خطبه شعبانیه در توصیف ماه مبارک رمضان

مشخصات کتاب

سخنران :

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مجید نبوی

محل سخنرانی :

اصفهان: خیابان عبدالرزاق - مسجد حاج محمد جعفرآباده ای هیئت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام

موضوع سخنرانی :

خطبه ی شعبانیه در توصیف ماه مبارک رمضان

تاریخ سخنرانی :

اردیبهشت 1396

ایمیل سخنران : nabavi135@gmail.com

خطبه

اَعوذُ بِالله مِنَ الشیطان الرَّجیم

بسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلله ربِّ العالمین بارِءِ الخَلائِق اجمَعین جامِعِ الناس لِیومٍ لارَیبَ فیه ، ثُمَّ الصَلواهُ وَ السَلام عَلی سیدنا و نبینا، اَبِی القاسِمِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم و علی اهلبیته الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین .

جهت سلامتی قطب عالم وجود حضرت بقیهُ الله الاعظم امام زمان روحی و ارواح العالمین لِتُرابِ مَقدَمِه الفِداء صلواتی ختم فرمایید.

مقدمه

اشاره

اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ .

و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را:

اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ

خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده ای در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان.

به درستی که حقّ تعالی در این ماه، بنده های بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد می گرداند.

متن کامل روایت؛

عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا ع فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِی یَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَی أَکْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَکْ فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ تَقْصِیرَکَ فِیمَا مَضَی مِنْهُ وَ عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَی مَا یَعْنِیکَ وَ تَرْکِ مَا لَا یَعْنِیکَ وَ أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا وَ لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَی مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ ءٍ قَدْراً وَ أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَان.

منبع: عیون اخبار الرضا، جلد2، صفحه 51

خدایا اگر از آنچه که از ماه شعبان گذشت تا اکنون هنوز ما را نبخشیدی و نیامرزیدی در این روزها وساعات پایانی ماه شعبان ، همه ما را ببخش و بیامرز و همه ما را پاک وارد ماه شریف رمضان بگردان . (آمین )

مثل یک مسافر که وقتی می خواهد به سفر برود بالاخره از قبل به فکر تدارک این سفر هست . هرچه قدر سفرش طولانی تر باشد بیشتر تدارک می بیند واگر این سفر مقدس باشد مثلا می خواهد به مکه یا کربلا مشرف بشود بالاخره بیشتر به فکر است به خصوص از نظر معنوی .

ماه مبارک رمضان مانند سفری است که ما در پیش رو داریم . سفر برای ضیافت الهی .

قبل از ماه رمضان یک سری آمادگی هایی باید در خود ایجاد کنیم که خداوند ، خود به فکر این مطلب بوده است .

آمادگی برای ماه رمضان

ماه رجب و ماه شعبان را این دو ماه پی در پی ، نماز خواندن ، روزه گرفتن ، دعا کردن ، ذکر و استغفار و انواع و اقسام عبادات ، آنچنان ثواب های هنگفت برای آنها قرار داده است تا دلها برای ورود در ماه مبارک رمضان آمادگی پیدا کند .

در کنار آن من و شما باید کارهایی را انجام بدهیم . از جمله کارها این است که : مانند وقتی که می خواهیم به سفر زیارتی مشرف بشویم حلالیت می طلبیم از اطرافیانمان ، از آن کسانی که با آنها حشر و نشر داشتیم ، قبل از شروع ماه رمضان شروع کنیم به تلفن زدن و اس ام اس دادن و تماس گرفتن و ملاقات کردن و دیدار کردن بخصوص برای آنهایی که ممکن است کدورت بین ما پیش آمده باشد و هر طور شده رضایت آنها را بگیریم . این رضایت گرفتن و پاک واردِ ماه مبارک رمضان شدن برای شبهای قدرِ ما خیلی مؤثر است . یعنی از الان به فکر آن باشیم .

