رهنما 19 ( زمینه سازان ظهور )

مشخصات کتاب

سرشناسه:سلیمان ریزی، خدامراد، 1346-

عنوان و نام پدیدآور:زمینه سازان ظهور/نویسنده خدامراد سلیمان ریزی.

مشخصات نشر :مشهد: انتشارات قدس رضوی، 1391.

مشخصات ظاهری:30 ص.؛ 11 × 17 س م.

شابک:978-600-6543-97-0

وضعیت فهرست نویسی:فیپا

یادداشت:کتابنامه.

موضوع:محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم، 255ق. - -- احادیث

موضوع:مهدویت-- انتظار-- احادیث

شناسه افزوده :موسسه انتشاراتی قدس رضوی

رده بندی کنگره: BP224/4/س82ز9 1391

رده بندی دیویی:297/462

شماره کتابشناسی ملی:2870545

ص:1

اشاره

تصویر

ص:2

تصویر

ص:3

تصویر

ص:4

زمینه سازان ظهور

انگیزۀ نگارش متن حاضر برخاسته از پاسخ به این پرسش هاست:

1. چگونه میتوان برای ظهور مهدی زمینه سازی کرد؟

2. زمینه سازان ظهور چه ویژگی هایی دارند؟

3. در قرن بیست ویکم، معنای مُردن به مرگ زمان جاهلیت چیست؟

4. چرا با شنیدن نام «قائم» برمی خیزیم؟ تعبیر جالب امام صادق دراین باره چیست؟

5. چرا مؤمنان و شیعیان واقعی در عصر غیبت اجر بیشتری از مؤمنانِ زمان حضور معصوم دارند؟

ص:5

تصویر

ص:6

درآمد

تحقق انقلاب عظیم حضرت مهدی، به عنوان بزرگ ترین تحولی که تاریخ بشر در تمام حیات خود خواهد دید، بر پایه هایی استوار است. یکی از این پایه های مهم، فراهم شدن یاران و همراهان و هم رزمانی است که تا پای جان، برای اجرای اهداف ایشان ازپای ننشینند.

بازشناسی این عامل، ما را در راه شناخت آن حاکمیت سترگ کمک خواهد کرد. آنگاه است که درپی شناخت، سر در جِیب تفکر فرو خواهیم برد و خویشتن را با آن شرط ها و ویژگی ها محک خواهیم زد و از خود خواهیم پرسید: «آیا خود را برای آن روزگار آماده ساخته ایم؟ شاید آن روز، همین فردا باشد.» با فهم این ویژگی ها درمی یابیم که پای رفتن به این راه را داریم یا خیر و در آن روز موعود، در مقابلۀ حق و باطل، در کدامین جبهه خواهیم بود.

با سیری در بوستان کلام معصومان، این ویژگی ها بهخوبی فرا روی ما قرار خواهد

ص:7

گرفت. پس بیاییم وضوی عشق و دلدادگی بگیریم، پای افزار تعلقات از جان خویش برگیریم و قدم در این گلستان پرگُل نهیم. باشد که در پایان، دسته گلی خوشبو حاصل این گشت وگذار باشد.

در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

این ویژگی ها را می توان اینگونه برشمرد:

1. شناخت پروردگار

خداوند متعال فلسفۀ اساسی آفرینش انسان ها را عبادت و بندگی معرفی کرده است(1) و این مهم، تنها زمانی حاصل می شود که شناخت آن ذات مقدس

ص:8


1- ذاریات 56

فراهم آید. پس از شناخت خداوند است که راه، هموار شده و موانع برطرف می شود.

یاران مهدی از کسانی هستند که خداوند را آنگونه که درخور است، شناخته اند. علی شناخت والای خداوند را در این افراد، اینگونه توصیف کرده اند: «مردانی مؤمن که خدا را چنانکه شایسته است، شناخته اند و آنان، یاران مهدی در آخرالزمان اند.»(1)

امام صادق، ششمین ستارۀ فروزان سپهر ولایت، قلب های آنان را به سانِ پولاد می دانند و می فرمایند: «آنان مردانی اند که دل هایشان، گویا پاره های آهن است. هیچ تردیدی به ذات خداوند، قلب هایشان را نیالاید و قلب هایشان از سنگ سخت تر است.»(2)

بنابراین، اولین قدم برای قرارگرفتن در صف یاران مهدی، شناخت پروردگار است. اگر این قدم برداشته شود، نوبت گام بعدی فرامیرسد که معرفت به معصومان است.

