رهيافت (4) : ايده هايي براي طرح موضوع سال (توليد ملي، كار و سرمايه ايراني) در مناسبت هاي مذهبي و ملي

مشخصات كتاب

سرشناسه : صادقي، عادل، 1348 -

عنوان و نام پديدآور : رهيافت: ايده هايي براي طرح موضوع سال (توليد ملي، كار و سرمايه ايراني) در مناسبت هاي مذهبي و ملي/ عادل صادقي، مجيد خبازي.

مشخصات نشر : قم: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مركز پژوهشهاي اسلامي، 1391.

مشخصات ظاهري : 339 ص.؛ 5/14×5/21 س م.

شابك : 50000 ريال: 978-964-514-244-3

وضعيت فهرست نويسي : فيپا

موضوع : ايران -- سياست اقتصادي -- 1391

موضوع : خودكفايي

موضوع : خودكفايي -- جنبه هاي مذهبي -- اسلام

موضوع : سياست كار-- ايران

شناسه افزوده : خبازي، مجيد، 1351 -

شناسه افزوده : صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران. مركز پژوهشهاي اسلامي

رده بندي كنگره : HC475/ع2ر9 1391

رده بندي ديويي : 330/955

شماره كتابشناسي ملي : 2825594

ص: 1

اشاره

ص: 2

ص: 3

ص: 4

ص: 5

ص: 6

ص: 7

ص: 8

ص: 9

ص: 10

ص: 11

ديب_اچه

ديب_اچه

در عصر كنوني، علاوه بر كاركردهايي كه براي رسانه ها مي شناسيم، بسته به متغيرهاي مختلف زماني و مكاني و همچنين بستر و فضاي شكل گيري و فعاليت آنها، رسالت ها و مأموريت هاي مختلفي براي آنها تعريف شده است.

در ايران پس از انقلاب و استقرار حكومت اسلامي و اهميت يافتن رويكردهاي اسلامي و ديني در محتوا و قالب فعاليت هاي رسانه اي، شعارها، نمادها، رويكردها، اصول و مباني و آموزه هاي ديني و اسلامي در رسانه ملي به صورت اجتناب ناپذيري حاكميت يافت. بر اين اساس، علاوه بر مناسبت هاي ملي، مناسبت هاي اسلامي نيز به دليل ماهيت انقلاب و رسانه هاي آن اولويت و اهميت پيدا كرد و مديريت پيام و محتوا در رسانه ها به ويژه راديو و تلويزيون از پيچيدگي هايي برخوردار شد كه قبل از آن وجود نداشت و مبتني بر اين تغيير، حجم قابل توجهي از برنامه هاي رسانه صوتي و تصويري نظام اسلامي در خدمت تبيين، تبليغ و ترويج آموزه ها و گزاره هاي ديني و ملي ما قرار گرفت كه در مناسبت هاي مختلف مي توانست در برنامه سازي استفاده شود.

ص: 12

با اين بيان، مناسبت هاي اسلامي و ملي در تقويم فعاليت رسانه ملي، جايگاهي اولويت دار و كليدي پيدا كرد. در اين شرايط، تدوين و تنظيم محتواي برنامه هاي مناسبتي، يكي از دغدغه هاي برنامه سازان اين حوزه شد كه تا كنون با فراز و فرودهايي همراه بوده است كه رسالت اين نوشته، پرداختن به آن نيست.

در سال هاي اخير رسانه ملي با متغير ديگري نيز روبه رو شد كه به صورت قطعي و گسترده بر همه فعاليت هاي آن تأثير زيادي داشت و آن «شعار سال» يا رويكرد سالانه كشور به يك موضوع اولويت دار و حساس بود كه عالي ترين مقام كشور يعني مقام رهبري تعريف و تبيين مي كرد.

بي شك با توجه به شرايطي كه مناسبت هاي ملي و مذهبي، بر كار و فعاليت رسانه ملي تحميل مي كرد و گستردگي آن در همه روزها و هفته هاي سال و از طرفي اولويت و اهميت داشتن پرداختن به موضوع اولويت دار سال، برنامه سازان را در تنگنايي محدود با عنوان انتخاب موضوع برنامه ها روبه رو مي كرد كه بتوانند همه خواسته هاي برنامه ريزان و تصميم گيران سازمان صدا و سيما را برآورده سازند.

در اين شرايط جديد كه حاصل تلاقي «مناسبت هاي اسلامي» و «شعار و موضوع سال» بود، مديران و برنامه ريزان سازمان هرساله مي كوشيدند تا با تعريف اهداف، سياست ها، اصول، ارائه راهبردها و راه كارهايي، برنامه سازان را هدايت كنند تا آنها بتوانند با تلاشي بيشتر به تحقق شعار سال كمك كنند.

امسال بر اساس خلأ و نيازي كه در حوزه برنامه سازي مشاهده مي شد، براي كمك به برنامه سازان در اين شرايط، پا را از تبيين اصول، سياست ها، راهبردها و راه كارها فراتر نهاديم و قدري جزيي تر و كاربردي تر به موضوع نگريستيم و با نزديك تر شدن به حوزه نياز برنامه سازان و با ايجاد پيوند بين «موضوع هر مناسبت»

ص: 13

و «شعار سال» گذشته از بيان برخي از اصول و سياست ها در آن مناسبت خاص، محورهايي را پيشنهاد مي كنيم كه برنامه سازان علاقه مند بتوانند در مناسبت هاي ملي و مذهبي به تبيين، تشريح و تحليل موضوع سال نيز بپردازند.

ملاك در انتخاب مناسبت هاي سال، عملكرد سازمان صدا و سيما و البته اولويت آن مناسبت و همچنين دوري و نزديكي آن به موضوع سال بوده است كه اميدواريم در اين انتخاب ره به خطا نبرده باشيم. شايد بي نياز از توضيح باشد، اما تنوع مناسبت هاي موجود در تقويم رسمي كشور و گستردگي حيطه هاي مربوط به آن از نظر فرهنگي، اقتصادي، سياسي، اجتماعي، علمي، معرفتي و... و از طرفي گستردگي دامن_ه موضوع سال در حوزه توليد ملي، سرمايه و كار، اين فرصت را براي كامل بودن يك كار فردي، آن هم در سطح محوريابي و موضوع يابي فراهم نمي كند و ممكن است با كاستي هايي روبه رو باشد كه البته مجال اندك نگارش و تحقيق آن براي استفاده در رسانه ملي را نيز بايد به آن افزود.

در پايان از زحمات پژوهشگر ارجمند جناب آقاي مجيد خبازي( در پديدآوري اين اثر سپاسگزاري مي نماييم و اميدواريم نو و اولين بودن اين اثر در اين قالب و محتوا بتواند رضايت بهره برداران آن را سبب شود و شروع مسيري باشد كه در سال هاي آينده به ياري قلم و قدم ديگران به كمال مطلوب خود برسد.

اداره كل پژوهش

مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما

1كارشناس ارشد مديريت رسانه و مدير اطلاعات و طرح و برنامه مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما (M_khabaze@yahoo.com).

ص: 14

ص: 15

فصل اول: اصول و سياست هاي كلي

اشاره

فصل اول: اصول و سياست هاي كلي

ص: 16

ص: 17

براي طرح موضوع سال يعني «حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني» در هر يك از مناسبت هاي سال، اصول و سياست هايي ذكر شده است كه بيانگر چارچوب حركت برنامه ساز و رعايت قواعدي است كه در استفاده از هر يك از محورهاي موضوعي پيشنهادي بايد به آن متعهد باشد تا شرط نفوذ و تأثير حداكثري و همچنين رعايت ديگر قواعد و اصول رسانه در حوزه محتوا در كار رسانه ملي فراهم شود.

پيش از پرداختن به مناسبت ها و محورهاي موضوعي پيشنهادي در هر يك از آنها بايد سياست هايي را در نظر داشت كه مي تواند به اهداف رسانه ملي در تحقق شعار سال كمك كند:

1. تناسب محتوا و مخاطب

1. تناسب محتوا و مخاطب

توجه به رسالت، مأموريت و مخاطبان هر شبكه و انتخاب هر يك از محورهاي موضوعي مناسب با آن و همچنين رعايت سطح مخاطبان در نوع ارائه و سطح بيان يا تحليل مسئله از وظايف تهيه كننده، كارگردان و سردبير است. رويكردهاي تبييني، تبليغي يا تحليلي، هر يك به تناسب مخاطب هر شبكه و برنامه بايد انتخاب شود. چنان كه سطح هر يك از اين سه رويكرد و

ص: 18

رفتن به عمق مسئله نيز بايد متناسب با سن، سطح تحصيلي، دانش و معلومات مخاطب همان شبكه و برنامه باشد تا استفاده از آن حداكثري شود.

2. رويكرد تكليف مدارانه ديني

به واسطه پيوند و ارتباط مردم و جامعه ايراني با دين، استفاده از ظرفيت دين براي ايجاد تغيير در باورها، نگرش ها و رفتار مردم در موضوع حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني بسيار مهم است. بنابراين، برنامه سازان بايد بكوشند: الف) با بررسي آموزه هاي ديني، گزاره ها و رفتارهاي مرتبط بزرگان دين را بيابند و آن را با ادبياتي امروزي در راستاي تبيين، تحليل و تبليغ شعار سال ارائه كنند. بدين منظور از هر گونه بيان غير منطقي كه سبب تعارض بين آموزه هاي دين و يافته هاي علمي در حوزه اقتصاد و به ويژه شعار سال است، بايد پرهيز كرد. ب) ايجاد باور و نگرش تكليف مدارانه مخاطب و توجه به موضوع و عمل به آن از نگاه تكليف انگارانه ديني خواهد توانست در افراد انگيزه هاي دروني و قوي ايجاد كند. اين ظرفيت، بستر خوبي را براي رسانه ملي براي تغيير و تأثير فراهم مي آورد.

3. ورود عالمانه، تخصصي و روشمند

نظر به آنكه موضوع سال در حوزه تخصصي انتخاب شده است، روشن است كه از هرگونه ورود و خروج غير تخصصي و غير عالمانه در موضوعات و مباحث بايد پرهيز كرد. روي آوردن به شعارگرايي در اين حوزه، مسئله اي را حل نخواهد كرد، چنان كه اكتفا كردن به مباحث معمولي و متعارف و سطحي دردي از جامعه در تحقق اهداف شعار سال درمان نخواهد ساخت. پديده هاي اقتصادي نه با دستور سازگاري دارند و نه با شعار و ذهنيات

ص: 19

آرمان گرايانه. پديده ها و متغيرهاي اقتصادي بر محمل علت و معلول، آن هم در شرايط پيچيده چندعاملي حركت مي كنند كه نگاه و تحليل ساده آنها نمي تواند به ريشه يابي و حل مشكل بيانجامد. بنابراين، سفارش و تأكيد آن است كه حتماً از كارشناسان و مشاوران ورزيده در موضوع استفاده شود و در مراحل اوليه نگارش و تدوين برنامه به تحقيقات و پژوهش هاي لازم توجه گردد تا علاوه بر آنكه نتيجه كار مورد توجه نخبگان و صاحب نظران اقتصادي است، به درمان مشكلات اقتصادي امروز جامعه در حوزه هاي اعلام شده كمك كند.

4. فرآيندي ديدن هر مسئله

اينكه رسيدن به اهداف و آرمان هاي نهفته در شعار سال در بازه زماني سالانه ناممكن است، بر كسي پوشيده نيست و به همين دليل، بايد رسيدن به اهداف و نتايج مورد نظر را در فرآيندي طولاني و كلان در نظر گرفت كه آغاز آن از سال 1391 است و براي رسيدن به كمال، نيازمند پيمودن مراحل مختلفي است كه هركدام اقتضائات و الزامات خاص خود را دارد. البته نبايد از نظر دور داشت كه بايد نتايج توجه به موضوع سال در پايان سال 1391 كاملاً ملموس باشد. به همين دليل، بسيج منابع و امكانات براي اقدامات قابل ملاحظه در اين سال ضرورت دارد.

5. پرهيز و جلوگيري از شعارگرايي و رفتار كليشه اي

آسيب بزرگي كه درباره موضوعات سالانه مي توان مشاهده كرد، حركت دستگاه ها به سمت شعارگرايي و فعاليت هايي است كه بي بهره از تأثير نهايي است و هيچ كمكي به تحقق موضوع سال نمي كند. شعار سال گرچه خود

ص: 20

يك شعار و بيانگر يك رويكرد است، اما نقش آن، انسجام بخشي و هدف مندي فعاليت هاي دستگاه ها و مردم است. تحقق اين شعار، نيازمند اقدام و فعاليت عملي است و نه فعاليت هاي كليشه اي و شعارگونه. برنامه سازان ضمن پرهيز از شعارگرايي بايد به نمايندگي از افكار عمومي و حاكميت، حركت هاي شعارگونه را خنثي و زمينه طرح و گسترش آن را از طريق رسانه ملي از بين ببرند.

6. تأكيد بر برنامه ريزي و سازماندهي

به صورت متعدد ديده مي شود كه دستگاه هاي اجرايي و حاكميتي درباره موضوع سال هيچ پيش بيني برنامه ريزي و سازمان دهي خاصي صورت نمي دهند و از طرفي هر فعاليت معمولي و متداول خود را در راستاي تحقق شعار سال معرفي و تبليغ مي كنند. تلاش براي تحقق شعار سال در همه نهادها و سازمان هاي حاكميتي و اجتماعي به برنامه ريزي و سازماندهي و فعاليت مضاعف و به صورت طبيعي، اقدامات مديريتي خاصي نياز دارد كه بدان توجه نمي شود. رسانه ملي بايد مراقب باشد كه در معرفي عملكرد سازمان ها به اين موضوع توجه داشته باشد و از طرفي با فرهنگ سازي و توجه دادن به اين نكته، سازمان ها را به سوي فعاليت هدف مند با برنامه و مضاعف، تشويق كند.

7. ابعاد نظارتي

رسانه ملي گذشته از كاركردهاي متفاوت آموزشي، اطلاع رساني، آگاهي بخشي، انسجام آفريني و... كه در حوزه هاي نظري فعاليت رسانه هاي ارتباط جمعي قابل بررسي است، در اين موضوع خاص كاركردي مهم دارد و آن، نظارت و ديده باني است. اين كاركرد از دوسو براي رسانه ملي اهميت

ص: 21

دارد؛ از يك سو به نمايندگي از افكار عمومي كه همواره عملكرد سازمان ها و مراكز دولتي و خصوصي در حوزه موضوعي سال را پي گيري مي كنند و انتقاد يا پيشنهادي هايي كه براي بهينه شدن آن دارند بررسي شود و از سوي ديگر، به نمايندگي از حاكميت كه بايد مطالبه كننده آن چيزي باشند كه به عنوان سياست، خط مشي و موضوع راهبردي سال تعيين شده است. بنابراين، نقش نظارتي رسانه ملي را به ويژه در ايام پاياني سال براي ارزيابي عملكرد همه سازمان ها، نهادها و مراكز دولتي، خصوصي و مردمي نبايد فراموش كرد.

8. تأكيد بر تهديدها و فرصت ها

ايجاد انگيزه در مخاطبان براي تعهد به موضوع سال يكي از اولويت هايي است كه برنامه سازان بايد بدان توجه نشان دهند. ترسيم تهديدهايي كه درباره كشور وجود دارد يا بر اثر بي توجهي به موضوع اقتصاد، توليد و سرمايه در كشور، مي تواند اين تهديدها بيشتر و شديدتر شود و ايجاد احساس مسئوليت ملي در قبال آنها مي تواند به انگيزه سازي در افراد كمك كند. همچنين است اگر به دستاوردها و نتايج حاصل از اهتمام به موضوع سال و تحقق آن توجه داده شود. چنانچه بتوان به صورت واقعي و با دلايل كافي، پي آمدهاي مثبت و بزرگ اهتمام به توليد ملي، كار و سرمايه ايراني را براي مخاطبان رسانه ملي ترسيم كرد، انگيزه ها براي توجه نشان دادن به آن چندبرابر خواهد شد.

9. ايجاد وفاق و دغدغه عمومي

از جمله ضرورت هايي كه در تحقق اهداف شعار سال، مؤثر و شايد مهم ترين عامل در موفقيت آن است، اهتمام عمومي نسبت به آن است. در كشورهاي

ص: 22

توسعه يافته، برنامه هاي توسعه وقتي به سرانجام خود رسيد يا به اهداف خود نزديك شد كه حاكمان توانستند توسعه و پيشرفت اقتصادي كشور را به دغدغه و مطالبه عمومي تبديل كنند. در موضوع شعار سال نيز چون كشور به دنبال جهش و گام هاي بلند اقتصادي است، بيش از هر زمان به اين وفاق، هم دلي و دغدغه عمومي احساس نياز مي شود. رسانه ملي بايد بتواند اين وفاق و همراهي عمومي را با موضوع ايجاد كند و حتي آن را به درخواست و مطالبه عام مردم بدل سازد. اگر چنين شد، نبايد در دستاوردهاي مطلوب اين شعار در پايان سال ترديد كرد.

10. افزايش دانش و آگاهي هاي عمومي در حوزه اقتصاد

در نگاه صاحب نظران، در فعاليت رسانه ها و موفقيت آنها براي تأثير و تغيير در نگرش ها و باورها، افزايش دانش و آگاهي مخاطبان نسبت به هر موضوع، اهميتي انكارناشدني دارد و همواره افزايش آگاهي و دانش را به عنوان بهترين عامل تغيير در نگرش، باور و حتي رفتار مخاطبان مي دانند. از آنجا كه موضوع سال، يك حوزه تخصصي از اقتصاد را شامل مي شود، بايد براي ايجاد انگيزه در رفتار مورد انتظار در مخاطبان، دانش و آگاهي هاي آنان را در اين حوزه تخصصي بسط و گسترش داد. ازاين رو، تبيين مباحث تخصصي مربوط به توليد و شاخص هاي توليد ملي، سرمايه گذاري و شاخص هاي مربوط به آن، كار، اشتغال و مباحث مربوط به آن و متغيرهاي مؤثر در هر يك از اين موارد و نقش آنها در اقتصاد كلان كشور ضرورت مي يابد.

ص: 23

11. افزايش اعتماد بين مردم و حاكميت

يكي از موانع تحقق اهداف شعار سال يا به صورت كلي، هر فعاليتي كه به حمايت و مشاركت مردم نياز دارد، نبود اعتماد بين مردم و حاكمان است. در حوزه هاي اقتصادي كه امسال موضوع شعار سال قرار گرفته است، مواردي مثل حمايت از توليد ملي، اصلاح الگوي مصرف در جهت خريد و استفاده از توليدات داخلي، اهتمام به ارتقاي كيفيت كالا و خدمات، اهتمام به موضوع كار و كيفيت آن، سرمايه گذاري، حفظ سرمايه هاي ملي و نظير آن از جمله مباحثي است كه نقش مردم در آنها بسيار كليدي و همراهي آن ها شرط لازم براي موفقيت است. بنابراين، براي جلب حمايت و مشاركت مردم، وجود اعتماد بين مردم و حاكميت ضرورتي اجتناب ناپذير است. ازاين رو، رسانه ملي ابتدا بايد به عواملي بپردازد كه اعتماد مردم را بيشتر جلب مي كند و به تحكيم روابط مردم و حاكميت مي انجامد و به طور قطعي، بسياري از اين عوامل در حوزه هايي غير از اقتصاد است كه رسانه ملي مي تواند به كشف و تقويت آنها كمك كند.

ص: 24

ص: 25

فصل دوم: ايده هاي پيشنهادي براي برنامه سازي

اشاره

فصل دوم: ايده هاي پيشنهادي براي برنامه سازي

ص: 26

ص: 27

در بخش دوم اين مجموعه كه با عنوان «ايده هاي پيشنهادي در برنامه سازي» تدوين شده است، سعي شده كه مهم ترين مناسبت هايي كه ظرفيت پرداختن به موضوع سال در آنها مشاهده مي شود، مورد تأمل قرار گرفته و بر اساس معيارهاي زير اصول و سياست هايي براي پرداختن به موضوع سال براي هر مناسبت و سپس محورهاي موضوعي براي برنامه سازي در هر مناسبت پيشنهاد مي شود. در تدوين اين فصل معيارهاي زير مورد توجه بوده است:

1. انتخاب مناسبت هايي كه به هر دليل براي رسانه ملي و عموم مردم مهم شمرده مي شوند؛

2. انتخاب مناسبت هايي كه ظرفيت پرداختن به موضوع سال در آنها وجود دارد؛

3. توجه به اصول و سياست هايي كه مي تواند رعايت آنها در آن مناسبت خاص به دامنه نفوذ و تأثير بيشتر موضوع كمك كند؛

4. توجه به معرفي محورها متناسب با گروه هاي برنامه ساز فعال در شبكه ها، موضوع آن مناسبت و رعايت متغيرهاي ديگر مثل مخاطبان هر شبكه؛

ص: 28

5. توجه به پيوند و رابطه هاي اصلي بين موضوع سال و مناسبت مورد نظر؛

6. اولويت دادن به گروه هايي كه مي توانند بيشترين حجم برنامه را در آن مناسبت توليد يا پخش كنند؛

7. توجه به اشراب نگاه ديني و مذهبي در پرداختن به موضوع سال در مناسبت هاي مورد نظر.

ص: 29

سوم خرداد؛ روز مقاومت، ايثار و پيروزي

اشاره

سوم خرداد؛ روز مقاومت، ايثار و پيروزي

سوم خرداد، در تاريخ انقلاب اسلامي مصادف با حماسه بزرگ فتح خرمشهر و آزادسازي اين شهر از دست مزدوران رژيم بعثي بود. حماسه فتح خرمشهر از آن جهت مهم مي نمايد كه مبدأ تحولات دفاع هشت ساله ملت ايران شد و معادلات نظامي ايران با عراق وارد مرحله اي نوين گشت. اين روز را «روز مقاومت ايثار و پيروزي» نام نهاده اند.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به استمرار مبارزه با نظام سلطه در قالب هاي نو به ويژه در حوزه اقتصاد؛

ضرورت پرداختن به موضوع مقاومت، ايستادگي و بردباري در برابر ناملايمات مبارزه نوين؛

توجه به شرايط سخت تحميل شده از سوي استكبار؛

اميد دادن به پيروزي و ظفر در مبارزه جديد؛

ضرورت توجه همگاني به شرايط مبارزه جديد و الزامات آن؛

ضرورت توجه به تنوع مخاطبان و توليد برنامه بر اساس رسالت و مأموريت شبكه و مخاطبان آن.

ص: 30

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استاني

1_1. بررسي نقش عامل اتحاد و هم بستگي عمومي در پيروزي دفاع مقدس و مقايسه آن با شرايط جديد و مبارزه در جهاد اقتصادي؛

2_1. بررسي نقش و اهميت محوري رهبري در پيروزي مردم در دفاع مقدس و مقايسه آن با شرايط جديد و مبارزه در جهاد اقتصادي؛

3_1. نقش غيرت و حميت عمومي در پيروزي در دفاع مقدس و ضرورت تأكيد بر آن در سال حمايت از توليد ملي؛

4_1. نقش سرمايه انساني در اداره جنگ (چه در بعد فرماندهي و چه در بعد رزم) و ضرورت بسيج اين سرمايه در شرايط كنوني براي حمايت از توليد ملي و سرمايه و كار ايراني؛

5_1. توجه به مشابهت هاي جنگ نظامي و جنگ اقتصادي كنوني توسط نظام سلطه (اهداف واحد و تكنيك هاي متفاوت)؛

6_1. توجه به روحيه جهادي در برطرف كردن موانع توليد در مقايسه با شرايط جنگ تحميلي؛

7_1. بررسي آثار و دستاوردهاي مقاومت و پيروزي در جنگ تحميلي و مقايسه آن با دستاوردهاي احتمالي پيروزي در جنگ اقتصادي و حمايت از كار و توليد داخلي؛

8_1. مقايسه وظايف و عملكرد نهادهاي حاكميتي در جنگ تحميلي و وظايف آنها نسبت به توليد ملي و سرمايه و كار ايراني در شرايط موجود؛

ص: 31

9_1. ارتقاي آگاهي هاي عمومي درباره تحريم هاي اعمال شده در حوزه اقتصادي و وظايف مردم نسبت به تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

10_1. بررسي نقش و جايگاه نخبگان در پيروزي مردم در نبرد نظامي و تبيين وظايف آنها در شرايط اقتصادي فعلي در رابطه با موضوع سال؛

11_1. بررسي نقش و جايگاه توكل و اميد به تحقق وعده الهي در جنگ؛ تبيين و مقايسه آن با ضرورت حضور اين عامل در رابطه با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

12_1. نهادهاي مذهبي و نقش آنها در هشت سال دفاع مقدس و وظيفه آنها درباره موضوع توليد ملي، سرمايه و كار ايراني؛

13_1. نهادهاي اجتماعي و نقش آنها در هشت سال دفاع مقدس و وظيفه آنها درباره موضوع توليد ملي، سرمايه و كار ايراني.

2. گروه هاي خانواده، كودك و نوجوان و جوان

1_2. بررسي نقش خانواده ها در ارتقاي دانش و آگاهي فرزندان در زمينه موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) و مقايسه آن با عملكرد اين نهاد مهم اجتماعي در هشت سال دفاع مقدس؛

2_2. بررسي نقش خانواده در اولويت بخشيدن به موضوع دفاع مقدس در دوران هشت ساله جنگ و بررسي اين موضوع براي اهميت دادن به توليد ملي، كار و سرمايه، براي پيشرفت و توسعه ايران اسلامي براي پيروزي در حوزه هاي اقتصادي؛

3_2. اهميت و ضرورت هدايت و حمايت خانواده ها از جوانان براي توجه تكليف محور به اقتصاد ملي، كار، سرمايه و توليد داخلي و مقايسه آن با شرايط هشت سال دفاع مقدس؛

ص: 32

4_2. غيرت و حميت جوان ايراني و نقش خانواده در ارتقاي اين روحيه در هشت سال دفاع مقدس و ضرورت هاي امروزي براي اين مسئله در موضوع اقتصاد؛

5_2. چگونگي تربيت كودكان و نوجوانان براي پاس داشت توليد ملي، كار و سرمايه ايراني و مقايسه آن با دفاع مقدس ملت ايران؛

6_2. نقش الگودهي پدران و مادران به فرزندان در توجه به مسائل ملي و كلان جامعه در هشت سال دفاع مقدس مردم ايران و ضرورت ايفاي اين نقش در شرايط امروزي در حوزه اقتصاد.

3. گروه هاي سياسي و خبر

1_3. توجه به عوامل سياسي و تهديدهاي نظامي و اقتصادي عليه ايران (مقايسه بين دفاع مقدس و شرايط كنوني)؛

2_3. بررسي نقش عوامل سياسي در پيروزي در دفاع مقدس و تأكيد بر همان عوامل در پيشرفت و توسعه اقتصادي؛

3_3. توجه به آثار سياسي تحريم هاي اقتصادي عليه ايران و مقايسه آن با دوران دفاع مقدس؛

4_3. نقش آگاهي هاي سياسي مردم در توسعه اقتصادي، توليد ملي، كار و سرمايه ملي با تأكيد بر نقش اين عامل در دفاع مقدس هشت ساله؛

5_3. بررسي رابطه مستحكم بين مردم و حاكميت در زمان جنگ به عنوان يك عامل در پيروزي و نقش اين عامل در توسعه و تداوم آن با توجه به موضوع توليد ملي، كار و سرمايه ايراني؛

6_3. بررسي دستاوردها و نتايج موفقيت در توليد ملي، سرمايه و كار ايراني در مقايسه با دستاوردهاي سياسي ناشي از دفاع مقدس؛

7_3. بررسي شاخص هاي سياسي مقاومت و پيروزي در دفاع مقدس هشت ساله و نقش اين شاخص ها در موفقيت هاي اقتصادي.

ص: 33

1 رجب؛ تولد حضرت امام محمد باقر(ع) - 7 ذي حجه؛ شهادت حضرت امام محمد باقر(ع)

اشاره

1 رجب؛ تولد حضرت امام محمد باقر(ع) - 7 ذي حجه؛ شهادت حضرت امام محمد باقر(ع)

ولادت يا شهادت ائمه از آن رو مي تواند در پرداختن به موضوع سال مهم باشد كه در سيره و سخنان ايشان، نكات مهم و راهبردي زيادي براي پرداختن به امر معيشت دنيوي بشر آمده است كه براي تبيين يا تحليل موضوع سال بايد در آنها تامل كرد. در روز ولادت يا شهادت حضرت امام محمد باقر(ع) و براي پرداختن به موضوع سال كه سال توليد ملي و كار و سرمايه ايراني است، سياست ها و محورهاي موضوعي زير پيشنهاد مي شود:

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به سخن و سيره حضرت درباره موضوعات اقتصادي؛

توجه به توسعه دانش محور در جامعه اسلامي با توجه به حوزه درس حضرت امام محمد باقر(ع)؛

توجه به اخلاق اقتصادي در مسائل و مباحث مختلف اقتصادي با تمسك به سيره حضرت؛

پرهيز از ايجاد تضاد بين اقتصاد و توسعه اقتصادي و دين داري؛

ص: 34

توجه به تبيين مباني اقتصادي اسلام از ديدگاه حضرت امام باقر(ع)؛

توجه به الگوسازي براي افراد و عنايت تكليف مدارانه آنها نسبت به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) با استفاده از سخنان و سيره حضرت امام باقر(ع)؛

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استاني

1_1. تحليل سيره حضرت امام محمد باقر(ع) در حوزه اقتصاد جمعي جامعه؛

2_1. تبيين سخنان حضرت امام محمد باقر(ع) در حوزه كار و تلاش فردي و تحليل هاي كلان از آن؛

3_1. بررسي توجه به دانش و دانايي در سيره حضرت امام باقر(ع) و تحليل آن براي موضوع سال؛

4_1. توجه به تعاون و همكاري در سيره و سخن حضرت و تحليل آن درباره موضوع توليد ملي، سرمايه و كار ايراني؛

5_1. بررسي مقوله عزت نفس فردي در سخن و سيره حضرت امام باقر(ع) و تحليل آن در ابعاد ملي در زمينه توليد ملي و سرمايه و كار ايراني؛

6_1. بررسي موضوع اميد به آينده در سيره و سخن حضرت امام محمد باقر(ع) و تحليل آن در زمينه موضوع سال.

2. گروه هاي خانواده، كودك، نوجوان و جوان

1_2. سيره اقتصادي حضرت امام محمد باقر(ع) در خانواده و برداشت هاي كلان درباره موضوع اقتصاد؛

ص: 35

2_2. تبيين سيره و سخن حضرت امام محمد باقر(ع) در حوزه اقتصاد براي كودكان و نوجوانان؛

3_2. تبيين سخنان و سيره حضرت امام محمد باقر(ع) براي جوانان در مورد بيزاري از بي كاري و اهميت تلاش و كار و اتكاي به خود؛

4_2. تبيين نكات اخلاقي سخنان حضرت امام محمد باقر(ع) درباره خانواده و نقش آن در تربيت فرزندان به ويژه در حوزه مباحث اقتصادي؛

5_2. توجه دادن پدران و مادران و فرزندان به نقش دانش و مهارت با توجه به سيره و سخن حضرت امام محمد باقر(ع)؛

6_2. تأكيد بر ساده زيستي و دوري از تجملات در زندگي فردي به عنوان گامي بزرگ در حمايت از توليد ملي با تمسك به سيره و سخن حضرت امام محمد باقر(ع)؛

7_2. بررسي زندگي اصحاب و ياران امام باقر(ع) و برداشت نكات اقتصادي يا اخلاقي در راستاي موضوع سال.

ص: 36

3 رجب؛ شهادت حضرت امام هادي(ع) - 15 ذي حجه ولادت حضرت امام هادي(ع)

اشاره

3 رجب؛ شهادت حضرت امام هادي(ع) - 15 ذي حجه ولادت حضرت امام هادي(ع)

روز ولادت و شهادت حضرت امام هادي فرصتي است تا از رهگذر سخن و سيره اين ستاره فروزان، به تبيين و تحليل موضوع سال 1391 يعني توليد ملي، كار و سرمايه ايراني بپردازيم. سخنان و سيره آن حضرت درباره معيشت امر زندگي مي تواند ما را به برداشت هاي كلان اقتصادي و اجتماعي رهنمون شود تا بتوانيم با معيار وحياني دين به طراحي برنامه هاي اقتصادي بپردازيم.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

ايجاد پيوند بين مفاهيم مورد نظر در موضوع سال و تأكيد آن حضرت در حوزه اقتصاد فردي و تعميم آن به اقتصاد جمعي جامعه؛

ايجاد پيوند بين مفاهيم و آموزه هاي ديني در حوزه اقتصاد و معيشت در سخنان حضرت و يافته هاي علمي بشر در عصر جديد؛

توجه به تبيين برخي از مسائل اقتصادي اسلامي از ديدگاه حضرت امام هادي(ع)؛

توجه به اخلاق اجتماعي حضرت به ويژه در حوزه اقتصادي براي تبيين ويژگي هاي هر چند اندك از اقتصاد اسلامي؛

ص: 37

توجه به شرايط اقتصادي اصحاب و پيروان حضرت و برخورد حضرت با بي عدالتي هاي حاكمان و كمك به مردم و تحليل آن در راستاي جهاد اقتصادي؛

توجه به الگوسازي براي افراد و عنايت تكليف مدارانه آنها نسبت به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) با استفاده از سخن و سيره حضرت امام هادي(ع)؛

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استاني

1_1. تحليل سيره حضرت امام هادي(ع) در حوزه اقتصاد جمعي جامعه؛

2_1. تبيين سخنان حضرت امام هادي(ع) درباره كار و تلاش و تحليل آن در راستاي موضوع سال؛

3_1. بررسي توجه حضرت به علم، دانايي و نقش آن در زندگي انسان و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

4_1. توجه به تعاون و همكاري در سيره و سخن حضرت امام هادي(ع) و تحليل آن درباره موضوع سال (توليد ملي سرمايه و كار ايراني)؛

5_1. بررسي مقوله عزت نفس در سيره و سخن حضرت امام هادي(ع) و ارتباط آن با موضوع سال؛

6_1. بررسي مقوله مصرف به اندازه، پرهيز از اسراف و تجمل گرايي در سيره و سخن امام هادي(ع)؛

7_1. بررسي مقوله صبر، پايداري و مقاومت در سيره حضرت و مواجهه با متوكل و فشارهاي اقتصادي آن زمان و برداشت هاي امروزي از اين موضوع؛

ص: 38

8_1. توجه به موضوع و مقوله صبر، پايداري در برابر فشارهاي اقتصادي در سيره حضرت؛

9_1. بررسي مقوله اميد و جايگاه آن در سيره و سخن حضرت امام(ع) و تحليل آن در راستاي موضوع سال.

2. گروه هاي خانواده، كودك و نوجوان و جوان

1_2. بررسي سيره حضرت امام هادي(ع) در حوزه اقتصاد خانواده و برداشت هاي كلان در حوزه اجتماعي؛

2_2. بررسي و تبيين سيره و سخن حضرت امام هادي(ع) در حوزه اقتصاد براي كودكان و نوجوانان؛

3_2. تبيين سخنان و سيره حضرت امام هادي(ع) در بي زاري از بي كاري و اهميت تلاش به ويژه براي جوانان؛

4_2. تبيين نكات اخلاقي سخنان حضرت امام هادي(ع) درباره پدران و مادران و نقش آن در تربيت فرزندان و تحليل آن در راستاي موضوعات اقتصادي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

5_2. توجه دادن پدران و مادران و فرزندان به نقش دانش و مهارت در زندگي با توجه به سخن و سيره حضرت امام هادي(ع) و برداشت و تحليل آن در راستاي توليد ملي، كار و سرمايه ايراني؛

6_2. تأكيد بر ساده زيستي و دوري از تجملات در زندگي فردي به عنوان گامي بزرگ در حمايت از توليد ملي با تمسك به سيره و سخن حضرت امام هادي(ع)؛

7_2. بررسي زندگي اصحاب و ياران حضرت امام هادي(ع) و برداشت نكات اقتصادي در راستاي موضوع سال.

ص: 39

10 رجب؛ ولادت حضرت امام جواد(ع) - 30 ذي قعده؛ شهادت حضرت امام جواد(ع)

اشاره

10 رجب؛ ولادت حضرت امام جواد(ع) - 30 ذي قعده؛ شهادت حضرت امام جواد(ع)

زندگاني پربركت حضرت امام جواد(ع) ، سرشار از آموزه هايي درباره معيشت و زندگي دنيوي است كه بايد برنامه سازان رسانه ملي به آن توجه كنند. در اين مختصر سعي مي شود برخي از محورهاي مهم از زندگي آن حضرت در رابطه با موضوع سال استخراج و تبيين شود.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

تعميم مفاهيم اخلاقي و اقتصادي فردي در سخن و سيره حضرت به مباحث كلان اجتماعي؛

ايجاد پيوند بين آموزه هاي ديني و يافته هاي علمي به ويژه در مباحث مورد بررسي در موضوع سال؛

توجه به تبيين برخي مسائل اقتصاد اسلامي از ديدگاه حضرت امام جواد(ع)؛

توجه به شرايط اقتصادي عصر زندگي حضرت و مسائل پيراموني آن مثل روش و اخلاق اصحاب برجسته حضرت؛

توجه به الگوسازي براي افراد و عنايت تكليف مدارانه آنها به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) با استفاده از سخن و سيره حضرت.

ص: 40

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي، فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استاني

1_1. تبيين سخنان حضرت امام جواد(ع) درباره كار و تلاش فردي و تعميم دادن آن به حوزه اجتماعي؛

2_1. بررسي توجه حضرت به علم، دانايي و نقش آن در زندگي انسان و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

3_1. توجه به تعاون و همكاري در سيره و سخن حضرت امام جواد(ع) و تحليل آن درباره موضوع توليد ملي، سرمايه و كار ايراني؛

4_1. بررسي مقوله عزت نفس و اعتماد به نفس در سيره و سخن حضرت و تحليل آن در راستاي موضوع سال؛

5_1. بررسي مقوله هاي ساده زيستي، مصرف به اندازه، پرهيز از اسراف و تجمل گرايي در سيره و سخن حضرت و ارتباط دادن آن با موضوع سال؛

6_1. بررسي و تبيين جايگاه اميد به آينده در سيره و سخن حضرت و ارتباط دادن آن با موضوع سال؛

7_1. بررسي بخشش، ايثار و سخاوت حضرت و تحليل آن در جهت تبيين موضوع سال.

2. گروه هاي خانواده، كودك و نوجوان و جوان

1_2. سيره اقتصادي حضرت امام جواد(ع) در خانواده و برداشت هاي كلان از آن در راستاي موضوع سال؛

2_2. تبيين سيره و سخنان اخلاقي حضرت امام جواد(ع) در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) براي نوجوانان؛

ص: 41

3_2. تبيين سخنان و سيره حضرت امام جواد(ع) در بيزاري از بي كاري و اهميت تلاش و كار؛

4_2. تبيين نقش و اهميت جايگاه پدران و مادران در تربيت فرزندان از ديدگاه امام جواد (ع) و تحليل آن در جهت آموزش و تربيت اقتصادي فرزندان؛

5_2. تبيين اهميت و جايگاه علم، دانش و مهارت در سيره حضرت امام جواد(ع) و تحليل آن در جهت بررسي موضوع سال؛

6_2. تأكيد بر ساده زيستي و دوري از تجملات در زندگي فردي و خانوادگي حضرت جواد(ع) و بررسي آن در راستاي موضوع سال؛

7_2. بررسي زندگي اصحاب و ياران امام جواد(ع) و برداشت نكات اقتصادي در راستاي موضوع سال.