ص: 3

چنانچه بعضی از مؤمنین را می بینیم که حساب سال خمسی خود را برای روزهای آخر ماه شعبان گذاشته اند . می آیند حساب می کنند و می گویند سرِ سفره افطار که می نشینم دیگر مطمئن هستم که این لقمه واقعا حلال است که ما و خانواده از آن استفاده می کنیم . این هم یکی از کارهایی است که قبل از ماه مبارک رمضان می توانیم انجام بدهیم .

آمادگی جسمی

آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی ، این که یک مرتبه بیست و نه روز ، سی روز ، روزه گرفتن پشت سر هم ممکن است سخت باشد . در این روزهای پایانی ماه شعبان بالاخره هر از چند گاهی یک روز ، روزه ، حالا روزه های قضای روزه سالهای قبل و یا روزه های مستحبی که برای هر روزِ این ماه در کتاب ثواب الاعمالِ مرحوم شیخ صدوق وارد شده که باید به فکر باشیم انجام بدهیم تا جسممان نیز علاوه بر روحمان آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان و استفاده کردن از این ماه را داشته باشیم .

موضوع بحث

وقتی تماس گرفتن که من امشب مصدع اوقات شریف شما بشوم فکر کردم چه مناسبتی را بهانه قرار دهیم و پیرامون آن صحبت کنیم . دیدم مناسبتی بهتر از مهیا کردن خودم و شما برای ورود در ماه مبارک رمضان نیست . در میان احادیث اهل بیت علیهم السلام و آیات قرآن هیچ حدیثی را به اقرار بزرگان ، از خودم نمی گویم هیچ حدیثی در شرافت و فضیلت ماه مبارک رمضان از خطبه شعبانیه پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بالاتر نیست که آخرین جمعه ماه شعبان ، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله خطبه را اینجور بیان فرمودند . من بلافاصله این خطبه شریفه را پرینت گرفتم و خدمت شما آوردم . هنر داشته باشیم این خطبه را امشب بخوانیم و ترجمه کنیم . یک یادآوری می شود و آمادگی به ما می دهد تا این که انشا الله به فضیلت این ماه بیشتر واقف بشویم .

ص: 4

ابتدای خطبه

اشاره

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله آخرین جمعه ماه شعبان برای مردم خطبه خواندند :(1)

أَ یهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ

( ای مردم ، ماه خدا به سوی شما می آید با برکت و رحمت و مغفرت . )

( شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور) دوازده ماه داریم که با فضیلت ترین آن ، ماه مبارک رمضان است .

( وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیام ) سیصد و شصت و پنج روز در سال داریم این روزهای ماه مبارک رمضان از بهترین روز های سال است .

(وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی ) در طول سال چند شب داریم . بهترین شب ها ، شب های ماه مبارک رمضان است .

(وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ ) در طول سال چند ساعت داریم . ساعت های ماه مبارک رمضان از همه ساعت های سال افضل است .

( وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ ) ماهی است که خداوند شما را به مهمانی خود دعوت کرده است .

مهمانی خدا

( وَ جُعِلتُم فِیهِ مِنْ أَهْلِ کرَامَةِ الله ) خدا در این ماه شما را گرامی داشته است . بعضی می گویند ، البته شوخی می کنند این چه مهمانی است که نباید غذا بخوریم . حالا خداوند غذای معنوی به ما می دهد و آن چیست ؟

ص: 5


1- علی بن موسی الرضا (علیه السلام) به روایت از پدرش علی بن ابی طالب (علیه السلام) از آخرین جمعه از ماه شعبان یکی از سال های پربرکت رسالت نبی اکرم خبر داده است که پیامبر در جمع پیروانش خدا را حمد و ثنا گفت و درباره عظمت ماه مبارک رمضان فرمود (بحارالأنوار ج : 93 ص : 35)

(أَنْفَاسُکمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ ) برای نفسی که در این ماه می کشید ثواب سبحان الله را به تو می دهد . دیگر سفره ای بهتر از این را می خواهی .

