امام حسین علیه السلام در قرآن جلسه نهم

مشخصات کتاب

منبر صوتی نوشتاری

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مجید نبوی

محل سخنرانی :

استان فارس : شهرستان اشکنان حسینیه جماران

موضوع سخنرانی :

امام حسین علیه السلام در قرآن جلسه نهم

سوال در قیامت

تاریخ سخنرانی :

محرم 1436 سال 1394 شمسی

ایمیل سخنران : nabavi135@gmail.com

خطبه

اَعوذُ بِالله مِنَ الشیطان الرَّجیم

بسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلله ربِّ العالمین بارِی الخَلائِق الاَجمَعین جامِعِ الناس لِیَومٍ لارَیبَ فیه ، ثُمَ االصَلوهُ والسَلام وعَلی سَیِدَنا و نَبیّنا اَبِی القاسِم مُحَمَّد صَلَّیَ الله عَلَیه وَ آلِهِ و َسَلّم و علی اَهلِ بَیتِهِ اَلطَّیِبینَ الطّاهِرینَ اَلمَعصومین سیما بَقیَّه الله فی الارضین ناموس الدَّهر وَ إمامَ العَصر ألحُجَّهِ بن الحَسَن العَسکَری عجَّلَ الله تعالی فَرَجَهُ الشریف وَ سَهَّلَ الله مَخرَجه وَ لَعنَهُ الله عَلی اَعدائِهِم أجمَعین . أو عدَّ نَفسَهُ فی عدادهم ابَدَ الابِدین و دَهرَ الدّاهِرین .

شعر

در خانه تو هرشب ، شده کارِ من گدایی

به خدا که این گدایی ندهم به پادشاهی

همه شب به کویت آیم به بهانه گدایی

که مگر شبی زِ رحمت ، به رخم دری گشایی

یا صاحب الزمان ، یا صاحب الزمان

یا صاحب الزمان ، یا صاحب الزمان

آیه ی مورد بحث

و بَعدُ فَقَد قالَ الحَکیم فِی مُبرَمِ کِتابِهِ الکَریم ،

وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ﴿8﴾

بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿9﴾ (1)

ص: 1


1- ترجمه : (و زمانیکه از موءودة (بچه ای را که زنده در زیر خاک دفن کنند) پرسیده شود که: به چه جرم و جنایتی او کشته شده است؟) سوره تکویر آیات 8 و 9

اعلام صلوات

شب تاسوعای حسینی است و ایام عزای سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام است جهت عرض تسلیت به پیشگاه امام زمان علیه السلام صلواتی ختم فرمایید .

شب جمعه است شاد کنید ارواح طیبه شهدا ، صلحاء ، مؤمنین ، مؤمنات ، ذوی الحقوق و ذوی الارحام را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد .

مقدمه

در ادامه بحثی که شب های گذشته داشتیم امام حسین علیه السلام را در قرآن کریم بحث می کردیم و مطالعه داشتیم ، امشب نیز در همان راستا ، آیاتی از قران کریم را ترجمه کنیم و ارتباط آن را با امام حسین علیه السلام ذکر کنیم .

مقدمه این بحث لازم است اشاره کنم به یکی از مهمترین مواقفی که فردای قیامت در صحرای محشر برای کل مردم عالم به وجود خواهد آمد . به نام موقف سؤال ، قرآن کریم می فرماید : فردای قیامت از خلقِ اولین و آخرین سؤال می شود و مردم باید برای سؤالاتی که از آنان می شود ، جواب آماده داشته باشند . و الا کار آنها خراب می شود .

اما اینکه سؤالات فردای قیامت چیست ، خداوند تبارک و تعالی از آنجایی که أرحم الراحمین است آمده در قرآن کریم تمام سؤالات فردای قیامت را مطرح کرده است . معمولا در مدارس و دانشگاه ها و مراکز آموزشی سؤال به دانش آموز نمی دهند . می گویند امتحان می گیریم . آنچه که خوانده اید آن قدر مسلط باشید که ما هر گونه سؤالی از شما پرسیدیم پاسخگو باشید . و بر اساس آن به شما نمره می دهیم . ولی خداوند تبارک و تعالی چون أرحم الراحمین است به بندگان خود تمام سؤالات را همین جا داده است . در قرآن کریم لیست کرده است و می فرماید ، ما فردای قیامت این سؤالات را از شما می پرسیم . پس همان طور که شما دارید زندگی می کنید به فکر جواب سؤالات فردای قیامت باشید . که اگر کسی در این دنیا عمرش را به غفلت بگذراند و به دنبال این نرود که این سؤالات چیست ؟ و از او چه سؤالاتی خواهد شد ؟ ، یا اینکه سؤالات را بفهمد و به فکر جواب آنها نباشد ، فردای قیامت حسرتی خواهد خورد که شاید سوزش این حسرت از آتش جهنم کمتر نباشد .

ص: 2

بنابراین باید به سراغ قرآن کریم برویم و ببینیم سؤالات فردای قیامت ما چیست ؟ . حالا من از میان سؤالات که زیاد هم است چند سؤال را به عنوان نمونه فقط عرض کنم و سرنخ به شما بدهم که اگر اهل مطالعه باشید یعنی ممکن است تا اینجای عمرتان گذشته باشد و یک همچون بحثی را که من امشب مطرح می کنم به گوش کسی نرسیده باشد که عجب فردای قیامت از ما سؤال می شود ! سؤالات هم در قرآن آمده است ! پس چرا ما تا حالا به فکر نبوده ایم . از امشب به بعد اتمام حجت می شود که بروید و ببینید این سؤالات چیست . ما نمی رسیم همه سؤالات را بگوییم . چه قدر ما وقت داریم ، چند دقیقه ؟ هر سؤال را اگر ما یک دقیقه برای آن وقت بگذاریم چهل و پنج دقیقه ما بیشتر وقت نداریم . باید توسل به امام زمان داشته باشیم ، باید مقدمه چینی بکنیم ، باید روضه بخوانیم ، دیگر چه می رسد به این که بخواهیم سؤالات را مطرح کنیم .

