سخنرانی میلاد حضرت عیسی علیه السلام

مشخصات کتاب

سخنرانی

سخنران : حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مجید نبوی

محل سخنرانی : اصفهان: خیابان عبدالرزاق - مسجد حاج محمد جعفرآباده ای هیئت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام

موضوع سخنرانی : میلاد حضرت عیسی علیه السلام

تاریخ سخنرانی :

اواخر سال 216 میلادی

ایمیل سخنران : nabavi135@gmail.com

خطبه

اَعوذُ بِالله مِنَ الشیطان الرَّجیم

بسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلله ربِّ العالمین بارِءِ الخَلائِق اجمَعین جامِعِ الناس لِیومِ لارَیبَ فیه ، ثُمَّ الصَلواهُ وَالسَلام عَلی السَیِّدِالاَعظَم وَنَتیجَهِ العالَم اَلعَبدِ المؤَیَّد والرَّسولِ المُسدَّد ، اَلمُصطَفَی الاَمجَد ، اَبِی القاسِمِ المُصطَفی المُحَمَّد صلی الله علیه و آله و علی اهلبیته الاطبین الهداه المهدیین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین .

وَ بَعدُ فقد قالَ الحَکیم فی القُرآنِ العَظیم:

یا ایُّها الَّذین امَنوا اِتَّقوا الله و آمِنوا بِرَسولِهِ یؤتِکُم کِفلَینِ من رَحمَتهِ و یَجعَل لَکُم نوراً تَمشونَ بِه وَ یَغفِرلَکُم و الله غَفورٌ رحیم (1)

جهت سلامتی قطب عالم وجود حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا صلواتی ختم فر مایید .

ص: 1


1- آیه 27 سوره«حدید»

اشاره

شکر می کنم خدا را ، بار دیگر توفیق داد در جمع عاشقان آقا ابالفضل علیه السلام حضور پیدا کنم و وقتی وعده گرفتند ، فکر کردم که امشب چه مناسبتی می تواند موضوع بحث ما باشد . دیدم ایام ، ایام میلاد باسعادت حضرت عیسای پیغمبر علی نبینا و آله و علیه السلام است وبراین اساس گفتم بحثی را شروع کنم که یک مقدار درباره آیین مسیحیت ودر کنار دین مقدس اسلام صحبتی داشته باشیم . در این راستا کتاب هایی نوشته شده است . مسلماً در این نیم ساعت نمی شود زیاد صحبت کرد قبل از صحبت آدرسی را به شما می دهم . انهایی که علاقه مند هستند ، به سایت اینتر نتی قائمیه مراجعه کنند با آدرس اینترنتی ghbook.ir. دیشب نگاه می کردم بیش از بیست و پنج کتاب پیرامون حضرت عیسی (علیه السلام) به خصوص در این سایت وجود دارد . به زبان های فارسی ، عربی و انگلیسی .

آیه ای که اول منبر خواندم از آیه بیست و هشت سوره حدید است . باز یادی می کنم از استاد بزرگوارم مرحوم آیت الله حاج آقا احمد امامی (رضوان الله علیه) . یکی از آیاتی که بیست و هشت سال پیش در همین مسجد ، همین جا ، خودِ ایشان بیان فرمودند ، همین آیه ای است که من امشب می خواهم برای شما بگویم . سوره حدید ، آیه بیست و هشت . چون ایشان آیاتی را می خواند که شیعه و سنی اذعان دارند این آیه مربوط به امیر المؤمنین است . حالا که چرا این آیه نازل شد مفصل است .

ص: 1

شان نزول

مفسرین بیان می کنند همان اوایل که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مردم را به دین اسلام دعوت می کردند ، مشرکین شروع کردند به آزار و اذیت مسلمین ، حتی چندین نفر در این راه زیر شکنجه ها به شهادت رسیدند .

مسلمانان مخفیانه خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله رسیدند و عرض کردند یا رسول الله ما حرفی نداریم زیر این شکنجه ها باشیم اما ازاین می ترسیم که خدایی نکرده نتوانیم طاقت بیاوریم و دین خود را از دست بدهیم . اگر شما اجازه بدهید ما هجرت کنیم و به سمت کشوری برویم که بتوانیم در آنجا دین خود را حفظ کنیم . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند فکر بسیار خوبی هست حالا کجا می خواهید بروید ؟ گفتند این را شما بگویید . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : « به نظر من اگر شما به سمت حبشه بروید خوب هست . پادشاهی دارد به نام نجاشی ، مسیحی مذهب است .