ص:9


1- علامه محمد باقر مجلسی بحارالانوار ج 57 ص 229
2- علامه محمد باقر مجلسی بحارالانوار ج 52 ص 307

2. شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

شناخت امام، در هر زمان، بر پیروان ضروری است؛ ولی آنچه شناخت آخرین رهبر را از اهمیتی دوچندان برخوردار می سازد، موقعیت ویژۀ آن است: ولادت پنهان و زیست مخفی و امتحان های دشوار بر حساسیت و سختی این معرفت افزوده است. به ویژه پس از شناخت خداوند، اصل شناخت امام، بسیار دشوار و طاقت فرساست و پرندۀ اندیشۀ عمومِ مردم را توان پرواز تا آن قلۀ رفیع نیست. کسی که می خواهد از یاران حضرت مهدی باشد، ناگزیر باید قدم دوم را نیز ثابت و استوار بردارد و شناخت آن حضرت را در رأس برنامه های خود قرار دهد؛ به گونه ای که حاصل این معرفت و شناخت، آن باشد که آن حضرت را همواره ناظر و شاهد اَعمال و رفتار خود بداند.

یاران مهدی امام خویش را به بهترین وجه می شناسند و این شناخت آگاهانه، در تمامی وجودشان رسوخ کرده است. بنابراین، یار مهدی شدن، بدون شناخت آن حضرت

ص:10

امکان پذیر نخواهد بود. در روایات فراوانی چنین آمده است: «هرکه بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد، مرگش مرگ جاهلیت باشد»(1) و «هرکس از دنیا رود، درحالی که آشنا به امام خویش باشد، همانند کسی است که در خیمۀ قائم در خدمت آن حضرت باشد.»(2)

گرچه حضرت در پس پردۀ غیبت و پنهان زیستی هستند، هرگز از چشم معرفت و شناخت انسان ها پنهان و غایب نیستند. آنچه از ما خواسته شده، دیدن آن حضرت با بصیرت و آگاهی است، نه با چشم سر؛ آنگونه که عده ای تمام همتشان ملاقات با آن حضرت است. گاهی غافل از این هستیم که اگر معرفت به آن حضرت نباشد، دیدن ایشان فایدۀ کاملی نخواهد داشت. کم نبودند کسانی که همواره جمال پیامبر و ائمه را زیارت می کردند؛ ولی بهرۀ معرفتی چندانی از آن معصومان نبردند. امامصادق می فرمایند: «هر آنکس که امامش را شناخت

ص:11


1- شیخ صدوق کمال الدین و تمام النعمه ج2 دارالکتب الاسلامیه ص 409
2- نعمانی غیبت دارالکتب الاسلامیه ص 331

تصویر

ص:12

و قبل از قیام او چهره در خاک کشید، به سانِ کسی است که در سپاه آن حضرت، خدمتگزاری خواهد کرد. نه، بلکه به سانِ کسی است که زیر پرچم آن حضرت است.»(1)

بنابراین، شوق دیدار آن حضرت و سعادت دیدن ایشان، اهمیت بسیاری دارد؛ ولی از آن مهم تر، شناخت و معرفت امام است که حاصل آن، ارتباط روحی با ایشان است. امامصادق با تأکید، شیعیان را به شناخت خداوند و پیامبر و حجت های الهی فرا خوانده و اینگونه توصیه کردهاند: «خدایا، خویشتن را بر من آشنا ساز که اگر خود را به من نشناسانی، فرستادۀ تو را نتوانم شناخت. بارخدایا، رسول خویش را به من بشناسان که اگر او را به من نشناسانی، هرگز از حجت تو آگاه نخواهم شد. پروردگارا، مرا از حجت خویش آگاه ساز که اگر حجت خود را به من نشناسانی، در دینم دچار گمراهی خواهم گشت.»(2) این دعا از حضرت مهدی

