رهنما 69 (سیمای بهشت)

مشخصات کتاب

سرشناسه : مهدی پور، محمود، 1331 -

عنوان و نام پدیدآور : سیمای بهشت/ نویسنده محمود مهدی پور.

مشخصات نشر : مشهد: انتشارات قدس رضوی،1391.

مشخصات ظاهری : 60ص.؛11×17س م.

فروست : رهنما؛69.

شابک : 978-600-6543-44-4

وضعیت فهرست نویسی : فیپا

یادداشت : کتابنامه .

موضوع : بهشت (اسلام) -- جنبه های قرآنی

موضوع : بهشت (اسلام) -- احادیث

شناسه افزوده : آستان قدس رضوی. معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

شناسه افزوده : موسسه انتشاراتی قدس رضوی

رده بندی کنگره : BP222/65/م85س9 1391

رده بندی دیویی : 297/44

شماره کتابشناسی ملی : 2827319

سیمای بهشت

ص:1

اشاره

تصویر

ص:2

تصویر

ص:3

تصویر

ص:4

سیمای بهشت

در این کتابچه، با استناد به آیات آسمانی قرآن کریم و کلام گهربار اهل بیت‰ و پیامبراکرم…، این سؤالات را پاسخ خواهیم داد:

؟ عاقبت انسان در این جهان چیست؟

؟ آیا در بهشت خواسته های بی پایان انسان برآورده خواهد شد؟

؟ نعمت های جسمانی و روحانی بهشت چیستند؟

؟ عوامل کلیدی در دستیابی به بهشت و محرومیت از آن چیستند؟

؟ اهل بهشت چه ویژگی های جسمانی و روحانی دارند؟ درجات ایشان در بهشت چگونه است؟

ص:5

تصویر

ص:6

پیشگفتار

یکی از باورهای مشترک ادیان آسمانی، عقیده به نظام پاداش و کیفر الهی و جایگاهی به نام «بهشت» و جایگاه دیگری به نام «جهنم» است. درنظر پیامبران الهی، پایان مسافران نیکوکار جهان، بهشت و بارانداز پایانی بدکاران عالم، جهنم خواهد بود.

همۀ انسان ها کم وبیش، دوست دارند از ویژگی های مقصد و مقصود نهایی کاروان بشر، یعنی بهشت و جهنم، باخبر شوند و راهکار نجات و رهایی از دوزخ را بشناسند و خود را برای ورود به بهشت الهی آماده کنند. دربارۀ بهشت و جهنم، صدها پرسش علمی و کاربردی وجود دارد که توجه به آن و یافتن پاسخ درست برای آن، می تواند در زندگی افراد و جوامع بشری آثار تحول آفرینی بر جای بگذارد.

پاسخ گویی به پرسش های مربوط به بهشت و جهنم و جهان دیگر، تنها از راه قرآن و گفتار معصومان‰ ممکن است. خوشبختانه فرهنگ پُربار اسلامی و قرآن و اهل بیت‰ و پیامبراکرم…

ص:7

ابعاد و زوایای ناشناختۀ این موضوع را در حدّ توان و فهم انسان تبیین کرده اند. در این دفتر که به نام سیمای بهشت منتشر می شود، اهمیت و ارزش بهشت، ویژگی های بهشت، راهکارهای دستیابی به بهشت و موانع ورود به بهشت را بررسی می کنیم و نمونه هایی از دریای بی کران معارف عترت‰ را به فرزندان اسلام ارائه می دهیم. باشد که راه برخورداری از بهشت و نعمت های الهی را بهتر و بیشتر بیاموزیم و موانع راه و خطرهای حرکت در مسیر جهنم را بیشتر بشناسیم.

امید است زائران امام رضا و ارادتمندان آن بزرگوار، در پرتوی خورشید خراسان و حضور در بارگاه قدسی آن حضرت، با اندیشه ها و اخلاق و رفتار بهشتی بیشتر آشنا شوند و پیش نیازهای ورود به بهشت الهی را برای خود و فرزندان خویش فراهم آورند. رسول خدا… فرمود: «به زودی پارۀ تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد. هیچ مؤمنی او را زیارت نمی کند، مگر آنکه خدا بهشت را بر او واجب خواهد کرد و پیکر او را بر آتش حرام خواهد کرد.»(1)

ص:8


1- . بحارالأنوار، ج49، ص284.

1.ارزش بهشت

بهشت بزرگ ترین نعمت خدا در نظام هستی است و چیزی بهتر از آن در جهان آفرینش وجود ندارد. تمام نعمت ها دربرابر بهشت اندک و ناچیز است. در حدیث نبوی… چنین آمده است: )فی الجنّة ما لا عینٌ رَأَت و لا اُذُن سَمِعَت و لا خطر علی قلب بشر ((= در بهشت، چیز هایی هست که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به خاطر کسی نگذشته است.)(1)

امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «اِنَّهُ لَیْسَ لِأَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ اِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِیعُوهَا اِلَّا بِهَا» (= برای جان شما، بهایی جز بهشت نیست؛ پس آن را جز به قیمت بهشت نفروشید.)(2) همان بزرگوار دربارۀ اهمیت بهشت می فرماید: «الْجَنَّةُ أَفْضَلُ غَایَةٍ» (= بهشت بهترین هدف است.)(3) در جمله ای دیگر

ص:9


1- . نهج الفصاحه، حکمت2060.
2- . نهج البلاغه، حکمت457.
3- . سیدهاشم رسولی محلاتی، غررالحکم به صورت موضوعی با شرح و ترجمۀ فارسی، ح1211.

فرموده است: «الْجَنَّةُ غَایَةُ السَّابِقِین» (= بهشت هدف نهایی سبقت گیرندگان است.)(1) «الْجَنَّةُ خَیْرُ مَآلٍ وَ النَّارُ شَرُّ مَقِیل» (= بهشت بهترین عاقبت و آتش بدترین خوابگاه است.)(2)

آرامش و امنیت کامل فقط در بهشت وجود دارد و تا انسان به این مهمان خانۀ جاودانۀ الهی وارد نشود، دربرابر انواع خطرها و آفت ها ایمنی کامل پیدا نمی کند. امیرمؤمنان علی فرموده است:«الْجَنَّةُ دَارُ الْأَمَان» (= بهشت سرای امنیت کامل است.)(3) بهشت از نگاه قرآن کریم، سرای کرامت، امنیت، جاودانگی، سلامت، نعمت، دوستی و محبت و سرای پارسایان است.

