رهيافت (2) : ايده هاي برنامه سازي در موضوع (حماسه سياسي و حماسه اقتصادي)

مشخصات كتاب

سرشناسه: خبازي، مجيد، 1351 -

عنوان و نام پديدآور: رهيافت: ايده هاي برنامه سازي در موضوع «حماسه سياسي و حماسه اقتصادي»/ نويسنده: مجيد خبازي؛ تهيه كننده مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما.

مشخصات نشر: قم: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مركز پژوهش هاي اسلامي، 1392.

مشخصات ظاهري: 144 ص.

فروست: مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما؛ 1919.

شابك: 978-964-514-287-0

وضعيت فهرست نويسي: فيپا

عنوان ديگر: ايده هاي برنامه سازي در موضوع «حماسه سياسي و حماسه اقتصادي».

موضوع: تلويزيون -- ايران -- برنامه ها

موضوع: ايران -- سياست اقتصادي -- 1392

موضوع: ايران -- سياست و حكومت -- 1392

شناسه افزوده: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران. مركز پژوهش هاي اسلامي

رده بندي كنگره: 1392 2خ9الف/66/8700HE

رده بندي ديويي: 302/23450955

شماره كتابشناسي ملي: 3138747

ص: 1

اشاره

ص: 2

ص: 3

ص: 4

ص: 5

ص: 6

ص: 7

مقدمه

مقدمه

بي شك مديريت كلان يك جامعه، عاليترين سطح مديريت است كه هر يك از كار ويژه هاي مديريتي همچون برنامهريزي، سازماندهي، تصميمگيري، نظارت و كنترل را در حد بسيار زيادي از اهميت قرار مي دهد.

در اين مقدمه، قصد دارم كه از منظر يكي از كارويژه هاي مهم مديريت و يا يكي از وظايف مهم مديران يعني هماهنگي(1) به موضوع سال و فلسفه وجودي آن اشاره كنم. صاحب نظران مديريت هماهنگي را چنين تعريف مي كنند:

«مجموعه اي از مكانيزم هاي انساني و ساختاري براي تسهيل كسب هدف»(2)

بر اساس اين تعريف يك مدير سعي ميكند ابزار، روش ها، تكنيك ها، نيروي انساني و سازوكارهاي لازم را با هم فراهم كند كه يك سازمان يا يك مجموعه بتواند به اهداف خود دست يابد.


1- Coordinating.
2- مباني سازمان و مديريت، علي رضاييان، تهران، انتشارات سمت، چاپ چهارم، 1381، ص 363.

ص: 8

از منظر اين كارويژه مديريت، شعار و موضوع سال، نقش هماهنگ كننده انسجام بخشي بين اجزاء و عناصر يك جامعه را دارد كه مي خواهد به سمت هدفي مشخص و روشن حركت نمايد.

شعار و يا موضوع سال بهانه اي است تا همه دستگاه هاي دولتي، شبه دولتي و خصوصي بدانند مقصد كجا است و هدف چيست، تا بتوانند امكانات، نيروي انساني و سرمايه هاي مادي و معنوي خود را براي تحقق آن بسيج كرده و با برنامه ريزي و سازمان دهدي مشخص و مدرن به عنوان عضوي مؤثر در اين سيستم بزرگ ايفا كنند.

سال 1392 ، توسط رهبر فرزانه انقلاب، سال حماسه سياسي، حماسه اقتصادي ناميده شد؛ براي آن كه با توجه به همه اقتضائات و شرايط محيط بيروني و دروني كشور، بتوان بر مشكلات موجود فائق آمد و از اين گذرگاه تاريخي با درايت و سلامت عبور كرد، پسنديده است تا با درك شرايط پيچيده امروزي، هر يك از عناصر و اجزا جامعه در جايگاه خاص خود به اين محور فعاليت سالانه توجه و عنايت نشان دهند تا منظور و مقصد اين حركت ملي به خوبي برآورده شود.

در اين ميان نقش رسانه ملي در ميان همه دستگاه هاي مسئول، ويژه و منحصر به فرد است؛ چرا كه كاركردهاي مختلف رسانه ها ايجاب مي كند كه رسانه ملي بتواند:

1. آگاهي و دانش مخاطبان را نسبت به موضوع افزايش دهد.(1)

2. به تحليل علّي پديده ها و رابطه علت معلولي بين رفتارهاي مطلوب و شرايط و بسترهاي محيطي شان بپردازد.(2)


1- ر.ك: معتمدنژاد، كاظم، وسايل ارتباط جمعي، چاپ اول، تهران: دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي، 1353.
2- ر.ك: دادگران، محمد، مباني ارتباطات جمعي، تهران، انتشارات فيروزه، 1385.

ص: 9

3. نگذارد موضوع سال در كنار همه مسائل ريز و درشت جامعه به فراموشي سپرده شده و تحت تأثير جريانات فرعي قرار گيرد (1)

4. به مديريت بحران در شرايط پيچيده امروز بپردازد.(2)

5. به اطلاع رساني درباره موضوع سال و جوانب آن بپردازد.(3)

6. به ديده باني محيط درباره فعاليت هاي موضوع سال بپردازد.(4)

7. جامعه را براي واكنش به محيط، هماهنگ و همدل نمايد (نقش همبستگي اجتماعي در واكنش به محيط) (5)

8. فرآيند فرهنگ پذيري را در راستاي موضوع سال تسهيل و تشديد نمايد.(6)

شناخت مسأله از آن رو مهم مي نمايد كه به اعتقاد صاحب نظران حوزه روانشناسي انسان، مبناي همه رفتارهاي انساني شناخت و نگرش انسان به يك موضوع يا مسأله است كه منجر به رفتار خاصي در آن حوزه مي شود.


1- ر.ك: دهشيري، محمدرضا، بررسي سازوكارهاي نهادينه سازي همكاري هاي رسانه اي، مجموعه مقالات پنجمين سمينار رسانه اي ايران و آلمان، تهران، مركز انتشارات وزارت امور خارجه، 1384.
2- ر.ك: سبيدان اردستاني، حسن، رسانه و مديريت بحران (1)، مجموعه مقالات، تهران، مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت 1388.
3- ر.ك: مك كوئيل، دنيس، درآمدي بر نظريه هاي ارتباطي جمعي، ترجمه پرويز اجلالي، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها، 1385.
4- مك كوئيل، دنيس، درآمدي بر نظريه هاي ارتباطي جمعي، ترجمه پرويز اجلالي،ص 83.
5- مك كوئيل، دنيس، درآمدي بر نظريه هاي ارتباطي جمعي، ترجمه پرويز اجلالي،ص83..
6- دهشيري، محمدرضا، بررسي سازوكارهاي نهادينه سازي همكاري هاي رسانه اي،ص208.

ص: 10

چنان كه در نمودار فوق نيز ملاحظه مي شود پايه ترين و آسان ترين نوع تغيير رفتار انساني ايجاد تغيير در دانش و معرفت او است.(1)

به طور طبيعي چنان كه باز در نمودار فوق نيز مشاهده مي شود، نقش گرايش ها در همراهي و يا عدم همراهي رفتاري با يك موضوع نيز بسيار مهم است و اين مهم باز در پرتو معرفت و دانش پديد خواهد آمد. ايجاد باور و اعتقاد قلبي كه بيشتر در حوزه احساس و عواطف تعريف مي شود، گرچه مبتني بر دانش و معرفتي است كه در حوزه ذهن و عقل انسان شكل مي گيرد، اما شرط لازم براي شكل گيري رفتار يا تغيير رفتار است.

درباره شعار «حماسه سياسي و حماسي اقتصادي» بايد تأمل كرد كه هر دو از سنخ رفتار است؛ يعني در حوزه عمل هست كه حماسه به وقوع مي پيوندد، بنابراين به ناچار بايد حوزه شناخت و معرفت كساني كه بايد در اين حماسه نقش آفريني كنند به سرعت و البته عميق مورد توجه قرار گيرد. از طرفي زمينه هاي ايجاد گرايش و نگرش مثبت به موضوع نيز مورد توجه قرار گيرد تا انتظارات رفتاري از افراد يا جامعه برآورده شود.

از آن رو كه شعار سال 1392 از جنس عمل است و بايد در رفتار عمومي جامعه قابل مشاهده باشد و عينيت يابد، لازم است مطالعه شود كه رسانه ملي براي تبديل اين شعار به عمل چه راهي را بايد بپيمايد و از چه روش هايي براي تأثير و نفوذ استفاده نمايد. در واقع پاسخ به اين سؤال مي تواند دستور كار رسانه ملي در سال 1392 باشد.

با اين تفسير رويكرد كلي رسانه ملي بايد در محورهاي زير پيگيري شود:


1- بلانچارد، كنت و پاول هرسي، مديريت رفتار سازماني، ترجمه علي علاقه بند، تهران، انتشارات اميركبير، 1382.

ص: 11

1. ارتقاي دانش و معرفت مخاطبان نسبت به حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

2. ايجاد تحريك، انگيزه و تهييج عمومي در شكل گيري حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

3. تبيين و تشديد اقدامات عملي در ايجاد و گسترش حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

4. نظارت و پايش نسبت به اقدامات انجام شده يا انجام نشده در حماسه سياسي و حماسه اقتصادي.

در اين كتاب سعي خواهد شد در بخش محورها و موضوع هاي مناسب براي طرح موضوع سال براي مخاطبان آن كه مديران و برنامه سازان رسانه ملي هستند، پيشنهادهايي ارائه شود.

1. راهبردهايي براي طرح موضوع سال در رسانه ملي.

2. انتخابات رياست جمهوري نماد و نمود اصلي حماسه سياسي در سال 1392.

3. ايده هايي براي طرح موضوع سال در مناسبت هاي مهم ملي و مذهبي.

ص: 12

ص: 13

فصل اول:كلياتي براي طرح موضوع سال در رسانه ملي

اشاره

فصل اول:كلياتي براي طرح موضوع سال در رسانه ملي

زير فصل ها

1. راهبردها

2.اصول و سياست ها

ص: 14

ص: 15

1. راهبردها

اشاره

1. راهبردها

چنان كه در مقدمه نيز بدان اشاره شده، اگر موضوع را از منظر مديريت تغيير بررسي كنيم، بايد بدانيم هر تغيير رفتاري از تغيير در دانش و نگرش افراد شروع شده و به تناسب به سطح جمعي و جامعه نيز گسترش خواهد يافت. براي آن كه به اين مبناي نظري وفادار باشيم لازم است رسانه ملي در سال 1392 نسبت به راهبردهاي زير توجه نشان دهد:

راهبرد اول: اقناع حداكثري مخاطبان

راهبرد اول: اقناع حداكثري مخاطبان

فرايند انتقال پيام هنگامي ثمربخش است كه فرستنده پيام موفق شود و بتواند زمينه پذيرش اقناعي پيام را در ناحيه گيرنده فراهم كند. اين پذيرش مبتني بر زمينه هاي بسيار زيادي است.

1. فضاي فرهنگي، سياسي، قتصادي، اجتماعي و.... حاكم بر جامعه

2. روحيات و شرايط گيرنده پيام در لحظه دريافت يا پس از آن

3. قدرت اقناع نهفته در خود پيام

4. اعتبار منبع و فرستنده پيام

ص: 16

5. كانال ارتباطي و يا ابزار و وسيله انتقال پيام

6. وجود پارازيت و يا مختل كنندههاي پيام يا تاثير آن

7. موانع و عوامل فهم و ادراك كامل پيام

8. مشابهت معنا در گيرنده پيام

9. و....

اگر فرض كنيم كه بسياري از اين عوامل بايد در بستر زماني نسبتا طولاني شكل گيرد، يا اين كه از رسالت اين كتاب بيرون است، توجه به قدرت اقناعي نهفته در پيام ميتواند يكي از راهبردهايي باشد كه رسانه ملي درباره موضوع سال بايد بدان توجه نشان دهد.

قدرت اقناعي پيام يعني پيام به صورتي تهيه و تنظيم شود كه گيرنده پيام با رضايت دروني آن را پذيرفته و تأثيرات مورد نظر فرستنده پيام در او ايجاد شود. حال يا در ذهن يا در احساسات يا در رفتار او.

شايد يكي از سخت ترين مسائل مربوط به رسانهها و يا همه دغدغه اصحاب رسانهها رسيدن به همين نقطه باشد كه مخاطبان را اقناع كنند تا بر اساس ميل و اراده آنان بينديشند و عمل كنند.

در موضوع سال نيز بايد رسانه ملي بكوشد به اقناع مخاطبان در حماسه سياسي و حماسه اقتصادي دست يابد. به نظر مي رسد يكي از الزامات اين راهبرد، تبيين، تفسير و تحليل فلسفه و دلايل نام گذاري امسال باشد؛ يعني پرداختن به اين كه چه مسائل، پيش فرضها و واقعيتهاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و.. سبب شده است كه در سال 1392 رقم خوردن حماسه سياسي و حماسه اقتصادي اولويت و ضروروت يابد.

ص: 17

از اين منظر و از رهگذر پرداختن به دلايل و زمينه ها و ضرورت ها شايد دست يابي به اقناع مخاطبان با سرعت عمل بيشتري حاصل شود.

راهبرد دوم: آموزش فراگير؛ براي همه و همه جا

راهبرد دوم: آموزش فراگير؛ براي همه و همه جا

كاركرد آموزشي رسانه ها ايجاب مي كند كه براي تحقق موضوع سال درباره اين كاركرد تدابير و برنامه هاي دقيق تري تنظيم نمود.

آموزش يعني «همه كنش ها، اثرات و راه ها و روش هايي كه براي رشد و تكامل توانايي ذهني و معرفتي و همچنين مهارتي، نگرش ها و رفتار انسان به كار مي روند البته به شرطي كه به تعالي انسان بينجامد».(1)

در تحقق شعار سال از اين منظر آموزش مهم مي نمايد كه همواره تأكيد شده است كه رفتار انسان تابعي از دانش، انگيزش و علائق او است، اگر بتوان از طريق ارتقاي معرفت و دانش مخاطبان، نگرش آنها را درباره يك موضوع مثبت نمود و از طرفي انگيزه هاي رفتاري لازم را پديد آورد، مخاطبان در حوزه رفتاري خلاف معرفت و دانش به دست آمده رفتار نخواهند كرد.

بنابراين توجه به ارتقاي دانش مخاطبان از طريق آموزش هاي لازم مي تواند يكي از بنيادي ترين راهبردهاي رسانه ملي در راستاي تحقق شعار سال باشد. نياز به توضيح نيست كه به دليل فرصت زماني محدود، به ضرورت بايد آموزش ها متناسب با بستر زماني و شرايط مخاطب صورت گيرد و چون بازيگران عرصه حماسه سياسي و حماسه اقتصادي همه سطوح فردي و اجتماعي جامعه هستند، بنابراين آموزش فراگير مخاطبان چه در سطوح فردي اعم از عموم مردم، نخبگان


1- دادگران، محمد، مباني ارتباطات جمعي،ص109.

ص: 18

و چه سطوح اجتماعي در حوزه نهادهاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و امثال آن اهميت و اولويت پيدا خواهند كرد.

راهبرد سوم: اطلاع رساني جامع به هنگام و فراگير

راهبرد سوم: اطلاع رساني جامع به هنگام و فراگير

نظري بر كاركرد اطلاع رساني رسانه ها كه با ماهيت آنها نيز گره خورده است و بررسي نسبت آن با موضوع سال ايجاب مي كند راهبرد «حماسه سياسي حماسه اقتصادي اطلاع رساني جامع، به هنگام و فراگير» در دستور كار رسانه ملي قرار گيرد. چرا كه بستر تحقق شعار سال يك بستر پرچالش در حوزه هاي سياسي و اقتصادي است و براي نقش آفريني در اين بستر، اطلاعات و اخبار مي تواند نقش و جايگاه مهمي داشته باشد حماسه آفرينان اين عرصه ها مانند سربازان خط مقدم اند كه در صورتي مي توانند به پيروزي نائل آيند كه به آخرين اطلاعات جبهه خودي و دشمن اشراف داشته باشند.

علاوه بر اين، نقش بارز اطلاع رساني به هنگام را در پيشگيري از بحران ها و چالش هاي محتمل نيز بايد مهم دانست چه آن كه به صورت طبيعي شكل گيري شايعات و ايجاد بحران توسط رسانه هاي رقيب درست در خلأ اطلاع رساني به هنگام و دقيق صورت مي گيرد.

راهبرد چهارم: حماسه سياسي، حماسه اقتصادي هدايت و حمايت همدلانه

راهبرد چهارم: حماسه سياسي، حماسه اقتصادي هدايت و حمايت همدلانه

در راستاي كاركرد راهنمايي و رهبري رسانه ها كه عده اي آن را مطرح كرده و به رسميت مي شناسند بايد ارشاد افكار عمومي و بيداري آنها در جلب همكاري و مشاركت آنها در امور اجتماعي مورد توجه قرار گيرد.(1)


1- 1ر. ك: معتمدنژاد، كاظم، وسايل ارتباط جمعي، چاپ اول، تهران، دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي، 1353

ص: 19

در نسبت سنجي موضوع حماسه اقتصادي و حماسه سياسي با اين كاركرد رسانه ها جهت دهي همه فعاليت ها و تلاش ها، توجه دادن به فرصت ها و تهديدها و سوق دادن جامعه به سوي اولويت ها، از جمله مهم ترين نقش هايي است كه رسانه ملي مي تواند در اين راهبرد به دنبال آن باشد.

در اين كاركرد كه رسانه نقش رهبري، هدايت، جهت دهي به افكار، باورها، علايق، احساسات و رفتار جامعه را بر عهده دارد مي كوشد تا در نقش يك هماهنگ كننده و هدايت گر خيرخواه، اهداف، روش ها، ابزارها، اصول، فرصت ها، تهديدها و پتانسيل هاي نهفته را به جامعه و افراد بشناساند و در مواقع لازم اخطار دهد.

راهبرد پنجم: حماسه سياسي حماسه اقتصادي برترين اولويت، اولين ضرورت

راهبرد پنجم: حماسه سياسي حماسه اقتصادي برترين اولويت، اولين ضرورت

برجسته سازي از جمله كاركردهاي مهم رسانه ها است. برجسته سازي نوعي اولويت بخشيدن است(1). بر اساس نظريه برجسته سازي يا تعيين دستور كار، رسانه ها به مردم مي گويند درباره چه چيزي فكر كنند.

رسانه ها نگرش مردم را تغيير نمي دهند، بلكه روي شناخت آنها تأثير مي گذارند؛ يعني به مردم مي گويند چه موضوعاتي مهم به نظر مي رسند.(2)

همان گونه كه در مقدمه نيز اشاره كرديم، تعيين شعار سال نوعي اولويت بخشيدن به يك رويكرد، فعاليت، هدف و يا پديده است؛ از اين منظر رسانه ملي در راستاي كاركرد برجسته سازي رسانه ها بايد بكوشد تا اين اولويت حفظ شده


1- 1ر. ك: ويندال سون، سيگنايزر بنو و السون، جيمز، كاربرد نظريه هاي ارتباطات، ترجمه علي رضا دهقان، تهران، انتشارات رسانه، 1376
2- دهشيري، محمد رضا، رسانه و فرهنگ سازي، فصلنامه تحقيقات فرهنگي، دوره دوم، شماره 8، 1388.

ص: 20

و استمرار يابد و پرهيز دهد از اين كه موضوعات و مسائل ديگر جامعه در اولويت بر اين موضوع پيشي گرفته و يا موجب فراموشي آن شوند.

توجه به آن در همه قالب هاي برنامه سازي، توجه دادن همه سطوح مختلف مخاطبان، پرهيز از كاسته شدن اهميت و ضرورت آن، اجتناب از چيرگي مسائل غير مهم و حاشيه اي بر آن و پيوند دادن آن با اجزاء و شئونات مختلف زندگي مردم از جمله راهكارهاي عملياتي اين راهبرد است.

راهبرد ششم: حماسه سياسي، حماسه اقتصادي، در پرتو همفكري، همدلي و همراهي

راهبرد ششم: حماسه سياسي، حماسه اقتصادي، در پرتو همفكري، همدلي و همراهي

از كاركرد تعميم و يكپارچه سازي رسانه ها با تعابيري همچون همگن سازي، تعميق تجربه مشترك و... نيز استفاده شده است. دكتر ساروخاني درباره اين كاركرد رسانه ها مي نويسد: «ايجاد تشابه در افكار، احساسات و رفتار جامعه».(1)

در اين كاركرد رسانه ها تلاش مي كنند تا مخاطبان مثل هم بيانديشند، مثل هم احساس كنند و مانند هم رفتار كنند. اكنون كه موضوع ايجاد حماسه در حوزه سياست و اقتصاد از اهداف رسانه ملي است توجه به اين كاركرد رسانه ها در ايجاد همبستگي اجتماعي و ايجاد رفتار مشابه در مخاطبان اهميت مي يابد از اين منظر «راهبرد حماسه سياسي، حماسه اقتصادي؛ در پرتو همفكري، همدلي و همراهي» شايد راهبردي مناسب باشد كه مي تواند در همه بخش هاي برنامه ساز سازمان مورد توجه و توافق قرار گيرد.

ايجاد توافق و اشتراك مفهومي و فهم مشترك از موضوع، ايجاد توافق احساسي و عاطفي، انسجام بين حاكميت و مردم در فعاليت همسو و هم افزا، تقويت انگيزه و رغبت عمومي نسبت به اين مسأله مهم ترين فعاليت هايي است كه رسانه ملي را در اين حوزه كمك خواهد كرد.


1- 1دادگران، محمد، مباني ارتباطات جمعي، تهران، انتشارات فيروزه، 1385.

ص: 21

2.اصول و سياست ها

اشاره

2.اصول و سياست ها

به صورت طبيعي براي آن كه رسيدن به اهداف در هر زمينه اي فراهم تر باشد ضروري است كه اصول و سياست هايي براي فعاليت ها ترسيم شوند تا دستيابي به اهداف را آسان تر و دقيق تر كرده و از طرفي اصول و ارزشهاي حاكم بر يك مجموعه در راه رسيدن به يك هدف خاص قرباني نشوند.

اصول و سياست ها، آن دسته از بايد ها و نبايدهايي است كه چارچوب فعاليت ها را تعيين كرده و آسيب هاي ناشي از فعاليت در راستاي هدف را كم مي نمايند.

براي پرداختن به موضوع سال در رسانه ملي نيز ضرورت دارد چارچوب هايي بر فعاليت هاي رسانه اي حاكم باشد، تا دستيابي به اهداف با سرعت و دقت بيشتر با آسيب هاي كمتري همراه باشد و از طرفي ماندگاري پيام هاي رسانه ملي به حداكثر ممكن رسيده و ضريب نفوذ آن افزايش يابد. به نظر مؤلف تلاش براي حفظ اصول و سياست هاي زير در اين راستا مفيد خواهد بود:

ص: 22

1. ورود عالمانه، تخصصي و روشمند

1. ورود عالمانه، تخصصي و روشمند

چنان كه در بخش راهبردها هم به اختصار آمد، توجه به اقناع مخاطبان، بايد يكي از مهم ترين راهبردهاي رسانه ملي قرار گيرد، و از طرفي جز در پرتو گفتگوي عالمانه و تخصصي به هر موضوع قدرت اقناعي در حوزه پيام براي يك رسانه ايجاد نمي شود، به ناچار و براي افزايش ضريب نفوذ و ماندگاري پيام ها درحوزه موضوع سال، رسانه ملي بايد با تكيه بر مطالعات عالمانه در حوزه سياست، اقتصاد، جامعه شناسي، روانشناسي و... به مديريت پيام هاي رسانه اي همت گمارد.

پديده هاي اقتصادي و البته با شدت كمتر پديده هاي سياسي نه با دستور سازگاري دارند و نه با ذهنيات و آرمان گرايي و امثال آن، بلكه بر محمل علت و معلول و در شرايط پيچيده چند متغيري شكل مي گيرند كه نگاه ساده و بسيط به آنها و طراحي ساده پيام هايي در اين حوزه ها نمي تواند به اشراب فكري و اقناع دروني مخاطب بينجامد.

بر اين اساس و نه تنها در اين دو حوزه موضوعي، بلكه اساسا در همه فعاليت هاي رسانه اي، پرداختن تخصصي و عميق به موضوع و تمركز بر همه جوانب و اطراف آن، با ادبياتي علمي و تخصصي، موضوعي است كه همه اصحاب رسانه بر آن تأكيد داشته و دارند و البته به دليلي كه گفت شد در حوزه مورد بحث يعني اقتصاد و سياست اهميت بيشتري خواهد داشت.

