کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در یک نگاه

مشخصات کتاب

سرشناسه: مرجان خالقی

عنوان و نام پدیدآور:کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در یک نگاه / مرجان خالقی

مشخصات نشر: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.1398

مشخصات ظاهری:16ص

موضوع: کتاب و کتابخوانی

موضوع:کتابخانه دیجیتالی

ص: 1

اشاره

کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جامع ترین کتابخانه در حوزه دفاع مقدس در کشور

مقدمه:

در اهمیت عنصر کتاب برای تکامل جامعه انسانی همین بس که تمامی ادیان آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری، از طریق کتاب جاودانه مانده اند.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) معرفی کلی یکی از مهمترین بخش های موزه دفاع مقدس، کتابخانه تخصصی آن است که با هدف ایجاد جامع ترین کتابخانه تخصصی در حوزه دفاع مقدس، سپس انقلاب اسلامی و مقاومت و تامین نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران و علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ ارزشمند این دوران و همچنین ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در این حوزه بنیان گذاشته شده است.

با توجه به مدت زیادی که از آغاز فعالیت های ادبی در حوزه دفاع مقدس می گذشت، مهم ترین مرحله ایجاد کتابخانه تخصصی موزه دفاع مقدس، مرحله مجموعه سازی آن بود چرا که دسترسی و دستیابی به منابعی که در طول بیش از سه دهه تالیف و منتشر شده اند کاری بسیار دشوار وسنگین می نمود و همتی عالی و انگیزه ای الهام گرفته از روحیه ی خستگی ناپذیر رزمندگان دوران دفاع مقدس را طلب می کرد. کتابداران موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در طول 6 سال، از طریق منابع و مراکز مرتبط مانند ناشران، نمایشگاه های کتاب، مراکز فروش کتاب و کتابخانه های شخصی، موفق به شناسایی و تأمین بخش قابل توجهی از تألیفات شدند. تأمین بخش مهم دیگری از آثار که به علت نایاب بودن ، دسترسی به آنها ممکن نبود، فقط از طریق اهداء توسط کتابخانه های دیگر امکان پذیر بود که خوشبختانه با همکاری صمیمانه کتابخانه ملی ایران، کتابخانه ایثار و شهادت بنیاد شهید، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه پژوهشکده دفاع مقدس، کتابخانه نیروی زمینی ارتش و کتابخانه دافوس سپاه، کتابخانه هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی وستاد بازسازی مناطق جنگ زده مقدور گردید.

هم اکنون این کتابخانه، براساس استاندارد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شده و در اردیبهشت ماه سال 1392 فعالیت خود را آغاز نموده است. مجموعه ای کم نظیر با بیش از 27000 عنوان کتاب و آثار غیر کتابی؛ شامل پایان نامه ها، الواح فشرده، نشریات ادواری و آرشیو مجلات و روزنامه هایی که در این حوزه فعالیت می نمایند.

ص: 2

کتابخانه تخصصی موزه علاوه بر حوزه دفاع مقدس، محورهای موضوعی انقلاب، مقاومت و پایداری، جنگ، اسلام، تاریخ ایران و سیاست را نیز در بر می گیرد و در فضایی بالغ بر 700 مترمربع با یک سالن مطالعه، مخازن کتاب و آثار غیرکتابی و نیز بخش های فراهم آوری، پایان نامه ها، مرجع، نشریات، امانت و سالن های جانبی، آماده ارائه خدمات به اعضای هیأت علمی، دانشجویان، پژوهشگران و سایر مراجعین و علاقه مندان می باشد. منابع کتابخانه بر اساس رده بندی کنگره (LC) فهرست نویسی و سیستم قفسه بندی آن به صورت بسته اجرا شده است که اطلاعات کتابشناختی و فهرست برگه و چکیده منابع آن از طریق نرم افزار آذرسا بر روی سیستم های بخش امانت و همچنین سایت lib.iranhdm.com قابل بازیابی است.

