ايام در نگاه امام (قدس سره )

مشخصات کتاب

سرشناسه : خمینی ، روح الله ، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، 1368 - 1279

عنوان و نام پديدآور : ایام در نگاه امام قدس سره / تهیه کننده مرکز تحقیقات اسلامی

مشخصات نشر : تهران : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، نمایندگی ولی فقیه ، مرکز تحقیقات اسلامی ، 1378.

مشخصات ظاهری : ص 232

فروست : (نمایندگی ولی فقیه ، مرکز تحقیقات اسلامی 488)

شابک : 6000ریال

وضعیت فهرست نویسی : فهرستنویسی قبلی

موضوع : خمینی ، روح الله ، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، 1368 - 1279 -- نظریه درباره روزهای خاص

موضوع : خمینی ، روح الله ، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، 1368 - 1279 -- پیامها و سخنرانیها

موضوع : روزهای خاص

شناسه افزوده : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی . نمایندگی ولی فقیه . مرکز تحقیقات اسلامی

رده بندی کنگره : ‫DSR1574/5 /ر92 ‫ ‮الف 9 1378

رده بندی دیویی : ‫ ‮ 955/0842

شماره کتابشناسی ملی : م 79-11631عليه السلام ، 5 شعبان ، روز آزادگان ، 15 شعبان ، ميلاد حضرت حجة بن الحسن (عج ) ، ماه مبارك رمضان ، 19-21-23 رمضان ، شبهاي قدر ، 20 رمضان ، فتح مكه ، 21 رمضان ، شهادت اميرالمؤ منين عليه السلام ، آخرين جمعه رمضان ، روز جهاني قدس ، 1 شوال ، عيد سعيد فطر ، 17 شوال ، غزوه خندق ، 25 شوال ، شهادت امام جعفر صادق عليه السلام ، 1 ذي القعده ، هفته حج ، 11 ذي القعده ، ولادت حضرت رضا عليه السلام ، 6 ذي الحجه ، كشتار حجاج ايراني در مكه ، 7 دي الحجة ، شهادت امام محمد باقر عليه السلام ، 9 ذي الحجه ، روز عرفه ، 10 ذي الحجه ، عيد قربان ، 18 ذي الحجة ،

عيد غدير

مقدمه

با گذراندن زمان ، انسانهايى بر تارك تاريخ مى درخشند كه انديشه پرفروغشان ، حيات بشرى را روشنى و ايمان استوارشان ، جان آدميان را گرمى مى بخشد . طاير قدسى افكارشان ، زمان و مكان را در مى نوردد و عتقاى تيزپرواز كلامشان در روح و روان نسل ها آشيان مى كند . گذشت ايام ، غبار نسيان بر آرمان بلندشان نمى نشاند و نيرنگ شب پرستان از درخشش رخسار تابنده شان نمى كاهد . اينان ، براى هميشه زنده اند و سخنان روشنگرشان همواره در گوش جان صالحان طنين انداز ، هر چند از عالم خاكى رخت بربندند و افلاك نشين شوند . ارج و منزلت سترگشان روز افزون و آوازه نيكشان مستدام باد .

پيشانى سپاس برآستان خداوند سبحان مى ساييم كه در عصر يكى از اين انسانهاى آسمانى قرارمان داد؛ عبد صالح و روح خدا كه با دم مسيحايى اش روح استقلال و آزادى را در كالبد ملت مسلمان ايران دميد و با توكل بر لطف بيكران پروردگار و همراهى مردان و زنان ايثارگر ، معجزه قرن و مردمى ترين انقلاب را آفريد و بناى رفيع جمهورى اسلامى را بنيان نهاد؛ شخصيت كم نظيرى كه مجاهدت خستگى ناپذير ، نه تنها بر بلنداى استوار فقه و حكمت و اخلاق و عرفان ايستاد ، كه فرهنگ و اقتصاد و سياست و حكمت اسلامى را از پس قرن ها انزوا به عرصه اجتماع آورد و عينيت بخشيد . خداوند متعال با اجداد و اولياى طاهرينش محشور گرداند .

پاسداشت نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران به عنوان بزرگترين دستاورد و گران

بهاترين يادگار امام خمينى قدس سره ، جز بار رويكرد هوشيارانه و عمل تولد احياگر اسلام ناب محمدى كه رهبر معظم انقلاب اسلامى ، حضرت آية الله خامنه اى ، آن را به حق ، (سال امام خمينى ) نام نهاده است ، سخت نيازمنديم كه در انديشه هاى ناب و سخنان حكيمانه حضرتش ژرف بينديشيم و عملكرد خويش را با آنها بسنجيم و مطابقت دهيم .

كتابى كه پيش رو داريد ، گزيده اى از سخنان معمار بزرگ انقلاب اسلامى است كه به مناسبت هاى گوناگون بيان شده است . گردآورندگان اين مجموعه تلاش كرده اند كه رساترين ، شيواترين و كوتاه ترين سخنان انتخاب و آورده شود . اين سخنان در دو بخش مناسبت هاى شمسى و قمرى سامان يافته و براى آشنايى بيشتر خوانندگان گرامى ، اشارتى كوتاه نيز درباره هر مناسبت آمده است . ماءخذ اصلى اين مجموعه ، (صحيفه نور) است كه در پايان هر سخن ، تنها شماره اصلى جلد و صفحه آن درج شده است . در مواردى كه از ماءخذ ديگر بهره گرفته ايم ، نام آن را نيز آورده ايم .

در پايان ، اميد داريم اين سخنان نورانى ، راهنماى ره پويان راه ولايت و شيفتگان سيره امام خمينى قدس سره باشد و از خداوند متعال مى خواهيم ، نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران را تا ظهور واپسين ذخيره اش ، حضرت مهدى (عج الله تعالى فرجه شريف ) نگاه دارد و به دست با كفايت حضرتش بسپارد ، ان شاءالله .

معاونت تحقيقات بنيادين مركز

تحقيقات اسلامى

مناسبتهاى شمسى

فروردین

1 فروردين

عيد نوروز

اميرمؤ منان على عليه السلام مى فرمايد:(هر روزى كه در آن ، نافرمانى و معصيت خدا نشود ، آن روز ، عيد است . ) عيد ملى و باستانى نوروز ، نخستين روز از سال شمسى و آغاز فصل بهار است .

خدايا ما را در اين سال نو اين حالى كه داريم عوض كن ، ما گرفتار هواهاى نفسانى هستيم و تو مى دانى ، و تو مى توانى ما را نجات بدهى .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 283

تحويل حال الى احسن حال اين است كه انشاءالله در اين سال نو ما تغييرات روحى بدهيم يعنى واقعا تحول بر ايمان حاصل بشود و او به اين است كه همان طورى كه سيره انبياء از اول تا آخر بوده است كه جنگ و صلحشان براى خدا بوده است . . .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 106

از آداب امروز روزه گرفتن است ، از آداب امروز دعا كردن است ، نماز خواندن است و اين به ما مى فهماند كه ملتى بخواهد به ره راست برود و بخواهد استقلال خودش را ، آزادى خودش را بخواهد حفظ كند بايد در عيدش و در غير عيدش تذكر داشته باشد ، ذكر خدا بكند .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 215

2 فروردين

عمليات فتح المبين

عمليات افتخار آفرين (فتح المبين ) در روز دوشنبه 2 فروردين 1360 در منطقه شوش و دشت عباس ، واقع در شمال خوزستان ، با رمز مقدس (يا زهرا) آغاز شد . اين عمليات پيروزمندانه منجر به نتايج زير گشت :

اسارت 15 هزار نيروى

دشمن و كشته شدند 25 هزار نفر ، آزاد سازى بيش از دو هزار كيلومتر مربع از خاك ميهن اسلامى ، انهدام چندين لشكر و تيپ زرهى و پياده دشمن ، رهايى شهرهاى دزفول ، انديمشك ، شوش ، چندين جاده و صدها روستا از زير آتش توپخانه دشمن .

مبارك باد بر شما عزيزان افتخار آفرين پيروزى بزرگى را كه با يارى ملائكة الله و نصرت ملكوت اعلى نصيب اسلام و كشور عزيز ايران ، كشور بقية الله الاعظم ارواحنا له الفدا نموديد . . .

اينجانب از دور دست و بازوى قدرتمند شما را كه دست خداوند بالاى آن است مى بوسيم و بر اين بوسه افتخار مى كنم .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 96

گرچه تمام اين امور برخلاف عادت به صورتى معجزه آسا تحقق يافت ، لكن آنچه انسان را در مقابل رزمندگان . . . به خضوع وادار مى كند ، بعد معنوى آن است كه با هيچ معيارى نمى توان سنجيد و با هيچ ميزانى نمى توان عمظمت آن را دريافت .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 98

آيا آنچه خداوند تعالى مى فرمايد:(( (و قذف فى قلوبهم الرعب فريقا تقتلون و تاءسرون فريقا) )) مصداق در فتح مبين نيست ؟ . . .

. . . آيا در ظرف يك هفته . . . بيش از پانزده هزار مقتول و هزاران مجروج و آن همه غنايم جنگى امرى عادى است ؟

آيا فوج فوج تسليم در مقابل عده اى غير

معادل با خصم امرى عادى و طبيعى است ؟

صحيفه نور جلد 16 ، ص 100

پيروزى عظيمى كه رزمندگان شجاع و متعهد ما . . . در فتح مبين به دست آوردند كه همه جهان آن را با تمام كوشش تاكنون نتوانسته اند عرضه كنند . . . و آن چنان شكست آشكارى به دشمن وارد كرده اند كه در تاريخ جنگ بى نظير و كم نظير بوده است .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 14

با كدامين سنجش ها و معيارها مى توان فتح مبين را تحليل كرد و با كدام معادلات مى توان ارزيابى نمود نبرد نابرابرى كه يك طرف آن قدرت شيطانى مجهز به تمام ابزار جنگى سبك و سنگين و برخوردارى از پشتيبانى بى دريغ ابرقدرتها و اكثر دولت هاى منطقه كه با دست باز و روى گشاده تمام امكانات خويش را در اختيار آن قرار داده اند و تمام بوق هاى تبليغاتى جهان نيز از آن پشتيبانى نموده اند و همه جهات تقويت در آن موجود بوده است . و طرف ديگر و قواى مسلحى كه ولادت او پس از انقلاب و پيروزى آن بود و ارتشش تازه از زير سلطه مستشاران آمركائى و فرمانده هان ستمشاهى نجات پيدا كرده و از رژيم طاغوتى به رژيم اسلامى - انسانى انتقال يافته اند . . .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 133

تهاجم رژيم شاه به فيضيه

روز دوم فروردين 1342 كه مصادف با شهادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام بود ، گروه هاى بسيارى از روحانيون و مردم قم در مدرسه فيضيه اجتماع كردند

تا ضمن عزادارى ، پشتيبانى خود را از امام خمينى قدس سره در مخالفت با اقدامات ضد اسلامى رژيم شاه مانند تصويب لايحه انجمنهاى ايالتى و ولايتى و . . . اعلام نمايند . اين تجمع مورد تهاجم مسلحانه ماءموران رژيم شاه واقع شد و دژخيمان پس از ضرب و شتم طلاب و كشته و زخمى كردن تعدادى از آنان ، محل را ترك كردند .

دستگاه حاكمه با ارتكاب اين جنايت ، خود را رسوا و مفتضح ساخت و ماهيت چنگيزى خود را به خوبى نشان داد . دستگاه جبار با دست زدن به اين فاجعه ، شكست و نابودى خود را حتمى ساخت . ما پيروز شديم . . .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 38

حمله كماندوها و ماءموران انتظامى دولت با لباس مبدل و به معيت و پشتيبانى پاسبان ها به مركز روحانيت ، خاطرات مغول را تجديد كرد ، با اين تفاوت كه آنها به مملكت اجنبى حمله كردند و اينها به ملت مسلمان خود و روحانيون و طلاب بى پناه . . .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 39

6 فروردين

عزل منتظرى

روز ششم فروردين 1368 ، پيشواى انقلاب اسلامى كه ايام آخر عمر شريف خود را مى گذراند و همواره نگران آينده اين نظام مقدس بود ، در يك آينده نگرى خردمندانه ، قائم مقام خود را كه با دشمنان و منحرفان همنوايى داشت و نصايح حضرتش در او مؤ ثر نيفتاده بود از انسانيت بركنار كرد .

رهبرى نظام جمهورى اسلامى كار مشكل و مسئووليت سنگين و

خطيرى است كه تحملى بيش از طاقت شما مى خواهد و به همين جهت هم شما و هم من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بوديم .

به شما نصيحت مى كنم كه بيت خود را از افراد ناصالح پاك نماييد و از رفت و آمد مخالفين نظام كه به اسم علاقه به اسلام و جمهورى اسلامى خود را جا مى زنند ، جدا جلوگيرى كنيد .

طلاب عزيز ، ائمه محترم جمعه و جماعت ، روزنامه ها و راديو تلويزيون بايد براى مردم اين قضيه ساده را روشن كنند كه در اسلام مصلحت نظام از مسائلى است كه مقدم بر همه چيز است و همه بايد تابع آن باشيم .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 112

اين مساءله كه نظام در اهداف خود جدى است و با هيچ كس شوخى ندارد و در صورت به خطر افتادن ارزش هاى اسلامى با هر كس در هر موقعيت قاطعانه برخورد مى نمايد ، بايد به عنوان يك اصل خدشه ناپذير براى تمامى دست اندركاران و مردم تبليغ گردد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 113

وظيفه شرعى اقتضا مى كرد تا تصميم لازم را براى حفظ نظام و اسلام بگيرد ، لذا با دلى پرخون حاصل عمرم را براى مصلحت نظام و اسلام كنار گذاشتم .

دفاع از اسلام و نظام شوخى بردار نيست و در صورت تخطى ، هر كس در هر موقعيت بلافاصله به مردم معرفى خواهد شد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 116

اطرافيان خود را طرد كنيد و از دور خود بيرون بريزيد و اجتماعشان را تعطيل كنيد

و به طور علنى به خطاى خودتان اعتراف كنيد .

چون فردى ساده لوح هستيد ، در مسايل سياسى دخالت نكنيد .

والله من از اول با قائم مقامى شما مخالف بودم .

نامه 6/1/68 ، حضرت امام

12 فروردين

روز جمهورى اسلامى

روز 12 فروردين سال 1358 ، روز ظهور شخصيت واقعى مردم ايران و روز تثبيت انقلاب اسلامى است . در اين روز پربركت ، ساختار جديد سياسى - اجتماعى ايران برمبناى آراى اكثريت قريب به اتفاق مردم ايران يعنى 2/98 درصد ، برقرار گرديد و نظام مقدس جمهورى اسلامى با اراده الهى و خواست مردم تثبيت شد .

صبحگاه 12 فروردين كه روز نخستين حكومت الله است از بزرگترين اعياد مذهبى و ملى ماست .

ملت ما بايد اين روز را عيد بگيرند و زنده نگه دارند . روزى كه كنگره هاى قصر 2500 ساله حكومت طاغوتى فرو ريخت .

از ملت انتظار آن دارم كه با تمام قوا از اسلام و جمهورى اسلامى پاسدارى كنند .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 234

خداى تعالى بر ما منت نهاد و رژيم استكبار را با دست تواناى خود كه قدرت مستضعفين است در هم پيچيد و ملت عظيم ما را ارائه و پيشواى ملت هاى مستضعف نمود .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 233

مبارك باد بر شما روزى كه پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنج هاى طاقت فرسا ، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پاى درآورديد و با راءى قاطع به جمهورى اسلامى ، حكومت عدل الهى را اعلام نموديد

.

صحيفه نور جلد 5 ، ص 233

اميدوارم كه هر سال روز دوازدهم فروردين ، روز عيد ملت ما باشد كه رسيدند به قدرت ملى و خودشان ، سرنوشت خودشان را به دست خواهند گرفت .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 239

جمهورى اسلامى است كه مى تواند همه مقاصد ايرانى ، را انجام دهد .

جمهورى اسلام است كه احكام مترقى او بر تمام احكامى كه در ساير قشرها و ساير مكتبهاست تقدم دارد .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 235

ملت ايران اين روز را عيد اسلامى - ملى تلقى مى كند . و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست كه همه مستضعفين جهان را اين نور سنت الهى و سايه پرچم (نصر من الله ) فرا گيرد .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 30

در سالروز جمهورى اسلامى انتظار دارم كه تمام نهادهاى اين جمهورى . . . همه و همه كوشش كنند . . . در اصلاح درون و برون كه خود با اصلاح آنان كشور روبه صلاح مى رود . . .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 226

19 فروردين

شهادت آية الله سيد محمد باقر صدر

در پى پيروزى انقلاب اسلامى ايران ، آية الله سيد محمد باقر صدر ، از مراجع تقليد نجف ، حمايت همه جانبه خود و ملت عراق را از نهضت امام قدس سره اعلام كرد . اما در پى اين اعلام حمايت ، مورد آزار رژيم عراق قرار گرفت كه منجر به اعتصاب عمومى مردم عراق شد . رژيم بعث با حمله

به منزل آية الله صدر ، ايشان و خواهر فاضله اش بنت الهدى صدر را دستگير و زندانى نمود و سرانجام آنان را روز سه شنبه 19 فروردين 1359 در زير شكنجه به شهادت رساند .

شهادت اين بزرگواران كه عمرى را به مجاهدت در راه اهداف اسلام گذرانده اند به دست اشخاص جنايتكارى كه عمرى به خونخوارى و ستم پيشگى گذرانده اند عجيب نيست . . . عجب آن است كه ملت هاى اسلامى و خصوصا ملت شريف عراق و عشاير دجله و فرات و جوانان غيور دانشگاه ها و ساير جوانان عزيز عراق از كنار اين مصيبت بزرگ . . . بى تفاوت بگذرند .

صحيفه نور جلد 12 ص 56

ما شاهد بوديم كه با سيد مجاهد بزرگوار آقاى صدر خواهر مظلومش چه كردند و با چه شكنجه ها آنها را به شهادت رساندند .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 110

. . . مرحوم آيت ا . . . صدر را به جرم اينكه از ظلم آنها شكايت داشت و مى خواست حكومت اسلام برقرار باشد شهيد كردند و خواهر مكرمه مظلوم ايشان را هم شهيد كردند .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 174

. . . اين جرثومه هاى فسادى كه به اسم اسلام . . . علماى اسلام را شهيد مى كنند ، آن هم مثل سيد محمد باقر صدر كه مغز متفكر اسلامى بود و اميد اين بود كه اسلام از او بهره بردارى هاى زيادترى كند و

من اميدوارم كه كتابهاى اين مرد بزرگ مورد مطالعه مسلمين قرار بگيرد .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 177

صدام . . . به هدم اسلام و حوزه مقدسه نجف كمر بسته و با مسلمانان مظلوم براى رضاى كارتر ، آن كند كه مغول كرد و با علماى اسلام خصوصا حضرت آيت الله آقاى سيد محمد باقر صدر آن كند كه رضاخان و محمد رضا پهلوى با علما و روحانيون و ساير طبقات كردند .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 40

20 فروردين

قطع رابطه سياسى ايران و آمريكا

رابطه سياسى ايالات متحده آمريكا با جمهورى اسلامى ايران ، پس از فراز و نشيب هاى بسيار در روابط دو كشور و بعد از گذشت بيش از يك قرن و نيم از زمان محمد شاه قاجار تا سقوط محمدرضاپهلوى ، در 20 فروردين 1359 قطع شد و در واقع ارتباط استعمارى آمريكا با ايران به پايان خود رسيد .

رابطه بين يك ملت بپاخاسته براى رهائى از چنگال چپاولگران بين المللى با يك چپاولگر عالمخوار ، هميشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است .

ما اين قطع رابطه را به فال نيك مى گيريم چونكه اين قطع رابطه دليلى بر قطع اميد آمريكا از ايران است .

ملت رزمنده ايران اين طليعه پيروزى نهايى را كه ابرقدرت سفاكى را وادار به قطع رابطه يعنى خاتمه دادن به چپاولگرى ها كرده است ، اگر جشن بگيرد حق دارد .

. . . ما از خدا مى خواهيم كه رابطه قطع شود . ما ذلت را نخواهيم

پذيرفت براى خاطر اينكه يك رابطه با يك ابرقدرت داشته باشيم .

شرافتى نيست رابطه داشتن با امثال آمريكا ، دولت آمريكا يك شرافت انسانى مع الاسف الان ندارد كه ما بخواهيم به واسطه آن شرافت انسانى اش با آن رابطه داشته باشيم .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 35

اگر كارتر در عمر خود يك كار كرده باشد كه بتوان گفت به خير و صلاح مظلوم است ، همين قطع رابطه است .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 4

ملت اسلامى ايران از مشكلاتى كه در اين قطع روابط به وجود مى آيد استقبال مى كند و از خطرهاى بزگتر . . . هراس ندارد .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 43

21 فروردين

شهادت امير سپهبد صياد شيرازى

امير سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداكار دين قرآن سپهبد على صياد شيرازى ، جانشين ستادكل نيروهاى مسلح ، پس از سالها تلاش در سرزمينهاى داغ جنوب و گردنه هاى برافراشته غرب ، در بامداد 21 فروردين 1378 آماج گلوله هاى منافقين خود فروخته قرار گرفت و در اعلى عليين ماءوى گزيد .

با تقدير از زحمت هاى طاقت فرساى سركار سرهنگ صياد شيرازى كه با تعهد كامل به اسلام و جمهورى اسلامى در طول دفاع مقدس ، از هيچ گونه خدمتى به كشور اسلامى خوددارى نكرده و اميد است در آينده نيز در هر مقامى باشد موفق به ادامه خدمت هاى ارزنده خود باشد .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 15

براى فعال كردن هر چه بيشتر و بهتر قواى مسلح كشور ضرورت دارد از تجربه اشخاصى كه در

متن مسائل جنگ بوده اند استفاده هر چه بيشتر شود ، بدين سبب سركار سرهنگ صياد شيرازى . . . را تا پايان جنگ به عضويت شوراى عالى دفاع منصوب مى نمايم .

29 فروردين

روز ارتش

همزمان با نزديك شدن پيروزى انقلاب اسلامى ، ارتش رژيم شاهنشاهى نيز با پيوستن به مردم ، در براندازى نهايى رژيم سهيم شد . فرار نظاميان از پادگان ها ، خوددارى از مقابله با مردم ، سرپيچى از دستورات فرماندهان طاغوت ، رژه پرسنل نيروى هوايى در محضر امام قدس سره شركت در خنثى كردن كودتاى 21 بهمن و پيوستن كامل به صفوف ملت در 22 بهمن 57 ، از نتايج ارزنده برخورد حكيمانه حضرت امام با ارتش بود و اين عنايت با نامگذارى روز 29 فروردين در سال 1358 به نام ارتش جمهورى اسلامى توسط معظم له كامل شد .

افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بكنند . توجه ننمودن به اين مسائل موجب ضعف ارتش اسلامى مى شود و نظام را از هم مى پاشد . سربازان و درجه داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات كنند . . .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 24

. . . روز ارتش . . . روز افتخار كشور است ، روز سرافرازى ارتش و ساير قواى مسلح است ، تبريك به ارتش و ملت شعار نيست ، شعور و حقيقت است . . .

صحيفه نور جلد 14 ،

صى 191

روز ارتش روز مردم است ، لكن انتخاب يك روز براى ارتش به منظور تجليل بيشتر و تقدير سزاوارتر و نمودار تكريم از چهره سلحشور و رزمنده آنان است .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 133

ارتش و سپاه و بسيج و ساير قواى مسلح نظامى و انتظامى و مردم پيرو اوليايى هستند كه همه چيز خود را در راه هدف و عقده فدا نموده و براى اسلام و پيروان معظم آن شرف و افتخار آفريده اند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 154

. . . الان اين ارتش ، ارتش اسلام است و ارتش اسلام احترام دارد و كسى حق ندارد اين احترام را از بين ببرد .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 244

ارتش اساس يك ملت است حافظ يك ملت است اگر ارتش ، اسلامى و فكرش اسلامى بشود مملكت را به كمال مطلوب مى رساند .

صحيفه نور جلد 10 ، ص 47

امروز شما نور چشم همه ما هستيد و ما به وجود امثال شما بايد افتخار بكنيم . شما بايد براى اسلام يك ارتش قوى و يك ارتش مستقل باشيد .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 47

نيروى زمينى قهرمان كه در حقيقت در تمامى حوادث در نوك پيكان حملات ناجوانمردانه دشمنان بوده است ، به حق چهره راستين و شكست ناپذير و استوار خويش در دفاع از مرزهاى گسترده كشورمان را نشان داد .

در عمليات هاى بزرگى همچون شكستن حصر آبادان و فتح المبين و بيت المقدس و ده ها عمليات افتخار آفرين ديگر دوشادوش و همگام عزيزان سپاه

و بسيج به فتوحات و افتخارات بزرگى نايل شود .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 48

ارديبهشت

2 ارديبهشت

تاءسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى

حضرت امام خمينى قدس سره در دوم ارديبهشت سال 1358 طى فرمانى به شوراى انقلاب اسلامى رسما تاءسيس نهاد مقدس (سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ) را اعلام كرد و شوراى انقلاب با تاءسيس شوراى فرماندهى سپاه گام اساسى را در جهت سازماندهى اين نهاد برداشت . سپاه در آغاز تاءسيس ، صرفا يك نيروى شهرى به حساب مى آمد ، اما حضور در صحنه هاى گوناگون انقلاب بخصوص جنگ تحميلى موجب شد تا حضرت امام قدس سره در 26 شهريور 64 طى فرمانى ، تشكيل نيروهاى سه گانه زمينى ، هوايى و دريايى سپاه را ابلاغ نمايد .

سپاه پاسداران كه ركن بزرگ در پيروزى انقلاب اسلامى است با اقتدا به مولاى خود سيد مظلومان عليه السلام نجات بخش ملت ايران و اسلام عزيز از شب هاى تاريك و ظلمانى ستم شاهى بوده و در پاسدارى از انقلاب و هدف هاى آن عامل مؤ ثر و ركنى ركين بوده است .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 157

من از سپاه راضى هستم و به هيچ وجه نظرم از شما برنمى گردد .

اگر سپاه نبود كشور هم نبود .

چشم من به شماست شما هيچ سابقه اى جز سابقه اسلامى نداريد .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 258

اعلام انقلاب فرهنگى

عدم همراهى فكرى دانشگاهها با حوادث انقلاب اسلامى و وجود عناصر وابسته به رژيم پهلوى در دانشگاهها و نيز حركات خصمانه گروههاى نفاق در تبديل كلاس هاى درس ، به ستادهاى عملياتى خود براى تعرض مسلحانه به جمهورى اسلامى ، لزوم انقلاب فرهنگى در عرصه دانشگاهها را ايجاب مى كرد . از

اينرو پس از اولتيماتوم سه روزه شوراى انقلاب به گروهكها مردم در 2 ارديبهشت 59 دانشگاه ها را تصرف كردند و امام هم از اين عمل حمايت نمودند و دانشگاه ها تا27 آذر 61 تعطيل شد .

خروج از فرهنگ بدآموز غربى و نفوذ و جايگزين شدن فرهنگ آموزنده اسلامى - ملى و انقلاب فرهنگى در تمام زمينه ها در سطح كشور آن چنان محتاج تلاش و كوشش است كه براى تحقق آن ساليان دراز بايد زحمت كشيد و با نفوذ ريشه دار غرب مبارزه كرد .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 80

ملت عزيز ايران و ساير كشورهاى مستضعف جهان اگر بخواهند از دام هاى شيطنت آميز قدرتهاى بزرگ تا آخر نجات پيدا كنند چاره اى جز اصلاح فرهنگ و استقلال آن ندارند .

و اين ميسر نيست جز با دست اساتيد و معلمان متعهدى كه در دبستان ها تا دانشگاه ها را يافتند و با تعليم و كوشش در رشته هاى مختلف علوم و تربيت صحيح و تهذيب مراكز تربيت و تعليم از عناصر منحرف و كج انديش ، نوباوگان را كه از ذخاير كشور و مايه اميد ملتند همدوش با تعليم در همه رشته ها به حسب تعاليم اسلامى تربيت و تهذيب نمايند .

و علوم اسلامى را كه مربى اخلاق و مهذب نفوس است كه به دست كارشناسان اسلامى داده تا نوباوگان و جوانان عزيز را بدين مكتب جامع روانبخش آشنا و از تعاليم علمى و عملى آن برخوردار سازند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 268 -267

ما بايد با تمام وجود به استقلال فرهنگى برسيم كه استقلال فرهنگى پايه

و اساس كشورى آزاد و مستقل است .

استادان عزيز بايد خود اين اعتقاد را بيابند كه تنها فرهنگ ايران اسلامى است كه نجاتبخش كشور و ملت مان مى باشد .

به فرهنگ غنى ايران اسلامى تكيه كنيد و مطمئن باشيد كه پيرزى از آن شماست .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 35

5 ارديبهشت

شكست حمله نظامى آمريكا به ايران در طبس

پس از اشغال لانه جاسوسى ، آمريكا براى كسب حيثيت برباد رفته خود و براى رهايى گروگان ها دست به يك اقدام نظامى زد . بدين ترتيب كه 6 فروند هواپيماى c130 ، 8 فروند هليكوپتر نفربر به همراه 90 كماندوى مخصوص را وارد صحراى طبس كرد تا با همكارى مزدوران داخلى ، نقشه خود را در انتقال گروگان ها به خارج از مرزهاى ايران عملى سازد . در 5 ارديبهشت 1359 آمريكايى ها و ابزار پيشرفته نظامى آنها را در صحراى طبس نابود كرد .

كارتر بايد بداند كه با اين عمل بسيار ناشيانه حيثيت سياسى خود را به صفر رساند و از رياست جمهورى بايد قطع اميد كند .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 58

كارتر با اين عمل خود ثابت كرد كه قدرت تفكر را از دست داده است و از اداره يك كشور بزرگ مثل آمريكا عاجز است .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 58

مقتضى است براى رسيدگى به جرائم آمريكا در حمله نظامى به ايران ، از گروه هاى مختلف دعوت شود كه مشاهده كنند آمريكاى جهانخوار با ادعاهاى طرفدارى از حقوق بشر و صلح دوستى و انساندوستى با يك ملت مستقل چه

معامله اى كرده است .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 60

حمله نظامى آمريكا كه مخالف جميع موازين و قراردادهاى بين المللى است و اگر با شكست مفتضحانه در هم كوبيده نشده بود منطقه را به آتش كشيده بود . . . .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 64

اكنون كه شيطان بزرگ دست به كار احمقانه اى زده است ، ملت شريف و رزمنده ما بايد به امر خداى تبارك و تعالى با تمام توان خود و با اتكال به قدرت خداى متعال مهيا شود و آماده نبرد با دشمنان خود گردد .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 58 ، 59

6 ارديبهشت

شهادت حجة الاسلام شاه آبادى

حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ مهدى شاه آبادى از مبارزان نهضت امام قدس سره و نماينده دوره اول مجلس شوراى اسلامى پس از بارها حضور در جبه هاى جنگ تحميلى ، سرانجام در 6 ارديبهشت 1360 در جزيره مجنون بر اثر اصابت تركش توپ متجاوزان بعثى به شهادت رسيد .