اگر چنانچه خودتان را به آنجا برسانید شاید بهتر از هر جای دیگری باشد . بالاخره این مشرکین همه جا نفوذ دارند وممکن هست که نگذارند حتی انجایی که می خواهید بروید راحت باشید . » لذا مسلمانان دودسته شدند . یک دسته هفتاد نفره ویک دسته پانزده نفره . با فاصله از هم حرکت کردند باهم هشتادو پنج نفر بودند . مخفیانه به سمت حبشه حرکت کردند .

مشرکین جلسه گرفتند و خبر دار شدند که مسلمانان حرکت کردند و رفتند . چکار باید بکنند . انها بعد از مشورت و مصلحت اندیشی به این نتیجه رسیدند که اگر ما بخواهیم بنشینیم اینجا و هر کس به پیامبر صلی الله علیه و آله ایمان می آورد ، اذیت کنیم ، بعد او فرار کند و برود.

یواش یواش آنها وارد کشور همسایه می شوند و بعد از مدتی دوست دارند به کشور خود برگردند ، آن وقت ما با یک لشکر عظیمی رو به رو می شویم که خودمان آن را درست کرده ایم . بهترین راه این است که اینها را تعقیب کنیم تا از کشور خارج نشوند . مشرکان این کار را انجام دادند آنها را تعقیب کردند . اما مسلمانان توانستند به صورت معجزه آسا فرار کنند و خودشان را به کشور حبشه رساندند .

باز مشرکین جلسه گرفتند که چکار کنند . در جلسه گفتند : باید مقداری طلا و جواهرات و هدیه هایی بر داریم و پیش نجاشی ، پادشاه حبشه برویم و بگوییم این ها را از ما قبول کن و مسلمانان را به کشور ما برگردانید . وقتی برگشتند آن موقع خودمان به حساب آنها می رسیم .

ص: 3

هدایای مشرکین برای نجاشی

گروهی از مشرکین با هدایا و طلا و جواهرات به سوی حبشه به راه افتادند که در رأس آن ها عمرو عاص ( لعنه الله ) بودند وارد کاخ نجاشی شدند ، هدایا را تحویل دادند . نجاشی گفت : حرف خود را بزنید . مشرکین گفتند : سالهاست که ما با شما همسایه بودیم و هیچ مشکلی نداشتیم و از این به بعد هم مشکلی نخواهیم داشت . اما متأسفانه یک عده از جوانان ما ، دست از دین آباء و اجداد خود برداشته اند و ادعاهایی مضحک و مسخره می کنند . ما می خواستیم آن ها را ادب کنیم که فرار کردند و به سوی کشور شما آمدند . می ترسیم که کشور شما را هم بهم بریزند . شما کاری کنید که آنها به کشورمان برگردند ما خودمان تکلیف آنها را مشخص می کنیم .

ص: 4

ورود مسلمانان به کاخ نجاشی

نجاشی دستور داد تمام این مسلمانانی که تازه وارد حبشه شده اند به کاخ من بیایند .

وقتی مسلمانان وارد کاخ شدند که داستانش خیلی مفصل هست در فیلم محمد رسول الله ، یک قسمت آن را هنر پیشه ها بسیار خوب نقش خود را اجرا کردند . که چه گذشت بین نجاشی و مسلمانان . وقتی نجاشی وارد شد همه سجده کردند اما مسلمانان سجده نکردند ، مشرکین خوشحال شدند که اینها همین اول کار با این بی ادبی کارشان ساخته است . به نجاشی گفتند ببینید این ها چه قدر بی ادب هستند حتی در مقابل شما سجده نکردند . نجاشی روبه مسلمانان کرد و گفت : « علت این که شما به من سجده نکردید جیست ؟ »

ص: 5

سخنان جعفر بن ابیطالب

جعفر بن ابی طالب برادر امیرالمؤمنین علیه السلام همان کسی که به جعفر طیار معروف بود و نمازی هم در مفاتیح الجنان دارد(1) ،

