حجاب در نگاه بزرگان

مشخصات كتاب

عنوان و نام پديدآور : حجاب در نگاه بزرگان/اطلاعات

منشا مقاله : اطلاعات (12 تير 1374): ص 6.

، (13 تير 1374): ص 6.

، (14 تير 1374): ص 6.

، (17 تير 1374): ص 6.

، (18 تير 1374): ص 6.

، (19 تير 1374): ص 6.

، (20 تير 1374): ص 6.

، (21 تير 1374): ص 6.

، (24 تير 1374): ص 6.

، (25 تير 1374): ص 6.

، (26 تير 1374): ص 6.

، (27 تير 1374): ص 6.

، ، (31 تير 1374): ص 6.

توصيفگر : عدل توصيفگر : اسلام توصيفگر : واقعه كربلا

توصيفگر : تاريخ اسلام توصيفگر : حج توصيفگر : نماز

توصيفگر : امر به معروف و نهي از منكر

توصيفگر : آزادي توصيفگر : جامعه اسلامي توصيفگر : دادگاههاي انقلاب توصيفگر : انقلاب اسلامي ايران توصيفگر : زنان توصيفگر : حجاب توصيفگر : روحانيت توصيفگر : دانشجويان توصيفگر : جوانان

حجاب و بدحجابي سياسي

امام خميني در سير رهبري نهضت اسلامي، با توجه به نيرو و نقش انساني اجتماعي زنان در پيشبرد اهداف متعالي انقلاب اسلامي، بر اين نكته كه زن در مقام تربيت كننده نسل فردا، چنانچه از بنيه فكري اسلامي برخوردار باشد، در سلامت سازي جامعه نقش اول را ايفا خواهد كرد، همواره تاكيد و توجه داشتند.

اين امر را با توجه به هويت و محيط زندگي زن مسلمان تا آنجا مورد نظر قرار داشت كه معيار واقعي حجاب را در شكل دهي مقام فكري و اجتماعي زن تبيين كرده است. حضرت امام (س) بر حقيقت و معناي وجودي حجاب تاكيد داشتند و حتي در دوران آشفته و بحرانزده سالهاي 1357، كه سالهاي اوج حركت و سازماندهي انقلاب اسلامي به شمار

مي رفت و نهضت در آستانه تعيين طريق و ايجاد وحدت اصولي در تفكر و تعريف از آرمانهاي انقلاب بود، حضرت امام در پاسخ سئوالي كه در جمع دانشجويان ايراني در پاريس - در تاريخ 17/7/1357 - در به كار گيري و حدود حجاب مطرح شده است چنين پاسخ فرموده اند:

س: يكي از خانمهاي حاضر در جلسه: اين مسئله حجاب، اين خواهرها را كه در اين محيط هستند يك مقدار ناراحت كرده، يعني واقعا مي خواهند ببينند كه اين حجاب به اين شكل درست هست يا نه؟

امام: به همينطور كه حالا شما هستيد؟

خانم: بله

امام: اين مانع ندارد، اگر يك مفسده اي بر آن نباشد مانعي ندارد. شما بايد خودتان تشخيص بدهيد كه آيا به اين ترتيب كه برويد، مثلا مفسده اي دارد، مثلا فرض كنيد كه خلاف احترامي به شما مي شود، از اين چيزها. اگر بشود، خوب او را ديگر خودتان هم نمي توانيد بگوييد. اما اگر نمي شود، حجاب اسلام بيشتر از اين نيست، همين است.

خانم: در ايران هم.. . ؟

امام: ايران حالا با اينجا وضعش فرق مي كند. آنجا ممكن است كه بيشتر مفاسد باشد، والا نه اينكه حجاب ايران را اينجا دارد. حجاب ايران، حجاب اسلام، همين مقدارهاست. اسلام اينجا و آنجا ندارد. لكن يك جهات خارجي گاهي در كار هست. به طوري كه يك مفسده اي باشد، يك اختلاف اخلاقي بشود، يك چيزهايي باشد، البته آن وقت بايد جلوگيري بشود. اما اگر نباشد اينطور و ساده باشد و مثل سايرين با سادگي باشد، نه، بي چادر مانع ندارد.

و در اين باور است كه پوشش، بيان يك ايدئولوژي است و معناي نقش آفريني نيمي از جامعه را در به دست آوردن آرمان متعالي معين مي كند; يعني آنگاه كه تفكر زن از عرضه وجودي خود بر مبناي ايجاد مفسده دوري مي پذيرد، يقينا به سمت تعيين نقش سازندگي خود هدايت شده است و اين قالب از حجاب، ابزار و معنايي است كه اين تفكر را در شكل پذيري انقلاب اسلامي با رهبري و هدايتهاي روشنگرانه امام راحل براي زن مسلمان روشن ساخت. آنچه در پي مي آيد مبحثي است پيرامون حدود حجاب در جامعه اسلامي و نگرشي است بر تعريف حجاب سياسي در همين راستا.

حجاب، آن گونه كه اصطلاحا رايج است، آشكارترين نماد ايدئولوژيكي است كه در دو مقوله "سنت" و "سياست" نيز از مفاهيمي ويژه برخوردار است. آشكارترين نماد ايدئولوژيك است، اگر كه فرد حجاب را به عنوان بخشي از رفتار كنترل شده اجتماعي بنگرد. گونه اي از رفتار سنتي است، اگر كه فرد بي هيچ انتخاب عالمانه اي، در فرآيند مكتسبات ذهني خويش از دنياي اطراف، حجاب را به عنوان يك عادت رايج بومي در قوم خود پذيرا گردد. و صريحترين تظاهر سياسي است، اگر كه فرد در مسير مبارزات سياسيش از حجاب به عنوان آشكارترين نماد گرايش فكري و مكتبي مدد جويد. در گريزي به ريشه تاريخي حجاب، فريضه حجاب در اسلام مي تواند در عرصه اي گسترده تر و در دائر مدار گرايش فطري انسان به پوشش، طرح گردد. در اين صورت، در تاييد فرضيه فطري بودن حجاب - به مفهوم مطلق پوشش - مي توان مبدا

تاريخي آن را در زماني جستجو كرد كه آدم و حوا در اولين مراحل هبوط به عالم طبيعت و آغاز حياتي دنيوي، به خودآگاهي ضرورت پوشش دست يازيدند و از آن پس خداوند پوششهاي گوناگون را بر فرزندان آدم ارزاني داشت:

".. . چون از آن درخت تناول كردند زشتيهايشان آشكار گرديد و بر آن شدند كه از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند.. . اي فرزندان آدم ما لباسي كه ستر عورت شما كند و جامه هاي زيبا و نرم براي شما فرستاديم و بر شما باد لباس تقوا كه اين نيكوترين جامه شماست. "

آيه 22 و 26 از سوره اعراف

بر مبناي همين تئوري است كه به راحتي مي توان تحليلي منطقي از گرايش انسان به پوشش و توجه اديان آسماني به تعيين محدوده اي مشخص براي آن، به دست آورد.

علاوه بر آن، تمايلات زيباشناسانه در نهاد فطري بشر و خلط آن در مردان با گرايشهاي غريزي، مي توانست موازنه روابط اجتماعي ميان زن و مرد را بدون ايجاد امنيتي مشخص براي زنان، بر هم زند. اين بود كه اديان در مقام تشريع، توجه بيشتري را به پوشش زنان مبذول داشتند.

در مقام ريشه يابي تاريخي حجاب، تا همين حد بسنده مي كنيم كه دين مبين اسلام مبتكر حجاب نيست، بلكه تنها محدودكننده آن است و قيد شكل و رنگ حجاب را نيز به ازمنه و امكنه واگذارده است، كه اسلام آئيني ساري و جاري در زمان و مكان است و عرف و سنت و جغرافياي هر مرز و بوم، خود بانيان و متوليان اشكل و الوانند.

از كليات كه

به درآييم و به نقل و نقد حجاب سياسي و بدحجابي سياسي بنشينيم، مسقط الراس هر دو را در ايران انقلابي خواهيم يافت. توضيح آنكه وقتي زن در آغاز رنسانس مسئله روز شد و معركه آراء گرديد و با اغراض و اهداف سياسي درهم آميخت و منش خود را بر بينش اومانيسم استوار كرد و از ديگر سو اقطاب استكبار جهان شيفته چاههاي نفت كشورهاي اسلامي شدند و اسلام را تنها مانع خود يافتند و حجاب زنان را نيز آشكارترين نماد تظاهر مذهبي، تنها چاره را بر صدور وجوه مصرفي شخصيت اومانيستي زن غربي ديدند و در اين معركه پنهان، تنها حجاب آشكار زن مسلمان بود كه هنوز بر حفظ حيثيت ايدئولوژيك كشورش اشعار داشت و از اينجا بود كه "حجاب سياسي" محض نيز به عرضه درآمد و در الجزاير بيش از همه غوغا كرد و از آن پس تاكتيكهاي موثر مبارزه عليه استكبار در ميان انقلابيون مسلمان شد و آنگاه در ايران با حجاب مذهبي درهم آميخت و اصالتي ديني يافت و در عرصه نبرد با طاغوت به فرم رزم مبدل شد، و همين حجاب سياسي اصيل بود كه از دانشگاه و حوزه و مدرسه و مسجد و كوچه و بازار ايران برخاست و با انتشار در مصر و تركيه و لبنان و فلسطين و اندونزي و.. . "جهاني "شد و اينك نيز مهد آزادي غرب را به محكمه حقوق بشر كشانده است.

اما اگر حجاب سياسي اصيل به عنوان يكي از اصول نمادين مبارزه در عرصه انقلاب جهاني اسلام به تثبيت رسيد، مع الاسف در مسقط الراس حجاب سياسي، شاهد نمايان شدن بدحجابي

سياسي نيز هستيم. بدحجابي سياسي به عنوان آشكارترين نماد تظاهر ضدمذهبي، ظهور تدريجي را در جامعه اسلامي ايران به نمايش گذاشته است. بدحجابي سياسي گونه اي از بدحجابي رايج است كه در فرآيند توطئه هاي فرهنگي دشمنان اسلام در جامعه اسلامي نقشي متضاد با حجاب سياسي را ايفا مي كند. بنابراين اگر حجاب سياسي به عنوان آشكارترين نماد هواخواهي از حاكميت اسلام در جوامع مسلمان و ملل غربي تثبيت شده است، بدحجابي سياسي نيز شگردي تصنعي در جهت مبارزه با نمادهاي اجتماعي اسلام است كه بر گسترش نمادهاي ضدمذهبي اشعار دارد; اما آيا همين شگرد تصنعي در گسترش نمادهاي ضدمذهبي اشعار دارد; اما آيا همين شگرد تصنعي در گسترش خود نيز از رشدي تصنعي برخوردار است؟

به نظر مي رسد عوامل گوناگوني دست به دست هم داده اند تا بدحجابي سياسي به طور تصاعدي، رشدي طبيعي را طي كند; اما مقدم بر آن، ضروري است كه تفاوت بدحجابي سياسي با بدحجابي رايج ذكر شود:

1- چنانچه حجاب از جايگاهي هنجار در اذهان عامه برخوردار باشد، بدحجابي رايج را مي توان در شمار ناهنجاريهاي اجتماعي دانست. اما بدحجابي سياسي عملي عامدانه در جهت مخالفت سياسي با نظام است.

2- بدحجابي رايج خاستگاه فكري مدوني ندارد; اما بدحجابي سياسي متكي بر تفكري مدون و نظام يافته است.

3- بدحجابي رايج، ريشه در ضعف فرهنگي و يا خودباختگي فرهنگي دارد. بنابراين بدحجاب نه قصد اختلال در امنيت اجتماعي دارد و نه قصد مخالفت با ارزشهاي اخلاق اسلام و انقلاب; اما بدحجابي سياسي ترفندي است از سوي مخالفان انقلاب اسلامي كه به قصد بي ارزش كردن ارزشهاي برخاسته از

انقلاب صورت مي پذيرد و هدف از آن بي اعتنايي به سياستهاي فرهنگي و اجتماعي نظام است.

در هر صورت در برخورد با پديده بدحجابي، بايد مشكل فرهنگي و سياسي آن را از هم متمايز ساخت و متناسب با خاستگاههاي آن، به برخوردي سنجيده و برنامه ريزي شده پرداخت. برخورد خصمانه و قهرآميز با بدحجابي (ولو با بدحجابي فرهنگي) باعث گرايش آنان به سوي بدحجابي سياسي است; بالاتر از آن عدم اعتماد و حمايت مردم به برنامه ر يزيهاي مسئولان كه ناشي از عدم موضع مشخص آنان در قبال مبارزه با بدحجابي است، باعث گسترش هر چه بيشتر بدحجابي سياسي است. اما در سطحي گسترده تر "بدحجابي سياسي" پاسخي غيرمستقيم و معترضانه به نارضاييها است كه اگر درصد بالايي از آن ريشه در تهاجم فرهنگي غرب و ترفندهاي پشت پرده داشته باشد، درصدي از آن نيز بي اعتنايي به مسئله جوانان، در سطح جدي آن است.

گستردگي حجابي سياسي و رسوخ آن به سطح جوانان، در حقيقت يكي از طيفهاي گسترده اي است كه فرآيند آن گرايش جوانان را به سمت ليبراليسم سامان خواهد بخشيد.