ص:13


1- کلینی کافی ج1 دارالکتب الاسلامیه ص 371
2- کلینی کافی ج1 دارالکتب الاسلامیه ص 337 ؛ کمال الدین و تمام النعمه ج2 ص342

نیز نقل شده که نشان دهندۀ اهمیت آن است.(1)

3. سرسپردگی محض

پس از شناخت خداوند و امامزمان، زمان عملیاتی ساختن اعتقاد و تبلور حقیقی آن، در اطاعت محض از آن انوار پاک است.

هم سوکردن رفتارها و نیت ها و جهت گیری ها طبق خواست رهبر، یکی از ویژگی های مهم رهروان است. اگر کسی در مرحلۀ شناخت، تاحدّامکان معرفت کسب کند، در مرحلۀ اطاعت نیز دچار تردید نخواهد شد؛ حال آنکه اگر کسی در آن مرحله، دچار تردید و نقصان شود، در مرحلۀ اطاعت، هرگز پیرو خوبی نخواهد بود. اطاعت از امام از جنس اطاعت از

ص:14


1- نک : کمال الدین و تمام النعمه ج2 ص512

خداوند متعال است؛ زیرا وقتی کلام الهی در دشت جان مؤمنان طنین اندازد، خداوند اطاعت پیامبر و امامان را هم ردیف اطاعت از خود ذکر کرده است: «خداوند را اطاعت کنید و همچنین، پیامبر و اولی الامر خود را.»(1)

اگرچه اکنون حضرت مهدی در پس پردۀ غیبت هستند، می بایست به اراده و فرمان ایشان گردن نهاد؛ زیرا اگر کسی اکنون از دستورهای آن حضرت اطاعت کند، در زمان ظهور نیز چنین خواهد بود. رسول گرامی اسلام دراین باره می فرمایند: «خوشا به حال کسی که به حضور قائم باریابد و حال آنکه پیش از قیام نیز پیرو او باشد؛ با دوست او، دوست و با دشمن او، دشمن و مخالف باشد. با رهبران و پیشوایان هدایت گر پیش از او نیز دوست باشد. آنان، همنشین و دوستان من و گرامی ترین امت من نزد من هستند.»(2)

ص:15


1- نساء59
2- شیخ طوسی کتاب الغیبه ص 456 ؛ کمال الدین و تمام النعمه ج1 ص 286

4. احترام خالصانه

ازآنجاکه امام حقّ بزرگی بر گردن پیروان دارند، خداوند احترام ایشان را بر پیروان لازم کرده است. ازاین رو، هر آنچه مایۀ بزرگداشت ایشان می شود، یاران آن حضرت انجام می دهند. آنان این روحیه را در زمان غیبت در خود ایجاد کرده اند تا در زمان ظهور نیز با این ملکۀ نفسانی، همواره و در همۀ لحظات، احترام آن حضرت را نگاه دارند.

ائمهبه عنوان معلمان انسان ها، هرگز از این مهم غفلت نکرده اند و عظمت آخرین معصوم، آن بزرگواران را به تکریم و احترام واداشته است. وقتی دعبل خزاعی قصیده ای برای امام رضا خواند که در فرازهایی از آن، به حضرت مهدی اشاره شده بود، حضرت رضا به احترام ذکر نام مقدس ایشان متواضعانه برخاستند، دست بر سر نهادند و

ص:16

برای فرج قائم آل محمد دعا کردند.(1) به راستی، کسی که از احترام اندکی مثل برپاخاستن هنگام شنیدن نام آن حضرت کوتاهی می کند، چگونه ممکن است در عصر ظهور، به تکریم آن حضرت بپردازد و از جان خود بگذرد؟