ص: 42

14 خرداد؛ رحلت حضرت امام خميني رحمه الله - 20 جمادي الثاني؛ ولادت حضرت امام خميني رحمه الله

اشاره

14 خرداد؛ رحلت حضرت امام خميني رحمه الله - 20 جمادي الثاني؛ ولادت حضرت امام خميني رحمه الله

14 خرداد و 20 جمادي الثاني سال روز رحلت و ولادت بنيان گذار نظام اسلامي و صاحب نظريه ولايت فقيه است. اين در مناسبت از آن رو مي تواند براي تبيين موضوع سال اهميت يابد كه فرصتي را فراهم مي آورد تا انديشه هاي اقتصادي اين رهبر فرزانه از سخنراني ها و نوشته هاي ماندگارش خارج و متناسب با شرايط امروزي جامعه تبيين و تحليل شوند. نكته مهمي كه در اين راستا نبايد از نظر دور باشد، آن است كه رهبر فقيد انقلاب اسلامي، برجسته ترين اسلام شناس معاصر بود كه در رأس حكومت، هم به مباني ديني، تسلط لازم را داشت و هم مناسبات سياسي و اقتصادي مدرن را در سطح تعاملات و روابط بين المللي عالمانه رصد مي كرد، بنابراين، نظرهاي ايشان را در هر موضوعي از قبيل آنچه پيش روي ماست، بايد مهم، مبنايي و كاربردي بدانيم و در جهت تبيين و تحليل آن متناسب با شرايط امروز تلاش كنيم.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به مفاهيم اقتصادي مستقيم و غيرمستقيم در كلام حضرت امام رحمه الله ؛

عنايت به سيره حضرت امام در مورد مسائل اقتصادي فردي، خانوادگي و اجتماعي؛

ص: 43

پرهيز از اغراق و غلو در مورد حضرت امام رحمه الله و بيان واقعيت هاي مستند؛

توجه به ارتقاي آگاهي مخاطبان به ويژه جوانان و نوجوانان از ديدگاه هاي اقتصادي حضرت امام رحمه الله در قالب ساده و روان؛

تأكيد بر اهميت الگوسازي از حضرت امام رحمه الله در همه شئون زندگي به ويژه حوزه اقتصادي خرد و كلان جامعه؛

ضرورت توجه به تنوع مخاطبان و توليد برنامه بر اساس رسالت و مأموريت هر شبكه و مخاطبان آن در طرح مباحث اقتصادي از منظر امام خميني رحمه الله ؛

توجه دادن به توكل و اميدواري به آينده نظام و انقلاب اسلامي در حوزه اقتصاد با توجه به سخنان رهبر كبير انقلاب.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي، فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استاني

1_1. بررسي موضوع خودكفايي و خوداتكايي در سخنان رهبر كبير انقلاب اسلامي؛

2_1. بررسي مفهوم وابستگي نداشتن در سخنان حضرت امام خميني رحمه الله ؛

3_1. بررسي موضوع تحول اقتصادي در بيان و سخنان حضرت امام خميني رحمه الله ؛

4_1. حوزه هاي كارآمدي اقتصادي حكومت در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله ؛

5_1. ايستادگي در برابر قدرت هاي استكباري و مصاديق اقتصادي آن در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله ؛

6_1. ايجاد رابطه سياسي و اقتصادي با دولت ها در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 44

7_1. اهتمام به ارائه نمونه عيني سازندگي اسلامي در حوزه اقتصاد از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

8_1. بررسي ريشه هاي عقب ماندگي اقتصادي جهان اسلام و ايران از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

9_1. دنياگرايي و مفهوم آن در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

10_1. همت و تلاش در كلام حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

11_1. ارزش كار و كوشش از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در جهت تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

12_1. توصيه حضرت امام به علم آموزي و كسب مهارت و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

13_1. موانع توسعه اقتصادي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در جهت موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

14_1. نقش نخبگان در توسعه و پيشرفت اقتصادي كشور از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

15_1. وظايف متقابل دولت و ملت در حوزه اقتصاد از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 45

16_1. بررسي موضوع عدالت اقتصادي در انديشه حضرت امام و تبيين آن براي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

17_1. نفي اشرافي گراي و تجمل گرايي و توصيه به ساده زيستي و تعادل در اقتصاد خانواده در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و رابطه آن با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

18_1. مفاسد اقتصادي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

19_1. ثروت و چگونگي كسب و توليد و تكثير و مصرف آن از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

20_1. تكريم نيروي انساني شاغل و نيروي كار در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

21_1. پافشاري امام رحمه الله بر استقلال اقتصادي و نتايج و ثمرات آن و تحليل در جهت تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

22_1. تأكيد حضرت امام بر نقش مردم و ضرورت حضور آنها در حوزه اقتصاد براي دست يابي به استقلال و خودكفايي اقتصادي و تبيين اين موضوع در راستاي شعار توليد ملي، كار و سرمايه ايراني.

23_1. راه كارهاي شكوفايي اقتصاد ملي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

24_1. علل فقر و عقب افتادگي اقتصادي از منظر حضرت امام خميني رحمه الله با تأكيد بر موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 46

25_1. تأثير مسائل اقتصادي بر حوزه فرهنگ از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

26_1. تأثير مسائل اقتصادي بر حوزه سياست از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن؛

27_1. تأثير رشد يا ركود اقتصادي بر حوزه دين داري مردم از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

28_1. حمايت از اقشار آسيب پذير جامعه در حكومت اسلامي از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در جهت تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

29_1. اقتصاد سالم از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

30_1. امنيت اقتصادي از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

31_1. اخلاق اقتصادي از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

32_1. تحريم و محاصره اقتصادي از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

33_1. تبعيض اقتصادي و فاصله طبقاتي در جامعه اسلامي از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 47

34_1. اهميت تدبير و برنامه ريزي در حوزه اقتصاد از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي ارتقاي توليد ملي، كار و سرمايه ايراني.

35_1. اهميت بخش هاي مختلف اقتصادي از منظر حضرت امام خميني رحمه الله (كشاورزي، صنعت، معدن و...) و تحليل آن در راستاي تحقق توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني؛

36_1. موضوع نفت و مسائل پيراموني آن از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و نكوهش اقتصاد تك محصولي در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

37_1. تأكيد بر هويت ملي و فرهنگي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تعيين و تحليل چگونگي تجلي و تأثير اين هويت بر حوزه اقتصاد در مصرف كالاي داخلي و افزايش كيفيت آن؛

38_1. احترام به مالكيت در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

39_1. پي آمدهاي نبود عدالت اجتماعي در جامعه از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين وظايف مردم و مسئولان در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

40_1. اهميت رفاه عمومي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله ، تبيين راه كارها با توجه به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

2. گروه هاي زن و خانواده، كودك و نوجوان و جوان

1_2. بررسي مفهوم خودكفايي و خوداتكايي اقتصادي در حوزه خانواده با توجه به انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله ؛

2_2. تبيين اعتلاي تربيت اقتصادي خانواده با تأكيد بر استفاده از محصولات داخلي و تبيين آن از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله ؛

ص: 48

3_2. بررسي تربيت اقتصادي خانواده با تأكيد بر نيروي كار و ضرورت استفاده بهينه از آن در جهت ساختن ايراني آباد با توجه به انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله ؛

4_2. تبيين مباني خودكفايي و خوداتكايي در سخنان و انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و بيان ساده آن براي كودكان و نوجوانان؛

5_2. تبيين وظايف نوجوانان و جوانان در سال توليد ملي، كار و سرمايه ايراني با تحليل سخنان بنيان گذار انقلاب اسلامي؛

6_2. تبيين وظايف جوانان در سال توليد ملي، كار و سرمايه ايراني درباره به كارگيري بهينه انگيزه، توانمندي و سرمايه انساني و مالي در جهت آباداني و توسعه كشور با تبيين ديدگاه هاي حضرت امام خميني رحمه الله ؛

7_2. تبيين ديدگاه هاي حضرت امام خميني رحمه الله درباره دلايل عقب ماندگي و عدم رشد اقتصادي كشور به ويژه موضوع خودكفايي و نقش استعمار در آن و تبيين وظايف خانواده ها؛

8_2. نفي اشرافي گراي، تجمل گرايي، اسراف و تبذير در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در خانواده ها؛

9_2. سرمايه جواني جوانان در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين و تحليل چگونگي استفاده از اين سرمايه در جهت تحقق اهداف اقتصادي كشور و موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

10_2. تبيين ضرورت هاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي توجه به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در خانواده ايراني و

ص: 49

چگونگي تحقق آن در حوزه خانواده با استفاده و تحليل سخنان حضرت امام خميني رحمه الله درباره موضوع؛

11_2. تبيين ضرورت هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي توجه جوانان به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) و چگونگي تحقق آن در انديشه و رفتار ايشان با تحليل مباني حضرت امام خميني رحمه الله در اين حوزه؛

12_2. موضوع پس انداز و سرمايه و توجه به آن در اسلام از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي اقتصاد خانواده؛ بايد و نبايدها؛

13_2. تبيين سيره حضرت امام خميني رحمه الله در اقتصاد خانواده به ويژه در حوزه موضوع سال.

3. گروه هاي سياسي و خبر

1_3. بررسي موضوع توليد ملي و اهميت آن از ديدگاه سياسي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله ؛

2_3. بررسي سياسي موضوع كار و سرمايه ملي از ديدگاه سياسي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله ؛

3_3. بررسي موضوع امنيت ملي و نقش خوداتكايي و خودكفايي در آن با تبيين انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله ؛

4_3. بررسي دلايل سياسي عقب افتادگي و توسعه نايافتگي كشور در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و وظايف مردم در جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 50

5_3. بررسي دلايل سياسي عقب افتادگي و توسعه نايافتگي كشور در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين وظايف حاكميت در جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

6_3. وابستگي و پي آمدهاي سياسي آن در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين اين موضوع جهت تشويق عمومي براي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

7_3. انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله درباره نقش وابستگي اقتصادي نظام پادشاهي به استعمارگران در حوزه سياسي و تحليل و تبيين آن در ضرورت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

8_3. بررسي آرا و انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله در حوزه فقه سياسي (قاعده نفي سلطه و...) و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

9_3. موضوع نفوذ سياسي دشمنان با اهرم اقتصاد از منظر حضرت امام خميني رحمه الله و راه كارهاي اصلاحي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله با تأكيد بر موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

4. گروه هاي اقتصاد

1_4. بررسي انديشه هاي اقتصادي رهبر فقيد انقلاب اسلامي و تحليل و تبيين آن در جهت موضوع توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني؛

2_4. بررسي مفهوم توسعه در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

3_4. بررسي مفهوم عدالت اقتصادي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

ص: 51

4_4. بررسي مفهوم اشتغال و بي كاري در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

5_4. بررسي مفهوم خودباوري در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

6_4. بررسي مفهوم استقلال و خودكفايي اقتصادي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

7_4. بررسي مفهوم تعاون و همكاري در حوزه اقتصادي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

8_4. بررسي مفهوم فقر در نظام اقتصادي اسلام در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

9_4. بررسي جايگاه مردم در اقتصاد اسلامي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

10_4. بررسي جايگاه دولت در برنامه اقتصادي نظام اسلامي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

11_4. بررسي جايگاه نهادهاي اجتماعي (خانواده، آموزش و پرورش، مذهب و...) در اقتصاد اسلامي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

12_4. نقش سرمايه انساني در توسعه و پيشرفت اقتصادي كشور از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و نقش آن در تحقق شعار توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني.

ص: 52

14 خرداد؛ انتخاب آيت الله خامنه اي به رهبري انقلاب

اشاره

14 خرداد؛ انتخاب آيت الله خامنه اي به رهبري انقلاب

14 خرداد، از آن جهت مي تواند براي برنامه سازان رسانه ملي مهم باشد كه فرصت خوبي را فراهم مي آورد تا با طرح مباني شعار و موضوع سال تلاش شود تا تبيين و تحليل حداكثري درباره آن صورت گيرد. آگاهي و اشراف بر نظريه هاي رهبر انقلاب به عنوان طرح كننده اين رويكرد در سال جاري به فهم مشترك موضوع و انسجام بخشي بين فعاليت ها در نهادها، دستگاه ها و بخش هاي مختلف كمك بزرگي خواهد كرد.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

تلاش حداكثري براي تبيين موضوع سال از ديدگاه مقام معظم رهبري؛

سعي در تحليل عميق به وسيله كارشناسان هر حوزه و پرهيز از سطحي نگري؛

تلاش براي پيوند زدن موضوع انتخاب رهبري توسط مردم و نقش همراهي و هم دلي مردم و رهبر در پيروزي و موفقيت هاي گذشته و نقش اين عنصر در تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 53

پرداختن به نقش خبرگان و نخبگان در مقاطع حساس انقلاب و نقش ايشان در تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

توجه به الگوسازي با توجه به سخن و سيره رهبر معظم انقلاب به ويژه براي نسل جديد كشور؛

ايجاد پيوند بين دهه پيشرفت و عدالت، موضوع جهاد اقتصادي و موضوع سال 1391؛

توجه به تبيين علمي و مستدل موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي، فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي آرا و انديشه هاي مقام معظم رهبري در حوزه اقتصاد اسلامي به ويژه در موضوع سال؛

2_1. بررسي اهميت و ضرورت موضوع سال از ديدگاه رهبري؛

3_1. توليد ملي در سخنان مقام معظم رهبري؛

4_1.كار و تلاش در سخنان مقام معظم رهبري؛

5_1. سرمايه و پاس داشت آن در سخنان مقام معظم رهبري؛

6_1. تحليل جنبه هاي گوناگون موضوع سال با توجه به ديگر رهنمودهاي معظم له در حوزه اقتصاد؛

7_1. بررسي دلايل تأكيد مقام معظم رهبري بر موضوع اقتصاد در دهه اخير؛

8_1. بررسي موضوع توسعه و پيشرفت در ديدگاه هاي مقام معظم رهبري؛

9_1. بررسي سند چشم انداز از ابعاد اقتصادي و ديدگاه هاي ايشان درباره آن؛

ص: 54

10_1. توليد علم و تأثير آن در رشد و توسعه اقتصادي كشور از ديدگاه رهبري؛

11_1. الزامات و پيش نيازهاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در انديشه و سخنان مقام معظم رهبري؛

12_1. نقش و وظايف مردم در توليد ملي از نگاه معظم له؛

13_1. نقش و وظايف نهادهاي حاكميتي در توليد ملي از نگاه معظم له؛

14_1. نقش و جايگاه مردم در توسعه اقتصادي از نگاه معظم له؛

15_1. نقش و جايگاه نهادهاي حاكميتي در توسعه اقتصادي كشور از انديشه مقام معظم رهبري؛

16_1. دلايل موفقيت ايران اسلامي در برابر موج تحريم ها و فشارهاي اقتصادي از ديد مقام معظم رهبري و ضرورت استمرار عوامل موفقيت؛

17_1. بررسي ارتباط جهاد اقتصادي و توليد ملي از ديد مقام معظم رهبري؛

18_1. بررسي ارتباط كار و سرمايه ايراني با جهاد اقتصادي در سخنان و انديشه هاي مقام معظم رهبري؛

19_1. بررسي چگونگي حمايت مردم و نهادها و دستگاه هاي حاكميتي از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني در ديدگاه معظم له؛

20_1. تبيين مباني علمي توليد ملي، كار و سرمايه ايراني از ديدگاه مقام معظم رهبري؛

21_1. بررسي مفهوم استقلال در انديشه مقام معظم رهبري و ارتباط آن با موضوع سال؛

22_1. بررسي مفهوم عزت و سرافرازي ملي در انديشه مقام معظم رهبري و ارتباط آن با موضوع سال؛

ص: 55

23_1. بررسي مفهوم خودباوري در انديشه مقام معظم رهبري و ارتباط آن با موضوع سال؛

24_1. بررسي اهداف حمايت از توليد ملي در كار و سرمايه ايراني از ديد مقام معظم رهبري؛

25_1. بررسي آثار و نتايج و پي آمدهاي حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني از ديد مقام معظم رهبري.

2. گروه هاي زن و خانواده، كودك و نوجوان و جوان

1_2. چگونگي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) و منويات رهبري در حوزه خانواده؛

2_2. وظايف پدران و مادران در سامان دهي اقتصاد خانواده براي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

3_2. بررسي وظايف جوانان از ديد مقام معظم رهبري براي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

4_2. بررسي مفهوم خودباوري، اتكا به نفس و استقلال در انديشه رهبري به زبان ساده براي نوجوانان؛

5_2. بررسي مصاديق حمايت از توليد ملي در خانواده در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

6_2. بررسي مصاديق حمايت از سرمايه و كار ايراني در حوزه خانواده در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

7_2. بررسي مصاديق حمايت جوانان از سرمايه و كار ايراني در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 56

8_2. تبيين ضرورت استفاده از كالاهاي داخلي براي كودكان، نوجوانان و جوانان جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)

9_2. بررسي مفهوم صرفه جويي و پرهيز از تجمل گرايي و اشرافي گراي در خانواده و رابطه آن با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

3. گروه هاي سياسي و خبر

1_3. تبيين مفهوم امنيت ملي و رابطه آن با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در انديشه مقام معظم رهبري؛

2_3. تحليل مفهوم هم بستگي ملي و رابطه آن با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در انديشه مقام معظم رهبري؛

3_3. بررسي مفهوم عزت در روابط خارجي و ارتباط آن با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در انديشه و سخنان مقام معظم رهبري؛

4_3. بررسي مفهوم استقلال و رابطه آن با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در انديشه و سخنان مقام معظم رهبري؛

5_3. بررسي مفهوم اقتدار ملي و رابطه آن با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در انديشه و سخنان مقام معظم رهبري؛

6_3. رابطه مردم با حاكميت و تأثير آن بر مسائل اقتصادي از ديدگاه رهبري؛

7_3. رابطه حاكميت با مردم و تأثير آن بر مسائل اقتصادي از ديدگاه رهبري؛

8_3. مباني سياسي توسعه و نوگرايي و بايدها و نبايدهاي آن از ديدگاه رهبري و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

9_3. تبيين مفهوم قدرت در حوزه سياسي با عنايت به قدرت و ثبات اقتصادي از ديدگاه مقام معظم رهبري؛

ص: 57

10_3. بررسي رابطه توسعه سياسي و پيشرفت اقتصادي از ديدگاه مقام معظم رهبري و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

11_3. شاخص هاي توسعه و پيشرفت از نگاه اسلام در انديشه مقام معظم رهبري؛

12_3. بررسي مفهوم منافع ملي در انديشه هاي سياسي مقام معظم رهبري و تبيين رابطه آن با موضوع سال؛

13_3. بررسي مفهوم مشروعيت سياسي در انديشه هاي مقام معظم رهبري و تبيين آن در ارتباط با موضوع سال؛

14_3. بررسي مفهوم حقوق سياسي شهروندان در انديشه مقام معظم رهبري و تبيين آن در ارتباط با موضوع سال؛

15_3. بررسي مفهوم حقوق سياسي حاكميت بر مردم در انديشه مقام معظم رهبري و تبيين آن در ارتباط با موضوع سال؛

16_3. بررسي مفهوم مردم سالاري ديني در انديشه سياسي رهبري و تبيين آن در رابطه با موضوع سال.

4. گروه هاي اقتصاد

1_4. بررسي انديشه هاي اقتصادي مقام معظم رهبري و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

2_4. بررسي مفهوم توسعه در انديشه مقام معظم رهبري و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

3_4. بررسي مفهوم عدالت اقتصادي در انديشه مقام معظم رهبري و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

ص: 58

4_4. بررسي مفهوم كار و اشتغال در انديشه مقام معظم رهبري و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

5_4. بررسي مفهوم خصوصي سازي در انديشه مقام معظم رهبري و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

6_4. بررسي مفهوم خودكفايي اقتصادي در انديشه مقام معظم رهبري و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

7_4. بررسي مفهوم خودباوري اقتصادي در انديشه مقام معظم رهبري و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

8_4. بررسي مفهوم تعاون و همكاري در حوزه اقتصاد در انديشه مقام معظم رهبري و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

9_4. بررسي مفهوم فقر در انديشه هاي اقتصادي مقام معظم رهبري و تحليل آن در راستاي تبيين موضوع سال؛

10_4. بررسي جايگاه دولت در نظام اقتصادي كشور از ديد مقام معظم رهبري و تحليل آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

11_4. بررسي جايگاه نهادهاي اجتماعي (آموزش و پرورش، خانواده، مذهب و...) در نظام اقتصادي كشور از منظر معظم له و تحليل آن جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

12_4. نقش روابط اقتصادي با ديگر كشورها در انديشه هاي اقتصادي رهبري و تحليل و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

13_4. مالكيت خصوصي و نقش آن در توسعه اقتصادي در انديشه هاي رهبري و ارتباط آن با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 59

14_4. ثروت، توليد و توزيع آن در انديشه هاي اقتصادي مقام معظم رهبري و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

15_4. سرمايه انساني و نقش آن در اقتصاد كشور از ديد مقام معظم رهبري و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)

16_4. توليد بر مبناي علم در انديشه مقام معظم رهبري و تحليل و تبيين آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

ص: 60

13 رجب؛ ولادت حضرت اميرالمؤمنين، علي(ع) 19 تا 21 ماه مبارك رمضان ضربت خوردن و

13 رجب؛ ولادت حضرت اميرالمؤمنين، علي(ع) 19 تا 21 ماه مبارك رمضان ضربت خوردن و

زير فصل ها

شهادت حضرت اميرالمؤمنين، علي(ع)

اشاره

شهادت حضرت اميرالمؤمنين، علي(ع)

شخصيت و زندگاني امير مؤمنان، علي(ع) جلو ه هاي ويژه اي دارد كه براي تبيين مسائل مهم اجتماعي، سياسي، فرهنگي و البته اقتصادي زواياي نويني را فراروي ما مي گشايد. شايد اين مسئله به دو علت باشد؛ اول جامع الاطراف بودن اين شخصيت ممتاز تاريخ و اسلام و دوم چهره حكومتي آن حضرت كه فرصتي هر چند اندك براي اداره امور مسلمانان يافت و توانست الگويي هر چند كوچك از يك حكومت ديني و با محوريت دين را عرضه كنند. كاوش در سخنان آن حضرت و سيره فردي و اجتماعي آن بزرگوار مي تواند مسائل مهمي را براي تبيين و تحليل موضوع سال در اختيار مخاطبان رسانه ملي قرار دهد.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

ايجاد پيوند بين آموزه هاي ديني و يافته هاي علمي به ويژه در مباحث مورد بررسي در موضوع سال؛

توجه به شرايط اقتصادي عصر زندگي حضرت علي(ع) و مسائل پيراموني آن مثل روش و اخلاق اصحاب برجسته حضرت؛

ص: 61

توجه به الگوسازي براي افراد و نگاه تكليف مدارانه به آنها در موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

توجه به تبيين برخي مسائل اقتصاد اسلامي از ديدگاه حضرت امام علي(ع)؛

توجه به دوران حاكميت كوتاه مدت حضرت امير(ع) و نبود امكان ترسيم و تحقق شرايط آرماني مورد نظر حضرت در حوزه اقتصادي؛

توجه به تبيين صحيح و روزآمد مباني اقتصادي اسلام به ويژه در حوزه كار، سرمايه انساني ثروت و... با توجه به سخن و سيره حضرت امير(ع) در دوره حكومت كوتاه خويش؛

بررسي سيره اصحاب نزديك حضرت در حوزه اقتصاد، توليد، كار، ثروت، مالكيت و... .

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. تحليل سخنان حضرت امام علي(ع) در حوزه اقتصاد و بررسي ارتباط آن با موضوع توليد، سرمايه انساني، ثروت، كار و...

2_1. بررسي مفهوم كار و تلاش در سخن و سيره حضرت امام علي(ع) و ارائه تحليل هايي در رابطه آن با موضوع سال؛

3_1. بررسي مفهوم تعاون و همكاري در سيره و سخن حضرت علي(ع) و ارائه تحليل هايي متناسب با تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 62

4_1. بررسي مفهوم عزت نفس فردي در سخن و سيره حضرت امام علي(ع) و تحليل آن در ابعاد ملي و در رابطه با مسائل اقتصادي كلان كشور؛

5_1. بررسي موضوع اميد به آينده در سيره و سخن حضرت امام علي(ع) و تحليل آن در ارتباط با موضوع سال؛

6_1. بررسي سيره حضرت در ارتباط با بيت المال و چگونگي حراست از سرمايه و امكانات عمومي و تحليل آن در جهت موضوع سال؛

7_1. بررسي سيره حضرت در مديريت رابطه مردم با حاكميت در حوزه اقتصاد و تبيين اصول و مباني راهبردي در راستاي موضوع سال؛

8_1. بررسي سخنان حضرت امير(ع) در نهج البلاغه در حقوق اقتصادي مردم بر حاكميت و تحليل آن در رابطه با موضوع سال؛

9_1. بررسي سخنان حضرت اميرعليه السلام در نهج البلاغه درباره حقوق اقتصادي حاكميت بر مردم و تحليل آن در راستاي موضوع سال؛

10_1. بررسي عدالت اقتصادي در سيره و سخن حضرت علي(ع) و تحليل آن به تناسب موضوع سال؛

11_1. رابطه كارفرما و كارگر در سخن و سيره حضرت علي(ع) و تحليل آن در حمايت از كار در موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

2. گروه هاي زن، خانواده، كودك و نوجوان و جوان

1_2. بررسي سيره اقتصادي حضرت علي(ع) در خانواده و تحليل آن در ارتباط با موضوع سال؛

2_2. بررسي، چگونگي و تبيين سيره و سخن حضرت امام علي(ع) در حوزه اقتصاد براي كودكان و نوجوانان به زبان و بيان ساده؛

ص: 63

3_2. بررسي مفهوم كار در خانواده از ديد حضرت علي(ع) ، اهميت آن و استفاده از آن در جهت تبيين موضوع سال؛

4_2. توجه دادن پدران و مادران و فرزندان به نقش پشتكار و تلاش در زندگي حضرت علي(ع) و تحليل آن در راستاي موضوع سال؛

5_2. نقش تعاون، همكاري در زندگي خانوادگي حضرت علي(ع) و استفاده از آن جهت تبيين موضوع سال؛

6_2. بررسي مفهوم ساده زيستي، قناعت و دوري از تجملات در زندگي شخصي حضرت و فرزندانش و تبيين آن جهت بررسي موضوع سال؛

7_2. بررسي اخلاق اقتصادي حضرت در خانواده و تبيين آن جهت بررسي موضوع سال؛

8_2. بررسي زندگي اصحاب شاخص حضرت علي(ع) و برداشت نكات اقتصادي جهت تبيين موضوع سال: كار، تلاش، سرمايه انساني.

9_2. بررسي نقش تربيتي پدران و مادران از منظر حضرت علي (ع) به ويژه در حوزه اقتصاد خانواده و تبيين آن در بررسي موضوع سال.

10_2. نقش و جايگاه عزت نفس افراد در سخن و سيره حضرت امام علي(ع) و تعميم آن به حوزه خانواده در مسائل اقتصادي و تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) بر اساس آن؛

11_2. تعقل و نقش آن در تنظيم اقتصاد خانواده از ديدگاه اميرمؤمنان علي(ع) و تبيين آن در رابطه با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

12_2. خانواده و وظايف اقتصادي در رابطه با همسايگان از ديدگاه حضرت امام علي(ع) و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

ص: 64

13_2. فرزندان و حس مسئوليت پذيري از نگاه حضرت اميرمؤمنان علي (ع) و تحليل و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

14_2. تبيين ساده مفاهيم ساده زيستي، قناعت، دوري از اسراف و تبذير براي كودكان و نوجوانان با استفاده از تعاليم موجود در نهج البلاغه.

3. گروه هاي سياسي و خبر

1_3. بررسي مفهوم امنيت در نهج البلاغه يا در سيره حضرت و ارتباط آن با حوزه اقتصادي و تحليل در رابطه با موضوع سال؛

2_3. اخلاق حاكمان در حوزه اقتصادي از منظر حضرت امام علي(ع) و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

3_3. وظايف حاكمان در مقابل مردم در حوزه هاي اقتصادي و تحليل آن در راستاي موضوع سال؛

4_3. بررسي مفهوم عزت در جامعه اسلامي از ديدگاه امير مؤمنان علي(ع) و ارتباط آن با موضوع سال؛

5_3. بررسي مفهوم اقتدار حكومت (ملي) از منظر اميرمؤمنان علي (ع) و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

6_3. حق حاكمان بر مردم در گفتار و سيره حضرت علي(ع) و تبيين و تحليل آن در حوزه هاي اقتصادي و در راستاي موضوع سال؛

7_3. تبيين ويژگي ها و اخلاق كارگزاران از منظر حضرت امام علي(ع) و تحليل آن در راستاي تحقق موضوع سال؛

8_3. بررسي سياست خارجي دولت اسلامي از ديدگاه حضرت امام علي(ع) و تحليل آن در جهت تبيين موضوع سال؛

ص: 65

9_3. وظايف و نقش كنترلي و نظارتي دولت اسلامي از ديدگاه حضرت امام علي(ع) و تحليل و تبيين آن در حوزه اقتصادي در جهت تحقق موضوع سال.

10_3. تحليل نقش بيعت مردم با رهبر در موقعيت هاي مختلف جامعه اسلامي و تحليل آن در راستاي موضوع سال؛

11_3. تبيين وظيفه عدالت براي دولت اسلامي و استفاده از اين مفهوم در جهت تبيين موضوع سال؛

12_3. وظيفه حاكم در شايسته سالاري از منظر حضرت امام علي(ع) و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

13_3. قانون گرايي در سخن و سيره حضرت امام علي(ع) و تبيين و تحليل آن در جهت تحقق موضوع سال؛

14_3. قدرت و اقتدار دولت اسلامي از منظر حضرت امام علي(ع) و تحليل لوازم و اقتضائات آن در حوزه اقتصادي.

4. گروه هاي اقتصاد

1_4. بررسي مباني اقتصاد اسلامي از منظر امير مؤمنان علي(ع) و تبيين و تحليل آن در راستاي موضوع سال؛

2_4. عدالت اقتصادي از ديدگاه امير مؤمنان علي(ع) و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

3_4. امنيت شغلي در نهج البلاغه و وظايف دولت اسلامي در اين باره و تحليل آن در جهت تحقق موضوع سال؛

4_4. مالكيت خصوصي و عمومي در سخن و سيره حضرت امام علي(ع) و تحليل و تبيين آن براي پيشبرد اهداف نظام در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني؛

ص: 66

5_4. رفاه و تأمين معاش مردم از منظر حضرت امام علي(ع) و تبيين آن براي بررسي موضوع سال؛

6_4. توزيع عادلانه درآمد و ثروت در سخن و سيره مولاي متقيان علي(ع) و تحليل آن جهت تحقق موضوع سال؛

7_4. كسب روزي حلال در سخن و سيره حضرت اميرمؤمنان علي(ع) و تحليل آن در راستاي كار و سرمايه ايراني؛

8_4. ساده زيستي، قناعت، پرهيز از تجمل گرايي، اسراف و تبذير در كلام و رفتار حضرت اميرمؤمنان علي(ع) و تحليل آن در جهت تحقق موضوع سال.

9_4. سيماي ماليات دهندگان در كلام اميرمؤمنان علي (ع) و بررسي نقش و تأثير اين موضوع در تحقق موضوع سال؛

10_4. سيماي صاحبان صنايع و بازرگانان در سخنان حضرت اميرمؤمنان علي(ع) و تبيين آن در جهت تحقق كار و سرمايه ايراني؛

11_4. وظايف دولت اسلامي در مواجهه با فقر و بي كاري از منظر حضرت امام علي(ع) و تحليل آن در راستاي موضوع كار و سرمايه ايراني؛

12_4. ثروت هاي طبيعي و اكتسابي در نهج البلاغه و تبيين و تحليل آن در جهت تحقق موضوع سال؛

13_4. حقوق كارگر و كارفرما در سيره و سخن حضرت اميرمؤمنان علي(ع) و تبيين و تحليل آن در راستاي حمايت از كار و سرمايه ايراني؛

14_4. نقش تعاون و همكاري در اقتصاد جامعه اسلامي از منظر حضرت امام علي(ع) و تحليل آن در راستاي توليد ملي، كار و سرمايه ايراني؛

15_4. نظارت و كنترل اقتصادي در جامعه اسلامي در سيره و سخن حضرت امير(ع) و تحليل آن در جهت تحقق توليد ملي، كار و سرمايه ايراني؛

ص: 67

16_4. بيت المال و مسائل پيراموني آن از منظر حضرت امام علي(ع) و استفاده از آن در راستاي تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

17_4. مبارزه با ناهنجاري هاي اقتصادي در سخن و سيره حضرت امام علي(ع) به ويژه در نامه به مالك اشتر و تحليل آن در جهت تحقق توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني؛

18_4. امنيت و ثبات اقتصادي در جامعه اسلامي از منظر حضرت امام علي(ع) و تحليل آن در لوازم و پيش نيازهاي تحقق توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني؛

19_4. سيره و سخن حضرت درباره اهميت و جايگاه كار و تلاش و تبيين آن در جهت بررسي موضوع سال؛

20_4. تجارت در نگاه حضرت امام علي(ع) و تبيين آن جهت تحقق توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني؛

21_4. پس انداز و سرمايه گذاري از منظر حضرت امام علي(ع) و تبيين آن در راستاي تحقق موضوع سال؛

22_4. ايجاد فرصت هاي برابر براي مردم در كلام و سيره حضرت امام علي(ع) و تبيين آن در حوزه اقتصادي به ويژه در جهت تحقق موضوع سال؛

23_4. آسيب شناسي جامعه اسلامي در حوزه اقتصاد از منظر حضرت امام علي(ع) و ارائه راه كار جهت حل مشكلات و مسائل اقتصادي با تأكيد بر كار و تلاش.

ص: 68

27 خرداد؛ روز جهاد كشاورزي

اشاره

27 خرداد؛ روز جهاد كشاورزي

27 خرداد، سال روز صدور فرمان حضرت امام خميني رحمه الله براي تشكيل جهاد سازندگي است كه اين نهاد در سال هاي بعد با ادغام در وزارت كشاورزي به جهاد كشاورزي تغيير نام داد. يكي از رويكردهاي كلان توسعه كه گاه از آن با رويكرد توسعه سبز نام برده مي شود، توسعه بر محور كشاورزي است. در سال حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني، توجه به اين بخش از توليد و توسعه نبايد از نظر برنامه سازان رسانه ملي دور بماند. به ويژه با توجه به مزيت هايي كه كشور ما در اين حوزه دارد.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به مزيت هاي نسبي كشور در حوزه كشاورزي براي دست يابي به توسعه پايدار؛

توجه دادن به كشاورزي بر پايه مباني علمي اين بخش؛

توجه به توصيه و تأكيد اسلام بر كشاورزي و اهميت آن؛

تأكيد بر ارج نهادن به نيروي انساني شاغل در اين بخش از اقتصاد كشور؛

توجه به افزايش آگاهي، دانش و مهارت هاي مورد نياز كشاورزان؛

ص: 69

توجه و عنايت به صنعتي و مكانيزه شدن و در نتيجه كاهش هزينه ها در كشاورزي؛

ترويج نظام هاي صحيح بهره برداري از منابع طبيعي؛

توجه به پژوهش و تحقيق در اقتصاد كشاورزي.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اقتصاد

1_1. بررسي موضوع كشاورزي پايدار و نقش آن در اقتصاد ملي و تبيين موضوع سال در اين راستا؛

2_1. بررسي الزامات برخورداري كشور از كشاورزي پايدار و توسعه در اين بخش و تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

3_1. نقش و وظايف دولت در حوزه سياست گذاري، هدايت و كمك به بخش كشاورزي در رسيدن به توسعه در بخش كشاورزي؛

4_1. نقش و وظايف فعالان عرصه كشاورزي و كشاورزان براي رسيدن به توسعه پايدار در بخش كشاورزي؛

5_1. بررسي نقش آموزش در جهت افزايش توليد و بهينه سازي محصولات كشاورزي در جهت افزايش توليد ملي و حفاظت از كار و سرمايه ايراني؛

6_1. نقش منابع انساني در كشاورزي، الزامات توجه به اين منابع و وظايف دولت؛

7_1. بررسي الزامات و پيش نيازهاي توسعه كشاورزي صنعتي و مكانيزه و وظايف دولت و نهادهاي قانون گذار در اين حوزه؛

8_1. بررسي نقش و جايگاه فعالان حوزه كشاورزي و كشاورزان در توسعه كشاورزي صنعتي و مكانيزه؛

ص: 70

9_1. امنيت غذايي و وظايف دولت و كشاورزي درباره آن جهت افزايش كيفيت توليد و پاس داشت كار و سرمايه ايراني؛

10_1. بررسي حفاظت منابع طبيعي و وظايف دستگاه هاي مرتبط و كشاورزان براي پاس داشت سرمايه هاي طبيعي؛

11_1. توجه به كالاهاي استراتژيك در جهت ايجاد خودكفايي اقتصادي و سياسي و لزوم توجه به توليدكنندگان در كيفيت توليد اين كالاها؛

12_1. توجه به توليد با كيفيت كالاهاي كشاورزي به منظور صادرات و حضور در بازارهاي منطقه اي يا جهاني؛

13_1. توجه به دستگاه هاي قانون گذار، اجرايي و نظارتي براي كاهش ريسك در حوزه كشاورزي و اقتصاد آن؛

14_1. توجه به آينده پژوهي توليد، توزيع و مصرف كالاهاي كشاورزي در كشور و تصميم گيري هاي درست؛

15_1. بررسي نقش دولت و دستگاه هاي اجرايي در ايجاد ثبات در حوزه كشاورزي و اقتصاد آن به منظور مديريت بهينه توليد؛

16_1. توجه دادن به پيش بيني هاي كارشناسان در چشم انداز بيست ساله در حوزه كشاورزي و تأكيد بر آن به منظور دست يابي به اهداف؛

17_1. بررسي چگونگي نگه داري و ذخيره سازي علمي مواد توليدي و آموزش هاي همگاني در اين باره؛

18_1. آموزش و ارتقاي دانش و مهارت كشاورزان در زمينه بهينه سازي مراحل كاشت، داشت، برداشت و ذخيره سازي محصول؛

19_1. توجه دستگاه هاي حاكميتي به ارتقاي جايگاه پژوهش در حوزه كشاورزي و دام داري؛

ص: 71

20_1. بررسي مسائل رفاهي و خدماتي مربوط به نيروي انساني شاغل در بخش كشاورزي مثل بيمه، بازنشستگي و...؛

21_1. بررسي نقش باغ داري در كشاورزي امروز ايران و اهميت اقتصادي آن؛

22_1. نقش دولت و مجلس در سياست گذاري، قانون گذاري و اجراي قوانين و سياست ها به منظور حمايت از توليد كشاورزي داخل؛

23_1. بررسي نقش دلال ها و واسطه ها در فرآيند توليد و توزيع كالاهاي كشاورزي و چاره انديشي لازم براي حذف آنها از اين فرآيند؛

24_1. توجه روستاييان و نقش آنها در توسعه كشاورزي و بيان مشكلات و راه كارها؛

25_1. توجه به عشاير و نقش آنها در توسعه و رونق اقتصاد كشاورزي كشور؛

26_1. بررسي وضعيت آموزش در دانشگاه ها در رشته هاي مرتبط با كشاورزي و چگونگي ارتقاي آن؛

27_1. ضرورت افزايش آموزش هاي آكادميك، كارگاهي، كاربردي و عمومي در حوزه كشاورزي براي افزايش و بهينه سازي توليد؛

28_1. بررسي عادت مصرفي جامعه ايراني در محصولات كشاورزي و اصلاح كمي و ارتقاي كيفي آن با آموزش هاي عمومي؛

29_1. بررسي راه كارهاي گذر از كشاورزي سنتي به كشاورزي مدرن و صنعتي؛

30_1. بررسي راه هاي افزايش انگيزه سرمايه گذاران به سرمايه گذاري در بخش كشاورزي؛

31_1. راه كارهاي افزايش صادرات محصولات كشاورزي و وظايف دولت در اين زمينه؛

ص: 72

32_1. استاندارد و مفهوم آن در محصولات كشاورزي و چگونگي تشويق كشاورزان به رعايت آن؛

33_1. آسيب هاي حوزه اقتصاد كشاورزي و راه كارهاي مقابله با آن؛

34_1. تبيين مدل ها و نمونه هاي موفق از كشورهاي ديگر به منظور ارتقاي آگاهي هاي عمومي؛

35_1. ترويج فرهنگ تعاون، همكاري و مشاركت صاحبان سرمايه و زمين داران در حوزه كشاورزي.

2. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_2. اصلاح نگرش عمومي نسبت به كشاورزي و اهميت آن در توسعه اقتصادي؛

2_2. ارتقاي آگاهي هاي عمومي نسبت به چگونگي مصرف بهينه محصولات كشاورزي؛

3_2. ارتقاي آگاهي هاي عمومي نسبت به چگونگي حفظ و نگه داري محصولات كشاورزي؛

4_2. بررسي مشكلات جوامع روستايي به عنوان توليدكنندگان عرصه كشاورزي و ارائه راه كار؛

5_2. بررسي وظايف دولت در قبال نيروي انساني بخش كشاورزي و نيازهاي اين حوزه؛

6_2. بررسي و تبيين سخن و سيره معصومان درباره كشاورزي و اهميت آن در تعاليم اسلامي؛

7_2. مفهوم سرمايه در بخش كشاورزي و تبيين و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 73

8_2. انعكاس مزيت ها و امتيازهاي سكونت در روستا به منظور جلوگيري از مهاجرت هاي بي رويه در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در حوزه كشاورزي؛

9_2. تشويق دستگاه هاي مسئول در افزايش عمران و رفاه روستاييان و دخالت و مشاركت حداكثري آنها در اين موضوع.

ص: 74

25 رجب؛ شهادت حضرت امام موسي كاظم(ع) - 7 صفر؛ ولادت حضرت امام موسي كاظم(ع)

اشاره

25 رجب؛ شهادت حضرت امام موسي كاظم(ع) - 7 صفر؛ ولادت حضرت امام موسي كاظم(ع)

27 خردادماه با 25 رجب و شهادت حضرت امام موسي كاظم(ع) مصادف است. در پرداختن به موضوع سال يعني توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، توجه به سياست هاي زير را به برنامه سازان پيشنهاد مي كنيم.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به تبيين برخي از مسائل اقتصاد اسلامي به ويژه در حوزه موضوعي سال از ديدگاه حضرت امام موسي كاظم(ع)؛

توجه به شرايط اقتصادي اصحاب و پيروان حضرت و برخورد آن حضرت با بي عدالتي هاي موجود در جامعه و مساعدت هاي حضرت به مردم؛

الگوسازي براي افراد و عنايت تكليف مدارانه آنها نسبت به موضوع سال با استفاده از سخن و سيره حضرت امام كاظم(ع)؛

ايجاد پيوند آموزه هاي ديني موجود در سخن و سيره حضرت كاظم(ع) و يافته هاي علمي بشر در عصر جديد؛

توجه دادن به سازگاري آموزه هاي ديني و برنامه ريزي براي امور معيشتي و دنيوي؛

ص: 75

توجه به پايداري، استقامت و صبر در سيره حضرت كاظم(ع) در دست يابي به موفقيت و سرافرازي؛

عنايت به شرايط اجتماعي، سياسي و اقتصادي عصر حضرت و بهره برداري از آنها در تحليل ها و تبيين ها.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي فرهنگي و اجتماعي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي صبر و تحمل در راه هدف سيره حضرت امام كاظم(ع) و پيوند آن با موضوع سال؛

2_1. بررسي جايگاه اميد به آينده در سيره و سخن حضرت كاظم(ع) و تحليل آن در رابطه با موضوع سال؛

3_1. بررسي مقوله هاي ساده زيستي، مصرف متعادل، پرهيز از اسراف و تبذير و تجمل گرايي در سيره و سخن حضرت امام كاظم(ع) و تحليل آن در رابطه با موضوع سال؛

4_1. تبيين سخنان حضرت امام كاظم(ع) درباره كار و تلاش فردي و تعميم آن در حوزه هاي اجتماعي و ملي و تحليل در رابطه با موضوع سال؛

5_1. بررسي مقوله عزت نفس در سيره حضرت كاظم(ع) و تحليل آن در ابعاد ملي و به ويژه در حوزه اقتصادي؛

6_1. بررسي توجه حضرت به علم، دانايي و نقش آن در زندگي انسان و تبيين آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 76

7_1. توجه به تعاون، همكاري، كمك و ياري محرومان و مستضعفان در سيره حضرت كاظم(ع) و برداشت در جهت تبيين موضوع سال؛

8_1. جايگاه مشورت و مشاوره در سيره و سخن حضرت كاظم(ع) و برداشت آن جهت تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

9_1. برنامه زندگي و تقسيم ساعات براي زندگي بهتر در كلام حضرت امام كاظم(ع) و برداشت در جهت تبيين موضوع سال؛

10_1. برداشت از كلام آن حضرت براي توجه به كار دنيا در جهت تحليل و تبيين موضوع سال؛

11_1. كسب روزي حلال در سيره حضرت و تبيين آن براي توجه به كار و تلاش در موضوع سال؛

12_1. سازش ناپذيري حضرت با هارون و دستگاه طاغوت و تبيين اين موضوع در شرايط امروز كشور به ويژه در حوزه اقتصادي؛

13_1. الگوي مديريت فرصت توسط حضرت امام كاظم(ع) و تبيين ضرورت اين موضوع براي هر مسلمان به ويژه در شرايط حاضر و در ارتباط با موضوع سال؛

14_1. انحراف ناشي از انباشت ثروت بين وكلاي حضرت و نحوه برخورد ايشان و تحليل آن در راستاي موضوع سال؛

15_1. دغدغه هاي حضرت امام كاظم(ع) در مورد نگراني هاي اقتصادي و معيشتي شيعيان و الگوسازي براي مسئولان در سال توليد ملي، كار و سرمايه ايراني؛

16_1. چگونگي برخورد صفوان براي تضعيف اقتصادي جبهه باطل و تقويت جبهه حق؛

ص: 77

17_1. محاصره اقتصادي حاكمان طاغوت براي از بين بردن توان اقتصادي حضرت امام كاظم(ع) و تضعيف جبهه حق به وسيله جلوگيري از دادن پول، امكانات و هدايت با حضرت امام كاظم(ع) و تشبيه آن به شرايط بين المللي موجود در راستاي موضوع سال؛

18_1. توان مالي و اقتصادي حضرت امام كاظم(ع) و بهره مندي از آن براي رونق اوضاع اقتصادي و معيشتي شيعيان و تحليل آن درباره موضوع سال؛

19_1. تأليف قلوب شيعيان به وسيله رونق اقتصادي و معيشتي آنها، هدف حضرت امام كاظم(ع) در كمك هاي مالي فراوان و تحليل آن در شرايط فعلي جامعه اسلامي با تأكيد بر موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

20_1. ايجاد نشاط فردي و اجتماعي به وسيله كمك هاي اقتصادي به خانواده ها توسط امام كاظم(ع) و مسئوليت دولت اسلامي در اين حوزه با عنايت به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

2. گروه هاي خانواده،زن، كودك و نوجوان و جوان

1_2. بررسي نقش پدران و مادران در تربيت فرزندان از ديدگاه حضرت امام كاظم(ع) و تبيين آن در حوزه هاي اقتصادي به ويژه كار و سرمايه ملي؛

2_2. بررسي زندگي اصحاب آن حضرت و برداشت هاي اقتصادي براي تبيين موضوع سال؛

3_2. تبيين ساده زيستي، قناعت، دوري از تجملات و اسراف در زندگي شخصي حضرت و استفاده در جهت تحليل موضوع سال؛

4_2. تبيين مفاهيم اخلاقي در سخن و سيره حضرت به بيان ساده براي نوجوانان و استفاده از آنها براي تبيين موضوع سال؛

ص: 78

5_2. توجه دادن پدران و مادران به نقش دانش و مهارت در زندگي فرزندان با عنايت به سخنان حضرت امام كاظم(ع) و برداشت و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

6_2. نقش عبادت در زندگي خانوادگي از ديدگاه حضرت امام كاظم(ع) و بررسي موضوع كار و تلاش و سرمايه گذاري و توليد به عنوان عبادت؛

7_2. تأكيد حضرت كاظم(ع) بر كار و تلاش فردي در تأمين نيازهاي خود و خانواده و بررسي اين موضوع در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) و تعميم آن از سطح فردي و خانوادگي به سطح جامعه اسلامي.

ص: 79

27 رجب؛ بعثت پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله - 17 ربيع الاول، ولادت پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله 28 صفر، رحلت پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله

اشاره

27 رجب؛ بعثت پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله - 17 ربيع الاول، ولادت پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله 28 صفر، رحلت پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله

29 خرداد 1391 مصادف با حادثه بزرگ بعثت نبي مكرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلي الله عليه و آله است و به صورت طبيعي شبكه هاي مختلف سازمان صدا و سيما برنامه هاي متعددي را در اين باره تدارك خواهند ديد. اين مناسبت مي تواند فرصت خوبي هم براي طرح موضوع سال باشد از آن جهت كه اولين كسي كه توانست در جامعه اسلامي حكومت به مفهوم ايجاد ساختارها، روش ها، قوانين و مناسبات بين حاكميت و مردم بپردازد، نبي مكرم اسلام بود. اين ويژگي در زندگاني حضرت رسول مي تواند براي همه اركان حكومت مهم باشد؛ چرا كه مي توانند مدلي از حاكميت مناسبات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بر جامعه اسلامي، آن هم بر اساس پارادايم وحياني آن مشاهده و الگوسازي كنند. موضوع معيشت عمومي و فردي افراد در جامعه اسلامي دوران پيامبر اكرم فرصت خوبي براي طرح و بررسي موضوع سال در اين روز مبارك است.

ص: 80

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

بررسي مفاهيم مرتبط با موضوع سال همچون توليد، كار، سرمايه، تلاش، همت و... در سيره و سخن حضرت نبي اكرم صلي الله عليه و آله و تبيين و تحليل آنها در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

پرهيز از پيوندهاي مفهومي غيرمنطقي بين موضوع مورد نظر با آموزه هاي موجود در رفتار و كلام نبي مكرم اسلام صلي الله عليه و آله ؛

توجه به الگوسازي براي افراد جامعه و ورود از زاويه تكليف مدارانه به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

بررسي سيره اصحاب نزديك حضرت در مسائل مرتبط با موضوع سال و تحليل آن به تناسب شرايط زماني و مكاني؛

ايجاد پيوند بين آموزه هاي ديني و يافته هاي علمي به ويژه در مباحث مورد بررسي در موضوع سال.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي مفهوم اميد به آينده و آينده نگري در سخن و سيره پيامبر گرامي اسلام و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

2_1. بررسي مفهوم برنامه ريزي در سيره و سخن پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن در جهت تحقق موضوع سال؛

3_1. تحليل سخنان پيامبر گرامي اسلام در حوزه اقتصاد و بررسي ارتباط آن با موضوع توليد سرمايه انساني، ثروت،كار و...

ص: 81

4_1. بررسي مفهوم كار و تلاش در سخن و سيره پيامبر گرامي اسلام و ارائه تحليل هايي در رابطه آن با موضوع سال؛

5_1. بررسي مفهوم كار و تلاش در سيره و سخن پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن در جهت تحقق موضوع سال؛

6_1. تبيين سيره و سخن حضرت درباره اموال عمومي و بيت المال و تحليل آن در راستاي موضوع سال؛

7_1. بررسي سخنان پيامبر گرامي اسلام در حقوق اقتصادي مردم بر حاكمان و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

8_1. بررسي مفهوم عزت نفس در حوزه فردي از نگاه پيامبر گرامي اسلام و تعميم آن به حوزه اجتماعي و تحليل آن در رابطه با موضوع سال؛

9_1. بررسي شيوه مديريت پيامبر گرامي اسلام در دوران حاكميت خود به ويژه در بحران ها و استخراج نكاتي درباره توجه به كار، تلاش، سرمايه انساني جامعه و...؛

10_10. وفاق و اتحاد و هم بستگي مردم يكي از عوامل مؤثر بر رشد و پيشرفت جامعه اسلامي در نگاه پيامبر اسلام و تحليل آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

11_1. تقدم مصالح عمومي بر مصالح فردي در نظام اقتصادي حكومت پيامبر گرامي اسلام و تبيين آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 82

12_1. قانون گرايي در سيره و سخن پيامبر گرامي اسلام، تبيين و تحليل و توجه به آن در تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در شرايط فعلي؛

13_1. بررسي مفاهيم اخوت، برابري، برادري، هم دلي و صميميت در جامعه نبوي و نقش آن در پيشرفت و توسعه جامعه اسلامي به ويژه در حوزه اقتصادي و تبيين آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

2. گروه هاي اقتصاد

1_2. بررسي مفهوم كار و تلاش در سيره و سخن پيامبر مكرم اسلام صلي الله عليه و آله و تحليل و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

2_2. بررسي مفهوم قناعت، صرفه جويي و پرهيز از اسراف و تبذير و تجمل گرايي در سيره و سخن پيامبر گرامي اسلام و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

3_2. عدالت اقتصادي از منظر پيامبر گرامي اسلام و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

4_2. مالكيت خصوصي و عمومي در سخن و سيره پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

5_2. رفاه و تأمين معاش مردم و وظيفه دولت اسلامي در اين باره و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 83

6_2. توزيع عادلانه درآمد و ثروت از منظر پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

7_2. سيماي صاحبان صنايع، حرفه ها، بازرگانان و تجارت پيشگان در سيره و سخن پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن در جهت تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

8_2. وظيفه دولت اسلامي در مواجهه با فقر و بي كاري از منظر پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

9_2. امنيت شغلي در سخن و سيره پيامبر گرامي اسلام و وظايف دولت اسلامي درباره آن و تحليل و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

10_2. نقش تعاون و همكاري در سيره و سخن پيامبر گرامي اسلام و تبيين آن براي ترسيم وظايف دولت و مردم در جامعه اسلامي در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

11_2. نقش نظارت و كنترلي پيامبر گرامي اسلام بر درآمدها و هزينه هاي جامعه اسلامي و تحليل آن در راستاي تبيين وظايف دولت اسلامي در جهاد اقتصادي و مديريت اقتصاد؛

12_2. بيت المال و اموال عمومي، خمس و زكات (ماليات اسلامي) در سخن و سيره پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن جهت بررسي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

13_2. تجارت در سيره و سخن پيامبر گرامي اسلام _ با توجه به اشتغال حضرت و همسرش _ و تبيين آن جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 84

14_2. پس انداز و سرمايه گذاري از منظر رسول گرامي اسلام و تحليل و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

15_2. ايجاد فرصت هاي برابر يا ايجاد زمينه ها و بسترهاي لازم براي افراد در جامعه اسلامي و وظايف حاكم در سخن و سيره پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و تبيين آن براي رسيدن به وظايف دولت اسلامي در اين باره براي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

16_2. جايگاه علم و مهارت در سيره و سخن پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و تحليل و تبيين آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

17_2. بررسي كسب و روزي حلال در انديشه و رفتار پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن براي تبيين موضوع سال؛

18_2. اخلاق اقتصادي پيامبر گرامي اسلام و بررسي و تحليل آن جهت تبيين موضوع سال؛

19_2. عدل و انصاف در سيره اقتصادي پيامبر گرامي اسلام و بررسي آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

20_2. بازار سالم و بازار ناسالم در انديشه پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و بررسي آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

21_2. احتكار، كم فروشي، گران فروشي و... در سيره و سخن پيامبر گرامي اسلام و روش برخورد حضرت با اين پديده ها و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

22_2. بررسي مشاغل حرام، مستحب و مكروه از منظر پيامبر گرامي اسلام و تحليل وضعيت آن در جامعه امروزي مسلمانان و استفاده در جهت موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

ص: 85

23_2. فضيلت و جايگاه برخي از مشاغل و حرفه ها نزد پيامبر گرامي اسلام و بررسي علل و چرايي و تبيين وضعيت فعلي جامعه اسلامي درباره برخي مشاغل با توجه به سخنان و سيره حضرت و تحليل در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

24_2. بررسي مفهوم امنيت اقتصادي در حكومت پيامبر گرامي اسلام جهت تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

25_2. بررسي مفهوم استقلال اقتصادي در دوران حاكميت پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن براي تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

26_2. بررسي مفهوم و اصل اعتدال اقتصادي در سيره حكومتي پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

27_2. تكيه بر ساز و كار خردمندانه و عقل محور در مديريت اقتصادي جامعه اسلامي توسط پيامبر در شرايط مختلف و تبيين آن در شرايط فعلي جامعه در راستاي توجه به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

3. گروه هاي سياسي و خبر

1_3. بررسي مفهوم امنيت در جامعه اسلامي و نقش آن در شكوفايي جنبه هاي مختلف آن در عصر حاكميت پيامبر گرامي اسلام و تبيين آن با توجه به شرايط كنوني و نقش امنيت ملي در رونق و شكوفايي اقتصادي با توجه به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 86

2_3. بررسي سياست خارجي پيامبر گرامي اسلام در مواجهه با كفار، منافقان، دشمنان، دوستان، همسايگان و تحليل و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

3_3. بررسي مفهوم استقلال سياسي در نظام حاكميتي پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن در جهت تبيين و بررسي موضوع سال؛

4_3. بررسي مفهوم عزت در جامعه اسلامي از منظر پيامبر گرامي اسلام و ارتباط آن با موضوع سال؛

5_3. وظايف حاكمان در مقابل مردم به ويژه در حوزه اقتصادي از منظر پيامبر گرامي اسلام و بررسي اين موضوع در تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

6_3. بررسي مفهوم اقتدار حكومت اسلامي از منظر پيامبر و جنبه هاي اقتصادي اين اقتدار در سيره و سخن پيامبر اسلام براي تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

7_3. بررسي ويژگي هاي كارگزاران جامعه اسلامي از منظر رسول اكرم صلي الله عليه و آله به ويژه در حوزه هاي اقتصادي؛

8_3. بررسي حقوق حاكميت بر مردم به ويژه در حوزه هاي اقتصادي از منظر رسول مكرم اسلام و تبيين آن جهت بررسي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

9_3. بررسي نقش بيعت و جايگاه آن در حكومت اسلامي در عصر پيامبر و تحليل و تبيين آن در شرايط فعلي جامعه اسلامي و تأثير آن در تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 87

10_3. وظيفه بزرگ عدالت براي زمامدار جامعه اسلامي در سخن و سيره پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

11_3. حقوق متقابل حاكم و مردم در جامعه اسلامي از ديدگاه پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن در حوزه هاي اقتصادي و پيوند با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

12_3. بررسي شايسته سالاري در حكومت نبوي و تأثير آن در رشد و شكوفايي جامعه اسلامي در ابعاد مختلف به ويژه جهات اقتصادي؛

13_3. نقش و جايگاه قدرت در تأمين منافع عمومي مردم در حكومت نبوي و تبيين اين موضوع در جامعه اسلامي به منظور دست يابي به اهداف اقتصادي؛

14_3. بررسي معاهدات پيامبر و تحليل شرايط محيطي و ملاحظات حكومتي پيامبر و برداشت هاي امروزي از اين موضوع در راستاي تحقق توليد ملي، كار و سرمايه ايراني؛

15_3. شورا و مشورت در سيره و سخن پيامبر و چگونگي بهره گيري از آن در جهت تأمين منافع عمومي و تعيين آن در راستاي مسائل اقتصادي و موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

4. گروه هاي زن، خانواده، كودك و نوجوان و جوان

1_4. بررسي مفهوم كار در خانواده از منظر پيامبر گرامي اسلام و اهميت و اهتمام حضرت به اين موضوع و تبيين آن در جهت بررسي موضوع سال؛

2_4. بررسي نقش پدران و مادران در جهت تربيت اقتصادي فرزندان از منظر پيامبر گرامي اسلام و تبيين آن در بررسي موضوع سال؛

ص: 88

3_4. بررسي مفهوم ساده زيستي، قناعت، دوري از تجملات و اسراف در زندگي شخصي حضرت و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

4_4. بررسي زندگي شخصيت اصحاب خاص و شاخص حضرت و تبيين ويژگي هاي بارز اقتصادي براي بررسي موضوع سال در راستاي آن؛

5_4. بررسي مفاهيم مهم اقتصادي در سيره پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و تبيين و تفسير آن به بيان ساده براي نوجوانان؛

6_4. حقوق متقابل پدر و مادر و فرزندان از منظر پيامبر گرامي اسلام و تبيين آن از منظر تربيت اقتصادي در جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

7_4. زن و جايگاه آن در خانواده از منظر پيامبر گرامي اسلام و تبيين وظايف اقتصادي زن در جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

8_4. تأمين اقتصادي خانواده از منظر پيامبر گرامي اسلام و تحليل آن در جهت بررسي موضوع سال؛

9_4. خانواده و وظايف اقتصادي در رابطه با خويشان، همسايگان و بستگان از ديدگاه پيامبر و تبيين آن در رابطه با موضوع سال؛

10_4. فرزندان و مسئوليت پذيري از ديدگاه تربيتي پيامبر گرامي اسلام و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

11_4. نقش كار و تلاش در زندگي خانوادگي در سخن و سيره پيامبر اكرم و تبيين آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 89

12_4. بررسي توجه و اهميت پيامبر گرامي اسلام به نقش جوانان در جامعه اسلامي و تبيين اين توجه ويژه در راستاي تحقق اهداف اقتصادي در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني؛

13_4. نقش الگويي پدران و مادران در رابطه با فرزندان از منظر پيامبر گرامي اسلام و استفاده از اين نقش جهت تربيت اقتصادي آنان به ويژه در حوزه موضوعي سال.

ص: 90

3 شعبان؛ ولادت حضرت امام حسين(ع) -10 محرم الحرام؛ شهادت حضرت امام حسين و يارانش در كربلا

اشاره

3 شعبان؛ ولادت حضرت امام حسين(ع) -10 محرم الحرام؛ شهادت حضرت امام حسين و يارانش در كربلا

سوم شعبان و دهم عاشوراي هر سال مصادف با سال روز ولادت باشكوه و شهادت مظلومانه پيشواي سوم شيعيان حضرت حسين بن علي عليهما السلام است كه روز پاسدار نيز ناميده شده است. زندگي و شرح مبارزه و شهادت سالار شهيدان از جهت مبارزه با طاغوت و تعالي جامعه و سر فرود نياوردن در برابر قدرت هاي زورگو درس هاي بلند استقلال و غيرت و مردانگي براي جامعه اسلامي داشته است و زندگي فردي حضرت نيز حاوي پيام هاي كوتاه و بلند مديريت امر دنيا و معيشت را نيز در بردارد. به همين دليل توصيه مي شود برنامه سازان از اين فرصت براي طرح موضوع سال خودداري نورزند و در فرصت هاي ايدئال به بحث در رابطه با آن بپردازند.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

سعي در ايجاد پيوند بين آموزه هاي ديني و يافته هاي علمي به ويژه در مباحث مورد بررسي در موضوع سال؛

ص: 91

توجه به ابعاد مديريتي حضرت امام حسين(ع) در امور دنيوي در عين شهادت طلبي و شجاعت و دل بستگي نداشتن به دنيا؛

توجه به نقش الگويي حضرت امام حسين(ع) و انس و الفت شيعيان و ايرانيان با حضرتش و استفاده حداكثري از اين مهم در تبيين موضوعات مرتبط با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

توجه به زندگي شخصي و اجتماعي اصحاب ناب حضرت جهت تبيين و تحليل مفاهيم مرتبط با موضوع سال؛

توجه به شرايط سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و عمومي جامعه مسلمانان در عصر زندگي حضرت امام حسين(ع) و تأثير آن در تصميم هاي مهم حضرت در تبيين موضوعات اقتصادي؛

ضرورت توجه به تنوع مخاطبان و ساعات پخش برنامه و توليد برنامه بر اساس رسالت و مأموريت هر شبكه و مخاطبان هر برنامه و هر شبكه.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي مفهوم اميد به آينده و نصرت الهي در سيره و سخن حضرت امام حسين(ع) و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

2_1. توجه به تعاون و همكاري در سيره و سخن حضرت امام حسين(ع) و تحليل آن درباره موضوع سال؛

3_1. كار و تلاش در سيره و سخن حضرت امام حسين(ع) و تحليل آن درباره موضوع سال؛

4_1. بررسي مقوله عزت نفس فردي در سيره و سخن حضرت امام حسين(ع) و تحليل آن در ابعاد ملي و در رابطه با موضوع سال؛

ص: 92

5_1. بررسي نقش دانش، دانايي و مهارت در سيره و سخن حضرت امام حسين(ع) و تحليل آن جهت تبيين موضوع كار و سرمايه ايراني؛

6_1. نقش فساد اقتصادي حكومت بني اميه در قيام حضرت امام حسين(ع) و استفاده جهت تبيين موضوع سال؛

7_1. تقدم منافع عمومي جامعه بر مصالح شخصي در سيره و سخن و قيام حضرت و بهره برداري جهت تبيين موضوع سال؛

8_1. چهره مردمي حضرت امام حسين(ع) و نقش آن در پيشبرد امور مسلمانان و استفاده از اين ويژگي براي تبيين وظايف كارگزاران دولت اسلامي در پيشبرد اقتصادي و سياسي؛

9_1. توجه به اخلاق اقتصادي حضرت(سيره و سخنان) براي داشتن يك جامعه معتدل در حوزه اقتصادي؛

10_1. بررسي موضوع قناعت، صرفه جويي، پرهيز از اسراف، تبذير و اشرافي گري و تجمل گرايي در سيره و سخن حضرت امام حسين(ع) و تبيين موضوع سال با استفاده از اين سيره و سخنان؛

11_1. بررسي نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در تحولات مثبت اقتصادي جامعه اسلامي و تبيين وظايف اين نهاد در سال جاري؛

12_1. بررسي مفهوم پاسداري از حريم هاي اقتصادي جامعه و پيشبرد آن به عنوان وظيفه اي نو براي پاسداران در شرايط فعلي؛

13_1. بررسي نقش ايمان به خدا و توكل در پيروزي حضرت امام حسين(ع) بر نظام حاكم اقتصادي آن زمان و تحليل آن در رابطه با موضوع سال.

ص: 93

2. گروه هاي زن، خانواده، كودك و نوجوان و جوان

1_2. بررسي موضوع كسب روزي حلال در خانواده و سخن و سيره حضرت در اين باره و ارتباط آن با موضوع سال؛

2_2. بررسي زندگي اصحاب شاخص حضرت امام حسين(ع) در حوزه مفاهيم اقتصادي مورد نظر و تبيين و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

3_2. تبيين نكات اخلاقي سخنان حضرت امام حسين(ع) درباره وظايف پدر و مادر در تربيت فرزندان و استفاده اقتصادي از اين سخنان در جهت تبيين موضوع سال؛

4_2. كار و تلاش و اهميت آن در سخن و سيره حضرت امام حسين(ع) و تحليل آن در جهت تبيين و تبليغ موضوع سال؛

5_2. توجه دادن پدران و مادران و فرزندان به نقش و دانش و مهارت در اقتصاد خانواده و همچنين آينده فرزندان با تكيه بر سخنان عام حضرت امام حسين(ع) در اين باره؛

6_2. تأكيد بر قناعت، ساده زيستي، پرهيز از تجمل گرايي در خانواده از منظر حضرت امام حسين(ع) و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

7_2. تبيين موضوعات اقتصادي پيش گفته براي كودكان و نوجوانان با بيان ساده و روان؛

8_2. گفتار حضرت امام حسين(ع) درباره تربيت فرزندان و آماده كردن آنها توسط پدران و مادران براي حضور در جامعه و استفاده از اين موضوع براي تبيين موضوع سال در حوزه خانواده؛

8_2. طرح و بررسي وضعيت زندگي خانوادگي سرداران پاسدار انقلاب به ويژه در ابعاد اقتصادي براي الگوآفريني و الگوسازي.

ص: 94

3. گروه هاي سياسي و خبر

1_3. بررسي زندگي حضرت امام حسين(ع) در زمان برادر بزرگوارش، حضرت امام حسن(ع) و همراهي با امام مسلمانان براي رسيدن به اهداف جامعه اسلامي و تبيين اين موضوع در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

2_3. نقش پراهميت اصل دفاع از مظلوم و قيام عليه ظالم در زندگي سياسي حضرت امام حسين(ع) و بهره برداري از آن جهت تبيين و تحليل موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) به ويژه براي مقابله با دشمنان در جنگ اقتصادي؛

3_3. بررسي تأثير وضعيت اقتصادي دستگاه حاكم در قيام و مجاهدت حضرت امام حسين(ع) و تحليل آن در شرايط امروزي جامعه اسلامي با توجه به تحريم ها در نياز به مجاهده و مبارزه اقتصادي؛

4_3. نقش حضرت امام حسين(ع) در مديريت بحران هاي زمان پدرش اميرمؤمنان علي (ع) و برادرش حضرت امام حسن(ع) و در مبارزه و قيام خود عليه بني اميه و تحليل آن براي تبيين موضوع سال؛

5_3. نقش مهم نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در توطئه هاي اقتصادي دشمن عليه نظام اسلامي؛

6_3. بررسي شبهات دشمن درباره حضور سپاه در عرصه هاي اقتصادي و جواب گويي به اين شبهات؛

7_3. مفهوم بيعت در سيره و سخن حضرت امام حسين(ع) و تبيين آن در جهت شروط موفقيت در جهاد اقتصادي و حمايت از سخنان رهبري نظام.

ص: 95

4 شعبان؛ ولادت حضرت عباس(ع) - 10 عاشورا؛ شهادت حضرت ابوالفضل(ع) در كربلا

اشاره

4 شعبان؛ ولادت حضرت عباس(ع) - 10 عاشورا؛ شهادت حضرت ابوالفضل(ع) در كربلا

4 شعبان و 10 عاشورا طلوع و عروج حضرت ابوالفضل العباس، سردار باوفاي عاشورا و فرزند باغيرت علي بن ابي طالب(ع) است. نكات ريز و درشتي در زندگي حضرت مشاهده مي شود كه پيوند بين آنها و ايجاد انگيزه هاي عمومي در مردم براي توجه به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) مي تواند مورد دقت برنامه سازان شود كه به برخي از آنها در محورهاي موضوعي پرداخته خواهد شد.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به نقش الگويي حضرت ابوالفضل(ع) براي جوانان و بهره گيري از اين ويژگي براي تبيين موضوع ولايت پذيري و به تبع آن، اهميت دادن به موضوع سال؛

پرهيز از انتخاب ساعت هاي اوج عزاداري يا انتخاب موضوع يا مخاطبان نامناسب براي طرح يك محور يا موضوع در يك شبكه يا يك برنامه؛

توسعه مفاهيم اخلاقي موجود در سيره و سخن حضرت ابوالفضل(ع) و تعميم به مسائل كلان اجتماعي؛

ص: 96

پرهيز از پيوندهاي بي ربط، غير منطقي و دور از موضوع؛

تأكيد بر روحيه ولايت پذيري، تسليم، همت بلند و شجاعت حضرت در مصايب و بحران ها؛

تأكيد بر كرامت ها و فضيلت هاي انساني غيرمعصوم به عنوان الگويي باورپذير در جامعه كنوني.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. تأكيد بر بصيرت و روشن بيني حضرت عباس(ع) در دوران جواني و استفاده از آن جهت تبيين وظايف جوانان در رابطه با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

2_1. بررسي مفهوم تسليم و ولايت پذيري حضرت عباس(ع) و نقش آن در پيشبرد قيام عاشورا و تبيين وظايف جوانان در موضوع سال از رهگذر اين ويژگي؛

3_1. بررسي مفهوم شجاعت در حضرت ابوالفضل(ع) و تغيير مفهومي آن در شرايط مختلف و تبيين شجاعت در فضاي امروز جامعه با توجه به موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) و جهاد اقتصادي؛

4_1. بررسي مفهوم مردانگي و جوان مردي در سيره حضرت عباس(ع) و تبيين متغير بودن اين مفهوم بسته به شرايط و تحليل آن در راستاي وظايف مردم در شرايط كنوني و جهاد اقتصادي؛

5_1. بررسي مفهوم خويشتن داري حضرت عباس(ع) و بررسي اين مفهوم در زندگي فعلي جامعه اسلامي و وظايف مردم در راستاي تبيين موضوع سال.

ص: 97

2. گروه هاي خانواده، كودك و نوجوان و جوان

1_2. تبيين مفهوم جوان مردي و رشادت و وظايف كنوني خانواده ها در ايجاد و گسترش اين روحيه در فرزندان و تحليل آن در جهت تبيين موضوع سال و جهاد اقتصادي؛

2_2. تبيين مفهوم بصيرت در خانواده نسبت به مسائل جامعه و وظايف پدران و مادران نسبت به اين موضوع در رابطه با موضوع سال؛

3_2. بررسي مفهوم ولايت پذيري در حضرت ابوالفضل(ع) و وظايف خانواده و پدران و مادران در رابطه با ترويج اين روحيه و تحليل آن در تبيين موضوع سال؛

4_2. بررسي ويژگي هاي شخصيتي حضرت ابوالفضل(ع) مانند شجاعت، اطاعت، رادمردي و... به زبان ساده براي نوجوانان و تحليل آن در راستاي جهاد اقتصادي و موضوع سال.

ص: 98

5 شعبان؛ ولادت حضرت امام سجاد(ع) - 12 محرم الحرام؛ شهادت حضرت امام سجاد(ع)

اشاره

5 شعبان؛ ولادت حضرت امام سجاد(ع) - 12 محرم الحرام؛ شهادت حضرت امام سجاد(ع)

ديدگاه فرهنگي حضرت امام سجاد(ع) در هدايت و رهبري جامعه به انضمام رهنمودهاي حضرتش در صحيفه سجاديه و علاوه بر آن رساله شريفه حقوق آن حضرت به عنوان يك منبع بسيار خوب ديني براي طرح و بررسي مباحث مختلف حتي در حوزه هاي اقتصادي بسيار مناسب است. اين ظرفيت بزرگ مي تواند منبع خوبي براي برنامه سازان رسانه ملي در ايام ولادت و يا شهادت آن بزرگوار باشد.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به رفع شبهه تعارض بين امور معنوي و مادي و يا تضاد تدبير اخروي با امور دنيوي در سيره حضرت امام سجاد(ع)؛

توجه به نقش عبوديت و بندگي در ساخت دنيا و آباد كردن آن با نگاه معنوي؛

پرهيز از ايجاد تنافي و تضاد بين تمهيد امور معيشتي (اقتصاد) با امور معنوي؛

توجه به الگوسازي با عنايت به جايگاه بلند زهد و عبوديت حضرت امام سجاد(ع)؛

ص: 99

توجه به نقش محوري حضرت امام سجاد(ع) براي تربيت نيروي انساني آينده جامعه مسلمانان و ضرورت آن در جامعه امروز؛

توجه به شرايط اجتماعي، سياسي، اقتصادي و امنيتي جامعه در عصر حضرت؛

عنايت ويژه به صحيفه سجاديه و مسائل و مباني معيشت دنيوي در آن؛

توجه به رساله حقوق حضرت امام سجاد(ع) و مضاميني كه مرتبط با موضوع سال است.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي مفهوم كمال جويي مادي در صحيفه سجاديه و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

2_1. بررسي مفهوم عدالت اجتماعي در صحيفه سجاديه و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

3_1. بررسي مفهوم رفاه عمومي در صحيفه سجاديه و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

4_1. بررسي مفهوم رزق و روزي حلال در صحيفه سجاديه و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

5_1. بررسي حقوق اقتصادي در رساله حقوق حضرت امام سجاد(ع) و تحليل آن در حوزه موضوع سال؛

6_1. بررسي نقش و جايگاه حضرت در تربيت نيروي انساني لازم براي آينده جامعه اسلامي و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 100

7_1. بررسي ويژگي سخاوت در حضرت و تعميم آن به حوزه اجتماعي و تبيين و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

8_1. بررسي تأكيدات حضرت امام سجاد(ع) بر علم آموزي در صحيفه و تحليل بر آن در جهت تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

9_1. ترسيم انسان كامل از ديدگاه حضرت امام سجاد(ع) و ويژگي هاي مربوط به امور دنيوي آن و تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) از اين رهگذر؛

10_1. بررسي مفهوم آينده نگري، در تعاليم حضرت امام سجاد(ع) و تبيين ضرورت آن در تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

11_1. خودباوري و خداباوري در انديشه حضرت امام سجاد(ع) و تبيين آن در جهت موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

12_1. بررسي حقوق برخي از اعضا و جوارح (مثل چشم براي عبرت گرفتن، پا براي كسب علم و معرفت و رفع نياز مؤمن) و تحليل آنها در جهت تبيين وظايف افراد براي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

13_1. اهميت عقل و خرد و جايگاه آن در انديشه حضرت امام سجاد(ع) و تحليل آن در راستاي تبيين ضرورت تعقل و خردورزي در اقتصاد جامعه اسلامي؛

ص: 101

14_1. بررسي جايگاه اميد به آينده در سيره و سخن حضرت امام سجاد(ع) و تحليل آن در جهت تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

15_1. بررسي مقوله هاي ساده زيستي، مصرف متعادل، پرهيز از اسراف، تبذير و تجمل در سيره و سخن حضرت امام سجاد(ع) و بهره گيري از آن در جهت تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

16_1. نقش تعاون و همكاري، و همچنين كمك و ياري محرومان و مستضعفان در سيره حضرت امام سجاد(ع) و برداشت در جهت تبيين وظايف افراد در جهاد اقتصادي و تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

2. گروه هاي زن، خانواده، كودك و نوجوان و جوان

1_2. وظايف پدران و مادران نسبت به فرزندان در صحيفه سجاديه و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

2_2. بررسي حقوق پدران و مادران نسبت به فرزندان در رساله حقوق حضرت امام سجاد(ع) و تبيين آن براي بررسي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

3_2. وظيفه زمينه سازي براي خلاقيت و شكوفايي كودكان و فرزندان در كلام حضرت امام سجاد(ع) و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

4_2. بررسي مصاديق كسب حرام و اهميت رزق و روزي حلال در كلام و سيره حضرت امام سجاد(ع) و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 102

5_2. اهميت و جايگاه عقل و خرد در انديشه حضرت امام سجاد(ع) و تحليل اهميت آن در اداره امور اقتصادي خانواده با تأكيد بر موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

6_2. بررسي حق مادران، حق پدران، حق فرزندان، حق خويشان، حقوق برادران و امثال آن در رساله حقوق حضرت امام سجاد(ع) و تبيين آن در راستاي موضوع سال؛

7_2. بررسي جايگاه صبر و بردباري در راه رسيدن به اهداف در سيره و سخنان حضرت امام سجاد(ع) و تبيين آن براي برشمردن وظايف افراد در تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

8_2. بررسي زندگي اصحاب آن حضرت و برداشت هاي لازم در پيوند موضوع سال با شيوه زندگي آنها؛

9_2. بررسي مفاهيم اقتصادي مورد نظر در كلام حضرت امام سجاد(ع) در صحيفه سجاديه و رساله حقوق آن حضرت و بيان ساده آن به منظور الگوسازي براي نوجوانان.

