رهنمای 101 (روزی حلالم آرزوست)

مشخصات کتاب

سرشناسه : محدثی، جواد، 1331 -

Mohadesi، Javad

عنوان و نام پدیدآور : روزی حلالم آرزوست .../جواد محدثی ؛ تهیه و تنظیم اداره پاسخ گویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی ؛ ویراستار سیدحمید حیدری ثانی.

مشخصات نشر : مشهد: آستان قدس رضوی، شرکت به نشر، 1396.

مشخصات ظاهری : 68 ص.: مصور (رنگی).؛ 11×17س م.

فروست : به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)؛ 2196 .رهنما 101.

شابک : :978-964-02-2701-5

وضعیت فهرست نویسی : فیپا

موضوع : رزق و روزی -- جنبه های قرآنی

موضوع : Divine sustenance (Islam) -- Qur'anic teaching

موضوع : حلال و حرام

موضوع : *Forbiddance and permission

شناسه افزوده : آستان قدس رضوی. اداره پاسخگویی به سئوالات دینی و اطلاع رسانی

شناسه افزوده : شرکت به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)

شناسه افزوده : Behnashr Company‪(Astan Quds Razavi Publications)

رده بندی کنگره : BP219/2/م3ر9 1396

رده بندی دیویی : 297/42

شماره کتابشناسی ملی : 4724072

جواد محدثی

ص:1

اشاره

تصویر

ص:2

تصویر

ص:3

تصویر

ص:4

ص:5

تصویر

ص:6

روزی حلالم آرزوست...

دریچه

در این نوشتار، در فرصتی اندک، به دنبال پاسخ به این پرسش هاییم:

1. رزق چیست؟

2. روزی حلال چیست و از چه راه هایی به آن دست می یابیم؟

3. دیدگاه اسلام دربارۀ تأمین معاش چیست؟

4. چه کنیم تا روزی مان افزون شود؟

5. آسیب درآمدهای حرام به زندگی ما چیست؟

6. آثار روزی حلال چیست؟

ص:7

تصویر

ص:8

درآمد

اشاره

یکی از نام های خداوند رزاق است؛ یعنی روزی دهنده. رزق و روزی، سهم و بهرۀ ما از مواهب طبیعی و آفریده ها و نعمت های الهی است که در زندگی، از آغاز تولد تا پایان عمر از آن ها استفاده می کنیم. خداوند روزی رسان بندگان خویش است؛ ولی این روزی را به مقدار تلاششان به آنان می دهد. اگر بعضی ها وسعت رزق دارند یا برخی در تنگنای معیشتی قرار می گیرند و زندگی شان به سختی می گذرد، قسمتی از این وضعیت نتیجۀ چگونگی تلاششان برای تأمین معاش است و چگونگی به کارگیری فکر، توان، استعدادهای جسمی و فکری شان. البته بخشی هم تقدیر و تدبیر الهی است. گاه خداوند متعال صلاح برخی را در آن می داند که نعمت چندانی نداشته باشند تا به گناه و فساد و طغیان کشیده نشوند. البته عوامل ناپیدای دیگری هم وجود دارد که از فکر ما بیرون است.

پنجره

وظیفۀ ما، کوشش برای تأمین معاش خود و خانواده مان است.

ص:9

این کار ازنظر متون دینی، بسیار ارزشمند و مقدس است و نوعی جهاد به شمار می رود؛ البته به شرط اینکه کاری مشروع و مجاز باشد و از راه های کسب درآمد حلال و خداپسند و قانونی و شرافتمندانه رفته باشیم.

ازاین رو در بحث دربارۀ روزی، روزی حلال و روزی حرام و حرام خواری و حلال خواری مطرح است. چنین نیست که مجاز باشیم به هر کاری دست بزنیم تا ثروتی به چنگ آوریم. هر نوع درآمدی حلال نیست و نمی توانیم از آن استفاده کنیم. بی شک بعضی راه های ثروت اندوزی حرام است. حرام خواری، هم در دنیا پیامدهایی ناگوار دارد و هم در آخرت. حرام خواری مؤاخذه و عذاب اخروی را در پی دارد. از خداوند باید روزی حلال بطلبیم و در این راه بکوشیم.

در این جزوۀ مختصر، با واکاوی رهنمودهای پیشوایان دینی، به ابعاد مختلف این مسئله پرداخته ایم. امیدواریم برای شما خوانندگان، سودمند و راهگشا باشد.

ص:10

فصل اول: تلاش برای تأمین معاش

اشاره

تصویر

ص:11

تصویر

ص:12

دنیا در نگاه اسلام، ابزار است نه هدف. به خلاف آنان که دین را برای آخرت می دانند، نه دنیا و به خلاف آنان که اسلام را آیینی می پندارند که با معاش مردم بیگانه است و فقط برای آبادکردن خانۀ آخرت مردم آمده است، دین خدا برای تأمین دین و دنیای بندگان خداست. در دعایی قرآنی آمده است:

«رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»(1)

پروردگارا، به ما در دنیا نیکی و در آخرت هم نیکی عطا کن و ما را از عذاب و آتش جهنم نگه دار.

پیامبر خدا… می فرماید:

الْکَادُّ عَلَی عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه.(2)

تلاش کننده برای تأمین زندگی خانواده اش، مانند جهادکننده در راه خداست.

ص:13


1- . بقره، 201.
2- . بحارالانوار، ج100، ص13.

دلیل این سخن روشن است: زندگی شرافتمندانه در سایۀ توانگری و تلاش ممکن است. آنان که به فقر و فلاکت دچارند، چه بسا در پی دزدی و دست درازی به مال دیگران بروند و دچار گناه شوند؛ اما کسانی که می کوشند از دسترنج خویش زندگی خود را بگذرانند و محتاج این و آن نباشند، عزیز و سربلندند.

هرکه نان عمل خویش بخورد *** منت حاتم طائی نبرد

پنجره

کسی به نام ابن ابی یعفور به امام صادق† گفت: «ما دنیا را دوست داریم.» امام پرسید: «دنیا را برای چه می خواهی؟» گفت: «تا با آن ازدواج کنم؛ به سفر حج بروم؛ برای خانواده ام خرج کنم؛ به دوستان و برادرانم نیکی کنم و صدقه بدهم.» امام فرمود: «این از دنیا نیست؛ این از آخرت است.»(1)

در این نگاه، دنیایی که وسیلۀ نیکی به دیگران باشد و در رفع نیازهای خود و خانواده صرف شود و تلاشی که برای تأمین معاش باشد، دنیا نیست؛ بلکه آخرت است. چنین کاری دنیاطلبی به شمار نمی رود؛ بلکه آخرت طلبی است؛ البته به شرط اینکه از راه حلال باشد و در راه حلال صرف شود.