بدحجابي سياسي در حقيقت همان تاكتيك قديمي زنان مسلمانان را كه در مبارزه با استعمار از آن استعانت مي جستند به وام گرفته است، اما اين بار در جبهه اي مقابل اسلام

نصايح خانم مجتهده امين

چنانچه از قرائن معلوم مى شود از صدر اسلام تا اين زمان اخير گفتگو در حجاب زنان نبوده و معمول نوع زنان اسلام اين بوده كه خود را موظّف مى دانستند كه از نامحرمان احتراز نموده و خود را بپوشانند و تارك آنرا فاسق و گنه كار مى

دانستند.

در اين دوره اخير بعضى از آزاديخواهان بشر خواستند زن را از قيد حجاب و چادر نجات دهند و زن را در كار و فعاليت ، رديف مرد قرار دهند، اين بود كه به اسم آزادى و دلسوزى و حُرّيت حجاب زنان را دريدند و چنانچه مى بينيم در اين دوره آنقدر بى عفّتى و فساد اخلاق در بين جامعه شيوع پيدا نموده ....

اى خواهران مى دانيد اين نگارنده ناچيز از صنف زن مى باشم و دشمنى با هم صنف خود ندارم و طبعيت زن را بهتر از مردها مى دانم و طالب سعادت و خوشبختى و آسايش و آزادى شما هستم و كشف حجاب اگر چه در ظاهر چون موافق با طبعيت زن است كه مايل به خودنمايى و جلوه گرى است بسيار خوش مى آيد و البته اگر بدون چادر و حجاب آزادنه در معابر و خيابانها گذر كند و مقيّد به حجاب نباشد، خيلى راحت تر است .

لكن ببين صلاح دين و دنياى تو در چيست ؟ حكم حجاب تكليف است و تكليف البته زحمت دارد.

و شايد بعضى خانمها و دوشيزگان خيال مى كنند با حجاب بودن و خانه نشستن اسباب ضعف و نقص آنها مى شود.

لكن اين فكر اشتباه است ، شهوت پرستى است كه منكرات را به صورت زيبا در نظر جلوه مى دهد، قدرى فكر خود را به كار بياندازيد و از دريچه عقل خود وضعيّت امروزه را بنگريد و انصاف دهيد، آيا اين وضعيت با دين دارى و ايمان و تقوى مناسبت دارد؟

البتّه نفس بشر طالب هرزه گرى ، ولگردى و انجام هواهاى گوناگون است ، خدا پرستى

غير از نفس پرستى است ....

از عموم مسلمين كه پاى بند به ديانت اسلامند تقاضا مى نمائيم كه همّت گمارند كه اين گم گشته را باز آرند كه شايد اندازه اى از اين وحشيگرى و بى عفتى كه سرتاسر ممالك اسلامى را گرفته و شيوع پيدا نموده جلوگيرى شود...

خواهران : گمان نكنيد اگر شما شيك و مُد و بدون حجاب از منزل بيرون آئيد شرافتمند مى شويد مردها به نظر تقديس به شما نگاه مى كنند، همان كسانيكه شما را خانم خطاب مى كنند.

اينها روى اصل قواى شهوانى است و نگاه آنها نگاه شهوت آميز است نه روى اصل فضيلت ! همان كه با صورت بشّاش شما را استقبال مى كند و به شما دست مى دهد و احترام مى گذارد در دل شما را خانم بى عفّت مى داند و اگر قدرى با غيرت باشد، هيچ وقت امثال شما را به همسرى نمى گيرد.

خواهر: تو مسلمان و مسلمان زاده اى و مقدّسات مذهب در تمام ملل محترم است خود را هدف تير چشمهاى ناپاك بعضى مردهاى بى عفت قرار مده .

سخنى از حجة الاسلام قرائتى در مورد حجاب

شما جنس مرغوب را در كادو مى پيچيد، روى تلويزيون پارچه مى اندازيد، كتاب قيمتى را جلد مى كنيد، طلا و جواهرات را ساده در دسترس قرار نمى دهيد.

بنابر اين جلد وحجاب نشانه ارزش است .

خداوند براى چشم كه ظريف است و خطرات آنرا تهديد مى كند، حجاب قرار داده حجاب باعث تمركز فكر مردان كه بخش عمده توليد جامعه به دست آنان است مى گردد.

در كشورهايى كه بى حجاب است نظام خانواده از هم گسسته و آمار طلاق غوغا مى كند. اسلام

به خاطر حفظ حيا، كرامت و جلال ، جلوگيرى از تشتّت و هوسبازى و گسستن نظام خانواده حجاب را واجب فرموده .

بايد دانست كه حجاب مانع توليد نيست ، بزرگترين صادرات ايران بعد از نفت ، قالى است كه توليدش به دست زنان با حجاب است .

حجاب مانع تحصيل نيست صدها هزار دانشمند زن در كشور اسلامى ايران شاهد اين ادعّاست حجاب آرم جمهورى اسلامى ايران است .

دنيا انقلاب اسلامى ايران را باحجاب بانوان مى شناسد و ابرقدرتها از اين نشانه پرارزش انقلاب آنقدر هراس دارند كه چند دختر مسلمان را با پوشش اسلامى بر سر درس تحمل نمى كنند.

حجاب از ديدگاه دانشمندان كشورهاي مختلف

به گزارش خبرگزاري ابنا، دكتر «نوا بخش»، پژوهشگر، محقق و استاد دانشگاه مي گويد: "در ديدگاه غرب، زن تا زماني مورد احترام است كه در چارچوب خواسته هاي نظام سرمايه داري نقش آفرين باشد؛ در غير اين صورت، از چرخه تعاملات جامعه بيرون شده و اعتبار خود را در جامعه از دست مي دهد. يكي از زنان نويسنده آمريكايي در كتاب خود به نام Regress ارتجاع اين مطلب را پذيرفته و مي گويد: "من به عنوان يك فمينيست اعلام مي كنم كه جامعه آمريكا هيچگاه مثل امروز آزاد نبوده، و در عين حال هيچ وقت خود را مثل امروز تا اين حد نگون بخت نمي ديده است. اين بدان معني است كه آزادي به او انديشه و تفكّر صحيح را نياموخته است." وي در جاي ديگري از كتاب خود مي افزايد: "اما با وارد شدن حجاب به عرصه زندگي، معيار هايي مثل مادر بودن، احترام و حتي مفهوم خانواده و عفاف را درك كرديم." خانم پروفسور «يوت ساشووسكي» (Ute Sashovsky) وكيل دادگسري در آلمان مي گويد: "ما

در هر ايالتي كه زندگي مي كنيم، بايد قوانين مربوط به آن ايالت را مراعات كنيم، نه قوانين ايالتهاي ديگر را. در نتيجه، رعايت قانون يك ايالت توسط اهالي آنايالت، به هيچ وجه ضايع كردن حقوق ساكنان ايالتهاي ديگر نيست. به همين ترتيب كسي كه معتقد به يك دين است ملزم به رعايت قوانين و دستورات آن دين مي باشد و اين كار او به معني ضايع كردن حقوق پيروان ساير اديان نيست. و اگر مي بينيم در جايي قانون ممنوعيت حجاب تصويب مي شود، اين كار، تبعيض نسبت به حقوق پيروان يك دين به نفع پيروان اديان ديگر است." وي در جاي ديگري مي گويد: "من مي پندارم كسي كه از روي اعتقاد ديني خود روسري بر سر دارد به هيچ وجه به حقوق ديگران تجاوز نكرده است." اين وكيل آلماني تاكيد مي كند: "قانون ممنوعيت حجاب، به نسبت قانون ايالتي هسن، بزرگترين بي عدالتي و قانون شكني به حساب مي آيد و در مقابل، حجاب يكي از موانع محكم در برابر فساد و فروپاشي جامعه است. چرا در جامعه اي كه عمل زشتي مثل همجنس بازي توسط قانون به رسميت شناخته شده است، رعايت عادي ترين سفارشات و دستورات ديني براي مسلمانان ممنوع مي باشد؟!" پروفسور نروژه گارودي»، از متفكران فرانسوي معتقد است كه ممنوعيت حجاب براي مسلمانان فرانسوي نتيجه تبليغات مسموم آمريكا و صهيونيسم بر ضد اسلام است. وي مي گويد: "امروز، جنگ بر ضد تروريسم به وسيله اي براي تضعيف نمودن اسلام در جهان تبديل شده و آمريكا و رژيم صهيونيستي سعي دارند چهره اسلام را به جهانيان بسيار خشن جلوه دهند. گارودي ممنوعيت حجاب در فرانسه را اقدامي غير دموكراتيك شمرده و مي گويد: "حجاب يكي از

اصول بنيادي و ارزشي به حساب مي آيد." آلما (Alma) و ليلي (Lili) هر دو دختر وكيل «لوي» كه يك يهودي است، اسلام آورده اند و به دليل حفظ حجاب خود از مدرسه اخراج شده اند. اين دو خواهر كه بر حفظ حجاب خود اصرار دارند مي گويند به هيچ قيمتي حاضر نيستند دست از حجابشان بردارند. پدر يهودي اين دو خواهر مي گويد: "من به دين دخترانم احترام مي گذارم، از آنها حمايت مي كنم و در دادگاه از آنها دفاع خواهم كرد." لوي مي گويد: "حجاب يكي از دستورات قرآن است كه ارزش اخلاقي زن در جامعه را تعيين مي نمايد. حجاب نشانگر پاكيزه بودن، رستگاري و آلوده نبودن زن است." خانم «هنولا ناكاتا» (Henula Nacata) نويسنده ژاپني مي گويد: "اسلام آوردن براي من يك آزمايش بسيار بزرگ بود. همكاران، دوستان و نزديكانم به من ناسزا گفته و با من بدرفتاري نموده و علاوه بر آن اهانت بسياري كردند و حتي با من قطع رابطه نمودند. اما پس از مدّتي، پايداري من در حفظ حجاب، باعث پيروزي من بر همه اين ناسازگاري ها گشت و همه آنها از در صلح با من وارد گشته اند. تحمل من در برابر اين آزمايش باعث شد تا خداوند همه اين ها را به من بازگرداند. خانم ناكاتا در باره احساس خود از داشتن حجاب مي گويد: "با داشتن حجاب بود كه من انسانيت و ارزش زنانگي خود را احساس كردم. حجاب به من مي آموزد كه از دسترس بيگانگان دور بمانم. امروزه به ويژه در بين جوانان، گرايش روزافزون به حجاب ديده مي شود كه نشانه رشد اسلام نيز مي باشد. تا من زنده هستم، براي اسلام و حجاب تبليغ خواهم كرد، چون حجاب

مايه آرامش و آسايش در جامعه مي باشد." «ميشل لالان» كشيش فرانسوي مي گويد: «من به عنوان يك مسيحي مطمئن هستم كه حجاب مسلمانان همچون يك ارزش معنوي بايد آزاد باشد و جايگاه مناسب خود را در ميان جامعه داشته باشد.» خانم «رَجنَر اختر» سميناري را به نام "انديشه پيرامون حجاب اسلامي" در لندن برگزار نمود. وي مي گويد: "من اين سمينار را تشكيل دادم تا از خانم هاي محجبه و موضوع حجاب دفاع كنم تا حجاب در كشورم آزاد باشد." وي مي افزايد: «حجاب به نفع ما و كشور ماست. بايد چنين سمينار هايي را در شهر هاي مختلف كشور تشكيل داد تا حجاب را به همه معرفي نموده و آن را تبيين كند كه همه بدانند حجاب نه تنها ضرري ندارد بلكه به نفع مردم، جامعه و كشور است.» خانم «ايوان ردلي» نويسنده و خبرنگار معروف انگليسي كه اسلام آورده و محجبه شده است، مي گويد: "حجاب در زندگي من و حفظ امنيت من نقش بسيار بزرگي را ايفا نمود و من با پناه آوردن به حجاب، خود را در امنيت احساس مي كنم."

