شیوه های تبلیغ غدیر در بحران کرونا

مشخصات کتاب

عنوان و نام پدیدآور:شیوه های تبلیغ غدیر در بحران کرونا / تالیف موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله

مشخصات نشر:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان 1399 ش

مشخصات ظاهری:28ص.

موضوع:غدیر

موضوع:بیماری ها - کرونا

موضوع:تبلیغ دین

شناسه افزوده:موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله

ص:1

فهرست

تصویر

ص: 2

تصویر

ص: 3

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

با دقت در روایات اهل بیت علیهم السلام ، برای همۀ ما واضح می شود که تبلیغ غدیر تحت هیچ شرایطی معاف بردار نبوده ، و می توان به شیوه های مختلف در بحران های خاص مدیریت نمود و به صورت گسترده در جامعه به مرحلۀ اجرا گذاشت .

در شرایط فعلی خوف از بیماری کرونا برای عموم مردم ، عقلانی و طبیعی می باشد ، اما آنچه جای نگرانی دارد این است که ، همراه این خوف ، خوفی کاذب نیز اضافه شده که مانع از برگزاری یک سری فعالیت های مذهبی در جامعه به صورت گسترده شده و این در حالی است که در طول چهارده قرن با غدیر ، با وجودِ حوادث و مشکلات ، غدیر تبلیغ شده و به ما رسیده است . ما نیز باید در این مقطع زمانی با یک مدیریتِ قوی کارِ تبلیغِ غدیر را به نحو احسن انجام داده و این امانت را به نسل آینده برسانیم.

در این جزوۀ کوتاه سعی بر این شده که : اولاً با استناد از روایات معصومین: اهمیّت و لزوم تبلیغ غدیر ، معرفت افزایی و ایجاد انگیزه شود و ثانیاً با ارائۀ شیوه های تبلیغ غدیر در این بحران

ص: 4

کنونی ، حتی الامکان خوف کاذبِ ایجاد شده از مردم برداشته شود تا مردم ولایتمدار با خیال آسوده تری مراسم و جشن های غدیر را با عظمت و شکوه بیش از پیش برگزار نمایند .

لازم به ذکر است در این زمان خاص علاوه بر برنامه ریزی و رعایت پروتکل های بهداشتی ، توسل و استمداد از ساحت مقدّس صاحبان غدیر خاصه حضرت سیدالشهدا و حضرت رضا علیهما السلام باعث می گردد مجریان و خدمتگزاران غدیر ، تحت حمایت و حفاظت آن بزرگواران قرار گیرند که قطعاً خدمت به غدیر در این ایام به قصد سلامتی و ظهور امام زمان روحی فداه باعث جلب لبخند رضایت آن حضرت شده و توفیقات عزاداری و خدمت به حضرت سیدالشهدا علیه السلام را در ایام محرم و صفر فراهم خواهد کرد .

بنابراین لازم است با اجرای این شیوه ها و طرح ها در ایام عید بزرگ غدیر آمادگی لازم را برای اجرای یک همدلی و همبستگی بزرگ جهت هر چه با شکوه تر و با عظمت تر برگزار نمودنِ مراسمات عزاداری خامس آل عبا حضرت سیدالشهدا علیه السلام به دست آورده و این مدیریت مهندسی شده در بحران های مختلف را در اذهان عمومی نهادینه نماییم.

غدیرستان

غدیر 1441 ه.ق / 1399 ش

ص: 5

معرفت افزایی و ایجاد انگیزه

اشاره

معرفت به غدیر و اهمیت تبلیغ آن باعث می گردد انگیزه های حرکت به سوی انجام این وظیفۀ الهی در شخص به وجود آمده و او را در این راه پربرکت ثابت قدم بگرداند . در ذیل به چند انگیزه که از معرفت افزایی ایجاد می گردد اشاره می کنیم :

انگیزه اول : تبلیغ غدیر واجب است

فرمان اصلی برای « تبلیغ غدیر » و واجب بودن آن در فراز « فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ ؛ باید حاضران به غائبان و پدران به فرزندان خود تا قیامت این پیام را برسانند ».