ص: 103

7 تير؛ شهادت آيت الله شهيد بهشتي و روز قوه قضاييه

اشاره

7 تير؛ شهادت آيت الله شهيد بهشتي و روز قوه قضاييه

7 تيرماه سال روز شهادت آيت الله شهيد بهشتي و 72 تن از ياران او در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي در سال 1360 است. همچنين اين روز به پاس داشت خدمات و جايگاه شهيد بهشتي در دستگاه قضايي روز «قوه قضاييه» هم نام گذاري شده است. دو نكته مهم مي تواند پرداختن به موضوع سال را اولويت ببخشد. اول آنكه شخصيت شهيد بهشتي در نوع خود بي نظير بود؛ از آنجا كه به فعاليت هاي نظام مند در حوزه هاي مختلف و از جمله اقتصاد اعتقاد داشت و به مباني اسلامي و مسائل روز جهان تسلط و اشراف داشت و در مباحث اقتصادي هم نظريه هاي كاربردي ارائه مي كرد. دوم آنكه براي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)، بودن انسجام و هماهنگي نهادهاي درون حاكميتي و از جمله قوه قضاييه از الزامات اجتناب ناپذير است كه رسانه ملي با طرح برخي از موضوعات مي تواند به آن دست يابد.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به چند بعدي بودن شخصيت شهيد بهشتي و سيراب شدن نظريه هاي ايشان از سرچشمه زلال تعاليم ديني؛

ص: 104

آينده نگري و دورانديشي در نظريه هاي اقتصادي شهيد بهشتي به عنوان يك ويژگي مهم؛

پرداختن به نقش و تأثير اين شهيد والامقام در طراحي نظام اقتصادي كشور؛

به روز بودن و توجه به شرايط زمان و مكان در انديشه هاي شهيد بهشتي و پرهيز از جمود و واپس گرايي؛

توجه ويژه به نقش قوه قضاييه در حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني؛

توجه به الگوسازي از شخصيت، انديشه، سيره اخلاقي و عملي شهيد بهشتي در حوزه هاي اقتصادي.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي مفهوم امنيت قضايي و نقش آن در موفقيت كشور در حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني با موضوع سال و چگونگي تحقق اين امنيت؛

2_1. بررسي چگونگي حمايت از توليد ملي در حوزه قضايي كشور؛

3_1. بررسي چگونگي حمايت از سرمايه ملي در قوانين محاكم و روش هاي قضايي؛

4_1. بررسي چگونگي حمايت از نيروي انساني مولد در قوانين، محاكم و روش هاي قضايي؛

5_1. بررسي چگونگي ايجاد امنيت اقتصادي به وسيله نهادهاي قضايي و حقوقي؛

6_1. بررسي چگونگي برخورد با مجرمان و مفاسد اقتصادي به منظور حمايت از توليد ملي؛

ص: 105

7_1. بررسي چگونگي برخورد با مجرمان اقتصادي به منظور تقويت نيروي كار بومي و ايراني؛

8_1. آسيب شناسي مصداقي ناهنجاري ها، موانع و جرايم موجود براي رشد توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني و وظايف قوه قضاييه درباره آن؛

9_1. بررسي خلأهاي ناشي از آگاهي هاي عمومي قضايي در حوزه توليد ملي، كار، سرمايه، مشاركت و ...؛

10_1. بررسي رابطه جرم هاي اقتصادي با توليد، سرمايه گذاري، كار، توسعه و پيشرفت كشور؛

11_1. بررسي انديشه هاي شهيد بهشتي در رابطه با كار و جايگاه و اهميت آن در نظام اجتماعي و اقتصادي اسلام؛

12_1. بررسي انديشه هاي شهيد بهشتي درباره سرمايه، سرمايه گذاري و جايگاه آن در نظام اقتصادي دين مبين اسلام؛

13_1. بررسي انديشه هاي شهيد بهشتي درباره توليد و مسائل فرعي آن در اسلام؛

14_1. اصول عدالت اقتصادي از نگاه شهيد بهشتي و تبيين آن در رابطه با موضوع سال؛

15_1. جايگاه تعقل و خرد در تنظيم امور اقتصادي، توليد، سرمايه و كار در انديشه شهيد بهشتي؛

16_1. نقش و وظايف دولت اسلامي در حوزه اقتصاد به ويژه توليد سرمايه و كار از نگاه شهيد بهشتي؛

17_1. نقش و وظايف مردم در حوزه اقتصاد به ويژه در توليد، سرمايه و كار از منظر شهيد بهشتي؛

ص: 106

18_1. بررسي مفهوم استقلال در انديشه سياسي شهيد بهشتي و ارتباط آن با استقلال اقتصادي و الزامات آن؛

19_1. بررسي مفهوم عزت و سرافرازي جامعه اسلامي در انديشه شهيد بهشتي و ارتباط آن با موضوع سال؛

20_1. بررسي مفهوم خودباوري و اتكا به خود در انديشه شهيد بهشتي و ارتباط آن با توليد ملي و كار و سرمايه ايراني؛

21_1. بررسي انديشه هاي اقتصادي صاحب نظران و شهداي هفتم تير به ويژه در موضوعات مرتبط با موضوع سال؛

22_1. بررسي اقدامات مهم و مؤثر قضايي كشورهاي ديگر در حوزه حمايت از سرمايه، توليد و نيروي انساني مولد؛

23_1. معرفي اقدامات و دستاوردهاي قوه قضاييه در ارتباط با رونق كسب و كار، تجارت، توليد، سرمايه گذاري، نيروي انساني مولد و ... در سال هاي گذشته.

ص: 107

11 شعبان؛ولادت با سعادت حضرت علي اكبر و روز جوان

اشاره

11 شعبان؛ولادت با سعادت حضرت علي اكبر و روز جوان

نيروي انساني جوان كشور، سرمايه بي بديلي است كه هرگونه تحرك و انگيزه آفريني در آن موجب حركت هاي پرشتاب و بزرگ در حوزه هاي مختلف به ويژه اقتصادي مي شود. توجه به اين سرمايه و ارتقاي آگاهي ها، انگيزه و باورهايشان نسبت به موضوع سال از مأموريت ها و رسالت هاي رسانه ملي است. بي شك، روز جوان، فرصت خوبي براي پرداختن به موضوع سال در قالب محورها و موضوعات پيشنهادي زير خواهد بود.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به الگوسازي ايراني اسلامي براي جوانان در حوزه موضوع سال و به ويژه توليد، كار، تلاش و...؛

معرفي كردن نيروي جوان كشور به عنوان يكي از سرمايه هاي بي نظير آن و توجه دادن جوانان و همچنين مسئولان به بهره مندي مناسب از اين سرمايه بزرگ؛

پرهيز از استفاده ادبيات تحكّمي و بايد و نبايد هاي منتج به واكنش هاي رواني و معكوس؛

ايجاد و تقويت هويت ملي و مذهبي در جوانان به عنوان انگيزه اصلي براي پرداختن به توليد، كار و امثال آن؛

ص: 108

ايجاد هدف مندي در انديشه، احساس و رفتار جوانان به منظور توسعه و پيشرفت ملي در همه عرصه ها به ويژه اقتصاد؛

عنايت به عنصر آگاهي بخشي و افزايش دانش و اطلاعات جوانان براي شناخت بيشتر شرايط پيچيده جهاني و اهميت و ضرورت موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي هويت جوان ايراني و پيوند آن با استقلال فرهنگي، سياسي و اقتصادي و تبيين موضوع از رهگذر موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

2_1. بررسي مفهوم تحرك در دوران جواني و استفاده بهينه از آن در راستاي استقلال و توسعه كشور و تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) از اين منظر؛

3_1. بررسي مفهوم خلاقيت در دوران جواني و استفاده از اين مفهوم در راستاي تبيين وظايف جوانان در راستاي تحقق توليد ملي؛

4_1. بررسي مفهوم كمال جويي در دوران جواني و استفاده از اين مفهوم در راستاي ايجاد انگيزه براي جوانان در راه استقلال اقتصادي و توسعه ملي؛

5_1. بررسي مفهوم استقلال طلبي و تبيين جهت دار شدن اين موضوع در جوانان براي رسيدن به استقلال فكري، سياسي، فرهنگي به ويژه اقتصادي؛

6_1. بررسي پديده بي كاري جوانان و وظايف جوان ايراني در قبال اين پديده و تحليل آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 109

7_1. بررسي پديده مدگرايي و توجه به ابعاد فرهنگي و اقتصادي موضوع و تحليل و تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) از اين منظر؛

8_1. بررسي روحيه تنوع طلبي جوان و تحليل و تبيين آن در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

9_1. بررسي موقعيت راهبردي نيروي انساني جوان در ايران و تحليل آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛ بررسي وظايف مسئولان؛

10_1. بررسي موقعيت راهبردي نيروي انساني جوان در ايران و تحليل آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛ بررسي وظايف بخش خصوصي؛

11_1. بررسي موقعيت راهبردي نيروي انساني جوان در ايران و تحليل آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛ بررسي وظايف عمومي مردم؛

12_1. بررسي وظايف نهادهاي ديني در تشويق و ترغيب جوانان به توليد، كار، سرمايه گذاري اقتصادي، مصرف بهينه؛

13_1. وظايف و نقش نهادهاي آموزشي در افزايش مهارت، دانش و انگيزه جوان ايراني براي عهده داري نقش هاي مؤثر در اقتصاد و توليد؛

14_1. وظايف و نقش وسايل ارتباط جمعي در ايجاد انگيزه و رغبت در جوان ايراني به منظور افزايش توليد، كار و سرمايه گذاري، مصرف بهينه و...؛

15_1. جوان و تكنولوژي و بررسي نقش دولت، نهادهاي ديني، نهادهاي آموزشي و وسايل ارتباط جمعي درباره آن در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني).

ص: 110

2. گروه هاي خانواده و جوان

1_2. بررسي موضوع بي كاري جوانان و نقش خانواده ها درباره اين موضوع و تبيين موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) از اين رهگذر؛

2_2. بررسي وظايف خانواده در قبال جوان و تشويق جهت بهره مندي از نيروي جواني در راستاي تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

3_2. وظايف خانواده در چگونگي تشويق جوان ايراني براي حمايت از توليد ملي در حوزه مصرف؛

4_2. وظايف خانواده در چگونگي تشويق جوان ايراني براي افزايش بهره وري در حوزه توليد؛

5_2. وظايف خانواده در تربيت جوان ايراني براي نگاه تكليف گرا به حوزه توليد و رشد اقتصادي جامعه؛

6_2. وظايف و نقش خانواده در تربيت اقتصادي فرزندان براي ايجاد هدف مندي در حوزه اقتصاد و توجه به مسائل كلان جامعه؛

7_2. نقش خانواده در ايجاد روحيه تعاون، همكاري و همياري در جوان و آماده سازي براي فعاليت هاي گروهي در حوزه توليد و كار؛

8_2. نقش خانواده ها در جلوگيري از ناهنجاري هاي رفتاري جوان در مسائل اقتصادي مانند روي آوردن به مشاغل كاذب، اختلال در اقتصاد كشور، هدر رفتن سرمايه ها و...؛

9_2. جوان و جامعه مصرفي و نقش خانواده از تغيير اين رويكرد به سمت جامعه توليدمحور؛

ص: 111

10_2. جوان و اشتغال و وظايف خانواده ها در اين باره؛

11_2. جوان و آينده نگري و نقش خانواده در اين حوزه؛

12_2. جوان، پس انداز و نقش خانواده در تشويق جوانان به اين موضوع؛

13_2. جوان و اموال و سرمايه عمومي جامعه و نقش خانواده در استفاده مطلوب و بهينه از آن؛

14_2. جوان و استقلال اقتصادي و نقش خانواده در اين باره و تبيين و تحليل موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) از اين رهگذر؛

15_2. جوان و تكنولوژي و نقش خانواده در توليد و مصرف بهينه و مؤثر آن توسط جوانان.

ص: 112

10 تير؛ روز صنعت و معدن

اشاره

10 تير؛ روز صنعت و معدن

دهم تيرماه به روز صنعت و معدن نام گذاري شده است. ارتباط اين موضوع با موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) به طراحي درست براي بيان همه ناگفته ها در موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) نيازمند خواهد بود. بخش صنعت به عنوان يكي از نمادهاي توسعه و پيشرفت نيازمند حركت و جهش بالايي است تا بتواند مرزهاي توسعه اقتصادي ما را گسترش دهد و بر بخش هاي اقتصادي نيز اثر بگذارد.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

آسيب شناسي مهم ترين معضلات حوزه صنعت و ارائه راه كار؛

ترويج نگاه كلان و آينده نگر به حوزه صنعت و معدن؛

ترويج ارزش هاي اخلاقي و ديني در حوزه صنعت؛

توجه به حضور در بازارهاي جهاني و رقابت در مرحله بين المللي؛

ترويج حركت به سمت توليد علمي و بهينه؛

توجه و تأكيد بر استقلال و خوداتكايي اقتصادي در حوزه صنعت و معدن.

ص: 113

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اقتصاد

1_1. فضاي كسب و كار و الزامات آن و نقش دولت در توسعه و مطلوبيت آن؛

2_1. فضاي كسب و كار و الزامات آن و نقش مردم در توسعه و مطلوبيت آن؛

3_1. فضاي كسب و كار و الزامات آن و نقش بخش خصوصي در توسعه و مطلوبيت آن؛

4_1. مسئله انرژي و ره يافت هاي ممكن به مصرف بهينه آن در صنعت؛

5_1. بازاريابي و نقش آن در صنعت و معدن ايران؛

6_1. كنترل كيفيت و جايگاه آن در اقتصاد و صنعت ايران با وضعيت موجود و مطلوب؛

7_1. جذب سرمايه هاي خارجي و چگونگي تحقق مطلوب آن؛

8_1. توسعه اقتصادي و الزامات و بايسته ها با تأكيد بر مدل ايراني؛

9_1. اصول اخلاقي در صنعت و توليد؛

10_1. صنايع دستي؛ جايگاه، اهميت و بايسته هاي آن در اقتصاد ايران؛

11_1. بررسي اهميت، جايگاه، نقش و آسيب هاي فعلي صنعت توريسم و چشم انداز آينده آن؛

12_1. بي كاري پنهان در بخش صنعت و راه هاي مقابله با آن؛

13_1. سرمايه و اهميت و جايگاه آن در توسعه اقتصادي به ويژه در حوزه صنعت؛

ص: 114

14_1. نقدينگي، اهميت و جايگاه آن در صنعت ايران؛

15_1. فن آوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي و الزامات و بايدهاي حوزه صنعت از منظر اين امكان جديد؛

16_1. بورس و الزامات آن در جهت افزايش توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني؛

17_1. تجارت الكترونيك؛ چيستي، چگونگي و چشم انداز آينده آن در صنعت ايران؛

18_1. واردات؛ آسيب ها و راه كارها؛

19_1. شركت هاي دولتي؛ نقد و بررسي آسيب ها و راه كارهاي توان مندي و بالا بردن ارزش افزوده؛

20_1. بخش خصوصي در صنعت ايران و چگونگي ارتقا و افزايش توان مندي و بازدهي آن؛

21_1. جايگاه تحقيق و پژوهش در صنعت ايران و چگونگي رسيدن به نقطه مطلوب و آرماني؛

22_1. بررسي سياست هاي صادراتي دولت و بايسته هاي اين حوزه؛

23_1. بررسي سياست هاي قوانين واردات و تحليل آن در جهت تحقق بهتر و بيشتر موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

24_1. بررسي تكنولوژي و نقش آن در توسعه صنعتي ايران؛ بايدها و نبايدها؛

25_1. بررسي منابع انساني به عنوان سرمايه بي بديل بخش صنعت؛ آسيب ها و راه كارهاي ارتقا و استفاده بهينه از اين سرمايه؛

26_1. بررسي مسئله بهره وري در صنعت ايران و راه كارهاي تحقق آن؛

ص: 115

27_1. بررسي ايجاد فرصت هاي جديد كسب و كار در صنعت ايران؛

28_1. تحريم هاي قدرت هاي جهاني و الزامات و اقتضائات كنوني صنعت و معدن در ايران؛

29_1. بررسي نقش بخش خصوصي در حوزه صنعت و معدن و چگونگي ارتقاي آن از وضعيت فعلي؛

30_1. بررسي جايگاه و اهميت تشكل هاي بخش خصوصي و نقش آنها در بخش صنعت و معدن؛

31_1. بررسي نقش بانك ها و مؤسسات مالي اعتباري و نقش آنها در حوزه صنعت و معدن؛

32_1. بررسي چگونگي بهره مندي از الگوهاي موفق صنعتي در جهان؛

33_1. بررسي موضوع ثروت، سرمايه و مالكيت و مباحث مرتبط با آن در صنعت ايران؛

34_1. بررسي چگونگي و اهميت توجه به وجه شرعي معاملات تجاري و اقتصادي در حوزه صنعت؛

35_1. حضور در بازارهاي جهاني راهبرد و افق صنعت در چشم انداز اقتصادي ايران؛

36_1. بررسي راه كارهاي جذب سرمايه خارجي؛

37_1. بررسي چگونگي ايجاد روحيه خودباوري و اتكا به نفس در حوزه صنعت؛

ص: 116

38_1. بررسي چگونگي ارتقاي روحيه و انگيزه نيروي انساني به منظور اثربخشي، بازدهي و بهره وري بيشتر؛

39_1. تجليل از صنعت گران نمونه و كارآفرينان برتر در حوزه صنعت؛

40_1. بررسي چشم انداز بيست ساله صنعت و معدن و راه هاي رسيدن به آن؛

41_1. ضرورت توجه به فن آوري هاي نوين اطلاعات براي سامان دهي و بازتعريف حوزه صنعت و معدن در ايران؛

42_1. بخش تعاوني در صنعت ايران و چگونگي رونق بخشيدن به آن.

ص: 117

16 تير؛ روز ماليات

اشاره

16 تير؛ روز ماليات

16 تير در تقويم رسمي كشور به روز ماليات نام نهاده شده است و به صورت اجتناب ناپذيري با موضوع سال يعني حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني ارتباط مي يابد. برنامه سازان رسانه ملي مي توانند با توجه به سياست هاي زير برنامه هايي را تهيه و پخش كنند:

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه و تأكيد بر اصل متقاعدسازي و خودانگيختگي در پرداخت ماليات؛

توجه دادن به اصل تكليف مداري ديني در موضوع پرداخت ماليات؛

تأكيد بر حقوق شهروندي در نظام اجتماعي و رابطه آن با تكليف مداري ديني؛

تبيين رابطه مستقيم پرداخت ماليات و حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني؛

تلاش براي افزايش آگاهي هاي عمومي درباره قوانين و مسائل مربوط به ماليات؛

توجه علمي به موضوع ماليات از منظر علم اقتصاد.

ص: 118

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي وظايف مردم در برابر حاكميت در نگاه اسلامي و از آن جمله موضوع پرداخت ماليات(بررسي اسلامي موضوع)؛

2_1. نقش و جايگاه ماليات در توسعه و پيشرفت فرهنگي كشور؛

3_1. نقش و جايگاه ماليات در توسعه و پيشرفت اجتماعي كشور؛

4_1. نقش و جايگاه ماليات در توسعه و پيشرفت رفاه عمومي؛

5_1. بررسي دلايل عقلي براي پرداخت ماليات توسط مردم با تأكيد بر حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني؛

6_1. بررسي دلايل فرهنگي پرداخت ماليات توسط مردم با تأكيد بر موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

7_1. بررسي علت هاي فرهنگي فرار مالياتي و راه كارهاي اصلاح آن؛

8_1. بررسي علل اجتماعي فرارهاي مالياتي و راه كارهاي اصلاح آن؛

9_1. بررسي قوانين و مقررات عمومي ماليات براي افزايش آگاهي هاي عمومي؛

10_1. نقش وسايل ارتباط جمعي در افزايش آگاهي هاي عمومي براي پرداخت ماليات؛

11_1. نقش فن آوري هاي نوين اطلاعاتي براي ارتقاي آگاهي هاي عمومي براي پرداخت ماليات.

2. گروه هاي اقتصاد

1_2. بررسي تأثير مستقيم پرداخت ماليات بر حمايت از توليد داخلي؛

2_2. بررسي تأثير پرداخت ماليات بر حمايت از سرمايه گذاري؛

ص: 119

3_2. بررسي تأثير پرداخت ماليات بر حمايت از نيروي كار داخلي؛

4_2. بررسي چگونگي افزايش درآمدهاي مالياتي دولت؛

5_2. بررسي و آسيب شناسي قوانين مالياتي جهت افزايش مشاركت مردم؛

6_2. بررسي نقش دولت در اعتمادسازي عمومي براي مصرف بهينه درآمدهاي حاصل از ماليات؛

7_2. بررسي چالش هاي مالياتي حوزه توليد و راه كارهاي رفع آن؛

8_2. بررسي چالش هاي مالياتي بر سر سرمايه گذاري داخلي و بررسي مباحث پيراموني آن با هدف تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

9_2. بررسي آسيب هاي فعلي ماليات بر درآمد نيروي انساني شاغل در بخش توليد و راه كارهاي اصلاحي آن؛

10_2. بررسي مقايسه اي چگونگي دريافت و هزينه كرد ماليات ها در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه با وضعيت موجود در كشور به منظور ارائه الگوهاي موفق؛

11_2. بررسي موضوع عدالت اقتصادي با تأكيد بر نقش ماليات و ماليات دهندگان؛

12_2. بررسي فعاليت هاي مالياتي و آسيب شناسي شرايط فعلي در حوزه توليد ملي؛

13_2. بررسي تفاوت خمس و زكات به عنوان تكاليف شرعي و ماليات به عنوان حقوق شهروندي؛

14_2. بررسي اهداف پرداخت ماليات و تبيين اقتصادي آن به منظور انگيزه بخشي؛

ص: 120

15_2. بررسي انواع ماليات و تحليل شرايط و قوانين هر يك؛

16_2. بررسي رابطه پرداخت ماليات با استقلال اقتصادي و سياسي و خودكفايي ملي؛

17_2. بررسي وظايف مهم دولت در قبال ماليات دهندگان؛

18_2. بررسي اقتصاد زيرزمين و ماليات، چالش در درآمدهاي ملي؛

19_2. بررسي مفهوم عدالت مالياتي و راه كارهاي تحقق آن در نظام مالياتي كشور؛

20_2. نقش معافيت هاي مالياتي بر تشويق سرمايه گذاري؛

21_2. نقش معافيت هاي مالياتي بر افزايش صادرات؛

22_2. بررسي ماليات بر ارزش افزوده، مزايا و معايب و راه كارهاي اصلاح آن؛

23_2. نقش ماليات در توزيع درآمد و ثروت در ايران؛

24_2. بررسي بهبود روش هاي عملياتي دريافت ماليات از شهروندان؛

25_2. بررسي چگونگي برنامه ريزي بلندمدت و راهبردي براي افزايش درآمدهاي مالياتي دولت؛

26_2. نقش فن آوري هاي نوين ارتباطي در نظام دريافت، پرداخت و هزينه كرد درآمدهاي مالياتي.

3. گروه هاي خانواده

1_3. بررسي نقش خانواده در تربيت اقتصادي فرزندان با تأكيد بر توجه آنها به حقوق عمومي و شهروندي در راستاي موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 121

2_3. بررسي مفهوم حقوق و وظايف شهروندي و چگونگي مسئوليت پذير كردن فرزندان در قبال اين مفهوم؛

3_3. فرارهاي مالياتي و تأثير آن بر تربيت اقتصادي و فرهنگي فرزندان؛

4_3. بررسي نقش زنان در قبال مسئوليت پذيري همسرانشان در مورد ماليات و ديگر وظايف شهروندي؛

5_3. بررسي نسبت بين كسب و درآمد حلال با پرداخت ماليات هاي اسلامي و ماليات هاي رسمي؛

6_3. بررسي تطبيق چگونگي آموزش مسائل شهروندي و از جمله تعهد نسبت به پرداخت ماليات در كشورها و فرهنگ هاي ديگر به منظور استفاده از الگوهاي موفق.

ص: 122

2 شهريور؛ آغاز هفته دولت

اشاره

2 شهريور؛ آغاز هفته دولت

هر سال به مناسبت شهادت دولت مردان و خدمت گزاران مردم، شهيدان محمدعلي رجايي و محمدجواد باهنر از روز 2 تا 8 شهريور هفته دولت نام گذاري شده است. از آنجا كه تحقق شعار سال و اهداف آن در گرو سعي و تلاش دولت و نظام اجرايي كشور است و شايد بتوان گفت موتور محرك شعار سال دستگاه اجرايي است. بنابراين، هفته دولت فرصت خوبي براي تدبين جايگاه و اهميت نظام اجرايي كشور براي رسيدن به اهداف شعار سال است.

پيشنهاد مي شود برنامه سازان رسانه ملي براي پرداختن به موضوع سال در اين هفته، به اصول و سياست ها و محورهاي موضوعي زير توجه كنند:

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه دادن به نقش محوري دولت در تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ضرورت توجه دادن دستگاه اجرايي به منويات رهبري در موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در چارچوب اسناد بالادستي مثل برنامه چشم انداز، برنامه پنج ساله و امثال آن؛

ص: 123

توجه دادن به الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و توسعه توسط دولت و دستگاه اجرايي كشور؛

تبيين موضوع سال از نگاه ديني و حقوق حكومت بر مردم از نگاه اسلام؛

بررسي سيره و سخن معصومان(ع) در مقام حاكم دولت اسلامي در قبال مردم در حوزه اقتصاد و معيشت به ويژه در موضوع سال؛

توجه به رسالت، مأموريت و مخاطبان هر شبكه در پرداختن به موضوع جايگاه، اهميت و نقش دولت در موضوع سال؛

بررسي منتقدانه و منصفانه عملكرد دستگاه هاي اجرايي درباره موضوع سال.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي نقش و وظايف دولت در فرهنگ سازي حمايت از توليد داخلي؛

2_1. بررسي نقش و وظايف دولت در توسعه فرهنگ كار و اشتغال مولد؛

3_1. بررسي و تبيين جايگاه نظارتي دولت در دستگاه هاي اجرايي براي حمايت از توليد، كار و اشتغال؛

4_1. نقش و جايگاه آموزش عالي در توسعه توليد ملي از راه ارتقاي دانش و مهارت جوانان و نيروي كار؛

5_1. نقش و جايگاه نهادهاي پژوهشي ملي در توسعه توليد، كار و اشتغال ملي؛

6_1. نقش و وظايف انگيزشي دولت در رابطه با عموم مردم جهت ترغيب به توليد ملي از طريق فرهنگ سازي و مشوق هاي اقتصادي، خدمات پس از فروش و...؛

ص: 124

7_1. وظايف دولت در اصلاح نظام آموزشي كشور در دوره هاي ابتدايي تا دانشگاه براي ايجاد زمينه هاي لازم نگرشي و رفتاري براي حمايت از توليد ملي؛

8_1. وظايف دولت در رشد و ارتقاي مهارت هاي مورد نياز جوانان و آماده كردن آنها براي ورود به فضاي كسب و كار؛

9_1. جايگاه دولت در شكل گيري رفتارهاي منطقي اقتصادي در جامعه به ويژه در حوزه سرمايه گذاري و توليد؛

10_1. نقش دولت در تكريم سرمايه هاي انساني و نيروي كار با توجه به مباني ديني و اسلامي؛

11_1. نقش دولت در تنوع بخشي به فعاليت هاي كارآفريني به منظور حمايت از توليد ملي؛

12_1. نقش و وظايف دولت در بهينه سازي استفاده عموم مردم از منابع در توليد؛

13_1. نقش و وظايف دولت در توسعه علاقه مردم به سرمايه گذاري يا پس انداز؛

14_1. بررسي نقش دولت اسلامي در برقراري عدالت اجتماعي و چگونگي تنظيم امور اقتصادي در توليد، سرمايه گذاري، كار و شغل براي دست يابي به اين هدف؛

15_1. بررسي نقش دولت اسلامي در عدالت توزيعي و چگونگي تحقق آن از طريق ارتقاي توليد و سرمايه گذاري؛

16_1. راهبردها و سياست هاي مؤثر براي به كارگيري نخبگان در جهت توسعه اقتصادي به ويژه در افزايش توليد و بهره وري ملي؛

ص: 125

17_1. نقش و وظايف دولت در رابطه با كارآفرينان موفق و كارآفرين؛

18_1. وظيفه ظلم ستيزي دولت اسلامي و مصاديق آن در حوزه اقتصاد با رويكرد تبيين موضوع سال؛

19_1. بررسي نقش نظارتي دولت بر دستگاه هاي اجرايي براي محور قرار دادن موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني) در فعاليت ها و اقدامات؛

20_1. وظيفه دولت اسلامي در برقراري نظم و ثبات اجتماعي براي دست يابي به اهداف اقتصادي به ويژه در حوزه توليد و سرمايه گذاري؛

21_1. اهميت اهتمام دولت به حقوق فردي و جمعي به منظور تحقق سرمايه گذاري و توسعه توليد ملي؛

22_1. نقش و وظيفه دولت در ايجاد فرهنگ و روحيه عمومي پرهيز از اسراف، تبذير، تجمل گرايي و توجه به قناعت و صرفه جويي و پس انداز و سرمايه گذاري؛

23_1. دولت اسلامي و آينده نگري و آينده پژوهي در حوزه اقتصاد و منابع اقتصادي؛

24_1. بررسي نقش دولت در افزايش روحيه خلاقيت و نوآوري در بين جوانان به منظور افزايش توليد و حمايت از آن؛

25_1. نقش دولت در توسعه روحيه خطرپذيري جوانان و استفاده از آن در جهت توسعه ملي و افزايش توليد؛

26_1. بررسي نقش و وظايف دولت در همگاني كردن حمايت از توليد ملي؛

27_1. بررسي نقش و وظايف دولت در گسترش روحيه مبارزه و جهادگري در حوزه توليد ملي؛

ص: 126

28_1. نقش دولت در كاهش مصرف انرژي و يا استفاده از انرژي هاي جاي گزين؛

29_1. بررسي ديدگاه هاي شهيدان رجايي و باهنر در حوزه اقتصاد، عدالت اقتصادي و ... .

2. گروه هاي اقتصاد و دانش

1_2. دولت و بسيج منابع و امكانات جهت دست يابي به توسعه اقتصادي يا تحقق شعار توليد ملي؛

3_2. وظيفه دولت در كوچك و چابك سازي ساختارهاي اجرايي و اقتصادي؛

4_2. بايدها و نبايدهاي حمايت دولت از صنايع كوچك و مولد؛

5_2. اشتغال و وظايف دولت؛

6_2. بهره وري ملي و نقش دولت در افزايش و ارتقاي آن؛

7_2. توسعه اقتصادي و وظايف دولت ها در تحقق شرايط واصل آن؛

8_2. دولت و نقش آن در تخصيص منابع اقتصادي به منظور افزايش توليد ملي؛

9_2. بازار و نقش دولت ها در رابطه با آن؛

10_2. دولت و راهبردهاي صنعتي كردن جامعه به منظور توسعه اقتصادي و توليد ملي؛

11_2. دولت و راهبردهاي توسعه انساني به منظور حركت سريع و مستمر در جهت توسعه اقتصادي؛

12_2. توسعه پولي و وظايف دولت در رابطه با آن با توجه به تحقق حداكثري توليد ملي؛

ص: 127

13_2. بررسي مفهوم مديريت هزينه ها و نقش و وظايف دولت در رابطه با آن به منظور تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

14_2. بررسي نقش دولت در تدوين مقررات اقتصادي به منظور افزايش توليد و حمايت از كار و سرمايه ايراني؛

15_2. وظايف دولت در ايجاد زيرساخت هاي توسعه براي حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني؛

16_2. دولت و طراحي استراتژي توسعه بر محور صادرات؛

17_2. نقش دولت در بازاريابي بين المللي براي محصولات توليد داخل؛

18_2. سياست هاي مالي دولت و نقش آن در توسعه، ايجاد شغل و توسعه توليد ملي؛

19_2. نقش دولت در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش كشاورزي؛

20_2. نقش دولت در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش صنعت؛

21_2. نقش دولت در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش فن آوري اطلاعات؛

22_2. نقش دولت در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش خدمات؛

23_2. نقش دولت در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش توزيع كالا و خدمات؛

ص: 128

24_2. نقش دولت در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش نفت و پتروشيمي؛

25_2. نقش دولت در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش صنايع مادر؛

26_2. بررسي نقش و جايگاه دولت در ايجاد امنيت اقتصادي؛

27_2. نقش و وظايف دولت در استقلال اقتصادي كشور؛

28_2. بررسي مفهوم ثروت و توليد آن؛ وظايف و مسئوليت هاي دولت در قبال آن؛

29_2. بررسي مفهوم عدالت اقتصادي و وظايف بزرگ دولت در اين حوزه؛

30_2. بررسي مفهوم مديريت منابع انساني و نقش دولت در پاس داشت، بهينه سازي و ارتقاي آنها؛

31_2. بررسي مفهوم تأمين اجتماعي و نقش آن در روند توسعه اقتصادي و شكوفايي توليد ملي و وظايف دولت درباره اين مفهوم؛

32_2. بررسي مفهوم تبعيض اقتصادي در جامعه اسلامي و نقش دولت در مبارزه با آن؛

33_2. بررسي مفهوم رفاه عمومي و وظايف دولت در ايجاد و توسعه آن؛

34_2. بررسي مفهوم نظارت در اقتصاد و وظايف دولت در زمان توسعه؛

35_2. توسعه منابع مالي كشور و نقش اهميت جايگاه دولت در اين توسعه؛

36_2. بررسي مفهوم تورم و اثرات ناشي از آن بر توليد ملي و اقتصاد در حال رشد و نقش دولت در كنترل و مديريت آن؛

37_2. بررسي مفهوم فقر و وظايف دولت اسلامي در قبال آن؛

ص: 129

38_2. بررسي مفهوم كار و بي كاري و وظايف دولت اسلامي در قبال آن؛

39_2. بررسي چگونگي به كارگيري مردم در جهت توسعه توليد ملي و حمايت از سرمايه و كار؛

40_2. بررسي مفهوم كيفيت در محصولات و خدمات و نقش و وظايف دولت درباره آن؛

41_2. بررسي مفهوم تكنولوژي و وظايف و نقش دولت در توسعه، بهينه سازي و بهسازي و ارتقاي آن؛

42_2. وظايف دولت در قبال بخش خصوصي جهت افزايش توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني؛

43_2. نقش دولت در جذب و بسيج نخبگان به منظور افزايش توليد و بهره وري ملي؛

44_2. دولت و ثبات شرايط و قوانين اقتصادي، تجاري و مالي و نقش آن در توسعه ملي و افزايش توليد؛

45_2. بررسي نقش دولت در توسعه كمي و كيفي صنعت بيمه و تأثير آن بر افزايش توليد و بهره وري ملي؛

46_2. نقش دولت در توسعه صادرات با تأكيد بر حمايت از توليد و سرمايه ملي؛

47_2. دولت و كاهش هزينه هاي توليد، ضروري ترين اولويت سال توليد ملي؛

48_2. بررسي نقش دولت در هم افزايي دستگاه هاي اجرايي جهت تحقق موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

ص: 130

49_2. نقش دولت در رقابت پذيري بنگاه هاي اقتصادي كشور در سطح بين المللي؛

50_2. ماليات و نقش دولت در افزايش درآمدهاي ملي از طريق آن و چگونگي مصرف در جهت حمايت از توليد، سرمايه و كار؛

51_2. نقش دولت در توسعه ارتباطات الكترونيك براي افزايش قدرت در حوزه توليد؛

52_2. وظايف دولت در قبال بخش تعاوني و چگونگي هدايت و حمايت از سرمايه گذاري در اين بخش؛

53_2. بررسي مفهوم نقدينگي و اهميت آن در اقتصاد كشور و وظايف دولت در زمينه مديريت آن جهت ارتقاي توليد و سرمايه گذاري ملي؛

54_2. اهميت اشتغال و كار در توليد ملي و نقش دولت اسلامي در توسعه كمي و كيفي آن؛

55_2. اصلاح نگرش ها درباره كار و بي كاري و توجه به كار مولد در حوزه اقتصاد؛

56_2. توجه دولت به آمار و ارقام واقعي و نهراسيدن از انتشار آن براي تشخيص به موقع درد و بيماري هاي اقتصادي ملي؛

57_2. بررسي نقش دولت با ناهنجاري هاي اقتصاد ملي همچون قاچاق كالا، واسطه گري، سفته بازي، مشاغل كاذب، واردات بي رويه، پولشويي و...؛

58_2. سياست گذاري دقيق تر و كنترل عمليات بانكي كلان كشور و به خدمت گرفتن منابع مالي در توسعه و سازندگي كشور؛

59_2. بررسي ظرفيت هاي اصل 44 قانون اساسي و تكاليف دولت در اين زمينه؛

ص: 131

60_2. كاهش سهم اقتصاد ملي از درآمدهاي حاصل از نفت و استفاده از آن در زيرساخت هاي اقتصادي و نقش و وظايف دولت در اين باره؛

61_2. بررسي مسئله انرژي و وظايف دولت در استفاده بهينه و جاي گزين كردن آن با انرژي هاي كم هزينه و پاك؛

62_2. دولت و كم كردن تصدي گري در حوزه اقتصاد؛

63_2. نقش و وظايف دولت در افزايش توليد و توسعه روستايي؛

64_2. انعكاس فعاليت هاي دولت در بخش هاي مختلف اقتصادي و مالي به منظور ارتقاي آگاهي، انگيزه و اميد مردم؛

65_2. بررسي شاخص هاي موفق اقتصادي در دوره هاي زماني خاص به منظور ارج نهادن به زحمات دولت مردان و ايجاد روحيه اميد؛

66_2. دولت و ايجاد انگيزه براي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف اقتصادي؛

67_2. دولت و مديريت سرمايه گذاري به نفع بخش خصوصي؛

68_2. دولت و اصلاح نظام بودجه ريزي كشور منطبق بر اهداف چشم انداز؛ برنامه 5 ساله و موضوع سال (توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني)؛

69_1. دولت و مبارزه با رانت خواري و افزون طلبي در نظام اجرايي و اقتصادي كشور به منظور شتاب بخشيدن به روند صحيح توسعه و توليد ملي.