( وَ نَوْمُکمْ فِیهِ عِبَادَةٌ ) حتی آن وقتی که می خوابید برای شما عبادت می نویسند . بهتر از این سفره را می خواهی .

(وَ عَمَلُکمْ فِیهِ مَقْبُولٌ ) در طول سال هر عملی انجام بدهی ممکن است هزار آفت بگیرد تا این عمل مورد قبول درگاه خدا نشود . اما در ماه مبارک رمضان هیچ آفتی به اعمال شما نمی گیرد . خداوند اعمال شما را قبول می کند . دیگر سفره ای بهتر از این می خواهی .

(وَ دُعَاؤُکمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ ) در طول سال ممکن است دعا کنی اما خبری از اجابت نباشد . اما پیغمبر صلی الله علیه و آله قول داده است از جانب خدا که دعای شما در این ماه مستجاب می شود .

(فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکمْ بِنِیاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ ) با قلب پاک و نیت صادق از خدا بخواهید . چه بخواهیم ؟

تلاوت قرآن

( أَنْ یوَفِّقَکمْ لِصِیامِهِ وَ تِلَاوَةِ کتَابِهِ ) این که شما را در گرفتن روزه و تلاوت قرآن موفق کند .

(فَإِنَّ الشَّقِی مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِیمِ ) می دانید آدم شقی و بدبخت چه کسی است ؟ آن کسی است که ماه رمضان بگذرد و از غفران خدا محروم شود یعنی کاری نکند که خداوند او را بیامرزد . خیلی بد است .

(وَ اذْکرُوا بِجُوعِکمْ وَ عَطَشِکمْ فِیهِ جُوعَ یوْمِ الْقِیامَةِ وَ عَطَشَهُ ) وقتی گرسنه و تشنه شدید به یاد قیامت و صحرای محشر بیفتید .

ص: 6

( وَ تَصَدَّقُوا عَلَی فُقَرَائِکمْ وَ مَسَاکینِکمْ ) تا می توانید در ماه رمضان به فقرا و مساکین صدقه بدهید .

( وَ وَقِّرُوا کبَارَکم ) به بزرگان ، ریش سفیدان و موسفیدان خود احترام بگذارید .

(وَ ارْحَمُوا صِغَارَکم ) به بچه ها و کوچک تر ها رحم کنید .

(وَ صِلُوا أَرْحَامَکمْ) تا می توانید در این ماه صله رحم داشته باشید .

(وَ احفَظُوا ألسِنَتَکم) زبان هایتان را در این ماه حفظ کنید . خوب شد که این انتخابات در این ماه مبارک رمضان نبود . هرکس هر چه می خواست می گفت . تمام کنید دیگر بس است . زبان هایمان را حفظ کنیم .

حفظ اعضاء و جوارح

( وغَضّوا عَمّا لایحِلّ النَّظرُ إلیه ابصارَکُم ) تا می توانید مواظب چشم هایتان باشید .

(و عمّا لایحلّ الإستِماعُ إلیه أسماعَکم ) آن چیزهایی هم که خدا حرام کرده است گوش ندهید . گوش خود را حفظ کن .

( وَ تَحَنَّنُوا عَلَی أَیتَامِ النَّاسِ کمَا یتَحَنَّنُ عَلَی أَیتَامِکمْ ) در ماه رمضان ، به خصوص نسبت به یتیمان نظر ویژه ای داشته باشید تا به یتیمان شما هم رسیدگی شود.

(وَ تُوبُوا إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکمْ ) دائما به فکر توبه باشید و از گناهان استغفار کنید .