استفاده از وسایل ارتباطی روز

لذا امروز که این وسایل امروزی آمده است و الحمدالله همه چیز را مهیا کرده است . ما باید از این وسیله های امروزی استفاده کنیم . اینترنت و ماهواره آمده است . همین اینترنت را آورده اند داخل تلفن همراه ، موبایل من و شما که در جیبمان است و وصل به اینترنت است . هزاران هزار ، نرم افزار در این تلفن های همراه است . که هر کدام از آنها را اگر ببینید دارد سوء استفاده می شود و در راه شیطان از آن استفاده می شود و لا به لای آن هم چند مؤمن پیدا شده است و زحمت کشیده اند و نرم افزارهای اسلامی هم تهیه شده است . من و شما باید برویم تحقیق و بررسی کنیم و ببینیم چه چیزهایی به درد می خورد . مطالبی که می خواستم بگویم را برای امشب گذاشتم . حالا ممکن است مقداری از این بحث من باقی بماند ولیکن چون اهمیت دارد عرض می کنم . حدود ده سال پیش خودِ من به لطف خدا در اصفهان ، یک مؤسسه ای را به نام مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان تأسیس کردم . از ده سال پیش گفتیم این جور که علم دارد پیشرفت می کند با این تلفن همراه که آمده در آینده تلویزیون و همه چیز کنار گذاشته می شود و همه چیز این جوانها همین موبایل می شود . پس بیاییم سرمایه گذاری کنیم و در زمینه تلفن همراه کاری انجام دهیم .

ص: 3

آمدیم بهترین چیز را دیدیم معارف حقی تشیع است که نویسندگان در طول تاریخ کتاب هایی نوشته اند . زحمت هایی کشیده اند در زمینه جمع آوری حقه ی تشیع که اینها باید در تلفن همراه بیاید که اگر افراد اهل مطالعه باشند هر جا که وقت کردند این کتاب ها را مطالعه کنند . یواش یواش شروع کردیم به جمع آوری کتاب ها تا الان که من در خدمت شما هستم بیش از پانزده هزار کتاب جمع آوری شده است . سایتی درست کردیم به نام قائمیه . روی آن سایت هست . برای هر کتاب ، هشت فرمت درست کردیم . یعنی یک کتاب هشت ویژگی می تواند داشته باشد به طوری که در گوشی های تلفن های سابق که سیستم عامل آن جاوا بوده است بتوان مطالعه کرد . بعد سیستم اندروید آمد به مهندسین گفتیم ما همچون برنامه ای می خواهیم و برایمان ساختند و کتابها را در تلفن همراهی آوردیم که سیستم عامل آن اندروید است . جوانها می دانند که همین اندروید ها ، تبلتش هم است . بعد دیدیم که تلفن همراه دیگری به نام آیفون آمده است . مهندسین نشستند و برنامه ریزی کردند و آیفون را هم نوشتند .

برنامه دیگری به نام ویندوز فون آمد . آن را هم برایش نوشتند وحتی یک پسوندی دارد اینها به نام epubکه شما می توانید این برنامه را حتی در تلویزیون ببینید و در تلویزیون ورق بزنید و بخوانید . تمام کارهایی که در کامپیوتر به سر کتاب می شود در آورد از جستجو و کپی کردن و فرستادن برای این طرف و آن طرف ، تمام این امکانات را در تلفن همراه گذاشتیم .

ص: 4

حالا که من توفیق پیدا کردم امسال در جمع شما به منبر بروم ، قبل از این که بیایم ، تهران بودم و با یک مؤسسه ای چند سالی می شود که در ارتباط هستیم . یک دستگاه ارسال وای فای را ما از آنها گرفتیم و گفتم حالا که به مسافرت می روم با خودم بیاورم . به عزیزان گفتم امشب این دستگاه را در حسینیه بگذارند و روشن کنند و من هم بالای منبر می گویم جوان ها همینطور که نشسته اند وای فای خودشان را همین الان روشن کنند .گوشی اندروید اگر دارند . اگر آیفون دارند که به سایت قائمیه مراجعه کنند و نرم افزار آن را بگیرند . این وای فای را که روشن می کنید اسمی هست به نام مهدیه فیری . این روی موبایل شما می آید یک گزینه در آخر هست به نام بازار کتاب دیجیتالی قائمیه که اگر این را نصب کنید ، پانزده هزار کتاب در جیب شما می آید .

این بحث هایی که من در اینجا می کنم و سرنخ هایی می دهم به شما درباره سؤالات فردای قیامت ، در این سایت و نرم افزار ، شما می توانید تمام سؤالات فردای قیامت برای شما ردیف می شود و می توانید به راحتی مطالعه کنید .

نه تنها این بحث ، بلکه هر بحث دیگری درباره احکام شرعی ، رساله تمام مراجع تقلید در این نرم افزار است با قابلیت جستجو ، با قابلیت ریز و درشت شدن خط آن ، در این مورد دیگر بیشتر از این توضیح نمی دهم . دوستان ، هم آقایان و هم خانم ها این دستگاه امشب و فردا شب و شبهای دیگر ، تا زمانی که من در خدمت شما هستم اینجاست و استفاده کنید و تا می توانید مطالعه کنید . هرچه بیشتر مطالعه کنید کمتر سرتان کلاه می رود .

ص: 5

سوالات فردای قیامت

سوال از پیامبران و امت ها

حالا خداوند تبارک و تعالی فردای قیامت از ما چه سؤالی می پرسد . یک جای قرآن ، خداوند تبارک و تعالی ، سؤالات فردای قیامت را اینجور مطرح کرده است :

( فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِینَ أُرْ سِلَ إِلَیهِمْ وَ لَنَسْأَلَنَّ الْمُرْ سَلِینَ ) سوره مبارکه أعراف آیه ششم .

