منبر صوتی نوشتاری امام زمان (عج)

مشخصات کتاب

سخنران : حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مجید نبوی

اصفهان

تاریخ 1387 شمسی

مقام امام

تشبیه به خورشید

ایمیل سخنران : nabavi135@gmail.com

خطبه

اشاره

اَعوذُ بِالله مِنَ الشیطان الرَّجیم

بسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلله ربّ العالمین بارِءِ الخَلائِق اجمَعین جامِعِ الناس لِیومٍ لارَیبَ فیهِ ، ثُمَّ الصَلواهُ وَالسَلام عَلی السَیِّدِالاَعظَم وَنَتیجَهِ العالَم اَلعَبدِ المؤَیَّد و الرَّسولِ المُسدَّد ، اَلمُصطَفَی الاَمجَد ، اَبِی القاسِم ِالمُصطَفی مُحَمَّد صلی الله علیهِ وَعَلی اهلِ بیتهِ الاطَیبین الهُداهِ المَهدیین والّلَعنُ الدائِمِ الاَبَدیَه ، عَلی اعدائِهِم اَجمَعین

مقدمه

قالَ سَیِّدِنا وَمولانا اَبوالحَسَن عَلی بنِ موسیَ الرِضا عَلَیهِ الافِ التَحیَّهِ وَ الثناء

اَلاِمام کالشَّمسِ الطالِعَهِ المُجَلَلَهِ بِنورِها لِلعالَم وَهیَ فیِ الاُفُقِ بحَیثُ لا تَنالَهُ الاَیدی وَالاَبصار.(1)

صبح جمعه است و متعلق به امام عصر ، حضرت بقیه الله الاَعظَم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، جهت سلامتی حضرتش صلواتی ختم فرمایید .

حدیث معرفت امام

حدیثی از آقا علی بن موسی الرضا (علیه السلام) درباب معرفی شخصیت امام ، این که امام کیست؟ آیا نفع او برای عالم چگونه است مطرح کردیم واین عبارت را امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمود:«امام مانند خورشید تابان است که در بالای سر قرار دارد وهمه جا را نور افشانی می کند .» در ضمن این که دست احدی به خورشید نمی رسد حاکی ازیک شخصیت بسیار بالا و والاست به گونه ای که هر کس هرچه قدر استعداد داشته باشد و همچنین توانایی های دیگر ، اصلا وابدا دستش به امام نمی رسد وفاصله ی او تا فاصله امام از فاصله زمین تا خورشید است . یعنی کثرت ، یعنی غیر ممکن ، احدی پیدا نمی شود که بتوان در این عالم اورا با امام مقایسه کرد . این قدر شخصیت امام بالا و والاست.

ص: 1


1- اصول کافی ج 1 ص : 198

بیان علامه مجلسی ره

اشاره

سپس به بیانی از بیانات مرحوم علامه مجلسی (رضوان الله علیه) در این زمینه اشاره کرده ایم که این بزرگوار چند تا وجه متشابه بین خورشید و امام را مطرح کردند تا من و شما بهتر امامان را بشناسیم . و چند وجهی را روزهای گذشته مطرح کردیم و اما امروز چند دقیقه ای را که به حول و قوه الهی در خدمت شما هستیم به ادامه ی بیانات مرحوم علامه مجلسی(رضوان الله تعالی علیه) می پردازیم . انجا که می گوید اگر خورشید بیش از حد پشت ابر بماند حوصله ی مردم سر می رود وانتظار مردم برای دیدن خورشید بیشتر می شود.(1) کما این که بیست و پنج سال امیرالمؤمنین علیه السلام در بعد از پیامبر ودوران خلافت آن سه خلیفه ، بیست و پنج سال مانند خورشید پشت ابر ، کار به جایی رسید آنچنان حوصله مردم سر رفت که بالاخره آمدند برای دیدار و رؤیت خورشید ان عمل را مرتکب شدند وعثمان را به قتل رساندند و آمدند در خانه مولا امیر المؤمنین علیه السلام.

