رهنما 76 (اختلافات کوچک تفاهم های بزرگ)

مشخصات کتاب

سرشناسه : وظیفه مند، رضا، 1359 -

عنوان و نام پدیدآور : اختلاف های کوچک ، تفاهم های بزرگ/ نویسنده رضا وظیفه مند؛ به سفارش آستان قدس رضوی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی.

مشخصات نشر : مشهد: انتشارات قدس رضوی،1391.

مشخصات ظاهری : 60ص.؛11×17س م.

فروست : رهنما؛76.

شابک : 978-600-6543-37-6

وضعیت فهرست نویسی : فیپا

یادداشت : کتابنامه .

موضوع : زناشویی -- ارتباط-- پرسش ها و پاسخ ها

موضوع : زناشویی -- اختلاف

شناسه افزوده : آستان قدس رضوی. معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

شناسه افزوده : موسسه انتشاراتی قدس رضوی

رده بندی کنگره : HQ743/و6الف3 1391

رده بندی دیویی : 306/81

شماره کتابشناسی ملی : 2821188

ص:1

اشاره

تصویر

ص:2

تصویر

ص:3

تصویر

ص:4

اختلاف های کوچک، تفاهم های بزرگ

هدف از این نوشتار بررسی پرسش هایی از این دست است:

؟ منظور از اختلافات زناشویی چیست؟

؟ عوامل پیدا و پنهان اختلاف همسران چیست؟

؟ چگونه از بروز اختلاف جلوگیری کنیم؟ چگونه اختلافات را حل کنیم؟

؟ چگونه با همسر خود گفت وگو کنیم؟ مقررات گفتن و شنیدن چیست؟

؟ جایگاه اطرافیان در اختلافات زناشویی چیست؟

ص:5

درآمد

مراد از اختلاف، صِرف بگومگوهای ساده و گذرای بین زن و شوهر نیست؛ بلکه الگوهای رفتاری خاصی با ته مایۀ خصومت و روابط آشفته و متعارض است که در اثر بن بست ارتباطی بین همسران به وجود آمده است. اختلافات همسران خودبه خود به وجود نمی آید؛ بلکه عواملی سبب بروز آن ها می شود. شناخت عوامل اصلی این اختلافات، برای انتخاب شیوۀ بهتر برخورد با آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این نوشتار در دو فصل به شناسایی زمینه های اختلاف همسران و راهکارهای حل آن می پردازد.

ص:6

فصل اول : عوامل اختلاف همسران

اشاره

تصویر

ص:7

تصویر

ص:8

1.1. عوامل آشکار اختلاف همسران

اشاره

بسیاری از اوقات، مسائلی که باعث اختلاف و درگیری همسران می شود، بسیار شفاف است و در جروبحث های آنان به زبان می آید. برخی از این مسائل عبارت است از:

1.1.1. دوران نامزدی و عقد

برای داشتن ازدواج موفق و زندگی مستحکم، باید آگاهانه و با شناخت تصمیم گرفت. بنابراین برخی از روان شناسان، داشتن دوران نامزدی را قبل از دوران عقد توصیه می کنند و معتقدند خانواده ها باید چنین موقعیتی را برای دختر و پسر فراهم سازند. دورۀ نامزدی، زمان شناخت دختر و پسر برای انتخاب و دوران عقد، به دلیل نبودن محدودیت های دورۀ نامزدی، فرصتی مناسب برای تفاهم بیشتر همسران برای سازگاری افزون تر در زندگی مشترک است.

گرچه این دوره ها می توانند دورانی شیرین و به یادماندنی برای زندگی همسران باشند،

ص:9

مسائلی همچون برجسته شدن احتمالی ضعف ها و ایجاد تردیدهای بی جا در دختر و پسر، کنایه ها و فشارهای اطرافیان، دخالت های نابجا، احساس گناه از ارتباطات جنسی و هراس از صدمات روحی و جسمی به ویژه برای دختران، دل بستگی شدید، وابستگی زیاد، غیرت ورزی نابجا، افراط و تفریط در رابطه ها، حرمت شکنی، بارداری ناخواسته و طرد ازجانب خانواده می تواند زمینۀ اختلاف بین همسران را فراهم آورد.

2.1.1. دخالت های اطرافیان

زن و شوهر پس از ازدواج، ضمن برقراری روابط مطلوب با خویشاوندان، باید نوعی استقلال به دست آورند و خانوادۀ جدیدی را با محدودۀ خاصی تشکیل دهند که حتی والدینشان نیز از حریم خصوصی آن خارج باشند. متأسفانه دخالت های بی دلیل و گاه مضر اطرافیان، یکی از

ص:10

آسیب های متداول چنین روابطی است که باعث اختلاف و ناسازگاری همسران نیز می شود.

