حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن جلسه سوم

مشخصات کتاب

منبر صوتی نوشتاری

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مجید نبوی

محل سخنرانی :

اصفهان: مسجد و حسینیه ی امیرالمومنین علیه السلام (ملک شهر)

موضوع سخنرانی :

حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن جلسه سوم

حضرت ابراهیم علیه السلام شیعه ی اهلبیت علیهم السلام

تاریخ سخنرانی :

فاطمیه 1437 سال 1395 شمسی

ایمیل سخنران : nabavi135@gmail.com

خطبه

اَعوذُ بِالله مِنَ الشیطان الرَّجیم

بسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلله ربِّ العالمین بارِء الخَلائِق اَجمَعین جامِعِ الناس لِیَومٍ لارَیبَ فیه ، ثُمَ الصَلوهُ و السَلام عَلی سَیِدَنا و نَبیّنا اَبِی القاسِم مُحَمَّد صَلَّیَ الله عَلَیه وَ آلِهِ و سَلّم و علی اَهلِ بَیتِهِ اَلاطیبینَ, الهداه المهدیین لا سیما بَقیَّه الله فی الارضین مهدی هذه الامه و خاتم الائمه الحُجَّهِ بن الحَسَن العَسکَری عجَّلَ الله تعالی فَرَجَهُ الشریف وَ لَعنَهُ الله عَلی اَعدائِهِم أجمَعین من الآن الی قیام یوم الدین .

شعر

امروز خانه ی دل, نور و ضیاء ندارد

جایی که دوست نبود, آن جا صفا ندارد

دزدان به خانه ی دل, هر جا گرفته منزل

وان میر صدر محفل, در خانه جا ندارد

ای خسرو نکویان, ای شاه خوبرویان

در یاب عاجزی را ,کو دست و پا ندارد

یا صاحب الزمان

از ما خطا و لغزش , از تو امید بخشش

سلطان به زیر دستان, جز این روا ندارد.

یا صاحب الزمان یا صاحب الزمان

آیه ی مورد بحث

وَ بَعدُ فقد قالَ الحکیم فِی القُرانِ العَظیم

وَ إِنَّ مِنْ شیعَتِهِ لَإِبْراهیمَ (1)

ص: 1


1- سوره صافات آیه 83

صَدَقَ الله اُلعُلی العَظیم.

اعلام صلوات

ایام شهادت صدیقه طاهره ، فاطمه زهرا سلام الله علیها است . جهت عرض تسلیت به پیشگاه مقدس و منور فرزند بزرگوارشان حضرت بقیه الله الاَعظم امام زمان روحی و اَرواحُ العالَمین لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِدا صلواتی ختم فرمائید.

مقدمه

شب های گذشته توفیق داشتیم چند شبی را در خدمت شما بودیم بعضی از آن آیاتی را که مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها بود مطرح کردیم و امشب از سوره ی مبارکه ی صافات آیه ی 83 خدمت شما قرائت کردم که باز ربط این آیه با فاطمه زهرا سلام الله علیها را عرض می کنم .

آن چه که مفسرین از جمله روایات در ذیل این آیه آورده اند که خداوند تبارک و تعالی خبر می دهد از حضرت ابراهیم خلیل همان پیغمبر اولوالعزمی که صاحب شریعت بود و داستان ها و ماجراهای زیادی در قرآن کریم دارد و خداوند بسیار از ایشان به نیکی یاد کرده است از ایمان و اخلاص حضرت ابراهیم علیه السلام از یکتا پرستی ایشان و دعوت مردم به سوی خدا از آزمایشاتی که خداوند متعال از ایشان به عمل آورند و در آن آزمایشات پیروز شد و امتیازاتی که خداوند متعال به حضرت ابراهیم علیه السلام عطا فرمود در این آیه خداوند می فرماید : « اِنَّ » بدرستی که « مِن » از « شیعتِهِ » شیعیان اوست چه کسی؟ و حضرت ابراهیم و هر آینه ابراهیم علیه السلام .

صحبت از حضرت ابراهیم علیه السلام به میان می آید و این که ایشان چه اندازه ای در پیشگاه خدا مقرب است . تازه ببینید ابراهیم خلیل شیعه ی کیست؟ آن را پیدا کن که حضرت ابراهیمِ به آن عظمتی ، مرید و شیعه است . شیعه هم یعنی پیرو .