حجاب در نگاه رهبري

حجاب بندگي تو زيباست شما بخوانيد و خود قاضي باشيد، بهترين حكم چگونه بودن را خود بگوييد! ميدانيد خانه اول كجاست و ما خانه چندم هستيم؟ ميدانيد چه كساني ابزار و وسيله شدند براي رسيدن به مقاصد گوناگون؟ ميدانيد تمام دعواهاي امروز بلندگوها و بوقهاي تبليغاتي غربي بر سرچيست؟ چه چيزهايي اگر از هجوم تبليغات غرب متأثر شود خراب خواهد شد؟؟ ميدانيد براي چه كساني شخصيت كاذب درست كردند و با چه چيز؟ ..... دريافتيم: " در ايران باستان زنهاي اعيان و اشراف و رؤسا همه باحجاب بودند

و زنهاي افراد پايين و طبقات پست ، بي حجاب . "1 ديديم :" در رژيم گذشته با اين كه جمع كثيري از زنها، هم بي سواد بودند و هم از مسايل اجتماعي چيزي سرشان نمي شد _ يعني نمي گذاشتند چيزي سرشان بشود _ و هم به سرنوشت كشور بي علاقه بودند و اصلا نمي دانستند كه زن مي تواند در سرنوشت كشور دخالت داشته باشد، با وجود اينها از لحاظ ظاهر شبه اروپايي و گاهي هم روي دست زنهاي غربي و اروپايي زده بودند و وقتي كسي نگاهشان ميكرد، خيال ميكرد كه اين زن الان ازيك كشور اروپايي و يك محيط غربي وارد ايران شده؛ اما اگر با او دوكلمه صحبت ميكردي ميديدي كه يك خانم كم سواد يا بي سواد است" 2 شنيديم كه :" زن غربى حق نداشته از ثروتى كه متعلق به خودش بوده، آزادانه استفاده كند! در مقابل شوهر، مالك دارايى خودش نبوده است. يعنى زنى كه ازدواج مى كرد، ثروت و دارايى و ملكش متعلق به شوهرش بود؛ خودش حق نداشت نسبت به آن تصرفى بكند؛ تا اين كه بتدريج حق مالكيت و حق كار، تا اوايل قرن بيستم به زنان داده شد. يعنى اين مسأله يى كه جزو اولي ترين حقوق بشرى است، از زن دريغ داشتند؛ اما فشار و تكيه ى بيشتر را روى آن مسأله يى گذاشتند كه درست نقطه ى مقابل مسائل ارزشى واقعى است كه در اسلام به آن اهتمام شده است. اين كه ما حالا در باب حجاب اين همه تأكيد داريم، علتش اين است." 3 "اسلام به خانواده اهميت مي دهد. تمام دعواي امروزِ بلندگوها و بوقهاي تبليغاتي غربي با مسلمين هم بر سرِ همين

است" 4 گفتند: " مگر مي شد يك زن مسلمان در خيابانهاي تهران و بعضي از شهرهاي ديگر، با متانت و وقار اسلامي يا حتي با حجاب نيمه كاره راحت راه برود و از گزند زبان و حركت هرزگان و دلباختگان به فساد و فحشاي سوغات غرب مصون بماند؟ " 5 خودتان به ترازوي قضاوت ببريد! شأن عرياني كجا و شأن زن كجا؟ شأن اختلاط با مرد كجا و شأن زن چقدر ؟ "زني كه در اختلاط و معاشرت با مرد قاطي نمي شود و خود را وسيله يي براي جلب چشم مرد نمي داند و خود را بالاتر از اين مي داند; زني كه شأنش را عزيزتر از اين مي شمارد كه خود را عريان كند و با صورت و موي و بدن خود، چشم روندگان را به سمت خويش جلب كند و هوس آنها را اشباع نمايد; زني كه خود را در دامنه ي قله يي مي داند كه در اوج آن فاطمه ي زهرا(س _ بزرگترين زن تاريخ بشر _ قرار دارد; آن زن زن مسلمان ايراني است اين زن بايد ديگر از اين بازيچه هاي فراهم آمده ي تمدن غربي و روشهاي توطئه آميز آن رو بگرداند و به آن بي اعتنايي كند. زن را وادار مي كردند كه به وسيله ي جلوه گري و جلب چشمها به سمت خود، براي خويش يك شخصيت كاذب درست كند. اين براي زن انحطاط بود و پيشرفت نبود. آيا جنايتي بزرگتر از اين نسبت به زن وجود دارد كه بيايند سر او را با آرايش و مد و جلوه گري و لباس و طلا و زيورآلات بند كنند و از او به عنوان يك ابزار و وسيله در راه مقاصد گوناگون استفاده كنند

و نگذارند در ميدان سياست و اخلاق و تربيت وارد بشود؟ اين آن كاري است كه در رژيم گذشته دقيقا و با برنامه انجام مي گرفت انقلاب آمد و رفتار خانمها و جهت حركت زنهاي كشور ما را صد و هشتاد درجه عوض كرد; يعني پشت به آن سمت و رو به سمت نور و رشد و فهم علمي و اخلاقي و سياسي و حضور در ميدانها و رشد شخصيتهاي بشري و فايده بخشيدن براي جامعه به معناي واقعي مواظب باشيد از اين راه برنگرديد. زنها مواظب باشند اين راه مبارك انقلاب را گم نكنند. امروز، سرگرم شدن به زر و زيور، براي زن مسلمان ايراني انقلابي عيب است امروز، پر كردن سر و سينه و دست از زيورآلات و بت قرار دادن زيور و آرايش و مد و لباس براي زن انقلابي مسلمان ايراني ننگ است آن كسي كه در پي اين گونه چيزهاست ارزشش پايين است طلا، براي زن ارزش آفرين نيست بي اعتنايي به طلا، ارزش آفرين است مد، براي زن ارزش آفرين نيست بي اعتنايي نسبت به مدهاي دام گونه ي ساخته و پرداخته ي دشمنان براي زن ارزش است."6 "بايد مسائل ارزشى اسلام در جامعه ى ما احياء بشود. بايد توجه كنيد كه هيچ بحثى در اين زمينه هاى مربوط به پوشش زن، از هجوم تبليغاتى غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد. بعضيها از چادر فرار مى كنند، به خاطر اين كه هجوم تبليغاتى غرب دامنگيرشان نشود؛ منتها از چادر كه فرار مى كنند، به آن حجاب واقعى بدون چادر هم رو نمى آورند؛ چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار مى دهد " 7 "برداشتن حجاب،

مقدمه اى براى برداشتن عفت بود؛ براى برداشتن حيا در جامعه ى اسلامى بود؛ براى سرگرم كردن مردم به عامل بسيار قوى و نيرومند جنسى بود؛ براى اينكه از همه ى كارهاى ديگر بمانند" 8 چرا در مسأله زن از دنيا طلبكاريم؟ "ما هستيم كه به دنيا خطاب ميكنيم و ميگوئيم: شما به بشريت عموماً و به زن خصوصاً خيانت كرده ايد؛ با كشاندن زن و مرد به وادى ابتلائات جنسى و برافروختن و دامن زدن به آتش زياده روى هاى جنسىِ بى قانون و بى نظم در جامعه، با آوردن زن به شكل متبرج به وسط ميدان. البته هنوز هم بعضى ها با غفلتِ تمام ميگويند - مگر ميشود با حجاب و با رعايت حدود شرعى و اسلامى، جامعه ى زنان رشد كند، تكليف مسأله ى زن در نظام اسلامى چه ميشود، اين جواب عملى اش، جواب عينى اش، همين وجود مجموعه ى عظيم نخبگان زن در جامعه ى ماست، كه هيچ وقت ما در كشور چنين وضعى را نداشتيم. " 9 چرا در كشورهاي صنعتي، زن ها از دست مردها كتك مي خورند؟ يك سوم زنهاى دنيا از دست مردها كتك ميخورند! اين گريه آور است. و اين بيشتر در كشورهاى صنعتى است؛ در كشورهاى فرنگى است و ناشى از همان خشونتهاى جنسى و مطالبات خشن جنسى است كه مرد از زن دارد. اين هوچيگرى هاى آنها در مورد زن است؛ آن وقت راجع به زن بحث ميكنند: شما حجاب را اجبارى كرديد. خود آنها بى حجابى را اجبارى ميكنند، دختر دانشجو را تو دانشگاه راه نميدهند، به خاطر اينكه روسرى دارد، آن وقت به ما ميگويند چرا شما حجاب را اجبارى كرديد! اين در جهت كرامت زن است، آن در

جهت پرده درى و بى احترامى به زن است. و از اين قبيل مواردى هست كه اينها هوچيگرى هاى غرب است.10" زن به سبك اروپايي چه زني است ؟ آنها مى خواهند زن به سبك اروپايى را در جامعه رواج بدهند؛ كه عبارت است از سبك مد و مصرف و آرايش در انظار عموم و ملعبه قرار دادن مسائل جنسى بين دو جنس!11 با توجه به اين كه تمدن ايراني كهن تر از تمدن غرب است پس چرا غرب درحال دادن ميراث به ايران است؟ تقابل بين زن و مرد ميراث شومي است كه از فرهنگ غرب به جا مانده است.12 " زن مسلمان شخصيت خودش را پيدا كرده است مواظب باشيد اين شخصيت را گم نكند. ازدواجها در دوران انقلاب و به بركت آن آسان شد; چون تشريفات و سختگيريها كم شد. نگذاريد دوباره به خانه ي اول برگرديم " 13 1. بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار دانشجويان دانشگاه هاى استان يزد ????/??/??

2. سخنراني در ديدار جمع كثيري از بانوان كشور ????/??/?? 3. بيانات در ديدار اعضاي شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان و مسؤولان اولين كنگره ي حجاب اسلامي ????/??/??

4. بيانات مقام معظم رهبرى در ديدار گروهى از خواهران پرستار، به مناسبت «ولادت حضرت زينب»(س ) ????/??/??÷

5. سخنراني در ديدار جمع كثيري از بانوان كشور ????/??/?? 6. همان 7. بيانات در ديدار اعضاي شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان و مسؤولان اولين كنگره ي حجاب اسلامي ????/??/??

8. بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم ????/??/??

9. بيانات در ديدار هزاران نفر از زنان نخبه و فعالِ در عرصه هاي مختلف ????/??/??

10. بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار

دانشجويان دانشگاه هاى استان يزد ????/??/??

11. سخنراني در ديدار با جمع كثيري از پرستاران به مناسبت ميلاد حضرت زينب كبري س و روز پرستار (????/??/??

12. بيانات معظم له بمناسبت ميلاد حضرت فاطمه زهرا(سلام اللَّه عليها) ????/??/??

13. سخنراني در ديدار جمع كثيري از بانوان كشور ????/??/??

حجاب از ديدگاه شهدا

شايد شما هم يادتان بيايد، چند سال پيش، وقتي يك دختر بي حجاب در خيابان مي ديديد كلي تعجب مي كرديد و آن روز توي خانه فقط حرف از آن دختر بود و حجاب و...! چقدر زود آن دوران گذشت و جاي ما با آنها عوض شد!! چقدر زود همه چيز را فراموش كرديم، شعارهاي دبستاني مان را: زن در حجاب چون گوهري است در صدف؛ شعرهاي كتاب ها: اي زن به تو از فاطمه اين گونه خطاب است، ارزنده ترين زينت زن حفظ حجاب است. نوشته هاي روي ديوارها: نكند خون شهدا فرش راه ما شود... گفتم شهيد! يعني اگر شهدا زنده بودند و اين چيزها را مي ديدند چه مي كردند؟! مگر در ظاهر، غير از اين بود كه براي گرفتن مرزها و پس گرفتن شهرهاي مان رفتند، اما آيا واقعا هدف شان اين بود؟ «تو اي خواهرم! حجاب تو كوبنده تر از خون سرخ من است.»شهيد ابوالفضل سنگ تراشان. «خواهرم، زينب گونه حجابت را كه كوبنده تر از خون من است حفظ كن.»شهيد محمدعلي فرزانه. «خواهرم: محجوب باش و باتقوا، كه شماييد كه دشمن را با چادرسياه تان و تقواي تان مي كشيد.» «حجاب تو سنگر تو است، تو از داخل حجاب دشمن را مي بيني و دشمن تو را نمي بيند.» سردار شهيد رحيم آنجفي «و تو اي خواهر ديني ام، چادر سياهي كه تو را احاطه كرده است از

خون سرخ من كوبنده تر است.» شهيد عبدا... محمودي. جالب است نه؟ چقدر چادر ما براي شان مهم و با ارزش بود. مگر مي شود براي ما چيزي مهمتر از جان مان باشد؟؟! اما براي آنها بود. راستي چرا؟! آنها براي رضاي خدا رفتند. خود و خداي شان را شناحتند و رفتند. حالا ماييم و جهاد نيمه تمام مان: «حفظ حجاب هم چون جهاد در راه خداست.» شهيد محمد كريم غفراني «خواهرم: از بي حجابي است اگر عمر گل كم است نهفته باش و هميشه گل باش.» شهيد حميد رضا نظام «از تمامي خواهرانم مي خواهم كه حجاب اين لباس رزم را حافظباشند.»شهيد سيد محمد تقي ميرغفوريان «خواهرم: هم چون زينب باش و در سنگر حجابت به اسلام خدمت كن.»طلبه شهيد محمد جواد نوبختي . «يك دختر نجيب بايد باحجاب باشد.» شهيد صادق مهدي پور چرا ما اين قدر كم حافظه شده ايم؟! چرا فراموش كرديم كه همه با هم انقلاب كرديم و ترس و وحشت را همگي با هم تجربه كرديم. وقتي كه ميگ هاي عراق را بالاي سرمان ديديم. چرا يادمان رفته اشكها و دعاهاي مادرمان را وقتي پدرمان در جنگ بود! آن وقت ها همه با هم بوديم ساده و صميمي! مطيع ولي مان. حرف امام و شهدا براي همه حجت بود. وقتي امام گفت: چادر حجاب برتر زن مسلمان؛ ديگر كسي نگفت چرا ما را محدود كرديد؟ چرا آزادي مان را گرفتيد؟ چرا....؟ شهيد رجائي در زمان رياست جمهوري اش گفته بود: «خواهران ما در حاليكه چادر خود را محكم برگرفته اند و خود را همچون فاطمه و زينب حفظ ميكنند....هدف دار در جامعه حاضر شده اند.» كسانيكه اين روزها شكايت از

فساد مي كنند در حاليكه حتي روسري شان را درست بر سر نمي كنند و زمين و زمان را مقصر مي دانند، پاسخشان را از كلام شهدا بشنوند: «شما خواهران و مادرانم! حجاب، شما را از فساد به سوي معنويت و صفا مي كشاند.» «خواهر مسلمان: حجاب شما موجب حفظ نگاه برادران خواهد شد. برادرمسلمان: بي اعتنايي شما و حفظ نگاه شما موجب حجاب خواهران خواهدشد.» شهيد علي اصغر پور فرح آبادي

«مادرم... من با حجاب و عزت نفس و فداكاري شما رشد پيدا كردم.» شهيد غلامرضا عسگري

«اي خواهرم: قبل از هر چيز استعمار از سياهي چادر تو مي ترسد تاسرخي خون من.» شهيد محمد حسن جعفرزاده

دختر شهيدي مي گفت: من كه ميترسم تنها به خيابان بروم، مادرم ميترسد! مادرم مي گويد در خيابان خطر است. بر سر بعضي ها چادري نيست! موي شان بيرون است... خط كج گشته هنر، كج روي محبوب است! جاي شهدا خاليست خاليست خالي! حرف از آزاديست آزادي آزادي... امام خميني درباره اين وصيت نامه ها فرموده بودند: اين وصيت نامه ها انسان را مي لرزاند و بيدار مي كند. اما ما چه؟!! جز اين است كه فقط نام مقدس بر آنها گذاشته و تكه كاغذي بيش به شمار نمي آوريم و مي گوييم شهدا خاص بودند و آنها را دست نيافتني مي دانيم و ادامه دادن راه شان را غير ممكن؟!!! خدايا نگذار كه خود را در پيچ و خم زندگي گم كنيم و نگذار كه خون شهدا فرش راه ما شود. آمين!