ما نمی توانیم امکانات الهی را در بهشت تصور کنیم. از رسول گرامی… نقل شده است که چنین فرموده است: «دون پایه ترین فرد اهل بهشت، هنگامی که از خانه بیرون می رود، بر اسبی

ص:10


1- . همان، ح1210.
2- . همان، ج1، ح1214.
3- . همان، ح1208.

از یاقوت سرخ می نشیند که بال هایی از طلا دارد و هزارهزار خدمتکار از نوجوانان جاودانه او را همراهی می کنند.» سپس حضرت… این آیه را تلاوت فرمود: «وَ إِذا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعِیماً وَ مُلْکاً کَبِیراً» (= وقتی آنجا را ببینی، سرزمینی پُرنعمت و پادشاهی بزرگ را مشاهده می کنی.)(1)و(2)

ص:11


1- . انسان، 20.
2- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج1، ص110.

2.ویژگی های بهشت

1،2.کمترین سرمایۀ بهشتیان

امام صادق علیه السلام فرموده است: «اِنَّ ادنی اهل الجنّة منزلاً لو نزل به الثقلان الجن و الانس لوسَعهم طعاماً و شراباً و لا ینقص مِمّا عنده شیءٌ» (= کمترین فرد بهشت چنان است که اگر جن و انس مهمان او شوند، همه را ازنظر خوردنی ها و آشامیدنی ها به خوبی پذیرایی می کند و از آنچه دارد، چیزی کاسته نمی شود.)(1)

در نگاه امیرمؤمنان علیه السلام، مسئلۀ اصلی زندگی انسان، بهشت و جهنم است. هیچ خیر و نعمتی اگر جهنم در پی آن باشد، خیر نیست و هیچ شری، وقتی سرانجام آن بهشت باشد، شر نیست.(2) در فرهنگ اسلام، برترین خوبی ها، بهشت و رضوان الهی است و بدترین شرها، خشم

ص:12


1- . بحارالانوار، ج8، ص120.
2- . نهج البلاغه، به تصحیح صبحی صالح، حکمت378.

خدا و عذاب و جهنم است.(1)

فقط قرآن و حدیث نیست که بر اهمیت بهشت الهی تأکید می کند؛ فطرت و عقل انسان، اصل وجود کیفر و پاداش را در نظام آفرینش قبول دارد. عقل، انسان را به سوی خدا و دین او رهبری می کند و بهشت و جهنم از مسائل بنیادی تمام ادیان الهی است و هرکس باید مسیر خویش را در این دو راهی برگزیند: یا بهشت، یا جهنم! توجه به اینکه بهشت و جهنم در فراروی انسان وجود دارد، کافی است برای اینکه انسان احساس بیکاری نکند و تمام اندیشه و تلاش خویش را برای رهایی از جهنم و دستیابی به بهشت برین الهی به کار گیرد.

امیرمؤمنان علی در نهج البلاغه می فرماید: »شُغِلَ مَنِ الْجَنَّةُ وَ النَّارُ أَمَامَهُ سَاعٍ سَرِیعٌ نَجَا وَ طَالِبٌ بَطِی ءٌ رَجَا وَ مُقَصِّرٌ فِی النَّارِ هَوَی» (= آنکه بهشت و جهنم را فرارو دارد، به اندازۀ لازم کار دارد. [جای غفلت

ص:13


1- . مفاتیح الجنان، دعای روز مباهله.

و احساس فراغت نیست.] دراین باره مردم سه دسته اند: تلاشگران سریع که اهل نجات اند؛ علاقه مندان کُندرو که امید نجات دارند و کوتاهی کنندگانی که در آتش سقوط می کنند.)(1)

وقتی انسان، نعمت های برتر و بیشتر را ببیند و از لذایذ عالی تر با خبر شود، خود را گرفتار امکانات محدود و خوشی های زودگذر نمی کند و هرکس بیم آتش داشته باشد، از محرّمات الهی دوری می گزیند. باز در نهج البلاغه فرموده است: «فَمَنِ اشْتَاقَ اِلَی الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَات» (= هرکس شوق بهشت دارد، خواسته های دنیوی را فراموش می کند و هرکس از آتش بترسد، از محرّمات دوری می کند.)(2)

ص:14


1- . نهج الالبلاغه، خطبۀ16.
2- . همان، حکمت31.

2،2.انواع نعمت های بهشتی

اشاره

باتوجه به ویژگی هایی که قرآن کریم برای بهشت و اهل آن برشمرده است، می توانیم نتیجه بگیریم که دو گونه نعمت بهشتی وجود دارد: نعمت های روحانی و نعمت های جسمانی. این مطلب نشان می دهد معاد انسان دو جنبۀ جسمانی و روحانی دارد.

1،2،2.نعمت های جسمانی

قرآن به بعضی نعمت های جسمانی اشاره کرده است:

1. نهرها و سایه ها: تعبیر لطیف «تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار» در ده ها آیۀ کریمۀ قرآن به کار رفته است. این عبارت حاکی از این است که در بهشت، جویبارها و چشمه ساران فراوانی از زیر سایۀ شاخساران می گذرد.

2. منازل شایسته: بهشتیان در منزلگاه های شایسته و منزه از هرگونه آلودگی و در نهایتِ

ص:15

آرامش و آسایش به سر می برند: «وَ یُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ» (= و شما را در باغ هایی که از زیر درختان آن، جویبار روان است و در منازلی پاکیزه و خوش، در بهشت های همیشگی وارد می کند.)(1)

3. فرش های نفیس و تخت های رفیع: بر فرش های بسیار زیبا و نفیس می نشینند و بر تخت هایی باشکوه تکیه می زنند: «عَلی سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ مُتَّکِئینَ عَلَیْها مُتَقابِلین» (= بر تخت های جواهرنشان که روبه روی هم بر آن تکیه داده اند.)(2)

4. غذاهای بهشتی: بهشتیان هرچه از غذاها و میوه های مطبوع انتخاب کنند، برایشان آماده می شود: «وَ فاکِهَةٍ مِمَّا یَتَخَیَّرُون» (= و بر گرد آنان می گردند، با میوه از هرچه انتخاب کنند.)(3)

ص:16


1- . صف، 12.
2- . واقعه، 15و16.
3- . واقعه، 20.

