رهنما92 (سیمای دوزخ)

مشخصات کتاب

سرشناسه : مهدی پور، محمود، 1331 -

عنوان و نام پدیدآور : سیمای دوزخ/ نویسنده محمود مهدی پور ؛ [به سفارش ] معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی[آستان قدس رضوی].

مشخصات نشر : مشهد: انتشارات قدس رضوی،1391.

مشخصات ظاهری : 32ص.؛10×15س م.

فروست : رهنما؛92.

شابک : 978-600-299-076-1

وضعیت فهرست نویسی : فیپا

یادداشت : واژه نامه .

یادداشت : کتابنامه.

موضوع : دوزخ

موضوع : دوزخ -- احادیث

شناسه افزوده : آستان قدس رضوی. معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

شناسه افزوده : موسسه انتشاراتی قدس رضوی

رده بندی کنگره : BP222/65/م85س94 1391

رده بندی دیویی : 297/44

شماره کتابشناسی ملی : 3054611

ص:1

اشاره

تصویر

ص:2

تصویر

ص:3

تصویر

ص:4

سیمای دوزخ

اگر دغدغه دارِ پرسش های زیرهستید، این کتاب برای شماست:

1. تصویر دقیقی از دوزخ می خواهم، با جزئیات عذاب ها و شیوۀ زندگی جهنّمیان و...

2. ما که در آغاز تولدمان پاکِ پاکیم، چگونه ممکن است سرنوشتمان با جهنم گِره بخورد؟

3. شنیده ام یازده نام برای دوزخ در قرآن آمده است. آن ها چیستند و به چه معنایی؟

4. دشوارترین عذاب جهنم کدام است و سبُک ترینِ آن کدام؟

5. با چه نوشیدنی ها و خوراک هایی، از اهل دوزخ پذیرایی می کنند؟!

6. دوزخ در کمین است. راه های برون رفت از این مهلکه را به روایتِ روایات بازگو کنید.

ص:5

تصویر

ص:6

درآمد

ما انسان ها هماره از تفکر و مطالعه دربارۀ دوزخ گریزانیم؛ زیرا اگر حقیقت باشد، برای ما بسیار وحشت انگیز و دلهره آور است. اگر هم دروغ باشد، چرا دربارۀ موضوعی که حقیقت ندارد، زمان بگذاریم و ذهن خود را مشغول کنیم. از سوی دیگر، بهشت و دوزخ با زندگی جاودانۀ ما پیوندی اساسی دارد. عقیده به بود و نبود آن، در رفتار، گفتار، مواضع و عملکرد فردی و اجتماعی ما، آثار فراوانی به جا می گذارد؛ حتی تردید دربارۀ وجود جهان دیگر و کیفر و پاداش در آن، آثار روحی روانی و اخلاقی رفتاری دارد. در اسلام و دیگر ادیان آسمانی، نظام کیفر و پاداش در دنیا و آخرت و وجود بهشت و جهنم، از اصول دین است. بهشت و جهنم، ثمرۀ درختی است که در این جهان می کاریم. در حدیث شریفی از پیامبر گرامیˆ آمده است: الدُّنْیَا مَزْرَعَة الْآخِرَة. (= دنیا کشتزار آخرت است.)(1)

ص:7


1- . مجموعۀ ورام، ج1، ص183.

کیفر های دنیوی و اخروی و همچنین، پاداش های نیک در این جهان و جهان دیگر، ثمرۀ اعمال و رفتار انسان است. گویی بهشت و جهنم، انبار کالا و صندوق پس انداز انسان است و آدمی آن را از کالاها و ارز های معتبر یا بی ارزش پر می کند. در دیوان منسوب به امام علی† چنین آمده است:

یا من بدنیا اشتغل *** قد غرّهُ طول الأمل

الموت یأتی بغتة *** و القبر صندوق العمل(1)

ترجمه:

ای کسی که به دنیا مشغول شده ای*** آرزو های طولانی تو را فریب داده است

مرگ ناگهان فرا می رسد *** و قبر صندوق اعمال انسان است

انسان، عینِ اعمال یا ثمره و دستاورد رفتار خویش را در قیامت می بیند. ریز و درشت آن

ص:8


1- . مصطفی زمانی، دیوان امیرالمؤمنین†.

اعمال را نیز مشاهده می کند و به تناسب آن، از نعمت ها یا کیفر های الهی بهره مند می شود. قرآن در آیات فراوان بر این حقیقت تأکید کرده است:«فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّة خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّة شَرًّا یَرَهُ.» (= پس هرکس ذر ه ای کار نیک کند، آن را می بیند و هرکس ذر ه ای کار بد انجام دهد، آن را مشاهده می کند.)(1)

امیرمؤمنان† فرموده اند: «رفتار بندگان خدا در دنیا، در آخرت دربرابر دیدگان ایشان است.»(2) جهنم و عذاب های آن، ثمرۀ عملکرد انسان و کاشته های او در این دنیاست. ازاین رو، گلایه از خدا و نظام الهی و اعتراض به وجود جهنم معنایی ندارد؛ زیرا اگر جهنم بد است، خود در پیدایش آن، نقش اصلی را ایفا کرده ایم و اگر بهشت خوب و دلپذیر است، مولود و محصول کردار خود انسان هاست. مولانا جلال الدین بلخی، در ترسیم جهانِ دیگر و اینکه آن

ص:9


1- . زلزال، 7و8.
2- . نهج البلاغه، حکمت7.

جهان، بازتاب اندیشه و اعمال خودِ انسان است، چنین می گوید:

این جهان کوه است و فعل ما نِدا *** سوی ما آید نداها را صدا

زآنچه می بافی همه روزه بپوش *** زآنچه می کاری همه روزه بنوش

گر ز خاری خسته ای خود کِشته ای *** ور حریر و قزدری(1) خود رشته ای

این سخن های چو مار و کژدمت مار و کژدم می شود گیرد دُمت

1. علل جهنم آفرینی

کیفرها و عذاب های الهی، چه تکوینی باشد، چه تجسّم عمل و چه براساس قرارداد الهی، بدون ارتباط طبیعی و نظام علت و معلول این جهان، با رفتار انسان پیوندی ناگسستنی

ص:10


1- . پارچۀ لطیف و دیبا.