به اين منظور استفاده از كارشناسان آشنا به موضوعات سياسي و اقتصادي در همه مراحل تنظيم و تدوين و حتي انتقال پيام به شدت اهميت خواهند يافت.

ص: 23

2. تناسب محتوا، قالب و مخاطب

2. تناسب محتوا، قالب و مخاطب

اگر محتوا، قالب و ساخت پيام و از طرفي مخاطب را سه ركن اساسي در تنظيم پيام هاي رسانه اي در شرايط پيچيده امروزي بدانيم و از طرفي الزاماتي را براي هر يك از اضلاع اين مثلث جداگانه به درستي تصوير كنيم، بررسي رابطه بين اين سه ضلع و سه ركن تنظيم پيام در رسانه ها نيز مهم و حياتي است .

به نظر مي رسد يكي از مشكل ترين تأملات رسانه ها در حوزه مديريت پيام يافتن بيشترين تناسب و هم خواني بين محتوا، ساختار و مخاطب پيام باشد. يعني اين كه مفهومي ابتدا به صورت يك پيام درآيد و سپس اين پيام به تناسب مخاطبان آن در قالب شكل و فرم خاصي ساخت يابد. به گونه اي كه محتوا با فرم و قالب هم خوان باشد و از طرفي اين دو در نسبت سنجي با مخاطب و گيرنده پيام نيز از تناسب و توازن ارتباطي برخوردار باشند؛ يعني تأثيرات دلخواه را در حوزه دانش، نگرش و رفتار فرد ايجاد كنند.

در موضوع مورد بحث، يعني پرداختن به حماسه سياسي و حماسه اقتصادي از سوي رسانه ملي نيز اين قاعده به شدت بايد مورد توجه قرار گيرد تأثيرات پيام بر دانش، نگرش و رفتار مخاطبان به حداكثر ممكن برسد.

ص: 24

به اين منظور تفكر و تأمل مديران پيام در شبكه ها، گروه ها، واحدهاي طرح و برنامه، شوراهاي مشورتي حوزه توليد پيام بر سر اين تناسب بايد جدي و مستمر باشد. اين كه مفهوم مورد نظر در پيام چيست؟ آيا با ساخت و قالب مورد نظر براي انتقال پيام تناسب هم خواني لازم را دارد؟ يا اين كه آيا اساسا اين دو متناسب با مخاطب برنامه و پيام هست يا خير؟ و ده ها سؤال ديگر در اطراف اين مهم، بايد از دغدغه اصحاب رسانه ملي براي برنامه سازي در موضوع سال باشد.

تعدد و تكثر شبكه هاي راديويي و تلويزيوني و تعريف رسالت و مأموريت هر يك موجب شده كه مخاطبان آنها (در حالت مطلوب) از يكديگر متمايز باشند. توجه به اين تمايز و تشخّص در شبكه هاي برون مرزي، ملي يا محلي بخش مهمي از عنايت به اين اصل يا سياست در مجموعه رسانه ملي است. توليد يك برنامه و پخش آن از شبكه هاي متعدد، براي مخاطبان متنوع، در حالتي كه تفاوت ها بسيار زياد است، به دور از درايت و خردورزي رسانه اي خواهد بود.

3. پرهيز و جلوگيري از شعارگرايي و رفتار كليشه اي

3. پرهيز و جلوگيري از شعارگرايي و رفتار كليشه اي

همان طور كه در مقدمه كتاب نيز تصريح شد، شعار و رويكرد سال 1392 از جنس عمل است، يعني اتفاقي كه بايد در رفتار فردي و جمعي جامعه قابل مشاهده باشد و همين ماهيت و البته آسيب هايي كه در سال هاي قبل بر شعار و رويكرد سالانه كشور مترتب بود مي طلبد كه رسانه ملي هم خود به ورطه شعارگرايي و شعارزدگي نيفتد و هم به عنوان بزرگ ترين دستگاه تبليغي كشور بتواند با چنين رويكردي در جامعه به مبارزه برخيزد.

ص: 25

آفت و عادتي كه در سال هاي گذشته بر رويكرد موضوعي سال سايه انداخته و آن را از اصالت و اهميت لازم خارج مي كرد رويكرد شعارگرايانه تبليغي و قشري به موضوع بود و همين موجب مي شد تا اهداف لازم از طرح آن به توفيق لازم و كافي نرسد. رسانه ملي مي تواند در درجه اول با تبيين و روشنگري و در درجه دوم تعيين مصاديق و موارد حماسه در حوزه اقتصاد و سياست و در درجه سوم با رصد فعاليت هاي مجموعه دستگاه هاي مسئوليت دار در اين حوزه انحرافات و برداشت هاي كليشه اي و شعاري را نقد كرده و موجب جريان امور در مسير و مجراي واقعي خود شود.

آن چه كه با عنوان شعار سال مي شناسيم ممكن است به اين اشتباه منجر شود كه شعار است اما در واقع بايد بدانيم شعار سال يك هدف سالانه و بلكه بيشتر از آن است كه به منظور هماهنگي و انسجام بخشي فعاليت ها در راستاي يك هدف است و تحقق آن جز در پرتو عمل فراگير و هم جهت ممكن نخواهد بود.

برنامه سازان رسانه ملي در رفع اين آفت و آسيب از دامان شعارها و رويكردهاي سالانه كشور، وظايف بزرگي بر عهده دارند كه بايد بتوانند با برنامه ريزي مناسب هم خود را از افتادن در دام شعارگرايي و رفتار كليشه اي برهانند و هم زمينه هاي اين نوع برداشت و برخورد را با شعار سال در جامعه از بين ببرند.

4. تأكيد بر برنامه ريزي و سازماندهي

4. تأكيد بر برنامه ريزي و سازماندهي

فارغ از اين كه موضوع هاي سال مي توانند آغاز يك حركت مستمر در طور زمان و سال هاي بعد باشند و حتي در اين چند سال چون مبتني بر

ص: 26

رويكردي اقتصادي بوده اند در طول هم و به هم مرتبط باشند، اگر حتي داراي اهداف كوتاه مدت و يك ساله نيز باشند، ضرورت مديريت بهينه آنها بر هيچ كس پوشيده نيست. برنامه ريزي در سه سطح قابل تصور است:

1. برنامه ريزي كلان فراسازماني كه بايد در سطح بالاترين دستگاههاي اجرايي كشور يعني دولت صورت پذيرد كه در اين صورت رسانه ملي نيز به عنوان يك عضو فرهنگي و تبليغي بايد پيش برنده برنامه ها، سياست ها و راهبردهاي تعيين شده در اين سطح از برنامه ريزي ملي باشد.

2. برنامه ريزي درون سازماني كه براي پيشبرد اهداف موضوع سال در سازمان ها، نهادها مراكز مسئول بايد صورت گيرد و حتي اگر برنامه كلان فراسازماني هم وجود نداشته باشد. سازمانها به تناسب ماموريت و دغدغه هاي خود بايد با برنامه هاي درون سازماني در رابطه با تحقق شعار سال دست فعال باشند.

3. برنامه ريزي در رسانه ملي كه بايد براي تحقق اهداف موضوع سال صورت گيرد صرف نظر از آن كه برنامه كلان ملي تدوين شده باشد يا خير.

در هر سطح از سطوح سه گانه برنامه ريزي رسانه ملي تكاليف و مأموريت هاي خرد و كلاني را خواهد داشت از همه مهم تر تأكيد واصرار بر اصل برنامه ريزي است. به نظر مي رسد آفتي كه موجب شده شعارهاي سال به اهداف واقعي خود نرسند، در اين مهم نهفته است كه از هسته برنامهريز كلان كشوري و نظارت مستمر و موثر بي بهره اند و نهادها و سازمان ها و مراكز دولتي يا شبه دولتي برنامه ريزي و سازماندهي خاصي براي آن انجام نمي دهند و در نتيجه انسجامي بين آنها در حوزه عمل و واقعيت مشاهده نمي شود.

ص: 27

رسانه ملي هم در سطح كلان بايد نهادهاي مسئول را به برنامه ريزي و سازماندهي امكانات و نيروي انساني تشويق كند و هم خود برنامه اي مدون و فرايندي براي تحقق اهداف موضوع سال پيش بيني نمايد.

5. ايجاد وفاق عمومي

5. ايجاد وفاق عمومي

بي شك موضوع سال 1392 از آن دسته موضوع هايي است كه جز با همراهي و وفاق ملي بر سر آن تحقق نخواهد يافت حتما مؤلفان و محققان در رسانه ملي به بررسي ماهيت حماسه خواهند پرداخت و به تبيين آن همت خواهند گمارد اما حماسه هاي بزرگ هنگامي رقم خورده اند كه از پشتوانه عمومي و فراگير برخوردار بوده اند. حماسه سياسي و حماسه اقتصادي جز در سايه وفاق و همراهي عمومي صورت نخواهد گرفت. بنابراين ايجاد وفاق عمومي براي حركت در مسير تحقق اهداف موضوع سال بايد يكي از اصول و سياست هاي برنامه ريزي و حتي برنامه سازي در سازمان صدا و سيما قرار گيرد.

پيشتر هم بيان شد كه وفاق و همراهي عمومي فقط از طريق درك مشترك از موضوع، فهم ضرورت هاي زماني و مكاني و شناخت دلايل و فلسفه نام گذاري سال پديد خواهد آمد بنابراين رسانه ملي نبايد در اين مسير از هيچ تلاشي فروگذار نمايد. اگر بتوانيم وظايف و مأموريت هاي ديگر را درباره موضوع سال به ديگر نهادها، سازمان ها و مراكز احاله دهيم، اين وظيفه ذاتي و ماهوي سازمان صدا و سيما فقط و فقط از عهده اين سازمان بزرگ رسانه اي برخواهد آمد و نه غير آن. وفاق عمومي در دو حوزه قابل تبيين است:

ص: 28

يك: حوزه فكر و انديشه؛ به اين معنا كه افراد جامعه با موضوع همراهي فكري داشته و آن را باور داشته باشند؛

دو: حوزه عمل كه در اين حوزه وفاق و همراهي عمومي مهم تر است و رسانه ملي در هر دو سطح بايد تكاليفي را متوجه خود دانسته و به آنها مبادرت نمايد.

6. وظيفه نظارتي

6. وظيفه نظارتي

رسانه ها در كنار همه كاركردهاي خود كاركرد نظارتي نيز دارند، در اين كاركرد رسانه ها به عنوان ديده بان اجتماعي عمل مي كنند. رسانه ملي از يك سو به نمايندگي از افكار عمومي براي احقاق حقوق آنها بايد همواره مطالبات مخاطبان را مطرح و بررسي كند و از طرفي چون سازماني حكومتي به حساب مي آيد به نمايندگي از حاكميت بايد پيگير سياست ها، خط مشي ها و برنامه هاي حاكميت در جامعه باشد.

رسانه ملي به نمايندگي از مخاطبان و عموم مردم الزاما براي مأموريت هاي نظارتي خود در موضوع سال بايد برنامه ريزي داشته باشد. چه در صورتي كه برنامه جامع ملي براي كل كشور وجود داشته باشد يا نداشته باشد، وظيفه نظارتي سازمان در دو سطح قابل تبيين است:

1. اين كه همه دستگاه هاي متولي در راستاي وظايف تعيين شده خود براي تحقق موضوع سال اهتمام و سعي لازم را داشته و اقدامات بهينه و به هنگامي را انجام دهند.

2. اين كه همه نهادها، سازمان ها و دستگاه هاي متولي و غير متولي فعاليت هايي متنافي و متضاد با اهداف موضوع سال انجام نداده و در جهت شكل گيري حماسي سياسي يا اقتصادي موانع و مشكلاتي را ايجاد نكنند.

ص: 29

7. ايجاد افزايش اعتماد بين مردم و حاكميت

7. ايجاد افزايش اعتماد بين مردم و حاكميت

به صورت كلي در مسال كلان هر جامعه و آن چه كه باعث مي شود اهداف، سياست ها و خط مشي هاي كلي جامعه تحقق پوشيده و به اجرا درآيد، جز در پرتو شكل گيري اعتماد بين مدرم و حاكميت ممكن نخواهد بود.

درباره موضوع سال كه شكل گيري حماسه سياسي و حماسه اقتصادي محور همه فعاليت ها است، چنانچه اين اعتماد و اطمينان شكل نگرفته و تقويت نشود، هيچ تلاشي مقرون به موفقيت نخواهد بود.

آسيبي كه گاه در برنامه هاي رسانه ملي در سال هاي قبل و حتي اكنون نيز قابل رصد بوده و هست، اين است كه رسانه ملي همواره به افزايش اعتماد بين مردم و حاكميت مبادرت دارد، مردمي كه از اعتماد و اطمينان به حاكميت به صورت نسبي برخوردارند، اما در حوزه ايجاد اعتماد بين آن دسته از مردم كه به هر دليل اعتمادشان مخدوش شده و يا از بين رفته برنامهريزي دقيقي انجام نداده است. براي تحقق حماسه در حوزه اقتصاد يا سياست به همراهي، اعتماد و مشاركت همه مردم نياز هست و حتي بايد براي همراهي افراد بي تفاوت، دلسرد و يا بي اعتماد برنامهريزي بيشتر و دقيق تري صورت گيرد.

بر اين اساس يكي از سياست هاي مهم كه بر حوزه برنامهريزي و برنامه سازي سازمان و برنامه هاي آن _ به عنوان محصول نهايي _ در اين موضوع خاص بايد حاكم باشد ايجاد و گسترش اعتماد بين مردم و حاكميت است.

8. رويكرد تكليف مدارانه ديني و ملي

8. رويكرد تكليف مدارانه ديني و ملي

جامعه اي كه ريشه در فرهنگي كهن و هم چنين مذهب دارد از زمينه هاي لازم براي بسيج عمومي برخوردار است. مردمي كه از ناحيه اين دو پايگاه

ص: 30

مهم و عميق اشراب فكري و عاطفي شده و مي شوند از زمينه هاي مساعدي برخوردارند تا با تكيه بر آموزه هاي مذهبي و فرهنگي پرانگيزه تر به تعقيب اهداف ملي و مذهبي بپردازند.

بنابراين توجه به پيوند بين مسائل امروز جامعه و تعصب مذهبي، فرهنگي و ملي مردم و برانگيختن احساس تكليف ملي و مذهبي مردم براي آفريدن حماسه سياسي و اقتصادي، مي تواند از جمله سياست ها و اصول برنامه ريزي و برنامه سازي در رسانه ملي قرار گيرد.

بديهي است اين نوع نگاه نيازمند تأمل و دقت بسيار است كه سخن از آن در اين مختصر نمي گنجد.

در اين ميان بررسي عناصر مهم فرهنگي و ملي همچنين گزاره ها و آموزه هاي ديني كه مي توانند نقش انگيزشي و تحرك آفرين داشته باشند و ترويج و تأكيد بر آنها با ادبياتي امروزي و منطبق بر واقعيات جامعه اهميت مي يابد كه البته تبديل آنها به پيام هاي رسانه اي كار آساني نيست.

ص: 31

فصل دوم: انتخابات رياست جمهورينماد و نمود اصلي حماسه سياسي

اشاره

فصل دوم: انتخابات رياست جمهورينماد و نمود اصلي حماسه سياسي

ص: 32

ص: 33

از آن رو كه رهبر فرزانه انقلاب بزرگ ترين نماد و نمود حماسه سياسي را در سال 1392 برگزاري پرشور و حماسي انتخابات رياست جمهوري عنوان كردند، ضروري است كه در بخشي جداگانه به موضوع انتخابات پرداخته و آن را بيش از ساير مسائل سياسي سال 1392 مورد توجه و عنايت قرار دهيم.

انتخابات به عنوان يكي از لوازم و شاخص هاي نظام هاي مبتني بر رأي و نظر مردم است. چه آن را مردم سالاري ديني بناميم و چه نظام هاي دموكراتيك غربي. در فرايند دخالت رأي و نظر مردم در تحقق حاكميت خود كه در قوانين اساسي كشورهاي مردم سالار به رسميت شناخته شده، انواع مختلفي از انتخاب ها در حوزه افراد، قوانين و سازوكارهاي حاكم به رسميت شناخته شده كه در دوره هاي مختلف زماني انجام مي شود.

در كشور ما نيز كه به تصريح بنيان گذار انقلاب اسلامي و به نص صريح قانون اساسي _ به عنوان ميثاق ملي _ انتخاب نمايندگان مجلس خبرگان رهبري، رئيس جمهور و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و هم چنين اعضاي شوراهاي شهر و روستا با رأي و نظر مردم صورت مي گيرد. در كشور ما و در نظام مردم سالار ديني گذشته از آن كه انتخابات به عنوان حق و يا وظيفه مردم شناخته شده است، همواره به عنوان يكي از نمادهاي همراهي و همدلي مردم با نظام سياسي و حاكميت مستقر نيز تلقي شده

ص: 34

است. حضور گسترده و متراكم مردم در اين همايش بزرگ سياسي، فارغ از نوع انتخاب و سليقه آنها، نمودي از دلبستگي آنان به نظم سياسي مستقر و حاكميت موجود معرفي شده و از نگاه بيروني اين حضور نمايان گر عمق علاقه و احساس تعلق مردم به حاكميت شناخته شده است و از اين منظر است كه نفس حضور پررنگ، متراكم و گسترده مردم در اين كنش سياسي بسيار مهم و معنادار بوده و هست.

گذشته از آن چه گفته شد، در سال هاي اخير و به واسطه تغيير و تحولات و چالش هاي متعدد در محيط سياسي و اقتصادي داخلي و خارج كشور اهميت حضور متراكم و وسيع مردم را چند برابر نموده است؛ بخشي از اين تغيير و تحولات و چالش ها عبارتند از:

1. تغيير و تحولات سياسي جهان عرب پس از انقلاب هاي اخير.

2. تغيير و تحولات سياسي ناشي از دخالت كشورهاي غربي در سوريه.

3. انرژي هسته ايران و مسائل پيراموني آن.

4. مسأله تحريم هاي اقتصادي غرب عليه كشور.

5. چالش هاي سياسي داخلي در انتخابات رياست جمهوري سال 1388 و حوادث پس از آن.

6. فشارهاي سياسي غرب پس از سال 1388.

با اين وصف، رسانه ملي بايد ضمن تبيين اهميت ذاتي و نفس الامري حضور و حماسه سياسي مردم در اين انتخابات، به تحليل و تفسير شرايط خاص محيطي امروز كشور پرداخته و در تحقق اين حماسه بزرگ نقش هاي مختلف خود را ايفا نمايد.

اگر بخواهيم چهار راهبرد كلي را در انتخابات سال 92 رياست جمهوري براي سازمان صدا و سيما ترسيم كنيم به ترتيب اولويت عبارت خواهد بود از:

ص: 35

1. ايجاد فضا و انگيزه لازم براي مشاركت حداكثري مردم؛

2. ايجاد زمينه لازم براي طرح همه ديدگاه ها و سلايق سياسي پذيرفته شده؛

3. پيش بيني، پيش گيري و مديريت رسانه اي بحران هاي احتمالي؛

4. تبليغ، حفظ و گسترش دستاوردهاي مثبت انتخابات.

در راستاي تحقق راهبردهاي فوق مي توان فعاليت هاي رسانه ملي را به سه بازه زماني مختلف تقسيم كرد:

1. پيش از انتخابات: از فروردين 92 تا قبل از تبليغات رسمي نامزدها؛

2. هنگام انتخابات: از آغاز تبليغات نامزدها تا روز رأي گيري؛

3. پس از انتخابات: از زمان اعلام نتايج انتخابات به بعد.

بر اساس كاركردهاي مختلفي كه براي رسانه ترسيم شده است؛ اولويت كاركردي رسانه ملي را در هر يك از بازه هاي زماني فوق به شرح زير مي توان ترسيم كرد:

اولويت

پيش از انتخابات

هنگام انتخابات

پس از انتخابات

1

اطلاع رساني

تبليغ و اقناع

بحران زدايي

2

آگاهي بخشي

تعميم و يكپارچه سازي

آگاهي بخشي

3

تعميم و يكپارچه سازي

اطلاع رساني

برجسته سازي

4

برجسته سازي

بحران زدايي

تعميم و يكپارچه سازي

5

بحران زدايي

6

تبليغ و اقناع

توضيح مفاهيمي كه در اين جدول استفاده شده به شرح زير است:

آگاهي بخشي: تفسير و تحليل علي پديده هاي خبري و آگاه ساختن مخاطبان از اين علل(1)


1- 1به نقل از: دادگران،محمد، مباني ارتباطات جمعي.

ص: 36

اطلاع رساني: آگاهي دادن به مخاطبان از محيط براي انجام واكنش مناسب و به هنگام يا نظارت بر محيط(1)

تعميم و يكپارچه سازي: همگن سازي، انسجام اجتماعي، تعميق تجربه مشترك(2)

برجسته سازي: جلب كردن نظر مخاطبان به موضوعي خاص يا تعيين دستور كار براي آنان(3)

بحران زدايي: كنترل، كاهش، از بين بردن يا مديريت بحران از طريق رسانه ها(4)

اقناع: فرايندي كه با توسل به تعقل و احساس در قالب مهارت هاي كلامي و غيركلامي و رسانه اي، ذهنيت افراد را در جهت تغيير رفتار و وادار كردن آنها به عمل معيني، تحت تأثير قرار مي دهد.(5)

كاركرد رسانه

1. پيش از انتخابات

2. هنگام انتخابات

3. پس از انتخابات

1. اطلاع رساني

1_1_1. اخبار و اطلاعات مربوط به جريان ها، گروه ها، احزاب، كانديداها و...

2_1_1. اخبار و اطلاعات تأثير گذار بر جريان انتخابات با هدف افزايش اطلاعات مخاطبان.

1_2_1. اخبار و اطلاعات مربوط به جريان ها، گروه ها، احزاب، كانديداها و...

2_2_1. اخبار و اطلاعات نهادهاي رسمي حاكميت با هدف افزايش اطلاعات مخاطبان.

3_2_1. اخبار تأثيرگذار بر جريان انتخابات

1_3_1. بازتاب اخبار و اطلاعات مربوط به برگزاري انتخابات.

2_3_1. بازتاب اخبار و اطلاعات مربوط به آثار و نتايج و دستاوردهاي انتخابات.


1- محسنيان راد، مهدي، ارتباط شناسي:ارتباطات انساني(ميان فردي، گروهي و جمعي).
2- مك كوئيل، دنيس، درآمدي بر نظريه هاي ارتباطي جمعي،ص137.
3- ويندال سون، سيگنايزر بنو و السون، جيمز، كاربرد نظريه هاي ارتباطات، ترجمه علي رضا دهقان، ص353.
4- 5سبيلان اردستاني، حسن، رسانه و مديريت بحران (1)، مجموعه مقالات، تهران، مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت، 1388.
5- 6.ر.ك: رستمي علي، ارتباطات اقناعي ،ص10

ص: 37

كاركرد رسانه

1. پيش از انتخابات

2. هنگام انتخابات

3. پس از انتخابات

2. آگاهي بخشي

1_1_2. بررسي و تجزيه و تحليل شرايط محيطي و داخلي كشور، حساسيت ها و ضرورت ها به منظور ارتقاي شناخت و بينش مخاطبان

2_1_2. بررسي و تجزيه تحليل پيشينه، عملكرد، رويكرد و تأثير احزاب، گروه ها و كانديداهاي فعال در انتخابات به منظور افزايش شناخت و بينش مخاطبان

3_2_1. بررسي اهميت، ضرورت و اولويت حضور همه جانبه و پرشور مردم در انتخابات با توجه به پيامدهاي حضور يا عدم حضور

1_2_2. بررسي و تجزيه و تحليل نقش حضور افراد در انتخابات و تأثير آن بر مسائل مختلف داخلي و خارجي.

1_3_2. بررسي و تجزيه و تحليل تأثير انتخابات بر اركان، اهداف، رويكردها و مسائل كلان كشور

2_3_2. بررسي و تجزيه و تحليل تأثيرات انتخابات بر مناسبات و شرايط داخل كشور

3_3_2. بررسي و تجزيه و تحليل تأثيرات انتخابات و نتايج آن بر مناسبات و روابط خارجي

4_3_2. بررسي و تجزيه و تحليل آينده پژوهانه ضرورت ها نيازها و اقدامات پيش روي نظام پس از انتخابات

ص: 38

3. تعميم و يكپارچه سازي

1_1_3. بررسي و تجزيه و تحليل شرايط محيطي و داخلي كشور، حساسيتها و ضرورت ها به منظور ارتقاي شناخت و بينش مخاطبان

2_1_3. بررسي و تجزيه و تحليل پيشينه، عملكرد، رويكرد و تأثير احزاب، گروه ها و كانديداهاي فعال در انتخابات به منظور افزايش شناخت و بينش مخاطبان.