در ایران، 27درصد از متقاضیان طلاق، دخالت نابجای خویشاوندان و آشنایان را علت تقاضای جدایی دانسته اند که ازنظر فراوانی، در رتبۀ دوم عوامل مؤثر در طلاق قرار دارد.(1) حمایت اجتماعی و مالی والدین از همسران جوان، نباید موجب دخالت در زندگی آنان و تحمیل نظریات والدین بر آن ها شود؛ زیرا برترین صلۀ رحم، آزارنرساندن به خویشان است و دخالت بیجا در زندگی دیگران می تواند یکی از جلوه های آزار باشد.

3.1.1. انتقاد از خانوادۀ همسر

گاه زن و شوهر به دلیل اختلاف سلیقه یا برداشت هایی که ممکن است ناشی از سوءتفاهم ها

ص:11


1- . محمدحسین فرجاد، آسیب شناسی اجتماعی ستیزه های خانواده و طلاق، ص208.

یا اختلاف فرهنگ دو خانواده باشد، به بیان مسائلی دربارۀ خانوادۀ یکدیگر می پردازند که روابط خود و همسرشان را دچار تنش می سازد؛ چراکه هیچ فردی به سادگی نمی تواند انتقاد دیگران را دربارۀ افراد خانوادۀ خود بپذیرد. بعضی از این انتقادها باعث بروز واکنش های عصبی می شود که با مقاومت های روانی همراه است یا موجب ابراز انتقاد و عیب جویی متقابل از خانوادۀ همسر می شود که زمینه ساز مشکلات جدی در روابط همسران است.

4.1.1. برانگیختن غیرت و حسادت همسر

کم نیستند زوج هایی که از رفتار بی حریم همسرشان گلایه می کنند و می گویند: «ما می دانیم همسرمان نجیب است؛ اما با نامحرمان بی پروایی می کند و دل ما را می رنجاند. محبتش را از دلمان بیرون برده است و بذر بدگمانی را در دلمان کاشته است و... .» طبیعی است که سخن بی پروا، خنده، شوخی و حرف های غیرضروری زن یا مرد با خویشان و دوستان و آشنایان

ص:12

نامحرم، به ویژه اگر جوان و زیبا باشند، باعث رنجش همسر می شود و غیرتش را برمی انگیزد و موجب اختلاف آن ها می شود.

5.1.1. مسائل اقتصادی و فقر

بخش مهمی از اختلافات همسران به مسائل اقتصادی باز می گردد. زن و شوهری که زیر فشار اقتصادی هستند، به احتمال زیاد مشکلات زیادی دارند؛ زیرا این عامل فشار، تعارض های زناشویی یا مشکلات موجود زناشویی آنان را آشکار می سازد. درواقع، سختی های اقتصادی قبل از هرچیز به احساس ذهنی (فشارهای روانی اقتصادی) منجر می شود که تغییرات شناختی عاطفی و رفتاری را به دنبال دارد و به تدریج خصومت بین زن و شوهر را افزایش می دهد.

ابعاد مختلفی که دراین باره مطرح است، عبارت است از: مسکن، وسایل زندگی، هزینه های

ص:13

رفاهی و معیشت.(1) فقر و بیکاری، به ویژه بر مرد فشار وارد می کند و عاملی برای اختلافات همسران به شمار می رود. اگر مرد ازسوی همسر و خانواده اش با انتظارات فراتر از اندازۀ توان خود مواجه شود، یا با تندی به آن ها واکنش نشان می دهد که زمینۀ رفتارهای ناسازگارانه را در خانواده فراهم می کند، یا اینکه حالت تسلیم و درماندگی را می پذیرد و سررشتۀ زندگی را از کف می دهد. درهرصورت، نظام خانواده با مشکلات و اختلافات جدی روبه رو خواهد شد.

جروبحث های مکرر دربارۀ به دست نیاوردن و نداشتن پول کافی، ناتوانی درزمینۀ تصمیم گیری دربارۀ درآمد، شیوۀ خرج کردن پول، شیوۀ پس اندازکردن، سوءظن دربارۀ اینکه دیگری به طور مخفیانه پول خرج می کند و بحث بر سر خرید جنسی خاص با بهترین قیمت ممکن، ازجمله مسائل زمینه ساز اختلاف همسران است.

ص:14


1- . امیر ملک محمودی، راهنمای ازدواج، آنچه یک پسر و دختر دربارۀ انتخاب همسر باید بدانند، ص141.