سخن دانشمندان درباره پوشش

فرانتس فانون (جامعه شناس و فيلسوف فرانسوي)

هرچادري كه دورانداخته شود ،ا فق جديدي را كه براي استعمار ممنوع بوده در برابر او مي گشايد و پس از ديدن هر چهره بي حجاب ،

اميدهاي استعمار براي حمله ، ده برابر مي شود.(1)

ديدن در برخورد با زن محجبه ، يك طرفه است ، و طرف مقابل نمي تواند او را ببيند؛ و زني كه ديده نمي شود ، تسليم نمي گردد و خود را عرضه نمي كند.(2) خروشچف (رئيس جمهور پيشين شوروي)

آينده شوروي در خطر است و جوانان هرگز آتيه اميد بخشي ندارند؛ چرا كه بي بند و بار و اسيرشهوات گشته اند.(3) ماهاتماگاندي (رهبر فقيد انقلاب هند)

زن با اينكه به ظاهر درصدد آزادي برآمد، ولي در خطر جديدي قرار گرفت و آن خطر ، بازيچه قرار گرفتن و وسيله هوس راني هاي مرد شدن است . من ترجيح مي دهم نسل انسان نابود شود تا اينكه بماندو با تبديل زن يا ظريف ترين مخلوق

الهي به يك وسيله عياشي و شهوت راني مرد ،ازهرحيواني پست تر گردد. اگر من زن بودم ، عليه دعوي مرد ، داير بر اينكه زن به دنيا آمده تا بازيچه او باشد ، سخت عصيان مي كردم. اي زنان! اگر آرايش كردن شما به خاطر جلب شهوت مردها است ، از اين كارخودداري كنيد و زير بار ننگ چنين خفتي نرويد.(4) خانم ساچيكورمورآتا(دكتراي الهيات ، اهل ژاپن)

لطف زن ، به با حجاب بودن اوست . اصولاً طبع هرانساني طالب كشف تنوع هاست .وقتي زنان به شكل امروزي بي حجاب باشند ، چيزي براي جلب توجه مرد باقي نمي گذارند . هر چيزِ با اهميتي هر گاه چندين بار روياروي قرار گيرد، اهميت خود را از دست مي دهد . اين موضوع در تحكيم روابط زناشويي ، نقش بسيار مهم و

مؤثري دارد.(5) ويل دورانت (مورخ معروف)

زنان دريافتند كه دست و دل بازي ، مايه طعن و تحقيراست و اين امر را به دختران خود ياد دادند .(6)

حيا يكي از لطيف ترين دل فريبي هاي زن است .زنان بي شرم و حيا ، جز در موارد زودگذر ،براي مردان جذاب نيستند.(7) مسترهمفر(جاسوس انگليسي در كشورهاي اسلامي)

وي كه سال ها از طرف انگليس براي محو اسلام در كشورهاي مسلمان جاسوسي كرده است ،مي گويد:

بايد زنان مسلمان را فريب داد و از زير چادر بيرون كشيد؛ با اين بيان كه چادر يك عادت است از خلفاي عباسي و يك برنامه اسلامي نيست . پس از آنكه زنان را از چادر و عبا بيرون آورديم ، بايد جوانان را تحريك كنيم كه دنبال آنها بيفتند تا درميان مسلمانان فساد رواج يابد.(8) جرجي زيدان (نويسنده معروف)

اگر مقصود از حجاب ، پوشاندن تن و بدن است ، اين وضع پيش از اسلام و حتي پيش از ظهور ديانت مسيح معمول بوده و ديانت مسيح هم تغييري در آن نداده و تا اواخر قرون وسطا، در اروپا معمول بوده ، و آثار آن هنوز در خود اروپا باقي مانده است.(9) خانم شمليت (فارغ التحصيل فلسفه از آمريكا)

پاك دامني ثابت مي كند كه اخلاقيات ، بهتر از بي بند و باري مي تواند به روابط جنسي كمك كند.پاك دامني حتي مي تواند فرمان خداوند باشد؛زيرا اين مفهوم را مي رساند كه ما انسان ها به گونه اي طراحي شده ايم كه هرگاه مانند حيوانات ، بي هيچ گونه خويشتن داري و پاي بندي به اصول رفتار نماييم ، همانند

آنها لذت نمي بريم.(10)

زن پاك دامن ، علاوه بر زيبايي دروني ، از زيبايي عيني و بيروني بيشتري نسبت به بقيه زنان برخوردار است . افرادي كه در برابر غريبه ها تقريباً برهنه هستند ، چيزي براي نشان دادن به محبوب خود باقي نمي گذارند.(11) پي نوشت ها :

1.فرانتس فانون ، انقلاب الجزيره يا بررسي جامعه شناسي يك انقلاب ، ص14 (با كمي تغيير).

2. همان .

3. محمد قطب ، اسلام و تجديد حيات معنوي ، ص203.

4. كتاب روح بشري ، ص 211 ، به نقل از : حريم ريحانه (كتابچه پوشش عفاف) ، ص 42.

5. اسدالله محمدي نيا ، بهشت و جوانان ، ص38.

6. مرتضي مطهري ، مسئله حجاب ، صص 70-73.

7. سيد علي كمالي ، قرآن و مقام زن ، ص 233.

8. اسدالله محمدي نيا ، آنچه بايد يك زن بداند ، ص458.

9.جرجي زيدان ، تاريخ تمدن اسلام ، به نقل از:حريم ريحانه (كتابچه پوشش و عفاف)،ص 44.

10.نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري ، فمينيسم درامريكا تا سال 2003، ص63.

11. همان ،ص 41.

حجاب از منظر بزرگان

سخنان حضرت امام خميني (ره) درباره كشف حجاب

«در رژيم طاغوتي پهلوي، آن ظلمي كه به بانوان محترم ايران شد، به مردها آن ظلم نشد .بانواني كه مقيد بودند به اينكه بر طبق اسلام عمل كنند و موافق آنچه كه اسلام امر كرده است، خودشان را قرار بدهند، درآن رژيم، در زمان رضا شاه، به وضعي و در زمان محمد رضا به وضع ديگر. زمان رضا شاه كه من يادم است وخوب است كه شماها يادتان نيست، آنچه بربانوان گذشت ،قابل توصيف نيست. آن ظلمي كه بر اين قشر از ملت

درآن دوران گذشت،نمي توان بيان كرد.آن فشاري كه بر اينها وارد شد و آن مصيبت ها كه اينها تحمل كردند، در نهان آن شاه فاسد، نمي شود گفت كه چه اندازه بود.در زمان محمدرضا، آن عصر وآن وضع،تبديل شد به يك وضع ديگري كه عمق جنايت، زيادتر بوده از زمان او. او با قلدري و فشار و زدن و گرفتن و چادر پاره كردن ودست به گيس هاي زن ها گرفتن وكشاندن، گذراند و اين اساساً برخلاف عفت زن ها عمل كرد؛ يعني برخلاف همه چيز ايران؛ يكي اش هم زن هاي ايران بودند كه اينها با يك وضع خاصي و با يك توطئه خاصي اينها را مي خواستند كه به فساد بكشند وعفت را از جامعه ما بردارند و الحمدالله بانوان ايران مقاومت كردند و جز يك دسته اي كه جزو دار ودسته خود آنها بودند وغرب زده بودند و با رژيم اومناسب بودند، سايرخواهرها مقاومت كردند.

بنابر اين اسلام در ايران زنده شد. آن خدمتي را كه به بانوان كرده است وخواهد كرد، ارزشش به اندازه اي است كه نمي توانيم توصيف كنيم.اگر نبود اين انقلاب و نبود اين تغيير وتحولي كه در ايران واقع شده بود، بعد از چند سال ديگر اثري از اخلاق اسلامي درايران نبود»(1).

«حجاب زن و وجود يك محدوديت در رابطه زن ومرد، حكم قرآني است؛ مربوط به چند خبر واحد و حديث نيست كه بشود خدشه اي درآن واردكرد. وقتي قرآن قرارشد پياده بشود، بايد حجاب رعايت بشود.حالا درست است كه در سطح دنياي اسلام يك كساني كه گاهي حرفي را زدند وشعاري دادند، دركشور خودمان هم بوده اند

كساني كه يك چيزي را گفته اند از روي بي توجهي كه هم مي خواهند مسلمان باشند وهم مي خواهند يك حكم صريح وروشن قرآن را زير پا بگذارند. فكر چنين چيزي ممكن است؟ حكم قرآن بايد عمل شود.»(2). حجاب در نگاه استاد شهيد مطهري

«عجبا! به بهانه اينكه حجاب ، نيمي از افراد اجتماع را فلج كرده است، با بي حجابي و بي بند وباري ، نيروي تمام افراد زن و مرد را فلج كرده اند»(3).

«در مورد غريزه جنسي و برخي غرايز ديگر، برداشتن قيود، عشق به مفهوم واقعي را مي ميراند، ولي طبيعت را هرزه و بي بند و بار مي كند.در اين مورد هرچه عرضه بيشتر گردد، هوس وميل به تنوع افزايش مي يابد»(4).

«آنچه موجب فلج كردن نيروي زن و حبس استعدادهاي اوست، حجاب به صورت زنداني كردن زن ومحروم ساختن او از فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است و در اسلام چنين چيزي وجود ندارد. اسلام ،نه مي گويد كه زن از خانه بيرون نرود ونه مي گويد حق تحصيل علم ودانش ندارد، بلكه علم و دانش را فريضه مشترك زن ومرد دانسته است و نه فعاليت هاي اقتصادي خاصي را براي زن تحريم مي كند. اسلام هرگز نمي خواهد زن، بي كار وبي عار بنشيند و وجودي عاطل و باطل بار آيد. پوشانيدن بدن به استثناي وجه وكفين، مانع هيچ گونه فعاليت فرهنگي يا اجتماعي يا اقتصادي نيست. آنچه موجب فلج كردن نيروي اجتماع هست، آلوده كردن محيط كار به لذت جويي هاي شهواني است»(5). حجاب در نگاه آيت الله جوادي آملي

«دنياي كنوني، زن را در معرض نمايش

آورد و در زندگي جامعه بيشتر شد، اما دنياي اسلام،زن را در صحنه مي آورد تا جامعه را مسخر عواطف زن كند، نه مسخر غريزه زن»(6).

«زن بايد اين مسئله را كاملاً درك كند كه حجاب او تنها مربوط به خود او نيست تا بگويد من از حق خودم صرف نظر كردم.حجاب زن مربوط به مرد نيست تا مرد بگويد، من راضيم. حجاب زن مال خانواده نيست تا اعضاي خانواده رضايت بدهند. حجاب زن، حقي است الهي(7).

«اسلام،زن را در سايه حجاب و ساير فضائل به صحنه مي آورد تا معلم عاطفه ، رقت ،درمان،لطف،صفا،وفا ومانند آن شود ودنياي كنوي،حجاب را از زن گرفته تا زن به عنوان ملعبه به بازار بيايد و غريزه را تأمين كند.زن وقتي با سرمايه غريزه به جامعه آمد، ديگر معلم عاطفه نيست،فرمان شهوت مي دهد،نه دستور گذشت»(8).

«ديدن در برخورد با زن محجبه، يك طرفه است و طرف مقابل نمي تواند او را ببيند و زني كه ديده نمي شود، تسليم نمي گردد وخود را عرضه نمي كند »(9) پي نوشت:

1-صحيفه نور، ج18، ص261.

2-حجاب و آزادي، از بيانات رهبر فرزانه انقلاب .

3-مرتضي مطهري، مسئله حجاب،ص 98.

4-همان ، ص 44.

5-همان ، ص84.

6-آيت الله جوادي آمليف زن در آيينه جلال و جمال، ص 372.

7-همان، ص423.

8-همان، ص 372.

9-فرانتس فانون، انقلاب الجزيره يا بررسي جامعه شناسي يك انقلاب، ص14.

نقش حجاب در تكامل زن از منظر آيت الله العظمي خامنه اي

نويسنده: حسين مزروعي

مقاله حاضر، با تأسي از ديدگاه رهبر معظم انقلاب در مورد حجاب و عفاف تهيه گرديده است. تمامي نقل قول ها با ذكر شماره صفحه در پرانتز از كتاب «زن از ديدگاه مقام معظم رهبري» نشر نوادر، 1380 - استخراج گرديده است.