انگیزه دوم : بالاترین امر به معروف و نهی از منکر

پیامبر صلی الله علیه و آله در خطبۀ غدیر بالاترین امر به معروف و نهی از منکر را ، امر به قبول ولایت و رساندن آن به دیگران و نهی از دشمنی با امیرالمؤمنین علیه السلام معرفی کرده و اینگونه فرمودند :

«ألا وَ إِنَّ رَأسَ الأمْرِ بِالْمَعْرُوفِ أنْ تَنْتَهُوا إِلَی قَولِی ؛ بدانید بالاترین امر به معروف این است که کلام مرا خوب درک کنید ».

انگیزه سوم : مهمترین و بالاترین پایه در اسلام

امام باقر علیه السلام در باب اهمیت غدیر می فرماید :

ص: 6

« بُنِیَ الإِسْلامُ عَلَی خَمْسٍ عَلَی الصَّلاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلایَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلایَةِ فَأخَذَ النَّاسُ بِأرْبَعٍ وَ تَرَکُوا هَذِهِ یَعْنِی الْوَلَایَة

اسلام بر پنج پایه بنا نهاده شده: بر نماز و زکات و روزه و حج و ولایت و فریاد نشده برای چیزی مانند فریاد برای ولایت، مردم چهار تا را گرفتند و این یکی را رها کردند یعنی ولایت را .»(1)

انگیزه چهارم : تبلیغ غدیر سیره معصومین علیهم السلام

حضرت زهرا علیها السلام خطاب به معاندین فرمودند :

« اَنَسیتُمْ قَوْلَ رَسُولِ اللّه صلی الله علیه و آله یوْمَ غَدیرِ خُمٍّ مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَعَلی مَوْلاهُ؟ وَقَوْلَهُ صلی الله علیه و آله اَنْتَ مِنّی بِمَنْزِلَةِ هاروُنَ مِنْ مُوسی؛ آیا فراموش کردید سخنان رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز عید غدیر خم را [که فرمود:] هر که من مولا و رهبر او می باشم پس علی علیه السلام مولای اوست، و سخن او را [که به علی علیه السلام فرمود:] یا علی!

ص: 7


1- . کافی ، ج2 ، ص 18 .

موقعیت تو نسبت به من همانند هارون به موسای پیغمبر صلی الله علیه و آله است. »(1)

حضرت زهرا علیها السلام در دفاع از غدیر و امیرالمؤمنین علیه السلام تا پای جان ایستادند و فرزند شش ماهۀ خود را فدا نمودند .

در روز جمعه ای که مصادف با عید غدیر بود در زمان حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام پس از ایراد خطبه توسط آن حضرت و به امر ایشان همۀ مردم در منزل امام مجتبی علیه السلام به صرف اطعام دعوت شدند .

امام رضا علیه السلام در شب و روز غدیر با اطعام و هدایا ، مردم را متذکر عظمت این روز نمودند و فرمودند :

« مَنْ أطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أطْعَمَ جَمِیعَ الأنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِین ؛ هر کس در روز غدیر به مؤمنی غذا بدهد، مانند کسی است که به تمام انبیا و صدیقین غذا داده باشد.»(2)

ص: 8


1- . الغدیر، ج1، ص197.
2- . اقبال الاعمال ، ج1، ص 465 .

شیوه های تبلیغ غدیر در بحران کرونا

اشاره

در موقعیت فعلی بسترهای آماده برای تبلیغ غدیر را می توان به سه دستۀ

1 : فضاهای بدون سقف شهری ،

2: فضاهای سرپوشیده

3 : فضای مجازی

تقسیم نمود که در ذیل به صورت اختصار شیوه های تبلیغ غدیر در این فضاها بیان می گردد :

1: فضاهای بدون سقف شهری

اشاره

بخش بزرگی از شهر را که معمولاً طیف گسترده ای از شهروندان در آن در حال تردد یا گذراندن اوقات خود هستند را فضاهای باز شهری تشکیل می دهد . بنابراین برای یک تبلیغ موفق در این بحران می توان با ارائه و اجرای شیوه های تبلیغ موفق از این فضای مناسب بهترین بهره را گرفت که می توان این فضای بدون سقف شهری را به سه قسمت :

الف : خیابان ها و فضای شهری ،

ب : حیات و صحن اماکن مقدسه ، حسینیه ها و مساجد ،

ج : پارک ها و مکان های وسیع موجود در شهر ،

تقسیم نمود که در ذیل به آنها می پردازیم :

