كتاب راهنما ويژه توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

مشخصات كتاب

سرشناسه: رضايي، مريم، 1353 -

عنوان و نام پديدآور:كتاب راهنما ويژه توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني/ گردآوري مريم رضايي، فريده پيشوايي.

مشخصات نشر: قم: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مركز پژوهش هاي اسلامي، 1391.

مشخصات ظاهري: 216 ص.

شابك: 978-964-514-243-6

وضعيت فهرست نويسي:فيپا

يادداشت: كتابنامه: ص. [211] - 215.

موضوع: اسلام و كار

موضوع: خودكفايي -- جنبه هاي مذهبي -- اسلام

موضوع: رشد اقتصادي -- جنبه هاي مذهبي -- اسلام

موضوع: كار -- كلمات قصار

موضوع: كار در ادبيات

شناسه افزوده: پيشوايي، فريده، 1354 -

شناسه افزوده: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران. مركز پژوهش هاي اسلامي

رده بندي كنگره: 1391 2 ك 65 ر/13/230 BP

رده بندي ديويي:297/483

شماره كتابشناسي ملي:2769248

ص: 1

اشاره

ص: 2

ص: 3

ص: 4

ص: 5

سخن نخست

سخن نخست

با حلول سال 1391 خورشيدي، سال جديد به كلام نوراني رهبر فرزانه مزين شد و رهنمود حكيمانه ايشان بار ديگر جان ها را طراوت بخشيد.

رهبر خردمند انقلاب اسلامي در ادامه سنت حسنه نام گذاري سال ها به عنوان هاي خاص و راهبردي، سال پيش رو را سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» ناميدند. اين نام گذاري نشان دهنده تدبير همه جانبه و عاقبت انديشي رهبر فرزانه انقلاب است. بي شك اجراي اين رهنمود رهبر معظم انقلاب براي دست يابي كشور به جايگاه رفيع و رتبه هاي برتر شاخص هاي پيشرفت اقتصادي و توليد ملي، نقش موثري خواهد داشت. از اين رو، كوشش همه ايرانيان متعهد و علاقه مند به آباداني و پيشرفت كشور و نيز تمامي نهادها و سازمان هاي دولتي و غيردولتي براي تحقق اين مهم ضروري است.

از جمله نهادهاي اجتماعي مهم كه در فرهنگ سازي در زمينه توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني نقش موثري مي تواند داشته باشد، رسانه ملي

ص: 6

است. بر اين اساس مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما با هدف ياري رساندن به برنامه سازان در راه ترويج و تقويت زمينه ها و لوازم توليد ملي، مجموعه پيش رو را با قالب هاي متنوعي همچون آيات، روايات و سيره معصومين، سخن بزرگان، محوريابي، جملات قصار و... تدوين كرده است.

توجه به نيازهاي متفاوت برنامه سازي، ايجاد تنوع در راهكارهاي پژوهشي، ايجاد فرصت براي كاربرد يافته ها در امر برنامه سازي، ارائه مجموعه مدون درباره موضوع مورد نظر و نيز پاسخ گويي به برخي نيازهاي اطلاعاتي با ارائه محتوا و مفاهيم و اطلاعات مورد نياز درباره شعار سال، از اهداف اصلي تدوين اين كتاب است.

و من الله التوفيق

اداره كل پژوهش

مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما

ص: 7

1. دلايل و زمينه هاي اعلام سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني»

اشاره

1. دلايل و زمينه هاي اعلام سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني»

رهبر معظم انقلاب اسلامي، در مقام سكان دار نظام اسلامي و بر اساس نقش راهبردي كه در اين نظام براي ولي فقيه در نظر گرفته شده است، در آغاز هر سال، با طرح شعار و عنواني براي سال جديد، مي كوشند همه ظرفيت هاي علمي، آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و اجرايي كشور را به سوي تحقق هدفي عالي _ كه در برنامه هاي راهبردي نظام اسلامي نقش مهمي دارد _ بسيج كنند. ايشان در آغاز سال 1391، با توجه به شرايط حال و آينده نظام جمهوري اسلامي و مجموعه فرصت ها و تهديدهاي پيش روي اين نظام، اين سال را سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» ناميدند و فرمودند:

شعار امسال، «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» است. ما بايد بتوانيم از كارِ كارگر ايراني حمايت كنيم؛ از سرمايه سرمايه دار ايراني حمايت كنيم؛ و اين فقط با تقويت توليد ملي امكان پذير خواهد شد. سهم دولت در اين كار، پشتيباني از توليدات داخلي صنعتي و كشاورزي است. سهم سرمايه داران و كارگران، تقويت چرخه توليد و اتقان در كار توليد

ص: 8

است. و سهم مردم _ كه به نظر من از همه اينها مهم تر است _ مصرف توليدات داخلي است. ما بايد عادت كنيم، براي خودمان فرهنگ كنيم، براي خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالايي كه مشابه داخلي آن وجود دارد و توليد داخلي متوجه آن است، آن كالا را از توليد داخلي مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجي به جد پرهيز كنيم؛ در همه زمينه ها: زمينه هاي مصارف روزمرّه و زمينه هاي عمده تر و مهم تر. بنابراين، ما اميدوار هستيم كه با اين گرايش، با اين جهت گيري و رويكرد، ملت ايران در سال 91 هم بتواند بر توطئه دشمنان، بر كيد و مكر بدخواهان در زمينه اقتصادي فايق بيايد.

