معمای ناشناخته

مشخصات کتاب

سرشناسه:سجادی نسب، سیدرسول، 1354 -

عنوان و نام پدیدآور:معمای ناشناخته/ مولف سیدرسول سجادی نسب.

مشخصات نشر:تهران: سنجش و دانش، 1396.

مشخصات ظاهری:25 ص.؛ 11/5×21/5 س م.

شابک:180000 ریال: 978-600-232-949-3

وضعیت فهرست نویسی:فیپا

موضوع:فاطمه زهرا (س)، 8؟ قبل از هجرت - 11ق. -- فضایل

موضوع:Fatimah Zahra, The Saint -- Virtues

رده بندی کنگره:BP27/2/س35م6 1396

رده بندی دیویی:297/973

شماره کتابشناسی ملی:4646009

ص: 1

اشاره

ص: 2

ص: 3

سید رسول سجادی نسب

ص: 4

فاطمه زهرا(س) معمای ناشناخته

ص: 5

مقدمه

جمله ای از حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت توفیقاته در مورد بی بی دوعالم، عصمت الله الکبری، حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها دیدم که مدت ها ذهنم را مشغول کرده بود و مرا به فکر فرو برده بود .جمله ی این بود:

دخت گرامی رسول اکرم سلام الله علیها معمای ناشناخته ذهن و معارف بشری است.

همیشه وقتی می خواستم به این وجود مقدس و سراپا نور علیها سلام فکر کنم از این منظر می نگریستم تا اینکه این روایت شریف دستم را گرفت:

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ َ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا

امام صادق علیه السلام می فرماید: غیر از این نیست که فاطمه، فاطمه نامیده شد به خاطر اینکه خلق از شناخت و معرفت او بریده شده اند . (1)

ص: 6


1- - بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 43، ص: 65

دریافتم که اهل بیت علیهم اسلام هم این نور مقدس علیها سلام را ناشناخته معرفی کرده اند.دوست داشتم به نحوی می فهمیدم که چرا حضرت زهرا سلام الله علیها معمای ناشناخته ذهن بشر استبه گونه ای که حتی امام صادق علیه السلام می فرماید فاطمه، فاطمه است به این خاطر که خلق از شناخت و معرفت او بریده شده اند.

در مطالعات بسیار اندک و ناچیزم رشحه و قطره ای از اقیانوس های بیکران معارف اهل بیت علیهم السلام چشیدم .

تا حدودی به صورت ناقص فهمیدم که علت معما بودن معرفت حضرت زهرا سلام الله علیها چیست؟

دوست داشتم که این معنا را به دیگران هم بگویم.

دیدم زبانم لال است و ذهنم کور و معرفتم هیچ.

جایی که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد

ولی از طرفی از عارف واصل حضرت آیت الله بهاءالدینی رحمة الله علیه شنیده بودم که سر عاقبت به خیری محبت حضرت زهرا سلام الله علیهاست.گفتم درست است که نوشتن نادانِ گنهکاری چون من، بی ادبی به ساحت مقدس عصمت الله الکبری است ولی در هر حال بنده نیازمند عنایت و نظرحضرت ایشان علیها سلام هستم و با همه بی

ص: 7

بضاعتی باید خریدار یوسف باشم تا شاید در دنیا و آخرت از مهالک نجات پیدا کنم .به ارباب مهربانم حضرت علی بن موسی علیه السلام متوسل شدم تا ایشان از خداوند متعال بخواهند که این سهل انگاری مرا به کرمش ببخشند و به امید شفاعت امام رئوف علیه السلام، عدد هشت انتخاب شد و فقط هشت مورد از مواردی را که ثابت می کرد شناخت حضرت زهرا سلام الله علیها معمای ناشناخته ذهن و فکر بشر است با نهایت اختصار بیان کردم.