الف : خیابان ها و فضای شهری

اشاره

با توجه به اینکه در خیابان ها و فضای شهری شهروندان به صورت گسترده حضور داشته و این فضا به صورت سر باز در بحران کنونی کرونا قابل تبلیغ به صورت وسیع می باشد مدیریت

ص: 9

بحران در بحث تبلیغ غدیر ایجاب می کند که از این فضا با شیوه های جذاب و جدید تبلیغ غدیر صورت گرفته و همۀ شهروندان از برکات خدمت به غدیر و امیرالمؤمنین علیه السلام بهره مند گردند که می توان به چند نمونه از عملکردهای مهندسی شده در تبلیغ غدیر در این باره اشاره نمود :

1 : کاروان های شادی
اشاره

راه اندازی کاروان های شادی با حمل پرچم های رنگی و شاخه های گل توسط شرکت کنندگان و پخش سرودهای شاد البته بدون استفاده از موسیقی طبق موازین شرعی و رعایت پروتکل های بهداشتی به دو صورت قابل اجرا می باشد :

الف: یک کاروان نمادین بزرگ در خیابان های بزرگ شهر

ب : حرکت چندین کاروان شادی در خیابان های فرعی با مدیریت هیئات مختلف .

طرح محتوایی برای کاروان های شادی
اشاره

پیشنهاد می گردد محتوای پیاده روی کاروان شادی را در سه مرحله تعریف نماییم :

مرحله اول:

از محلی که حرکت می کنید بسته به تعداد جمعیت مثلاً هر ده نفر یک پلاکارت در دست داشته و به صورت دست نویس

ص: 10

(چاپی نباشد)، جملاتی بر روی برگه های A3 نوشته و با کاغدهای رنگی متفاوت روی پلاکارت ها منگنه شود ، که در حال حرکت جلوه زیبایی داشته باشد ، اثر روانی این دست نویس بودن یعنی افرادی که در راهپیمایی شرکت می کنند با ذهنیت های مختلف تا قبل از منبر غدیر و با عقیده های مختلف خودشان را به منبر غدیر رسانده و این عقیده را در پلاکارت های رنگی به نمایش می گذارند.

و اما شعارهای روی پلاکارت ها:

1 : به امر پیامبر صلی الله علیه و آله به وادی غدیر می رویم .

2 : مگر در غدیر چه خبر است که باید حدود 4 روز پیاده برویم ؟

3 : گرچه از سفر حج خسته ایم اما باید به امر پیامبر صلی الله علیه و آله به غدیر برویم .

4 : پیامبر صلی الله علیه و آله در این سال آخر عمر خویش در غدیر چه خواهد گفت؟

5 : می رویم پای منبر غدیر، سخن مهم پیامبر صلی الله علیه و آله را بشنویم.

6 : چرا باید در غدیر فرمان خدا را بشنویم ، چرا پیامبر صلی الله علیه و آله در مکه سخن خویش را نمی گوید ؟

7 : مشتاق فهمیدن علت این حرکت و اجتماع 120 هزار نفری هستیم.

8 : گرچه از سفر حج خسته ایم اما حتماً امر مهمی است که باید رفتگان بر گردند و منتظر بقیه بمانیم .

ص: 11

مرحله دوم :

در محل مناسبی در انتهای مسیر راهپیمایی قسمتی از خطبه غدیر خوانده شود (خصوصاً قسمت مربوط به بیعت مردم با امیرالمومنین علیه السلام) آنگاه پلاکارت های قبلی پایین آورده و جمع گردد و این بار بسته به تعداد جمعیت دو مرتبه پلاکارت های جدید بالا برده شده و این بار کاغذهای رنگی قبل تبدیل به یک رنگ روشن شده و بالا می آید (یعنی پس از شنیدن خطبه غدیر ، همه یکرنگ شده و عقیده ا ی واحد دارند) و روی پلاکارت ها ، این جملات جدید برای شرکت کنندگان در راهپیمایی نمایان می شود :

1 : آنچه را که شما یا رسول الله فرمودید شنیدیم.

2 : آنچه را که شما یا رسول الله فرمودید اطاعت می کنیم.

3 : به آنچه که شما یا رسول الله فرمودید سر تسلیم فرود می آوریم.

