل، 1376.

44. غیبت، ظهور، امامت، واحد تحقیقات مسجد جمکران، ناشر انتشارات مسجد جمکران، چاپ اوّل، 1375.

45. ظهور نور، شیخ علی سعادت پرور مترجم سید جواد وزیری فرد، انتشارات تشیع، چاپ اوّل، 1376.

46. حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف فروق تابان ولایت، محمد محمدی اشتهاردی، انتشارات مسجد جمکران، چاپ دوم، 1376.

47. یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، علیرضا رجالی تهرانی، انتشارات نبوغ، چاپ دوم، 1376.

48. نشانی از امام غایب، دکتر محمد مهدی رکنی، آستان قدس رضوی، چاپ سوم، 1375.

ص:198

49. چشم به راه مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، جمعی از نویسندگان مجله حوزه، انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیّه قم، 1375.

50. عصر ظهور، علی کورانی، مترجم: عباس جلالی، سازمان تبلیغات اسلامی.

51. صدای پای موعود، داود کیانیان، دفتر نمایشنامه های مذهبی وزارت ارشاد اسلامی، چاپ اوّل، زمستان 1373.

فهرست بعضی از کتاب های عالمان اهل سنت درباره حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

فهرست بعضی از کتاب های عالمان اهل سنت درباره حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

1. ابراز الوهم المکنون بین کلام ابن خلدون، احمد محمد صدیق مغربی.

2. اخبار المهدی، حماد بن یعقوب.

3. الاذاعه، (لما کان و ما یکون بین یدی الساعه)، محمد صدیق خان بخاری هندی.

4. الاربعین، ابو نعیم اصفهانی.

5. البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان، علی بن حسام الدین متقی هندی.

6. البیان فی اخبار صاحب الزمان، ابو عبدالله محمد بن یوسف گنجی شافعی.

7. الرَّد علی من حَکَم و قضی: أنّ المهدیُّ جاءَ و مضی، ملا علی قاری حنفی مکی.

8. الَعرفُ الوَردیّ فی اخبار المهدی، جلال الدین سیوطی.

9. العِطرُ الوَردیّ فی شرح القطر الشهدی، فی اوصاف المهدی، محمد بن محمد بلبیسی.

10. القطر الشهدی فی اوصاف المهدی (منظوم)، شهاب الدین حُلوانی.

ص:199

11. المَشرب الوَردیّ فی اخبار المهدی، ملاقاری حنفی مکی.

12. المهدی، شمس الدین ابن قیم الجوزیّه.

13. الهدیّهُ النَّدِیَّهِ، لِلاُمّهِ المُحمدیّه فی فضل الذات المهدیّه، شیخ مصطفی بکری.

14. تحدیقُ النَّظر فی اخبار الامام المنتظر، محمد بن عبدالعزیز بن مانع.

15. تلخیص البیان فی علامات مهدیّ آخر الزمان، ابن کمال پاشای حنفی.

16. عِقدُ الدُّرر فی اخبار المهدی المنتظر، یوسف بن یحیی مقدس سلمی.

17. فوائد الفکر فی المهدی المنتظر، یوسف کرمی مقدسی.

18. مناقب المهدی، حافظ ابو نعیم اصفهانی.

19. نَعتُ المهدی، حافظ ابو نعیم اصفهانی.

20. القول المُختَصر فی علامامات المهدیّ المنتظر، حافظ ابوالعباس احمد.

ص:200

فهرست منابع و مآخذ

فهرست منابع و مآخذ

1. ارفع، سید کاظم، سیره عملی اهل بیت، طلوع آزادی، 1376.

2. البحرانی (الحسینی)، السید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران، دارالکتب العلمیه.

3. حکیمی، محمدرضا، خورشید مغرب، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1373.

4. حیدری، عزیز اللّه، انتظار و انسان معاصر، انتشارات مسجد مقدس جمکران، 1419 ق.

5. شفیعی سروستانی، ابراهیم، در انتظار موعود، مؤسسه فرهنگی موعود، 1376.

6. الصافی الگلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، تهران، مرکز نشر کتاب.

7. صحیفه نور (مجموعه رهنمودهای امام خمینی (قدس سره)، سازمان مدارک فرهنگی، انقلاب اسلامی، 1369.

8. الصدر، السید محمد، تاریخ الغیبه الصغری، مکتبه آل الرسول الاعظم.

ص:201

9. الصدوق (ابن بابویه)، ابو جعفر، محمد بن علی بن الحسین، کمال الدین و تمام النعمه، 2 ج در یک مجلد، تهران دارالکتب الاسلامیه، 1359 ق.

10. صالح مدرسه ای، فاطمه، منتظر تا صبح فردا، مرکز فرهنگی شهید مدرس، 1377.

11. صدر، محمد باقر، مترجم: عباس مخبر دزفولی، هفت سئوال پیرامون حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، دفتر انتشارات اسلامی، 1368.

12. الطوسی، ابو جعفر محمد بن الحسن، کتاب الغیبه، تهران، مکتبه نینوی الحدیثه.

13. العسکری، نجم الدین جعفر بن محمد، المهدی الموعود المنتظر عند علماء اهل السنه و الإمامیه، 2 ج، تهران مؤسسه الامام المهدی، 1360.

14. الکلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران (الکتب الاسلامیه)، 1365.

15. المتقی (البرهان الفوری)، علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، بیروت، مؤسسه الرساله 1413 ه . ق.

16. المجلسی، محمد باقر، بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، بیروت مؤسسه الوفاء، 1403 ق.