ص: 8

اولین معمای ناشناخته

اشاره

فاطمه زهرا(س) معمای ناشناخته :

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ «4» اللَّیْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا

امام صادق علیه السلام می فرماید: منظور از (((لیله )))در سوره قدر فاطمه و منظور از قدر الله است پس هر کس فاطمه را شناخت آنگونه که سزاوار شناختن است پس به درستی لیله قدر را درک کرده است و غیر از این نیست که فاطمه، فاطمه نامیده شد به خاطر اینکه خلق از شناخت و معرفت او بریده شده اند. (1)

(((از امام باقر (ع) از معنای آیه" إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ" سؤال کرد، فرمود بله شب قدر که همه ساله در ماه رمضان در دهه آخرش تجدید می شود شبی است که قرآن جز در آن شب نازل نشده، و آن

ص: 9


1- - بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 43، ص: 65

شبی است که خدای تعالی در باره اش فرموده:" فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ".آن گاه فرمود: در آن شب هر حادثه ای که باید در طول آن سال واقع گردد تقدیر می شود، چه خیر و چه شر، چه طاعت و چه معصیت، و چه فرزندی که قرار است متولد شود، و یا اجلی که بنا است فرا رسد، و یا رزقی که قرار است (تنگ و یا وسیع) برسد، پس آنچه در این شب مقدر شود، و قضایش رانده شود قضایی است حتمی...))) (1)

ص: 10


1- - ترجمه المیزان، ج 20، ص: 567

معماهای ناشناخته بر اساس مطالب فوق:

1- وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها شب قدر است و شب قدر بهتر از هزار ماه است چه کسی می تواند این معما را حل کند که بی بی دو عالم حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها کیست؟آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

2- چه کسی می تواند معنای حقیقی ارتباط شب قدر را با وجود نازنین بی بی دو عالم حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها روشن کند؟ آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

3- وقتی بر اساس روایت امام محمد باقر علیه السلام در شب قدر هر امر در هم فرو رفته ای باز می شود (ترجمه آیه شریفه از ترجمه المیزان) و شب قدر همان حضرت زهرا سلام الله علیها باشد چه کسی می تواند معنای واقعی این مفهوم را در می یابد؟ آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

ص: 11

4- وقتی بر اساس روایات شریف فوق همه چیز در شب قدر مقدر می شود و شب قدر حضرت زهرا سلام الله علیهاست چه کسی می تواند به حقیقت کلمه او علیها سلام را بشناسد؟ آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

6- براساس مطالب فوق هر کسی باید برای درخواست عاقبت خوب و بدش در شب قدر گدای حضرت زهرا سلام الله علیها باشد. چرایی این معنا را چه کسی می فهمد؟! آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

ص: 12

دومین معمای ناشناخته:

در صحیح بخاری که معروف ترین منابع اهل سنت است و واهل سنت بعد از قرآن کریم در صحت به آن استناد می کنند آمده است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید:فاطمه بضعة منی من اغضبها فقد اغضبنی (1)

فاطمه سلام الله علیه پاره تن من است هر کس او را غضبناک کند مرا خشمگین کرده است.

جالب است بدانیم این حدیث شریف در میان بزرگان اهل سنت معتبر است و حتی نقاد متعصبی همچون ذهبی نیز نتوانسته است آن را نپذیرد و بزرگان اهل سنت این حدیث را از طرف نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم قطعی الصدور می دانند.

این روایت شریف به اشکال گوناگون و به اسناد متعدد و متفاوت از پیامبری صادر شده است که (" وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحی-:او هیچگاه از روی هوای نفس سخن نمی گوید.او،

ص: 13


1- - صحیح بخاری چلد 3کتاب الفضائل باب مناقب فاطمه ص 1374

تنها آیات و کلماتی را بیان می کند که به او وحی شده.:-")می باشد و از دقت و تامل در این حدیث می فهمیم که حضرت زهرا سلام الله علیها به مرتبه ای رسیده است که فانی در الله می باشد و اراده اش اراده ی حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم می باشد چراکه که هرکس او را آزار دهد پیامبر را آزرده است . آری حضرت رسول صلی الله علیه و اله وسلم می فرماید هرکس فاطمه را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است و روشن است که بر اساس آیه مبارکه پنجاه و هفت سوره احزاب -إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنهَمُ اللَّهُ فیِ الدُّنْیَا وَ الاَخِرَةِ وَ أَعَدَّ لهَمْ عَذَابًا مُّهِینا-اذیت و آزار به پیامبر مکرم اسلام ظلم به خداوند است و وعده عذاب خوار کننده ای خواهد داشت .