اين شهيد عزيز علاوه برآنكه خود مجاهدى شريف و خدمتگزارى مخلص براى اسلام بود و در همين راه به لقاءالله پيوست ، فرزند برومند شيخ بزرگوار ما بود كه حقا حيات روحانى به اينجانب داشت كه با دست و زبان از عهده شكرش برنمى آيم .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 267

8 ارديبهشت

روز جوان

دوره جوانى ، ايام بنيانگذارى و شكل گيرى شخصيت و تفكر انسان است . جوان هنگامى كه خود را مى يابد ، (بلوغ عقلى ) خود را مواجه با دنياى عظيمى مى بيند كه بايد در آن ايفاى نقش كند و از تمام توان و استعداد خود بهره گيرد . در كشورى مانند ايران كه درصدر بالايى از جمعيت را نسل جوان تشكيل مى دهد ، توجه به اين آينده سازان ضرورى است ، به همين بهانه روز 8 ارديبهشت را روز جوان نام نهاده اند تا مسائل اين قشر بهتر بررسى شود .

جوانى . . . فصل شعر و شعور است . باده عشق

ذخاير ما اين جوانها هستند .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 91

اميد من به شما جوانان است .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 244

جوان قلبش لطيف است ، ملكوتى

است .

صحيفه نور جلد 22 ، ص 6

مبارزه عملى براى جوانان ، زنده كردن روح جستجو و كشف واقعيتها و حقيقتهاست .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 243

تا جوانى در دست تو است كوشش كن در عمل و در تهذيب قلب و در شكستن اقفال و رفع حجب . باده عشق

بر جوانها لازم است كه كيفيت معاشرت مؤ انست خود را ملتفت باشند و از معاشر بد اجتناب كنند اگر چه دل آنها محكم به ايمان باشد .

چهل حديث

اميد من به شما توده جوان است به شما توده معلم است .

من اميد اين را دارم كه مقدرات مملكت ما بعد از اين بدست شما عزيزان بيفتد و مملكت ما را شما عزيزان حفظ كنيد .

من اميد آن را دارم كه شماها با علم و عمل تهذيب نفس ، با علم و عمل صالح بر مشكلات خودتان غلبه كنيد .

صحيفه نور جلد 4 ، ص 179

بايد هر جوانى يك نيرو باشد براى دفاع از اسلام و همه مردم و هر كس در هر شغلى كه هست مهيا باشد براى جلوگيرى از كفر و الحاد و هجوم بيگانگان .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 139

جوانان عزيزم كه چشم اميد من به شماست ، با يك دست قرآن را و با دست ديگر سلاح را برگيريد و چنان از حيثيت و شرافت خود دفاع كنيد كه قدرت تفكر توطئه عليه خود را از آن سلب نماييد .

چنان با دوستانتان رحيم باشيد كه از ايثار هر چه داريد نسبت به آنان كوتاهى ننماييد .

آگاه

باشيد كه جهان امروز دنياى مستضعفين است و دير يا زود پيروزى از آنان است و آنان وارثين زمين و حكومت كنندگان خدايند .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 19

نكته ديگرى كه از باب نهايت ارادت و علاقه ام به جوانان عرض مى كنم اين است كه در مسير ارزشها و معنويات از وجود روحانيت و علماء متعهد اسلام استفاده كنيد و هيچ گاه و تحت هيچ شرايطى خود را بى نياز از هدايت و همكارى آنان ندانيد .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 242

10 ارديبهشت

كشف كودتاى حزب توده

با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج ) و پيگيرى پاسداران جان بر كف ، عده اى از سران حزب توده به جرم براندازى نظام ، جاسوسى به نفع بيگانگان ، سرقت و نگهدارى اسلحه و نفوذ در مراكز نظامى و انتظامى در 10 ارديبهشت 1362 دستگير شدند .

توجه به كارآمدى امنيتى و اطلاعاتى اين جوانان گمنام . . . در به دام انداختن سران خيانتكار حزب توده كه چون مار پر خط و خال در براندازى اسلام جز به هدايت تعالى و عنايات خاصه ولى الله الاعظم ارواحنا فداه صورت نگرفته است .

همين قدر و منزلتى كه ملت ما و ما براى آن عزيزانى كه جاسوسخانه آمريكا را از بين بردند ، براى اين جوانانى كه اين جاسوس هاى غير انسانى و اسلامى را . . . دستگير كردند . . . براى اينها هم قائليم . . .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 258

11 ارديبهشت

روز جهانى كارگر

در اول ماه مه 1886 پليس شيكاگو (در آمريكا) تظاهرات اعتراض آميز كارگران در تشكيل اتحاديه هاى كارگرى را به خاك و خون كشيد و چند تن از رهبران آنها را به مرگ محكوم كرد . در سال 1889 كنگره بين المللى كارگران در پاريس ، به پيشنهاد نماينده كارگران آمريكا ، روز اول ماه مه را به عنوان روز جهانى كارگر برگزيد و در پى آن در بسيارى از كشورهاى دنيا كارگران ، با برپايى مراسمى ، ياد و خاطره كارگران به خاك و خون كشيده شده و

آن روز را زنده نگه مى دارند .

از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله شنيده ايد كه نقل شده است كه كف دست يك كارگر را . . . بوسيد و اين ، يك نشان ارزش است براى كارگر در طول تاريخ .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 14

چرخ عظيم جوامع بشرى با دست تواناى كارگران در حركت و چرخش است . حيات يك ملت مرهون كار و كارگر است .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 65

كارگران از ارزشمندترين طبقه و سودمندترين گروه در جامعه ها هستند .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 65

روز كارگر روز دفن سلطه ابرقدرتهاست . . . .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 65

طبقه شريف كارگر . . . ثابت كرد كه قادر است با خواست خداوند متعال كشور عزيز را با كوشش شبانه روزى از وابستگى نجات دهد .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 209

اين كارگرهاى ما اشخاصى هستند كه مدير جامعه انسانيت هستند . اداره امور مملكت ها ، اداره امور كشورها به دست اينهاست .

صحيفه نور جلد 22 ، ص 226

اگر كشورى روبه رشد برود ، با دست شما كارگران عزيز روبه رشد مى رود و اگر روبه انحطاط برود ، باز هم با شماست كه روبه انحطاط مى رود .

صحيفه نور جلد 22 ، ص 227

ملت شريف ما اگر در اين انقلاب بخواهد پيروز شود ، بايد دست از آستين برآرد و به كار بپردازد .

صحيفه نور جلد 12 ، ص

65

12 ارديبهشت

شهادت آية الله . . . استاد مطهرى

فيلسوف و متفكر دانشمند ، آية الله استاد مرتضى مطهرى از ياران حضرت امام در دوران مبارزه با رژيم پهلوى و از مسؤ ولان بلند پايه نظام جمهورى اسلامى بود كه بعد از عمرى مجاهدت در راه خدا و تلاش خستگى ناپذير در عرصه هاى فرهنگى ، سياسى و مذهبى ، در شامگاه 11 ارديبهشت ماه سال 1358 به دست كوردلان گروه فرقان به شهادت نائل آمد و به ملكوت اعلى پيوست .

ضايعه تاءسف انگيز شهيد بزرگوار ، متفكر و فيلسوف و فقيه عالى مقام مرحوم آقاى حاج شيخ مرتضى قدس سره را تسليت و تبريك عرض مى كنم .

تسليت در شهادت شخصى كه عمر شريف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف كرد و با كجروى ها و انحرافات مبارزه سرسختانه كرد .

من فرزند بسيار عزيزى را از دست دادم و در سوگ او نشستم كه از شخصيتهايى بود كه حاصل عمرم محسوب مى شد .

در اسلام عزيز به شهادت اين فرزند برومند و عالم جاودانه ثلمه اى وارد شد كه هيچ چيز جايگزين آن نيست .

تبريك در شهادت اين شخصيت هاى فداكار در زندگى و پس از آن با جلوه خود نور افشانى كرده و مى كنند .

من در تربيت چنين فرزندانى كه با شعاع فروزان خود مردگان را حيات مى بخشند و به ظلمتها نور مى افشانند به اسلام بزرگ مربى انسان ها و به امت اسلامى تبريك مى گويم .

من گرچه فرزند عزيزى را كه پاره تنم بود از دست دادم لكن مفتخرم كه چنين فرزندان

فداكارى در اسلام وجود داشت و دارد .

مطهرى كه بر طهارت روح و قدرت ايمان و قدرت بيان كم نظير بود رفت و به ملاء اعلا پيوست لكن بدخواهان بدانند كه با رفتن او شخصيت اسلامى و علمى و فلسفى اش نمى رود .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 109- 110

وى خدمت هاى ارزشمندى به اسلام و علم نمود و موجب تاءسف بسيار است كه دست خيانت كار اين درخت ثمر بخش را از حوزه هاى علمى و اسلامى گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن محروم نمود .

مطهرى فرزندى عزيز براى من و پشتوانه اى محكم براى حوزه هاى دينى و علمى و خدمتگزارى سودمند براى ملت و كشور بود .

من به دانشجويان و طبقه روشنفكران متعهد توصيه مى كنم كه كتاب هاى اين استاد عزيز را نگذارند با دسيسه هاى غير اسلامى فراموش شود .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 56

سالروز شهادت شهيدى مطهر است كه در عمر كوتاه خود اثرات جاويدى به يادگار گذاشت كه پرتوى از وجدان بيدار سرشار از عشق به مكتب بود .

او با قلمى روان و فكرى توانا در تحليل مسائل اسلامى و توضيح حقايق فلسفى با زبان مردم و بى قلق و اضطراب به تعليم جامعه پرداخت .

آثار قلم و زبان او بى استثنا آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصايح او كه از قلبى سرشار از ايمان و عقيدت نشاءت مى گرفت براى عارف و عامى سودمند و فرحزاست .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 208

روز معلم

12 ارديبهشت سالروز شهادت آية ا .

. . استاد مطهرى اين معلم نمونه و اسوه تقوا به عنوان (روز معلم ) نامگذارى شده تا همواره و همه ساله ضمن بزرگداشت خاطره آن رادمرد بزرگ و جتهد و فيلسوف بلند آوازه ، از زحمات بى شائبه و ايثارگرانه طبقه عظيم معلمان كه وظيفه سنگين آموزش و پرورش كودكان ، نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم را بر عهده دارند قدردانى گردد .

مقام معلم مقام والايى است . . . مقامى است كه خداى تبارك و تعالى از آن تعظيم فرموده است .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 140

شغل معلمى يك شغل عمومى است براى انبياء گرفته تا اوليا تا فلاسفه و امام تا علما فرهنگى ها كه ماها انشاءالله باشيم .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 236

در عالم هيچ موجودى به پايه انسان نمى رسد و هيچ شغلى به پايه انسان سازى نمى رسد ، پس شغل بسيار بزرگ است بسيار شريف است . . . .

هر چه شغل عظيم باشد ، مسؤ وليت به همان مقدار بزرگ و عظيم است .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 237

نقش معلم در جامعه نقش انبياء است . انبياء هم معلم بشر هستند .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 239

معلم امانت دارى است كه انسان امانت اوست .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 27

همه سعادت ها و همه شقاوت ها انگيزه اش از مدرسه هاست و كليدش دست معلمين است .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 237

بايد معلمين

توجه داشته باشند اولا به شغل شريف خودشان كه شغل انبياست و ثانيا به مسؤ وليت خودشان كه همان مسؤ وليت انبياست . . . شما هم همان مسؤ وليت را داريد و همان شرافت را .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 237

كانه فرهنگ سايه اى است از نبوت و فرهنگى ها سايه اى هستند از نبى . اين سايه بايد عمل كند به آن طورى كه ذى ظل عمل كرد .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 237

23 ارديبهشت

لغو كاپيتولاسيون در ايران

به موجب لايحه كاپيتولاسيون اگر اتباع بيگانه در كشور ميزبان مرتكب جرمى شوند ، ميزبان حق محاكمه آنها را ندارد و مجرم بايد در كشور خودش محاكمه شود . به موجب اين لايحه ، آمريكاييان مقيم ايران از چنين امتيازى برخوردار شده بودند .

امام خمينى در آبان 1343 به اين لايحه شديدا اعتراض و آن را اقرار به مستعمره بودن ايران قلمداد كرد . اين اعتراض منجر به تبعيد ايشان به تركيه شد . حسنعلى منصور نخست وزير وقت كه مسبب تصويب لايحه و تبعيد امام قدس سره بود ، در همين سال به دست شهيد محمد بخارايى به هلاكت رسيد . لايحه كاپيتولاسيون در 23 ارديبهشت 1358 با تصويب شوراى انقلاب لغو شد .

اگر من بودم استعفا مى كردم ، اگر من نظامى بودم استعفا مى كردم ، من اين ننگ را قبول نمى كردم ، اگر من وكيل مجلس بودم استعفا مى كردم .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 106

مجلس به پيشنهاد دولت سند بردگى ملت ايران را امضاء

كرد ، اقرار به مستعمره بودن ايران نمود . سند وحشى بودن ملت مسلمان را به آمريكا داد ، قلم سياه كشيد بر جميع مفاخر اسلامى و ملى ما ، قلم سرخ كشيد بر تمام لاف و گزاف هاى چندين ساله سران قوم .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 109

من اعلام مى كنم كه اين راءى ننگين مجلسين ، مخالف اسلام و قرآن است و قانونيت ندارد ، مخالف راءى ملت مسلمان است . وكلاى مجلسين وكيل ملت نيستند ، وكلاى سرنيزه هستند ، راءى آنها در برابر ملت و اسلام و قرآن هيچ ارزشى ندارد .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 110

ملت ايران را از سگ هاى آمريكايى پست تر كردند . اگر چنانچه كسى سگ آمريكايى را زير بگيرد ، بازخواست از او مى كنند . اگر شاه ايران يك سگ آمريكايى را زير بگيرد بازخواست مى كنند و اگر چنانچه يك آشپز آمريكايى شاه ايران را زير بگيرد ، مرجع ايران را زير بگيرد ، بزرگتر مقام ما را زير بگيرد ، هيچ كس حق تعرض ندارد .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 13-12

25 ارديبهشت

لغو امتياز تنباكو

ناصرالدين شاه در يكى از سفرهاى اروپايى خود براى تاءمين هزينه سفر ، امتياز كشت و فروش توتون و تنباكو در ايران را به شركت رژى انگليس واگذار كرد كه درآمد هنگفتى را براى انگليس در پى داشت . در پى اعتراضات مردمى و علما نسبت به اين قرارداد ننگين ، آيت الله ميرزا حسن شيرازى در 25 ارديبهشت 1270 حكم تحريم استعمال تنباكو را اعلام نمودند و

ناصرالدين شاه مجبور شد تا قرارداد امتياز تنباكو را لغو كند .

پيرمردى (آيت الله ميرزاى حسن شيرازى ) وقتى كه ديد ايران در معرض فشار خارجى هاست و آن قرارداد ننگين را در آن زمان بسته بودند . . . يك سطر نوشت و همه قواى خارج و داخل نتوانستند در مقابل اين يك سطر استقامت كنند .

مرحوم ميرزاى بزرگ رحمه الله . . . تحريم كرد تنباكو را ، براى اين كه تقريبا ايران را در اسارت گرفته بودند به واسطه قرارداد تنباكو .

ايشان يك سطر نوشت كه تنباكو حرام است . . . و لغو شد آن قرارداد .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 175

خرداد

1 خرداد

آغاز محاصره اقتصادى ايران توسط آمريكا

شيطان بزرگ ، آمريكاى جنايتكار ، كه به ايران پس از انقلاب به چشم همان ايران دوران ستمشاهى مى نگريست ، در اول خرداد 1359 به دنبال شكست هاى سياسى و تبليغاتى خويش براى رهايى گروگان ها ، به (تحريم اقتصادى ) توسل جست ، اما از همان آغاز ، شكست چنين توطئه اى روشن بود . زيرا كه اين اقدام نمى توانست ايران را از خواسته هاى به حق خود باز دارد . امام راحل اين ترفند دشمن را به فال نيك گرفته آن را هديه اى الهى براى رسيدن به استقلال اقتصادى كشور دانستند .

ما از محاصرات اقتصادى نظامى . . . ابرقدرتها نمى ترسيم ، فرضا كه آنها وارد بشوند در اينجا ، ما قدرت در مقابلشان ايستادگى مى كنيم .

صحيفه

نور جلد 12 ، ص 92

. . . ما را نترسانيد از اينكه به شما براى خاطر انساندوستى گرسنگى مى دهيم تا بميريد ، نخير ، اينطور ، روزى ما با خداست و ما قدرت اين را داريم كه از اين زمين خدا روزيمان را بيرون بياوريم .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 12

فعالتر مى شويم ، به نفع ماست . . .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 158

من اعتقادم اين است كه اگر ما در محاصره اقتصادى ده سال ، پانزده سال واقع بشويم ، شخصيت خودمان را پيدا مى كنيم . . . وقتى اين احساس پيدا شد در يك ملتى كه من خودم بايد هر چيز مى خواهم تهيه كنم ، ديگران به من نمى دهند ، مغزها به راه مى افتد .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 77

اين محاصره اقتصادى را كه خيلى از آن مى ترسند من يك هديه اى مى دانم براى كشور خودمان . . . مهم اين است كه ما بفهميم ديگران به ما چيزى نمى دهند .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 77-78

محاصره اقتصادى كه شما مى كنيد و يك ملت مظلوم را مى خواهيد در تنگناى محاصره قرار بدهيد ، اين با چه اصل از اصول دنيا ، از قوانين دنيا منطبق است .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 154

دخالت شماها همه در كشور ما و حصر اقتصادى شماها ، در آن اراده ملت ما ، آن تصميم و اراده ملت ما اثر نخواهد كرد

و ما مهياى مرگ هستيم .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 154

3 خرداد

فتح خرمشهر

با آغاز جنگ تحميلى ، شهر خرمشهر ، پس از 35 روز پايدارى و مقاومت در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن بعثى درآمد . با آغاز عمليات هاى تهاجمى در سير كلى جنگ ، عمليات بيت المقدس با هدف آزادسازى بندر خرمشهر در بامداد روز 10 ارديبهشت ماه 1361 با رمز مقدس (ياعلى بن ابى طالب )آغاز شد . اين عمليات گسترده داراى 4 مرحله بود و رزمندگان كفر ستيز اسلام موفق شدند پس از 24 روز رزم شجاعانه ، اين شهر را كه 578 روز در اسارت دشمن بود ، در سوم خرداد همان سال به طور كامل از لوث متجاوزان بعثى پاك نمايند .

اين جانب با يقين به آن كه (ماالنصر الا من عندالله ) از فرزندان اسلام و قواى سلحشور مسلح كه دست قدرت حق از آستين آنان بيرون آمد و كشور بقية الله الاعظم (ارواحنالمقدمه الفدا)را از چنگ گرگان آدمخوار كه آلت هايى در دست ابرقدرتان خصوصا آمريكاى جهانخوار بيرون آورد و نداى الله اكبر را در خرمشهر عزيز طنين انداز كرد و پرچم پرافتخار لاااله الاالله را بر فراز آن شهر خرم كه با دست پليد جنايتكاران قرن به خون كشيده شده و خونين شهر نام گرفت تشكر كنم .

آنان به يقين تقدير ناجى بشريت و برپا كننده عدل الهى در سراسر گيتى روحى لتراب مقدمه الفدا مى باشند آنان به آرم (( ( ما رميت اذ رميت و لكن الله رمى ) )) مفتخرند .

مبارك باد و هزاران بار

مبارك باد بر شما عزيزان و نور چشمان اسلام اين فتح و نصر عظيم كه با توفيق الهى و ضايعات كم غنائم بى پايان و هزاران اسير گمراه و مقتولين و آسيب ديدگان بدبخت كه با فريب و فشار صدام تكريتى اين ابرجنايتكار دهر به تباهى كشيده شده اند سرافرازانه براى اسلام و ميهن عزيز افتخار ابدى به هديه آورديد .

مبارك باد بر فرماندهان قدرتمند كه فرماندهان چنين فداكارانى هستند كه ستاره درخشنده پيروزى هاى آنان بر تارك تاريخ تا نفخ صور افشانى خواهد كرد . صحيفه نور جلد 16 ، ص 154

كدام قدرت بزرگ است كه در دل اينها آنطور رعب و ترس مى افكند كه فوج فوج خود را تسليم مى كنند ؟ در صورتى كه آنها در پناهگاه هايى كه با همه جور تجهيزات مجهز بود ، زندگى مى كردند .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 165

14 خرداد

رحلت حضرت امام خمينى قدس سره

خورشيد فروزان عالم اسلام و ستاره درخشان عالم عرفان ، سرور مجاهدان راه حق ، رهبر كبير انقلاب و بنيانگذار مقدس جمهورى اسلامى ايران حضرت امام خمينى قدس سره ، پس از سال ها مبارزه در راه حق و متجلى ساختن اسلام ناب محمدى و خدمت صادقانه به مردم ، در شامگاه 13 خرداد 1368 ، به ملكوت اعلى پيوست و جهان اسلام را در سوگ خود نشاند .

من در ايام آخر عمر با اميدوارى كامل و سرافرازى از نبوغ شما به سوى دار رحمت حق كوچ مى كنم .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 269

با دلى آرام و قلبى مطمئن و روحى شاد و

ضميرى اميدوار به فضل خدا از خدمت خوهران و برادران مرخص و به سوى جايگاه ابدى سفر مى كنم و به دعاى خير شما احتياج مبرم دارم .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 204

با رفتن يك خدمتگزار در سد آهنين ملت خللى حاصل نخواهد شد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 204

سالها مى گذرد ، حادثه ها مى آيد

انتظار فرج از نيمه خرداد كشم

ديوان حضرت امام ، ص 154

14 خرداد

انتخاب حضرت آية الله خامنه اى به رهبرى انقلاب

پس از رحلت رهبر كبير انقلاب اسلامى ، حضرت امام خمينى قدس سره ، مجلس خبرگان رهبرى در روز 14 خرداد 1368 طى اجلاس ويژه اى مقام معظم رهبرى حضرت آية ا . . . خامنه اى (مد ظله العالى ) را به عنوان رهبر انقلاب اسلامى و جانشين امام امت برگزيد .

جناب عالى را يكى از بازوهاى تواناى جمهورى اسلامى مى دانم و شما را چون برادرى كه آشنا به مسائل فقهى و متعهد به آن هستيد و از مبانى فقهى مربوط به ولايت مطلقه فقيه جدا جانبدارى مى كنيد ، مى دانم .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 173

در بين دوستان و متعهدان به اسلام و مبانى اسلامى از جمله افراد نادرى هستيد كه چون خورشيد روشنى مى دهيد .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 173

انشاءالله تعالى خداوند امثال جناب عالى را كه جز خدمت به اسلام نظرى نداريد ، در پناه حفظ فرمايد .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 171

امام فرمودند:خلاء رهبرى پيش نمى آيد ، شما آدم داريد ، . .

. همين آقاى خامنه اى .

حاج احمد آقا نقل كردند كه وقتى ايشان (آيت الله خامنه اى ) در سفر كره (شمالى ) بودند و از تلويزيون امام مى ديدند ، آن منظره اى كه ايشان در كره با آن مردم و با سخنرانى ها و مذاكراتشان داشتند برايشان جاذب بود گفته بودند:الحق ايشان شايستگى رهبرى را دارد .

آيت الله هاشمى رفسنجانى ، جمهورى اسلامى ، 20 / 3/ 68

15 خرداد

قيام پانزدهم خرداد

سحرگاه 15 خرداد 1342 ، دژخيمان رژيم شاه به خانه ساده و بى آلايش امام قدس سره در قم يورش بردند و ايشان را كه سه روز پيش از آن به مناسبت عاشوراى حسينى در مدرسه فيضيه ، طى سخنان كوبنده اى پرده از جنايات شاه و عمالش برداشته بود ، دستگير و به زندانى در تهران منتقل كردند . چند ساعت پس از اين حادثه مردم قم ، تهران و . . . به خيابان ها ريختند ولى مزدوران شاه قلب 15 هزار مسلمان به پاخاسته را نشانه رفتند و آنها را به شهادت رساندند و اين روز ، به نقطه عطفى در تاريخ مبارزات انقلاب اسلامى تبديل شد .

پانزده خرداد يك نقطه عطفى است در تاريخ كشور ما كه از همان وقت شروع به فعاليت سياسى شد و روحانيون از همان وقت خودشان را مجهز كردند .

پانزده خرداد يك كه مصيبتى بود براى ملت ما ، لكن مبداء جنبش بود .

پانزده خرداد در عين حالى كه مصيبت بود لكن مبارك بود براى ملت كه منتهى شد به يك امر بزرگى و آن

استقلال كشور و آزادى براى همه مملكت .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 154

پانزده خرداد براى اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدئيت اسلام و راهنمايى روحانيت .

صحيفه نور جلد 7 ، ص 53

در حقيقت دستاورد نهضت پانزده خرداد 42 پيروزى بيست و دوم بهمن 57 بود .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 263

قيام پانزده خرداد اسطوره قدرت ستمشاهى را در هم شكست و افسانه ها و افسون ها را باطل كرد .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 165

اولين و مهمترين فصل خونين مبارزه در عاشوراى پانزده خرداد رقم خورد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 92

با فرا رسيدن پانزده خرداد ، خاطره غم انگيز و حماسه آفرين اين روز تاريخى تجديد مى شود . . . من روز پانزده خرداد را براى هميشه عزاى عمومى اعلام مى كنم .

صحيفه نور جلد 7 ، ص 5

ملت بزرگ ايران ، سالروز پانزده خرداد را كه يوم الله است ، زنده نگه مى دارد .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 181

20 خرداد

شهادت آية الله سعيدى

در ارديبهشت 1349 ، پس از آنكه رژيم شاه لايحه كاپيتولاسيون را تصويب كرد از سرمايه گذاران خارجى خواست تا در ايران سرمايه گذارى كنند . اين حركت مورد اعتراض علماى قم واقع شد . از جمله آيت الله سعيدى نيز عليه استعمار دست به تبليغات شديدى زد كه سرانجام رژيم شاه وى را دستگير و در قزل قلعه زندانى كرد و در زير شديدترين شكنجه ها ، در 20 خرداد 1349 به شهادت رساند .

.

. . بحمدالله تعالى توفيق كامل براى تربيت مؤ منين و ترويج ديانت مقدسه براى جناب عالى حاصل شده است .

من از افرادى مثل شما آنقدر خوشم مى آيد كه شايد نتوانم عواطف درونى را آن طور كه هست ابراز كنم .

خداوند متعال قادر است كه شماها خدمتگزاران به ديانت را مشمول عنايات خود فرموده و از رحمت خود همه را بهره مند فرمايد .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 147

اين تنها مرحوم سعيدى نيست كه با اين وضع اسف انگيز در گوشه زندان از پاى درمى آيد بلكه چه بسا افراد مظلوم و بى گناه به جرم حق گويى در سياه چال هاى زندان مورد ضرب و شتم و شكنجه هاى وحشيانه و رفتار غير انسانى قرار مى گيرد .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 154

27 خرداد

روز جهاد سازندگى

با فرمان حضرت امام در 27 خرداد 1358 ، جهاد سازندگى به منظور فراهم ساختن نهضتى همه جانبه در مبارزه با فقر و محروميت ، توسعه و عمران روستاها و حركت در جهت استقلال و خودكفايى از متن توده هاى محروم ، تاءسيس شد . از آن پس اين روز را در پاسداشت زحمات جهادگران مسلمان ، روز جهاد سازندگى ناميده اند .

اگر جهاد سازندگى در آن انحراف نباشد و براى خدا باشد اين همه جهادى است كه تواءم با جهاد اكبر هم هست .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 188

عشق جهاد در خدمت به اسلام و مردم ، چشم دل عشاق خدمت به دين و مردم را روشن نموده است .

صحيفه نور

جلد 21 ، ص 59

جهاد شمايل دنياى آزادى و استقلال در عرصه كار و تلاش و پيكار عليه فقر و تنگدستى و رذالت و ذلت است .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 59

31 خرداد

شهادت دكتر چمران

مجاهد خستگى ناپذير دكتر مصطفى چمران ، نماينده امام قدس سره در شوراى عالى دفاع و فرمانده جنگ هاى نامنظم جبهه كه سال ها در كنار رزمندگان لبنان عليه اسرائيل به جهاد پرداخته بود و از آغاز جنگ تحميلى حضورى هميشگى در پيكارهاى غرب و جنوب كشور داشت ، در 31 خرداد 1360 در جبهه دهلاويه هدف تركش خمپاره دشمن متجاوز قرار گرفت و به ملاء اعلى پيوست .

چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان را فدا كرد و در اين دنيا شرف را بيمه كرد و در آن دنيا هم رحمت خدا را بيمه كرد . ما و شما هم خواهيم رفت مثل چمران بميريد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 32

. . . ملت شهيد پرور ما سربازى را از دست داد كه در جبهه هاى نبرد با باطل چه در لبنان و چه در ايران حماسه مى آفريد و سرلوحه مرام او اسلام عزيز و پيروزى حق بر باطل بود .

او جنگجويى پرهيزكار و معلمى متعهد بود كه كشور اسلامى ما به او و امثال او احتياج مبرم داشت .

چمران عزيز با عقيده پاك خالص غير وابسته به دستجات و گروه هاى امثال او احتياج مبرم داشت .

چمران عزيز با عقيده پاك خالص غير وابسته به دستجات و گروه هاى سياسى

و عقيده به هدف بزرگ الهى ، جهاد را در راه آن از آغاز زندگى شروع و با آن ختم كرد .

او در جهاد ، با نور معرفت و پيوستگى به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار كرد او با سرافرازى زيست و باسرافرازى شهيد شد و به حق رسيد .

هنر آن است كه بى هياهوهاى سياسى و خودنمايى هاى شيطانى براى خدا به جهاد برخيزد و خود را فداى هدف كند و اين هنر مردان خداست .

او (چمران ) در پيشگاه خداى بزرگ با آبرو رفت ، روانش شاد و يادش بخير .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 26

عزل بنى صدر

در پى رسوايى همكارى ابوالحسن بنى صدر با منافقين و مواضع خصمانه وى عليه نظام اسلامى ، حضرت امام قدس سره در 20 خرداد 1360 وى را از فرماندهى كل نيروهاى مسلح بركنار كرد و آنگاه پس از راءى مجلس شوراى اسلامى مبنى بر عدم كفايت سياسى وى ، در 31 خرداد 1360 با حكم امام قدس سره از رياست جمهورى اسلامى ايران عزل شد .

ستاد مشترك نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران

آقاى ابوالحسن بنى صدر از فرماندهى نيروهاى مسلح بركنار شده اند .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 274

پس از راءى اكثريت قاطع نمايندگان محترم مجلس شوراى اسلامى مبنى بر اين كه آقاى ابوالحسن بنى صدر براى رياست جمهورى اسلامى ايران كفايت سياسى ندارد ايشان را از رياست جمهورى اسلامى ايران عزل نمودم .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 25

تير

6 تير

سوء قصد به آيت الله خامنه اى

روز 6 تيرماه 1360 ، حضرت آية ا . . . خامنه اى ، نماينده وقت حضرت امام قدس سره در شوراى عالى دفاع و امام جمعه تهران در حين سخنرانى در مسجد ابوذر تهران ، مورد سوء قصد ناجوانمردانه گروهگ فرقان قرار گرفت اما مشيت الهى بر اين قرار داشت كه اين گوهر گرانبها را حفظ نمايد تا سكاندارى كشتى انقلاب را پس از رحلت انقلاب حضرت امام خمينى ، عهده دار گردد .