ص:14


1- . بحار الانوار، ج70، ص106.

شهیدمطهری در کتاب سیری در نهج البلاغه در بحث مفید و جامعش دربارۀ دنیا و دنیاپرستی، دنیا را به دنیای خوب و بد تقسیم می کند. او با استناد به نهج البلاغه چنین می نویسد:

مردم در دنیا ازنظر عمل و هدف دو گونه اند: یکی تنها برای دنیا کار می کند و هدفی ماورای امور مادی ندارد. سرگرمی به امور مادی و دنیوی او را از توجه به آخرت باز داشته است؛ چون غیر از دنیا چیزی نمی فهمد و نمی شناسد. همواره نگران آیندۀ بازماندگان است که چگونه وضع آنان را برای بعد از خودش تأمین کند؛ اما هرگز نگران روزهای سختی که خود در پیش دارد، نیست. یک نفر دیگر آخرت را هدف قرار می دهد. تمام کارهایش برای آن هدف است؛ اما دنیا خودبه خود به او روی می آورد. نتیجه این است که بهرۀ دنیا و آخرت را توأماً احراز می کند و مالک هر دو خانه می گردد. چنین کسی صبح می کند، درحالی که آبرومند نزد پروردگار است و هرچه از خدا بخواهد، به او اعطا می کند.(1)

در توصیه های لقمان به فرزندش آمده است: «فرزندم، در دنیا آن گونه وارد نشو که به آخرت تو زیان برساند و دنیا را همچنان ترک نکن که سربار مردم باشی.»(2) در سخنان امام کاظم† نیز چنین می خوانیم:

برای خودتان بهره ای از دنیا قرار دهید، به این صورت که آنچه

ص:15


1- . مرتضی مطهری، سیری در نهج البلاغه، ص309.
2- . بحار الانوار، ج70، ص124.

دلتان می خواهد، از راه حلال تأمین کنید، به شرط اینکه به مروّت شما لطمه نزند و اسراف نباشد و با چنین بهره وری از حلالِ دنیا، بر دین داری خویش نیرو و توان یابید.

نیز در روایات آمده است:

لَیْسَ مِنَّا مَنْ تَرَکَ دُنْیَاهُ لآِخِرَتِهِ وَ لَا آخِرَتَهُ لِدُنْیَاهُ.(1)

کسی که دنیایش را برای دینش ترک کند یا دینش را برای دنیایش، از ما نیست.

همان گونه که تنبلی و سستی و بیکاری و بی حالی ناپسند است، حرص و آز و افزون خواهی و دنیازدگی هم ناپسند است. دراین میان راه میانه آن است که انسان تلاشی مقدس و خداپسندانه برای تأمین زندگی خود بکند؛ کار را عار نداند و دنیا را ابزاری برای آبادی آخرت سازد تا هم خود بهره ببرد و هم به دیگران بهره رساند.

خلاصه

کوشش برای تأمین زندگی و کار صحیح و مشروع برای کسب روزی حلال عبادت است. خداوند چنین کسانی را دوست دارد و به آنان پاداش می دهد.

ص:16


1- . بحار الانوار، ج75، ص321.

فصل دوم: روزی حلال

اشاره

تصویر

ص:17

تصویر

ص:18

مهم ترین اصل درآمد و روزی، حلال و طیب بودن آن است.(1) خداوند در قرآن بارها با تعبیر «طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُم» بر پاکیزه و حلال بودن رزق الهی تأکید کرده و آنچه روزی بندگانش قرار داده، طیب شمرده(2) و فرموده است:

«یا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ»(3)

ای مردم، از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه را بخورید و از گام های شیطان پیروی نکنید.

آیۀ شریفه این را می رساند که رهاکردن روزی حلال خدا و رفتن در پی محرمات و درآمدهای نامشروع و کسب های حرام، دنباله روی از شیطان است.

ص:19


1- . «کُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالاً طَیِّباً» (انفال، 69).
2- . ازجمله در این آیات: مائده، 88؛ نحل، 114؛ بقره، 57و172؛ مائده، 4؛ اعراف، 160؛ اسراء، 70؛ جاثیه، 16؛ طه، 81.
3- . بقره، 168.

پنجره

روزی وقتی حلال خواهد بود که انسان هم به حلال بودن و حرام بودن توجه کند؛ هم در پی کسب درآمد حلال باشد؛ هم درآمدهای حرام را بشناسد و از آن ها بپرهیزد.

لازمۀ این کار، آشنایی با فقه و احکام شرع و دانستن حکم خدا دربارۀ کسب وکار است. ازاین رو در روایاتی تأکید شده است مسلمان باید پیش از پرداختن به دادوستد که یکی از راه های کسب روزی است، فقه حرام و حلال را بداند تا تجارت و درآمدش حرام نباشد و به حرام نیفتد. حضرت علی† بارها به بازرگانان و کاسبان توصیه می فرمود:

یَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ، الْفِقْهَ ثُمَ الْمَتْجَرَ، الْفِقْهَ ثُمَ الْمَتْجَرَ، الْفِقْهَ ثُمَ الْمَتْجَر.(1)

ای جماعت کسبه و تجار، اول فقه، بعد تجارت؛ اول فقه، بعد تجارت؛ اول فقه، بعد تجارت.

پنجره

طلب روزی حلال، در روایات پرشماری، عبادت به شمار آمده است. این البته کاری دشوار ولی باارزش است؛ به خصوص در این زمان که شیوه هایی نو برای پول درآوردن ایجاد شده

ص:20


1- . میزان الحکمه، حدیث2034.

است. این راه های جدید گاه با حرام درآمیخته است و پرهیز از آن، تقوا و خداترسی می طلبد؛ چون که وسوسۀ پول دارشدن آدمی را رها نمی کند و گاهی می لغزاند.

پیامبر خدا… می فرماید:

الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَالِ.(1)

عبادت هفتاد بخش است و برترین آن طلب حلال است.