( وَ ارْفَعُوا إِلَیهِ أَیدِیکمْ بِالدُّعَاءِ فِی أَوْقَاتِ صَلَوَاتِکمْ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ ) موقع نماز دست هایتان را برای دعا کردن بلند کنید به دلیل این که ، سلام نماز را که دادی بهترین ساعتی که خداوند (یَنتَظِرَالله عزِّوجل ) به بنده خودش نگاه می کند . (فِیهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَی عِبَادِهِ ) آن هم نظر رحمت ، آن هم زمانی است که می گوید السلام علیکم ورحمه الله و برکاته ، دستانت را بلند کن و خدا را صدا بزن که آن زمان ، دعایت مستجاب می شود .

ص: 7

(یُجِیبُهُمْ إذا ناجَوهُ ) خداوند جواب می دهد وقتی که با او مناجات کنی .

(وَ یُلَبِّیهِمْ إِذَا نَادَوْهُ ) وقتی خدا را صدا بزنی می گوید : بله بنده من .

( وَ یَسْتَجِیبُ لَهُمْ إِذَا دَعَوْهُ ) وقتی دعا می کنی مستجاب می کند .

ای مردم

استغفار

( أَیهَا النَّاسُ ) ای مردم . ( إِنَّ أَنْفُسَکمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکمْ فَفُکّوهَا بِاسْتِغْفَارِکمْ ) این نفس شما در گرو اعمال شماست . یعنی زندانی اعمال شماست . کارهایی کرده اید که در اینجا گیر افتاده اید . چکار کنید آزاد شوید ؟ به وسیله استغفار آزادش کنید . خودتان را از زندان گناه به وسیله استغفار بیرون بیاورید .

( وَ ظُهُورُکمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِکمْ ) این قدر بار سنگین گناه بر روی دوش شما سنگینی می کند که شما در این ماه مبارک رمضان ( فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِکمْ ) تا می توانید سجده های خود را طولانی کنید تا خداوند این بار سنگین گناه را از دوش شما بردارد .

(وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی ذِکرُهُ أَقْسَمَ بِعِزَّتِهِ أَنْ لایعَذِّبَ الْمُصَلِّینَ وَ السَّاجِدِینَ ) خدا به عزتش قسم خورده است کسی را که نماز خوانده و سجده کرده است عذاب ندهد .

( وَ أَنْ لایرَوِّعَهُمْ بِالنَّارِ یوْمَ یقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ ) خداوند قسم خورده است آدم نماز خوان را به جهنم نبرد و رسوا نکند .

افطاری دادن

( أَیهَا النَّاسُ مَنْ فَطَّرَ مِنْکمْ صَائِماً مُؤْمِناً فِی هَذَا الشَّهْرِ کانَ لَهُ بِذَلِک عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِتْقُ رَقَبَةٍ) اگر بتوانی یک نفر را افطاری بدهی ثواب آزاد کردن یک بنده در راه خدا را دارد . ( وَ مَغْفِرَةٌ لِمَا مَضَی مِنْ ذُنُوبِهِ ) سبب می شود گناهان شما آمرزیده بشود .

ص: 8

( فَقِیلَ لَهُ یا رَسُولَ اللَّهِ لَیسَ کلُّنَا یقْدِرُ عَلَی ذَلِک ) شخصی پای منبر پیغمبر صلی الله علیه و آله عرض کرد : یا رسول الله همه ما نمی توانیم افطاری بدهیم . از ثواب آن محروم می شویم؟. پیامبر اکرم فرمودند : ( اِتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ ) ولو با یک خرما این کار را انجام بده . ( اتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ ) یک دانه خرما نداری ، یک لیوان آب به روزه دار بده . این کار را که می توانی به وسیله این کار از آتش جهنم فاصله بگیرید .

