رهنما 56 (دوران طلایی عقد)

مشخصات کتاب

سرشناسه : بلوریان، علی اصغر، 1337 -

عنوان و نام پدیدآور : ویژگی های دوران عقد و نامزدی/ نویسنده علی اصغر بلوریان؛ به سفارش آستان قدس رضوی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی.

مشخصات نشر : مشهد: انتشارات قدس رضوی،1391.

مشخصات ظاهری : 60ص.؛11×17س م.

فروست : رهنما؛56.

شابک : 978-600-6543-56-7

وضعیت فهرست نویسی : فیپا

یادداشت : کتابنامه .

موضوع : نامزدی

موضوع : زناشویی -- ارتباط

شناسه افزوده : آستان قدس رضوی. معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

شناسه افزوده : موسسه انتشاراتی قدس رضوی

رده بندی کنگره : HQ801/ب844و9 1391

رده بندی دیویی : 306/73

شماره کتابشناسی ملی : 2828972

ویژگی های دوران عقد و نامزدی

ص:1

اشاره

تصویر

ص:2

تصویر

ص:3

تصویر

ص:4

پرسش ها

دوران طلایی عقد

نوشتار پیشِ رو دغدغه های شما را در جریان بررسی پرسش های زیر پاسخ می گوید:

؟ جایگاه دورۀ عقد و نامزدی در زندگی زناشویی چیست؟

؟ دورۀ عقد و نامزدی چه فوایدی دارد؟

؟ چه مدت زمانی برای طول دورۀ عقد و نامزدی مناسب است؟

؟ آسیب ها و مسائل و مشکلات دوران عقد و نامزدی را تحلیل کنید.

؟ قبل از شروع دورۀ نامزدی چه توافقاتی باید بین خانواده ها صورت پذیرد؟

؟ بیست ویک وظیفۀ دختر و پسر را در دورۀ نامزدی، برشمارید.

ص:5

تصویر

ص:6

1.جایگاه دورۀ عقد

تصویر

ص:7

1. جایگاه دورۀ عقد و نامزدی در زندگی زناشویی چیست؟

مرحلۀ آغازین ازدواج، دوران تأثیرگذار و سرنوشت سازِ عقد و نامزدی است. این دوران چه بسا شیرین ترین و به یادماندنی ترین و حساس ترین روزهای تمام عمر مشترکِ هر زوجی است؛ ازاین رو، اگر آنان این دوران را ماهرانه و باظرافت بگذرانند و به وظایف ویژۀ آن عمل کنند، می توانند در بالندگی و پُرباری و استحکام دوران های بعدی زندگیِ زناشویی تأثیری عمیقی برجای گذارند.

امید است که خوانندگان گرامی و همۀ پیروان عزیزِ امام خوبان، حضرت علی بن موسی الرضا†، پیوسته مشمول عنایات ویژۀ ایشان باشند و یادداشت حاضر موجبات استحکام و شادی زندگی آنان را بیش ازپیش فراهم آورد.

سخن عامیانه ای بین مردم رواج دارد: «یک روزِ دوران نامزدی، بهتر از یک سال دوران بعد از عروسی است.» این سخن، هرچند مبالغه آمیز است، حقیقت مهمی را بیان می کند: واقعاً

ص:8

دوران نامزدی ازجهاتی مهم تر و شیرین تر و پُربارتر و لذت بخش تر و سازنده تر از دوران پس از عروسی است و می توان در این دوران، پایه های زندگی آینده را بنا نهاد. به عبارتی دیگر، دختر و پسری که دورۀ نامزدی خود را با خاطرات زیبا و دل انگیزی سپری می کنند، برای زندگی زناشویی خویش سرمایه گذاری عاطفیِ پُرسودی کرده اند.

ازآن سو، چنانچه ندانم کاری ها و درگیری ها و بحث وجدل ها، دورۀ نامزدیِ آنان را به نابودی بکشاند، حیات معنوی آنان را ویروس های آسیب زایی، نظیر بدبینی و بی اعتمادی و احساس بی کفایتی، آلوده کرده و نهایتاً مدیریت زندگی را برای هر دو نفر و نیز وابستگان

آنان، دشوار می کند. تحقیقات جدید نشان می دهد که نتیجۀ درازمدت زندگی مشترک بین بزرگ سالان را می توان براساس این پیش بینی کرد که آنان در دو سالِ اول زناشویی خود، تا چه حد خوب عمل کرده و رابطۀ آنان تا چه حد دستخوش تغییر شده است.

ص:9

دوران نامزدی فاصلۀ زمانیِ بین عقد دائم و عروسی است. البته اگر طرفین برای عقد دائم آمادگی و شناخت کافی را ندارند و می خواهند در فرصتی خاص عقد کنند، با هماهنگی والدین دو طرف، عقد موقت می خوانند و دورۀ نامزدی خود را آغاز می کنند.

ص:10

2.فواید دورۀ عقد

تصویر

ص:11

2. دورۀ عقد و نامزدی چه فوایدی دارد؟

1. شناخت بهتر و عمیق ترِ خود و دیگری، با درک سلیقه ها و علایق و عادات طرف مقابل و همچنین، شناخت فرهنگ و نگرش های خانوادۀ طرف دیگر و درنتیجه، آمادگی برای ورود به زندگی مشترک با تفاهم بیشتر؛

2. داشتن فرصت تجدیدنظر و حتی جدایی، درصورت نبود فهم متقابل و بروز مشکلات تحمل ناپذیر، برای هرکدام از زوجین؛

3. قطع تدریجی وابستگیِ عاطفی دختر و پسر از خانوادۀ اصلی و آسان شدن فرایند استقلال آنان از والدین؛

4. یادگیری مهارت های زندگی ازطریق کارورزی دختر و پسر به وسیلۀ بزرگ ترها و مشاوران خانواده، تاهنگام عروسی. این مهارت ها متعدد و رنگارنگ اند: مهارت تفکر منطقی و نقاد و خلاق، مهارت موفقیت، مهارت کنترل خشم و هیجانات، مهارت تصمیم گیری و حلّ

ص:12

مسئله و به خصوص حلّ اختلاف، مهارت مدیریت زمان، مهارت ارتباط مؤثر و همدلی، مهارت مدیریت خانه و آیین همسرداری؛

5. آمادگی تدریجی برای پذیرش بار مسئولیت خانواده و خارج شدن دختر و پسر از حال وهوای زندگی مجردی؛

6. آماده شدن والدین دختر برای تهیۀ جهیزیه و همچنین خانوادۀ پسر برای برگزاری مراسم های پیشِ رو؛

8. عمیق ترشدن عشق و ایجاد محبت و اُلفت بیشترِ دختر و پسر با همدیگر؛

9. آشنایی خانواده ها با رسوم و سنن یکدیگر و شناخت تفاوت های فکری و فرهنگی و راه مدیریت آن ها؛

10. تصمیم گیری و برنامه ریزی مشترک دختر و پسر برای آیندۀ بهتر.

ص:13

تصویر

ص:14

3.مدت زمان دورۀ عقد و نامزدی

تصویر

ص:15

3. چه مدت زمانی برای طول دورۀ عقد و نامزدی مناسب است؟

یکی از مهم ترین عواملی که در چگونگی گذران دوران پس از ازدواج اثر می گذارد، دوران آشناییِ پیش از ازدواج است. در خانواده های ایرانی، این تجربه، به شکل دوران نامزدی اتفاق می افتد. پس از برگزاری مراسم اولیه و گرفتن تصمیم نهایی، طرفین با عقد شرعی مَحرم یکدیگر می شوند؛ اما تا زمانی که موقعیت مناسب طرفین ازنظر مادی برای عروسی و رفتنِ زیر یک سقف فراهم شود و خانواده ها نیز آمادگی لازم را برای برگزاری مراسم ها و سایر مقدمات زندگی فرزندانشان پیدا کنند، معمولاً مدت زمانی صرف می شود. این زمان، بسته به عواملی مختلف، کوتاه یا بلند است و از چند ماه تا چند سال ممکن است به طول انجامد. نکته اینجاست که مدت زمانِ بیش از یک سال، عموماً برای خانواده ها و خودِ همسران ناخوشایند است و می تواند زمینه ساز بروز ناهنجاری های بعدی باشد.

تردیدی نیست که وجود چنین دوره ای پیش از زندگی مشترک با همۀ تأثیرات مثبتی

ص:16

که می تواند داشته باشد، ضروری است؛ اما آنچه باید به آن توجه کرد، کیفیت سپری شدن این دوران و اوضاع واحوال همسران در آن است. زوج های جوان معمولاً در این دوران فشارهای خاصی تحمل می کنند که اگر به نحوی کنترل و مدیریت نشود، ممکن است انرژی مثبت و توان آنان را برای شروع زندگی مشترک، از میان ببرد. زمان مناسب برای دورۀ عقد و نامزدی دست کم شش ماه و «با صلاح دید مشاور خانواده» حداکثر دو سال است. اگر دلایلی برای کوتاه تر یا طولانی ترشدنِ این دوره وجود داشته باشد به شرطی پذیرفته است که مشاور خانواده با آن موافقت کرده و برنامه ای برای آینده ارائه کند.

ص:17

تصویر

ص:18

4.دوران عقد؛ آسیب ها و مشکلات

1. ازدواج تک بُعدی

تصویر

ص:19

4. آسیب ها و مسائل و مشکلات دوران عقد و نامزدی را تحلیل کنید.

1. ازدواج تک بُعدی: بدین معنی که پسر و دختر در هنگام انتخاب همسفر زندگی خویش، تنها «یک» ویژگی را درنظر بگیرند؛ مانند زیبایی، ثروت، دین داری، خانواده دار بودن، نجیب و پاک بودن، متفکر و خلاق بودن، قوم وخویش بودن، همکار بودن، همدرد بودن و... و فکر کنند دیگر، مسئله ای به وجود نخواهد آمد. متأسفانه، در جامعۀ ما در بیشترِ مواقع، دختران و پسران بدون مطالعه و آگاهی کافی، با تصمیمی از سرِ احساس و ذوق و منهای دقت در ابعاد گوناگون اخلاقی، ارزشی، بدنی، جسمی، رشد عقلی، عاطفی، اجتماعی، شخصیتی و خانوادگی، با یکدیگر ازدواج می کنند و پس از ازدواج، نیز به دلیل آگاه نبودن، به این مشکلات دامن می زنند. این درحالی است که جوانانِ در آستانۀ ازدواج، با بهره گیری از ارتباط معنوی با خداوند منّان و نیز با استفاده از خدمات مشاورۀ ازدواج، می توانند با گام های راسخ تر و آرامش و اطمینان بیشتری در راه پُرپیچ وخم زندگی و تشکیل خانواده گام نهند و درنهایت در این امرِ مهم، موفق باشند.