به عنوان نماینده از طرف مسلمانان شروع به صحبت کرد و خلاصه مطلب این که سجده و پیشانی روی خاک گذاشتن ، این مهمترین و شریفترین عضو بدن انسان که مر بوط به سر انسان می شود حالت سجده آخرین حالت خضوع انسان است که بالاتراز آن نداریم و ما این را فقط برای خداوند تبارک وتعالی سزاوار می دانیم و برای بندگان از سایر تحیات استفاده می کنیم مانند ؛ سلام علیکم ، دست به سینه گذاشتن و احترام گذاشتن . که ماهم وظیفه خود را انجام دادیم . نجاشی که تا حالا شنیده بود اینها افرادی جوان و بی قیدوبند بار ولاابالی هستند وقتی شنید نام خدا را به میان می آورند یک حالی شد ؛ چون خودش هم به خداوند معتقد بود .

بالاخره یکی از ارکان مسیحیت ، خودِ خداست . خیلی حساس شد راجع به دین اینها پرس و جو کند که شما چه کسی هستید و چه می خواهید ؟ جعفر بن ابی طالب خیلی زیبا تشریح کرد که ما مردمی بودیم غرق در جهالت و نادانی و در باره جهالت قبل از اسلام صحبت کرد که چوب و سنگ و خرما را بر می داشتند و با آن بت درست می کردند ودر مقابل ان به سجده می افتادند و برای نجاشی اینطور گفت که ما آن قدر جاهل بودیم که خدای خود را این جور مجسم می کردیم و به ان سجده می کردیم آن قدر جاهل بودیم که دختران خود را زنده به گور می کردیم وگفت پیغمبری از طرف خداوند آمد و ما را از خواب غفلت بیدار کرد وبرای این که خدا را بپرستیم سوره توحید را آورد

بِسْمِ اللَّ_هِ الرَّ حْمَ_ٰنِ الرَّ حِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّ_هُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّ_هُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾

و ما را با خدای این عالم آشنا کرد و فرمود روزی خواهد آمد به نام قیامت و إذَالموؤدهُ سُئِلَت بِأیِّ ذَنبٍ قُتِلَت (2) و شروع کرد به خواندن آیات نجات بخشِ بشر برای نجاشی و نجاشی هم از سخنان جعفر بن ابی طالب خوشحال می شد و با دید احترام به مسلمانان نگاه می کرد .

ص: 6


1- طریقه خواندن نماز جعفر طیار این نماز چهار رکعت است که دو سلام دارد (دو تا دو رکعتی). در هر رکعتی حمد و سوره می خواند، سپس پانزده مرتبه می گوید:«سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اکبر». و همین تسبیح را ده مرتبه در رکوع و هم چنین ده مرتبه بعد از سر برداشتن از رکوع و هم چنین ده مرتبه در سجده اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ده مرتبه در سجده دوم و ده مرتبه بعد از سر بلند نمودن تسبیحات را می گوید. پس در هر رکعتی هفتاد و پنج مرتبه و مجموع آنها (در تمام چهار رکعت) سیصد تسبیح می شود.
2- و آنگاه که از زنده به گور شده پرسش شود: به کدامین گناه کشته شده است؟! تکویر، 8 و 9

عمرو عاص

عمرو عاص گفت : ای نجاشی ، بلبل زبانی این ها را نبین ، اینها نه تنها اعتقادات آباء و اجداد خود را قبول ندارند بلکه نسبت به عیسی علیه السلام و حضرت مریم علیها السلام هیچ ارزشی قائل نیستند و بحث را به سمت اعتقادات نجاشی آورد . نجاشی عصبانی شد و گفت :

« نظر شما نسبت به دین عیسی علیه السلام و حضرت مریم علیها السلام چیست ؟ »

