چگونه باید به امام زمان علیه السلام سلام گفت

مشخصات کتاب

عنوان: چگونه باید به امام زمان سلام گفت

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی و از كتاب: چشم به راه مهدی

موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام

ترجمه: سید محمد حسینی

السلام علیك یا بقیة الله

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

چگونه باید به امام مهدی علیه السلام سلام گفت و درود فرستادن بر آن گرامی چگونه است؟

در روایتی آمده است كه:

«سأل رجل من الامام الصادق علیه السلام: «هل یسلم علی القائم بامرة المؤمنین؟»

قال علیه السلام: «لا...ذاك اسم سمی الله به امیرالمؤمنین، لم یسم به أحد قبله و لا یسمی به بعده الا كافر.»

فقال رجل كان حاضرا عند الامام الصادق علیه السلام: جعلت فداك...و كیفت یسلم علیه؟» قال علیه السلام: «تقول: السلام علیك یا بقیة الله!» ثم قرأ قوله تعالی: بقیة الله خیر لكم ان كنتم مؤمنین.» (1)

یعنی:

مردی از امام صادق علیه السلام پرسید كه: «می شود به قائم علیه السلام گفت: السلام علیك یا امیرالمؤمنین؟»

امام صادق علیه السلام پاسخ داد: «نه! چرا كه این عنوان، ویژه علی علیه السلام است و قبل و بعد از او، كسی جز كافر، به این عنوان، خوانده نمی شود.»

دیگری پرسید: «فدایت شوم! پس چگونه بر امام مهدی می توان سلام گفت؟» فرمود: «هرگاه خواستی بر او درود فرستی می توانی بگویی: السلام علیك یا بقیة الله!» و آنگاه این آیه شریفه را خواند كه:

«بقیة الله خیر لكم ان كنتم مؤمنین.» (2)

از این روایت و دیگر روایات استفاده می شود كه به مردم اجازه داده نشده است كه حضرت مهدی علیه السلام را به هنگام زیارت و

سلام، بنام مبارك یا كنیه اش ندا دهند و بگویند: «السلام علیك أیها المهدی!» و این نشانگر تعظیم و تجلیل بر مقام والای اوست همانگونه كه خداوند در قرآن شریف مسلمانان را نهی فرمود كه پیامبر را بنام صدا بزنند:

«...لا تجعلوا دعاء الرسول بینكم كدعاء بعضكم بعضا.» (3)

امام باقر علیه السلام فرمود:

هركس از شما قائم علیه السلام را درك نمود هنگامی كه او را دید باید بگوید:

«السلام علیك یا اهل بیت الرحمة و النبوة و معدن العلم و موضع الرسالة.» (4)

یعنی: سلام بر شما ای خاندان رحمت و نبوت، سلام بر شما ای سرچشمه دانش و كانون رسالت.

السلام علی معزالالیاء و مذل الاعداء

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

سلام و درود بر خاتم اوصیا مفخر اولیا، كوكب فروزان آسمان ولایت و تنها باقیمانده خاندان عصمت علیه السلام كه با قیام خود، آخرین حلقه از حلقات مبارزه حق و باطل را به پایان برده و كاخهای ستم و كنگره های بیداد را برای همیشه در هم كوبیده و آنچه غایب بعثت انبیا و كوشش اولیا بوده در جامعه تحقق خواهد بخشید.

السلام علی شمس الظلام و بدر التمام

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

سلام و درود بر خورشید فروزان امامت كه از پس ابر غیبت بر زوایای قلب شیفتگانش نور امید می افشاند و بر مظلومان و مستضعفان نوید رهایی می دهد و با طوفان قیامش منافقان، حیله گران و دغلبازان را از صحنه خارج كرده و مدعیان دروغین حقوق بشر را رسوا نموده و مظلومان حق از دست دادگان را به حقوق حقه خود نایل خواهد ساخت.

السلام علی صاحب الصمصام و فلاق الهام

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

سلام و درود بر بزرگ انقلابی تاریخ بشریت كه با انقلاب بی نظیرش بساط ستم و ستمگری را در جهان برچیده و بر حكومتهای نظامهای باطل خاتمه داده و بیدادگران و ستم پیشگان را برای ابد در زباله دان تاریخ دفن نموده و پرچم عدالت و رحمت را بر بسیط زمین برافراشته و حكومت عدل را جایگزین حكومت جور خواهد نمود.

السلام علی ربیع الانام و نضرة الایام

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

سلام و درود بر بهار انسانها و شكوفایی دورانها، یعنی آنكه با ظهورش فجر نور شكافته و همه جا نور باران می شود عدل و مساوات همه گیر شده و نابسامانی ها در تمام محورهای فرهنگی اقتصادی سیاسی، و... از میان خواهد رفت؛ جهل ها و ستمها رخت خواهد بست؛ عقل ها و دانشها به كمك خواهد رسید و زندگیها با طراوت و انسانها با صفا خواهند شد.