خلاصه مطالب فوق اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید هر کس فاطمه سلام الله علیها را بیازارد مرا آزرده و هرکس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را بیازارد خدا را آزرده است.بنابراین خواست و اراده خداوند متعال،حضرت رسول صلی الله علیه واله و حضرت زهرا سلام الله علیها یکی است.

ص: 14

این حدیث شریف چه می گوید؟انسانی که با وجود تمام احساسات و خواطر به مرتبه ای می رسد که خواست واحساسش همان خواست پیامبر مکرم اسلام و خداوند است کیست؟کسی که اراده اش در راه خداوند نابود گردد و اراده اش در اراده خداوندفانی گردد کیست؟

با این معنا او کسی است که به مقامی رسیده است که: (" وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی -:او هیچگاه از روی هوای نفس سخن نمی گوید.") آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

ص: 15

سومین معمای ناشناخته:

در تفسیر شریف اطیب البیان فی تفسیرالقرآن جلد 13 صفحه 225 از امام حسن عسگری علیه السلام نقل شده است که:

(نحن حجج اللَّه علی خلقه و جدتنا فاطمة حجة اللَّه علینا).ما ائمه معصومین حجت خداوند بر مخلوقات هستیم و جده ما حضرت زهرا سلام الله علیها حجت خداوند بر ماست.چگونه و چرا حضرت زهرا سلام الله علیها حجت الهی بر ائمه معصومین علیهم السلام می باشد؟

چه کسی می تواند ادعا کند که به حقیقت کلمه معنای این حدیث شریف و این مقام عظیم را می فهمد. آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

ص: 16

چهارمین معمای ناشناخته:

امام مهدی علیه السلام:

ان لی فی ابنه رسول الله اسوه حسنه

امام مهدی علیه السلام می فرماید:

دختر رسول خدا (فاطمه سلام الله علیها) برای من سرمشق و الگویی نیکوست.

پیرامون این حدیث شریف شرح و تفاسیر بسیاری بیان شده است که هر کدام گوشه ای و نظریه ای از این حقیقت معما گونه را روشن کرده است ولی آیا به حقیقت کلمه کسی می تواند بگوید که:

-وقتی قرآن کریم پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را اسوه حسنه و اگوی نیکو معرفی می کند چرا منجی عالم بشریت عجل الله تعالی فرجه الشریف حضرت زهرا سلام الله علیها را برای خود سرمشق و الگوی حسنه انتخاب کرده است.به راستی فاطمه کیست؟ آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

ص: 17

پنجمین معمای ناشناخته:

یکی از کنیه های حضرت زهرا سلام الله علیها ام ابیهاست و معنای تحت الفظی آن یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها مادر پدرش می باشد.

پیرامون معنای این کنیه نظریه ها و احتمالات زیادی داده شده است .من جمله عالم پرهیزگار و سید جلیل القدر حضرت آیت الله سید محمد حسن میرجهانی طباطبایی که مراتب علم و روحانیت وی بر بزرگان پوشیده نیست در کتاب جنه العاصمه (1)پس از مقدمه ای دقیق،ده وجه در بیان معانی ام ابیها بیان می کند.معانی حیرت آوری از خلقت اولیه، نورانیت این وجود مقدس وعصمت کلیه الهی .ولی دقیق تر آن است که در ابتدای بیان این معانی، عجز و ناتوانی خود را از درک معنای این معما بیان می کند و می گوید:و اما از آنچه که در معنای آن شرح داده شده وجوهی برای تکنیه عصمت کبری سلام الله علیها

ص: 18


1- - مشخصات نشر:تهران کتابخانه صدر 1371

به ام ابیها احتمال داده می شود بر وجه استحسان نه حکومت و تسجیل والله و رسوله و اوصیاء الرسول اعلم.با این بیان آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

ص: 19

ششمین معمای ناشناخته:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ(1)فَصَلّ لِرَبِّکَ وَ انحْرْ(2)إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترُ(3)

به نام اللَّه که به نیک و بد بخشنده، و به نیکان مهربان است.

محققا ما به تو خیر کثیر (فاطمه ع) دادیم (1).

