رهنما 10 (پاسخ چیست؟)

مشخصات کتاب

پاسخ چیست؟ / گردآورنده معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی.

مشخصات نشر:مشهد: انتشارات قدس رضوی،1391.

مشخصات ظاهری:26 ص.

فروست:رهنما

شابک:978-600-299-006-8

وضعیت فهرست نویسی:فیپا

یادداشت:کتابنامه.

موضوع:شیعه -- دفاعیه ها و ردیه ها

موضوع:اهل سنت -- دفاعیه ها و ردیه ها

موضوع:وهابیه -- دفاعیه ها و ردیه ها

شناسه افزوده:موسسه انتشاراتی قدس رضوی

شناسه افزوده:آستان قدس رضوی. معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

رده بندی کنگره:BP212/5/پ2 1391

رده بندی دیویی:297/417

شماره کتابشناسی ملی:2882089

عنوان و نام پدیدآور:پاسخ چیست؟ [جزوه]/ علی رضا مستشاری.

ص:1

اشاره

تصویر

ص:2

تصویر

ص:3

تصویر

ص:4

پاسخ چیست؟

درآمد

عقل، حجت خدا بر انسانهاست و خداوند انسان را در روز قیامت به مُدرکات عقلی عِقاب و ثواب میدهد. اگر خلاف عقل چیزی را بپذیریم، در محضر الهی هیچ عذری نخواهیم داشت. بنابراین، از جوانان و فرهیختگان همۀ مذاهب انتظار میرود که ابتدا دین و مذهب خود را با این مایۀ گرانبها محک بزنند و سپس قضاوت کنند.

کتابچه های رهنما برای پاسخ به پرسش هایی فراهم آمده اند؛ ولی برخلاف آنها، در نوشتۀ پیشِ رو طرح چند سؤال بسیار ساده، بدون نیاز به پاسخ و به صورت استفهام انکاری، محور قرار گرفته است. در این پرسش ها تناقضات آشکاری را در اعتقادات برخی مذاهب، به خصوص فرقۀ وهابیت، یادآور میشویم:

ص:5

تصویر

ص:6

1. پیامبر اکرم در راه بازگشت از حجةالوداع، درحالیکه جمعیت حاجیان به منطقۀ غدیر رسیدند، فرمودند: «آنان که جلو رفته اند، بازگردند و آنان که پشت سر هستند، برسند.» سپس فرمودند جهاز شتران را روی هم بگذارند و منبری بلند به وجود آورند. سپس، خطبۀ غدیر را ایراد فرمودند.

در این موقعیت و با همۀ این مقدمات، آیا معقول است که کلمۀ «مولا» در این خطبه به معنای «دوست» باشد و پیامبر به سبب اختلاف شخصی یک نفر با حضرت علی این خطبه را ایراد کرده باشند؟! با قطعِ نظر از همۀ بحث های طولانی، اگر انسان به عقل خود رجوع کند، آیا این معنا خنده دار به نظر نمیرسد؟

2. بر فرض محال که مولا در حدیث غدیر به معنای دوست باشد و نه به معنای حاکم و خلیفه. آیا بعد از پیامبر به این توصیه عمل شد؟ دوست داشتن را با کشتن و جنگیدن و منزوی کردن چگونه میتوان جمع کرد؟ آیا خانه نشینی حضرت علی به مدت 25سال و

ص:7

به راه انداختن جنگ جمل و صفّین، محبت و دوستی به ایشان است؟

3. وهابیان توسل به پیامبر را در زمان زنده بودن وی جایز می دانند؛ اما در زمان رحلت، شِرک. سؤال این است که زندگی و مرگ، چه اثری در حقیقت شِرک دارد؟ اگر شِرک است، چه پیامبر زنده باشد و چه مُرده، باید شِرک تلقی شود.