السلام علی المهدی و الذی وعد الله عزوجل به الامم

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

سلام و درود بر انبیاء و اولیایی كه از ظهور و قیام و حكومت جهانی او نوید داده و انتظار قدوم مباركش را به رهروانشان توصیه نموده اند.

سلام و درود بر رهروان و شیفتگان و دلباختگان او كه حتی یك لحظه از لحظات زندگی از یاد او غافل نبوده و برای رسیدن به وصال دلربایش از هیچ سعی و كوششی دریغ نمی ورزند و افتخار زیارت او را با سلطنت بر زمین و زمان مبادله نمی كنند.

نجوایی با امام

برگرفته از كتاب: چشم به راه مهدی

*****

بسم اللّه الرحمن الرحیم

اماما، عاشق توییم و دوستدار دوستاران تو و خاك پای منتظران تو، اما فسوسا كه خود، خانه دل را برای انتظار تو مهیا نساخته ایم.

اماما، با مژگان نروبیده ایم گرد راه را، با اشك، نشسته ایم غبار دل را.

اماما، نروبیده ایم غبار گناه از دل، اما عاشقیم، نمی دانیم این عشق سوزان، در كجای جانمان جای گرفته كه بی تابمان كرده.

اماما، شرمنده ایم كه خانه دل را برای حكمرانی تو، پاك نساخته ایم.

اماما، از كاروان عاشقان تو، عقب مانده ایم. مركب راهوار نداریم كه به این كاروان شورانگیز، دست یابیم.

اماما، راه، پیچاپیچ است و پر از گردنه های هراس انگیز، ما، بی پا افزار و توشه، سرگردان.

اماما، خمینی آمد و گزید و برد و ما پس مانده ها و وازده ها، ترسیم كه هیچگاه به آن آستان جلال راه نیابیم و غبار شویم و در هوا معلق و سرگردان، نه آرامشی، نه قراری، نه پناهی و نه منزلی.

اماما، بیم آن را داریم در عمق شب، گم شویم و گرفتار رهزنان.

اماما، می

دانیم كه خود، خود را به وادی هول انگیز بلا افكنده ایم، اما هنوز، كورسویی از چراغ عشق، در جانمان سو سو می زند.

اماما، دریا آشنایان، به عمق دریای عشق فرو رفتند و ما در ساحل مانده ایم، نه چشمی كه آن همه زیبایی را ببینیم و نه انسی با امواج كه با آنها در آمیزیم و نه پرتوی از عشق كه به جان حقیقت راه یابیم.

اماما، عشق، رخی نمود و جلوه ای كرد، ولی ما سرگرم بودیم و از شربت گوارای عشق، ما را بهره ای نرسد.

اماما، نسیم عشق وزید و ما در غفلت بودیم، اینكه بی نصیبی از نسیم عشق، چگونه از این بیابان آتشناك رهایی یابیم و جانهای پژمرده خود را با نسیم دل انگیز صبح، شاداب كنیم.

اماما، راه دشوار است و رهزن، بسیار و عجبا همه در لباس مهر و محبت و راهنما و دل می سوزانند و به نرمی و گرمی، راه می بندند كه ما راه می نمایانیم.

اماما، ابوجهل ها، بسیار شده اند. همانان كه تا دیروز خسی بودند و اسیر باد، امام اینك كه با پایمردی روح خدا، پایبند شدند و استقرار یافتند، به خود می خوانند.

اماما، «ابولهب»ها نیز بسیار شده اند. لهیب كینه هاشان، سركش است و سوزنده. توان دیدن هیچ زیبایی را ندارند، دوست دارند، همه چیز را خاكستر ببینند.

اماما، «حمالة الحطب»ها، روزان و شبان، هیزم كشی می كنند، تا آتش های كینه ها را بگیرانند و همیشه آنها را سوزنده و سركش نگهدارند.

اماما، رسوایان و ناخالصان رانده شده، ناصافان تصفیه شده، دوچهرگان نقاب افكنده شده، مرتجعان زمین گیر شده، كژاندیشان تارانده شده و... در بیغوله

ها و تاریك خانه ها پناه گرفته اند و در كار غیبت مردان حاضر در صحنه های كارند و جهاد و به سخره گرفتن مردان راسخ در دین.

اماما، فسونگران، گروه گروه در ویرانه ها گردهم آمده اند و بر گرهها می دمند، تا گره در كار زمینه سازان انقلاب جهانی تو اندازند و سرعت این حركت مقدس را كند كنند.

اماما، خدعه ها و ترفندها بسیار به كار بستند و می بندند تا عاشقان تو را از راهی كه برگزیده اند، باز دارند و نگذارند نور حق، جلوه كند.

اماما، با این همه، عشق به تو، چنان سوزان است و حركت آفرین كه در جلو راه مردان و زنانی كه به عشق تو می زیند، هیچ مانعی و هیچ بازدارنده ای، تاب مقاومت ندارد، همه، می سوزند و بر باد می روند.