امام کاظم† در حدیثی می فرماید: «هرکس روزی را از راه حلال طلب کند تا به خود و خانواده اش رسیدگی کند، همچون کسی است که در راه خدا جهاد کرده است.»(2) نیز شخصی به نام محمدبن هارون می گوید: «به امام هادی† عرض کردم از پدران بزرگوار شما روایت شده است: ’روزگاری بر مردم خواهد آمد که هیچ چیز کمیاب تر از برادر همدم و یک درهم حلال نخواهد بود.‘» حضرت فرمود : «آری، البته آنچه کمیاب است، یافت می شود؛ ولی تو در زمانی هستی که هیچ چیز دشوارتر از یک درهم حلال نیست یا یک برادر دینی خالص و خدایی یافت نمی شود.»(3)

محمدبن منکدر می گوید: نیم روزی گرم در باغستان های اطراف مدینه، امام باقر† را دیدم که در مزرعۀ خود، کنار نهر کار می کرد و عرق می ریخت؛ درحالی که غلامانش هم همراهش بودند. پیش خود

ص:21


1- . ثواب الاعمال و عقابها، ص385؛ بحار الانوار، ج100، ص7.
2- . بحار الانوار، ج100، ص7.
3- . بحار الانوار، ج100، ص10.

گفتم فرصت مناسبی است تا او را نصیحت کنم که چرا با این سن وسال، در هوای گرم دنبال دنیاست. پیش رفتم و به او گفتم خدا خیرت دهد، شما که از بزرگان و پیران قریشی؛ بااین حال به دنبال دنیا هستی؟! اگر عزرائیل در همین حال به سراغت آید، چه می کنی؟» حضرت فرمود: «اگر عزرائیل در همین حال برای گرفتن جانم بیاید، به خدا قسم که مرگ در این حالت برایم مطلوب است؛ چون درحال عبادت خدا هستم؛ کار می کنم تا زندگی خود را تأمین کنم و به تو و امثال تو محتاج نباشم. وقتی باید بترسم و نگران باشم که درحال انجام گناهی از گناهان خدا، مرگ به سراغم آید.» به حضرت گفتم: «رحمت خدا بر تو باد. می خواستم تو را موعظه کنم؛ تو مرا موعظه کردی.»(1)

این حدیث نمونه ای از سیرۀ بزرگان دین را بازگو می کند. از این حدیث درمی یابیم که اولاً کار عار نیست؛ ثانیاً کار برای تأمین معاش و کسب روزی حلال، طاعت خدا و عبادت به شمار می آید و کارگران و زحمت کشان، عزیزان خدایند. نیز در حدیث آمده است:

مَنْ أَکَلَ مِنْ کَدِّ یَدِهِ حَلَالًا فُتِحَ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ یَدْخُلُ مِنْ أَیِّهَا شَاء.(2)

هرکس از دسترنج حلال خویش بخورد، خداوند درهای بهشت را به رویش می گشاید تا از هرکدام که خواست، وارد بهشت شود.

ص:22


1- . بحارالانوار، ج100، ص9.
2- . بحارالانوار، ج100، ص10.

از سلمان فارسی پرسیدند: «چه کاری برتر است؟» گفت: «ایمان به خدا و به دست آوردن نان حلال.»(1)

خلاصه

به دست آوردن روزی حلال، هم واجب است و هم عبادت به شمار می رود. تلاش در این راه موجب رضای خداوند است و کار برای روزی حلال همچون جهاد در راه خداست.

ص:23


1- . بحارالانوار، ج100، ص17.

ص:24

فصل سوم: روزی حرام

اشاره

تصویر

ص:25

تصویر

ص:26

آنچه خداوند برای استفادۀ بشر آفریده است، پاکیزه است. نیز آنچه برای انسان می پسندد، این است که از راه حلال و صحیح باشد و به حرام در نیامیزد؛ چون خوردن مال حرام و لقمۀ حرام و درآمدهای نامشروع، دنیا و آخرت انسان را تباه می سازد و آثار سوء آن در زندگی خود انسان و نسل و فرزندان او باقی می ماند. در قرآن می خوانیم:

«أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا»(1)

خداوند دادوستد را حلال و ربا را حرام کرده است.

تا وقتی راه حلال و مشروع برای کسب روزی وجود دارد، چرا به سراغ حرام برویم؟ چرا باید حلال خدا را به حرام تبدیل کنیم؟ خداوند متعال در آیین اسلام، طیبات را حلال کرده و خبایث را حرام ساخته است.(2) در آیات قرآن به خوردنی های حلال اشاره شده و بعضی حیوانات و پرندگان هم حرام شمرده شده است.(3)

ص:27


1- . بقره، 275.
2- . )یحِلُّ لَهُمُ الطَّیباتِ وَ یحَرِّمُ عَلَیهِمُ الْخَبائِثَ( (اعراف، 157).
3- . مائده، 1و4و96، حج30؛ نحل، 116.

پنجره

مگر خوردنی های حلال و نوشیدنی های حلال کم است که بعضی سراغ حرام خواری و حرام نوشی می روند؟ این، ناسپاسی در برابر نعمت های خداوند است. مگر لذت و تفریح حلال وجود ندارد که کسانی تنها از راه حرام و گناه دنبال لذت اند؟

در احکام دینی، مجموعه ای از کارها حرام شمرده شده است و خدا انسان را برای آن ها، بازخواست خواهد کرد. آنچه از راه سرقت، کم کاری، کم فروشی، گران فروشی، رشوه، ربا، تقلب، غصب، قاچاق، فروش مواد مخدر، احتکار، فریب، جعل، دروغ و... به دست می آید، از درآمدهای حرام است. مؤمن نباید زندگی خویش را به آن ها بیالاید؛ مال حرام را وارد زندگی خود کند و به همسر و فرزندانش از اموال نامشروع، غذا و لباس و چیزهای دیگر بدهد و بخوراند.

دادوستد و کسب وکار یکی از راه های خوب طلب روزی است؛ ولی همین تجارت درصورت غفلت، به حرام درآمیخته می شود. پیامبر خدا… می فرماید:

مَنْ بَاعَ وَ اشْتَرَی فَلْیَجْتَنِبْ خَمْسَ خِصَالٍ وَ إِلَّا فَلَا یَبِیعَنَّ وَ لَا یَشْتَرِیَنَّ الرِّبَا وَ الْحَلْفَ وَ کِتْمَانَ الْعَیْبِ وَ الْمَدْحَ إِذَا بَاعَ وَ الذَّمَّ إِذَا اشْتَرَی.(1)

ص:28


1- . الخصال، ج 1، ص286.