)وَ أَمْدَدْناهُمْ بِفاکِهَةٍ وَ لَحْمٍ مِمَّا یَشْتَهُون( (= با هرنوع میوه و گوشتی که دلخواه آن هاست، آنان را پذیرایی می کنیم.)(1)

5. نوشیدنی های گوارا: افزون بر غذاهای مطبوع، انواع نوشیدنی های گوارا در بهشت وجود دارد که تازه و خالص و خوش بو و لذت بخش است: «یُسْقَوْنَ مِنْ رَحیقٍ مَخْتُومٍ» (= از باده های مُهرشده نوشانده می شوند.)(2) «بَیْضاءَ لَذَّةٍ لِلشَّارِبینَ لا فیها غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنْها یُنْزَفُون» (= باده ای بسیار سپید که نوشندگان را لذتی خاص دهد؛ نه در آن فساد عقل است و نه ایشان از آن به بدمستی می افتند.)(3)

6. لباس های فاخر و زینت های آراسته: بر اندام بهشتیان، پوشاکی فاخر پوشانده می شود و به انواع زینت ها آراسته می شوند. در آنجا با دست بندهایی از طلا آراسته می شوند و جامه هایی

ص:17


1- . طور، 22.
2- . مطففین، 25.
3- . صافات، 46و47.

تصویر

ص:18

سبز از حریر نازک می پوشند.(1)

7. خادمان بهشتی: بهشتیان به خادم نیاز ندارند؛ چراکه هرچه طلب کنند، حاضر می شود. البته نوجوانانی زیباروی گرد آنان می چرخند و از آنان پذیرایی می کنند: «یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُون بِأَکْوابٍ وَ أَباریقَ وَ کَأْسٍ مِنْ مَعین» (= بر گردشان پسرانی جاودان به خدمت می گردند، با جام ها و آبریزها و کاسه هایی از بادۀ ناب روان.)(2)

8. نعمت های بی کران: نعمت های بهشتیان در آنچه گفته شد، محدود نمی شود؛ زیرا نعمت ها و لذت های بهشت را اندازه ای نیست. ازاین رو، برخی آیات با تأکید بر نامحدودبودن مواهب بهشتی از جهت مقدار و کیفیت، بیان می کنند: «و فیها ما تَشْتَهیه اِلاَنفُس و تلذ الاعین» (= و در آنجا آنچه دلشان بخواهد و دیدگانشان را خوش

ص:19


1- . کهف، 31.
2- . واقعه، 17و18.

آید، وجود دارد.)(1)

9. بانوان بهشتی: در جامع الاخبار از امیرمؤمنان نقل شده است که رسول خدا… فرموده اند: «در بهشت، بازاری است که در آنجا هیچ خریدوفروشی نیست، مگر صورت هایی از مردان و زنان. هرکس به صورتی تمایل داشته باشد، در آن بازار داخل می شود. آنجا محل اجتماع حورالعین است که به صورتی خوش و دلکش، چنان می خوانند که خلایق چنان صدایی را نشنیده اند: ما همیشه خوش و خرم هستیم و هیچ وقت اندوهگین نمی شویم. ما پیوسته سیر و شاداب هستیم و هیچ وقت گرسنه نمی شویم. ما همیشه با لباس هستیم و هیچ گاه عریان نمی شویم. ما جاودان هستیم و هیچ وقت نمی میریم. ما همیشه خرسند هستیم و هیچ وقت خشمگین نمی شویم. ما پیوسته اقامت کرده ایم و هیچ وقت کوچ نمی کنیم. پس خوشا به

ص:20


1- . زخرف، 71.

حال کسی که ما برای او هستیم و او برای ماست. ما زنان نیکوسیرت و نیکوصورت هستیم. شوهرهای ما مردمی بزرگوار و کریم اند.’»(1)

خداوند دربارۀ زنان بهشتی می فرماید: «وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ عین کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُون» (= و در نزد بندگان مخلص خدا، زن هایی هستند که چشمان خود را فقط بدان ها می اندازند و به دیگری نظر ندارند. آنان سیاه چشم هستند و پیکرشان به اندازه ای سفید است که گویی مانند سپیدی تخم مرغ هایی است که پوستش کنده نشده است و محفوظ مانده است.)(2) خداوند در سورۀ نبأ می فرماید: «وَ کَواعِبَ أَتْرابا»(3) کواکب جمع کاعبة است و به دختر نارس کاعبة می گویند. أتراب جمع تِرْب است به معنای مثل و قرین و شبیه. معنای آیه این گونه است: «حوریه های بهشتی

ص:21


1- . جامع الاخبار، چاپ سنگی، فصل137، ص202.
2- . صافات، 48و49.
3- . نبأ، 33.

همه هم سن و سال هستند و همه مثل هم، دختران نورس هستند.» یا «زن های مؤمن دنیا که از دنیا می روند، همه در بهشت، جوان و زیبا و هم سن و نیکوخوی برای شوهران خود هستند.»

در مجمع البیان در شرح آیۀ «فِیهِنَّ خَیْراتٌ حِسانٌ» (1) از رسول… دربارۀ شب معراج نقل شده است: «حوریه ها از خدا اجازه گرفتند و به پیامبر سلام… کردند و می گفتند: «نَحنُ الخَالِدَاتُ فَلاَ نَمُوتُ وَ نَحنُ النَّاعِمَاتُ فَلَا نَبأسُ أزوَاجُ رجَال کِرَام»(2) نیز در تفسیر آیه گفته اند: «این زنان همان زنان دنیوی هستند که بر شوهران خود در بهشت وارد می شوند و از حورالعین، جلیل تر و بهتر هستند.» و گفته اند: «آن زنان و حوریان تندرفتار نیستند؛ باصدا نفس نمی کشند و صدا در بینی نمی اندازند و خُرخر نمی کنند؛ اهل پی جویی و سر در آوردن از اسرار مردم نیستند؛ تقاضای شوهران را به تأخیر نمی اندازند؛ بر شوهران خود تسلط ندارند؛ به برتران از خود (یا به منازل مردم) نظر

ص:22


1- . الرحمان، 7.
2- . مجمع البیان، ج5، ص211.