ص:20

2. سطحی نگری و ساده برخورد کردن با مسائل ازدوج

ازدواج از دیدگاهی مرحله ای در تکامل زندگی فرزند آدمی است و به نوعی، آغازی دیگر محسوب می شود. برای واردشدن به این مرحله باید آمادگی کافی داشت و نیز حساب شده عمل کرد. غرق شدن در احساس های عاشقانه در دورانِ قبل از ازدواج شاید باعث کم رنگ شدن برخی مسائل اساسی و بی اعتنایی به آن ها شود که این سهل انگاری، در دوران بعد از ازدواج بسیار لمس می شود.

برپایۀ عشق آنی و سطحی نباید وارد زندگی مشترک شد؛ چراکه عشق شاید لازم باشد، اما کافی نیست. ساده ترین مسائلِ زندگی مشترک اگر نادیده گرفته شود، به مشکلات بزرگی تبدیل می شوند. پُرواضح است که هیچ زوجی مایل به طلاق و جدایی نیست؛ اما شناخت ناصحیح از مسائلِ بعد از ازدواج و سطحی نگری به زندگی و کوچک شمردن مشکلات باعث شده است تا آمار طلاق به خط قرمز برسد. پس، سطح معیارهای خویش را باید قبل از ازدواج تقویت کرد، ظاهربینی را کنار گذاشت و از مشکلات به آسانی عبور نکرد و هیچ چیز را به بعد

ص:21

از ازدواج موکول نکرد؛ زیرا ما انسانیم: یک بار به دنیا آمده ایم و یک بار حقّ زندگی در آن داریم.

3. نشناختن خود پیش از اقدام به شناخت دیگری

بسیاری از دختران و پسران ویژگی های مثبت و منفیِ خود را نمی شناسند؛ مثلاً دختر یا پسری ممکن است فکر کند که بهانه گیر نیست؛ درحالی که در خانوادۀ پدری خویش، ازاین نظر استاد شده و به آن عادت کرده است. پیشنهاد می کنیم برای شناخت همسفر خویش، ابتدا خویشتن را بشناسید. روان شناسان به آن، شناخت خودِ واقعی می گویند. بعد از آن، پنجاه ویژگی مثبت و پنجاه ویژگیِ منفی همسر خویش را بنویسید و صحت وثُقم آن را با مشاور خانواده درمیان بگذارید.

4. نشناختن اختلاف های اثرگذار

برخی فکر می کنند به صِرف اینکه در چند مورد، دیدگاه های یکسانی دارند، کُفوِِ هم هستند؛ درحالی که کُفو بودن را از نداشتنِ اختلافات عادتی و رفتاری و عقلی و خانوادگی و فرهنگی باید نتیجه گرفت؛ مثلاً باید بررسی کرد که زمان خواب و بیداری آنان با هم چه تفاوت هایی دارد.

ص:22

5. توجه بیش ازحد به نیازهای جنسی و...

این افراط ها، زوج های جوان را در ابتدا مشغول مسائل جنسی و تفریح و دیدوبازدید ها و تصمیم های آنی می کند و از نیازهای انسانی و معنوی و درازمدت خویش غافل می سازد.

6. آشنانبودن با اصول رفتاری خانوادۀ طرف مقابل

فرض کنید افراد خانواده ای در هنگام گفت وگوی صمیمی با هم نیز از کلمۀ «شما» استفاده می کنند؛ ولی افراد خانوادۀ طرف مقابل، از «تو». دو طرف باید از این مسئله آگاه باشند و در خطاب های خود، آن را رعایت کنند؛ وگرنه افراد خانوادۀ اول ممکن است شنیدنِ کلمۀ «تو» را توهین محسوب کنند و دلخور و رنجیده خاطر شوند.

7. ادامۀ منِش کودکانه

دوشیزه ای می گفت: «من و نامزدم به شدت به همدیگر علاقه مندیم؛ اما چندی است که او به من بی اعتنا شده است و توجهی نمی کند. نمی دانم چه کنم؟» پس از بررسی معلوم شد که او زندگی را با خاله بازی اشتباه گرفته است! زیرا روزی سیصد پیامک برای نامزدش می فرستد و اگر نامزد وی وقت نکرده باشد که پاسخ مناسب و درعین حال غیرتکراری

ص:23

به پیامک های وی بدهد، انگار که دنیا به آخر رسیده است!

8. کوچک شمردن مشکلات

بسیاری از دختر ها و پسر ها اعتقاد دارند که مسائل و مشکلاتی که برایشان به وجود می آید، کوچک و پیش پاافتاده است. برای مثال، مشکل زوجین در صحبت کردنِ مؤثر و به توافق رسیدن را درنظر بگیرید. هر دو نفر شیوۀ صحبت کردنِ محبت آمیز و کارساز را در خانۀ پدری خود تمرین نکرده اند تا بتوانند به صورت صمیمانه، با نامزد خویش گفت وگو کنند. آنان دائم با هم بحث و بگومگو دارند و موجبات ناراحتی یکدیگر را فراهم می کنند. آیا این مشکل کوچکی است؟ از این قبیل مسائلِ به ظاهر کم اهمیت و درواقع بسیار مهم، بسیار وجود دارد.

9. مجهزنبودن به مهارت های زندگی

بسیاری از مردم می گویند: «چون فلانی بچه است، نمی تواند خشم خود را کنترل کند. بعد که ازدواج کند، بهتر خواهد شد.» باید به کسانی که چنین اعتقادی دارند، عرض کرد که همین فکر کودکانه و ساده لوحانه، بسیاری از مشکلات و بدبختی های

ص:24

جوانان را فراهم ساخته است؛ زیرا کسی که درحال حاضر کودکانه زندگی می کند، حقّ درگیر کردن فرد سالم و آماده ای را به رفتارهای خام خود ندارد. لابد حرف بعدیِ این افراد چنین خواهد بود: «عروسی کنند، خوب می شوند» و بعد نیز خواهند گفت: «بچه دار شوند، بهتر می شوند» و در پایان: «زندگی را به خاطر بچه ها باید تحمل کرد.» این چنین افکار مخرّب و سرنوشت سوز است که موجب گمراهی فرزندان می شود و زندگی آنان را تباه می کند. والدین محترم می بایست مطمئن باشند که فرزندانشان مهارت های زندگی را آموخته اند و بعد، برای ازدواج آنان اقدام کنند.

10. ناآشنایی با مهارت مدیریت زندگی و همسرداری

زندگی زناشویی، در نوع خود، رابطه ای منحصربه فرد است که درعین روزمرگی، استانداردها و ضوابط و تسهیل کننده هایی خاص دارد. برای موفقیت و استحکام آن، نیاز است که زوجین این تنظیم کننده ها را بشناسند و به کار برند. مسلّماً، ارزش آن را دارد که جوانان با مهارت های همسرداری و مدیریت خانه و خانواده آشنا شوند. بدین منظور، در بخش وظایف دختر و پسر در دورۀ نامزدی، به فهرستی از آن اشاره خواهیم کرد.

ص:25

11. زفاف زودهنگام و عجله در برقراری ارتباط جنسی کامل

دلایل متعددی ازجمله حسّ کنجکاویِ پسران باعث می شود که آنان تمایل زیادی به رابطۀ جنسیِ کامل و تمام از خود نشان دهند و شریک زندگی خود را با استفاده از شیوه های گوناگون، وادار به همراهی در زفاف کنند. دقت کنید که دختران در خانۀ پدریِ خویش نمی توانند نقش همسری را در ارضای نیازهای زناشویی، مانند نیازهای جنسی و غیرجنسی، به ویژه نیازهای معنوی و عاطفی، به صورت تمام و کمال ایفا کنند. به همین دلیل، زفافِ زودهنگام انگیزۀ ورود به مرحلۀ ازدواج و طراوت زندگی زیر یک سقف را در پسران می کاهد؛ به ویژه آنانی که مسئولیت پذیری کمتری دارند و رشد اخلاقی ضعیف تر.

12. دخالت های نابجای اولیا در زندگی عروس و داماد

برخی زوج های جوان، دوران عقد و نامزدی خود را بدترین دوران می دانند؛ زیرا بیشترین فشارهای عمرشان را در این دوران تحمل کرده اند. سرچشمۀ بسیاری از مسائل و مشکلات دوران عقد، مداخله های لحظه به لحظۀ خانواده های دوطرف است که احساس آرامش و امنیت زوج های جوان را بر اثر ندانم کاری

ص:26

و مدیریت نامناسب خویش برهم می زنند. از یک طرف، خانوادۀ شوهر از دختر توقع دارند همسری کامل برای پسرشان باشد و از طرف دیگر، خانوادۀ دختر اینچنین نقشی را برای وی نمی پذیرند و اجازۀ فعالیت های مناسبِ آن را به او نمی دهند. این مسئله، یکی از مشکلات اصلی بسیاری از جوانان است. خانواده ها، به لحاظ فرهنگی، آمادگی لازم را برای ورود عضوی جدید به قلمرو خود پیدا نکرده اند و درنتیجه، جایگاه فرد جدید در خانواده هنوز معلوم نیست.

نقطۀ اصلیِ معضل مذکور، نگاه متفاوت خانواده های دختر و پسر است: معمولاً خانوادۀ دختر در پذیرش نقش جدید فرزندشان، بیشتر مشکل دارند. به لحاظ سنتی، خانوادۀ دختر محدودیت بیشتری برای او قائل اند و درک این برایشان دشوار است که موقعیت جدید دخترشان، مسائل تازه ای برایش ایجاد کرده است.

در خانوادۀ پسر، معمولاً برعکس است: پس از عقد، خانوادۀ پسر، عروسشان را با همان نگاهی می بینند که در خانوادۀ دختر پس از عروسی و شروع زندگی مشترک اتفاق می افتد.

ص:27

خانوادۀ پسر توقع دارند که عروسشان تمام و کمال وارد زندگی پسرشان شود.

نکتۀ دیگری که در مسائل مدیریتیِ ازدواج باید به آن پرداخت، تفاوت مدیریت خانواده هاست. مثالی می زنم: اولیای دختر شیوۀ استفاده از آزادی ها را به فرزندان خویش آموخته اند و دخترشان بی آنکه به حقوق دیگران خدشه ای وارد کند، به راحتی امور زندگی خود را مدیریت می کند؛ ولی در خانوادۀ پسر، چون بنا بر پدرسالاری و استبداد بوده و افراد خانواده، به ویژه اعضای مؤنث خانواده، طعم استقلال را تجربه نکرده اند، پسرِ این خانواده حقوقی برای خود قائل است که در خانوادۀ دختر، حقوق شخصیِ هر فرد قلمداد می شود و این، بسیاری از بگومگو های بین دختر و پسر را دامن می زند.