هرکس خریدوفروش می کند، از پنج کار بپرهیزد؛ وگرنه وارد دادوستد نشود: ربا، قسم دروغ، پوشاندن عیب در اجناس، تعریف جنس هنگام فروش، بدگویی از جنس هنگام خرید.

این ها گوشه ای از شیوه های ناپسند و نادرست در معاملات است که هم به زیان مشتری است و هم موجب فریب خوردن او می شود. راه ها، روش ها، حقه ها و فریب های دیگری نیز است که دغل بازان به آن رو می آورند. خداوند کم فروشان را با عنوان «مطففین» نکوهش کرده است. سوره ای به همین نام در قرآن هست که می فرماید: «وای بر کم فروشان.» در این سوره، خداوند امت هایی را نکوهش می کند که اهل فساد مالی بودند. در قیامت آنان که زندگی شان از راه حرام بوده و روزی حرام به دست آورده و ثروت های نامشروع برای ورثه بر جای گذاشته اند، دچار حسرت خواهند شد.(1) پیامبر اعظم… می فرماید:

مَنْ لَمْ یُبَالِ مِنْ أَیْنَ یَکْتَسِبُ الْمَالَ لَمْ یُبَالِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَیْنَ أَدْخَلَهُ النَّار.(2)

کسی که دربارۀ درآمدهایش بی مبالات و بی خیال است، خداوند هم بی خیال خواهد بود که او را از هر دری که بخواهد وارد دوزخ کند.

ص:29


1- . نهج البلاغه، حکمت429.
2- . بحار الانوار، ج100، ص13.

بی خیالی دربارۀ اینکه درآمد از چه راهی به دست می آید، عذاب الهی را در پی دارد. بی انصافی در دادوستد، ظلم به مشتری، احتکار اجناس و گران فروشی ازجمله راه های کسب حرام است.

این داستان به خوبی بیانگر بدی این گونه معاملات است: امام صادق† غلامی داشت به نام مصادف. هزار دینار به او داد و فرمود: «آماده شو و برای سفر تجاری به مصر برو. عیال و خانواده ام زیاد شده اند و باید بر تلاش معیشتی خود بیفزایم.» غلام اجناسی تهیه کرد و همراه کاروانی به مصر رفت. نزدیک مصر که شدند، باخبر شدند که آن کالا در مصر نیست. باهم عهد بستند که اجناس را گران بفروشند تا سود بیشتری به دست بیاورند. وقتی که تجارت کردند و پول اجناس را گرفتند، به مدینه برگشتند. مصادف خدمت امام رسید و دو کیسۀ پول تقدیم کرد که در هرکدام هزار دینار بود و گفت: «سرورم یک کیسه که سرمایۀ ما بود؛ کیسۀ دیگر سودی است که برده ایم.» حضرت فرمود: «این سود خیلی زیاد است. مگر چه کرده اید؟» وی ماجرا را نقل کرد که هم قسم شدند اجناس را به دو برابر قیمت بفروشند. حضرت فرمود: «سبحان الله، هم قسم می شوید که در دادوستد با گروهی از مسلمانان، دیناربه دینار [دو برابر] بفروشید؟!» سپس یکی از دو کیسه را برداشت و فرمود: «این سرمایۀ من که به تو داده ام و ما را به این سود [که از راه بی انصافی و گران فروشی به دست آورده ای،] احتیاجی نیست.» آنگاه فرمود: «ای مصادف، شمشیرزدن و پیکار در میدان آسان تر از طلب

ص:30

روزی حلال است.»(1)

اموال نامشروع و درآمدهای حرام، خیر و برکت ندارد. حرام خواری سبب تباه شدن اعمال می شود و توفیق عبادت را از انسان می گیرد. پیامبر خدا… می فرماید:

امت من در دنیا سه گروه اند: گروه اول آنان که ثروت اندوزی را دوست ندارند و از احتکار به دورند و از دنیا به اندازه ای قناعت می کنند که زندگی شان بگذرد. آنان در قیامت ایمن و آسوده از غم و اندوه اند. گروه دوم آنان که کسب مال از راه پاک و صحیح را دوست دارند تا به وسیلۀ آن صلۀ رحم کنند؛ به دیگران کمک و احسان کنند و به فقرا رسیدگی کنند. آن ها از درآمد حرام می پرهیزند و حقوق الهی را که در اموالشان است، ادا می کنند. با اینان اگر در روز قیامت سخت گیری شود، گرفتار می شوند؛ ولی اگر آسان گرفته و بخشوده شوند، سالم می مانند. گروه سوم آنان اند که دوست دارند از حلال و حرام ثروت بیندوزند و حقوق واجب الهی را هم نمی پردازند و اگر انفاق هم کنند، اسراف می کنند و اگر خرج نکنند، از روی بخل است.(2)

نیز در حدیث دیگری از آن حضرت آمده است:

ص:31


1- . میزان الحکمه، حدیث4293، به نقل از فروع کافی.
2- . بحار الانوار، ج100، ص17.

الْعِبَادَةُ مَعَ أَکْلِ الْحَرَامِ کَالْبِنَاءِ عَلَی الرَّمْل.(1)

عبادت با حرام خواری، همچون ساختن ساختمان بر روی شن زار [یا بنا بر روی آب] است.

یعنی چنین عبادت هایی باقی نمی ماند و سودی به حال انسان ندارد. مال حرام بی برکت است.

خلاصه

کسب روزی وقتی ارزش دارد که از راه حلال باشد. درآمدهای نامشروع محاسبۀ الهی را در پی دارد و عبادت های انسان را خراب می کند. مسلمان باید جداً از آمیختن زندگی اش به مال حرام بپرهیزد و به عواقب سوء درآمدهای حرام بیندیشد.

ص:32


1- . بحارالانوار، ج100، ص16.

فصل چهارم: دنیا و آخرت باهم

اشاره

تصویر

ص:33

تصویر

ص:34

دین اسلام تلاش برای زندگی خوب و رفاه نسبی و بی نیازی از دیگران را تشویق کرده است. خداوند نعمت های دنیا را برای بندگان مؤمن و خوب آفریده است. چرا باید فاسقان و گنهکاران از نعمت ها و مواهب زندگی لذت ببرند؛ ولی اهل تقوا محروم باشند؟

پنجره

نکتۀ مهم، حرکت روی خط ایمان و تقواست. به دست آوردن روزی حلال و مصرف آن در راه درست و خداپسند، هرگز دنیاپرستی به شمار نمی آید. ثروت و تلاش اقتصادی وقتی ناپسند است که از راه غیرحلال به دست آید و در راه غیرمجاز هزینه شود. ازاین رو تأمین دنیا و رفاه و ثروت وقتی به آخرت ما ضرر نزند و گناه نباشد، هیچ اشکالی ندارد.