70_2. بررسي مفاسد اقتصادي، احتكار و گران فروشي، رشوه و ديگر مفاسد اقتصادي و اداري و وظايف دولت در مبارزه با آن به منظور افزايش ضريب اطمينان مردم در سرمايه گذاري و توليد؛

71_2. بررسي دولت و وظايف آن در حوزه خودكفايي در كالاهاي استراتژيك و توليد آن؛

ص: 132

72_2. بررسي نقش دولت در افزايش آگاهي هاي عمومي در حوزه اقتصاد، قوانين و مقررات ساختارها و فرآيندهاي اقتصادي؛

73_2. بررسي ديدگاه هاي شهيدان رجايي و باهنر درباره اقتصاد، توسعه، توليد، نيروي انساني و... ؛

74_2. بررسي اقدامات دولت شهيد رجايي در عمر كوتاه خود درباره حمايت از توليد ملي و افزايش عدالت اقتصادي؛

75_2. بررسي ديدگاه هاي شهيد باهنر درباره اقتصاد و توسعه در دولت اسلامي؛

76_2. بررسي اقدامات و عملكرد دولت در حوزه هاي اقتصادي، توليد، سرمايه گذاري و ... در سال هاي پس از انقلاب.

3. گروه هاي زن، خانواده و جوان

1_3. بررسي نقش دولت در حمايت از زنان مولد و كارآفرين در اقتصاد ملي؛

2_3. بررسي نقش دولت در حمايت از خانواده هاي كارآفرين و مولد؛

3_3. بررسي نقش دولت در زمينه مديريت اقتصادي خانوار به منظور افزايش توليد ملي؛

4_3. بررسي نقش دولت در ترغيب و تشويق جوانان به كار، تلاش و جديت در معيشت و اقتصاد ملي؛

5_3. بررسي وظايف دولت در بهره مندي از نيروي پرتحرك جوانان در اقتصاد كشور؛

6_3. بررسي نقش دولت در تجليل و تكريم از منابع انساني جوان به عنوان نيروهاي مولد و مؤثر در اقتصاد كشور؛

ص: 133

7_3. بررسي چگونگي بهره مندي دولت از نيروي خلاقيت و ابتكار جوانان در خدمت توليد ملي؛

8_3. بررسي نقش دولت در تقويت وجدان كاري و روحيه تعلق ملي در جوانان شاغل در اقتصاد كشور؛

9_3. بررسي نقش زنان در آموزش دانش و مهارت ها به نيروي شاغل و وظايف دولت در اين حوزه.

ص: 134

10 شهريور؛ روز بانك داري اسلامي

اشاره

10 شهريور؛ روز بانك داري اسلامي

دهم شهريور در تقويم رسمي كشور به روز بانك داري اسلامي نام گرفته است و به جهت ارتباط مستقيم و گسترده بانك و بانك داري با مسائل توسعه اقتصادي، توليد و سرمايه گذاري اين موضوع و روز مي تواند فضاي خوبي را براي پرداختن به موضوع سال فراهم آورد. اما آنچه كه برنامه سازان به عنوان سياست ها و چارچوب هاي برنامه سازي در اين روز به آن مي توانند توجه كنند شامل موارد زير است:

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه حداكثري به طرح مباحث بانكي از منظر و نگاه اسلام و يا متخصصان اسلامي؛

توجه دادن به لزوم تحول در مباني، ساختارها، شيوه ها، روش ها و فرآيندهاي بانك داري براي استفاده حداكثري از اين سيستم در خدمت توسعه و پيشرفت كشور و تحقق عدالت اجتماعي و اقتصادي؛

توجه نمودن به بستر پيدايش بانك داري در غرب و تعارض آن با فرهنگ اسلامي ايراني؛

ص: 135

توجه به چالش هاي پژوهشي و فقهي بانك داري اسلامي جهت تبيين تكاليف مراكز علمي و پژوهشي؛

توجه به تفاوت تبيين مسائل تخصصي يا عام در برنامه هايي با مخاطبان نخبه و متخصص يا مخاطبان عام.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اقتصاد

1_1. چيستي و ماهيت بانك داري اسلامي و نسبت آن با توسعه و رشد توليد؛

2_1. توسعه و تعميق بازارهاي مالي و نقش آن در توسعه و رشد توليد داخلي؛

3_1. بررسي راه كارهاي انطباق و هماهنگي بانك داري اسلامي با ضوابط و مقررات بانك داري بين المللي؛

4_1. بررسي موضوع نقدينگي و تأثير آن بر فعاليت هاي اقتصادي كشور به ويژه در حوزه توليد و سرمايه گذاري؛

5_1. بررسي نقش نظام بانكي در كنترل يا ايجاد تورم؛

6_1. ضرورت نوسازي نظام بانكي كشور به منظور حمايت از توليد ملي و سرمايه گذاري؛

7_1. ايجاد محيط رقابتي سالم در نظام بانكي كشور به منظور افزايش توليد و بهره وري ملي؛

8_1. بررسي نرخ سود بانكي و تناسب آن با بازار كسب و كار و توليد داخلي و الزامات و بايسته هاي آن؛

ص: 136

9_1. بانك داري الكترونيك در ايران و بايدها و نبايدهاي آن؛

10_1. بانك داري اسلامي و چالش هاي پيش رو براي تقويت و حمايت از توليد و سرمايه گذاري داخلي؛

11_1. نقش و جايگاه عقود مشاركتي در بانك داري اسلامي و چگونگي تطبيق آن با بانك داري مرسوم؛

12_1. بررسي الگوهاي نوين بانك داري بدون ربا براي تنظيم اصول و مباني بانك داري اسلامي؛

13_1. نظام پولي و اهميت آن در نظام بازار با تأكيد بر بخش توليد؛

14_1. بررسي نسبت نظام مالي و رشد اقتصادي بر اساس رشد توليد و بهره وري ملي؛

15_1. بررسي سهم ارزش افزوده خدمات مؤسسات پولي و بانك به توليد ناخالص داخلي؛

16_1. بررسي نسبت بدهي دولت و شركت هاي دولتي به نظام بانكي و تأثير آن بر توليد و سرمايه گذاري؛

17_1. بررسي چگونگي فعاليت نظام بانك داري خصوصي براي افزايش رقابت و سرمايه گذاري؛

18_1. بررسي نقش و نفوذ قدرت هاي سياسي بر نظام بانك داري و راه كارهاي مبارزه با اين پديده براي مصون سازي عمليات بانكي كلان كشور؛

19_1. بررسي نقش يك پارچه گي و انسجام قوانين و مقررات حاكم بر نظام بانكي بر توليد و سرمايه گذاري داخلي؛

20_1. بررسي چگونگي ايجاد ثبات در نظام بانك داري جاري كشور براي رونق توليد و سرمايه گذاري؛

ص: 137

21_1. بررسي راه هاي ايجاد خدمات نوين بانكي به بخش توليد و سرمايه در كشور؛

22_1. بررسي جايگاه و نقش شفافيت در نظام بانك داري اسلامي و چگونگي تحقق آن براي ايجاد انگيزه در توليدكنندگان و سرمايه گذاران؛

23_1. بررسي تأثيرات سود بانكي بر سپرده هاي بانكي، سرمايه گذاران، توليد و ساير بخش هاي اقتصادي؛

24_1. تورم و تأثيرات آن بر نظام بانكي، سرمايه گذاري و توليد ملي؛

25_1. بررسي اهميت بخش خدمات مالي در ايجاد اشتغال و افزايش توليد ملي؛

26_1. بررسي ضرورت ورود بانك ها به عرصه هاي توليد و بايسته هاي آن؛

27_1. بانك داري اسلامي و شيوه برخورد با مشتريان و تأثير آن در موفقيت عمليات بانكي.

28_1. بانك داري الكترونيك و تطبيق آن با معيارها و ضوابط بانك داري اسلامي؛

29_1. بررسي كارمزد، سود، جريمه، بهره و امثال آن در نظام بانك داري و راه كارهايي براي منطقي نمودن آنها؛

30_1. ضرورت حضور نظام بانكي كشور در عرصه هاي مالي بين المللي به منظور افزايش سرمايه گذاري و توليد ملي؛

31_1. بررسي جايگاه بانك و مؤسسات مالي در طرح تحول اقتصادي و يا چشم انداز كشور؛

32_1. بررسي مسئله ارز در نظام بانكي كشور و تأثيرات آن بر توليد و سرمايه گذاري داخلي و خارجي؛

33_1. بررسي راه كارهاي ارتقاي رضايت مندي مشتريان به ويژه بخش توليد از نظام بانك داري كشور با تأكيد بر رويكرد ديني آن؛

ص: 138

34_1. بررسي و ارزيابي ساختار سازماني نظام بانك داري كشور براي دست يابي به الگوي بهينه براي پشتيباني بخش توليد و سرمايه گذاري؛

35_1. آسيب شناسي نظام بانك داري كشور به منظور افزايش رضايت مندي بخش توليد و خدمات؛

36_1. بررسي چگونگي كاربرد تكنولوژي هاي نوين اطلاعاتي در بانك داري اسلامي؛

37_1. بررسي آسيب هاي منابع انساني نظام بانك داري موجود كشور و طراحي مدل بر اساس آموزه هاي ديني؛

38_1. بررسي مدل هاي ارزيابي عملكرد سيستم بانكي كشور و ارائه پيشنهادي اسلامي به منظور پشتيباني بيشتر آنها از حوزه توليد؛

39_1. بررسي تأثير ساختارهاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي بر تغييرات نرخ ارز در ايران و پيشنهاد براي بهينه شدن اين موضوع در جهت حمايت از توليد و سرمايه گذاري؛

40_1. بررسي جايگاه ريسك پذيري در نظام بانكي كشور به منظور حمايت از توليد و سرمايه گذاري؛

41_1. نقش بحران هاي بانكي در اقتصاد كشور و تأثير آن بر حوزه توليد و سرمايه گذاري؛

42_1. نقش تعاملي مردم و بانك ها جهت افزايش رونق اقتصادي و توليد؛

43_1. بررسي آرا و انديشه هاي صاحب نظران معاصر درباره بانك داري اسلامي.

ص: 139

13 شهريور؛ روز تعاون

اشاره

13 شهريور؛ روز تعاون

در تقويم رسمي كشور سيزدهم شهريور هر سال به روز تعاون نام گذاري شده است. اهميت تعاون در كشور ما جايي نمود دارد كه در قانون اساسي كشور، سه بخش فعال اقتصادي؛ دولتي، خصوصي و تعاوني تقسيم بندي شده است و اساساً يكي از سه بستر مهم فعاليت هاي اقتصادي تلقي مي شود. روشن است كه اين روز يكي از فرصت هاي خوب براي رسانه ملي است تا بتواند به بررسي، تبيين، تحليل و تبليغ موضوع سال بپردازد.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به تبيين و بررسي موضوع تعاون در فرهنگ و ادبيات ديني و تأكيدهاي مكرر منابع ديني بر آن؛

توجه و بررسي علمي موضوع به عنوان يكي از معيارهاي پذيرفته شده در اقتصاد علمي روز جهان؛

توجه به مزيت هاي انساني، اجتماعي، فرهنگي و حتي سياسي تعاون؛

الگوسازي و تشويق به فعاليت هاي تعاوني از طريق تبيين و تحليل؛

تفكيك بين جنبه هاي تخصصي و جنبه هاي عام موضوع در برنامه هايي با مخاطبان عام يا خاص.

ص: 140

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اقتصاد

1_1. بررسي وضعيت بخش تعاون در سند چشم انداز و الزامات دست يابي به آن و ارتباط آن با موضوع سال؛

2_1. بررسي وضعيت بخش تعاون در سياست ها و برنامه هاي 5 ساله و بايسته هاي اين موضوع در سال 91 براي دست يابي به برخي از اهداف؛

3_1. بررسي وضعيت تعاون در سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و ارتباط آن با موضوع سال؛

4_1. بررسي وضعيت بخش تعاون و تعاوني ها در اقتصاد جهان با تكيه بر توليد و سرمايه گذاري؛

5_1. بررسي و نقد وضعيت كنوني بخش تعاوني در نظام توليد كالا و خدمات كشور؛

6_1. بخش تعاون و رسيدن به نرخ 25 درصد رشد توليد ناخالص داخلي در برنامه پنجم توسعه و الزامات آن؛

7_1. بررسي چگونگي افزايش سهم بخش تعاون از طريق بهره وري؛

8_1. بررسي چگونگي افزايش سهم بخش تعاون از طريق سرمايه گذاري جديد؛

9_1. بررسي چگونگي توسعه بخش تعاون به حوزه توليد روستايي؛

10_1. بررسي چگونگي توسعه بخش تعاون در حوزه كشاورزي؛

11_1. نقش تعاوني ها در هم افزايي سرمايه و نيروي انساني در حوزه توليد؛

12_1. بررسي چگونگي ايجاد و گسترش تعاوني ها در صنايع مادر به منظور اشتغال زايي و افزايش توليد ملي؛

ص: 141

13_1. بررسي چگونگي ايجاد و گسترش تعاوني ها در صنايع كوچك به منظور اشتغال زايي و افزايش توليد ملي؛

14_1. تعاوني ها در صنايع تكميلي؛ الزامات و بايسته هاي آن براي رشد و شكوفايي اقتصادي؛

15_1. آسيب هاي اقتصاد بخش تعاون و راه كارهاي اصلاحي؛

16_1. كمبود سرمايه مشكل تعاوني ها و چگونگي حل آن براي ارتقاي توليد كالا و خدمات؛

17_1. عدم اطمينان و ريسك پذيري پايين اعضاي تعاوني ها و راه كارهاي مقابله با آن؛

18_1. بررسي توسعه كارآفريني در بخش تعاوني و الزامات و راه كارها؛

19_1. بررسي چگونگي ادغام بنگاه هاي كوچك اقتصادي و ايجاد بنگاه هاي تعاوني بزرگ سودده و بهره ور؛

20_1. نقش دانش و مهارت هاي اقتصادي در مديريت بخش تعاون؛

21_1. بررسي عوامل مؤثر بر توانمندسازي تعاوني ها براي افزايش توليد و سرمايه گذاري ملي؛

22_1. بررسي نقش آموزش در مديريت و رهبري بنگاه هاي اقتصادي بخش تعاوني؛

23_1. بررسي نقش بخش دولتي در اقتصاد تعاوني و بالندگي آن؛

24_1. بررسي نقش بخش خصوصي در اقتصاد بخش تعاوني و موفقيت و بهره وري آن؛

25_1. بررسي نقش تكنولوژي و استفاده از آن در موفقيت اقتصاد بخش تعاون و نارسايي هاي فعلي آن؛

ص: 142

26_1. اصول و سياست هاي علمي حاكم بر اقتصاد تعاوني و ضرورت پاي بندي به آنها؛

27_1. نقش همكاري تعاوني ها با يكديگر و اثرات هم افزايي آن بر توليد ملي؛

28_1. بررسي اصل استقلال در تعاوني ها به عنوان زمينه اي بسيار مهم در موفقيت شان؛

29_1. بررسي تعاون و فعاليت هاي تعاوني مدرن؛ ضرورت ايجاد خلاقيت و نوآوري؛

30_1. بررسي نقش تكنولوژي هاي اطلاعاتي در اقتصاد بخش تعاون و ضرورت هاي اين موضوع؛

31_1. بخش تعاون و ضرورت نگاه فراملي بنگاه هاي اقتصادي اين بخش؛

32_1. بررسي برترين شكل مديريت منابع انساني در بخش تعاون؛

33_1. بررسي آرا و انديشه هاي اقتصاددانان و صاحب نظران اين حوزه درباره بخش تعاون و اهميت آن؛

34_1. معرفي تعاوني هاي موفق در حوزه هاي مختلف اقتصادي به منظور تشويق و الگوسازي؛

35_1. بررسي اقدامات انجام شده و دستاوردها براي رشد و بالندگي بخش تعاون در سال هاي پس از انقلاب.

2. گروه هاي فرهنگي و اجتماعي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_2. بررسي نقش عوامل اجتماعي در شكل گيري و استمرار فعاليت تعاوني ها براي افزايش سرمايه گذاري و توليد؛

2_2. بررسي نقش آموزش هاي علمي و مهارتي در موفقيت تعاوني ها و بهره وري آنها در حوزه توليد كالا و خدمات؛

ص: 143

3_2. بررسي نقش عوامل فرهنگي در شكل گيري و موفقيت بخش تعاون براي افزايش اشتغال، توليد و سرمايه گذاري؛

4_2. بررسي موانع اجتماعي در راه فعاليت يا موفقيت تعاوني ها؛

5_2. بررسي موانع فرهنگي در راه فعاليت يا موفقيت تعاوني ها؛

6_2. نقش فرهنگ سازي در ايجاد و توسعه تعاوني هاي اقتصادي؛

7_2. نقش رسانه هاي عمومي در فرهنگ سازي براي ايجاد و توسعه و موفقيت بخش تعاوني؛

8_2. نقش چگونگي ايجاد روحيه كار جمعي و گروهي و الزامات اين نوع همكاري ها در حوزه نيروي انساني بخش تعاون؛

9_2. بررسي آرا و انديشه هاي صاحب نظران و انديشمندان ديني درباره اهميت، جايگاه و ضرورت موضوع تعاون در فعاليت هاي معيشتي و اقتصادي؛

10_2. بررسي نقش و جايگاه نخبگان در توسعه فعاليت هاي تعاوني در حوزه اقتصاد.

3. گروه هاي زن، خانواده و جوان

1_3. بررسي نقش خانواده در شكل گيري شخصيت فرزندان براي فعاليت هاي جمعي و مشاركتي؛

2_3. بررسي نقش خانواده در تشويق فرزندان به جهت گيري هاي تعاون محور در فعاليت هاي اقتصادي؛

3_3. زنان و مزيت هاي ممكن براي ايجاد تعاوني در فعاليت هاي اقتصادي ممكن؛

ص: 144

4_3. جوانان، مشكل كمبود سرمايه و تعاوني، يگانه راه رفع اين مشكل براي حركت فعال و مؤثر در تأمين معيشت و افزايش توليد و اشتغال؛

5_3. تبيين قوانين و مقررات كلي تشكيل و راه اندازي تعاوني ها براي خانواده ها و جوانان؛

6_3. بررسي انواع مختلف تعاوني هاي كوچك، خانوادگي و خرد در كشورهاي ديگر براي تشويق خانواده ها به فعاليت هاي تعاوني.

ص: 145

17 شهريور؛ جمعه خونين

اشاره

17 شهريور؛ جمعه خونين

17 شهريور هر سال، يادآور كشتار بي رحمانه مردم انقلابي تهران در سال 1357 در قيام عليه رژيم شاهنشاهي است. اين روز از آن جهت در تاريخ انقلاب اسلامي اهميت يافته است كه از طرفي نشانه درنده خويي و اوج وحشي گري رژيم در مقابل معترضان و انقلابيون بود و از طرف ديگر به حركت انقلابي و دين خواهانه مردم سرعت و شدتي بخشيد كه توانست سرانجام در بهمن همان سال انقلاب اسلامي را به پيروزي برساند.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به نقش ايمان و باورهاي ديني در پيروزي هاي كوچك و بزرگ به ويژه در ميدان مبارزه و جهاد اقتصادي؛

پرداختن به ضرورت حضور مستمر و فعال مردم در همه عرصه هاي انقلاب به ويژه در شرايط فعلي در حوزه اقتصاد و توليد و سرمايه گذاري؛

تأكيد بر نقش و جايگاه رهبري در پيروزي هاي انقلاب و همچنين بحران هاي سياسي، اقتصادي و نظامي؛

ص: 146

توجه دادن به سختي هاي مستمر در راه پيروزي و ضرورت مقاومت در مقابل ظلم و استكبار؛

تأكيد بر حفظ دستاورد مجاهدت ها و شهادت هاي مبارزان قبل و بعد از انقلاب.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي نقش مردم در جريان پيروزي انقلاب و حوادث منجر به آن و ضرورت استمرار حضور مردم در جهاد اقتصادي ملت ايران؛

2_1. بررسي نقش ايمان و باور مردم به هدف متعالي خود و ضرورت ايجاد و تقويت اين ايمان و باور در شرايط فعلي و تبيين موضوع سال در اين راستا؛

3_1. بررسي اهميت اطاعت و فرمان برداري از رهبري در ايجاد حماسه هاي بزرگ و نياز فعلي به اين عنصر در جريان جهاد اقتصادي و تحقق شعار سال؛

4_1. بررسي دستاوردهاي قيام 17 شهريور و ضرورت پاس داشت آنها با جهاد اقتصادي و حمايت از اقتصاد و سرمايه هاي ملي؛

5_1. بررسي پيام حضرت امام درباره حادثه خونين 17 شهريور و پيوند مستحكم بين امت و امام و تبيين ضرورت هاي فعلي به حفظ و تقويت اين پيوند در شرايط اقتصادي حاكم؛

6_1. بررسي رفتار رژيم شاهنشاهي و استعمار غرب در واقعه 17 شهريور و تحليل رفتار ظالمان در معارضه و مقابله در اشكال مختلف و در شرايط فعلي با حربه اقتصادي و بررسي ضرورت هاي اين مقابله و معارضه.

ص: 147

25 شوال؛ شهادت امام جعفر صادق(ع) -27 ربيع الاول؛ ولادت باسعادت امام جعفر صادق(ع)

اشاره

25 شوال؛ شهادت امام جعفر صادق(ع) -27 ربيع الاول؛ ولادت باسعادت امام جعفر صادق(ع)

شهادت امام جعفر صادق(ع) مطابق با 25 شوال از آن رو مي تواند براي برنامه سازان رسانه ملي اهميت يابد كه بزرگ ترين نهضت علمي تاريخ اسلام پس از رحلت پيامبر گرامي اسلام در زمان حضرت امام صادق(ع) شكل گرفته و جامعه مسلمانان و حتي غيرمسلمانان سال هاي سال از دستاوردهاي آن بهره مند بودند. بايد توجه داشت كه حوزه علمي حضرت صرفاً محفل شاگرداني با معلومات زياد علم ديني نبود. اندكي تأمل در اين حوزه بزرگ علمي نشان مي دهد كه دستاوردهاي علمي اين نهضت علمي در علم دنيوي و در حوزه هايي مثل شيمي و نجوم و رياضي و امثال آن نسبت به آن دوران شگفت آور و عجيب مي نمايد. بر اين اساس، برنامه سازان در اين روز مي توانند اصول و سياست هاي زير را در نظر داشته باشند:

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه دادن به ابعاد علمي حضور امام در جامعه و توجه ايشان به جامعه اسلامي علم محور در جهت رشد و تعالي؛

ص: 148

توجه دادن به نقش محوري امام صادق(ع) در تربيت نيروي فكري جامعه اسلامي؛

عنايت به پيوند مباحث علمي و ديني و پرهيز از تقابل آنها؛

توجه دادن به عنايت توأم معصومان(ع) به علم ديني و علم دنيوي؛

تأكيد بر بررسي زندگي شاگردان و اصحاب حضرت براي ورود به مباحث مرتبط با موضوع سال؛

توجه به مأموريت و مخاطبان هر شبكه در سطح و چگونگي پرداختن به موضوع.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استاني

1_1. بررسي شرايط سياسي، اجتماعي و اقتصادي عصر حضرت صادق(ع) و رويكرد حضرت به تربيت عالمان و دانشمندان و تحليل آن با توجه به شرايط امروز جامعه و ضرورت هاي علمي به ويژه در معيشت دنيوي؛

2_1. بررسي تأكيدات حضرت امام صادق(ع) بر علم آموزي و تحليل آن در جهت تبيين شعار سال؛

3_1. آينده نگري در انديشه امام صادق(ع) و تبيين ضرورت آن در حوزه اقتصاد و شعار سال؛

4_1. بررسي مفهوم تعاون و همكاري در سخنان حضرت و تبيين موضوع سال از اين رهگذر؛

5_1. ترسيم ويژگي هاي انسان كامل از منظر امام صادق(ع) و توجه هم زمان اين انسان به امر دنيا و آخرت و بهره مندي از آن جهت تبيين موضوع سال؛

ص: 149

6_1. بررسي مفهوم رزق و روزي حلال در سيره و سخن امام صادق(ع) و تبيين موضوع سال از اين رهگذر؛

7_1. بررسي مفهوم تلاش، كوشش و كار در سيره و سخن امام صادق(ع)؛

8_1. اهميت عقل و خرد و جايگاه آن در تدبير امور دنيوي و اخروي و تحليل موضوع سال از اين رهگذر؛

9_1. آزادي نقد و انتقاد در حوزه علمي امام صادق(ع) و تأثير آن بر استواري و استحكام جنبش علمي آن حضرت و تبيين اين موضوع در حوزه اقتصاد و بررسي لوازم و فوايد آن؛

10_1. بررسي سيره و سخن امام صادق(ع) در جود و بخشش در جامعه اسلامي و تحليل آن در جهت تبيين موضوع سال؛

11_1. بررسي موضوع كمبود ارزاق عمومي در مدينه و تدبير امام صادق(ع) و تحليل آن در جهت تبيين موضوع سال؛

12_1. بررسي مفاهيم ساده زيستي، قناعت، مصرف متعادل، پرهيز از اسراف و تبذير در سيره و سخن امام صادق(ع) و تبيين و تحليل آن در جهت موضوع سال؛

13_1. بررسي مقوله عزت نفس در سيره و سخن حضرت امام صادق(ع) به ويژه در مواجهه با حاكمان جور و تحليل آن براي تبيين موضوع سال؛

14_1. بررسي مفهوم استقلال در سيره سياسي و اجتماعي حضرت صادق(ع) و تحليل آن در رابطه با وضعيت كلان جامعه اسلامي در مقابله با دشمنان و پرداختن به حوزه اقتصاد جامعه؛

15_1. بررسي سخنان آن حضرت در حوزه اقتصاد فردي و خانواده و استفاده هاي كلان در اداره جامعه براي تبيين موضوع سال؛

ص: 150

16_1. بررسي سخنان آن حضرت درباره فقر و تحليل آن در جهت تحقق موضوع سال.

2. گروه هاي خانواده و جوان

1_2. بررسي شيوه هاي تعليم و تربيت فرزندان از ديدگاه امام صادق(ع) و برداشت درباره تربيت اقتصادي فرزندان؛

2_2. بررسي سخنان آن حضرت درباره مكارم اخلاق به ويژه در حوزه اجتماعي و تعميم آن به مسائل اقتصادي؛

3_2. بررسي زندگي اصحاب، ياران و شاگردان بارز امام صادق(ع) و برداشت نكات اقتصادي مرتبط با موضوع سال؛

4_2. تبيين مفاهيم تعاون، كمك و ياري، قناعت و صرفه جويي، ساده زيستي، عزت نفس، كار و تلاش، استقلال و...؛

5_2. تبيين سخنان و سيره حضرت امام صادق(ع) درباره كار و تلاش و استفاده از آن براي ايجاد انگيزه در جوانان براي تحقق شعار سال؛

6_2. بررسي زندگي فردي حضرت امام صادق(ع) و استخراج نكات اقتصادي ممكن براي تبيين موضوع سال؛

7_2. توجه دادن خانواده ها به نقش علم و مهارت در زندگي دنيوي و اخروي از طريق تحليل سخنان و سيره امام صادق(ع)؛

8_2. خانواده و وظايف اقتصادي نسبت به همسايگان در سيره و سخن امام صادق(ع) و تحليل شعار سال از اين منظر؛

9_2. فرزندان و حس مسئوليت پذيري از نگاه امام صادق(ع) و تبيين آن در حوزه مسائل و مباحث اقتصادي.

ص: 151

31 شهريور؛ آغاز هفته دفاع مقدس

اشاره

31 شهريور؛ آغاز هفته دفاع مقدس

31 شهريور هر سال مصادف با آغاز حمله رژيم بعث عراق به مرزهاي جغرافيايي كشور اسلامي ايران است. مفهوم دفاع مقدس هشت ساله مردم مسلمان ايران اسلامي فصل مهمي در تاريخ مبارزات و جنگ هاي بزرگ جهان يافته است.

ظهور و وجود يك انديشه نو در عرصه بين الملل كه مي توانست تهديدي بالفعل براي همه قدرت ها بر انديشه هاي موجود سياسي جهان باشد، موجب تحميل جنگي هشت ساله بر حاكميت نوپاي اسلامي در كشور ايران شد. اين جنگ كه همه توان امكانات مالي و مادي قدرت هاي بزرگ و كوچك جهان را براي مقابله با يك حاكميت نوظهور بسيج كرده بود و با ميدان داري فرد نامتعادلي همچون صدام اداره مي شد، سرانجام با مقاومت دليرانه و غيرتمندانه ايرانيان، بدون آنكه دستاورد كوچكي براي آغازكنندگان آن داشته باشد، به پايان رسيد.

اهميت اين حادثه از جهات مختلفي قابل مطالعه است كه در اين مختصر نمي گنجد، اما آنچه را مي تواند در تناسب با طرح موضوع سال 1391 يعني حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني مطرح شود، در قالب اصول و سياست ها و محورهاي موضوعي پيشنهادي زير بيان مي كنيم.

ص: 152

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه دادن به اصل مبارزه ميان مكاتب و انديشه هاي وحياني و دنيوي و تفاوت ابزار و روش هاي مقابله؛

پرداختن به ضرورت مقاومت، ايستادگي و بردباري در برابر ناملايمات در مبارزه نوين؛

ايجاد روحيه اميدواري به وعده الهي و رحمت او در سختي ها و ناملايمات؛

ايجاد باور عمومي نسبت به ضرورت هم دلي، وحدت يا يك پارچه گي و انسجام سياسي، اجتماعي و فرهنگي دوران دفاع مقدس براي تحقق اهداف اقتصادي؛

ضرورت توجه به تنوع مخاطبان، شبكه ها و مأموريت آنها در پرداختن به موضوع سال در هفته دفاع مقدس؛

توجه كردن به دلايل و علت ها به جاي معلول ها و پي آمدها؛

انگيزه آفريني و ايجاد جريان در پرتو مسائل و مباحث مربوط به هفته دفاع مقدس.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي مسئله دفاع در آيات و روايات و از منظر آموزه هاي ديني و بررسي مصداق هاي آن به ويژه در شرايط امروزي؛

2_1. تبيين و تشريح آيات و روايات اسلامي در منبع استيلا و تسلط كفار و مشركان و يا غيرمسلمانان بر مسلمان و تحليل آن از منظر مباحث اقتصادي در راستاي تحقق شعار سال؛

ص: 153

3_1. تبيين نمونه هايي از استيلا و غلبه اقتصادي غيرمسلمانان بر مسلمانان و بررسي نتايج و آثار منفي آن؛

4_1. تبيين اهداف دشمن در تحميل هشت سال جنگ ويرانگر و تحليل اهداف فعلي از فشارهاي اقتصادي در شرايط كنوني و وظايف مخاطبان؛

5_1. بررسي دستاوردهاي بين المللي دفاع مقدس و ترسيم آينده روشن از مقاومت و موفقيت بين المللي در حوزه اقتصاد؛

6_1. بررسي نقش ايمان به خدا و امدادهاي غيبي در هشت سال دفاع مقدس و تبيين نياز امروزي جامعه در حوزه اقتصاد و سازندگي به اين عنصر؛

7_1. بررسي نقش وحدت مردم در پيروزي هاي نظامي و نياز امروز به اين عنصر در حوزه اقتصاد و سازندگي و توسعه كشور؛

8_1. بررسي عوامل پيروزي در دفاع مقدس و تبيين ضرورت توجه مسئولان به اين عوامل براي موفقيت در عرصه توسعه و پيشرفت؛

9_1. بررسي نابرابري در نيروي انساني، امكانات و تجهيزات در دفاع مقدس و ترسيم افقي روشن از آينده اقتصادي و توسعه كشور؛

10_1. بررسي نقش روحيه مجاهدت و شهادت طلبي در پيروزي هاي دفاع مقدس و نياز به روحيه جهادگرانه براي موفقيت در ابعاد اقتصادي؛

11_1. بررسي نقش بسيج در هشت سال دفاع مقدس و بررسي كاركردهاي آن در حوزه اقتصاد با توجه به شعار سال؛

12_1. بررسي نقش سپاه و ارتش در پيروزي دفاع مقدس و بررسي كاركردهاي آنها در حوزه اقتصاد و تحقق شعار سال؛

13_1. بررسي نقش دولت در پيروزي دفاع مقدس و بررسي نقش، اهميت، جايگاه و تأثير آن در تحقق شعار سال؛

ص: 154

14_1. بررسي نقش علم، دانش و مهارت در دفاع مقدس و بررسي نقش اين عناصر در موفقيت اقتصادي با عنايت به شعار سال؛

16_1. نقش و تأثير آرمان هاي ديني در پيروزي هاي نظامي و اهميت اين آرمان ها و تأكيد بر آنها در موفقيت هاي حوزه اقتصاد با عنايت به شعار سال؛

18_1. بررسي موضوع اعتماد به نفس ملي در جنگ هشت ساله به عنوان عامل و نتيجه پيروزي و توجه به اين عنصر در حوزه اقتصاد، توليد و توسعه؛

19_1. بررسي مفهوم اراده ملي و نقش آن در پيروزي هاي نظامي و اهميت آن در تحقق شعار سال؛

20_1. بررسي نقش اقشار مختلف مردم در پيروزي دفاع مقدس (كارمندان، كشاورزان، صنعت گران، نخبگان، دانشگاهيان، حوزويان، دانش آموزان و...) و توجه به نقش آنها در عرصه هاي نوين ملي به ويژه اقتصاد و توليد ملي؛

21_1. بررسي نقش اخلاق اسلامي در جنگ هشت ساله و توجه به آن در تحقق شعار سال؛

22_1. بررسي نقش رهبري حضرت امام خميني رحمه الله در پيروزي هاي دفاع مقدس و بررسي اين عنصر در شرايط كنوني و موفقيت در حوزه اقتصاد و توليد؛

23_1. بررسي نقش و جايگاه روحانيت در رابطه با دفاع مقدس به عنوان يك عامل مهم و بررسي اين نقش و كاركردهاي آن در شرايط امروزي جهت تحقق شعار سال؛

24_1. نقش و جايگاه تعلقات ملي در پيروزي هاي دفاع مقدس و بررسي نقش و كاركرد اين عامل در موفقيت هاي اقتصادي و تحقق شعار سال؛

ص: 155

26_1. بررسي نقش و كاركرد رسانه ها در شرايط دفاع مقدس و انتظار از آنها در ارتباط با موضوع سال؛

27_1. نقش روحيه ايثار و از خودگذشتگي در پيروزي هاي دفاع مقدس و نياز امروز جامعه به اين روحيه، براي تحقق اهداف اقتصادي و توسعه؛

28_1. نقش هنر و زيبايي شناسي در پيروزي هاي دفاع مقدس و بررسي كاركرد هاي آن در شرايط امروزي و براي تحقق شعار سال؛ (شعر، موسيقي، سينما)

29_1. بررسي نقش جنگ رواني دشمن در دفاع مقدس و بررسي مصاديق امروزي آن در جلوگيري از پيشرفت و توسعه اقتصادي و وظايف مخاطبان؛

30_1. بررسي نقش و اهميت هم بستگي هاي قومي در موفقيت كشور در دفاع مقدس و بررسي كاركرد و اهميت آن در موفقيت شعار سال؛

31_1. بررسي روحيه اميد به آينده در پيروزي هاي دفاع مقدس و نقش اين عامل در موفقيت شعار سال و مسائل توسعه اقتصادي؛

32_1. «اطلاعات؛ يگانه عنصر مهم در تصميم گيري» و نقش آن در دفاع مقدس و ضرورت آن در سال توليد ملي و كار و سرمايه ايراني؛

33_1. اخلاص و نقش آن در پيروزي دفاع مقدس و ضرورت هاي توجه به اين عامل توسط مردم و مسئولان براي تحقق موضوع سال؛

34_1. بررسي نقش صبر و بردباري در دفاع مقدس و بررسي نقش و اهميت آن در پيروزي در حوزه اقتصاد و توسعه كشور با عنايت به شعار سال؛

35_1. بررسي نقش و جايگاه توكل به خدا و امدادهاي او در پيروزي هاي دفاع مقدس و نقش اين عامل در حوزه اقتصاد، توسعه و توليد ملي؛

ص: 156

36_1. نقش آگاهي و بصيرت در پيروزي دفاع مقدس و نياز امروز جامعه به اين عنصر براي پيشبرد اهداف اقتصادي، توسعه و توليد ملي؛

37_1. اعتماد ملي در دفاع مقدس و بررسي روحيه «خودباختگي ملي» به عنوان يكي از موانع رسيدن به توسعه و پيشرفت اقتصادي در شرايط كنوني؛

38_1. بررسي نقش و جايگاه «همت ملي» به عنوان عاملي از عوامل موفقيت در دفاع مقدس و نياز و ضرورت امروز به اين عنصر براي تحقق توليد و توسعه ملي؛

39_1. نقش و تأثير مهم و بي بديل نيروي انساني آماده و با انگيزه براي پيروزي در دفاع مقدس و نياز و ضرورت هاي امروزي به اين عامل براي موفقيت در اقتصاد، توسعه و توليد ملي؛

40_1. نقش پراهميت برنامه ريزي و سازمان دهي در پيروزي هاي دفاع مقدس و نياز امروز جامعه به اين عنصر در حوزه اقتصاد و توليد؛

41_1. نقش اطاعت نيروها از فرمان دهي در پيروزي هاي نظامي و بررسي اين عامل در حوزه اقتصاد، توسعه و توليد؛

42_1. موضع گيري بهنگام و روشن گرانه در مقابل القائات و شبهه افكني دشمن به عنوان يكي از الزامات نبرد نظامي و اهميت اين عامل در حوزه جهاد اقتصادي؛

43_1. بررسي نقش تأثير نداشتن شكست هاي مقطعي و كوچك در اراده و اميدواري نسبت به پيروزي در دفاع مقدس و تبيين آن متناسب با شعار سال؛

44_1. توجه به نقاط و اهداف استراتژيك و نقش آن در پيروزي نظامي و بررسي اين عامل در جهاد اقتصادي و موضوع سال؛

ص: 157

45_1. افكار عمومي و نقش آن در پيروزي و شكست نظامي و بررسي اين عامل در ارتباط با شعار سال؛

46_1. افشاگري درباره اهداف دشمن و تدبير لازم و نقش آن در نبرد نظامي و توجه به اين عامل در رقابت اقتصادي با كشورهاي متخاصم؛

47_1. بررسي نقش نهادهاي فرهنگي در پيروزي هاي دفاع مقدس و تبيين وظايف امروزي آنها در قبال موضوع سال؛

48_1. بررسي نقش نهادهاي ديني در پيروزي هاي دفاع مقدس و تبيين وظايف امروزي آنها در قبال موضوع سال؛

49_1. بررسي نقش نهادهاي آموزشي در پيروزي هاي دفاع مقدس و تبيين وظايف امروزي آنها در قبال موضوع سال؛

50_1. بررسي نقش نهادهاي اقتصادي در پيروزي هاي دفاع مقدس و تبيين وظايف امروزي آنها در قبال موضوع سال؛

51_1. بررسي نقش نهادهاي اجتماعي در پيروزي هاي دفاع مقدس و تبيين وظايف امروزي آنها در قبال موضوع سال؛

52_1. بررسي دستاوردهاي دفاع مقدس هشت ساله در حوزه فرهنگ و جامعه و مقايسه آن با دستاوردهاي احتمالي در سايه تحقق شعار سال.