4. آیا خدایی که در روز قیامت، چشم، گوش، دست، پا و دهان دارد و فقط از داشتن عورت و ریش محروم است، واقعاً شایستۀ پرستش است؟ باور می کنید وهابیان چنین اعتقادی دارند؟

5. در جنگ اُحد، وقتی شایعۀ کشته شدن پیامبر پخش شد، چه کسانی فرار کردند و آیۀ ارتداد دربارۀ آنان نازل شد؟ آیۀ ارتداد چنین میگوید: ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیکمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعاساً یغْشی طائِفَةً مِنْکمْ وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ یظُنُّونَ بِاللَّهِ غَیرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجاهِلِیةِ یقُولُونَ هَلْ لَنا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَی ءٍ قُلْ اِنَّ الْأَمْرَ کلَّهُ لِلَّهِ یخْفُونَ فی أَنْفُسِهِمْ ما لا یبْدُونَ لَک یقُولُونَ لَوْ کانَ لَنا مِنَ الْأَمْرِ شَی ءٌ ما قُتِلْنا هاهُنا

ص:8

قُلْ لَوْ کنْتُمْ فی بُیوتِکمْ لَبَرَزَ الَّذینَ کتِبَ عَلَیهِمُ الْقَتْلُ اِلی مَضاجِعِهِمْ وَ لِیبْتَلِی اللَّهُ ما فی صُدُورِکمْ وَ لِیمَحِّصَ ما فی قُلُوبِکمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُور. (= سپس به دنبال این غم و اندوه، آرامشی بر شما فرستاد. این آرامش، به صورت خواب سبُکی بود که [در شبِ بعد از حادثۀ اُحد،] گروهی از شما را فراگرفت؛ اما گروه دیگری به فکر جان خویش بودند [و به چشمانشان خواب نرفت]. آنان گمان های نادرستی همچون گمان های دوران جاهلیت دربارۀ خدا داشتند و می گفتند: «آیا چیزی از پیروزی نصیب ما می شود؟» بگو همۀ کارها [و پیروزی ها] به دست خداست. آنان در دل خود، چیزی را پنهان می دارند که برای تو آشکار نمی سازند. می گویند: «اگر ما سهمی از پیروزی داشتیم، در اینجا کشته نمی شدیم.» بگو اگر در خانه های خود هم بودید، کسانی که کشته شدن بر آنان مقرر شده بود، قطعاً بهسوی آرامگاه های خود، بیرون می آمدند [و آنان را به قتل می رسانیدند]. اینها برای آن است که خداوند آنچه در سینه هایتان پنهان دارید، بیازماید و آنچه در دلهای شما [از ایمان] است، خالص گرداند. خداوند از آنچه در درون

ص:9

سینه هاست، باخبر است.)(1)

6. آیا کسی که در مدت چهل سال از عمر خود، مشغول پرستش لات و عُزّا و سایر بتها بوده است، به فرض اینکه پس از آن انسان خوبی شده باشد، برای خلافت رسول الله بر مسلمانان سزاوارتر است یا کسی که حتی لحظه ای بت نپرستیده است و مسلمانان از او با عنوان کرم الله وجهه (= خداوند روی او را [به سبب سجده نکردن بر بتها] کریم داشته است) یاد میکنند؟

7. اشخاصِ به ظاهر عالمِ برخی فرقه ها که به کفر و شرک سایر مذاهب اسلامی فتوا میدهند، آیا تاکنون به کفر و شرک بوش، صدام، بلر، سارکوزی و سایر سردمداران مخالف مسلمانان فتوا داده اند؟ آیا رفاقت این عالِم نمایان با آن دشمنان کینه توز مسلمانان، دلیل این

ص:10


1- آل عمران 154

نیست که اینان آگاهانه یا ناخودآگاه، جیره خوار همان سردمداران استبدادند؟

8. آیا تاکنون علمای فرقۀ وهابیت حکم وجوب جهاد با اسرائیل را صادر کردهاند؟ آیا فلسطینیان از مسلمانان اهل تسنّن نیستند و آیا درمعرض ظلم و ستم اسرائیل واقع نشدهاند؟

9. ازنظر علمی و عقلی، برای بحث با شیعیان و دیگر مسلمانان، آیا میتوانیم به احادیثی که ازنظر آنان جعلی و غیرواقعی است، استناد کنیم؟ چگونه روایاتی را بپذیریم که برخی از راویان آنها کذاب، منحرف، جعال و غیرموثّق اند؟ بهراستی، ابوهریره، ابن ملجم، سمرةبن جندب و معاویه، چه کسانی بودند؟ آیا میتوان به احادیث نقل شده از آنان اطمینان کرد؟

10. آنان می گویند شیعیان قائل به خیانت جبرائیل امین اند؛ زیرا جبرائیل مأمور بود

وحی را بر علی نازل کند؛ ولی او خیانت کرد و بر محمد نازل کرد. آیا هیچ شیعه ای میشناسید که چنین اعتقادی داشته باشد؟ آیا چنین تهمت های پوچ و بی اساسی نشان

ص:11

تصویر

ص:12

نمیدهد که مذهب تشیّع عاری از عیب و نقص است؟ اگر نقص اساسی هم وجود داشت، میبایست آنرا طرح کنند و به تهمت و مسائل ساختگی نیازی نبود.