رعايت

حجاب و حفظ عفاف به عنوان يك امر ارزشي در مكتب مقدس اسلام، مورد توجه قرار گرفته است. زن مي تواند جايگاه و شأن واقعي خود را در پناه عفاف بيابد و درجات متعالي را بپيمايد. اهميت عفاف و حجاب به مثابه ارزش و شأن حقيقي زن مي باشد. رهبر معظم انقلاب در اهميت عفاف چنين مي فرمايند: هر حركتي كه براي دفاع از زنان انجام مي گيرد، بايد ركن اصلي آن رعايت عفاف زن باشد. نبايد بگذارند عفت زن - كه مهمترين عنصر براي شخصيت است - مورد بي اعتنايي قرار بگيرد. (95) حجاب، مقدمه ي حفظ عفاف مي باشد. ايشان در مفهوم و اهميت حجاب چنين مي فرمايند:

بايد مسائل ارزشي اسلام در جامعه ي ما احياء بشود. مسأله ي حجاب مسأله يي است كه اگر چه مقدمه يي است براي چيزهاي بالاتر، اما خود يك مسأله ي ارزشي است. (29) در اسلام حجابي بين زن و مرد وجود دارد؛ اين را نمي شود منكر شد. اين حجاب هست؛ اين هم طبق حكمتي است كه واقعاً صحيح اين حجاب باشد. اين كه بگويند چنانچه زن و مرد در اتاقي هستند كه پرده كشيده و در بسته است، اين حرام است؛ يك معناي عميق و حكيمانه دارد اين درست است. همه به عنوان يك مرد و يك زن، به خودشان كه مراجعه كنند، تصديق مي كنند كه اين حكم، حكم درستي است. كسي نمي تواند انكار بكند و بگويد اين حكم، حكم درستي نيست. اينكه مي گويند زن آرايش كرده و با زينت جلوي مردها و در مجامع مردها ظاهر نشود، حكم درستي است.

(115) اسلام معتقد است كه مرد و زن بايد يك مرزبندي ميان خودشان در همه جا - در خيابان ، در اداره، در تجارتخانه - داشته باشند. ميان زن و مرد مسلمان، حجاب و مرزي تعيين شده است. اختلاط و امتزاج زن و مرد، مثل اختلاط و امتزاج مردان با هم و زنان با هم نيست . اين را بايد رعايت كنند. هم مرد بايد رعايت كند وهم زن بايد رعايت كند. (63) مسأله ي حجاب، به معناي جلوگيري از اختلاط و آميزش بي قيد و شرط زن و مرد در جامعه است اين اختلاط، به ضرر جامعه و به ضرر زن و مرد - بخصوص به ضرر زن - است .(9) عفاف عامل تكامل زن

شناخت عفاف و حجاب با توجه به كاركردها و آثار آن امكان پذير مي باشد. با توجه به اين كه زن در سه حوزه مي تواند حضور يابد و راه تكاملي خويش را بپيمايد، حجاب در تكامل بخشي زن مؤثر است. بنابراين حجاب در سه قلمرو داراي كاركرد مثبت مي باشد. اينها عبارتند از : 1- تكامل انساني 2- تكامل اجتماعي 3- تكامل خانوادگي. 1-قلمرو تكامل انساني

ايشان در مورد تكامل انساني انسان، با توجه به هدف آفرينش و فضائل انساني چنين مي گويند:

هدف از آفرينش هر فرد انسان، عبارت از همان هدف آفرينش بشريت است؛ يعني رسيدن به كمال بشري و بهره بردن از بيشترين فضايلي كه يك انسان مي تواند به آن فضايل آراسته بشود. فرقي هم بين زن و مرد نيست. (6) بايد گوهر انساني در زن و مرد رشد پيدا كند؛ اين مسأله ي

ارزشي است. (29)

(در خصوص) قلمرو تكامل انساني؛ نظر اسلام اين است كه «ان المسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات القانتين و القانتات و الصادقين و الصادقات و الصابرين و الصابرات و الخاشعين و الخاشعات و المتصدقين و المتصدقات و الصائمين و الصائمات و الحافطين فروجهم و الحافظات و الذاكرين الله كثيراً و الذاكرات - ده صفت اساسي مرد و زن، بدون هيچ گونه تمايزي - اعدالله لهم مغفره و اجرا عظيما». فرض كنيد در اين زمينه، نظر اسلام را بجوييم و تبيين كنيم . (47)

هويت اسلامي اين است كه زن در عين اين كه هويت و خصوصيت زنانه ي خود را حفظ مي كند - كه طبيعت و فطرت است و براي هر جنسي خصوصيات آن جنس ارزشي است - يعني آن احساسات رقيق را، عواطف جوشان را، آن مهر و محبت را، آن رقت را، آن صفا و درخشندگي زنانه را، براي خود حفظ مي كند، در عين حال، هم بايد در ميدان ارزش هاي معنوي - مثل علم، مثل عبادت، مثل تقرب به خدا، مثل معرفت الهي و سير وادي هاي عرفاني - پيشروي كند. (175)

حال كه روشن شد رشد فضائل انساني و ارزش هاي معنوي، يكي از محورهاي مهم تكامل زن مي باشد و شأن حقيقي زن را نشان مي دهد، لازم است به نقش حجاب در تقويت تكامل انساني زن گوشزد نمائيم.

زن ، به واسطه حجاب مي تواند عفت و پاكدامني خود را حفظ نمايد و با تقويت عفت و پاكدامني، با نفسانيت خود مبارزه نمايد و اراده خود را در راه كسب علم و تقوي

و معرفت الهي به كار گيرد و در پي انجام عبادت و تقرب به خداوند باشد. در واقع با حفظ حجاب و حريم ها - كه صورت ظاهري است - نفس خود را - كه صورت باطني دارد - تمرين مي دهد تا در پي ارزش هاي معنوي و الهي باشد و نهاد فطري خود را پرورش دهد و غريزه جنسي خود را - كه بعد حيواني دارد - تا حدي و در جايي ميدان مي دهد كه ابعاد انساني او رونق يابد. بي توجهي به عفاف و حجاب، باعث عنان گسيختگي نفس و آلودگي هاي آن مي گردد، چرا كه نفس سركشي و طاغي، فقط به دنبال اشباع اميال خود مي باشد و امكان و اراده براي سير الي الله و كسب فضائل اخلاقي و تكامل روحي و فكري از بين مي رود.

رهبر معظم انقلاب در اين زمينه چنين مي فرمايند:

ما كه روي حجاب اين قدر مقيديم، به خاطر اين است كه حفظ حجاب به زن كمك مي كند تا بتواند به آن رتبه ي معنوي عالي خود برسد و دچار آن لغزشگاه هاي بسيار لغزنده يي كه سر راهش قرار داده اند، نشود. (29) 2- قلمرو و تكامل اجتماعي

رهبر معظم انقلاب، قلمرو دوم حضور زن را حضور اجتماعي بيان مي كنند كه در واقع باعث تكامل زن در بعد اجتماعي مي شود. ايشان در اين زمينه چنين مي فرمايند:

قلمرو دوم حضور اجتماعي زن - فعاليتهاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و نظير آن - يعني حضور زن در جامعه است، در اين زمينه ، هم نظر اسلام را تبيين كنيم. (47)

ايشان در خصوص اهميت و ضرورت حضور اجتماعي زن چنين مي فرمايند: اين كه مي فرمايد: «من اصبح و لم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم»، مخصوص مردان نيست، زنان هم بايد به امور مسلمانان و جامعه ي اسلامي و امور جهان اسلام و همه ي مسايلي كه در دنيا مي گذرد، احساس مسئوليت كنند و اهتمام نمايند؛ چون وظيفه ي اسلامي است. (65)

ايشان در تأييد حضور اجتماعي زن، به تكه هاي تاريخي صدر اسلام اشاره مي كنند:

خود الگوي فاطمه ي زهرا (سلام الله عليها) كه چه در دوران كودكي، چه بعد از هجرت پيغمبر به مدينه، در داخل مدينه، در همه ي قضاياي عمومي آن روز پدرش كه مركز همه ي حوادث سياسي اجتماعي بود، حضور داشت، نشان دهنده ي نقش زن در نظام اسلامي است. البته فاطمه زهرا (سلام الله عليها) قله ي اين فضائل است. زنان برجسته ي ديگري هم در صدر اسلام بودند؛ با معرفت، با خرد، با علم، حاضر در ميدان ها حتي حاضر در ميدان هاي جنگ؛ حتي تعدادي كه نيروي بدني داشتند، حاضر در ميدان دلاوري در جنگ؛ شمشير زني و سربازي، (172) در صدر اسلام، زن در ميدان جنگ، علاوه بر بستن زخم مجروحان - كه اين كار بيشتر بر عهده زنان بود - حتي گاهي با نقال ، در ميدان جنگ و رزم هاي دشوار آن روز، شمشير هم مي زد.(72)

همچنين ايشان در مورد اهميت و ضرورت حضور اجتماعي زن در عرصه انقلاب اسلامي چنين مي فرمايند:

امام خميني (ره) فرمودند، درست هم فرمودند: اگر زنان در اين نهضت همكاري نمي كردند، انقلاب هم

پيروز نمي شد. (173) ما در جريان انقلاب شاهد بوديم كه زن در كشور ما، سرباز خط مقدم انقلاب شد. اگر زن ها با انقلاب سازگار نبودند و اين انقلاب را نمي پذيرفتند و به آن باور نداشتند، مطمئناً اين انقلاب واقع نمي شد (10)

در جاي ديگر مي فرمايند:

عرصه ي دوم، عرصه ي فعاليت هاي اجتماعي است؛ اعم از فعاليت هاي اقتصادي، فعاليت سياسي، فعاليت اجتماعي به معناي خاص، فعاليت علمي، درس خواندن، درس گفتن، تلاش كردن در راه خدا، مجاهدت كردن و همه ي ميدان هاي زندگي در صحن جامعه. (62) در عرصه ي مسائل اجتماعي و سياسي و ايستادگي و صبر و مقاومت حضور سياسي و خواست سياسي و درك و هوش سياسي، شناخت كشور خود، شناخت آينده ي خود، شناخت هدف هاي ملي و بزرگ و اهداف اسلامي دشمن ، شناخت روش هاي دشمن بايد روز به روز پيشرفت كند. (175) در ميدان هاي سياسي نيز، ما خانم هايي را ديده ايم و مي بينيم كه داراي قدرت تحليل و سخنوري هستند و براي پذيرش مسئوليت در نظام اسلامي آماده اند. (11)

رهبر معظم انقلاب ، با تأسي از ديدگاه اسلام و تكيه بر مصاديق صدر اسلام، حضور اجتماعي زن را منوط و مشروط به حفظ حجاب و عفاف مي دانند:

در صدر اسلام، زن در ميدان جنگ، علاوه بر بستن زخم مجروحان - كه اين كار بيشتر بر عهده ي زنان بود - حتي گاهي با نقاب، در ميدان جنگ و رزم هاي دشوار آن روز، شمشير مي زد. در عين حال در داخل خانه، فرزندان خود را هم

در آغوش مي گرفت، تربيت اسلامي هم مي كرد، حجاب خود را هم حفظ مي كرد؛ چون اين ها منافاتي با هم ندارند. (72) خواهر و همسر بعضي از ائمه ، يا همسران پيغمبر، در ميدان هاي گوناگوني عملي ، فرهنگي ، سياسي ، مبارزاتي ، انقلابي و نظامي وارد شدند. توجه كرديد! هيچ مانع از حضور در هيچ يك از اين ميدان ها نيست ؛ اما حجاب وجود دارد . آن را رعايت كنيد و وارد اين ميدان مبارزات بشويد. (117) فعاليت زنان در عرصه ي اجتماع، فعاليتي كاملاً مباح و روا و مطلوب و مجاز است كه با حفظ حدود اسلامي ، اين ها را انجام بدهند و نيمي از نيروي فعال جامعه را به جامعه تقديم كند. (65) به شرط رعايت عفت و عفاف و عدم اختلاط و امتزاج زن و مرد، در جامعه ي اسلامي ميدان براي زن و مرد باز است. (64) (بايد توجه داشت) حجاب، به هيچ وجه مزاحم و مانع فعاليت هاي سياسي و اجتماعي و علمي نيست (9)

ايشان به چند مورد از دلايل و حكمت هاي اهميت و ضرورت حجاب و عفاف اشاره مي كنند: الف- حفظ تعالي و تكريم شخصيت زن از چشم ديگران:

عفت در زن، وسيله يي براي تعالي و تكريم شخصيت زن در چشم ديگران، حتي در چشم خود مردان شهوتران و بي بند و بار است . عفت زن، مايه احترام و شخصيت اوست. (95) ب- حفظ عفاف زن:

اين مسأله حجاب و محرم و نامحرم و نگاه كردن و نگاه نكردن، همه ي اين ها به خاطر آن است كه

اين قضيه ي عفاف در اين بين سالم نگه داشته بشود.

اسلام به مسأله ي عفاف زن اهميت مي دهد. البته عفاف مرد هم مهم است. عفاف مخصوص زنان نيست؛ مردان هم بايد عفيف باشند؛ منتها چون در جامعه مرد به خاطر قدرت جسماني و برتري جسماني، مي تواند به زن ظلم كند و برخلاف تمايل زن رفتار نمايد، لذا روي عفت زن بيشتر تكيه و احتياط شده است.