ص: 2

اگر چنانچه آن مذهب تشیع را در نظر بگیریم که من و شما هم شیعه ایم البته شناسنامه ای ،معنی این مذهب شیعه چیست؟ یعنی پیرو ، یعنی کسی که شیعه ی علی است و جاپای حضرت علی علیه السلام می گذارد در هر کاری . حضرت ابراهیم خلیل شیعه ی کیست ؟

در قرآن کریم در سوره مبارکه صافات آیه ی 83 به این مطلب اشاره می کند .

روایت

روایاتی را من از کتاب احقاقُ الحَق که آن هم از کتاب اَلاَربعین به سند اَلحافِظ اِبنِ مُحَمَدِ بن ابی الفوارس نقل می کند از رسول خدا صلی الله علیه و آله انَّهُ قال پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:" لَمّا خَلَقَ الله ابراهیم علیه السلام " آن زمانی که خداوند تبارک و تعالی حضرت ابراهیم علیه السلام را خلق فرمود. خلقت انسان ها دو مرحله دارد: خلقت نورانی و خلقت جسمانی اینجا اشاره به خلقت نورانی حضرت ابراهیم علیه السلام است .

خلقت جسمانی آن روزی است که از مادر متولد می شویم .

اما وقتی خداوند نور انسان را خلق می کند و روح انسان را خلق می کند که روح من و شما در عالم ذرّ یک جا همگی آفریده شدیم و به نوبت از آن عالم بالا روح در آن جسمی که در شکم مادر بود قرار گرفت . که بر حسب روایات می گویند وقتی بچه در شکم مادر چهار ماهه شد آن وقت روح را در بدن او ملحق می کند .کدام روح؟ آن روحی که در عالم ارواح بوده است . قبل از این حرف ها من و شما خلقت یافته بودیم و هنوز نوبت ما نشده بود . در این عصر و زمان نوبت ما شده است .

ص: 3

غیر از این ارواح دیگری هم هستند که در نوبت هستند . یکی یکی بر اساس مصلحت و مشیت و بر اساس آن قانونی که خداوند بر این عالم حاکم فرموده است آنها هم که نوبتشان برسد به این دنیا می آیند. وقتی خداوند حضرت ابراهیم خلیل را خلق فرمود . ((کَشَفَ اللهُ عن بَصَره)) خداوند تبارک و تعالی روی چشم او را گشود یعنی چشمان او را باز کرد ((فَنَظَرَ اِلی جانِب العرش)) نگاهی کرد به سمت عرش پرودگار (نورا) تا نگاهی کرد به سوی عرش خداوند یک نوری را دید ( قال اِلهی و سیدی ما هذَا النّور؟ ) خدایا، پروردگارا، ای مولای من این نور چه نوری است که من دارم می بینم . (قال َ یا اِبراهیم) .خداوند فرمود : ای ابراهیم (هذَا نورُ مُحَمد صلی الله علیه و آله و سلم صَفَوتی ) این نور پیغمبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله است که او از اَصفیا و بر انگیختگان و اولیا است .

نور امیرالمومنین علیه السلام

قال ، سپس حضرت ابراهیم علیه السلام گفت: (( الهی و سیّدی)) خدایا، "وَ اَری نورا الی جانِبه ."یک نور دیگر هم در کنار این نور می بینم ، آن نور چیست ؟

(قال ابراهیم هذا نورٌ عَلیٍ ناصِرُ دینی) صلواتی ختم فرمایید.

فرمود: ای ابراهیم این نور حضرت علی علیه السلام آن کسی است که دین من را یاری خواهد کرد . باز هم حضرت ابراهیم علیه السلام گفت: الهی و سیدی خدایا نور سومی را هم دارم می بینم .آن نور چیست؟ (( قال یا ابراهیم هذا نورٌ فاطمه سلام الله علیها تَلی اَباها وَ بَعلِها فَطمتُ بِها مُحِبّیها مِنَ النّار)) این نور فاطمه زهرا سلام الله علیها است کنار پدر و همسرش که من به وسیله این نور حضرت زهرا سلام الله علیها تمام دوستان این خانواده را از آتش جهنم جدا می کنم .