دارد. درحقیقت، کلید آسایش و عذاب در دستان خودِ انسان است. حال، پرسش این است که چرا خداوند جهنم را آفریده است؟ او که به عبادات ما نیاز ندارد و اعمال زشت ما به او زیانی نمی رساند. پاسخ این پرسش روشن است:

برای خداوند ضرری ندارد؛ ولی به بندگان و آفریدگان او ضربه می زند و مانع حرکت بندگان در مسیر الهی می شود و رهزنیِ راه خداست. به علاوه، آفرینش جهنم، نوعی رحمت الهی است که بندگان از بیم آن، راه بهتر را برگزینند و دیگران را از دستیابی به الطاف و نعمت های الهی بازندارند. در کتاب المحجة البیضا فیض کاشانی آمده است: خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَی جهنم مِنْ فَضْلِ رَحْمَتِهِ سَوْطًا یَسُوقُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ اِلَی الْجَنَّة. (= خداوند متعال دوزخ را از فزونی رحمت خویش آفرید تا تازیانه ای باشد برای اینکه بندگانش را به سوی بهشت براند.)(1)

ص:11


1- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج2، ص66.

2. نام های جهنم در قرآن

اشاره

قرآن کریم از جایگاه کیفر بدکاران با تعبیر های مختلفی نام برده است:

1. جهنم:

این واژه 77بار در قرآن تکرار شده و 9بار با تعبیر «نار جهنم» آمده است؛ گویی گودال عذاب و شکنجه گاه الهی، جهنم نام دارد که در این زمینه، به آتش آن شکنجه گاه نیز اشاره شده است.

2. جحیم:

این واژه به معنای آتشی به شدت برافروخته و پرلهیب بوده و در قرآن 26بار آمده است. یک بارِ آن، دربارۀ آتش نمرودیان است که آن را برای سوزاندن حضرت ابراهیم† افروختند.

3. نار:

واژۀ نار 145بار در قرآن به کار رفته است: 118بار به معنای آتش جهنم و 2بار

ص:12

به معنای آتش برزخ و 25بار به معنای آتش دنیا.(1) واژۀ نار در احادیث فراوانی نیز به معنای جهنم و آتش دوزخ است.

4. سقر:

این واژه 4 بار در قرآن آمده که هر 4 بار، به معنای دوزخ است؛ زیرا یکی از جایگاه های دشوار دوزخ، سقر نام دارد.

5. سعیر:

واژۀ سعیر به معنای افروخته و آتش زبانه دار است. سعیر و واژه های هم خانوادۀ آن، 19 بار در قرآن آمده است. حالت برافروختگی و شعله وری دوزخ سبب شده است که این واژه بر آن اطلاق شود.

6. حُطَمه:

این واژه نیز یکی از نام های دوزخ و به معنای درهم شکننده است. حطمه یکی از شاخصه های جهنم است. این واژه فقط 2 بار در قرآن به کار رفته است. در قرآن، در بیان

ص:13


1- . همان، ص49.

سختیِ آن آمده است: «وَ ما أَدْراکَ مَا الْحُطَمَه. نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَه. الَّتی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَه.» (= و تو چه می دانی حطمه چیست، آتش برافروختۀ خداست که بر قلب ها سرک می کشد.)(1) گویی این آتش تا اعماق دل نفوذ می کند و نه تنها جسم و ظاهر را می سوزاند، بلکه پاره های آتش، یکدیگر را خُرد و تا اعماق وجود دوزخیان نفوذ می کند.

7. هاویه:

ریشۀ این واژه (ه وی) بر سقوط دلالت دارد. این واژه نشان می دهد جهنم سیاه چالی عمیق و قرارگاه و پناهگاه دوزخیان در اعماق دوزخ است. این واژه فقط 1 بار در قرآن، در سورۀ قارعه، آمده است. در آیات 8 تا 11 این سوره می خوانیم: )وَ اَمّا مَنْ خَفَّتْ مَوازینُهُ فَأُمُّهُ هاوِیَة وَ ما أَدْراکَ ما هِیَهْ نارٌ حامِیَة.( (= و اما کسی که بارِ ترازویش سبک باشد، پناهگاهش هاویه است و تو چه می دانی که هاویه چیست. آتشی سوزان است.)

ص:14


1- . هُمَزه، 5تا7.

8. لظی:

این واژه به معنای شعلۀ خالص و زبانۀ آتش است. در برخی روایات، لظی را نام یکی از طبقات جهنم دانسته اند.(1)

9. اثام:

این واژه فقط 1 بار و در آیۀ 68 سورۀ فرقان آمده است. اثام از ریشۀ اثم و به معنای کیفر گناه است. دوزخ را اثام نامیده اند؛ چون کیفرگاه گناهکاران است. در روایات تفسیری، این واژه را به معنای وادی جهنم و نیز به عنوان یکی از نام های دوزخ به کار برده اند.

10. سجّین:

سجّین به معنای زندان است. این واژه فقط 2 بار در قرآن آمده و دربرابر علیّین به کار رفته است. این واژه نشان می دهد دوزخ، زندان ابدی گناهکاران است. تعبیر )و ما ادراک ما سجّین( حاکی از آن است که عذاب جهنم فوق درک و تصوّر انسان هاست.

11. غیّ:

در آیۀ 59 از سورۀ مریم، واژۀ غیّ به معنای جایگاه گناهکاران آمده است. در

ص:15


1- . پیشین، ص37، حدیث 22.

برخی روایات، غیّ و اثام را دو چاه در اعماق جهنم دانسته اند.(1)

توضیح: جهنم ابعاد مختلفی همچون سوزندگی، زندان وارگی، افروختگی، گودال بودن، درهم کوبندگی و... دارد و شاید هریک از نام های جهنم، نشان دهندۀ یکی از ویژگی های آن باشد. احتمال دیگر این است که این نام ها اشاره ای به طبقات دوزخ باشد. در حدیثی از امیرمؤمنان، علی†، چنین آمده است: «جهنم هفت باب دارد. بعضی از این باب ها بالای بعضی دیگر است.» حضرت برای نشان دادن، دستان خود را روی یکدیگر گذاشتند و فرمودند: «این چنین. خداوند بخش های بهشت را هم سطح و هم عرض قرار داد؛ ولی برخی طبقات جهنم را روی برخی دیگر چیده است. پایین ترین جایگاه آن جهنم است که لظی روی آن، حطمه بالای لظی، سقر بر فراز حطمه، جحیم بر بالای سقر، سعیر بر بالای حجیم

ص:16


1- . المعجم الکبیر، ج8، ص175؛ المعجم الکبیر، ج 7731، ص40، به نقل از همان.