شما الآن هم كه در دنيا نگاه كنيد، مي بينيد كه يكي از مشكلات زنان در دنياي غرب، به خصوص در كشور ايالات متحده امريكا، همين است كه مردان با تكيه به زورمندي خودشان به عفت زن تعدي و تجاوز مي كنند، آمار منتشر شده ي از سوي مقامات رسمي خود امريكا را من ديدم كه يكي مربوط به دادگستري آمريكا، و يكي هم مربوط به يك مقام ديگري بود. آمارها واقعاً وحشت انگيز است. در هر شش ثانيه، يك تجاوز به عنف در كشور امريكا صورت مي گيرد! ببينيد چه قدر مسأله ي عفت مهم است. وقتي بي اعتنايي كردند، قضيه به كجا مي رسد. هر شش ثانيه، يك تجاوز به عنف! بر خلاف تمايل زن، مرد زورگو، ظالم، بي بند و بار، بي عفت بتواند به حريم عفت زن تعدي و تجاوز بكند. اسلام اينها را ملاحظه مي كند. اين مسأله ي حجاب كه اين همه مورد توجه اسلام است، به خاطر اينهاست. ج- حفظ امنيت اجتماعي براي زنان و مردان به منظور انجام مسئوليت هاي اجتماعي آنها:

با حجاب زن مسلمان، هم خود زن مسلمان امنيت پيدا مي كند و هم مردان مسلمان

امنيت پيدا مي كنند. آن جايي كه حجاب را از زنان دور مي كنند، آن جايي كه زن را به عرياني و برهنگي نزديك مي كنند، در درجه ي اول، امنيت از خود زن و درجه ي بعد ، از مردان و جوان گرفته خواهد شد. براي اين كه محيط سالم و داراي امنيت باشد، زن بتواند كار خود را در جامعه انجام بدهد، مرد هم بتواند مسئوليت هاي خود را انجام بدهد، اسلام حجاب را معين كرده است. (64)

1- تكامل خانواده

زن علاوه بر حضور در عرصه هاي اجتماعي، در خانواده ي خود نيز نقش تربيتي و سازنده اي را ايفا مي كند كه اين حضور اهميت ويژه اي دارد. زن در اين جايگاه مي تواند الفباي عفاف را به فرزندان خود براي حضور سالم در فعاليت هاي اجتماعي آموزش دهد و با رفتار اجتماعي خود، الگوي صحيحي از عفاف را به اعضاي خانواده ارائه نمايد. زن با حفظ حجاب و عفاف در محيط جامعه مي تواند راه رشد و پيشرفت را در ابعاد انساني و اجتماعي طي كند و به عنوان يك عنصر مفيد و مثبت در تربيت خانواده نقش آفريني كند. زن عفيف و نجيب مي تواند فرزندان شايسته و سالم تربيت كند. زن با حفظ حدود شرعي ، جلوگيري از بي بند و باري و عنان گسيختگي نفس و تكريم شخصيت اجتماعي خود مي تواند فضاي سالم را در خانواده به وجود آورد و عزت نفس و كرامت انساني را به فرزندانشان القاء نمايد.

رهبر معظم انقلاب در زمينه نقش مؤثر و مفيد زن در خانواده بسيار تأكيد دارند و

آن را مقدمه ي پويايي جامعه مي دانند:

قلمرو سوم، نقش زن در عايله - در خانواده - است. نظر اسلام را در اين مورد نيز تبيين بكنيم . (47)

از همه ي كارهاي زن مهم تر ، تربيت فرزندان و تقويت روحي شوهران براي ورود در ميدان هاي بزرگ است. (73) زن در زمينه ي ايجاد عدل و انصاف و محيط آرامش و سكونت در داخل خانواده بايد پيشرفت كند. (175)

از جمله نقش سازنده زن را در تربيت و تشجيع همسر و فرزندان خود براي ميدان جنگ و جهاد در دفاع مقدس هشت ساله مي دانند:

مادران در دوران انقلاب و در جنگ تحميلي، فرزندان خود را به سربازان جانباز و شجاع در راه اسلام و مسلمين تبديل كردند و همسران در دوران انقلاب و دوران جنگ تحميلي ، شوهران خود را به انسان هاي مقاوم و مستحكم مبدل ساختند. (73) اگر مادران شهدا و همسران شهدا بي صبري نشان مي دادند، شوق جهاد در راه خدا و شهادت در دل مردها مي خشكيد؛ اين جور نمي جوشيد؛ اين جور به جامعه طراوت نمي داد. (173)

با توجه به نقش زن در تربيت و تكامل خانواده لازم است زن (و حتي مرد) به منظور استحكام خانواده، به حدود شرعي پايبند باشد. رهبر معظم انقلاب چنين مي فرمايند:

مردي كه مي تواند آزادانه در جامعه اطفاي شهوت بكند، زني كه مي تواند بدون هيچ ايراد و اشكالي در جامعه با مردان گوناگون تماس داشته باشد، اين ها در خانواده ، نه يك شوهر خوب و نه يك همسر خوب و زن خوب خواهند بود؛

لذا بساط خانواده متلاشي شد. (86)

فرهنگ غربي در مورد زن و بي بند و باري و به ابتذال كشاندن زنان آن مناطق موجب شده است كه خانواده سست بشود؛ بنيان خانواده متزلزل بشود؛ زن و مرد در داخل خانواده خيانت به يكديگر برايشان خيلي مهم شمرده نشود. (174) حسن ختام

يكي از نشانه هاي مرد سالاري غربي ها همين است كه زن را براي مرد مي خواهند؛ لذا مي گويند زن آرايش كند، تا مرد التذاذ ببرد! اين مردسالاري است، اين آزادي زن نيست؛ اين در حقيقت آزادي مرد است مي خواهند مرد آزاد باشد، حتي براي التذاذ بصري؛ لذا زن را به كشف حجاب و آرايش و تبرج در مقابل مرد تشويق مي كنند. (93)

آنچه كه در ايران اسلامي در مقايسه با فرهنگ غرب مورد توجه قرار گرفته است، مقابله با ابتذال و بي بند و باري است. رهبر معظم انقلاب در اين زمينه چنين مي فرمايند:

زن هاي ايراني، بخصوص كساني كه در رشته هاي گوناگون دانش و در چارچوب اسلام و احكام اسلامي و مهم تر از همه، مسأله حجاب، توانسته اند حركت بكنند، بايستي به زنان و دختران و دانشجويان زن دنيا عملاً تفهيم كنند كه علم به معناي بي بند و باري نيست و لازمه ي تحصيل علم، بي قيدي نسبت به موازين اخلاقي در مورد معاشرت زن و مرد نيست؛ بلكه مي توان با رعايت كامل اين موازين، علم را هم تحصيل كرد و به جاهاي بالايي رسيد و وجود شما مي تواند به عنوان يك نمونه از پيام جهاني اسلام نشان داده بشود. (13 و 12)

بديهي است درد زنان جامعه ي ما، كمبود آزادي به معناي بي بند و باري نيست. با توجه به اين كه بي بند و باري خود مانع ظهور شخصيت حقيقي، كرامت انساني و شكوفايي استعدادهاي زنان مي باشد. - بلكه بايد موانع و محدوديت هاي ديگري را كه بعد فرهنگي و اجتماعي دارد، جستجو نمود. ايشان در اين باره چنين مي فرمايند:

زن در همه جوامع - از جمله در جامعه ما - دچار ستم و دچار كمبودهايي است كه بر او تحميل مي شود؛ اما اين كمبود؛ كمبود آزادي به معناي بي بند و باري نيست؛ اين كمبود، كمبود ميدان ها و فرصت ها براي علم و معرفت و تربيت و اخلاق و پيشرفت و شكوفايي استعدادهاست؛ اين را بايد تأمين و جستجو كرد. (87)

بالاخره ايشان از يك سو در خصوص احتراز از ابتذال و بي بند و باري هشدار مي دهند:

مبادا چنان كه در افراد سطحي و غافل ديده شده است، نسل انقلابي و زنان مؤمن، دوباره روي به مصرف و تجملهاي پوچ و گرايشهاي غير انقلابي بياورند يا رسم جاهلي اختلاط بي پروا را دوباره زنده كنند .... (3)

از سوي ديگر بر احقاق حقوق انساني، شكوفايي استعدادها و تكامل انساني زنان در جامعه تأكيد دارند:

زن در جامعه، اولاً به حق انساني و حقيقي خود برسد، ثانياً استعدادهاي او شكوفا بشود و رشد حقيقي و انساني پيدا كند و در نهايت به تكامل انساني نايل بشود؛ زن در جامعه به صورت انسان كامل در بيايد؛ انساني كه مي تواند به پيشرفت بشريت و جامعه ي خود كمك كند و

در محدوده ي توانايي هاي خود، دنيا را به بهشت برين و زيبايي مبدل كند. (78)

سيره اخلاقي شهيدان در اهتمام به حجاب بانوان

نويسنده:علي اسدي سردار شهيد محمد گرامي

يكي از همرزمان سردار شهيد محمد گرامي مي گويد:

حاجي، كانون تبليغ و نشر حجاب را راه انداخته بود و خيلي نگران تهاجم فرهنگي بود. شهيد گرامي، از كساني كه ارزش ها و اعتقادات ما را به تمسخر مي گرفتند، متنفر بود. در جلسه اي كه با هم براي مبارزه با بي حجابي گرفته بوديم، همه نظرشان برخورد فيزيكي بود، ولي ايشان مي گفت: بايد از طريق معنوي و برنامه هاي فرهنگي، جلوي بي حجابي را بگيريم. قرار بر اين شد كه پلاكاردهايي در مورد حجاب تهيه شود و در سطح شهر نصب كنيم. همچنين افراد مناسبي انتخاب شدند تا رفتارهاي ضدحجاب را كنترل كنند. اين كار شهيد گرامي باعث شد تا در مدت كمي ميزان بي حجابي كاهش يابد. (1)

جلوگيري از بي حجابي و بدحجابي، از راه معنوي، بدون خشونت و با استفاده از ابزارهاي فرهنگي.

سردار شهيد محمد آرمان

خواهر سردار شهيد محمد آرمان مي گويد:

وقتي به نه سالگي رسيدم، اولين كاري كه محمد براي من انجام داد، ياد دادن نماز بود. نماز صبح را با معني به من ياد داد و بعد ديگر نمازها را هم به همين ترتيب به من آموزش داد.

مي گفت: « اگر نماز را درست ياد بگيري، برايت جايزه مي خرم!» بعد برايم چادر مشكي خريد و هميشه مي گفت: « حالا ديگر بزرگ شده اي و بايد چادر سرت كني و حجاب داشته باشي.» مدام سفارش مي كرد در رعايت حجاب كوشا

باشم و نمازم را سر وقت بخوانم و هميشه هم با جديت به درسهايم مي رسيد. (2)

جايزه و تشويق، از بهترين ابزارها براي اخلاقي كردن جامعه است.

سردار شهيد علي معمار

«علي معمار، مانور را هدايت مي كرد و نيروها را از كمين هاي فرضي رد مي كرد. ناگهان يكي از شبكه هاي فوگاز تركيد و معمار به پشت بر زمين پرت شد. به سويش دويدم. خون از زير چشمش مي جوشيد. پليسه بشكه به داخل چشمش فرورفته و انتهايش بيرون مانده بود. سريع او را سوار آمبولانس كرديم و به سوي ايران شهر رانديم. در بيمارستان ايران شهر، دكتر در حال مداواي بيماري ديگر بود. پارچه روي چشم علي سرخ شده بود. يكي از خانمهاي پرستار، حجاب درست و حسابي نداشت و مدام مي آمد و مي رفت. سرانجام علي بلند شد، به طرف او رفت و صدايش كرد. حواسم به آن دو بود. علي خيلي آرام شروع به گفت و گو با آن خانم كرد. كمي بعد، بازگشت. گفتم: « چي شده برادر معمار؟» گفت: « دلم طاقت نياورد، بايد به او تذكر مي دادم.»(2) گوشزد كردن به ترك منكرها از جمله بدحجابي، با استفاده از اصل عطوفت و مهرباني.

سردار شهيد امير گره گشا

درباره سردار شهيد امير گره گشا نقل كرده اند كه وي خيلي پاي بند مسائل شرعي بود و در اين باره با كسي تعارفي نداشت. روز عقد او خانم هايي كه در مراسم شركت كرده بودند، حجاب كاملي نداشتند. او آنها را از مجلس به بيرون دعوت كرد و به آنهاگفت: « هر وقت حجابتان كامل شد، تشريف

بياوريد.» او با مظاهر گناه، برخورد بسيار صريح و جدي داشت. (3)

اهتمام ويژه سردار شهيد اميرگره گشا به مسئله حجاب حتي در شرايط جشن وسرور. پي نوشت :

1- احمد مؤمني راد، اين گونه بودند مردان مرد، بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، 1384، چ 1، ص 27.

2- منيره نصراللهي، فرمانده قلب ها، لشكر چهل و يك ثارالله، 1376، چ 1، صص 46 و 47.

3- داوود اميريان، بلوچ گريه نمي كند، لشكر چهل و يك ثارالله، 1376، چ1، ص 30.

4- اين گونه بودند مردان مرد، ص 65.