11. آنان میگویند امت بر خلافت برخی خلفا اجماع کردند. آیا مخالفانی همچون علی، سلمان، اباذر، مقداد و...، جزو امت نبودند که باوجود مخالفت آنان، اشتراک نظر عدهای را اجماع تلقی میکنند؟

12. آیا خط فکری دختر بزرگوار پیامبر، حضرت فاطمه، با خلفا یکی بود و ایشان از عملکرد آنان راضی بودند؟

چرا گفتۀ ابی سعید و ابن عباس و شهادت امام علی و امام حسن و امام حسین را دربارۀ اینکه رسول خدا فدک را به فاطمه بخشیده اند، نمیپذیرند؟ ولی فقط سخن ابوبکر که میگوید: «از رسول خدا شنیدم که پیامبران ارث باقی نمیگذارند»، پذیرفتنی است؟ چرا سخن یک نفر را بر آن همه صحابیِ بزرگ ترجیح می دهند؟ چرا تا آن زمان،

ص:13

کسی این سخن را از رسول خدا نشنیده و کسی آنرا نقل نکرده بود؟ چرا تا قبل از آن زمان، کسی این سخن را حتی از ابوبکر نشنیده بود؟ برای اثبات اینکه ناقل این حدیث فقط ابوبکر بوده است، به منابع ذکرشده بنگرید.(1)

13. حبّ اهلبیت پیامبر، طبق روایات رسول الله، بر همۀ مسلمانان لازم است و همۀ مذاهب نیز چنین ادعایی دارند.(2) با این حال، دوستداشتن اهلبیت و علی بن ابیطالب چگونه با جنگ جمل سازگار است؟

14. جنگ صفّین را چه کسانی راه انداختند؟ حبّ اهلبیت و علی بن ابیطالب و حسن و حسین با محبت و قبول داشتن عاملان جنگ صفّین چگونه سازگار است؟

ص:14


1- نک: شرح المواقف، 355/8؛ شرح المقاصد، 278/5.
2- . زمخشری، امام المفسرین اهل تسنّن، روایات وجوب محبت به اهلبیت را در تفسیر کشاف، ذیل آیۀ 23 سورۀ شورا نقل کرده است.

15. تعیین خلیفه کار خوبی است یا بد؟ اگر خوب است، چرا میگویید پیامبر خلیفه تعیین نکردند؟ اگر بد است، چرا ابوبکر و عمر چنین کردند؟

16. ازنظر عقلی، آیا ممکن است محبت معاویه، طلحه، زبیر و عایشه، با محبت علی بن ابیطالب در یک دل جمع شود؟ اهل تسنّن این تناقص را چگونه به جوانان خود پاسخ میدهند؟

17. برخی پیروان مذاهب با استناد به اینکه تِلْک أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کسَبَتْ وَ لَکمْ ما کسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا کانُوا یعْمَلُونَ (= آنان امتی هستند که از دنیا رفته اند. آنان سزای عمل خویش را میبینند و شما سزای عمل خویش را)(1)، بر آن اند که کاری با عملکرد صحابۀ بعد از پیامبر نباید داشته باشیم. آیا این استناد و استدلال، منطقی است؟ شأن نزول این آیۀ

ص:15


1- بقره 134

تصویر

ص:16

شریف این است که پدران و خویشانِ برخی مسلمانان کافر بودند و آنان از این بابت، نگران و شرمنده. به همین دلیل، این آیه نازل شد و طبق آن، عمل آن کافران به عمل مسلمانان ربطی ندارد.