و هاویه روی سعیر قرار دارد.»(1)

ممکن است این نام ها برای اشاره به در های هفت گانۀ دوزخ باشد. در آیۀ 44 سورۀ حجر آمده است که جهنم هفت در دارد. در برخی احادیث، این نام ها را نام نقاط متفاوت جهنم می دانند. برخی از آن ها عنوان کلی دوزخ و برخی هم نام درّه ها یا سیاه چال های خاص در جهنم است.(2)

3. زمان تولد جهنم

این جمله، در قرآن کریم، دو بار آمده است: «وَ اِنَّ جهنم لَمُحِیطَةٌ بِالْکافِرِینَ.» (= جهنم گرداگرد

ص:17


1- . بحارالانوار، ج8، ص245.
2- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج2، ص62تا65.

کافران را گرفته است.)(1) دوزخ و بهشت با انسان فاصلۀ چندانی ندارد؛ گویی دورتادور انسان، دوزخ و بهشت است و اگر به فرمان الهی، هم اکنون نیز پرده کنار رود، انسان دوزخ و بهشت را مشاهده می کند. خداوند در آیات 34تا41 سورۀ نازعات می فرماید: «وقتی زمان بزرگ ترین حادثه (طامّة الکبری) فرا رسد، در آن روز، انسان عملکرد خویش را به یاد خواهد آورد و دوزخ برای آنان که می بینند، آشکار می شود؛ پس هرکس طغیان کرد و زندگانی دنیا را برگزید، به راستی، دوزخ جایگاه اوست و اما هرکس از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوس باز دارد، به راستی، بهشت جایگاه اوست.»

ص:18


1- . عنکبوت، 54؛ توبه، 49.

4. جهنم؛ بزرگ ترین خطرگاهِ در کمین

از دیدگاه ادیان آسمانی، هیچ خطری برای انسان بزرگ تر از خطر دوزخ نیست؛ جایگاهی که بسیار هول انگیز، رنج آفرین، غم انگیز، درهم کوبنده، سوزان، پر از عفونت، تاریک، تنگ و آمیز ه ای از عذاب های فوق تصوّر روحی و جسمی است.

در کتاب شریف کافی، علی بن اسباط از اهل بیت‰ نقل می کند که در مواعظ خداوند به حضرت عیسی† چنین آمده است:(1) «ای عیسی، همراه با آنان که به سوی من می گریزند، به سوی من بگریز از آتش شعله ور یا آتش همراه با زنجیرها و غل ها؛ آتشی که نسیم آسایش و شادی در آن نیست و هیچ اندوهی در آن از دل بیرون نمی رود؛ آتشی که به سانِ پاره های سیاه شب، تیره وتار است. هرکس از آن رهایی یابد، رستگار می شود و آن که از تباه شدگان

ص:19


1- . الکافی، ج8، ص136، حدیث103.

باشد، هرگز از آن رهایی نمی یابد. این آتش، سرای جبّاران و سرکشان بیدادگر است و جایگاه هر سنگ دل درشت خوی و هر مغروری که فخرفروشی کند.»(1)

رسول گرامیˆ دربارۀ عظمت بهشت و خطر بزرگ دوزخ چنین فرموده اند: «اگر قطره ای از بهشت با شما در دنیا بود، کلّ عالم را برای شما شیرین می ساخت و اگر قطره ای از جهنم با شما در دنیا بود، دنیای شما را پلید و منفور می کرد.»(2) هر نعمت، دربرابر بهشت، کوچک و هر بلا، دربرابر آتش جهنم، ناچیز است.

از امام باقر† نقل است که وقتی پیامبر اکرمˆ به آسمان ها رفتند، زمانی که به هریک از مخلوقات الهی می رسیدند، با چهره ای باز و با شادی و محبت با ایشان رفتار می کردند؛ تا اینکه به کسی رسیدند که چهر ه ای درهم و عبوس داشت و با ایشان سخن نگفت. حضرت از

ص:20


1- . بهشت و جهنم از نگاه قرآن و حدیث، ج2، ص74.
2- . همان، ص76.

جبرائیل پرسیدند: «این کیست که همچون دیگران، با شادی و محبت رفتار نکرد؟» جبرائیل گفت: «این مالک نگهبان دوزخ است و خداوند او را چنین آفریده است.» حضرت فرمودند: «دوست دارم آتش جهنم را به من نشان دهد.» جبرائیل به او گفت: «ایشان محمّد، رسول خداست و تقاضا کرده است که آتش جهنم را به ایشان بنمایی.» مالک، گروهی را از دوزخ بیرون آورد و پیامبرˆ با دیدن آنان، تا روز مرگ خویش دیگر با صدای بلند نخندیدند.(1)

تا زمانی که انسان از خطر بزرگی همچون جهنم عبور نکند، جایی برای شادی و خندیدن و آرامش نیست. همۀ دغدغۀ انسان باید اطمینان از مصونیت دربرابر عذاب الهی و دستیابی به بهشت و نعمت های جاودانۀ آن باشد.

امیرمؤمنان، علی†، هشدار می دهند: فَاحْذَرُوا نَاراً قَعْرُهَا بَعِیدٌ وَ حَرُّهَا شَدِیدٌ وَ عذابُها جَدِیدٌ

ص:21


1- . الامالی الصدّوق، ص696، حدیث952.

دارٌ لَیْسَ فِیهَا رَحْمَة وَ لَا تُسْمَعُ فِیهَا دَعْوَة وَ لَا تُفَرَّجُ فِیهَا کُرْبَة. (= بترسید از آتشی که ژرفایش ناپیدا و گرمایش سخت و عذابش تازه است؛ سرایی که در آن رحمت نیست، هیچ فریاد و تقاضایی در آن شنیده نمی شود و اندوه آن برطرف نمی شود.)(1) ترسیم قرآن و اهل بیت‰ از سیمای دوزخ، به راستی برای بیداری از خواب غفلت و اصلاح رفتار و گفتار ما کافی است.