شما كه از سلاله رسول اكرم و خاندان حسين بن على هستيد ، جرمى جز خدمت به اسلام و كشور اسلامى نداريد .

سرباز فداكار در جبهه جنگ و معلمى آموزنده در محراب و خطيبى توانا در جمعه

و جماعات و راهنمايى دلسوز در صحنه انقلاب مى باشيد .

به كسى سوء قصد كردند كه آواى دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمين جهان طنين انداز است .

من به شما خامنه اى عزيز تبريك مى گويم كه در جبهه هاى نبرد با لباس سربازى و در پشت جبهه با لباس روحانى به اين ملت مظلوم خدمت نموده .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 41

7 تير

انفجار دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى

در هفتم تيرماه 1360 ، دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى در حالى كه جمعى از بلند پايه ترين و دلسوزترين مسؤ ولان نظام همچون آية الله دكتر بهشتى در آن جلسه داشتند ، با بغض منافقان از خدا بى خبر منفجر شد و 72 يار عزيز انقلاب و امام ، با ذكر خدا برلب و بدن هاى پاره پاره به ديدار محبوب شتافتند . مردم انقلابى ايران در پى اين حادثه ، مجالس عزادارى با شكوهى برگزار كردند و نفرت عميق خود را از دشمنان انقلاب و به ويژه منافقين ابراز داشتند .

ملت ايران در اين فاجعه بزرگ 72 تن بيگناه به عدد شهداى كربلا از دست داد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 52

سيه روزان انفجارى ايجاد كردند كه نور خدا را فراموش نمايند و خداوند قادر به دست مبارك حزب الله انفجارى در واكنش آن ايجاد فرمود كه انقلاب اسلامى و همه نهادهاى آن چون سدى آهنى وصفى مرصوص از آسيب دهر مصون ماند .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 216

شهادت آيت الله دكتر بهشتى و 72 تن از ياران انقلاب

آيت الله دكتر سيد محمد حسينى بهشتى از ياران وفادار و فداكار امام خمينى قدس سره و از چهره هاى درخشان انقلاب اسلامى بود كه از آغاز نهضت اسلامى در ميدان مبارزه حضورى فعال داشت . آن بزرگوار علاوه بر اجتهاد در فقه ، در تفسير و فلسفه صاحب نظر بود پس از پيروزى انقلاب عضويت در شوراى انقلاب و سپس عالى ترين مقام قضايى كشور را عهده دار شد . ايشان به عنوان يكى از رهبران فكرى انقلاب همواره مورد خشم استكبار جهانى بود تا

اين كه در شامگاه هفتم تير 1360 به دست عمال آمريكا به همراه 72 تن از ياران و دلسوزان به فوز شهادت نائل آمد .

شهيد بهشتى كه مظلوم زيست و مظلوم مرد و خار در چشم دشمنان اسلام بود .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 52

اشخاصى كه براى خدمت خودشان را حاضر كرده بودند و خدمتگزار اين كشور بودند اشخاصى بودند كه آنقدرى كه من از آنها مى شناسم از ابرار بوده اند از اشخاص متعهد بوده اند كه در راءس آنها مرحوم شهيد بهشتى است .

ايشان را من بيست سال بيشتر مى شناختم مراتب فضل ايشان و مراتب تفكر ايشان و مراتب تعهد ايشان بر من معلوم بود .

آنچه كه من راجع به ايشان متاءثر هستم شهادت در مقابل او ناچيز است و آن مظلوميت ايشان در اين كشور بود .

من او را يك فرد مجتهد متعهد متدين علاقه مند به ملت ، علاقه مند به اسلام و به درد بخور براى جامعه خودمان مى دانستم .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 44

روز قوه قضائيه

جهت ارج نهادن به مقام والاى قضاء و قضاوت و تكريم از مقام شامخ شهيد مظلوم آيت الله دكتر بهشتى ، رئيس ديوان عالى كشور ، هفته اول تير ماه به عنوان هفته قوه قضائيه نامگذارى شده است . قوه قضائيه قوه اى است مسقل كه پشتيبان حقوق فردى و اجتماعى و مسؤ ول تحقق بخشيدن به عدالت است . شرح وظايف اين قوه در اصل 156 قانون اساسى آمده است .

متصديان امور و شورايعالى قضايى

. . . با مفسدان و گروهك هاى فاسد و مفسد با شدت عمل رفتار كنند مگر آنكه توبه كنند و ثابت شود كه توبه آنها جدى است كه با ضمانت مى شود آزاد كرد .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 204

قاضى پس از شرايط معتبره شرعيه بايد در اجراى موازين قضايى سخت و صلب باشد ، نه تحت تاءثير عواطف و جوسازى هاى بى مورد واقع شود و از اجراى احكام خدا سرپيچد و نه با جوسازى هاى منحرفان و انتقامجويان ، برخلاف موازين الهى از رحمت بر بندگان خدا دريغ كند كه هر دو طرف افراط و تفريط ، برخلاف عدل الهى است .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 107

استقلال قوه قضائيه معنايش اين است كه اگر قاضى حكمى كرد . احيانا رسيد به آن حكم مرجع دارد و غير از آن ، هيچ كس حق دخالت ندارد .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 87

قوه قضائيه كه ملجاء و پناهگاه مردم ستمديده است ، قوه اى است مستقل و هيچ مقامى حق دخالت در آن را ندارد و اگر كسانى پيدا شوند كه ندانسته در امور قضايى دخالت مى كنند ، بايد بدانند كه برخلاف دستورات شرعيه و نظام جمهورى اسلامى عمل كرده اند . و اگر دانسته تخلف مى كنند مستحق عقاب و تعقيب اند .

صحيفه نور جلد 18 ، 243

مجلات و روزنامه ها و رسانه هاى گروهى توجه داشته باشند كه تضعيف قوه قضائيه برخلاف موازين اسلامى است و از پخش چيزهايى كه موجب تضعيف يا توهين مقام قضاست احتراز كنند .

صحيفه

نور جلد 18 ، ص 243

احدى حق دخالت در امر قضا را ندارد و دخالت كردن خلاف شرع است و جلوگيرى از حكم قضاوت هم خلاف شرع است .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 87

11 تير

شهادت آيت الله صدوقى

آيت الله محمد صدوقى ، امام جمعه يزد و نماينده حضرت امام قدس سره در آن استان در روز تير 1361 مصادف با دهم ماه مبارك رمضان پس از اقامه نماز جمعه به دست منافقين جنايتكار به لقاءالله پيوست . آن عالم وارسته علاوه بر كمك به محرومان جامعه در پشتيبانى از جبهه هاى نبرد نقش فعالى داشت و در عمليات بيت المقدس با حضور خويش در كنار فرماندهان و رزمندگان ، مايه آرامش آنان بود .

چه كسى اولى به شهادت است در عصرى كه استكبار جهانى و فرزندان خلف آن در داخل و خارج ، اسلام را تهديد مى كند از امثال شهيد بزگوار ما و فقيه متعهد و فداكار اسلام شهيد صدوقى عزيز رضوان الله عليه .

شهيد بزرگى كه در تمام صحنه هاى انقلاب حضور داشت و يار و مددكار گرفتاران و مستمندان بود و وقت عزيزش صرف در راه پيروزى اسلام و رفع مشكلات انقلاب مى شد و براى خدمت به خلق و انقلاب سر از پا نمى شناخت .

در جبهه ها او و دوستان او و امثال او بودند كه هر چند يك دفعه سركشى كرده و آرامش قلب خلق الله بودند .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 219

12 تير

سقوط هواپيماى مسافربرى ايران بوسيله آمريكا

12 تيرماه 1367 هواپيماى ايرباس هواپيمايى جمهورى اسلامى ايران (هما) با275 مسافر و 16 خدمه فرودگاه بندر عباس را به مقصد دوبى ترك كرد . اما دقايقى پس از اوج گيرى هواپيما ، مورد اصابت دو فروند موشك سطح به هواى ناو جنگى آمريكا قرار گرفت

و در نزديكى تنگه هرمز و جزيره ايرانى (هنگام ) سقوط كرد و همه سرنشينان هواپيما به شهادت رسيدند .

از افتخارات بزرگ ملت ما اين است كه در برابر بزرگترين نمايش قدرت و آرايش ناوهاى جنگى آمريكا و اروپا در خليج فارس صف آرايى نمود .

به نظام هاى آمريكايى و اروپايى اخطار مى كنم كه تا دير نشده و در باتلاق مرگ فرو نرفته ايد از خليج فارس بيرون رويد . هميشه اين گونه نيست كه هواپيمايى مسافربرى ما توسط ناوهاى جنگى شما سرنگون شود كه ممكن است فرزندان انقلاب ناوهاى جنگى شما را به قعر آب هاى خليج فارس بفرستند .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 237

21 تير

كودتاى نافرجام پايگاه شهيد نوژه

اين كودتا با هدايت استكبار جهانى و توسط مزدوران داخلى با هدف براندازى نظام جمهورى اسلامى طراحى شد . مركز اصلى آن پايگاه هوايى شهيد نوژه همدان و قرار بود تا بيت حضرت امام و مراكز مهم سياسى كشور با هواپيماهاى اين پايگاه و پشتيبانى هواپيماهاى خارجى ، بمباران شود . اما با عنايت الهى و افشاى طرح كودتا توسط عناصر متدين ارتش ، آن توطئه در 21 تير 1359 در نطفه خفه شد .

اين اشخاصى كه خيال كردند كه يك كودتايى بكنيم و يك چند نفر را بكشيم و يك مثلا جاهايى را بكوبيم اينها خيال مى كنند كه يك جاست مركز ، يك محله است مركز يا چند محله است مركز . . . . حالا همه خانه ها مركز است همه افراد ملت ما سپاه اسلام هستند .

صحيفه نور جلد 12

، ص 236

بنا بود يك كودتايى مثلا همه طرفه بكنند ، خداى تبارك و تعالى با ما همكارى كرد و كشف شد و بسيارى از اين جنايتكاران گرفتار شدند .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 244

23 تير

گشايش مجلس خبرگان رهبرى

از آنجا كه مطابق اصل 107 قانون اساسى جمهورى اسلامى ، پس از حضرت امام قدس سره ، تعيين رهبر بر عهده خبرگان منتخب مردم مى باشد ، اولين دوره مجلس خبرگان رهبرى در 23 تيرماه 1362 گشايش يافت .

مجلسى كه براى ادامه نظام جمهورى اسلامى و شرعيت بخشيدن به آن ، نقش اساسى دارد .

مجلسى كه علاقه مندان به اسلام و جمهورى اسلامى دل بدان بسته و مخالفان و دشمنان آن چشم به آن دوخته اند .

شما اى فقهاى شوراى خبرگان ! آغاز به كارى كرديد كه سرنوشت اسلام و ملت رنجيده و شهيد داده و داغديده گرو آن است .

تاريخ و نسل هاى آينده درباره شما قضاوت خواهند كرد و اولياء بزرگ خدا ناظر آراء و اعمال شما مى باشند . (( والله من ورائهم محيط و رقيب )) .

مجلس خبرگان يك مجلسى است كه بايد شما و ملت بدانند كه اين مجلس پشتوانه كشور است براى حفظ امنيت كشور و حفظ استقلال كشور و حفظ آزادى براى كشور .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 89

27 تير

پذيرش قطعنامه 598 توسط ايران

به دنبال افزايش كمكهاى همه جانبه استكبار به رژيم عراق ، به كارگيرى وسيع دشمن از سلاح شيميايى و نيز سرنگونى هواپيماى مسافربرى ايران توسط آمريكا ، امام خمينى در راستاى عمل به تكليف الهى همراه با رعايت مصلحت اسلام و كشور ، در 27 تير 1367 قطعنامه 598 سازمان ملل متحد مبنى بر خاتمه جنگ بين ايران و عراق را پذيرفتند .

خدا مى داند كه اگر نبود انگيزه اى كه همه ما و

عزت و اعتبار ما بايد در مسير مصلحت اسلام و مسلمين قربانى شود هرگز راضى به اين عمل نمى بودم و مرگ شهادت برايم گواراتر بود ، اما چاره چيست كه همه بايد به رضايت حق تعالى گردن نهيم ،

صحيفه نور جلد 20 ، ص 239-238

قبول قطعنامه از طرف جمهورى اسلامى ايران به معناى حل مساءله جنگ نيست ، با اعلام اين تصميم حربه تبليغات جهانخواران عليه ما كند شده است .

من باز مى گويم كه قبول اين مساءله براى من از زهر كشنده تر است ولى راضى به رضاى خدايم و براى رضايت او اين جرعه را نوشيدم .

در قبول اين قطعنامه فقط مسؤ ولين ايران به اتكاء خود تصميم گرفته اند و كسى و كشورى در اين امر مداخله نداشته است .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 240

فرزندان انقلابى ام !اى كسانى كه لحظه اى حاضر نيستيد كه از غرور مقدستان دست برداريد!شما بدانيد كه لحظه لحظه عمر من در راه عشق مقدس خدمت به شما مى گذرد . مى دانم كه به شما سخت مى گذرد ولى مگر به پدر پير شما سخت نمى گذرد ؟ مى دانم كه شهادت شيرين تر از عسل در پيش شماست ، مگر براى اين خادمتان اين گونه نيست ؟ ولى تحمل كنيد كه خدا با صابران است . بغض و كينه انقلابى تان را در سينه ها نگه داريد ، با غضب و خشم بر دشمنانتان بنگريد و بدانيد كه پيروزى از آن شماست .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 241

ما خواستيم به دنيا ثابت

كنيم كه صدام معتقد به مجامع بين المللى نيست .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 241

روز نيروى انتظامى

براساس قانون مصوب مجلس شوراى اسلامى ، نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران سازمانى است مسلح در تابعيت فرماندهى كل قوا و وابسته به وزارت كشور كه فرمانده آن از طرف فرمانده كل قوا منصوب مى شود . هدف از تشكيل نيروى انتظامى ، استقرار نظم و امنيت ، تاءمين آسايش عمومى و فردى ، نگهبانى و پاسدارى از دستاوردهاى انقلاب اسلامى در چارچوب قانون و در قلمرو كشور جمهورى اسلامى ايران است .

قواى انتظامى براى انتظام يك كشور است ، براى حفظ مردم است ، براى حفظ جان و مال مردم است

صحيفه نور جلد 8 ، ص 166

امروز روزى است كه ملت با اين قشرهاى انتظامى رفيقند و دوستند و برادرند . آنها مى خواهند حفظ كنند اين انتظامات را براى ملت .

ملت وقتى ديد كه اين طايفه خدمتگزار او هستند و محبت به او مى كنند نسبت به كسى كه خدمت به او مى كند ، حفظ مى كند نظم مملكتش را ، قهرا علاقمند مى شود .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 207-208

مرداد

5 مرداد

اقامه اولين نماز جمعه

پس از پيروزى انقلاب اسلامى ، اولين نماز جمعه با حكم امام خمينى قدس سره و به امامت آية الله سيد محمود طالقانى قدس سره در پنجم مرداد ماه 1358 در دانشگاه تهران اقامه شد .

بحمدالله در اين نهضت نماز جمعه با محتواى حقيقى آن تحقق يافت . . . نماز جمعه در راءس همه امور است .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 151

نماز جمعه يك اجتماع سياسى ، نماز جمعه يك عبادت سرتاپا سياسى است

.

صحيفه نور جلد 18 ، ص 276

بايد سعى شود خطبه ها پرمحتوا باشد ، در خطبه ها هم بايد امر به تقوا . . . شود و هم مردم را به وحدت و حضور در صحنه دعوت نمايند .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 83

ائمه جمعه و جماعات مردم را ارشاد كنند و حضور آنها را در صحنه گوشزد كنند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 251

نماز جمعه موجب شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترين وجه براى مردم گفته شود .

صحيفه نور جلد 7 ، ص 262

مردم را در خطبه هاى نماز به وظايف خطيرى كه دارند آشنا سازيد و از توطئه هاى دشمنان اسلام و مملكت آگاه كنيد و به اتحاد و وحدت كلمه دعوت نماييد .

صحيفه نور جلد 10 ، ص 188

نماز جمعه كه نمايشى از قدرت سياسى و اجتماعى اسلام است بايد هر چه شكوهمندتر و پر محتواتر اقامه شود . ملت ما گمان نكنند كه نماز جمعه يك نماز عادى است .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 97

نماز جمعه با شكوهمندى كه دارد براى نهضت كوتاه عمر ما يك پشتوانه محكم و در پيشبرد انقلاب اسلامى ما عامل مؤ ثر و بزرگى است .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 97

اجتماع كنيد ، نمازهاى جمعه را با شكوه بجا بياوريد .

ملت عظيم و عزيز با شركت خود ، بايد اين سنگر اسلامى را هر چه عظيم تر و بلندپايه تر حفظ نمايند تا به بركت آن توطئه هاى خائنانه و دسيسه هاى مفسدان خنثى شود .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 97

عمليات مرصاد

پس از قبول قطعنامه از سوى ايران ، 4 الى 5 هزار نفر از منافقين با پشتيبانى همه جانبه رژيم بعث عراق ، از سر پل ذهاب وارد كشور شده و به خيال فتح سه روزه تهران شروع به پيشروى كردند تا اينكه نيروهاى سپاه اسلام با پشتيبانى هوانيروز و نيروى هوايى موفق شدند در 5 مرداد 1367 در گردنه حسن آباد (20 كيلو مترى اسلام آباد) آنان را محاصره كرده و 2500 نفر از آنها را كشته و بقيه را مجروح و فرارى دهند . و بيش از چهارصد دستگاه خورو ، نفربر و تانك آنها را منهدم سازند .

عمليات مرصاد با رمز مقدس ياعلى بن ابيطالب انجام شد .

ننگتان باد اى تفاله هاى شيطان و عارتان باد اى خود فروختگان به جنايتكاران بين المللى كه در سوراخ ها خزيده و در مقابل ملتى كه در برابر ابرقدرتها برخاسته است ، به خرابكارى هاى جاهلانه پرداخته اند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 51

اين طرفدارهاى آمريكا كه خودشان را طرفدار خلق مى دانند اينها يا افراد كوچك و حتى طفل هاى شيرخوار را هدف قرار مى دهند يا اشخاصى كه بخواهند برايشان جرمى ثابت كنند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 255

اين مدعى هاى مجاهدت براى خلق و براى مستضعفين ، آن چيزى را كه وجهه قرار دادند و هدف قرار دادند ضربه زدن به همين چيزهايى كه مال مستضعفين است .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 179

اينان از اول تاكنون اسلام را وسيله اهداف شوم خود كرده و قرآن و

نهج البلاغه را به بازى گرفته و جوانان پاكدل را به دام خود انداخته اند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 162

آنهايى كه دعوى خدمت به خلق مى كردند و فدايى خلق بودند و مجاهد براى خلق ملت ما ديد كه اينها يك جنايتكارانى هستند كه برضد خلق هستند و به نفع قدرتهاى بزرگ تاكنون كار كرده اند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 119

منافق ها هستند كه بدتر از كفارند .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 201

در اسلام از منافقين بيشتر تكذيب شده است و منافق اوضح مصاديق كفر است .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 133

11 مرداد

شهادت آية الله شيخ فضل الله نورى

آيت الله شيخ فضل الله نورى از مجتهدان برجسته و مبارز در انقلاب مشروطه بود كه پس از پيروزى آن انقلاب ، با مشاهده روشنفكران غربزده در مجلس رهبرى انقلاب ، به مخالفت با آنان پرداخت و خواستار مشروطه مشروعه بر پايه مبانى اسلام شد . اما سرانجام او را به اتهام ضديت با مشروطه در 11 مرداد 1288 به دار آويخته و به شهادت رساندند .

در همان وقت كه ايشان اين امر را فرمود و متمم قانون اساسى هم از كوشش ايشان بود ، مخالفين ، خارجى ها كه يك همچو قدرتى را در روحانيت مى ديدند كارى كردند در ايران كه شيخ فضل الله مجاهد مجتهد داراى مقامات عاليه را يك دادگاه درست كردند و يك نفر منحرف ، روحانى نما ، او را محاكمه كرد و در ميدان توپخانه شيخ فضل الله را در حضور جمعيت به دار كشيدند .

صحيفه

نور جلد 13 ، ص 175 - 176

مرحوم حاج شيخ فضل الله نورى در ايران براى خاطر اينكه مى گفت بايد مشروطه مشروعه باشد و آن مشروطه اى كه از غرب و شرق به ما برسد قبول نداريم در همين تهران به دار زدند .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 135 - 136

اين جوى كه ساختند در ايران و در ساير جاها اين جو اسباب اين شد كه آقا شيخ فضل الله را با دست بعضى از روحانيون خود ايران محكوم كردند و بعد او را آوردند در وسط ميدان و به دار كشيدند و پاى آن هم ايستادند كف زدند و شكست دادند اسلام را در آنوقت و مردم غفلت داشتند از اين عمل حتى علما هم غفلت داشتند .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 181

مرحوم شيخ فضل الله رحمه الله ايستاد كه مشروطه بايد مشروعه باشد ، بايد قوانين موافق اسلام باشد .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 175

مرحوم آقاشيخ فضل الله كه آن وقت يك آدم شاخصى در ايران بود و مورد قبول بود ، همچو جوسازى كردند كه در ميدان ، علنى ايشان را به دار زدند و پاى آن هم كف زدند ، و اين نقشه اى بود براى اينكه اسلام را منعزل كنند و كردند .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 181

14 مرداد

نهضت مشروطه

انقلاب مشروطه ايران در عصر قاجار ، واكنشى بود نسبت به رفتار ظالمانه شاهان قاجار و استبداد حكام ولايات . اين انقلاب با اعتراض مردم به رهبرى روحانيت آغاز شد و اولين خواسته آنها ، حكومت پارلمانى و انتخاب بود

. مظفرالدين شاه براى حفظ حكومت خود تمامى خواسته هاى مردم مبنى بر برگزارى انتخابات و تشكيل مجلس را در 24 مرداد 1285 پذيرفت . اين انقلاب پس از پيروزى ، دستخوش انحراف غربزدگان شد به نحوى كه رهبران اصلى اين انقلاب مثل شهيد شيخ فضل الله نورى را به اتهام ضديت با مشروطه به دار آويختند .

اگر در صدر مشروطه علما آمده بودند در ميدان ، مؤ منين آمده بودند ، روشنفكرهاى متعهد آمده بودند و مسلمانهاى متعهد آمده بودند و قبضه كرده بودند مجلس را و نگذاشته بودند كه ديگران بيايند و مجلس را بگيرند ، ما به اين روزگار نمى رسيديم .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 7

اگر شما ، اگر ملت اين طايفه را (روحانيون ) حفظ نكنيد بدانيد كه سرنوشت شما سرنوشت زمان مشروطه خواهد شد ، كه روحانيون اين كار را درست كردند و دست استبداد را كوتاه كردند لكن دوباره بواسطه اينكه ملت مجتمع نبود و با روحانيت آنطور سازش ، اطاعت محكم نداشت . . . ديگران آمدند و مشروطه را همان استبداد غليظتر با اسم مشروطه .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 222

در مشروطه بعد از اينكه ابتداء پيش رفت ، دست هايى آمد و تمام مردم ايران رابه دو طبقه تقسيم بندى كرد ، نه ايران تنها ، از روحانيون بزرگ نجف يك دسته طرفدار مشروطيت ، يك دسته دشمن مشروطه ، علماى خود ايران يك دسته طرفدار مشروطه ، يك دسته مخالف مشروطه . . . و اين

يك نقشه اى بود كه نقشه هم تاءثير كرد و نگذاشت كه مشروطه به آنطورى كه علماء بزرگ طرحش را ريخته بودند ، عملى بشود .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 135

اين مسايل به عهده علما و خصوصا ائمه جمعه است كه همه دست در دست يكديگر بدهند تا انقلاب محفوظ بماند و مثل زمان مشروطيت نشود كه آنها كه اهل كار بودند ماءيوس بشوند و كنار بروند ، كه در زمان مشروطيت همين كار را كردند و مستبدين آمدند و مشروطه خواه شدند و مشروطه خواهان را كنار زدند .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 151

نگرانى من از اين است كه نكند سستى كنيم و در پياده كردن اسلام دقت لازم را ننماييم بعدا اشكال پيش بيايد ، نكند مثل مشروطه شود كه آقايان تلاش كردند و مشروطه را بنا گذاشتند . آنوقت چند نفر از سياسيون مستبد مشروطه خواه شدند و حكومت را گرفتند و هر دوره مجلس را بدتر از دوره قبل تشكيل دادند .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 178

اگر در هر شهرى و استانى چند نفر مؤ ثر ، افكار مثل مدرس شهيد را داشتند ، مشروطه به طور مشروع و صحيح پيش مى رفت و قانون اساسى با متمم آن دستخوش افكار غربى . . . نمى گرديد .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 231

اگر مؤ منين كنار بروند ، آنهايى كه متعهد به اسلام هستند كنار بروند و اينها بيايند و قبضه كنند ، مثل صدر مشروطه كه رفتند كنار اشخاصى كه متعهد بودند و قبضه كردند مشروطه را آنهايى

كه متعهد به اسلام نبودند .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 7

اگر روحانيون ، ملت ، خطبا ، علما ، نويسندگان ، روشنفكران متعهد سستى بكنند و از قضاياى صدر مشروطه عبرت نگيرند ، به سر اين انقلاب آن خواهد آمد كه بر سر انقلاب مشروطه آمد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 22

شهريور

3 شهريور

شهادت حاج مهدى عراقى

حاج مهدى عراقى از پيشتازان مبارزه عليه رژيم سفاك پهلوى و از ياران نزديك حضرت امام كه در تاءمين منابع مالى نهضت نقش فعالى داشت ، پس از سالها مبارزه و تلاش ، در 3 شهريور 1360 به دست گروهك منحرف فرقان به همراه فرزندش حسام به شهادت رسيد .

مهدى عراقى يك نفر بود او به تنهايى بيست نفر بود .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 279

او مى بايست شهيد مى شد ، براى او مردن در رختخواب كوچك بود .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 279

من مرحوم عراقى را از آن اولى كه نهضت شروع شد و تماس با ما داشتند ، مى شناختم و انصافا مردى بود كه عمرش را صرف خدمت به اسلام كرد .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 82

8 شهريور

شهادت شهيد رجايى و باهنر

به دنبال عزل بنى صدر از رياست جمهورى ، شهيد رجايى با راءى اكثريت مردمم به رياست جمهورى انتخاب شد . دشمنان قسم خورده انقلاب كه توان تحمل وجود چنين عنصر ارزشمند و دلسوزى رانداشتند ، در هشتم شهريور ماه 1360 او را به همراه يار ديرينه اش شهيد محمد جواد باهنر در انفجار دفتر نخست وزيرى به شهادت رساندند .

مرحوم آقاى رجايى كه همه مى دانيد چقدر مرد متعهدى و خدمتگزارى بود و واقعا معلم اخلاق بود و اعمال خودش . و همين طور آقاى باهنر كه مرد دانشمند متعهد و معلمى بود .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 82

من در مطالعاتى كه در ايشان (شهيدرجايى ) كردم به نظرم آمد كه از حال دستفروشى اش تا حال رياست

جمهور ، در روح او تاءثيرى حاصل نشد .

اين طور نبود كه رياست در آنها تاءثير كرده باشد ، آنها در رياست تاءثير كرده بودند؛يعنى آنها رياست را آورده بودند زير چنگ خودشان ، رياست آنها را نبرده بود تحت لواى خودش . و اين يك درسى است كه انسان بايد از اينها ياد بگيرد .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 35

در عين حال كه شهادت اين دو بزرگوار براى من بسيار مشكل است . . . مى دانم كه آنها به رفيق اعلى متصل شده اند و براى آنها آرامش هست . . .

كشور ما و ملت ما با تمام قدرت ايستاده اند تا همچو شهدايى تقديم كنند و هيچ راه عقب نشينى ندارند و فكر نمى كنند به سستى .

كوردلانى كه گمان كرده اند كه جمهورى اسلامى با نبود چند نفر از بين خواهد رفت و سقوط خواهد كرد ، آنها افكارشان ، افكار اسلامى نيست و از اسلام خبرى ندارند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 113

آقاى رجايى و آقاى باهنر هر دو شهيدى هستند كه با هم در جبهه هاى نبرد با قدرت فاسد هم جنگ و همرزم بودند . . . و خداوند خواست كه با هم از اين دنيا هجرت كنند و به سوى او هجرت كنند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 112

مادام كه ايشان در خط اسلام عزيز و پيرو احكام مقدس آن مى باشند و از قانون اساسى ايران تبعيت و در مصالح كشور و ملت عظيم الشاءن

در حدود اختيارات قانونى خويش كوشا باشند و از فرامين الهى و قانون اساسى تخطى ننمايند اين نصب و تنفيذ به قوت خود باقى است . و اگر خداى ناخواسته بر خلاف آن عمل نمايد مشروعيت آن را خواهم گرفت .

من اميدوارم كه در حفظ اين امانت الهى و مسؤ وليتى كه ملت برعهده ايشان گذاشته است با تمام توان نموده و از آن پاسدارى نمايد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 76

هفته دولت

در گراميداشت خاطره شهيدان رجايى و باهنر ، هفته اول شهريور ماه به عنوان هفته دولت نامگذارى شد تا يادآور خاطرات تلخ و جانگداز آن دوران ، دوران تلاش و سخت كوشى عناصرى دلسوز و ايثارگر در نظام اجرايى انقلاب كه همه تلاششان رفع مشكل محرومان و خدمت به مردم بود ، باشد .

خدمتگزار باشيد به اين ملتى كه آن دست هاى خيانتكار را قطع كرد و اين امانت را به شما سپرد . شما الان امانت بزرگى از دست اين ملت تحويل گرفتيد و مقتضاى امانتدارى اين است كه آن رابه طور شايسته حفظ كنيد و به طور شايسته به نسل آينده و دولت هاى آينده تحويل بدهيد .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 83

شما براى اسلام مى خواهيد خدمت كنيد ، نمى خواهيد كه براى خودتان كارى بكنيد . شما مى خواهيد براى اين ملت محروم در طول تاريخ خدمت بكنيد .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 83

شما بايد دائما مسائلى را كه خدمت هايى را كه كرديد و من مى دانم خدمت هاى بسيار زياد و ارزنده اى بوده است

اينها را ذكر كنيد براى مردم .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 34

مردم اين دولت و اين جمهورى را بپا كردند و آن هم نه همه مردم اين مردم پابرهنه ، فشار انقلاب روى دوش اين محرومين بوده . . . بنابراين دولت شما دولت محرومين است ؛يعنى ، بايد براى محرومين كار بكيند .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 35

بايد فكر اين معنا بكنيد كه خدمت كنيد به كشور ، خدمت بكنيد به ملت كه بعد از خود شما مثل مرحوم رجايى ، مردم شهادت فعلى و عملى بدهند بر اين كه شما خوبيد تا خداى تبارك در محضرش شما را قبول كند .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 268

ما هر چه خدمت بكنيم به اين ملت ، كم خدمت كرده ايم ، براى اين كه اين ملت بود كه همه اين گرفتارى ها به دست او رفع شد . دولت شاهنشاهى به دست آنها ساقط شد و ما هر چه داريم از آنهاست .