6.1.1. اوقات فراغت: مسافرت و تفریح و سرگرمی

همۀ زندگی در کارکردن خلاصه نمی شود؛ بلکه برای بهترکارکردن، فرصت هایی برای رسیدگی به خویشتن و تفریح نیز لازم است. اصل سرگرمی به ویژه با همراهی خانواده امری مطلوب است و آموزه های اسلام نیز بر آن تأکید می کند.(1) نکته اینجاست که گاه مسائلی نظیر استفادۀ همسران از سرگرمی های حرام، زیاده روی در سرگرمی های حلال، توافق نداشتن دربارۀ شیوۀ گذراندن تعطیلات، نداشتن امکان حضور در دو شهر مختلف به دلیل محدودبودن زمان تعطیلات و افزایش مخارج سفر به ویژه زمانی که زن و مرد از دو شهر مختلف اند، زمینۀ برخی اختلافات بین همسران را فراهم می آورد .

ص:15


1- . لَهْوُ الْمُؤْمِنِ فِی ثَلَاثَة أَشْیاءَ التَّمَتُّعِ بِالنِّسَاءِ وَ مُفَاکهَة الْإِخْوَانِ وَ الصَّلَاة بِاللَّیلِ؛ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج21، ص14.

7.1.1. رازگویی

یکی از عوامل موفقیت و پایداری زندگی زناشویی این است که زن و مرد از گفتن حرف های غیرضروری و حتی مشکلات خود به دیگران خودداری کرده، هرگز بدون تفکر، مسائل زندگی مشترک خود را برای دیگران بازگو نکنند. معمولاً برخلاف مردها که حاضر نیستند اسرار خود را دراختیار همسرشان قرار دهند، خانم ها میل دارند از اسرار و رموز مختلف همسرشان نظیر وضع کسب وکار، درآمد، تصمیم های آینده و... باخبر شوند؛ تاجایی که همین مسئله می تواند زمینۀ برخی دلخوری ها و بدبینی ها و اختلاف را بین آن ها فراهم سازد. عیب های پنهان همسر، وضعیت اقتصادی وی، درگیری ها و اختلافات زناشویی، مشکلات خویشاوندان همسر و... نمونه ای از رازهای خانوادگی است که به ویژه همسران جوان با آن مواجه اند.

ص:16

8.1.1. سرزنش

گاهی که همسران از روابط خود ناراضی اند، بهجای اینکه بحث آن ها به بررسی وضعیت خود به شکلی آشکار و صادقانه بینجامد، به سرزنش کردن منتهی می شود؛ به گونه ای که یکی از آن ها برای قبول تأثیر خود در تعارضات و بگومگوها، مقاومت بسیار نشان می دهد، به طور مکرر دیگری را به دلیل مشکلات ارتباطی و نارضایتی از روابط با جملاتی سرزنش می کند؛ نظیر «اگر دیوانگی های تو نبود، ازدواجمان خیلی خوب بود.» یا « مشکل ما، تو هستی و افکار تو.» و ازاین طریق مسئولیت رفتار و افکار و احساساتش را بر دیگری می افکند.

دراین میان فردی که سرزنش می شود، گرچه می گوید که همسرش ارزشی برای وی قائل نیست و به عزت نفس او آسیب می زند؛ جسارت نداشته، بیشتر تمایل دارد که برخورد همسرش را با مظلوم نمایی و بی پناهی پایان دهد. درنتیجه، اختلافات آن ها نه تنها حل

ص:17

نمی شود، بلکه روزبه روز افزون تر می شود.

9.1.1. بدگمانی

ازجمله آفت های ویرانگر زندگی مشترک، بدگمانی همسران به یکدیگر است که باعث تیره شدن افق زندگی در نظر فرد بدبین می شود و با کاهش اعتماد به همسر، محبت و نشاط را از روابط آن ها می زداید.

10.1.1. اعتیاد

اعتیاد امری روان شناسی و بدنی بوده، سومین عامل اختلاف و درخواست طلاق در کشور ماست و علت 18درصد از درخواست های طلاق را تشکیل می دهد.(1) اعتیاد موجب رفتارهای

ص:18


1- . محمدحسین فرجاد، آسیب شناسی اجتماعی ستیزه های خانواده و طلاق، ص208.

نابهنجار و درنهایت ناسازگاری و اختلاف بین همسران می شود.

مواد مخدر، تغییرات اساسی در تفکر و رفتار و عواطف به دنبال دارد و ازطریق افزایش احتمال خشونت و پرخاشگری به دلیل کاهش دادن قدرت کنترل، کاهش بازداری های فردی و اجتماعی و اختلال در قضاوت، تخریب حافظه و کاهش توجه، اختلال و دگرگونی در روابط جنسی، تغییر در خلق که منجر به افزایش افسردگی و اضطراب و پارانویا می شود، زمینۀ بسیاری از اختلافات را در روابط زن و مرد به وجود می آورد.