حجاب در كلام شهيدان

باسمه تعالي

اين وصيت نامه ها انسان را مي لرزاند و بيدار مي كند» - امام خميني(ره)

تهيه و تنظيم: دفترتحقيق و پژوهش بنياد شهيدانقلاب اسلامي

«و تو اي خواهر ديني ام: چادر سياهي كه تو را احاطه كرده است ازخون سرخ من كوبنده تر است.» (شهيد عبدالله محمودي)

«خواهرم: محجوب باش و باتقوا، كه شماييد كه دشمن را با چادرسياهتان و تقوايتان مي كشيد.» «حجاب تو سنگر تو است، تو از داخل حجاب دشمن را مي بيني و دشمن تو را نمي بيند.»

(سردار شهيد رحيم آنجفي)

«حفظ حجاب هم چون جهاد در راه خداست.» (شهيد محمد كريم غفراني)

«خواهرم: از بي حجابي است اگر عمر گل كم است نهفته باش و هميشه گل باش.» (شهيد حميد رضا نظام)

«از تمامي خواهرانم مي خواهم كه حجاب اين لباس رزم را حافظباشند.» (شهيد سيد محمد تقي ميرغفوريان )

«خواهرم: هم چون زينب باش و در سنگر حجابت به اسلام خدمت كن.»

(طلبه شهيد محمد جواد نوبختي )

«يك دختر نجيب بايد باحجاب باشد.» (شهيد صادق مهدي پور)

«خواهرم: حجاب تو مشت محكمي بر دهان منافقين و دشمنان اسلام مي زند.»(شهيد بهرام يادگاري)

«تو

اي خواهرم... حجاب تو كوبنده تر از خون سرخ من است.»

(شهيدابوالفضل سنگ تراشان)

«به پهلوي شكسته فاطمه زهرا(سلام الله عليها) قسمتان مي دهم كه، حجاب را حجاب را، حجاب را، رعايت كنيد.» (شهيد حميد رستمي)

«خواهر مسلمان: حجاب شما موجب حفظ نگاه برادران خواهد شد. برادرمسلمان: بي اعتنايي شما و حفظ نگاه شما موجب حجاب خواهران خواهدشد.» (شهيد علي اصغر پور فرح آبادي)

«شما خواهرانم و مادرانم: حجاب شما جامعه را از فساد به سوي معنويت و صفا مي كشاند.» (شهيد علي رضائيان)

«از خواهران گرامي خواهشمندم كه حجاب خود را حفظ كنند، زيرا كه حجاب خون بهاي شهيدان است.» (شهيد علي روحي نجفي)

«مادرم... من با حجاب و عزت نفس و فداكاري شما رشد پيدا كردم.»

(شهيد غلامرضا عسگري)

«اي خواهرم: قبل از هر چيز استعمار از سياهي چادر تو مي ترسد تاسرخي خون من.» (شهيد محمد حسن جعفرزاده)

«خواهرم: زينب گونه حجابت را كه كوبنده تر از خون من است حفظ كن.»

(شهيد محمد علي فرزانه)

« خواهران ما در حالي كه چادر خود را محكم برگرفته اند و خود راهم چون فاطمه و زينب حفظ مي كنند... هدف دار در جامعه حاضرشده اند.» (رييس جمهور شهيد محمد علي رجايي)

سخن دانشمندان درباره پوشش

فرانتس فانون (جامعه شناس و فيلسوف فرانسوي) هرچادري كه دورانداخته شود ،ا فق جديدي را كه براي استعمار ممنوع بوده در برابر او مي گشايد و پس از ديدن هر چهره بي حجاب ، اميدهاي استعمار براي حمله ، ده برابر مي شود.(1)

ديدن در برخورد با زن محجبه ، يك طرفه است ، و طرف مقابل نمي تواند او را ببيند؛ و زني كه ديده نمي شود ، تسليم نمي گردد و خود را عرضه نمي كند.(2)

خروشچف (رئيس جمهور پيشين شوروي) آينده شوروي در خطر است و جوانان هرگز آتيه اميد بخشي ندارند؛ چرا كه بي بند و بار و اسيرشهوات گشته اند.(3) ماهاتماگاندي (رهبر فقيد انقلاب هند) زن با اينكه به ظاهر درصدد آزادي برآمد، ولي در خطر جديدي قرار گرفت و آن خطر ، بازيچه قرار گرفتن و وسيله هوس راني هاي مرد شدن است . من ترجيح مي دهم نسل انسان نابود شود تا اينكه بماندو با تبديل زن يا ظريف ترين مخلوق

الهي به يك وسيله عياشي و شهوت راني مرد ،ازهرحيواني پست تر گردد. اگر من زن بودم ، عليه دعوي مرد ، داير بر اينكه زن به دنيا آمده تا بازيچه او باشد ، سخت عصيان مي كردم. اي زنان! اگر آرايش كردن شما به خاطر جلب شهوت مردها است ، از اين كارخودداري كنيد و زير بار ننگ چنين خفتي نرويد.(4) خانم ساچيكورمورآتا(دكتراي الهيات ، اهل ژاپن) لطف زن ، به با حجاب بودن اوست . اصولاً طبع هرانساني طالب كشف تنوع هاست .وقتي زنان به شكل امروزي بي حجاب باشند ، چيزي براي جلب توجه مرد باقي نمي گذارند . هر چيزِ با اهميتي هر گاه چندين بار روياروي قرار گيرد، اهميت خود را از دست مي دهد . اين موضوع در تحكيم روابط زناشويي ، نقش بسيار مهم و مؤثري دارد.(5) ويل دورانت (مورخ معروف) زنان دريافتند كه دست و دل بازي ، مايه طعن و تحقيراست و اين امر را به دختران خود ياد دادند .(6)

حيا يكي از لطيف ترين دل فريبي هاي زن است .زنان بي شرم و حيا

، جز در موارد زودگذر ،براي مردان جذاب نيستند.(7) مسترهمفر(جاسوس انگليسي در كشورهاي اسلامي) وي كه سال ها از طرف انگليس براي محو اسلام در كشورهاي مسلمان جاسوسي كرده است ،مي گويد:

بايد زنان مسلمان را فريب داد و از زير چادر بيرون كشيد؛ با اين بيان كه چادر يك عادت است از خلفاي عباسي و يك برنامه اسلامي نيست . پس از آنكه زنان را از چادر و عبا بيرون آورديم ، بايد جوانان را تحريك كنيم كه دنبال آنها بيفتند تا درميان مسلمانان فساد رواج يابد.(8) جرجي زيدان (نويسنده معروف) اگر مقصود از حجاب ، پوشاندن تن و بدن است ، اين وضع پيش از اسلام و حتي پيش از ظهور ديانت مسيح معمول بوده و ديانت مسيح هم تغييري در آن نداده و تا اواخر قرون وسطا، در اروپا معمول بوده ، و آثار آن هنوز در خود اروپا باقي مانده است.(9) خانم شمليت (فارغ التحصيل فلسفه از آمريكا) پاك دامني ثابت مي كند كه اخلاقيات ، بهتر از بي بند و باري مي تواند به روابط جنسي كمك كند.پاك دامني حتي مي تواند فرمان خداوند باشد؛زيرا اين مفهوم را مي رساند كه ما انسان ها به گونه اي طراحي شده ايم كه هرگاه مانند حيوانات ، بي هيچ گونه خويشتن داري و پاي بندي به اصول رفتار نماييم ، همانند آنها لذت نمي بريم.(10)

زن پاك دامن ، علاوه بر زيبايي دروني ، از زيبايي عيني و بيروني بيشتري نسبت به بقيه زنان برخوردار است . افرادي كه در برابر غريبه ها تقريباً برهنه هستند ، چيزي براي نشان دادن به

محبوب خود باقي نمي گذارند.(11) پي نوشت ها : 1.فرانتس فانون ، انقلاب الجزيره يا بررسي جامعه شناسي يك انقلاب ، ص14 (با كمي تغيير).

2. همان .

3. محمد قطب ، اسلام و تجديد حيات معنوي ، ص203.

4. كتاب روح بشري ، ص 211 ، به نقل از : حريم ريحانه (كتابچه پوشش عفاف) ، ص 42.

5. اسدالله محمدي نيا ، بهشت و جوانان ، ص38.

6. مرتضي مطهري ، مسئله حجاب ، صص 70-73.

7. سيد علي كمالي ، قرآن و مقام زن ، ص 233.

8. اسدالله محمدي نيا ، آنچه بايد يك زن بداند ، ص458.

9.جرجي زيدان ، تاريخ تمدن اسلام ، به نقل از:حريم ريحانه (كتابچه پوشش و عفاف)،ص 44.

10.نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري ، فمينيسم درامريكا تا سال 2003، ص63.

11. همان ،ص 41.

سيره شهيدان در اهتمام به حجاب بانوان

سردار شهيد محمد گرامي يكي از همرزمان سردار شهيد محمد گرامي مي گويد:

حاجي، كانون تبليغ و نشر حجاب را راه انداخته بود و خيلي نگران تهاجم فرهنگي بود. شهيد گرامي، از كساني كه ارزش ها و اعتقادات ما را به تمسخر مي گرفتند، متنفر بود. در جلسه اي كه با هم براي مبارزه با بي حجابي گرفته بوديم، همه نظرشان برخورد فيزيكي بود، ولي ايشان مي گفت: بايد از طريق معنوي و برنامه هاي فرهنگي، جلوي بي حجابي را بگيريم. قرار بر اين شد كه پلاكاردهايي در مورد حجاب تهيه شود و در سطح شهر نصب كنيم. همچنين افراد مناسبي انتخاب شدند تا رفتارهاي ضدحجاب را كنترل كنند. اين كار شهيد گرامي باعث شد تا در مدت كمي ميزان

بي حجابي كاهش يابد. (1)

جلوگيري از بي حجابي و بدحجابي، از راه معنوي، بدون خشونت و با استفاده از ابزارهاي فرهنگي. سردار شهيد محمد آرمان خواهر سردار شهيد محمد آرمان مي گويد:

وقتي به نه سالگي رسيدم، اولين كاري كه محمد براي من انجام داد، ياد دادن نماز بود. نماز صبح را با معني به من ياد داد و بعد ديگر نمازها را هم به همين ترتيب به من آموزش داد.

مي گفت: « اگر نماز را درست ياد بگيري، برايت جايزه مي خرم!» بعد برايم چادر مشكي خريد و هميشه مي گفت: « حالا ديگر بزرگ شده اي و بايد چادر سرت كني و حجاب داشته باشي.» مدام سفارش مي كرد در رعايت حجاب كوشا باشم و نمازم را سر وقت بخوانم و هميشه هم با جديت به درسهايم مي رسيد. (2)

جايزه و تشويق، از بهترين ابزارها براي اخلاقي كردن جامعه است. سردار شهيد علي معمار «علي معمار، مانور را هدايت مي كرد و نيروها را از كمين هاي فرضي رد مي كرد. ناگهان يكي از شبكه هاي فوگاز تركيد و معمار به پشت بر زمين پرت شد. به سويش دويدم. خون از زير چشمش مي جوشيد. پليسه بشكه به داخل چشمش فرورفته و انتهايش بيرون مانده بود. سريع او را سوار آمبولانس كرديم و به سوي ايران شهر رانديم. در بيمارستان ايران شهر، دكتر در حال مداواي بيماري ديگر بود. پارچه روي چشم علي سرخ شده بود. يكي از خانمهاي پرستار، حجاب درست و حسابي نداشت و مدام مي آمد و مي رفت. سرانجام علي بلند شد، به طرف او رفت

و صدايش كرد. حواسم به آن دو بود. علي خيلي آرام شروع به گفت و گو با آن خانم كرد. كمي بعد، بازگشت. گفتم: « چي شده برادر معمار؟» گفت: « دلم طاقت نياورد، بايد به او تذكر مي دادم.»(2) گوشزد كردن به ترك منكرها از جمله بدحجابي، با استفاده از اصل عطوفت و مهرباني. سردار شهيد امير گره گشا درباره سردار شهيد امير گره گشا نقل كرده اند كه وي خيلي پاي بند مسائل شرعي بود و در اين باره با كسي تعارفي نداشت. روز عقد او خانم هايي كه در مراسم شركت كرده بودند، حجاب كاملي نداشتند. او آنها را از مجلس به بيرون دعوت كرد و به آنهاگفت: « هر وقت حجابتان كامل شد، تشريف بياوريد.» او با مظاهر گناه، برخورد بسيار صريح و جدي داشت. (3)

اهتمام ويژه سردار شهيد اميرگره گشا به مسئله حجاب حتي در شرايط جشن وسرور. پي نوشتها : 1- احمد مؤمني راد، اين گونه بودند مردان مرد، بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، 1384، چ 1، ص 27.

2- منيره نصراللهي، فرمانده قلب ها، لشكر چهل و يك ثارالله، 1376، چ 1، صص 46 و 47.

3- داوود اميريان، بلوچ گريه نمي كند، لشكر چهل و يك ثارالله، 1376، چ1، ص 30.

4- اين گونه بودند مردان مرد، ص 65.