در قرآن، به اجمال، دربارۀ اوضاع جهنم آمده است: )بِئْسَ الْمَصِیر.( (= بد جایگاهی است.)(2) «وَ بِئْسَ مَثْوَی الظَّالِمین.» (= جایگاه ظالمان بد جایی است.)(3) «لَبِئْسَ الْمِهاد.» (= به راستی بد قرارگاهی است.)(4) «ساءَتْ مَصیراً.» (= بد پایانی است.)(5)

ص:22


1- . غررالحکم، حکمت2619.
2- . بقره، 126.
3- . آل عمران، 151.
4- بقره، 206.
5- نساء، 115.

گاه، بر بی بهره ماندن از نعمت های الهی در آخرت، گفت وگونکردن خدا با دوزخیان، نظرنیفکندن خدا بر ایشان و پاک نشدن عذاب الیم از آنان، به عنوان کیفر الهی تأکید شده است.(1) گاه، به سوختن مداوم و روییدن پوست جدید و تجدید عذاب اهل دوزخ اشاره شده است.(2) گاه، از کاهش نیافتن شکنجه ها و اندوه ها، باقی ماندن در آتش، لعنت خدا و ملائکه و مردم بر دوزخیان سخن گفته است.(3) هریک از تعبیر های قرآن، دربارۀ عذاب های دوزخ، گوشه ای از عذاب را نشان می دهد. واژه هایی همچون عذاب الیم، عذاب غلیظ، عذاب خزی، عذاب مهین، عذاب عظیم، عذاب حریق، عذاب مقیم، عذاب شدید، عذاب سموم، عذاب الله، سوء العذاب، اشدّالعذاب و عذاب اکبر، ازجمله عبارت های قرآنی و هشدار های آسمانی دربارۀ دوزخ است.

ص:23


1- . آل عمران، 77.
2- . نساء، 56.
3- . آل عمران، 87.

تصویر

ص:24

5. دوزخ گریزی

شناخت خطر دوزخ و ابعاد و عظمت آن، توجه همیشگی به آن، پناه بردن از آن به خداوند قادر متعال، دوری از عوامل دوزخی شدن و تلاش برای مصونیت و ر هایی از آن، شرط خردمندی و تدبیر دلسوزانۀ انبیا و اولیای الهی است. ده ها آیه از قرآن و صدها حدیث از پیشوایان معصوم‰ و سیرۀ عملی آن بزرگواران، ما را به دعا و تلاش و تقوا برای ر هایی از این بزرگ ترین خطر دعوت می کند و دربارۀ سهل انگاری و غفلت از آن هشدار می دهد.

در برخی احادیث آمده است که پیامبر بزرگ اسلام… فرمودند: «دو شیء و پدیدۀ عظیم را فراموش نکنید.» از ایشان پرسیدند: «این دو پدیدۀ بزرگ چیست؟» فرمودند: «بهشت و دوزخ!» حضرت این سخن را درحالی گفتند که به شدت می گریستند و اشک از محاسن مبارکشان جاری بود. سپس افزودند: «سوگند به آن که جان محمّد در دست اوست. اگر آنچه

ص:25

می دانم می دانستید، سر به صحرا می نهادید و خاک بر سرتان می ریختید.»(1)

در دعای قنوت، بندگان صالح خدا همیشه تکرار می کنند: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَة وَ فِی الْآخِرَة حَسَنَة وَ قِنا عَذابَ النَّارِ.» (= پروردگارا، در دنیا و آخرت به ما حسنه عطا کن و از عذاب آتش ما را نگه دار.)(2) در دعای معروف مجیر که در مفاتیح آمده است، ائمۀ معصوم‰ این جمله را 88بار تکرار کرده اند: اَجِرْنا مِنَ النّارِ یا مُجیرُ. (= ای پناه بخش، ما را در سایۀ خویش، از آتش پناه بخش.) امام رضا† این گونه با خدا نجوا می کردند: اللهمّ اَجرنی من عذابک و من سَخطک. (= بارالها، ما را از عذاب و خشم خود، در امان بدار.)(3)

ص:26


1- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج2، ص96.
2- . بقره، 201.
3- . مستدرک الوسائل، ج9، ص365، حدیث11091.

6. کتیبه های درِ جهنم

پیامبر خداˆ فرموده اند: شبی که مرا به آسمان بردند، جبرائیل† به من گفت: «من مأمورم که بهشت و آتش را به تو نشان دهم.» پس بهشت و نعمت های آن را و آتش و عذاب دردناک آن را مشاهده کردم. سپس در های جهنم را دیدم. بر درِ نخست آن، سه جمله بود: «آن که به خدای بزرگ امیدوار باشد، به سعادت می رسد. آن که از خدای بزرگ بترسد، در امان است. تباه شدۀ فریب خورده، کسی است که به غیر خدا امیدوار باشد و از غیر او بترسد.»

بر درِ دوم نیز این سه جمله بود: «هر که می خواهد در روز رستاخیز برهنه نباشد، بر بدن های برهنه در دنیا جامه بپوشاند. هر که می خواهد در روز تشنگی تشنه نباشد، در دنیا تشنه را سیراب کند. هر که می خواهد در روز رستاخیز گرسنه نباشد، در دنیا شکم های گرسنه را سیر کند.»

بر درِ سوم، این سه جمله بود: «لعنت خدا بر دروغ گویان! لعنت خدا بر بخل ورزان! لعنت

ص:27

خدا بر ستمکاران!»

بر درِ چهارم، این سه جمله بود: «خدا خوار و ذلیل کند کسی را که اسلام را خوار می کند. خدا خوار کند کسی را که اهل بیت پیامبر را خوار می کند. خدا لعنت کند آن کس را که به ستمگران، در ستم کردن به مخلوقان، یاری می رسانَد.»

بر درِ پنجم، این سه جمله بود: «پیروی از هوس مکن؛ زیرا هوس، از ایمان به دور است. سخن بیهوده و بسیار مگو؛ چراکه از رحمت خدای بزرگ نومید می شوی و یاور ستمگران مباش.»

بر درِ ششم، این سه جمله بود: «من بر شب زنده داران، حرام هستم. من بر صدقه دهندگان، حرام هستم. من بر روزه گیران، حرام هستم.»

بر درِ هفتم، این سه جمله بود: «به حساب خود برسید، پیش از آنکه به حساب شما برسند. خویشتن را سرزنش کنید، پیش از آنکه سرزنش شوید. خدای را بخوانید، پیش از

ص:28

آنکه نزد او بیایید و دیگر توان خواندنش را نداشته باشید.»