4 : به آنچه که شما یا رسول الله فرمودید راضی هستیم.

5 : چشم یا رسول الله ما از علی بن ابیطالب به عنوان امیرالمؤمنین اطاعت خواهیم کرد.

6 : چشم یا رسول الله ! ما از علی بن ابیطالب روگردانی نخواهیم کرد.

7 : یا رسول الله ! طبق آنچه شما در مورد حضرت علی علیه السلام فرمودید ما با لقب « امیرالمؤمنین » بر او سلام می کنیم .

8 : یا رسول الله! ما به آنچه که شما در مورد علی علیه السلام و یاری کردن ایشان فرمودید عمل خواهیم کرد .

ص: 12

9 : یا رسول الله ! ما با علی بن ابیطالب علیه السلام بیعت می کنیم.

10: یا رسول الله ! ما بیعتمان را با علی علیه السلام نمی شکنیم.

11 : نه تنها با علی علیه السلام بلکه با 11 جانشین دیگرشان نیز بیعت می کنیم.

12 : یا رسول الله ! ما با حضرت مهدی علیه السلام ، آخرین وصی شما و وارث غدیر ، نیز امروز در غدیر بیعت می کنیم.

مرحله سوم :
اشاره

در این قسمت پس از بالا بردن پلاکارت های رنگی با شعارهای مختلف باید قبل از متفرق شدن مردم به تعداد افراد شرکت کننده برگه ای را که قبلاً آماده شده (با شماره های رَندوم و مهر دستی جهت اعتبار) به آنها تحویل داده شود، همان جملات مرحله دوم که روی پلاکارت ها نوشته شده بود، روی برگه تایپ شود، با عنوان «منشور غدیریان یا قطعنامه راهپیمایی غدیر».

البته انتهای برگه نوشته شود هرکس این برگه را سال آینده روز غدیر تحویل دهد به او به قید قرعه جایزه اهدا خواهد شد.

تذکر 1:

انجام هر مرحله از این طرح کاروان شادی اثر گذاری فوق العاده ای دارد گرچه در ابتدای امر ساده به نظر می رسد، خصوصا نوشتۀ قسمت آخر در مرحله سوم (این برگه را نگه دارید تا سال آینده)

ص: 13

باعث می شود در طول سال، این عهد و پیمان غدیر را در همه زندگیمان پیاده نماییم.

تذکر 2 :

با اجرای چنین محتوایی یا مشابه آن به سلیقه های مختلف پس از انجام پیاده روی تذکری اثرگذار را به دنبال خواهد داشت با این هدف که شخصی که در راهپیمایی می آید باید معرفت او به غدیر تا سال آینده قطع نشده و اضافه تر گردد و یک نیروی مثبت و اثرگزار او را تا سال آینده بیمۀ بیعت با امیرالمؤمنین علیه السلام نماید و این تجدید بیعت هر ساله براین نیرو قوت بخشد.

تذکر 3 :

جملات بر روی پلاکارت ها فقط از مضمون خطبه غدیر باشد تا شرکت کننده را در حال و هوای غدیر 1400 سال قبل ببرد.

تذکر 4 :

با دقت و تامل می توان از جملات کوتاه تر با اثر تثبیتی بیشتر در جهت تقویت عقائد حقّه تشیبع غدیری با محوریت جملات پیامبر صلی الله علیه و آله در روز غدیر بهره بیشتر را برد .

ص: 14

2 : مانور موتور سواران

مانور موتور سوارها به همراه در دست گرفتن پرچم های شاد و رنگی و روشن نمودن چراغ ها بدون ایجاد آلودگی صوتی با کلاه ایمنی . که به دو صورت قابل اجرا می باشد :

الف: یک کاروان نمادین بزرگ در خیابان های بزرگ شهر

ب : حرکت چندین کاروان شادی در خیابان های فرعی با مدیریت هیئات مختلف .

3 : تزئین سر درب منازل و مغازه ها

تزئین مغازه ها و مکان های مُشرف به خیابان ها در سطح شهر با پرچم ها و ریسه لامپ های رنگی توسط مغازه داران و کسبۀ محترم قابل اجرا بوده و همچنین نصب پرچم غدیر و ریسه لامپ رنگی با سلیقه های دلخواه بر سر درب منازل توسط شهروندان گرامی باعث زیبایی و تغییر چهرۀ شهر می گردد .