مثال

مسئله خیلی مهمی بود. یا مثلا در زمان سایر ائمه علیهم السلام . وقتی امام حسین علیه السلام به طرف کربلا را بررسی می کنیم آن شورو اشتیاق مردم را و آن حالتی که در روز اول هیجده هزار نفر دست بیعت به دست مسلم بن عقیل علیه السلام ، سفیر امام حسین علیه السلام بدهند این حاکی از این است که مردم از خوورشید پشت ابر خوششان نمی آید. دوست دارند که خورشید خودش را نمایان کند . یا آن زمان متمادی که امام موسی بن جعفر علیه السلام در زندان بودند ودر واقع مانند خورشید در پس ابر قرار داشتند حوصله مردم سر رفت و بالاخره چنین اتفاق افتاد که آزادی امام را خواهان شدند ، اما به آن ترتیبی که می دانید حضرت آزاد شد . "یا مُخَلِّصَ الشَّجَر مِن ماء وَرَملِ و طین"(2)

ص: 2


1- الثانی کما أن الشمس المحجوبه بالسحاب مع انتفاع الناس بها ینتظرون فی کل آن انکشاف السحاب عنها و ظهورها لیکون انتفاعهم بها أکثر فکذلک فی أیام غیبته ع ینتظر المخلصون من شیعته خروجه و ظهوره فی کل وقت و زمان و لا ییأسون منه بحار الانوار ج 52 ص 92.
2- دعای حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام بجهت خلاصی از زندان یا مُخَلِّصَ الشَّجَرِ مِنْ بَیْنِ رَمْلٍ وَ طینٍ وَ مآءٍ وَ یا مُخَلِّصَ اللَّبَنِ مِنْ بَیْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ وَ یا مَخَلِّصَ الْوَلَدِ مِنْ بَیْنِ مَشیمَةٍ وَ رَحِمٍ وَ یا مُخَلِّصَ النّارِ مِنْ بَیْنِ الْحَدیدِ وَ الْحَجَرِ وَ یا مُخَلِّصَ الرُّوحِ مِنْ بَیْنَ الاَحْشآءِ وَالاَمْعآءِ خَلِّصْنی مِنْ یَدَیْ هارُونَ ای برون آرنده درخت از میان ریگ و گل و آب و ای برون آرنده شیر از میان سرگین و خون وای برون آرنده بچه از میان پرده و بچه دان و ای برون آرنده آتش از میان آهن و سنگ و ای برون آرنده جان از میان احشاء و روده ها نجاتم ده از دست هارون

وتا آخر داستان که می دانید .

امام خورشید پشت ابر

اشاره

الآن هم که من و شما داریم زندگی می کنیم ، زمان، زمانِ غیبت امام زمان علیه السلام است یعنی این خورشیدتابان ، خورشید امامت در پس ابر غیبت قرار گرفته است . هرچه قدر که می گذرد حوصله مردم بیشتر سر می رود . طاقت مردم کمتر می شود.الآن اگر به جامعه جهانی نگاه بکنیم ، با تحقیق وبررسی وگزارشاتی که از گوشه و کنار دنیا دارد می رسد نشان دهنده این است که مردم از حزب ها و گروهها وکسانی که این همه آمدند و وعده دادند ورأی های مردم را کسب کردند ، کم کم مردم دنیا خسته شده اند وگزارشاتی از گوشه و کنار دنیا دارد مخابره می شود که مردم دیگر دنبال حزب ها و گروههایی که به مردم وعده هایی می دادند ، نمی روند چون دیگر خسته شده اند.یواش یواش جامعه جهانی دارد به آنجایی می رسد که مردم زمان عثمان رسیده بودند که وارد خانه عثمان شدند و او را کشتند و آمدند به در خانه امیرالمؤمنین علیه السلام .