2. گروه هاي زن، خانواده و جوان

1_2. بررسي نقش خانواده ها در هشت سال دفاع مقدس و ضرورت ايفاي نقش مؤثر و هم گام با شعار سال در اين برهه؛

2_2. بررسي نقش و جايگاه زنان در حماسه دفاع مقدس و تبيين نقش هاي جديد در عرصه اقتصاد و توليد ملي؛

ص: 158

3_2. بررسي نقش زنان در دفاع مقدس از منظر امام خميني رحمه الله و تحليل آن با شرايط امروزي و در تناسب با شعار سال؛

4_2. بررسي نقش و جايگاه زن در سخنان آيت الله خامنه اي _ دامت بركاته _ و تحليل آن متناسب با شعار سال؛

5_2. تحليل كاركردهاي مادران و همسران شهدا، رزمندگان و ايثارگران در زمان دفاع مقدس و تأكيد بر ايفاي نقش هاي جديد با توجه ضرورت هاي امروزي حوزه اقتصاد؛

6_2. نقش، جايگاه و اهميت جوانان در دفاع مقدس و بررسي و تبيين اين نقش و جايگاه در شرايط امروزي به ويژه در رابطه با موضوع سال؛

7_2. تكيه به استعداد جوانان و نتايج حاصل از آن در دوران دفاع مقدس و ضرورت اين رويكرد در توسعه و توليد ملي؛

8_2. كمال طلبي جوانان در عرصه دفاع و تأثير آن بر پيروزي و نقش اين عامل در جهاد اقتصادي و توليد و توسعه ملي؛

9_2. استقلال طلبي جوانان و تأثير آن بر پيروزي در دفاع مقدس و تأكيد بر اين روحيه براي تلاش و مجاهدت در عرصه اقتصادي و توليد؛

10_2. نقش زنان در تربيت جوانان با روحيه ايثارگري و مجاهدت در زمان دفاع مقدس و نياز به اين تربيت و جگونگي آن متناسب با اقتضائات جديد جامعه و تبيين اين مهم در راستاي شعار سال؛

11_2. بررسي نقش ايمان و خداباوري سالمندان در تشويق جوانان به مبارزه بر عليه دشمنان و بررسي اين نقش در خانواده هاي امروزي و در رابطه با پيشرفت و توسعه كشور؛

ص: 159

12_2. بررسي مفهوم مسئوليت پذيري جوانان در عصر دفاع مقدس و ضرورت استمرار اين روحيه در نسل كنوني جوانان كشور براي تحقق اهداف توسعه و توليد ملي؛

13_2. بررسي الگوهاي مؤثر در رفتار جوانان در رابطه با دفاع مقدس و بررسي الگوها و يا الگوآفريني در حوزه توسعه و توليد ملي؛

14_2. بررسي ايده هاي نو براي جذب جوانان در بسيج اقتصادي و توليد ملي.

ص: 160

1 آبان؛ روز آمار و برنامه ريزي

اشاره

1 آبان؛ روز آمار و برنامه ريزي

اول آبان ماه هر سال به نام روز آمار و برنامه ريزي نام گذاشته شده است. نقش آمار در برنامه ريزي هاي خرد و كلان و همچنين نقش برنامه ريزي در موفقيت در عرصه هاي مختلف بي نياز از توضيح است. همين طور نقش اين دو براي تحقق شعار امسال يعني حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني نيز قابل انكار و ناديده انگاشتن نخواهد بود. اهميت اين دو عنصر براي موفقيت در شعار سال در پرتو مباحثي است كه در محورهاي موضوعي پيشنهادي اين مناسبت ذكر مي شود:

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه دادن به فعاليت علمي و آكادميك در حوزه تحقق شعار سال؛

توجه دادن به پاي بندي همه الزامات و اقتضائات برنامه ريزي در مورد تحقق شعار سال؛

توجه به رويكردهاي ديني و اسلامي در ضرورت برنامه ريزي براي معيشت و امور دنيوي؛

توجه دادن به رويكردهاي آينده پژوهانه و آينده نگر در حوزه تحقق موضوع سال؛

ص: 161

توجه دادن به موضوع هدفمندي و بسيج منابع و امكانات در راستاي اهداف در برنامه ريزي براي تحقق موضوع سال.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اقتصاد و دانش

1_1. اهميت، ضرورت و اولويت برنامه ريزي در حوزه حمايت از توليد داخلي و كار و سرمايه ايراني؛

2_1. جايگاه و اهميت اصول و سياست ها در برنامه ريزي براي تحقق اهداف شعار سال؛

3_1. بررس بايدها و نبايدهاي برنامه ريزي در حوزه اقتصاد كلان جامعه با تأكيد بر شعار سال؛

4_1. بررسي ضرورت هاي برنامه ريزي براي افزايش توليد ملي؛

5_1. بررسي ضرورت هاي برنامه ريزي براي مصرف كالاهاي داخلي؛

6_1. بررسي ضرورت هاي برنامه ريزي براي كارآفريني و ايجاد اشتغال واقعي؛

7_1. بررسي ضرورت هاي برنامه ريزي براي جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي در حوزه توليد؛

8_1. بررسي ضرورت هاي برنامه ريزي براي افزايش بهره وري در توليد؛

9_1. بررسي ضرورت هاي برنامه ريزي براي بازدهي و ارتقاي ارزش افزوده سرمايه؛

10_1. بررسي نقش و اهميت تعيين اهداف كوتاه مدت و بلندمدت در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

ص: 162

11_1. بررسي نقش و اهميت و جايگاه تصميم سازي و تصميم گيري در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

12_1. بررس نقش و اهميت جايگاه كنترل و نظارت در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

13_1. بررسي اهميت تجسم و طراحي وضعيت مطلوب و آينده نگري در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

14_1. بررسي اهميت و جايگاه هماهنگي در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

15_1. بررسي مفهوم رهبري و مديريت در برنامه ريزي و جايگاه و اهميت آن براي برنامه ريزي در تحقق اهداف شعار سال؛

16_1. بررسي انواع برنامه ريزي مؤثر در تحقق شعار سال و انتخاب برترين شيوه؛

17_1. بررسي اهميت جايگاه و نقش برنامه ريزي منابع انساني در تحقق شعار سال؛

18_1. بررسي مفهوم تغيير در برنامه ريزي و ضرورت توجه به اين مقوله در تحقق شعار سال؛

19_1. بررسي اهميت، نقش و جايگاه خلاقيت و نوآوري در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

20_1. بررسي جايگاه تفويض اختيارات در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

21_1. بررسي جايگاه مديريت و رهبري مشاركتي در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

ص: 163

22_1. بررسي جايگاه و نقش فن آوري و تكنولوژي در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

23_1. بررسي جايگاه و نقش فن آوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

24_1. بررسي فرصت ها و تهديدها در جريان برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و بلندمدت براي افزايش توليد داخلي، سرمايه و كار ايراني؛

25_1. نقش بحران ها در موفقيت يا ناكامي در اهداف و توجه به اين عنصر در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

26_1. نقش بودجه و منابع مالي در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

27_1. توجه به تمركز يا عدم تمركز يا تلفيق اين دو در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

28_1. بررسي برنامه ريزي و امكان تقويت همكاري گروهي در تحقق اهداف شعار سال؛

29_1. بررسي و ايجاد فرصت اجراي منظم تصميم ها در برنامه ريزي هاي شعار سال؛

30_1. بررسي برنامه ريزي و انعطاف پذيري آن براي انطباق با شرايط متغير محيطي در تحقق شعار سال؛

31_1. برنامه ريزي و استفاده صحيح از منابع براي تحقق اهداف شعار سال با تأكيد بر بهره وري ملي؛

32_1. برنامه ريزي و برآورد درست هزينه ها و صرفه جويي در منابع مالي براي تحقق بهتر شعار سال؛

ص: 164

33_1. بررسي مزايا و دستاوردهاي برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

34_1. نقش آموزش در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

35_1. نقش پژوهش در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

36_1. نقش دستگاه هاي اجرايي در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال و اجراي آن؛

37_1. نقش دستگاه هاي قانون گذار در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال و اجراي آن؛

38_1. نقش نهادهاي اجتماعي و مدني در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال و اجراي آن؛

39_1. نقش نهادهاي مذهبي و ديني در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال و اجراي آن؛

40_1. نقش مردم در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال و اجراي آن؛

41_1. نقش وسايل ارتباط جمعي و رسانه ها در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال و اجراي آن؛

42_1. بررسي چگونگي توسعه فرهنگ برنامه ريزي در حوزه منابع انساني بخش توليد كالا و خدمات؛

43_1. بررسي چگونگي توسعه فرهنگ برنامه ريزي در حوزه منابع جذب سرمايه؛

44_1. بررسي چگونگي توسعه فرهنگ برنامه ريزي توسط مردم براي اقتصاد خانواده با تأكيد بر شعار سال؛

45_1. عوامل مؤثر در به دست آوردن همراهي و هم دلي همه بخش در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

ص: 165

46_1. بررسي موانع مؤثر در برنامه ريزي كوتاه مدت براي تحقق موضوع سال؛

47_1. بررسي ضرورت يا عدم ضرورت نگاه اقتضايي در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

48_1. چگونگي برنامه ريزي تعاملي بين دستگاه هاي اجرايي و نظارتي براي تحقق موضوع سال؛

49_1. بررسي و مطالعه تطبيقي موارد مشابه در ساير كشورها براي برنامه ريزي هاي كوتاه مدت با اهداف بلند با تأكيد بر حوزه اقتصاد، توليد، سرمايه و اشتغال؛

50_1. بررسي و امكان سنجي استفاده از روش هاي ساده و يا پيچيده در برنامه ريزي براي تحقق شعار سال؛

51_1. بررسي نقش سيستم هاي اطلاعات مديريت در برنامه ريزي براي تحقق موضوع سال؛

52_1. برسي مسئوليت پذيري دستگاه ها و نقش آنها در فرآيند برنامه ريزي جهت تحقق شعار سال؛

53_1. بررسي عوامل ناكامي برنامه ريزي اقتصادي در ايران با تأكيد بر شعار سال؛

54_1. ارزشيابي اقدامات گامي در جهت كيفي سازي اقدامات در برنامه ريزي با تأكيد بر شعار سال؛

55_1. بررسي نقش برنامه ريزي و ضرورت و چگونگي آن در بخش هاي مختلف اقتصادي(صنعت، كشاورزي، توريسم، نفت، خدمات و...) براي تحقق شعار سال؛

ص: 166

56_1. بررسي نقش آمار در برنامه هاي كلان توسعه اقتصادي با تأكيد بر اجراي شعار سال؛

57_1. نقش اطلاعات در برنامه ريزي و موفقيت آن با تأكيد بر شعار سال؛

58_1. نقش آمار در توسعه پايدار كشور با تأكيد بر جذب سرمايه، اشتغال و توليد؛

59_1. نقش مستقيم اطلاعات و آمار در سرمايه گذاري بخش خصوصي داخلي و خارجي؛

60_1. نقش مستقيم اطلاعات و آمار در اشتغال و كارآفريني؛

61_1. نقش مستقيم اطلاعات و آمار در توليد داخلي و افزايش و كاهش آن؛

62_1. نقش مستقيم اطلاعات و آمار در صادرات كالا و خدمات؛

63_1. نقش مستقيم اطلاعات و آمار در مديريت منابع انساني؛

64_1. بررسي تغيير مستمر شرايط و نياز به آمارهاي به روز براي برنامه ريزي هاي دقيق تر اقتصادي با تأكيد بر شعار سال؛

65_1. بررسي نياز كشور به يك نظام جامع و مركز تخصصي توليد و تحليل آمار به عنوان پيش نياز هر برنامه ريزي و تصميم در حوزه اقتصاد؛

66_1. بررسي چگونگي غلبه بر سواد و فرهنگ آماري پايين در دستگاه ها و عدم توجه به آن با تأكيد بر زمينه هاي تحقق شعار سال؛

67_1. بررسي چرايي عدم رواج مديريت و برنامه ريزي مبتني بر آمار و شواهد و چگونگي رفع اين نقص به ويژه در حوزه تحقق شعار سال؛

68_1. هم پوشاني، تكرار و موازي كاري ها در حوزه توليد آمار و چگونگي از بين بردن اين ناهماهنگي با تأكيد بر ضرورت هاي تحقق شعار سال؛

ص: 167

69_1. بررسي نبود مهارت آماري در برنامه ريزي به ويژه در حوزه اقتصاد و چگونگي اصلاح آن با تأكيد بر ضرورت هاي تحقق شعار سال؛

70_1. بررسي چگونگي توسعه و به كارگيري استانداردهاي آماري در حوزه اقتصاد با تأكيد بر شعار سال؛

71_1. بررسي چگونگي كيفي سازي آمارها و اطلاعات ارائه شده در حوزه اقتصاد و شعار سال؛

72_1. بررسي چگونگي استفاده از فن آوري هاي اطلاعاتي در گسترش كمي و كيفي توليد و دسترسي به آمار در كشور با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

73_1. بررسي چگونگي استقرار روش هاي مردن و پيشرفته آماري در نظام اقتصادي به ويژه حوزه هاي مرتبط با شعار سال؛

74_1. بررسي چگونگي متناسب سازي آمار و اطلاعات توليدي با شرايط در حال تغيير به ويژه در حوزه توليد، توسعه، كار و سرمايه؛

2. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_2. چگونگي نهادينه كردن فرهنگ برنامه ريزي اقتصادي در بين مردم به منظور رشد و توسعه اقتصادي با تأكيد بر شعار سال؛

2_2. چگونگي نهادينه كردن فرهنگ برنامه ريزي اقتصادي در بين نخبگان به منظور رشد و توسعه اقتصادي با تأكيد بر شعار سال؛

3_2. بررسي چگونگي جلب مشاركت عمومي مردم در برنامه ريزي هاي سالانه براي حمايت از توليد ملي؛

4_2. بررسي چگونگي جلب مشاركت عمومي مردم در برنامه ريزي هاي سالانه براي سرمايه گذاري؛

ص: 168

5_2. بررسي چگونگي جلب مشاركت عمومي مردم در برنامه ريزي هاي سالانه براي كارآفريني و افزايش نرخ اشتغال؛

6_2. بررسي موانع فرهنگي در برنامه ريزي اقتصادي مردم با توجه به حمايت از توليد داخلي؛

7_2. بررسي موانع فرهنگي در ارائه آمار و اطلاعات توسط مردم براي برنامه ريزي اقتصادي با تأكيد بر موضوع سال؛

8_2. بررسي نقش گروه ها و نهادهاي اجتماعي در حركت اقتصادي كشور بر مدار برنامه ريزي و با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

9_2. بررسي نقش احزاب و تشكل هاي سياسي در برنامه ريزي اقتصادي كشور به ويژه در جهت تحقق شعار سال؛

10_2. بررسي نقش و كاركرد دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در حركت اقتصادي كشور بر اساس برنامه ريزي به ويژه براي تحقق شعار سال؛

11_2. بررسي، نقش، كاركرد و وظايف نهادهاي پژوهشي در حركت اقتصادي كشور بر اساس برنامه ريزي به ويژه براي تحقق شعار سال؛

12_2. بررسي نقش و جايگاه خانواده در رشد و توسعه اقتصادي جامعه با تأكيد بر تحقق شعار سال در حوزه اشتغال، سرمايه گذاري، حمايت از توليد ملي؛

13_2. بررسي نقش و جايگاه زنان در برنامه ريزي اقتصادي كشور با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

14_2. بررسي نقش و جايگاه جوانان در برنامه ريزي اقتصادي كشور با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

15_2. بررسي نقش و جايگاه اصناف در برنامه ريزي اقتصادي كشور با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

ص: 169

13 آبان؛ روز مبارزه با استكبار جهاني

اشاره

13 آبان؛ روز مبارزه با استكبار جهاني

سيزده آبان مصادف با چند حادثه تاريخي مهم است. تسخير لانه جاسوسي امريكا به دست دانشجويان پيرو خط امام در سال 1358، روز دانش آموز و تبعيد حضرت امام در سال 1343 از جمله مهم ترين رويدادهاي اين روز به شمار مي آيد. اين روز به دليل تسخير لانه جاسوسي امريكا به روز مبارزه با استكبار جهاني نيز ناميده شده است. در نسبت سنجي موضوع سال با اين روز مهم، بايد به اهميت توجه به مبارزه با استكبار جهاني در قالب هاي مختلف توجه كرد و يكي از ميدان هاي مبارزه مي تواند مبارزه اقتصادي باشد.

در رسانه ملي، برنامه سازان براي طرح موضوع سال يعني حمايت از توليد، كار و سرمايه ايراني مي تواند به اصول و سياست ها و همچنين محورهاي موضوعي پيشنهادي زير توجه كنند تا امكان پيوند بهتري بين موضوع سال و اين مناسبت در برنامه ها فراهم شود.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه دادن به رويكرد استكبارستيزي انقلاب اسلامي و ضرورت ها و الزامات اين رويكرد به ويژه در حوزه اقتصاد و توليد؛

ص: 170

توجه دادن به سخن و سيره حضرت امام در مبارزه علني و بدون مسامحه با استكبار و اصرار و پافشاري بر اين موضوع اصولي خود براي الگوسازي؛

توجه دادن به مبارزه عملي و نه شعاري با استكبار توسط مردم و مسئولان به ويژه در حوزه اقتصاد، توليد و كار؛

توجه دادن به نقش رهبري در هدايت جامعه براي پيروزي بر دشمنان و معاندان با انقلاب؛

عنايت به افزايش آگاهي هاي سياسي مردم در قبال خطرهايي كه از ناحيه استكبار متوجه انقلاب است؛

فراگير نمودن نفرت و انزجار استكبار و تقويت روحيه استكبارستيزي در مردم؛

ايجاد اميدواري در پيروزي جبهه حق بر ظالمان و مستكبران؛

تقويت روحيه استقلال طلبي، خوداتكايي، خودكفايي و خودباوري ملي.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

اشاره

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. روز جهاني مبارزه با استكبار جهاني

1_1_1. بررسي نقش روحيه استكبارستيزي و مبارزه با طاغوت در آيات و روايات و تحليل نمودهاي عملي آن در استقلالِ سياسي، اقتصادي و...؛

2_1_1. بررسي موضوع استكبار و استكبارستيزي در سخن بزرگان انقلاب اسلامي در تحليل و تبيين آن در حوزه هاي اقتصادي؛

3_1_1. بررسي ضرورت هاي امروزي استكبارستيزي به ويژه با شرايط اقتصادي امروز جهان؛

ص: 171

4_1_1. بررسي نقش توده مردم در جهت مبارزه با استكبار جهاني با تحليل و تبيين وظايف اقتصادي و حركت براي تحقق شعار سال؛

5_1_1. بررسي نقش و وظايف نخبگان در جهت حمايت مبارزه با استكبار جهاني با رويكرد اقتصادي؛

6_1_1. بررسي نقش و وظايف دولت و حاكميت در جهت مبارزه با استكبار جهاني با توجه به موضوع سال؛

7_1_1. بررسي نقش و جايگاه نهادهاي ديني (مساجد، روحانيت، حوزه هاي علميه، مرجعيت و...) در جهت افزايش آگاهي هاي عمومي براي مبارزه با استكبار جهاني و تعهد به الزامات و اقتضائات آن به ويژه در حوزه هاي اقتصادي؛

8 _1_1. بررسي نقش و جايگاه نهادهاي آموزشي (دانشگاه ها، مراكز آموزش عالي، مدارس و...) در جهت تقويت روحيه استكبارستيزي و مبارزه با زياده خواهي جهاني _ قدرت هاي بزرگ با تأكيد بر جنبه هاي اقتصادي؛

9_1_1. بررسي نقش و جايگاه سازمان هاي مردم نهاد (NGO ها) در مبارزه با استكبار جهاني و فرا گيرسازي اين مبارزه به ويژه در حوزه هاي اقتصادي؛

10_1_1. بررسي نقش و جايگاه مراكز علمي و پژوهشي در جهت تعميق و علمي نمودن مبارزه با استكبار جهاني به ويژه در حوزه اقتصاد و منابع اقتصادي؛

11_1_1. بررسي نقش وحدت، هم دلي و وحدت كلمه مردم و مسئولان در جهت مبارزه عملي با استكبار جهاني به ويژه در حوزه هاي اقتصادي؛

12_1_1. بررسي جايگاه، اهميت، نقش و وظايف دانشجويان، نهادهاي دانشجويي و دانشگاهي در مبارزه پي گير و عملي با استكبار جهاني به ويژه در ابعاد اقتصادي آن؛

ص: 172

13_1_1. بررسي نقش و اهميت جايگاه رهبري در هدايت مردم و جامعه به سمت مبارزه با استكبار جهاني در ابعاد اقتصادي و تحليل آن در جهت تحقق شعار سال؛

14_1_1. گسترش روحيه اميدواري در بين مردم در پيروزي قطعي مستضعفان بر استكبار جهاني و ضرورت پاي بندي به الزامات و ضرورت هاي آن به ويژه در حوزه اقتصادي؛

15_1_1. بررسي مفهوم عدالت خواهي و رابطه آن با استكبارستيزي در فرهنگ اسلامي و تحليل و تبيين وظايف مردم و مسئولان براي تحقق آن به ويژه در حوزه اقتصاد؛

16_1_1. بررسي و تحليل نقش ارتقاي علمي جامعه براي مبارزه عملي با استكبار جهاني به ويژه در حوزه اقتصاد؛

17_1_1. بررسي چگونگي افزايش روحيه ابتكار و نوآوري در جامعه براي مبارزه عملي با استكبار جهاني به ويژه در حوزه هاي اقتصادي؛

18_1_1. بررسي منش، رفتار و سيره معصومان(ع) در برخورد با مستكبران و طاغوت به ويژه در مسائل اقتصادي و تحليل آن براي تحقق اهداف شعار سال؛

19_1_1. بررسي اهداف اقتصادي استكبار در تهاجم فرهنگي و اعتقادي و تحليل وظايف مردم و مسئولان و ايجاد آمادگي هاي لازم براي مقابله با آن؛

20_1_1. نقد و ارزيابي عملكرد مسئولان به ويژه در حوزه اقتصاد براي مقابله و مبارزه عملي با استكبار در تحريم هاي بين المللي عليه كشور.

2_1. روز تبعيد حضرت امام خميني رحمه الله

1_2_1. بررسي سخنان رهبر فقيد انقلاب اسلامي در حوزه استقلال اقتصادي و خودكفايي؛

ص: 173

2_2_1. بررسي و تحليل نقش رهبري حضرت امام خميني= در استقلال و خودكفايي سياسي و اقتصادي مردم؛

3_2_1. بررسي مقاومت و اصرار و پافشاري حضرت امام خميني رحمه الله بر مواضع ضد استكباري خود و تبيين آن براي ضرورت ايستادگي بر اصول و مباني در توسعه و پيشرفت كشور؛

4_2_1. بررسي انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله درباره مفاهيمي همچون اعتماد به نفس ملي، عزت ملي و تبيين آن براي بررسي شعار سال و ضرورت هاي تحقق آن؛

5_2_1. بررسي مفهوم تحول اقتصادي، پيشرفت و توسعه اقتصادي در سخنان حضرت امام خميني رحمه الله ؛

6_2_1. بررسي وظايف دولت در قبال مردم در حوزه اقتصادي از منظر امام خميني رحمه الله و تحليل آن در جهت تبيين موضوع سال؛

7_2_1. بررسي نقش اشرافي گراي، تجمل گرايي و توصيه به ساده زيستي و تعادل در انديشه و رفتار امام خميني رحمه الله و رابطه آن با شعار سال؛

8_2_1. بررسي موضوع مفاسد اقتصادي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در راستاي تحقق شعار سال؛

9_2_1. بررسي موضوع ثروت در انديشه و افكار حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل در جهت بررسي موضوع سال؛

10_2_1. تكريم انساني، نيروي انساني و كارگران در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و پيوند آن با موضوع سال؛

11_2_1. تأكيد حضرت امام خميني رحمه الله بر نقش مردم و ضرورت حضور آنها در عرصه هاي اقتصادي و خودكفايي براي رسيدن به استقلال و تحليل در جهت تبيين موضوع سال؛

ص: 174

12_2_1. موضوع علم، دانش و مهارت در انديشه ها و سخنان حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن براي بررسي شعار سال و وظايف مردم و مسئولان در اين باره؛

13_2_1. بررسي جايگاه، اهميت و نقش همت، تلاش، كار و كوشش در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و وظايف مردم و دولت در شرايط فعلي براي تحقق شعار سال؛

14_2_1. بررسي نقش نخبگان براي تعالي و پيشرفت جامعه اسلامي به ويژه در حوزه اقتصادي از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن در جهت طرح و بررسي شعار سال؛

15_2_1. بررسي علل فقر و عقب افتادگي كشورهاي جهان سوم و راه كارهاي رشد و تعالي آنها از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين شعار سال؛

16_2_1. بررسي حمايت از اقشار آسيب پذير جامعه در حكومت اسلامي از منظر امام خميني رحمه الله و تحليل آن در جهت تبيين موضوع سال و وظايف دولت در اين باره؛

17_2_1. بررسي اخلاق اقتصادي در سيره و سخن امام خميني رحمه الله و بررسي آن براي تحقق بهتر شعار سال؛

18_2_1. اهميت تدبير، برنامه ريزي و آينده نگري در سيره و سخن حضرت امام خميني رحمه الله و تحليل آن براي تحقق بهتر و سريع تر شعار سال؛

19_2_1. اهميت بخش هاي مختلف اقتصادي و تأثير آنها در اقتصاد ملي از نگاه امام خميني رحمه الله و تحليل جايگاه و وظايف آنها براي تحقق بهتر شعار سال؛

20_2_1. بررسي اهميت عدالت اجتماعي در انديشه و سخن حضرت امام خميني رحمه الله و چگونگي تحقق آن در سايه رسيدن به اهداف شعار سال؛

ص: 175

21_2_1. بررسي اهميت رفاه عمومي در انديشه و سخن حضرت امام خميني رحمه الله و چگونگي تحقق آن با عنايت به شعار سال؛

22_2_1. احترام به مالكيت، ثروت و حقوق معنوي و مادي افراد در انديشه امام خميني رحمه الله و تحليل آن به جهت پيشبرد برنامه هاي توسعه و توليد ملي.

3_1. روز دانش آموز

3_1. روز دانش آموز

1_3_1. بررسي نقش و جايگاه دانش آموزان براي حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني؛

2_3_1. بررسي چگونگي افزايش آگاهي هاي دانش آموزان براي مشاركت حداكثري در توسعه و توليد ملي؛

3_3_1. بررسي چگونگي ايجاد روحيه آينده نگري، برنامه ريزي و دورانديشي در دانش آموزان با تأكيد بر اهميت اين موضوع در حوزه اقتصاد ملي؛

4_3_1. بررسي چگونگي ايجاد روحيه تعاون، همكاري و مشاركت دانش آموزان براي تأثير و ايفاي نقش توسط آنان در آينده كشور با تأكيد بر شعار سال؛

5_3_1. بررسي چگونگي ايجاد حس مسئوليت پذيري در قبال جامعه و سرنوشت آن در دانش آموزان به ويژه در حوزه اقتصاد، توسعه و پيشرفت ملي؛

6_3_1. بررسي چگونگي ايجاد روحيه تعلق ملي، عزت مندي ملي در دانش آموزان براي توجه به حوزه هاي كلان جامعه از جمله اقتصاد و توليد؛

8_3_1. بررسي چگونگي ايجاد روحيه اميدواري به آينده انقلاب اسلامي در دانش آموزان براي ايجاد انگيزه و توان مقابله با مشكلات و مسائل به ويژه در حوزه اقتصادي.

ص: 176

4_1. روز تسخير لازنه جاسوسي امريكا

1_4_1. بررسي توطئه هاي مختلف امريكا در جريان انقلاب اسلامي در ايران به ويژه بررسي توطئه هاي اقتصادي؛

2_4_1. بررسي راه كارهاي مبارزه با توطئه هاي امريكا در قبال ملت و دولت ايران پس از انقلاب و تبيين وظايف فعلي مردم و حكومت با توجه به تنگناهاي اقتصادي؛

3_4_1. بررسي مقايسه اي سياست امريكا با كشورهاي مستقل به ويژه ايران و تحليل آن براي افزايش آگاهي هاي عمومي نسبت به توطئه ها و دسيسه هاي سياسي و اقتصادي اين كشور؛

4_4_1. بررسي آثار و تبعات مثبت سياسي و اقتصادي تسخير لانه جاسوسي امريكا در ايران در سال 1358 و ضرورت استمرار اين آثار مثبت در مبارزات بعدي مردم با امريكا به ويژه در حوزه اقتصاد؛

5_4_1. بررسي آثار و تبعات داخلي تسخير لانه جاسوسي امريكا در ايران؛

6_4_1. افزايش اقتدار و شجاعت و اعتماد به نفس ملي و ضرورت استمرار اين روحيه با رسيدن به مرزهاي توسعه و توليد بيشتر اقتصادي؛

7_4_1. بررسي نقش دانشجويان در مقاطع حساس انقلاب اسلامي به ويژه در رابطه با شعار سال؛

8_4_1. بررسي نوع برخورد امريكا با جريان هاي مستقل جهاني و ميزان شكست سياسي خارجي امريكا در اين حوزه پس از انقلاب اسلامي به واسطه بيداري پديد آمده در سايه انقلاب و ضرورت اين مبارزه در حوزه اقتصادي.

ص: 177

2. گروه هاي سياسي خبر

1_2. روز مبارزه با استكبار جهاني

1_1_2. بررسي راه كارهاي مبارزه توام سياسي و اقتصادي با استكبار جهاني به ويژه با اهميت دادن به موضوع سال؛

2_1_2. بررسي نقش مردم در مبارزه با استكبار جهاني با تاكيد بر جنبه هاي اقتصادي اين مبارزه؛

3_1_2. بررسي نقش حكومت در مبارزه با استكبار جهاني با تأكيد بر جنبه هاي اقتصادي اين مبارزه؛

4_1_2. بررسي نقش احزاب و تشكل هاي سياسي در پاي بندي مردم و حاكميت به مبارزه با استكبار جهاني با تأكيد بر جنبه هاي اقتصادي و شعار سال؛

5_1_2. بررسي نقش رهبران سياسي و رفتار و گفتار آنها در مبارزه با استكبار جهاني با رويكرد مبارزه اقتصادي و تحقق شعار سال؛

6_1_2. بررسي چگونگي بسط و گسترش روحيه انقلاب و استكبارستيزي در همه مردم به منظور تحقق شعارها و اهداف انقلاب به ويژه با توجه به شعار سال و در حوزه توليد و توسعه اقتصادي؛

7_1_2. افشاي توطئه هاي سياسي و اقتصادي امريكا در عرصه بين الملل و در حوادث و تحولات اخير جهاني به منظور مصمم نمودن مردم و تقويت ايمان آنها به درستي اعتقاد و رفتارشان به ويژه در حوزه اقتصاد؛

8_1_2. تشريح ذهنيت منفي مردم در كشورهاي مختلف جهان نسبت به استكبار جهاني برنامه هاي سياسي و اقتصادي آنان و ضرورت ايجاد حركت هاي جهاني بر عليه استكبار به ويژه در حوزه اقتصاد با توجه و تأكيد به شعار سال؛

ص: 178

9_1_2. تشريح مواضع صاحب نظران و متفكران جهان درباره استكبار جهاني براي تقويت مواضع و هم راهي در مسير آينده انقلاب به ويژه در حوزه اقتصاد و توليد؛

10_1_2. نقد عملكرد حوزه سياسي نظام براي مقابله با استكبار جهاني در سال هاي اخير به ويژه حمايت در سال جاري به ويژه در حوزه اقتصادي؛

11_1_2. معرفي شيوه هاي سياسي و اقتصادي استكبار براي نفوذ در كشورها و تسلط بر آنها و ضرورت ايجاد آگاهي ها و اتخاذ تدابير لازم با تأكيد بر شعار سال؛

12_1_2. بررسي عملكرد اقتصادي جريان هاي سياسي التقاطي به عنوان زمينه سازان تسلط استكبار بر كشور و ضرورت مبارزه عليه افكار و انديشه هاي ايشان؛

13_1_2. بررسي منتقدانه نقش و عملكرد سازمان ها و مراكز جهاني در قبال استكبار جهاني و ظلم و ستم آنان بر كشورهاي ديگر و وظايف و مسئوليت هاي كشورهاي مستقل در اين باره.

2_2. روز تبعيد حضرت امام خميني رحمه الله

1_2_2. بررسي انديشه هاي سياسي حضرت امام خميني رحمه الله در حوزه استقلال و سلطه ناپذيري جامعه اسلامي و تبيين آن درباره موضوع سال و شرح وظايف مردم و حاكميت؛

2_2_2. بررسي آرا و انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله درباره استقلال و خودكفايي اقتصادي و ضرورت پاي بندي مردم و مسئولان به لوازم آن؛

ص: 179

3_2_2. بررسي دلايل تبعيد حضرت امام خميني رحمه الله (اسلام خواهي، استقلال خواهي، افشاي سرسپردگي شاه، حمله به امريكا و اسرائيل و...) و ضرورت پي گيري اهداف امام خميني رحمه الله در قالب جهاد اقتصادي امروزي؛

4_2_2. بررسي مفهوم وابستگي در انديشه هاي حضرت امام و توجه به آن از منظر موضوع سال و تبيين وظايف گروه ها و اقشار مردم و حاكميت؛

5_2_2. بررسي روابط بين الملل در انديشه و افكار امام خميني رحمه الله و تأكيد بر استقلال اقتصادي براي رسيدن به جايگاه مطلوب سياسي.

3_2. روز دانش آموز

1_3_2. بررسي چگونگي تعميق آگاهي هاي سياسي دانش آموزان به ويژه نسبت به دشمني هاي استكبار جهاني به رهبري امريكا و تحريم هاي اقتصادي و وظايف آنها؛

2_3_2. بررسي راه هاي مشاركت سياسي دانش آموزان در جريان مبارزه با استكبار جهاني، امريكا به ويژه در حوزه هاي اقتصاد و توسعه ملي؛

3_3_2. بررسي چگونگي تربيت سياسي دانش آموزان و تقويت روحيه مبارزه با استكبار و ظالمان در رفتار به ويژه در حوزه اقتصاد و توليد؛

4_3_2. بررسي چگونگي مشاركت پذير كردن دانش آموزان در برنامه هاي توسعه ملي به ويژه در حوزه علم و فن آوري و اقتصاد؛

5_3_2. بررسي چگونگي تقويت و ارتقاي روحيه خودباوري و اعتماد به نفس ملي در دانش آموزان به منظور تربيت نسل آينده كشور به ويژه در حوزه اقتصاد و توسعه؛

6_3_2. بررسي چگونگي تقويت بينش و دانش و بصيرت سياسي دانش آموزان براي حضور در صحنه هاي سياسي و اقتصادي؛

ص: 180

7_3_2. بررسي نقش و تأثير دانش آموزان بر ارتقاي دانش و بينش خانواده ها براي رفتار درست در جهت توسعه اقتصادي به منظور خنثي سازي توطئه هاي دشمنان؛

8_3_2. بررسي نقش و تأثير دانش آموزان براي ايجاد هم گرايي و هم نوايي سياسي خانواده ها در اصول و سياست هاي كلان كشور؛

9_3_2. بررسي نقش مدرسه و معلمان در تربيت سياسي دانش آموزان براي حضور در صحنه هاي سياسي و اقتصادي ايران فردا.

4_2. روز تسخير لانه جاسوسي

1_4_2. بررسي ابعاد سياسي تسخير لانه جاسوسي و تأثير آن بر روابط اقتصادي با غرب و ضرورت هاي امروزي اين رابطه؛

2_4_2. بررسي چگونگي حفظ دستاوردهاي تسخير لانه جاسوسي امريكا و تحقير اين كشور در عرصه بين المللي با جهاد اقتصادي و توسعه و توليد ملي.

ص: 181

25 آذر؛ هفته پژوهش

اشاره

25 آذر؛ هفته پژوهش

در تقويم رسمي كشور روز 25 آذر به نام روز پژوهش و هفته منتهي به آن هفته پژوهش ناميده شده است. هفته پژوهش بهترين فرصت ممكن براي پرداختن به موضوع سال يعني حمايت از توليد، كار و سرمايه ايراني با رويكرد علمي و پژوهشي است.

برنامه سازان در رسانه ملي مي توانند با بررسي ابعاد علمي و پژوهشگرانه موضوع و با پي گيري اصول و سياست هاي زير به طرح محورهاي موضوعي پيشنهادي بپردازند.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه دادن به ضرورت پرداختن به حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني با نگاه و رويكردي علمي و پژوهش محور؛

ترسيم آسيب هاي ناشي از فعاليت و عمل غيرعلمي و بدون پژوهش در تحقق موضوع سال؛

توجه دادن به ضرورت عميق، ماندگار و اصولي بودن فعاليت ها و عملكردها در حوزه تحقق شعار سال به منظور رسيدن به توسعه پايدار؛

پرهيز دادن از فعاليت هاي شعاري، عملكردهاي مقطعي و پراكنده و توجه به فعاليت هاي اصولي و زيربنايي پژوهش محور؛

ص: 182

توجه به مأموريت و مخاطبان هر شبكه و برنامه در پرداختن به موضوع با رويكرد پژوهشي و علمي.