جعفر بن ابی طالب برای نجاشی از سوره مبارکه مریم که تا آن زمان نازل شده بود خواند وگفت : ما حضرت عیسی علیه السلام و حضرت مریم علیها السلام را از معجزات الهی می دانیم که خداوند به این بانوی مقدسه و بانوی عابده و زاهده که عمری را در محراب عبادت گذراند اراده فرمود بدون همسر بچه دار شود تا آیتی برای جهانیان باشد . خداوند می خواست قدرتش را به مردم نشان بدهد . اما بنی اسرائیل به او تهمت زدند که ای مریم این بچه کجا بوده است ؟ مادر تو زن پاکدامنی بوده است (1). این حرف ها به خانواده شما نمی آید . و هرچه از او پرسیدند به دستور خدا او سکوت کرد و به بچه اشاره می کرد که هر سؤالی دارید از این نوزاد بپرسید . (کیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کَانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیّاً) (2)

ما چگونه با این بچه که در گهواره است سخن بگوییم . مگر او می تواند صحبت کند ؟ دیدند که آن بچه شروع به سخن گفتن کرد : (إنی عَبدُالله آتانی الکتاب و جَعَلَنی نَبیً ) (3)منم بنده خدا ، او مرا پیغمبر خدا قرار داد و به من کتاب عطا فرمود . تمام بنی اسرائیل شگفت زده شدند وبه او ایمان آوردند .

ص: 7


1- یا أُخْتَ هارُونَ ما کانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ ما کانَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا «سوره مریم آیه 28» ای خواهر هارون! پدرت مرد بدی نبود و مادرت (نیز) بدکاره نبود.
2- فأَشارَتْ إِلَیْهِ قالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا «مریم / 29» پس مریم به سوی او (عیسی) اشاره کرد. گفتند: چگونه با کسی که در گهوراه (و) کودک است سخن بگوییم؟
3- قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا (مریم / 30) (ناگهان عیسی زبان به سخن گشود و) گفت: (من بنده خدایم، او کتاب (آسمانی) به من داده، و مرا پیامبر قرار داده است!

خوشحالی نجاشی

وقتی که جعفر بن ابی طالب ، پاکدامنی حضرت عیسی علیه السلام را از آیه ی قرآن ثابت کرد نجاشی بسیار خوشحال شد . اما یک عده از اطرافیان نجاشی که طلا و جواهرات مشرکین را گرفته بودند گفتند این حرفها چیست که می زند . نجاشی گفت : « عقیده من همین اعتقادی هست که اینها دارند و همین است که قرآن کریم بیان می کند .

مسلمانان گفتند : اگر شما دستور بدهید بمانید ، می مانیم و اگر هم بگویید بروید ما می رویم ما تابع قانون کشور شما هستیم . چون از طرف پیغمبر صلی الله علیه و آله به اینجا امده ایم .

نجاشی گفت من در مقابل کوهی از طلا ، اینها را به شما نمی دهم . ای مسلمانان شما در مملکت من آزاد هستید و تا هر وقت که دوست داشتید می توانید در اینجا زندگی کنید وبه همه گفت که انها را حمایت کنید که کسی انها را اذیت نکند . ( عدو شود سبب خیر اگر خدا بخواهد . )

ص: 8

مدت توقف مسلمانان در حبشه

در روایات نوشته شده است که مسلمانان سه الی چهار ماه در حبشه بودند زندگی خوب و عالی داشتند . تا این که شایعه شد تمام مردم مکه به پیامبر صلی الله علیه و آله ایمان آورده اند و صحبت از شکنجه و آزار و اذیت نیست . مسلمانان هم که دلشان هوای وطن کرده بود پیش نجاشی رفتند و تشکر کردند و به ایشان گفتند : اگر اجازه بدهی ما دیگر از خدمت شما مرخص می شویم وبه مملکت خود باز می گردیم . نجاشی گفت صبر کنید من می خواهم چهل عالِم مسیحی را همراه شما بفرستم .

این چهل عالم مسیحی آنجا بیایند ، چون در انجیل یک سری نشانه هایی از پیغمبر آخر الزمان به آن اشاره شده است (یعنی برای پیغمبر اسلام ) که پیغمبری خواهد آمد به این نشانه ها. اگر دیدید این پیغمبر همان هست شما باید از ایین مسیحیت دست بردارید و به دین او روی آورید که دین او اسلام است . این را خدا در کتاب انجیل بیان کرده است .

نجاشی گفت این چهل عالم از نجاشی سؤالاتی می پرسند که اگر پیغمبر جواب آن ها را داد اینها ایمان می آورند و خبر ان را برای من می اورند .