نمی اندازند؛ در راه ها و کوچه ها رفت وآمد نمی کنند و دربارۀ زن های دیگرِ شوهرانشان غیرتی ندارند و آزار و اذیت نمی رسانند.» عقبة بن عبدالغفار گفته است: «زنان اهل بهشت دست در دست یکدیگر می اندازند و با صدای خوشی که خلایق همانند آن را نشنیده اند، آواز می خوانند: ما همیشه خوش و خرّم هستیم و هیچ وقت خشمناک نمی شویم. ما همیشه مقیم هستیم و کوچ نمی کنیم. ما در اخلاق نیکو و در شکل و شمایل زیبا هستیم. ما محّبان و حبیبان شوهران بزرگوار خود هستیم.»(1)

خداوند در سورۀ الرحمان می فرماید: «فیهِنَّ خَیْراتٌ حِسانٌ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی الْخِیامِ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ اِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ مُتَّکِئینَ عَلی رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِیٍّ حِسانٍ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ تَبارَکَ اسْمُ رَبِّکَ ذِی الْجَلالِ وَ الْاِکْرامِ» (= و در آن باغ های بهشتی، زنانی هستند نیکوخلق و

ص:23


1- . همان.

زیبا. پس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید؟ زنانی که هیچ انس و جن قبلاً با آن ها تماس نگرفته اند [و دوشیزه اند]. پس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید؟ این، درحالی است که این بهشتیان بر تختی تکیه زده اند که با بهترین و زیباترین پارچه های سبزرنگ پوشانده شده است. پس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید؟ پُربرکت و زوال ناپذیر است نام پروردگارت، صاحب جلال و جمال.)(1)

نخست می فرماید: «در این بهشت نیز زنانی هستند نیکوخلق و زیبا؛ زنانی که سیرت خوب و صورت زیبا را باهم دارند.» «خیر» غالباً دربارۀ صفات نیک و جمال معنوی به کار می رود و «حُسن» غالباً دربارۀ زیبایی و جمال ظاهر. در روایتی که در تفسیر این آیه وارد شده است، صفات نیک بسیاری برای همسران بهشتی بر شمرده اند: خوش زبان بودن، نظافت و پاکی،

ص:24


1- . الرحمان، 70تا78.

آزارنرسانیدن، نظرنداشتن به بیگانگان و... . این روایت می تواند اشاره ای به صفات عالی زنان دنیا نیز باشد و الگویی برای همۀ زنان محسوب شود.

خلاصه اینکه تمام صفات کمال و جمالی که برای همسر مطلوب است، در همسران بهشتی وجود دارد. به همین دلیل، قرآن در تعبیری کوتاه و پرمعنا آن ها را )خیرات حسان( خوانده است. در آیۀ بعد می فرماید: «هرگز پیش از این، جن و انس دیگر با آن ها تماس نگرفته است و دوشیزه اند.»

البته چنان که از آیات دیگر قرآن استفاده می شود، زنان و مردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند، اگر هر دو باایمان و بهشتی باشند، در آنجا به هم ملحق می شوند و باهم در بهترین وضعیت و حالت ها زندگی می کنند. حتی از روایات دیگر استفاده می شود که مقام این زنان به دلیل عبادت و اعمال صالحی که در این جهان انجام داده اند، برتر از حوریان بهشت است.(1)

ص:25


1- . رعد، 23؛ مؤمن، 8.

آخرین توصیفی که این آیات از نعمت های بهشت کرده اند، این است که بهشتیان بر تخت هایی تکیه زده اند که با بهترین و زیباترین پارچه های سبز رنگ پوشانده شده است.

2،2،2.نعمت های روحانی

افزون بر نعمت های جسمانی، بهشتیان از لذت ها و مواهب معنوی و روحانی نیز برخوردارند. درک این نعمت ها به وساطت بدن نیاز ندارد. بعضی از این نعمت ها عبارت است از:

1. درود خدا و فرشتگان و بهشتیان: هنگام ورود به بهشت، فرشتگان بهشت از ایشان استقبال می کنند و به آنان خوشامد می گویند و خداوند همیشه به آنان درود می فرستد: «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ» (= ازطرف پروردگار مهربان به آنان سلام می رسد.)(1) بی تردید، دریافت سلام

ص:26


1- . یس، 58.

محبوب و شنیدن ندای محبت آمیز او، برای اهل بهشت چنان لذت بخش و روح پرور است که با هیچ نعمتی برابری نمی کند.

2. محیطی آکنده از امنیت و مسالمت: بهشتیان در محیطی سراسر امن و به دور از هرگونه ترس و واهمه و اندوه به سر می برند: «ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لا خَوْفٌ عَلَیْکُمْ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُون» (= به بهشت درآیید. نه بیمی بر شماست و نه اندوهگین می شوید.)(1)

3. همراهان و مصاحبان نیکو: یکی از نعمت های روحانی اهل بهشت، هم صحبتی با انسان های نیک و همدلان باصفاست؛ کسانی که هیچ گونه دشمنی و حسد و کینه توزی در میانشان وجود ندارد و روح صمیمیت و یکرنگی و برادری بر جمعشان حاکم است.

4. خشنودی خدا: بزرگ ترین نعمت و لذت بهشت، جلب رضایت و خشنودی الهی است: «وَ

ص:27


1- . اعراف، 49.

رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیم» (= و خشنودی خدا بزرگ تر است. این همان کامیابی بزرگ است.)(1)

5. شادی و نشاط معنوی: بهشتیان بر اثر بهره مندی از نعمت های گوناگون معنوی و جسمانی، همواره غرق در شادی و سرورند و در چهره شان آثار نشاط و طراوت موج می زند.