اماما، تا پیش از طلوع خورشید 57، تصویر روشنی از حركت جهانی تو نداشتیم كه چگونه ملیون ها انسان، سر بر آستان تو می سایند و به امر تو عاشقانه سر می دهند و جگر گوشه های خود را تقدیم می دارند، در تو ذوب می شوند و بسان پولاد، مقاومند، صخره وش جلوی دشمن تو صف می بندند، زمین زیر گامهایشان، به لرزه درمی آید، در عین حال چهره های آرامی دارند و لبهای خندان و دستان یتیم نواز و قلبهای پر از مهر و صفا.

اما، در فجر 57 و پس از طلوع خورشید گرمابخش در بهمن سرد، به بهار خرم و شاد، كه همه آلاله ها در پای تو می ریزند، همه گلهای سرخ سرخ بر تو لبخند می زنند، همه مرغان نغمه خوان

به عشق تو می سرایند، همه چشمه ها، به عشق تو می جوشند، گل و گیاه به عشق تو جان می گیرند و طراوت و شادابی می یابند، ایمان آوردیم.

ایمان آوردیم كه «دجال»ها رسوا می شوند.

ایمان آوردیم كه «سفیانی»ها سر به نیست می شوند.

ایمان آوردیم كه فریاد تو، ندای حیات بخش نو، مهرورزی های تو، كران تا به كران را در خواهد نوردید و فوج فوج، به سوی تو خواهند آمد و تو را چو نگینی در آغوش خواهند گرفت.

اماما، نسیمی از بوستان عشق تو، در این ملك وزید، حیات آفرید، مردگان را زنده كرد و شوری عظیم انگیخت، اگر خدا لطف كند و تو از پرده به درآیی و پا در این ملك گذاری و آن نسیم دل انگیز، شبان و روزان بوزد، چه خواهد شد؟ آیا مرگ هم معنی خواهد داشت؟ یا همه چیز و همه كس به آب حیات دست خواهند یافت و رقصان و پای كوبان به سوی وادی ایمن، وادی بی خزان، وادی بی مرگ، ره خواهند سپرد و در آن سرزمین بی گزند، جاودانه خواهند زیست.

اماما، به عشق تو، صفحه صفحه این صحیفه را نگاشته ایم و با اشك فراق تو آن را آراسته ایم، امید آن داریم كه به جمع ما، از سر مهر نظر افكنی و در هنگامه ها راهمان بنمایی.

سخنی چند

وعده خدا حق است

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

آری! وعده خدا حق است و تخلف ناپذیر! آن روز فرا خواهد رسید كه چهره درخشان او نمایان و با اشعه طلائی خود ظلمت غم افزای شب را از بین خواهد برد و آنان

را كه در تاریكی فساد و طغیان از هر گونه تحرك وامانده و گرفتار طوفان هولناك جرایم، جنایات امواج خطرناك ظلم و ستم گردیده اند به ساحل نور و عدالت هدایت خواهد كرد.

وعده خدا حق است

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

آری! وعده خدا حق است و تخلف ناپذیر! آن روز فرا خواهد رسید كه چهره درخشان او نمایان و با اشعه طلائی خود ظلمت غم افزای شب را از بین خواهد برد و آنان را كه در تاریكی فساد و طغیان از هر گونه تحرك وامانده و گرفتار طوفان هولناك جرایم، جنایات امواج خطرناك ظلم و ستم گردیده اند به ساحل نور و عدالت هدایت خواهد كرد.

مهدی تمام شرق و غرب جهان را زیر نفوذ خواهد گرفت

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

آری! سیطره حكومت و سلطنت او كه بر مبنای عدل و صلح واقعی مبتنی است تمام شرق و غرب جهان را زیر نفوذ خواهد گرفت و تمام فاصله ها و مرزها را نابود و هرگونه اختلاف طبقاتی را محو و تمام انسانها را: شرقی و غربی، آمریكایی و آفریقایی، آسیایی و اروپایی، سفید و سیاه، سرخ و زرد همه و همه را زیر یك پرچم گرد آورده پیرو یك آیین ساخته و در تمام نقاط عالم بانگ «لا اله الا الله و محمد رسول الله و علی ولی الله» را طنین انداز خواهد نمود و در میان تمام ملل و امم، قانونی غیر از قانون مقدس اسلام به رسمیت نخواهد شناخت.

اعتقاد به حضرت مهدی

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

اعتقاد به حضرت مهدی علیه السلام و ظهور آن منجی بشریت و ذخیره الهی اختصاص به مذهب شیعه ندارد؛ بلكه اعتقاد به حضرت ولی عصر و مصلح غیبی را در فضاهای برون از حوزه اعتقادات و فرهنگ تشیع باید جستجو كرد؛ زیرا اعتقاد به حضرت مهدی علیه السلام در سرتاسر آفاق زمانی و مكانی اسلام، كتاب ها و تألیف ها، مسجدها و مدرسه ها میان مشایخ و اساتید حدیث و عالمان گوناگون اهل سنت مفسران و محدثان مورخان و نسابگان رجال نویسان و تراجم نگاران ادیبان و لغویان و عارفان و شاعران، بصورت مبسوط مطرح است.