همچنان که پیش تر اشاره شد، دعای مؤمن و خواسته اش از درگاه خدا، باید حسنۀ دنیا و آخرت و طلب روزی حلال باشد. گاهی دنبال دنیا رفتن، به آخرت ما ضرر می رساند. چنین دنیایی ناپسند است. گاهی تلاش مادی و اقتصادی ما را به انجام کارهای نیک، خدمت، احسان به بندگان

ص:35

خدا و دست گیری از محرومان کمک می کند. چنین فعالیتی ارزشمند است. پس می توان دنیا و آخرت را باهم داشت و

این درصورتی است که پای خود را از دایرۀ حلال بیرون نگذاریم و به وسوسۀ درآمدهای گناه دچار نشویم؛ چون که دنیا فریبنده است و شیطان فریب کار.

امام علی† می فرماید: «اگر دین خود را تابع دنیایت قرار دهی، هم دینت را تباه ساخته ای و هم دنیایت را و در آخرت از زیان کارانی. اگر دنیای خود را تابع دینت قرار دهی، هم به دنیایت می رسی، هم دینت را حفظ کرده ای و هم در آخرت از رستگاران خواهی بود.»(1) و این یعنی جمع دنیا و آخرت.

پنجره

بهره وری از دنیا اشکال ندارد. آنچه بد است، فریب دنیا را خوردن و دل باختۀ دنیا شدن است که آدمی را به گناه و فساد می کشاند. چه بسا کسانی که دنیای خود را آباد می کنند؛ ولی آخرتشان خراب است. خانۀ آخرت را باید در همین دنیا ساخت و دنیا را وسیلۀ آبادی آخرت قرار داد. اگر در آیات و روایات از دنیا نکوهش شده است، چون دنیا فریب دهنده و بازدارندۀ از آخرت و بهشت است.

ص:36


1- . غرر الحکم، حدیث3750.

امیرمؤمنان† در مثالی زیبا می فرماید:

کسی که فریب دنیا را می خورد، همچون گروهی است که در منزلگاهی سرسبز و خرم باشند و بخواهند [با مرگ] به سرزمینی خشک بروند که آب و آبادانی ندارد. برای چنین کسانی، جداشدن از این خانه و سرزمین و کوچ کردن به جای خشک و ویران بسیار دردناک است. در مقابل، آنان که دنیا را خوب شناخته باشند و به آن دل نبندند، مثل گروه مسافری می مانند که از ویرانه به آبادی و از جای خشک و بی آب، به سرزمینی خرم و سرسبز می روند. ازاین رو سختی های راه و کوچ برایشان خوشایند است و بسیار دوست دارند که هرچه زودتر، از این سرا به آن سرا نقل مکان کنند.(1)

این مثال برای آن است که دنیا را هدف و قرارگاه اصلی ندانیم و اگر در دنیا دنبال مال، امکانات، روزی و تأمین زندگی می رویم، برای رسیدن به سعادت برتر و ابدی در آخرت باشد. بارها شنیده ایم که دنیا مزرعۀ آخرت است. امیرمؤمنان† می فرماید:

بِالدُّنْیَا تُحْرَزُ الْآخِرَة.(2)

آخرت به وسیلۀ دنیا به دست می آید.

نیز از سخنان آن حضرت است:

ص:37


1- . «مَثَلُ مَنِ اغْتَرَّ بِهَا کَمَثَلِ قَوْمٍ کَانُوا بِمَنْزِلٍ خِصْب...» (نهج البلاغه، نامۀ31).
2- . نهج البلاغه، خطبۀ156.

نِعْمَ الْعَوْنُ الدُّنْیَا عَلَی الْآخِرَةِ.(1)

دنیا چه یاور و کمک خوبی برای آخرت است.

روزی پیامبر بزرگوار ما فرمود: «آیا به شما خبر دهم که بدبخت ترین افراد چه کسی است؟» گفتند: «آری ای رسول خدا.» حضرت فرمود: «کسی که فقر دنیا و عذاب آخرت برای او جمع شود.»(2) یعنی هر دو را داشته باشد. کسی که ازنظر مالی فقیر است، دست کم باید بکوشد با تقوا و پاک دستی و خداترسی آخرت خوبی داشته باشد؛ وگرنه اگر انسان هم در دنیا فقیر و بدبخت باشد و هم به سبب بی مبالاتی و بی تقوایی در آخرت گرفتار عذاب خدا شود، این بدترین شقاوت است و چنین کسانی بازندۀ دنیا و آخرت هستند: «خَسِرَ الدنیا و الآخرة».

باید برای طلب روزی از راه حلال کوشید؛ بر خدا توکل کرد و از او وسعت رزق طلبید و در پی این دعا، دنبال کسب وکار رفت و روزی حلال و اندک را بر درآمد حرام و فراوان ترجیح داد و به روزی الهی قانع بود تا خدا هم برکت دهد.

ص:38


1- . بحار الانوار، ج70، ص127.
2- . بحار الانوار، ج100، ص20.

خلاصه

تلاش برای کسب حلال، دنیاطلبی نیست. کسی که بکوشد به رزق حلال دست باید و رفاه همراه با دین داری داشته باشد، به خیر دنیا و آخرت می رسد. دنیا را باید وسیلۀ آبادساختن خانۀ آخرت قرار داد.

ص:39

تصویر

ص:40

فصل پنجم: افزایش روزی

اشاره

تصویر

ص:41

تصویر

ص:42

هرچند خداوند روزی انسان ها را مقدر کرده است، برخی عوامل سبب کاهش روزی است و بعضی عوامل رزق را می افزاید. درادامه به این عوامل اشاره می کنیم:

1. خواستن از خدا

پنجره

وقتی روزی بندگان به دست خداوند است، در کنار تلاش، باید دست نیاز و چشم امید ما به درگاه او باشد و برای وسعت رزق خویش دعا کنیم. در آیات قرآن، مسافرت و تلاش برای کسب روزی را همراه با طلب فضل خدا مطرح کرده است.(1) این بدان معناست که رزاق ما خداوند است و تلاش ما وسیله است: از تو حرکت، از خدا برکت.