6. و بسیاری نعمت های دیگر... .

3،2.آنچه در بهشت نیست

طبق روایات فراوان و بعضی آیات قرآن، در بهشت نشانی از بسیاری از کمبودها و نقص هایی نیست که در این جهان به چشم می خورد:

1. در بهشت، تکلیف و وظیفه و باید و نبایدی وجود ندارد؛(2)

ص:28


1- . توبه، 72.
2- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج1، ص250.

2. در بهشت، رنج و خستگی نیست؛(1)

3. در بهشت، بیم و اندوهی وجود ندارد؛(2)

4. در دل بهشتیان، بیماری های روحی مثل کینه و حسادت و بدخواهی راه ندارد؛(3)

5. در بهشت، بیماری های جسمی و نقص عضو مثل کوری، کری، شب کوری و... نیست؛(4)

6. در محیط بهشت، مشکل سرما و گرما وجود ندارد؛(5)

7. در بهشتیان، ادرار و مدفوع کردن و ترشّحات زاید مثل آب بینی و دهان نیست؛(6)

ص:29


1- . فاطر، 35.
2- . اعراف، 49.
3- . حجر، 47.
4- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج1، ص262.
5- . انسان، 12.
6- . پیشین، ص266.

8. در زندگی اهل بهشت، پیری وجود ندارد؛(1)

9. در بهشت، خوابیدن و چرت زدن نیست؛(2)

10. موهای زائد در بدن و صورت بهشتیان نمی روید؛(3)

11. زایمان و عادت زنانه و بچه داری در بهشت نیست؛(4)

12. مرگ به زندگی اهل بهشت راه نمی یابد.(5) شیخ صدوق، از علمای بزرگ شیعه، می نویسد: «اعتقاد ما دربارۀ بهشت این است که بهشت دارالبقاء و دارالسلام است. مرگ و پیری، بیماری و ناخوشی، زوال و زمین گیری، غم، فقر و خستگی و فرسودگی در آن نیست.»

ص:30


1- . همان، ص268.
2- . همان، ص266.
3- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج1، ص268.
4- . صافّات، 58تا61.
5- . احتجاج طبرسی، ج2، ص580.

4،2.گفتار و شعار بهشتیان

«دَعْواهُمْ فیها سُبْحانَکَ اللَّهُمَّ وَ تَحِیَّتُهُمْ فیها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ» (= دعا و نیایش آنان در بهشت، «سبحانک اللّهم» (خدایا تو پاک و منزّهی) است و درودشان در آنجا سلام است و پایان نیایش آنان، «الحمد لله ربّ العالمین» (سپاس و ستایش مخصوص خداست) است.)(1)

کلام اهل بهشت «سلام» است و در بهشت، سلام فضای همه جا را پر می کند: سلام ازسوی خداوند «سلام قولاً من ربٍّ رحیم»؛(2) سلام ازسوی فرشتگان «سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُم»؛(3) و سلام بهشتیان به هم(4) «الاّ قیلاً سلاماً سلاماً».(5)

ص:31


1- یونس، 10.
2- . یس، 58.
3- . زمر، 73.
4- . تفسیر مراغی.
5- . واقعه، 26.

«الحمدللّه» کلام انبیا و اولیاست. حضرت نوح پس از نجات از قوم ظالم، «الحمدللّه» گفت.(1) ابراهیم نیز خدا را حمد کرد که در سنّ پیری اسماعیل و اسحاق را به او بخشیده است.(2) «الحمدللّه» سخن مؤمنان(3) و کلام بهشتیان است.

در حدیث آمده است: «اهل بهشت با کلمۀ ‘سبحانک اللّهم’ مسئولان پذیرایی را صدا می زنند. آنان نیز فوری حاضر می شوند و خواستۀ اهل بهشت را تأمین می کنند.»(4) در حدیث است: «هرگاه بنده ای مشغول تمجید خدا باشد و درخواست کردن از او را فراموش کند، خداوند بیش از آنچه با دعاکردن به او می داد، عطا می کند.»(5) مؤمنان دربرابر صفات الهی می گویند:

ص:32


1- . مؤمنون، 28.
2- . ابراهیم، 39.
3- . اعراف، 43.
4- . تفسیر نورالثقلین.
5- . تفسیر روح المعانی.

«سبحانک» و دربرابر سایر مؤمنان می گویند:

«سلام» و درمقابل کامیابی از نعمت های الهی می گویند: «الحمدللّه»(1)

ص:33


1- . برگرفته از: تفسیر نور، ج5.

تصویر

ص:34

5،2.سن و سال بهشتیان

از آیات قرآن استفاده می شود که در بهشت، سردرد و خستگی و پیری وجود ندارد.(1) از آیات نیز استفاده می شود که بهشتی ها در بهترین سنی زندگی می کنند که تصور می شود. در بعضی روایات نیز به صورت کلی بیان شده است که در بهشت انسان ها، چه مرد و چه زن، جوان هستند؛ چنان که امام جواد فرمود: «لان اهل الجنة یکونون شباباً» (= اهل بهشت همه [مرد و زن] جوان محشور می شوند [و در بین آن ها، پیرمرد و پیرزن وجود ندارد.])(2) در روایات دیگر، مسئله مشخص تر بیان شده است. پیامبراسلام… فرمود: «مردان بهشتی سی وسه ساله اند و حوریه ها و زنان بهشتی شانزده ساله اند.»(3)

ص:35


1- . فاطر، 34.
2- . احتجاج طبرسی، ج2، تهران: اسوه، ص478.
3- . دستغیب، معاد، ص141.

بنده با بررسی روایات و آیات قرآن کریم به این نتیجه رسیده ام که مشخص کردن سن و... دربارۀ بهشت و بهشتیان به این دلیل است که هیچ انسانی بهشت را ندیده است و تصوری از آن ندارد. ازاین رو، اهل بیت‰ با این گونه بیانات خواسته اند ذهن بشر را به تناسب وضعیت خودشان، متوجه کیفیت زندگانی در بهشت کنند. دنیایی که هم اکنون در آن به سر می بریم، کاملاً با عالم برزخ و بهشت متفاوت است؛ چراکه این دنیا مادی است و آن دنیا مجرد و تفاوت های بسیار زیادی دارند.