همه و همه در كتابهای مختلف خویش به ذكر احادیث مربوط به حضرت مهدی علیه السلام پرداخته و سخنانی بس جالب در شمایل و سیرت فضایل و منقبت علایم ظهور و كیفیت

قیام و چگونگی استقرار و حكومت جهانی او گفته اند.

بسیاری از علمای بزرگ اهل سنت همانند: ترمذی صاحب «السنن» متوفای 297، ابو جعفر عقیلی، صاحب «الضعفاء الكبیر» متوفای 322، بیهقی، متوفای 671، قرطبی، متوفای 671، ابن كثیر، متوفای 774، ابن حجر اسقلانی، متوفای 852، سیوطی، متوفای 911، و... نیز به صحت و یا به متواتر بودن احادیث مهدی علیه السلام تصریح نموده اند.(5)

متقی هندی متوفای 975، می نویسد: «علمای مذاهب چهارگانه شافعی، حنفی مالكی و حنبلی، در صحت احادیث مهدی علیه السلام اتفاق نظر دارند و معتقدند كه واجب است تمام مسلمانان بر این موضوع ایمان بیاورند.»(6)

بعضی دیگر مانند ابن خلدون می گوید: «بین تمام اهل اسلام در طول تاریخ مشهور است كه در آخر الزمان مردی از اهل بیت به نام مهدی قیام خواهد نمود و دین اسلام را یاری و عدالت را گسترش خواهد داد و تمام مسلمین از آن متابعت نموده و بر تمام ممالك اسلامی مستولی خواهد شد.»(7)

و همچنین زبیدی می نویسد: «مهدی نام كسی است كه رسول اكرم (ص) بشارت آمدن آن را داده است. جعلنا الله من انصاره.» (8)

و حافظ شیخ منصور علی ناصف می گوید: «در میان تمام طبقات علما و دانشمندان مشهور است كه: در آینده مردی به نام مهدی، ظهور خواهد كرد و تمام ممالك اسلام را تحت سیطره خود در آورده و موجب بسط عدالت و در میان مردم خواهد شد.»

و سپس اضافه می كند كه: «احادیث مهدی را گروهی از نیكان صاحبه نقل كرده و بزرگان محدثین مانند: ابن داود، ترمذی، ابن ماجه، طبرانی، ابویعلی، احمد بن حنبل و حاكم نیشابوری در تألیفات خود

آورده اند. و تواتر اخبار مهدی بر همگان روشن است هر كس كه كوچكترین آگاهی و ذره ای ایمان و اندكی انصاف داشته باشد، نمی تواند این قضیه را انكار نماید.»(9)

پس معلوم است كه مسئله حضرت مهدی علیه السلام در قلمرو گسترده فرهنگ اسلامی اهل سنت نیز به نحو مبسوط، بحث شده و در این زمنیه، مستقلا یا ضمنا كتاب ها و مقالات متعددی به رشته تحریر درآمده و در معتبرترین كتابهای اهل سنت مانند «الرساله» از محمد بن ادریس شافعی، رئیس مذهب شافعیه، متوفای 204، «مسند» احمد بن حنبل، رئیس مذهب حنابله، متوفای 241، «صحیح بخاری» از محمد بن اسماعیل بخاری، متوفای 256، «صحیح مسلم» از مسلم بن حجاج، متوفای 261، «سنن ابن ماجه» از محمد بن یزید بن ماجه قزوینی، متوفای 275، «سنن ابی داود» از ابو داود سلیمان بن اشعث، متوفای 275، «صحیح ترمذی» از محمد بن عیسی ترمذی متوفای 279، و... ویژگیهای حضرت مهدی علیه السلام و علایم ظهور حكومت جهانی و استیلای آن حضرت بر عالم، مطرح گردیده است.(10)

موضوع ولادت حضرت مهدی علیه السلام در میان تاریخ نگاران نسابگان و پژوهشگران از ضروریات و مسلمات قطعی تاریخ بشمار می رود.

فقیه عالیقدر، حضرت آیت الله صافی در كتاب خویش «منتخب الاثر»(11) نام 65، نفر محقق گرامی فقیه ایمانی، در كتاب خود «مهدی منتظر در نهج البلاغه»(12) نام 102، محقق توانا و كاوشگر فرزانه و برادر صدیق ما، جناب ثامر عمیدی نام 128 نفر(13) از علما و بزرگان اهل سنت را آورده اند كه در كتابهای خود به ولادت حضرت مهدی علیه السلام تصریح كرده اند. و همچنین محقق یاد شده نام

79، نفر را ذكر كرده كه در دوران طفولیت و یا قبل از آغاز غیبت كبری وجود مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را مشاهده نموده اند.(14)

مهدی در میان سایر ادیان

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

باید گفت: عقیده به مهدی و مصلح بزرگ جهانی از حوزه اعتقادات مسلمین نیز فراتر رفته و در ادیان قدیم مانند: آیین زرتشتی، هندی، بودائی، یهود، مسیحیت و... به عنوان یك اصل مسلم و قطعی مطرح است و هر یك از انبیا سلف و رهبران مذهبی گذشته به پیروانشان از آمدن، مصلح غیبی و تشكیل دهنده حكومت واحد جهانی بشارت داده و به مظلومان، ستمدیدگان، مستضعفان و بیچارگان، از سپری شدن فصل چپاولگران بین اللملی و غارتگران حرفه ای و ستم پیشگان بی رحم و فرارسیدن فصل شكوفایی عدالت و پیاده شدن قانون مقدس الهی در سراسر گیتی نوید داده اند.