11.1.1. ناهمسویی بینش ها و باورهای مذهبی

انسان بدونِ جهان بینی، انسانی بدون قطب نماست. زندگی مسلمان براساس اسلام و فرهنگ اسلامی و کارهای غیرمسلمان براساس فرهنگ غیراسلامی صورت می گیرد. شایسته است در زندگی مشترک، مواضع مشترک وجود داشته باشد.

ص:19

چگونه دو نفر که دو فرهنگ متضاد دارند، می توانند در مقام عمل هماهنگ باشند؟ بنابراین، یا کارشان به اختلاف و نزاع می کشد یا یک طرف دست کم، باید از مواضع خود صرف نظر کند.(1) در چنین خانواده هایی ممکن است سر مسائلی نظیر شرکت در نمازجمعه، فُرادا یا به جماعت خواندن نمازهای واجب، پرداخت صدقه، خمس، زکات و روزۀ مستحبی و حتی بر سر ارتکاب محرمات و ترک واجبات بحث پیش آید.

به همین دلیل است که اسلام یکی از شروط ازدواج را «هم کفوبودن»(2) و اولین مرتبۀ آن را همسانی در مذهب و دین مطرح کرده است تا علاوه بر جنبه های معنوی دیگر، کانون خانواده از گرمی و عاطفۀ مذهبی نیز برخوردار باشد. کم توجهی یا بی توجهی به این امر مهم در روابط، به معنای بنای ستون های کانون زندگی بر زمینی سست و ناپایدار است. به راستی

ص:20


1- . حبیب الله طاهری، سیری در مسائل خانواده، ص113.
2- . محمدبن یعقوب کلینی رازی، کافی، ج5، ص332.

چگونه ممکن است از همان آغازین روزهای زندگی مشترک، زن سحرگاهان و با نغمۀ اذان برخیزد و نماز صبح بگزارد و مرد همچنان تا ساعتی پس از طلوع آفتاب در بستر آرمیده باشد؛ یا به عکس؟!(1)

12.1.1. عوامل اجتماعی و فرهنگی

هرقدر زن و شوهر ازنظر اجتماعی به یکدیگر نزدیک تر باشند، سازگاری آن ها پس از ازدواج آسان تر خواهد بود.(2) افرادی که مسئلۀ تربیت و اصالت خانوادگی برایشان در رأس امور انتخاب همسر قرار دارد، نباید هرگز با خانواده هایی ازدواج کنند که احتمالاً به ارزش های معنوی و هنجارهای اجتماعی پایبند نیستند.

ص:21


1- . غلام علی افروز، همسران برتر، ص66.
2- . باقر ساروخانی، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده.

خانواده های مرفه و طبقات اجتماعی بالا نیز باید تلاش کنند با خانواده های هم سطح خود ازدواج کنند؛ وگرنه وضع اجتماعی متفاوت همسران، نظیر خلق وخوی والدین، شغل آنان، محل تولد و رشد خانواده، تعداد برادر و خواهر و وضعیت هریک، وضعیت زندگی پدر و مادر ازنظر جدایی یا زندگی باهم، می تواند زمینه ساز برخی اختلافات بین همسران باشد.(1)

هماهنگی درزمینۀ فرهنگی نیز در ایجاد روابط سالم و سازنده بین همسران نقش مهمی دارد؛ زیرا هر خانواده فرهنگ ویژه ای دارد که به اموری مانند نگرش خصوصی خانواده در رفتارها و نیز سنت ها و شیوۀ ارتباط با دیگران مربوط می شود.

اگر زن و شوهر هنگام ازدواج، همان گونه که کفوبودن در اعتقادات دینی را درنظر گرفته اند، کفوبودن در فرهنگ و فکر را نیز مراعات کرده باشند، یعنی با خانواده ای ازدواج

ص:22


1- . امیر ملک محمودی، راهنمای ازدواج، آنچه یک پسر و دختر دربارۀ انتخاب همسر باید بدانند، ص138و137.

کنند که در آن، طرز فکرها و طرز برداشت ها از امور و حوادث، آداب و رسوم، لباس پوشیدن و آرایش ظاهر، خلقیات و ارزش های مطلوبشان به همدیگر شبیه باشد، به دلیل اندیشه و زبان مشترک، اختلاف کمتری خواهند داشت.