ما بايد خدمتگزار باشيم ، واقعا خدمتگزار باشيم و هر چه خدمت بكنيم باز كم است .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 36

امروز حفظ اين دولت يك واجب شرعى است .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 185

14 شهريور

شهادت آية الله قدوسى

آية الله حاج شيخ على قدوسى كه در ميدان مبارزه عليه رژيم ستمشاهى همواره از پيشگامان بود ، پس ازپيروزى انقلاب ، به فرمان امام خمينى به دادستانى كل انقلاب منصوب شد و پس از 31 ماه خدمت صادقانه در سنگر قضاوت ، در 14 شهريور 1360

، ناجوانمردانه بر اثر انفجار يك بمب آتش زا در دادستانى كل انقلاب به فيض عظيم شهادت نائل آمد .

شهيدى عزيز كه ساليان دراز در خدمت اسلام بود .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 122

آن بزرگوار را به تقوا و حسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد در راه هدف مى شناختم .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 122

شهادت بر او مبارك ، و فود الى الله و خروج از ظلمات به سوى نور بر او ارزانى باد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 122

17 شهريور

جمعه خونين هفده شهريور

در روز جمعه 17 شهريور ماه 1357 ، رژيم خون آشام پهلوى ، اجتماع تظاهر كنندگان در ميدان ژاله تهران را از زمين و هوا به رگبار گلوله بست و با شهادت قريب چهار هزار نفر و هزاران زخمى يكى از بزرگترين فجايع تاريخ انقلاب را به وجود آورد . اين ميدان بعد از اين حادثه به ميدان شهدا تغيير نام يافت .

اى كاش خمينى در ميان شما بود و در كنار شما در جبهه دفاع براى خداى تعالى كشته مى شد .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 100

17 شهريور مكرر عاشورا و ميدان شهدا مكرر كربلا و شهداى ما مكرر شهداى كربلا و مخالفان ملت ما مكرر يزيد و وابستگان او هستند .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 57

هفدهم شهريور كه گزارشگر جنايات شاهنشاهى ضد انسانى و اسلامى است و از ايام الله و نشانگر مقاومت و شجاعت و ايستادگى ملت در مقابل ستمگران و جنايتكاران است در خاطره ملت مبارز ايران زنده است و

زنده خواهد بود .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 135

19 شهريور

رحلت آية الله طالقانى

آية الله سيدمحمود طالقانى ، امام جمعه تهران ، پس از سالها مبارزه عليه رژيم ستمشاهى و عمرى تلاش خستگى ناپذير در راه پياده كردن احكام اسلام ، در 19 شهريور 1358 ، در اثر سكته قلبى دار فانى را وداع گفت و به ديدار معبود شتافت .

مرحوم آقاى طالقانى مستقيم بود ، مستقيم فكر مى كرد ، مستقيم عمل مى كرد . انحراف به چپ و راست نداشت ، نه غربزده بود و نه شرق زده ، اسلام زده بود ، دنبال تعليمات اسلام بود و براى يك ملت مفيد بود .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 112

ما برادرى را از دست داديم و ملت ما پدرى را و اسلام مجاهدى را .

صحيفه نور جلد 9 - ص 116

آقاى طالقانى يك عمر در جهاد و روشنگرى و ارشاد گذراند . . . و هيچ گاه در جهاد بزرگ خود سستى و سردى نداشت .

صحيفه نور جلد9 ، ص 81

او براى اسلام به منزله حضرت ابوذر بود . زبان گوياى او چون شمشير مالك اشتر بود . برنده بود و كوبنده .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 81

20 شهريور

شهادت آية الله مدنى

آيت الله سيد اسدا . . . مدنى ، نماينده حضرت امام (ره ) و امام جمعه تبريز ، مجسمه تقوى و فضيلت ، در بيستم شهريور 1360 بعد از اقامه نماز در محراب جمعه ، به عنوان اولين شهيد محراب به دست يكى از شقى ترين منافقين روزگار به شهادت رسيد .

سيد بزرگوار و عالم عادل

عاليقدر و معلم اخلاق و معنويات حجت الاسلام و المسلمين شهيد عظيم الشان مرحوم حاج سيداسدالله مدنى رضوان الله عليه همچون جد بزرگوارش در محراب عبادت به دست منافقى شقى به شهادت رسيد .

اگر با به شهادت رسيدن مولاى متقيان اسلام محو و مسلمانان نابود شدند ، شهادت امثال فرزند عزيزش شهيد مدنى هم آرزوى منافقان را برآورده خواهد كرد .

اين چهره نورانى اسلامى ، عمرى را در تهذيب نفس و خدمت به اسلام و تربيت مسلمانان و مجاهده در راه حق عليه باطل گذراند .

از چهره هاى كم نظيرى بود كه به حد وافر از علم و عمل و تقوا و تعهدو زهد و خودسازى برخوردار بود .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 153

31 شهريور

هفته دفاع مقدس

رژيم بعثى عراق با تصميم و طرح قبلى و با هدف بر انداختن نظام نو پاى جمهورى اسلامى ايران با حمايت هاى پنهان و آشكار استكبار جهانى بويژه آمريكا در 31 شهريور 1359 تهاجم گسترده اى را عليه ايران آغاز كرد هشت سال دفاع مقدس حديث ماندگار پايدارى ، دلاورى و فداكارى ملتى است كه در راه دفاع از كيان مكتب ، انقلاب و ميهن اسلامى خويش قله هاى بلند رشادت و شهادت را در نورديد و دشمن را در رسيدن به اهداف خود ناكام كرد و سرانجام دبير كل سازمان ملل متحد در 18 آذر 1370 عراق را آغازگر جنگ معرفى كرد .

هر چه از اين جنگ ناخواسته تحميلى مى گذرد ، قدرت اسلام و جمهورى اسلامى و قواى نظامى و انتظامى ايران و پايدارى ملت متعهد آشكارتر و افزون تر

مى گردد و رسوائى جهانخواران و وابستگان و پيوستگان به آنان بيشتر و واضح تر مى شود .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 32

اينجانب كه به نويسندگان و گويندگان و تحليل گران و هنرمندان و نقاشان و همه و همه پيشنهاد مى كنم تا هميشه و بخصوص در اين هفته آنچه در توان دارند در طبق اخلاص گذاشته و تقديم به اين سلحشوران عظمت آفرين و ملت ايران و اسلام بزرگ نمايند ، براى آن است كه به گوشه اى از وظيفه اسلامى ، انسانى ، ملى ، ميهنى هر چند كوچك خود عمل نمايند .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 123

هر روز ما در جنگ بركتى داشته ايم كه در همه صحنه ها از آن بهره جسته ايم :

ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده ايم .

مامظلوميت خيوش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ايم .

ما در جنگ پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم .

ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته ايم .

ما در جنگ به اين نتيجه رسيده ايم بايد روى پاى خودمان بايستيم .

ما در جنگ ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شكستيم .

ما در جنگ ريشه هاى انقلاب پربار اسلامى مان را محكم كرديم .

ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد يكايك مردمان باور كرديم .

ما در جنگ به مردم جهادن و خصوصا مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامى قدرت ها و ابرقدرتها ساليان سال مى توان مبارزه كرد .

از همه اينها مهمتر استمرا روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق يافت .

جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنى نيست .

جنگ ما جنگ فقر و غنا بود ، جنگ ما جنگ ايمان و رذالت بود و اين جنگ از آدم تا ختم زندگى وجود دارد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 94

صداى اسلام خواهى آفريقا از جنگ 8 ساله ماست .

علاقه به اسلام شناسى مردم در آمريكا و اروپا و آسيا و آفريقا يعنى در كل جهان از جنگ هشت ساله ماست .

. . . ما در جنگ براى يك لحظه نادم و پشيمان از عملكرد خود نيستيم .

راستى مگر فراموش كرده ايم كه ما براى اداى تكليف جنگيده ايم و نتيجه فرع آن بوده است .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 94 - 95

ما افتخار مى كنيم كه در اين نبرد طولانى و نابرابر ، فقط با تكيه بر سلاح ايمان و توكل بر خداى بزرگ و دعاى بقية الله - عجل الله تعالى فرجه - و اعتماد به نفس و همت دلاورمردان و شيرزنان صحنه كارزار ، به پيروزى رسيده ايم و خدا را سپاس مى گزاريم كه منت هيچ قدرت و كشور و ابر قدرتى در جنگ بر گردن ما نيست .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 119

مهر

5 مهر

شكست حصر آبادان

به دنبال صدور فرمان امام خمينى (ره ) در چهاردهم آبان 1359 مبنى بر (شكستن حصر آبادن ) ، فرماندهان سپاه اسلام طرح عمليات ثامن الائمه را پى ريزى

و در تاريخ پنجم مهر 1360 ساعت 1 بامدا حمله گسترده اى را آغاز نمودند . آنان بعد از 42 ساعت پيكار قهرمانانه ، شهر مقاوم آبادان را بعد از گذشت قريب يكسال به طور كامل از محاصره خارج كردند .

من منتظرم كه اين حصر آبادان از بين برود و هشدار مى دهم به پاسداران ،

قواى انتظامى و فرماندهان قواى انتظامى كه بايد اين حصر شكسته شود ، مسامحه نشود در آن ، حتما بايد شكسته بشود .

. . . نيروهاى مردمى و عشاير شجاع دلير كه در شكستن حصر آبادان تا شكستن دژ محكم خرمشهر ، تا فتح بزرگ محرم نقش اساسى داشتند و به صورت حريف ستمگر . . . آنچنان سيلى زدند كه داغ رسوايى آن بر جبهه صداميان در تاريخ خواهد ماند .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 125

7 مهر

شهادت حجة الاسلام هاشمى نژاد

حجة الاسلام سيد عبدالكريم هاشمى نژاد ، شاگرد و يار حضرت اما در دوران مبارزه ، كه ساليان متمادى را در حبس ها و تبعيدها سپرى كرده بود ، پس از پيروزى انقلاب در هفتم مهر ماه 1360 در ساختمان حزب جمهورى اسلامى مشهد ، پس از پايان كلاس درس با انفجار نارنجك بدست نافقى شقى به شهادت رسيد .

شهيد هاشمى نژاد كه من از نزديك با او آشنابودم و خصال و تعهد آن شهيد را لمس كرده بودم و مراتب فضل و مجاهدت آن بر اشخاصى كه او را مى شناسند پوشيده نيست .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 167

تبريك هم به آنها مى گويم كه يك همچو افراد متعهد

، عالم ، گوينده و مجاهدت تسليم مى كنند و تقديم مى كنند و براى اسلام و براى پيشرفت احكام اسلام .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 168

شهادت سرداران جنگ در سانحه هوايى

بعد از عمليات ثامن الائمه ، 5 تن از فرماندهان عالى رتبه ارتش و سپاه ، جهت تقديم گزارش به امام خمينى (ره ) با يك فروند هواپيماى سى - 130 از اهواز عازم تهران مى شوند . اين هواپيما كه حامل 40 نفر سرنشين و 27 مجروح و 32 نفر شهيد بود ، روز سه شنبه 7 مهر ماه در كهريزك دچار سانحه شد و در نتيجه اكثر سرنشينان آن و از جمله 5 تن از فرماندهان عالى رتبه سپاه اسلام (فلاحى - كلاهدوز - نامجو - فكورى و جهان آرا) به شهادت رسيدند .

اينان خدمتگزاران رشيد و متعهدى بودند كه در انقلاب و پس از پيروزى انقلاب با سرافرازى و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به ميهن اسلامى به جوار رحمت حق تعالى شتافتند .

اميد است كه پس از پيروزى شرافت آفرين براى ملت و پس از زحمات طاقت فرسا در راه هدف و عقيده رو سفيد و سرفراز به پيشگاه مقدس ربونى وارد و مورد رحمت خاصه واقع شوند .

و چه سعادتمند بودند اين شهيدان كه دين خود را به اسلام و ملت شريف ايران ادا نموده و به جايگاه مجاهدان و شهداى اسلام شتافتند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 171

13 مهر

هجرت امام خمينى (ره )از عراق به پاريس

به دنبال اعزام هياءتى از سوى رژيم شاه به عراق و توافق دو كشور در محدود ساختن فعاليتهاى حضرت امام (ره ) معظم له تصميم به ترك عراق گرفتند . ابتدا قصد داشتند از طريق كويت راهى سوريه شوند اما به علت مخالفت كويت ، فرانسه را انتخاب كرده و در 13

مهر 1357 وارد نوفل لو شاتو در حومه پاريس شدند . حضور رهبر انقلاب در قلب اروپا در معرفى چهره تابناك انقلاب اسلامى در جهان ، بسيار مؤ ثر واقع شد .

اكنون كه من به ناچار بايد ترك جوار مولى امير المؤ منين (ع ) را نمايم و در كشورهاى اسلامى ، دست خود را براى خدمت به شما ملت محروم كه مورد هجوم همه جانبه اجانب و وابستگان به آنان هستيد ، باز نمى بينم و از ورود به كويت با داشتن اجازه ، ممانعت نموده اند ، به سوى فرانسه پرواز مى كنم .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 111

من هم يك تعهداتى با اسلام دارم و با ملت ايران ، من هم نمى توانم از تعهداتم دست بردارم .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 145

بعضى ها ادعا كرده اند كه رفتن من به پاريس به وسيله آنان بوده . اين دروغ است . من پس از برگرداندنم از كويت با مشورت احمد ، پاريس را انتخاب نمودم ، زيرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود . آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاريس اين احتمال نبود .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 206

عراق تحت فشار شاه مرا در فشار قرار داد و من وظيفه شرعى و الهى خود ديدم كه براى انجام مبارزات خود بناچار آن كشور را ترك كنم . در فرانسه موقتا مى باشم و مكان هم براى من مطرح نيست .

صحيفه نور جلد 3 ، ص 161

17 مهر

تنفيذ رياست جمهورى آية الله

خامنه اى

با انتخاب شايسته حضرت آية الله خامنه اى از سوى ملت بزرگ ايران ، حضرت امام خمينى (ره ) در دوره اول در 17 مهر 1360 و در دوره دوم در 13 مرداد 1364 آراى ملت را تنفيذ و ايشان را به رياست جمهورى اسلامى ايران منصوب كردند .

اينجانب به پيروى از ملت عظيم الشاءن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفكر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقاى سيد على خامنه اى ايده الله تعالى راءى ملت را تنفيذ و ايشان را به سمت رياست جمهورى اسلامى ايران منصوب نمودم .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 179

ايشان به همان نحو كه تاكنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف و به حكم قرآن كريم (( اشداء على الكفار رحماء بينهم )) بوده اند از اين پس نيز به همان تعهد باقى باشند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 180- 179

(ملت ايران ) فردى شريف از سلاله پيامبران را براى خدمت به اسلام و ايران و مسلمانان و ملت برگزيد و اين مسؤ وليت سنگين را بر عهده كسى گذاشت كه چهار سال در اين مقام ، صادقانه و با تعهد و روشن بينى به ملت و اسلام و ايران خدمت نمود ، و اين ، پس از خدماتى بود كه قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 221

خداوند متعال بر ما منت نهاد كه افكار عمومى را براى انتخاب رئيس جمهورى متعهد و مبارز ، در خط مستقيم اسلام و عالم به دين و سياست هدايت فرمود .

صحيفه

نور جلد 15 ، ص 179

بحمدالله تعالى با تاءييدات خداوند متعال جل و علا و دعاى خير حضرت ولى الله الاعظم روحى لمقدمه الفداء ، چهار سال رياست جمهورى اسلامى با خير و سلامت و قدرت و عظمت سپرى شد .

23 مهر

شهادت آية الله اشرفى اصفهانى

آية ا . . . عطاءالله اشرفى اصفهانى ، نماينده حضرت امام (ره ) و امام جمعه كرمانشاه در روز جمعه 23 مهر ماه 1361 پس از ايراد خطبه اول نماز جمعه ، بر اثر انفجار نارنجك توسط منافقين كوردل ، به ملكوت اعلى پيوست . ايشان چهارمين شهيد محراب مى باشند .

چه سعادتمند و خوشبختند آنان كه به دنيا و رخارف آن پشت پا زده و عمرى را به زهد و تقوا گذرانده و آخرين درجات سعادت را در محراب عبادت و در اقامه جمعه با دست يكى از منافقين و منحرفين شقى ، فائز و به والاترين شهيد محراب كه به دست خيانتكار اشقى الاشقيا به ملاء اعلا شتافت ، ملحق شدند .

اينجانب يكى از ارادتمندان اين شخص والا مقام بوده و هستم .

(او را) به صفاى نفس و آرامش روح و اطمينان قلب و خالى از هواهاى نفسانى و تارك هوا و مطيع امر مولا و جامع علم مفيد و عمل صالح مى شناسم .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 56

آبان

1 آبان

شهادت آية الله حاج سيد مصطفى خمينى

آية الله حاج سيد مصطفى خمينى فرزند ارشد امام راحل كه به همراه پدر بزرگوارشان به حالت تبعيد در نجف بسر مى برد ، در نيمه شب اول آبان 1356 به شكل مرموزانه اى در منزلش به شهادت رسيد . در بزرگداشت شهادت ايشان ، تظاهراتى در قم برگزار شد كه منجر به شروع نهضت در سال 576 گرديد .

خدا شاهد است مصطفاى من تنها آن نبود كه

سالش نزديك است بلكه همه به خاك و خون كشيده هاى حادثه شوال (17شهريور57) مصطفاى من بوده اند .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 102

اينطور قضايا مهم نيست خيلى ، پيش مى آيد ، براى همه مردم پيش مى آيد و خداوند تبارك و تعالى الطافى دارد به ظاهر و الطافى خفيه .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 255

8 آبان

شهادت محمد حسين فهميده

محمد حسين فهميده نوجوان 13 ساله بسيجى كه در هشتم آبان ماه 1359 در جبهه خرمشهر ، چند نارنجك به كمر بسته و براى جلوگيرى از تهاجم دشمن ، خود را به زير تانك انداخت و پس از انهدام آن ، خود نيز به شهادت رسيد . امام بزرگوار از اين نوجوان به عنوان رهبر ياد كرده اند .

رهبر ما آن طفل دوازده ساله اى است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 60

حضرت امام ره درباره نوجوانى ديگر در حادثه 17 شهريور 1357 مى فرمايد:

يك كسى كه براى من نقل كرد گفت من خودم ديدم كه يك بچه ده ، دوازده ساله (يك همچو چيزى ) سوار موتور سيكلت بود و رفت طرف تانك ، تانك هم او را زير گرفت از بين برد اما يك همچو روحيه اى پيدا شده بود كه بچه دوازده ساله هم حمله به تانك مى كند با دست خالى و هيچى .

صحيفه نور جلد 9

، ص 65

13 آبان

تبعيد حضرت امام (ره ) به تركيه

چند روزى پس از نطق تاريخى امام (ره ) درباره مفاسد كاپيوتولاسيون ، صدها كماندو به همراه مزدوران ساواك ، در 13 آبان 43 از بام و ديوار وارد منزل امام شدند و شبانه ايشان رابه تهران منتقل كرند و با يك هواپيماى نظامى به تركيه تبعيد نمودند .

در اين مدت طولانى كه به جرم مخالفت با مصونيت آمريكايى ها كه اساس استقلال كشور را در هم شكست ، از وطن دور هستم و بر خلاف قانون شرع و قانون اساسى در تبعيد به سر مى برم ، مراقب مصيبت هايى كه به ملت مظلوم بى پناه ايران وارد مى شود ، بوده ام و از آنچه به اين ملت اصيل از ظلم دستگاه جبار مى گذرد و بيس مطلع شده و رنج برده ام .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 133

پانزده سال قبل كه شاه قصد داشت به دستور آمريكا لايحه مصوينت مستشاران آمريكايى رابه تصويب مجلسين برساند ، من اين خيانت شاه را نسبت به ملت ايران ، در طى يك سخنرانى و صدور يك اعلاميه محكوم نمودم و ملت ايران را از اين سياست استعمارى آمريكا مطلع ساختم كه پس از چند روز مرا از اين پس از آنكه شبانه به منزلم در قم حمله كردند ، دستگير و سپس به تركيه تبعيد نمودند .

صحيفه نور جلد 4 ، ص 23

تسخير انقلابى لانه جاسوسى آمريكا

از آنجا كه سفارت آمريكا در تهران به لانه جاسوسى و توطئه عليه نظام جمهورى اسلامى تبديل شده بود ، دانشجويان پيرو خط امام در 13 آبان 1358 ، سفارت را اشغال كرده و 53 جاسوس به

ظاهر ديپلمات را به مدت 444 روز گروگان گرفتند . اين حركت انقلابى ابهت ظاهرى استعمار آمريكا در بين ملت هاى دنيا را در هم شكست . دولت موقت پس از اين اقدام ، استعفا كرد .

مركز توطئه و جاسوسى به اسم سفارت آمريكا و اشخاصى كه در آن بر ضد نهضت اسلامى ما توطئه نموده اند ، از احترام سياسى بين المللى برخوردار نيستند .

صحيفه نور جلد 10 ، ص 195

مركز فساد آمريكا را جوان ها گرفته اند و آمريكائى هايى هم كه در آنجابودند گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند و آمريكا هم هيچ غلطى نمى تواند بكند و جوان ها مطمئن باشند كه آمريكا هيچ غلطى نمى تواند بكند .

صحيفه نور جلد 10 ، ص 149

ما مدعى هستيم اينجا سفارتخانه نيست ، اصلش قضيه سفارت در كار نبوده و ما مدعى هستيم اين آدمهايى كه در اينجا بودند اينها اجزاء سفارتخانه نبودند ، به اسم سفارتخانه شما (آمريكا) يك چيزى درست كرديد كه لانه جاسوسى است .

صحيفه نور جلد 10 ص 15

سفارتخانه ها حق ندارند كه تفنگدار وارد كنند و اينها تفنگدارها در آنجا داشتند . . . سفارتخانه ها حق ندارند كه جاسوسى كنند ، توطئه بكنند و اينها جاسوسى مى كردند .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 162

ما شعار مرگ بر آمريكا را در عمل جوانان پر شور و قهرمانان و مسلمانان در تسخير لانه فساد و جاسوسى آمريكا تماشا كرده ايم . ما همه شعارهايمان را با عمل محك زده ايم

.

ج 21 ، ص 95

روز دانش آموز

صبح روز 13 آبان 1357 ، كه صدها دانش آموز و دانشجو در مقابل دانشگاه تهران تجمع كرده بودند ، با گلوله هاى مزدوران شاه به خاك و خون غلطيدند و 56 شهيد و صدها مجروح تقديم انقلاب اسلامى كردند . لذا اين را روز دانش آموز نام نهادند با خاطره شهداى دانش آموز زنده نگهداشته شود .

شما جوانهاى محصل ، ساير جوانها اميد من هستيد ، نويد من هستيد ، اميد من به شما توده جوان است ، به شما توده محصل است .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 179

من اميد اين را دارم كه مقدرات مملكت بعد از اين به دست شما عزيزان بيفتد و مملكت ما شما عزيزان حفظ كنيد .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 159

من اميد آن را دارم كه شماها با علم و عمل و تهذيب نفس ، با علم و عمل صالح ، بر مشكلات خودتان غلبه كنيد .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 179

فرزندان عزيزم ، ديگر اين شمائيد كه بايد هر چه بيشتر كوشش كنيد تا نهال آزادى و استقلال كشور را آبيارى كنيد .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 95

فرداى شما فرداى دشوارى است كه اگر مجهز به علم و تقوا و شعور انقلابى - اسلامى شديد پيروزيتان حتمى است .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 98

با پاكسازى آموزش و پرورش از آثار فرهنگ استعمارى ، محيطى بوجود آوريد كه اطفال ما را شير بچگانى كه هميشه پشت جبهه مقاومت عليه آمريكا و صهيونيست و ساير چپاولگرهاى شرق و

غرب نشسته اند ، تربيت كنيد .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 100

شما جوانان كه اميد من هستيد و نويد من هستيد ، كوشش كنيد و وحدت كلمه خود را حفظ كنيد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 18

مطمئن باشيد كه خمينى تا قطع ريشه هاى استعمارى چپ و راست همسنگر شماست . . . من چشم اميدم به شماست .

آذر

5 آذر

روز بسيج

روز پنجم آذر ماه 1358 با فرمان حضرت امام (ره ) بسيج مستضعفين حيات خود را آغاز كرد . بسيج وظيفه جذب ، آموزش وسازماندهى مردمى را عهده دار شد و پايه هاى يك ارتش مردمى را بنيان نهاد . بسيج همواره در زمان جنگ و صلح در خدمت آرمانهاى رهبرى و انقلاب بوده و به عنوان يك فرهنگ در بين ملت ما ، ياد نيك دارد .

بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پرثمرى است كه شكوفه هاى آن بوى بهار وصل وطراوت يقين حديث عشق مى دهد .

بسيج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهيدان گمنامى است كه پيروانش بر گلدسته هاى رفيع آن ، اذان شهادت و رشادت سر داده اند .

بسيج ميقات پا برهنگان و معراج انديشه پاك اسلامى است كه تربيت يافتگان آن نام و نشان در گمنامى و بى نشانى گرفته اند .

بيسج لشكر مخلص خداست كه دفتر تشكل آن را همه مجاهدان از اولين تا آخرين امضا نموده اند .

من همواره هب خلوص و صفاى بسيجيان غبطه مى خورم و از خدا مى خواهم تا با بسيجيانم محشور گرداند چرا كه در

اين دنيا افتخارم اين است كه خود بسيجى ام .

اگر بر كشورى نداى دلنشين تفكر بسيجى طنين اندازد ، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد و الا هر لحظه بايد منتظر حادثه باشيم .

من دست يكايك شما پيشگامان رهيى را مى بوسم و مى دانم كه اگر مسؤ ولين نظام اسلامى از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهى خواهند سوخت .

حقيقتا اگر بخواهيم مصداق كاملى از ايثار و خلوص و فداكارى و عشق به ذات مقدس حق واسلام را اراده دهيم ، چه كسى سزاوارتر از بسيج و بسيجيان خواهند بود .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 52

7 آذر

روز نيروى دريايى

در هفتم آذر ماه 1359 ، حماسه آفرينان ناوچه موشك تانداز پيكان ، پس از جنگى نابرابر با دشمن بعثى ، هدف چند موشك قرار گرفتند و در دل آبهاى گرم و نيلگون خليج فارس جاى گرفتند . از آن پس با تاءييد حضرت امام ، در گراميداشت رشادتهاى همه دريادلان شهيد ، اين روز ، روز نيروى دريايى نام نهاده شد .

نيروى دريايى نيز همچو ساير نيروها بحمدالله در آبهاى خليج فارس و مرزهاى آبى كشور در عرصه دفاع مقدس از كشور اسلامى مان چون نگينى درخشنده است و بر عرشه كشتى افتخار و صلابت خود استوار ايستاده است .

رويارويى آنان با نيروى دريايى دشمن و آن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادت ونيز كنترل و بارزسى كشتى ها در خليج فارس و تنگه هرمز و مهمتر ار همه نبرد قهرمانانه آنان در برابر آمريكاى متجاوز وحضور جدى آنان در

آب هاى بين المللى نشانه اقتدار و اعتبار اين نيروى بزرگ و سرافراز است .

صحيفه نور جلد 21 ص 118

فتح بستان

عمليات پيروز (طريق القدس ) در 7 آذر 1360 در منطقه بستان باهدف آزادسازى اين شهر از لوث كفار بعثى انجام شد . رزمندگان اسلام موفق شدند 250 كيلومتر مربع از مناطق اشغالى ميهن اسلامى را آزاد سازند و پيروزى بزرگى را در جنگ رقم بزنند . امام خمينى از اين عمليات به (فتح الفتوح ) ياد كردند .

آنچه براى اينجانب غرورانگيز و افتخار آفرين است روحيه بزرگ و قلوب سرشار از ايمان و اخلاص و روح شهادت طلبى اين عزيزان كه سربازان حقيقى ولى الله الاعظم ارواحنافداه هستند مى باشد و اين فتح الفتوح .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 235

مبارك باد بر كشور عزيز ايران و بر ملت شريف ، رزمندگانى چنين قدرتمند و عاشقانى چنين محو جمال ازلى و سربازانى چنين دلباخته دوست كه شهادت را آرزوى نهايى خود و جانبازى در راه محبوب را آرمان اصيل خويش مى دانند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 235

10 آذر

شهادت آية الله مدرس

آيت الله سيد حسن مدرس ، از علماى مبارز و آزاديخواه و نماينده مجلس شوراى ملى از دوره سوم تا ششم ، هموار از سنگر مجلس و روحانيت با استبداد رضاخانى در ستيز بود . رضاخان ، مدرس را در مهرماه 1307 به خواف تبعيد كرد و در دهم آذر 1316 ، گروهى را ماءمور كرد تا پس از مسموم كردن ايشان ، با عمامه اش او را به شهادت برسانند . آنها پس از اين جنايت ، پيكر پاك شهيد مدرس را مخفيانه در كاشمر به خاك سپردند .

مدرس مردى بود كه با منطق قوى و اطلاعات

خوب و شجاعت و همه اينها موصوف بود .

صحيفه نور جلد 3 ، 342

يك آدم اگر موافق تعليم قرآن درست شود يك وقت مى بيند كه يك مدرس از كار در مى آيد كه يك مدرس مثل يك گروه است ، جلوى قدرت رضاخان آن قدرت شيطانى مى ايستد .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 231

مجاهدى عظيم الشاءن و متعهدى برومند و عالم بزرگوارى كه در دوران اختناق رضاخانى مى زيست

زمانى كه قلمها شكسته و زبان ها بسته و گلوله فشرده بود او از اظهار حق و ابطال باطل دريغ نمى كرد .

اين عالم ضعيف الجثه با جسمى نجيف و روحى بزرگ و شاداب از ايمان و صفا و حقيقت و زبانى چون حيدر كرار ، رويازويشان ايستاد و فرياد كشيد و حق را گفت و جنايات را آشكار كرد و مجال را بر رضاخان كذايى تنگ و روزگارشان را سياه كرد و عاقبت جان طاهر خود را در راه اسلام عزيز و ملت شريف نثار كرد .

شهيد بزرگ ما مرحوم مدرس كه القاب براى او كوتاه و كوچك است ستاره درخشانى بود بر تارك كشورى كه از ظلم و جور رضاشاهى تاريك مى نمود .

ملت ما مرهون خدمات و فداكارى هاى اوست و اينك كه با سربلندى از بين ما رفته برماست كه ابعاد روحى و بينش سياسى و اعتقادى او را هر چه بهتر بشناسيم و بشناسانيم .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 66

روز مجلس

مجلس شوراى اسلامى متشكل از نمايندگان منتخب مردم مسؤ وليت قانونگذارى و نظارت بر حسن اجراى قانون را بر عهده دارد مصوبات

مجلس پس از تاءييد شوراى نگهبان براى اجرا به قواى مجريه و قضائيه ابلاغ مى گردد . به منظور گرامى داشت ياد شهيد آيت الله سيد حسن مدرس دهم آذر به نام روز مجلس نامگذارى شده است .