شناخت دلايل و زمينه هايي كه سبب انتخاب اين عنوان براي سال جاري شده است، مي تواند مسئولان بخش هاي مختلف كشور را در گزينش سياست ها و راه كارهاي دقيق تر، عيني تر و واقع گرايانه تر براي تحقق اهداف مورد نظر مقام معظم رهبري، ياري دهد. بر اين اساس، مي توان ضرورت ها را در چند بند زير خلاصه كرد:

الف) واقع شدن در دهه پيشرفت و عدالت

الف) واقع شدن در دهه پيشرفت و عدالت

رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت الله خامنه اي _ دامت بركاته _ با تيزبيني و هوشمندي خاص خود و بر اساس شناخت گسترده و ژرف، از شرايط فرهنگي، سياسي و اقتصادي امروز جامعه ايران، دهه چهارم استقرار نظام جمهوري اسلامي را دهه «پيشرفت و عدالت» ناميدند.

تأكيد رهبر معظم انقلاب در برخي سخنانشان در سال 1387 بر موضوع عدالت و نام گذاري دهه چهارم انقلاب به نام دهه پيشرفت و عدالت، نشان دهنده توجه ايشان به مؤلفهها و پيش نيازهاي تحقق پيشرفت و عدالت در كشور است.

ص: 9

ايشان در ديدار رئيس جمهوري و اعضاي هيئت دولت، عنوان كردند دهه چهارم انقلاب، دهه پيشرفت و عدالت است و همه برنامهريزيها و تلاشها بايد با اين جهتگيري انجام شود.(1)

همچنين، نام گذاري سال 1388 به سال اصلاح الگوي مصرف، نشان دهنده توجه به جنبههاي اثرگذار صرفه جويي، براي پيشرفت اقتصادي و نيز اهميت مديريت مدبرانه و عاقلانه در مصرف است كه اين امر، يكي از مؤلفه هاي تحقق شعار پيشرفت و عدالت نيز به شمار مي رود.

نام گذاري سال 1389 به سال همت و كار مضاعف و اعلام سال 1390 به نام سال جهاد اقتصادي، از توجه روزافزون رهبر انقلاب به نهايت كوشش افراد براي رسيدن به پيشرفت اقتصادي كشور خبر مي دهد. پيشرفت اقتصادي، سبب پيشرفت در توليد و افزايش ثروت ملي، افزايش بهره وري، تقويت عزم و اراده و اتحاد ملي و دست يابي به فناوريهاي پيشرفته است.

با توجه به اين رويكرد كلي، در جهت تحقق شعار اصلي دهه چهارم، يعني «پيشرفت و عدالت»، مقام معظم رهبري، سال جاري را «سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني»، ناميدند و اعلام كردند:

اين شعارها نه فقط يك امر نمايشي است، و نه اين جوري است كه ما خيال مي كنيم در اين سال، اين شعار، همه مشكلات كشور را حل خواهد كرد؛ نه، اين تشريفاتي نيست، نمايشي نيست؛ اين خط روشني را به ما نشان مي دهد... بايد اين را به عنوان يك انگشت نمايشگر راه، در مقابل چشمان خودمان قرار بدهيم.(2)

بنابراين، سال 1391 فرصتي مناسب براي همه دستگاه ها و نهادهاي علمي، آموزشي، پژوهشي، تقنيني، اجرايي، فرهنگي، تبليغي و... است تا از


1- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار رئيس جمهوري و هيئت دولت، 2/6/1387.
2- سخنان مقام معظم رهبري در حرم مطهر رضوي، 4/1/1389.

ص: 10

يك سو راه هاي توسعه فرهنگ كار و توليد و رفع موانع و آسيب ها در اين عرصه شناسايي و از سوي ديگر عرصه هاي نيازمند تلاش اقتصادي را مشخص كنند تا بدين ترتيب، زمينه هاي دست يابي به هدف هاي بلند دهه چهارم استقرار نظام جمهوري اسلامي، يعني عدالت و پيشرفت، فراهم گردد.

ب) دست يابي به يكي از محورهاي سند چشم انداز نظام جمهوري اسلامي

ب) دست يابي به يكي از محورهاي سند چشم انداز نظام جمهوري اسلامي

يكي از ضرورت هاي تلاش اقتصادي، تحقق يكي از محورهاي مهم سند چشم انداز بيست ساله كشور است. در حال حاضر، سند چشم انداز نظام جمهوري اسلامي، مهم ترين سند ملي در زمينه پيشرفت كشور در بيست سال آينده است. در سند چشم انداز بيست ساله كشور، دست يافتن به جايگاه نخست اقتصادي، علمي و فن آوري در سطح منطقهاي آسياي جنوب غربي (شامل آسياي ميانه، قفقاز، خاورميانه و كشورهاي همسايه)، با تأكيد بر جنبش نرم افزاري و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبي سطح درآمد سرانه و نيز رسيدن به اشتغال كامل همراه است.

بر اساس اين سند، جامعه ايراني، در افق اين چشم انداز، چنين ويژگي هايي خواهد داشت:(1)

_ توسعه يافته، متناسب با مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي خود، متكي بر اصول اخلاقي و ارزش هاي اسلامي، ملي و انقلابي، با تأكيد بر مردم سالاري ديني، عدالت اجتماعي، آزادي هاي مشروع، حفظ كرامت و حقوق انسان ها و بهره مندي از امنيت اجتماعي و قضايي.


1- سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 از سوي رهبر معظم انقلاب به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و سران سه قوه ابلاغ شد.

ص: 11

_ داشتن دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فن آوري، متكي به سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملي.

_ داشتن سلامت، رفاه، امنيت غذايي، تأمين اجتماعي، فرصت هاي برابر، توزيع مناسب درآمد، نهاد مستحكم خانواده، به دور از فقر [و] تبعيض، و بهره مند از محيط زيست مطلوب.

_ فعال، مسئوليت پذير، ايثارگر، مؤمن، رضايتمند، داشتن وجدان كاري و انضباط، داراي روحيه تعاون و سازگاري اجتماعي، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شكوفايي ايران و مفتخر به ايراني بودن.

_ دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فن آوري در سطح منطقه آسياي جنوب غربي (شامل آسياي ميانه، قفقاز، خاورميانه و كشورهاي همسايه) با تأكيد بر جنبش نرم افزاري و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبي سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل.

رهبر معظم انقلاب در اين باره فرمودند:

من توصيه مؤكد دارم به همكاري دستگاه هاي سه گانه و قواي سه گانه، تا بتوانيم ان شاءالله چشم انداز را تأمين كنيم. اهداف چشم انداز، اهداف خيلي مهمي است. البته اگر همت مضاعف كنيد، از آن اهداف، جلوتر هم مي رويد؛ اين ممكن است و هيچ استبعادي هم ندارد. الان مشاهده مي كنيم كه ما از زمان بندي فرضي در مورد اهداف چشم انداز، در بعضي از بخش ها جلو هم هستيم. ممكن است در بعضي از بخش ها هم يك خرده عقب باشيم، اما در بعضي از بخش ها حتماً طبق آن زمان بندي فرضي كه انسان در ذهن دارد، جلو هم هستيم و مشكلي نداريم. مي توان از آن اهداف جلوتر هم برويم. احتياج به اين معناست كه ما بتوانيم جلوتر برويم، بتوانيم حركت كنيم، تلاش كنيم. پس همت مضاعف لازم است.(1)


1- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با جمعي از مسئولان نظام جمهوري اسلامي، 16/1/1389.

ص: 12

ج) مقابله با توطئههاي دشمن براي ناكارآمد نشان دادن نظام در بعد اقتصادي

ج) مقابله با توطئههاي دشمن براي ناكارآمد نشان دادن نظام در بعد اقتصادي

حربه دشمن در ناكارآمد نشان دادن نظام جمهوري اسلامي ايران در بعد اقتصادي، براي ضربه زدن به نظام و ايجاد حس نااميدي در مردم، ضرورت جهاد و تلاش اقتصادي، افزايش ثروت ملي و بالا بردن سطح توان اقتصادي و درآمد مردم را دوچندان ميكند.

در دهههاي گذشته، هيچ دشمني نتوانست در بعد نظامي و امنيتي _ در طول هشت سال دفاع مقدس _ و در زمينه اتحاد و يك پارچگي و وحدت ملي مردم، به نظام ضربه اي بزند. افزون بر آن، كارنامه پيشرفتهاي علمي ايرانيان در سطح جهان، درخشان و پرامتياز است. با اين حال، فراز و نشيبهاي اقتصادي كشور در طول سال هاي گذشته، ميتواند براي دشمنان فرصتهايي ايجاد كند كه نظام جمهوري اسلامي ايران را در زمينه اقتصادي و معيشتي مردم، ناكارآمد جلوه دهند و مردم را نااميد سازند تا از اين راه به نظام ضربه بزنند. بنابراين، انتخاب عنوان توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني براي سال 1391 بسيار هوشمندانه است و از دورانديشي و آينده نگري رهبر معظم انقلاب در جهت خنثي كردن توطئههاي دشمن حكايت دارد. ايشان در اين زمينه ميفرمايند:

دشمنان ملت درصدد آنند كه دشمني خود را از دو راه با ملت ايران به تحقق برسانند. يكي ايجاد تفرقه در ميان صفوف ملت، از بين بردن يك پارچگي ملت ايران، و از دست ملت ايران اين نيروي عظيم وحدت، را ربودن و آنها را به اختلافات داخلي سرگرم كردن [است]. و دومي ايجاد مشكلات و تلاش براي توقف ملت ايران در زمينه هاي گوناگون سازندگي كشور و رفاه عمومي خود... ملت ما بايد هوشيار

ص: 13

باشد. تلاش براي سازندگي كشور و عمده تر و مهمتر از آن، تلاش براي اتحاد كلمه و يك پارچگي ملي و اتحاد امت اسلامي ادامه يابد. (سخنراني در نوروز 1386)

د) مقابله با تحريمهاي اقتصادي

د) مقابله با تحريمهاي اقتصادي

يكي از كارهاي ايالات متحده امريكا بر ضد جمهوري اسلامي ايران، سياست تحريم اقتصادي، علمي و سياسي ايران و فروش سلاح و مهمات است. تحريم ضد ايران از سال 1358 آغاز شد و از آن پس ايران با تحريمهاي گوناگوني از سوي امريكا روبه رو شد. تقويم تحريمهاي ايالات متحده عليه ايران، نشان ميدهد اين تحريمها در سالهاي اخير شدت بيشتري يافته است و اين تشديدِ سياست تحريم عليه ايران، ايجاب ميكند ملت ايران در پيشرفت اقتصادي و افزايش توليد ملي و رسيدن به خودكفايي، جهادگونه بكوشند.