ص: 4

قال الهی و سیدی حضرت ابراهیم گفت: اری نورین یلیا فی ثلثه انوار (( خدایا دو نور دیگر هم در کنار این سه نور می بینم ، آن ها چه کسانی هستند؟ . خداوند تبارک و تعالی فرمود : یا ابراهیم ." هذانِ الحسَنِ و الحُسَین یَلیانِ نورَ اَبیهِما و امِّها و جَدِهما . "این دو نورها امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام در کنار جدشان و پدر و مادرشان هستند .

قالَ الهیِ و سیّدی. باز هم حضرت ابراهیم علیه السلام گفت خدایا ! ((اَری تسعَهُ اَنوارٍ قَد اَلحَقوا بِالخَمسَه،))

گفت خدایا : نه نور دیگری می بینم دور آن پنج تن حلقه زده اند ، آن ها چه کسانی هستند ؟

(( قالَ یا ابراهیم هوُلاءِ الائمِهِ مِن وُلدِهم )) آن ها ائمه هستند از فرزندان شما . قال الهی و سیدی دوباره حضرت ابراهیم علیه السلام گفت:

(( بِماذا یَعرِفون؟ )) چطور من این ها را بشناسم؟ چه طور شناخته می شوند؟ (( قالَ یا ابراهیم اَوَّلُهُم عَلی بنِ الحُسین )) اولی امام سجاد علیه السلام است . دومین نفر از آن نه نفر امام باقر علیه السلام است و جَعفَرِ بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمدبن علی و علی بن محمد و الحسن العسکری و المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) صاحب الزمان، این امام زمان ، از آن زمان به او صاحب الزمان می گفتند .

قال الهی و سیدی حضرت ابراهیم گفت : خدایا "اَری اَنوارً لا یُحصی عَدَدِها اِلّا انتَ"

اطراف این چهارده نور (( یک 9 تا و یک 5 تا که 14 تا)) آن قدر نور هست که فقط خودت میدانی چند تا است . این ها چه کسانی هستند ؟ آن وقت خداوند فرمود: (( یا ابراهیم ، هوُلاءِ شیعَتِهِم و مُحِبّیهِم.)) می دانید این ها چه کسانی هستند ؟ این ها شیعیان شما هستند . این ها محبین شما هستند . این ها کسانی هستند که چهارده معصوم را دوست دارند .

ص: 5

حضرت ابراهیم گفت: ((الهی و سیّدی ، خدایا اِجعَلنی من شیعَتهِم و مُحِبّیهِم.)) ای خدا از تو می خواهم که منِ ابراهیم را از شیعیان و محبّین این ها قرار بده . این ها که این قدر نورانی هستند و عظمت دارند مرا هم جزء آن ها قرار بده .فَاَنزَلَ الله فی القران.

پیغمبر اکرم فرمود: علت این که این آیه در قرآن آمده است مایه ی این داستان هست که برایتان گفتم. که خدا در قرآن فرمود: (( وَ اِنَّ مِن شیعَتِهِ لَاِبراهیم )) از شیعیان او ابراهیم است . (اِذ جاءَ رَبّهُ بقلب سَلیم) آن زمانی که با قلب سالم آمد در پیشگاه خداوند متعال.

از این نمونه روایات بسیار است . چه قدر زیباست. خداوند تبارک و تعالی تمام مردم این عالم را ، تمام چهارده معصوم را چه قدر زیبا ترسیم کرده است . نور پیغمبر و در کنارش نور امیر المومنین ، بعد نور حضرت فاطمه سلام الله علیها بعد نور امام حسن و امام حسین بعد اطراف آن ها نه تا امام معصوم بعدا اطراف این چهارده معصوم، انوار بسیار زیادی که به حضرت ابراهیم می گوید فقط خودت تعداد این نورها را می دانی از بس که زیاد هستند شیعیان و محبان این خانواده . و حضرت ابراهیم علیه السلام گفت خدایا مرا از شیعیان این خانواده قرار بده و خداوند دعای او را استجاب کرده است .

فرق بین شیعه و محب

مطلبی در این روایت است که آمده است شیعه و محب را با همدیگر نقل کرده است . در اینجا می خواهد با استفاده از دیگر روایات بگوید که فرق است بین شیعه و محب . شیعه خیلی مقام بالایی دارد اما محب اهل بیت علیه السلام مقامش پایین تر است.

ص: 6

من این مطلب را در این روایات برای شما ترسیم می کنم که فرق شیعه و محب را بدانیم و دعا کنیم همان دعایی که حضرت ابراهیم علیه السلام کرد که ما را از شیعیان قرار بده.