4 : ایستگاه های سیّار ( ماشین های تزئین شده )

استفاده از ماشین های تزئین شده و مزیّن به نام مقدس « امیرالمؤمنین » ، طرح « سفره های احسان امیرالمؤمنین علیه السلام » که نقش مهم و عملکرد این ماشین ها به شرح ذیل می باشد :

الف : توزیع غذای گرم و اطعام عمومی .

ب : توزیع بسته های معیشتی به خانواده های ضعیف شناخته شده .

ص: 15

ج : توزیع پک های فرهنگی ( سی دی، کتاب، بروشورهای رنگی )

د : نصب پوستر و پرچم توسط راننده وکمک راننده .

ه_ : توزیع لباس و اقلام مورد نیاز در قالب هدیۀ غدیر .

و : جمع آوری کمک های مردمی برای اجرای موارد بالا .

ز : حضور یک مبلّغ غدیر در ماشین برای بیان مختصر اهمیت و فضیلت غدیر در محل های مختلف با یک بلندگوی دستی و صحبت بر روی یک چهارپایه در کنار ماشین .

5 : ایستگاه های ثابت غدیر

ایجاد ایستگاه های سلامت در خیابان ها مزیّن به پرچم های رنگی با نام غدیر و امیرالمؤمنین علیه السلام با ارائه محتوای غدیر همراه با توزیع ماسک ، مواد ضدعفونی کننده و پخش صوت های غدیر .

6 : تابلوها و تلویزیون های شهری

با هماهنگی مسئولین مربوطه می توان از تلویزیون شهری در جهت پخش کلیپ و صحنه های تبلیغی غدیر بیتشرین استفاده را برای اطلاع رسانی غدیر ، نمود . همچنین با به کارگیری تابلوهای سطح شهر می توان محتوای غدیر را با طرح های شاد در معرض نمایش مردم قرار داد .

ص: 16

7 : شیشه نویسی ماشین ها

هماهنگ نمودن گروه های فعال جوان برای نوشتن شعارهای حماسی غدیر و جملات زیبا بر روی شیشه های ماشین ها .

8 : اطلاع رسانی عمومی توسط رسانه ها

پوشش خبری و اطلاع رسانی برنامه های مدیریت شدۀ غدیر در بحران کرونا به دیگر استان ها و شهرها جهت الگوبرداری توسط رسانۀ ملی و رسانه های گروهی .

ب : حیات و صحن اماکن مقدّسه ، حسینیه ها و مساجد

برای مدیریت در این زمان بحران با وجود کرونا می توان جلسات و مراسمات را از زیر سقف اماکن مقدّسه و حسینیه ها و مساجد به فضای باز و بدون سقف هدایت نمود . البته لازم به ذکر است با توجه به فصل تابستان و برگزاری مراسم در شب ها جای هیچ نگرانی و تعطیلی این مراسمات نخواهد بود . حضور در فضای باز باعث ایجاد تنوع و شادابی خاصی خواهد شد که این موضوع به تبلیغ غدیر با شاخصه های تنوع ، شادابی و نشاط کمک خواهد کرد و خواه ناخواه اضطراب و استرس از شیوع بیماری را به حداقل امکان خواهد رساند .

ص: 17

ج : پارک ها و مکان های وسیع موجود در شهر

از دیگر فضاهایی که معمولاً در فصل تابستان خانواده ها در جمعی صمیمی کنار هم هستند فضاهای زیبا و سرسبز پارک ها می باشد که با توجه به شادابی این محیط خصوص در شب ها و طراوت آن می توان در ایام غدیر با توجه به شیوه های جذاب ، تبلیغ غدیر نمود از جمله : ایستگاه های گفتمان با حضور خانواده ها ، مشاورۀ دینی و اعتقادی ، برنامه های متنوع جهت کودکان با توجه به ابزار وسایل بازی موجود در پارک ها .