برای مثال، این افراد در مسائلی نظیر تحصیل و کار و فعالیت اجتماعی زنان در عرصه های مختلف، براساس مبانی و ارزش های اسلامی و معیارهای قرآنی، به دور از تعصبات فردی و جنسیتی، به صراحت مواضع فکری مشترک و مشابهی اعلام می کنند و با صداقت و صلابت، از جایگاه و منزلت زنان به عنوان آرامشگران کانون خانواده سخن می گویند و بر این باورند که به هنگام ضرورت و برحسب استطاعت، زنان، آمادۀ خدمت به جامعه در عرصه های تعلیم وتربیت، بهداشت و درمانگری خواهند بود. اینان هرگز تحصیل و تحقیق را در انحصار مردان نمی بینند و در ارتباطات اجتماعی و انتخاب شیوۀ زندگی و فرزندپروری

ص:23

نیز دیدگاه های مشابهی دارند.(1)

13.1.1. اختلاف نظر در عقاید سیاسی

موضع گیری های سیاسی همسران که منشأ عقیدتی دارد، نقش مهمی در ایجاد همدلی و همفکری آنان درجهت ایجاد آرامش در زندگی دارد. درعین حال، یکی از عواملی که می تواند موجب اختلاف و ناسازگاری بین همسران شود، عقاید و خط فکر سیاسی آنان است. بنابراین، شناخت خط فکر سیاسی همسران پیش از ازدواج لازم است؛ به معنای شناخت طرز تفکر دربارۀ اصل حکومت و هیئت حاکم، مسئولان اجرایی کشور، خوش بینی یا بدبینی به آن ها، اعتقاد به درستی یا نادرستی عملکرد کارگزاران جامعه و موضع گیری های مثبت یا منفی دربارۀ رهبری.

ص:24


1- . غلام علی افروز، همسران برتر، ص66و67، با تلخیص.

انتساب زن و مرد به دو حزب و گروه سیاسی متضاد، دو حالت به وجود می آورد:

1. اگر دو طرف متعصب باشند و در بینش خود انعطاف نشان ندهند، احتمال بروز اختلاف و تنش زیاد است؛

2. درصورتی این تضاد سیاسی تحمل شدنی است که اختلاف زیاد نباشد و هر دو بر فکر خود تعصب نورزند.

اگر یکی از همسران سیاسی باشد و دیگری وابستگی سیاسی به حزب و گروهی نداشته باشد و با عقاید همسرش نیز مخالفتی نکند، اختلافی پدید نخواهد آمد.

ص:25

تصویر

ص:26

1.2. عوامل ناآشکار اختلاف همسران

اشاره

گاهی اوقات همسران دربارۀ حوادثی مشاجره می کنند که به نظر می رسد به مسئلۀ ویژه ای بین آن ها وابسته نیست. بنابراین بحث های ناکام کننده و تخریبگر آن ها دربارۀ مشکلات خاص، به هیچ جایی نخواهد رسید. این مسائل که بازنمای انتظارات و نیازها و احساسات ابرازنشدۀ همسران است، بسیار مهم است و درصورت بی توجهی به آن ها، باعث آسیب جدی به روابط همسران می شود. برخی از این عوامل ناآشکار عبارت است از:

1.2.1. تعهد و وفاداری

موضوع تعهد همسران، نگرانی هریک از آن ها دربارۀ این است که آیا همسرش در موقعیت های سخت یا حتی با نداشتن رضایت زناشویی درکنار وی باقی بماند؟ بیماری همسر زمینه ای برای کاهش رضایت زناشویی است. اختلاف همسران بر سر جداکردن

ص:27

حساب بانکی، مقاومت شوهر در به نام کردن یا شریک کردن همسرش در اموالی نظیر خانه یا ماشین، مسائلی است که به طور غیرمستقیم به موضوع تعهد و وفاداری مربوط می شود. سؤال اساسی در چنین مسائلی برای همسر این است: «آیا او با من خواهد ماند؟»

ارتباط بدون تعهد مانند قایقی بدون پارو در اقیانوس است که هیچ قدرتی برای جست وجوی راهی مناسب ندارد. تفاوت بین بودن با فردی بی تعهد و بودن با فردی باتعهد، مانند تفاوت بین اجاره یا خریدن خانه است. فرد در رفتار با خانه یا آپارتمان اجاره ای کم دقتی می کند و اهمیت خاصی به آن نمی دهد؛ اما دربارۀ خانۀ خودش به هر خراش و لکه ای توجه کرده، مانند شاهین، مراقب بچه ها و دوستان و حیوانات خانگی است تا به دیوارها و سنگ های تزیینی خانه خسارتی وارد نکنند.(1)

ص:28


1- . بارابارا دی آنجلیس، آیا همسر دوست داشتنی من تو هستی؟ (آیا تو آن گمشده ام هستی؟)، ص242.