حسن خلق

اخلاق

( أَیهَا النَّاسُ مَنْ حَسَّنَ مِنْکمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوَازاً عَلَی الصِّرَاطِ ) همه ما باید روز قیامت از پل صراط بگذریم . تا جواز و پاسپورت نداشته باشیم نمی گذارند ما رد شویم . جواز شما برای عبور از پل صراط این است که در ماه مبارک رمضان خوش اخلاق باشیم . اخلاق خود را نیکو کنید و یک جواز عبور از پل صراط دریافت کنید . ( یوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ ) آن هم چه پل صراطی ، که قدم ها آنجا می لغزد و سقوط می کند . اما شما به خاطر خوش اخلاقی در این ماه مبارک رمضان به سلامتی از آن رد می شوید .

( وَ مَنْ خَفَّفَ فِی هَذَا الشَّهْرِ عَمَّا مَلَکتْ یمِینُهُ خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیهِ حِسَابَهُ ) یکی می گوید خوش اخلاقی به چیست ؟ پیغمبر صلی الله علیه و آله توضیح می دهد : « به آن هایی که زیر دست شما هستند سخت نگیرید ، به همسر و فرزندانتان در خانه ، کارمندتان در اداره ، به آنهایی که زیر دست شما هستند در این ماه سخت نگیرید .

ص: 9

کنترل غضب

( وَ مَنْ کفَّ فِیهِ شَرَّهُ کفف [کفَ] اللَّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یوْمَ یلْقَاهُ ) می دانید اثر آن چیست ؟ اگر عصبانی شدی و جلوی غضب خود را گرفتی این سبب می شود که فردای قیامت خداوند بر تو غضب نکند .

( وَ مَنْ أَکرَمَ فِیهِ یتِیماً أَکرَمَهُ اللَّهُ یوْمَ یلْقَاهُ ) در این ماه یتیم نوازی کنید . خدا تو را در قیامت گرامی می دارد . هرچه عزت و احترام بگذارید داری خودت را در فردای قیامت بالا می بری .

( وَ مَنْ وَصَلَ فِیهِ رَحِمَهُ وَصَلَهُ اللَّهُ بِرَحْمَتِهِ یوْمَ یلْقَاهُ ) اگر صله رحم کنید می دانید خدا چه کار می کند ؟ خدا فردای قیامت در صحرای محشر احوالت را می پرسد . پس برو احوال قوم و خویش خود را بپرس .

( مَنْ قَطَعَ فِیهِ رَحِمَهُ قَطَعَ اللَّهُ عَنْهُ رَحْمَتَهُ یوْمَ یلْقَاهُ ) اما اگر قطع رحم کردی و طرف قوم و خویش خود نرفتی خدا هم فردای قیامت به تو نظر نخواهد کرد .

ثواب نماز

( وَ مَنْ تَطَوَّعَ فِیهِ بِصَلَاةٍ کتَبَ اللَّهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّار ) تا می توانی در این ماه مبارک رمضان نمازهای مستحبی بخوانید . معمولا این شبها را می شود بیدار ماند . یا آن شبهایی که بیدار می شوید برای سحره خوری لااقل این نماز شب را در ماه مبارک رمضان یادتان نرود که این سندی برای آزادی از آتش جهنم خواهد بود .

( مَنْ أَدَّی فِیهِ فَرْضاً کانَ لَهُ ثَوَابُ مَنْ أَدَّی سَبْعِینَ فَرِیضَةً فِیمَا سِوَاهُ مِنَ الشُّهُورِ) همان نماز واجبتان را خداوند می فرماید : هفتاد برابر نسبت به ماه های دیگر ثواب می دهد . لذا سعی کنید نماز ها را به جماعت ودر مساجد ، باشکوه بخوانید .

ص: 10

( وَ مَنْ أَکثَرَ فِیهِ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی ثَقَّلَ اللَّهُ مِیزَانَهُ یوْمَ تَخِفُّ الْمَوَازِینُ ) هرکس بتواند در این ماه بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد خداوند متعال در روز قیامت ، آن وقتی که اعمال را در ترازو می ریزند ممکن است اعمال بد او سنگین باشد . از این صلوات هایی که در ماه مبارک رمضان فرستادی ، خداوند می گذارد این طرف و اعمال نیک را به واسطه این کار، سنگین تر می کند .