حجاب از ديدگاه شهيد بهشتي

خواهران و برادران عزيز! توجه كنيد به اين مساله كه به حجاب و پوشش اسلامي به طور عجيبي ظلم شده است. پوشيده بودن زن در اسلام در حدي است كه الآن همسر و دختر من اينجا هستند و مي بينيد. اين پوشيده بودن

در اسلام، هرگز محدود كردن زن نيست، حفظ حريم زن است، احترام زن است، اتفاقا اين نص آيه قرآن است كه به پيغمبر مي گويد كه به زنانت و زنان مومنين و مسلمين بگو كه وقتي بيرون مي آيند خودشان را پوشيده تر كنند. مي گويد: «ذلك ادني ان يعرفن فلايوذين...»(احزاب/59) اين سبب مي شود كه اينها شناخته شوند به اينكه زنان پاكي هستند و بنابراين آنها را اذيت نكنند و سراغشان نروند. اين خيلي روشن است كه اگر خانمي بتواند در پوشش خويشتن، نشاني از پايبنديش به عفت و پاكدامني با خودش همراه داشته باشد، نشاني است از كمال و احترام. يك وقت است كه ما مساله هرزگي زن را و لوندي زن را كمال زن مي دانيم! خوب آن يك مكتب است. كدام زن بهتر است؟ آن كه لوندتر است. ولي اگر نه، زن بهتر يعني زن پاكتر، پس زن خودفروش، زن كامل نيست. زني كه براي خودش شخصيت قائل است زني است كه هيچ مردي جز همسرش نمي تواند به او نگاه خريدارانه بكند. اگر واقعا كمال زن اين است، در اين صورت، پوشيده بودن اندام و زيبايي ها و جاذبه هاي جنسي زن براي چيست؟

آيا اين براي احترام اوست يا براي تحقيراو؟ بنابراين ملاحظه مي كنيد دستور پوشش، براي بالا بردن احترام زن در اجتماع است و اين امري طبيعي است و من به خانمهاي خودمان توصيه مي كنم در عين حال كه پوشيده هستيد، دوست دارم در خيابان گردنتان را راست بگيريد راه برويد! گردن شق راه برويد. خانم هاي پوشيده! مبادا پوشيده بودن مستلزم اين باشد كه گردنتان

را خم كنيد و راه برويد! نمي گويم چشم خيره كنيد و مردان و جوانان را بنگريد، مي گويم «باشخصيت» راه برويد! بنده هميشه به خانمم، هم به دخترم توصيه مي كرده ام در عين حال كه بايد لباستان برجستگي هاي بدن را نشان ندهد، لباس برازنده آبرومند بپوشيد؛ لباس خوب بپوشيد نه لباس جاذبه دار؛ لباس خوب، لباس محترمانه. و بعد هم تاكيد مي كنم كه در كوچه كه راه مي رويد گردن شق راه برويد! معلوم باشد كه شما زن مسلمان هستيد؛ «العزه الله و لرسوله و للمومنين.» بايد عزيز باشيد! اتفاقا اينها مي دانند كه بنده هميشه در اروپا با اين لباس بوده ام. حتي يك بار هم با كت و شلوار جايي نرفته ام. هر جا هم كه گفتند بد است با اين لباس بروي، گفته ام بنده با همين لباسي كه مي گوييد بد است به آنجا مي روم. گردنم را هم راست گرفته ام و رفته ام، به طوري كه گاهي خانم مي گويد تو اصلاً توجه نمي كني به اين كه اين اطرافيان به تو نگاه مي كنند. مي گويم واقعا توجه نمي كنم كه به من نگاه مي كنند. من عادت دارم كه شق و رق در خيابان راه بروم براي اينكه «العزه الله و لرسوله و للمومنين». مگر من به اين مردم اروپا بدهكارم كه حتما بايد اينجا مثل آنها راه بروم؟ من خودم لباس و شخصيتي با خودم دارم. آقايان به ياد دارند در جلسه ديدار با كاردينال كونيگ آن شب چگونه برخورد كردم. عرض مي شود كه بايد شخصيت داشته باشيم آقا! بايد عادت

داشته باشيم سربلند باشيم. چه كم داريم؟ چرا احساس حقارت مي كنيم؟ تاكيد مي كنم كه خانمها پوشش داشته باشند اما در خيابان با شخصيت راه بروند، با شخصيت برخورد كنند! به آقايان توصيه مي كنم كه در تربيت خانم ها و دخترها به آنها ميدان عرض اندام كردن و ميدان شخصيت داشتن بدهيد! بگذاريد بتوانند در مجامع حرفشان را بزنند! آنچه قرآن دستور مي دهد اين است كه «لاتخضعن بالقول» يعني با ادا و اطوار و نازك كردن صدا صحبت نكنيد! اما صحبت بكنيد، سوال بكنيد، حرفتان را بزنيد، اظهار نظر بكنيد، عقيده تان را بگوييد، در مجامعي كه حتي به عنوان مجامع اسلامي تشكيل مي دهيد خانمها نظراتشان را بيان بكنند، حرفهاشان را بگويند. البته بايد كوشش كنيد مجامعتان در حد اعلاي نزاهت، تنزه، طهارت و قداست باقي بماند. در اين بعد خودسازي داشته باشيد... خانم ها را طوري بايد بار بياوريم كه اگر تنها هستند و كسي به آنها كمترين مطلبي مي گويد واقعا بتوانند از خودشان دفاع كنند. ما در اين قسمت كمبود داريم ولي چاره نيست. بايد كوشش كنيم زينب بار بياوريم. مدلش خود زينب است. شك ندارم كه بايد در شيوه تربيت دخترها و خانم ها تجديد نظر كرد و بايد كوشش كرد كه آنها با الگوي زينب تربيت شوند، در هر دو بعد: هم بعد فضيلت و تقوا و ايمان و هم بعد شجاعت و سخنوري و قدرت دفاع از خويشتن. كتاب سه گونه اسلام: شهيد آيت الله دكتر بهشتي، ص62-65

آيا امام با حجاب اجباري موافق بودند؟

اين روزها يكي از بحث هايي كه بسيار مطرح مي شود اين است كه حجاب در كشور

ما نبايد اجبار مي شد و بعضي هم مي گويند امام (ره) با اجبار حجاب مخالف بودند . اين مقاله دليل اجباري شدن حجاب را از ديدگاه بنيانگذار انقلاب بيان مي كند: ممكن است تعرض به زن ها در خيابان و كوچه و بازار، از ناحيه منحرفين و مخالفين انقلاب باشد. از اين جهت، كسى حق تعرض ندارد و اينگونه دخالت ها براى مسلمان ها حرام است، و بايد پليس و كميته ها از اينگونه جريانات جلوگيرى كنند. بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي ، اجبار حجاب بانوان در اداره ها و سطح كشور را از اولويت هاي برنامه هاي فرهنگي نظام قرار دادند و ذره اي در اين امر نرمش از خود نشان ندادند، چرا كه بي حجابي و بي بندوباري را به حق ترفند استعمار براي تخدير و به نابودي كشيدن نسل كشورها مي دانستند. بنابر اين از همان روزهاي اوّل انقلاب به مسئولان دولت وقت، براي جلوگيري از بي حجابي نهيب زدند: «الآن وزارتخانه ها- اين را مى گويم كه به دولت برسد، آنطورى كه براى من نقل مى كنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نبايد در آن معصيت بشود. در وزارتخانه هاى اسلامى نبايد زن هاى (بى حجاب) بيايند، زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.» صحيفه نور ج 6 329 ما نمى توانيم و اسلام نمى خواهد كه زن به عنوان يك شى ء و يك عروسك در دست ما باشد. اسلام مى خواهد شخصيت زن را حفظ كند و از او انسانى جدى و كارآمد بسازد.

ما هرگز اجازه نمى دهيم تا زنان فقط شيئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند .

امام خميني (ره) چادر را حجاب برتر مي دانستند و در خاطره يكي از همراهان امام راحل در «نوفل لوشاتو » مي خوانيم: «در مورد حجاب هم وقتي از فرانسه آمدم، هنوز با مانتو و شلوار و مقنعه بودم. يك بار در مهران، پايم صدمه ديد و من با عصا و با همان مانتو و شلوار خدمت امام رفتم تا گزارش بدهم. امام فرمودند: اگر چادر نداريد، بگويم احمد برايتان بخرد. عرض كردم: نه حاج آقا! چون به كوه مي رفتم و اسلحه روي دوشم بود و فشنگ به كمرم و قمقمه به پهلويم و گاهي هم بايد سه پايه تيربار را روي دوش مي گرفتم، چادر سركردن برايم دشوار بود. فرمودند: چادر براي زن بهتر است. من از آن روز چادر سر كردم.» حضرت امام(ره) راحل اگر چه چادر را حجاب كاملي مي دانستند ولي پوشش هاي مشابه چادر _ مانند مانتو گشاد _ كه موجب مفسده نمي شود را نيز كافي مي دانستند و قائل بودند كه اگر قرار باشد پوشش بانوان همراه با مفسده و خلاف اخلاق باشد بايد از آن در جامعه جلوگيري شود همانطور كه در پاريس در پاسخ خبرنگاران و بانوان محجبه اي كه درباره ميزان حجاب در ايران از ايشان سؤال كردند؛ فرمودند: «آرى در اسلام زن بايد حجاب داشته باشد، ولى لازم نيست كه چادر باشد. بلكه زن مى تواند هر لباسى را كه حجابش را به وجود آورد اختيار كند. ما نمى توانيم و اسلام نمى خواهد كه زن به عنوان يك شى ء و يك عروسك در دست

ما باشد. اسلام مى خواهد شخصيت زن را حفظ كند و از او انسانى جدى و كارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمى دهيم تا زنان فقط شيئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند .»صحيفه نور ج 5 294 «حجاب ايران، حجاب اسلام ، همين مقدارهاست. اسلام اينجا و آنجا ندارد. لكن يك جهات خارجى گاهى در كار هست. به طورى كه يك مفسده اى باشد، يك اختلاف اخلاقى بشود، يك- عرض مى كنم- چيزهايى باشد، البته آن وقت بايد جلوگيرى بشود ؛اما اگر نباشد اينطور، و ساده باشد و مثل سايرين با سادگى باشد، نه بى چادر(بامانتو) مانع ندارد.» صحيفه نور ج 3 499 به فرموده مقام معظم رهبري ، حضرت امام (ره) تنها باني بازگرداندن حجاب پس از كشف حجاب به ايران بودند چنانچه ايشان فرمودند: «امام (ره) آن مرد شجاع و بي نظيري بود كه مسئله حجاب را به اين مملكت برگرداند. هيچ كس ديگري غير از امام نمي توانست اين كار را بكند اينهم يكي از اختصاصات امام. اگر غير از امام هر كس ديگر بود از همين آقايان، بزرگان، عرض ميكنم كه مقدسين علماء، چه وچه و چه، هيچكس جرأت نمي كرد كه بگويد مردم باحجاب بيايند بيرون، امام همان ماه هاي اوّل پيروزي انقلاب گفتند بايد مردم با حجاب بيايند.» (سخنراني در جمع فرماندهان سپاه _ 14/12/76 ) به فرموده مقام معظم رهبري ، حضرت امام (ره) تنها باني بازگرداندن حجاب پس از كشف حجاب به ايران بودند

البته ايشان نيروهاي انتظامي را براي برخورد با مظاهر بي حجابي ارجح مي دانستند و در مقطعي كه عده اي نفوذي و يا ناآگاه به بهانه مبارزه با بي حجابي

و بد حجابي در معابر عمومي به ضرب وشتم زنان و دختركان اينچنيني پرداخته بودند در پيامي چنين تصريح كردند: بسم اللَّه الرحمن الرحيم ممكن است تعرض به زنها در خيابان و كوچه و بازار، از ناحيه منحرفين و مخالفين انقلاب باشد. از اين جهت، كسى حق تعرض ندارد و اينگونه دخالت ها براى مسلمان ها حرام است، و بايد پليس و كميته ها از اينگونه جريانات جلوگيرى كنند. روح اللَّه الموسوى الخمينى صحيفه نور، ج 12، ص: 502 امام(ره) راحل كشف حجاب و ايجاد اقليتي از زنان و دختركان خيابان گرد را از بزرگترين خيانت هاي رژيم طاغوت مي دانستند و آنرا از جنايات بزرگ رضا شاه مي خواندند كه بايد در نظام اسلامي با آن مقابله شود و مي فرمود: «آن شقىّ جنايتكار( رضا قُلدر) دست به يك جنايت زد و آن جنايت كشف حجاب بود و به جاى اينكه نيمى از جمعيت ايران را فعال كند آن نيم ديگرى هم كه نيمه مردان بود به طور بسيار زيادى از فعاليت انداختند و اين عروسك هايى كه درست كردند و در همه ادارات جا دادند و در همه خيابان ها راه انداختند، آنهايى كه در ادارات بودند، ساير افرادى كه در ادارات بودند را هم از كارهاى خودشان بازداشتند و آنهايى كه در خيابانها رها بودند، جوان هاى ما را به فساد كشاندند و فعاليت جوان هاى ما را از دست آنها گرفتند.» صحيفه نور ج 17 59 و در يك كلام، حضرت امام (ره)براي حفظ ارزش بانوان و به بازي گرفته نشدن شخصيت آنان در جامعه بر حجاب تأكيد مي كردند.و مي فرمودند: «و البته بايد

توجه داشته باشيد كه حجابى كه اسلام قرار داده است، براى حفظ آن ارزش هاى شماست. هرچه را كه خدا دستور فرموده است- چه براى زن و چه براى مرد- براى اين است كه، آن ارزش هاى واقعى كه اينها دارند و ممكن است به واسطه وسوسه هاى شيطانى يا دست هاى فاسد استعمار و عمال استعمار پايمال مى شدند اينها، اين ارزشها زنده بشود.» منبع : جهان گروه خانواده و زندگي تبيان - تهيه :داودي

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109