فردای قیامت هم از پیغمبران الهی سؤال می شود و هم از کسانی که پیغمبر برای آنها فرستاده شده است سؤال می شود . خدا از پیغمبران می پرسد آیا آن چیزهایی که من به تو گفتم به امت خود گفتی یا نه ؟ این سؤال برای پیغمبران است . به امت پیغمبرش می گوید : آیا این پیغمبری که من فرستادم ، حرف من را به گوش تو رسانده است یا نه ؟ این سؤال است دیگر . لذا فردای قیامت همه ما مورد سؤال واقع می شویم .

این یکی از اصول مهم در باب سؤال فردای قیامت است .

سوال از نعمت ها

حالا چه سؤالی؟ سوره تکاثر آیه هشتم : ،« ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ » فردای قیامت ، خداوند تبارک و تعالی از نعمت ها سؤال می کند . که در ذیل این آیه شریفه امام صادق علیه السلام فرموده است : « والله نحنُ النعیم » (1) به خدا قسم ، ما اهل بیت نعمت های خدا هستیم . یعنی از شما سؤال می شود ما برای شما علی فرستادیم با این علی چه کردید ؟. ما برای شما حسن و حسین فرستادیم با این حسین چه کردید ؟ این سؤالی است که فردای قیامت از شیعه و سنی ، مسیحی و زرتشتی می پرسد . ما برای شما موسی بن جعفر در این عالم آوردیم با این نعمت الهی چه کردید ؟ امام رضا علیه السلام به شما دادیم ، به شما امام زمان علیه السلام دادیم با این نعمت الهی چه کردید . آیا شکر این نعمت را به جا آوردید یا کفران نعمت کردید . این سؤال را باید اینجا جواب بدهید . جواب این سؤال ها را باید اینجا آماده کنیم که فردای قیامت از ما سؤال شد بتوانیم جواب بدهیم .

ص: 6


1- عن جعفر بن محمّد علیهما السّلام فی قوله عزوجل: "ثم لتسئلن یومئذ عن النّعیم"، قال: نحن النعیم.(تفسیر البرهان 4/503))

سوال از عهد

سوره إسرا آیه سی و چهارم :

( وَ أَوْفُواْ بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْؤُولاً ) عهد و پیمان با هر کسی که می بندید حتما وفادار باشید و الا فردای قیامت از شما سؤال می شود . که برای چه عهد و پیمان بستید اما به هم زدید . یک موقع انسان با خدا عهد و پیمان می بندد ، نذر و نیاز می کند ، وقف می کند اما می آید آن را خراب می کند . خدا می پرسد : چرا نذر کردی و به نذرت عمل نکردی . یک موقع هم این عهد مربوط می شود به روز عید غدیر که مردم دست بیعت به امیر المؤمنین علیه السلام دادند بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله بیعت خود را شکستند .خداوند در فردای قیامت از آنها سؤال می کند چرا شما به امیرالمؤمنین علیه السلام دست دادید اما بعد عهد و پیمان خود را شکستید . سؤال می شود از آنها که چرا علی را تنها گذاشتید . لذا آنهایی که پیرو امیرالمؤمنین نیستند الان باید جواب قانع کننده ای داشته باشند و در اینجا باید خدا را قانع کنند . جواب سؤالات را برای خدا آماده کنند .

تا برسد به عهد و پیمانهایی که بین خودمان است . یکی بناست ، یکی بقال است ، یکی لوله کش است ، یکی برق کار است . آنهایی که کارهای ساختمانی می کنند ، می گویند : من فردا می آیم کار شما را انجام می دهم ، اما بعد گوشی تلفن را بر نمی دارد ، تو قول دادی ! اینجور نیست که تو بتوانی اینجا یک دروغ بگویی که بچه ام مریض بود دکتر بودم . یعنی دارد دروغ می دهد . فردای قیامت ،خدا ، تو را در صحرای محشر نگه می دارند که چرا دروغ گفتی ؟ چرا عهد و پیمانت را شکستی ؟ تو به این بنده خدا قول داده بودی . درست هست ، جایی زندگی می کردی که هر کی به هرکی بوده است . اینجا باید جواب بدهی . آن کس که قیامت را قبول دارد الان به فکر سؤالهای روز قیامت هست .

ص: 7

آن کس که ازدواج می کند و صیغه عقد بین آن ها خوانده می شود . آن ها با هم پیمان زناشویی می بندند . متأسفانه بعضی از آن ها سرهیچ ناراحت می شوند و می گویند : برو دفتر خانه کارهایش را انجام بده و خودم می آیم طلاقت را می دهم . عجب به همین سادگی است . باشد ، تو پول داشته باش برو به وکیل پول بده . قاضی را بخر . بالاخره حرف خودت را به کرسی بنشان . اما فردای قیامت در صحرای محشر باید بایستی و جواب بدهی .

چرا نامردی کردی چرا پشت همسرت را خالی کردی ؟ چه عذری داری ؟ به چه بهانه ای ؟ به چه جرمی ؟ این ها سؤالات فردای قیامت است .

سوال از گوش و چشم و قلب

سوره ی إسرا آیه 36 می فرماید : وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَ_ٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا

وقتی چیزی نمی دانی ، بگو نمی دانم . بیخود راجع به مسائل اظهار نظر نکن . چیزی که نمی دانی روی آن توقف نکن . چرا؟ چون فردای قیامت ، ( إِنَّ السَّمْعَ ) از گوشَت ، ( وَ الْبَصَرَ ) از چشمت ، ( وَ الْفُؤَادَ ) از قلب تو که اشاره می کند یعنی از اندیشه و فکر تو سؤال می شود . همین طور اظهار نظر می کند . امروزه هم که وسیله ها زیاد هستند : تلفن همراه ، انواع و اقسام نرم افزارها ، وایبر ، ویچت و وات ساپ و تلگرام و انیستاگرام ، از این ها فراوان هست و همین که مطلبی برای او می آید نه آن را می خواند و نه می داند آن چیست سریع کپی می کند برای رفقایش و برای گروه های مختلف ارسال می کند . فکر کردی تمام شد .