رهبر انقلاب در اين باره ميفرمايند:

از جمله اساسيترين كارهاي دشمنان ملت ما و كشور ما در مقابله با كشور ما، مسائل اقتصادي است. البته در عرصه فرهنگي هم فعالند، در عرصه سياسي هم فعالند، در عرصه انحصارات علمي هم فعالند، اما در عرصه اقتصادي فعاليت بسياري دارند. همين تحريمهايي كه دشمنان ملت ايران زمينه سازي كردند يا آن را عليه ملت ايران اعمال كردند، قصد اين بود كه يك ضربهاي بر پيشرفت كشور ما وارد كنند و آن را از اين حركت شتابنده باز بدارند. البته خواسته آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحريمها آن نتيجهاي را كه انتظار داشتند، بگيرند و تدابير مسئولان و همراهي ملت بر ترفند دشمنان فائق آمد، اما دنبال ميكنند. لذا در اين سال جاري كه از اين لحظه آغاز ميشود، ما بايستي توجه كنيم به اساسيترين مسائل كشور و محور همه اينها به نظر من، مسائل اقتصادي است.(1)


1- پيام نوروزي مقام معظم رهبري، 1/1/1390.

ص: 14

ه.) ضرورت بهره گيري از ظرفيت ها و توان مندي هاي كشور

ه.) ضرورت بهره گيري از ظرفيت ها و توان مندي هاي كشور

وابستگي اقتصاد ايران به درآمد نفت، سبب شده است مديران، مسئولان و برنامه ريزان كشور، به ديگر ظرفيت ها و توانمندي هاي طبيعي، انساني، فني، علمي، فرهنگي، اقتصادي و... اين سرزمين، چنان كه شايسته است توجه نكنند. در نتيجه، بسياري از اين ظرفيت ها و توانمندي ها ناشناخته و بي استفاده مانده است.

رهبر معظم انقلاب در اين باره مي فرمايند:

ما در همه زمينه ها مثل يك معدن استخراج نشده يا نيمه استخراج شده هستيم. اهل فن و متخصصين و كارشناسان در همه زمينه ها؛ مثل زمينه هاي اقتصادي، زمينه هاي فني، زمينه هاي علمي، به ما مي گويند ظرفيت هاي كشور، ظرفيت هاي بي نظيري است. دوستاني كه اهل هر رشته اي، هر بخشي از كارهاي مهم جامعه هستند و با مسائل آشنايند، آنها در بخش خودشان وقتي گزارش مي دهند، وقتي مقايسه مي كنند، وقتي ما را، ملتمان را، كشورمان را با خيلي كشورهاي ديگر تطبيق مي كنند، ما را به اين نتيجه مي رسانند كه ظرفيت هاي ما خيلي زياد است. در زمينه اقتصادي، ظرفيت كشور خيلي بالاست. در زمينه علمي، ظرفيت كشور واقعاً حيرت آور است. يك مقدار كه انسان حركت را سريع تر مي كند، جدي تر مي كند، فشاري وارد مي آيد و اصراري صورت مي گيرد، انسان مي بيند ناگهان همين طور گل هايي است كه در اين باغ مي شكفد؛ نهال هايي است كه در اين بوستان مي بالد كه انسان هيچ تصورش را نمي كرد و گمانش را نداشت، اما مي بينيم شد و مي شود.

در بخش هاي مختلف فرهنگي هم وقتي انسان نگاه مي كند، مي بيند آمادگي ها زياد، استعدادها جوشان، نفرات بااستعداد و فراوان است.

ص: 15

در زمينه هاي فن آوري هم انسان مي بيند حركت ممكن در كشور، خيلي عظيم و دهشت انگيز است. كارهاي بزرگي مي شود انجام داد. اينها ظرفيت هاي كشور است.(1)

بنابراين، براي رسيدن به اهداف مورد نظر در چشم انداز نظام جمهوري اسلامي، بايد از همه ظرفيت ها و توانمندي هاي بالقوه و بالفعل كشور استفاده كرد. استفاده بهينه از ظرفيت هاي توليد ملي بدون اشتغال نيروهاي انساني و ارتقاي آنها از طريق دانش و مهارت، ممكن نيست. بنابراين، تمركز بر توليد، به كاهش بي كاري و فقر، رشد دانش و مهارت ها و افزايش بهره وري نيروي كار نيز منجر مي شود.

و) افزايش اقتدار داخلي

و) افزايش اقتدار داخلي

رشد توان توليدي كشور، نقش منحصر به فرد ديگري نيز ايفا مي كند و آن، تأثير توليد اقتصادي در اقتدار سياسي بين المللي است. چندين دهه است كه سيادت ظاهري نظم جهاني در اختيار كشورهايي است كه پيش تر در عرصه توليد اقتصادي به قدرت تبديل شده اند. البته به دليل گرفتاري اين قدرت ها به ظلم ها و فسادهاي بزرگ، در آينده اي نه چندان دور، شاهد زوال هيمنه آنها خواهيم بود. با اين حال، رشد توان توليدي هر كشور در سرآمدي اقتصادي و در نفوذ آن كشور در مجامع بين المللي و مصونيت امنيتي آن، تأثيري بسزا دارد. اقتصادي كه بنيه توليدي ضعيف و وابستگي هاي راهبردي داشته باشد، توان پايداري بر موضع عزت و مستقل خود را ندارد و به زودي در برابر فشارهاي خارجي تسليم خواهد شد.