بنابراین، ممکن است تعبیر جوان شدن کنایه از این باشد که در بهشت هیچ دردی نخواهد بود و اوضاع عالم بهشت کاملاً مطابق خواست بهشتیان خواهد بود. چون معمولاً در سنین جوانی چنین حالتی وجود دارد، تعبیر به سن آورده اند.

ص:36

6،2.توصیف بهشت در قرآن

بهشت اقامتگاه ابدی مؤمنان و صالحان رستگار در جهان آخرت است. بهشتیان کسانی هستند که به تصریح قرآن، کفۀ کارهای نیکشان در ترازوی اعمال، از کفۀ بدی هایشان سنگین تر است. در قرآن مجید، بهشتیان به نام ها و صفت هایی همچون «اصحاب الیمین» و «اصحاب الجنة» خوانده می شوند. بهشت معادل واژۀ «الجنّة» است و در قرآن مجید با این اسامی و اوصاف به کار رفته است: جنة المأوی، جنّات المأوی، جنة النعیم، جنات الخلد، دارالسلام، دارالمتقین، دارالمقامة، عدن، الفردوس.

توصیف بهشت در سه سورۀ الرحمان و واقعه و دهر به صورت مفصل و در بعضی از سوره های دیگر قرآن به صورت گذرا و مجمل بیان شده است. خداوند در قرآن، به بسیاری از نعمت های بهشتی همچون میوه ها و باغ ها و چشمه ساران و زنان پری رو با لباس های حریر و... و نیز نعمت های معنوی همچون رضوان خداوند و... اشاره کرده است.

ص:37

7،2.آیا بهشت هم اکنون خلق شده است؟

دربارۀ اینکه آیا آن بهشت موعود، اکنون نیز موجود است یا نه، میان دانشمندان اسلامی اختلاف نظر است. اکثر دانشمندان معتقدند که بهشت هم اکنون وجود خارجی دارد. ایشان برای اثبات ادعای خود به ظاهر بعضی آیات استدلال می کنند.

در روایات مربوط به معراج و روایات دیگر نیز نشانه های روشنی از این موضوع دیده می شود. بنابراین ایشان می گویند: «بهشت در درون و باطن این جهان است؛ اما ما نمی توانیم آن را ببینیم و درک کنیم.» به عبارت دیگر: «عالم آخرت و بهشت و دوزخ، بر این عالم احاطه دارد و این جهان همانند جنین درون آن جهان قرار دارد.»

ص:38

8،2.درهای بهشت

آیات قرآن و روایات اسلامی دلالت می کند که بهشت نیز همانند جهنم، درهایی دارد. امام باقر فرمود: «بهشت هشت در دارد که عرض هر در، به اندازۀ چهل سال راه است.» در قرآن آمده است که جهنم هفت در دارد.

9،2.کلید بهشت

پیشوایان معصوم‰ اموری را به عنوان کلید بهشت نام برده اند:

1. پیامبر گرامی… فرموده اند: «گواهی دادن به توحید و یگانگی خدا، کلید بهشت است.»(1)

2. امیرمؤمنان فرموده اند: «صبوری کلید بهشت است.»(2)

ص:39


1- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج1، ص490تا493.
2- . همان.

3. پیامبراعظم… فرموده اند: «نماز کلید بهشت است و وضو کلید نماز.»(1)

4. همان بزرگوار فرموده اند: «السیوف مفاتیح الجنّة» (= شمشیرها، کلیدهای بهشت است.)(2)

این چهار نکته، به خوبی نقش ایمان، صبر و شکیبایی، نماز و جهاد را در فراهم شدن زمینۀ دستیابی به بهشت امن الهی گوشزد می کند.

10،2.درجاتِ بهشت

درجات بهشت متفاوت است. برخی بهشتیان از غذای معنوی و تسبیح و تقدیس و تکبیر خداوند بهره مندند. برخی نیز از انواع خوردنی ها، آشامیدنی ها، میوه ها، لباس های زربفت، حریر

ص:40


1- . همان.
2- . همان.

و سندس و هم نشینی با حورالعین استفاده می کنند.(1) در بعضی روایات آمده است که درجات بهشت، به تعداد آیات قرآن است که انسان باایمان هر مقدار قرآن بخواند و بدان عمل کند، روز قیامت به مقام بالاتر می رود.(2)

ص:41


1- . بحارالانوار، ج8، ص162، ح103.
2- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج1، ص646.

3.راه های دستیابی به بهشت

بهشت شناسی و دوزخ شناسی، دو دانش ارزشمند و حیاتی در زندگی انسان هاست و دست کم، دو گرایش مهم معادشناسی محسوب می شود. آشنایی با این دو حقیقت، بیشترین اثر را بر زندگی و عملکرد جوامع انسانی می گذارد. برخی دانش ها، گرچه از دیدگاه نظری مفید است، ولی چندان آثار عملی و کاربردی ندارد؛ اما شناخت این دو پدیدۀ نهایی و پایانی جهان آفرینش، راهکار اصلاح نگاه و اخلاق و رفتار انسان ها با همۀ تفاوت ها و در تمام زمان ها و مکان هاست.

بخش مهمی از آموزه های پیامبران الهی، دربارۀ این دو موضوع است و شاید، به راستی دستیابی به پاسخ درست این دو سؤال، مهم ترین نیاز انسان باشد:

1. چه کارهایی سبب ورود به بهشت است؟

2. چه کارهایی مانع ورود به بهشت می شود؟

ص:42

بی تردید، خداوند انسان را برای بهره مندی از بهشت خویش آفریده است و اگر انسان شروط عقیدتی و اخلاقی و رفتاری مناسب آن را فراهم آورد، به این مهمان سرای الهی راه خواهد یافت. فراخوان و دعوت الهی عمومی است و به زمان و مکان و نژاد و زبان و شغل و لباس ویژه اختصاص ندارد؛ ولی تنها گروهی محدود شایستگی بهشت را کسب می کنند.