3_1_3. بررسي اهميت، ضرورت و اولويت حضور همه جانبه و پرشور مردم در انتخابات با توجه به پيامدهاي حضور يا عدم حضور.

1_2_3. بررسي و تجزيه و تحليل نقش حضور افراد در انتخابات و تأثير آن بر مسائل مختلف داخلي و خارجي.

1_3_3. بررسي و تجزيه تحليل تأثير انتخابات بر اركان، اهداف، رويكردها و مسائل كلان كشور.

2_2_3. بررسي و تجزيه و تحليل تأثيرات انتخابات و نتايج آن بر مناسبات و روابط خارجي.

4_3_3. بررسي و تجزيه و تحليل آينده پژوهانه ضرورت ها نيازها و اقدامات پيش روي نظام پس از انتخابات.

ص: 39

كاركرد رسانه

1. پيش از انتخابات

2. هنگام انتخابات

3. پس از انتخابات

4. برجسته سازي

1_1_4. اولويت بخشيدن به موضوع انتخابات در يك شيب تدريجي و منطقي.

2_1_4. خنثي سازي فرايند برجسته سازي موضوعات فرعي توسط رسانه هاي رقيب.

1_2_4. حفظ اولويت موضوع انتخابات و شركت فراگير در صدر مسائل و اولويت هاي ديگر كشور.

1_3_4. برجسته نمودن نقاط قوت انتخابات.

2_3_4. برجسته نمودن دستاوردهاي انتخابات در سطح ملي و بين المللي.

كاركرد رسانه

1. پيش از انتخابات

2. هنگام انتخابات

3. پس از انتخابات

5. بحران زدايي

1_1_5. از بين بردن زمينه و بستر بحران هاي احتمالي قبل از انتخابات.

2_1_5. مديريت رسانه اي بحران هاي احتمالي براي جلوگيري از تأثير آنها بر انتخابات.

3_1_5. خنثي سازي بحرانسازيهاي رسانه هاي رقيب.

1_2_5. مديريت بحران هاي احتمالي.

2_2_5. كاهش تأثير بحران هاي احتمالي بر انتخابات يا حضور مردم.

3_2_5. همكاري با مراكز و نهادهاي مديريت بحران جهت انجام وظايف رسانه اي.

4_2_5. خنثي سازي فعاليت رسانه هاي رقيب در بحران زايي و تأثير بر انتخابات و حضور مردم.

1_3_5. همكاري و تعامل با مراكز و نهادهاي مديريت بحران.

2_3_5. مديريت رسانه اي بحران هاي احتمالي پس از انتخابات.

3_3_5. تلاش براي بازگرداندن آرامش و شرايط عادي به جامعه پس از بحران.

4_3_5. جلوگيري از سايه انداختن بحران هاي احتمالي بر نتايج و دستاوردهاي انتخابات.

ص: 40

كاركرد رسانه

1. پيش از انتخابات

2. هنگام انتخابات

3. پس از انتخابات

6. تبليغ و اقناع

1_1_6. اقناع و متقاعد سازي درباره سلامت فرايند و مراحل انتخابات در ايران.

2_1_6. اقناع و متقاعد سازي درباره ضرورت مشاركت حداكثري مردم.

3_1_6. اقناع و متقاعدسازي درباره تأثير رأي و نظر مردم در نظام سياسي كشور.

1_2_6. تبليغ درباره احزاب و گروه ها و كانديداهاي حاضر در انتخابات به منظور ايجاد شور و نشاط انتخاباتي.

2_2_6. تبليغ و تهييج براي مشاركت حداكثري مردم در انتخابات.

1_3_6. تبليغ دستاوردها و نتايج انتخابات به ويژه در رسانه هاي برون مرزي.

در راستاي راهبردهاي پيش گفته و كاركردهايي كه در صفحات پيش گفته شد، بايد به تناسب رسالت و مأموريت، حوزه جغرافيايي زير پوشش، مخاطب و برنامه در هر شبكه، فعاليتها و رويكردهاي محتوايي را در كانون توجه قرار داد.

اكنون بيتوجه به آن كه قالب، فرمت و ساختار هر برنامه چه باشد و يا اين كه از كدام شبكه و براي چه مخاطباني پخش شود، مجموعه اي از رويكردهاي محتوايي پيشنهاد ميگردد كه متناسب سازي آنها با شكل و قالب برنامه و مخاطبان آن و اصطلاحا تطبيق دادن اين موضوعات در هر شبكه و برنامه به عهده برنامه سازان محترم خواهد بود.

ص: 41

1. پيش از انتخابات تا قبل از تبليغات رسمي نامزدهاي رياست جمهوري

اشاره

1. پيش از انتخابات تا قبل از تبليغات رسمي نامزدهاي رياست جمهوري

زير فصل ها

1_1. بررسي مسائل كلي درباره انتخابات

2_1. بررسي و تحليل مسائل مربوط به انتخابات سال 1392

1_1. بررسي مسائل كلي درباره انتخابات

1_1. بررسي مسائل كلي درباره انتخابات

1_1_1. تبيين اهميت و ضرورت مشاركت مردم در تعيين حق حاكميتي خود

2_1_1. فلسفه انتخابات رياست جمهوري

3_1_1_ تبيين جايگاه دولت و هيئت وزيران در نظام سياسي كشور

4_1_1. تبيين فرايند و مراحل انتخابات در نظام سياسي كشور

5_1_1. تبيين چگونگي اعمال حق حاكميت مردم در نظام سياسي كشور

6_1_1. تبيين جايگاه وزارت كشور در نظام انتخاباتي كشور

7_1_1. تبيين جايگاه دستگاه قضايي در مراحل مختلف انتخابات رياست جمهوري

8_1_1. تبيين جايگاه مجلس شوراي اسلامي در نظام انتخاباتي كشور

9_1_1. تبيين اصل تفكيك قوا و جايگاه و اهميت هر يك و رابطه بين آنها

10_1_1. تبيين رابطه بين اصل ولاين فقيه و رئيس جمهور در نظام سياسي كشور

11_1_1. تبيين رابطه بين رأي مردم و تنفيذ حكم رياست جمهور توسط رهبر در نظام سياسي كشور

12_1_1_. تبيين جايگاه دولت در نظام سياست خارجي و روابط ديپلماتيك كشور

13_1_1. تبيين جايگاه دولت در نظام سياست داخلي كشور

14_1_1. تبيين جايگاه دولت در نظام سياست فرهنگي كشور

15_1_1. تبيين جايگاه دولت در نظام سياست اقتصاي كشور

16_1_1. تبيين جايگاه دولت در نظام سياست آموزشي كشور

17_1_1. تبيين دستاوردهاي انتخابات پرشور _ قدرت بازدارندگي

ص: 42

18_1_1. تبيين دستاوردهاي انتخابات پرشور _ نمايش اقتدار ملي

19_1_1. تبيين دستاوردهاي انتخابات پرشور _ نمايش وحدت و همبستگي مردم

20_1_1. تبيين دستاوردهاي انتخابات پرشور _ نمايش وفاداري به نظام و رهبري

21_1_1. تبيين دستاوردهاي انتخابات پرشور: « حاكميت قانون»

22_1_1. تبيين دستاوردهاي انتخابات پرشور: «نمايانگر آزادي مردم در تعيين حق حاكميت»

23_1_1. تبيين دستاوردهاي انتخابات پرشور : « نمايانگر اعتماد مردم به حاكميت»

24_1_1. تبيين دستاوردهاي انتخابات پرشور : « نمايانگر حاكميت به رأي و نظر مردم»

25_1_1. تبيين دستاوردهاي انتخابات پرشور : « نمايانگر رقابت و مردم سالاري ديني»

26_1_1. تبيين دستاوردهاي انتخابات پرشور : .......

27_1_1. بررسي شرايط و ويژگي هاي رئيس جمهوري كشور

28_1_1. بررسي مباني و معيارهاي اخلاق انتخاباتي در اسلام و نظام اسلامي

29_1_1. بررسي اخلاق انتخابات : «اخلاق نامزدها»

30_1_1. بررسي اخلاق انتخابات : «اخلاق طرفداران و هواداران نامزدها»

31_ 1_1. بررسي اخلاق انتخابات: «اخلاق مجريان و دستگاه هاي مجري انتخابات»

32_1_1. بررسي اخلاق انتخابات : «اخلاق ناظران»

33_1_1. بررسي اخلاق انتخابات : «اخلاق رأي دهندگان»

34_1_1. بررسي اخلاق انتخابات : « اخلاق دستگاه هاي تبليغي»

ص: 43

35_1_1. بررسي وظايف و تكاليف درباره انتخابات يازدهم: «وظايف توده مردم»

36_1_1. بررسي وظايف و تكاليف درباره انتخابات يازدهم: «وظايف نخبگان»

37_1__1. بررسي وظايف و تكاليف درباره انتخابات يازدهم: «وظايف خانواده ها»

38_1_1. بررسي وظايف و تكاليف درباره انتخابات يازدهم: «وظايف دستگاه هاي فرهنگي»

39_1_1. بررسي وظايف و تكاليف درباره انتخابات يازدهم: «وظايف نهادهاي اجتماعي»

40_1_1. بررسي وظايف و تكاليف درباره انتخابات يازدهم: «وظايف نهادهاي مذهبي»

41_1_1. بررسي وظايف و تكاليف درباره انتخابات يازدهم: «وظايف نهادهاي نظامي و انتظامي»

42_1_1. بررسي وظايف و تكاليف درباره انتخابات يازدهم: «وظايف نهادهاي علمي و آموزشي»

43_1_1. بررسي وظايف و تكاليف درباره انتخابات يازدهم: «وظايف نهادهاي سياسي و احزاب»

44_1_1. بررسي وظايف و تكاليف درباره انتخابات يازدهم: «وظايف نهادهاي حوزوي»

45-1-1. بررسي وظايف و تكاليف درباره انتخابات يازدهم: «وظايف شوراي نگهبان».

ص: 44

2_1. بررسي و تحليل مسائل مربوط به انتخابات سال 1392

2_1. بررسي و تحليل مسائل مربوط به انتخابات سال 1392

1_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري يازدهم، دهه چهارم، انقلاب و اقتضائات آن

2_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري و ملاحظات مربوط به انقلاب هاي غربي

3_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با مسائل و مشكلات غرب در سطح بين الملل

4_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با مسائل خاورميانه به ويژه موضوع سوريه

5_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با مسائل سياسي داخلي كشور

6_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با مسائل اقتصادي داخلي كشور

7_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با مسائل اجتماعي داخلي كشور

8_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري و رابطه با مسائل سياسي سال 1388 در بعد داخلي

9_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه آن با مسائل سياسي سال 1388 در بعد خارجي

10_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با موضوع انرژي هسته اي

11_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با موضوع تحريم هاي اقتصادي غرب

ص: 45

12_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با موضوع بيداري اسلامي

13_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با موضوع پيشرفت هاي علمي كشور

14_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با موضوع پيشرفت هاي سياسي در جهان

15_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با موضوع پيشرفت هاي فرهنگي در منطقه و جهان

16_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در حوزه انتقال مديريت كلان كشور به شخصيت هاي طراز دوم و تربيت شده در انقلاب

17_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با اميدوار بودن دشمنان به فروپاشي نظام

18_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با رقابت سياسي تكثير در نسل دوم مديران ارشد

19_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با تشديد جريانات تجديد نظر طلب

20__2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با اراده جريان هاي طرد شده براي بازگشت به قدرت

21_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با پالايش اداري و اجرايي كشور از فساد و رانت دهه چهارم

22_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در تأثيرگذري بر فضاي سياسي جهان

ص: 46

23_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در تأثيرگذاري بر فضاي فرهنگي جهان

24_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در توسعه عدالت اجتماعي در دهه چهارم انقلاب

25_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در توسعه فرهنگي كشور در دهه چهارم انقلاب

26_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در توسعه سياسي كشور در دهه چهارم انقلاب

27_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در توسعه اقتصادي كشو در دهه چهارم انقلاب

28_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با اقتدار ملي مورد نياز در شرايط كنوني

29_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با امنيت ملي مورد نياز در شرايط كنوني

30_ 2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با مصونيت سياسي نظام در جهان

31_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با توسعه رفاه عمومي مورد انتظار

32_2_1. تحليل اهميت انتخابات رياست جمهوري در رابطه با پيوندبخشي از جريان هاي سياسي با اپوزيسيون

ص: 47

2. حين انتخابات (زمان تبليغات رسمي نامزدها)

اشاره

2. حين انتخابات (زمان تبليغات رسمي نامزدها)

زير فصل ها

1_2. بررسي ابعاد وظيفه ديني مردم در حضور پرشور در انتخابات

2_2. بررسي نقاط عطف انقلاب و نقش حضور پرشور مردم در آن

3_2. بررسي تهديدات نظام سلطه و نقش حضور پرشور مردم در خنثي نمودن آنها

4_2. بررسي ابعاد و تأثيرات منفي حضور كم رنگ مردم

5_2. تبيين معيارهاي نامزد اصلح

6_2. نقد و بررسي برنامه هاي نامزدها

7_2. تبيين ديدگاه نامزدهادي رياست جمهوري

8_2. بررسي سخنان تحسين آميز درباره مردم و انقلاب ايران

9_2. بررسي جريان هاي فعال در انتخابات رياست جمهوري يازدهم

10_2. مديريت بحران هاي اجتماعي

1_2. بررسي ابعاد وظيفه ديني مردم در حضور پرشور در انتخابات

1_2. بررسي ابعاد وظيفه ديني مردم در حضور پرشور در انتخابات

1_1_2. با استفاده از احاديث و روايات

2_1_2. با استفاده از سخنان بزرگان شيعه _ علما و فرزانگان

3_1_2. با استفاده از سخن بزرگان انقلاب

4_1_2. با استفاده از سخنان شهدا

5_1_2. با استفاده از سخنان امام و رهبر انقلاب

2_2. بررسي نقاط عطف انقلاب و نقش حضور پرشور مردم در آن

2_2. بررسي نقاط عطف انقلاب و نقش حضور پرشور مردم در آن

1_2_2. پيروزي انقلاب اسلامي

2_2_2. پيروزي در دفاع مقدس

3_2_2. پيشرفت هاي اقتصادي پس از جنگ

4_2_2. انتخابات هاي سال هاي گذشته

5_2_2. حوادث 18 تير سال 1378

6_ 2_2. حوادث سال 88 و حماسه 9 دي

7_ 2_2. حوادث سال 1360

8_2_2. و...

3_2. بررسي تهديدات نظام سلطه و نقش حضور پرشور مردم در خنثي نمودن آنها

3_2. بررسي تهديدات نظام سلطه و نقش حضور پرشور مردم در خنثي نمودن آنها

1_3_2. تحريم اقتصادي

2_3_2. تهديدات نظامي

3_3_2. اغتشاشات داخلي

4_3_2. انزواي بين المللي

ص: 48

5_3_2. مقابله با پيشرفت هاي علمي

6_3_2. توقف رشد انقلابي گري در جهان

4_2. بررسي ابعاد و تأثيرات منفي حضور كم رنگ مردم

4_2. بررسي ابعاد و تأثيرات منفي حضور كم رنگ مردم

1_4_2. تضعيف امنيت ملي

2_4_2. تضعيف اقتدار ملي

3_4_2. جسارت بيشتر دشمنان در دشمني

4_4_2. قدرت يافتن جريان هاي طرد شده

5_4_2. پايين آمدن قدرت رئيس جمهور منتخب

6_4_2. مأيوس شدن دوستان انقلاب اسلامي

7_4_2. افزايش فشارها بر متحدان و دوستان انقلاب در جهان

5_2. تبيين معيارهاي نامزد اصلح

5_2. تبيين معيارهاي نامزد اصلح

1_5_2. ويژگي هاي اجرايي

2_5_2. ويژگي هاي اخلاقي

3_5_2. ويژگي هاي قانوني

4_5_2. ويژگي هاي فردي و شخصيتي

5_5_2. ويژگي هاي اسلامي و ملي

6_2. نقد و بررسي برنامه هاي نامزدها

6_2. نقد و بررسي برنامه هاي نامزدها

1_6_2. در حوزه اقتصادي

1_1_6_2. در حوزه توليد

2_1_6_2. در حوزه واردات و صادرات

3_1_6_2. در حوزه بازار پول و سرمايه

ص: 49

4_1_6_2. در حوزه رفاه و تأمين اجتماعي

5_1_6_2. در حوزه اشتغال و مسكن

2_6_2. در حوزه سياسي

1_2_6_2. در حوزه سياست داخلي

2_2_6_2. در حوزه سياست خارجي

3_6_2. در حوزه مسائل اجتماعي

4_6_2. در حوزه مسائل فرهنگي

7_2. تبيين ديدگاه نامزدهادي رياست جمهوري

7_2. تبيين ديدگاه نامزدهادي رياست جمهوري

1_7_2. در حوزه فرهنگ

2_7_2. در حوزه سياست

3_7_2. در حوزه اقتصاد

4_7_2. در حوزه اجتماع

8_2. بررسي سخنان تحسين آميز درباره مردم و انقلاب ايران

8_2. بررسي سخنان تحسين آميز درباره مردم و انقلاب ايران

1_8_2. از سوي دوستان انقلاب در جهان

2_8_2. از سوي دشمنان انقلاب در جهان

9_2. بررسي جريان هاي فعال در انتخابات رياست جمهوري يازدهم

9_2. بررسي جريان هاي فعال در انتخابات رياست جمهوري يازدهم

1_9_2. پيشينه و تاريخ تحولات

2_9_2. اهداف

3_9_2. خط مشي ها، اصول و سياست ها

4_9_2. آراء و انديشه ها

ص: 50

10_2. مديريت بحران هاي اجتماعي

10_2. مديريت بحران هاي اجتماعي

1_10_2. پيش بيني و هشدار درباره بحران هاي احتمالي

2_10_2. تبيين وظايف نهادها و دستگاه هاي مؤثر نسبت به بحران احتمالي

3_10_2. كاهش تأثير بحران هاي در حال وقوع بر جريان انتخابات

4_10_2. مطالعه رفتار رسانه هاي رقيب در ايجاد و گسترش بحران و مبارزه علمي و به هنگام با آن.

3. پس از اعلام نتايج

اشاره

3. پس از اعلام نتايج

زير فصل ها

1_3. تحليل آماري انتخابات

2_3. بازتاب اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات

3_3. بررسي و تحليل نتايج و دستاوردهاي فوري مشاركت پرشور مردم:

4_3. مديريت بحران هاي پس از انتخابات:

1_3. تحليل آماري انتخابات

1_3. تحليل آماري انتخابات

1_1_3. بررسي آمار و اطلاعات مشاركت مردم در مقايسه با دوره هاي قبل

2_1_3. بررسي آمار و اطلاعات مشاركت مردم در مقايسه با كشورهاي ديگر

3_1_3. بررسي آمار و اطلاعات تعداد كانديداها و تحليل آن

4_1_3. بررسي آمار و اطلاعات مشاركت مردم در نقاط جغرافيايي مختلف.

2_3. بازتاب اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات

2_3. بازتاب اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات

1_2_3. بررسي تحليل دوستان انقلاب درباره انتخابات يازدهم

2_2_3. بررسي تحليل دشمنان انقلاب درباره انتخابات يازدهم

3_2_3. بررسي تحليل رسانه هاي بيگانه درباره انتخابات يازدهم

ص: 51

3_3. بررسي و تحليل نتايج و دستاوردهاي فوري مشاركت پرشور مردم:

3_3. بررسي و تحليل نتايج و دستاوردهاي فوري مشاركت پرشور مردم:

1_3_3. در سخنان و واكنش دوستداران انقلاب اسلامي در جهان

2_3_3. در سخنان و واكنش دشمنان انقلاب اسلامي در جهان

3_3_3. در ايجاد فضاي پرنشاط سياسي داخل كشور

4_3_3. در ايجاد شور و اميد تازه در بين مردم

5_3_3. در نااميدي جريانات طرد شده و اپوزيسيون

6_3_3. در عزم راسخ و مصمم تر مسئولان براي خدمت بيشتر

7_3_3. در همگرايي بيشتر مردم با انقلاب و نظام

4_3. مديريت بحران هاي پس از انتخابات:

4_3. مديريت بحران هاي پس از انتخابات:

1_4_3. بررسي راه هاي تبديل رقابت هاي انتخابات به رفاقت پس از آن

2_4_3. بررسي راه هاي تعامل بيشتر گروه ها، احزاب و سلايق مختلف با رئيس جمهور منتخب

3_4_3. پيش بيني و هشدار نسبت به بحران هاي احتمالي

4_4_3. بررسي رفتار رسانه هاي رقيب و جلوگيري از ايجاد ابهام و يا شبهه در فرايند يا نتايج انتخابات

5_4_3. ترويج حس همدلي و همگرايي ملي براي ايجاد وفاق و زدودن آثار رقابت هاي انتخاباتي.

ص: 52

ص: 53

فصل سوم:حماسه سياسي، حماسه اقتصادي در مناسبت هاي مذهبي و ملي

اشاره

فصل سوم:حماسه سياسي، حماسه اقتصادي در مناسبت هاي مذهبي و ملي

ص: 54

ص: 55

موضوع سال 1392 داراي عنوانهاي كلي است كه زيرمجموعه وسيعي از مفاهيم را در بر ميگيرد كه پرداختن به همه آنها در مناسبتهاي متنوع مذهبي و ملي كاري است كه با توجه به فرصت محدود تنظيم اين نوشته ممكن نيست. براي آن كه بتوانيم در يك سطحي فراتر از خرد موضوعات موردنظر به جمعبندي برسيم ناچاراً در اين بخش از كتاب مناسبتهاي سال 1392 را به دو نوع تقسيم ميكنيم:

مناسبتهاي مذهبي

مناسبتهاي ملي

1. مناسبتهاي مذهبي

اشاره

1. مناسبتهاي مذهبي

مناسبتهاي مذهبي از آن رو داراي اهميت هستند كه به دليل پايگاه عميق مذهبي فرهنگ ايراني مي تواند محرك و انگيزههاي لازم را در تفكر و رفتار مردم فراهم كند. جامعهاي كه ديني است و مذهب نقش اساسي در شكل گيري باور نگرش و رفتار مردم دارد، پرداختن به برخي از موضوعات مهم از اين منظر نيز ميتواند زمينه پذيرش و عمل به آن را چند برابر كند.

ص: 56

اين كه در بخش اصول و سياستها در ابتداي اين كتاب به نگاه تكليف مدار ديني درباره موضوع سال اشاره كرديم به صورت مشخص مبتني بر همين قاعده است.

اگر بخواهيم مناسبتهاي مذهبي موجود در تقويم سالانه كشور را تقسيمبندي كنيم به دو نوع كلي دست مييابيم:

الف- ولادت و شهادت ائمه معصومين عليهم السلام

ب- اعياد مبارك اسلامي (فطر، قربان و غدير)

به دليل نزديكي مباحث قابل طرح و مشترك بودن آنها موضوعها و ايدههاي محتوايي مناسبتهاي اسلامي را به صورت كلي در اين بخش ذكر خواهيم كرد، اما پيش از آن به نظر ميرسد برنامهسازان بايد چند سياست و اصل را در پيوند زدن موضوع سال با مناسبتهاي مذهبي مورد توجه قرار دهند.

اصول و سياستهاي پرداختن به موضوع سال در مناسبتهاي مذهبي

اصول و سياستهاي پرداختن به موضوع سال در مناسبتهاي مذهبي

1. ايجاد پيوند بين آموزههاي ديني و يافتههاي علمي به ويژه در مباحث اقتصادي و سياسي حال حاضر جامعه؛

2. توجه به تبيين برخي از مسائل اقتصادي و سياسي از ديدگاه حضرات معصومين عليهم السلام ؛

3. توجه به شرايط اقتصادي و سياسي عصر زندگي هر يك از معصومان و تحليل آن در فضاي گفتماني همان عصر؛

4. توجه به الگوسازي براي افراد و عنايت تكليفمدارانه آنها در موضوعات سياسي و اقتصادي؛

5. توجه به تبيين روزآمد مباني سياسي و اقتصادي موجود در زندگي حضرات معصومين عليهم السلام ؛

ص: 57

6. بررسي عميق سيره رفتار پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام در مواجهه با مسائل سياسي و اقتصادي جامعه اسلامي؛

7. توجه به سازگاري آموزههاي ديني با الزامات سياسي و اقتصادي زندگي امروز مردم؛

8. بررسي سيره اصحاب نزديك و مورد تأييد حضرات معصومين عليهم السلام براي تبيين مفاهيم سياسي و اقتصادي؛

9. ضرورت توجه به رسالت شبكه، برنامه و نوع مخاطبان آن و تناسب محتوا و قالب انتخاب شده با آنها؛

10. توجه به ايجاد شور و نشاط و تحرك در انتقال مفاهيم مورد نظر با استفاده از تكنيكهاي جذابيت آفرين در قالب برنامه؛

11. توجه به عنصر آگاهيبخشي و افزايش دانش و اطلاعات مخاطبان نسبت به پيچيده بودن شرايط سياسي و اقتصادي جامعه و ارائه راهكار از دل مضامين ديني؛

12. ترويج ارزشهاي اخلاق ديني در دو حوزه سياست و اقتصاد؛

13. توجه به عنايت معصومين عليهم السلام به علم ديني و علم دنيوي به صورت توأمان.