ناخوشایندترین قسمت ماجرا این است که والدینِ دو طرف، چگونگیِ مراسم ها و خریدها و رفت وآمدها را در ابتدا روشن نکرده باشند. آنان برای اجرای خواستۀ خویش، فشاری غیرمنطقی و مضاعف بر فرزندان خود تحمیل می کنند و درنتیجه، باعث می شوند اوقات تنهایی و فراغت

ص:28

دختر و پسر به ناشادی و ناراحتی و بگومگو بگذرد و این، سرآغازی است برای بسیاری از مشکلات خانوادگی زوج های جوان.

13. بی اعتناییِ دختر و پسر به دیدگاه ها و تجربه های خانواده ها

یادمان باشد که پدر و مادر تأثیرگذارترین افراد در شکل گیریِ ایده ها و علایق و نهایتاً رشد شخصیت فرزندانشان هستند و به دلایل گوناگون، نباید نادیده گرفته شوند. بی توجهی و آزردن آنان مساوی است با آزردن کسی که خیلی دوستش دارند؛ گویی که ممکن است خودِ فرد به پدر و مادرش بی اعتنایی کند، اما به طرف مقابلش اجازه نمی دهد که چنین عملی انجام دهد و اگر تلافی هم نکرده باشد، دلخور و افسرده خاطر خواهد شد و به تدریج کدورت هایی بین دختر و پسر شکل می گیرد که می توانست به وجود نیاید.

14. تبعیض در احترام به خویشاوندان همسر

این امر موجب اختلاف و ناراحتی طرفین می شود. گویی، دختر یا پسر یا هر دو، متوجه نشده اند که با طرف نیز خانواده ای دارد که

ص:29

شایستۀ احترامی تمام عیار است. نباید بگویند مسائل و خواسته های دیگران به آنان ربطی ندارد و باید بدانند که توقع اجتماع از آنان چیست.

15. بی نظمی و مسئولیت ناپذیری

یکی از عواملی که رابطۀ مقدس زوج های جوان را تهدید می کند، رفت وآمد کم و نامناسبِ پسر به خانۀ دختر است. خانمی که ساعت های متوالی را به یاد نامزدش به سر برده است، دوست دارد هر روز، تماس دوستانه ای با نامزدش داشته باشد و زمانی که می بیند نامزدش وقت خود را با دوستان مجرّد خویش به خوش گذرانی می گذراند، ناراحت می شود. دراین صورت، به زودی، روابط عاطفی آنان مخدوش می شود.

همچنین، زنان و مردانی هستند که از موانع و مشکلات فراری اند و به جای اینکه به استقبال مشکلات زندگی بشتابند و در رفع آن کوشا باشند، فرار را بر قرار ترجیح می دهند. طبیعی است، افرادی که حاضر نیستند به جنگ موانع و مسائل زندگی بروند و همواره میدان مبارزه را تَرک می گویند، در زندگی زناشویی هم برای همسر خود همراه و

ص:30

تکیه گاه مناسبی نخواهند بود.

16. کارِ بیش ازحد

درنظر بگیرید که مردی همیشه سرش شلوغ است و مدام، مسائل کاری، برگه های امتحانیِ بچه ها و کارهای بیرون را به خانه می آورد. به نظر می رسد که او مدت طولانی را صَرف فعالیت های شغلی خویش می کند و هرگز موفق نمی شود با نامزدش سرِ یک سفره بنشیند. او واقعاً مثل آدم آهنی مشغول کار و کار و کار است. درحقیقت، این امر نشانه ای از این مسئله است که وی نمی داند چگونه باید زندگی کند. این گروه افراد فکر می کنند که در اولویت اول، باید به مسائل شغلیِ خود برسند و فقط وقتی هیچ کاری نداشتند، یاد خانواده و دیگران و قرارهایی که با دیگران دارند، بیفتند. اینان همیشه خسته به نظر می آیند؛ زیرا به خودشان نیز نمی پردازند. اینان از زندگی فقط کار کردن و پول درآوردن را فهمیده اند. در یک کلام، این جور افراد، نمی توانند همسران خوبی باشند.

ص:31

تصویر

ص:32

17. مسائل و مشکلات اقتصادی

این درست است که برای داشتن زندگی آرام، حداقل هایی لازم است؛ اما یادمان باشد که زوج های جوانی که خودشان را بیش ازپیش غرق در مسائل مادی کرده اند، به بیشترین احتمال، بعداً ورشکسته هایی بزرگی می شوند. معنی ندارد که جوان در اوان زندگی، خود را آن چنان غرق در مسائل مادی کند که نتواند لحظه ای آرام و قرار داشته باشد. البته، دخترها نیز نمی باست با توقعات بیش ازحدّ خود، ایجاد فشارهای غیرمنطقی بر پسران را روا دارند.

18. تطابق نداشتن گفتار و کردار هریک از زوجین

جوانی نقل می کرد که نامزدش حرف هایی از قول او به والدین و بزرگ تر های خویش گفته است که به هیچ وجه وجود خارجی نداشته و ندارد. این گونه حل کردن مسائل زندگی باعث می شود که اساس خانواده که برمبنای صداقت پایه ریزی می شود، آسیب ببیند و زن و شوهر احساس خود را به همدیگر، از دست بدهند.

ص:33

همه باید بدانیم «هریک از زن و شوهر ها، طرز تلقی خود را می پروراند و مسئول رفتار خود است.»(1)

19. افکار غیرمنطقی

برخی تصورات غلط در بدو آشنایی و شکل گیریِ رابطۀ زناشویی، می تواند منجر به شکست و ناکامی شود؛ ازجملۀ آن ها می توان به امور زیر اشاره کرد: 1. شما تصور می کنید تنها به صِرف آنکه شریک خود را دوست دارید، می توانید وی را به دلخواهِ خودتان تغییر دهید؛ 2. شما تصور می کنید خواسته و امیال شما همان خواسته و امیال شریک جدیدتان است؛ 3. شما تصور می کنید عشق و رابطۀ بین شما جاودانه است: مادامی که عاشق شریک زندگی خود باشم و انرژی، پول و وقت خود را برای وی صرف کنم، او نیز همیشه در کنار من خواهد ماند؛ 4. شما تصور می کنید شریک زندگی تان همواره باید در دسترس و

ص:34


1- . شراد میلر و دیگران، آموزش مهارت های ارتباط زناشویی: حرف زدن و گوش دادن به همدیگر، ترجمۀ فرشاد بهاری تهران: رشد، 1385، چ2، ص17.

فریادرسِ شما باشد؛ حتی اگر شما در بدترین وضعیت زندگی باشید؛ زیرا فداکاری های بسیاری در حق وی روا داشته اید؛ 5. شما تصور می کنید شریک زندگی شما مسئول شادی، خوشبختی و آرامشِ زندگی شماست.

تمام تصورات بالا اشتباه است و باید از آن ها حذر کرد. برای موفقیت آمیزشدن رابطۀ جدیدتان، به نکات زیر دقت کنید:

شما قادر به تغییردادن فرد دیگری نیستید. شما تنها و تنها قادرید خودتان را تغییر دهید و تعیین کنید که چگونه با تحولات پیرامون خود کنار بیایید. آیا شما می خواهید که شریک شما همان شخصیت و ماهیت اصیل خود را حفظ کند یا آنکه کسی باشد که خود، مایل به آن نیست؟ همچنین، باید بدانید که پدر و مادر وی نتوانسته اند او را آن چنان که می بایست، تغییر دهند؛ پس شما هم باید مطمئن باشید که نخواهید توانست چنین کنید. حتی به تغییرات آنی و کوتاه مدت نیز نباید دلخوش بود.

ص:35

زندگی مشترک یعنی برآورده ساختنِ دو جانبۀ نیازها. این پاسخ به نیازها مسئله ای حساس است. در مواقعی، شریک شما در موقعیت روحی نامساعدی قرار می گیرد و مایل نیست شما در کنار او باشید و نیازمندِ تنهابودن است. این واقعیت را بپذیرید.

عشق، تبادل انرژی میان دو انسان است. به طورطبیعی همۀ ما به سمت فردی گرایش می یابیم که ارتعاشات بیشتری از انرژی به ما ساطع می کند؛ بنابراین افرادی که غُرغُرو، بدخُلق، دمدمی مزاج، پرخاشگر، کینه توز و خودخواه اند، طبعاً ما را جذب خود نمی کنند. برعکس فردی که بشّاش، سرِحال، شاداب و برخوردار از اعتمادبه نفس و خودباوریِ بالا و سالمی است، ما را مجذوب خود خواهد ساخت.

شادی و خوشبختی حالتی ذهنی است که شما مختار به انتخابِ آنید. تمام شادی ها و رنج ها و اندوه ها را خودِ شما خلق می کنید و از خارج شما یا از ناحیۀ دیگران سرچشمه نمی گیرد. بنابراین، شریک زندگی خود را مسئول خوشبخت ساختن خودتان ندانید. شما نباید

ص:36

برای برآورده سازی نیازهای احساسی خود، به شریکتان وابسته باشید. تنها این شمایید که مسئول احساسات خود و خَلق لحظات مثبت و شیرین در زندگی خود هستید.

منتظر شریک ایده آلِ زندگی برای آغاز رابطه نباشید. همچنین، از شریک خود انتظارِ کامل بودن نداشته باشید. ممکن است روزی شریک شما دست به عملی زده یا حرفی بزند که سبب رنجش، خشم و ناامیدی شما شود؛ اما بدانید که هیچ کس کامل نیست، حتی شما. بنابراین، منصفانه است که جایزالخطا بودن انسان ها را بپذیرید و همان گونه که به خودتان حق اشتباه کردن می دهید، به همسر خویش نیز حق اشتباه بدهید.(1)

20. تفاوت ها و مشکلات اخلاقی و ارزشی و مذهبی

بین دختر و پسر و خانواده های آنان، معمولاً اختلاف سلیقۀ ارزشی و مذهبی وجود دارد؛ اما بهدلیل فضای معنویِ حاکم بر

ص:37


1- 1. ندای مشاور.

جلسه های خواستگاری که هر فردی را تحت تأثیر خویش قرار می دهد، ماهیت مذهبی افراد در گرماگرم خواستگاری و مراسم عقد روشن نشده و تفاوت ها و اختلافات ارزشی و مذهبی و اخلاقیِ افراد به خوبی آشکار نمی شود. ازاین روست که بعد از شروع دورۀ نامزدی و پس از مدتی کوتاه که دختر و پسر به حالت تعادل و ثبات خود نزدیک شدند، درگیری های عقیدتی و اخلاقی شان اوج می گیرد و موجبات نومیدی آنان را فراهم می کند.