ب) محورهاي پيشنهادي

ب) محورهاي پيشنهادي

1. گروه هاي اقتصاد و دانش

1_1. بررسي اهميت پژوهش و تحقيق در منابع انساني و تحليل اهميت اين موضوع در حوزه معيشت و اقتصاد؛

2_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در فرآيند عملياتي كردن موضوع سال و ضرورت آن؛

3_1. بررسي دستاوردهاي رويكرد علمي و پژوهش محور در تحقق موضوع سال؛

4_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در ايجاد اشتغال پايدار؛

5_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در توليد ملي؛

6_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در توسعه منابع انساني كشور به عنوان سرمايه ملي؛

7_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در سرمايه گذاري و جذب سرمايه هاي ملي و فراملي به منظور توسعه اقتصادي پايدار؛

8_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد در بخش كشاورزي؛

9_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد در بخش صنعت؛

10_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد در بخش خدمات؛

11_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد در بخش فن آوري اطلاعات؛

ص: 183

12_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي در بخش صنايع دستي؛

13_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي در بخش صنعت گردشگري؛

14_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي در بخش صنعت نفت؛

15_ بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي در بخش صنايع مادر؛

16_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي در بخش صنايع كوچك؛

17_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي به منظور راهيابي در بازارهاي جهاني؛

18_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي به منظور كارآفريني حقيقي؛

19_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي به منظور بالا بردن شاخص توليد ناخالص ملي؛

20_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي به منظور افزايش سرانه درآمد ملي؛

21_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي به منظور كنترل تورم؛

22_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي به منظور افزايش نرخ سرمايه گذاري خارجي؛

ص: 184

23_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي به منظور افزايش نقش سهم بخش خصوصي؛

24_1. بررسي نقش پژوهش و تحقيق در حمايت از توليد ملي به منظور افزايش نقش بخش تعاوني در اقتصاد؛

25_1. بررسي نقش توسعه تكنولوژي و فن آوري هاي نوين در بخش توليد و اثرات آن؛

26_1. بررسي نقش پژوهش در مديريت كلان منابع اقتصادي در جهت افزايش توليد ملي و كارآفريني؛

27_1. بررسي دستاوردهاي فعاليت علمي و پژوهش محور در حوزه هاي مختلف اقتصادي؛

28_1. بررسي تطبيقي فعاليت هاي علمي و پژوهش محور در كشورهاي اسلامي و يا توسعه يافته؛

29_1. بررسي چگونگي فعاليت علمي و پژوهش محور در مسائل مالي و بانكي به منظور افزايش حمايت از توليد و منابع انساني؛

30_1. بررسي راه هاي افزايش اهميت جايگاه پژوهش در بخش هاي مختلف صنعت، كشاورزي، صنايع مادر، صنايع كوچك و...؛

31_1. بررسي اهميت جايگاه پژوهش و تحقيق در فعاليت هاي آينده نگر اقتصاد كلان و خرد در كشور؛

32_1. بررسي اهميت جايگاه پژوهش و تحقيق در فعاليت هاي كارآفريني و اشتغال؛

33_1. بررسي جايگاه و اهميت مطالعات و پژوهش هاي تطبيقي اقتصاد در بخش هاي مختلف اقتصادي؛

ص: 185

34_1. بررسي جايگاه و اهميت پژوهش و تحقيق در چگونگي ارتقاي منابع انساني كشور؛

35_1. بررسي محققان، پژوهش محور و روشمند مقوله بهره وري در نيروي انساني؛

36_1. بررسي محققان، پژوهش محور و روشمند مقوله بهره وري در بخش هاي مختلف توليد؛

37_1. بررسي محققان، پژوهش محور و روشمند مديريت دانش در بخش هاي اقتصاد؛

38_1. بررسي محققان، پژوهش محور و روشمند خلاقيت و نوآوري در توليد و توسعه اقتصادي؛

39_1. بررسي محققان، پژوهش محور و روشمند تكنولوژي و نقش آن در افزايش توليد و توسعه اقتصادي؛

40_1. بررسي محققان، پژوهش محور و روشمند چشم انداز بيست ساله كشور و نقش آن در توسعه و رشد اقتصادي؛

41_1. بررسي محققان، پژوهش محور و روشمند چشم انداز بيست ساله كشور و نقش آن در اشتغال و رفع بي كاري؛

42_1. بررسي محققان، پژوهش محور و روشمند چشم انداز بيست ساله كشور و نقش آن در جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي؛

43_1. بررسي محققان، پژوهش محور و روشمند برنامه 5 ساله پنجم توسعه و الزامات تحقق آن در جهت اشتغال، افزايش توليد ملي و جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي؛

44_1. بررسي منتقدانه جايگاه پژوهش در فعاليت هاي كلان اقتصادي انجام شده يا در حال انجام كشور؛

ص: 186

45_1. بررسي ضرورت پيوست پژوهشي در طرح هاي خرد و كلان اقتصادي؛

46_1. بررسي روشمند و محققانه دلايل فاصله بين مراكز علمي و دانشگاهي و حوزه توليد و اقتصاد و راه كارهاي حل روشمند و محققانه دلايل؛

47_1. بررسي چگونگي فراگير كردن پژوهش محوري در همه فعاليت هاي مربوط به حوزه اقتصاد و كلان جامع؛

48_1. بررسي ضرورت و اهميت استفاده و بررسي پژوهش ها و دستاوردهاي علمي جهان براي انجام فعاليت هاي جديد در حوزه اقتصاد؛

49_1. بررسي ضرورت روشمند و علمي شدن پژوهش هاي مربوطه به حوزه ها و بخش هاي مختلف اقتصادي در كشور؛

50_1. بررسي آسيب شناسانه استفاده بهينه و پيشينه پژوهش هاي انجام شده در راستاي فعاليت هاي كلان اقتصادي و توليدي و راه كارهاي رفع اين آسيب ها.

ص: 187

9 دي؛ روز بصيرت و ميثاق با ولايت

اشاره

9 دي؛ روز بصيرت و ميثاق با ولايت

9 دي سال 1388 سالگرد حماسه مردم مسلمان ايران در دفاع از حريم ولايت فقيه و آرمان هاي نظام اسلامي در مقابل موج فتنه بود. از همين رو، اين روز به نام روز بصيرت و ميثاق با ولايت نام گرفت. پرداختن به موضوع سال (حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني) در اين روز از اين جهت اهميت مي يابد كه عملياتي شدن موضوع در سطح جامعه، نيازمند بصيرت علوي و ميثاق عملي با طرح كننده موضوع يعني مقام معظم رهبري است.

برنامه سازان رسانه ملي براي فراهم شدن اين زمينه مهم مي توانند با تكيه بر اصول و سياست هاي زير، بر محورهاي موضوعي پيشنهادي زير در برنامه هاي خود تأكيد كنند.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

تأكيد بر وجه تكليف مدارانه فردي و جمعي براي تحقق شعار سال و نقش انگيزه هاي مذهبي و دين مدارانه در آن؛

تأكيد بر ضرورت تبديل شدن شعار سال به دغدغه و شعار عمومي جهت رسيدن به اهداف مطلوب آن از طريق پيوند بين مردم و ولايت؛

ص: 188

ارتقاي آگاهي، بينش و بصيرت مردم براي درك ضرورت هاي امروز جامعه و زمينه هاي نو در مقاومت و مبارزه و خدمت؛

تلاش براي تبيين ضرورت هاي بيش از پيش امروز براي اطاعت از رهبري و هم دلي و همراهي با اين جايگاه؛

توجه به مأموريت، رسالت و مخاطبان هر شبكه و برنامه در پرداختن به موضوع سال.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي فرهنگي و اجتماعي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي نقش رهبري و ولايت فقيه در نقاط عطف انقلاب اسلامي به ويژه در مسائل مهم اقتصادي؛

2_1. تأكيد بر ضرورت بصيرت و بينش سياسي، اجتماعي و اعتقادي بيشتر مردم در نقاط عطف و حساس كشور به ويژه در شرايط فعلي؛

3_1. بررسي نقش و تأثير همراهي، هم دلي و هم گرايي مردم با رهبري و مديريت عالي جامعه براي موفقيت هاي خرد و كلان با تأكيد بر موضوع سال؛

4_1. بررسي اهميت حضور و ميثاق عملي مردم با رهبري در موضوعات مهم و كلان جامعه با تأكيد بر موضوع سال؛

5_1. بررسي دستاوردها و نتايج بصيرت همراهي و هم دلي مردم با رهبر جامعه اسلامي در تاريخ اسلام و نتيجه گيري هاي امروزي به ويژه در موضوع سال؛

6_1. بررسي دستاوردها و نتايج و بصيرت و همراهي و هم دلي مردم با رهبري در تاريخ انقلاب اسلامي و نتايج آن و برداشت هاي امروزي به ويژه در موضوع سال؛

ص: 189

7_1. بررسي نقاط عطف تاريخي در شكست جامعه به دليل نداشتن بصيرت و همراهي و هم دلي نكردن مردم با رهبري و حوزه تصميم گير جامعه و برداشت هاي امروزي به ويژه در شعار سال؛

8_1. بررسي اهميت هدف، برنامه ريزي و هدايت متمركز در جامعه اسلامي براي دست يابي به موفقيت هاي كلان؛

9_1. بررسي نقش نهادهاي اجتماعي در افزايش بصيرت، آگاهي و دانش سياسي و اعتقادي مردم به ويژه جهت تحقق اهداف عملياتي جامعه اسلامي با تأكيد بر موضوع سال؛

10_1. بررسي نقش نهادهاي ديني (مساجد، روحانيت، مرجعيت و...) در افزايش آگاهي، بصيرت و دانش سياسي و اعتقادي مردم به ويژه جهت تحقق اهداف عملياتي جامعه اسلامي با تأكيد بر موضوع سال؛

11_1. بررسي نقش نهادهاي آموزشي (دانشگاه ها، حوزه، مدارس و...) در افزايش آگاهي، بصيرت و دانش سياسي و اعتقادي مردم به ويژه جهت تحقق اهداف عملياتي جامعه اسلامي با تأكيد بر شعار سال؛

12_1. بررسي نقش سازمان هاي مردم نهاد (NGO ها) در افزايش آگاهي، بصير و دانش سياسي و اعتقادي مردم براي تحقق اهداف عملياتي جامعه اسلامي با تأكيد بر شعار سال؛

13_1. عناصر ماندگاري حماسه 9 دي از ديدگاه مقام معظم رهبري و تأكيد بر اين عناصر درباره شعار سال؛

14_1. نقش مردم در مقابله با تهديدات به عنوان بهترين جاي گزين اقدامات امنيتي و سياسي در ديدگاه مقام معظم رهبري و بررسي آن به ويژه در رابطه با شعار سال؛

ص: 190

15_1. نقش مردم در شناساندن ابعاد فتنه هاي داخلي و خارجي در حماسه 9 دي و بررسي اين نقش در توطئه هاي اقتصادي داخلي و خارجي براي مبارزه با آنها و تحقق شعار سال؛

16_1. نقش حماسه 9 دي در انتقال ارزش هاي انقلاب اسلامي به نسل آينده كشور و توجه به بعد اقتصادي ارزش ها و آرمان هاي انقلاب و مشاركت دادن نسل آينده در آن؛

17_1. نقش حماسه 9 دي در خنثي سازي جنگ نرم دشمن در حوزه سياسي و امنيتي و بررسي چگونگي مبارزه با جنگ نرم دشمنان در حوزه هاي اقتصادي؛

18_1. نقش شبكه هاي اجتماعي در جنگ نرم امنيتي و سياسي با نظام در حوادث منجر به 9 دي و بررسي اين نقش در حوزه اقتصادي و راه كارهاي مقابله؛

19_1. نقش نهادهاي مذهبي و ديني در خلق حماسه 9 دي و بررسي اين نقش در حوزه تحقق شعار سال؛

20_1. بررسي آثار و دستاوردهاي حماسه 9 دي و حضور مردم در معرفي هسته هاي اصلي فتنه و چگونگي استمرار اين نقش مردمي در حوزه هاي اقتصادي و توليد ملي.

ص: 191

29 صفر؛ شهادت امام رضا(ع) 11 ذي القعده؛ ولادت امام رضا(ع)

اشاره

29 صفر؛ شهادت امام رضا(ع) 11 ذي القعده؛ ولادت امام رضا(ع)

29 صفر و 11 ذي قعده سال روز ولادت باسعادت هشتمين پيشواي شيعيان حضرت علي بن موسي الرضا(ع) است. تنها پيشواي بزرگي كه ايرانيان از حضور معنوي و روحاني بارگاه منورش برخوردارند. اهميت اين دو مناسبت به دليل فضاي روحاني و معنوي حاكم در كشور دوچندان خواهد بود. براي پرداختن به موضوع سال نيز آموزه ها و نقاط عطف و مهمي را در زندگي امام رضا(ع) مي توان پيدا كرد تا علاوه بر ترويج آن آموزه ها، موضوع سال نيز براي مخاطبان برجسته شود. ضمن بررسي اصول و سياست هايي در اين دو مناسبت براي پرداختن به موضوع سال، محورهاي موضوعي آمده است. در ادامه اين نوشتار، پيشنهادهايي بيان شده است كه مي تواند برنامه سازان را ياري رساند:

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه دادن به سفارش هاي حضرت امام رضا(ع) به علم ديني و علم دنيوي به منزله دو نياز انسان؛

ص: 192

ايجاد پيوند بين مفاهيم و آموزه هاي ديني در سخنان حضرت و يافته هاي علمي بشر در عصر جديد؛

توجه به الگوسازي براي افراد و عنايت تكليف مدارانه آنها نسبت به مسائل معيشتي و اداره امور زندگي؛

عنايت به اهميت انس و الفت مردم نسبت به امام رضا(ع) و استفاده از اين رابطه عاطفي مستحكم براي تبيين و برجسته سازي موضوع سال؛

توجه به شرايط اجتماعي، سياسي و به ويژه اقتصادي عصر زندگي حضرت و دور نماندن و غفلت نكردن از اقتضائات آن در بررسي ها؛

تأكيد بر سيره حضرت در عصر ولايت عهدي كوتاه و ظاهري شان براي استخراج نكات و راهبردهاي اقتصادي.

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. بررسي وظايف و تكاليف ثروتمندان در جامعه اسلامي از نگاه امام رضا(ع)؛

2_1. بررسي دلايل ثروت اندوزي و توجه نكردن به ديگران از ديدگاه امام رضا(ع)؛

3_1. بررسي حق و حقوق كارگران و وظايف و تكاليف كارفرما در انديشه و عمل امام رضا(ع)؛

4_1. بررسي مقوله ساده زيستي، پرهيز از اسراف و تبذير و تجمل گرايي در سيره و سخن امام رضا(ع) و برداشت هاي اجتماعي از آن در جهت تبيين موضوع سال؛

ص: 193

5_1. تحليل سيره و سخن حضرت امام رضا(ع) درباره عزت نفس و تعميم آن به عزت نفس ملي و اجتماعي به ويژه با تمكن و استطاعت اقتصادي؛

6_1. بررسي نقش و جايگاه علم و دانش اندوزي در سيره و سخن امام رضا(ع) و اهميت آن در توليد و اقتصاد ملي؛

7_1. بررسي جايگاه تعاون، همكاري، كمك به هم نوعان، ياري محرومان در سيره و سخن امام رضا(ع) و بررسي اين موضوع در راستاي تبيين موضوع سال؛

8_1. بررسي سخن و سيره امام رضا(ع) درباره كار، تلاش و كوشش و تحليل آن در سطح اجتماعي براي تبيين موضوع سال؛

9_1. بررسي موضوع صبر، تحمل و بردباري در راه اهداف در سيره و سخن امام رضا(ع) و پيوند آن با موضوع سال؛

10_1. تقسيم ساعات زندگي در سخن و سيره امام رضا(ع) و اهميت موضوع معيشت و امور زندگي در سخنان و سيره حضرت و تحليل در جهت تبيين موضوع سال؛

11_1. الگوي مديريتي حضرت در پذيرش ولايت عهدي مأمون و ايجاد زمينه و بسترهاي مناسب براي رشد و تعالي جامعه شيعي و تحليل اين موضوع در راستاي تحقق شعار سال؛

12_1. تقدم منافع عمومي جامعه به منافع شخصي در زندگي امام رضا(ع) و تحليل وظايف مردم و مسئولان از اين منظر در جهت تحقق شعار سال.

2. گروه هاي خانواده، زن و جوان

1_2. بررسي تأكيدهاي حضرت بر جايگاه تلاش و كوشش براي امرار معاش خانواده و فضيلت آن و استفاده از آن جهت تبيين موضوع سال؛

ص: 194

2_2. بررسي زندگي اصحاب حضرت از ابعاد اقتصادي و برداشت جهت تبيين موضوع سال؛

3_2. تبيين ساده زيستي، قناعت، دوري از تجمل و دنيازدگي و اسراف در زندگي شخصي و الگوآفريني براي خانواده ها؛

4_2. توجه دادن به نقش پدران و مادران در تربيت فرزندان از ديدگاه امام رضا(ع) و برداشت هاي لازم جهت تبيين موضوع سال و تربيت آنها در جهت رشد توليد ملي؛

5_2. نقش دانش و مهارت در زندگي فرزندان از ديدگاه امام رضا(ع) و برداشت و تحليل هاي لازم جهت تبيين موضوع سال؛

6_2. نقش كرامت، رأفت و مهرباني در زندگي امام رضا(ع) نسبت به اطرافيان و برداشت هاي اجتماعي و حتي اقتصادي از اين موضوع؛

7_2. بررسي نقش و جايگاه زن در زندگي از ديدگاه امام رضا(ع) و تحليل و تبيين آن در راستاي تحقق شعار سال.

8_2. بررسي سيره و سخن حضرت درباره جوانان و تبيين و تحليل آن در راستاي اهداف اجتماعي اقتصادي جامعه اسلامي با تأكيد بر شعار سال.

ص: 195

8 ربيع الاول؛ شهادت امام حسن عسكري(ع) - 8 ربيع الثاني؛ ولادت امام حسن عسكري(ع)

اشاره

8 ربيع الاول؛ شهادت امام حسن عسكري(ع) - 8 ربيع الثاني؛ ولادت امام حسن عسكري(ع)

ولادت و شهادت امام حسن عسكري(ع) در 8 ربيع الثاني و 8 ربيع الاول، از جمله مناسبت هاي مذهبي شيعه است كه مي تواند فرصت خوبي را براي برنامه سازان فراهم آورد تا در برخي از مسائل جامعه رهنمودهاي وحياني دين را ترويج كنند.

امام حسن عسكري(ع) از جمله پيشوايان ديني است كه آموزه هاي كمي از آن بزرگوار در دسترس است، اما به دليل آنكه در اين مجموعه سعي شد تا فرصت استفاده از سيره و سخن همه پيشوايان شيعه فراهم شود، نپرداختن به اين گوهر تابناك آسمان ولايت را شرط انصاف نديديم.

با توجه به زندگاني، سيره و سخن حضرت امام حسن عسكري(ع) و با عنايت به اصول و سياست ها و محورهاي موضوعي پيشنهادي ذكر شده مي توان موضوع سال را در اين دو مناسبت اسلامي در رسانه ملي تا اندازه اي مطرح و بررسي كرد.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به الگوسازي براي افراد و عنايت تكليف مدارانه نسبت به شعار سال با استفاده از سخن و سيره حضرت امام حسن عسكري(ع)؛

ص: 196

توجه به تبيين مفاهيم مرتبط با حوزه اقتصاد و معيشت از منظر امام حسن عسكري(ع) براي انتقال مفاهيم جديد اقتصادي؛

ايجاد پيوند بين مفاهيم و آموزه هاي ديني در سيره و سخن حضرت امام حسن عسكري(ع) و پرهيز از تقابل بين يافته ها علمي و آموزه هاي ديني؛

تعميم آموزه هاي اقتصادي حضرت در زندگي فردي به حوزه جمعي جامعه و برداشت در جهت تبيين موضوع سال؛

توجه به شرايط اجتماعي، سياسي، اقتصادي و امنيتي عصر امام حسن عسكري(ع) و فرصت هاي اندك حضرت براي نپرداختن به مباحث و موضوعات اقتصادي.

ب) محورهاي موضوع پيشنهادي

ب) محورهاي موضوع پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_1. نقش انديشه در سيره و سخن حضرت درباره امور دنيا و آخرت و تحليل موضوع سال از اين منظر؛

2_1. تشويق به خدمت رساني در سخن و سيره حضرت و تحليل موضوع سال با اين رويكرد؛

3_1. حوزه علمي حضرت و توجه ايشان به علم و دانش در زندگي كوتاه و محدودشان و تحليل موضوع سال از رويكرد علمي و پژوهشي؛

4_1. حمايت نسبتاً خوب مالي شيعيان از سوي حضرت امام حسن(ع) و مديريت امور اقتصادي شيعيان و برداشت هاي اقتصادي در اين باره متناسب با موضوع سال؛

ص: 197

5_1. مفهوم رزق و روزي حلال در كلمات و سيره حضرت امام حسن(ع) و تبيين شعار سال از اين رهگذر؛

6_1. بررسي مفهوم توكل به رحمت و عنايت الهي در زندگي و تبيين و تحليل آن براي توجه بيشتر و اميدوارانه به تحقق توسعه و توليد اقتصادي بيشتر؛

7_1. بررسي مقوله ساده زيستي و دوري از اسراف و تبذير و تجمل گرايي در سيره و سخن امام حسن عسكري(ع) و تبيين آن در جهت تحقق موضوع سال؛

8_1. كار و كوشش و نسبت آن با روزي مقدّر در كلام امام حسن عسكري(ع) و مانع نبودن روزي مقدر از كار و تلاش و تحليل آن در تبيين موضوع سال؛

9_1. تحليل عظمت، هيبت و جلالت امام حسن عسكري(ع) _ به تعبير شهيد مطهري _ در زندگي اجتماعي و ضرورت اين معيار در جامعه اسلامي و لوازم آن از جمله موضوع معيشت و اقتصاد و استقلال در آن؛

10_1. بررسي مفهوم صبر، تحمل و بردباري در سيره و سخن امام حسن عسكري(ع) و تبيين موضوع سال از رهگذر آن؛

11_1. بررسي مفهوم عزت نفس در زندگي، سخن و سيره امام حسن عسكري(ع) و تبيين ضرورت آن براي كليت جامعه مسلمين و تعهد به الزامات آن به ويژه در حوزه اقتصاد.

2. گروه هاي زن، خانواده و جوان

1_2. بررسي نقش و اهميت جايگاه پدران و مادران در تربيت فرزندان در سيره و سخن امام حسن عسكري(ع) و تحليل و تبيين آن جهت آموزش هاي اقتصادي و معيشتي خرد و كلان به فرزندان؛

ص: 198

2_2. تأكيد بر ساده زيستي، دوري از تجملات در زندگي فردي امام حسن عسكري(ع) و تبيين ضرورت آن در خانواده هاي امروزي؛

3_2. بررسي زندگي اصحاب و ياران امام حسن عسكري(ع) از منظر اقتصادي يا برداشت هاي اقتصادي از زندگي آنها جهت تبيين و تبليغ موضوع سال؛

4_2. تبيين مفاهيم اخلاقي در سيره و سخن حضرت براي جوانان به منظور الگوسازي و تحليل آنها در راستاي تحقق شعار سال؛

5_2. بررسي تلاش و كوشش و كار در سيره و سخن حضرت براي معيشت و اداره خانواده و تبيين آن جهت بررسي شعار سال.

ص: 199

12 بهمن؛ - دهه فجر ؛ - 22 بهمن

اشاره

12 بهمن؛ - دهه فجر ؛ - 22 بهمن

دهه فجر انقلاب اسلامي و موضوعات مرتبط با آن يكي از مناسبت هاي ملي كشور است كه حجم زيادي از برنامه هاي رسانه ملي را به صورت مستقيم يا غيرمستقيم به خود اختصاص مي دهد.

بررسي موضوع سال «حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني» در اين دهه از آن جهت مي تواند مهم باشد كه يكي از بزرگ ترين شعارها و آرمان هاي انقلاب اسلامي، استقلال و خودكفايي در همه حوزه ها به ويژه حوزه سياسي و اقتصادي و همچنين تأمين معيشت و رفاه مردم و كم كردن فاصله طبقاتي و حمايت از اقشار مستضعف و آسيب پذير بوده و هست. بدون شك، شعار سال يعني «حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني» يكي از مهم ترين كارهاي ممكن براي دست يابي به اين آرمان ها و اهداف است.

اهميت اين موضوع زماني بيشتر روشن مي شود كه در سي و سومين سالگرد انقلاب اسلامي به حجم دشمني هاي دشمنان انقلاب به ويژه در حوزه اقتصادي نگاهي بيفكنيم و بدانيم كه آنچه به صورت طبيعي ممكن است آرمان هاي انقلاب اسلامي را دچار چالش كند، از حوزه اقتصاد خواهد بود.

ص: 200

بنابراين، توصيه مي شود برنامه سازان رسانه ملي در اين دهه، با حفظ سياست ها و اصولي كه به آنها اشاره خواهد شد، از پرداختن به محورها و موضوعاتي كه ممكن است به تحقق شعار سال كمك كند، كوتاهي نكنند:

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه دادن به آرمان هاي انقلاب اسلامي در حوزه اقتصاد و تكاليف متقابل دولت و مردم؛

توجه به روزهاي پاياني سال و اهميت جمع بندي و نقد فعاليت نهادها و دستگاه هاي دولتي؛

ايجاد شور انقلابي و مردم براي تحقق شعار سال در فرصت هاي باقي مانده؛

توجه دادن به تأكيد رهبر انقلاب براي استمرار جهاد اقتصادي و توسعه كشور در سال هاي آينده؛

برجسته نمودن نقش رهبري و اطاعت از آن در موفقيت و پيروزي انقلاب؛

توجه به ريشه ها و عوامل مؤثر در نهضت امام خميني رحمه الله و ضرورت و اهميت بيشتر آن در شرايط كنوني؛

توجه دادن آسيب ها، موانع و مشكلات مسير پيروزي انقلاب و استفاده از تجربه هاي حاصل از آنها؛

توجه دادن مردم و مسئولان به ضرورت هاي دهه چهارم انقلاب و اهداف آن شامل: عدالت و پيشرفت توسعه و رشد اقتصادي و برتري علمي و الزامات آن؛

توجه به بررسي منتقدانه و منصفانه عملكرد دستگاه هاي اجرايي درباره موضوع سال.

ص: 201

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استاني

1_1. بررسي نقش و تأثير مردم بر جريان پيروزي انقلاب و تبيين اين رويكرد براي توفيق در تحقق شعار سال؛

2_1. بررسي تأثير وحدت نظر و هم دلي مردم بر پيروزي انقلاب و تبيين اين موضوع براي تحقق حمايت از توليد ملي؛

3_1. بررسي نقش شور انقلابي و عملكرد فعال مردم در جريان پيروزي انقلاب و تبيين نياز به اين عنصر براي موفقيت در جهاد اقتصادي و شعار سال؛

4_1. بررسي عنصر صبر و تحمل در مبارزات مردم و تأثير اين عامل بر موفقيت در جهاد اقتصادي و توليد و توسعه ملي؛

5_1. بررسي نقش هم گرايي اقوام در موفقيت و پيروزي انقلاب اسلامي و تأثير اين عنصر براي پيشبرد اهداف اقتصادي دهه چهارم انقلاب؛

6_1. بررسي تأثير و نقش نهاد دين (مساجد، روحانيت، حوزه ها و...) در پيروزي انقلاب و بررسي نقش اين نهاد در جريان پيشبرد اهداف اقتصادي پيش روي به ويژه در رابطه با شعار سال؛

7_1. بررسي تأثير و نقش سازمان هاي مردم نهاد (NGO ها) در جريان انقلاب اسلامي و وظايف آنها در تحقق شعار سال؛

8_1. بررسي نقش نهادهاي آموزشي (مدارس، دانشگاه ها و...) در پيروزي انقلاب اسلامي و تبيين وظايف آنها در جهت تحقق توسعه و پيشرفت اقتصادي و شعار سال؛

ص: 202

9_1. تبيين تأثير و نقش نهادهاي علمي و پژوهشي در موفقيت جريان انقلاب اسلامي و بررسي اين نقش در شرايط كنوني و در جهت توسعه و پيشرفت اقتصادي كشور به ويژه در حوزه توليد؛

10_1. تبيين نقش وسايل ارتباط جمعي در پيروزي انقلاب و بررسي وظايف و حوزه تأثير آنها براي موفقيت در عرصه هاي اقتصادي كشور به ويژه در موضوع سال؛

11_1. بررسي نقش تأثير گروه هاي مرجع و نخبگان در شكل گيري و پيروزي انقلاب و تبيين وظايف آنها در شرايط امروزي جامعه نسبت به پيشرفت و توسعه اقتصادي و توليد ملي؛

12_1. بررسي چگونگي نهادينه شدن ارزش هاي انقلابي در جامعه زمان انقلاب در فرهنگ عمومي و بررسي راه كارهاي نهادينه كردن ارزش هاي اقتصادي، توسعه و توليد در اين فرهنگ در شرايط امروزي؛

13-1. بررسي نقش مديريت و رهبري در سازمان دهي اجتماعي مردم و نقش و تأثير آن در پيروزي انقلاب اسلامي و بررسي اين نقش و تأثير در جريان رشد و توسعه اقتصادي به ويژه در تحقق موضوع سال؛

14_1. بررسي آرمان ها و اهداف اجتماعي انقلاب اسلامي و وظايف مردم و مسئولان براي رسيدن به آنها در دهه چهارم انقلاب با عنايت به موضوع سال توليد و توسعه ملي؛

15_1. بررسي موضوع عدالت اجتماعي در آرمان هاي انقلاب و نقش افزايش توليد و توسعه ملي در تحقق آن؛

16_1. بررسي موضوع رفع تبعيض و نابرابري در آرمان هاي انقلاب و نقش تحقق شعار سال براي رسيدن به آن؛

ص: 203

17_1. بررسي موضوع حاكميت ارزش ها و هنجارهاي ديني در جامعه به عنوان يكي از آرمان هاي انقلاب و نقش توسعه و پيشرفت اقتصادي در آن؛

18_1. بررسي مفهوم استقلال سياسي و اقتصادي به عنوان يكي از آرمان هاي انقلاب و نقش توسعه و رشد اقتصادي در تحقق آن با عنايت و تأكيد بر شعار سال؛

19_1. بررسي مفهوم امنيت اجتماعي در دستاوردهاي انقلاب و نقش توسعه و رشد اقتصادي در تحقق آن؛

20_1. بررسي نقش، جايگاه و اهميت بسيج اجتماعي در پيروزي انقلاب و بررسي ضرورت آن در تحقق شعار سال و توسعه اقتصادي؛

21_1. بررسي مفهوم خيرخواهي عمومي، تعاون و ايثار و نقش آن در انقلاب و پيروزي هاي آن و تبيين اهميت آن در تحقق شعار سال؛

22_1. بررسي نقش جمع گرايي، هم گرايي و هم افزايي عمومي در جريان مبارزات مردمي در دوران انقلاب و اهميت آن در پيشرفت و توسعه اقتصادي و شعار سال؛

23_1. جايگاه بهداشت رواني جامعه در رشد و بالندگي هاي پس از انقلاب و اهميت آن در رشد و توسعه اقتصادي كشور به ويژه در توليد؛

24_1. ارزيابي عملكرد مسئولان و دولت در حاكميت عدالت اجتماعي در سال هاي پس از انقلاب به ويژه در چهار ساله اخير و سال حمايت از توليد، سرمايه و كار ايراني؛

25_1. بررسي نقش و تأثير شخصيت هاي تأثيرگذار حوزه عمومي جامعه در فرآيند پيروزي انقلاب براي الگوسازي و تجليل؛

ص: 204

26_1. بررسي روحيه مسئوليت پذيري و مشاركت پذيري اجتماعي در انجام وظايف اجتماعي مردم در جريان انقلاب و اهميت اين روحيه براي توسعه و پيشرفت اقتصادي كشور؛

27_1. بررسي نقش روستاييان و عشاير در جريان انقلاب اسلامي و اهميت فعال بودن اين اقشار در جهت توسعه و پيشرفت كشور به ويژه جهت تحقق شعار سال؛

28_1. اهميت قانون و قانون پذيري مردم در فرآيند انقلاب اسلامي و نقش اين عامل در توسعه و پيشرفت كشور به ويژه جهت تحقق شعار سال؛

29_1. اهميت روحيه خودباوري، اعتماد به نفس ملي و عزت نفس اجتماعي براي پيروزي هاي مختلف در سال هاي گذشته انقلاب و نقش اين عوامل در جهت رشد و توسعه كشور به ويژه جهت تحقق شعار سال؛

30_1. بررسي تأثير رشد و توسعه فضايل اخلاقي در جريان پيروزي انقلاب و اهميت اين عنصر در پيشرفت و توسعه اقتصادي كشور و تحقق شعار سال؛

31_1. بررسي مفهوم تهاجم فرهنگي در جريان انقلاب و ضرورت آمادگي هاي لازم براي مقابله با آن در دهه چهارم انقلاب براي موفقيت در پيشرفت و توسعه اقتصادي؛

32_1. بررسي فرهنگ جهاد و شهادت در فرآيند پيروزي انقلاب و نقش مؤثر آن در جهت پيشرفت و توسعه اقتصادي كشور و تحق شعار سال؛

33_1. بررسي روحيه ابتكار، خلاقيت و نوآوري مردم و نخبگان در فرآيند پيروزي و استمرار انقلاب اسلامي و تأثير اين عامل در موفقيت در توسعه و پيشرفت اقتصادي و تحقق شعار سال؛

ص: 205

34_1. بررسي مفهوم هويت ملي و تأثير آن در جريان شكل گيري و پيروزي انقلاب اسلامي و تبيين اهميت آن در جهت توسعه و پيشرفت اقتصادي و تحقق شعار سال؛

35_1. بررسي نقش توكل و اميد به آينده در پيروزي ملت ايران و اهميت آن در جريان توسعه و پيشرفت اقتصادي و تحقق شعار سال؛

36_1. بررسي انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله در حوزه خودكفايي و خوداتكايي و تبيين آن براي تحقق شعار سال؛

37_1. بررسي انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله در حوزه اقتصاد اسلامي و تبيين آن براي تحقق شعار سال؛

38_1. بررسي انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله در حوزه نقش نخبگان در جريان پيشرفت انقلاب و تبيين آن براي تحقق شعار سال؛

39_1. بررسي انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله در حوزه تعاون و همكاري و تبيين آن براي تحقق شعار سال؛

40_1. بررسي انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله در حوزه ايثار و مجاهدت و تبيين آن براي تحقق شعار سال؛

41_1. بررسي انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله در حوزه فضايل و كمالات اخلاقي و تبيين آن براي تحقق شعار سال؛

42_1. بررسي انديشه هاي حضرت امام خميني رحمه الله در حوزه استقلال سياسي و اقتصادي و تبيين آن براي تحقق شعار سال؛

43_1. بررسي مفهوم مردم و نقش آنان در جريان انقلاب از منظر امام خميني رحمه الله و تبيين آن در جهت تحقق توسعه و پيشرفت اقتصادي و شعار سال؛

ص: 206

44_1. بررسي مفهوم مسئوليت پذيري و مشاركت پذيري در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين آن براي تحقق توسعه و پيشرفت اقتصادي و شعار سال؛

45_1. بررسي مفهوم عدالت اجتماعي در انديشه حضرت امام خميني رحمه الله و تبيين نقش و ضرورت توسعه و پيشرفت اقتصادي در تحقق آن؛

46_1. بررسي وظايف اقتصادي حاكميت به ويژه دولت در قبال مردم از منظر امام خميني رحمه الله و تبيين و تحليل آن جهت تحقق توسعه و پيشرفت اقتصادي و شعار سال؛

47_1. بررسي مفهوم توكل و اميد به عنايات و امدادهاي الهي در جريان انقلاب، از منظر امام خميني رحمه الله و تبيين و تحليل آن براي موفقيت در رشد و توسعه اقتصادي و تحقق شعار سال؛

48_1. بررسي وظايف مردم در قبال دولت اسلامي از منظر امام خميني رحمه الله و تبيين آن با توجه به ضرورت رشد و توسعه اقتصادي و شعار سال؛

49_1. بررسي وظايف دولت در فرهنگ سازي جهت استمرار حمايت از توليد، كار و سرمايه ايراني؛

50_1. بررسي نقش و جايگاه دولت در تكريم سرمايه هاي انساني و نيروي كار با توجه به مباني ديني.