تلاوت قرآن

ثواب خواندن قرآن

( وَ مَنْ تَلَا فِیهِ آیةً مِنَ الْقُرْآنِ) اگر یک آیه از قرآن در ماه مبارک رمضان بخوانی ( کانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیرِهِ مِنَ الشُّهُورِ) ثواب یک ختم قرآن در ماههای دیگر را داری .

( أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکمْ أَنْ لایغَلِّقَهَا عَلَیکمْ ) درهای بهشت در ماه رمضان باز است . در این ماه یکی از دعاهای مستمر شما این باشد که خدایا این دری را که به روی ما باز کردی را نبندید .

( وَ أَبْوَابَ النِّیرَانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکمْ أَنْ لایفَتِّحَهَا عَلَیکمْ ) درهای جهنم در ماه مبارک رمضان بسته می شود . یکی از دعاهای مستمر تو این باشد که خدایا این در را ، دیگر به روی ما باز نکن .

( وَ الشَّیاطِینَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکمْ أَنْ لایسَلِّطَهَا عَلَیکمْ ) دست و پای شیطان هم در این ماه بسته شده است . دعای شما این باشد که بعد از ماه مبارک رمضان این دست و پای شیطان را باز نکند .

ص: 11

بهترین عمل در ماه مبارک رمضان

سخن که به این جا رسید امیر المؤمنین علیه السلام بلند شد ایستاد و عرض کرد ( فَقُمْتُ فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ ) این نکته بسیار مهمی است . ثواب تلاوت قرآن ، ثواب صله رحم ، افطاری دادن ، نماز خواندن ، سجده کردن ، رکوع کردن ، همه این هارا فرمودید ، از بین همه این ها ، ما در ماه مبارک رمضان چه کار هایی را انجام بدهیم که ثوابش بالاتر از این ها باشد . ( فَقَالَ یا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ) فرمود : یا ابالحسن ، بهترین عمل که در این ماه می توانی انجام بدهی و ثواب آن از هر چه که بگویی بالا تر است ، به حرام رسیدی صرف نظر کن . کار حرام را انجام نده . مواظب چشم و زبان و گوش خود باش . در این ماه حرمت نگه دار . آن وقت آن ثوابی که به تو می دهد به خاطر حفظ زبانت ، از نماز شب بالاتر است . آن ثوابی که می دهند وقتی چشمت را می بندی تا نامحرم را نبینی از نماز شبی که می خوانی ثوابش بالاتر است . بالاتر از این دیگر ما نداریم .

گریه ی رسول خدا صلی الله علیه و آله

اشاره به شهادت حضرت علی علیه السلام

( ثُمَّ بَکی ) صحبت که به اینجا رسید یک وقت دیدند پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله شروع کردند به گریه کردن . امیر المؤمنین فرمودند : ( فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا یُبْکیکَ )یا رسول الله چه چیز باعث شد شما به گریه بیفتید . ( فَقَالَ یا عَلِی أَبْکی لِمَا یسْتَحَلُّ مِنْک فِی هَذَا الشَّهْرِ ) گریه من به خاطر آن اتفاقی است که برای تو در چنین ماهی می افتد . ( کأَنِّی بِک وَ أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّک )مِثل این که الان دارم می بینم تو در محراب عبادت ایستادی و داری نماز می خوانی ( وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ ) آن شقی ترینِ اولین و آخرین ، بلند می شود ( شَقِیقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ ) آن که از ناقه ثمود را پی کرد که از او شقی تر است . ( فَضَرَبَک ضَرْبَةً عَلَی قَرْنِک ) یک مرتبه شمشیر را بالا می برد و آنچنان بر فرق نازنین تو می زند ( فَخَضَبَ مِنْهَا لِحْیتَک ) یا علی می بینم آن لحظه ای که محاسن سفید شما غرق در خون می شود .