امام باقر† می فرماید:

رزق ها تقسیم شده است. خداوند را فضل و احسانی است که آن را صبح ها میان طلوع فجر تا طلوع خورشید تقسیم می کند؛ پس

ص:43


1- . از جمله در این آیات: اسراء، 12؛ مزمل، 20؛ نساء، 32.

از خدا بخواهید و پس از طلوع فجر، خدا را یاد کنید که در روزی شما مؤثر است.(1)

در دعاهایی که از ائمه نقل شده است، یکی از خواسته ها، وسعت رزق و روزی حلال و پربرکت است. این می رساند که دعا در وسعت روزی تأثیر دارد. اینکه در آیات قرآن آمده است: )یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاء((2) شاهد بر این است که روزی بخش و افزایش دهندۀ رزق، اوست؛ پس باید از او خواست؛ چون که گنجینه های عالم هستی به دست اوست و چیزی از آن کاسته نمی شود و دریای کرم او بی کرانه است.

2. سحرخیزی

در روایات بسیاری آمده است که سحرخیزی و صبح زود برخاستن و دنبال کسب وکار رفتن، مایۀ وسعت رزق است. تعبیر «بُکور» در روایات به این معناست. پیامبر خدا… می فرماید:

الْبُکُورُ مُبَارَکٌ یَزِیدُ فِی جَمِیعِ النِّعَمِ خُصُوصاً فِی الرِّزْق.(3)

صبح خیزی مایۀ برکت است و همۀ نعمت ها را می افزاید؛ به خصوص روزی را.

در حدیث دیگری می فرماید: «برای طلب روزی و حاجت های دیگر، صبح خیز باشید و اول روز در پی آن بروید؛ چراکه حرکت و تلاش اول

ص:44


1- . بحار الانوار، ج82، ص323.
2- . سبأ، 36.
3- . آداب المتعلمین، ص144.

روز مایۀ برکت و پیروزی است.»(1)

3. نیکی و دست ودل بازی

خداوند اگر احسان و سخاوت و دست ودل بازی را در بندگانش ببیند، جبران می کند و رزق بیشتری می دهد. امام صادق† می فرماید:

إِنَ الْبِرَّ یَزِیدُ فِی الرِّزْق.(2)

نیکی روزی را می افزاید.

در حدیث دیگری فرموده است: «هرکس به خانواده اش خوب برسد و نیکی کند، رزقش افزایش می یابد.»(3) در سخن دیگری از امام علی† آمده است:

اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَة.(4)

رزق را با صدقه دادن فرود آورید.

از مجموع این گونه احادیث برمی آید که احسان، صدقه، خرج کردن در راه خدا، دستِ دهنده و سخاوتمند داشتن و پرداختن زکات موجب افزایش روزی می شود. خداوند هم از این گونه اعمال، خرسند و راضی می شود و جبران می کند.

ص:45


1- . خیر و برکت از نگاه قرآن، ص520.
2- . بحار الانوار، ج71، ص81.
3- . بحار الانوار، ج68، ص396.
4- . نهج البلاغه، حکمت137.

4. خوش اخلاقی

حسن خلق و رفتار خوب با خانواده و دوستان و همنوعان آثار فراوانی دارد. یکی از آثار آن افزایش روزی است. امام علی† می فرماید:

حُسْنُ الْخُلُقِ یَزِیدُ فِی الرِّزْق.(1)

اخلاق خوب روزی را می افزاید.

در حدیث دیگری از آن حضرت آمده است:

فِی سَعَةِ الْأَخْلَاقِ کُنُوزُ الْأَرْزَاق.(2)

گنجینه های روزی در اخلاق خوب است.

وسعت اخلاق که در حدیث آمده است، افزایش دهندۀ روزی به شمار رفته است. وسعت اخلاق همان ساده گیری و سخت گیری نکردن است. همچنان که در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده است، سخت گیری و فشار، اخلاق را خراب می کند و آسان گیری، رزق ها را فراوان و سرشار می سازد.(3)

5. باوضوبودن

مداومت بر طهارت و همیشه باوضوبودن از عوامل دیگر وسعت رزق است. شخصی به رسول خدا… گفت: «دوست دارم روزی ام زیاد شود.»

ص:46


1- . بحار الانوار، ج68، ص396.
2- . بحار الانوار، ج74، ص287.
3- . غرر الحکم، حدیث802.

حضرت فرمود:

دُم عَلَی الطهارَةِ یُوَسَّع عَلَیکَ فِی الرِّزقِ.(1)

همیشه باوضو باش تا روزی تو وسعت یابد و زیاد شود.

6. امانت داری

از قدیم گفته اند آدم درستکار و خوش معامله شریک مال مردم است. کاسبی که امین باشد، مشتری بیشتری خواهد داشت. ازاین رو در کلام حضرت علی† آمده است:

اسْتِعْمَالُ الْأَمَانَةِ یَزِیدُ فِی الرِّزْق.(2)

به کارگیری امانت روزی را می افزاید.

7. دعا برای دیگران

غیر از خواستن از خدا که پیش تر گذشت، دعا برای برادران مؤمن، پشت سرشان و در غیابشان، از عوامل فزونی روزی است. از امام محمدباقر† نقل شده است که به یکی از اصحابش به نام حمران بن اعین چنین سفارش فرمود:

عَلَیْکَ بِالدُّعَاءِ لِإِخْوَانِکَ بِظَهْرِ الْغَیْبِ فَإِنَّهُ یَهِیلُ الرِّزْق.(3)

پشت سر برادران ایمانی ات برایشان دعا کن؛ چراکه این کار روزی

ص:47


1- . میزان الحکمه، حدیث7194.
2- . بحار الانوار، ج71، ص172.
3- . بحار الانوار، ج73، ص60.

را سرشار می سازد.

عوامل دیگری همچون نیت خوب، پرداخت زکات، مواسات و ایثار به برادران دینی، اطعام دیگران و... نیز بیان شده است که سبب افزونی روزی می شود.

پنجره

ناگفته نماند که این عوامل به خواست خدا می تواند زمینه ساز توسعۀ رزق بندگان ازسوی خداوند رزاق باشد. ممکن است کسی خوش اخلاق باشد و احسان و دعا کند یا دائم الوضو و نیکوکار و اهل صدقه باشد؛ ولی در زندگی دچار تنگنای معیشتی باشد و روزی اش افزایش نیابد. مصلحت خدا را هم نباید از یاد ببریم.