21. غیرتی بودن بیش ازحدّ مرد و حسادت شدیدِ زن

صمیمانه باید به عرض برسانم که این حالات افراطی بیش از آنکه نشانۀ دین داری و مذهبی بودن افراد باشد، دلیلی بر مشکلات شخصیتی و خلق و خویی آنان است.

22. استفاده از دروغ و تظاهر

کسانی که به دروغ متوسل می شوند، باید بدانند که دروغ گفتن و تظاهر کردن بی فایده است؛ زیرا طرف مقابل به راحتی آن را احساس می کند. صداقت و بهتر بگویم، دروغ نگفتن، اولین و مهم ترین اصل برای شروع زندگی مشترک سالم

ص:38

و موفق است. حتی اگر صداقت باعث قطع پیوند زوجین در همان دوران نامزدی شود، نباید ترسید؛ زیرا مطمئناً رابطه ای که به صورت معیوب شروع شده باشد، دیر یا زود رشتۀ زندگی خانوادگی را پاره می کند.

23. اختلاف در نحوۀ گذران ِتفریح ها و دیدوبازدیدها

فرض کنید یکی از زوجین از پرسه زدن در خیابان و پارک لذت می برد؛ ولی فرد دیگر علاقه مند است در گوشه ای از محیطی تفریحی بنشیند و با طرف مقابل گفت وگو کند. یا اینکه فرض کنید یکی از آنان علاقۀ شدیدی به رفت وآمد بین دوستان و خانواده ها دارد؛ ولی دیگری، این عمل را برای خویش شکنجه می داند. به این اختلاف ها را باید احترام گذاشت و با مدیریت صحیح، آن ها را پاسخ داد.

24. افراط و تفریط در ارتباط

تحقیقات نشان می دهد زوج هایی که ازدواجشان با سعادتی همه جانبه و رومانتیک آغاز شده است، مستعدّ طلاق زودهنگام اند؛ زیرا ادامۀ چنین روند

ص:39

هیجانی شدیدی، بسیار مشکل است. ازدواج هایی که با عشق های سینمایی آغاز می شوند، آینده ای مشکوک دارند. خانمی با گریه و ناراحتی می گفت که چند روز پیش، نامزدم اعلام کرده است: «جدایی به نفع ما است؛ زیرا احساسی به تو در خود نمی بینم.» در بررسی های بعدی، متوجه شدیم که مزاحمت های روزافزون خانم باعث شده است که حوصلۀ پسر به تحلیل رود. خانم با ارسال روزانه حدود پانصد پیام کوتاه برای ابراز علاقه به نامزدش، او را خسته کرده بود.

25. عدم تعادل روحی

نشانه های عدم تعادل روحی بدین قرار است: 1. در سخنان فرد انسجام دیده نمی شود؛ 2. حرکات و سَکناتی غیرعادی از وی بروز می کند؛ 3. ظاهری غیرمتعارف دارد؛ 4. ادعاهای غیرواقعی از خود بروز می دهد؛ 5. مواردی خاص از تیک های صوتی بروز می دهد؛ 6. عملکرد نامطلوب تحصیلی و شغلیِ فرد، مشهود است.

ص:40

26. بیماری های خانوادگی

باید تحقیقات کامل را در بدو خواستگاری انجام داد. اگر کسی در ابتدا بررسی کافی و اطمینان بخشی صورت ندهد، نمی تواند دیگری را مسئول پنهان کاری بداند.

27. مسائل مربوط به خرید

مشخص نبودن نحوه و میزانِ ریالی خریدهای هر دو طرف برای همدیگر و همچنین زرنگ بازی های برخی افراد و سوءاستفادۀ آنان از رودروایسی هایی که ابتدا بین دو خانواده وجود دارد، موجب بسیاری از دلخوری ها و ناراحتی های بین دختر و پسر در آینده می شود و باید از آن پرهیز کرد.

28. مقایسه با دیگران

بسیاری از افراد عادت کرده اند که زندگی و روابط شخصی شان را با رابطه و زندگی دیگران مقایسه کنند و به دنبال این مقایسه، از طرف مقابل توقع های خاصی را انتظار داشته باشند یا انتقام ناکامی های قبلی شان را از نامزدشان بگیرند! ممکن است بعضی ازمقایسه ها براساس نیّت خیر و به قصد اِصلاح طرف مقابل انجام شود، اما بهتر است از روش های مناسب دیگری برای تغییر و اصلاح رفتار استفاده شود.

ص:41

29. طولانی شدن بی جهت دوران عقد و نامزدی

یکی از مسائلی که باعث می شود دوران عقد به ازدواج ختم نشود، طولانی شدن بیش ازحدّ آن است؛ به ویژه وقتی که زوجین مهارت های زندگی را چندان نیاموخته باشند و عوامل تشدیدکننده ای همچون مداخلات خانواده نیز در کار باشد. نگرانی، احساس بلاتکلیفی، تکدّر خاطرِ دختر و خانوادۀ او از وضعیت موجود و خدای ناکرده به هم خوردنِ نامزدی، از عوارض عقد طولانی است.

30. بی برنامه بودن دختر و پسر در امور زندگی

وقتی که جوانان اهداف مشخصی در زندگی نداشته باشند، به سرعت احساس پوچی و غیرمفید بودن به آنان دست می دهد.

31. ناآشنایی با روان شناسی زنان و مردان

با کمی خلاقیت و تمرکز و تیزهوشی می توانیم طوری رفتار کنیم که همیشه حرفی جدید برای گفتن به همدیگر داشته باشیم و از همدیگر خسته نشویم. مطالعه و آگاهی از آنچه در اطراف ما می گذرد، بررسی علایق و نیازهای طرف مقابل و... راهکارهایی است که زوج ها را همیشه برای هم دوست داشتنی

ص:42

و نو نگه می دارد. در یک کلام، اگر از همدیگر عقب بمانیم، زندگی مان نابود می شود؛ مثل ترازویی که همیشه یک کفۀ آن سنگین تر از دیگری است. زن و مرد باید پابه پای هم حرکت کنند تا همیشه همراهِ هم باشند. بایسته است که همسران محترم، علاوه بر استفاده از زیبایی های بدنی، از زیبایی های عقلی و زیبایی های خُلق وخویی و زیبایی های عاطفی و مهارت های اجتماعی نیز بهره ببرند.

32. افراط و ابهام در انتظارها

به طورمعمول مشخص کردن انتظارها در روابط همسران، باعث معیّن شدن وظایف و حدودِ روابط دوستانۀ آنان می شود. در خانواده هایی که انتظارهای متقابل زن و شوهر مشخص نشده است، ارتباط آنان آسیب پذیر می شود و زوجین نمی دانند دربرابرِ همدیگر دقیقاً چه وظایفی به عهده دارند.

وقتی وارد خانه می شوید، انتظار دارید با شما چگونه برخورد شود؟ آیا تا به حال به همسرتان گفته اید که چه انتظارهایی از او دارید؟ تفاوت و تعارض در انتظارات موجب می شود فضایی

ص:43

نامساعد و کینه توزانه به وجود آید. گاهی اوقات، داشتن توقعات بیش ازحد از همسر سلامت خانواده را در معرض تهدید قرار می دهد؛ مثلاً اینکه او باید همچون فرشته باشد یا معلومات بسیاری داشته باشد یا در نظم زندگی سرآمدِ دیگران به حساب آید.

ص:44

5.توافقات لازم قبل از شروع نامزدی

1. آداب رفت وآمد

تصویر

ص:45

تصویر

ص:46

5. قبل از شروع دورۀ نامزدی چه توافقاتی باید بین خانواده ها صورت پذیرد؟

1. آداب رفت وآمد: به غیر از مسائل استثنایی و نادر، تمام رفت وآمدها باید با هماهنگیِ مستقیمِ مادر عروس انجام شود. درعین حال، ماندنِ شب هنگامِ داماد در خانۀ عروس، مناسب نیست؛ مگر اینکه معذوریت هایی برای داماد پیش آمده باشد؛ مثل اینکه از راه دور آمده باشد یا اینکه قبل از عقد، والدین عروس با یک شب ماندنِ وی در هفته، توافق کرده باشند. درضمن، حضور داماد باید کمترین مزاحمت را برای خانوادۀ عروس به همراه داشته باشد. عروسِ سرخانه بودن نیز عواقب نومیدکننده ای، ازجمله دلزدگی برای دختران، در پی دارد که توصیه می کنیم، شدیداً از آن پرهیز شود.

2. آداب تفریح و بیرون رفتن ها

اولاً، لازم است که خانواده ها در هنگام خواستگاری، شیوۀ رفت وآمدها را با هم توافق کرده و میزان و کیفیت تفریح ها و مسافرت ها را روشن کنند. ثانیاً، بهتر است در هر هفته، حداکثر دو بار، تفریح داشته باشند؛ ثالثاً، داماد با مادردختر هماهنگ باشد و به این صورت نباشد که بگوید: «من هرجا که دوست دارم می خواهم با خانمم بروم و

ص:47

به کسی ارتباطی ندارد.» رابعاً، دختران عزیز بدانند که پسران در دوران عقد و نامزدی، شوهرِ آنان نیستند؛ بلکه آنان با هم نامزد و مَحرم اند و پای خود را بیشتر از آن، نباید از گلیم خویش دراز نکنند. اگر الان شوهرشان است، بعد از عروسی چه نامی بر وی می گذارند؟ بسیاری از مشکلات موجود بین دختر و پسر، در دورۀ عقد، ناشی از همین مسئله است: اینکه پسر فکر می کند شوهر دختر است و بر این مبنا، مطالباتی زناشویی از نامزد خویش دارد که درحال حاضر، در توان دختر نیست. ضمناً خانوادۀ عروس باید از زمان حضور دامادشان مطلع باشند تا برای استقبال و پذیرایی، آمادگی های لازم را داشته باشند و آقای داماد با ناهماهنگیِ برنامه ها و احیاناً نامناسب بودن اوضاعِ ظاهری عروس خانم روبه رو نشود. هماهنگیِ تلفنی از قبل، ساده ترین کاری است که می توان انجام داد.

3. آداب رفت وآمد عروس به خانۀ داماد

دختران عزیز نباید شب ها در خانۀ داماد بخوابند. آنان حداکثر یک بار در هر هفته باید به خانۀ داماد رفته یا اینکه با آنان به دیدوبازدید بروند.

ص:48

شایان ذکر است که خانواده ها اگر ماهی یک بار دورِ هم جمع شوند و باهم باشند، خوب است. دوباره متذکر می شویم که عروس سرخانه بودن در دوران عقد و نامزدی باعث دلزدگی داماد و به وجودآمدن اختلافات متعدد می شود.