محورهاي موضوعي پيشنهادي در مناسبتهاي مذهبي

اشاره

محورهاي موضوعي پيشنهادي در مناسبتهاي مذهبي

زير فصل ها

الف) حماسه سياسي

ب) حماسه اقتصادي

الف) حماسه سياسي

الف) حماسه سياسي

1. بررسي سيره و سخن معصومين عليهم السلام درباره سياستهاي داخلي در نظام سياسي جامعه اسلامي و راهكارهاي ايجاد تحولات و تغييرات بزرگ در موضوع:

1-1. اخلاق سياسي حاكمان؛

2-1. اخلاق سياسي مردم؛

3-1. اقتدار سياسي؛

ص: 58

4-1. مشروعيت و مقبوليت سياسي؛

5-1. امنيت سياسي؛

6-1. امنيت اجتماعي؛

7-1. بيعت و شرايط آن؛

8-1. مسئوليتهاي فردي؛

9-1. مسئوليتهاي اجتماعي؛

10-1. رابطه حاكمان با مردم؛

11-1. رابطه كارگزاران با يكديگر؛

12-1. رابطه رهبر با ساير اجزاء نظام سياسي؛

13-1. نقش قانون در جامعه؛

14-1. نقش نهادهاي اجتماعي در نظام سياسي.

2. بررسي سيره و سخن معصومين عليهم السلام درباره سياستهاي خارجي در نظام سياسي و راهكارهاي ايجاد تحول و تغييرات بزرگ (حماسه) در موضوعات زير:

1-2. نقش اتحاد و انسجام اسلامي در جوامع مسلمان در خلق حماسه هاي سياسي؛

2-2. نقش تعامل مثبت و سازنده با كشورهاي غيرمسلمان و جلوگيري از انزواي سياسي؛

3-2. عزت و مصلحت در رابطه با كشورهاي ديگر؛

4-2. ارتباط با تودههاي مردم در كشورهاي ديگر (ديپلماسي عمومي)؛

5-2. اخلاق تعامل و رابطه بين دولتها و ملتها براي ايجاد تحولات بزرگ؛

6-2. مبارزه و ايستادگي در مقابل كشورهاي سلطهگر؛

ص: 59

7-2. ترويج معيارهاي انساني، اخلاقي و اسلامي: عدالت، صلح، همزيستي مسالمتآميز و.... ؛

8-2. جنبشهاي اسلامي؛

9-2. قاعده نفي سبيل؛

10-2. استقلال و تماميت ارضي و فكري؛

11-2. جهاد و مفهوم امروزي آن؛

12-2. وفاي به عهد؛

13-2. تبليغ دين ؛

14-2. مفهوم امت واحده.

3. بررسي نقاط عطف سياسي زندگي معصومين عليهم السلام جهت ارائه راهكار و الگوهاي كاربردي براي ايجاد حماسه سياسي در موضوعاتي نظير:

1-3. دوران محاصرهي اقتصادي و اجتماعي قريش؛

2-3. پيمان صلح حديبيه؛

3-3. هجرت و مسائل مربوط به آن؛

4-3. جنگهاي بدر، احد، احزاب، خيبر، تبوك، موته و... ؛

5-3. فتح مكه؛

6-3. جانشيني پيامبر «صلي الله عليه و آله» ؛

7-3. جنگهاي جمل، صفين، نهروان و مسائل مربوط به آنها؛

8-3. ولايت حضرت اميرالمومنين«عليه السلام» و مسائل پيراموني؛

9-3. قتل عثمان و تبعات آن؛

10-3. شهادت حضرت زهرا عليها السلام ؛

11-3. صلح امام حسن و مسائل مربوط به آن؛

ص: 60

12-3. قيام امام حسين عليه السلام و عوامل و دستاوردهاي آن.

13-3. چگونگي تعامل با حكام جور در زمان امامان معصوم: حضرت سجاد، امام باقر، امام صادق، امام كاظم، امام رضا، امام جواد، امام هادي، امام عسكري عليهم السلام ؛

14-3. تربيت نيروي انساني پشتوانه لازم تحولات سياسي بزرگ در زمان امام سجاد تا امام عسكري عليهم السلام ؛

15-3. جهاد علمي و فرهنگي شرط لازم حماسههاي بزرگ سياسي در زندگي ائمه پس از امام حسين عليهم السلام ؛

16-3. صبر، استقامت، تحمل و بردباري در راه رسيدن به حماسههاي بزرگ سياسي؛

17-3. درايت، تدبير و آيندهنگري در مسئوليتهاي اجتماعي در تحولات بزرگ سياسي؛

18-3. حفظ سرمايههاي انساني تشيع براي ايجاد حماسه سياسي؛

19-3. دوران غيبت صغري و نواب خاص تحول عظيم سياسي در تاريخ و جهانبيني تشيع؛

20-3. تاكيد ائمه عليهم السلام بر گفتمانهاي مناسبت با زمان و شرايط خود در تحولات سياسي؛

4. بررسي تاريخ زندگي ياران نزديك به معصومين عليهم السلام از بعد سياسي و نقش آنها در تحولات سياسي ايجاد شده؛

5. بررسي نقش نهادهاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي در حماسه هاي سياسي بزرگ تاريخ اسلام.

ص: 61

1-5. خانواده؛

2-5. نهادهاي مذهبي؛

3-5. نهادهاي اقتصادي؛

4-5. نهادهاي علمي و آموزشي؛

5-5. نهادهاي سياسي؛

6-5. نهادهاي فرهنگي.

6. بررسي ويژگي و عوامل تحولات بزرگ سياسي تاريخ اسلام و تحليل آنها در راستاي شعار سال؛

7. بررسي نقش مردم در حماسههاي سياسي بزرگ تاريخ اسلام؛

8. بررسي نقش خواص در حماسههاي سياسي بزرگ تاريخ اسلام؛

9. بررسي مراتب شجاعت و جسارت معصومين عليهم السلام در دفاع از حقيقت و ترويج آن؛

10. بررسي رفتار وسيرهي معصومين عليهم السلام در احيا و ترويج سنتهاي الهي و بررسي رابطه آن با حماسهي سياسي؛

11. بررسي رفتار و سيره معصومين عليهم السلام در احيا و ترويج شعائر ديني و ارتباط آن با حماسه سياسي؛

12. بررسي هدفمندي در رفتار و سيره معصومين عليهم السلام در حماسههاي سياسي حيات خود؛

13. بررسي برنامهريزي در رفتار و سيره معصومين عليهم السلام در ايجاد حماسههاي سياسي حيات خود؛

14. بررسي عوامل حماسه سياسي در حيات سياسي معصومين عليهم السلام ؛

ص: 62

15. بررسي موانع حماسههاي سياسي حيات معصومين عليهم السلام ؛

16. بررسي عنصر صبر و استقمامت در حماسههاي سياسي حيات معصومين عليهم السلام ؛

17. بررسي نقش عنصر شهادتطلبي در حماسههاي سياسي عصر معصومين عليهم السلام ؛

18. بررسي نقش عنصر خداباوري و خدامحوري در حماسههاي سياسي عصر معصومين عليهم السلام ؛

19. بررسي نقش حقيقتخواهي و حقيقتطلبي در حماسههاي سياسي عصر معصومين عليهم السلام ؛

20. بررسي عنصر بصيرت در خلق حماسههاي سياسي عصر معصومين عليهم السلام ؛

21. بررسي عنصر ولايتپذيري در خلق حماسه هاي سياسي عصر معصومين عليهم السلام ؛

22. بررسي آثار و دستاوردهاي حماسههاي سياسي زندگي معصومين عليهم السلام ؛

23. بررسي توجه معصومين عليهم السلام به شرايط و عوامل محيطي در ايجاد يا چشمپوشي از حماسههاي سياسي؛

ب) حماسه اقتصادي

ب) حماسه اقتصادي

1. بررسي سخن و سيره معصومين عليهم السلام درباره موضوعات مهم اقتصادي به منظور ايجاد تحولات بزرگ؛ موضوعاتي مثل:

1-1. نقش اخلاق اقتصادي در جامعه اسلامي و بررسي آن در حماسه اقتصادي؛

2-1. بررسي نقش كار و تلاش فردي و بررسي آن در رابطه با حماسه اقتصادي؛

ص: 63

3-1. بررسي نقش تعاون و همكاري و بررسي آن در رابطه با حماسه اقتصادي؛

4-1. نقش عزت نفس جمعي و بررسي آن در رابطه با ايجاد حماسه اقتصادي؛

5-1. بررسي اقتصاد خانواده و تأثير و تأثر آن نسبت به حماسه اقتصادي؛

6-1. بررسي نقش دانش و مهارت انجام كار و اهميت آن در ايجاد و استمرار حماسه اقتصادي؛

7-1. سادهزيستي و دوري از تجمل و نقش آن در حماسه اقتصادي؛

8-1. مصرف به اندازه و ميانهروي در معيشت و بررسي نسبت آن با حماسه اقتصادي؛

9-1. صبر، بردباري و مقاومت در حوزه اقتصاد و بررسي نسبت آن در رابطه با حماسه اقتصادي؛

10-1. اميد به آينده و بررسي آن در رابطه با لوازم و ضرورتهاي حماسه اقتصادي؛

11-1. نقش و اهميت برنامهريزي در حوزه اقتصاد و معيشت جامعه و ارتباط آن با حماسه اقتصادي؛

12-1. اهميت نگاه تكليفمدار ديني به حوزه توليد در حماسه اقتصادي؛

13-1. بررسي نقش و جايگاه مديريت اقتصاد كلان جامعه در تحولات اقتصادي؛

14-1. حقوق اقتصادي حاكم بر مردم و نقش آن در حماسه اقتصادي؛

15-1. حقوق اقتصادي مردم بر حاكم و نقش آن در حماسه اقتصادي؛

ص: 64

16-1. نقش بحرانهاي اقتصادي و معيشتي در زندگي انسان و مقابله با آن در حماسه اقتصادي؛

17-1. تقدم مصالح اقتصادي عمومي بر مصالح افراد و بررسي اهميت آن در حماسه اقتصادي؛

18-1. بررسي فرصت برابر اقتصادي از نگاه معصومين عليهم السلام و اهميت آن در حماسه اقتصادي؛

19-1. بررسي مالكيت خصوصي و عمومي و رابطهي آن با ساير عناصر اقتصاد كلان در حماسه اقتصادي؛

20-1. بررسي رفاه و برخورداري عمومي مردم در سيره و سخن معصومان عليهم السلام و نقش آن در حماسه اقتصادي؛

21-1. بررسي موضوع توزيع عادلانه ثروت و درآمد در جامعه و نقش آن در حماسه اقتصادي؛

22-1. بررسي مفهوم امنيت اقتصادي و شغلي در جامعه اسلامي و نقش آن در حماسه اقتصادي؛

23-1. بررسي مفهوم تجارت و بازرگاني در جامعه اسلامي و نقش آن در حماسه اقتصادي؛

24-1. نقش پسانداز و سرمايهگذاري در جامعه اسلامي و اهميت آن در حماسه اقتصادي؛

25-1. بررسي مفهوم استقلال اقتصادي در سخن و سيره معصومان عليهم السلام و اهميت آن در رابطه با حماسه اقتصادي؛

26-1. اعتدال در حوزه معيشت عمومي و فردي و تأثير آن در حماسه اقتصادي؛

ص: 65

27-1. اهميت تكيه بر ساز و كار خردمندانه و عقل محور در امور اقتصادي؛

28-1. بررسي سيماي صاحبان حرفه، بازرگانان، تجارت پيشگان و فعالان حوزه اقتصاد و معيشت از نگاه معصومان عليهم السلام و ارتباط آن با حماسه اقتصادي؛

29-1. معاهده با مسلمانان يا غير مسلمانان و توجه به آنها در فرايند حماسه اقتصادي؛

30-1. تربيت اقتصادي فرزندان از بنيانهاي ايجاد تحول و حماسه اقتصادي؛

31-1. بررسي نقش جوانان و نيروي مولد در اقتصاد جامعه اسلامي و تأثير آن در حماسه اقتصادي؛

32-1. آيندهنگري در امور دنيا از منظر معصومان عليهم السلام و تأثير آن در ايجاد تحولات اقتصادي؛

33-1. حقوق كارگر و كارفرما در سيره و سخن معصومان عليهم السلام و تأثير آن در حماسه اقتصادي؛

34-1. انفاق، بخشش و سخاوت در جامعهي اسلامي و رابطه آن با حماسه اقتصادي در سطح كلان؛

35-1. دستگيري، همياري و مساعدت در حوزه اقتصادي و تأثير آن بر حماسه اقتصادي در جامعه؛

36-1. بيت المال و مسائل مرتبط با آن در فرايند ايجاد حماسه اقتصادي؛

37-1. كسب روزي حلال و تأثير آن در فرايند حماسه اقتصادي؛

ص: 66

2. بررسي سيره، سخن و رفتار ياران نزديك حضرات معصومان عليهم السلام در موضوعات كلان اقتصادي جامعه اسلامي و تبيين آن در جهت ايجاد حماسه اقتصادي؛

3. بررسي شرايط اجتماعي، سياسي و اقتصادي جامعه اسلامي در عصر معصومان عليهم السلام و تحليل رفتارهاي اقتصادي آن بزرگواران در رابطه با آن شرايط؛

4. بررسي نقش توكل به خدا و اميدواري به رحمت حق در ايجاد تحولات و تغييرات بزرگ از نگاه معصومان عليهم السلام در حوزه اقتصاد؛

5. بررسي مفهوم عدالت اقتصادي و ضرورت آن در رابطه با حماسه اقتصادي

6. بررسي مفهوم كارآمدي در عرصه اقتصاد و تبيين آن در جهت موضوع سال.

2. مناسبت هاي ملي

اشاره

2. مناسبت هاي ملي

زير فصل ها

محورهاي موضوعي پيشنهادي در مناسبتهاي ملي

محورهاي موضوعي پيشنهادي در مناسبتهاي ملي

اشاره

محورهاي موضوعي پيشنهادي در مناسبتهاي ملي

در اين بخش، سعي شده است تا با عنايت به مناسبتهاي ملي، موضوعات و محورهايي براي برنامه سازي در رسانه ملي پيشنهاد شود كه برنامه سازان بتوانند در اين گونه از مناسبت ها برنامه هايي را مناسب با آن مناسبت و از طرفي در پيوند با موضوع سال تهيه و پخش نمايند.

مناسبتهاي ملي سال فهرست مفصلي را تشكيل ميدهد اما در انتخاب مناسبتها در اين مجموعه به چند متغير توجه شده است:

اول اين كه مناسبت مورد نظر از زمره مناسبتهاي درجه يك سازمان باشد.

دوم اين كه آن مناسبت ظرفيت لازم را براي پرداختن به موضوع سال داشته باشد.

ص: 67

سوم اين كه در آن مناسبت حجم قابل توجهي از برنامه هاي مناسبتي در شبكه هاي مختلف رسانه ملي توليد يا پخش شود.

بر اين اساس از بين مناسبتهاي موجود در تقويم رسمي كشور به مناسبتهاي زير بسنده شد:

سوم خرداد؛ حماسه فتح خرمشهر؛

چهاردهم خرداد؛ رحلت بنيانگذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني رحمه الله ؛

چهاردهم خرداد؛ انتخاب حضرت آيت الله خامنهاي به رهبري انقلاب اسلامي؛

پانزده خرداد؛ سالروز حماسه و قيام مردمي 15 خرداد سال 1342؛

دوم تا هشتم شهريور؛ هفته دولت و شهادت شهيدان رجايي و باهنر؛

سيزدهم شهريور؛ روز تعاون؛

هفدهم شهريور؛ حماسه خونين هفده شهريور؛

سي و يكم شهريور؛ آغاز هفته دفاع مقدس؛

سيزده آبان؛ تسخير لانه جاسوسي آمريكا در ايران، روز ملي مبارزه با استكبار، روز دانش آموز؛

پنجم آذر؛ روز تاسيس بسيج به فرمان امام خميني رحمه الله عليه؛

نهم دي؛ روز بصيرت و ميثاق امت با ولايت؛

دوازدهم تا بيست و دوم بهمن؛ دهه فجر انقلاب اسلامي، پيروزي انقلاب.

ص: 68

سوم خرداد؛ سالروز فتح خرمشهر

سوم خرداد؛ سالروز فتح خرمشهر

سوم خرداد از آن رو ميتواند در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي مهم باشد كه خود به نحوي حماسه است و همه شاخصها و ويژگيهاي يك حماسه را ميتوان در آن مشاهده كرد. حماسه فتح خرمشهر كه با پشتوانه معنوي مردم خلق شد، مبدأ بسياري از تحولات مثبت و ماندگار بعدي در طول دفاع مقدس و حتي تاريخ انقلاب اسلامي شد. بررسي اين رويداد مهم از جوانب مختلف ميتواند نمونهاي عيني ملموس، نزديك و قابل باور و تجربه شده را فراروي مخاطبان بگذارد. در اين مناسبت مهم ملي محورهاي موضوعي زير ميتواند براي برنامهسازان رسانهي ملي اولويت داشته باشد:

1. بررسي عوامل مؤثر در حماسه سوم خرداد و ضرورت توجه به اين عوامل در حماسه آفريني در حوزه سياست و اقتصاد: عواملي مثل:

1-1. بررسي عامل اتحاد و همبستگي عمومي در حماسه سياسي و اقتصادي؛

2-1. بررسي عامل رهبري و هدايت عمومي در حماسه سياسي و اقتصادي؛

3-1. بررسي عامل بصيرت و آگاهي در حماسه سياسي و اقتصادي؛

ص: 69

4-1. بررسي عامل غيرت و حميت عمومي در حماسه سياسي و اقتصادي؛

5-1. بررسي عامل نيروي انساني متخصص و متعهد در حماسه سياسي و اقتصادي؛

6-1. بررسي عامل روحيه جهادي و معنويت گرا در حماسه سياسي و اقتصادي؛

7-1. بررسي عامل توكل و ايمان به ياري خدا در حماسه سياسي و اقتصادي؛

8-1. بررسي عامل ايثار و ازخودگذشتگي در حماسه سياسي و اقتصادي؛

9-1. بررسي عامل اعتقادات و باورهاي مذهبي در حماسه سياسي و اقتصادي؛

10-1. بررسي عامل اعتماد به نفس ملي و خودباوري در حماسه سياسي و اقتصادي.

2. نقش نهادها و بخشهاي مختلف در حماسه سياسي، حماسه اقتصادي با توجه به نقش آنها در خلق حماسه سوم خرداد:

1-2. نقش رهبري در خلق حماسه سوم خرداد و بررسي اين نقش در حماسه سياسي و اقتصادي؛

2-2. نقش نهاد مرجعيت، روحانيت و حوزههاي علميه در خلق حماسه سوم خرداد و بررسي اين نقش در حماسه سياسي و اقتصادي؛

3-2. نقش نهاد مذهب در خلق حماسه سوم خرداد و بررسي اين نقش در حماسه سياسي و اقتصادي؛

4-2. نقش نهاد خانواده در خلق حماسه سوم خرداد و بررسي اين نقش در حماسه سياسي و اقتصادي؛

5-2. نقش نهادهاي فرهنگي در خلق حماسه سوم خرداد و بررسي اين نقش در حماسه سياسي و اقتصادي؛

ص: 70

6-2. نقش نهادهاي سياسي و احزاب در خلق حماسه سوم خرداد و بررسي اين نقش در حماسه سياسي و اقتصادي؛

7-2. نقل نهادهاي اقتصادي و بازار در خلق حماسه سوم خرداد و بررسي اين نقش در حماسه سياسي و اقتصادي؛

8-2. نقش نخبگان در خلق حماسه سوم خرداد و بررسي اين نقش در حماسه سياسي و اقتصادي.

3. توجه به مشابهت جنگ تحميلي عراق عليه ايران و فشارهاي سياسي و اقتصادي فعلي در موضوعاتي مثل:

1-3. توجه به اهداف نظام سلطه در مخالفت با نظام اسلامي؛

2-3. توجه به روشها و تكنيكهاي نظام سلطه در مخالفت با نظام اسلامي؛

3-3. توجه به تنوع ابزارها در مخالفت نظام سلطه با نظام اسلامي؛

5-3. توجه به مشابهتهاي جنگ تحميلي و شرايط امروزي كشور در حوزه سياسي؛

6-3. توجه به مشابهتهاي جنگ تحميلي و شرايط امروزي كشور در حوزه اقتصادي؛

4. توجه دادن به دستاوردها و نتايج احتمالي حماسه سياسي و اقتصادي با توجه به حماسه فتح خرمشهر:

1-4. نااميدي نظام سلطه در توقف رشد و بالندگي نظام اسلامي ؛

2-4. خشنودي دوستان انقلاب به واسطه مقاومت و پيروزي ؛

3-4. بهرهمندي از قدرت نفوذ بيشتر در معادلات سياسي منطقه؛

4-4. بهرهمندي از قدرت نفوذ بيشتر در معادلات سياسي جهان ؛

5-4. ترديد در بين كشورهاي بيطرف و يا حتي همسو در همراهي نظام سلطه در مخالفت با نظام اسلامي؛

ص: 71

6-4. تقويت اعتقاد، همدلي و همراهي كشورهاي دوست با اهداف انقلاب ؛

7-4. تقويت بنيانهاي انقلاب اسلامي در مواجهه با بحرانهاي سياسي جهاني ؛

8-4. ترويج مباني، افكار و انديشههاي انقلاب اسلامي ؛

9-4. ايجاد و يا تقويت امنيت ملي ؛

10-4. ايجاد و يا تقويت اعتماد به نفس ملي ؛

11-4. تحكيم رابطه بين مردم و مسئولان ؛

12-4. نااميد شدن گروههاي مخالف داخل كشور ؛

13-4. انسجام و همبستگي بيشتر مردم ؛

14-4. استقلال و خودكفايي كشور در مسائل سياسي و اقتصادي ؛

15-4. ايجاد روحيه اميد به آينده ؛

16-4. تقويت حس خودباوري و خوداتكايي ملي ؛

17-4. انسجام و همگرايي بيشتر نهادهاي قدرت ؛

18-4. رهايي از فشارهاي سياسي و اقتصادي در مقاطع مختلف ؛

19-4. مقابله با زيادهخواهي قدرتهاي سلطهگر در مسائل اقتصادي و سياسي ؛

20-4. ايجاد همافزايي بين نهادهاي سياسي و اقتصادي براي مقابله با شرايط بحران ؛

21-4. مديريت بحران هاي سياسي و اقتصادي به تناسب مديريت جنگ پس از حماسه خرمشهر ؛

22-4. بالا رفتن توانمندي مديران ارشد سياسي و اقتصادي.

ص: 72

14 خرداد؛ رحلت حضرت امام خميني رحمه الله

14 خرداد؛ رحلت حضرت امام خميني رحمه الله

14 خرداد هر سال، سالروز رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي است كه با طرح نظريه ولايت فقيه و اجرايي كردن اين نظريه در حوزه عمل، توانست بزرگترين و البته متفاوتترين انقلاب قرن بيستم را پايهگذاري كند. انقلابي كه اكنون زحمتهاي فراواني را براي نظام سلطه فراهم كرده و هر روز در پي روشها و شيوههايي براي مقابله با ماهيت اصيل اين انقلاب است.