ممکن است خداوند صلاح بنده ای را در آن ببیند که وسعت رزق داشته باشد یا برخی گناهان و رفتارهای نامناسب او در زندگی سبب شود که خداوند روزی اش را نیفزاید. بعضی از گناهان رزق را کم می کند. از ما تلاش و دعا، از خدا هم خیروبرکت، إن شاءالله.

ص:48

خلاصه

برخی از عوامل مانند دعا، سحرخیزی، احسان و نیکی، خوش اخلاقی، پیوسته باوضو و طهارت بودن، امانت داری و درستکاری، دعا برای دیگران، پرداخت زکات و صدقه موجب افزایش رزق و روزی انسان می شود.

ص:49

تصویر

ص:50

فصل ششم: حلال خوارِ برنده و حرام خوارِ بازنده

اشاره

تصویر

ص:51

تصویر

ص:52

دنیای ما طبق آنچه خدا و دین فرموده است و براساس آنچه از تجربه برمی آید، دنیای تأثیرگذاری اعمال و صفات و جهان عمل و عکس العمل است. کار نیک برای ما فرجام شایسته ای را رقم می زند و کار بد در زندگی ما تأثیر سوء دارد: «گندم از گندم بروید جو ز جو.» هرچه بکاری، همان را درو می کنی. درزمینۀ کسب وکار حلال، درآمدهای مشروع، حرام خواری، لقمۀ حرام خوردن و خوراندن هم همین رابطه وجود دارد. تأثیر آن هم در دنیا دربارۀ خود ما و نسل و فرزندان ما روشن است و هم در آخرت زمینه سازِ سعادت، شقاوت، بهشت و جهنم برای ماست.

پنجره

ازاین رو مؤمنان مواظب اند که کسب وکارشان حلال باشد؛ لقمۀ پاک و حلال بخورند و به خانواده و فرزندانشان بخورانند و از ورود مال حرام به زندگی خویش پرهیز کنند؛ سر سفرۀ حرام ننشینند و از درآمدهای نامشروع استفاده نکنند. ایشان مراقب اند اگر خمس و زکات بدهکارند، بپردازند و زندگی خود را از مال خمس نداده و آلوده به حرام و مشتبه نچرخانند؛ چراکه همۀ این ها در روح، فکر، شخصیت، عاقبت به خیری، رستگاری یا شقاوت انسان و نسلشان مؤثر است.

ص:53

به همین دلیل، زنان باردار مؤمن از دست هرکسی غذا نمی گیرند و سر هر سفره ای نمی نشینند؛ چون در آیندۀ فرزندی که در شکم دارند اثر می گذارد.

امام حسین† در روز عاشورا، هرچه آن قوم ستمکار را نصیحت کرد تا دست به خون فرزند پیامبر نیالایند و او را بی گناه نکشند و به وجدان های خویش برگردند و از یاری دشمن ظالم دست بکشند، اثری نداشت. سپاه دشمن حتی حاضر نبودند به سخنان آن حضرت گوش دهند، تا چه رسد به اینکه موعظۀ امام را بپذیرند و در قتل وی شرکت نکنند. ازاین رو سیدالشهدا† خطاب به آنان فرمود:

قَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَام.(1)

شکم هایتان از حرام پر شده است.

آری، لقمۀ حرام و دریافت پول و عطاهای نامشروع، انسان را به جنگ با امام معصوم می کشاند و به طغیان وا می دارد. در اینجا بعضی احادیثی را می آوریم که به تأثیر لقمۀ حلال و حرام اشاره کرده است:

1. پیامبر خدا… می فرماید:

مَنْ أَکَلَ الْحَلَالَ أَرْبَعِینَ یَوْماً نَوَّرَ اللَّهُ قَلْبَه.(2)

هرکس چهل روز غذای حلال بخورد، خداوند دلش را نورانی می کند.

ص:54


1- . لهوف، ص157؛ بحار الانوار، ج45، ص8.
2- . بحار الانوار، ج100، ص16.

2. رسول خدا… می فرماید:

مَنْ أَکَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِینَ لَیْلَة.(1)

هرکس لقمۀ حرام بخورد، تا چهل شب هیچ نمازی از او پذیرفته نمی شود.

3. پیامبر… می فرماید:

لا یدخل الجنّة جسد غُذّی بحرام.(2)

جسد و بدنی که از حرام تغذیه شده است، وارد بهشت نمی شود.

4. امام باقر† می فرماید:

إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِمٍ حَتَّی أَنَّهُ یَفْسُدُ فِیهِ الْفَرْج.(3)

هرگاه کسی از راه حرام مالی به دست آورد، حج و عمره و صلۀ رحم از او قبول نمی شود؛ حتی آنکه دچار فساد جنسی هم می شود.

5. رسول خدا… می فرماید:

تَرْکُ لُقْمَةِ حَرَامٍ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی مِنْ صَلَاةِ أَلْفَیْ رَکْعَةٍ تَطَوُّعاً.(4)

ص:55


1- . میزان الحکمه، حدیث3660.
2- . جامع الاحادیث، ص289.
3- . میزان الحکمه، حدیث3666.
4- . میزان الحکمه، حدیث3670.

ترک یک لقمۀ حرام نزد خدا محبوب تر از دوهزار رکعت نماز مستحب است.

6. حضرت علی† خرمای دقل (نامرغوب) خورد و روی آن آب نوشید و آنگاه بر شکم خود زد و فرمود:

مَنْ أَدْخَلَ بَطْنَهُ النَّارَ فَأَبْعَدَهُ اللَّه.(1)

هرکس با حرام خواری، آتش وارد شکم خود کند، از رحمت خدا دور باد.

وقتی می توان با غذای ساده و حلال سیر شد، چرا انسان با لذت حرام خواری خود را اهل جهنم کند؟

7. پیامبر خدا… می فرماید:

مَنِ اکْتَسَبَ مَالًا مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ کَانَ زَادَهُ إِلَی النَّارِ.(2)

هرکس از راه غیرحلال مالی به دست آورد، ره توشۀ او به سوی آتش دوزخ خواهد بود.

8. آن حضرت می فرماید: «هرکس غذای حلال بخورد، بر سر او فرشته ای می ایستد و برای او استغفار می کند تا آنکه از خوردن فراغت یابد.»(3)

ص:56


1- . تنبیه الخواطر، ج2، ص46؛ میزان الحکمه، حدیث3671.
2- . بحار الانوار، ج100، ص10.
3- . بحار الانوار، ج100، ص11.