بهشتی شدن و جهنمی نشدن تابع اندیشه و عملکرد و اخلاق و رفتار خود ماست و براساس شانس و حوادث و جبر روزگار و آرزو و آمال و بدون کار و تلاش نیست. بهشت جزای اعمال نیک خود انسان هاست و جهنم دستاورد رفتار و گفتار و اندیشه های نادرست خود ماست. ده ها آیۀ قرآن بر این حقیقت تأکید می کند: )اِنَّ الْأَبْرارَ لَفی نَعیم( (= به یقین، نیکان در نعمتی فراوان اند.)(1) «وَ اِنَّ الْفُجَّارَ لَفی جَحیم» (= و بدکاران در دوزخ اند.)(2) «وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها

ص:43


1- . انفطار، 13.
2- . انفطار، 14.

خالِدُونَ» (= و آن ها که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، آنان اهل بهشت اند و همیشه در آن خواهند ماند.)(1) «وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا یُظْلَمُونَ نَقیراً» (= و کسی که چیزی از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، درحالی که ایمان داشته باشد، چنین کسانی داخل بهشت می شوند و کمترین ستمی به آن ها نخواهد شد.)(2)

در قرآن کریم، واژۀ جنّت حدود 70 بار و واژۀ جَنّات 69 بار به کار رفته است و دنیایی از معارف و رهنمودها و آگاهی های نظری و عملی را در اختیار انسان قرار داده است. واژه های دیگری هم مثل فردوس، دارالسلام، دارالمقامة، دارالمتقین، نعیم، به ابعاد و درجات

بهشت الهی اشاره می کند. با اندکی تلاوت و تدبّر ساده در آیات قرآن، می توان این امور را از شروط و

ص:44


1- بقره، 82.
2- . نساء، 124.

اسباب ورود به بهشت الهی دانست:

1. ایمان؛ 2. عمل صالح؛ 3. جهاد؛ 4. صبر؛ 5. فروتنی دربرابر خدا؛6. تقوا؛ 7. مغفرت الهی؛ 8. بیم از مقام الهی؛ 9. بازداشتن نفس از هوس؛ 10. اطاعت خدا و رسول اکرم…؛ 11. احسان و نیکوکاری.

روایات معصومان‰ نیز بسیاری از این مفاهیم کلی و عام را بیان کرده است که نمونه ای از آن را به خوانندگان گرامی تقدیم می کنیم:

1. اخلاص و خداپرستی راستین؛ 2. نمازهای واجب و مستحب؛ 3. روزه گرفتن؛ 4. سرپرستی و حمایت از ایتام؛ 5. جهاد مالی و جانی و زبانی در راه خدا؛ 6. عفت ورزی و کنترل غریزۀ جنسی؛ 7. زیارت پیامبر گرامی…؛ 8. زیارت اهل بیت‰؛ 9. زیارت حضرت فاطمۀ معصومهƒ؛ 10. شادکردن کودکان؛ 11. رفتار خوب با خانواده؛ 12. توبه؛ 13. سخاوت و بخشندگی؛ 14. پذیرش ولایت آل محمّد‰؛ 15. کنترل خشم؛ 16. نیت خیر؛ 17. آب رسانی؛

ص:45

18. نیکی به والدین؛ 19. کنترل زبان؛ 20. اطعام نیازمندان.(1)

امام صادق از پیامبراکرم… نقل کرده اند که آن بزرگوار فرمودند: «بیشترین چیزی که امت من به سبب آن وارد بهشت می شوند، تقوای الهی و حسن خلق است.»(2) ورود به بهشت دو شرط اساسی دارد: رعایت قوانین الهی (تقوا) و خوش رفتاری با بندگان خدا (حسن خلق).

امام محمدباقر در جمع بندی عوامل ورود به بهشت، ده شرط را یادآوری کرده اند: «ده چیز است که هرکس به هنگام دیدار خدا داشته باشد، وارد بهشت می شود:

1. شهادت به توحید؛ 2. شهادت به نبوّت پیامبر گرامی…؛ 3. اقرار به تمام پیامبران گرامی‰؛ 4. اقامۀ نماز؛ 5. پرداخت زکات؛ 6. روزۀ رمضان؛7. حج خانۀ خدا؛ 8. ولایت اولیای

ص:46


1- . این فهرست را براساس میزان الحکمه، ج1، باب جنت، تهیه کرده ایم.
2- . اصول کافی، ترجمۀ مصطفوی، ج3، ص157.

الهی؛ 9. برائت از دشمنان خدا؛ 10. دوری از هرگونه مسکرات.»(1)

ص:47


1- . الخصال، ص432.

تصویر

ص:48

4.تضمین بهشت

اولیای الهی برای بعضی کارها و برخی اشخاص، بهشت الهی را ضمانت کرده اند. چند نمونه را یادآوری می کنیم:

1. پیامبر گرامی… فرموده اند: «هرکس زبان و غریزۀ جنسی خود را مهار کند، من بهشت را برای او ضمانت می کنم.»(1)

2. پیامبر گرامی… فرموده اند: «من برای کسی که جدال و نزاع را گرچه بر حق باشد، رها کند و دروغ را گرچه به شوخی، ترک کند و کسی که اخلاقش نیکو باشد، سه خانه را تضمین می کنم: خانه ای در حومۀ بهشت، خانه ای در وسط بهشت و خانه ای در بالای بهشت.»(2)

3. پیامبر گرامی… فرموده اند: «من برای کسی که پنج نوع خیرخواهی و هواداری و

ص:49


1- . میزان الحکمه، ج1، ص429، ح2574.
2- . همان، ح2575.

دلسوزی را تضمین کند، بهشت را ضمانت می کنم: 1. خیرخواهی برای خدا ؛ 2. خیرخواهی و هواداری برای رسول اکرم…؛ 3. خیرخواهی و اخلاص دربارۀ کتاب الهی؛ 4. دلسوزی و خیرخواهی برای دین خداوند؛ 5. خیرخواهی و دلسوزی برای جماعت و امت مسلمان.»(1)

بی تردید، هواداری و موضع طرف دارانه دربارۀ مقدسات و ارزش های اسلامی، نشان اندیشه و عمل دینی و الهی است. طبیعی است که چنین کسی در بهشت باشد.