بيشك، حضرت امام خميني رحمه الله در زمان حيات نوراني و پربركتشان حماسههاي بينظيري را آفريده و يا مديريت و رهبري كردند از نهضت 15 خرداد 42 تا حماسههاي ديگري كه در اين فاصله يا پيروزي انقلاب اتفاق افتاد و يا پس از پيروزي انقلاب تا پرواز ملكوتيشان سالروز رحلت اين حماسهسازترين مرجع تشيع، فرصت خوبي است تا ويژگيها، مباني، ضرورتها، آسيبها و راهكارهاي حماسه سياسي و اقتصادي را از نگاه عميق وي بكاويم. محورهاي موضوعي زير بخشي از مسائلي است كه برنامهسازان ميتوانند در اين مناسبت به آن بپردازند:

1. ويژگيها و شاخصهاي حماسه از منظر امام خميني رحمه الله رحمه الله ؛

ص: 73

1-1. مبارزه در راه هدف(1) ؛

2-1. قيام عليه ظلم و جور(2) ؛

3-1. ثابت كردن رشد فكري و علمي ملت؛(3)

4-1. شجاعت و فداكاري(4) ؛

5-1. سرآغاز تحول(5) ؛

6-1. پيروزي در عين مشكلات و كمبود امكانات(6) ؛

7-1. تأثير داشتن مجاهدتها(7) ؛

8-1. شتاب بخشيدن به مبارزه (8)؛

9-1. جانبازي(9) ؛

10-1. احياي ارزشهاي انساني و اسلامي(10) ؛

11-1. پيروزي بر دشمن(11) ؛

12-1. اثبات شكستناپذيري(12) ؛

13-1. ارزش معنوي(13) ؛


1- امام خميني، صحيفه نور، ج 5، ص 75.
2- امام خميني، صحيفه نور، ج 7، ص 106.
3- امام خميني، صحيفه نور، ج 3، ص 454.
4- امام خميني، صحيفه نور، ج 5، ص 75.
5- امام خميني، صحيفه نور،ج 8، ص 50.
6- امام خميني، صحيفه نور، ج 9، ص 24.
7- امام خميني، صحيفه نور، ج 11، ص330.
8- امام خميني، صحيفه نور، ج 11، ص 321.
9- امام خميني، صحيفه نور، ج 14، ص 79.
10- صحيفه نور، ج 14، ص 404.
11- صحيفه نور، ج 15، ص 395.
12- صحيفه نور، ج 15، ص 401.
13- صحيفه نور، ج 16، ص 530.

ص: 74

14-1. تحمل فشارهاي نظامي، سياسي و اقتصادي(1) ؛

15-1. صلابت و ايستادگي(2) ؛

16-1. همراهي علم و عمل(3) ؛

17-1. رشد اسلام و عظمت مسلمين(4) ؛

18-1. مأيوس نمودن دشمن(5) ؛

19-1. ايستادگي در مقابل دشمن(6) ؛

20-1. برائت از مشركان(7) ؛

21-1. كوتاه كردن دست متجاوزين(8) ؛

22-1. فداكاري(9) .

2. بررسي سيره عملي حضرت امام خميني رحمه الله در حماسههاي تاريخ انقلاب :

1-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام خميني رحمه الله در حماسه 15 خرداد 1342؛

2-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام خميني رحمه الله در حماسه 17 شهريور سال 1357؛

3-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام خميني رحمه الله در حماسه 13 آبان؛


1- صحيفه نور، ج 20، ص 392.
2- صحيفه نور، ج 21، ص 84.
3- صحيفه نور، ج 21، ص 273.
4- صحيفه نور، ج 6، ص 360.
5- صحيفه نور، ج 8، ص 50.
6- صحيفه نور، ج 14، ص 300.
7- صحيفه نور، ج 21، ص 84.
8- صحيفه نور، ج 21، ص 355.
9- صحيفه نور، ج 21، ص 410.

ص: 75

4-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام خميني رحمه الله در حماسه بهمن 1357 و پيروزي انقلاب اسلامي ؛

5-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام خميني رحمه الله در حماسه رأي ميليوني مردم به جمهوري اسلامي( 12 فروردين 1358)؛

6-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام خميني رحمه الله در حماسههاي سياسي مردم در انتخابات برگزارشده از سال 1358 تا 1367؛

7-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام خميني رحمه الله در شناساندن نفاق بنيصدر و سازمان منافقين؛

8-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام در تثبيت انقلاب اسلامي در سال 1360؛

9-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام خميني رحمه الله در جنگ تحميلي و دفاع 8 ساله مردم ايران؛

10-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام خميني رحمه الله در رهبري و مديريت مسائل مربوط به جانشيني رهبري در سال 66؛

11-2. بررسي نقش متأثري حضرت امام خميني رحمه الله در پذيرش قطعنامه 598 سازمان ملل و آثار مثبت آن؛

12-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام خميني رحمه الله در تثبيت نظام ولايت فقيه و تسري دادن نقش دين در حوزه سياست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ؛

13-2. بررسي نقش و تأثير حضرت امام خميني رحمه الله در ماجراي لانه جاسوسي آمريكا در ايران ؛

14-2. بررسي آثار تبعات فتواي حضرت امام خميني رحمه الله درباره سلمان رشدي؛

ص: 76

3. بررسي معيارها و شاخصهاي سياسي و نقش افراد و نهادهاي مختلف از نظر حضرت امام خميني رحمه الله براي ايجاد تحول و حماسه در حوزه سياسي:

1-3. بررسي جايگاه و نقش مردم در نظام سياسي كشو ر از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

2-3. بررسي جايگاه و نقش خواص و نخبگان در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

3-3. بررسي جايگاه و نقش مسئولان در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

4-3. بررسي جايگاه و نقش روحانيت در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

5-3. بررسي جايگاه و نقش مديران و كارگزاران در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

6-3. بررسي جايگاه و نقش زنان در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

7-3. بررسي جايگاه و نقش جوانان در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

8-3. بررسي جايگاه و نقش نيروهاي مسلح نظامي و انتظامي در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

9-3. بررسي جايگاه و نقش نيروهاي امنيتي در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

10-3. بررسي جايگاه و نقش انتخابات در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

ص: 77

11-3. بررسي جايگاه و نقش دين در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

12-3. بررسي جايگاه ولايت فقيه در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني ( رحمه الله عليه؛

13-3. بررسي جايگاه اخلاق در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

14-3. بررسي جايگاه فرهنگ در نظام سياسي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

15-3. بررسي جايگاه وظايف مردم دربارهي انتخابات از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

16-3. بررسي جايگاه نخبگان و خواص درباره انتخابات از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

17-3. بررسي نقش روحانيون و نهادهاي مذهبي در انتخابات از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

18-3. بررسي نقش مسئولان و كارگزاران نظام اسلامي در انتخابات از منظر حضرت امام خميني رحمه الله ؛

19-3. بررسي موضوع اخلاق انتخاباتي نامزدها از منظر امام خميني رحمه الله ؛

20-3. بررسي اخلاق انتخاباتي طرفداران نامزدها از منظر امام خميني رحمه الله ؛

21-3. بررسي اخلاق انتخاباتي مسئولان و كارگزاران نظام اسلامي از منظر امام خميني رحمه الله ؛

22-3. بررسي اخلاق انتخاباتي مجريان و ناظران انتخابات از منظر امام خميني رحمه الله ؛

ص: 78

23-3. بررسي نقش و جايگاه پيوند مردم و مسئولان در نظام سياسي و تأثيرات آن از منظر امام خميني رحمه الله ؛

24-3. بررسي حقوق مردم بر حاكمان از منظر امام خميني رحمه الله ؛

25-3. بررسي حقوق حاكمان بر مردم از منظر امام خميني رحمه الله ؛

26-3. بررسي اصول سياست خارجي در نظام اسلامي از منظر امام خميني رحمه الله : نفي وابستگي؛

27-3. بررسي اصول سياست خارجي نظام اسلامي از منظر امام خميني رحمه الله : مبارزه با سلطهگري و استعمار؛

28-3. بررسي اصول سياست خارجي نظام اسلامي از منظر امام خميني رحمه الله : حفظ مصالح و منافع ملي؛

29-3. بررسي اصول سياست خارجي نظام اسلامي از منظر امام خميني رحمه الله : حفظ عزت و سربلندي اسلامي؛

28-3. بررسي اصول سياست خارجي نظام اسلامي از منظر امام خميني رحمه الله : ارتباط با تودههاي مردم حقطلب؛

29-3. بررسي اصول سياست خارجي نظام اسلامي از ديدگاه بنيانگذار انقلاب اسلامي: دفاع از اصول و ارزشهاي اسلامي؛

30-3. بررسي اصول سياست خارجي نظام اسلامي از منظر امام خميني رحمه الله : حمايت از ملتها و دولتهاي حقطلب و آرمانخواه؛

31-3. بررسي اصول سياست خارجي نظام اسلامي از منظر امام خميني رحمه الله : حفظ اتحاد و انسجام اسلامي؛

32-3. بررسي شاخصهاي اقتدار ملي از ديدگاه بنيانگذار انقلاب اسلامي رحمه الله و راه هاي تقويت آنها جهت تحول و حماسه سياسي؛

ص: 79

33-3. بررسي شاخصهاي امنيت ملي از منظر امام خميني رحمه الله و راههاي تقويت آنها جهت تحول و حماسهي سياسي؛

34-3. بررسي راهكارهاي افزايش اتحاد و انسجام ملي از منظر امام خميني رحمه الله و راههاي تقويت آن جهت ايجاد تحول و حماسه سياسي؛

35-3. بررسي اصول و مباني تحزب در نظام سياسي اسلام از ديدگاه بنيانگذار انقلاب اسلامي امام خميني رحمه الله و وظايف آنها در تحول و حماسه سياسي؛

4. بررسي معيارها و شاخصهاي مورد نظر حضرت امام خميني رحمه الله براي ايجاد تحول و حماسه در حوزه اقتصادي؛

1-4. بررسي ريشههاي عقبافتادگي و توسعهنيافتگي اقتصادي جهان اسلام و ايران از ديدگاه بنيانگذار انقلاب اسلامي امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي ايجاد حماسه اقتصادي؛

2-4. بررسي انديشههاي حضرت امام خميني رحمه الله دربارهي ضرورت تحول و پيشرفت اقتصادي در كشور و تحليل آن در راستاي شعار سال؛

3-4. بررسي مفهوم خودكفايي و ضرورت آن در سيره و سخن حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي شعال سال؛

4-4. ارزش كار، تلاش و فعاليت اقتصادي از منظر امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي تحقق شعار سال؛

5-4. علم، دانش و مهارت و ضرورت آن براي پيشرفت اقتصادي كشور از ديدگاه امام خميني رحمه الله و تبيين اين موضوع در جهت تحقق حماسه اقتصادي؛

ص: 80

6-4. نفي اشرافيگري، تجملگرايي و توصيه به سادهزيستي و تعادل در مصرف در انديشه امام خميني رحمه الله و تبيين آن در جهت تحقق شعار سال؛

7-4. ثروت و چگونگي كسب، تكثير، توليد و مصرف آن از منظر امام خميني رحمه الله و تبيين آن در جهت ايجاد حماسه اقتصادي؛

8-4. تكريم ارزش و جايگاه نيروي انساني مولد و كارا در انديشه و كلام امام خميني رحمه الله و تبيين اين موضوع براي تحقق شعار سال (حماسه اقتصادي)؛

9-4. استقلال اقتصادي و نتايج و ثمرات آن در انديشه و كلام از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي تحقق شعار سال (حماسه اقتصادي)؛

10-4. راههاي شكوفايي اقتصاد كشور در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن جهت تحقق شعار سال (حماسهي اقتصادي)؛

11-4. اقتصاد سالم از ديدگاه امام خميني رحمه الله و چگونگي دستيابي به آن در راستاي تحقق شعار سال (حماسهي اقتصادي)؛

12-4. امنيت اقتصادي از ديدگاه بنيانگذار انقلاب اسلامي امام خميني رحمه الله و تحليل راهكارهاي رسيدن به آن جهت تحقق حماسه اقتصادي؛

13-4. تحريم، محاصره و فشارهاي اقتصادي و تبيين فلسفه و علتهاي آن؛

14-4. تبعيض و فاصله طبقاتي در جامعه اسلامي از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين راهكارهاي مبارزه با آن براي رسيدن به اقتصاد پيشرو؛

15-4. اهميت تدبير و برنامهريزي در حوزه اقتصاد و معيشت جامعه از منظر امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي شعار سال (حماسه اقتصادي)؛

ص: 81

16-4. اهميت بخشهاي مختلف اقتصادي (كشاورزي، صنعت و... در كلام و انديشه امام خميني رحمه الله و تبيين آن جهت تحقق شعار سال (حماسه اقتصادي)؛

17-4. نفت و اهميت راهبردي آن از منظر امام خميني رحمه الله و نكوهش اقتصاد تك محصولي و راهكارهاي مبارزه با آن با عنايت به شعار سال (حماسه اقتصادي)؛

18-4. مالكيت خصوصي و عمومي در انديشه و نظرات حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در جهت تحقق شعار سال (حماسه اقتصادي)؛

19-4. عدالت اجتماعي و پيامدهاي نبود آن در جامعه از منظر امام خميني رحمه الله و راهكارهاي ايجاد آن در تحقق شعار سال (حماسه اقتصادي)؛

20-4. اهميت رفاه عمومي در انديشه امام خميني رحمه الله و راهكارهاي تحقق آن از مسير حماسه اقتصادي؛

21-4. اخلاق اقتصادي در حوزه توليد از منظر امام خميني رحمه الله و ضرورت توجه به آن در مسير تحول و حماسه اقتصادي؛

22-4. اخلاق اقتصادي در حوزهي مصرف از منظر امام خميني رحمه الله و ضرورت توجه به آن در مسير تحول و پيشرفت اقتصادي؛

23-4. صبر، پايداري، مقاومت و ايثار و نقش آن در جهت شكوفايي اقتصادي از منظر امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي تحقق شعار سال؛

24-4. بررسي وظايف مردم در توسعه اقتصادي و پيشرفت كشور و تبيين آن در جهت تحول و حماسه اقتصادي؛

25-4. بررسي نقش و وظايف مسئولان و كارگزاران نظام در توسعه اقتصادي و پيشرفت كشور و تبيين آن در جهت تحول و حماسه اقتصادي؛

ص: 82

26-4. بررسي نقش نخبگان و خواص در توسعهي اقتصادي و پيشرفت كشور و تحليل آن در راستاي تحقق شعار سال (حماسهي اقتصادي)؛

27-4. بررسي مفهوم فقر در انديشه و نظرات امام خميني رحمه الله و تحليل و تبيين راههاي مبارزه با آن در راستاي تحقق شعار سال (حماسهي اقتصادي)؛

28-4. بررسي جايگاه نهادهاي اجتماعي (خانواده، آموزش و پرورش، مذهب و...) در جهت شكوفايي اقتصادي و تبيين آن در راستاي تحقق شعار سال (حماسه اقتصادي).

ص: 83

14 خرداد؛ انتخاب آيت الله خامنه اي به رهبري انقلاب

14 خرداد؛ انتخاب آيت الله خامنه اي به رهبري انقلاب

شعار سال، موضوعي است كه توسط رهبر فرزانه انقلاب مطرح ميشود. سالروز انتخاب معظم له به رهبري انقلاب، فرصت مناسبي را در اختيار برنامهسازان رسانه ملي ميگذارد تا موضوع سال را در انديشه و كلام ايشان بكاوند. محورهاي موضوعي زير برنامهسازان را در اين حوزه ياري خواهد داد:

1. بررسي ويژگيها و شاخصهاي حماسه در كلام رهبر انقلاب:

1-1. عدم غلبه شعار بر عمل (22/9/1390)؛

2-1. وجود عنصر ايمان ديني در آن (22/9/1390)؛

3-1. غير قابل انتظار بودن (29/10/1388)؛

4-1. مبتني بر شناخت موقعيت (29/10/1388)؛

5-1. مبتني بر درك نياز (29/10/1388)؛

6-1. ايجاد يك قله (29/10/1388)؛

7-1. ايجاد يك فصل جديد و نو (1/1/1384)؛

8-1. متمايز بودن (19/10/1388)؛

9-1. همراه با بصيرت (19/10/1388)؛

10-1. همراهي عموم مردم با آن (6/12/1388)؛

ص: 84

11-1. مبتني بر حركت قلبي و دروني (19/11/1388)؛

12-1. در بر داشتن هويت و ماهيت انقلابي (21/9/1390)؛

13-1. حل كردن ريشهاي مسأله (21/9/1390)؛

14-1. داراي شور و هيجان (21/9/1390)؛

15-1. مبتني بر وظيفه ديني (21/9/1390)؛

16-1. همراه با شور، نشاط و سرزندگي (6/11/1388)؛

17-1. كار و تلاش بيشتر مسئولان (6/11/1388)؛

18-1. دوري از غفلت (6/11/1388)؛

19-1. حضور پرشكوه و مستمر (23/11/1380)؛

20-1. مقاومت (14/3/1390)؛

21-1. ايجاد تحول (19/10/1368)؛

22-1. مبتني بر حركت هوشمندانه (19/10/1368)؛

23-1. حركت به سوي آرمانها (19/10/1368)؛

24-1. ايستادگي براي رسيدن به هدف (19/10/1368)؛

25-1. حفظ جنبههاي نهادين (19/10/1368)؛

26-1. ايجاد اميد و اعتماد (19/10/1368)؛

27-1. اميد به پيروزي (19/10/1368)؛

28-1. حركت، تعقل، شجاعت و توكل (12/2/1368)؛

29-1. دربردارنده اقتدار (1/1/1392)؛

30-1. موجب نااميدي دشمن (1/1/1392)؛

31-1. دربردارنده منافع ملي (1/1/1392)؛

32-1. حركت بر اساس قانون (1/1/1392)؛

ص: 85

33-1. استفاده از تجربيات گذشته (1/1/1392)؛

34-1. مبتني بر همت بلند (30/12/1391)؛

35-1. با عزم جدي و مصمم (10/8/1391)؛

36-1. با اتحاد و همدلي (10/8/1391)؛

36-1. با نيت الهي و خدايي (10/8/1391)؛

37-1. با نگاه علمي (24/7/1391)؛

38-1. با آرامش و دوري از جنجال (24/7/1391)؛

39-1. با برنامهريزي مدبرانه (24/7/1391)؛

40-1. همراه با ثبات و استمرار (24/7/1391)؛

41-1. داراي استحكام (25/5/1391)؛

42-1. با اعتماد به نفس (7/3/1391)؛

43-1. با نگاه به توسعهي عدالت (3/3/1391)؛

44-1. حضور جوانان به عنوان صاحبان آينده (3/3/1391)؛

45-1. به هم ريختن معادلات جهاني مطلوب سلطهگران (8/11/1382).

2. بررسي عناصر مؤثر در تحول و حماسه سياسي از منظر رهبر انقلاب اسلامي در موضوعاتي نظير:

1-2. بررسي مفهوم تحول سياسي از منظر رهبر انقلاب و تحليل آن در جهت تحقق حماسه سياسي؛

2-2. بررسي مفهوم دولت در نگاه رهبر انقلاب و تحليل آن در جهت پيشبرد اهداف موضوع سال (حماسه سياسي)؛

3-2. بررسي مفهوم قدرت و چگونگي ايجاد و گسترش آن از منظر رهبر انقلاب جهت ايجاد تحول و حماسه سياسي؛

ص: 86

4-2. مشروعيت در نظام اسلامي از منظر رهبر انقلاب و ضرورت افزايش آن در جامعه براي ايجاد حماسه سياسي؛

5-2. همبستگي سياسي و راههاي ايجاد آن از ديدگاه رهبر انقلاب و ضرورت ايجاد و افزايش آن براي رسيدن به حماسه سياسي؛

6-2. بررسي مفهوم و جايگاه انتخابات در نظام سياسي كشور از ديدگاه رهبر انقلاب و چگونگي ارتقاي اين جايگاه؛

7-2. بررسي تفاوت انتخابات در نظام سياسي كشور و كشورهاي مدعي دموكراسي با عنايت به سخنان رهبر انقلاب و تحليل آن در جهت ايجاد حماسه سياسي؛

8-2. بررسي نقش دين در نظام سياسي كشور از منظر رهبر انقلاب و تحليل آن در جهت ايجاد حماسه سياسي و تحقق شعار سال؛

9-2. بررسي نقش اخلاق در نظام سياسي كشور از منظر رهبر انقلاب و تحليل آن در جهت ايجاد حماسه سياسي و تحقق شعار سال؛

1-9-2. اخلاق مردم در حوزه سياست؛

2-9-2. اخلاق كارگزاران در حوزه سياست؛

3-9-2. اخلاق احزاب و گروههاي سياسي.

10-2. بررسي نقش اصل ولايت فقيه در نظام سياسي كشور از منظر رهبر انقلاب و تحليل تأثير آن در فرايند تحول و حماسه سياسي؛

11-2. بررسي نقش و جايگاه فرهنگ در نظام سياسي كشور از منظر رهبر انقلاب و تحليل تأثير آن در ايجاد تحول و حماسه سياسي؛

12-2. بررسي نقش، جايگاه و وظايف اقشار مختلف در حوزه سياسي از منظر رهبر انقلاب و تحليل آن در جهت تحقق شعار سال (حماسه سياسي):

ص: 87

1-12-2. جايگاه و نقش و وظايف مردم در حوزه سياست؛

2-12-2. جايگاه، نقش و وظايف مديران در حوزه سياست و تحول سياسي؛

3-12-2. جايگاه، نقش و وظايف كارگزاران نظام در حوزه سياست و تحول سياسي؛

4-12-2. جايگاه، نقش و وظايف احزاب و گروههاي سياسي و تحول سياسي؛

5-12-2. جايگاه، نقش و وظايف نخبگان و خواص در حوزه سياست و تحول سياسي؛

6-12-2. جايگاه، نقش و وظايف نهادهاي اجتماعي در حوزه سياست و تحول سياسي (خانواده، آموزش و پرورش، دين و...)؛

7-12-2. جايگاه، نقش و وظايف جوانان در حوزه سياست و تحول سياسي؛

8-12-2. جايگاه، نقش و وظايف مردم و دولت اسلامي و تعامل اين دو در جهت تحول و حماسه سياسي؛

13-2. بررسي اصول سياست خارجي نظام اسلامي از منظر رهبر انقلاب و تحليل آن در جهت تحول و حماسه سياسي در عرصه سياست خارجي:

1-13-2. مبارزه با سلطهگري و استعمار؛

2-13-2. حفظ مصالح و منافع ملي؛

3-13-2. حفظ عزت و سربلندي اسلامي؛

4-13-2. ارتباط با تودههاي مردم حقطلب؛

ص: 88

5-13-2. دفاع از اصول و ارزشهاي اسلامي؛

6-13-2. حمايت از دولتهاي آرمانخواه و حقطلب؛

7-13-2. حمايت از ملتهاي ستمديده و مورد ستم؛

8-13-2. حفظ و استحكام اتحاد و انسجام اسلامي.

14-2. بررسي شاخصها و معيارهاي اقتدار ملي در حوزه سياسي از منظر رهبر انقلاب و تحليل آن در جهت تحقق شعار سال (حماسه سياسي)؛

15-2. بررسي راهكارهاي ايجاد، حفظ و استمرار انسجام و وحدت ملي از منظر رهبر انقلاب و تحليل آن جهت ايجاد تحول و حماسه سياسي؛

16-2. بررسي اصول و مباني تخريب در نظام سياسي كشور از منظر رهبر انقلاب و تحليل آن در جهت تحقق شعار سال (حماسه سياسي)؛

3. بررسي عناصر مؤثر در تحول و حماسهي اقتصادي از منظر رهبر انقلاب:

1-3. بررسي آرا و انديشههاي مقام معظم رهبري در حوزه اقتصادي و تحليل و تبيين عناصر آن در جهت تحول اساسي و ايجاد حماسه در حوزه اقتصاد:

1-1-3. اهميت كار و تلاش مستمر؛

2-1-3. توسعه و پيشرفت بر اساس مدل اسلامي ايراني؛

3-1-3. سرمايه و توليد، تكثير و استفاده از آن؛

4-1-3. توليد و توزيع؛

5-1-3. مصرف و مسائل آن؛

6-1-3. استقلال اقتصادي؛

7-1-3. خودباوري و خوداتكايي در حوزه اقتصاد؛

ص: 89

8-1-3. امنيت اقتصادي؛

9-1-3. خردورزي و دانشمحوري در حوزه اقتصاد؛

10-1-3. شاخصهاي اقتصادي (تورم، توليد سرانه و...)؛

11-1-3. اقتصاد آزاد يا دولتي؛

12-1-3. عدالت اقتصادي؛

13-1-3. كار و اشتغال؛

14-1-3. رفاه و برخورداري؛

15-1-3. ثروت؛ توليد و مصرف آن؛

16-1-3. تعاون؛

17-1-3. سرمايههاي انساني (نيروي كار)؛

18-1-3. نفي اشرافيگري، تجملگرايي و اسراف؛

19-1-3. علم، دانش و مهارت آموزي در حوزه اقتصاد؛

20-1-3. اهميت برنامهريزي و تدبير؛

21-1-3. نفت و نگاه راهبردي به آن؛

22-1-3. بخش صنعت و معدن و اهميت و جايگاه آن؛

23-1-3. كشاورزي و اهميت و جايگاه آن؛

24-1-3. بازرگاني و اهميت و جايگاه آن؛

25-1-3. مالكيت عمومي و خصوصي و جايگاه و اهميت هر يك؛

26-1-3. صبر، پايداري و مقاومت و ايثار در اقتصاد؛

27-1-3. مفهوم فقر و ضرورت مبارزه با آن؛

28-1-3. خصوصيسازي؛

29-1-3. صادرات و واردات.