اين مجلس ما حصل خون يك جمعيتى است كه وفادار به اسلام بودند . . . اين مجلس فراهمآمده از الله اكبرهاى مردم است .

14 ، ص 293

اين مجلسى است كه بايد سياست (نه شرقى و نه غربى ) را در جهان دو قطبى اجرا كند و احكام سياسى و اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى اسلام را كه به طاق فراموشى سپرده شده بود و قرن ها منزوى بود به صحنه آورد .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 3

آنچه را مجلس شوراى اسلامى تصويب نموده و به تاءييد شوراى نگهبان رسيده ، هم شرعى است و هم قانونى مى باشد .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 187

من متواضعانه از شما مى خواهم . . . اشخاصى اسلامى ، متعهد غير منحرف از صراط مستقيم الهى را در نظر بگيريد و سرنوشت اسلام و كشور خود را به دست كسانى دهيد كه به اسلام و جمهورى اسلامى و قانون اساسى معتقد و نسبت به احكام نورانى الهى معتقد باشند و منفعت خود را بر مصلحت كشور مقدم ندارند .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 269

افرادى را انتخاب كنيد كه متعهد به اسلام ، شرقى و غربى نباشند ، بر صراط مستقيم انسانيت و اسلاميت باشند .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 284

بايد به اشخاصى كه احتمال

انحراف در آنان مى رود راءى ندهند ، چه احتمال انحراف عقيدتى ، اعمالى و يا اخلاقى باعث مى شود كه به چنين اشخاصى اعتماد نمى شود كرد و راءى به آنان موجب مسؤ وليت خواهد بود .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 75

شما منتخبين مجلس ، كه از پشتيبانى جدى ملت عزيز برخورداريد بايد با كمال قدرت در مقابل قدرتهاى شيطانى . . . بايستيد و از هيچ قدرتى عير از قدرت خداوند قادر نهراسيد و جز به مصالح كشور به چيز ديگرى فكر نكنيد .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 121

16 آذر

روز دانشجو

پس از كودتاى 28 مرداد ، نيكسون معاون رئيس جمهورى آمريكا براى ارزيابى نتايج كودتا به ايران آمد . روز 16 آذر 1332 دانشجويان در اعتراض به اين سفر در دانشگاه تهران تظاهرات كردند و مزدوران رژيم به سركوب آنها پرداخته و با رگبار گلوله سه دانشجو را در سر كلاس به شهادت رساندند . اين حادثه به عنوان يك روز مقاومت تاريخى ، پس از پيروزى انقلاب به عنوان و روز دانشجو نامگذارى شد .

دانشجويان انقلابى موظفند با هوشيارى بدون غفلت از اين مساءله هم به دانشگاهها و مدارس و آنان كه هنوز خواب رژيم سابق را مى بينند و رويه هاى فرهنگ شرق غرب را در سر مى پرورانند ، اجازه ندهند كه خارج از دروس موظف خود به صحبت هاى انحرافى بپردازند .

و بايد بدانند با مسامحه در اين امر به تدريج در دانشگاهها و دبيرستانها خط انحرافى نفوذ خواهد كرد و در پيشگاه خداوند متعال مسؤ ول هستند

.

صحيفه نور جلد 19 ، ص 80

سعى كنيد در دانشگاه پرچم اسلام را بالا ببريد ، تبليغات مذهبى بكنيد . مسجد بسازيد ، اجتماعا نماز بخوانيد ، تظاهر به نماز خواندن بكنيد ، وحدت مذهبى لازم است ، وحدت مذهبى است كه اين اجتماع عظيم و فشرده را ايجاد مى كند ، اگر علاقه به استقلال ايران داريد ، وحدت مذهبى داشته باشيد .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 64

شما دانشجويان عزيز خودتان در صدد اين باشيد كه از غربزدگى بيرون بياييد . اين گمشده خودتان را پيدا كنيد ، آنها درصددند كه با هر ترتيبى شده است خودشان رابه ما تحميل كنند و شما بايد مقاومت كنيد .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 185

جوانان عزيز دانشگاهى هر چه بيشتر در كسب علوم و فنون در اعتلاى كشور معظم خود كوشش نمايند و از نفوذ عناصر منحرف و وابسته به چپ و راست قاطعانه جلوگيرى كنند و نگذارند محيط مقدس دانشگاه آلوده به اغراض منحرفان و وابستگان به اجانبت گردد .

(صحيفه نور جلد 18 ، ص 86)

شما دانشجويان از همين راهى كه انبياء تعيين كرده اند ، راه را طى كنيد ، همين راه خداست . همين راهى كه انبياء و اولياء خدا پيش پاى بشر گذاشته است ، اين راه خداست و ما همه بايد از همين راه حركت كنيم .

صحيفه نور جلد 13 ، 54

27 آذر

روز وحدت حوزه و دانشگاه

به مناسبت فعاليتهاى چشمگير آيت الله شهيد مفتح در راه تحقق وحدت بين حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط ، همكارى و همفكرى اين دو قشر انديشمند جامعه

، روز 27 آذر كه سالروز شهادت دكتر مفتح نيز مى باشد ، به عنوان (روز وحدت حوزه و دانشگاه ) نامگذازى شده است .

از نقشه هاى اجانب ، كوشش در جدايى اين دو قطب و تفرقه اندازى بين اين دو مركز حساس آدم ساز بوده و هست ، جدا كردن اين دو مركز ، در مقابل يكديگر قرار دادن آنها ، و در نتيجه خنثى كردن فعاليت آنان در مقابل استعمار و استمثارگران از بزرگترين فاجعه هاى عصر حاضر است .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 187

ائتلاف اين دو قشر يعنى ائتلاف همه ملت .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 146

دعوت اسلام پيوند همه قشرها و خصوصا پيوند دانشگاه و فيضيه است و تا اين دو قشر با هم پيوند داشته باشند استقلال كشور شما محفوظ مى ماند .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 282

نه دانشگاهى بدون روحانى مى تواند به استقلال برسد و نه روحانى بدون دانشگاهى .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 187و188

توصيه اينجانب آن است كه نسل حاضر و آينده غفلت نكنند و دانشگاهيان و جوانان برومند عزيز هر چه بيشتر با روحانيان طلاب علوم اسلامى پيوند دوستى و تفاهم را محكم تر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطئه هاى دشمن غدار غافل نباشند .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 183

قشر روحانى و قشر دانشگاهى ، اينها بايد چشمهايشان را باز كنند و همه با هم برادروار ، بدون اختلاف كلمه ، همه با هم به پيش بروند و اين نهضت را به آخر برسانند .

صحيفه نور

جلد 6 ، ص 61

هشدار مى دهم كه ملت و روحانيت ، دانشگاه و روحانيت از هم جدا نشوند كه جدا شدن اينها از هم هلاكت ملت و هلاكت اسلام و هلاكت كشور است .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 125

شهادت آية الله دكتر مفتح

روز 27 آذر 1358 ، آية الله دكتر محمد مفتح ، عضو شوراى انقلاب ، پس از عمرى تلاش و جهاد مستمر و خستگى ناپذير در راه تبليغ دين ، هنگام ورود به دانشكده الهيات تهران به همراه دو پاسدارش توسط عناصر منحرفت گروهك فرقان هدف گلوله قرار گرفتند و به فيض عظيم شهادت نائل آمدند .

جناب حجة الاسلام ، دانشمند محترم آقاى مفتح و دو نفر پاسداران عزيز اسلام رحمة الله عليهم به فيض شهادت رسيدند و آتش نهضت اسلامى را افروخته تر و جنبش قيام ملت را متحركتر كردند .

اميد بود از دانش استاد محترم و از زبان و علم او بهره ها براى اسلام و پيشرفت نهضت برداشته شود و اميد است از شهادت امثال ايشان بهره ها برداريم .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 39

دى

4 دى

ميلاد حضرت مسيح عليه السلام

حضرت مسيح از انبياء بزرگ الهى است كه تولدش تواءم با معجزه بود چرا كه بدون داشتن پدر از حضرت مريم متولد شد ، آن حضرت در بين تمامى پيروان اديان ، بويژه مسلمانان احترام خاصى دارد . در قرآن نامش با عظمت ياد شده و روح خدا ، عيسى و مسيح خوانده شده است . تكلم در گهواره ، زنده كردن مردگان و شفاى بيماران صعب العلاج از جمله معجزات آن حضرت بود . وقتى هم كه يهود آهنگ جانش كردند ، به امر خدا ، عروج كرد تا پس از ظهور حضرت مهدى از ياران آن حضرت باشد .

عيسى مسيح همه چيزش معجزه بود ، معجزه بود كه از مادر باكره

متولد شد . معجزه بود كه در مهد سخن گفت . معجزه بود كه براى بشر صلح و صفا و روحانيت آورد .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 92

. . . حضرت عيسى ، - سلام الله عليه - كه اين اشخاصى كه تابع او هستند خيال مى كنند كه حضرت عيسى فقط يك معنوياتى مى گفته است . . . يك همچو عيسايى نمى نشيند تو خانه و مساءله بگويد تا چه بشود . اگر مساءله مى خواست بگويد و مساءله گو بود ، ديگر چرا دارش مى كشيدند ؟ ! ديگر چرا اذيتش مى كردند ؟ !

صحيفه نور جلد 20 ، ص 158

عيد سعيد ميلاد مسيح پيامبر عظيم الشاءن كه براى طرفدارى مظلومان و برقرارى عدل و رحمت ، مبعوث و با گفتار آسمانى و كردار ملكوتى خود ظالمان و ستمكاران را محكوم و مظلومان و مستضعفان را پشتيبانى فرمود بر ملتهاى مستضعف جهان و ملت مسيح و مسيحيان هم ميهنان مبارك باد .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 78

اين اشخاص كه گمان مى كنند كه حضرت عيسى . . . فقط يا ناصح بوده ، اينها به نبوت حضرت عيسى عليه السلام لطمه وارد مى كنند .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 84

مگر امكان دارد كه حضرت مسيح تعليمش اين داده كه ظلم قبول كنى ، صورتت را اينطور بگيرى ، وقتى مى زنند ، آن طرف مى گيرى ، اين تعليم خدا نيست ، اين تعليم مسيح نيست ، . . . حضرت مسيح

با زور مخالف است .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 132

7 دى

روز سوادآموزى

در هفتم دى ماه 1358 ، امام خمينى براى ريشه كنى بلاى خانمان سوز جهل از جامعه اسلامى ، فرمان تشكيل نهضت سواد آموزى را صادر كرد تا بيسوادى با عزمى ملى از دامان نظام مقدس جمهورى اسلامى پاك شود . از آن پس ، اين روز به روز سواد آموزى نامگذارى شد .

لازم است تمام بيسوادان براى يادگيرى و تمام خوهران و برادران باسواد براى ياد دادن بپا خيزند .

برادران و خواهران ايمانى ! براى رفع اين نقيصه درد آور بسيج شويد و ريشه اين نقص را از بن بر كنيد .

من از ملت عزيز اميد دارم كه با همت والاى خود ، بدون فوت وقت ايران را به صورت مدرسه اى درآورند .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 121

همان طورى كه نوشتن و خواندن را بر آنها ياد مى دهيد ، جهت هم به آنها بدهيد كه براى خدا بخوانند و براى خدا بنويسند ، براى خدمت به خلق و براى خدمت به خدا و براى خدمت به اسلام .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 229

13 دى

پيام تاريخى امام قدس سره به گورباچف

امام خمينى قدس سره در 13 ديماه 1367 با اعزام هياءتى به سرپرستى آية الله جوادى آملى ، پيام تاريخى مهمى را براى ميخائيل گورباچف صدر هياءت رئيسه اتحاد جماهير شوروى ارسال داشتند . اين پيام در مقطعى از تاريخ فرستاده شد كه شوروى به عنوان زادگاه كمونيسم در حال تجديد نظر در مبانى مكتب خود و امام با استفاده حكيمانه از اين فرصت ، نداى توحيد و اسلام را به آنان

ابلاغ كرد تا مگر در صراط مستقيم الهى آيند .

مشكل شما عدم اعتقاد به خداست همان مشكلى كه غرب را هم به ابتذال و بن بست كشيده و يا خواهد كشيد . مشكل اصلى شما مبارزه طولانى و بيهوده با خدا مبداء هستى و آفرينش است .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 66

از اين پس كمونيسم را بايد در موزه هاى تاريخ سياسى جهان جستجو كرد چرا كه ماركسيسم جوابگوى هيچ نيازى از نيازهاى واقعى انسان نيست ، چرا كه مكتبى است مادى و با ماديت نمى تواند بشريت را از بحران عدم اعتقاد به معنويت كه اساسى ترين درد بشرى در غرب و شرق است ، به در آورد .

از شما جدا مى خواهيم كه در شكستن ديوارهاى خيالات ماركسيسم گرفتار زندان غرب و شيطان بزرگ نشويد .

آقاى گورباچف ! وقتى از گلدسته هاى مساجد بعضى از جمهورى هاى شماپس از هفتاد سال بانگ الله اكبر و شهادت به رسالت ختمى مرتب - صلى الله عليه و آله - به گوش رسيد ، تمامى طرفداران اسلام ناب محمدى (ص ) را از شوق به گريه انداخت .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 67

درباره اسلام به صورت جدى تحقيق و تفحص كنيد و اين نه به خاطر نياز اسلام و مسلمين به شما ، كه به جهت ارزش هاى والا و جهان شمول اسلام است كه مى تواند وسيله راحتى و نجات همه ملتها باشد و گره مشكلات اساسى بشريت را باز نمايد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 68 و 69

. . .

صريحا اعلام مى كنم كه جمهورى اسلامى ايران به عنوان بزرگترين و قدرتمندترين پايگاه جهان اسلام به راحتى مى تواند خلاء اعتقادى نظام شما را پر نمايد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 69

19 دى

قيام 19 دى قم

در 17 ديماه 1356 در روزنامه اطلاعات مقاله اى در توهين به امام خمينى چاپ شد . روز 18 ديماه مدرسين حوزه دروس خود را تعطيل كرده و طلاب به طور دسته جمعى به بيت علما رفته و نسبت به اين هتك حرمت اعتراض مى كنند . با پيوستن مردم به طلاب در روز 19 ديماه 56 در ميدان شهدا مزدوران رژيم آنان را به گلوله مى بندند . بدين صورت اولين تظاهرات مردمى پس از 15 خرداد 42 به خاك و خون كشيده مى شود اما گراميداشت چهلم اين شهدا شعله انقلاب را در شهرهاى ديگر بر مى افروزد .

بايد (پانزده خرداد) و (نوزده دى ) جاويد و زنده نگهداشته شود تا جلادى از خاطره ها نرود و نسل هاى آتيه جرائم شاهان سفاك را بدانند .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 19

حوزه علميه قم كه دژ محكم وحى و عدالت و ملجاء مسلمين عدالت خواه است و مردم مسلم محترم قم كه هماره سرباز فداكار اسلام و پشتيبان مكتب قرآن است .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 17

علم مركزش قم است و از قم دارد نشر مى شود ، نه علم ، علم و عمل . . . مركز فعاليت اسلامى است ، مركز تحرك اسلامى است ، تحرك از قم .

. . از توده قم كه سربازهاى وفادار به اسلام هستند ، از آنجا تحرك دارد سرايت مى كند به همه جا . . .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 23

قم نمونه بود و من مفتخرم كه در قم هستم من 15 سال يا قدرى بيشتر از شما دور بودم لكن دلم اينجا بود با شما بودم ، شما غيرتمندان ، شما پاك جوانان سرمشق همه شديد و الحمدلله تمام ملت ايران ، سرتاسر ملت ايران با هم همصدا شدند و اين قدرت الهى بود كه اين طاغوت را شكست .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 130

قم حرم اهل بيت است . قم مركز علم است . قم مركز تقواست . قم مركز شهادت و شهامت است .

از قم شهادت به همه جا صادر مى شود .

قم شهرى است كه در آن ايمان و علم و تقوا پرورش يافته .

از قم تقوا ، شجاعت شهامت و همه فضائل به همه جا صادر مى شود و صادر خواهد شد .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 51

26 دى

فرار شاه خائن

با گسترش اعتراضات مردمى و اثبات ناكار آمدى حكومت نظامى و سست شدن پايه هاى سلطنت شاهنشاهى ، در 26 ديماه 1357 محمد رضا پهلوى و همسرش پس از سالها ظلم و جنايت در حق مردم مسمان ايران ، به طور غير رسمى از تهران به مقصد آسوان مصر خارج شدند ، فرار شاه جشن و سرور بزرگى را براى ملت ايران در پى داشت و كمتر از يك ماه

پس از آن ، رژيم شاهنشاهى در ايران سقوط كرد .

فرار محمد رضا پهلوى طليعه پيروزى ملت و سرلوحه سعادت و دست يافتن به آزادى و استقلال است

اين ستمگر با دست آغشته به خون جوانان ما و جيب انباشته از ذخاير ملت از دست ما گريخت .

او رفت و به هم پيمان خود اسرائيل دشمن سرسخت اسلام و مسلمين پيوست و جرائم و آشفتگيهايى را به جاى گذاشت كه ترميم آن جز به تاءييد خداوند متعال و همت همه طبقات ملت . . . مسير نخواهد شد .

صحيفه نور جلد 4 ، ص 237

خروج شاه اولين مرحله پيروزى ملت ماست . . . .

صحيفه نور جلد 4 ، ص 239

بهمن

12 بهمن

ورود حضرت امام به ميهن اسلامى

با گسترش قيام مردمى ، امام در پيامى عزم خود را مبنى بر بازگشت به ايران اعلام كرد . اما بختيار نخست وزير وقت در مخالفت با اين تصميم ، فرودگاههاى كشور را بست سرانجام اعتراضات مردم و تحصن علما در مسجد دانشگاه تهران سبب شد تا فرودگاه مهرآباد بر روى امام باز شود و روز 12 بهمن 1357 با ورود امام به آغوش پر مهر ملت ، پرشكوه ترين استقبال تاريخ از معظم له صورت گرفت .

من خادم شما و مملكت هستم . آمده ام كه بزرگوارى شما را حفظ كنم و آمده ام كه دشمن شما را از بين ببرم .

من آمده ام تا دولت يك مستقل باشد .

من آمده ام كه دست اجانب را از اين مملكت

جدا كنم .

من آمده ام كه رسوا كنم اينهايى كه به اسم مليت ، به اسم قانون اساسى به اسم كذا مى خواهند مسائل سابق را عود بدهند .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 25

22-12 بهمن

دهه فجر

12 تا 22 بهمن 1357 دهه فجر انقلاب اسلامى و روزهاى سرنوشت ساز ملت به پاخاسته ايران است . بازگشت افتخارآميز امام امت قدس سره به ايران اسلامى و اعلام تشكيل دولت موقت ، پيوستن بسيارى از ارتشيان به انقلاب و بيعت نيروى هوايى با امام بزرگوار و شكست حكومت نظامى با حضور شكوهمند مردم در صحنه به فرمان امام خمينى قدس سره ، فتح مراكز مهمى همچون صدا و سيما و پادگانهاى نظامى و سرانجام پيروزى انقلاب اسلامى را در پى داشت .

من اين جشن بزرگ را وفى الحقيقه عيد اسلامى بزرگ را بر همه ملت هاى اسلامى بلكه محرومان تمام دنيا تبريك عرض مى كنم ، تبريك براى اينكه اين انقلاب (تنها) انقلاب ايران نيست .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 269

انقلاب ما معجزه بود از اين بچه هاى كوچك تا آن پيرمردهايى كه در بيمارستانها خوابيده بودند يك صدا براى اسلام فرياد كردند اين يك اعجازى بود كه در ايران واقع شد همين بود كه پيروز كرد اينها را بر يك همچو قدرتهايى كه تخيل اين در ذهن كسى در عالم پيدا نمى شد .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 219

انقلاب كرديم كه شعائر اسلام را زنده كنيم نه انقلاب كرديم كه شعائر اسلام را بميرانيم .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 156

اين انقلاب ،

بهترين انقلابها و بزرگترين انقلابها بوده است از حيث محتوا .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 41

اين اعجاز بزرگ قرن و اين پيروزى بى نظير و اين جمهورى اسلامى محتاج به حفظ و نگهبانى است .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 63

از آنجايى كه ملت با تحولى الهى به انقلاب اسلامى متكى بر معنويات دست زد ، توانست آن قدرت بزرگ را در هم بشكند .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 200

آن چيزى كه . . . بايد او را جزء معجزات ما حساب بكنيم ، همان انقلاب درونى اين ملت بود ، انقلاب درونى اين ملت موجب شد كه اين انقلاب پيدا شد .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 269

شك نبايد كرد كه انقلاب اسلامى ايران از همه انقلابها جداست ؛ هم در پيدايش و هم در كيفيت مبارزه و هم در انگيزه انقلاب و قيام . و ترديد نيست كه اين يك تحفه الهى و هديه غيبى بوده كه از جانب خداوند منان براى ملت مظلوم غارت زده عنايت شده است .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 176

17 بهمن

تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام

طبق اصل 112 قانون اساسى ، مجمع تشخيص مصلحت نظام براى حل موارد اختلاف بين مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان و مشاوره در امورى كه رهبرى به عهده اين مجمع مى گذارد تشكيل مى شود كه انتخاب اعضاى ثابت و متغير آن با رهبرى است كه مجمع اولين بار ، قبل از اصلاح قانون اساسى با فرمان حضرت امام در 17 بهمن 1366 تشكيل شد .

مصلحت نظام

و مردم از امور مهمه اى است كه مقاومت در مقابل آن ممكن است اسلام پابرهنگان زمين را در زمان هاى دور و نزديك زير سؤ ال برد و اسلام آمريكايى مستكبرين و متكبرين را باپشتوانه ميلياردها دلار توسط ايادى داخل و خارج آنان پيروز گرداند .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 176

مصلحت نظام از امور مهمه اى است كه گاهى غفلت از آن موجب شكست اسلام عزيز مى گردد . امروز جهان اسلام ، نظام جمهورى اسلامى ايران را تابلوى تمام نماى حل معضلات خويش مى دانند .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 176

(مجلس ) در تنگناها و موانع ، از قدرت و قاطعيت و سرعت عمل مجمع تشخيص مصلحت كه پشتوانه عظيم و با بركت و پرثمرى براى كشور ماست ، بهره مند شود .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 176

يكى از مسائل بسيار مهم در دنياى پرآشوب كنونى ، نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميم گيرى هاست حكومت فلسفه عملى برخورد با شرك و كفر و معضلات داخلى و خارجى را تعيين مى كند .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 61

بايد تمام سعى خودتان را بنمائيد كه خداى ناكرده اسلام در پيچ و خم هاى اقتصادى ، نظامى ، اجتماعى و سياسى متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 61

19 بهمن

روز نيروى هوايى

روز 19 بهمن 1357 پرسنل فداكار نيروى هوايى در يك حركت متهورانه با حضور در اقامتگاه حضرت امام در مدرسه رفاه تهران و بيعت با ايشان سندى از افتخار و ايمان را در برگهاى زرين

تاريخ انقلاب به ثبت رساندند . پس از پيروزى انقلاب ، اين روز افتخارآميز روز نيروى هوايى نامگذارى شد .

تصميم شجاعانه پرسنل شريف ارتش اعم از افسران و درجه داران و سربازان آن چنان كوبنده و قاطع بود كه مجال تفكر و تصميم را از دشمنان خدا و خلق گرفت .

و پيوستن ارتش خصوصا نيروى هوايى به صفوف الهى ملت ، لحظه شادى بندگان خدا و ياءس و نااميدى ستمگران گرديد كه آن روزها و ساعات شيرين و پر خاطره عشق ارتش به اسلام و ميهن اسلامى هرگز از ياد ملت نمى رود و حقا نيروى هوايى سهم بيشترى اداكرده است .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 117

شجاعت ها و رشادت هاى بى نظير نيروى هوايى و هوانيروز و خلبانان دلاور در نفوذ به اعماق خاك دشمن و رويارويى با مدرن ترين امكانات اهدايى استكبار به صداميان و دفاع از حريم هوايى كشور نشانه تعهد ، عشق و ايمان آنان به خدا و اسلام و ميهن اسلامى است .

مهيا نگهداشتن و تعمير و بازسازى ادوات و ابزار پيچيده هواپيماها و رادارها و سلاح هاى ضد هوايى و موشك ها و پدافند از كشور دليل مهارت و تخصص و ارزشهاى علمى والاى اين عزيزان است .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 118

اول كسى كه به ما و به اسلام ملحق شدند ، شما بوديد و شما سابقين السابقين هستيد و مقرب هستيد پيش خدا .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 118

كارى كه شما عزيزان در اين روزها ، در روز نوزدهم انجام داديد از حيث

معنويت ، بزرگترين كارها و با ارزشهاى دنيايى هم بزرگترين ارزشها بود .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 35

20 بهمن

عمليات فتح فاو

عمليات ظفرمند والفجر 8 در شامگاه 20 بهمن 1364 با رمز مقدس يا فاطمه الزهرا در ساحل اروند رود ، شروع شد و پس از 75 شبانه روز درگيرى كه در طول جنگ بى سابقه بود ، منطقه فاو به تصرف كامل سپاه اسلام درآمد . در اين عمليات 50 هزار نفر از نيروى دشمن كشته و زخمى ، 30 هزار نفر اسير و 80 كيلومتر مربع از زمينهاى دشمن به تصرف رزمندگان درآمد . انهدام 600 تانك ، 500 خودرو ، 150 توپ 45 هواپيما ، 10 هلى كوپتر و 3 ناوچه دشمن از نتايج ديگر اين عمليات بود .

مسؤ ولين و فرماندهان ارتش و سپاه و بسيج با استفاده از امكانات مادى و معنوى خود ، با تزلزل سخت و عميق حاكم بر پيكر پوسيده عراق در جبهه هاى جنگ خصوصا در نبرد قهرمانانه فاو به نبرد بى امان خود و مقاومت تا سقوط صداميان ادامه دهند و با وحدت و انسجام كامل در صفوفى به هم پيوسته امان را از آنان سلب نمايند .

من با كمال تواضع ، از اين مدافعان پيروز مى خواهم كه هيچ گاه از نصرت حق و توكل بر خداى بزرگ غافل نباشند .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 293

22 بهمن

پيروزى انقلاب اسلامى

در 21 بهمن پس از اعلام حكومت نظامى در تهران ، امام به مردم دستور دادند تابه خيابانها بريزند و به حكومت نظامى بى اعتنا باشند . مردم نيز به مراكز دولتى و پادگانها يورش بردند و به تدريج آنها را فتح كرده و در روز 22 بهمن

1357 كنترل امور را بدست گرفته و سلطنت 50 ساله پهلوى و 2500 ساله شاهنشاهى را منقرض كردند .

يوم الله ، بيست و دوم بهمن سالروز شكست باطل و جنود ابليس به دست حق طلب جندالله .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 188

درود بر بيست و دوم بهمن يوم الله و آفرينندگان آن .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 208

در چنين روز فرخنده اى حق بر باطل و جنود رحمانى بر اولياء شيطان و حزب الله بر طاغوت و طاغوتيان غلبه نمود و حكومت عدل اسلامى مستقر گرديد و دست حق از آستين ملت رزمنده ايران بيرون آمد و نصرت اعجازآميز اسلام بر كفر تحقق يافت .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 265

در چنين روز مسعودى همبستگى قشرهاى ملت دلير روز افزون و ارتش و ساير قواى انتظامى ، وفادارى خود را به اسلام و ايران نشان دادند و ميهن خود را از شر طاغوت هاى زمان كه در راءس آنان دولت آمريكاست رهاى بخشيدند .

ماها و نويسندگان و گويندگان و سخنوران اگر بخواهيم ارزش عمل اين شهيدان و جانبازان راه خدا و فداكارى و حجم پيامد اين شهادتها و جان نثارى ها را بشماريم ، شايد ناچار باشيم ، به عجز خود اعتراف كنيم .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 188

22 بهمن بايد سرمشق ما باشد در طول زندگى و براى نسل هاى آينده كه همه آنها 22 بهمن را كه غلبه ايمان بر كفر و الله بر طاغوت و اسلام بر كفر بود ، بايد حفظ كنند و بزرگ بشمارند .

صحيفه نور

جلد 14 ، ص 70

بزرگ بشمارند روزى را كه خداى تبارك و تعالى به ملت ما منت گذاشت كه اين ملت را يكپارچه و ملت را غلبه داد .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 70

25 بهمن

حكم تاريخى امام قدس سره در ارتداد رشدى

به دنبال انتشار كتاب آيات شيطانى بوسيله سلمان رشدى نويسنده هندى الاصل كه در آن به مقام شامخ حضرت ختمى مرتبت و مقدسات مسلمانان توهين شده بود امام خمينى در يك فتواى تاريخى در 25 بهمن 1367 حكم قتل نويسنده مرتد آن كتاب را صادر كرده و آنرا بر تمام مسلمانان واجب دانستند . مسلمانان سراسر دنيا از اين حكم استقبال كردند و رشدى نيز تحت حفاظت دولت انگليس قرار گرفت .

مؤ لف كتاب آيات شيطانى - كه عليه اسلام و پيامبر و قرآن تنظيم و چاپ و منتشر شده است - همچنين ناشرين مطلع از محتواى آن ، محكوم به اعدام مى باشند . از مسمانان غيور مى خواهم تا در نقطه كه آنان را يافتند ، سريعا آنها را اعدام نمايند تا ديگر كسى جراءت نكند به مقدسات مسلمين توهين نمايد و هر كس در اين راه كشته شود شهيد است انشاءالله . ضمنا اگر كسى دسترسى به مؤ لف كتاب دارد ولى قدرت اعدام او را ندارد ، او را به مردم معرفى نمايد تا به جزاى اعمالش برسد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 86

سلمان رشدى اگر توبه كند و زاهد زمان هم گردد ، بر همه مسلمان واجب است با جان و مال ، تمامى هم خود را به كار گيرد

تا او را به درك واصل گرداند .