در کتاب عُیُونُ الاَخبار امام رضا علیه السلام ، تمام اخبار مربوط به امام رضا علیه السلام را مرحوم شیخ صدوق اَعلَی الله مقام شریف ،هزار سال پیش در این کتاب جمع آوری کرده است. یکی از روایات آن این است: می گویند زمانی یک عده از دوستان و محبین امام رضا علیه السلام از روستایی راه افتادند به قصد دیدن امام رضا علیه السلام آمدند در خانه ی حضرت . در را زدند . غلام حضرت آمد پشت در گفت: شما چه کسی هستید ؟ گفتند ای غلام برو سلام ما را به حضرت برسان و بگو عده ای از شیعیان تو برای دیدن شما آمده اند . غلام رفت و برگشت .گفت: ((متاسفانه امام رضا علیه السلام اجازه ورود را به شما نداده اند . گفتند پس ما می رویم و فردا باز می گردیم .

فردا آمدند . باز همان حرف را زدند . غلام رفت و برگشت و گفت : متاسفانه امروز هم آقا اجازه ندادند. گفتند اشکالی ندارد . رفتند و روز سوم آمدند دوباره همان جواب را شنیدند. روز چهارم ، پنجم، ششم، از راه دوری هم آمده بودند. دو ماه کار این ها رفت و برگشت بود شصت روز آمدند در خانه ی امام رضا علیه السلام و حضرت اجازه ی ورود به آنها نداد. روز شصتم همه ناراحت بودند از این ماجرا و گفتند ای غلام سلام ما را به حضرت برسان و بگو امروز روز آخری است که ما آمدیم . اگر اجازه دادی که وارد شویم که هیچ و اِلّا امکان ماندن ما در این شهر وجود ندارد . خداحافظی می کنیم و از اینجا بر می گردیم . غلام رفت و برگشت در را باز کرد و گفت الحمد الله امروز حضرت اجازه ی ورود دادند بفرمایید داخل. آنها وارد خانه امام رضا علیه السلام شدند و چشمشان که به امام رضا علیه السلام افتاد شروع کردند به گریه کردن. یکی از آنها گفت : یا بن رسول الله این چه معامله ای بود که با ما کردی؟ چرا باید شصت روز ما بیاییم اینجا و اجازه ی ورود را به ما ندهید . امام رضا علیه السلام فرمودند: این آیه قرآن را قبول دارید که هر مصیبتی به انسان برسد تقصیر خودش است . (1)

ص: 7


1- وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ سوره مبارکه شوری آیه 30

گفتند : بله قبول داریم . امام رضا علیه السلام گفتند من عمل کردم به این آیه در این دو ماه هر چه بر سر شما آمد تقصیر خودتان است .

آنها بیشتر ناراحت شدند. گفتند یابن ارسول الله گناه ما چه بوده است؟ تقصیر ما چیست؟ چرا ما باید این قدر تاوان پس بدهیم دو ماه بیاییم و برویم . چه قدر دشمنان به ما طعنه می زدند که این هم از آقایی که سنگشان را به سینه می زدید . آن وقت ما کوچک شویم پیش آنها و خجالت زده شویم . گناه ما چه بوده است؟

فرمودند: روز اول که آمدید به غلام چه گفتید؟ و هر روز هم آن را تکرار کردید. گفتید ای غلام برو سلام ما را به امام رضا علیه السلام برسان و بگو یک عده از شیعیان شما آمده اند تا شما را ببینند. من می خواهم از شما سوال کنم . می دانید شیعه کیست؟ و شیعه یعنی چه؟ شیعه ی علی امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام است همان کاری را انجام می دهند که امیر المومنین انجام می دادند . بدون کم و زیاد . شیعه علی ، سلمان است و ابوذر که پایشان را جای پای امیر المومنین می گذارند . در راه مواظب هستند آن جایی پا بگذارند که امیر المومنین پا می گذارد. شیعه یعنی این.