ص: 8

مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ (1)

هیچ کلامی نیست از دهان انسان خارج شود و هیچ حرکتی نیست انسان انجام بدهد الا این که کاتب و نویسنده ای است . تمام این ها در کتابی نوشته می شود و فردای قیامت به دستت می رسد . باید بروی صفحه به صفحه بزنی ، خط به خط و بعد کلمه به کلمه آن را باید جواب بدهی . همین جوری که نیست . این قرآن است و می گوید ما سؤال می کنیم .

یکی پیش امام صادق علیه السلام آمد و گفت : یابن رسول الله ، الحمدالله من اهل موسیقی و این ها نیستم . ابدا ، خدا را شکر . همسایه ای داریم که اهل موسیقی هست . گاهی من از اتاقم بیرون می آیم ، آن طرف خانه ما دستشویی است ( خیلی عذرخواهی می کنم ) آنجا که می روم صدای موسیقی همسایه در دستشویی به گوش من می رسد . من نرفتم که بزنم ، هیچ کاری نکردم ، گاهی از اوقات کارم را بیشتر طول می دهم تا بیشتر بشنوم .

آیا ( مَسئَلَهٌ ) برای من اشکال شرعی دارد یا نه ؟ امام صادق علیه السلام سوره إسرا آیه 36 را برایش می خواند :

إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُّ أُولَ_ٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا ﴾ (2) از گوش تو از چشم تو از افکارت ، در فردای قیامت سؤال می شود . اگر جواب قانع کننده برای خدا داری ، هر کاری می خواهی انجام بده . اما اگر جواب قانع کننده نداری و می توانی به خدا بگویی که چرا طولش دادی و یک دلیل قانع کننده بیاوری هر کاری دوست داری انجام بده . یعنی چه ؟ یعنی مواظب باش این گوش تو دارد چه می شنود . البته این مال موقعی بود که موسیقی حرام بود . الان موسیقی چی شده است ؟ یک جور نگویید که بچه های داخل مجلس فکر کنند راستی راستی حلال هست . یک کلمه : آن چه پیامبر صلی الله علیه و آله حلال کرده است تا روز قیامت ، آن حلال است . و آن چه تا روز قیامت حرام کرده است ، حرام است . زمانه و شرائط حالا اینجور است ودیگر نمی پسندند ، خدا این حرف ها را از کسی نمی پذیرد . در بین سؤالات ، آیات قرآن زیاد است .

ص: 9


1- سوره ق آیه 18
2- وسائل الشیعة ؛ جلد 3

چهار سوال مهم قیامت

روایات اهل بیت علیهم السلام را هم اگر نگاه کنیم ، می بینیم که در قرآن کریم در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز به این ها اشاره شده است . مثلا روایتی که شیعه و سنی آن را نقل کرده اند ، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : « هیچ بنده ای در صحرای محشر پا از پا بر نمی دارد مگر این که چهار تا سؤال را جواب دهد . » یعنی ای مسلمان ها به فکر این چهار تا سؤال باشید . (1)

یک : ( عن عُمرِکَ فیما أَفنا ) از عمر تو سؤال می شود هر کس که باشی ، مسلمان ، یهودی ، مسیحی ، زرتشتی ، عمرت را در چه راهی صرف کردی ؟ این سؤال می شود . اینکه لحظه به لحظه دارد از عمرم طی می شود ، باید این ساعات و لحظات عمرم را پاسخ گو باشم . خیلی مهم است . سؤالات فردای قیامت امروز آمده است . به ما گفته شده است که چه سؤالاتی از شما پرسیده می شود . عمرخودتان را در راه شیطان به کار نبرید .

ص: 10


1- روی الخطیب الخوارزمی فی المناقب (ص45 تبریز _ 36 ط نینوی طهران) قال : باسناده عن أبی برزة قال : قال رسول الله (صلی الله علیه وآله) ونحن جلوس ذات یوم : والذی نفسی بیده ، لا تزول قدم عبد یوم القیامة ، حتی یسأله الله تبارک وتعالی عن أربع : عن عمره فیما أفناه ، وعن جسده فیما أبلاه ، وعن ماله مما کسبه وفیما أنفقه ، وعن حبنا أهل البیت . فقال له عمر ، فما آیة حبّکم بعدکم ؟ قال : فوضع یده علی رأس علی (علیه السلام) وهو الی جانبه وقال : ان آیة حبی من بعدی حب هذا ، وطاعته طاعتی ، ومخالفته مخالفتی

سؤال دوم : ( وَ عَن شَبابِکَ فیما أَبلاه ) جوانی خود را در چه راهی خرج کردی ؟ جوانی که تمام انرژی و تمام نیروهای خدادای در آن جوان است و خیلی کارها می تواند انجام بدهد ، جوانی خود را در چه راهی طی کردی ؟

امام صادق علیه السلام یک غلامی دارد که می گفت : دیدم امام صادق علیه السلام رو به روی آینه ایستاده است و در آینه نگاه می کند و اشک می ریزد . گفتم : یابن رسول الله چرا گریه می کنید ؟ فرمودند چند تا از محاسن و ریش هایم سفید شده است . گفتم : یابن رسول الله این که گریه ندارد . یک روز همه محاسن شما سفید می شود . دنیا اینجوری است . این که گریه ندارد . نه من برای آن گریه نمی کنم برای این گریه می کنم که فردای قیامت در صحرای محشر ما را روی پا قرار می دهد و می پرسد ریش خود را در چه راهی صرف کردی ؟ اگر منِ امام صادق علیه السلام در راه خدا سفید نکرده باشم برای آن ساعت چه جوابی دارم بدهم . پس جوان ها باید خیلی مواظب باشند .