ص: 90

2-3. بررسي نقش، جايگاه و وظايف اقشار و نهادهاي مختلف در تحول اقتصادي از منظر رهبر انقلاب و تبيين و تحليل آن جهت ايجاد حماسه اقتصادي:

1-2-3. جايگاه و وظايف مردم در تحول اقتصادي؛

2-2-3. جايگاه و نقش دولت در تحول اقتصادي؛

3-2-3. نقش، جايگاه و وظايف مسئولان و كارگزاران نظام در توسعه، پيشرفت و تحول اقتصادي از منظر رهبر انقلاب؛

3-2-3. نقش، جايگاه و وظايف خواص و نخبگان در توسعه و تحول اقتصادي؛

4-2-3. نقش، جايگاه و وظايف صاحبان سرمايه در توسعه و تحول اقتصادي؛

5-2-3. نقش، جايگاه و وظايف كارفرمايان در توسعه و تحول اقتصادي؛

6-2-3. نقش، جايگاه و وظايف كارگران در توسعه و تحول اقتصادي؛

7-2-3. نقش، جايگاه و وظايف بازار سرمايه در توسعه و تحول اقتصادي؛

8-2-3. نقش، جايگاه و وظايف بازار پول در توسعه و تحول اقتصادي؛

9-2-3. نقش، جايگاه و وظايف بخش بازرگاني در توسعه و تحول اقتصادي؛

10-2-3. نقش، جايگاه و وظايف صنعت در توسعه و تحول اقتصادي؛

11-2-3. نقش، جايگاه و وظايف كشاورزي در توسعه و تحول اقتصادي؛

ص: 91

12-2-3. نقش، جايگاه و وظايف توليد در توسعه و تحول اقتصادي؛

13-2-3. نقش، جايگاه و وظايف توزيع در توسعه و تحول اقتصادي؛

3-3. بررسي اخلاق اقتصادي و نقش آن در توسعه و تحول اقتصادي از منظر رهبر انقلاب:

1-3-3. اخلاق مردم در حوزه اقتصاد؛

2-3-3. اخلاق كارگزاران و مديران ارشد اقتصادي؛

3-3-3. اخلاق كارگران و كارفرمايان در حوزه اقتصادي؛

4-3-3. اخلاق اصناف مختلف اقتصادي؛

5-3-3. اخلاق سياستگذاران در حوزه اقتصاد؛

6-3-3. اخلاق نهادهاي اقتصادي.

4-3. بررسي دلايل تأكيد مقام معظم رهبري بر موضوع تحول و حماسه اقتصادي؛

5-3. بررسي سند چشمانداز 20 ساله از ابعاد اقتصادي و ديدگاههاي معظم له در اين حوزه براي تبيين موضوع سال؛

6-3. بررسي پيشنيازها و الزامات تحقق موضوع سال در حوزه اقتصاد از ديدگاه رهبر انقلاب؛

7-3. بررسي دلايل تحريمها و فشارهاي اقتصادي از نگاه رهبر انقلاب جهت تبيين ضرورت توجه به شعار سال؛

8-3. بررسي چگونگي روابط اقتصادي با كشورهاي ديگر جهت ايجاد تحول و حماسه اقتصادي از ديدگاه رهبر انقلاب؛

9-3. بررسي اولويت تكيه بر ظرفيتها و امكانات و علم و دانش بومي جهت تحول و توسعه اقتصادي در ديدگاه رهبر انقلاب.

ص: 92

15 خرداد؛ سالروز حماسه و قيام مردمي 15 خرداد سال 1342

15 خرداد؛ سالروز حماسه و قيام مردمي 15 خرداد سال 1342

پانزده خرداد سالروز حماسهي قيام مردم مسلمان و متدين و نقطهي عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي است به طوري كه انقلاب اسلامي را تداوم و نتيجهي آن حماسهي بزرگ ميدانند. حمله به مدرسه فيضيه و كشتار طلاب و پس از آن نامه حضرت امام خميني رحمه الله به مراجع و علما و سخنراني تاريخي امام در مدرسه فيضيه انگيزهاي براي همگرايي علما و مراجع، روحانيون و طلاب و مردم و حضرت امام به عنوان رهبر نهضت شد و موجب شد حماسه بزرگ 15 خرداد 1342 رقم خورد. اين واقعه ميتواند نمونهاي از حماسههاي بزرگ در تاريخ انقلاب اسلامي بوده و بررسي عوامل ايجادكننده و نتايج و دستاوردهاي آن براي تكرار حماسههاي مشابه مفيد باشد. برنامهسازان رسانه ملي ميتوانند در برنامههاي خود به محورهاي موضوعي زير توجه نشان دهند:

1. بررسي اهميت ويژگيها و عوامل ايجادكننده قيام 15 خرداد و تصميم آن جهت خلق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي در كشور:

1-1. الهام گرفتن از اسلام و آموزههاي ديني ؛

ص: 93

2-1. قاطعيت در مبارزه و هدف ؛

3-1. مردمي بودن ؛

4-1. حمايت از رهبر ؛

5-1. همدلي و همراهي ؛

6-1. بيگانهستيزي؛

7-1. حضور روحانيت و نهادهاي ديني در اين حماسه ؛

8-1. بصيرت و آگاهي از شرايط زماني و مكاني ؛

9-1. فداكاري و ايثار؛

10-1. فراگيري و شمول فعاليتها ؛

11-1. توجه به اهداف بزرگ ؛

12-1. شجاعت و بيباكي ؛

13-1. ايمان و توكل به خداوند ؛

14-1. باور و اعتقاد به درستي راه ؛

15-1. شناخت صحيح دشمن و ترفندهاي او ؛

16-1. تكيه بر انگيزههاي الهي و معنوي ؛

17-1. اصرار و پافشاري بر خواستههاي به حق؛

18-1. سازشناپذيري و عدم مصالحه با ستم ؛

2. بررسي آثار و دستاوردهاي حماسه 15 خرداد براي تبيين و تحليل نتايج احتمالي حماسه سياسي و حماسه اقتصادي:

1-2. استحكام بيشتر در پيوند مردم، روحانيت و رهبر نهضت؛

2-2. ايجاد حس اعتماد به نفس عمومي براي استمرار مبارزه؛

3-2. ايجاد ترديد به شكستناپذير بودن رژيم شاه؛

ص: 94

4-2. باورمندي به نيروي عظيم مردمي و تواناييهاي آن؛

5-2. افزايش رشد سياسي مردم؛

6-2. افزايش اعتماد و اطمينان مردم به نقش ايمان و باور ديني در موفقيتهاي اجتماعي؛

7-2. ايجاد ترس و ترديد در دل دشمنان ملت در داخل و خارج از كشور؛

8-2. نشان دادن قدرت بسيج تودهها توسط روحانيت و دين؛

9-2. ايمان به تحقق وعده خداوند در جايي كه امور براي او است؛

10-2. نشان دادن نقش رهبر در يك جامعهي اسلامي؛

11-2. روشن شدن مرز حق و باطل؛

12-2. ايجاد همگرايي و همافزايي در بين انقلابيون؛

13-2. ايجاد اميد و نشاط در مسير مبارزه با طاغوت؛

14-2. تقويت افراد بيطرف به نفع جبهه انقلابيون.

ص: 95

2 تا 8 شهريور؛ هفته دولت و شهادت شهيدان رجايي و باهنر
اشاره

2 تا 8 شهريور؛ هفته دولت و شهادت شهيدان رجايي و باهنر

شهادت مظلومانه شهيدان محمدعلي رجايي و محمدجواد باهنر، رئيس جمهور و نخستوزير متعهد نظام اسلامي در سال 1360 به دست منافقان كورانديش موجب شد تا به بهانه خدمات شايسته اين دو شهيد بزرگوار در طول دوران مبارزات و دوران كوتاه خدمتشان، دوم تا هشتم شهريور ماه هر سال به نام هفته دولت نامگذاري شده و به اين بهانه از تلاش همه دولتمردان خدوم و وظيفه شناس در طول سالهاي پس از انقلاب تجليل شود.

اهميت اين مناسبت ملي در تقويم سال 1392 و با در نظر داشتن موضوع سال «حماسه سياسي، حماسه اقتصادي» از آن جهت است كه دولت براي مديريت، برنامهريزي، سازماندهي اجرا و نظارت بر همه فعاليتهاي ممكن كه دستگاههاي اجرايي و حتي مردم و نهادهاي اجتماعي ميتوانند انجام دهند بيشترين و تأثيرگذارترين نقش را دارد. بنابراين مناسب خواهد بود برنامهسازان رسانه ملي براي پرداختن به اهميت جايگاه، نقش و وظايف دولت در موضوع سال و با استفاده از محورهاي موضوعي زير، به تحقق شعار سال كمك نمايند:

ص: 96

الف) دولت و حماسه سياسي

الف) دولت و حماسه سياسي

1. بررسي نقش، جايگاه و وظايف قانوني دولت پيش، حين و پس از برگزاري انتخابات در مسائلي مثل:

1-1. فراهم كردن ساز و كار حضور پرشور مردم در انتخابات؛

2-1. برطرف كردن موانع حضور مردم در انتخابات؛

3-1. تهيه ساز و كار و امكانات لازم براي برگزاري انتخابات ؛

4-1. انجام دقيق و به هنگام مراحل مختلف انتخابات؛

5-1. تعامل با ساير دستگاههاي قانوني براي برگزاري؛

6-1. اطلاع رساني دقيق و شفاف درباره انتخابات؛

7-1. تبيين قانون انتخابات.

2. بررسي نقش، جايگاه و وظايف آموزشي دولت در انتخابات

1-2. آموزش همگاني درباره مراحل و فرايند انتخابات؛

2-2. آموزش همگاني درباره وظايف جايگاه و نقش رئيس جمهوري؛

3-2. آموزش همگاني نسبت به شيوههاي رأيگيري و رأي دادن (در صورت الكترونيك بودن)؛

4-2. آموزش همگاني درباره معيارهاي قانوني انتخابات، تبليغات و…؛

5-2. آموزش همگاني درباره اخلاق انتخابات (نامزدها، طرفداران، مجريان، ناظران و...)؛

6-2. آموزش همگاني دربارهي وظايف مردم در روزهاي انتخابات از منظر امنيتي؛

3. بررسي نقش، جايگاه و وظايف سياسي دولت در انتخابات

1-3. بررسي نقش، جايگاه و وظايف سياسي دولت در رابطه با عموم مردم پيش، حين و پس از انتخابات؛

ص: 97

2-3. بررسي نقش، جايگاه و وظايف سياسي دولت در رابطه با گروهها، احزاب و نهادهاي سياسي؛

3-3. بررسي نقش، جايگاه و وظايف سياسي دولت در رابطه با فعالان سياسي؛

4-3. بررسي نقش، جايگاه و وظايف سياسي دولت در رابطه با مطبوعات، رسانهها و مراكز اطلاعرساني؛

5-3. بررسي نقش، جايگاه و وظايف سياسي دولت در رابطه با ساير نهادهاي سياسي حاكميتي؛

6-3. بررسي نقش، جايگاه و وظايف سياسي دولت در رابطه با نامزدهاي انتخاباتي؛

7-3. بررسي نقش، جايگاه و وظايف سياسي دولت در رابطه با فرايند و مراحل اجراي انتخابات.

4. بررسي نقش، جايگاه و وظايف مديريتي دولت در انتخابات:

1-4. در حوزه برنامهريزي دقيق و عملياتي براي مشاركت حداكثري مردم؛

2-4. در حوزه ساماندهي مناسب و جامع براي مشاركت حداكثري مردم؛

3-4. در حوزه تأمين نيروي انساني لازم و متخصص؛

4-4. در حوزه تأمين امكانات و تجهيزات لازم براي مشاركت حداكثري؛

5-4. در حوزه نظارت دقيق بر مراحل انجام امور و اصلاح كاستيها؛

6-4. در مديريت تبليغات انتخابات ؛

7-4. در رفع موانع مشاركت حداكثري مردم؛

8-4. در مديريت بحرانهاي احتمالي؛

ص: 98

9-4. در تأمين امنيت انتخابات؛

10-4. در تأمين سلامت انتخابات؛

11-4. در شفافسازي و رفع ابهام و ايرادات و شايعهها؛

12-4. در انتشار نتايج؛

13-4. در جلب اعتماد عمومي قبل، حين و پس از برگزاري انتخابات؛

14-4. در برخورد با انحرافات، قانونشكنيها و قانونگريزي.

5. بررسي نقش، جايگاه و وظايف دولت در ايجاد حماسه سياسي در انتخابات در رابطه با افراد و نهادهاي دولتي و يا غيردولتي:

1-5. رابطه با عموم مردم؛

2-5. در رابطه با احزاب و گروههاي سياسي؛

3-5. در رابطه با نخبگان و خواص؛

4-5. در رابطه با نهادهاي اجتماعي؛

5-5. در رابطه با مطبوعات رسانهها و مراكز اطلاعرساني؛

6-5. در رابطه با مجلس و نهادهاي قانونگذار؛

7-5. در رابطه با قوه قضائيه و نهادهاي قضايي؛

8-5. در رابطه با نهادهاي حاكميتي؛

9-5. در رابطه با مسأله انتخابات؛

10-5. در رابطه با نامزدهاي انتخاباتي؛

11-5. در رابطه با سازمانهاي مردم نهاد (NGOها)؛

12-5. در رابطه با نهادهاي مذهبي و ديني؛

13-5. در رابطه با نهادهاي ناظر؛

14-5. در رابطه با گروههاي منتقد داخل نظام؛

15-5. در رابطه با گروههاي اپوزيسيون و برانداز.

ص: 99

6. بررسي نقش، جايگاه و وظايف قانوني دولت در انتخابات؛

7. بررسي نقش، جايگاه و وظايف متقابل دولت و مردم در ترويج و نهادينه سازي اخلاق سياسي و انتخاباتي.

ب) دولت و حماسه اقتصادي

ب) دولت و حماسه اقتصادي

1. بررسي جايگاه، نقش و وظايف دولت و تحليل آن جهت تحقق شعار سال در شاخصهاي اقتصادي زير:

1-1. بررسي وظايف دولت در افزايش توليد ملي؛

2-1. بررسي وظايف دولت در افزايش بهرهوري ملي؛

3-1. بررسي وظايف دولت در افزايش صادرات غيرنفتي؛

4-1. بررسي وظايف دولت در افزايش توسعه اقتصادي؛

5-1. بررسي وظايف دولت در افزايش امنيت اقتصادي؛

6-1. بررسي وظايف دولت در در مديريت بازار سرمايه؛

7-1. بررسي وظايف دولت در مديريت منابع مالي؛

8-1. بررسي وظايف دولت در افزايش نرخ توليد ناخالص ملي؛

9-1. بررسي وظايف دولت در افزايش نرخ اشتغال و رفع بيكاري؛

10-1. بررسي وظايف دولت در كاهش نرخ تورم؛

11-1. بررسي وظايف دولت در افزايش كنترل حجم نقدينگي؛

12-1. بررسي وظايف دولت در افزايش سرمايهگذاري داخلي و خارجي؛

13-1. بررسي وظايف دولت در خصوصيسازي؛

14-1. بررسي وظايف دولت در توسعه بخش تعاون؛

15-1. بررسي وظايف دولت در توسعه منابع انساني متخصص در اقتصاد ملي؛

ص: 100

16-1. بررسي وظايف دولت در توسعه صنعتي؛

17-1. بررسي وظايف دولت در كوچك و چابكسازي ساختارهاي اقتصادي؛

18-1. بررسي وظايف دولت در سياستهاي كلان منابع انرژي؛

19-1. بررسي وظايف دولت در عدالت اقتصادي؛

20-1. بررسي وظايف دولت در منابع معدني؛

21-1. بررسي وظايف دولت در تدوين قوانين بخش اقتصادي؛

22-1. بررسي وظايف دولت در ثبات اقتصادي؛

23-1. بررسي وظايف دولت در بازاريابي بينالمللي؛

24-1. بررسي وظايف دولت در حوزه تأمين اجتماعي؛

25-1. بررسي وظايف دولت در رفاه عمومي؛

26-1. بررسي وظايف دولت در فقرزدايي و عدالت اجتماعي؛

27-1. بررسي وظايف دولت در افزايش كيفيت توليدات داخلي؛

28-1. بررسي وظايف دولت در حمايت از بنگاههاي سوده اقتصادي؛

29-1. بررسي وظايف دولت در ماليات و مسائل مربوط به آن؛

30-1. بررسي وظايف دولت در آمار و ارقام و تأثير آن در اقتصاد ملي؛

31-1. بررسي وظايف دولت در ناهنجاريهاي حوزه اقتصادي (قاچاق كالا، پولشويي، احتكار، رانت و...)؛

32-1. بررسي وظايف دولت در تحقق سياستهاي اجرايي اصل 44 قانون اساسي؛

33-1. بررسي وظايف دولت در بانكداري كلان كشور؛

ص: 101

34-1. بررسي وظايف دولت در توسعه روستايي؛

35-1. بررسي وظايف دولت در توسعه كشاورزي؛

36-1. بررسي وظايف دولت در نفت و انرژي؛

37-1. بررسي وظايف دولت در بهكارگيري تكنولوژيهاي نوين در حوزه توليد؛

38-1. بررسي وظايف دولت در توسعه صنعت بيمه؛

39-1. بررسي وظايف دولت در توسعه توريسم و گردشگري.

2. بررسي نقش، جايگاه و وظايف دولت در رابطه با فعالان عرصهي اقتصاد:

1-2. وظايف دولت در رابطه با كشاورزان؛

2-2. وظايف دولت در رابطه با صنعتگران؛

3-2. وظايف دولت در رابطه با كارگران؛

4-2. وظايف دولت در رابطه با كارفرمايان؛

5-2. وظايف دولت در رابطه با سرمايهگذاران؛

6-2. وظايف دولت در رابطه با مبتكران و مخترعان؛

7-2. وظايف دولت در رابطه با كاركنان بخش خدمات؛

8-2. وظايف دولت در رابطه با فعالان حوزهي توزيع؛

9-2. وظايف دولت در رابطه با صادركنندگان؛

10-2. وظايف دولت در رابطه با فعالان بازار پول؛

11-2. وظايف دولت در رابطه با كارشناسان اقتصادي؛

12-2. وظايف دولت در رابطه با عموم مردم به عنوان مصرفكننده و خريدار؛

13-2. وظايف دولت در رابطه با دانشجويان و مهارتآموزان حوزه اقتصاد؛

ص: 102

3. بررسي برخي از فعاليتهاي ديگر دولت مرتبط با حوزه اقتصاد :

1-3. در فرهنگسازي حمايت از توليد داخلي؛

2-3. در توسعه فرهنگ كار و اشتغال؛

3-3. انگيزش و ترغيب به افزايش دغدغه عمومي به مسائل كلان؛

4-3. اصلاح نظام آموزشي كشور در راستاي اقتصاد پويا؛

5-3. رشد و ارتقاي مهارتهاي فني و حرفهاي؛

6-3. رشد رفتارهاي منطقي و قانوني در حوزه اقتصادي؛

7-3. تنوعبخشي به فعاليتهاي كارآفريني؛

8-3. توسعه علاقه مردم به سرمايهگذاري و پسانداز؛

9-3. برقراري و توسعه عدالت توزيعي؛

10-3. توجه به آيندهنگري و آيندهپژوهي در حوزه اقتصاد و منابع اقتصادي؛

11-3. ترويج روحيه خلاقيت و نوآوري؛

12-3. ترويج روحيه جهادي، مبارزه و استقامت در حوزه اقتصاد؛

13-3. كاهش مصرفزدگي و پرهيز از اسراف و مصرف بيرويه؛

14-3. همافزايي دستگاههاي اجرايي براي ثبات و امنيت اقتصادي؛

15-3. افزايش آگاهيهاي عمومي در حوزه اقتصاد، قوانين، مقررات ساختارها و فرايندها؛

16-3. ترويج روحيه وجدان و انضباط كاري.

4. بررسي اقدامات و دستاوردهاي مهم دولت در حوزههاي اقتصادي با توجه به شعار سال:

1-4. بررسي اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه شاخصهاي كلان اقتصادي (تورم، اشتغال، درآمد سرانه ملي، توليد ناخالص ملي و...)؛

ص: 103

2-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در شاخصهاي ترسيم شده در افق 1404 كشور؛

3-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت با عنايت به شاخص هاي برنامه پنجم توسعه؛

4-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه توسعه و پيشرفت كلان كشور؛

5-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه صنعت و معدن؛

6-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه كشاورزي؛

7-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزهي ارتباطات؛

8-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه حمل و نقل؛

9-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه زيرساخت هاي اقتصادي؛

10-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت نفت و انرژي؛

11-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه آموزش نيروهاي متخصص؛

12-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه صادرات غيرنفتي؛

13-4. بررسي و نقد قدامات و دستاوردهاي دولت در حوزهياصلاح ساختارهاي اقتصادي؛

14-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه مبارزه با ناهنجاريهاي اقتصادي؛

ص: 104

15-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه تأمين اجتماعي و بيمه؛

16-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه رفاه عمومي؛

17-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه مسكن و شهرسازي؛

18-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه محيط زيست و منابع طبيعي؛

19-4. بررسي و نقد اقدامات و دستاوردهاي دولت در حوزه فنآوري اطلاعات.

5. بررسي آرا و انديشههاي شهيدان رجايي و باهنر درباره موضوعات اقتصادي و تحليل و تبيين آن جهت ايجاد حماسه اقتصادي؛

6. بررسي اقدامات دولت شهيد رجايي در عمر كوتاه خود در حوزه اقتصادي و بررسي نتايج و آثار آن.

ص: 105

13 شهريور؛ روز تعاون

13 شهريور؛ روز تعاون

سيزدهم شهريور ماه، در تقويم رسمي كشور روز تعاون ناميده شده است. در قانون اساسي جمهوري اسلامي، اقتصاد كشوردر سه بخش دولتي، خصوصي و تعاوني منحصر شده و به صورت طبيعي يكي از سه حوزهي كلان اقتصاد كشور به حساب ميآيد. بر اين اساس اهميت و جايگاه اين بخش از اقتصاد در كشور به ويژه در شرايط توسعهي اقتصادي، بينياز از توضيح است و به همين دليل فرصت خوبي است تا در پرتو اين جايگاه قانوني رفيع برنامهسازان تحقق شعار سال را در بستر بخش تعاون مورد توجه قرار داده و به آن بپردازند.

1. بررسي وضعيت بخش تعاون و آسيبشناسي براي آمادگي اين حوزه براي جهشهاي بزرگ در اقتصاد ملي:

1-1. كمبود سرمايه؛

2-1. عدم اطمينان؛

3-1. متغير بودن قوانين و مقررات؛

4-1. ريسكپذيري پايين؛

5-1. كمبود مهارتهاي پايه؛

ص: 106

6-1. كمبود حمايتهاي دولتي و قانوني؛

7-1. غير اقتصادي بودن؛

8-1. حضور دلالان؛

9-1. نفوذ تكنولوژيهاي نوين؛

10-1. نبود روحيه كار جمعي؛

11-1. نبود برنامهريزي بلندمدت.

2. بررسي راهكارهاي رشد بخش تعاون متناسب با جايگاه آن و انتظارات حوزه اقتصاد ملي.