4. خرید و آداب آن

قبل از عقد باید تمامی مراسم ها و خریدها و آوردوبُردها را به صورت ریز و اجرایی، یادداشت کرد. طبیعی است که هیچ کدام از طرفین نمی توانند برنامه های نوشته شده را عوض کنند؛ مگر آنکه یک طرف بخواهد لطفی به دیگری و خودش بکند و البته هیچ کس در انجام لطف، مجبور نیست.

5. مشخص کردن یک نفر معتمد و تا حدودی صاحب اختیار، به عنوان میانجی

برای داوری و نزدیک کردن آراء خانواده ها به یکدیگر و احیاناً وصل کردن خانواده ها و افراد با همدیگر، وجود فردی که پذیرفتۀ دو خانواده باشد و حرفش فصل الخطاب بوده باشد، ضروری است. ویژگی های این شخص عبارت است از: 1. خوش صحبت و خوش برخورد باشد؛ 2. از رسوم خانواده ها مطلع

ص:49

باشد؛ 3. قاطع و باثبات بوده باشد؛ 4. قدرت استدلال داشته باشد؛ 5. موردقبول و احترام دو خانواده باشد؛ 6. بتواند در مواقع ضروری برای اطلاع از اتفاقات و رسیدگی به آن ها وقت کافی بگذارد. اگر دو خانواده نتوانستند چنین کسی را بیابند، می توانند از یک مشاور خانواده که معمولاً به وی مراجعه می کنند، بهره ببرند.

6. تعیین مدیر برنامه ها

ممکن است در خانواده ای، پدر و در خانوادۀ دیگر، مادر مدیریت کند. در این مسئله، نباید تعارف کرد و بی جهت قضیه را به بهانۀ رعایت احترام، فرو گذاشت؛ وگرنه بگومگوهای زیادی به دنبال می آید و ایجاد مشکل می کند. اگر مدیر مراسم عروسی مشخص شده باشد، همۀ اعضای خانواده با وی هماهنگ خواهند شد، طرف حساب آنان در خانوادۀ دیگر نیز مشخص است و مسائل با هم مخلوط نخواهد شد.

ص:50

6.وظایف دختر و پسر در دوران عقد

1. برای تفاهم بیشتر، شناخت خود را از یکدیگر افزایش دهید

تصویر

ص:51

6. بیست ویک وظیفۀ دختر و پسر را در دورۀ نامزدی، برشمارید.

به راستی این دوران برای چه امری پیش بینی شده است و اصولاً چرا رسم است که پیش از ازدواج، دوره ای ویژه به نام نامزدی وجود داشته باشد؟ چه کارهایی در آن انجام می شود؟ چه فعالیت هایی را باید در این دوران انجام داد و از چه مسائلی باید پرهیز کرد؟

1. برای تفاهم بیشتر، شناخت خود را از یکدیگر افزایش دهید: «یقیناً آشنایی با خصوصیات رفتاری، روحی، عاطفی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی می تواند سهم بسزایی در موفقیت، انتخاب درست و شایسته، کامیابی، خوشبختی در زندگی زناشویی و پیوند ازدواجی که با هم خواهند بست، ایفا کند.»(1) هرچند دختر و پسر، در مرحلۀ گزینش، باید شناخت کافی از هم پیدا کرده باشند، علاوه بر آن شناخت، باید در دوران نامزدی، آشناییِ ملموس تر و محسوس تری از یکدیگر

ص:52


1- 1. امیر ملک محمودی الیگودرزی، راهنمای ازدواج: آنچه یک پسر و دختر دربارۀ انتخاب همسر باید بدانند، قم: مشهور، 1382، ص14.

پیدا کنند و با روحیات و اخلاق و دیدگاه های هم، بیشتر آشنا شوند. در حقیقت، این آشنایی و شناخت در دوران نامزدی، تکمیل کنندۀ شناختِ مرحلۀ گزینشی است. آنگاه در پرتو این آشناییِ نزدیک و کامل، خود را برای تفاهم و سازگاری در زندگی مشترک، آماده می کنند. آن شناخت، برای«انتخاب» بود و این شناخت، برای«تفاهم و سازگاری».

دختر و پسر و خانواده های آنان، برای شناخت بیشتر، این فعالیت ها را می توانند انجام دهند: 1. مطالعۀ کتاب هایی که برای تفاهم زوج ها نوشته شده است؛ 2. دعوت های خانوادگی برای آشنایی بیشتر؛ 3. توجه به خواسته ها و علایق منطقی یکدیگر؛ 4. توجه به خط قرمزها و اموری که افراد، از انجام آن، واکنش ناراحت کننده ای از خود نشان می دهند؛ 5. شناخت حالات روانی و روحیِ خصوصی طرف، در موقعیت های گوناگون.

2. همدیگر را آموزش دهید و اصلاح کنید

«زن و مرد در سایۀ ازدواجی مشروع، مکمل یکدیگر می شوند و هرکدام می توانند طریق سعادتمندانه ای در پیش گیرند؛ نقایص خود را با

ص:53

یکدیگر رفع کنند؛ دلدار و آرامش بخشِ هم باشند و در تنگناها و رفع مسائل و مشکلات، پناه یکدیگر باشند.»(1) والدین و اطرافیان، اغلب به دختران و پسران چنین می آموزند که با فردی ازدواج کنند که پس از آن، شخصیت او را آن طور که می خواهند، تغییر دهند. باید به اینان گفت که شاید همسرِ شما دچار نوعی ضعف اخلاقی باشد که پس از ازدواج، با دلگرم کردنِ او به زندگی خانوادگی بتوانید آن ضعف را در او از بین ببرید؛ اما محال است بتوانید شخصیت فردیِ یک نفر را عوض کنید. از همان دوران کودکی، تمامی دیده ها و شنیده ها و اندرزها در شکل دادن به شخصیت او نقش اساسی دارند. پس چطور ممکن است شما بتوانید کسی را مجبور کنید تمامیِ خاطرات ذهنی خود را که در طول زندگی در ذهن او انباشته شده است، از خود دور کند و از او شخص دیگری، آن طور که شما مایلید، بسازد.

ص:54


1- 1. همان، ص22.

البته، همان طور که در ابتدا ذکر شد گاهی برخی رفتارهای غلطِ آدمی بر اثر ناآگاهی است که اگر به آن مسائل، آگاهی پیدا کند، دیگر آن رفتارهای غلط را تکرار نمی کند. درضمن، فقط وقتی فرد قادر است چنین تغییراتی در خویش ایجاد کند که نیاز به تغییر را در خود احساس کرده باشد. پس کسی را برای زندگی باید انتخاب کنید که به دور از عنوان های اجتماعی و تیپ ظاهر، از نظر شیوۀ تفکر و ارزش ها، اشتراک زیادی با شما داشته باشد.

با این همه، اگر کسی خصوصیتی را در نامزدش مشاهده می کند که دل پسندش نیست و می خواهد آن را برطرف یا اصلاح کند، یا صفت و حالتی جدید در او ایجاد کند، بهترین دوران برای این اِصلاح و تغییر و تربیت، دوران نامزدی است. چون هنوز روابط دختر و پسر عادی نشده و برای هم، احترام و محبت خاصی قائل اند؛ درنتیجه، پذیرش آنان از همدیگر بیشتر است و زمینۀ تحول و تغییر و اِصلاح، مساعدتر. البته، نباید از یاد برد که نمی توان فردی را که سال ها به شیوه و عادت خاصی خو گرفته است، و به طورکلّی تغییر داد و متحول کرد؛ بنابراین،

ص:55

منظور ما اِصلاح و تغییر در اصول بنیادینِ شخصیت فرد نیست. نهایتاً به عرض می رسانیم: اینکه می گویند «وی را تغییر داده و می سازم»، جمله ای است شیطانی و در زندگی جوانان، بیشتر، نقشی تخریبی ایفا می کند تا نقشی سازنده.

3. محبت متقابل را افزایش دهید

از شرط های اصلیِ سعادت در زندگی زناشویی، محبت است و زمینۀ آن باید قبل از عقد فراهم شده باشد؛ اما دوران نامزدی، بهترین فرصت برای افزایش و تحکیم محبت است. رفتار و گفتار و تمام اَعمال نامزدها، در افزایش محبت یا کاهش آن، مؤثر است. با تأسف، بیش از 80درصدِ مردهای ایرانی شیوۀ اِبراز احساسات درست و بجا را نمی دانند. بنابراین، دختر و پسر باید کاملاً مواظب اَعمال خود باشند و از هر عمل پسندیده ای که باعث افزایش محبت می شود، کوتاهی نکنند و از کارهایی که موجب دلسردی و کاهش محبت می شود، اجتناب کنند. وجود نگرش های غلط، یکی از موانع محبت است. گاه، برخی می گویند: «اگر به همسر خود محبت کنیم، سوءاستفاده می کند، توقعات او بالا می رود یا از ما حساب نمی برد» و لذا

ص:56

از اظهار محبت دریغ می کنند. باید خاطرنشان کنیم که مراد از محبت، محبت افراطی نیست و محبت بجا و به اندازه، در هر زمان و برای هر کجا و در هر سن وسالی، لازم است.