امام زین العابدین† فرموده اند: آتش، هفت در دارد که از یک درِ آن، فرعون و هامان و قارون وارد می شوند. از درِ دیگر، مشرکان و کافرانی داخل می شوند که چشم بر هم زدنی به خدا ایمان نیاورده اند. از دری دیگر، بنی امیّه داخل می شوند. این در به لظی موسوم و مختصّ آنان است و کسی دیگر با آنان از آن در وارد نمی شود. دو در دیگر، درِ آتشِ زبانه زننده است: باب سقر و درِ دوزخ. ششمی، درِ سیاه چال که تا عمق آن، هفتاد سال راه است و هربار که پس از هفتاد سال درِ آن فرو افتد، چنان فَورانی می کند که آنان را دوباره به بالا پرتاب می کند و این نیز هفتاد سال طول می کشد تا به بالای سیاه چال برسند؛ سپس بار دیگر در آن فرو می افتند و باز هفتاد سال طول می کشد تا به قعر آن برسند و پیوسته و همیشه چنین خواهند بود و در این حالت، تا ابد می مانند. از درِ دیگر که درِ هفتم است، دشمنان ما و کسانی داخل می شوند که با ما می جنگند و نیز کسانی که تنهایمان می گذارند. این،

ص:29

بزرگ ترین و سوزان ترین درِ جهنم است.(1)

7. چگونه دوزخی می شویم؟!

برخی نویسندگان نزدیک به صد عامل را برای دوزخی شدن برشمرده اند.(2) در اینجا برخی از عوامل مهم تر را یادآوری می کنیم: غفلت از خدا و قیامت و آیات الهی، استکبار، کفر، شرک، ارتداد، نفاق، ظلم، تکیه بر ظالمان، سخن چینی نزد ظالمان، تجاوز به حقوق فقیران و ضعیفان، نافرمانی از خدا، اسراف، دوستی با دشمنان خدا، مخالفت با آیات الهی، فساد در زمین، بدعت گذاری در دین، مخالفت با اهل بیت‰، کینه و دشمنی با اهل بیت‰، ظلم بر

ص:30


1- . شاید مراد از درها و باب ها در اینجا، طبقه ها یا به تعبیر درست تر، درجه های جهنّم باشد.
2- . در بخش اول، براساس پژوهشی که آیت الله محمدی ری شهری در کتاب قرآن و احادیث انجام داده و در جلد دوم کتاب بهشت و دوزخ آورده اند.

اهل بیت نبوی‰، بیعت شکنی با امام حق، جنگ با امام علی†، عبادت طاغوت، نافرمانی خدا و سول خداˆ، گناهان زیاد، شهادت دروغ، کشتن مؤمن، سوگند دروغ برای گرفتن حق مسلمان، فجور و کج رَوی، سنگ دلی، مال اندوزی، برتری دادن دنیا بر آخرت، خوردن مال یتیم، حرام خواری، رباخواری، فرار از میدان جهاد، ترک نماز، پیروی از شهوات، پنهان کردن علوم و احکام کتب آسمانی، فتوا دادن بدون آگاهی، تهمت زدن به زنان پاک دامن، دروغ گویی، ریاکاری، بداخلاقی، بخل ورزی، یادگیری علوم دینی برای اهداف دنیوی، ناسپاسی، خشم و غضب بیجا، آزمندی و دنیادوستی بیش از حد، می خوارگی، دزدی، همکاری با ستمگران، پیمان شکنی با امام عادل، فریب و تحقیر مؤمن و دشمنی با او، خیانت در امانت، ارعاب و آزار مردم، سخن چینی، غیبت از مسلمان، تهمت، ناسزاگویی، سرزنش مردم و عیب جویی از آنان، خودداری از تأمین نیاز مؤمن، آرایش برای غیرهمسر، سوگند دروغ، قهر کردن با برادر دینی، مهارنکردن زبان، گوش دادن به غنا و آواز های حرام، گدایی در وقت بی نیازی، عمل نکردن

ص:31

به دانش، طعام ندادن به نیازمندان، هرزه سخنی و یاوه گویی، دروغ شمردن قیامت، بدحجابی، انجام دادن ورزش های حرام، آزار والدین، شهرت طلبی، ستم به دانش آموزان، خریدوفروش با قسم دروغ، خیانت در ارائۀ نظر مشورتی، کشتن بی گناهان، طرف داری از پیشوایان باطل، شرک به خدا، بی غیرتی در موضوعات ناموسی، زناکاری، خودارضایی، هم جنس گرایی، حسادت، تعصّب بیجا و آزار همسایگان.

مؤلفه های یادشده همگی عامل دوزخی شدن است و با تکرار برخی گناهان بزرگ و کبیره و برخی گناهان کوچک تر، انسان وارد جهنم می شود. برخی از این عوامل، در شمار عقاید باطل و برخی جزو اخلاق ناپسند و برخی دیگر، در شمار رفتار و گفتار حرام و نارواست. بعضی عناوین این فهرست، کلّی و بعضی جزئی تر و زیرمجموعۀ عناوین کلّی است. اندیشه ها، باورها، رفتارها، گفتارها، موضع گیری ها، حمایت ها، فرمان بَری ها و مخالفت هایی که دروازۀ جهنم را به روی انسان می گشاید و گاه، او را تا اعماق دوزخ هدایت می کند، فراوان و متنوع

ص:32

است. این مؤلفه ها هر روز با یک نام و نشان ظاهر می شود. فقط در سایۀ استمداد از خدا و اولیای او و تلاش برای دوری از گناهان و انجام واجبات، می توان از آن ها ر هایی یافت.

8. دشوارترین عذاب دوزخ

کسانی که به دوزخ می روند، گناه ها و جرم های متفاوتی دارند و متناسب با گناه خویش کیفر می بینند. ولی اینکه عذاب چه کسانی سخت و کیفر چه افرادی شدیدتر است، نکته ای است که اهل بیت‰ در برخی روایات به آن اشاره کرده اند. از آیۀ 46 سورۀ غافر می توان این چنین برداشت کرد که اعمال و افکار فرعونی، شدیدترین عذاب را به همراه دارد: «أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذاب.»