18. آنان به اجتهاد خود عمل کردند. هرکس در اجتهادش به حق برسد، دو اَجر دارد و هرکس به خطا رود، یک اَجر. حال، آیا کسی که درمقابل روایات صریح و آشکار پیامبر اجتهاد میکند و همه نیز معترف اند که خطا رفته است و نباید با علی و اولاد او میجنگید، سزاوار پیروی و خلافت مسلمانان است؟

19. آیا ممکن است که دو گروه، باوجود داشتن دو سیره و عملکرد متفاوت و گاهی متناقض، حق باشند؟

20. اکثر قریب به اتفاق قاتلان اولاد و اهلبیت پیامبر، به ویژه دوازده امام، یا از امویان بودند یا از عباسیان. حال، سؤال این است که مؤسس این دو سلسله یا حامی

ص:17

آنها، کدامیک از خلفای راشدین بوده است؟ بنیانگذار سلسلۀ اموی، معاویه بود. معاویه را کدامیک از خلفا بر مسند حکومت نشاند و تا آخرین لحظۀ عمر، از وی حمایت کرد؟

21. حاکم نیشابوری در المستدرک، روایتی از امام علی نقل می کند: انه مما عهد الی النبی ان الامة ستغدر بی بعده. (= از پیمانهایی که پیامبر از من گرفته، این است که امتِ پس از او، به من خیانت خواهند کرد.)(1) حاکم نیشابوری پس از نقل این روایت مینویسد: «اَسناد این روایت صحیح است.» ذهبی نیز در تلخیص المستدرک مینویسد: «این روایت صحیح است.»(2) این درحالی است که علمای اهل سنّت مقرر کرده اند هر حدیثی که در تصحیح آن، ذهبی یا حاکم نیشابوری همراه و موافق باشند، در حکم دو حدیث صحیح است. گفتنی است که این حدیث را ابن ابی شیبه، بزاز، دارقطنی، خطیب بغدادی، بیهقی و

ص:18


1- المستدرک 140/3
2- تلخیص المستدرک 140/3

دیگران نیز نقل کرده اند.(1) حال، سؤال این است که این خیانت چه بوده و خیانتکاران چه کسانی بوده اند؟

22. نخستین کسانی که مسئلۀ لعن را رسمی کردند، چه کسانی بودند؟ به عبارت دیگر، چه کسی دستور داد که علی را در خطبه ها لعن کنند؟

23. تعریف «صحابه»، طبقِ نظر همۀ مذاهب اسلامی، این است که هرکس در زمان پیامبر زندگی کرده و آن حضرت را دیده و درک کرده باشد، از صحابه است. اینگونه، تعداد صحابه به چند هزار نفر میرسد. آیا اعتقاد به عدالتِ همۀ آنان، موضوعی معقول و پذیرفتنی است؟ اگر همۀ صحابه عادل بودند، پس آیات مربوط به منافقان در شأن چه کسانی نازل شده است؟ اگر همۀ صحابه عادل بودند، آیۀ اِنْ جاءَکمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَینُوا. (=

ص:19


1- تاریخ بغداد، 216/11؛ تاریخ مدینۀ دمشق، 447/42؛ تذکرةالحفاظ، 995/3.

هرگاه فاسقی برای شما خبری آورد، جست وجو کنید)،(1) در شأن چه کسانی نازل شده است؟

24. چگونه حدیث عشرة مبشره صحیح است، درصورتی که متضمن اضداد است؟ این به معنای تضاد است و حال آنکه، جمع بین الاضداد، از محالات عقلی است.(2) خط مشی ابوبکر با عمر فرق میکرد و گاهی یکدیگر را نفی میکردند. خط مشی عثمان نیز با هر دو فرق میکرد. خط مشی علی ابن ابیطالب با هر سه فرق داشت. ایشان هیچ ارزشی برای سیرۀ شیخین قائل نبودند. به همین دلیل، در روز شورا، شرط پیروی از سیرۀ شیخین را نپذیرفتند.(3) خط مشی و روش عبدالرحمن بن عوف با عثمان کاملاً متناقض و متضاد بوده و

ص:20


1- حجرات 6
2- القاموس 5:24
3- اسد الغابه، 4:32؛ تاریخ الیعقوبی، 2:162؛ تاریخ الطبری، 3:297؛ تاریخ المدینه، 3:930؛ تاریخ ابنخلدون، 2:126؛ الفصول للجصاص، 4:55.