ص: 9

برگشت مسلمانان به مکه

هشتاد و پنج مسلمان با چهل مسیحی از حبشه به سوی مکه حرکت کردند و خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله رسیدند چند شبانه روز این چهل مسیحی از پیامبر سؤالاتی را می پرسیدند و ایشان جواب می دادند . به طوری که یقین کردند ایشان همان پیغمبر اخرالزمان هستند همان پیامبری که خداوند در انجیل وعده اش را داده است . چهل عالم مسیحی مسلمان شدند و گفتند یا رسول الله مسلمانان اینجا خیلی فقیر هستند ( چون مشرکین مکه به آنها کار نمی دادند و شکنجه می دادند و در تحریم و محاصره اقتصادی بودند . )

ولی ما در کشورمان نعمت فراوان داریم . اجازه دهید ما برویم خبر مسلمان شدنمان را به نجاشی بدهیم و بعد هم اموالی داریم آنها را بیاوریم و به مسلمانان بدهیم . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : « الان شما با هم برادر هستید ( اِنَّما المؤمنونَ أخوَه )» (1) انها به حبشه رفتند خبر رابه نجاشی دادند اموال خود را آوردند شهر مکه و بین مسلمانان تقسیم کرد ند . یک ایه نازل شد ( سوره مبارکه قصص آیه پنجاه و چهارم ) در تفسیر نمونه نوشته است که خدا وند می خواسته است با این آیه ی شریفه تشکر خود را از مسیحیانِ تازه مسلمان شده ابراز کند أُولئِکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ بِما صَبَرُوا وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ (2)

مسیحیان خوشحال شدند . این آیه می فرماید : « در پیشگاه خدا دو برابر اجر دارند ، یک وقت پیامبری فرستادیم به نام عیسی علیه السلام و مسیحیان به آن ایمان اوردند و الان هم پیغمبری فرستادیم به نام محمد صلی الله علیه و آله ، به این پیغمبر نیز ایمان آوردند . در کارنامه عمل آنها دو اجر نوشته می شود . خداوند خواست از این طریق از آنها تجلیل کند . مسیحیان خیلی خوشحال شدند که خداوند چقدر از آنها تجلیل می کند . به سوی حبشه رفتند .

ص: 10


1- سوره حجرات / 10
2- سوره قصص / 54

ایجاد شبهه

این آیه ی شریفه که نازل شد یک شبهه ای در بین مسلمانان ایجاد کردند . چه کسانی ؟ مسیحی هایی که در شهر مدینه بودند . مسیحی های نَجران که تعداد آن ها زیاد بود . وقتی این آیه به گوش اینها رسید . گفتند : ای مسلمانان ، قرآنِ شما می فرماید که هیچ فرقی بین مسلمان و مسیحی نیست .

گفتند کجای قرآن این را گفته است ؟ مسلمان از همه بالاتر است . گفتند در این آیه ، مسیحی هایی که تازه مسلمان شده اند دو تا اجر دارند . شما که به عیسی ایمان نداشتید ؟ گفتند : نه .

گفتند شما به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ایمان دارید یک اجر پیش خدا دارید و ما هم که به عیسی مسیح ایمان داریم هم یک اجر پیش خدا داریم پس فرقی بین ما و شما وجود ندارد .

هیچ فرقی بین مسلمان و مسیحی نیست . مسلمانان مدینه مخفیانه پیش پیغمبر صلی الله علیه و آله در مکه آمدند و گفتند یا رسول الله به داد ما برسید . مسلمانان مدینه که جوان هستند و تازه هم ایمان اورده اند و ایمانشان خیلی محکم نیست با این شبهه دارند از دست می روند . جواب چیست ؟

ص: 11

جواب شبهه

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : « جواب این شبهه را خدا باید بدهد . جبرئیل نازل شد و آیه بیست و هشت سوره حدید را اورد : ( یا ایُّها الَّذین آمنوا ) ای کسانی که ایمان اورده اید ( إتَّقوا الله ) تقوا داشته باشید این حرفها چیست که می زنید ( وَآمِنوا بِرَسولِه ) ایمان محکم به رسول خدا بیاورید نه ایمانی که وقتی چهار نفر شبهه ایجاد کردند متزلزل می شوید . می دانید خداوند به شما مسلمانان چه چیزهایی داده است که به ادیان دیگر نداده است . ( یؤتِکُم کِفلَین مِن رَحمَه ) اول خداوند دو کفل رحمت به شما داده است . ( و یَجعَل لَکُم نوراً تَمشونَ بِه ) و خداوند نوری به شما داده است . »