ابوعبیدةبن جراح می گوید: به رسول خداˆ گفتم: «عذاب چه کسی روز قیامت از همه سخت تر است؟» ایشان فرمودند: «کسی که پیامبر یا کسی را بکشد که امربه معروف یا نهی

ص:33

از منکر کند.» سپس رسول خداˆ این آیه را تلاوت کردند:(1) «وَ یَقْتُلُونَ الَّذینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ.» (= قاتلانِ عدالت خواهان را به عذابی دردناک بشارت ده.)(2)

امیرمؤمنان، علی†، فرموده اند: «کسی در قیامت سخت ترین کیفر را خواهد داشت که به قضای الهی ناخشنود باشد.»(3) در برخی روایات، شدیدترین عذاب را از آنِ کسی دانسته اند که دربرابر نیکی، بدی کند و در برخی احادیث، روابط جنسی حرام را سبب بدترین عذاب معرفی کرده اند.(4)

ص:34


1- . مجمع البیان، ج2، ص720.
2- . آل عمران، 21.
3- . غررالحکم، حکمت3225.
4- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج2، ص552.

9. آزار دوزخیان

رسول اکرمˆ و معصومان‰ در احادیث خود، برخی اشخاص و اَعمال آنان را سبب آزار دیگر دوزخیان دانسته اند:

- کسی که بمیرد درحالی که بدهی فراوان به مردم دارد و راه پرداختی برای آن نیندیشده است؛

- کسی که از لباس و بدن نجس شده با بول (ادرار) دوری نکند؛

- کسی که با نقل و نمایش گفتار و رفتار بد دیگران، آشوب و اختلاف به پا کند؛

- کسی که از دیگران غیبت و دربارۀ آنان سخن چینی کند؛

- عالِمی که به دانش خویش عمل نکند و پیرو هوس باشد؛

- مرد یا زنی که به گناه زنا گرفتار باشد و بدون توبه بمیرد.(1)

ص:35


1- . همان، ص560تا566.

10. کوچک ترین عذاب دوزخیان

رسول گرامیˆ فرموده اند: «سبک ترین عذاب در روز قیامت این است که در فرورفتگی کف پای انسان پار ه ای آتش می نهند که مغزش از آن به جوش می آید. او همچون دیگ به غلیان آمده که راه خروج بخار آن تنگ است، اعماق جانش می سوزد.»(1)

بنابر برخی روایات، کمترین عذاب این است که کفشی آتشین با بند های آتشین به پای فرد گناهکار می کنند که مغزش از حرارت آن می جوشد و فکر می کند سخت ترین عذاب است؛ حال آنکه، این عقوبت، سبک ترین عذاب جهنم است.(2)

ص:36


1- . همان، ص566، حدیث 850.
2- . همان، ص568.

11. طیف عذاب ها

رنج ها و درد های دوزخ در ذهن و اندیشۀ بشر نمی گنجد. ما دردها، غم ها، بیماری ها و کمبود های این جهانی را کم و بیش دیده و شنیده ایم. برای آگاه ساختن ما انسان ها از عظمت و عمق آن دردها و رنج ها، از همین نام ها و عنوان ها و واژه های فهم پذیر استفاده می شود. در اینجا، گوشه ای از عذاب های دوزخیان را ذکر می کنیم و از خداوند ارحم الرّاحمین می خواهیم همۀ ما را از آن در امان دارد:

- آتش گیرۀ جهنم، برخی انسان ها و برخی سنگ ها هستند.(1)

- دوزخیان ناله و زفیری غم انگیز دارند و در آنجا، آوایی نمی شنوند.(2)

ص:37


1- . بقره، 24؛ جن، 15.
2- . انبیاء، 97تا100.

تصویر

ص:38

- حرارت آتش دنیا یک هفتادم حرارت آتش جهنم است.(1)

- اگر در جایگاهی، صد هزار نفر یا بیشتر از آن باشند و یکی از دوزخیان در آن نفس بکشد، از حرارت آن، تمام جایگاه با همۀ اهل آن می سوزد.(2)

- هزار سال در آتش دوزخ دمیده اند تا سرخ شده است. هزار سال دیگر دمیده اند تا سفید شده است و هزار سال دیگر به آن حرارت داده اند تا سیاه شده است؛ بنابراین آتش جهنم، سیاه و ظلمانی است و چنین درجه حرارتی دارد.(3)

- سراپردۀ جهنم چهار دیوار دارد که ضخامت هر دیوار، به اندازۀ چهل سال راه است.(4)

ص:39


1- . کنزالعمال، ج14، ص521، حدیث39477.
2- . همان، ص534، حدیث39540.
3- . همان، ص522، حدیث39483.
4- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج2، ص139.

- دوزخیان گرفتار بادی سوزان و سمّی و آبی جوشان و سایه ای از دود هستند که نه خنکی دارد و نه با احترام و خوشی توأم است.(1)

- برای آنان که به خدا کفر می ورزند، جامه هایی از آتش بریده اند و از بالای سرشان، آب جوشان فرو می ریزد. آنچه در درون دارند، با پوستشان گداخته می شود و بر سر آنان، گرز هایی آهنین است. هر وقت بخواهند از آن بیرون روند، به آن بازگردانده می شوند و گفته می شود آتش سوزان را بچشید.(2) دوزخیان، گرفتار زنجیرها و کُنده ها و شرارۀ آتش اند.(3)

- در جهنم، مارها و عقرب هایی وجود دارد که همچون گردن شتران و اَستران، قطور و

ص:40


1- . واقعه، 41تا44.
2- . حج، 19تا22.
3- . دهر، 4.

بلند هستند و آثار هر گزِش آن ها تا چهل سال به جا می ماند.(1)

- جهنم سگ هایی از آتش، درندگانی از آتش، چنگک هایی از آتش و شمشیر هایی از آتش دارد.(2)

- از لبۀ جهنم تا عمق آن، در حدود هفتاد سال فاصله است.(3) از رسول گرامیˆ نقل می کنند: «اگر سنگی در جهنم پرت کنند، هفتاد سال طول می کشد تا به قعر آن برسد.» امیرمؤمنان، علی†، در نهج البلاغه فرموده اند: «بزرگ ترین بلای آنجا (آخرت)، فرودآمدن در آب جوشان و درافتادن در جهنم سوزان و شعله های آتش و خروش صدای آن است. آتش، نه دمی فروکش می کند تا آسودگی بخشد و نه رها می کند تا رنج پایان پذیرد. نه نیرویی

ص:41


1- . کنزالعمال، ج14، ص536، حدیث39503.
2- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج2، ص149.
3- . پیشین، ص524.