در كتاب «اوستا» و «زند» زرتشتیان، «شادكمونی» و «دید» هندیان، «دادتك» و «پاتیكل» برهماییان و در كتاب مقدس بوداییان، در مزامیر «زبور» منسوب به حضرت داود و در فصل «تورات» منصوب به حضرت موسی و اسفار «انجیل» منسوب به حضرت عیسی و... سخن از ظهور منجی بشریت و مصلح كل و برهم زننده بساط ظلم و ستم و تشكیل دهنده حكومت واحد جهانی مبتنی بر پایه های عدالت نوید داده شده است.

در هر یك از آیین، ادیان، مكاتب، ملل و اقوام، از مصلح جهانی با تعبیرهای متناسب با فرهنگ خود نام برده و سخن گفته اند.

شعر:

هر یك به زبانی سخن حمد تو گوید

بلبل به غزل خوانی و طوطی به ترانه

در آیین زرتشت از او به نام «سوشیانت» یا «سوشیانس» (نجات

دهنده بزرگ جهان) در میان یهودیان به نام «ماشیع» (مهدی جهان) و در آیین هندی به نام «آواتارا» و در آیین بودایی به نام «بودای پنجم» و در میان برهماییان به نام «ویشنو» و در كتاب شاكمونی از كتب مقدس هندیان به نام «فرزند سید خلایق دو جهان» و در كتاب مقدس دادتك برهماییان به نام «آخرین وصی ممتاطا» (محمد) و در كتاب پاتیكل به نام «راهنما» (هادی، مهدی) تعبیر نموده اند.

و اهالی صربستان در انتظار «ماكوكرالیویچ» ساكنان جزایر انگلستان در انتظار «ارتور» ایرانیان در انتظار «گرزاسپه»، یونانیان در انتظار «كالویبرگ»، اقوام اسكاندیناوی در انتظار اودین، اقوام اروپای مركزی در انتظار «بوخص» و اقوام آمریكای لاتین در انتظار «كوتزلكوتل» و چینی ها در انتظار «كرشنا» بسر می برند.(15)

بنابراین، مسئله اعتقاد به حضرت مهدی علیه السلام و مصلح واقعی و تشكیل دهنده حكومت واحد جهانی، یك اصل قطعی و مسلم و پذیرفته شده میان پیروان تمام ادیان و مذاهب و ملل بوده است.

درود بر منتظران خورشید جهان افروز

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

درود بیكران به منتظرانی كه به نوید غیر قابل تغییر انبیا و اولیا، مبنی بر آمدن «مصلح جهانی» امید دوخته اند.

به منتظرانی كه برای طلوع فجر حماسه آفرین «خورشید جهان افروز موعود امم» در بلندای قله های بیداری، به انتظار نشسته اند.

به منتظرانی كه در تاریكی های استبداد و ظلمت بیداد، در انتظار سپیده نور عدالت، لحظه شماری می كنند.

به منتظرانی كه در زیر فشار هوای كشنده اختناق، برای وزیدن نسیم حیات بخش آزادی، دل خوش كرده اند.

به منتظرانی كه در تیرگیهای چپاول غارتگران بین المللی، قلبهای خود را به فرارسیدن روز رهایی و پایان

استعمار و استثمار، بشارت داده اند.

به منتظرانی كه در برابر سیل خروشان فساد و بی بندباری، همانند فولاد، مقاومت نموده و خم به ابرو نمی آورند.

انتظار در آیینه روایات

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

در آیینه روایات و احادیث، كمتر موضوعی همانند «انتظار» مورد عنایت امامان نور علیهم السلام قرار گرفته است.

گاهی از آن بعنوان بهترین عبادت و نیایش حق تعبیر گردیده:

رسول اكرم (ص) فرمودند:

«افضل العبادة، انتظار الفرج.» (16)

و گاهی انتظار همسنگ حضور در خیمه حضرت ولی عصر علیه السلام و مصاحبت با رسول اكرم (ص) قلمداد می شود:

امام صادق علیه السلام فرمودند:

«من مات منكم و هو منتظر الهذا الامر كمن هو مع القائم فی فسطاطه، ثم سكت هنیئة ثم قال: هو كمن كان مع رسول الله (ص).» (17)

و گاهی انتظار به منزله غلطیدن در خون خویش در راه خدا معرفی شده:

حضرت علی علیه السلام فرمودند:

«...المنتظر لامرنا كالمتشحط بدمه فی سبیل الله.» (18)

و گاهی آن هم وزن شهادت در ركاب رسول اكرم (ص) قرار گرفته:

امام صادق علیه السلام فرمودند:

«من مات منكم منتظر لهذا الامر... كمن استشهد مع رسول الله (ص») (19)

منتظران حقیقی

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

منتظران حقیقی كسانی اند كه: انتظار را، خودسازی خویش در مقابل هواها و خواهشهای نفسانی می دانند.