4. مهارت مدیریت زندگی و همسرداری را بیاموزید

زندگی زناشویی رابطه ای در نوع خود منحصربه فرد است که در عین روزمرگی، خم وچم ها و تسهیل کننده هایی خاص دارد و برای موفقیت و استحکام آن، نیاز است که این تسهیل گر ها را بشناسیم و به کار ببریم. در زیر، فهرست وار، به آن ها اشاره می کنیم:

1. شاد باشیم؛ 2. صبور باشیم؛ 3. منطقی رفتار کنیم؛ 4. کم توقع باشیم؛ 5. مثبت نگر باشیم؛ 6. خوش بین باشیم؛ 7. یکدل باشیم؛ 8. شنوندۀ خوبی باشیم؛ 9. مشوّق همسر خود باشیم؛ 10. به پیشرفت یکدیگر اهمیت دهیم؛ 11. خوش قول باشیم؛ 12. به شخصیت همسرمان احترام بگذاریم و حرمت یکدیگر را نزد خانواده و دوستان و... حفظ کنیم؛ 13. ارتباط کلامی و عاطفیِ خود را در هر حالتی حفظ کنیم؛ 14. با یکدیگر مهربان باشیم؛ 15. محبت پذیر و قهرگریز

ص:57

باشیم؛ 16. بنا را بر صداقت بگذاریم و راست گو بوده، دروغ گو نباشیم. فراموش نکنیم که دروغ پایه های زندگی را سست می کند؛ 17. محیط خانواده را باصفا کنیم؛ 18. به ارزش های دینی، اخلاقی و خانوادگی پای بند باشیم؛ 19. به نیازهای همسرمان توجه کنیم؛ 20. به فکر بهداشت روانی همسر خویش باشیم؛ 21. با یکدیگر مشورت کنیم؛ 22. قدرشناس باشیم؛ 23. احساس مسئولیت داشته باشیم؛ 24. برنامه ریزی کنیم؛ 25. الگوی خوبی باشیم؛ 26. از چشم همسرمان به خود بنگریم و خود را به جای وی بگذاریم؛ 27. به خواسته ها و افکار یکدیگر احترام بگذاریم؛ 28. میانه رو و متعادل باشیم؛ 29. با جملات زیبا از همسر خود دلجویی کنیم؛ 30. روابط زناشویی را بسیار مهم بدانیم؛ 31. جملات دلگرم کننده بگوییم. به همسر خود بگوییم که من به خاطر عشق به تو همۀ سختی های زندگی مان را می پذیرم. چنین جملاتی باعث دلگرمی او می شود؛ 32. در اشتباهات، همسر خود را راضی کنیم؛ 33. با متانت و صداقت قبول کنیم که در بعضی از امور و کارها، وی شایسته تر است؛ 34. برای گفته ها و پیشنهادهای

ص:58

همسرمان احترام قائل شویم و خود را عقلِ کل ندانیم. باور داشته باشیم که همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده اند؛ 35. سختی ها و مشکلات محیط کار را در حدّ ضرورت، با همسرمان در میان بگذاریم؛ 36. فرمان ندهیم و خانه را به پادگان تبدیل نکنیم؛ 37. تعصبات غلط و افکار مزاحم را از خود دور کنیم؛ 38. از ازدواج خود اظهار پشیمانی نکنیم؛ 39. زندگی و روابط خود را با دیگران مقایسه نکنیم و از یاد نبریم که زندگی هرکسی مطابق سلیقه و عقل و درایتِ او اداره می شود؛ 40. روی نقاط ضعف همسر خود انگشت نگذاریم؛ 41. خط قرمزهای خود و همسرمان را شناسایی کرده، برای همدیگر تشریح کنیم و خودمان نیز رعایت کنیم؛ 42. در اشتباهات، مقابله به مثل نکنیم.

5. به احساسات و عواطف یکدیگر بها دهید

نامزدها باید مواظب عواطف و احساسات یکدیگر باشند و برای آن، ارزش قائل شوند و واکنش های مناسبی از خود بروز دهند. بعضی از نامزدها، به عواطف و احساسات لطیف نامزدشان بهای لازم را نمی دهند، به او

ص:59

بی اعتنایی می کنند و خیال می کنند که این عمل باعث عزیزترشدنشان می شود! حال آنکه کاملاً برعکس است و چنین رفتاری باعث جریحه دارشدنِ عواطف نامزدشان می شود و درنتیجه، طرف مقابل کینۀ وی را به دل می گیرد و از قِبَلِ آن، لطمه های سنگینی به زندگی آنان وارد می آید.

به یاد داشته باشیم که خاطرات دوران نامزدی، معمولاً، تا آخرِ عمر در ذهن می ماند و در زندگی آینده، تأثیر می گذارد: هم خاطرات شیرین و هم تلخ. بنابراین، رفتار نامزدها باید کاملاً حساب شده باشد و از اَعمالی که به غرور و شخصیت یکدیگر لطمه می زند، اجتناب کنند. بی اعتنایی و سرسنگینی و تکبر درمقابل طرف مقابل، لطمه های سنگینی به عواطف و شخصیت وی می زند.

متأسفانه، فراوان مشاهده می کنیم که پسران جوان از بی اعتنایی و سرسنگینیِ نامزدشان گِله و درددل دارند و مثلاً می گویند: «هدیه ای برای نامزدم گرفتم و با هزار امید و آرزو به دیدارش رفتم؛ اما او بی اعتنایی و بی احترامی کرد و مرا تحویل نگرفت و با دلی شکسته و

ص:60

پُرخون، از منزلشان بیرون آمدم... .» دختران متدیّن و باعفت بدانند که این کارها، لازمۀ تدیّن و عفت نیست، بلکه حرام است. معنا ندارد که دختر، درمقابل نامزدش که به او مَحرم است و درحقیقت شوهر اوست، خود را مخفی کند و به او بی اعتنایی کند. بله، این را قبول داریم که دختران عفیف و باحیا در اوایل دوران نامزدی، خجالت می کشند و نمی توانند با نامزدشان رفتاری خیلی صمیمی و محبت آمیز داشته باشند؛ دراین صورت، پسران هم باید رعایتِ حال آنان را بکنند. اما این حالت و خجالت باید به زودی برطرف شود و رابطه شان صمیمی و پُرمحبت و درعین حال، همراه با احترام متقابل باشد.

6. دادن هدیۀ مناسب

هدیه در جلب دل ها و افزایش محبت ها، نقش عجیبی دارد. بر نامزدها لازم است که از این فرصت زیبا و مهم غفلت نکنند. لازم نیست که هدیه، گران قیمت باشد؛ بلکه لازم است زیبا و دلخواهِ طرف مقابل باشد و مهم تر آنکه «با احترام و ظرافت ارائه شود.» بنابراین، هدیه دادن، ظرافت و سلیقۀ خاصی می طلبد. این هم فراموش نشود که در

ص:61

فرایند هدیه دادن، باید دو طرف هدیه بدهند؛ نه اینکه فقط پسر به دختر. البته پسران باید هدایای بیشتری بدهند! جوانان آگاه باشند که اگر موقعیتی خاص وجود دارد که در آن، قادر به تهیۀ هدیۀ مناسب نیستند، حتماً به عروس خانم بگویند که «دلم می خواست هدیه ای برای شما تهیه کنم؛ ولی فرصت مناسبی برای انتخاب آن پیدا نکردم. در اولین فرصت و به محض شناخت سلیقه ات، این کار را انجام خواهم داد.»

یادآوری این نکته ضروری است که حتماً روی بسته بندیِ کادو را با جملۀ «دوستت دارم» زینت دهید و این جملۀ معجزه آسا را هم بگویید. همسری که زودتر از دیگری، از علایق و سلیقه های همسرش مطلع می شود، موفق تر است.

7. یادداشت ها و نامه های محبت آمیز ردوبدل کنید

نوشتن نامه های پُرمحبت و باصفا، تأثیر نکویی در افزایش محبت و استحکام رابطۀ بین نامزدها دارد. حتی اگر دو نامزد به هم نزدیک باشند و همیشه یکدیگر را ببینند، باز هم نوشتنِ نامه تأثیر خود را دارد. نامزدها می توانند

ص:62

نامه ها را بنویسند و پس از ملاقات و هنگام جدا شدن از هم، نامه ها را به یکدیگر بدهند. البته هرگاه مسافرتی پیش آمد و از هم دور شدند، نامه ها باید بیشتر و مفصّل تر شود. همسرانی دیده می شوند که پس از گذشت سال ها از زمان ازدواجشان، هنوز نامه های دوران نامزدی را نگه داشته اند و مطالعه می کنند و این کار پسندیده برایشان خاطره انگیز و لذت بخش است.

8. دیدارها و ملاقات ها را صمیمانه برگزار کنید

زوج های جوان باید در این دوران شیرین و به یادماندنی، دیدارهای دوستانه داشته باشند. ملاقات ها، امید و شور و علاقه را در هر دو نفر تقویت می کند. این کار نه تنها خلاف عفّت نیست، بلکه باعث تقویت عفّت در هر دو می شود. طبیعی است که در این دیدارها، باید با یکدیگر صحبت های محبت آمیزی داشته باشند، عشق و علاقه و محبت خود را به همدیگر نشان دهند، دربارۀ زندگی آینده شان گفت وگو کنند و به هم دل گرمی و امید بدهند. تفریح و گردش و مسافرت هایی با هم، بسیار مؤثر است. ملاقات و گفت وگوی زوجین در این دوران، نه تنها به آرامش روحی و ایجاد فضای مناسب برای

ص:63

تصویر

ص:64

شناخت بیشتر کمک می کند، بلکه مجال بیشتری برای نزدیکیِ خانواده های دو طرف نیز فراهم می سازد. بنابراین، رعایت نکات زیر در ملاقات ها می تواند به شادابیِ زوجین کمک کند:

اول، رسیدگی به وضع ظاهری: رسیدگی به وضع ظاهری داماد، در دیدار عروس خانم لازم است. پس آقایان نباید اِصلاح موهای سر، مرتب و تمیز بودن لباس و استفاده از عطر دلخواهِ عروس خانم را فراموش کنند. عروس خانم هم بهتر است لباسی بپوشد که به قول معروف، بیشتر به او می آید و با آن، جذابیت بیشتری پیدا می کند؛ دوم، درصورت امکان آماده کردن اطاقی برای زوج جوان؛ سوم، رسیدگی به سرووضع خانه و آماده کردن امکاناتی برای پذیرایی و خوش بودن خانواده؛ چهارم، مادرِ دختر باید برنامه ای برای رسیدگی به دامادِ خود داشته باشد و همه چیز را به دخترش واگذار نکند. مگر آنکه تمامی مهارت های پذیرایی را دخترش بلد باشد و برای پسر نیز حضور مادرِ عروس مسئلۀ مهمی نباشد. پنجم، پرهیز از دعوت های نابجا و بزرگ موجبات اذیت دختر و نیز شلوغی و مزاحمت های خانه و خانواده می شود؛ ششم، پرهیز از غیرعادی

ص:65

جلوه دادنِ محیط خانه و خانواده.

9. رابطۀ جنسی معقولی داشته باشید

همان گونه که قبلاً اشاره کردیم، دلایل متعددی ازجمله حسّ کنجکاویِ پسران باعث می شود که آنان تمایل زیادی به رابطۀ جنسیِ کامل و تمام از خود نشان دهند و شریک زندگی خود را با استفاده از شیوه های گوناگون، وادار به همراهی در زفاف کنند. دقت کنید که دختران در خانۀ پدریِ خویش نمی توانند نقش همسری را در ارضای نیازهای زناشویی، مانند نیازهای جنسی و غیرجنسی، به ویژه نیازهای معنوی و عاطفی، به صورت تمام و کمال ایفا کنند. به همین دلیل، زفافِ زودهنگام انگیزۀ ورود به مرحلۀ ازدواج و طراوت زندگی زیر یک سقف را در پسران می کاهد؛ به ویژه آنانی که مسئولیت پذیری کمتری دارند و رشد اخلاقی ضعیف تر.