2.2.1. مراقبت و اهمیت

مسائل مربوط به مراقبت و اهمیت، شامل نگرانی های فرد دربارۀ مهم بودن و دوست داشته شدن ازجانب همسرش است. این مسئله، هنگامی رخ می دهد که فرد احساس می کند همسرش پاسخ گوی نیازهای مهم هیجانی وی نیست. اختلاف مکرر همسران بر سر مرتب کردن لباس مهمانی شوهر، بستن چمدان مسافرت و... مسائلی هستند که به طور غیرمستقیم به موضوع پنهان اهمیت و مراقبت مربوط می شود. درواقع، مرد خانواده فارغ از اینکه ممکن است خواسته های وی احساس کنترل شدن را به همسرش منتقل کند، انجام دادن چنین کارهایی را ازسوی وی، نشانۀ عشق او به خود تعبیر می کند و می خواهد بداند تاچه اندازه برای همسرش اهمیت دارد.

ص:29

3.2.1. قدرت و کنترل

خانواده مانند دیگر نظام های انسانی و اجتماعی، سازمان دارد. در جوامع انسانی، سازمانی دیده نمی شود که همۀ افراد در آن در یک رتبه باشند؛(1) بنابراین در خانواده نیز هر فردی برای خود جایگاه ویژه ای دارد که نشانۀ قدرت و تأثیر او بر دیگران است.

کشمکش بر سر قدرت در خانواده حول هر محوری و اغلب هنگامی که تصمیمات مختلف گرفته می شود، می تواند نمود یابد. کدام یک از همسران تصمیم می گیرد که چه کسی کارهای منزل را انجام دهد یا بودجۀ خانواده را خرج کند؟ آیا آرزوها و نیازهای زن خانواده به اندازۀ آرزوها و نیازهای همسرش مهم است و در تصمیم گیری ها لحاظ می شود؟ به هرحال، قدرت در زندگی همسران امری مشترک است. تقسیم عادلانۀ آن به توافق منجر شده، هرگونه تلاش

ص:30


1- . ج هی لی، روان درمانی خانواده، ص171تا179.

برای اعمال قدرت یک جانبه بر دیگری و کنترل وسواس گونۀ وی، به اختلاف منجر می شود.

4.2.1. قدردانی

قدردانی به احساس ارزشمندبودن فرد از دیدگاه همسرش برمی گردد برای آنچه هست و آنچه انجام می دهد. احساس نادیده گرفته شدن تلاش های فرد ازسوی همسر و ارزش قائل نشدن برای فعالیت ها و دستاوردهای وی، ازجمله مسائلی است که اختلاف همسران را به دنبال دارد. بسیاری از مردان می گویند همسرانشان برای کار آن ها (کسب درآمد برای خانواده) ارزش زیادی قائل نیستند. درمقابل نیز بسیاری از زنان، چه شاغل و چه خانه دار، می گویند که شوهرانشان به آنچه در خانه انجام می دهند، بها نمی دهند و آن را قدر نمی دانند. ممکن است همسران برای خانواده سخت تلاش کنند. برای مثال، مرد خانواده سعی کند درقالب کار مفرط و اضافه کاری های بیش ازاندازه و بی دلیل، به درآمد بیشتری دست یابد. حال اگر

ص:31

همسرش در بیان قدردانی شکست بخورد، برافروخته می شود.

5.2.1. نیازهای جنسی

توجه به بعد غیرجنسی ارتباط زناشویی و ارتباط جنسی معقول، نشانۀ عمیق بودن عشق زن و مرد به یکدیگر است؛ اما هرگونه بی توجهی به نیازهای جنسی به دلیل بی میلی یا سردمزاجی می تواند با لطمه زدن به روابط زن و شوهر، آن ها را دچار عصبانیت و دلسردی به همسر و زندگی کند و به تدریج موجب بروز رفتارهای پرخاشگرانه و درنهایت افسردگی آن ها شود.

اعلام نارضایتی از زندگی، ایرادگیری های مکرر و قهرهای طولانی مدت همسران، کوبیدن یکدیگر، تهدید به جدایی، ابراز خستگی و تمارض، ازجمله مسائلی است که ممکن است به برآورده نشدن نیازهای جنسی همسران بر گردد. پژوهشی در کشور ما نشان داد که درمیان

ص:32

همسران متقاضی طلاق، 11درصد تمکین نکردن و 2درصد سردمزاجی یا ناتوانی جنسی را عامل درخواست طلاق اعلام کرده اند.(1)

ص:33


1- . محمدحسین فرجاد، آسیب شناسی اجتماعی ستیزه های خانواده و طلاق، ص208.