سرآمدي، به عنوان پي آمد قدرت توليدي، به حوزه اقتصادي اختصاص ندارد. رشد توان توليدي در عرصه علمي و فكري و در حوزه هاي فرهنگي و


1- سخنان رهبر در ديدار با جمعي از مسئولان نظام جمهوري اسلامي، 16/1/89.

ص: 16

محصولات دفاعي _ امنيتي و مانند آن، همگي موجب پويايي ظرفيت هاي داخلي و سرآمدي و اثرگذاري ايران اسلامي در سطح جهاني خواهد شد. در شرايطي كه بسياري از محصولات خارجي، نقش سفيران فرهنگي و اقتصادي را در ذهن مردم ديگر كشورها ايفا مي كنند، چرا ايران اسلامي نبايد از نفوذ اين قدرت نرم بهره ببرد؟

شكي نيست كه يكي از كاميابي هاي انقلاب اسلامي، زنده كردن نگاه ملي و استقلال طلبي و خودباوري در عرصه هاي اقتصاد و دانش است. اين روحيه و ديدگاه اگرچه در دوره هاي مختلف فراز و فرودهايي داشته، بر همان صراط مستقيم استوار مانده است. هدف گذاري امسال نيز فرصتي بس مغتنم براي تقويت سرمايه و نيروي كار داخلي و در نهايت، كشاورزي و صنعت و در يك كلمه توليد ايراني است؛ توليدي كه سفير هويت و توان اقتصادي كشور و نشان قوت علمي و مديريتي اين سرزمين و كمك كار استقلال و عزت سياسي ملت ماست.

ص: 17

2. آيات

اشاره

2. آيات

زير فصل ها

تسلط نداشتن بيگانگان بر مسلمانان

لزوم به كارگيري تمام توانايي ها و امكانات اقتصادي

امرار معاش از طريق رشد سرمايه

توجه به توانايي ها و داشته هاي خود

نعمت هاي الهي، زمينه ساز كار و تلاش و توليد

توصيه به كار و فعاليت اقتصادي

ثمره تلاش و كار مضاعف

لزوم تلاش و كوشش همراه با ايمان و تقوا

توصيه به آ باداني و تلاش

تسلط نداشتن بيگانگان بر مسلمانان

تسلط نداشتن بيگانگان بر مسلمانان

وَ لَنْ يجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَي الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً. (نساء :141)

و خداوند هرگز بر [زيانِ] مؤمنان، براي كافران راه تسلطي قرار نداده است.

پيام آيه:

_ جامعه اسلامي بايد مراقب باشد زير سلطه بيگانگان و دشمنان قرار نگيرد.(1)

وَ لا تَرْكَنُوا إِلَي الّذينَ ظَلَمُوا فَتَمَسّكُمُ النّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِياءَ ثُمّ لا تُنْصَرُونَ. (هود:113)

و به كساني كه ستم كرده اند متمايل نشويد كه آتش [دوزخ] به شما مي رسد و در برابر خدا براي شما دوستاني نخواهد بود و سرانجام ياري نخواهيد شد.


1- ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج7، ص222.

ص: 18

پيام آيه:

- هر گونه وابستگي به ستمگران داخلي و خارجي، ممنوع است.

- نتيجه تكيه بر ستمگران، غربت و تنهايي است.(1)

لزوم به كارگيري تمام توانايي ها و امكانات اقتصادي

لزوم به كارگيري تمام توانايي ها و امكانات اقتصادي

وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة. (انفال: 60)

و هر چه در توان داريد، از نيرو بسيج كنيد.

پيام آيه:

_ براي آمادگي، بايد بنيه دفاعي در زمينه هاي فرهنگي، اقتصادي، سياسي و عقيدتي همچنان قوي باشد تا دشمن از هر جهت از مسلمانان بترسد و توطئه هايش خنثي شود.

_ خير و بركت و آثار انفاق ها در صورتي به شما برمي گردد كه در راه خدا باشد نه از سر ريا، سمعه، خودنمايي و رودربايستي.(2)

امرار معاش از طريق رشد سرمايه

امرار معاش از طريق رشد سرمايه

وَ لا تُؤْتُوا السّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الّتي جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ قِيامًا وَ ارْزُقُوهُمْ فيها وَ اكْسُوهُمْ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفًا. (نساء: 5)

و اموال خود را كه خداوند، آن را وسيله قوام [زندگي] شما قرار داده به سفيهان ندهيد و از عوايد به ايشان بخورانيد و آنان را پوشاك دهيد و به آنان سخن پسنديده بگوييد.


1- محسن قرائتي، تفسير نور، ج 5، ص 382.
2- محسن قرائتي، تفسير نور، ج 4، صص 368 و 369.

ص: 19

پيام آيه:

- سرمايه ها نبايد راكد بماند. اموال يتيمان و سفيهان نيز بايد چنان در مدار توليد و سوددهي قرار گيرد كه از درآمدش زندگي آنان بچرخد نه فقط از اصل مال.