از طرف دیگر، خانم ها احتیاج به مدت زمان بیشتری دارند تا آمادگیِ زفاف را پیدا کنند. آنان معمولاً بعد از عقد و ازدواج، بیشتر به این مسئله فکر می کنند که چطور می توان زندگی

ص:66

مشترک خویش را تقویت کرد و چگونه می توان رابطه ای محکم تر و قوی تر با همسر برقرار کنند. درنتیجه، برای برقراری روابط جنسی باید به آن ها فرصت بیشتری داد.

مطلب دیگری که لازم است به عرض خوانندگان محترم برسانیم این است که در اوایل ازدواج، مهم نیست چقدر زن و مرد جذابیت جنسی دارند؛ بلکه نکتۀ اصلی آن است که اگر در این دوران، به سرعت و بدون دادن فرصت به طرف مقابل، وارد مرحلۀ جنسی شوند، مثل آن است که آب یخ روی سر یکدیگر ریخته باشند! مثل اینکه هنوز در شروع جاده اند و هنوز راه را طی نکرده، یک باره به آخرِ آن رسیده باشند. با عجله در کامل کردن رابطۀ جنسی، امکان دارد مدتی طرفین از هم رانده شوند و این چیزی است که موردپسندِ دختران نیست.

مراحلِ پس ازدواج را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد: آشنایی بیشتر؛ ارزشیابی طرف مقابل؛ ایجاد احساس قوی و ثابت به همسر؛ ورود به خلوت و حالات روحی خصوصی طرف مقابل. نکته اینجاست که باید اجازه داد رابطۀ جنسی در مرحلۀ چهارم صورت گیرد. باید بتوان

ص:67

با صمیمیت، به خلوتِ روحی کاملاً منحصربه فردِ طرف مقابل وارد شد و رابطۀ جنسی خوب و مؤثری برقرار کرد؛ در غیراین صورت به تجربه ای ناگوار و ناخوشایند و اجباری تبدیل می شود. آنچه در این مرحله بسیار مهم است این است که هر دو طرف بدانند دیگری به حوزۀ خصوصیِ زندگی خودش و طرف مقابل چه حسی دارد؟

بسیار مایۀ تأسف است اگر زن و مرد، عالَمِ جنس مخالف را به خوبی نشناخته باشند و روان شناسیِ زنان و مردان را مطالعه و تعمق نکرده باشند و ندانند در دنیای جنس مخالف چه می گذرد و احساساتش چگونه است و به عنوان یک زن یا مرد چگونه باید با عواطف او برخوردی مناسب داشته باشند و هزاران نکتۀ ظریف دیگر. ضروری است که زوجین، قبل از ازدواج و در دوران آشنایی، برای این سؤالات پاسخی مناسبی پیدا کرده باشند.

اگر شناخت وضعیت روحی و عاطفیِ طرف مقابل به طورکامل انجام نشده باشد، رابطۀ جنسی به یکی از بزرگ ترین سرچشمه های سوءتفسیر از شریک زندگی تبدیل شده و باعث دوری و

ص:68

سردمزاجی می شود. فراوانیِ این مشکل، در خانم ها بسیار بیشتر مشاهده می شود.

شب زفاف درنظر تمامی زوج های جوان شبی خاطره انگیز است و تمامیِ کسانی که این شب را تجربه کرده اند، بی شک تا آخر عمر فراموش نمی کنند. پیشنهاد مؤکّد نویسنده این است که زفاف را به پس از مراسم عروسی موکول کنند و بدین وسیله باعث شوند مرحله ای بسیار خوشایند را در اوان عروسیِ خویش تجربه کنند و موجبات رضایت و دلخوشیِ هم را در زمانی فراهم کنند که مسئولیت زندگی زناشویی، کار را بر آنان سخت کرده است. اگر دلایلی خاص برای زفاف قبل از عروسی هست، از پزشکان و مشاوران خانواده و ازدواج راهنمایی بگیرند تا برداشت های نامناسبی در افکار شریک زندگیِ آنان پیش نیاید.

در مسائل جنسی می توان از راهنمایی دیگران نیز کمک گرفت: پزشکان و مشاوران خانواده و ازدواج، راهنمایان خوبی در این زمینه هستند و بهتر است از همان روزهای اولِ نامزدی، بدون خجالت و رودربایستی، سؤالاتی را که در زمینۀ مسائل جنسی برای

ص:69

زوج های جوان پیش می آید، از افراد صلاحیت دار پرسید و مطمئن بود که بهتر از دروهمسایه راهنمایی می کنند.

10. گفت وگوی ساده و صمیمانه برقرار کنید؛ اما نه کودکانه

حتماً بچه ها را دیده اید که چطور بی پروا و آزاد، اِبراز احساسات می کنند. قرار نیست ما هم مثل کودکان رفتار کنیم؛ اما باید صداقت و آزادی در نشان دادن احساسات را از آنان یاد بگیریم. وقتی احساساتمان را صادقانه و صمیمانه بیان می کنیم، همان طور هم جواب می گیریم. بنابراین، به جای اینکه با تکلّف رفتار کنیم و از اِبراز احساسات بترسیم و با کنایه صحبت کنیم، باید راحت و آزاد اِبراز محبت کنیم. حتی با بیان دلخوری ها به صورت زیرکانه و صمیمانه، طرف مقابل فرصت جبران یا دفاع پیدا می کند و به سادگی، فرصتِ ازبین رفتن کدورت های زوجین ایجاد می شود.

هرگز این نگرش را سرلوحۀ رفتارتان قرار ندهید که اگر من بگویم «اشتباه کرده ام»، شاید همسرم از این مسئله سوءاستفاده کند

ص:70

و آن را مانند برگِ برنده ای دائماً علیه من استفاده کند یا باعث شود که اعتماد او به حرف های من، کم شود. از حرف زدن نترسید؛ اما می بایست از رک و بی پروا حرف زدن هم پرهیز کنید. برای اینکه بتوانید حالات کلامی خود را تقویت کنید، بهتر است جملات زیبایی را که از مردم می شنوید یا جملاتی که به ذهن خودتان رسیده است، یادداشت کرده و از بَر کنید تا در هنگام ضرورت، مثل ضرب المثل ها که به سادگی به یاد می آیند، بتوانید از آن ها استفاده کنید.

موضوع هم فقط این نیست که چقدر وقت صَرف حرف زدن با هم می کنید؛ بلکه مهم آن است که دربارۀ چه چیزی و چگونه با یکدیگر حرف می زنید و به همدیگر گوش می دهید. تعریف کردن از ویژگی های یکدیگر و نیز نوع رفتار و لباس و وضعیت ظاهری همدیگر بر جذابیتِ این دیدار می افزاید. پس خساست و صرفه جویی نکنید و احساسات خود را به زبان آورید. بهتر است بیان این احساسات به زیباترین شکلِ موجود صورت گیرد؛ به طوری که زوجین، یادآوریِ آن را برای سالیان دراز، قوّت قلب خود قرار دهند.

ص:71

پس در این موضع، سکوت نمی تواند معنای خوبی داشته باشد؛ چراکه گاه سکوت کردن نشانۀ تردیدداشتن تلقی می شود. به خاطر داشته باشید که اگر یکی یا هر دوی شما کلاً فردی کم حرف و ساکت است، حتماً در اولین جلسۀ ملاقات، این خصوصیت را بیان کنید تا سبب نگرانی طرف مقابل نشود.

درضمن، باید سعی شود گفت وگوها در عِین رسایی و گرمی و بجا بودن، با زبانی نرم و لَیِّن صورت پذیرند. درنظر داشته باشید که فرایند ارتباطی ماهرانه، منجر به رضایت بخش ترین و اثربخش ترین پیامدها بین زن و شوهرها می شود. بنابراین، از صراحت لهجه یا به اصطلاح رک بودن و همچنین از جملات ابهام آمیز بپرهیزید. بعضی از زوجین، از پُرحرف بودن طرف مقابل گِله می کنند و می گویند که وی اصلاً مجال صحبت کردن به من نمی دهد. گفت وگویی مناسب است که متناوب پیش رود: یکی گوینده باشد و دیگری سکوت کند و بعد، برعکس.

نکتۀ مهم دیگری که در این گفت وگوها لازم و بلکه اساسی است، رعایت صداقت است.

ص:72

دروغ گفتن از لطف کلام می کاهد و تداوم زندگی مشترک را به مخاطره می اندازد. اگر زوجین بدانند که دروغ گویی تا چه حد مبنای زندگیِ مشترک را متزلزل می سازد، هرگز دروغ نمی گویند. در این فرایند، به خاطر داشته باشید که همسرتان را آن طور که هست، بپذیرید و با تحقیرِ او، موجبات دروغ گویی او را فراهم نکنید.

آیا باید هر راستی را گفت؟ زن و شوهر باید به هم راست بگویند؛ ولی آیا ضرورت دارد که هر راستی را بگویند؟ خیر. یکی از مشکلات جدّی در زندگی مشترک، از همین جا پیدا می شود. زوج های جوان باید بدانند که فاش کردن اسرارِ خانوادگی ضرورتی ندارد و از بیان چیزهای راستِ غیرضروری که ممکن است از علاقۀ همسران به یکدیگر بکاهد، حتماً پرهیز کنند.

11. ولخرجی کنید

توصیۀ ما به دامادهای محترم این است که اگر قرار است با نامزد خود به گردش بروید، حتماً به اندازۀ کافی پول بردارید؛ زیرا در دوران عقد، خانم ها به شدت نگران خِسّت مردهایشان هستند. عروس خانم ها با خود می گویند «سالی که نکوست، از بهارش پیداست.»

ص:73

12. جلوه های جدیدی از عشق ایجاد کنید

به تدریج، از حالت عشق های آتشین و علاقۀ زوج های جوان به ظاهر و سیمای یکدیگر، کاسته می شود. به اصطلاح، در روابط بین خود، به ثبات نسبی می رسند و عادی و کاملاً طبیعی می شوند. این ثبات و پایداری را دلیلِ دلسردی در روابط ندانید و اجازه ندهید شدت عشق و علاقۀ شما به یکدیگر، با سهل انگاری ها و ندانم کاری ها مسیر افول طی کند. پیشنهاد می کنیم علاوه بر رسیدگی به چهره و اندام و ظاهر خود، به رفتارهای اجتماعی و معنوی و اخلاقی و خانوادگی و عقلی خود نیز توجه کنید و آن ها را رشد دهید.