منتظرانی كه انتظار را، بسیج همگانی برای نهضت جهانی انقلابی بزرگ تاریخ بشریت تفسیر می كنند.

آنان كه انتظار را، مهیا شدن جهت مبارزه با جباران و خون خواران در زیر پرچم بزرگ پرچمدار عدالت می دانند.

آنان كه انتظار را جز تواضع در برابر حق و خروش در برابر باطل، نمی دانند.

منتظرانی كه انتظار را جز تسلیم در مقابل عدل و خروش در مقابل بیداد، نمی دانند.

آنان كه انتظار را جز فریاد جاودانه محمد(ص) بر علیه مشركان چپاولگر و شمشیر همواره افراشته علی علیه السلام بر فرق

منافقان غارتگر و خون همیشه جوشان حماسه آفرین حسین علیه السلام در بستر تاریخ، تفسیر نمی كنند.

تفسیر انتظار

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

انتظار یعنی، چشم به راه «بنیانگذار حكومت جهانی اسلامی» كه برای اولین بار، پرچم پرافتخار اسلام را در سراسر شرق و غرب عالم به اهتزاز در می آورد.

«یفتح الله له شرق الارض و غربها... حتی لا یبقی الا دین محمد (ص)» (20)

و به دوران كفر جهانی و شرك بین المللی خاتمه داده و اختلاف بین مذاهب و ادیان را پایان می بخشد.

«لیرفع عن الملل و الادیان الاختلاف.» (21)

و بساط طرفداران دروغین مذهب و مكتب الهی را در هم می پیچد:

«یرفع الله المذاهب من الارض فلا یبقی الاالدین الخالص.» (22)

و بانگ رسای توحید و نبوت را در سراسر عالم طنین انداز خواهد نمود:

«لا یبقی قریة الا نودی فیها بشهادة ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله بكرة و عشیا» (23)

انتظار یعنی: چشم به راه «مصلح كل» و مؤ سس حكومت عدل الهی» و «انقلابی بزرگ تاریخ بشریت» كه با انقلاب بی نظیرش، بساط ستم و بیداد را در جهان برچیده و حكومت عدل و داد را جایگزین آن كرده و سراسر گیتی را از عدل و داد پر خواهد نمود آن چنان كه از ظلم و بیداد مملو گشته؛ و تمام تشنگان عدالت، با جان و دل، اگر چه با سینه خیز رفتن از روی برفها، بسوی او خواهند شتافت:

«فیملاها قسطا و عدلا كما ملاوها جورا فمن ادراك منكم فلیأتهم ولو حبوا علی الثلج.» (24)

انتظار یعنی: چشم به راه طلوع سپیده امید، شكافتن فجر نور عدالت، نور باران

شدن سراسر گیتی و همه گیر شدن عدل و مساوات در تمام محورها آنچنان كه پرندگان در آشیانه های خود ابراز خوشحالی نموده و ماهیان در اندرون دریاها اظهار شادمانی كنند:

«فعند ذلك یفرح الطیور فی او كارها و الحیتان فی بحارها.» (25)

انتظار یعنی: چشم به راه خورشید فروزان امامت كه با درخشیدن او، دوران ظلمت غم افزای ظلم و بیداد پایان پذیرفته و كاخ ستم و ستمگری ویران گشته، ایام دادخواهی مظلومان و بیچارگان فرا رسیده و از ستمدیدگان آنچنان رفع ستم خواهد نمود كه اگر ستمدیده ای، زیر دندان ستم پیشه ای باشد آن را باز ستاند و به صاحبش برگرداند:

«یبلغ رد المهدی المظالم حتی ولو كان تحت ضرس انسان شی ء انتزعه حتی یرده.» (26)

انتظار یعنی چشم به راه چشمه سار عدالت و جلوه گاه ولایت كه با حاكمیت مطلق عدل، ظلم و بیداد برای همیشه از تاریخ بشر محو شده و عدل و داد آنچنان بال و پرش را بر سر ساكنان زمین می گسترد كه نسلهای آینده جز عدل چیزی نمی شناسند و به غیر از داد، به چیزی عمل نمی كنند:

«حتی یولد قوم لا یعرفون الا العدل و لا یعملون الا به.» (27)

انتظار یعنی: چشم به راه بنیانگذار حكومت عدل و داد و برهم زننده بساط ظلم و بیداد كه در سایه شمشیر عدالت او تمامی ستمگران جنایتكار و منكران طغیانگر و دشمنان تجاوزگر و مخالفان عنادگر، از صفحه گیتی محو خواهد شد:

«فلا یبقی علی وجه الارض جبار قاسط ولا جاحد غامط ولا شانی مبغض و لا معاند كاشح.» (28)

و در عرصه زمین نشانی از ظلم اثری از بدعت به

چشم نخواهد خورد:

«حتی لا یری اثر من الظلم.» (29)

و ابر عدالت و دادگری سایه خود را بر روی ساكنان كره خاكی می گسترد كه كسی را جرئت تجاوز و ستم به حریم دیگری نخواهد بود:

«...و وضع میزان العدل بین الناس فلا یظلم احد احدا» (30)

انتظار یعنی: چشم به راه سمبل فضیلت و الگوی كرامت كه ثروت خدادادی را به رایگان در اختیار همگان قرار داده بر مسئولین كشوری و لشكری بسیار سختگیر و به بینوایان بسیار مهربان است:

«المهدی سمح بالمال شدید علی العمال، رحیم بالمساكین.» (31)

انتظار یعنی: چشم به راه پدید آورنده تحول بزرگ جهانی كه فقر و نیازمندی را برای همیشه از جوامع بشری ریشه كن كرده همگان را در سایه فضل و رحمت الهی بی نیاز خواهد نمود آنچنانكه مردم، كسی را نمی یابند كه هدایا و زكات خود را به وی بپردازند:

«یطلب الرجل من یصله بماله و یأخذ زكاته فلا یجد احدا تأخذ ذلك استغناء بما عندالناس من فضله.» (32)

منتظران الهام گیر

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

در عصری كه ابر سیاه ستم و بیداد، بر سر مظلومان و مستضعفان، سایه افكنده و حقوق بیچارگان بوسیله مدعیان دروغین حقوق بشر، مورد تجاوز قرار گرفته و انسانیت انسانها بنام خدمت به انسان، به استهزا گرفته شده و با نهضتهای رهایی بخش اسلامی كه مانع بیدادگری آنان بوده، مبارزه نموده و رهروان آزاده مكتب انسان ساز اسلامی را به خاك و خون می كشند و... منتظران معتقدند كه باید:

با الهام از ابراهیم بت شكن، بتهای ابرقدرت شرق و غرب را در هم كوبید و بتخانه های جاسوسی بین المللی آنان را ویران ساخت.

با

الهام از مبارزه بی امان حضرت موسی، با ستم پیشگان و ستمگران به مبارزه برخاسته و با سردمداران بیدادگر شرق و غرب به ستیز پرداخت و آنان را به سزای اعمال ننگین خود رساند.

با الهام از كوشش بی دریغ حضرت نوح، مظلومان و مستضعفان را در كشتی نجات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام فراخوانده و آنان را از غرق شدن در گرداب طوفان سهمگین فساد و بی بندباری و طغیان و بیدادگری، نجات داده و نفرین همیشه جاوید خود را به هستی زورداران قلدر، و زر اندوزان بی قید و شرط، نثار نمود.

با الهام از نبی رحمت و ناجی امت حضرت رسول اكرم (ص) آغوش گرم و پرمهر خود را جهت نوازش معتقدان به حاكمیت الله گشوده و تمام توان و قدرت خود را برای در هم كوبیدن بساط ستم و جنایت مهیا ساخت.

با الهام از مكتب سرخین تشیع علوی، فریاد كوبنده خود را بر فرق یهودیان دوران و منافقان زمان وارد نموده و به هستی نكبت بار آنان خاتمه داد.

با الهام از بردباری و پایداری حسنی، پرده از روی جنایت پیشگان عصر برداشت و مدعیان دروغین صلح جهانی را رسوا نموده و خائنان به شرافت انسانیت را مفتضح ساخت.

با الهام از سرور آزادگان و آموزگار آزادگی و آفریننده بزرگ حماسه آزادی دانشگاه بزرگ آزادی و آزادگی تأسیس نموده و در هر زمان عاشورا آفرید و همه جا را به كربلا مبدل ساخت و حقیقت غلبه خون بر شمشیر را برای جهانیان اثبات نمود و سركردگان استثمار و استعمار بین المللی و دشمنان آزادی و آزادگی را در سیلاب خونین غرق كرده

و برای همیشه نام آنان را از قاموس هستی حذف نمود.

ای بهار آزادی

برگرفته از آثار آیة الله سید محمد كاظم قزوینی

*****

ای كشتی نجات! اینك گرفتاران امواج پرتلاطم دریای فساد و ظلم و طغیان در انتظار ظهورت لحظه شماری می كنند.

ای روزنه امید! اینك اسیران زنجیر استعمار و گرفتاران استبداد، با انتظار روز رهایی از قید اسارت ظلم، دل خوش كرده و شبهای ظلمانی و تاریك بیداد را به امید نور عدالت تو، سپری می كنند.

ای چشمه سار جوشان فضیلت! اینك تشنه كامان علم و دانش در انتظار جرعه ای از اقیانوس بیكران علم تو صف كشیده اند.

ای بهار آزادی! اینك مظلومان و بیچارگان و ستمدیدگان چشمان خسته خود را به قطرات بارش ابر عدالت تو دوخته اند.

ای مایه امید، ای آرزوی دل اولیا، ای آنكه شبهای تار انبیا به امید ظهورت رقم خورده.