اگر غير مسلمانى از مكان او مطلع گردد و قدرت اين را داشته باشد تا سريعتر از مسلمانان او را اعدام كند ، بر مسلمانان واجب است آنچه را كه در قبال اين عمل مى خواهد به عنوان جايزه و يا مزد عمل به او بپردازند .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 87

مساءله عرب و عجم و فارس و ايران نيست بلكه اهانت به مقدسات مسلمانان از صدر اسلام تا كنون و از امروز تا هميشه تاريخ است و نتيجه نفوذ بيگانگان در فرهنگ مكتب اسلام است كه اگر غفلت كنيم اين اول ماجراست و استعمار از اين مارهاى خطرناك و قلم بدستان اجير شده در آستين فراوان دارد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 99

ترس من اين است كه تحليل گران امروز ده سال ديگر بر كرسى قضاوت بنشينند و بگويند كه بايد فتواى اسلامى و حكم اعدام سلمان رشدى مطابق اصول و قوانين ديپلماسى بوده است يا خير و نتيجه گيرى كنند كه چون بيان حكم خدا آثار و تبعاتى داشته است و بازار مشترك و كشورهاى غربى عليه ما موضع گرفته اند ، پس بايد خامى نكنيم و از كنار اهانت كنندگان به مقام مقدس پيامبر و اسلام و مكتب بگذريم .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 100

اسفند

1 اسفند

شهادت شهيد محلاتى و همراهان

در اول اسفند 1364 ، شهيد شيخ فضل الله محلاتى نماينده امام قدس سره در سپاه به همراه هشت تن از نمايندگان مجلس و چند تن از قضات و مسؤ ولان ديگر عازم جبهه هاى جنگ بودند كه هواپيماى آنها مورد حمله

دو فروند جنگنده عراقى قرار گرفت و در 25 كيلومترى اهواز سقوط كرد و كليه سرنشيان آن كه 50 تن بودند ، به شهادت رسيدند .

يكى از چهره هاى درخشان انقلاب بود و در اين راه - كه راه خداوند است - تحمل سختى ها نمود و رنج ها كشيد و با قامت استوار ايستادگى كرد .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 277

از ياران با وفاى اينجانب و از سختى كشيدگان دوران مبارزات خونبار انقلاب اسلامى ايران و همچنين مردى صالح و فداكار و برادرى دلسوز براى پاسداران عزيز انقلاب اسلامى بود .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 104

انتخاب اولين فقهاى شوراى نگهبان

بر اساس اصل 91 قانون اساسى ، به منظور پاسدارى از احكام اسلام و قانون اساسى از نظر عدم مغايرت مصوبات مجلس شوراى اسلامى با آنها شوراى نگهبان تشكيل شده است اين شورا متشكل از شش نفر از فقهاى عادل آگاه به مقتضيات زمان و مسائل روز با انتخاب مقام معظم رهبرى است . همچنين شش نفر حقوقدان در رشته هاى مختلف حقوقى را راءى مجلس انتخاب مى شوند . حضرت امام خمينى قدس سره فقهاى شوراى نگهبان را در اول اسفند براى نخستين بار انتخاب كرد .

از شوراى محترم نگهبان مى خواهم و توصيه مى كنم چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آينده كه با كمال دقت و قدرت وظايف اسلامى و ملى خود را ايفاء و تحت تاءثير هيچ ملاحظه جلوگيرى نمايند و با ملاحظه ضرورات كشور كه گاهى با احكام ثانويه و گاهى به ولايت فقيه بايد اجراء شود توجه نمايند .

صحيفه نور

جلد 21 ، ص 187

از حضرات فقهاى نگهبان تقاضا مى شود كه در ماءموريت مهم خود به هيچ وجه ملاحظه اشخاص و يا گروه هاى انحرافى را ننموده و به وظيفه بسيار خطير خود قيام و اقدام نموده و نگهبانى از اسلام و احكام مترقى آن نمايند و خدمت خود را با قدرت تمام در پيشگاه خداوند متعال و ولى مطلق او حضرت ولى الله اعظم امام عصر عج الله تعالى فرجه الشريف عرضه دارند .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 123

اصولا آنچه كه بايد در نظر گرفته شود خداست نه مردم . اگر صد ميليون آدم ، اگر تمام مردم دنيا يك طرف بودند و شما ديديد كه همه آنان حرفى مى زنند كه برخلاف اصول قرآن است بايستيد و حرف خدا را بزنيد ولو اينكه تمام بر شما بشورند . انبياء همين طور عمل مى كردند .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 280

هشدار مى دهم كه تضعيف و توهين به فقهاى شوراى نگهبان امرى خطرناك براى كشور و اسلام است .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 280

من با نهاد شوراى نگهبان صد درصد موافقم و عقيده ام هست كه بايد قوى و هميشگى باشد .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 51

9 اسفند

تاءسيس بنياد مستضعفان و جانبازان

در 9 اسفند 1357 ، در پى حكم خمينى به شوراى انقلاب ، بنياد مستضعفان تاءسيس شد . به موجب اين حكم تمام اموال منقول و غير منقول سلسله پهلوى و كار گردانان اصلى اين رژيم به نفع اين بنياد مصادره شد . در دوران دولت مهندس موسوى

، با دستور امام خمينى قدس سره اين بنياد مسؤ ول رسيدگى به امور جانبازان هم شد .

(خطاب به آقاى مير حسين موسوى ) جناب عالى را مسؤ ول اداره كليه امور جانبازان عزيز نمودم كه با استفاده از همكارى و تجربيات بنياد شهيد انقلاب اسلامى و جانبازان و نيز اختصاص بهترين امكانات بنياد مستضعفان به ايجاد تشكيلات جديدى در اين امر مقدس و بزرگ همت گماريد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 55

اين قدرت الهى است كه شما جوان ها را وادر مى كند كه در بنياد مستضعفين به خدمت مستضعفين باشيد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 228

. . . براى خدا در بنياد مستضعفين خدمت مى كنند و براى خدا زحمت و مشقت را خريدارى مى كنند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 228

14 اسفند

تاءسيس كميته امداد امام خمينى

با پيروزى انقلاب اسلامى حمايت از نيازمندان در صدر برنامه ها قرار گرفت از اين رو در 14 اسفند 1357 كميته امداد امام خمينى ، با صدور فرمانى از جانب ايشان تشكيل شد . هدف اصلى اين نهاد رسيدگى به خانواده محرومين در همه زمينه هاى زندگى است .

بايد اين عمل با يك ظرافتى انجام بگيرد كه مستمندان ، محرومان خيال نكنند كه آنها از باب اينكه در صف پايين جامعه واقع شده اند مورد امداد واقع شده اند . آنها در صف مقدم جامعه اند .

آنها لايق اين هستند كه ما با تواضع به خدمت آنها برويم و براى آنها خدمت كنيم .

همه ما خدمتگزار آنها (محرومان )

بايد باشيم . آنها به ما منت دارند كه اسلام عزيز را در اين كشور حاكم كردند .

آنها ما را رساندند به آنجايى كه بتوانيم در مقابل همه قدرتها بايستيم سرفراز باشيم .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 246

آنهايى كه داراى يك مكنتى هستند توجه داشته باشند كه به اين مستمندان كه ولى نعمت ما هستند رسيدگى كنند .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 247

22 اسفند

تشكيل بنياد شهيد انقلاب اسلامى

بنياد شهيد انقلاب اسلامى در 22 اسفند 1358 به فرمان امام خمينى قدس سره براى سامان دادن بيشتر به امور شهدا و خانواده هاى آنان آغاز به كار كرد . احيا ، حفظ و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت ، زنده نگهداشتن ياد شهيدان و حفظ آثار آنان و بسيج امكانات نظام به منظور پراكندن عطر ملكوتى شهادت در جامعه از جمله محورهاى فعاليت اين نهاد است .

شهادت در راه خداوند زندگى افتخارآميز ابدى و چراغ هدايت براى ملت هاست .

صحيفه نور جلد 10 ، ص 110

مقام شهادت خود اوج بندگى و سير و سلوك در عالم معنويت است .

شهادت يك هديه اى است از جانب خداى تبارك و تعالى براى آن كسانى كه لايق هستند .

صحيفه نور جلد 10 ، ص 111

شرف بزرگ شهداى در راه حق حيات عندالرب و ورود در ضيافت الله است .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 223

اينك ما شاهد آنيم كه سبكبالان عاشق بر توسن شرف و عزت به معراج خون تاخته اند و در پيشگاه عظمت حق مقام جمع الجمع به شهود و

حضور رسيده اند و بر بسيط ارض ثمرات رشادت ها و ايثارهاى خود را نظاره مى كنند .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 59

شهدا در قهقهه مستانه شان و در شادى وصولشان (( (عند ربهم يرزقون ))) و از نفوس مطمئنه اى هستند كه مورد خطاب (( فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتى )) پروردگارند . اين جا صحبت عشق است و عشق و قلم در ترسيمش بر خود مى شكافد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 32

همين تربت پاك شهيدان است كه تا قيامت مزار عاشقان و عارفان دلسوختگان و دارالشفاى آزادگان خواهد بود .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 238

مفقودين عزيز محور درياى بيكران خداوندى اند و فقراى ذاتى دنياى دون در حسرت مقام والايشان در حيرتند .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 32

بنياد شهيد از همه بنيادها افضل است كه براى اين كه شهيد از همه افراد افضل است .

خدمت به شهيد ارزشش بيشتر از همه خدمتهاست .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 273

خدمت شما به آنها (شهدا) خدمت به نبى اكرم است ، خدمت به انبياست .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 274

23 اسفند

رحلت آية الله سيد ابوالقاسم كاشانى

مجاهد نستوه آية الله ابوالقاسم كاشانى از پيشگامان مبارزه مردم عراق با انگليس ، نماينده دوره 14 تا 16 مجلس شوراى ملى ، از رهبران نهضت ملى شدن صنعت نفت و رهبر فكرى فدائيان اسلام ، پس از سالها مبارزه با استعمار انگليس و استبداد پهلوى و تحمل شدايد تبعيدها و زندان ها ، در 23 اسفند دعوت حق را لبيك گفت و

در حرم حضرت عبدالعظيم به خاك سپرده شد .

يك گروهى كه با اسلام و روحانيت اسلام سرسخت مخالف بودند ، از اولش هم مخالف بودند ، اولش هم وقتى كه مرحوم آيت الله كاشانى ديد كه اينها خلاف دارند مى كنند و صحبت كرد . اينها كارى كردند كه يك سگى را نزديك مجلس عينك به آن زدند اسمش را آيت ا . . . گذاشته بودند ، اين در زمان آن بود كه اينها فخر مى كنند به وجود او ، او هم مسلم نبود .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 15

24 اسفند

انفجار بمب در نماز جمعه تهران

در زمانى كه رژيم بعث عراق تهديد به بمباران و موشك باران نماز جمعه ها مى كرد ، منافقين در يك همكارى نزديك با رژيم صدام ، در 24 ساعت اسفند 1363 در حالى كه حضرت آيت الله خامنه اى مشغول ايراد خطبه بودند ، با انفجار بمبى نماز جمعه تهران را به خاك و خون كشيدند و 14 نفر را شهيد و 88 نفر را مجروح كردند .

من فراموش نمى كنم قصه روز جمعه را كه آن طور با شكوه ، با نورانيت ، با استقامت گذشت ، آن طور مردم با طماءنينه ، با آن صداهايى كه مى آمد ، با آن رگبارهايى كه مى آمد ، من ملاحظه مى كردم . . . نديدم حتى يك نفر را كه يك تزلزلى درش پيدا باشد . و آن وقت امام جمعه آن طور با آن طنين قوى صحبت كرد .

مردم آن طور

گوش كردند ، آن طور فرياد زدند كه ما براى شهادت آمديم . . . با يك همچو ملتى كسى نمى تواند مقابله كند . . . آن روزى كه اعلام مى كنند كه مى خواهيم بمباران كنيم نماز جمعه را ، بيايند و بيشتر بيايند .

يك همچو ملتى را نمى تواند كسى به واسطه بمباران كردن يك جايى ، به واسطه شرارت هايى كه دارد مى شود ، اين را منسحب اش كند از اين كه دارد . )

صحيفه نور جلد 19 ، ص 124 و 125

شما مى آييد نماز جمعه را مى زنيد ، نماز جمعه را كه مى زنيد خيال مى كنيد ملت ما عقب مى نشيند! مى بينيد كه در نماز جمعه چه كردند . اين يك مطلبى است گفتنى تاريخى ، تا كسى نبيند آن جا را ، آن منظره را نبيند ، باورش نمى آيد كه زن و بچه اش تو بغلش است ، مرد بچه اش پهلويش است ، هيچ حركت نكنند ، اين همه فشار ، هيچ حركت نكند .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 127

از آن ور انفجار آن نامردها ، از آن طرف هم آن طور رگبارى كه ملاحظه كرديد ، همه مع ذلك همه هم با طماءنينه نشسته اند سر جاى خودشان و هيچ ابدا حركتى نمى كنند .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 127

25 اسفند

رحلت يادگار امام قدس سره حاج سيد احمد خمينى

حجة الاسلام و المسلمين حاج سيد احمد خمينى فرزند گرامى امام راحل قدس سره كه ساليان متمادى در كنار حضرت

امام قدس سره عهده دار امور رهبر كبير انقلاب بود ، پس از تحمل چند سال غم جانكاه دورى از پدر كه مهلك ترين ضربه بر روح و جسم او بود ، در شامگاه 25 اسفند 1373 نداى حق را لبيك گفت .

اينجانب در پيشگاه مقدس حق شهادت مى دهم كه از اول انقلاب تاكنون و از پيش از انقلاب در زمانى كه احمد وارد اين نحو مسائل سياسى شده است از او رفتار يا گفتارى كه بر خلاف مسير انقلاب اسلامى ايران باشد نديده ام و در تمام مراحل از انقلاب پشتيبانى نموده و در مراحل پيروزى شكوهمند انقلاب معين و كمك كار من بوده و است و كارى كه بر خلاف نظر من است انجام نمى دهد و در امور مربوطه چه در اعلاميه ها يا ارشادها بدون مراجعه به من تصرف و دخالتى نمى كند حتى در الفاظ اعلاميه ها بدون مراجعه دخالت نمى كند و اگر در امرى نظرى دارد تذكر مى دهد كه تذكراتش نيز صادقانه و بر خلاف مسير انقلاب و مصلحت نيست و من اگر تذكراتش را نپذيرفتم تخلف از قول من نمى كند .

وعده ديدار ، ص 100

پسرم تو با آنكه در هيچ شغلى از شغلهاى سران اسلامى ايدهم الله تعالى وارد نيستى ، اين سيلى هاى طاقت فرسا را كه مى خورى براى آن است كه فرزند منى و به حسب فرهنگ غرب و شرق بايد من و هر كس به من نزديك و به ويژه تو كه از هر كس نزديكترى مورد تهمت و آزار و افترا واقع شود . در

حقيقت جرم تو اين است كه فرزند منى و اين در نظر آنان كم جرمى نيست .

وعده ديدار ، ص 129

بايد منتظر و مهيا باشى و اعتماد به حكمت و رحمت بى پايان او بكنى ، خواهى اين تهمتها و افترا و آزارهاى بى پايان را تحفه اى از دوست براى سركوب نفسانيت خود بدانى و ابتلا امتحانى است الهى براى خالص كردن بندگان خود ، پس سيلى ها را بخور و شكر خداوند را به جا آور كه چنين عنايتى فرموده و آرزوى بيشتر كن .

وعده ديدار ، ص 129

پسر عزيزم ! بارها به من گفتى كه درباره تو صحبتى كه دال بر تبرئه تو از اين تهمتها است نكنم و اين را براى اسلام و مصلحت جمهورى اسلامى مى گفتى ، لكن من اگر در اين ورقه بر خلاف آنچه گفتى درباره تو چيزى بگويم براى اداء تكليف الهى است . . . لكن تو مى دانى ساكت ماندن در مقابل تهمتها جرم و گناه است .

وعده ديدار ، ص 129 - 130

احمد تاكنون براى مصارف خود دينارى از بيت المال صرف نكرده و من از مال شخصى خودم زندگى او را اداره مى كنم .

وعده ديدار ، ص 130

محرم

1 محرم

هفته امر به معروف و نهى از منكر

امر به معروف و نهى از منكر از بزرگترين فرائض دينى و مهمترين اهداف نهضت مقدس امام حسين عليه السلام است كه ضامن استقرار و تداوم بخش تمامى واجبات و ارزش هاى اسلامى و محو گناه و پليدى در جامعه است .

در روايات درباره اهميت آن آمده است : (تمامى كارهاى نيك حتى جهاد در راه خدا ، در برابر امر به معروف و نهى از منكر ، همچون قطره اى در برابر دريايى پهناور است . ) براى احياى اين دو فريضه بزرگ و بهره مندى جامعه اسلامى از آثار و بركات آنها ، و هفته اول محرم ، هفته امر به معروف نهى از منكر نام گرفته است .

امر به معروف و نهى از منكر دو اصلى است در اسلام كه همه چيز را مى خواهد اصلاح كند ، يعنى با اين دو اصل مى خواهد تمام قشرهاى مسلمين را اصلاح كند ، به همه ماءموريت داده ، به همه ، تمام افراد زير پرچم ماءموريت داده كه بايد وادار كنيد همه را به كارهاى صحيح و جلوگيرى كنيد از كارهاى فاسد .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 195

كوشش كنيد كه احكام اسلام را ، هم عمل كنيد و هم وادار كنيد كه ديگران عمل كنند .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 285

همانطورى كه هر شخص و هر فردى موظف است كه خودش را اصلاح كند ، موظف است كه ديگران را هم اصلاح كند . اصل امر به معروف و نهى از منكر براى همين است كه جامعه را اصلاح كند .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 285

. . . اگر چنانچه شخص يا گروهى بخواهند يك جامعه را تباه كنند ، يك حكومتى را كه حكومت عدل است ، تباه كنند ، با بينات با آنها بايد صحبت كرد ، نشنيدند با

موازين ، موازين عقلى ، نشنيدند با حديد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 146

انبياى عظام ، تا آن جا كه توانستند جديت كردند كه ظلم را از اين بشر ظالم بزدايند؛ به موعظه ، به نصيحت ، به امر به معروف ، به نهى از منكر ، به (( (انزلنا الحديد و فيه باءس شديد) (اءخر الدواءالكى )؛)) بعد از آنكه موعظه نشد ، نصيحت نشد ، آخر دوا اين است كه داغش كنند ، شمشير ، آخر دواست .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 20

شما و ما موظفيم كه هم در تمام امورى كه مربوط به دستگاههاى اجرايى است امر به معروف كنيم و اگر اشخاصى پيدا مى شوند كه خلاف مى كنند ، معرفى كنيم به مقاماتى كه براى جلوگيرى مهيا هستند .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 245

ماه محرم

محرم از ماههاى حرام است كه جنگ در آن تحريم شده است و در مكتب تشيع ، يادآور حماسه سرخ سالار شهيدان ابا عبدالله الحسين عليه السلام و يارانش ، و خطابه هاى آتشين امام سجاد عليه السلام و حضرت زينب عليهاالسلام در سال 61 هجرى قمرى مى باشد .

اين ماه ، خاطره هاى تلخ بر خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله ، ماه عزادارى بر شهيدان كربلا و بالاخره ، ماه پيروزى خون بر شمشير است .

ماه محرم ، ماه حماسه و شجاعت و فداكارى آغاز شد ، ماهى كه خون بر شمشير پيروز شد . . . ماهى كه بايد مشت گره كرده آزادى خواهان و استقلال طلبان و حق

گويان بر تانك ها و مسلسل ها و جنود ابليس غلبه كند و كلمه حق ، باطل را محو نمايد .

صحيفه نور جلد 3 ، ص 225

محرم ماهى است كه عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قيام كرده و به اثبات رسانده است كه در طول تاريخ ، هميشه حق بر باطل پيروز شده است .

صحيفه نور جلد 4 ، ص 27

محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 204

بايد محرم و صفر را زنده نگه داريم به ذكر مصائب اهل بيت عليهم السلام با مصائب اهل بيت عليهم السلام زنده مانده است اين مذهب .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 203

بدانيد كه حيات اين ملت به همين روضه خوانى ها ، به همين اجتماعات ، به همين دستجات است .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 208

روضه سيدالشهدا براى حفظ سيدالشهداست .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 69

مايك ملتى هستيم كه با همين گريه ها يك قدرت دو هزار و پانصد ساله را از بين برديم .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 207 تا 210

محرم ماه نهضت بزرگ سيد شهيدان و سرور خداست كه با قيام خود در مقابل طاغوت ، تعليم سازندگى و كوبندگى به بشر داد و راه فناى ظالم و شكست ستمكار رابه فدايى دادن و فدايى شدن دانست و اين خود سرلوحه تعليمات اسلام است براى ملتها تا آخر دهر .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 11

10 محرم

عاشوراى حسينى

از تلخ ترين ايام تاريخ شيعه كه

اندوه هميشگى در جان شيعيان نهاده ، حوادث روز عاشورا تاسوعا يعنى محاصره سالار شهيدان و يارانش و عاشورا يعنى شهادت مظلومانه آن سرور و اولاد و ياران بى گناهش در ماه محرم سال 61 در دشت خونين نينوا است .

اكنون ملت ما دريافته است ك (( (كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا))) مجالس حال و دعاى اينان شب عاشوراهاى اصحاب سيدالشهداء را در دل زنده مى كند .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 99

اگر عاشورا و گرمى و شور انفجارى آن نبود ، معلوم نبود چنين قيامى (قيام 15 خرداد) بدون سابقه و سازماندهى واقع مى شد . واقعه عظيم عاشورا از 61 هجرى تا خرداد 61 و از آن تا قيام عالمى بقية الله ارواحنا لمقدمه الفداء در هر مقطع انقلاب ساز است .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 219

عاشورا را زنده نگه داريد كه با زنده نگه داشتن عاشورا كشور شما آسيب نخواهد ديد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 205

انقلاب اسلامى ايران پرتوى از عاشورا و انقلاب الهى آن است .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 12

مجالس بزرگداشت سيد مظلومان و سرور آزادگان . . . هر چه باشكوهتر و فشرده تر برپا شود و بيرق هاى خونين عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم از ظالم ، هر چه بيشتر افراشته شود .

صحيفه نور جلد 3 ، ص 226

امروز روز عاشورا است و ما بايد مقابل ظلم بايستيم و همين جا هم كربلاست و بايد نقش كربلا را ما پياده كنيم .

صحيفه نور

جلد 9 ، ص 202

اگر عاشورا و فداكارى خاندان پيامبر نبود ، بعثت و زحمات جانفرساى نبى اكرم را طاغوتيان آن زمان به نابودى كشانده بودند .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 265

اين ملت ، شيعه بزرگترين مرد تاريخ است كه با تنى چند ، نهضت عظيم عاشورا را بر پا نمود و سلسله اموى را براى ابد در گورستان تاريخ دفن نمود .

صحيفه نور جلد 4 ، ص 9

25 محرم

شهادت امام سجاد عليه السلام

امام سجاد عليه السلام در دوره 34 ساله امامت خويش با پنج مروانى و اموى معاصر بود . آن حضرت شاهد حادثه جانسوز كربلا هم بود و سرانجام پس از يك زندگى سراسر رنج و مبارزه ، در 25 محرم ، سال 95 هجرى در مدينه به وسيله هشام بن عبدالملك مسموم و در سن 57 سالگى به شهادت رسيد . بارگاه نورانى آن حضرت در قبرستان بقيع مى باشد .

على بن الحسين عليه السلام ، امام معصوم ، گريه و زارى هايش و مناجات و عجز و ناله هايش دل را پاره پاره مى كند .

چهل حديث ، ص 24

شما خيال مى كنيد گريه هاى ائمه طاهرين و ناله هاى حضرت سجاد عليه السلام براى تعليم بوده و مى خواستند به ديگران بياموزند ؟ آنان با تمام آن معنويات و مقام شامخى كه داشتند از خوف خدا مى گريستند و مى دانستند راهى كه در پيش دارند پيمودنش چه قدر مشكل و خطرناك است .

جهاد اكبر ، ص 57

حضرت على بن الحسين سلام الله عليه با آن حال نقاهت ، آن طورى

كه شايسته است تبليغ كرد .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 60

صفر

1 صفر

جنگ صفين

حضرت على عليه السلام با فرستادن نماينده اى به شام ، معاويه را به تسليم و پذيرش حكومت خويش فراخواند و آنگاه كه نپذيرفت ، در روز چهارشنبه پنجم شوال سال 36 هجرى با لشكر 90 هزار نفرى ، اردوگاه نخليه را به عزم صفين ترك كرد . و در برابر سپاه 85 هزار نفرى معاويه صف آرايى نمود . سپاهيان حضرت پس از ماهها جنگ در آستانه پيروزى قرار گرفتند كه عمرو عاص حيله بر سر نيزه كردن قرآن را آزمود كه كارگر افتاد . مسلمانان سطحى نگر ، حضرت را به پذيرش حكميت مجبور و ابوموسى اشعرى را به عنوان نماينده برايشان تحميل نمودند . عمرو عاص ، ابوموسى را فريب داد و معاويه را به عنوان خليفه معرفى كرد .

قيام بر ضد حكومت اسلامى در حكم كفر است ، بالاتر از همه معاصى است ، همان بود كه معاويه قيام مى كرد ، حضرت امير قتلش را واجب مى دانست .

صحيفه نور جلد 10 ، ص 15

على عليه السلام ، در مقابل ستمكارى بود كه با امامت جمعه و جماعت و تشبث به اسلام ، خون مردمان را مى مكيد ، قيام در مقابل ظلم و ظالم بود و چندين هزار فدايى داد .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 104

3 صفر

ولادت امام محمد باقر عليه السلام

پيشواى پنجم شيعيان به نقلى در سوم صفر ، سال 57 هجرى ديده به جهان گشود دهها سال پيش از تولد ، نياى بزرگوارش پيامبر

اكرم صلى الله عليه و آله نام خود (محمد) را براى وى برگزيد و او را (باقر) ملقب فرمود .

امام باقر عليه السلام در ميان خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله نخستين كسى بود كه هم پدر و هم مادر وى فاطمى و علوى بودند . پدرش امام سجاد عليه السلام و مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبى عليه السلام بود .

باقرالعلوم بالاترين شخصيت تاريخ است و كسى جز خداى تعالى و رسول الله صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام ، مقام او را درك نكرده و نتوانند درك كرد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 171

7 صفر

ولادت امام موسى كاظم عليه السلام

پيشواى هفتم شيعيان ، روز هفتم ماه صفر ، سال 128 هجرى در يكى از روستاهاى مدينه متولد شد . پدر گرامى اش امام جعفر صادق عليه السلام و مادرش (حميده اندلسى ) بود . نام مباركش موسى ، كنيه اش ابوالحسن و مشهورترين القابش (عبد صالح ) ، (باب الحوائج ) و (كاظم ) است .

موسى بن جعفر عليه السلام توى حبس هم مقابله مى كرد .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 173

حكام جائر مى ديدند كه اگر موسى بن جعفر عليه السلام آزاد باشد ، زندگى را بر آنها حرام خواهد كرد و ممكن است زمينه اى فراهم شود كه حضرت قيام كند و سلطنت را براندازد از اين مهلت نداند اگر مهلت داده بودند ، بدون ترديد حضرت قيام مى كرد .

ولايت فقيه ، ص 138 - 139

9 صفر

جنگ نهروان

پس از پايان جنگ صفين ، 12

هزار نفر از سپاه حضرت على عليه السلام با شعار (( (لا حكم الا لله ))) از حضرت جدا و در ناحيه حروراء اقامت گزيدند . اين گروه كه به مارقين شهرت يافتند ، كم كم به شورش و كشتار مسلمانان روى آوردند . با نصيحت و ارشاد مكرر حضرت على عليه السلام حدود هشت هزار نفر از آنان دست از عقايد باطل خويش برداشتند . سرانجام در منطقه اى به نام نهروان جنگى ميان حضرت و اين گروه در گرفت كه جز نه تن بقيه كشته شدند و بدين سان فتنه خوارج پايان يافت .

يوم خوارج ؛ روزى ك اميرالمؤ منين سلام الله عليه ، شمشير را كشيد و اين فاسدها را ، اين غده هاى سرطانى را دور كرد ، اين هم يوم الله بود .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 63

امام شما مصالح اسلام را روى هم رفته ملاحظه مى كرد . مصالح شخصى را ملاحظه نمى كرد . آن روزى كه مصالح عمومى اقتضا مى كرد تبعيت مى كرد . آن روزى كه - مى خواست - مصالح اسلام به اين بود كه خوارج را دور كند با شمشير مى كرد .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 64 - 63

20 صفر

اربعين حسينى

چهلمين روز شهادت امام حسين عليه السلام را اربعين گويند . چهل روز پس از شهادت امام حسين عليه السلام ، جابر بن عبدالله انصارى و عطيه عوفى به زيارت تربت حضرت نائل آمدند . در اين كه كاروان اسيران اهل بيت عليهم السلام در اربعين اول به

كربلا بازگشتند ، اختلاف است . بيشتر عالمان و مورخان بازگشت را صحيح نمى دانند . زيارت امام حسين در اين روز معروف به زيارت اربعين بسيار فضيلت دارد و در روايات يكى از نشانه هاى مؤ من شمرده شده است . تكريم اين روز ، تداوم بخش نهضت عاشوراست .

اسلام اينقدر براى اجتماع و براى وحدت كلمه هم تبليغ كرده است و هم عمل كرده است يعنى روزهايى را پيش آورده است كه با خود اين روزها و انگيزه اين روزها تحكيم وحدت مى شود مثل عاشورا و اربعين .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 262

اين روزهاى بزرگ را بزرگ بشماريد و اربعين ها را ، عاشوراها را و امثال اينها را بزرگ بشماريد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 266

28 صفر

رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله

نبى مكرم اسلام پس از 23 سال دعوت مردم به توحيد و يكتاپرستى و تحمل شدايد و سختى ها در راه اعتلاى كملة الله و انجام رسالت خويش ، در 28 صفر سال 1 هجرى در مدينه منوره شمع وجودش به خاموشى گراييد و جهان اسلام را از فيض جوشان خود محروم ساخت . عمر شريف آن حضرت 63 سال و بارگاه قدسى آن بنده برگزيده خدا ، مدينه منوره مى باشد .

پيغمبر بزرگ اسلام با يك دست قرآن را داشت و با دست ديگر شمشير ، شمشير براى سركوبى خيانتكاران و قرآن براى هدايت ، آنها كه قابل هدايت بودند ، قرآن راهنماى آنها بود و آنهايى كه هدايت نمى شدند و

توطئه گر بودند ، شمشير بر سر آنها .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 269

پيغمبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله و رنج هاى طاقت فرسا در راه هدف ، از جهاد سمتكاران تا آخر عمر دست نكشيد .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 88

رسول الله پايه سياست را در ديانت گذاشته است .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 88

آخر صفر

شهادت حضرت رضا عليه السلام

دوران 20 سال امامت حضرت رضا عليه السلام مقارن با زمامدارى سه تن از خلفاى جور عباسى بود . ماءمون در سال 200 هجرى به اجبار امام را از مدينه به مرو آورد و در سن 55 سالگى به وسيله انار يا خرما مسموم شد و در مرو به شهادت رسيد و بارگاه ملكوتى اش در مشهد ، قبله اهل دل است .