13. فرصت اشتباه کردن را به یکدیگر بدهید

افراد جرئت مند، هم به خود حقّ اشتباه کردن می دهند و هم به دیگران. این حق انسان است که که اشتباه کند و سپس، به اشتباه خود پی ببرد و مسئولیت آن را خود بپذیرد و از این مسیر است که افراد به تجربه هایی ارزشمند می رسند. بی دلیل، انرژی خود را برای مواقعی هدر ندهید که نمی توانید او را قانع کنید. اگر همسرتان به اشتباه خود اعتراف کرد و آن را پذیرفت، سعی نکنید از این مسئله به عنوان

ص:74

حربه ای دربرابر او استفاده کنید و در هر اختلافی، این مسئله را یادآوری نکنید که «تو خودت می دانی که همیشه اشتباه می کنی». دربرابرِ اعتراف همسرتان به اشتباه خود، از او تشکر کنید و به او بگویید که این عملِ شایستۀ او چقدر باعث دلگرمی شما و آرامش روحی تان شده است. مطمئن باشید با این کار، احساس غروری را که برای عذرخواهی زیرِ پا گذاشته است، به او بازگردانیده اید. این را بدانید: زندگی مثل ریاضیات است: نمره را به راه حل می دهند، نه به جواب.

14. همسرتان را در هیچ امری حساس نکنید

مراقب باشید که اگر احساس کردید نامزدتان دربارۀ برخی مسائل حساسیت نشان می دهد، به هیچ عنوان سعی نکنید بی مهابا در آن محدوده ها وارد شوید یا کاملاً از آن پرهیز کنید. به جای این دو، سعی کنید کم کم و بااحتیاط وارد شوید و به مرور، حساسیت وی را کاهش دهید و و او را به آن مسئله عادت دهید. این بدین معناست که دربارۀ حساسیت های وی توضیح ندهید، بحث نکنید، خیلی پرهیز نکنید و نصیحت نکنید؛ بلکه سعی کنید توجه نکنید و کاری را انجام دهید که درست است.

ص:75

15. لیست اشتباهات یکدیگر را پاره کنید

هرگز دربارۀ خطاهای گذشته صحبت نکنید. یادآوریِ خطاهای گذشته، خود، خطای دیگری است؛ پس، از همین الان، این خطا را مرتکب نشوید تا به مرور صبر و حوصله و صلابت شما افزون شود. ضرب المثلی اسکاتلندی می گوید: «یک قِسمِ دوام ازدواج محبت است و نُه قِسمش، گذشت از خطا.»

16. عصبانیت خود را مدیریت کنید

هرگاه از همسرتان به شدت عصبانی شدید، باید هیجان و ناراحتی خود را مدیریت کنید و خشم خود را با جملات ساده و زیبا و بدون احساسات و تنش، بیان کنید. بعد از آن، حواس خود را پَرت کنید و از محیط و فضای عصبانیت خارج شوید؛ زیرا عصبانیت، برخلاف ناراحتی، نوعی خروج از حالت تعادل است که سرکوب کردن آن، بر روان آدمی تأثیر نامناسبی می گذارد. البته، درنظر داشته باشید که باید عادت کنید کمتر عصبانی شوید؛ زیرا مرز میان عصبانیت و جنون بسیار نزدیک و باریک است و هیچ انسان عاقلی هیچ گاه خود را به چنین مرز خطرناکی نزدیک نمی کند. اگر یک بار در اثر عصبانیت به خواستۀ

ص:76

خود رسیدید، نباید با تکرارِ آن به خود، جایزه بدهید.

شاید در کوتاه مدت، عصبانیت راحت ترین راه برای حلّ مشکل باشد؛ اما یقیناً بهترین راه نیست. بد نیست این را نیز بدانید که اگر زیاد عصبانی شوید، پس از مدتی، اعتبار عصبانیت های شما از بین می رود و دیگران با این توجیه که شما تندخو هستید، به خشم شما اهمیت نمی دهند. در چنین حالتی، معمولاً افراد پس از بی اثریافتن عصبانیت خود، سعی می کنند با نصیحت کردن، دیدگاه های خود را به اطرافیان تحمیل کنند و درنتیجه، این گونه افراد بسیار خسته کننده خواهند شد. یادآوری می کنیم که برای عصبانی شدن، همیشه فرصت هست؛ اما برای منطقی بودن، نه. سعی کنید با عصبانیت بیجا، فرصت منطقی بودن را از دست ندهید.

17. هر دونفر با هم عصبانی نشوید

عصبانیت مانند آبِ جاری است که اگر مانعی در مقابلش قرار نگیرد، با همان سرعتی که آمده است، با همان سرعت نیز خواهد رفت؛ پس، با عکس العمل شدید دربرابر عصبانیت همسرتان، مانع ایجاد نکنید و در هنگام عصبانیت وی،

ص:77

با او بحث نکنید؛ زیرا منطقی ترین دلایل، در چنین حالتی، برای فرد پذیرفتنی نیست. سکوت کنید و مطمئن باشید که بعد از رفع عصبانیتش، پشیمان خواهد شد و سکوت شما او را پشیمان تر خواهد کرد؛ لذا می توانید صحبت دربارۀ آن مطلب را به زمان دیگری موکول کنید که احساس می کنید آرامش بیشتری حاکم است؛ حتی اگر حق با فرد سکوت کننده باشد. پس از حاکم شدن آرامش، با گفتن جملۀ «دوست نداشتم تو را عصبانی کنم» صحبت خود را شروع کنید. بهتر است صحبت دربارۀ موضوعی که موجب عصبانیت شما یا همسرتان شده است، به روزِ بعد موکول کنید؛ زیرا یک روز، حداقل زمانِ لازم برای بازگشت به حالت طبیعی است. هر دو به این زمان نیاز دارید تا بهتر به کارهای خود فکر کنید. به یاد داشته باشید که برای متوجه کردن همسر خود به اشتباهش، هرگز عجله نکنید.

18. شجاعت عذر خواهی راداشته باشید

شجاعت گفتن «معذرت می خواهم» یا «حق با توست» را داشته باشید. بسیاری از مواقع، همسران تنها خواهان همین مطلب هستند که طرف

ص:78

مقابل بپذیرد اشتباه کرده است و حتی درصدد جبران آن از طرف او هم نیستند. یادمان باشد کم عُرضه ترین افراد، اشخاصی هستند که مسئولیت رفتار نامناسب خود را نمی پذیرند و می خواهند آن را به عهدۀ دیگران بیندازند.

19. نظم شغلی همسرتان را به هم نزنید

بسیار مشاهده شده است که شدت علاقۀ زوج های جوان به یکدیگر، مزاحمت های شغلی و کاری یا درسی برایشان فراهم کرده است و باعث عدم موفقیت طرف مقابل و نهایتاً شرمندگی وی شده است؛ بنابراین شایسته نیست که شدت علاقۀ شما به دیدار همسرتان، در نظمِ کاری او خللی ایجاد کند. گاهی ممکن است او برای انجام دادن برخی کارها، مثل امتحانات درسی یا کارهای اداری، نیازمند زمانی باشد تا در تنهایی وظایفش را بهتر انجام دهد. کاری نکنید که دیدار شما زحمات و گرفتاری های جدیدی برایش ایجاد کند.

20. همدیگر را بدون جهت محک نزنید

گاهی اوقات، افراد از روی ترحم، با فردی

ص:79

ازدواج می کنند که ازنظر هوشی و ارزشی و شخصیتی، در سطح پایینی است. آنان با این کار می خواهند ایثار کنند؛ ولی سخت در اشتباه اند. زیرا زندگی با چنین افرادی بسیار مشکل است. حضرت علی † می فرمایند: «از ازدواج با احمق بپرهیزید؛ زیرا هم نشینی با او بلاست و فرزندش ضایع می شود.» معمولاً افرادی که به لحاظ شخصیتی مشکلاتی دارند، تحت عنوان امتحان کردن پیشنهادهایی غیرمعقول و غیرمرسوم به همسر خود می دهند. اول اینکه بیشترِ اینان، خود، دچار مسائل و مشکلاتی هستند؛ زیرا درهنگام تحقیق برای ازدواج، باید بررسی های دقیق خود را انجام می دادند و به نتایج مدنظرِ خود می رسیدند و اصالت فرد و خانواده اش را بررسی می کردند. یکی از بزرگان، به نام فرانکلین، می گوید: «پیش از ازدواج، چشم هایتان را باز کنید و بعد از ازدواج، آن ها را روی هم بگذارید.» دوم اینکه بیشترِ این اشخاص به بهانۀ امتحان کردن، قصد سرکیسه کردن و گول زدن همسر خود را دارند؛ مثلاً بعضی از اینان به نامزد خود می گویند: «اگر مرا دوست داری، مهریه ات را به من ببخش»

ص:80

یا اینکه می گویند: «طلا هایی که هنگام عقد کادو داده اند، برای کمک به من بفروش.» سوم اینکه یادمان باشد که باید عاقلانه ازدواج کنیم و عاشقانه، زندگی.

21. شیوۀ حلّ اختلاف را بیاموزید

از اختلاف نترسید، آن را امری طبیعی به حساب آورید و از حلّ غیرعاقلانۀ اختلاف بترسید؛ زیرا شما و او، در خانواده های مختلف و با فرهنگ های گوناگون رشد کرده اید و طبیعی است که در بسیاری از مسائل، با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشید. اولین گام در حلّ هر اختلافی، درک این جمله طلایی است: «این حق اوست که حرف مرا نپذیرد.» پیوند زناشویی، هیچ مرد و زنی را ملزم به پذیرش تمام حرف های طرف مقابل نمی کند؛ زیرا نپذیرفتن آنچه اشتباه می دانند، حقّ طبیعی آنان است. به طور خلاصه عرض می کنیم که نباید عقل و دین و عشق و منافع خانواده، مخالف آنی باشد که زوجین، پیشنهاد یا ادعا می کنند.

در پایان، ضمن آرزوی شادابی و خوشبختی برای زوّار محترم علی بن موسی الرضا† و

ص:81

خوانندگان گرامی و به ویژه زوج های جوان، تکرار می کنیم که دورۀ عقد و نامزدی می تواند شیرین ترین دوران پیش از شروع زندگی مشترک باشد؛ اگر توقع ها و خواسته ها و محبت ها، خالص و دوست داشتنی و همراه با عقل و منطق باشد.

ص:82

کتاب هایی برای مطالعه

دهنوی، حسین، گلبرگ زندگی، مجموعۀ گفت وگوی تلویزیونی ازدواج در شبکه سۀ سیما، قم: خادم الرضا، 1388.

ملک محمودی الیگودرزی، امیر، راهنمای ازدواج، آنچه یک پسر و دختر دربارۀ انتخاب همسر باید بدانند، قم: مشهور.

یزدانی، محمود، انتخاب مناسب، همسرگزینی در 20گام، مشهد: آهنگ قلم، 1384.

علی اسلامی بجنوردی نسب، مشاورۀ ازدواج.

رئیسی، زهره، مقدمه ای بر روان شناسی ازدواج.

سایت تبیان، موضوع ازدواج از بخش خانواده.

ص:83

تصویر

ص:84

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109