2 : فضاهای سرپوشیده

اشاره

از فضاهای مهم برای تبلیغ غدیر اماکنی است که مخاطب به صورت مستقیم حضور داشته یا اینکه افرادی در این اماکن حضور دارند که می توانند آن پیام تبلیغی را به خانواده های خود و دوستانشان برسانند ؛ لذا مدیریت تبلیغ غدیر در این اماکن با توجه به بحران کرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در ذیل به چند نمونه از این اماکن اشاره نموده و نوع مدیریت برای تبلیغ در این بحران را ذکر می نماییم :

ص: 18

الف : منازل ( تبلیغ غدیر در خانواده)

اشاره

در فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله برای تبلیغ غدیر فراز :

« فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ » را می بینیم که عبارت «الوالد الولد» همچون نگینی درخشان تکلیف همۀ خانواده ها را خصوص پدران را برای تبلیغ غدیر و وجوب این امر الهی اثبات می نماید. لذا خانواده به عنوان کوچکترین اجتماع جامعه و اثر گذارترین بخش از جامعه و همچنین حساس ترین عضو اجتماع نقش به سزایی در تربیت فرزندان غدیری داشته و باید نسبت به این مسئله حساس بود و برای این اجتماع به ظاهر کوچک ولی بنیادین چاره ای مهندسی شده اندیشید. لذا ارتباط بین پدر و فرزندان برای تبلیغ غدیر هم باید به صورت عاطفی بوده و هم به صورت اعتقادی و علمی با جذابیت های خاص خود که در ذیل برای نهادینه کردن این اعتقاد بسیار با عظمت و روحانی تدابیری بسیار ساده و زیبا و در عین حال دقیق اندیشیده شده است که تقدیم می گردد :

1 : برگزاری سفره های عیدانه غدیر
اهمیت ، اهداف و لزوم

1 : چیدن سفره عیدانه غدیر در منازل یعنی دعوت غدیر به خانه ها

ص: 19

2 : تسهیل در امر رساندن غدیر به فرزندان با توجه به گرفتاری های پدر خانه و شاید غفلت از تبلیغ در زمان های دیگر .

3 : نهادینه شدن غدیر در خانواده و اجرای رسمی فرمان «فلیبلغ ...الوالد الولد...»

نتایج و خروجی این نوع تبلیغ

1 : رقابت بین خانواده ها در چیدن بهترین سفره ؛

2 : تنوع زیاد سفره آرایی با توجه به تعدد سلایق ؛

3 : هدیه دادن پدر به اهل خانه ؛

4 : جمع شدن فامیل دور هم ؛

5 : خود بخود خانه تکانی انجام می شود ؛

6 : پوشیدن لباس های نو ؛

7 :جمع شدن خانواده سرسفره بهترین اطعام و میل نمودن دست پخت خانم خانه ؛

8 : دید و بازدیدها ؛

9 : خود به خود رفتن به سوی اعمال عید غدیر .

چند نکته درباره اجرای این طرح :

نکته اول : همین موضوع را هر کسی برای دیگری فقط بگوید و تشویق کند دیگران را به برپایی سفره عیدانه غدیر در منازل و

ص: 20

حتی رستوران ها ، هتل ها ، محل های عمومی ... و برنامه های زنده تلویزیونی سیما

نکته دوم : مثل سفره هفت سین که نمادی از عید نوروز شده و همه جا گسترده می شود .

این سفره هم نماد غدیر باشد

نکته سوم : سفره عیدانه غدیر نیز می تواند از چند روز به غدیر و تا روز عید مباهله گسترده باشد و نماد رسیدن بالاترین عید مسلمانان و زیباترین روز عالم در منزل خودنمایی کند.

نکته چهارم : اجزاء سفره می تواند :

تابلوی «اللهم عجل لولیک الفرج» ، قرآن ، نهج البلاغه ، خطبه غدیر ، تابلوی «من کنت مولا فهذا علی مولاه» ، گلدان های گل زیبا و آینه شمعدان ها ، هدایا ، میوه ، ظرف خرما و شیرینی ، سبزه و ... باشد .

2 : مشارکت در اطعام غدیر

هر خانواده می تواند با پخت و آماده سازی چند پرس غذا در منزل به مقدار توان و توزیع آن بین اقوام یا همسایگان در مجموعه آپارتمان محل سکونت به هر خانواده می تواند از چند روز به غدیر با گستراندن سفره عیدانه غدیر و تزئین آن ، اهل خانه را متوجه یک انفاق بزرگ نماید .