- مال، قوام زندگي و اقتصاد و اهرم نظام است.(1)

توجه به توانايي ها و داشته هاي خود

توجه به توانايي ها و داشته هاي خود

وَ لا تَمُدَّنَّ عَينَيكَ إِلي ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيرٌ وَ أَبْقي. (طه :131)

و زنهار به سوي آنچه اصنافي از ايشان را از آن برخوردار كرديم [و فقط] زيور زندگي دنياست تا ايشان را در آن بيازماييم، ديدگان خود مدوز، و[ بدان كه] روزي پروردگار تو بهتر و پايدارتر است.

پيام آيه:

_ به آنچه در خود داريم بينديشيم، نه آنچه در دست ديگران مي بينيم.(2)

نعمت هاي الهي، زمينه ساز كار و تلاش و توليد

نعمت هاي الهي، زمينه ساز كار و تلاش و توليد

اللّهُ الّذي سَخّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فيهِ بِأَمْرِهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلّكُمْ تَشْكُرُونَ. (جاثيه:12)

خداوند، همان كسي است كه دريا را مسخّر شما كرد تا كشتي ها به فرمانش در آن حركت كنند و بتوانيد از فضل او بهره گيريد و شايد شكر نعمت هايش را به جا آوريد.


1- محسن قرائتي، تفسير نور، ج 2، صص 280 و281.
2- محسن قرائتي، تفسير نور، ج 7، ص414.

ص: 20

وَ سَخّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ سَخّرَ لَكُمُ اْلأَنْهارَ. (ابراهيم: 32)

و كشتي را براي شما رام كرد تا به فرمان او در دريا روان شود، و رودها را براي شما مسخر كرد.

وَ جَعَلْنَا اللّيْلَ وَ النّهارَ آيَتَيْنِ فَمَحَوْنا آيَةَ اللّيْلِ وَ جَعَلْنا آيَةَ النّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْ رَبِّكُمْ. (اسراء: 12)

شب و روز را دو نشانه [توحيد وعظمت خود] قرار داديم. نشانه شب را تيره گون و نشانه روز را روشني بخش گردانيديم تا [در آن] فضلي از پروردگارتان بجوييد.

وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللّيْلَ وَ النّهارَ لِتَسْكُنُوا فيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلّكُمْ تَشْكُرُونَ. (قصص:73)

از رحمت اوست كه براي شما شب و روز را قرار داد تا در شب آرامش داشته باشيد و براي بهره گيري از فضل خدا [در روز] تلاش كنيد؛ شايد شكر نعمت او را به جا آوريد.

وَ مِنْ آياتِهِ مَنامُكُمْ بِاللّيْلِ وَ النّهارِ وَ ابْتِغاؤُكُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنّ في ذلِكَ َلآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ. (روم: 23)

از نشانه هاي او، خواب شما در شب و روز است و تلاش و كوششتان براي بهره گيري از فضل پروردگار [و تأمين معاش]. در اين امور نشانه هايي است براي آنها كه گوش شنوا دارند.

وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ يُرْسِلَ الرِّياحَ مُبَشِّراتٍ وَ لِيُذيقَكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ بِأَمْرِهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلّكُمْ تَشْكُرُونَ. (روم: 46)

ص: 21

از نشانه هاي [عظمت و قدرت] خدا اين است كه بادهاي بشارتگر را مي فرستد تا شما را از رحمتش بچشاند و كشتي ها به فرمانش حركت مي كنند تا از فضل او بهره گيريد، شايد شكرگزاري كنيد.

وَ هُوَ الّذي سَخّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْمًا طَرِيّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَي الْفُلْكَ مَواخِرَ فيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلّكُمْ تَشْكُرُونَ. (نحل: 14)

او كسي است كه دريا را مسخر [شما] ساخت تا از آن، گوشت تازه بخوريد، وسايل زينتي براي پوشش از آن استخراج كنيد و كشتي ها را مي بيني كه سينه دريا را مي شكافند تا از فضل خدا بهره گيريد شايد شكر نعمت هاي او را به جا آوريد.

پيام آيه:

_ خداوند، تمام امكانات و نعمت ها را در اختيار بشر قرار داده است تا وي از آنها بهره برداري كند و شكر الهي را به جا آورد و در مسير معرفت الله قرار گيرد.

_ هدف از قرار دادن نعمت ها در اختيار بشر، اهتمام وي به تجارت و فعاليت هاي اقتصادي است.(1)

ابر و باد و مه و خورشيد و فلك در كارند

تا تو ناني به كف آري و به غفلت نخوري

_ خداوند، فوايد بسياري در درياها قرار داده است كه با تلاش و همت مي توان از آنها بهره مند شد.(2)


1- تفسير نمونه، ج 21، ص 244.
2- علي اكبر هاشمي رفسنجاني، تفسير راهنما، ج 9، ص 334.

ص: 22

_ تلاش براي تحصيل روزي و دست يابي به نعمت هاي مادي، مطلوب و مورد ترغيب الهي است.(1)

توصيه به كار و فعاليت اقتصادي

توصيه به كار و فعاليت اقتصادي

فَإِذا قُضِيَتِ الصّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي اْلأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللّهِ وَ اذْكُرُوا اللّهَ كَثيرًا لَعَلّكُمْ تُفْلِحُونَ. (جمعه:10)

هنگامي كه نماز پايان يافت، شما آزاديد در زمين پراكنده شويد و از فضل الهي طلب كنيد و خدا را بسيار ياد كنيد تا رستگار شويد.

رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ وَ إِقامِ الصّلاةِ وَ إيتاءِ الزّكاةِ... . (نور: 37)

[مردان خدايي] مرداني [هستند] كه نه تجارت و نه داد و ستدي، آنان را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زكات، به خود مشغول نمي دارد.

پيام آيه:

_ مردان الهي، كساني هستند كه تلاش و كوشش اقتصادي، آنها را از ياد خدا و انجام فرايض ديني بازنمي دارد.(2)

ثمره تلاش و كار مضاعف

ثمره تلاش و كار مضاعف

وَ اللّهُ فَضّلَ بَعْضَكُمْ عَلي بَعْضٍ فِي الرِّزْقِ. (نحل: 71)

خداوند بعضي از شما را بر بعضي ديگر از نظر روزي برتري داد.


1- علي اكبر هاشمي رفسنجاني، تفسير راهنما، ج 17، ص 189.
2- تفسير راهنما، ج 12، ص 280.

ص: 23

وَ أَنْ لَيْسَ لِْلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعي. (نجم: 39)

براي انسان بهره اي جز سعي و كوشش او نيست.

وَ لَوْ بَسَطَ اللّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي اْلأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ. (شوري: 27)

اگر خداوند، روزي را بي حساب براي بندگانش بگستراند، از جاده حق منحرف مي شوند؛ ولي به اندازه اي كه مي خواهد نازل مي كند.

پيام آيه:

- تلاش براي زندگي، علاوه بر اينكه تنبلي و سستي و دل مردگي را از انسان ها دور مي سازد، حركت و نشاط مي آفريند و بهترين ابزار براي اشتغال سالم فكري و جسمي آنهاست. اگر چنين نبود و همه چيز بي حساب در اختيار انسان قرار داشت، معلوم نبود دنيا چه منظره اي پيدا مي كرد!(1)

_ انسان ها از نظر استعداد و بهره مندي از مواهب خدادادي، با هم متفاوتند. با اين حال، پايه اصلي پيروزي ها تلاش آدمي است. سخت كوشان، كامياب ترند و افراد تنبل و كم تلاش، محروم ترند.(2)

_ مهم ترين اساس كسب روزي، تلاش و فعاليت صحيح و مثبت و سازنده و به دور از هر گونه افراط و تفريط است.(3)

_ در جهان بيني توحيدي، همه چيز به خدا منتهي مي شود. بنابراين، فراورده هاي تلاش و كوشش و فكر و خلاقيت انسان نيز از آن خداست.(4)


1- تفسير نمونه، ج 11، ص 57.
2- تفسير نمونه، ج 11، صص 316 و 317.
3- تفسير نمونه، ج 11، ص 320.
4- تفسير نمونه، ج 11، ص 319.

ص: 24

_ بهره انسان، كاري نيست كه انجام داده، بلكه به تعبير قرآن، تلاشي است كه از او به دست آمده است. يعني مهم، تلاش و كوشش است. هر چند انسان به مقصودش نرسد، خداوند پاداش مي دهد.(1)

... عَلِمَ أَنْ سَيَكُونَ مِنْكُمْ مَرْضي وَ آخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي اْلأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللّهِ وَ آخَرُونَ يُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللّهِ فَاقْرَؤُا ما تَيَسّرَ مِنْهُ وَ أَقيمُوا الصّلاةَ وَ آتُوا الزّكاةَ... . (مزمل: 20)

....[خداوند] مي داند به زودي گروهي از شما بيمار مي شوند و گروهي ديگر براي به دست آ وردن فضل الهي و [كسب روزي] به سفر مي روند و گروهي ديگر در راه خدا جهاد مي كنند. پس آن مقدار كه براي شما ممكن است از [قرآن] تلاوت كنيد و نماز را به پا داريد و زكات بپردازيد... .

پيام آيه:

_ در كنار اعمال عبادي، از جمله تلاوت قرآن، اقامه نماز و اداي زكات و...بايد به كار و فعاليت اقتصادي نيز پرداخت.

_ تلاش براي تأمين معاش، هم رديف جهاد است.

_ تلاش براي تأمين روزي، از نظر اسلام بسيار مهم است؛ چرا كه ملت فقير و گرسنه و محتاج به بيگانه، هرگز استقلال، عظمت و سربلندي نخواهد يافت و اصولاً جهاد اقتصادي بخشي از جهاد با دشمن است.(2)


1- تفسير نمونه، ج 22، ص 550.
2- تفسير نمونه، ج 25، ص 200.

ص: 25

لزوم تلاش و كوشش همراه با ايمان و تقوا

لزوم تلاش و كوشش همراه با ايمان و تقوا

وَ لَوْ أَنّ أَهْلَ الْقُري آمَنُوا وَ اتّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السّماءِ وَ اْلأَرْضِ ... . (اعراف: 96)

اگر اهالي شهرها و آبادي ها ايمان بياورند و تقوا پيشه كنند، درهاي بركات آسمان و زمين را به روي آنها مي گشاييم.