ص: 3

یک جمله عرض کنم ، با مقدمه ای که تا الان گفتم بعضی سؤال می کنند امام زمان علیه السلام چه موقعی ظهور می کنند . اولاً در روایات به ما فرموده اند که «کَذِبَ الوَقّاتون»(1)

تعیین وقت ظهور

یعنی کسانی که وقت تعیین می کنند این ها دروغگو هستند . نمی شود تاریخ داد وگفت که فلان موقع اقا ظهور می کند .اما بر اساس شواهدی که در روایات وجود دارد می توان تخمین زد وتشخیص داد که چه موقعی آقا ظهور خواهد کرد یعنی از نظر شرایط اجتماعی . خوب چه موقعی ودر چه شرایطی حضرت ظهور خواهند کرد ؟ گفته شده است تا زمانی که مردم به همدیگر امید وار باشند شرایط به همین حال سپری خواهد شد . یعنی همین حالی که الان می بینید . اگرمردم به حزب ها وگروههایی که وعده می دهند و می گویند اگر سر کار امدیم این کارها را انجام می دهیم امیدوار باشند ، همین آش هست و همین کاسه . اما زمانی که حوصله مردم واقعا سر برود و امیدشان را از همدیگر از دست بدهند ومتوجه این موضوع بشوند که کار از این حرف ها گذشته است و این وعده های دیگران هیچ معنا ندارد ، آن موقع کم کم جامعه جهانی دارد به سمتی می رود که رشدی پیدا کند وبالاخره کار را به نتیجه ای برساند .

ص: 4


1- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ ع فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّت ؛ ابی بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند که: از او درباره قائم علیه السلام پرسیدم؛ فرمود: وقت گزاران دروغ گفته اند. ما خاندانی هستیم که وقت را تعیین نمی کنیم »(الکافی، ج 1، ص 368

مقایسه

اشاره

می خواهم یک مقایسه ی مختصری بکنم از این جریان ظهور امام زمان علیه السلام با بیست و پنج سال که امیرالمؤمنین خانه نشین بودند وبالاخره یک روز مردم خودشان آمدند و تقاضا کردند از حضرت که از خانه بیرون بیایید. الان هم عین همان شرایط باید در جامعه به وجود بیاید . وقتی تاریخ را بررسی می کنیم ، می بینیم که آن چنان این سه خلیفه ، مردم را به انحطاط و گمراهی کشاندند وآن قدر بی عدالتی در جامعه گسترش پیدا کرد که خود مردم به تنگ آمدند که وارد خانه ی عثمان بشوند و اورا بکشند . وجمعیت سیل آسا ، نه یک نفر و دو نفر و ده نفر و یک عده ی خاص ، بلکه سیل آسا بیایند در خانه امیر المؤمنین وبگویند ، کار ، کارِ شماست .باید بیایید وحکومت را به دست بگیرید و ما را از گمراهی و بدبختی که برای جامعه ما به وجود آمده است نجات دهید .

اگرهمین اتفاق الان در زمان غیبت امام زمان علیه السلام بیفتد این مقدمات ظهور را فراهم خواهد کرد . به این معنا که مردم بایستی امیدشان را از همدیگر قطع کنند .

مثل امام

همانطور که درروایات گفتند : مثلِ امام ، مثلِ کعبه است .(1)

ص: 5


1- از حضرت فاطمه علیها السلام روایت شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: مَثَلُ الإمام مَثل الکعبة إذ تُؤتی وَ لا تَأتی؛ امام همچون کعبه است که باید به سویش روند، نه آن که (منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید.بحار الانوار ، ج 36 ، ص 353