3. بررسي و نقد وضعيت كنوني بخش تعاون در بخشهاي مختلف اقتصادي:

1-3. در بازار سرمايه؛

2-3. در بازار پول؛

3-3. در حوزه توليد كالا و خدمات؛

4-3. در حوزه توليد؛

5-3. در حوزه اقتصاد كلان و صنايع مادر؛

6-3. در حوزه كشاورزي؛

7-3. در حوزه حمل و نقل؛

8-3. در حوزه مسكن و راهسازي.

4. توجه دادن به مزيتهاي انساني، اجتماعي، فرهنگي و حتي سياسي بخش تعاون جهت تشويق مردم به ايجاد تحول در اين حوزه؛

5. الگوسازي و تشويق به فعاليتهاي تعاوني از طريق بررسي نمونههاي موفق؛

6. بررسي چگونگي توسعه بخش تعاون در بخشهاي زير:

ص: 107

1-6. در روستاها و توليدات روستايي؛

2-6. در صنايع مادر و بزرگ؛

3-6. در بخش توزيع؛

4-6. در بخش بازرگاني و صادرات؛

5-6. در بخش نفت و پتروشيمي؛

6-6. در بخش خدمات؛

7. بررسي عوامل توانمندسازي تعاونيها براي ايجاد تحول اقتصادي:

1-7. آموزش همگاني؛

2-7. كاهش ريسك و خطرات؛

3-7. تقويت صنعت بيمه در اين بخش؛

4-7. آموزش مهارتهاي پايه؛

5-7. تثبيت قوانين و مقررات؛

6-7. ايجاد مشوقهاي مالي و معنوي؛

7-7. كمكهاي تكنولوژيكي؛

8-7. فرهنگسازي؛

9-7. تسهيلات مالي و اعتباري.

8. بررسي نقش آموزش و افزايش مهارتها در حوزه اقتصاد تعاوني براي ايجاد تحولات اساسي اقتصادي؛

9. بررسي نقش تكنولوژي به صورت عام و تكنولوژي اطلاعات در حوزه اقتصاد تعاوني؛

10. بررسي نقش عوامل مختلف در تشكيل، راهاندازي و استمرار فعاليت تعاونيها:

ص: 108

1-10. عوامل اجتماعي؛

2-10. عوامل رواني؛

3-10. عوامل فرهنگي؛

4-10. عوامل اقتصادي؛

5-10. عوامل قانوني؛

6-10. عوامل سياسي؛

11. بررسي نقش و جايگاه نخبگان در توسعه فعاليتهاي تعاوني در اقتصاد ملي؛

12. بررسي نقش و جايگاه خانواده در توسعه فعاليتهاي تعاوني در اقتصاد ملي؛

13.بررسي نقش و جايگاه نهادهاي آموزشي در توسعهي فعاليتهاي تعاوني در اقتصاد ملي؛

14.بررسي نقش و جايگاه دولت در توسعه فعاليتهاي تعاوني در اقتصاد ملي؛

15.بررسي نقش و جايگاه زنان در توسعه فعاليتهاي تعاوني؛

16. جايگاه تعاونيها در حماسه اقتصادي در شرايط اقتصادي مقاومتي در:

1-16. تجميع سرمايههاي مالي؛

2-16. تجميع سرمايههاي انساني؛

3-16. تجميع سرمايههاي فكري؛

4-16. كاهش ريسك و خطرات؛

5-16. افزايش سود و بهره اقتصادي؛

6-16. افزايش بهرهوري در بازار سرمايه و پول .

17. بررسي دستاوردها و نتايج فعاليت تعاونيها پس از انقلاب اسلامي:

1-17. تجميع سرمايهها؛

ص: 109

2-17. همگرايي اجتماعي؛

3-17. كاهش ريسك و خطر؛

4-17. همافزايي سود و سرمايه؛

5-17. افزايش بهروري و اثربخشي.

ص: 110

31 شهريور؛ آغاز هفته دفاع مقدس

31 شهريور؛ آغاز هفته دفاع مقدس

31 شهريور 1359 با حمله سراسري نيروهاي ارتش عراق به مرزها و نواحي شهري و فرودگاههاي كشور، آتش جنگ خانمانسوز و ويرانگري افروخته شد كه هشت سال همهي تحولات جهاني و منطقهاي را تحت تأثير خود قرار داد. مهمترين ويژگي اين جنگ نابرابر، حمايت و پشتيباني كامل نظام سلطه از ديكتاتور عراق در طول سالهاي جنگ بود. اما با اين حال با ايستادگي همهي مردم شجاع، رزمنده و ايثارگر ايران اسلامي اين طولانيترين جنگ تاريخ به حماسهاي بزرگ تبديل شد كه نه تنها دشمن و اربابان او نتوانستند نفعي از آن ببرند، بلكه خود تبديل به يكي از مقاطع درخشان تاريخ انقلاب و سرچشمه بسياري از بركات و دستاوردها براي نظام اسلامي شد.

اين مناسبت ملي از آن روي كه يكي از كاملترين و مهمترين حماسههاي بزرگ ملت مؤمن و حقيقتخواه ايران را به نمايش ميگذارد، ميتواند در سال حماسه سياسي، حماسه اقتصادي، به عنوان يك قله، يك نمونه و مدل مورد توجه برنامهسازان رسانه ملي باشد:

ص: 111

1. بررسي ويژگيها و عوامل حماسه سياسي و اقتصادي با توجه به ويژگيها و عوامل ايجاد كننده و پيش برنده حماسه هشت سال دفاع مقدس:

1-1. بررسي نقش عامل همدلي، همبستگي و همراهي همه مردم در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تحليل اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

2-1. تبيين نقش اتحاد و يكپارچگي مسئولان در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تحليل اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

3-1. بررسي نقش همافزايي دستگاهها و نهادهاي حاكميتي در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تحليل اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

4-1. تحليل نقش بسيج امكانات و توانمنديها در پيروزي حماسه دفاع مقدس و بررسي اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

5-1. بررسي نقش توجه به نيروي جوانان و بها دادن به آنها در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تبيين اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

6-1. بررسي نقش رهبري و جايگاه او در بين مردم در پيروزي حماسه دفاع مقدس و اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

7-1. بررسي نقش تبعيت و پيروي مردم از رهبري نظام در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تحليل اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

ص: 112

8-1. تحليل نقش نيتهاي الهي و معنوي در پيروزي حماسه دفاع مقدس و بررسي اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

9-1. بررسي نقش ايثار و فداكاري همه مردم در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تحليل اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

10-1. تفسير نقش شهادتطلبي و روحيهي جهادي در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تبيين اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

11-1. بررسي نقش خلاقيت و نوآوري در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تحليل اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

12-1. تبيين نقش باور و اعتقادات مذهبي در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تفسير اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

13-1. تحليل نقش غيرت و عرق ملي در پيروزي حماسه دفاع مقدس و بررسي اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

14-1. بررسي نقش بيتوجهي به اختلاف سليقه و نظر و تأكيد بر مشتركات در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تبيين اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

ص: 113

15-1. تحليل نقش جدي گرفتن خطر در پيروزي حماسه دفاع مقدس و بررسي اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

16-1. تبيين نقش توكل به خدا و اميد به پيروزي در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تحليل اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

17-1. بررسي نقش استقامت در برابر تجاوز و ستم در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تحليل اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

18-1. تبيين نقش قرار دادن جنگ در رأس امور در پيروزي حماسه دفاع مقدس و اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

19-1. تحليل نقش برنامهريزي و سازماندهي در پيروزي حماسه دفاع مقدس و بررسي اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

20-1. بررسي نقش آيندهنگري و پيشبيني در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تحليل اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

21-1. بررسي نقش استفاده از فرصتها و جدي داشتن تهديدات در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تحليل اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

ص: 114

22-1. تبيين نقش شناخت نقاط قوت و ضعف در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تحليل اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

23-1. تحليل نقش دست كم نگرفتن دشمن در پيروزي حماسه دفاع مقدس و بررسي اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

24-1. بررسي نقش توجه به رسالت جهاني انقلاب در پيروزي حماسه دفاع مقدس و تبيين اهميت و جايگاه اين نقش در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و حماسه اقتصادي.

2. تبيين نقش نهادها و بخشهاي مختلف در حماسه دفاع مقدس و تحليل اين نقش در رابطه با موضوع سال حماسه سياسي و اقتصادي:

1-2. نقش رهبر انقلاب در مديريت دفاع مقدس و بررسي اين نقش در رابطه با موضوع سال؛

2-2. نقش نهاد مرجعيت، روحانيت و حوزههاي علميه در دفاع مقدس و تحليل اين نقش در رابطه با حماسه سياسي و اقتصادي؛

3-2. نقش نهاد خانواده در خلق حماسهي دفاع مقدس و بررسي اين نقش در باره حماسه سياسي و اقتصادي؛

4-2. نقش نهادهاي فرهنگي در خلق حماسه دفاع مقدس و بررسي نقش آنها در شرايط فعلي و متناسب با شعار سال؛

5-2. نقش نهادهاي اقتصادي در خلق حماسه دفاع مقدس و تحليل اين وظيفه و نقش درباره موضوع سال؛

6-2. نقش توده مردم در خلق حماسه دفاع مقدس و تبيين اهميت و جايگاه آنان در رابطه با شرايط امروزي و موضوع سال؛

ص: 115

7-2. نقش نخبگان در خلق حماسه دفاع مقدس و اهميت و جايگاه آنان در باره حماسه سياسي و اقتصادي؛

8-2. نقش احزاب و گروههاي سياسي در خلق حماسه دفاع مقدس و بررسي اين نقش در رابطه با تحقق شعار سال؛

9-2. نقش نهادهاي تبليغي در خلق حماسه دفاع مقدس و بررسي اين نقش در رابطه با موضوع سال و تحقق آن.

3. بررسي آثار و دستاوردهاي حماسه دفاع مقدس و تبيين دستاوردهاي حماسه سياسي و اقتصادي با توجه به آن:

1-3. انسجام، همبستگي و وحدت بيشتر مردم؛

2-3. انسجام، همبستگي بيشتر مردم با مسئولان و تحكيم رابطه مردم و حاكميت؛

3-3. ايجاد همگرايي و يكپارچگي بيشتر بين مسئولان؛

4-3. تربيت نيروي انساني جوان و خلاق و شجاع؛

5-3. افزايش اعتماد به نفس ملي؛

6-3. بالا رفتن سطح امنيت ملي؛

7-3. افزايش اقتدار ملي ؛

8-3. تقويت بنيانهاي مشروعيت و مقبوليت نظام سياسي؛

9-3. دفع خطرات سياسي، نظامي براي سالهاي متمادي و بيمه شدن انقلاب؛

10-3. درك آثار و بركات معنوي توكل به خدا و معنويت توسط همه مردم؛

11-3. نااميدي نظام سلطه در مبارزه با اصل نظام و انقلاب؛

12-3. خشنودي دوستان انقلاب و اميدواري آنها به آينده.

ص: 116

13 آبان؛ روز ملي مبارزه با استكبار

13 آبان؛ روز ملي مبارزه با استكبار

روز سيزدهم آبان در تاريخ انقلاب اسلامي از زمره حماسيترين روزهاست كه وقايع و اتفاقات مهمي در آن به وقوع پيوسته است. تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران به وسيلهي دانشجويان پيرو خط امام در سال 1358، روز تبعيد حضرت امام در سال 1342، و روز دانشآموز.

بيشك يكي از رويكردها و اهداف اصلي شعار سال، مبارزه عملي با سلطهطلبي و زيادهخواهي قدرتهاي استعمارگر است. حماسه سياسي كمك خواهد كرد كه استقلال سياسي و اقتدار سياسي كشور در سطح جهان افزايش يابد و در اين وادي عزت و اقتدار نظام اسلامي بر نظام سلطه و استكبار تحميل شود. و البته حماسه اقتصادي نيز خواهد توانست كشور را در حوزه اقتصاد از وابستگيها رهايي بخشيده و توطئه هاي استكبار جهاني را در اين حوزه خنثي سازد.

برنامهسازان رسانه ملي در اين روز و در شبكههاي مختلف برنامههايي را توليد و پخش ميكنند كه متناسب با اتفاقات و مناسبتهاي اين روز مهم است، اما براي اين كه در اين مناسبت مهم از موضوع و شعار سال نيز غفلت نشود، پيشنهادهاي موضوعي زير ميتواند مورد توجه قرار گيرد:

ص: 117

1. بررسي اهميت، ويژگيها و عوامل خلق حماسه 13 آبان و تحليل آن متناسب با رفتار حماسي در حوزه سياسي:

1-1. بررسي دلايل و عوامل تسخير لانه جاسوسي و حضور اين عوامل در رفتار نظام سلطه در قالبهاي ديگر در شرايط امروز؛

2-1. بررسي دلايل و عوامل مخالفت دانشآموزان با رابطه رژيم پهلوي با آمريكا؛

3-1. بررسي رفتارهاي آمريكا با مردم ايران از جنگ جهاني تا امروز بررسي دليل و ريشه آن؛

4-1. بررسي عامل بصيرت و آگاهي دانشجويان و دانشآموزان در خلق حماسه 13 آبان و تأثير آن در تحقق شعار سال؛

5-1. بررسي عامل رهبري و هدايت و حمايت وي در جريان تسخير لانه جاسوسي در خلق حماسه 13 آبان و تأثير آن در تحقق شعار سال؛

6-1. بررسي عامل رفتار به هنگام و متناسب با شرايط زماني در جريان تسخير لانهي جاسوسي، حركت انقلابي دانشآموزان و حوادث منجر به تبعيد حضرت امام خميني رحمه الله و برداشت از آن در راستاي شعار سال؛

7-1. بررسي عامل غيرت و تعلق خاطر در حوادث حماسه 13 آبان و نقش اين عامل در تحقق شعار سال؛

8-1. بررسي عامل معنويت و ايمان در خلق حماسهها 13 آبان و تحليل نقش اين عامل در تحقق حماسه سياسي؛

9-1. بررسي نقش عامل اعتماد به نفس فردي و ملي در خلق حماسهها 13 آبان و تحليل تأثيرات آن در تحقق حماسه سياسي؛

ص: 118

20-1. بررسي نقش عامل شجاعت در خلق حماسهها 13 آبان و تحليل تأثيرات اين عامل در تحقق حماسه سياسي؛

21-1. نقش عامل اتحاد و همبستگي در خلق حماسهها 13 آبان و تحليل تأثير اين عامل در تحقق حماسه سياسي؛

22-1. بررسي نقش عامل ايثار و ازخودگذشتگي در همهي حوادث 13 آبان و تحليل تأثير اين عامل در خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

23-1. بررسي نقش عامل سازشناپذيري و عدم مصالحه با ستم در حماسه 13 آبان و حوادث مربوط به آن و تحليل تأثير اين عامل در خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

24-1. بررسي نقش حضور و عمل به هنگام در حماسه 13 آبان و حوادث تاريخي آن و تحليل تأثير اين عامل د رخلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

25-1. بررسي نقش هدفمندي در راه مبارزه در خلق حماسه 13 آبان و حوادث تاريخي آن و تحليل تأثير اين عامل در خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

2. بررسي نقش اجزاء و عناصر ايجادكننده حوادث 13 آبان و نقش آنها در شرايط كنوني:

1-2. بررسي نقش حضرت امام خميني رحمه الله به عنوان رهبر انقلاب اسلامي در حماسه 13 آبان و بررسي نقش رهبري در حماسه سياسي و اقتصادي؛

2-2. بررسي نقش دانشجويان در خلق حماسه 13 آبان و تحليل اين نقش در شرايط امروزي و متناسب با شعار سال؛

ص: 119

3-2. بررسي نقش دانشآموزان در خلق حماسه 13 آبان و تحليل اين نقش در جهت تحقق حماسهي سياسي و اقتصادي؛

4-2. بررسي نقش توده مردم در خلق حماسهي 13 آبان و بررسي اين نقش در رابطه با شعار و موضوع سال؛

5-2. بررسي نقش نخبگان و خواص در خلق حماسه 13 آبان و تحليل آن در جهت تحقق موضوع و شعار سال؛

6-2. بررسي نقش نهادهاي سياسي و احزاب در خلق حماسه 13 آبان و تحليل آن در جهت ايفاي نقش در جهت ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي؛

7-2. بررسي نقش روحانيون و نهادهاي مذهبي در خلق حماسه سيزده آبان و تحليل اين نقش در رابطه با تحقق حماسه سياسي و اقتصادي؛

3. بررسي دستاوردها، نتايج و آثار حوادث 13 آبان به عنوان روز حماسههاي متعدد در مراحل مختلف انقلاب و توجه دادن به آثار و دستاوردهاي مشابه حماسه سياسي و اقتصادي در سال 1392:

1-3. نشان دادن قاطعيت مردم و نظام سياسي در مبارزه با استكبار؛

2-3. نااميد كردن دشمنان و استكبار جهاني در تغيير راه و اهداف انقلاب؛

3-3. خشنودي دوستان انقلاب؛

4-3. برخورداري از قدرت سياسي و اقتصادي بيشتر در سطح بين الملل؛

5-3. تقويت اعتقاد و باور مردم به سازشناپذيري نظام سياسي؛

6-3. ايجاد و يا تقويت امنيت ملي؛

7-3. ايجاد و يا تقويت اقتدار ملي؛

ص: 120

8-3. ايجاد و يا تقويت اعتماد به نفس ملي؛

9-3. تحكيم رابطه بين مردم با نظام سياسي؛

10-3. استقلال و خودكفايي كشور در مسائل سياسي و اقتصادي؛

11-3. ايجاد روحيه اميد به آينده؛

12-3. تقويت حس خودباوري؛

13-3. انسجام و همگرايي بيشتر در نهادهاي قدرت؛

14-3. همگرايي بين كشورهاي مسلمان و ايجاد اميد در آنها؛

15-3. رهايي از فشارهاي سياسي و رفتن از موضع انفعال به موضع فعال؛

16-3. حفظ و ارتقاي عزت و سربلندي اسلام؛

17-3. تقويت بنيانهاي مشروعيت و مقبوليت نظام سياسي.

4. بررسي توطئههاي مختلف استكبار در جريان انقلاب اسلامي و بررسي نمونههاي فعلي آن (تحريم، اغتشاش، تشويش و...)؛

5. بررسي راهكارهاي مبارزه با استكبار جهاني در شرايط فعلي؛

6. بررسي مقايسهاي سياستهاي آمريكا با كشورهاي مستقل براي افزايش آگاهيها در حماسه سياسي و اقتصادي؛

7. بررسي راهكارهاي مبارزه سياسي و اقتصادي با استكبار جهاني و آمريكا در سال حماسه سياسي و اقتصادي؛

8. بررسي نقش نهادهاي مختلف در مبارزه سياسي و اقتصادي با استكبار جهاني؛

1-8. نقش توده مردم؛

2-8. نقش خواص و نخبگان؛

ص: 121

3-8. نقش احزاب و گروههاي سياسي؛

4-8. نقش نهادهاي اقتصادي؛

5-8. نقش نهادهاي اجتماعي؛

6-8. نقش كارگزاران و سياستمداران.

9. تشريح مواضع صاحبنظران و متفكران جهان درباره شيوههاي استكباري براي از بين بردن نظامهاي مستقل؛

10. نقد عملكرد حوزه سياسي نظام براي مقابله با استكبار جهاني؛

11. بررسي منتقدانه نقش و عملكرد سازمانها و مراكز بين المللي در قبال استكبار جهاني و ظلم و ستم آنان بر كشورهاي ديگر؛

12. بررسي چگونگي تعميق آگاهيهاي سياسي و اقتصادي دانشجويان و دانشآموزان براي مشاركت بيشتر در حماسه سياسي و اقتصادي؛

13. بررسي چگونگي تقويت روحيه خودباوري و اعتماد به نفس ملي در دانشجويان و دانشآموزان براي همراهي در حماسه سياسي و اقتصادي؛

14. بررسي چگونگي حفظ دستاوردهاي تسخير لانه جاسوسي امريكا و تحقير اين كشور در عرصهي بين المللي با حماسه سياسي و اقتصادي؛

ص: 122

5 آذر؛ آغاز هفته بسيج

5 آذر؛ آغاز هفته بسيج

5 آذر روز بسيج و آغاز هفته بسيج است كه به دستور حضرت امام خميني رحمه الله معمار انقلاب اسلامي تأسيس شد. بسيج يكي از نوآوريهاي حضرت امام رحمه الله براي بهرهمندي از نيروي عظيم مردمي در راستاي تحقق اهداف بزرگ نظام اسلامي بود. اين ابتكار در طول مراحل مختلف پيروزي، استقرار و تثبيت انقلاب آثار و دستاوردهاي درخشان زيادي را به جاي گذاشت. به صورتي كه دوستان و دشمنان انقلاب به اين تأثير معترفند.

براي تجليل از حماسههاي بزرگي كه توسط اين رادمردان عرصهي عمل به وجود آمده است، روز 5 آذر را به نام اين نهاد مؤثر نامگذاري نمودهاند. پاسداشت اين قشر عظيم مردمي در رسانه ملي نيز در مناسبتهاي متعدد به ويژه در هفته بسيج كاري مستمر و مورد افتخاراست. در سال حماسهي سياسي حماسه اقتصادي كه بيش از هر مقطعي نيازمند حضور خيل عظيم نيروهاي مردمي در عرصههاي سياسي و اقتصادي هستيم، رسانه ملي را بيش از پيش مكلف ميكند كه با عنايت به موضوع سال نقش و وظايف آنان را در اين برهه حساس از حيات سياسي انقلاب بازخواني نمايد. محورهاي

ص: 123

موضوعي زير به برنامه سازان كمك مي كند تا موضوع سال را از دريچه اين مناسبت مهم بازخواني و بازنمايي كنند:

1. بررسي نقش بسيج مردمي در مقاطع حساس انقلاب و تبيين اين نقش در سال حماسه سياسي و اقتصادي

1-1. بررسي نقش بسيج مردمي در مراحل پيروزي انقلاب و تحليل اين نقش متناسب با شرايط امروزي جامعه اسلامي:

2-1. بررسي نقش بسيج مردمي در حوادث سال 1360 و تحليل اين نقش در شرايط امروزي متناسب با موضوع سال؛

3-1. بررسي نقش بسيج در سالهاي دفاع مقدس و تحليل اين نقش براي تحقق شعار موضوع سال؛

4-1. بررسي نقش بسيج در دوران سازندگي كشور و تبيين آن براي تحقق شعار سال؛

5-1. بررسي نقش بسيج در بازسازي كشور و تبيين آن در تحقق شعار سال؛

6-1. بررسي نقش بسيج در عرصههاي علمي و تبيين ضرور ت استمرار آن در تحقق شعار سال؛

7-1. بررسي نقش بسيج در عرصههاي اقتصادي و تبيين ضرورت استمرار آن در جهت تحقق حماسه اقتصادي؛

8-1. بررسي نقش بسيج در عرصههاي اجتماعي و تبيين ضرورت استمرار آن براي تحقق حماسه سياسي و اقتصادي؛

9-1. بررسي نقش بسيج در حوزههاي سياسي و تحليل ضرورت استمرار آن در سال حماسه سياسي؛

ص: 124

10-1. بررسي نقش بسيج اقشار مختلف در تحقق شعار سال؛

11-1. تبيين، تحليل و تفسير سخنان حضرت امام خميني رحمه الله درباره بسيج و نقش آن در انقلاب اسلامي؛

12-1. تبيين، تحليل و تفسير سخنان رهبر فرزانه انقلاب درباره بسيج و بسيجي و تحليل آن متناسب با شرايط امروزي براي تحقق حماسه سياسي و اقتصادي؛

13-1. بررسي انتظارات مردم و نظام سياسي از بسيج در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

2. بررسي راهكارهاي حضور مؤثر بسيج و بسيجيان در حماسه سياسي؛

3. بررسي راهكارهاي حضور مؤثر بسيج و بسيجيان در حماسه اقتصادي؛

4. بررسي آسيبهاي احتمالي در حضور بسيجيان براي تحقق حماسه سياسي و اقتصادي و ارائه راهكارهاي لازم؛

5. بررسي موانع حضور مؤثر بسيج و بسيجيان در تحقق اهداف موضوع سال و ارائه راهكار؛

6. بررسي آثار و دستاوردهاي حضور بسيج در عرصههاي مختلف انقلاب اسلامي و تحليل آن جهت استمرار اين حضور در خلق حماسه سياسي و اقتصادي:

1-6. شتاب بيشتر فعاليتها؛

2-6. هزينههاي كمتر؛

3-6. شور و اشتياق بالاتر؛

4-6. امنيت بيشتر؛

5-6. وحدت فرماندهي و نظاممند بودن؛

ص: 125

6-6. مديريت بهتر و دقيقتر فعاليتها؛

7-6. كنترل و نظارت و پاسخگويي بيشتر؛

8-6. فضاي معنوي و ديني؛

9-6. دقت بيشتر؛

10-6. عدالت بيشتر.