ص: 21

ب : مساجد و حسینیه ها

اشاره

برگزاری مراسم عید غدیر با رعایت پروتکل ها در فضای باز حیات ها و صحن ها .

در این مورد به خطبا و ائمه جماعات پیشنهاد می گردد که :

موارد پیشنهادی به ائمه جماعات، مبلغین، هیئت امناء مساجد و حسینیه ها

1 : مدیریت برگزاری جشن در مساجد و حسینیه ها و مناطق مختلف و کم نمودن اضطراب در برگزاری مراسم. توجیه عموم مردم به برگزاری برنامه های عید غدیر با رعایت پروتکل های بهداشتی.

2 : بیان نکات کلیدی غدیر بین دو نماز به صورت ایستاده و مختصر.

3 : جمع آوری کمک های مردم و مدیریت و هدایت هدایا و نذورات به سمت خانواده های ضعیف تر.

4 : تهیه کلیپ های کوتاه. تذکر در مورد اهمیت و آثار خدمت به غدیر و نشر آن در فضای مجازی.

5 : توجیه و ترغیب هیئت امنا مسجد، حسینیه و هیئات مذهبی به برگزاری مراسم غدیر اما به صورت مدیریت شده در بحران کنونی.

6 : تذکر به رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مجریان (استفاده از ماسک و دستکش و فاصله گذاری اجتماعی) برگزار کنندۀ جشن ها.

ص: 22

7 : استفاده از لیوان یکبار مصرف ، ظروف یکبار مصرف غذا، بسته بندی پذیرایی (قند، میوه ، شیرینی و ... ) .

8 : رساندن پیام غدیر با استفاده از محتوای کوتاه در سخنرانی و مداحی به صورت ایستاده برای جلب نظر مخاطبین در جهت مدیریت زمان و همچنین استفاده از چهارپایه در مکان هایی که منبر رفتن امکان ندارد.

9 : تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان برای حضور در مساجد و هیئات جهت تزئین حیات مساجد ، تکایا ، حسینیه برای آماده سازی برگزاری برنامه های غدیر و تقسیم کار جهت اجرای مراسم بین آنها .

10 : استفاده از ظرفیت های مختلف مردم و هماهنگی برای برگزاری جشن های غدیر باتوجه به اینکه بعضی از مؤمنین امکان برگزاری جلسه در مکانی را نداشته اما امکانات مالی و غیره را دارا می باشد و بالعکس بعضی از افراد امکانات مکانی برای برگزاری جلسات را داشته و لیکن از لحاظ مالی یا تجهیزات ضعیف می باشند.

11 : تهیه غذای گرم در آشپزخانه های معتبر با کمک های مردمی و توزیع آن با ماشین های تزئین شده در سطح شهر یا روستا .

12 : کنترل و ضد عفونی نمودن دست های شرکت کنندگان در ورودی مجالس توسط مسئول مربوطه.

ص: 23

13 : توصیه به همراه داشتن ماسک در بنرهای تبلیغی برای شرکت در جلسات .

14 : هدیه دادن ماسک به شرکت کنندگانی که ماسک همراه ندارند.

15 : برگزاری جلسات حتی المقدور در فضای آزاد با فاصله گذاری .

ج : بیمارستان ها

1 : تشکیل گروه های جهادی با هماهنگی مسئولین بیمارستان جهت رساندن هدایایی از جمله پک های فرهنگی و شاخه های گل به بیماران و پرسنل توسط مسئولین مربوطه .

2 : برگزاری مسابقه کتابخوانی برای اعضای پرسنل و بیمارانی که توانایی مطالعه دارند .

3 : نصب پوستر در راه روها و محل های اداری و اهداء بروشور به پرسنل و بیماران .

د : درمانگاه ها

نصب پوسترها و بنرهای تبریک عید غدیر در مکان درمانگاه و نصب پوستر « تخفیف ویژۀ ویزیت به خاطر فرا رسیدن عید غدیر » با هماهنگی و همکاری مسئولین و پزشکان .

ص: 24

ه_ : ادارات

برنامه ریزی با مسئولین ادارات و کارخانجات در جهت پوشش معیشتی و هدایا با عنوان غدیر برای پرسنل و خانواده های آنها.

و : ترمینال های مسافربری

تزئین تاکسی ها، اتوبوس ها به پوسترهای تبلیغی غدیر و تشویق مسئولین مربوطه به تخفیف مبلغ بلیط در ارائه خدمات به مسافران در ایام غدیر.