4. زیارت امام رضا علیه السلام: محمدبن حسن صفار از عباس بن معروف از علی بن مهزیار نقل کرده است که به امام جواد گفتم: «کسی که به زیارت امام رضا برود، چه پاداشی دارد؟» حضرت فرمود: «الجنة و الله» (= به خدا سوگند، بهشت پاداش اوست.)(2)

5. زیارت حضرت معصومهƒ: سعدبن سعد اشعری قمی از امام رضا پرسید: «زیارت

ص:50


1- میزان الحکمه، ج1، ح2579.
2- . ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ترجمۀ بندرریگی، ص208.

حضرت فاطمۀ معصومهƒ، دختر امام کاظم ، چه پاداشی دارد؟» حضرت فرمود: «من زارها فله الجنّة» (= هرکس او را زیارت کند، بهشت از آن اوست.)(1)

ص:51


1- . همان.

5.چه کسانی از بهشت محروم اند؟

براساس روایات رسیده از اهل بیت‰، افراد زیر از دستیابی به بهشت الهی ممنوع شده اند و این کارها، مانع ورود به بهشت است:

1. کسی که همسایه از دست او در امان نباشد، وارد بهشت نمی شود؛

2. بوی بهشت از صد سال راه به مشام می رسد؛ ولی عاق والدین، قاطع رحم، پیر زناکار، متکبری که دامن کشان راه می رود، از بوییدن بوی بهشت محروم اند؛

3. منّت گذار بر خدا یا اولیای الهی یا مردم؛

4. مشروب خوار؛

5. کسی که به سحر و ساحر ایمان آورد؛

6. کسی که چهل روز غذای مردم را احتکار کند؛

7. دیّوث و بی غیرت که از فساد همسرش ناراحت نشود و دلّال بی ناموسی باشد؛

ص:52

8. کاهن و کسی که غیب گو و کاهن را تصدیق کند؛

9. کسی که با محارم خویش رابطۀ نامشروع داشته باشد؛

10. کسی که مال گرد آورد و در راه حق هزینه نکند؛

11. درشت خوی سنگ دل بداخلاق و شکم پرور و ظالم بر مردم؛

12. غیرمسلمان و مشرک؛

13. کسی که به اندازۀ یک دانۀ خردل، در دل تکبر داشته باشد؛

14. کسی که مدام شراب بخورد و غالباً مست باشد؛

15. کسی که به ناروا مال مسلمانی را با قسم دروغ تصاحب کند؛ گرچه مسواکی از چوب اراک باشد؛

16. سخن چین؛

17. کسی که به دروغ، دیگری را پدر خویش معرفی کند؛

ص:53

18. کسی که در اعمالش اهل ریاکاری باشد؛

19. کسی که گوشت بدن او از حرام بروید و از غذای حرام تغذیه کند؛

20. پیشوا و حاکمی که به مردم خیانت کند و فریب کار باشد؛

21. کسی که به ناحق کسی از اقلیت های دینی را بکشد؛

22. کسی که به ناروا از مردم مالیات بستاند؛

23. کسی که با غلامان و کنیزان (و زیردستانش) بدرفتاری کند؛

24. منافقانی که دربارۀ خلافت علی کارشکنی کنند؛

25. کسانی که به ناروا مردم را شلاق بزنند؛

26. زنی که با نوع لباس خویش، سبب فساد جامعه شود؛

27. کسی که همجنس بازی کند؛

28. از امام صادق نقل شده است: «خداوند سوگند یاد کرده است که سه گروه را در

ص:54

بهشت خویش جای ندهد: اول، کسی که سخن خدا را رد کند؛ دوم، کسی که سخن پیشوای عادل را نپذیرد؛ سوم، کسی که حق مرد مؤمنی را بی جهت حبس کند و نپردازد.»(1)

6.باغ های بهشتی در دنیا

بعضی اماکن در فرهنگ اسلامی به عنوان باغ های بهشتی شناخته می شود. این مکان ها به دلیل فضای عبادی و معنوی و نقششان در جذب انسان ها به سوی بهشت الهی و آمرزش گناهان و فراهم شدن زمینۀ ورود به بهشت در این جایگاه ها، باغ بهشت نام گرفته است. نویسندۀ کتاب بهشت و جهنم از نگاه قرآن و حدیث، بعضی از این باغ ها را چنین برشمرده است:(2)

1. مجالس عارفان ربانی باغ بهشتی است

ص:55


1- . میزان الحکمه، ج1، ص430، ح2592.
2- . بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج1، ص454تا467.

2. حلقه های دعا و ذکر و نیایش باغ بهشتی است؛

3. مساجد، باغ و بوستان بهشتی است؛

4. بین منبر و خانه های رسول خدا… باغی از باغ های بهشتی است؛

5. پایه های منبر رسول خدا… در بهشت استوار شده است؛

6. جایگاه قبر امام حسین روضه ای از باغ های بهشتی است؛

7. مسجد کوفه باغی از باغ های بهشت است؛

8. تلاوت سوره هایی که «حا میم» دارد، ورود به باغ های بهشتی است؛

9. بیماری برای مؤمن، ورود به باغی از باغ های بهشت است؛

10. دیدار برادران ایمانی، قدم نهادن در باغ های بهشت است.

ص:56

برای مطالعۀ بیشتر

1. آموزش کلام اسلامی، ج2، قم: طه.

2. معاد در قرآن، عبدالله، جوادی آملی، ج5 ، قم: اسراء.

3. عقائد استدلالی، علی، ربانی گلپایگانی، ج2، قم: نصایح.

4. بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، محمد، محمدی ری شهری، قم: دارالحدیث.

5. معارف قرآن، محمدتقی، مصباح یزدی، ج3، قم: مؤسسۀ امام خمینیŠ.

6. معاد، مرتضی، مطهری، قم: صدرا.

7. پیام قرآن، ناصر، مکارم شیرازی، ج6، ص227.

ص:57

تصویر

ص:58

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109