تصویر

ص: 3

تصویر

شرایط عضویت:

1-ارائه مدارک مورد نیاز( یک قطعه عکس 3×4، کپی کارت ملی، دیگر کارهای مورد نیاز)

2- تکمیل فرم عضویت کتابخانه

٣- پرداخت حق عضویت یک ساله شرایط امانت

اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و پژوهشگران ( با ارائه معرفی نامه، حداکثر15 عنوان کتاب به مدت 30 روز) سایر مراجعین ( حداکثر 3 عنوان کتاب به مدت 15 روز)

بهره گیری از کتابداران مجرب که آموزش های تخصصی دفاع مقدس را طی کرده اند، موجب ایجاد زمینه مناسبی برای اجرای خدمات تخصصی متنوعی به شرح ذیل گردیده است:

- ارائه مشاوره در زمینه انتخاب و مطالعه کتاب های دفاع مقدس

- حمایت و پشتیبانی از پایان نامه های مرتبط با دفاع مقدس

- ارائه مشاوره تخصصی در زمینه طرح های پژوهشی دفاع مقدس

- برگزاری جلسات نقد کتاب های دفاع مقدس

ص: 4

- برگزاری مراسم رونمایی از کتاب های دفاع مقدس

- برگزاری جلسات نقد ادبی با حضور نویسندگان کتاب های دفاع مقدس

- انتشار بیش از 20 عنوان کتاب از انتشارات موزه دفاع مقدس

بخش نشریات:

ص: 5

این بخش با بیش از 400 عنوان نشریه در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی که به صورت ماهانه، فصلی و یا سالیانه تهیه می گردند و همچنین آرشیو نشریات دفاع مقدس که در گذشته منتشر می شدند، آماده ارائه خدمات به اعضای کتابخانه می باشد.

نشریات فقط در سالن مطالعه قابل استفاده بوده و امانت داده نمی شوند.

بخش جستجوی منابع:

ص: 6

در این بخش که در ابتدای ورود به کتابخانه وجود دارد دو عدد سیستم جستجوی منابع جهت کاربران محترم قرار داده شده است. کاربران ضمن جستجوی منبع اطلاعاتی مورد نظر می توانند با خواندن چکیده کتاب از محتوای آن تا حدودی اطلاع پیدا کرده و سپس از کتابدار مستقر در میز امانت آن را تحویل بگیرند. علاقه مندان در صورت نیاز می توانند از موضوعات مورد نظر خود به تعداد محدود روگرفت و اسکن تهیه نمایند. فهرست کامل مجلات و اطلاعات آنها از طریق برنامه نرم افزاری کتابخانه قابل جستجو و بازیابی است.

سالن مطالعه:

ص: 7

این سالن با مساحت 500 مترمربع و ظرفیت 70 نفر دارای فضایی دلنشین و آرام است که اعضا می توانند با امکان دسترسی به کتاب های مرجع، به منظور مطالعه منابع کتابخانه و نشریات از این سالن استفاده نمایند. در این سالن، بخش سمعی و بصری وجود دارد که در آن تجهیزات کافی به منظور استفاده از منابع دیداری شنیداری از جمله فیلم های ویدئویی، نوارهای صوتی و لوح های فشرده تامین شده است.

این سالن مجهز به آبدارخانه ای است که کاربران می توانند غذای خود را در گرمکن آن گرم کرده و از چای و آب سرد و گرم بهرمند شوند.

در این سالن، اینترنت wifi رایگان به صورت ارائه یوزر و پسورد به اعضا قابل استفاده است.

ص: 8

تصویر

ص: 9

پایان نامه ها:

مجموعه پایان نامه ها در حوزه دفاع مقدس در مخزن بسته کتابخانه نگهداری شده و اطلاعات آنها از طریق نرم افزار آذرسا کتابخانه قابل جستجو و بازیابی است. هرساله پایان نامه های نوشته شده در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، از طریق همکاری با دیگر سازمان ها و دانشگاه های مربوطه که در این حوزه فعالیت دارند، شناسایی و تهیه شده و به این بخش اضافه می گردند. همچنین بخش پژوهش موزه با حمایت از پایان نامه های دانشجویان در موضوعات بیان شده علاوه بر مشاوره جهت یافتن موزه و ارائه بیش از 1000 موضوع در این زمینه، یکی از بخش های تامین پایان نامه برای کتابخانه به حساب می آید.