تصویر

ص:34

فصل دوم :راهکارهای حل اختلاف همسران

اشاره

تصویر

ص:35

2.1. به رسمیت شناختن اختلاف، نه انکار

طفره رفتن از پذیرش مشکل، به حسابِ صداقت نداشتن و نقش بازی کردن در روابط گذاشته می شود و به بدترشدن اوضاع می انجامد. در زندگی مشترک، تفاوت ها و تعارض های مختلفی وجود دارد که بهتر است در مراحل آغازین و به صورت پیشگیرانه حل شود، قبل از آنکه در درازمدت به پیامدهایی نظیر ازخودبیگانگی و سرخوردگی و تخریب متقابل(1) بینجامد.

2.2. بیان جرئتمندانۀ احساسات و خواسته ها و افکار

اغلب، ترس از ناراحتی همسر و ازدست دادن وی، باعث می شود که زن یا شوهر از جرئتمندی دست بشویند؛ ولی چنین کاری در درازمدت رابطۀ آن ها را به مخاطره افکنده، این احساس را

ص:36


1- . ف.ب زیمون، مفاهیم و تئوری های کلیدی در خانواده درمانی، ص25.

به آن ها می دهد که مرتب بهره هایی در جنبۀ مادی و معنوی از دست می دهند.

جرئتمندی به معنای دفاع از حقوق خود و اجازه ندادن به دیگران برای سودجویی است و با پرخاشگری متفاوت است. پرخاشگربودن به معنای حمایت از خود به شیوه ای است که در آن، به حقوق دیگران تجاوز می شود؛ درحالی که جرئتمند کسی است که در عین احترام به دیگران، بدون احساس ترس یا رفتار پرخاش جویانه، احساسات و خواسته ها و افکار خود را بیان کرده، سعی می کند به طور معقول، خود را با نیازهای دیگران منطبق سازد.

برای مثال، زن خانواده می تواند با جملۀ «از اینکه کارهای منزل را به تنهایی انجام می دهم، احساس خستگی می کنم. دوست دارم تو هم در این کار با من مشارکت کنی.» به صورت شفاف و مستقیم و بدون سماجت، خواستۀ خود را با همسرش در میان بگذارد

ص:37

تصویر

ص:38

3.2. رعایت مقررات گفت وگو با همسر

1.3.2. مقررات مربوط به گوینده

1. خلاصه حرف زدن: با این روش، از صحبت دربارۀ مطالب حاشیه ای جلوگیری می شود که اغلب ایجاد تنش می کند؛

2. پرهیز از در پرده سخن گفتن: غالباً شاخ وبرگ دادن به موضوع باعث می شود که شنونده برای فهم مقصود ما به حدس و گمان متوسل شود. بسیاری از اوقات، این تصورات غلط از آب درمی آید؛

3. استفاده از لغات و جملات بی طرفانه نظیر «انعطاف پذیر» به جای «دهن بین» و «اجازه دهید حرف هایم را تمام کنم.» به جای «این قدر توی حرف هایم ندو.»؛

4. استفاده از لحن مهربانانه هنگام گفت وگو؛

5. پرهیز از توهین، تهمت، سرزنش و انتقاد؛

ص:39

6. خودداری از زدن برچسب هایی مانند خودخواه، دهن بین، بی ملاحظه، شلخته و...؛

7. خودداری از مطلق گویی و استفاده از کلماتی مانند «هرگز» یا «همیشه»؛

8. توجه کردن به زمان حال و پرهیز از بحث دربارۀ گذشته.

2.3.2. مقررات مربوط به شنونده

1. باعلاقه گوش دادن و تکان دادن سر و بیان کلماتی نظیر راستی، آره و...؛

2. تلاش کردن برای فهمیدن منظور همسر؛

3. خودداری از ضدحمله و موضع تدافعی؛

4. نشنیده گرفتن مضامین منفی صحبت های همسر و توجه به علت عصبانیت، نه انتقادها و سرزنش ها؛

5. پرهیز از انتقاد متقابل؛

6. پرهیز از قطع کردن صحبت طرف مقابل؛

ص:40

7. بیان برداشت خود از سخنان همسر.

2.4. اطلاع نیافتن و دخالت نکردن اطرافیان (علنی نکردن مسائل بین خانواده ها)

در نگاه کلی به مبحث آسیب شناسی خانواده، از عوامل بسیار مهم گسست خانواده ها، دخالت بی دلیل و ناخواستۀ اطرافیان است. بنابراین، جا دارد همسران با این قضیه بااحتیاط برخورد کنند تا ماجرای اختلافشان بر سر زبان فامیل و اطرافیان نیفتد؛ زیرا گاهی اوقات مسئله ای که ممکن است با گذشت زمان حل شود، تنها به دلیل اینکه دیگران از آن مطلع شده اند، فرد را به لج بازی می کشاند و مسئله را حل ناشدنی و حتی تشدید می کند.