علاقه من به آقا (حضرت امام رضا عليه السلام ) از دو جهت است . يك علاقه اى به واسطه اين كه از بيت بزرگى هستند و من علاقه به آن بيت دارم و يك علاقه به شخص خود ايشان كه در مدت هاى طولانى در راه اسلام مواجه شدند با خطرات . اين خطرات براى شما عزت است و براى ما افتخار .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 101

شما مى دانيد ك حضرت رضا سلام الله عليه در آن ابلائاتى كه داشت و در آن مصيبت هاى معنوى كه برايش وارد مى شد ، بدون اين كه يك اختلافى ايجاد كند ، با آرامش راه خودش را به پيش برد ، مقيد به اين كه

آرامش ملت را حفظ كند .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 233

همه نيروها ، همه قدرت ها ، در هر جا هستند ، محتاصحيفه نور جلد به توجه خاص حضرت رضا سلام الله عليه هستند .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 231

ربيع الاول

1 ربيع الاول

هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله از مكه به مدينه

پيامبر اكرم در شب پنج شنبه ، اول ماه ربيع الاول سال چهاردهم بعثت به فرمان الهى هجرت تاريخ ساز خود را از مكه به يثرب كه بعدها به مدينة الرسول لقب يافت ، آغاز نمود . در اين شب ، حضرت على عليه السلام شجاعانه در بستر پيامبر صلى الله عليه و آله آرميد كه به همين دليل آن را ليلة المبيت مى نامند . پيامبر صلى الله عليه و آله پس از سه روز توقف در غار ثور رهسپار مدينه شد . ايشان در اين سفر ، در محله نخستين مسجد اسلام را تاءسيس كرد و در ميان قبيله بنى سالم بن عوف اولين نماز جمعه را اقامه فرمود . اين هجرت به دليل اهميت زيادش ، مبداء تاريخ مسلمانان گرديد .

روزى كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله هجرت كردند به مدينه ، اين روز يوم الله است .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 62

هجرت با بركت حضرت خاتم النبيين و افضل المرسلين را كه مبداء نهضت اسلام و الهى و مصدر بسط عدالت و فرهنگ انسان سازى و منشاء حركت به سوى برچيدن اساس ظلم و نابكارى و ارتقاء به مقام والاى انسانى و هجرت از تمام ظلم ها

و خصلت هاى شيطانى و حيوانى به سوى نور مطلق و سرچشمه كمال و مؤ سس امت و امامت است . . . تبريك عرض مى كنم .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 258

12-17 ربيع الاول

هفته وحدت

بيشتر عالمان شيعه 17 ربيع الاول و اكثر عالمان سنى 12 ربيع الاول را سالروز ولادت مبارك حضرت محمد صلى الله عليه و آله مى دانند . اين مطلب ، سبب شد تا جمهورى اسلامى از 12 تا 17 ربيع الاول را به عنوان هفته وحدت تعيين نمايد تا عالمان و پيروان اين دو مذهب ، بر مشتركات تكيه كنند و براى اتحاد عليه دشمن مشترك (استكبار جهانى ) به ريسمان الهى چنگ زنند و توطئه هاى تفرقه افكنانه دشمنان را خنثى نمايند .

اگر كسى كلامى بگويد كه باعث تفرقه بين ما مسلمانها بشود ، بدانيد كه يا جاهل هستند يا از كسانى هستند كه مى خواهند بين مسلمانها اختلاف بيندازند .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 77

در جمهورى اسلامى ، همه برادران سنى و شيعه در كنار هم و با هم برادر و در حقوق مساوى هستند . هر كس خلاف اين را تبليغ كرد ، دشمن اسلام و ايران است .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 77

برادران شيعه و سنى بايد از هر اختلافى احتراز كنند . امروز اختلاف بين ما ، تنها به نفع آنهايى است كه نه به مذهب شيعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفى و يا ساير فرق . آنها مى خواهند نه اين باشد و نه آن

صحيفه نور

جلد 12 ، ص 259

از ملى گرايى خطرناكتر و غم انگيزتر ، ايجاد اختلاف بين اهل سنت و جماعت با شيعيان است و القاى تبليغات فتنه انگيز و دشمنى ساز بين برادران اسلامى است .

صحيفه نور جلد 13 ، ص 81

ما در سايه آرامش و وحدت مى توانيم اين كشور رابه مقاصد عاليه اسلامى برسانيم و اين مستضعفين را از آن ظلمهايى كه در طول تاريخ به آنها شده است نجات دهيم .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 181

قدرتهاى بزرگ فهميده اند آن چيزى كه آنان را عقب زده است ، اسلام و وحدت مسلمين و برادرى بين همه امت اسلامى است . از اين جهت شروع كرده اند اختلاف ايجاد كنند .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 247

اين وحدت همان چيزى است كه در قرآن كريم درباره آن سفارش شده است و ائمه اطهار عليهم السلام را به آن دعوت كرده اند و اصولا دعوت به وحدت است ، به اين معنا كه همه در كلمه اسلام با هم مجتمع باشند .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 4

17 ربيع الاول

ولادت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله

خاتم انبياء محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله در روز جمعه 17 ربيع الاول عام الفيل (570 ميلادى ) در مكه به دنيا آمد . مادرشان آمنه و پدر بزرگوارشان عبدالله فرزند عبدالمطلب بود . پدر را قبل از تولد و مادر را در سن 5 سالگى از دست داد و سرپرستى آن حضرت برعهده عبدالمطلب و سپس ابوطالب قرار گرفت . فرزندان آن بزرگوار را هفت تن ذكر كرده اند كه

به غير از حضرت زهرا عليهاالسلام بقيه آنان در زمان حيات پيامبر صلى الله عليه و آله از دنيا رفته اند .

ولادت ها مختلف است ، يك تولدى است كه مبداء خيرات است ؛ مبداء بركات است ؛ مبداء كوبيدن ظالم است ؛ مبداء خاموش شدن آن بتكده ها و آتشكده هاست ؛ مثل ولادت رسول اكرم صلى الله عليه و آله

صحيفه نور جلد 2 ، ص 214

اين دو اصل يعنى توحيد وعدل در عالم به واسطه رسول اكرم صلى الله عليه و آله بسط پيدا كرد و ان شاءالله مى كند .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 214

امروز روز مباركى است كه ما نزديك به او مى شويم و روز نويدى است كه بشر را نويد داد به استقامت و راهنمايى به صراط مستقيم انسانيت .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 11

ولادت امام جعفر صادق عليه السلام

ششمين پيشواى شيعيان در 17 ربيع الاول 83 هجرى در مدينه متولد شد . نام مباركش (جعفر) مشهورترين كنيه اش (ابو عبدالله ) و معروفترين لقبش (صادق ) است . پدر گراميش امام محمد باقر عليه السلام و مادرش (ام فروه ) است .

حضرت صادق سلام الله عليه . . . مذهب را ترويج و اسلام را ارائه داد به مردم .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 11

مبين احكام اسلام و ايده هاى رسول اكرم صلى الله عليه و آله ذريه مطهر ايشان و خصوص حضرت جعفر بن محمد صادق هستند .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 15

26ربيع الاول

صلح امام حسن

پس از شهادت امام على عليه السلام ، امام حسن عليه السلام با تجهيز سپاه 12 هزار نفرى آماده جنگ با معاويه شد . اما دسيسه هاى تفرقه انگيز معاويه و بى وفايى سپاهيان امام و خيانتهاى ايشان به حضرت ، شرايطى را بر امام هجرى شد . گرچه براى قرارداد صلح شروطى نوشته شد اما معاويه بعدها همه آنها را زير پاگذاشت .

آن قدر كه حضرت امام حسن معاويه را مفتضح كرد به همان قدر بود كه سيدالشهدا يزيد را مفتضح كرد .

صحيفه نور جلد 1 ، ص 173

اگر آن حيله اى كه معاويه و عمرو عاص به كار برده بودند ، آنهايى كه از طبقه مقدسين به اصطلاح بودند ، مانع نشده بودند . قضاياى امام حسن سلام الله عليه و آن ابتلائاتى كه او پيدا كرد و قضيه كربلا پيش نمى آمد و جرم

گناه همه اين امور گردن آن مقدسين نهروان بود .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 268

. . . قصه امام حسن و قضيه صلح ، آن هم صلح تحميلى بود براى اين كه امام حسن دوستان خودش يعنى آن اشخاص خائنى كه دور او جمع شده بودند ، او را جورى كردند كه نتوانست خلافش بكند ، صلح كرد ، صلح تحميلى بود .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 32

آن صلح تحميلى اى كه در عصر امام حسن واقع شد آن حكميت تحميلى كه در زمان اميرالمؤ منين واقع شد ، و هر دويش به دست اشخاص حيله گر درست شد .

صحيفه نور جلد 20 ، 32

جمادى الثانى

5 جمادى الثانى

ولادت حضرت زينب

حضرت زينب ، پيام رسان نهضت عاشورا ، دختر على عليه السلام و فاطمه زهرا عليهاالسلام در پنجم جمادى الاول سال پنجم هجرى متولد شد . از القاب او مى توان عقيله بنى هاشم ، عارفه ، عالمه ، محدثه و فاضله رانام برد . اين بانوى بزرگوار از جدش رسول خدا و نيز پدر و مادر بزرگوارش حديث روايت كرده است . دو پسرش به نام هاى محمد سالار اسيران ، در سفر اسارت در كوفه و دمشق خطبه هاى آتشين ايراد و دستگاه ستم بنى اميه را رسوا نمود .

در مقابل يزيد ، حضرت زينب سلام الله عليها ايستاد و آن را همچو تحقير كرد كه بنى اميه در عمرشان همچون تحقيرى نشنيده بودند .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 59

همان مقدارى كه فداكارى حضرت ، ارزش پيش خداى تبارك و

تعالى دارد و در پيشبرد نهضت حسين سلام الله عليه كمك كرده است ، خطبه هاى حضرت سجاد و حضرت زينب هم به همان مقدار يا قريب آن مقدار تاءثير داشته است .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 59

3 جمادى الثانى

شهادت حضرت زهرا عليها السلام

يكى از حوادث سال 11 هجرى ، رحلت يگانه دختر رسول الله صلى الله عليه و آله فاطمه سلام الله عليهاالسلام بود . رحلت و دگرگونيهايى كه اندكى پس از ارتحال پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پديد آمد ، روح و جسم حضرت را آزرده ساخت ، مدتى در بستر بيمارى بسر برد و سرانجام در سوم جمادى الثانى همان سال ، در سن هيجده سالگى چشم از جهان فروبست .

تمام ابعادى كه براى زن تصور است و براى يك انسان متصور است ، در فاطمه زهرا سلام الله عليها جلوه كرده و بوده است .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 185

معنويات ، جلوه هاى ملكوتى ، جلوه هاى الهى ، جلوه هاى جبروتى ، جلوه هاى ملكى و ناسوتى همه در اين موجود مجتمع است .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 185

اين خانه كوچك فاطمه سلام الله عليها و اين افرادى كه در آن خانه تربيت شدند كه به حسب عدد ، چهار ، پنج نفر بودند و به حسب واقع تمام قدرت حق تعالى را تجلى دادند .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 67

زنى كه در حجره اى كوچك و خانه اى محقر انسان هايى تربيت كرد كه نورشان از بسيط خاك تا آن سوى افلاك و از

عالم ملك تا آن سوى ملكوت اعلى مى درخشد .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 125

ما مفتخريم كه . . . صحيفه فاطميه كه كتاب الهام شده از جانب خداوند تعالى به زهراى مرضيه است ، از ماست .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 171

زنى كه افتخار خاندان وحى و چون خورشيدى بر تارك اسلام عزيز مى درخشيد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 72

زنى كه از معجزات تاريخ و افتخارات عالم وجود است .

صحيفه نور جلد 16 ، 125

20 جمادى الثانى

ولادت حضرت زهرا سلام الله عليها

صديقه طاهره ، حضرت زهرا سلام الله عليها در روز جمعه 20 جمادى الثانى ، سال دوم يا پنجم بعثت در مكه پا به عرصه وجود نهاد . پدر بزرگوارش خاتم رسولان و مادر گرامى اش خديجه كبرى بود . آن حضرت در سال اول يا دوم و يا سوم هجرى با اميرمؤ منان على عليه السلام ازدواج كرد و فرزندان آن بانوى آسمانى ، امام حسن و حسين عليهماالسلام و حضرت زينب و ام كلثوم عليهماالسلام مى باشند .

روز بزرگى است . يك زن در دنيا آمد كه مقابل همه مردان است .

يك زن به دنيا آمد كه نمونه انسان است .

يك زن به دنيا آمده كه تمام هويت انسانى در او جلوه گر است .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 194

تاريخ اسلام گواه احترامات بى حد رسول خدا صلى الله عليه و آله به اين مولود شريف است تا نشان دهد كه زن ، بزرگى ويژه اى

را در جامعه دارد كه اگر برتر از مرد نباشد كمتر نيست .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 201

روز شرافتمند عنصر تابناكى كه زيربناى فضيلت هاى انسانى و ارزش هاى والاى خلفة الله در جهان است .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 125

20 جمادى الثانى

روز زن

انقلاب اسلامى منزلت واقعى زنان مسلمان ايران را به آنان بازگرداند و زمينه نقش آفرينى شان را در عرصه هاى اجتماعى ، فرهنگى و سياسى مهيا ساخت . زنان مسلمان ايرانى در انقلاب و دفاع مقدس پابه پاى مردان در ميدان مبارزه با طاغوت و دشمن متجاوز بعثى حاضر شدند . براى منزلت زنان در نظام مقدس جمهورى اسلامى همين كافى است كه سالروز تولد بزرگ بانوى اسلام حضرت فاطمه سلام الله عليهابه عنوان روز زن انتخاب گرديد تا به آن اسوه بى بديل تاءسى نمايند .

زن مظهر تحقق آمال بشر است ، زن پرورش ده زنان و مردان ارجمند است ، از دامن زن مرد به معراج مى رود ، دامن زن محل تربيت بزرگ زنان و بزرگ مردان است .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 194

زنان در عصر ما ثابت كردند كه در مجاهده همدوش مردان بلكه مقدم برآنانند .

زن انسان است ، آن هم يك انسان بزرگ ، زن مربى جامعه است .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 186

سعادت و شقاوت كشورها بسته به وجود زن است ، زن با تربيت صحيح خودش انسان درست مى كند و با تربيت صحيح خودش كشور را آباد مى كند .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 186

اگر

روزى بناست روز زن باشد چه روزى والاتر و افتخارآميزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا سلام الله عليها است .

(صحيفه نور جلد 12 ، ص 73-72)

براى زن ها كمال افتخار است كه روز تولد حضرت صديقه را روز زن قرار داده اند افتخار است و مسؤ وليت .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 278

همين خانم هاى محجبه همين ها كه مظهر عفاف هستند ، در نهضت پيشقدم بودند و در ايثار جان هم پيشقدم .

صحيفه نور جلد 6ص ، 194

رجب

ماه رجب

ماه رجب ، ماه بارش رحمت الهى و ماه اميرالمؤ منين على عليه السلام است . هرگاه ماه رجب فرا مى رسيد ، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مسلمانان را جمع كرده و عظمت اين ماه را برايشان يادآورى مى كرد .

اين دعاها . . . در ماه رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان ، اينها انسان را همچو تقويت روحى مى كند . . . و نور افكن است براى اينكه اين بشر را از اين ظلمت ها بيرون بياورد و وارد نور كند كه معجزه آسا است .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 240

اين سه ماه رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان بركات بسيارى نصيب انسان ، انسانهايى كه مى توانند استفاده كنند از اين بركات ، شده است .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 264

از بركات اين ماه ها ادعيه اى است كه وارد شده است در اين ماه ها

صحيفه نور جلد 17 ، ص 264

13 رجب

ولادت حضرت على عليه السلام

مجسمه تقوا و الگوى عدالت ، حضرت على عليه السلام روز جمعه 13 رجب ، سال 30 عام الفيل در خانه خدا( كعبه ) به دنيا آمد . مادرش فاطمه دختر اسد و پدر بزرگوارش ابوطالب نام داشت . در دوران 63 سال عمر پر بارش ، 33 سال يار و همراه پيامبر در شاديها و سختيها بود . آنگاه 25 سال پس از رحلت پيامبر ، او را به نام حق گوشه نشين كردند و تنها در 5 سال آخر عمر

شريفش خلافت ظاهرى يافت و حكومت عدلى بنا نهاد كه تاريخ ديگر چنين حكومتى را نديد .

اين روز ، روزى است كه على بن ابيطالب ، سلام الله عليه ، كه باب وحى و امانتدار وحى بود متولد شد و اين روزى است كه قرآن كريم و سنت رسول اكرم به ولايت اين مولود بزرگ تفسير شد و پشتوانه اسلام به وجود اين مبارك مولود قوى شد .

صحيفه نور جلد 14 . ص 226

مولود امروز ، وصف كردنى نيست ، آنچه كه وصف كرده اند از او ، دون شاءن اوست و آنچه شعرا و فلاسفه و ديگران درباره او گفته اند ، شمه اى از آن چيزى است كه او هست .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 135

نامدارترين سرباز فداكار در اسلام اميرالمؤ منين است و او گمنام ترين سرباز است . با كدام تفكر عرفانى ، فلسفى ، سياسى و كدام قلم و زبان و بيان ، بشر اين سرباز گمنام را معرفى كند و بشناسد و بشناساند ؟

صحيفه نور جلد 17 ، ص 243

سلام و درود بر مولاى ما كه نمونه انسان و قرآن ناطق است و تا ابد ، نام بزرگ او باقى است و خود الگوى انسانيت و مظهر اسم اعظم است .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 225

كدام شخصيت است كه مى تواند ادعا كند از خردسالى تا آخر عمر رسول اكرم در دامن و پناه و تحت تربيت وحى و حامل آن بوده است جز على بن ابيطالب كه وحى و تربيت صاحب وحى در اعمال روح و جان

او ريشه دوانده ، پس او به حق عبدالله است و پرورش يافته عبدالله اعظم .

صحيفه نور جلد 14 ، ص 224

درود بى پايان بر على بن ابيطالب كه با دژخيمان به صورت مسلمان و مقدس نماهاى بدتر از كفار جنگيد و از هيچ قدرتى نهراسيد .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 16

25 رجب

شهادت امام موسى كاظم عليه السلام

دوران 35 سال امامت حضرت با زمامدارى چهار تن از خلفاى عباسى معاصر بود اينان سالها امام را در بصره و بغداد زندانى كردند تا اينكه حضرت پس از تحمل شكنجه ها ، در 25 رجب ، سال 183 با خرماى زهر آلود در زندان بغداد مسموم شد و در سن 55 سالگى به شهادت رسيد و پيكر مطهرش در كاظمين به خاك سپرده شد .

شما در اين شك نداشته باشيد كه اگر فرصتى براى موسى بن جعفر عليه السلام پيش مى آمد قيام مى كرد و اساس دستگاه سلاطين غاصب را واژگون مى ساخت .

ولايت فقيه ، ص 138 - 139

اينهايى كه به اسم خلفا سلطنت مى كردند ، اينها حضرت موسى بن جعفر عليه السلام را پانزده سال يا ده سال در حبس نگه مى دارند براى اين كه نماز مى خواند ؟ . . . گرفتند ايشان را براى اين كه يك سيد اولاد پيغمبرى است تا امام است ؟ براى اينهاست ؟ نه ، براى اين است كه حضرت موسى بن جعفر عليه السلام با رژيم بوده است ، با آن رژيم طاغوتى مخالف بوده است .

صحيفه نور جلد 2 ،

ص 184-183

27 رجب

بعثت پيامبر عليه السلام

حضرت ختمى مرتبت محمد مصطفى صل الله و آله و سلم در سن چهل سالگى در 27 رجب سال 40 عام الفيل از سوى ذات مقدس الهى به پيامبرى مبعوث شد . مدت پيامبرى حضرت 23 سال به طول انجاميد . 13 سال را در مكه سپرى كرد و ده سال باقيمانده را در مدينه گذراند . مرورى بر حوادث 13 ساله مكه نشان مى دهد كه پيامبر و يارانش سخت ترين شرايط را در اين شهر تحمل كردند ، شكنجه و آزار و اذيت قريش ، محاصره اقتصادى در شعب ابو طالب ، جنگهاى متعدد با مشركان قريش و . . . از جمله آنهاست .

روز بعثت رسول اكرم در سراسر دهر (من الازل الى البد) روزى شريفتر از آن نيست ، براى اين كه حادثه اى بزرگتر از آن حادثه اتفاق نيفتاده .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 168

بعثت رسول خدا براى اين است كه راه دفع ظلم را به مردم بفهماند . راه اين كه مردم بتوانند با قدرت هاى بزرگ مقابله كنند به مردم بفهماند .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 252

بعثت براى اين است كه اخلاق مردم را ، نفوس مردم را ، ارواح مردم را و اجسام مردم را ، تمام اين ها را از ظلمت ها نجات بدهد .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 252

روز بعثت روزى است كه خداى تبارك و تعالى موجود كاملى كه از او كاملتر نيست و نمى شود باشد ماءمور كرد كه تكميل كند موجودات

را ، انسانها را .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 169

مبعث كه مال بعثت ولى الله اعظم ، ولى مطلق بالاصاله است و مولود كه باز عيد ولى الله بالتبع است و اين دو بزرگوار در عوالم غيب با هم بودند ، متحد بودند و شهادت در اين عالم يكى مظهر آن غيب مطلق است در بعثت و يك مظهر آن غيب مطلق است در امامت .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 76

سكونت در وادى غير ذى زرع و ساختن بيت و فديه اسماعليل مقدمه بعثت و رسالتى است كه در آن ختم پيام آوران سخن اولين و آخرين بانيان و مؤ سسان كعبه را تكرار مى كند .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 112

سر بعثت رسول اكرم تزكيه امت است و تعليم و تربيت امت .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 265

بعثت انبياء براى تربيت ماست .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 228

شعبان

ماه شعبان

از امام امير مؤ منان نقل است كه در فضيلت اين ماه فرمود: خداوند آن را شعبان ناميده زيرا نيكى ها در آن شاخه مى شود ، درهاى بهشت را در آن گشوده و نعمتهاى بهشتى را با ارزانترين قيمت و آسانترين راه بر شما عرضه كرده . آنگاه فرمود: شاخه هاى نيكى در اين ماه ، نماز ، روزه ، زكات ، امر به معروف و نهى از منكر ، نيكى به پدر و مادر و خويشان و همسايگان ، ايجاد صلح و صفا بين مردم و احسان به فقرا و مساكين است .

ماه شعبان ، ماه بزرگى

است كه در آن ، در سوم آن ، بزرگ مجاهد عالم بشريت متولد شد و در پانزده آن ، حضرت مهدى موعود ارواحنا له الفدا پا به عرصه وجود گذاشت .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 207

ماه شعبان مقدمه است براى ماه مبارك رمضان كه مردم مهيا بشوند براى ورود در ماه مبارك رمضان و ورود در ضيافت الله .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 229

اين مناجات شعبانيه براى اين است كه شما را ، همه را مهيا كند براى ضيافة الله .

(21 / 4 / 1359) (صحيفه نور جلد 12 ، 239 - 240)

ماه رمضان ، ماه نبوت است و ماه شعبان ، ماه امامت . ماه رمضان ليلة القدر دارد و ماه شعبان ، شب نيمه شعبان دارد كه تالى ليلة القدر است .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 82

مناجات شعبانيه از بزرگترين و عظيم ترين معارف الهى است .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 264

اگر نبود در ادعيه ، الا دعاى مناجات شعبانيه ، كافى بود براى اين كه امامان ما ، امامان به حقند .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 24

اين دعاى شعبان ، مناجات شعبان ، مناجات همه ائمه است .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 189

ماه شعبان . . . براى مهيا كردن مسلمين است كه براى ضيافت خدا ، عددش آن مناجات شعبانيه است .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 239

3 شعبان

ميلاد امام حسين عليه السلام

حضرت امام حسين عليه السلام در سوم شعبان ، سال هجرى در مدينه به دنيا

آمد ، پدر بزرگوارش اميرالمؤ منين عليه السلام و مادرش فاطمه زهرا سلام الله عليهامى باشد . از دوران 58 ساله عمر با عزت خويش ، 37 سال را همراه پدر گذراند ، 9 سال را در امامت برادرش امام حسن صرف كرد و 12 سال را امامت فرمود .

سيد الشهداء سلام الله عليه ، مذهب را بيمه كرد . با عمل خودش اسلام را بيمه كرد .

صحيفه نور جلد 10 ، ص 216

شخصيت عظيمى كه از عصاره وحى الهى تغذيه و در خاندان سيد رسل محمد مصطفى و سيد اوليا على مرتضى تربيت و در دامن صدقه طاهره بزگر شده بود ، قيام كرد و با فداكارى بى نظير و نهضت الهى خود ، واقعه بزرگى را به وجود آورد كه كاخ ستمكاران را فرو ريخت و مكتب اسلام را نجات بخشيد .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 181

چون قيام بود اساس سلطنت آن خبيث را(( هم شكستند ، در صورت ايشان كشته شدند لكن اساس سلطنت را شكستند . اساس سلطنتى كه مى خواست اسلام را به صورت سلطنت طاغوتى درآورد .

صحيفه نور جلد 7 ، ص 36

سيد الشهداء ، سلام الله عليه ، كه همه عمرش را و همه زندگيش رابراى رفع منكر و جلوگيرى از حكومت ظلم جلوگيرى از مفاسدى كه حكومت ها در دنيا ايجاد كردند ، تمام عمرش را صرف اين كرد و تمام زندگيش را صرف اين كرد كه اين حكومت جور بسته بشود و از بين برود؛ معروف در كار باشد ، منكرات از بين بروند .

صحيفه نور جلد

20 ، ص 190

اين خون سيدالشهداء است كه خون هاى همه ملت هاى اسلامى را به جوش مى آورد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 204

نام مبارك حضرت سيدالشهداء را زنده نگه داريد كه با زنده بودن او اسلام زنده نگه داشته مى شود .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 22

ملت ما از طفل ماهه تا پيرمرد هشتاد ساله را در راه خدا فدا كرد و اين اقتدا به بزرگمرد تاريخ ، حضرت سيدالشهداء سلام الله عليه است .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 58

روز پاسدار

پاسدارى و حراست از اسلام و دستاوردهاى سترگ آن ، از وظايف مهم هر مسلمانى است . نهال نو پاى انقلاب اسلامى نيز براى بالندگى نياز به پاسدارانى از جان گذشته داشت . پس از تاءسيس سپاه ، پاسداران انقلاب اسلامى در انجام تكليف خويش ، به بزرگ پاسدار اسلام ، حضرت امام حسين عليه السلام تاءسى جستند . تشابه بسيار عملكرد پاسداران به سيره عملى امام حسين عليه السلام باعث شد تا روز تولد مباركش به عنوان روز پاسدار تعيين گردد .

اگر فداكارى پاسداران عظيم الشاءن اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداكار او نبود ، اسلام در خفقان رژيم بنى اميه و رژيم ظالمانه آن وارونه مى شد و زحمات نبى اكرم (ص ) و اصحاب فداكارش به هدر مى رفت .

صحيفه نور جلد 7 ، ص 236

هان اى پاسداران عصر حاضر و انقلاب اسلامى ! به امام امت و پاسداران قرآن كريم و اسلام عزيز اقتدا نموده حق پاسدارى از انقلاب اسلامى را به

خوبى ادا كنيد و از اين منصب بزرگ كه منصب انبياى عظام و اولياى خداوند تعالى است كه به خوبى حفاظت كنيد .

صحيفه نور جلد 7 ، ص 236

روز مبارك سوم شعبان المعظم ، روز پاسدار است و روز تحقق پاسدارى از اسلام ، از حقيقت ، از مكتب الهى . روز تولد بزرگ پاسدارى كه با خون خود و فرزندان و اصحابش مكتب را زنده كرد .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 181

اى پاسداران عزيز كه از متن ملت مسلمان متعهد بپا خاسته ايد و از انقلاب اسلامى و نهضت مقدس پاسدارى كرديد و با فداكارى و خون پاك برادران جانباز مجاهد خود ، انقلاب را به ثمر رسانديد و با همت بزرگ خود و ملت غيور و قواى نظامى و انتظامى متعهد ، ايران عزيز را از لوث رژيم منحط شاهنشاهى پاك و دست جنايتكار اجانب را از كشور اسلامى قطع كرديد ، به هوش باشيد كه دشمن در كمين است و طرفداران شيطان بزرگ و رژيم غاصب دست اندر كار توطئه .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 181

شما پاسداران بوديد كه در لحظات مشكل از ايران ، پاسدارى كرديد .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 254

اى كاش من هم يك پاسدار بودم .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 6

شما آينه مجسم مظلوميت و رشادت هاى اين ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاريخ مصور انقلابيد .

شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمين و سپر حوادث اين كشوريد شما يادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسؤ ولان بيدار دلانى بوده ايد كه

امروز در قرارگاه محضر حق ماءوا گزيده اند .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 18

واجب است پيش كسوتان جهاد و شهادت در همه صحنه ها حاضر و آماده باشند و از كيد و مكر جهانخواران و آمريكا و شوروى غافل ننمايند .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 19

شما پاسداران بحق اسلاميد ، شما مثل جوان هاى صدر اسلام هستيد شما اسلام را نجات داديد بايد از اين به بعد هم پاسدارى كنيد كه اين انقلاب به ثمر واقعى اش برسد .

صحيفه نور جلد 5 ، ص 145

پاسدارها بودند كه مملكت ما را در چنين زمانى كه هيچ كس نمى توانست حفظ كند حفظ كردند الان هم حفظ مى كنند .

صحيفه نور جلد 10 ، ص 238

شما مثل سربازان صدر اسلام كه با جان و دل و با عشق و علاقه به اسلام خدمت كردند به اسلام خدمت كرديد و مى كنيد .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 5

روز مبارك سوم شعبان المعظم را كه روز طليعه پاسدارى از مكتب مترقى اسلام است . . . به حق بايد اين روز معظم را روز پاسدار بناميم

صحيفه نور جلد 7 ، ص 236

4 شعبان

روز جانباز

به پاس قدردانى از ايثار و جان فشانى هاى قهرمانان هشت سال دفاع مقدس كه در راه پاسدارى از دين و شرف اين سرزمين ، مجروح شده و عضوى از پيكر خويش را نثار دوست كرده اند ، روز ميلاد پرچمدار صحراى نينوا ، قمر بنى هاشم اباالفضل العباس عليه السلام را روز جانباز نام نهاده اند .

شما رهبران اين نهضت هستيد .

صحيفه نور جلد 16 ، ص 28

مجروحين و معلولين خود چراغ هدايتى شده اند كه در گوشه گوشه اين مرز و بوم به دين باوران راه رسيدن به سعادت آخرت را نشان مى دهند ، راه رسيدن به خداى كعبه را .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 32

برادرهاى من ! خواهرهاى من ! بچه هاى عزيز من !

من مى دانم كه شما در رنج هستيد و من هم شريك شما در رنج هستم من هم مثل يك برادرى كه برادرش و خواهرش در رنج است ، مثل يك پدرى كه اولادش در رنج است من هم شريكم با شما در رنج .

صحيفه نور جلد 11 ، ص 212

5 شعبان

ولادت امام سجاد عليه السلام

چهارمين اختر آسمان ولايت ، در 5 شعبان ، سال 38 در مدينه ديده به جهان گشود . نام آن بزرگوار (على ) كنيه اش (ابوالحسن ) و پدر بزرگوارش امام حسين عليه السلام و مادرش (شهربانو) دختر يزدگرد پادشاه ايران بود . عبادت و نيايش آن حضرت به حدى بود كه به سرور و زينت بخش عبادت كنندگان (سيد العابدين ، زين العابدين ) و بسيار سجده كننده (سجاد)ملقب گشت .