چطور مردم بلند می شوند و می روند به سراغ کعبه ودور کعبه طواف می کنند و هیچ وقت کعبه خودش بلند نمی شود به سراغ مردم بیایدکار برعکس هست . راجع به امام هم یک همچون قضیه ای وجود دارد . یعنی چه ؟یعنی مردم خودشان باید به سراغ امام بروند . پس بنابراین ما می توانیم با همین معیاری که برایتان گفتم ، ببینم الان می توانیم چشم به راه امام باشیم یا نه . در ضمن این که ما روایت داریم از امام صادق علیه السلام سؤال شد که: یابن رسول الله ، شما فرمودید فرزندتان غیبتی خواهد کرد بس طولانی ، بالاخره چه موقع ودرچه شرایطی فرزند شما ظهور خواهد کرد ؟ حضرت فرمودند : «فرزند ما ظهور نمی کند مگر این که هرکس هر ادعایی دارد ، ادعایش را رو کند ودر زمان غیبت حکومت را به دست بگیرد . آن وقت تمام اصناف ، تمام فرقه ها ، تمام مدعیان وقتی حکومت را به دست گرفتند و وقتی دیدند که نمی توانند عدالت را به جامعه بر گردانند ودر کار خودشان ، خود را شکست خورده می بینند وبرای مردم دنیا معلوم بشود که بله فلان گروهی که آمد جلو وادعا کرد که من عدالت را به جامعه می رسانم ، او هم دروغگو از آب در آمد و نتوانست ،آن موقع هست که تمام اصناف و افکار و اعتقادات ، یک زمانی حکومت به دستشان می رسد وهمه آن ها ناکام می مانند و آن وقت همه نا امید خواهند شد و آن وقت هست که مردم امیدشان از همدیگر قطع خواهد شد و دل ها متوجه خدا و امام زمان علیه السلام خواهد شد . آن وقت ظهور صورت خواهد گرفت . » (1)

ص: 6


1- نعمانی به سندخود ازهشام بن سالم نقل کرده است که حضرت صادق علیه السّلام فرمود:ما یکون هذا الأمر، حتّی لایبقی صنف من الناس إلّا و قد ولّوا من الناس. حتّی لا یقول قائل: إنّا لو ولّینا لعدلنا ؛ ثمّ یقوم قائم بالحقّ و العدل ای نامر (ظهور) روی نمیدهد تا آنکه گروهی از مردم باقی نمانند مگر آنکه به حکومت برسند تا دیگر کسی نگوید «اگر ما به حکومت می رسیدیم ، به عدالت رفتار میکردیم» سپس قائم علیه السّلام بر اساس حق و عدالت بپا می خیزد. بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار علیهم السلام جلد 52 ص: 244

این ها را امام صادق علیه السلام فرمودند . (1)

منجی های جعلی

پس با این حساب ، ما اگر می بینیم که حکومت ها روز به روز دارد به این گروه و آن گروه محول می شود و هرکس برای تبلیغات خود چه شعارهایی می دهد. الان ما حدود

ششصد امام زمان جعلی داریم . در دنیا و در اینترنت به این موضوع اشاره کرده است . الان ششصد نفر هستند که ادعا می کنند ما آن منجی عالم بشریت هستیم یکی از آنها جرج بوش هست گفته است : « آن کس که عدالت را به جهان بر می گرداند من هستم .»

این چند سال آمد چه کارها که کرد وچه کارها که نکرد . الان ببینید چند درصد مردم دنیا او را در طرح کارش شکست خورده اعلام می کنند و معتقدند ایشان شکست خورده و خودشان هم به این موضوع اقرار می کنند . اینها مقدمات ظهور امام زمان علیه السلام است . یعنی اگر باز هم بعد از جرج بوش کسانی بیایند و ادعاهایی بکنند ، خدا فرصتی به آنها داده است و می دهد تا قدرت های بزرگ این دنیا یکی پس از دیگری بیایند و دولت ها رادر دست بگیرند وهمه انها در عدالت و اجرای عدالت ناکام بشوندوبعد مردم دنیا ازهمه این ها نا امید بشوند ودل ها متوجه خدا بشود ، که خدایا:

ص: 7


1- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ ع فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّت ؛ ابی بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند که: از او درباره قائم علیه السلام پرسیدم؛ فرمود: وقت گزاران دروغ گفته اند. ما خاندانی هستیم که وقت را تعیین نمی کنیم »(الکافی، ج 1، ص 368

دعای فرج

اشاره

«اللَّهُمَّ عَظُمَ الْبَلَاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مَنَعَتِ السَّمَاءُ وَ إِلَیْکَ یَا رَبِّ الْمُشْتَکَی وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ. (1)

و تا پایان این دعا که خدایا وضع به کجا رسیده است . مثل اینکه دیگر زمین برای اهلش تنگ شده است . اوضاع و احوال نا بسامان شده است.