ص: 12

عاقبت بخیری

(قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ ذَلِک فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِی ) امیر المؤمنین گفت یا رسول الله آیا آن وقتی که مرا می کشند من مؤمن از دنیا می روم و دین من سر جای خود قرار دارد ؟ ( فَقَالَ فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِک ) بله آن زمان تو عاقبت به خیر از دنیا می روی .

( ثُمَّ قَالَ یا عَلِی ) سپس فرمود یا علی : ( مَنْ قَتَلَک فَقَدْ قَتَلَنِی )

هر کس تو را بکشد مثل این است که مرا کشته است .

( وَمَن أبغَضَکَ فَقَد أبغَضَنی ) و هر کس با تو دشمنی کند با من دشمنی کرده است .

( وَ مَنْ سَبَّک فَقَدْ سَبَّنِی ) هرکس به تو دشنام دهد به منِ پیغمبر دشنام داده است . می دانید چرا ؟

( لِأَنَّک مِنِّی کنَفْسِی ) برای این که تو از من هستی و از نفس من هستی .

فضائل علی علیه السلام

(و رُوحُک مِنْ رُوحِی ) و روح تو از روح منِ پیغمبر است . (وَ طِینَتُک مِنْ طِینَتِی ) این طینت تو از طینت من است .

(إِنَّ اللَّهَ تَبَارَک وَ تَعَالَی خَلَقَنِی وَ إِیاک وَ اصْطَفَانِی وَ إِیاک وَ اخْتَارَنِی لِلنُّبُوَّةِ وَ اخْتَارَک لِلْإِمَامَةِ ) خداوند ، تو و من را با هم خلق کرد . در حالی که مرا برای پیغمبری و تو را برای امامت انتخاب کرد .

( فَمَنْ أَنْکرَ إِمَامَتَک فَقَدْ أَنْکرَ نُبُوَّتِی ) هر کس منکر ولایت تو شود منکر ولایت منِ پیغمبر شده است .

ص: 13

( یا عَلِی أَنْتَ وَصِیی وَ أَبُو وُلْدِی ) یا علی تو جانشین من هستی ، تو پدر پسران من هستی « امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام » ( وَ زَوْجُ ابْنَتِی ) و شوهر دختر من هستی . (وَ خَلِیفَتِی عَلَی أُمَّتِی ) جانشینِ من بر امتم هستی . ( فِی حَیاتِی وَ بَعْدَ مَوْتِی ) هم در زمان حیات من و هم در زمان مردن من .

(أَمْرُک أَمْرِی وَ نَهْیک نَهْیی ) نهی تو نهی من است .

خیرالبریه

( أُقْسِمُ بِالَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ وَ جَعَلَنِی خَیرَ الْبَرِیةِ إِنَّک لَحُجَّةُ اللَّهِ علی خلقه) قسم می خورم منِ پیغمبر به آن خدایی که مرا به نبوت مبعوث کرد و من را بهترین مخلوق خودش قرار داد . تو حجت خدا بر خلق خدا هستی ، تو امین خدا بر سرّّ خدا هستی . ( وَ خَلِیفَتُهُ عَلَی عِبَادِه ) و جانشین و خلیفه بر بندگان خدا هستی .

خدایا به حق امیر المؤمنین و رسول خدا که اسم این دو بزرگوار در این حدیث شریف برده شده است توفیق درکِ صحیح و واقعیِ ماه مبارک رمضان به همه ما روزی بفرما ( آمین )

خدایا این ماه مبارک رمضان را ، آخرین رمضان عمر ما قرار نده . ( آمین )

خدایا بدن سالم و روح سالم در این ماه برای اقامه نماز ، دعا ، روزه و خواندن قرآن کریم به ما کرامت بفرما (آمین )

ص: 14

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109