تا آخر عمر با او قهر بود و دراینحال فوت شد. خط مشی و روش حضرت علی با طلحه و زبیر فرق میکرد و برهمین اساس، ریختن خون آنان را مباح میدانستند. آنان نیز جنگ با حضرت علی را جایز و قتل ایشان را مباح می دانستند. حال، آیا همۀ اینها جزو عشرة مبشره است؟ یعنی همۀ این روشهای متناقض امضاشده است و اسلام و آیین پیامبر آنها را می پذیرد؟

25. آیا حدیث انی تارک فیک الثقلین کتاب الله و عترتی، در منابع اهل تسنّن موجود است؟ اگر هست(1)، معنای آن چیست و چگونه از عترت و اهلبیت پیامبرِ آنان در امور جامعۀ

ص:21


1- احمدبن حنبل، فضائل الصحابه، ص12/15؛ احمدبن حنبل، مسند، ج3، ص14و17و26؛ احمدبن حنبل، مسند، ج4، ص371؛ عبدالله بن بهرامی الدرامی، سنن الدرامی، ج2، ص432؛ الحکم نیشابوری، المستدرک، ج3، ص109تا148؛ الحکم نیشابوری، المستدرک، ج7 ، ص30، فی بیان آل محمد؛ بیهقی، السنن الکبری، ج10، ص114، باب ما یقضی به القاضی؛ ابن الجعد، مسند، ص397، باب من حدیث محمد بن طلحه بن مصرف؛ عیدبنحمید، منتخب مسند، ص114، در مسند زیدبن ارقم؛ عمربن ابی عاصم، کتاب السنه، ص629؛ النسایی، السنن الکبری، ج5، ص45، فضایل علی (وی رضی الله عنها آورده است)؛ النسایی، خصائص امیرالمؤمنین، ص93؛ ابویعلی الموصلی، مسند ابی یعلی، ج2، ص297؛ صحیح ابن خزیمه، ج4، ص63؛ الطبرای، المعجم الاوسط، ج4، ص33؛ الطبرای، المعجم الصغیر، ج1، ص131؛ الطبرای، المعجم الکبیر، ج3و5، ص66؛ ابن سلامه، دستور معالم الحکم، ص146؛ زمخشری، الفایق فی غریب الحدیث، ج1، ص150؛ المتقی الهندی، کنزالعمال، ج1، ص186؛ المتقی الهندی، کنزالعمال، ج5، ص290؛ المحمدیه ابودیه، اضواء علی السنه، ص404؛ محمود سعید ممدوح، رفع المناره، ص156؛ تفسیر العیاشی، ج1، ص5.

تصویر

ص:22

مسلمانان استفاده شد؟ آیا پس از پیامبر، اهلبیت ایشان را منزوی نکردند؟

26. آنچه از حدیث ثقلین متواتر و صحیح است، عبارت کتاب الله و عترتی اهل بیتی است. چنانکه مسلِم(1) و ترمذی(2) آنرا آورده اند و البانی(3) نیز آنرا تصحیح کرده است؛ ولی عبارت کتاب الله و سنتی ضعیف است و مالک(4) آنرا مرسلاً نقل کرده است. بر مراسیل او اتفاق و

ص:23


1- مسلم صحیح 4:1873
2- ترمذی سنن 5:622
3- سلسله الاحادیث الصحیحه 4:356
4- الموطأ، 2:899 داراحیاء التراث العربی. حاکم نیشابوری در مستدرک (1:172) نص دوم را آورده؛ ولی در سند آن صالح بن موسی طلحی است. دربارۀ او گفته اند: لیس بشی لیس بثقه، ضعیف الحدیث علی حسنه، ضعیف الحدیث جدا، کثیر المناکیر عن الثقات، لا یکتب حدیث، ضعیف... . تهذیب التهذیب، 4:354. حاکم آنرا به سند دیگری نقل کرده و در آن، اسماعیل بن عبدالله بن عبدالله بن اویس است. او نیز همانند طلحی، ضعیف و وضاع حدیث و دروغگو است (تهذیب التهذیب، 271:1).

اجماعی وجود ندارد و هیچیک از صحاح ستّه آنرا نقل نکرده اند. بااینحال، چرا اهل تسنّن بر عبارت دوم اصرار دارند و عبارت اول را کمتر در خطبه ها ذکر میکنند یا اصلاً نمیگویند؟ با توجه به اینکه عمربن الخطاب در حضور پیامبر و در بیماری و موت ایشان اصرار داشت که به سنّت پیامبر نیازی ندارند، آیا حسبنا کتاب الله با روایتی که بر آن اصرار دارند، کتاب الله و سنتی، جمع میشود؟

27. پس از پیامبر، مردم به دو جناحِ پیروان صحابه و پیروان اهلبیت تقسیم شدند. ازنظر عرفی و عقلی، اهلبیت به پیامبر نزدیکترند یا صحابه؟ چه کسانی برای حفظ دین و احکام پیامبر باید دلسوزتر باشند؟ این دین به جدّ چه کسانی مربوط بوده است؟