3 : فضای مجازی

با توجه به سهولت دسترسی کاربران در فضای مجازی به اطلاعات در هر لحظه و پیشرفت تکنولوژی با وسایل ارتباط جمعی از جمله گوشی های همراه می توان از این فضا و حضور میلیون ها مخاطب به صورت غیر حضوری به تبلیغ غدیر پرداخت و مخاطبین زیادی را در گروه ها و سنین مختلف پوشش داد ؛ لذا در ذیل به بعضی از موارد شیوه های تبلیغ و عملکردی مهندسی شده برای علاقه مندان و کاربران در این فضا اشاره می کنیم :

ص: 25

1: تشکیل گروه های خانوادگی در شبکه های اجتماعی (تلگرام ، ایتا، سروش، وات ساپ ، اینستگرام و ... ) با پروفایل عنوان غدیر و بار گزاری محتواهای صوتی ، تصویری و متنی در مورد غدیر .

2 : تشویق به تغییر تصاویر پروفایل ها با عنوان غدیر .

3 : تولید تیزر، کلیپ ، پوستر و محتواهای غدیر برای استفاده در شبکات اجتماعی .

4 : برگزاری مسابقات در سطوح مختلف روزانه و اهدای جوایز .

5 : معرفی کتاب های غدیر و مؤسسات مربوط به غدیر مشاوره جهت برگزاری جشن های غدیر.

6 : اطلاع رسانی مراسمات و برنامه های غدیر به دیگر گروه ها .

7 : پخش لایو مراسمات و سخنرانی به صورت مستقیم.

8 : ایجاد هشتک های جذاب با شعارهای کوتاه مانند :

* سفره های احسان امیرالمؤمنین علیه السلام

* در انتظار موعود غدیر

* غدیری ام .

* بدون غدیر هرگز! ...

ص: 26

راه کارهایی جهت بهتر برگزار شدن برنامه های عیدغدیر، محرم و عاشورا

1 : نصب پرچم و لامپ بر سر درب مغازه ها و منازل.

2 : معرفی کتاب ، مسابقه و اجرا نمودن برای سطوح سنی مختلف.

3 : نوشتن جملات زیبا بر روی شیشه های ماشین ها.

4 : توزیع غذای گرم و اطعام عمومی .

5 : توزیع بسته های معیشتی به خانواده های ضعیف.

6 : توزیع پک های فرهنگی ( سی دی ، کتاب ، بروشور ).

7 : هر خانواده به مقدار توان چند پرس غذا طبخ و آن را بین اقوام یا همسایگان توزیع نماید .

8 : برگزاری مراسم جشن و عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز .

9 : مدیریت نمودن مراسم ، و از بین بردن اضطراب مردم در برگزاری برنامه های جشن و عزاداری .

10 : بیان نکات کلیدی بین دو نماز به صورت ایستاده به وسیله امام جماعت مسجد .

11 : جمع آوری کمک ها و نذورات مردمی و مدیریت آن به سمت خانواده های ضعیف تر.

ص: 27

12 : تهیه کلیپ های جذاب و کوتاه برای مناسبت غدیر و محرم و نشر آن در فضای مجازی .

13 : تذکر به رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مجریان مراسم .

14 : تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان برای حضور در مساجد و هیئات جهت برگزاری برنامه های مذهبی و عزاداری ها و تقسیم کار جهت اجرای مراسم بین آنها .

15 : توصیه نمودن به همراه داشتن ماسک در بنرها و اعلامیه ها برای شرکت در جلسات .

16 : هدیه دادن ماسک به شرکت کنندگانی که ماسک همراه ندارند .

17 : برگزاری جلسات حتی المقدور در فضای آزاد با فاصله گذاری .

18 : تشویق به تغییر تصاویر پروفایل ها در مناسبت های مهم (همانند غدیر و محرم و ...

19 : استفاده از مواد ضد عفونی در ورودی مجالس توسط مسئول مربوطه .

20 : برگزار کردن جلسات هفتگی در منازل .

21 : استفاده از طرح های زیبا برای تبلیغ غدیر و عاشورا در تابلوها و تلویزیون های شهری .

ص: 28

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109