است که مانع عذاب شود، نه مرگی است که یک باره تمام شود و نه چرتی است که آرامش اندک فراهم کند؛ بلکه با انواع مرگ ها و عذاب ساعت ها و لحظه ها سپری می شود. از آن به خدا پناه می بریم!»(1)

در آیه های 35و36 سورۀ الرحمن آمده است: «بر سر شما دوزخیان (انس و جن)، گدازه های آتش و مس مذاب فرو می بارد و کسی توان یاری رساندن به شما را ندارد.»(2) در سورۀ مرسلات می خوانیم: «إِنَّها تَرْمی بِشَرَرٍ کَالْقَصْرِ کَأَنَّهُ جِمالَتٌ صُفْرٌ.» (= دوزخ شعله هایی به بلندای قصر و به رنگ شتران زردموی برمی افکند.)(3)

در ادامه، به دو حدیث شریف نبوی اشاره می کنیم که گوشه ای از سیمای دوزخ را نشان می دهد:

ص:42


1- . نهج البلاغه، خطبۀ 83.
2- . الرحمن، 35و36.
3- . المرسلات، 32و33.

انس می گوید: رسول خداˆ فرمودند: «در جهنم درّ ه ای است که دوزخیان هر روز، هفتادهزار بار، از آن فریادخواهی می کنند. در آن درّه، خانه ای از آتش قرار دارد. در آن خانه، چاهی از آتش است. در آن چاه، تابوتی آتشین است و در آن تابوت، ماری با هزار سر وجود دارد. در هر سر آن مار، هزار دهان و در هر دهان، ده هزار نیش است. هر نیشی هزار ذراع (گز) است.» گفتم: «ای رسول خدا، این عذاب برای چه کسانی است؟» فرمودند: «این عذاب برای قرآن شناسانی است که شراب بنوشند.»(1)

رسول خداˆ فرموده اند: روزی جبرائیل نزدم آمد و رنگش دگرگون بود. گفتم: «ای جبرائیل، چرا تو را رنگ پریده می بینم؟» گفت: «به جهنم نگریستم. درّ ه ای دیدم که جوشان بود. به مالک (نگهبان دوزخ) گفتم: اینجا از آنِ کیست؟ مالک گفت: برای سه گروه است:

ص:43


1- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج2، ص574.

1. احتکارگران ارزاق عمومی؛ 2. شراب خواران همیشگی؛ 3. کسانی که بین زنان و مردان زناکار دلّالی می کنند.»(1)

در این دنیا، خوردن و آشامیدن و بهره مندی از انواع غذاها و نوشیدنی ها و میوه ها جزو نیازها و لذت های انسان ها و حیوانات زنده محسوب می شود. در بهشت و دوزخ نیز خوردن و آشامیدن تعطیل نمی شود؛ اما نوشیدنی ها و خوراکی های بهشت و جهنم ویژگی هایی دیگر دارد. نوشیدنی ها و غذا های دوزخ، نوعی ابزار تشدید عذاب و شکنجه است. در ادامه، به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

ص:44


1- . همان.

12. نوشیدنی های دوزخ

1. حمیم یا آب جوشان:

در آیۀ 4 سورۀ یونس چنین می خوانیم: «والذین کفروا لهم شراب من حمیم و عذاب الیم بما کانوا یکفرون.» (= و آنان که کافر شدند، برایشان نوشیدنی از حمیم و عذاب دردناک است؛ به دلیل کفری که می ورزیدند.) این نوشیدنی، نخستین پذیرایی از تکذیب گران آیات الهی و کج روان در دنیاست. دربارۀ ویژگی حمیم در آیۀ 15 از سورۀ محمّد آمده است که این آب جوشان، اندرون کفار را پاره پاره می کند.(1) این آب، از بیرون، بر سر دوزخیان ریخته می شود و از درون، آنان را می سوزاند.(2)

2. صدید یا چرکابه:

دومین نوشیدنی که به دوزخیان می دهند، مایعی به نام صدید است. دراین باره در قرآن کریم آمده است: «پیامبران از خدا فتح و پیروزی می خواستند و سرانجام،

ص:45


1- . واقعه، 92تا93.
2- . دخان، 47.

هر جبّار و لجوجی نومید و نابود شد. جهنم فرا روی اوست و باز آب صدید به او می نوشانند. فرو می دهد؛ ولی گوارای وجودش نیست و مرگ از هر سو به او می تازد؛ ولی نمی میرد و پس از آن، عذابی سنگین در پیش دارد.»(1)

3. ماءٍ کالمهل:

این آب همچون مس گداخته است و قرآن از آن چنین یاد می کند: «بگو این پیامبرِ حق ازسوی پروردگار شماست. پس هرکس می خواهد، ایمان آورد و هرکس می خواهد، کافر شود. برای ظالمان آتشی آماده کرده ایم که سراپردۀ آن، گرداگرد ایشان را گرفته است [و راه فرار ندارند]. اگر فریادخواهی کنند، با آبی به سانِ مس یا آهن گداخته فریادرسی می شوند؛ آبی که چهره را بریان می کند. بد نوشاب گاهی است و بد آسایشگاهی.»(2)

4. غِسلین: در روایات، از دو نوع آشامیدنی دیگر یاد می شود که یکی غِسلین و یکی

ص:46


1- . ابراهیم، 15تا17.
2- . کهف، 29.

غساق نام دارد. پیامبر گرامیˆ دربارۀ غسلین فرموده اند: «اگر سطلی از غسلین در مشرق زمین بریزد، کاسۀ سر مغرب نشینان به جوش می آید.»(1) ابوسعید خدری، دربارۀ نوشیدنی غساق، از پیامبر گرامیˆ روایت می کند که فرمودند: «اگر سطلی از آن در دنیا بریزد، جن و انس تاب تحمّل آن را ندارند.»(2)

از آب های جهنم، گاه با عنوان نهر غوصَه یاد کرده اند؛ نهری که آب آن از چرکابۀ فرج زنان روسپی است. گاه نیز با نام عین آنیه (چشمۀ داغ)، طینت خبال، صدید و زردابۀ بدن دوزخیان از آن یاد کرده اند. داغی، پلیدی، بدبویی و سوزندگی گوشت، پوست، ظاهر و باطن انسان از ویژگی های این نوشیدنی جهنمی است. جالب آن است که رسول گرامیˆ فرموده اند: «هرکس در حال مرگ، اثری از شراب خواری در وجود او باشد، خداوند با این

ص:47


1- . بحارالانوار، ج77، ص82.
2- . الفردوس بمأثور الخطاب، ج3، ص347.