امام صادق علیه السلام می فرماید : « این چه چیزی است که خداوند به مسلمانان داده است و به هیچ ادیان و مکاتب دیگر نداده است ؟ این کفلین چیست ؟ کفلین از کفیل گرفته می شود . کفیل هم به کسی گفته می شود که زحمت دیگری بر دوش اوست . شما کفیل خانواده خود هستید . خدا دو زحمت کش برای امت اسلام قرار داده است که هیچ امتی حتی مسیحیت هم ندارند . می دانید این دو نفر چه کسانی هستند ؟ ( قال الحسن و الحسین علیهما السلام ) شما امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام دارید . شما در تمام ادیان و مکاتب بگردید کجا این دو را دارند . آن وقت فضائل این دو را ببینید هرکس محبت و ولایت اینها را داشته باشد چه عنایاتی که خداوند به اینها می دهد به امام صادق علیه السلام گفتند : ( و یجعَل لَکُم نورا تَمشونَ بِه ) یعنی چه ؟ یعنی خداوند به شما نور داده است به دیگران نداده است .

هو امام عدل تاتمون به (1)می دانید این نور چیست ؟ ان امام عادلی است که شما به ان اقتدا می کنید و هو علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه . شما علی و حسن و حسین را دارید .

یک موقع خودتان را با دیگران مقایسه نکنید . این روزها هم که میلاد مسیح و عید کریسمس است ودر تلویزیون نشان می دهد یک وقت حسرت اینها را نخورید . آنها باید حسرت شما را بخورند زیرا که شما این خانواده را دارید . خدایا ما را از این خانواده جدا نکن . (الهی آمین) (2)

ما امیر المؤمنینی داریم که یکی از فرزندانش آقا ابالفضل علیه السلام است .

ص: 12


1- مفسران قرآن در خصوص این دو بهره، عبارات مختلفی را بیان کرده اند، ولی در بعضی تفاسیر و منابع روایی تأویل خاصی در خصوص این آیه شریف بیان شده است. «عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ یُوْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ قَالَ إِمَامُ عَدْلٍ تَأْتَمُّونَ بِهِ وَ هُوَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ؛ ابو جعفر راجع به سخن خداوند: «یوتکم کفلین من رحمته» گفت: حسن و حسین «و یجعل لکم نورا تمشون به» گفت: امام عادلی که او را پیشوای خود قرار دهید، علیّ بن ابی طالب.» حسکانی، عبید الله بن عبدالله ، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، ج 2، ص309، ح945.
2- و عن محمد بن العباس، فی تفسیر قوله تعالی: و یجعل لکم نورا تمشون به و یغفر لکم (ذنوبکم) و الله غفور رحیم، باسناده عن کعب بن عیاض قال: طعنت علی علی علیه السلام بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله فو کزنی فی صدری، ثم قال: یا کعب ان لعلی علیه السلام نورین: نور فی السماء، و نور فی الارض، فمن تمسک بنوره ادخله الله الجنة، و من اخطاه ادخله الله النار، فبشر الناس عنی بذلک. و از محمد بن عباس در تفسیر آیه و نوری برای شما قرار می دهد که با آن راه روید و (گناهان) شما را می بخشد و خداوند آمرزنده و مهربان است با سند خود از کعب بن عیاض روایت کرده که گفت: من در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله بر علی علیه السلام طعن زدم، پیامبر با دست بر سینه ام کوبید، س پس فرمود: ای کعب، علی علیه السلام را دو نور است: نوری در آسمان و نوری در زمین، پس هر که به نور او چنگ زند خداوند او را به بهشت وارد سازد، و هر که سراغ آن نرود خداوند او را به دوزخ برد، پس این بشارت را از جانب من به مردم برسان. تأویل الایات ص 643

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109