ص: 10

مخزن کتابخانه:

این مخزن که در کنار سالن مطالعه واقع شده است، دارای قفسه های ریلی الکترونیکی با ظرفیت 180.000 جلد کتاب می باشند و به منظور امنیت و حفظ منابع، به سیستم اعلان و اطفاء حریق 200FM و سیستم تهویه هوای مخصوص مجهز شده اند. مخازن کتابخانه در حال حاضر با در اختیار داشتن بیش از 27.000 عنوان (60000 نسخه کتاب فارسی، لاتین، عربی و دیگر آثار غیرکتابی شامل: الواح فشرده، نشریات ادواری، آرشیو مجلات و روزنامه ها، آماده ارائه خدمات به اعضا و کاربران کتابخانه می باشد. به منظور بروزرسانی منابع کتابخانه، هرساله عناوین جدیدی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نمایشگاه های تخصصی دفاع مقدس و یا به طور مستقیم از ناشران کتاب های دفاع مقدس و انقلاب، تأمین گردیده و به موجودی مخازن افزوده می شود. از دیگر ویژگی های مهم مخزن کتابخانه، وجود اسناد و مدارک منحصر به فرد مربوط به دوران دفاع مقدس است که به صورت فیزیکی و دیجیتال نگهداری شده و قابل بهره برداری است.

کتاب های این بخش شامل دایره المعارف ها، لغت نامه ها، اطلس های جغرافیایی، کتابشناسی ها، زندگی نامه ها، روزشمارها، راهنماها، نقشه ها و سایر کتاب های مرجع می باشد که به منظور دسترسی آسان مراجعین و پژوهشگران در قفسه های بخش مرجع قرار داده شده است. کتاب های مرجع امانت داده نمی شوند و فقط در سالن مطالعه کتابخانه قابل استفاده هستند. کتابداران، راهنما و مشاور مراجعه کنندگان برای بهره برداری بهینه از منابع در امورتحقیق و پژوهش هستند.

ص: 11

تصویر

ص: 12

دیگر امکانات کتابخانه:

کتابخانه دیجیتال:

کتابخانه دیجیتال موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سال 1397 راه اندازی شد و هم اکنون با بیش از 3000 عنوان کتاب از طریق سایت این کتابخانه قابل جستجو و استفاده است.

سایت: lib.iranhdm.com

ص: 13

اپلیکیشن کتابخانه دیجیتال:

کتابخانه دیجیتال موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سال 1398 اپلیکیشن کتابخانه خود را با بیش از 300 عنوان کتاب راه اندازی و در حال بروز رسانی است.

این اپبیکیشن از طریق سایت کتابخانه موزه قابل بارگیری و نصب است. تمام کتاب های اپلیکیشن دارای قابلیت دانلود تمام متن هستند.

تصویر

کتاب صوتی:

تولید کتاب صوتی از سال 1395 در دستور کار کتابخانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار گرفت و تاکنون بیش از 40 عنوان کتاب صوتی به سفارش این مجموعه تولید شده است.

کتاب های صوتی مجموعه موزه کاملاً بر اساس متن کتاب است و این ویژگی برای مخاطبین نابینا و کم بینا که امکان خواندن کتاب را ندارند بسیار کارآمد است.

برخی از کتاب های صوتی تولید شده تنها مجوز استفاده توسط نابینایان را دارد که به تمام کتابخانه های نابینایان در سراسر ایران ارسال شده اند. مابقی کتاب ها قابل خرید کردن برای عموم افراد هستند.

ص: 14

تصویر

ص: 15

نشانی:

تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، خیابان سرو- جنب مترو حقانی- موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کدپستی: 13144 - 15336 صندوق پستی: 6468 – 15875 تلفکس: 88657020 – 021

ایمیل: irhdmlib@gmail.com

سایت: lib.iranhdm.com

کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام: @hdmlib

ص: 16

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109