سؤال سوم : ( عن مالِکَ ) از اموال تو سؤال می شود . ( مِن أینَ إِکتَسَبتَهُ ) از کجا این مال را به دست آوردی ؟( وَ فیما أَنفَقتَهُ ) ودر چه راهی انفاق کردی ؟ آیا از راه شرعی به دست آورده ای ؟ پول زحمت کشی بود ؟ پول حلال بود ؟ خمس و زکات را داده بودی ؟ پاکِ پاک بود ؟ اینها را باید جواب بدهی . یا نه ، در این آشفته بازار به تعبیر خودت زرنگی کردی و سریع از موقعیت استفاده کردی از پست و مقامت ، یا از موقعیت آشفتگی بازار اقتصاد یا اینکه دیدی اگر جنسی را بیاوری و کارتن آن را عوض کنی از مدل چینی به مدل ژاپنی بزنی ، پول خوبی را به دست می آوری و..... جمع کردی ، ( فی حلالِها حساب و فی حرامها عقاب ) (1)

ص: 11


1- عن امیرالمومنین علیه السلام : إحذَرُوا الدنیا ، فإنَّ فی حلالِها حِساب ،وفی حَرامِها عقاب ، وأوّلُها عَناءٌ ، وآخِرُها فَناءٌ . امام علی علیه السلام : از دنیا بپرهیزید ، که حلال آن حساب دارد و حرام آن کیفر ؛ آغازش رنج است و پایانش نابودی . نهج البلاغه خطبه 82

حلال به دست می آوری باید جواب پس بدهی چه برسد به این که حرام باشد . حالا پول ها آمد

بعد سؤال دیگر این است : پول ها را در چه راهی خرج کردی ؟ بعضی ها می گویند پول مال خودم هست هرجور دلم بخواهد خرج می کنم . باشد هرجور دلت می خواهد ، اما باید برای سؤال فردای قیامت جواب داشته باشی . بعضی کار ها که ما می کنیم اسراف هست . بعضی خرج ها چشم و هم چشمی است . این جواب برای فردای قیامت نمی شود . باید خیلی حواسمان را جمع کنیم .

داستان سلمان و ابوذر

سلمان فارسی و ابوذر غفاری (رضوان الله تعالی علیهما ) محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدند . حضرت یک درهم به سلمان و یک درهم به ابوذر دادند و فرمودند : « این بخشش من به شما بود . هر کاری دوست داشتید با آن بکنید . » رفتند و وقتی که فردا برگشتند پیامبر صلی الله علیه و آله کنار سنگی بودند از بس آفتاب به آن سنگ خورده بود آن سنگ داغِ داغ شده بود . حضرت به ابوذر و سلمان فرمودند : کفشهایتان را بیرون بیاورید . بروید روی این سنگ داغ بایستید و بگویید این پولی که به شما دادم را چکار کردید ؟ سلمان فارسی زرنگ بود ، اصفهانی بود . شیرازی ها می گویند فارس بود . استان فارس بود . شما هم مال استان فارس هستید . آن ها می گویند از ماست . اصفهانی ها هم می گویند واس ماست . نه . سلمان فارسی از ماست . بعد من تاریخ آن را بررسی کردم دیدم هر دو راست می گویند چون وقتی که سلمان از اصفهان فرار کرد به فارس آمد و مدتی در فارس بود و بعد به سوریه رفت و از مدینه سر در آورد .

ص: 12

این سلمان فارسی حالا زرنگی اش را از اصفهان آورده بود یا از خطه شما (فارس ) کفشش را بیرون آورد پای خود را روی سنگ گذاشت و قبل از این که حرارت سنگ پای او را بسوزاند گفت : ( صَدَّقتهُ ) صدقه دادم ، پرید پایین و پاهایش نسوخت . نوبت به ابوذر غفاری رسید . ابوذر اگر می خواست پاهایش را روی سنگ بگذارد و بگوید چه قدر بدهکاری داشتم و رفتم دادم و چه قدر برای خانه وسایل تهیه کردم و چکارش کردم و چکارش نکردم پاهایش می سوزد . گفت : « یا رسول الله اجازه بدهید من همین پایین خدمت شما عرض می کنم . » پیغمبر اکرم فرمودند : « لازم نیست ، می خواستم به شما دو نفر بگویم فردای قیامت زمینش داغ است (1) . باید بایستید روی زمین داغ و آنهایی که داشتی را جواب بدهی . ( فی حَلالِها حِساب ) باید حساب پس بدهی .

بیخود نیست که نوشته اند آخرین پیغمبری که وارد بهشت می شود سلیمان پیغمبر است . چرا ؟ چون ملکی و دارایی داشت که هیچ پیغمبری مثل او نداشت . او باید بایستد و جواب بدهد . لذا نوبت او در بین پیغمبران آخرین پیغمبر الهی است . لذا حضرت فرمود : « سؤال می شود شما ، اول از چه راه به دست آوردید و در چه راهی خرج کردید . » این هم سؤال سوم .

مهمترین سوال قیامت

ص: 13


1- آشنایی با اسوه ها، سلمان فارسی، ص 125؛ به نقل از پند تاریخ، ج 1، ص 190.

سؤال چهارم : ( وَ عَن حُبُّنا أَهلَ البَیت ) از محبت ما اهل بیت سؤال می شود . ای مردم ، این محبت اهل بیت که به شما دادیم با آن چکار کردید ؟ این امام حسین که وقتی به دنیا آمد عشق و محبت آن را به دل داشتی و کم کم بزرگ شدی ، بعد افتادی در این شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی و یواش یواش امام حسین علیه السلام را از تو گرفتند . وای بر تو . فردای قیامت از این نعمت از تو سؤال می شود . از محبت اهل بیت سؤال می شود .

لذا در این دنیا پیغمبر خدا ، نمونه سؤالات فردای قیامت را به ما نشان داده است . در آن آیاتی که برایتان خواندم و این از روایت ، تا بدانید که چه سؤالاتی از ما می شود .

تفسیر آیه ی مورد بحث

برویم سراغ اصل مطلب . اصل مطلب سوره مبارکه تکویر آیات 8 و 9 است .

( وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ , بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ) فردای قیامت از موؤوده سؤال می شود که به چه جرمی این موؤوده راکشتید ؟ چرا کشته شد ؟ حالا مَوؤودَه چیست ؟ خیلی مهم است . یک تفسیر دیدم امروز در البرهان نقلی خیلی جالب آورده بود . می فرماید : « یک آیه در قرآن داریم که می فرماید

( قُل لا أسئَلُکُم عَلَیها أجرا اِلا المَوَدَّهِ فِی القُربی ) این مَوؤوده همان مودت است . یعنی چه ؟ قرآن کریم به پیغمبر خطاب می کند : این مردم می آیند از تو سؤال می کنند ، بیست و سه سال برای ما زحمت کشیدی و ما را از جهل و نادانی نجات دادید دین مقدس اسلام را به ما آموختی و چشم ما را به روی این عالم باز کردی . خیلی هم صدمه خوردید ما می خواهیم مزد تو را بدهیم . برای شما چکار کنیم . خدا گفت به آن ها بگو من مزدی نمی خواهم ( اِلَی المَوَدَّهِ فِی القُربی ) مگر اینکه بیایید نسبت به ذَوِی القُربی یعنی قوم و خویشان ، نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام ، حضرت زهرا (س) ، امام حسن و امام حسین و فرزندان این خانواده مودت داشته باشید . مودت چیست ؟ آیا معنی مودت ، محبت است ؟ نه . مودت ، فوق محبت است . محبت ، دوست داشتن است . در این دنیا خیلی ها اهل بیت را دوست دارند . اهل سنت ، غیر از آن وهابی ها که ناصبی هستند . اهل سنت نوعا اهل بیت علیهم السلام را دوست دارند و دوستی اهل بیت هم یک سری امتیازاتی دارد که بماند .

ص: 14

معنای مودت

اما خدا به پیغمبر فرموده است : به این امتت بگو من تنها از شما محبت نمی خواهم اگر می خواهی به من مزد بدهید ، مودت بدهید . گفتند : مودت چیست ؟ گفت : همان محبتی که در دل داری این را بیاور و نشان بده . چکار کنیم یک مثال بزن . کسانی که این ایام لباس مشکی می پوشند می دانید معنی آن چیست ؟ معنی آن مودت است . چرا ؟ چون این غم و حزن و اندوهی که برای امام حسین علیه السلام دارد این را در قالب لباس مشکی نشان می دهد به این مودت می گویند .

آن که درِ خانه اش پارچه مشکی می زند ، این نشانه ی مودت است . آن که شب و روز و در آفتاب گرما و سرما در دسته جات عزاداری امام حسین علیه السلام راه می افتد ، این نشانه مودت است . دارد مزد پیغمبرش را می دهد . این دارد برای فردای قیامتش جواب آماده می کند . فردای قیامت می گویند ، مودت داشتی ؟ بله داشتم . کجاست؟ بروید فیلم مرا بگذارید و ببینید . چه قدر در این جلسات روضه شرکت کردم . چه قدر در مجالس ابی عبدالله سینه زدم ، زنجیر زدم ، تعزیه رفتم ، تعزیه خواندم . در این گرما گاهی دیده می شود مردم می نشینند یک صحنه هایی را برای اهل بیت اشک می ریزند . گاهی می بینید پیاده ده روز ، پانزده روز ، بعضی بیست روز و بعضی بیشتر فرسخ ها راه می رود آفتاب به پوست و سر و صورتش می زند و می سوزد ، پاهایش از بین می رود . چه شده است ؟ می خواهد به کربلا برای زیارت امام حسین علیه السلام برود . اینها مودت است .

ص: 15

اینها که می گویند این عزاداری ها یعنی چه ؟ تو فقط بنشین و گریه ات را بکن کافی است . اینها چیزی نمی فهمند . معنی مودت را نفهمیدند . بله . بیا یکی یکی عزاداری ها را جمع کن . به خاطر آن چیز تعزیه را جمع کن . تعزیه را می گویند شبیه خوانی . خودش که نیست شبیه آن است . حالا شما بیایید ایراد بگیرید که سفره اش را جمع کند .این چه مرضی است . یا فلان ایراد را دارد . علما و تعزیه خوان ها و متدین ها دور هم جمع شوند و اشکالات را به حداقل برسانند ، اصل مسئله را که نباید پاک کرد . یا فلان عزاداری را به خاطر این چیز و آن چیز ، کم کنید تا برسید به گریه . بعد هم یک عده می آیند می گویند که گفتند . بعد از هزارو چهار صد سال درست است که امام حسین علیه السلام کشته شد و یزید هم اول کار پیروز شد . اما الان نگاه کن یزید کجاست ؟ کجای عالم این همه شور و احساسی که برای امام حسین علیه السلام دارند برای یزید دارند . همه دارند او را لعنت می کنند . پس در واقع امام حسین علیه السلام پیروز شد و یزید شکست خورد . کسی می آید برای پیروزی لباس مشکی بپوشد و گریه کند و به سر خودش بزند . کدام جشن هست که اینجور باشد . بابا جمع کنید . امام حسین علیه السلام پیروز شد و بروید جلسه جشن بگیرید . یعنی آخر کار به اینجا خاتمه پیدا می کند . یعنی با مودت مشکل دارند و ریشه آن هم یهود است . عوامل آن هم وهابیت است و شاخه هایی که نفوذ پیدا کردند و در همه قالب ها و بعضی ها را متأسفانه جذب کردند . به اصطلاح اینها افراد روشن فکر و افرادی که خیلی چیز سرشان می شود هستند . قرآن کریم می فرماید : مودت یعنی اظهار مودت . یعنی تا جایی که می توانی محبتت را به اهل بیت نشان بده . اظهار کن . در دل خودت نگذار . چرا؟ چون شعائر الهی محسوب می شود . وقتی ما آمدیم این شور و این احساس و این جلسات را راه انداختیم ، چهار تا بیگانه از آن طرف می آیند که ببینند چه خبر است . آن ها هم وارد این معرکه می شوند و همین طور گسترش پیدا می کند . پس امام حسین علیه السلام چه طور شده است که برای اربعینش این همه جمعیت با پای پیاده مشرف می شوند . یک روز و دو روز تبلیغات ، که این اوضاع را درست نکرده است . چهارده قرن گذشته است با آن همه هزینه ای که شیعه کرده است . حالا با چهار تا کلمه بیایند از ما بگیرند . ما باید حراست کنیم ، مواظبت کنیم و حساسیت داشته باشیم .