" ففَرِّج عنّا " تا برسد به اینجا (خدایا خودت فرجی حاصل کن برای ما ، پس خودت به حق پیغمبر(صلی الله علیه و آله) وبه حق امام زمان (علیه السلام) فکری به حال جامعه بشری بکن حجت خودت را برسان . )

آمادگی برای ظهور

من این نوید را در این روز جمعه به شما عزیزان بدهم که بر اساس آمار و اطلاعاتی که مشهود است ، الحمدالله از طریق این رسانه ها می شود متوجه شد ، دنیا به سمت ظهور در حرکت است . یعنی آن آمادگی که باید در بین مردم ایجاد بشود کم کم زمینه آن دارد فراهم می شود . چون مردم دیگر خسته شده اند . مردم دیگر از قول و وعده های این حزب و آن گروه به تنگ آمده اند . مردم دنیا را دارم عرض می کنم ، این قدر که صبح های جمعه در جلسات متعدد من و شما با زمزمه دعای ندبه ، فرج آقا امام زمانمان را از خدا می خواهیم و گریه می کنیم و اشک می ریزیم و از خدا می خواهیم که فرج حضرتش را بر همه نزدیک گرداند . در همین راستا ما می بینیم که بله ، این اتفاق دارد می افتد که یهودی ها ، مسیحی ها ، زرتشتی ها و بودایی ها دارند دعا می کنند . یعنی تمام ملت ها همه منتظر منجی هستند ودست ها به سوی آسمان بلند شده است وهمه مردم کم کم به این فکر افتادند که باید بالاخره کار از طرف خدای حکیم ، همان خدایی که دستور داده است به خورشید ، چه قدر منظم و زیبا در گردش و رفت و آمد شب و روز است . کل جهان و افلاک به دستور خداوند تبارک وتعالی ، دارد سیر می کند.

ص: 8


1- اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ فَعَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلًا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ. یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَایَ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَایَ یَا مَوْلَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی».

نقل قولی از علامه مجلسی (ره)

همان خدا باید بیاید و زندگی پر از مشکل بشر را به سمت عدالت برساند . این مطلبی بود که به ذهنم رسید. در ادامه مطلب گذشته در شرح این عبارت از مرحوم علامه مجلسی (ره) خدمت شما عرض کنم که ، بله زمانی که غیبت طولانی بشود و خورشید زیاد پشت ابر بماند کم کم حوصله مردم سر می رود و سر به آسمان بلند می کنند که این خورشید چه موقع از زیر این ابرها خارج می شود و می گوید در دوره آخر الزمان یک همچون اتفاقی می افتد که تمام فرق و ملت و مردم دنیا ، چشم به راه ظهور حضرت خواهند شد . و امید واریم که بیشتراین به طول نینجامد وآن وعده الهی انشاءالله به زودی تحقق یابد و همه ی ما بتوانیم جمال زیبای امام زمان خود را ببینیم . انشاءالله بقیه عمرمان را در دولت کریمه امام زمان (علیه السلام) نفس بکشیم و زندگی کنیم .

توسل

السلام علیک یا صاحب الزمان

تا نیایی ننشینی ننشانی آتش

آتش حسرت تو شعله کشد در دل من

عقده از دل بگشا لب بگشا بهر سخن

ور نه ای عقده گشا حل نشود مشکل من

یابن الحسن یابن الحسن

آب شد این دل و از دیده در آمد چون سیل

در بیابان غمت مانده بگل محمل من

یابن الحسن یابن الحسن

کی شود دیده به دیدار تو روشن گردد

نور گیرد ز تو این دیده ی نا قابل من

یابن الحسن یابن الحسن

ص: 9

پایان

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109