پس به شکرانه اش برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن (2).

و بدان که محققا شماتت گوی و دشمن تو ابتر و بلا عقب است (3).

در شان نزول این سوره مقدس مفسرین اتفاق نظر دارند که این سوره وقتی نازل شد که پسران پیامبر صلی الله علیه و آله به رحمت خدا رفتند و دشمنان پیامبر او را ابتر نام نهادند و این باعث ناراحتی پیامبر گردیدتا اینکه خداوند برای تسلی دل حضرت رسول صلی الله علیه و اله سوره کوثر را نازل فرمودند.

وقتی این سوره مبارکه بعد از آن شماتت ابتر، نازل شد و خداوند می فرماید خود آنها ابتر(مقطوع النسل) هستند نه تو.یعنی اینکه کوثری که ما به تو عنایت کردیم همانی است که باعث می شود تو ابتر نباشی

ص: 20

و به عبارت روشن تر کوثر یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها و این معنا بالبداهه با موازنه ی مفهوم کلمه ابتر با تسلی خداوند به پیامبر که خود آنها ابتر هستند نه تو معلوم می شود.

واما وقتی خداوند متعال در سوره مبارکه نسا دنیا و ما فیها را متاع قلیل معرفی می کند حضرت زهرا سلام الله علیها کیست که خیر کثیر است . وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها کیست که حتی در مقایسه با پیامبری که رحمه اللعالمین است و انک علی خلق عظیم است باز هم می تواند برای پیامبر خیر کثیر باشد!؟حضرت زهرا سلام الله علیها کیست که برای اشرف مخلوقات که قاعدتا هیچ چیز در مقابلش ارزشی ندارد ارزش دارد و حتی خیر کثیر می باشد؟! آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

ص: 21

هفتمین معمای ناشناخته:

در حدیث شریف کسا، وقتی پنج نور مقدس علیهم السلام دور هم جمع می شوند پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم در هنگام دعا از ضمیر ((هم)) استفاده می کند و به درگاه خداوند عرضه می دارد: اللهم ان هولا اهل بیتی و خاصتی و حامتی لحمهم لحمی و دمهم دمی ... .و در تمام فراز های دعا همچنان ضمیر ((هم))همنشین اسماء و افعال استوالبته همان طور که روشن است این از قواعد زبان عربی است که اگر در جمع مردان مونث وجود داشته باشد گوینده از ضمیر مذکر استفاده می کند.ولی بسی شگفت آور و غیر قابل فهم است که چرا وقتی حضرت حق جل و علا در مقام مباهات می خواهد به ملائکه اهل کسا را معرفی نماید حضرت زهرا سلام الله علیها را محور قرار می دهد و می فرماید: هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها...

چه کسی می تواند چرایی این خطاب را بفهمد؟!چه کسی می تواند ادعا کند که به حقیقت کلمه توانسته است توجیه قطعی و لاشکی

ص: 22

برای محوریت فاطمه سلام الله علیها در این خطاب پیدا کرده باشد؟! آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

ص: 23

هشتمین معمای ناشناخنه:

امام محمدباقر (ع) می فرمایند:

و لقد کانت (فاطمه) علیها سلام مفروضة الطاعة علی جمیع من خلق الله من الجن و الإنس و الطیر و الوحش و الأنبیاء و الملائک

اطاعت از فاطمه علیها سلام بر تمامی آفریدگان خدا از جن و آدمیان و پرندگان و وحوش و پیامبران و فرشتگان واجب است.

-چرا اطاعت جمیع آفرینش از حضرت زهرا سلام الله علیها واجب است؟ (1)

-اطاعت پیامبران گذشته علی نبینا و اله و علیهم السلام که ظاهرا-بسیاردقت شود- در زمان حضرت زهرا سلام الله علیها نبوده اند به چه معناست؟

الله اکبر،سبحان الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم از این همه عظمت و رمز و راز. آیا او سلام الله علیها معمای ناشناخته ی ذهن و فکر بشری نیست لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا ؟

ص: 24


1- - حمد بن جریر طبری، دلائل الإمامة، یک جلد، دار الذخائر للمطبوعات، قم

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109