از امام صادق پرسیدند: «چرا به هنگام شنیدن نام قائم، لازم است برخیزیم؟» آن حضرت فرمودند: «برای آن حضرت، غیبتی طولانی است و این لقب، یادآور دولت برحقّ آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت اوست. ازاین رو، آن حضرت از فرط محبت و مرحمتی که به دوستانش دارد، به هرکس که حضرتش را به این لقب یاد کند، نگاه محبت آمیزی می اندازد. از تجلیل و تعظیم دربرابر آن حضرت این است که هر بندۀ خاضعی، درمقابل صاحب عصر خود، هنگامی که مولای بزرگوارش به سوی او بنگرد، ازجای برخیزد. پس باید برخیزد و تعجیل در

ص:17


1- صافی گلپایگانی منتخب الاثر ص 640

تصویر

ص:18

فرج امر مولایش را از خداوند طلب کند.»(1)

علاوه بر حکمت یادشده، از حکمت اجتماعی نیز نباید غفلت شود و آن، آمادگی افراد در هر لحظه، برای قیام و مبارزه و جهاد در راه تحکیم عدالت اجتماعی و حفظ حقوق انسان هاست. شیعۀ منتظر، بلکه هر مسلمان، در عصر غیبت باید همواره چنین هدفی داشته باشد و در راه تحقق آن، به شیوه های گوناگون بکوشد. همچنین، این آمادگی را داشته باشد که هرگاه، نام پیشوای قیام ذکر می شود، به پا خیزد و آمادگی همه جانبۀ خود را نشان دهد و این آمادگی را همیشه به خود و دیگران تلقین و در خود و دیگران تحکیم کند.(2)

ص:19


1- صافی گلپایگانی منتخب الاثر ص 640
2- محمد رضا حکیمی خورشید مغرب ص 264

5. انتظار راستین

باورداشتن به انتظار راستین که اساس شخصیت یاران مهدی را شکل می دهد، پیشینه ای بس طولانی در تاریخ شیعه دارد. به این انتظارِ حیات بخش در فرهنگ ها و ادیان گذشته نیز توجه و اهتمام میشده است؛ ولی زمانی جهت گرفت و مصداق یافت که آخرین فرستادۀ الهی، بر بام نبوت بانگ برآورد و انسان ها را به روزگاری سراسر نور نوید داد: دنیا به پایان نرسد؛ مگر آنکه امتِ مرا مردی رهبری کند که از اهل بیت من است و به او مهدی می گویند.

اکنون قرن ها از آن بانگ ملکوتی می گذرد؛ ولی همچنان طنین دل نشین و امیدبخش آن ندای ملکوتی، در گوش انسان هاست و این بشارت بزرگ، زندگی مردمان را در عصر پایدار و بلند انتظار، با تاریخی روشن از نمودها و جلوه های فکری و عملی، روزبه روز، به آن دروازۀ روشنایی نزدیک تر می سازد. آنچه در این رهیافت، ارزشی بس والا دارد، زمینه سازی برای ایجاد آن حکومت موعود است؛ اگرچه زمان برپایی آن، از اسرار الهی بوده و فقط در ارادۀ

ص:20

خداوند است.

انتظار به معنای چشم به راه بودن و درنگ کردن به امید پیشامدی خاص است. به بیان دیگر، کیفیتی روحی است که موجب به وجودآمدن حالت آمادگی برای چیزی میشود که انتظار آن را می کِشند. ضد انتظار، یأس و ناامیدی است. این اندیشه در فرهنگ مهدویت، بیش از هر چیز، مشتمل بر عنصر خوش بینی به روند کلّی نظام طبیعت و سِیر تکاملی تاریخ و اطمینان به آینده است و نیز طرد عنصر بدبینی دربارۀ پایان کار بشر که طبق بسیاری از نظریه ها و فرضیه ها، فوق العاده تاریک و ظلمانی است. امید و آرزوی تحقق این نوید کلّیِ جهانی و انسانی، در روایات اسلامی «انتظار فرج» خوانده شده و عبادت، بلکه برترین عبادات، شمرده شده است.