9. نیز از آن حضرت روایت است که فرمود: «هرکس بر مال حرامی تسلط یابد، ولی از ترس خدای متعال آن را واگذار کند و استفاده نکند، در محبت و رحمت الهی وارد می شود و دستور می دهند که وارد بهشت شود.»(1)

10. در حدیث معراج آمده است که پیامبر اکرم… فرمود:

در شب معراج بر گروهی گذر کردم که جلوی آن ها طبق ها و سفره هایی پر از گوشت پاکیزه و گوشت کثیف نهاده شده بود. آنان از گوشت های خبیث و ناپاک می خوردند؛ ولی از گوشت های تمیز و پاک استفاده نمی کردند. پرسیدم: «ای جبرئیل، اینان چه کسانی هستند؟» گفت: «اینان کسانی اند که در دنیا حلال را رها کرده اند و حرام می خوردند.»(2)

11. رسول خدا… می فرماید:

مَنْ کَسَبَ مَالًا مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ أَفْقَرَهُ اللَّه.(3)

هرکس از راه غیرحلال مال به دست آورد، خداوند او را فقیر می سازد.

از مجموع این احادیث استفاده می شود که اکتفاکردن به رزق حلال و کوشش

برای تأمین زندگی از راه مشروع و صحیح، سعادت آور است. در

ص:57


1- . بحار الانوار، ج100، ص17.
2- . بحار الانوار، ج72، ص172.
3- . شیخ طوسی، امالی، ص182.

مقابل، به درآمدهای نامشروع و کسب روزی از راه حرام و رفتن سراغ شغل های حرام و ثروت های حرام سعادت را از انسان، خانواده و فرزندان او می گیرد و انسان در آخرت هم دچار عذاب الهی می شود.

خلاصه

با وجود راه های درآمد حلال، نباید سراغ مال حرام، شغل حرام، رزق شبهه ناک و ثروت های نامشروع برویم؛ زیرا مؤاخذۀ الهی را در پی دارد و در نسل ما هم تأثیر سوء می گذارد.

ص:58

سخن آخر

مال و ثروت یکی از عرصه های امتحان الهی است. بعضی ها در آزمون الهی روسفید و موفق می شوند، بعضی هم شکست می خورند. افراد مؤمن و خداترس نباید دچار وسوسه های شیطانی شوند. مال فراوان و درآمدهای کلان و نامشروع جاذبه دارد و خیلی ها برای ثروتمندشدن یا تهیۀ زندگی تجملاتی و مرفه برای خود و لذت بردن از زندگی سراغ مال حرام می روند؛ ولی روز حساب و قیامت هم در پیش است و در چنان مال و ثروتی برکت نیست.

کسانی که خمس و زکات نمی دهند، زندگی خود را به حرام آمیخته می کنند. کسانی که حقوق حرام دریافت می کنند، به سعادت خود و فرزندان خویش چوب حراج می زنند. آنان که برای به دست آوردن پول و ثروت در قید و بند حلال و حرام نیستند و از هر راه که شد، می خواهند پول دار شوند، چگونه مدعی مسلمانی اند؟ مسلمانی تنها به نماز و روزه نیست؛ رعایت حکم خدا و رضای پروردگار هم جزء مسلمانی است.

گاهی فرزندان بعضی از مردم، فاسد و گناهکار و بی دین می شوند.

ص:59

پدر و مادر علت را نمی دانند و می پرسند: «ما که اهل نماز و روزه و مسجد و عزاداری هستیم. چرا فرزندانمان چنین خراب شدند؟» آنان غافل اند از اینکه لقمۀ حرام و درآمدهای نامشروع چنین آثاری را در پی دارد.

پنجره

از رفتگر شهرداری یا رانندۀ تاکسی باید درس آموخت که کیف پر از پول پیدا می کند و آن را به صاحبش برمی گرداند و برای خود برنمی دارد؛ چون بالاخره از آن دیگری است و حق برداشتن برای خود را ندارد. ترس از خدا و قیامت سبب می شود که دست، نگاه، کار و درآمد انسان حلال و مجاز باشد و انسان سراغ حرام نرود.

نباید چشم وهم چشمی با دیگران در تهیۀ زندگی لوکس و تجملاتی، انسان را به بی راهۀ گناه بکشاند. نباید با جعل، دروغ، سند سازی، فاکتورهای تقلبی و به هم بافتن راست و دروغ، به آلاف و الوف رسید؛ ثروتی انباشت و دنبال هوس رانی بود.

کسی که به روزی حلال و اندک قناعت کند، خداوند به زندگی اش برکت می دهد. کسی که دنبال حرام برود و لقمه های حرام و ثروت های بادآورده و نامشروع او را مست و مغرور کند، باید روزی، یا در دنیا یا

ص:60

در آخرت، تاوان پس دهد؛ چوب خدا صدا ندارد. کاسب و تاجر حبیب خداست؛ به شرط اینکه کسب و تجارتش حلال و دور از ظلم، اجحاف، احتکار، گران فروشی و تقلب باشد؛ گرفتار ربا نشود؛ سر مشتری کلاه نگذارد و پاک دست باشد. کوشش برای تأمین معاش عبادت است و پاداش جهاد دارد؛ اما به شرط آنکه حلال و خداپسند و مشروع باشد. امید است خداوند توفیق دهد در زندگی از مرز حلال عبور نکرده و خط قرمزهای شرع مقدس را رعایت کنیم و نشان دهیم که بندۀ خدا هستیم، نه بردۀ هوس.

خدایا رزق و روزی ما را از راه حلال افزایش بده.

خدایا زندگی های ما را از مال حرام و لقمۀ حرام پاک کن.

خدایا به ما وسعت رزق و سعادت دنیا و آخرت در سایۀ دین داری و تقوا عنایت فرما.

آمین یا رب العالمین.

ص:61

بیشتر بخوانیم:

1. حسین انصاریان، حلال و حرام مالی، قم: عرفان.

2. محمد وحیدی، درآمدهای حلال و حرام، قم: سنابل.

3. محمدعلی قاسمی، روزی حلال، قم: نورالزهرا.

4. اسماعیل محمدی، فقه و زندگی؛ احکام معاملات ملکی، قم: نورالسجاد.

5. محمود شریفی، چهل حدیث حلال و حرام، قم: نشر معروف.

6. علی اکبر صمدی، آثار گناه در زندگی، قم: مسجد مقدس جمکران.

ص:62

تصویر

ص:63

تصویر

ص:64

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109