ص: 16

معنای موؤده

حالا در این آیه قرآن می فرماید : آن مَوَدَّه ، آن موؤوده که از آن در فردای قیامت سؤال می شود این مودت است . آمدی در صحرای محشر از تو سؤال می شود که مزد پیغمبر را با مودت دادی یا نه ؟ الان ما باید به فکرجوابِ سؤال های فردای قیامت باشیم . یکی دو روایت بخوانم که ببینید این آیه مخصوص چه کسی است ؟ قال صادق علیه السلام در کتاب تفسیر البرهان :

( مَن قُتِلَ فی مَوَدَّتِنا سُئِلَ قاتِلَه عن قَتلِه ) آن کسی که به خاطر محبت ما اهل بیت کشته شود . فردای قیامت از قاتلش سؤال می شود

( بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ) چه گناهی کرده بود که او را کشتید . آن وهابی که کمربند انفجاری به کمر خود می بندد این باید برای سؤال فردای قیامتش جواب آماده کند . به خدا بگوید به این دلیل ، به این دلیل . خدا همین جور از او نمی پذیرد . چرا او را کشتی ؟

یک جای دیگر می فرماید : ( قال هِی وَ الله مَوَدتُنا ) إذالموؤده سُئِلَت از مودت ما سؤال می شود . ( وَ هِیَ وَ الله فینا خاصَهً ) به خدا قسم این آیه فقط مخصوص ما اهل بیت است . حق ندارید به غیر از ما اهل بیت و به غیر از ما شیعیان اهل بیت راجع به دیگران تعمیم بدهید . خیلی ها در این دنیا کشته می شوند . اما آن سؤالی که خداوند در فردای قیامت می کند فقط خون اهل بیت علیهم السلام هست و خون شیعیان اهل بیت . این ها را چرا کشتید خدا روی این ها حساس است .

ص: 17

امام صادق علیه السلام فرمود : قال یعنی الحسین علیه السلام . وقتی از شما سؤال می کند فردای قیامت ( بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ) تمام قاتلان امام حسین علیه السلام در کربلا ، نه تنها آنها بلکه در همین زمان ما ( سَمِعَت بِذالِک فرَضی عَنه ) آنهایی که امروز می شنوند و به آن راضی می شوند . از آنها هم سؤال می شود .

از این داعشی ها سؤال می شود از این تکفیری ها سؤال می شود از همه آنهایی که حتی نمی توانند اسلحه به دست بگیرند و شیعه را بکشند و آرزوی آن را دارند فردای قیامت سؤال می شود .

جلد سیزدهم بحارالانوار ، ترجمه آن با نام مهدی موعود . روایت از امام صادق علیه السلام این آیه قرآن جریان پیدا کرد در حق محسن فاطمه . حضرت زهرا علیه السلام در شکمشان پسری داشتند شش ماهه, آمدند در خانه اش را آتش زدند . درزدند آمد پشت در و به در لگد زدند . فاطمه زهرا (س) بچه را سقط کرد . قرآن می فرماید : ( وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ) فردای قیامت از آن ملعون ازل و ابد که آمد این گناه بزرگ را مرتکب شد سؤال می پرسند

( بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ) این بچه چکار کرده بود و سپس می فرماید : بالاخره این جریان ادامه پیدا کرد تا روز عاشورا و آن موؤوده ، یعنی آن علی اصغر امام حسین علیه السلام .

مقدمه روضه

یک روضه از علی اصغر برایتان بخوانم . انشاالله بتوانیم حاجت خود را بگیریم و سپس متوسل می شویم به آقا ابالفضل علیه السلام امشب و فرداشب و پس فرداشب بمانید و عزاداری کنید اجر آن را خواهید گرفت .

ص: 18

حضرت علی اصغر علیه السلام ( وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ ) یک نواری را من گوش دادم از مرحوم علامه امینی (رضوان الله تعالی علیه) شاید مال پنجاه سال پیش باشد . این بزرگ مرد محقق بود . مثل آن محقق کم داشتیم . عمرش را در کتابخانه های دنیا گذرانده بود یا به دنبال فضایل امیر المؤمنین علیه السلام مطلب زیاد دیده است لذا جمع بندی می کند . می گوید : می دانید چرا خداوند فردای قیامت را درست کرده است . خداوند می دانست که هر کس بمیرد می داند این بهشتی هست ببرد داخل بهشت و این یکی جهنمی است و ببرد داخل جهنم . اما یک عالم برزخ درست کرد که هر کس بمیرد به آنجا برود و معطل بشود تا صبح قیامت که شد همه خلق اولین و آخرین را به صحرایی بیاورد به نام صحرای محشر . می گوید فلسفه اصلی قیامت این است : خدا می خواهد خلق اولین و آخرین را جمع کند ، آنجا خودِ خدا می خواهد روضه حسین علیه السلام را بخواند و تمام اهل محشر برای حسین علیه السلام گریه کنند . حتی آن کسانی که در دنیا نتوانستند برای امام حسین علیه السلام در صحرای محشر گریه کنند . شما یک تعزیه ای می بینید یک شبیه خوانی می بینید چه قدر گریه می کنید . آن وقت فردای قیامت که در روایات داریم امام حسین علیه السلام و اصحابش در زمین کربلا با همان پیراهن ها و همان لباس های خونین و با همان بدن مجروح وارد صحرای محشر می شوند . آن وقت ببینید ، مردم ، آن صحنه را ببینند ، ناله هایی که حضرت زهرا (س) ، مداح ها می گویند برای حسینش گریه می کند . آنجا همه ناله های فاطمه (س) را می شنوند آن وقت تصور کن قنداقه شش ماهه ابا عبدالله الحسین علیه السلام را بیاورند در صحرای محشر ، همان سری که به وسیله این تیر فقط به یک پوست باقی مانده است . چه زجه ای خواهند زد اهل محشر و به یاد بیاورند آن ساعتی را که ابا عبدالله الحسین علیه السلام رفت عبای پیغمبر را به دوش انداخت عمامه ی رسول خدا را بر سر گذاشت شاید این مردم می بینند حیا کنند . از آن طرف شتری آورد که وقتی سوار می شود همه او را ببینند و کسی نگوید ما ندیدیم و نفهمیدیم چه شد ؟ اتمام حجت به معنای واقعی کلمه ، آن وقت علی اصغرش را روی دست بگیرد . دشمن می گوید اول گمان کردیم حسین علیه السلام قرآن آورده تا این مردم را قسم بدهد ، مردم تو را به این قرآن ، اما یک دفعه دیدند عبا کنار رفت یک طفل شش ماهه شیر خوار در دست گرفته است