ای آنكه خشم پرخروش ملكوتیان به یاد انتقامت، فروكش!

و ای آنكه قلب پر خون علی علیه السلام را تو مایه تسكین!

ای آنكه پلوان شكسته زهرای اطهر علیهاالسلام را تو مرحم!

ای آنكه قلب شكسته حسن علیه السلام را تو درمان!

ای آنكه خون پاك شهیدان را تو منتقم!

ای آنكه بازوان به زنجیر كشیده اسیران را تو نوازش!

بیا! تا شكوفه های بهاری به روی زیبای تو لبخند زند.

بیا! تا لاله های پرشور گلستان به یاد تو تبسم كند.

بیا! كه سبزه زاران به خاطر جمال زیبای تو با طراوت شود.

بیا! كه غنچه ها به یاد تو شكوفا گردد.

بیا! كه بلبلان برای تو نغمه سر دهند.

بیا! كه كاخ بیدادگران به دست تو ویران شود.

بیا! كه ستم پیشگان، به شمشیر انتقام تو كیفر شوند.

بیا! كه پرچم پرافتخار توحید به

دست توانای تو در سراسر گیتی به اهتزاز در آید.

بیا! كه عدالت در لوای حكومت تو، بر روی ساكنان این كره خاكی، سایه افكند.

ای آنكه از موسی برتر!

بیا كه ید بیضای قدرت الهی را از آستین ملكوتیت برون آر و چشم خیره سران عالم را خیره ساز.

بیا! كه با نمایان كردن اژدهای قهر خداوندی تمام جادوی جادوگران قرن را باطل ساز و مدعیان دروغین حقوق بشر را رسوا كن.

بیا! كه با فرو ریختن آتش خشم الهی بر سر ابر جنایت كاران، همه ستم پیشگان را در شعله های غضب خداوندی را بسوزان و خاكستر آنان را بر باد ده تا مظلومان و بیچارگان و ستمدیدگان، نفس راحتی كشند.

بیا! كه با غرق كردن قافله های بیدادگری و استبدادگران در دریای طوفانی سطوت و انتقام پروردگاری حزب حق و لشگر عدل، مسرور و خندان گردد.

بیا! كه شیفتگانت پروانه وار به طرف شمع وجودت چرخش كنند.

بیا! كه با آمدنت قلب رسول الله (ص) خوشحال و دل علی علیه السلام شاد و چشمان زهرا علیهاالسلام روشن شود.

این مقدمه را با زمزمه دعای فرج به پایان می بریم:

«اللهم انا نشكوا الیك فقد نبینا صلواتك علیه و آله و غیبة امامنا و كثرة عدونا و قلة عددنا و شدة الفتن بنا»

خدایا!

از فقدان و از دست دادن پیغمبران،

از غیبت و پنهانی امامان،

از كثرت و بسیاری دشمنان،

از كمی و اندكی تعداد نفراتمان

از رو آوردن فتنه ها بسویمان،

شكوه و شكایت نزد تو می آوریم.

ای زاده پیغمبر! ای میوه دل حیدر! ای امید قلب زهرای اطهر!

ما غفلت كردیم متوجه نشدیم، غافلانه و جاهلانه، تو، آن یوسف عزیز را بدون اینكه حتی ثمن بخسی نصیبمان شود،

از دست دادیم و اینك در هجران تو، كنعان زندگی ما در خشكسالی سوزان فرو رفته و زندگی بر ما سخت شده، با شرمندگی، دست تمنا بسوی تو گشوده و عرضه می داریم:

«یاایهاالعزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا بیضاعة مزجاة فاوف لنا الكیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین.»

ای فاتح بزرگ جهان! ای قلب عالم امكان! ای مظهر رحمت بیكران!

اینك با قلبی پر از سوز و سینه ای مملو از گداز و چشمانی سرازیر از اشك، فریاد می نهیم:

ای عزیزتر از هر عزیزی! ای گرامی تر از یوسف یعقوب! اگر دلباختگان یوسف با دیدن روی دل آرای او، انگشت بریدند، شیفتگان تو بدون دیدن جمال زیبایت از جان و تن گذشتند و در آتش فراقت پروانه وار سوختند، شاید كه بر قلبهای سوخته آنان آب وصال ریزی و با صبح ظهورت شام ظلمانی هجران آنان را به روز روشن مبدل سازی.

و در پایان از برادر بسیار گرامی و فاضل فرزانه، جناب آقای «احمد مسجد جامعی» قائم مقام محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی و پژوهشی كه در راستای ترجمه، تحقیق و نشر این كتاب، مساعدت خالصانه خود را مبذول داشتند، كمال تشكر را می نمایم، باشد كه این عنایت و سایر خدمات گرانقدر و تلاش بی وقفه او در نشر آثار و فرهنگ قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دارند مورد پذیرش حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد ان شاء الله.

و همچنین از همكاری های بی دریغ برادر ارجمند جناب آقای «حمیدی» مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و پژوهشی كمال سپاسگزاری بعمل

می آید.

موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام

سید محمد حسینی

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109