پیامبر اکرم و ائمه بر انتظار آن روز موعود و لحظه شماری در فرارسیدن حکومت حق که فقط به دست آن حضرت تشکیل می شود، تأکید فراوانی کرده، آنرا از اصول اساسی

ص:21

دین داری شمرده و پاداش های بزرگی برای منتظران آن بیان کرده اند. ازهمین رو، عالمانِ بزرگ، انتظار را یکی از وظایف مهم مردم در عصر غیبت و عنصری اساسی در زمینه سازی و حفظ روحیۀ مناسب برای درک زمان ظهور می دانند و همواره مؤمنان را به رعایت این وظیفۀ خطیر، با گفتار و کردار، ترغیب می کنند. دربارۀ انتظار فرج و ارج و اهمیت آن، احادیث فراوانی از پیشوایان معصوم روایت شده است. پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: «برترین کارهای امت من، انتظار فرج از خدای عزّوجل است.»(1)

بنابراین، انتظار از نوع عمل و کار است. امام صادق می فرمایند: «هرکس بخواهد از یاران قائم شود، باید منتظر باشد و با خوی های پسندیده عمل کند و با چنین حالی منتظر باشد. هرگاه بمیرد و پس از مردنش، قائم به پا خیزد، پاداش او همچون کسی خواهد

ص:22


1- کمال الدین و تمام النعمه ص 644

بود که در دوران حکومت، آن حضرت را درک کرده باشد.»(1)

در احادیث فراوانی آمده است که انتظار فرج و چشمداشتن به ظهور، باید با مواظبت بر وظایف شرعی و فضایل اخلاقی همراه باشد. آمادگی برای درک ظهور حضرت مهدی در مفهوم انتظار نهفته است و این، کاملاً با برداشت ناصحیح از انتظار که ثمره اش رخوت و سستی جامعه است، متضاد خواهد بود.

6. آمادگی برای خدمت به مهدی

آنان که وجودشان سرشار از عشق خداوند و اولیای اوست، اگر عصر ظهور را درک کنند، بزرگ ترین افتخارشان خدمت به مهدی آل محمد خواهد بود. شاید باورکردن این سخن

ص:23


1- نعمانی غیبت ص 200

مشکل باشد که رئیس مذهب شیعه که هزاران دانشمند، زانوی ادب و دانشجویی در محضر کلامشان بر زمین می نهادند و شاگردان اَدبستان ایشان، عقابان تیزپرواز آسمان اندیشه و علم بودند، آنگاه که نام آخرین ذخیرۀ الهی را نزد ایشان می بردند، با حسرتی برآمده از عمق جان و آرزویی بی مانند، آهی از نهاد برمی آوردند و می فرمودند: «اگر او را درک کنم، در تمام روزهای زندگانی ام، خدمتگزار او خواهم بود.»(1) هرکس بخواهد در آن روزگار، خدمت به آن حضرت نصیبش شود، می بایست در دوران غیبت، خدمت به آن حضرت و یاران ایشان را سرلوحۀ کارهای خود قرار دهد.

بی تردید، خادمان دوران ظهور، همان خادمان دوران غیبت اند و خشنودکردن آن حضرت، با هر رفتاری که انجام شود، بزرگ ترین خدمت به ایشان است؛ همان گونه که نگران کردن

ص:24


1- نعمانی غیبت ص 245

و اذیت و آزار ایشان، با رفتاری ناشایست، خیانتی بس عظیم است. پس، منتظر راستین و علاقه مند به حضرت مهدی، باید تمامی لحظه های زندگی اش را در خدمت به ایشان سپری کند.

7. خودسازی و دیگرسازی

شکی نیست که دین داری در عصر غیبت حضرت مهدی از هر زمان دیگری مشکل تر و طاقت فرساتر است. امام صادق از آن سوی قرن ها، سختی این دوران را اینگونه تصویر کرده اند: «صاحب این امر را غیبتی است که در آن، هرکس از دین خود دست برندارد، همانند کسی است که با کشیدن دست خود به ساقۀ فتاد که بوته ای تیغ دار است، خارهای آنرا بستُرَد.» آن حضرت مدتی سر به زیر افکندند و سپس فرمودند: «صاحب این امر، دارای