ص:24

28. قاتلان امام حسین در روز عاشورا، پیرو صحابه بودند یا پیرو اهلبیت؟

29. چگونه است که بوسیدن فرزند، همسر، پدر، مادر و حاکمان، مجاز و پسندیده است؛ ولی بوسیدن خانۀ خدا و حرم پیامبر، شرکی عظیم و حرامی نابخشودنی؟ آیا جوانانِ آنان میتوانند این مسائل را با عقل خود سازگار سازند؟

30. آیا همۀ مشکل جهان اسلام در زیارترفتن برخی مسلمانان خلاصه میشود و هیچگونه مشکل و ظلمی را یهود و نصارا بر جهان اسلام وارد نمیکنند؟ چرا کاخهای استبداد را رها کرده و به مبارزه با تعدادی قبر پرداخته اند؟

31. قرآن میفرماید: وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لاَ النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ. (= یهودیان و مسیحیان از تو راضی نمی شوند؛ مگر اینکه تابع کیش آنان شوی.)(1) حال، یهود و نصارای

ص:25


1- بقره 120

زمان ما، اسرائیل و امریکا، از کدام مذهبِ موجود راضی اند؟

32. آیا رضایت یهود و نصارا از گروهی از مسلمانان، طبق آیۀ مذکور، دلیل پیروی آن مسلمانان از کفار نیست؟

33. امریکا و اسرائیل با کدامیک از دولت ها رفیق و هم پیمان اند؟

34. چرا حکومت های مدّعیِ پیروی از سنّت پیامبر، قطعاً از امریکا پیروی میکنند؟

35. چرا مدّعیان پیروی از سنّت پیامبر، از فلسطینیان مظلوم که از ظلم صهیونیسم به ستوه آمده اند، حمایت نمیکنند؟ درصورتیکه آن مظلومان همه اهل تسنّن اند. چه کسانی از جنگ 33روزۀ مسلمانان غیور لبنان علیه صهیونیسم حمایت نکردند و حتی دربارۀ آن ابراز نگرانی کردند؟

36. تخریب آثار تاریخی اسلام با چه هدفی صورت میگیرد؟

37. تاکنون، کدامیک از کشورهای جهان آثار تاریخی خود را تخریب کرده است؟

ص:26

به راستی، تخریب آثار تاریخی اسلام به بهانۀ شِرک درست است؟

38. آیا تخریب خندق در محوطۀ جنگ احزاب و تخریب حرم ائمۀ بقیع و آثار اُحد، کمتر از تخریب مجسمۀ بودا در افغانستان اهمیت داشت که یونسکو برای تعرض به آن، اعلامیه صادر کرد؟ آیا بین وهابیان و سازمان های بین المللی برای محو آثار اسلامی، تبانی و هماهنگی و همکاری صورت نگرفته است؟

39. آیا استفاده از مظاهر تمدن مانند دوربین و هواپیما و برپایی مراسم جشن تولد و سایر مراسم بدعت است؟ کسی که به چنین نظری قائل باشد، آیا واقعاً مرتجع نیست؟

40. چرا زنان را در بیشتر مساجد عادی، غیر از مسجدالنبی و مسجدالحرام، راه نمی دهند و حتی در مسجدالنبی نیز کمترین حق را برای آنان قائل اند؟ زنان حق رأی ندارند و رانندگی آنان جرم محسوب میشود. آنان هیچگونه نقشی در ادارۀ کشور و جامعه، حتی جامعۀ زنان، ندارند و با دید حقارت به آنان نگریسته میشود. در یک جمله، حقوق زن

ص:27

در برخی کشورهای مدعی سنّت پیامبر پایمال میشود. باوجوداین، هیچگاه امریکا و سازمان ملل و شورای امنیت، این کشورهای مرتجع را به دلیل نقض حقوق زنان محکوم نکرده و اصلاً چنین مسئله ای را طرح و بررسی نمیکنند.

آیا این مهم نشان از هم پیمانی...

صدها نمونه از تناقضات و ناسازگاری ها با عقل در اعتقادات برادران عامه یا فرقۀ وهابیت وجود دارد که ذهن را درگیر میکند و إنشاءالله در فرصتی دیگر بیان خواهیم کرد.

ص:28

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109