ص: 126

9 دي؛ روز بصيرت و ميثاق امت با ولايت

9 دي؛ روز بصيرت و ميثاق امت با ولايت

حوادث سال 1388 و اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوري در اين سال، موجب شد تا حماسهاي ديگر از سوي مردم قدرشناس و انقلابي پديد آيد. نهم دي ماه اين سال مردم در دفاع از حريم ولايت و آرمانهاي نظام همچون امواج خروشان به هم پيوستند و بار ديگر با بصيرت و آگاهي مثالزدني خويش، راه را بر امواج فتنه بستند. اين روز در تاريخ انقلاب اسلامي به نام روز بصيرت و ميثاق امت با ولايت نام گرفت.

يكي از رسالتهاي برنامهسازان در رسانه ملي ميتواند توجه به مباني، ويژگيها و عوامل ايجاد اين حماسه و استفاده از اين عناوين براي ايجاد انگيزه در مخاطبان جهت خلق حماسههاي سياسي و اقتصادي باشد. محورهاي موضوعي زير ميتواند در اين مسير به برنامهسازان كمك كند:

1. بررسي اهميت، عوامل و ويژگيهاي حماسه 9 دي و تبيين و تحليل آنها براي دستيابي به حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

1-1. بررسي نقش عامل آگاهي و بصيرت در خلق حماسه نهم دي و اهميت آن در خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

ص: 127

2-1. بررسي نقش عامل اتحاد و همبستگي مردم در خلق حماسه نهم دي و اهميت آن در تحقق شعار سال؛

3-1. بررسي نقش عامل انگيزه معنوي و الهي در تحقق حماسه نهم دي و اهميت آن در خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

4-1. بررسي نقش نخبگان و خواص در ايجاد حماسهي نهم دي و اهميت آن در تحقق شعار سال؛

5-1. بررسي عنصر ولايتپذيري مردم در ايجاد حماسه نهم دي و نقش اين عامل در تحقق حماسه سياسي و اقتصادي؛

6-1. بررسي نقش عنصر حقيقتخواهي و حقطلبي در جراين حماسه نهم دي و نقش اين عامل در خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

7-1. بررسي نقش عنصر همبستگي و وحدت در خلق حماسه نهم دي و تحليل اين عامل براي آفرينش حماسه در حوزه سياسي و اقتصادي؛

8-1. بررسي نقش عنصر شناخت دشمن در ماجراي نهم دي و تحليل و تبيين اين عامل براي خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

9-1. بررسي نقش عنصر باور و اعتقاد به مباني ديني و اسلامي در خلق حماسه نهم دي و تحليل تأثير اين عامل در خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

20-1. بررسي نقش عامل درايت و تدبير در ناكام گذاشتن دشمن و خلق حماسه نهم دي ماه و تحليل تأثير اين عامل در حماسههاي مشابه؛

2. بررسي نقش افراد و نهادهاي مختلف در خلق حماسه نهم دي و تبيين و تحليل اين نقش در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي:

ص: 128

1-2. بررسي نقش رهبري نظام در ايجاد حماسه نهم دي و تبيين اهميت نقش و جايگاه آن در خلق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

2-2. تبيين نقش نهادهاي حاكميتي در ايجاد حماسه نهم دي و بررسي اهميت نقش و جايگاه آنها در خلق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ؛

3-2. تحليل نقش مردم در ايجاد حماسه نهم دي و تبيين اهميت اين نقش و جايگاه در خلق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

4-2. بررسي نقش نهادهاي مذهبي و روحانيت در ايجاد حماسه نهم دي و تبيين اهميت نقش و جايگاه آن در خلق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

5-2. تبيين نقش نهادهاي اجتماعي در ايجاد حماسه نهم دي و بررسي اهميت اين نقش و جايگاه در خلق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

6-2. تفسير نقش احزاب و گروههاي سياسي در ايجاد حماسه نهم دي ماه و تبيين اهميت نقش و جايگاه آن در خلق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛

7-2. بررسي نقش نهادهاي فرهنگي در ايجاد حماسه نهم دي و تبيين اهميت نقش و جايگاه آن در خلق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي.

3. بررسي آثار، نتايج و دستاوردهاي حماسه نهم دي در فرايند رو به رشد انقلاب و تحليل دستيابي به اين آثار و نتايج در صورت خلق حماسه سياسي و اقتصادي:

1-3. پيوند بيشتر مردم با نظام سياسي؛

2-3. ايجاد همگرايي و همبستگي بين مردم؛

3-3. ناكامي دشمنان داخلي و خارجي در آسيب زدن به نظام؛

4-3. ايجاد باور و اعتقاد به نيروي عظيم مردمي و توانايي آن؛

ص: 129

5-3. نشان دادن قدرت بسيج مردمي نظام سياسي به دشمنان؛

6-3. ايمان بيشتر به تحقق وعدههاي الهي در حمايت از حق؛

7-3. ارتقاء جايگاه و نقش رهبري نظام در مقابله با توطئهها؛

8-3. ايجاد اراده مستحكمتر در دفاع از نظام سياسي در بين مردم و مسئولان؛

9-3. ايجاد اميد در قلب ملتها و دولتهاي هوادار جمهوري اسلامي؛

10-3. ايجاد ترديد و تشتت در صفوف دشمنان داخلي نظام اسلامي؛

11-3. برداشتن پردهي تزوير از چهرهي منافقان؛

12-3. افزايش سطح امنيت ملي؛

13-3. افزايش اقتدار ملي نظام سياسي؛

14-3. تقويت بنيانهاي مشروعيت و مقبوليت نظام.

4. بررسي اهميت، جايگاه و عناصر ماندگاري حماسه نهم دي از ديدگاه رهبري انقلاب و تأكيد بر اين عناصر جهت تحقق شعار سال؛

5. بررسي نقش شبكههاي اجتماعي در جنگ نرم امنيتي و سياسي در مسائل قبل از حماسه نهم دي و پيشگيري در فرايند تحقق حماسه سياسي.

ص: 130

12 تا 22 بهمن؛ دهه فجر انقلاب اسلامي

12 تا 22 بهمن؛ دهه فجر انقلاب اسلامي

دهه فجر انقلاب اسلامي يكي از فرصتهاي بيبديل رسانههاي كشور است تا بتوانند ضمن بازخواني عوامل، ويژگيها و شاخصهاي انقلاب اسلامي در محيط تحقق خود بار ديگر به آسيبشناسي و ارائه راهكارهاي مناسب براي پويايي، بالندگي و توسعه آن بپردازند.

امسال كه از سوي رهبر معظم انقلاب به نام سال حماسه سياسي، حماسه اقتصادي نامگذاري شده است، دهه فجر ميتواند فرصت مغتنمي باشد تا از زاويه اين موضوع به مباحث مربوط به انقلاب اسلامي و ارزشها و اهداف آن پرداخته شود. برنامهسازان رسانه ملي براي رسيدن به اين هدف ميتوانند موضوعات زير را مورد توجه قرار دهند.

1. بررسي ويژگيها و عوامل به وجودآورنده انقلاب اسلامي و تحليل ضرورت وجود اين عوامل براي استمرار و بالندگي آن در سال حماسه سياسي، حماسه اقتصادي:

1-1. بررسي عامل حضور يكپارچه و مستمر مردم در پيروزي انقلاب و تبيين ضرورت اين عامل در استمرار و پويايي آن در سال حماسه سياسي و اقتصادي؛

ص: 131

2-1. بررسي عامل وحدت و همدلي مردم در پيروزي انقلاب اسلامي و مراحل استقرار و تثبيت آن و ضرورت حفظ آن براي ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي؛

3-1. بررسي عامل تفاهم و درك متقابل نخبگان و توده مردم و همراهي آنان در پيروزي، استقرار و تثبيت نظام سياسي كشور و تبيين حفظ و تقويت اين تفاهم براي گذر از شرايط امروز؛

4-1. بررسي عامل شور انقلابي و عملكرد فعال مردم و انقلابيون در فرايند پيروزي استقرار و استمرار نظام سياسي و اهميت و نقش اين عامل در خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

5-1. بررسي عنصر صبر و تحمل در فرايند پيروزي، استقرار، تثبيت و استمرار نظام اسلامي و اهميت آن براي خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

6-1. بررسي اهميت حضور موثر اقوام و مذاهب در فرايند پيروزي، استقرار و تثبيت نظام سياسي و تحليل اهميت آن در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي؛

7-1. بررسي اهميت عنصر غيرت و احساس تعلق ملي در فرايند پيروزي، استقرار و تثبيت نظام سياسي و تحليل ضرورت آن در شرايط خلق حماسه سياسي و حماسهي اقتصادي؛

8-1. بررسي اهميت عنصر ايمان و باور و اعتقاد قلبي به دين و معنويت در مراحل پيروزي و تثبيت نظام اسلامي و اهميت وجود اين عامل براي خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

9-1. بررسي اهميت و جايگاه عنصر حمايت از رهبري در پيروزي انقلاب و تبيين اهميت آن در فرايند تحقق شعار سال؛

ص: 132

10-1. بررسي اهميت و جايگاه عنصر عزت و شرف ملي در جريان مبارزات و پيروزي انقلاب و تحليل ضرورت اين عامل براي خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

11-1. بررسي اهميت و جايگاه عامل بصيرت و آگاهي مردم در جريان مبارزات و پيروزي انقلاب و اهميت اين عامل براي تحقق شعار سال؛

12-1. بررسي نقش، جايگاه و اهميت ايثار و فداكاري در جريان مبارزات و پيروزي انقلاب و تبيين ضرورت آن در شرايط امروزي كشور؛

13-1. بررسي نقش، جايگاه و اهميت هدفمندي در مبارزه و پافشاري براي رسيدن به اهداف در جريان پيروزي انقلاب و اهميت آن در شرايط حماسه سياسي و اقتصادي؛

14-1. بررسي نقش و اهميت عنصر سازشناپذيري در برابر باطل و تدثير آن در پيروزي و استقرار نظام اسلامي و اهميت آن در حماسه سياسي، حماسه اقتصادي؛

15-1. تكيه بر عنصر شهامت و بيباكي در پيروزي انقلاب و تأثير آن تحقق حماسه سياسي و اقتصادي؛

16-1. عامل ارتباط شفاهي و مستمر روحانيت و مردم و نقش آن در مبارزات، پيروزي، استقرار و تثبيت نظام سياسي و بررسي اهميت آن در تحقق شعار سال؛

17-1. عنصر اهميت دادن به جوانان و اعتماد كردن به نيرو و تواناييهاي ذهني و رفتاري آنان براي پيشبرد اهداف مبارزه در پيروزي انقلاب و اهميت آن در تحقق حماسه سياسي و اقتصادي؛

ص: 133

2. بررسي نقش افراد و نهادهاي مختلف در مبارزات و پيروزيهاي نظام بر عليه نظام ستمشاهي و اهميت اين نقش در تحقق اهداف حماسه سياسي و اقتصادي:

1-2. مقايسه نقش رهبري؛

2-2. مقايسه نقش روحانيت و نهادهاي ديني و مرجعيت در پيروزي انقلاب و اهميت اين نقش در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي؛

3-2. مقايسه نقش نهادهاي آموزشي و دانشگاهي و اهميت اين نقش در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي ؛

4-2. مقايسه نقش نهادهاي اجتماعي و اهميت اين نقش در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي ؛

5-2. مقايسه نقش نهادهاي فرهنگي و اهميت اين نقش در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي ؛

6-2. مقايسه نقش نهادهاي اقتصادي و اهميت اين نقش در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي ؛

7-2. مقايسه نقش تودهي مردم و اهميت اين نقش در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي ؛

8-2. مقايسه نقش نخبگان و خواص و اهميت اين نقش در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي ؛

9-2. مقايسه نقش احزاب و گروههاي سياسي و اهميت اين نقش در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي؛

10-2. مقايسه نقش نهادهاي تبليغي و رسانهاي و اهميت اين نقش در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي.

ص: 134

3. بررسي آثار، دستاوردها و نتايج پيروزي انقلاب و تحليل اين نتايج در صورت تحقق حماسه سياسي و اقتصادي:

1-3. رهايي از قيد ستم داخلي و خارجي؛

2-3. استقرار نظام اسلامي و پويايي آن؛

3-3. رشد معنوي جامعه؛

4-3. رشد سياسي مردم و جامعه؛

5-3. رشد فرهنگي مردم و جامعه؛

6-3. رشد و پيشرفت اقتصادي؛

7-3. جلوگيري از چپاول سرمايههاي مادي كشور؛

8-3. مبارزه با فساد و رانت اقتصادي؛

9-3. مبارزه با فساد و رانت سياسي؛

10-3. مبارزه با استحاله فرهنگي؛

11-3. مبارزه با ناهنجاريهاي اجتماعي؛

12-3. رشد اخلاق و فضائل اخلاقي؛

13-3. افزايش اميد به آينده؛

14-3. افزايش عزت و اقتدار ملي؛

15-3. افزايش امنيت ملي؛

16-3. تأثيرگذاري بيشتر بر معادلات جهاني؛

17-3. الگوسازي براي ساير كشورها؛

18-3. نشان دادن ضعف حكومتهاي ديكتاتور؛

19-3. رشد علمي در كشور؛

20-3. استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشور؛

ص: 135

21-3. بازگرداندن حق حاكميت مردم به خود ايشان؛

22-3. تأثير رأي و نظر مردم در همه فعاليتهاي كشور؛

23-3. استقرار نظام شايستهسالاري؛

24-3. ارتقاي جايگاه زنان؛

25-3. ارتقاي جايگاه جوانان؛

26-3. ارتقاي جايگاه خانواده؛

27-3. رشد خلاقيت و نوآوري در كشور؛

29-3. ايجاد خودكفايي و خوداتكايي سياسي و اقتصادي؛

30-3. تلاش براي استقرار عدالت اجتماعي؛

31-3. تلاش براي استقرار عدالت اقتصادي؛

32-3. تلاش براي استقرار عدالت سياسي؛

33-3. افزايش روحيه خودباوري، اعتماد به نفس ملي و عزت نفس اجتماعي؛

35-3. توسعه فرهنگ ايثار و شهادت؛

36-3. ارتقاي هويت ملي ايرانيان در جهان؛

37-3. رشد و توسعه انساني.

4. بررسي سخنان و گفتههاي بزرگان انقلاب اسلامي درباره عوامل، ويژگيها و دستاوردهاي انقلاب و اهميت استمرار آنها با خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

5. بررسي سخنان انديشمندان جهان درباره عوامل، ويژگيها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي و اهميت استمرار آنها با خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

ص: 136

6. بررسي تأثيرات بين المللي انقلاب و ضرورت حفظ آنها با حماسه سياسي و اقتصادي؛

1-6. ارتقاي جايگاه و شأن ملت ايران در جهان؛

2-6. افزايش ميزان تاثير نظام سياسي كشور در معادلات منطقهاي و جهاني؛

3-6. كوتاه شدن دست استعمارگران از منابع اقتصادي كشور؛

4-6. رهايي از سلطه استعمار و ايجاد استقلال سياسي و اقتصادي؛

5-6. به دست آوردن جايگاه الگويي در بين دولتها و ملتهاي مبارز و مستقل؛

6-6. مطرح شدن روح و منطق انقلاب اسلامي در جهان.

ص: 137

29 اسفند؛ روز ملي شدن صنعت نفت ايران

29 اسفند؛ روز ملي شدن صنعت نفت ايران

در 29 اسفند سال 1329 با تلاشهاي چند ساله و مقاومت مردان بلند آوزه سياست ايران مرحوم دكتر مصدق و حضرت آيت الله كاشاني، پس از سالها دست كمپاني هاي استعمارگر خارجي از صنعت نفت ايران كوتاه و اين منبع عظيم و راهبردي ملي اعلام شد. اهميت و ماندگاري اين تلاش مجاهدانه از آن روست كه هم در حوزه سياسي و هم در حوزه اقتصادي گذشته از آن كه اعتماد و خودباوري ايرانيان را به آنها بازگرداند، دست اجانب را از چپاول سرمايه هاي راهبردي كشور كوتاه كرد.

جستجو در عوامل و ويژگيهاي اين حماسه ملي و همچنين دستاوردهاي بزرگ و سياسي و اقتصادي آن ميتواند مدل و مصداقي از يكي حماسه ملي را براي مردم و مسئولان تبيين و ترسيم كند. موضوعات زير ميتواند برنامهسازان رسانه ملي را در اين راه ياري دهد.

1. بررسي اهميت، ويژگيها و عوامل به وجود آورنده نحضت ملي شدن صنعت نفت ايران و تحليل اين عوامل در بررسي موضوع سال:

1-1. بررسي نقش عامل همدلي و همبستگي رهبران فكري جامعه در ايجاد و پيروزي نهضت ملي شدن صنعت نفت و بررسي اين عامل در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي؛

ص: 138

2-1. بررسي نقش عنصر صبر و پايداري در موفقيت نهضت ملي شدن صنعت نفت و نقش مهم اين عامل در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي؛

3-1. بررسي عامل همراهي مردم در ايجاد و پيروزي نهضت ملي شدن صنعت نفت و بررسي اهميت و جايگاه اين عامل در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و اقتصادي؛

4-1. بررسي عامل مقاومت و سازشناپذيري رهبران فكري جامعه در ايجاد و پيروزي نهضت ملي شدن صنعت نفت و بررسي اهميت اين عامل در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و اقتصادي؛

5-1. بررسي عامل بصيرت و آگاهي نخبگان و خواص جامعه در ايجاد و پيروزي نهضت ملي شدن صنعت نفت و بررسي اهميت اين عامل در ايجاد و نتيجه بخشي حماسه سياسي و اقتصادي؛

6-1. بررسي نقش عنصر غيرت و تعلق خاطر ملي در ايجاد و پيروزي نهضت ملي شدن صنعت نفت و بررسي اهميت اين عامل در بين رهبران براي ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و اقتصادي؛

7-1. بررسي نقش عنصر بيباكي در برابر تهديدات دشمنان در ايجاد و موفقيت نهضت ملي شدن صنعت نفت و بررسي اهميت و جايگاه اين عامل در شرايط امروزي براي موفقيت در حماسه سياسي و اقتصادي؛

8-1. بررسي نقش اعتماد به نفس و شجاعت رهبران مبارزه در پيگيري مطالبات و خواستههاي مردم در ايجاد و پيروزي نهضت ملي شدن صنعت نفت و بررسي اين عنصر در شكل گيري حماسه سياسي و اقتصادي؛

ص: 139

9-1. بررسي نقش عنصر معنويت و ايمان رهبران نهضت ملي كردن صنعت نفت در ايجاد و پيروزي اين نهضت و بررسي اين عامل در ايجاد و موفقيت حماسه سياسي و اقتصادي؛

10-1. بررسي نقش حركت فعالانه و دوري جستن از انفعال در شكلگيري و پيروزي نهضت ملي شدن صنعت نفت و بررسي اهميت آن در ايجاد حماسه سياسي و اقتصادي؛

11-1. بررسي نقش عنصر دورانديشي و آيندهنگري در حوزه اقتصاد و سياست براي شكل گيري نهضت ملي شدن صنعت نفت و بررسي اهميت اين عنصر در رابطه با تحقق حماسه سياسي و اقتصادي

2. بررسي نقش و جايگاه افراد و نهادهاي مختلف در شكلگيري حماسه ملي شدن صنعت نفت و تبيين اين نقش در شرايط كنوني و در رابطه با تحقق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي.

1-2. نقش رهبران نهضت ملي شدن صنعت نفت در اين نهضت و بررسي اين نقش در ارتباط با خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

2-2. نقش نهادهاي حاكميتي در نهضت ملي شدن صنعت نفت در اين نهضت و بررسي اين نقش در ارتباط با خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

3-2. نقش مردم در نهضت ملي شدن صنعت نفت در اين نهضت و بررسي اين نقش در ارتباط با خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

4-2. نقش نهادهاي مذهبي و روحانيت در نهضت ملي شدن صنعت نفت در اين نهضت و بررسي اين نقش در ارتباط با خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

ص: 140

5-2. نقش نهادهاي اجتماعي در نهضت ملي شدن صنعت نفت در اين نهضت و بررسي اين نقش در ارتباط با خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

6-2. نقش احزاب و گروههاي سياسي در نهضت ملي شدن صنعت نفت در اين نهضت و بررسي اين نقش در ارتباط با خلق حماسه سياسي و اقتصادي؛

7-2. نقش نهادهاي فرهنگي در نهضت ملي شدن صنعت نفت در اين نهضت و بررسي اين نقش در ارتباط با خلق حماسه سياسي و اقتصادي.

3. بررسي نتايج، دستاوردها و تاثيرات نهضت ملي شدن صنعت نفت در حوزههاي سياسي و اقتصادي و بررسي اين نتايج در صورت موفقيت در حماسه سياسي و اقتصادي در شرايط فعلي:

1-3. سرافرازي و افتخار ملي ايرانيان در سطح جهان؛

2-3. ايجاد و تقويت اعتماد به نفس ملي؛

3-3. ارتقاي شايستگي و عظمت ملي ايرانيان در جهان؛

4-3. شناخت قدرت سياسي رهبران نهضت و مردم؛

5-3. افزايش ميزان تاثير سياسي در مجامع بين المللي و مذاكرات و مراودات ديپلماتيك؛

6-3. افزايش ضريب نفوذ سياسي بر كشورهاي ديگر به ويژه كشورهاي اسلامي و منطقه؛

7-3. افزايش قدرت بازدارندگي در مقابل مطالبات سياسي كشورهاي استعمارگر؛

8-3. به دست دادن يك الگوي مبارزه سياسي ضد استعماري در جهان ؛

ص: 141

9-3. ايجاد اعتماد به نفس و قدرت مقاومت در ساير ملتها و دولت هاي حقطلب؛

10-3. محبوبيت رهبران نهضت نزد مردم داخل و خارج از كشور؛

11-3. افزايش اقتدار و امنيت سياسي كشور؛

12-3. افزايش اعتبار اقتصادي در بازارهاي پولي و سرمايه اي جهان؛

13-3. حفظ سرمايههاي اقتصادي كشور؛

14-3. ايجاد روحيه اميد به آينده در بين مردم؛

15-3. ارتقاي هويت ملي ايرانيان در جهان.

ص: 142

ص: 143

كتاب نامه

كتاب نامه

بلانچارد، كنت و پاول هرسي، مديريت رفتار سازماني، ترجمه علي علاقه بند، تهران، انتشارات اميركبير، 1382.

پايگاه اطلاع رساني دفتر حضرت آيت الله خامنه اي، بازيافت 02/02/1392

خميني، روح الله، صحيفه نور، تهران، دفتر تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1379.

دادگران، محمد، مباني ارتباطات جمعي، تهران، انتشارات فيروزه، 1385.

دادگران، محمد، مباني ارتباطات جمعي، تهران، انتشارات فيروزه، 1385.

دهشيري، محمد رضا، رسانه و فرهنگ سازي، فصلنامه تحقيقات فرهنگي، دوره دوم، شماره 8، 1388.

دهشيري، محمدرضا، بررسي سازوكارهاي نهادينه سازي همكاري هاي رسانه اي، مجموعه مقالات پنجمين سمينار رسانه اي ايران و آلمان، تهران، مركز انتشارات وزارت امور خارجه، 1384.

رستمي، علي، ارتباطات اقناعي ، تهران، مركز تحقيقات مطالعات و سنجش برنامه اي صدا و سيما، 1367.

ص: 144

رضاييان، علي، مباني سازمان و مديريت، تهران، انتشارات سمت، چاپ چهارم، 1381.

سبيلان اردستاني، حسن، رسانه و مديريت بحران (1)، مجموعه مقالات، تهران، مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت، 1388.

محسنيان راد، مهدي، ارتباط شناسي:ارتباطات انساني(ميان فردي، گروهي و جمعي) تهران، سروش، 1368.

معتمدنژاد، كاظم، وسايل ارتباط جمعي، چاپ اول، تهران، دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي، 1353

مك كوئيل، دنيس، درآمدي بر نظريه هاي ارتباطي جمعي، ترجمه پرويز اجلالي، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها، 1385.

ويندال سون، سيگنايزر بنو و السون، جيمز، كاربرد نظريه هاي ارتباطات، ترجمه علي رضا دهقان، تهران، انتشارات رسانه، 1376.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109