ص:25

تصویر

ص:26

غیبتی است. پس بندۀ خدا باید پرهیزکاری و تقوا پیشه کند و به دین خود پایدار باشد... .»(1) آزمایش های دینی برای همۀ ایمان آورندگان و در همۀ زمان ها، قانونی الهی است؛ اما در عصر غیبت، تمامی عوامل دست به دست هم داده و این آزمایش را به کمال رسانده است. در این دوران، نگه داشتن دین بسیار دشوار است و بیشتر مردم، به انگیزه های گوناگون، ایمان دینی خود را در زندگی ازدست می دهند و دین را کنار می گذارند. گسترش زمینه های ناباوری و افزایش انگیزه های انحراف و گریز از دین و نیز ستیزه جویی های دشمنان با دین دارای، از عوامل بسیار مهم این آزمایش است. آنان که در این گرداب های ترسناک، دین خود را حفظ می کنند، از شأن و رتبه ای بس رفیع برخوردار خواهند بود.

پیامبر اکرم فرمودند: «ای علی، بزرگ ترین مردمان در ایمان و یقین، کسانی هستند

ص:27


1- کافی ج1 ص 335

که در واپسین روزگار می زیند؛ پیامبرشان را مشاهده نکرده اند و امامشان پنهان است. پس، به سبب خواندن خطی بر روی کاغذ ایمان می آورند.»(1) انسانِ این دوران، برخلاف انسان معاصر با پیامبر، از تمامی دریافت های حسی به دور است و فقط براساس درک عقلی و تاریخی، پیامبر و ائمه را می شناسد و به رسالت و امامت آنان ایمان می آورد. امام سجاد دراین باره می فرمایند: «به درستی که مردمان زمان غیبت مهدی که امامتش را باور دارند و منتظر ظهور اویند، از مردمان همۀ زمان ها برترند؛ زیرا چنان عقل ها و فهم ها و شناخت آنان قوت بخشیده شده است که غیبت نزد آنان، همچون دیدن باشد... . آنان به حق، اخلاص ورزان اند.»(2)

موفقیت در این آزمایش، نیازمند بینشی است که انسان دین دار در پرتو آن بتواند دربرابر

ص:28


1- نعمانی غیبت ج1 ص 288
2- نعمانی غیبت ج1 ص 319

تحریف ها و شُبهه ها و تردیدها، دین خود را حفظ کند و با هیچیک از عوامل انحراف، خلوص دینی و دین داری خود را در فکر و عمل ازدست ندهد. چنین کاری مصداق این سخن رسول گرامی اسلام خواهد بود که فرمودند: «به زودی پس از شما کسانی می آیند که یک نفر از آنان، پاداش پنجاه نفر از شما را دارد.» گفتند: «ای رسول خدا، ما در جنگ بدر و اُحد و حنین، در رکاب شما جهاد کردیم و دربارۀ ما آیۀ قرآن نازل شده است.» پیامبر فرمودند: «اگر آنچه از آزارها و رنج ها که بر آنان می رسد، بر شما آید، به سانِ آنان شکیبایی نخواهید داشت.»(1) آری، پایداری بر دین در روزگار غیبت، به تحمل سختی ها، ترس ها، محرومیت ها و تنگناهای مادی خلاصه نمی شود؛ بلکه تحمل فشارهای سخت روحی و معنوی نیز بر آنها افزوده می شود. اگر دین داری با صبر و شکیباییِ درست و آگاهانه ای توأم نباشد، به تدریج،

ص:29


1- کتاب الغیبه ص 456

ناامیدی ها پدیدار میشود و باور را از روح و فکر می زداید .(1)

برای مطالعه بیشتر

1. منتخب الاثر، لطفالله صافی گلپایگانی.

2. محمدرضا حکیمی، خورشید مغرب.

3. دادگستر جهان، آیةالله ابراهیم امینی.

4. مهدویت وآسیبهای فرارو، حسین ایرانی، کتابچه رهنما، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، ش33.

5. سیمای حکومت مهدوی، رحیم کارگر ،کتابچه رهنما، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، ش65.

6. نیک شهر مهدوی، محمدحسین پورامینی، کتاب دین، نشاط و زندگی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی.

ص:30


1- www.porseman.net

تصویر

ص:31

تصویر

ص:32

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109