جناب على بن الحسين از بزرگترين نعمت هايى است كه ذات مقدس حق تعالى بر بندگان خود به وجودش منت گذارده و آن سرور را از عالم قرب و قدس نازل فرموده براى فهماندن طرق عبوديت به بندگان خود .

آداب الصلاة ، ص 152

قدرى تفكر كن در حالات على بن الحسين و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق ، و دعاهاى لطيف آن سرور كه كيفيت آداب عبوديت

رابه بندگان خدا تعليم مى كند .

آداب الصلاة ، ص 1512-151

حضرت سجاد در يك شبش به حسب آن چيزى كه وارد شده تا صبح (( (اللهم ارزقنا التجافى عن دارالغرور و الانابة الى دار السرور و الاستعداد للموت قبل حلول الفوت ) )) (مى گفت )؛ مساءله ، مساءله بزرگى است ، آنها در مقابل عظمت خدا ، وقتى كه خودشان را حساب مى كنند مى بينند كه هيچ نيستند و هيچ ندارند .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 87

روز آزادگان

در تجليل از آزادگان سرافراز ميهن اسلامى كه پس از تحمل سالها مشقت و رنج دورى از وطن به ميهن اسلامى بازگشتند ، روز پنجم شعبان كه مصادف با زاد روز تولد امام و قافله سالار كاروان آزادگان كربلا ، امام زين العابدين عليه السلام مى باشد به روز آزدگان نامگذارى شد .

اسرا در چنگال دژخيمان ما را ، خود سرود آزادى اند و احرار جهان آنان را زمزمه مى كنند .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 32

ان شاءالله اين اسراى ما را ، اين كسانى كه محبوب ما هستند محبوب ملت ما هستند . . . تمام كسانى كه در آن جا بند هستند ، همه اينها را خداوند ان شاءالله آزاد كند .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 191

عزيزان من ! سيد و مولاى همه ما حضرت موسى بن جعفر بيش از شماها ماها در رنج و گوشه زندان به سر بردند براى اسلام عزيز .

شما صبر كنيد خداوند فرج را ان شاءالله تعالى نزديك مى كند و پدر پير شما را با ديدن

شما شاد مى فرمايد .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 51

15 شعبان

ميلاد حضرت حجة بن الحسن (عج )

خاتم اوصيا ، حضرت مهدى (عج ) روز جمعه ، نيمه شعبان سال 255 هجرى در سامرا بدنيا آمد . پدر بزرگوارش امام حسن عسكرى عليه السلام و مادرش نرجس نام داشت و در سن 5 سالگى امامت به ايشان منتقل شد . حضرت مهدى داراى دو غيبت هستند:غيبت صغرى كه چهار سفير از طرف امام ماءمور به ارتباط بين مردم و حضرت بودند . غيبت كبرى كه با وفات آخرين سفير شروع شده و تاظهور آن حجت حق ادامه دارد .

با سلام و درود به پيشگاه مقدس مولود نيمه شعبان و آخرين ذخيره ، امامت ، حضرت بقية الله - ارواحنافداه - و يگانه دادگستر ابدى و بزرگ پرچمدار رهايى انسان از قيود ظلم و ستم استكبار . سلام بر او و سلام بر منتظران واقعى او ، سلام بر غيبت و ظهور او و سلام بر آنان كه ظهورش را با حقيقت درك مى كنند و از جام هدايت و معرفت او لبريز مى شوند .

صحيفه نور جلد 21 ، ص 107

من اميدوارم كه اين كشور با همين قدرت كه تا اينجا آمده است و با همين تعهد و با همين بيدارى كه از اولين قيام كرده است و تا اينجا رسانده است ، باقى باشد اين نهضت و اين انقلاب و قيام تا صاحب اصلى ان شاءالله بيايد و ما و شما ملت ما امانت را به او تسليم كنيم .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 230

چه مبارك است ميلاد بزرگ شخصيتى كه

برپا كننده عدالتى است كه بعثت انبيا عليهم السلام براى آن بود و چه مبارك است زاد روز ابر مردى كه جهان را از شر ستمگران و دغلبازان تطهير مى نمايد و زمين را پس از آن كه ظلم و جور آن فراگرفته پر از عدل و داد مى نمايد .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 22

ما بايد در اين طور روزها و در اين طور ايام الله توجه كنيم كه خودمان را مهيا كنيم از براى آمدن آن حضرت . من نمى توانستم اسم رهبر روى ايشان بگذارم ، بزرگتر از اين است ، نمى توانم بگويم كه شخص اول امت براى اين كه دومى در كار نيست .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 209 - 208

اگر عيد ولادت حضرت رسول (ص ) بزرگترين عيد است براى مسلمين . . . بايد ما بگوييم كه عيد شعبان ، عيد تولد حضرت مهدى سلام الله عليه بزرگترين عيد است براى تما بشر .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 209 - 208

رمضان

ماه مبارك رمضان

رمضان ، ماه خدا ، ماه اسلام و تسليم ، ماه طهارت و پاكيزگى ، ماه آزمايش و تصفيه ناخالصى ها و ماه قيام براى خداست . اين ماه ، ماه نزول قرآن براى هدايت انسان ، ماه روزه ، روزه از گناه و ناپاكى ، ماه مهمانى خدا ، ماه سرشارى رحمت حق ، ماه محدوديت شياطين ، ماه تزكيه ، تربيت و رشد است . زينت عابدان حضرت سجاد عليه السلام با خرسندى و آغوش باز به استقبال ماه

رمضان مى رفت و بسيار غمين و حزين از اين ماه وداع مى كرد .

با حلول ماه مبارك رمضان ، ماه عبادت و سازندگى ، ماه تجديد قواى معنوى شهرالله الاعظم كه در آن عموم مسلمانان در صف واحد متوجه به موضع قدرت لايزال و تجهيز در مقابل قواى طاغوتى هستند ، لازم است با توحيد قدرت و قدرت واحده در مقابل طاغوت هاى زمان و چپاولگران بين المللى بپا خيزند و از مملكت اسلامى دفاع و دست خائنان را كوتاه و اميد آنان را قطع نمايند .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 218

ماه شريف رمضان در پيش است . . . از ادعيه ائمه معصومين استفاده كنند و براى اين ملت خير و سلامت طلب كنند و براى دشمنان اسلام خذلان و شكست را بخواهند .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 8

من خوف اين را دارم كه در اين ماه مبارك رمضان كه ماه تهذيب نفس است و همه را خدا به ضيافت خودش دعوت كرده است ، ما با صاحب خانه كارى بكنيم كه عنايتش از ما برگردد .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 12

در اين ماه مبارك رمضان كه ماه خداست ، همه موفق بشويد به اينكه دعا كنيد براى اسلام ، در راءس ادعيه تان دعاى براى اسلام باشد .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 161

بايد كوشش كنيم كه در اين ماه مبارك رمضان كه بر ما گذشت اگر حالى پيدا شد ، اين حال را تا ماه ديگر نگه داريم و اگر حالى پيدا نشد متاءسف و كوشش كنيم كه پيدا

كنيم .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 3

ماه رمضان مبارك است براى اينكه ليلة القدر دارد . . . ماه رمضان مبارك است براى اينكه نزول وحى بر او شده است يا به عبارت ديگر معنويت رسول خدا وحى را نازل كرده است .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 82

شماها در ماه مبارك مهمان خدا هستيد ، مهماندار خداست ، و مخلوق مهمان او است . البته اين ضيافت نسبت به اولياء كمل الهى به آن نحوى نيست كه ما تخيل كنيم يا دست ما به او برسد .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 210

توجه كنيد كه ماه مبارك رمضان را به آدابش عمل بكنيد يعنى آداب روحى اش . فقط دعا نباشد ، دعا به معنى واقعى اش . خواندن خدا و تذكر خدا به معناى واقعى . آن تذكرى كه نفوس را مطئن مى كند

صحيفه نور جلد 19 ، ص 15

19-21-23 رمضان

شبهاى قدر

خداوند بزرگ ماه مبارك رمضان را و از آن ميان ، شبهاى قدر را براى عبادت بندگانش برگزيد . شب قدرى كه هيچ شبى به برترى و عظمت آن ، نمى رسد . شب قدرى كه خداوند از هزار ماه برتر و عزيزترش دانسته است . شبهايى كه گناهان بندگانش را محو و نابود مى كند . خوشا به حال آنان كه قدر شبهاى قدر را بدانند و از بركات و نعمات اين شبهاى عزيز بهره مند شوند .

شب قدر - شبى است كه احياء آن سنت الهى است و قدر

و منزلت آن از هزار ماه منافقان والاتر است كه مقدرات خلق در آن شب پايه ريزى مى شود .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 73

اگر سر ليلة القدر و سر نزول ملائكه در شبهاى قدر كه الان هم براى ولى الله اعظم حضرت صاحب - سلام الله عليه - اين معنا امتداد دارد ، سر اينها را ما بدانيم ، همه مشكلات ما آسان مى شود .

صحيفه نور جلد 19 ص 172

20 رمضان

فتح مكه

بر اساس بند آخر صلح نامه حديبيه ، قبيله بنى بكر با قريش و قبيله خزاعه با پيامبر صلى الله عليه و آله هم پيمان شدند . در نزاع بين اين دو قبيله ، قريش برخلاف صلح حديبيه از بنى بكر حمايت كردند . اين عمل باعث شد تا پيامبر پيمان را از جانب قريش نقص شده تلقى كند و در سال هشتم هجرى با سپاه ده هزار نفرى به طرف مكه حركت نمايد . اين حركت چنان ترس در دل قريش انداخت كه بيشترسران آنها از جمله ابوسفيان از مكه بيرون آمدند و مسلمان شدند . پيامبر صلى الله عليه و آله پيروزمندانه وارد مكه شد و به جز تعداد معدودى همه را عفو كرد و به قريش فرمود: برويد ، شما آزاد شدگانيد .

روزى كه مكه را فتح كردند ، يوم الله است ، يوم قدرت نمايى خداست كه يك يتيم را كه همه ردش كرده بودند ، بعد از فتح مكه به دست او شد و آن قلدرها و آن ثروتمندها و آن قدرتمندها همه تحت سيطره او واقع شد و فرمود

انتم الطلقاء مى گويند آزادتان كردم ، اين يوم الله است .

صحيفه نور جلد 9 ، ص 63

21 رمضان

شهادت اميرالمؤ منين عليه السلام

در شب نوزدهم ماه مبارك رمضان سال چهلم هجرى و در محراب مسجد كوفه ، سر مبارك حضرت على عليه السلام با شمشير زهرآلود يكى از خوارج پليد ، ابن ملجم مرادى ، شكافت . صداى ملكوتى حضرت طنين انداز شد كه ، (به خداى كعبه رستگار شدم ) . پس از آن مسجد كوفه بانگ برخاست كه پايه هاى ايمان فروريخت ، على مرتضى كشته شد . امام را از مسجد به خانه بردند و معالجه سودى نبخشيد . حضرت به آرزوى ديرين خود دست يافت ، و روز بيست ويكم ماه مبارك رمضان به لقاى حق نائل آمد .

اميرالمؤ منين سلام الله عليه ، جان خودش را فدا كرد براى اسلام و شهيد شد و اسلام به جاى خودش بود .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 114

خوارج كه پينه بسته بود پيشانيشان از شدت طول سجده ، لكن حق را كشتند .

صحيفه نور جلد 6 ، ص 256

على عليه السلام والاترين شهيد محراب كه به دست خيانتكار اشقى الاشقيا به ملاء اعلا شتافت .

صحيفه نور جلد 17 ، ص 56

آخرين جمعه رمضان

روز جهانى قدس

رهبر كبير انقلاب اسلامى حضرت امام خمينى در 25 مرداد 1358 ، آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را روز جهانى قدس ناميدند . روز قدس در نگاه آن فرياد نماد مبارزه آزادگان عليه بيدادگران در همه زمان ها و رهايى قدس از چنگال صهيونسيم جهانى

آرمان همه موحدان است .

همه بايد متحد شوند و متحدا در مقابل اين جمعيت متجاوز بايستند و عمل كنند و دست غاصب او را قطع كنند .

اين تكليف همه مسلمين است كه قدس را آزاد كنند و شر اين جرثومه فساد را از سر بلاد اسلامى قطع كنند .

صحيفه نور جلد 4 ، ص 31

روز قدس يك روز جهانى است روزى نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد ، روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است ، روز مقابله ملت هايى است كه در زير فشار ظلم آمريكا و غير آمريكا بودند ، در مقابل ابرقدرتهاست .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 232

روز قدس روزى است كه بايد به اين روشنفكرانى كه در زير پرده با آمريكا و عمال آمريكا روابط دارند ، هشدار داد ، هشدار به اينكه اگر از فضولى دست برنداريد ، سركوب خواهيد شد .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 232

روز قدس روزى است كه بايد به همه ابرقدرتها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت سيطره شما به واسطه عمال خبيث شما واقع نخواهد شد .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 233

من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى دانم و روزى است كه بايد ما تمام قواى خودمان را مجهز كنيم و مسلمين از آن انزوايى كه آنها را كشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 233

اگر در روز قدس همه بيرون بيايند از خانه ، فرياد كنند مرگ بر

آمريكا مرگ بر اسرائيل و . . . همين قول مرگ بر . . . بر آنها مرگ مى آورد .

صحيفه نور جلد 12 ، ص 276

روز قدس كه همجوار شب قدر است لازم است كه در بين مسلمانان احياء شود و مبداء بيدارى و هوشيارى آنان باشد و از غفلت هايى كه در طول تاريخ خصوصا سده هاى اخير شده است بيرون آيند .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 73

روز قدس فقط روز فلسطين نيست ، روز اسلام است ، روز حكومت اسلامى است .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 233

شوال

1 شوال

عيد سعيد فطر

يكى از اعياد بزرگ اسلامى عيد سعيد فطر است . اين عيد پاداشى است كه خداى تعالى به همه بندگان صالحش كه ماه رمضان را به عبادت و انس با خدا و طهارت جسم و روح گذرانده اند ، عنايت مى فرمايد . اين عيد ، براى كسانى مبارك است كه ضيافت الهى را با اطاعت از فرامين الهى به خوبى درك كرده باشند .

در اسلام دو عيد است كه به عنوان عيد به رسميت شناخته شده است . عيد شريف فطر ، عيد است براى ضيافت الله و عيد شريف قربان براى لقاءالله .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 104

. . . اگر از اين ضيافت درست بيرن آمديد ، آن وقت عيد داريد ، عيد مال كسى است كه در اين ضيافت راه يافته باشد ، استفاده كرده باشد از اين ضيافت .

صحيفه نور جلد

2 ، ص 211

17 شوال

غزوه خندق

در سال پنجم هجرى ، قريش و قبيله غطفان به تحريك يهوديان بنى نضير عليه مسلمانان متحد و با سپاه ده هزار نفرى راهى شهر مدينه شدند . پيامبر صلى الله عليه و آله پيشنهاد سلمان فارسى را مبنى بر حفر خندق در شمال مدينه كه احتمال نفوذ دشمن مى رفت ، پذيرفت ، سپاه گران قريش و ديگر گروه ها پشت خندق زمين گير شدند . عمروبن عبدود پهلوان نامى عرب از خندق عبور كرد ، اما به دست على عليه السلام كشته شد . اين واقعه چنان روحيه كفار را ضعيف كرد و در شكست آنان مؤ ثر بود كه پيامبر فرمود: ضربتى كه على عليه السلام در روز خندق فرود آورد ، بهتر از عبادت انس و جن تا قيامت است . سرانجام كفار پس از محاصره طولانى به دليل سرما و باد شديد كه از امدادهاى غيبى بود ، مجبور به عقب نشينى شدند .

اين ضربه ، ضربتى بود كه از روح اميرالمؤ منين سرچشمه گرفته بود ، همه ايامى كه ضربت مى زد ، فضيلتش بالاتر از همه بود براى اين كه قلب ، قلب الهى بود ، قلبى بود كه غير از خدا در او راه نداشت ، ضربتى كه از آن قلب سرچشمه بگيرد ، تصميمى كه از آن قلب سرچشمه بگيرد ، اين ارزشش همان است كه فرموده است افضل از همه چيزهايى كه در عالم واقع شده است .

صحيفه نور جلد 8 ، ص 66

25 شوال

شهادت امام جعفر صادق عليه السلام

دوران 34 ساله امامت حضرت صادق عليه

السلام مقارن با زمامدارى هفت نفر از خلفاى ظالم عباسى بود با اين حال ، 4000 شاگرد درحوزه درسى حضرت تربيت شدند . آن حضرت در 25 شوال 148 هجرى در سن 65 سالگى به دست عوامل منصور عباسى مسموم شد و به شهادت رسيد و پيكر پاكش در بقيع به خاك سپرده شد .

معرف حضرت صادق سلام الله عليه . . . اين فقيهى است كه با زبان ايشان بسط پيدا كرده است ، كه براى احتياج بشر از اول تا آخر مساءله اى پيش بيايد ، مسائل مستحدثه ، مسائلى كه بعدها خواهد پيش آمد كه حالا ما نمى دانيم . اين فقه از عهده جوابش برمى آيد و هيچ احتياج ندارد به اين كه يك تاءويل و تفسير باطنى بكنيم .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 157

اين كه جناب صادق عليه السلام فرمود: (من عبادت حق مى كنم حباله ) شايد مقامات معمولى آن سرور باشد .

سرالصلاة ، ص 74

ذى القعده

1 ذى القعده

هفته حج

حج يكى از پايه هاى استوارى است كه دين اسلام بر آن بنيان نهاده شده است . كنگره بزرگ حج ، افزون بر جنبه هاى ژرف عبادى ، از جنبه هاى سياسى و اجتماعى نيز برخوردار است . از جمله جنبه هاى سياسى ، مساءله مهم برائت از مشركان است كه احياگر حج ابراهيمى در قرن حاضر ، حضرت امام خمينى قدس سره بر آن تاءكيد مى ورزيد و حج بى برائت را حج نمى دانست . نقش انسان ساز حج و ضرورت آشنايى با ابعاد

گونه گون آن ، سبب شد تا هفته اول ذيقعده به عنوان هفته حج اعلام شود .

حج تنظيم و تمرين و تشكيل اين زندگى توحيدى است . حج عرصه نمايش و آيينه سنجش استعدادها و توان مادى و معنوى مسلمان است .

حج بسان قرآن است كه همه از آن بهره مند مى شوند ولى انديشمندان و غواصان و درد آشنايان امت اسلامى اگر دل به درياى معارف آن نزنند و از نزديك شدن و فرورفتن در احكام و سياست هاى اجتماعى آن نترسند از صدف اين دريا گوهرهاى هدايت و رشد و حكمت و آزادگى را بيشتر صيد خواهند نمود و از زلال حكمت و معرفت آن تا ابد سيراب خواهند گشت ولى چه بايد كرد و اين بزرگ را به كجا بايد برد كه حج بسان قرآن مهجور گرديده است .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 229

مسلم ، حج بى روح و بى تحرك و قيام ، حج بى برائت ، حج بى وحدت و حجى كه از آن هدم كفر و شرك ، برنيايد ، حج نيست .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 229

ما نخواهيم گذاشت از كعبه و حج ، اين منبر بزرگى كه بر بلنداى بام انسانيت بايد صداى مظلومان به همه عالم منعكس سازد و آواى توحيد را طنين اندازد ، صداى سازش با آمريكا و شوروى و كفر و شرك نواخته شود .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 232

اعلان برائت در حج ، تجديد ميثاق مبارزه و تمرين تشكل مجاهدان براى ادامه نبرد با كفر و شرك و بت

پرست هاست و به شعار هم خلاصه نمى شود ، كه سرآغاز علنى ساختن منشور مبارزه و سازماندهى جنود خداى تعالى در برابر ابليس و ابليس صفتان آسان است و از اصول اوليه توحيد به شمار مى رود .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 112

11 ذى القعده

ولادت حضرت رضا عليه السلام

ثامن الاءئمه على بن موسى الرضا عليه السلام در روز يازدهم دى القعده ، سال 148 هجرى ، در مدينه چشم به جهان گشود . نام مباركش (على ) كنيه اش (ابوالحسن ) و مشهورترين لقب او (رضا) است . پدرش حضرت كاظم عليه السلام و مادرش (نجمه ) نام داشت .

اميد است خداى تبارك و تعالى به بركت مرقد مطهر حضرت رضا سلام الله عليه به ما توفيق بدهد كه ما تابع تعاليم اسلام باشيم و تابع تربيت هايى كه ائمه هدى متكفل شدند ، باشيم .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 192

ما و شما پيروان مكتبى هستيم كه اين مكتب ، ائمه هدى عليهم السلام جريان دهنده او بودند بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله و حضرت رضا سلام الله عليه كه مهمان ما ايرانى هاست و ما مفتخريم به اين به اين كه زير سايه ايشان هستيم ، مجرى اين بودند؛ ماها پيروان آنها هستيم و پيروان آنها بايد لااقل يك پرتوى از آن چيزى كه آنها داشتند تحصيل كنند .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 11

ذى الحجه

6 ذى الحجه

كشتار حجاج ايرانى در مكه

روز 6 ذى الحجه سال 1407 ه . ق ، يادآور كشتار كبوتران خونين بالى است كه به جرم برائت از مشركان و بى زارى از شيطان بزرگ و اسرائيل غاصب ، در سرزمين وحى به زمين افتادند . در اين روز عوامل استكبار با هتك حرمت حرم امن الهى بيش از 400 زائر ايرانى و غير ايرانى را به شهادت رساندند و در

تاريخ صفحه اى سياه را ثبت كردند .

حكومت سعودى مطمئن باشد كه آمريكا لكه ننگى بر دامنش نهاده است كه تا قيام هم با آب زمزم و كوثر پاك نمى شود .

خونى كه از دل اقيانوس بزرگ ملت ما بر سرزمين حجاز جارى شده است ، زمزم هدايتى براى تشنگان سياست و ستمكاران در آن غرق و هلاك مى شوند .

ما همه اين جنايت ها را به حساب آمريكا گذاشته ايم و به يارى خدا و در موقع مناسب به حساب آنان خواهيم رسيد و انتقام فرزندان ابراهيم از نمرودها و شياطين و قارون ها خواهيم گرفت .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 135

زائران شريف با تقديم شهداى بزرگ به پيشگاه مقدس حق از سازندگان و بانيان سياست نه شرقى و نه غربى كعبه خداوند گشته اند .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 136

خداوند بزرگ را سپاس مى گذاريم كه دشمنان ما و مخالفين سياست اسلامى ما را از كم عقلان و بى خردان قرار داده است ، چرا كه خودشان هم درك نمى كنند كه حركت كورشان سبب قوت و تبليغ انقلاب ما و معرف مظلوميت ملت ما گرديده است .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 134

جنايت تاريخى شكستن احترام امن الهى كه دل مسلمان متعهد جهان را آتش زد ، چيزى نيست كه تا ابد بشود آن را فراموش كرد و يا ساكت بود .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 148

كشتار زائران خانه خدا ، توطئه اى براى حفظ سياست هاى استكبار و جلوگيرى از نفوذ اسلام ناب محمدى صلى الله عليه و آله

است .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 231

. . . خدا را سپاس مى گزاريم كه در ميثاقمان با خداى كعبه پايدار مانده ايم و پايه هاى برائت از مشركين را با خون هزاران شهيد از عزيزانمان بنيان نهاده ايم . . . ما مظلومين هميشه تاريخ ، محرومان و پابرهنگانيم . ما غير از خدا كسى را نداريم و اگر هزار قطعه قطعه شويم ، دست از مبارزه با ظالم برنمى داريم .

صحيفه نور جلد 20 ، ص 232 - 233

7 ذى الحجه

شهادت امام محمد باقر عليه السلام

دوران 9 يا 10 سال امامت آن حضرت كه مصادف با درگيريهى بين بنى اميه و بنى عباس بود ، فرصت طلايى بود كه امام عليه السلام در نشر دين از آن استفاده كرد . آن حضرت در 7 ذى الحجه سال 114 هجرى پس از 57 سال تلاش و مبارزه به دست ايادى هشام بن عبدالملك مسموم و به شهادت رسيد . بارگاه نورانى آن حضرت در قبرستان بقيع مدينه است .

عالم آل محمد صلى الله عليه و آله و عاشق حق تعالى ، جناب باقرالعلوم

عليه السلام ، صدقه را پس از وقوع در دست سائل مى بوييد و مى بوسيد و استشمام رايحه طيبه محبوب از آن مى كرد و خدا مى داند براى آن ذات مقدس و عاشق مجذوب چه راحت نفس و سكونت خاطر پيدا مى شد .

چهل حديث ، ص 490-489

9 ذى الحجه

روز عرفه

روز نهم ذى الحجه كه حاجيان از ظهر تا غروب را در صحراى عرفات به عنوان يكى از اعمال حج تمتع وقوف مى كنند و به راز و نياز با خداوند متعال مى پردازند . شرافت ديگر اين روز ، به دليل ورود دعاى بلند و عرفانى سالار شهيدان ، حضرت حسين بن على عليه السلام ، است كه در عرفات و در كنار جبل الرحمه قرائت فرمود . اين دعا داراى چنان مضامين بلند عرفانى است كه در كمتر دعايى يافت مى شود .

اين دعا اكثر چيزهايى است كه اكثر بينندگان از آن استفاده مى كنند ، لكن در بين آن يك چيزهاى ديگرى

هست كه استفاده از او مشكل است حتى براى عرفان بزرگ (ايكون لغيرك الظهور) حتى اينكه (ما ليس لك ) اين تعبير غير از اين است كه (هو المظهر) (( (ايكون لغيرك الظهور ما ليس لك ) )) يعنى ظهور همه از توست ، ظهور توست ، (( (متى غلبت حتى تحتاج الى دليل ))) چه وقت غائب بوده اى ؟ هيچ وقت غائب نبودى ، از تو بايد استدلال به ديگران بشود ، و نه از ديگران استدلال به تو و هكذا . اين از نعمت هاى بزرگى است كه براى بندگان خدا آمده است و هر كس به اندازه خودش از او استفاده مى كند .

صحيفه نور جلد 18 ، (ص ) 105

ما بايد مردم را با توحيد آشنا كنيم ، علماى اعلام بايد مردم را با توحيد آشنا كنند ، با معارف الهى آشنا كنند ، الغيرك الظهور ما ليس لك - دعاى عرفه حضرت سيدالشهدا سلام الله عليه - متى غلبت حتى تحتاج الى ) چه قرآن هم همين است ، هر كدام يك زبانى دارد ، قرآن نازل شده تا اين جا رسيده است و ادعيه ائمه ما عليهم السلام به حسب تعبير بعض مشايخ (قرآن صاعقه ) است و هر چه مسائل بخواهيد ، در ادعيه هست .

صحيفه نور جلد 19 ، ص 211

شما در مناجات حضرت ، در دعاى عرفه حضرت سيدالشهدا ملاحظه مى كنيد كه چه مسائلى در آن هست و ما ازش غافل هستيم .

صحيفه نور جلد 20 ص 189

ادعيه ائمه كتاب صاعد است ، همان قرآن است رو به بالا

مى رود جواب اوست تقريبا . كسى بخواهد بفهمد كه مقامات ائمه چى است ، بايد رجوع كند به آثار آنها ، آثار آنها ادعيه آنهاست ، ، مهمش ادعيه آنهاست و خطابه هايى كه مى خواندند ، مثل مناجات شعبانيه ، مثل نهج البلاغه ، مثل دعاى يوم العرفه و اينهايى كه انسان نمى داند كه چه بگويد درباره آنها .

صحيفه نور جلد 2 ، ص 175

10 ذى الحجه

عيد قربان

روز دهم ذى الحجه يكى از اعياد بزرگ مسلمانان است . خداوند متعال اين روز را به پاس آمادگى حضرت ابراهيم در قربانى كردن فرزند و تسليم حضرت اسماعيل براى قربانى شدند عيد قرار داد .

عيد سعيد قربان . . . از اعياد بزرگ اسلام و ميعادگاه پيامبران عظيم الشاءن ، از حضرت ابراهيم تا حضرت محمد صلى الله عليه و آله ، بنيانگذاران توحيد و عدالت و رهبران صراط مستقيم عبوديت است .

صحيفه نور جلد 15 ، ص 178

عيدى كه انسان هاى آگاه را به قربانگاه ابراهيمى مى اندازد ، قربانگاهى كه درس فداكارى و جهاد را در راه خداى بزرگ به فرزندان آدم و اصفياء و اولياى خدا مى دهد .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 87

عيد شريف فطر كه ضيافة الله است مقدمه اى است براى عيد شريف قربان كه لقاءالله است .

صحيفه نور جلد 18 ، ص 104

و ابراهيم سلام الله عليه ، عيد براى او ، براى ذبيح الله است كه ثمره وجود خودش را حاضر شد كه فدا كند .

صحيفه نور جلد 18 ، ص

105

18 ذى الحجة

عيد غدير

عيد غدير ، روز نصب حضرت على عليه السلام به ولايت و رهبرى مسلمانان و پس از بعثت ، بزرگترين اعياد است . در سال دهم هجرى ، رسول خدا به حج رفت و احكام آن را به مردم تعليم فرمود . هنگام بازگشت از مكه ، در محلى به نام غدير خم ، فرشته وحى بر پيامبران نازل شد و گفت : (اى پيامبر ، آنچه از خدايت بر تو نازل شده ، به خلق برسان كه اگر چنين نكنى پيامش را نرسانده اى . ) پيامبر فرمان داد تا همه مسلمانان گرد آيند . پس از آن ، حضزت ، خطبه اى خواند و آنگاه دست خضرت على عليه السلام را بلند كرد و فرمود: هر كس من مولاى اويم ، اين على مولاى اوست .

روز عيد غدير روزى است كه پيغمبر صلى الله عليه واله وظيفه حكومت را معين فرمود و الگوى حكومت اسلامى را تا آخر تعيين فرمود .

صحيفه نور جلد 3 ص 197

امروز كه روز غيد غدير است و از بزگترين اعياد مذهبى است ، اين عيد عيدى است كه مال مستضعفان است ، عيد محرومان است ، عيد مظلومان جهان است ،

صحيفه نور جلد 19 ، ص 60

عيدى است كه خداى تبارك و تعالى به وسيله رسول اكرم صلى الله عليه و آله براى اجراى مقاصد الهى و ادامه تبليغات و ادامه راه انبياء حضرت امير سلام الله عليه را منصوب فرمودند .

صحيفه نور جلد 19 ص 60

غدير منحصر به آن زمان نيست غدير در همه اعصار بايد

باشد و روشى كه حضرت امير در اين حكومت پيش گرفته است بايد روش ملت ها و دست اندركاران باشد .

قضيه غدير ، قضيه جعل حكومت است .

صحيفه نور جلد 20 ص 28

مساله غدير مساله اى نيست كه به نفسه براى حضرت امير يك مساله اى پيش بياورد ، حضرت امير مساله غدير را ايجاد كرده است .

آن وجود شريف كه منبع همه جهات بوده است موجب اين شده است كه غدير پيش بيايد ، غدير براى ايشان ارزش ندارد ، آن كه ارزش دارد خود حضزت است كه دنباله آن ارزش غدير آمده است .

صحيفه نور جلد 20 ص 27

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109