نوشیدنی پذیرای او خواهد بود.»(1)

13. خوراکی های دوزخ

اشاره

در قرآن، خوراکی های دوزخیان با این نام ها آمده است:

1. ضریع:

رسول گرامیˆ دربارۀ ضریع فرموده اند: «چیزی شبیه خار، تلخ تر از صبر زرد، بدبوتر از مردار و گرم تر از آتش است. خداوند آن را ضریع نامیده است. وقتی گناهکار آن را بخورد، نه داخل شکم می شود و نه به دهان بازمی گردد. بین دهان و معده می ماند و گرسنگی را برطرف نمی کند.»(2)

2. زقوم:

قرآن کریم زقوم را این گونه معرفی کرده است: «درختی است که در قعر دوزخ

ص:48


1- . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص8، حدیث4968.
2- . بحارالانوار، ج7، ص169.

می رویَد و میوه اش همچون کلّۀ شیطان هاست. دوزخیان، به ناچار، از آن می خورند و شکم خود را از آن پر می کنند.»(1) از رسول خداˆ نقل است: «اگر قطر ه ای از زقوم در دنیا بچکد، زندگی تمام زمینیان را تباه می کند. حالِ کسی که از آن بخورد چگونه خواهد بود!»(2)

14. چگونه دوزخی نشویم؟

خداوند دوزخ را برای کافران و ظالمان و دشمنان خویش(3) و بهشت را برای متقین آماده

ص:49


1- . صافات، 62تا66؛ واقعه، 51تا56.
2- . کنزالعمال، ج14، ص523، حدیث39488.
3- . نساء، 93و102.

تصویر

ص:50

کرده است.(1) ایمان به خدا بزرگ ترین مانع دربرابر دوزخ است. ازنظر اعتقادی، ایمان و از دیدگاه عملی، جهاد و تقوا از موانع مهم رفتن به جهنم است. خداوند در آیۀ 10و11 سورۀ صف چنین می فرماید: «یا ایّها الذین آمنوا، هل ادّلکم علی تجارهٍ تنجیکم من عذاب الیم * تؤمنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم، ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون.» (= ای کسانی که ایمان آورده اید، آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که از عذاب دردناک نجاتتان بخشد؟ به خداوند و رسول او ایمان آورید و با اموال و جانتان در راه خدا جهاد کنید. این برای شما بهتر است؛ اگر بدانید.» براساس این آیات، ایمان به خدا، ایمان به پیامبر خدا، جهاد مالی در راه خدا و جهاد جانی در راه خدا چهار شرط نجات از عذاب الیم (جهنم) است.

در حدیث شریف نبوی آمده است که هیچ کس لا اله اِلّا الله و محمّد رسول الله را با صداقت

ص:51


1- . آل عمران، 132و133.

قلبی نمی گوید؛ مگر اینکه خداوند، آتش جهنم را بر او حرام می کند.(1)

براساس آیات و روایات، مؤلفه های زیر مانع دوزخی شدن انسان می شود:

ایمان به خدا و قیامت و پیامبران الهی، جهاد مالی و جانی در راه خدا، گفتن صادقانۀ شهادتین، پذیرش ولایت رسول خداˆ و اهل بیت آن بزرگوار، تقوا، توبه، یاد خدا، خوف از خدا، گریستن از خوف خدا، محبّت خدا، اطاعت از خدا، یاد قیامت، زهد، وارستگی از دنیا، حسن خلق و خوش خویی، فروخوردن خشم، دفاع از آبروی مؤمن و جلوگیری از غیبت، بخشندگی، اقامۀ نماز با اخلاص (نماز های واجب و مستحب)، گرفتن روزه های واجب و مستحب، پرداخت زکات و حقوق مالی، انفاق و صدقات مستحبی، حج و زیارت خانۀ خدا، اصلاح امور آخرت، تحصیل علوم واجب و مستحب، تألیف کتاب های مفید، حفظ قرآن و

ص:52


1- . کنزالعمال، ج1، ص47، حدیث125.

عمل به آن، حفظ چهل حدیث حلال و حرام، صلوات بر پیامبر و آل آن بزرگوار، زیارت قبور اهل بیت‰، تحمّل آزار در راه اهل بیت‰، گریستن بر مصائب اهل بیت‰، احیای شب قدر، قنوت و سجود طولانی، غم خواری برای خانواده، تأمین زندگی از دسترنج حلال، خدمت به شوهر، نیکی به والدین، نیکی به برادران دینی، رعایت انصاف با مردم، مساوات و همدردی با مؤمنان، هموار سازی راه خانۀ خدا، احسان به آشنایان، اکرام و احترام مهمان، یاری ناتوان در انجام کارها، یاری ستمدیدگان و غم زدگان، برآوردن نیاز های نابینایان، عفو هنگام قدرت، پرداخت مال برای حل اختلاف مردم، پذیرش درخواست فسخ معامله، نگهبانی شبانه در راه خدا، فروبستن چشم از حرام برای خدا، حمل و تشییع جنازۀ مؤمن و نماز بر او.

هریک از عناوین فوق را در احادیث اهل بیت‰ و سخنان رسول گرامیˆ، به مثابۀ مانعی دربرابر جهنم شناخته اند و گاه ده ها حدیث درزمینۀ آن وجود دارد.

ص:53

برای مطالعۀ بیشتر

1. امینی، ابراهیم، معاد در قرآن، بوستان کتاب.

2. حبیبیان، احمد، تصویری از بهشت و جهنم.

3. حجتی، سیدمهدی، آغاز بی پایان: سفری رؤیایی به بهشت و جهنم به استناد آیات و روایات.

4. حسینی طهرانی، سیدمحمدحسین، معادشناسی.

5. حسینی، سیدجواد، جهنم و عذاب های جهنمی.

6. خوشدل، محمدرضا، آدم از بهشت تا بهشت.

7. دستغیب، معاد.

8. طاهری، حبیب الله، سیری در جهان پس از مرگ، انتشارات جامعۀ مدرسین.

9. فلسفی، محمدتقی، معاد، مؤسسۀ نشر معارف اسلامی.

10. محدّث قمی، منازل الآخرة، مسجد جمکران.

11. محمدی ری شهری، محمد، بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، مؤسسۀ علمی و فرهنگی دارالحدیث.

ص:54

تصویر

ص:55

تصویر

ص:56

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109