5.2. تعیین واقع بینانه و پذیرش سهم خود در مشکلات

اگر هریک از همسران در جریان حل اختلافات زناشویی، سهم خود را در مسئلۀ پیش آمده

ص:41

ببیند و صادقانه به آن اعتراف کند، برای مثال به بدرفتاری و استفاده از خشونت در گذشته اقرار کند، شریک زندگی وی، میل و رضایتش برای همکاری را درک می کند و برای بحث و مذاکره تمایل بیشتری از خ-ود ن-ش-ان می دهد.

2.6. اولویت بخشی به همسر و زندگی مشترک خود

وقتی مرد و زنی با هم ازدواج می کنند، شایسته است که همسر خود را فرد شماره یک زندگی خود قرار داده، اولویت را به همسر خود و خواسته های وی دهند. البته این بدین معنا نیست که دیگران را کنار بگذارند؛ بلکه به این معناست که اولویت های خود را ازنظر زمان و انرژی تغییر دهند.

همسر باهوش و دوراندیش باید بداند چگونه بین «همسرخوب بودن برای شریک زندگی خود» و «فرزندخوب بودن برای خانواده» جمع کند. ایجاد تعادل در این کار، مثل استفادۀ

ص:42

بندبازان از میلۀ تعادل، به ظرافت خاصی نیاز دارد. بهترین کار این است که به شیوه ای مسالمت آمیز، مرز زندگی خود و همسرش را با اطرافیان و خانوادۀ پدری مشخص کند.

2.7. مشارکت جویی با همسر در مسیر حل اختلاف

در این فرایند، هریک از همسران با اجتناب از انکار مشکل و مرافعه و قهر، درصدد برمی آیند که برای مسئلۀ محل اختلاف، راه حلی پیدا یا ابداع کنند که به نفع هر دوی آن ها باشد. مراحل مختلف این کار عبارت است از:

1. تعیین زمان و مکان مناسب برای گفت وگو؛

2. تعریف مشکل یا موضوع اختلاف؛

3. تعیین سهم هریک از همسران در ایجاد مشکل؛

4. فهرست کردن تلاش های ناموفق قبلی برای حل مشکل فعلی؛

ص:43

5. فهرست کردن تمام راه حل های پیشنهادی ممکن؛

6. بحث دربارۀ راه حل های ممکن و ارزیابی آن ها؛

7. توافق زن و شوهر بر سر آزمودن راه حلی خاص؛

8. مشخص ساختن وظیفۀ هریک از همسران در آزمودن راه حل توافقی؛

9. تعیین زمانی دیگر برای گفت وگو؛

10. ارج نهادن به تلاش های یکدیگر در رسیدن به راه حل.

2.8. یاری جستن از مراکز و افراد باتجربه و خیرخواه

باتوجه به اینکه اغلب همسران از ابزار و مهارت های ارتباطی کافی برای طرح و تبادل نظر و یافتن راه حل های ممکن برخوردار نیستند، استفاده از دیگران، به ویژه متخصصان خانواده درمانی، ضروری می نماید؛ زیرا گاهی اوقات متخصصان متوجه جزئیاتی می شوند که

ص:44

شاید زن و شوهر با ساعت ها گفت وگو و حتی مجادله نیز قادر به یافتن آن نباشند.

2.9. گذشت و بخشش

اشتباه همسر یکی از مسائل تلخی است که زندگی مشترک را به مخاطره می اندازد، درصورتی که بر آن تمرکز کرده، از آن گذر نکنند و بارها تلخی آن را برای خود تکرار کنند. لازم است همسران برای «بخشش» ارزش قائل شوند و لذت گذشت را به خود و همسرشان هدیه دهند.

ص:45

برای مطالعۀ بیشتر

1. افروز، غلام علی، همسران برتر، تهران: انجمن اولیا و مربیان، 1378.

2. ساروخانی، باقر، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده، تهران: سروش، 1370.

3. طاهری، حبیب الله، سیری در مسائل خانواده، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، 1370.

4. فرجاد، محمدحسین، آسیب شناسی اجتماعی ستیزه های خانواده و طلاق، تهران: منصوری، 1372.

5. ملک محمودی، امیر، راهنمای ازدواج، آنچه یک پسر و دختر دربارۀ انتخاب همسر باید بدانند، چ6، قم: مشهور، 1382.

6. هی لی، ج، روان درمانی خانواده، ترجمۀ باقر ثنایی، تهران: امیرکبیر، 1377

ص:46

تصویر

ص:47

تصویر

ص:48

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109