2. گروه هاي اقتصاد

1_2. انقلاب اسلامي و اقتصاد اسلامي. مباني، ويژگي ها و الزامات با تأكيد بر توليد، سرمايه و نيروي كار؛

2_2. بررسي حقوق سرمايه در نظام اقتصادي جمهوري اسلامي با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

ص: 207

3_2. انقلاب اسلامي، سرمايه انساني؛ دستاوردها و ضرورت ها؛

4_2. بررسي نقش انقلاب اسلامي در رشد و توسعه توليد ملي؛

5_2. بررسي نقش انقلاب اسلامي در توليد ثروت و درآمد ملي؛

6_2. بررسي نقش انقلاب اسلامي در ارزش گذاردن به نيروي كار و سرمايه انساني در حوزه توليد؛

7_2. تحليل تفاوت هاي كمي در حوزه توليد سرانه ملي، ثروت ملي، سرمايه گذاري و درآمد ناخالص ملي و... قبل و بعد از انقلاب؛

8_2. بررسي نقش و دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه توليد شغل و اشتغال جوانان و ضرورت هاي امروزي با توجه به دهه چهارم انقلاب و شعار سال؛

9_2. بررسي نقش انقلاب اسلامي در حوزه توسعه و پيشرفت اقتصادي و بررسي شاخص هاي اقتصاد ملي؛

10_2. بررسي توسعه پولي و اقتصادي پس از انقلاب اسلامي و بررسي ضرورت هاي آن در رابطه با شعار سال؛

11_2. بررسي وضعيت واردات و صادرات قبل و بعد از انقلاب اسلامي و الزامات و ضرورت هاي امروزي آن به ويژه در رابطه با شعار سال؛

12_2. بررسي وضعيت بخش غيردولتي در اقتصادي ايران پس از انقلاب و توجه به اين بخش جهت تحقق اهداف شعار سال؛

13_2. بررسي عملكرد انقلاب در دگرگوني مباني و نظام اقتصادي حاكم بر كشور و توجه به اين مهم در تحقق اهداف توسعه و پيشرفت اقتصادي و تحقق شعار سال؛

ص: 208

14_2. انقلاب اسلامي و مديريت بهينه بخش نفت و انرژي و الزامات اين حوزه با تأكيد بر شعار سال؛

15_2. بازار پس از انقلاب اسلامي و الزامات توجه به اين بخش به منظور تحقق اهداف توسعه و پيشرفت اقتصادي و شعار سال؛

16_2. آسيب شناسي قوانين و مقررات اقتصادي پس از انقلاب و راه كارهاي دقت سرعت و انعطاف به منظور تحقق اهداف توسعه و توليد ملي؛

17_2. انقلاب اسلامي و امنيت اقتصادي؛ بايدها و نبايدها؛

18_2. بررسي مفهوم ثروت و توليد آن در جمهوري اسلامي و آسيب شناسي آن؛

19_2. بررسي نقش انقلاب و دولت اسلامي در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش كشاورزي؛

20_2. بررسي نقش انقلاب و دولت اسلامي در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش صنعت؛

21_2. بررسي نقش انقلاب و دولت اسلامي در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش فن آوري اطلاعات؛

22_2. بررسي نقش انقلاب و دولت اسلامي در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش توزيع كالا و خدمات؛

23_2. بررسي نقش انقلاب و دولت اسلامي در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در حوزه صنايع مادر؛

24_2. بررسي نقش انقلاب و دولت اسلامي در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش خدمات؛

25_2. بررسي نقش انقلاب و دولت اسلامي در حمايت از توليد ملي و سرمايه انساني در بخش نفت و انرژي؛

ص: 209

26_2. بررسي نقش انقلاب اسلامي در مشاركت مردم در حوزه اقتصاد؛

27_2. بررسي نقش انقلاب اسلامي در توسعه تأمين اجتماعي و رفاه عمومي؛

28_2. توسعه تكنولوژيك و دستاوردهاي انقلاب اسلامي در اين حوزه؛

29_2. آسيب شناسي هماهنگي و هم نوايي دستگاه هاي حاكميتي در پيشبرد اهداف اقتصادي با تأكيد بر تحقق اهداف توليد و توسعه ملي و شعار سال؛

30_2. آسيب شناسي موضوع ماليات رشد درآمدهاي دولت از اين منبع با تأكيد بر ضرورت هاي آن در شرايط فعلي براي رشد توسعه و پيشرفت اقتصادي و تحقق شعار سال؛

31_2. بررسي آسيب شناسانه ناهنجاري هاي اقتصاد ملي پس از انقلاب (قاچاق كالا، واسطه گري، سفته بازي مشاغل كاذب، دلالي، واردات بي رويه، پول شويي و...) و ارايه راه كار؛

32_2. توسعه انساني در اقتصاد پس از انقلاب، آسيب ها و راه كارها؛

33_2. بررسي موضوع تورم پس از انقلاب و عوامل مؤثر بر آن و چگونگي كنترل آن براي رسيدن به رشد، توسعه و توليد اقتصادي و تحقق شعار سال؛

34_2. صنعت بانك داري پس از انقلاب اسلامي و راه كارهاي فعاليت بهينه آن به منظور تحقق اهداف توسعه اقتصادي و افزايش توليد ملي؛

35_2. بررسي نقش و عملكرد نظام در خودكفايي و خوداتكايي اقتصادي و بايسته هاي آن در شرايط كنوني به منظور تحقق شعار سال؛

36_2. بررسي شاخص هاي اقتصادي در فقرزدايي و محروميت انقلاب اسلامي و ضرورت هاي امروز اين موضوع؛

37_2. بررسي تطبيقي انقلاب اسلامي با ساير انقلاب ها در شاخص هاي اقتصادي در زمان ها و شرايط مشابه؛

ص: 210

38_2. انقلاب اسلامي و نقش آن در جهش علمي و فن آوري هاي نوين و الزامات امروزي اين موضوع به منظور تحقق شعار سال؛

39_2. انقلاب اسلامي و نقش آن در سرعت نوآوري ها و خلاقيت ها و الزامات امروزي اين موضوع در جهت تحقق رشد و توسعه اقتصادي؛

40_2. بررسي موضوع انقلاب اسلامي و اخلاق اقتصادي؛ آسيب ها و راه كارها؛

41_2. شناسايي و معرفي چهره ها و مؤسسات موفق در صادرات و توليد و عرضه بين المللي كالا و خدمات ايراني به منظور الگوسازي و تجليل؛

42_2. برنامه ريزي اقتصادي پس از انقلاب؛ آسيب ها و راه كارهاي اصلاح با تأكيد الزامات امروزي به منظور تحقق شعار سال؛

43_2. نقش و عملكرد رسانه هاي ارتباط جمعي در حوزه اقتصادي ملي با تأكيد بر حوزه سرمايه گذاري كار و توليد؛

44_2. انقلاب اسلامي و عملكرد آن در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادي و الزامات امروزي آن؛

45_2. شناسايي و معرفي فرصت ها، ظرفيت ها و توانايي هاي ايجاد شده در سايه انقلاب اسلامي و توجه دادن به آن براي تحقق رشد و توسعه اقتصادي و شعار سال؛

46_2. بررسي نقش و عملكرد انقلاب اسلامي در حوزه عدالت اقتصادي. آسيب ها و راه كارهاي اسلامي با تأكيد بر الزامات اين موضوع در شرايط فعلي و تحقق توسعه ملي و شعار سال؛

47_2. ارزيابي نقادانه عملكرد نظام بانك داري كشور براي تحقق بانك داري اسلامي در خدمت توسعه و پيشرفت اقتصادي كشور؛

ص: 211

48_2. تبيين و بررسي مفاهيم مختلف اقتصادي از منظر معمار انقلاب اسلامي؛

49_2. بررسي مفاسد ناهنجاري ها و مسائل منفي اقتصادي رژيم شاهنشاهي و اصلاح آنها در پرتو انقلاب اسلامي؛

50_2. بررسي جايگاه انساني و نيروي كار در نظام اقتصادي اسلام از منظر امام خميني رحمه الله و ضرورت هاي لازم در اين بخش براي تحقق شعار سال؛

51_2. مفهوم توسعه پايدار و بررسي اقدامات انجام شده براي آن پس از انقلاب اسلامي و ضرورت هاي امروزي تحقق آن با تأكيد بر حمايت از توليد ملي؛

52_2. توسعه روستايي و نقش و عملكرد انقلاب اسلامي در جهت تحقق و رشد آن؛

53_2. ارزيابي اثربخشي بنگاه هاي كوچك در اقتصاد ايران پس از انقلاب و آسيب شناسي و ارائه راه كار.

3. گروه هاي زن، خانواده و جوان

1_3. بررسي نقش زنان در جريان فعاليت هاي اقتصادي دوران انقلاب و تبيين نقش و جايگاه آنان در شرايط امروزي جامعه به منظور تحقق توسعه و پيشرفت ملي با تأكيد بر شعار سال؛

2_3. بررسي نقش زنان در موفقيت فعاليت هاي اقتصادي مردان خانواده با تأكيد بر آموزه هاي انقلاب اسلامي به ويژه جهت شكوفايي توليد و كار و درآمد در كشور؛

3_3. بررسي نقش زنان در تربيت اقتصادي فرزندان با توجه به آموزه هاي انقلاب اسلامي و توجه آن به مسئوليت هاي اقتصادي شان در زندگي جمعي با تأكيد بر شعار سال؛

ص: 212

4_3. بررسي نقش زنان در افزايش بهره وري خانواده با توجه به آموزه هاي انقلاب اسلامي با تأكيد بر ضرورت هاي امروزي آن براي تحق شعار سال؛

5_3. آموزه هاي اسلام و انقلاب اسلامي در مبارزه با اسراف، تبذير، تجمل گرايي و... و نقش زنان در رعايت آنها توسط اعضاي خانواده با تأكيد بر شعار سال؛

6_3. بررسي نقش پدران و مادران در ترغيب و تشويق جوانان به كار، تلاش و جديت در امور اقتصادي، معيشت و كسب روزي حلال و بررسي آموزه هاي اسلام انقلاب اسلامي در اين حوزه؛

7_3. معرفي جوانان كارآفرين، توليدكننده، صادركننده و مخترع و مبتكر به عنوان دستاوردهاي انقلاب در حوزه نيروي انساني به منظور الگوسازي و تجليل؛

8_3. نقش انقلاب اسلامي در مسئوليت پذيري خانواده ها در رشد دانش و مهارت فرزندان براي ورود به عرصه هاي اقتصادي با تأكيد بر نيازهاي امروز جامعه و اقتصاد كشور؛

9_3. آموزه ها، آرمان ها، دستاوردهاي انقلاب اسلامي در نشاط، پويايي، خلاقيت و بهره وري نيروي انساني كشور و بررسي آسيب ها و راه كارهاي اصلاحي با تأكيد بر شعار سال؛

10_3. انقلاب اسلامي، جوان و هدفمندي: بررسي عملكرد نظام در اين حوزه و بايدها نسبت به شرايط امروزي جهت تحقق موضوع سال؛

11_3. بررسي خانواده مطلوب از منظر اقتصادي از ديدگاه معمار بزرگ آن و تأكيد بر نقش آن در تحول اقتصادي، توليد و توسعه ملي؛

ص: 213

12_3. بررسي ويژگي هاي خانواده مطلوب از منظر اقتصادي از منظر بزرگان انقلاب و تبيين آنها در جهت تحقق اهداف اقتصادي دهه چهارم انقلاب و موضوع سال؛

13_3. بررسي ويژگي هاي جوان مطلوب در حوزه توليد، اقتصاد، بهره وري و... از منظر بزرگان انقلاب و تبيين در جهت تحقق اهداف موضوع سال؛

14_3. بررسي ويژگي هاي زن مطلوب در حوزه اقتصاد ملي و يا اقتصاد خانواده از منظر بزرگان انقلاب و تبيين و تحليل در راستاي تحقق اهداف موضوع سال.

4. گروه هاي سياسي و خبر

1_4. بررسي نقش انقلاب اسلامي در اصلاح نگرش و تعاملات اقتصادي جهان با كشور و افزايش عزت و سرافرازي مردم و دولت ايران در جهان؛

2_4. تأثير انقلاب اسلامي و شعار خودكفايي اقتصادي بر حوزه هاي سياست خارجي و بين الملل؛

3_4. تأثيرات اصول سياست خارجي بر اقتصاد داخلي و بين المللي كشور؛

4_4. بررسي سياست هاي خصمانه كشورهاي استعمارگر براي تضعيف اقتصاد، توليد و توسعه ملي براي كسب منافع اقتصادي و سياسي خود؛

5_4. تأثير انقلاب اسلامي بر معادلات اقتصادي جهان به ويژه نوع رابطه كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه يا كشورهاي جهان سوم؛

6_4. بررسي سياسي موضوع تحريم هاي اقتصادي جهاني عليه كشور و چگونگي مقابله با آنها در سال حمايت از توليد، سرمايه و كار ملي؛

ص: 214

7_4. نقش انقلاب اسلامي در هم گرايي اقتصادي جهان اسلام بايدها و نبايدها و تحليل آن در راستاي تحقق توسعه و پيشرفت اقتصادي كشور و تحقق شعار سال؛

8_4. بررسي انديشه هاي سياسي حضرت امام خميني رحمه الله و تأثير آن بر حوزه هاي اقتصادي و توسعه و پيشرفت كشور به ويژه در شرايط موجود؛

9_4. بررسي نقش احزاب و گروه هاي سياسي در رونق و توسعه اقتصاد كشور و حمايت از توليد و توسعه ملي؛

10_4. بررسي ترسيم تحقق كامل استقلال سياسي در گرو رفع وابستگي هاي اقتصادي و تبيين و تحليل آن جهت تحقق توسعه و پيشرفت اقتصادي و تحقق شعار سال؛

11_4. مقايسه و ارزيابي ادعاهاي سياسي قدرت هاي بزرگ در حوزه اقتصاد جهاني، با رفتار و عملكردشان براي افزايش آگاهي مخاطبان؛

12_4. بررسي نقش منفي تنش هاي سياسي داخلي بر توسعه و پيشرفت اقتصادي كشور و تحقق شعار سال و راه كارهاي مبارزه با اين پديده؛

13_4. بررسي نقش مردم و بصيرت و حضور آنان در حوزه هاي سياسي و تأثير آن بر روند توسعه كشور و تحقق شعار سال؛

14_4. بررسي تأثير توسعه و پيشرفت اقتصادي كشور بر حضور شاداب و پرنشاط آنان در عرصه هاي سياسي؛

15_4. ترسيم توسعه و پيشرفت اقتصادي به عنوان عامل نااميدي استكبار از آخرين جبهه رويارويي با انقلاب اسلامي؛

16_4. تشريح وضعيت طبقاتي در نظام سرمايه داري و محروميت هاي واقعي در جوامع پيشرفت و حاكميت اقليت بر اكثريت هم در حوزه سياسي هم در حوزه اقتصادي؛

ص: 215

17_4. تشريح امتناع قدرت هاي بزرگ در اداي حقوق جهاني خود در برابر استفاده هاي بي رويه از منابع انساني، طبيعي و مالي جهان؛

18_4. تشريح اقدامات خصمانه امريكا و حكومت هاي استعمارگر در ايران پس از انقلاب و تأثيرات اقتصادي به جاي مانده از آن به ويژه در جنگ تحميلي؛

19_4. بررسي ضرورت حضور و مشاركت سياسي مردم در حوزه سياسي و تأثير آن بر توسعه و آباداني اقتصادي كشور؛

20_4. بررسي وضعيت سياست داخلي كشور و نقش آن بر موفقيت هاي اقتصادي در حوزه اقتصاد، توسعه و پيشرفت ملي؛

21_4. بررسي نقش امنيت ملي در رشد و توسعه اقتصادي كشور و تحقق شعار سال و چگونگي افزايش ضريب آن توسط مردم و مسئولان؛

22_4. بررسي دلايل سياسي عقب افتادگي كشور از نظر اقتصادي و راه كارهاي جبران آن با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

23_4. بررسي علل و عوامل سياسي عقب افتادگي با رشد اقتصادي از منظر معمار بزرگ انقلاب با تأكيد بر شعار سال.

ص: 216

19 اسفند؛ روز حمايت از حقوق مصرف كنندگان

اشاره

19 اسفند؛ روز حمايت از حقوق مصرف كنندگان

19 اسفند را روز حمايت از حقوق مصرف كننده نام نهاده اند. آنچه كه مي تواند برنامه سازان را به پرداختن درباره موضوع سال يعني حمايت از توليد ملي،كار و سرمايه ايراني تشويق كند، نسبتي است كه مصرف كننده با توليد و عوامل آن پيدا مي كند. بر اين اساس، پيشنهاد مي شود رسانه ملي با توجه به اصول و سياست هاي ذكر شده در محورهاي موضوعي پيشنهادي، برنامه هايي را كه پخش مي كند مي تواند به تبيين، تبليغ و ترويج شعار سال بينجامد.

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه دادن به كيفيت و مطلوبيت كالا در ارتقاي توليد به عنوان مهم ترين عنصر در استقلال از توليد داخلي؛

توجه دادن به حقوق مصرف كننده از لحاظ شرعي، عرفي، عقلي و قانوني و وظيفه مند بودن حوزه توليد در اداي اين حقوق؛

ترويج نگاه خودكنترلي، يا كنترل دروني و يا وجدان كاري در عوامل انساني توليد به عنوان بهترين انگيزه در توجه به حقوق مصرف كننده، كيفيت و كميت كالا و خدمات توليدي؛

توجه دادن به اصول ديني، اخلاقي و فرهنگي در انجام بهينه فعاليت ها در حوزه توليد كالا و خدمات.

ص: 217

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

ب) محورهاي موضوعي پيشنهادي

1. گروه هاي اقتصاد

1_1. بررسي نقش رعايت حقوق مصرف كننده در شكوفايي اقتصاد و توليد ملي با تأكيد بر شعار سال؛

2_1. بررسي نقش رعايت حقوق مصرف كننده در حفاظت از سرمايه ملي؛

3_1. بررسي نقش رعايت حقوق مصرف كننده در افزايش كار و اشتغال؛

4_1. بررسي نقش دولت در رعايت حقوق مصرف كننده براي تحقق توسعه و توليد بيشتر و بهتر؛

5_1. بررسي نقش سازمان هاي نظارت كننده در رعايت حقوق مصرف كننده و تأثير آن بر بهبود شاخص هاي اقتصادي به ويژه توليد، درآمد سرانه، اشتغال، سرمايه گذاري و...؛

6_1. بررسي نقش نهادهاي قضايي در رعايت حقوق مصرف كننده و تأثير آن بر بهبود شاخص هاي اقتصادي به ويژه توليد، درآمد سرانه، اشتغال، سرمايه گذاري و... و راه كارهاي ايفاي اين نقش؛

7_1. بررسي نقش مراجع قانون گذار در بهبود و رعايت حقوق مصرف كننده و تأثير آن بر بهبود شاخص هاي اقتصادي به ويژه توليد، درآمد سرانه، سرمايه گذاري، اشتغال و... راه كارهاي ايفاي اين نقش؛

8_1. بررسي نقش و تأثير نهادهاي اجتماعي و مدني در بهبود و رعايت حقوق مصرف كننده و تأثير آن بر بهبود شاخص هاي اقتصادي به ويژه توليد، درآمد سرانه، سرمايه گذاري، اشتغال و... و راه كارهاي ايفاي اين نقش؛

9_1. نقش و تأثير بخش خصوصي در بهبود، ارتقا و رعايت حقوق مصرف كننده و تأثير آن بر بهبود شاخص هاي اقتصادي مثل توليد، سرمايه گذاري، اشتغال، درآمد سرانه و... راه كارهاي ايفاي اين نقش؛

ص: 218

10_1. نقش و تأثير نهادهاي مذهبي در بهبود، ارتقا و رعايت حقوق مصرف كننده و تأثير آن بر بهبود شاخص هاي اقتصادي مثل توليد، سرمايه گذاري، اشتغال، درآمد سرانه و... و راه هاي ايفاي اين نقش؛

11_1. بررسي و تبيين هر يك از حقوق مصرف كننده ذكر شده در قوانين يا حقوق عرفي شرعي و عقلي آنها در خريد كالا و خدمات؛

1_11_1. دادن اطلاعات درباره كالا و خدمات؛

2_11_1. تبليغ درست، منطقي و واقعي كالا و خدمات؛

3_11_1. سلامت، صحت و ايمني كالا و خدمات؛

4_11_1. رؤيت و دست يابي به نمونه واقعي كالا و خدمات؛

5_11_1. حق فسخ معامله در صورت نقص، كاستي، عيب و ناتمام بودن؛

6_11_1. حق برخورداري از حمايت دولت و دستگاه هاي قانوني؛

7_11_1. حق برخورداري از ضمانت مطابقت كالا يا خدمات با موضوع قرارداد؛

8_11_1. حق برخورداري از خدمات پس از فروش؛

9_11_1. حق برخورداري از اطلاعات و آموزش؛

10_11_1. حق جبران خسارت و آسيب؛

11_11_1. حق معامله منصفانه؛

12_11_1. حق انتخاب آزادانه كالا يا خدمت؛

13_11_1. حق برخورد اخلاقي و مناسب.

12_1. بررسي موانع اقتصادي رعايت حقوق مصرف كننده مانند؛

1_ 12_1. انحصار در حوزه توليد كالا و خدمات؛

2_12_1. ساختار اقتصادي نامناسب، غيرعلمي و غيرشفاف؛

ص: 219

3_12_1. نبود قوانين مناسب؛

4_12_1. نبود ضمانت هاي اجرايي براي رعايت قوانين؛

5_12_1. نبود ساختارها و سازمان هاي حمايت كننده؛

6 _12_1. بالا بودن شاخص هاي منفي اقتصادي و اقتصاد بيمار؛

7 _12_1. تعهد نداشتن نيروهاي شاغل در بخش توليد؛

8_12_1. بهره مند نبودن از تكنولوژي هاي برتر در حوزه توليد و عرضه كالا و خدمات؛

9_12_1. بالا بودن هزينه هاي توليد كالاي مرغوب و باكيفيت؛

10_12_1. نبود فرهنگ صحيح مصرف در مصرف كننده؛

11_12_1. نبود نظام مناسب توزيع كالاها و خدمات؛

12_12_1. پايين نبودن بازدهي و سود سرمايه در اقتصاد؛

13_12_1. نبود نيروي متخصص در حوزه توليد كالا و خدمات؛

14_12_1. نبود رقابت واقعي در اقتصاد.

13_1. بررسي موضوع استاندارد در كالاها و خدمات توليد و عرضه شده و حقوق مصرف كننده در اين باره و تأثير آن بر رونق توليد، سرمايه گذاري، اشتغال و...؛

14_1. توجه به مصرف كننده و رضايت او به عنوان نيروي حياتي و شتاب دهنده اقتصاد ملي؛

15_1. بررسي تطبيقي حقوق مصرف كنندگان در قوانين كشورهاي امريكايي، اسكانديناوي، شرق آسيا، بازار مشترك اروپا، كشورهاي اسلامي و...؛

16_1. تشريح و نقد عملكرد سازمان هاي مدافع حقوق مصرف كننده در سال هاي گذشته و ارائه راه كارهاي اصلاحي؛

ص: 220

17_1. بررسي گرايش هاي جهاني به حقوق مصرف كنندگان و تأثير آنها در اشتغال توليد، سرمايه گذاري و...؛

18_1. نقش سياست هاي تشويقي در ارتقا و بهبود رعايت حقوق مصرف كنندگان.

19_1. بررسي آثار مثبت و دستاوردهاي اقتصادي رعايت حقوق مصرف كننده:

1_19_1. افزايش توليد داخلي؛

2_19_1. رشد اشتغال؛

3_19_1. افزايش سرمايه گذاري و نرخ سود سرمايه؛

4_19_1. افزايش درآمد خالص ملي؛

5_19_1. كاهش خطرپذيري اقتصادي؛

6_19_1. رونق كسب و كار؛

7_19_1. از بين رفتن و يا كاهش ناهنجاري هاي اقتصادي؛

8_19_1. ايجاد اعتماد بين مصرف كننده و توليدكننده؛

9_19_1. ايجاد رقابت مثبت در حوزه توليد كالاها و خدمات؛

10_19_1. رشد شاخص هاي كلان اقتصاد ملي؛

11_19_1. ايجاد استقلال و خودكفايي در حوزه توليد؛

12_19_1. كاهش تورم؛

13_19_1. جلوگيري از واردات بي رويه كالا؛

14_19_1. ايجاد تخصص گرايي در حوزه توليد؛

15_19_1. رشد تكنولوژي در حوزه توليد كالا و خدمات؛

16_19_1. افزايش اعتبار نيروي متخصص انساني در حوزه توليد كالا و خدمات؛

17_19_1. ايجاد مزيت هاي صادراتي و افزايش صادرات ملي.

ص: 221

2. گروه هاي اجتماعي و فرهنگي در شبكه هاي عمومي و مراكز استان ها

1_2. بررسي راه هاي اصلاح نگرش و رفتار مصرف كننده درباره رعايت حقوق خود توسط توليدكنندگان براي بهبود شاخص هاي اقتصاد ملي در حوزه توليد، سرمايه و اشتغال؛

2_2. بررسي راه كارهاي اصلاح نگرش توليدكنندگان درباره رعايت حقوق مصرف كننده به جهت بهبود شاخص هاي اقتصاد ملي در حوزه توليد، كار و سرمايه؛

3_2. بررسي راه كارهاي آشنايي همه مصرف كنندگان با حقوق خود براي بهبود شاخص هاي اقتصاد ملي در حوزه توليد، كار و سرمايه؛

4_2. بررسي راه كارهاي فرهنگي و اجتماعي پي گيري و استيفاي حقوق مصرف كنندگان به منظور حمايت از توليد داخلي، كار و سرمايه ايراني؛

5_2. بررسي موانع فرهنگي رعايت حقوق مصرف كنندگان و راه كارهاي رفع آنها به منظور حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني؛

6_2. بررسي هزينه هايي كه مصرف كننده براي استيفاي حقوق خود مي پردازد و راه كارهاي كم كردن اين هزينه ها به منظور حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني؛

7_2. بررسي آثار و ثمرات مثبت فرهنگي اجتماعي رعايت حقوق مصرف كننده در جامعه؛

1_7_2. افزايش اعتماد به توليد داخلي و رونق اين حوزه؛

2_7_2. افزايش يك پارچه گي اجتماعي؛

3_7_2. افزايش اعتماد عمومي؛

4_7_2. افزايش رضايت مندي اجتماعي؛

ص: 222

5_7_2. كاهش فشار رواني حاصل از كيفيت پايين كالاها و خدمات؛

6_7_2. افزايش روحيه غرور ملي و اتكا به نفس عمومي؛

7_7_2. كاهش تعارض بين توليدكنندگان و مصرف كنندگان كالا؛

8_7_2. كم شدن تقلب، كم فروشي و ناهنجاري هاي اجتماعي در حوزه خريد و فروش؛

9_7_2. افزايش ايمني و سلامت محصولات؛

8_2. نقش وسايل ارتباط جمعي در فرهنگ سازي رعايت حقوق مصرف كنندگان و تأثير آن در تحقق شعار سال.

ص: 223

29 اسفند؛ روز ملي شدن صنعت نفت

اشاره

29 اسفند؛ روز ملي شدن صنعت نفت

29 اسفند سال روز ملي شدن صنعت نفت در سال 1329 است. ملي شدن صنعت نفت كه در پرتو مجاهدت و مبارزات بسيار زياد مرحوم دكتر مصدق و آيت الله كاشاني صورت گرفت، از آن رو در تاريخ سياسي ايران ماندگار شده است كه نمادي از استقلال خواهي و عزت طلبي مردمي بود كه سال ها بر اثر حاكميت پادشاهان نالايق نتوانسته بودند آن را استيفا كنند.

رابطه بين موضوع سال يعني حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني با اين مناسبت بي نياز از توضيح است، اما براي آنكه برنامه سازان در شبكه هاي مختلف رسانه ملي بتوانند به اين موضوع بپردازند، توجه به اصول، سياست ها و همچنين محورهاي موضوعي زير را پيشنهاد مي كنيم:

الف) اصول و سياست ها

الف) اصول و سياست ها

توجه به نفت به عنوان يك ثروت خدادادي و ضرورت مديريت بهينه آن؛

توجه به خارج كردن نفت از چرخه اقتصاد روزمره جامعه و فراگير كردن اين تفكر؛

توجه دادن به پايان اين منبع ثروت ملي و ضرورت توجه به شرايط پس از آن؛

ص: 224

توجه دادن به مسئوليت اجتماعي ما در قبال نسل هاي آينده در موضوع نفت و انرژي؛

توجه دادن به آموزه هاي ديني درباره استفاده بهينه از منابع طبيعي خدادادي و تبليغ رويكرد تكليف محور ديني در اين باره.

ب) محورهاي پيشنهادي

ب) محورهاي پيشنهادي

1. گروه هاي اقتصاد و دانش

1_1. بررسي و نقد سياست هاي كلان اقتصاد انرژي در گذشته و حال و ارائه راه كار مناسب براي تحقق شعار سال؛

2_1. بررسي راهبردهاي رشد و توسعه پايدار در حوزه نفت و انرژي و راه هاي تثبيت تحقق شعار سال در اين راهبرد ها؛

3_1. بررسي و نقد سياست هاي كلان صادرات نفت، گاز و پتروشيمي و راه كارهاي تحقق شعار سال؛

4_1. بررسي مقايسه اي جايگاه و سياست هاي حوزه نفت، گاز و پتروشيمي در كشورهاي توليدكننده آن و تحليل آن براي تحقق شعار سال؛

5_1. بررسي و ارزيابي فرصت هاي صرفه جويي در مصرف انرژي در بخش صنعت و راه كارهاي مناسب براي تحقق شعار سال؛

6_1. بررسي و ارزيابي فرصت هاي صرفه جويي در مصرف انرژي بخش كشاورزي و راه كارهاي مناسب براي تحقق شعار سال؛

7_1. بررسي و ارزيابي فرصت هاي صرفه جويي در مصرف انرژي بخش خانگي و راه كارهاي مناسب براي تحقق شعار سال؛

ص: 225

8_1. بررسي راه كارهاي ايجاد و توسعه هماهنگي بيشتر بين بخش هاي مختلف اقتصادي يا حوزه توليد و صادرات نفت به منظور تحقق اهداف توسعه و پيشرفت كشور و شعار سال؛

9_1. بررسي نقش، جايگاه و اهميت صنعت نفت در اقتصاد ايران و راه كارهاي تحقق شعار سال در اين صنعت؛

10_1. بررسي نقش، جايگاه و اهميت و آسيب هاي صنعت نفت و پتروشيمي در برنامه هاي بلندمدت توسعه اقتصادي و بررسي جايگاه مطلوب آن با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

11_1. نقد و ارزيابي برنامه هاي توسعه و تكيه كامل آنها به درآمد حاصل از صنعت نفت، بايدها و نبايدها براي رسيدن به نقطه مطلوب با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

12_1. بررسي راه كارهاي توسعه در صنعت نفت و پتروشيمي به منظور تحقق شعار سال؛

13_1. بررسي تأثير نفت و منابع انرژي بر اقتصاد جهان و راه كارهاي بهره برداري از مزيت هاي اين تأثير براي تحقق شعار سال (جذب سرمايه هاي خارجي و...)؛

14_1. بررسي تأثير نفت و منابع انرژي بر اقتصاد منطقه و راه كارهاي بهره برداري از مزيت هاي اين تأثير براي تحقق شعار سال؛

15_1. بررسي چگونگي و كاركردهاي مديريت دانش در صنعت نفت و انرژي براي تحقق شعار سال؛

16_1. بررسي چگونگي مديريت منابع انساني در صنعت نفت و پتروشيمي براي تحقق اهداف توسعه اقتصادي و همچنين تحقق شعار سال؛

ص: 226

17_1. بررسي نقش و جايگاه استفاده از فن آوري اطلاعات در صنعت نفت و پتروشيمي به منظور بهره وري بيشتر در جهت توسعه سرمايه و كار ايراني؛

18_1. بررسي نقش و جايگاه استفاده از تكنولوژي هاي برتر و مديريت بهينه آن به منظور ايجاد توسعه در صنعت نفت و بهره ور كردن منابع و بازدهي بيشتر سرمايه؛

19_1. بررسي نقش و جايگاه مراكز تحقيق و توسعه در صنعت نفت و وظايف و كاركردهاي آنها جهت تحقق شعار سال؛

20_1. بررسي وظايف و مسئوليت هاي اجتماعي صنعت نفت و فعالان اين عرصه به منظور تحقق توسعه و پيشرفت اقتصادي و تحقق شعار سال؛

21_1. بررسي جايگاه، اهميت، ضرورت و الزامات امنيت انرژي در جهان و وظايف دولت ايران در اين باره با عنايت به تحقق شعار سال؛

22_1. بررسي مسئله بورس نفت و مواد نفتي، اهميت و جايگاه آن در توسعه و پيشرفت اقتصادي و حفاظت از سرمايه ها و منابع انسان داخلي؛

23_1. بررسي و ارزيابي عملكرد مديريت بخش انرژي كشور در سال هاي گذشته و تجربيات موفق و ناموفق براي تحقق شعار سال و توسعه اقتصادي كشور؛

24_1. بررسي نقش، جايگاه، اهميت، ضرورت و الزامات موضوع خلاقيت و فن آوري در صنعت نفت، گاز و پتروشيمي به منظور تحقق شعار سال و همچنين توسعه و پيشرفت اقتصادي؛

25_1. راهبردهاي آموزشي اشاعه مديريت دانش در صنعت نفت و پتروشيمي و نقش آن در تحقق توسعه، توليد و پيشرفت اقتصادي ملي؛

ص: 227

26_1. چالش ها و تهديدهاي اقتصادي حوزه انرژي و صنعت نفت و چگونگي مقابله با آنها و تبديل آنها به فرصت براي تحقق توسعه، توليد و پيشرفت اقتصادي با تأكيد بر شعار سال؛

27_1. بررسي تاريخچه اوپك و روند فعاليت آن با تأكيد بر استفاده از تجربيات قبلي براي پيشبرد و اهداف توسعه، توليد و پيشرفت اقتصاد ملي؛

28_1. بررسي چگونگي مطالعات آينده نگر در حوزه نفت و انرژي براي برنامه ريزي بهتر و دقيق تر، شناسايي چالش ها و بحران هاي محتمل با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

29_1. چگونگي ايجاد و توسعه نگاه راهبردي مردم، مسئولان و نخبگان به صنعت نفت و پاي بندي به الزامات و اقتضائات اين نوع نگرش با تأكيد بر ضرورت حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني؛

30_1. بررسي راه هاي افزايش بهره وري سرمايه در صنعت نفت، گاز و پتروشيمي با تأكيد بر شعار سال؛

31_1. بررسي چگونگي خروج درآمد نفت، گاز و پتروشيمي از بودجه جاري كشور با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

32_1. بررسي ضرورت تدوين راهبردها، استخراج، فرآوري، فروش، ذخيره سازي و مصرف انرژي در كشور به منظور تحقق شعار سال؛

33_1. بررسي چگونگي كم كردن هزينه هاي انتقال نفت، گاز و فرآورده هاي آن با توجه به تكنولوژي هاي جديد به منظور افزايش بهره وري در اين بخش؛

34_1. بررسي تأثير مثبت و منفي صنعت نفت، گاز و پتروشيمي بر ديگر بخش هاي اقتصادي كشور و چگونگي بهره مندي از مزايا و كم كردن آسيب ها به منظور تحقق شعار سال؛

ص: 228

35_1. بررسي نقادانه عملكرد سازمان هاي بين المللي حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشيمي و تحليل و بررسي نوع رفتار با آنها به منظور تحقق اهداف توسعه و شعار سال؛

36_1. بررسي جهاني شدن و صنعت نفت ايران؛ ضرورت ها و الزامات با تأكيد بر تحقق اهداف توسعه؛

37_1. بررسي جايگاه پيمان كاران خارجي در صنعت نفت ايران و آسيب ها و راه كارهاي آن؛

38_1. بررسي جايگاه، اهميت و ضرورت حضور پيمان كاران داخلي در صنعت نفت ايران و بررسي وظايف بخش دولتي و خصوصي در اين باره به منظور تحقق اهداف توسعه؛

39_1. بررسي راه كارهاي مديريت مصرف انرژي توسط مردم و منظور حفظ و حراست از اين منابع و بهره مندي از آن جهت توسعه توليد و سرمايه اقتصادي كشور؛

40_1. بررسي چگونگي رقابت سالم در حوزه هاي نفتي مشترك با ساير كشورها با توجه به تأمين منافع ملي و رسيدن به توسعه توليد و پيشرفت اقتصاد كشور؛

41_1. بررسي شاخص هاي بهره وري در بخش نفت و وضعيت آن در شرايط فعلي و ارائه راه كار در جهت حمايت از سرمايه ايراني؛

42_1. بررسي چگونگي افزايش بهره وري سرمايه در صنايع نفت به منظور حمايت از توليد؛

43_1. بررسي چگونگي افزايش بهره وري نيروي انساني در صنايع نفت به منظور حمايت از توليد؛

ص: 229

44_1. چگونگي و رسيدن به خصوصي سازي حداكثري در صنعت نفت به منظور ايجاد رقابت و استفاده بهينه از سرمايه و نيروي انساني؛

45_1. بررسي راه هاي تغيير تركيب توليد فرآورده هاي نفتي به سمت محصولاتي با ارزش افزوده بالاتر براي حفظ سرمايه ايراني؛

46_1. بررسي بازاريابي بين المللي در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي، توجه به منافع ملي و افزايش سرمايه در اين بخش و الزامات و بايسته هاي آن با تأكيد بر شعار سال؛

47_1. بررسي زمينه هاي جاي گزين براي صنعت نفت در درآمدهاي آينده كشور با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

48_1. بررسي چالش ها در استخراج نفت در ميادين مشترك خشكي و آبي و لزوم برنامه ريزي دقيق و فوري تر براي پيشرفت و توسعه اين ميادين براي تحقق توسعه اقتصادي كشور؛

49_1. نقش ملي شدن صنعت نفت در ايجاد و افزايش غرور و عزت ملي ايرانيان و تحليل تحقق شعار سال از اين منظر؛

50_1. بررسي نقش ملي شدن صنعت نفت در استقلال و خوداتكايي دولت و ملت ايران و تحليل شعار سال از اين منظر؛

51_1. بررسي نقش و اهميت ملي شدن صنعت نفت در تحقير استعمارگران خارجي و بررسي تحقق شعار سال از اين منظر؛

52_1. بررسي نقش گروه هاي مذهبي به ويژه روحاني ها در نهضت ملي شدن صنعت نفت و بررسي اين نقش در شرايط فعلي براي تحقق اهداف توسعه اقتصادي كشور؛

53_1. بررسي نقش و اهميت وحدت ملي در موضوع ملي شدن صنعت نفت و اهميت و نقش آن در شرايط فعلي براي تحقق توسعه، توليد و پيشرفت، در اقتصاد ملي با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

ص: 230

54_1. بررسي نقش و تأثير هم گرايي نخبگان در ملي شدن صنعت نفت و اهميت اين عامل در شرايط فعلي و نسبت به توسعه و پيشرفت كشور به ويژه در تحقق شعار سال؛

55_1. بررسي نقش دكتر مصدق در رشد و توسعه صنعت نفت ايران و آرمان هاي وي در زمينه عزت و استقلال اقتصادي كشور و تبيين اين ضرورت ها در عصر فعلي با تحقق شعار سال؛

56_1. بررسي نقش دكتر مصدق در حفظ و حراست از منابع طبيعي و استراتژيك كشور و اهميت اين موضوع در شرايط فعلي؛

57_1. بررسي چگونگي ريسك پذيري در بازار انرژي براي افزايش سرمايه گذاري و توليد با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

58_1. بررسي چگونگي ايجاد عدالت اقتصادي در حوزه توليد، استخراج و فروش انرژي با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

59_1. بررسي تأثير جنگ و بحران هاي منطقه اي بر روي اقتصاد مبتني بر نفت كشور و ضرورت تغيير اين شرايط با تأكيد بر شعار سال؛

60_1. بررسي چشم انداز نفت در جهان و ضرورت تحول در صنعت نفت براي مقابله با بحران ها و چالش هاي منطقه اي و جهاني با تأكيد بر شعار سال؛

61_1. بررسي چگونگي تنظيم روابط منطقي صنايع نفت و دولت به منظور مديريت بهينه آن در جهت توسعه و پيشرفت كشور با تأكيد بر شعار سال.

2. گروه هاي سياسي و خبر

1_2. بررسي آثار و پي آمدهاي سياسي ملي شدن صنعت نفت در داخل و خارج كشور و غرور حاصل از آن با تأكيد بر ضرورت دست يابي به اين غرور در همه حوزه هاي اقتصادي به وسيله تحقق توسعه و پيشرفت اقتصادي؛

ص: 231

2_2. بررسي نقش ملي شدن صنعت نفت در اقتدار ملي ايران در عرصه ها و روابط بين المللي و توجه به عوامل ايجاد و تقويت آن در شرايط جديد با توجه به شعار سال؛

3_2. بررسي نقش ملي شدن صنعت نفت بر افزايش امنيت ملي و تحليل راه هاي توسعه امنيت ملي از طريق حمايت از توليد، سرمايه و كار ايراني؛

4_2. بررسي تأثير سياست هاي منطقه اي و بين المللي بر صنعت نفت ايران و چگونگي كاهش آسيب هاي اين حوزه با تأكيد بر تحقق شعار سال؛

5_2. چگونگي كم كردن تأثير متغيرهاي سياسي و امنيتي بر اقتصاد كشور با رهايي اقتصاد كشور از تكيه بر درآمدهاي نفتي و تأكيد بر تحقق شعار سال؛

6_2. بررسي حقوق بين الملل كشورها در حوزه نفت و انرژي و تأثير آن بر سياست هاي صنعت نفت در داخل كشور.

7_2. بررسي تأثيرات سياسي تحريم هاي صنعت نفت ايران و چگونگي تدبير لازم براي كم كردن اين تأثيرات با توجه به كم كردن به شعار سال و تحقق اهداف آن؛

8_2. بررسي توسعه صادرات غيرنفتي و تكيه نداشتن بر درآمدهاي حاصل از نفت در تحكيم جايگاه سياسي ايران در جهان به وسيله تحقق شعار سال؛

9_2. تبيين ضرورت هاي امروزي بازيگري در عرصه سياسي بين المللي با تأكيد بر پشتوانه اقتصادي كشور و تحقق شعار سال.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109