ص: 19

روضه

إن لَم تَرحَمونی فَرحَموا هذ الرضیع (1)لشگر اگر به من رحم نمی کنید لااقل به این طفل شیر خوار رحم نمایید ای وای ، حتی ابی عبدالله برای اتمام حجت فرمود : اگر می گویید بچه را بهانه قرار دادم تا خودم آب بنوشم . بیایید این بچه را از من بگیرید و به من سیراب بر گردانید .

ص: 20


1- تذکرة الخواص، سبط این جوزی، ص ٢٥٢ لَمّا رَآهُمُ الحُسَینُ علیه السلام مُصِرّینَ عَلی قَتلِهِ، أخَذَ المُصحَفَ ونَشَرَهُ، وجَعَلَهُ عَلی رَأسِهِ، ونادی: بَینی وبَینَکُم کِتابُ اللّه، وجَدّی مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله، یا قَومِ! بِمَ تَستَحِلّونَ دَمی؟!... فَالتَفَتَ الحُسَینُ علیه السلام فَإِذا بِطِفلٍ لَهُ یَبکی عَطَشاً، فَأَخَذَهُ عَلی یَدِهِ، وقالَ: یا قَومِ ، إن لَم تَرحَمونی فَارحَموا هذَا الطِّفلَ، فَرَماهُ رَجُلٌ مِنهُم بِسَهمٍ فَذَبَحَهُ، فَجَعَلَ الحُسَینُ علیه السلام یَبکی ویَقولُ: اللّهُمَّ احکُم بَینَنا وبَینَ قَومٍ دَعَونا لِیَنصُرونا فَقَتَلونا. فَنودِیَ مِنَ الهَوا: دَعهُ یا حُسَینُ؛ فَإِنَّ لَهُ مُرضِعاً فِی الجَنَّةِ. ترجمه: وقتی امام حسین علیه السلام دید که آنها بر کُشتن او پافشاری می کنند، قرآنی را گرفت و آن را باز کرد و بر سرش نهاد و ندا داد: «کتاب خدا و نیز جدّم محمّد ، فرستاده خدا، میان من و شما [ داوری کند] . ای مردم ! برای چه خونم را حلال می شمرید ؟ ! ...» سپس امام حسین علیه السلام، به سوی یکی از کودکانش که از تشنگی می گریست رفت . او را بر سرِ دست گرفت و گفت: «ای قوم ! اگر بر من رحم نمی کنید، بر این کودک رحم کنید». در این حال مردی از آنان تیری به سوی او انداخت و ذبحش کرد. حسین علیه السلام می گریست و می گفت: «خدایا ! میان ما و گروهی که ما را دعوت کردند تا ما را یاری دهند، امّا ما را کُشتند داوری کن» در این هنگام از آسمان ندایی رسید: « ای حسین، او را وا گذار که در بهشت او را شیر می دهند»

نوشته اند با این کلامِ سید الشهدا یک ولوله ای بین دشمن افتاد یک عده می گفتند این حسین علیه السلام راست می گوید بچه که دیگر گناه ندارد . یک عده می گفتند به صغیر و کبیرشان نباید رحم کنیم . در بین دشمن اختلاف افتاد . عمرسعد ملعون احساس کرد الان شیرازه ی لشگر از هم می پاشد یک وقت رو کرد به حرمله ی نابکار و صدا زد حرمله : ( إقَطَع نِزاعَ القَوم ) چرا این سرو صدا را کم نمی کنی ؟ نوشته اند حرمله نشست تیری به چله ی کمان نهاد و نشانه گرفت به سمت ابی عبدالله صدا زد امیر پدر را نشانه بگیرم یا پسر را ؟ عمر ملعون صدا زد : حرمله مگرسفیدی زیر گلوی علی را نمی بینی ؟ ای وای ای وای . نگذاشتند کلام آقا تمام شود یک وقت آقا حساس کردند بچه دست و پا می زند.

خدایا بچه ای که ساعت ها شیر نخورده و آب ننوشیده است . طاقت دست و پا زدن دارد همین که آقا ابی عبدالله نظر فرمود دید تیر سه شعله زهر آلود ،

ز ضرب تیر آنچنان دست و پای خود گم کرد

که خواست گریه کند فقط تبسم کرد

به قصد فرج آقا امام زمان ، برای برآورده شدن حاجات ، به نام نامی آقا ابالفضل ، سقای دشت کربلا سه مرتبه بگو :

یا ابالفظل ، یا ابالفضل ، یا ابالفضل

دعا

نَسئَلُکَ اللهم وَ نَدعوکَ بِسمِک العظیم الاعظم الاعز الاکرم یاالله ، یا الله و یا الله و یا الله ، یا رحمن و یا رحیم ،

ص: 21

الهی یا حمید بحق محمد ، یا عالی بحق علی ، یا فاطِرُ بحقِّ فاطِمَه ، یا محسنُ بِحقِّ الحسن ، یا قدیمَ الاحسان بحقِّ الحسین و بحقِِّ تِسعَه المَعصومینَ مِن وَلدِ الحُسین ،

به مقامشان ما را ببخش و بیامرز .

تعجیل در فرج امام زمان بفرما .

از بقیه ی غیبت آقا صرف نظر بفرما .

توسلمان به امضای حضرتش برسان .

ثوابی از این جلسه به روح شهداء ، اموات و گذشتگان برسان

قرض مقروضین ادا بفرما .

بجاه محمد و اله الاطهار

پایان

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109