آن وقت شما آمدید و اسم شیعه را روی خودتان گذاشته اید . و آن وقت در بازار هر جور که دوست داشتید با مردم معامله می کنید . با زن و بچه ی خود هر جور که دوست داشتید رفتار می کنید . با همسایه خود هر جور میل داشتید رفتار می کنید. کجا امام ما امیرالمومنین گفته در بازار این جور کاسبی کنید. کجا امیر المومنین اینگونه با زن و فرزند و استاد و دوستان خود رفتار می کردند ، گناه شما این است . که جایگاه بلند و رفیعی را برای خود اختصاص داده اید . اگر روز اول که آمدید گفته بودید . غلام برو سلام ما را به حضرت رضا علیه السلام برسان و بگو عده ای از محبین و دوستان شما آمدند تا شما را ببینند من همان روز اول می گفتم وارد شوید چرا؟ چون این حرفتان درست است . چون ما را دوست دارید و نشانه ی دوستی هم این است که این همه راه را آمده اید به دیدن من .

ص: 8

تا این مطلب را امام رضا علیه السلام به این ها تفهیم کردند . تازه متوجه شدند چه گناهی مرتکب شدند شروع کردند به گریه کردن و توبه و استغفار گفتند: یابن رسوال الله ما اقرار می کنیم که شیعه نیستیم ولی دوست و محب اهل بیت هستیم . حضرت فرمودند این را درست می گویید .بفرمایید بنشینید . بعد به غلام خود فرمودند: این ها دوست ما هستند باید تکریم شوند، باید احترام بشوند و آنچه را که شایسته بود از آنها پذیرایی شود . حضرت فرمودند که از آن ها پذیرایی شود آن نورهایی که حضرت ابراهیم علیه السلام اطراف چهارده معصوم دیده بود وقتی حضرت ابراهیم علیه السلام گفت این چه نورهایی است؟ خداوند فرمود این نورهای شیعیان و دوستان امیر المومنین و اهل بیت است . آن وقت حضرت ابراهیم علیه السلام نگفت مرا از دوستان امیر المومنین و اهل بیت قرار بده .بلکه از خداوند خواست مرا از شیعیان وبعد گفت از محبین قرار بده . فرق بین شیعه و محب در اینجاست . ما هم باید از خداوند بخواهیم . که انشالله ما را از شیعیان و محبان حقیقی این خانواده قرار بدهد.

روضه

السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده یا فاطمه الزهرا یا بنت رسول الله یا قرة عین الرسول یا سیدتنا و مولاتنا یا زهرا

این روزها روزهای سختی است بر مولا امیرالمؤمنین از یک طرف کسی نباید اطلاع از قبر مخفی حضرت زهرا پیدا کند از یک طرف می خواهد برود کنار قبر حضرت زهرا سلام الله علیها درد دل کند . نوشته اند تا نیمه های دل شب بچه ها را می خواباند سپس می رفت کنار قبر حضرت زهرا آنجا قرآن می خواند، گریه می کرد، اشک می ریخت در فراق حضرت فاطمه ی زهرا .

ص: 9

زیر این آسمان زن و شوهری نیامندند به اندازه امیرالمؤمنین و حضرت زهرا اینقدر وابسته و علاقمند به همدیگر باشند.

نوشته اند یکی از این شبها اینقدر گریه کرد در کنار قبر حضرت زهرا تا اینکه خواب چشم او را گرفت یه لحظه در عالم رویا حضرت زهرا را دید فرمود علی جان چه نشسته ای حسینم از خواب بیدار شده حسنم از خواب بیدار شده زینبم بیدار شده و دارند بهانه ی مادر می گیرند آری اینجا متذکر می شود حضرت زهرا یعنی یا علی بلند شو برو خانه یتیم نوازی کن به دلم افتاد دلتون را ببرم گوشه خرابه شام بگم یا زهرا یک یتیمی هم گوشه خرابه شام بود آیا او را یتیم نوازی کردند؟ سر سلامتی دادند؟ یا اینکه دستور دادند گفتند بروید سر بریده حسین را برایش ببرید.

به قصد فرج امام زمان سه مرتبه بگوییم یا حسین یا حسین یا حسین

صلواة الله و سلامه علیک یا رسول الله و علی اهلبیتک المظلومین

دعا

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجل الاکرم

یا الله یا الله یا الله ... یا رحمنُ یا رحیم

الهی یا حمید بحق محمد

یا عالی بحق علی

یا فاطر بحق فاطمه

یا محسن بحق الحسن

و یا قدیم الاحسان بحق الحسین

وتسعه المعصوم من ولد الحسین

...

پایان

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109