17. المفید، محمد بن محمد بن نعمان، الارشاد، بیروت، مؤسسه الاعلمی.

18. مدرس، سید محمد تقی، زندگی و سیمای حضرت امام المهدی القائم، ترجمه: محمد صادق شریعت، مؤسسه فرهنگی انصار الحسین.

19. موگهی، عبدالرحیم، جان جانان، انتشارات شفق، 1374.

20. مکارم شیرازی، ناصر، حکومت جهانی مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، مدرسه الامام علی بن ابیطالب، 1375.

ص:202

21. النعمانی، محمد بن ابراهیم، کتاب الغیبه، تهران، مکتبه الصدوق.

22. النوری، حسین، نجم الثاقب، قم، آستان مقدس صاحب الزمان (جمکران).

23. هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق، پیشوای دوازدهم (حضرت امام حجه ابن الحسن المهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، قم، در راه حق، 1376.

24. هیئت تحریریه مؤسسه اصول دین، دادگر غیبی و خدایی، مؤسسه در راه حق، 1376.

25. الیزدی الحائری، علی، الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب، بیروت مؤسسه اعلمی.

اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ السّاعَهِ وَلِیَّا وَ حافِظا وَ قائِدَا وَ ناصِرَا وَ دَلیلاً وَ عَیْنا حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعَا وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.

درباره مركز

بسمه تعالی
هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
آیا کسانى که مى‏دانند و کسانى که نمى‏دانند یکسانند ؟
سوره زمر/ 9

مقدمه:
موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، از سال 1385 هـ .ش تحت اشراف حضرت آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی (قدس سره الشریف)، با فعالیت خالصانه و شبانه روزی گروهی از نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه، فعالیت خود را در زمینه های مذهبی، فرهنگی و علمی آغاز نموده است.

مرامنامه:
موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان در راستای تسهیل و تسریع دسترسی محققین به آثار و ابزار تحقیقاتی در حوزه علوم اسلامی، و با توجه به تعدد و پراکندگی مراکز فعال در این عرصه و منابع متعدد و صعب الوصول، و با نگاهی صرفا علمی و به دور از تعصبات و جریانات اجتماعی، سیاسی، قومی و فردی، بر مبنای اجرای طرحی در قالب « مدیریت آثار تولید شده و انتشار یافته از سوی تمامی مراکز شیعه» تلاش می نماید تا مجموعه ای غنی و سرشار از کتب و مقالات پژوهشی برای متخصصین، و مطالب و مباحثی راهگشا برای فرهیختگان و عموم طبقات مردمی به زبان های مختلف و با فرمت های گوناگون تولید و در فضای مجازی به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهد.

اهداف:
1.بسط فرهنگ و معارف ناب ثقلین (کتاب الله و اهل البیت علیهم السلام)
2.تقویت انگیزه عامه مردم بخصوص جوانان نسبت به بررسی دقیق تر مسائل دینی
3.جایگزین کردن محتوای سودمند به جای مطالب بی محتوا در تلفن های همراه ، تبلت ها، رایانه ها و ...
4.سرویس دهی به محققین طلاب و دانشجو
5.گسترش فرهنگ عمومی مطالعه
6.زمینه سازی جهت تشویق انتشارات و مؤلفین برای دیجیتالی نمودن آثار خود.

سیاست ها:
1.عمل بر مبنای مجوز های قانونی
2.ارتباط با مراکز هم سو
3.پرهیز از موازی کاری
4.صرفا ارائه محتوای علمی
5.ذکر منابع نشر
بدیهی است مسئولیت تمامی آثار به عهده ی نویسنده ی آن می باشد .

فعالیت های موسسه :
1.چاپ و نشر کتاب، جزوه و ماهنامه
2.برگزاری مسابقات کتابخوانی
3.تولید نمایشگاه های مجازی: سه بعدی، پانوراما در اماکن مذهبی، گردشگری و...
4.تولید انیمیشن، بازی های رایانه ای و ...
5.ایجاد سایت اینترنتی قائمیه به آدرس: www.ghaemiyeh.com
6.تولید محصولات نمایشی، سخنرانی و...
7.راه اندازی و پشتیبانی علمی سامانه پاسخ گویی به سوالات شرعی، اخلاقی و اعتقادی
8.طراحی سیستم های حسابداری، رسانه ساز، موبایل ساز، سامانه خودکار و دستی بلوتوث، وب کیوسک، SMS و...
9.برگزاری دوره های آموزشی ویژه عموم (مجازی)
10.برگزاری دوره های تربیت مربی (مجازی)
11. تولید هزاران نرم افزار تحقیقاتی قابل اجرا در انواع رایانه، تبلت، تلفن همراه و... در 8 فرمت جهانی:
1.JAVA
2.ANDROID
3.EPUB
4.CHM
5.PDF
6.HTML
7.CHM
8.GHB
و 4 عدد مارکت با نام بازار کتاب قائمیه نسخه :
1.ANDROID
2.IOS
3.WINDOWS PHONE
4.WINDOWS
به سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی و قرار دادن بر روی وب سایت موسسه به صورت رایگان .
درپایان :
از مراکز و نهادهایی همچون دفاتر مراجع معظم تقلید و همچنین سازمان ها، نهادها، انتشارات، موسسات، مؤلفین و همه بزرگوارانی که ما را در دستیابی به این هدف یاری نموده و یا دیتا های خود را در اختیار ما قرار دادند تقدیر و تشکر می نماییم.

آدرس دفتر مرکزی:

اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109