وَ مَنْ يَتّقِ اللّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ. (طلاق: 2و3)

كسي كه تقوا پيشه كند، خداوند گشايشي به او مي دهد و از آنجا كه گمان ندارد به او روزي مي بخشد.

پيام آيه:

_ اگر نظام حاكم بر اقتصاد جامعه، نظام تقوا و درستي و پاكي و تعاون باشد، چنين جامعه اي سربلند و نيرومند خواهد شد.

_ اسلام به تلاش و كوشش همراه با تقوا، براي كسب روزي سفارش كرده است. (1)

توصيه به آ باداني و تلاش

توصيه به آ باداني و تلاش

... هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فيها فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنّ رَبّي قَريبٌ مُجيبٌ. (هود:61)

اوست كه شما را از زمين آفريد و آباداني آن را به شما واگذار كرد. از او آمرزش بطلبيد، سپس به سوي او بازگرديد كه پروردگارم [به بندگان خود] نزديك و اجابت كننده [تقاضاهاي] آنهاست.

پيام آيه:

_ خداوند، آباداني زمين را به انسان ها سپرده و قدرت و وسايل آن را نيز در اختيارشان نهاده است.(2)


1- تفسير نمونه، ج 24، ص 238.
2- تفسير نمونه، ج 9، ص 150.

ص: 26

_ خداوند در قرآن كريم نمي فرمايد كه پروردگار، زمين را آباد كرد و در اختيار شما گذاشت، بلكه مي فرمايد: عمران و آبادي زمين را به شما سپرد؛ يعني تمام امكانات آماده است، ولي شما بايد با كار و كوشش خود، زمين را آباد سازيد و منابع آن را به دست آ وريد. در غير اين صورت، سهمي نداريد.(1)

_ بايد به ملت ها براي آبادي سرزمينشان مجال داد و كارها را به خودشان سپرد و وسايل و ابزار لازم را در اختيارشان گذاشت.(2)


1- تفسير نمونه، ج 9، ص 151.
2- تفسير نمونه، ج 9، ص 151.

ص: 27

3. احاديث

اشاره

3. احاديث

زير فصل ها

محبوبيت كار پيوسته

جديت توليد كنندگان

فرار از فقر، با كار و توليد

ارتباط عزت نفس با كار و تلاش

محبوبيت كسب روزي حلال

كار و كوشش اقتصادي، هم پايه جهاد

اهميت به اتمام رساندن كارها

تاثير مستقيم تلاش در توانايي

نكوهش بيكاري و تنبلي

نشانه هاي تنبلي و كاهلي

نكوهش كارهاي بيهوده

آثار منفي كم كاري

برنامه ريزي پيش از كار

توجه به وسايل لازم و زمان مناسب در كارها

تشويق به كسب درآمد از راه دسترنج

پرهيز از كوتاهي در كار

محبوبيت كار پيوسته

محبوبيت كار پيوسته

امام سجاد عليه السلام : «انّي لأُحِبُّ ادومَ عَلَي العمل و ان قَلَّ؛ من دوست دارم كه در كار، پيوسته باشم، اگر چه اندك باشد». (1)

امام علي عليه السلام : «قَليلٌ تَدُومُ عَليْه اَرْجي مِن كَثيرٍ مَمْلولٌ منه؛ كار اندكي كه بر آن مداومت كني، اميدبخش تر از كار فراواني است كه از آن دل زده شوي».(2)

جديت توليد كنندگان

جديت توليد كنندگان

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : «وَيلٌ لِصُنّاعِِ امَّتي مِنَ اليَومِ و غَداً؛ واي به حال صنعتگران امت من، از اينكه در كار مردم، امروز و فردا كنند». (3)

فرار از فقر، با كار و توليد

فرار از فقر، با كار و توليد

امام علي عليه السلام : «مَن وَجَدَ ماءً و تُراباً ثُمَّ افتَقَر فأَبعَدَهُ اللهُ؛ كسي كه آب و خاك در اختيار دارد و با فقر زندگي مي كند، خدا او را از رحمتش دور كند». (4)


1- محمد بن حسن حر عاملي، وسائل الشيعه، ج 4، ص 92.
2- نهج البلاغه، حكمت 270.
3- وسائل الشيعه، ج 12، ص 310.
4- وسائل الشيعه، ج 17، ص 40.

ص: 28

ارتباط عزت نفس با كار و تلاش

ارتباط عزت نفس با كار و تلاش

امام صادق عليه السلام : «اِعمَل و احْمَل عَلي رأسِكَ و اسْتَغْنِ عنِ النّاسِ؛ كار كن و با سر خود بار ببر و بدين وسيله، خويشتن را از كمك مردم، بي نياز ساز!».(1)

پيامبر صلي الله عليه و آله : «لَئِن يحتَطِبُ الرّجلُ علي ظَهرِهِ فَيبيعُهُ وَ يَسْتَغْني بِه وَ يَتَصدَّق بِفَضلِهِ خيرٌ مِن أن يَسأَلَ رجُلاً اتَاهُ الله مِن فَضلِهِ فَيعطيهِ أو يمنَعُهُ؛ اگر مردي هيزم جمع كند، آن را بر دوش خود حمل كند و بفروشد و با آن خويشتن را بي نياز كند و اضافه اش را صدقه بدهد، بهتر از آن است كه از ثروتمندي كمك بخواهد، خواه مرد متمكن به او چيزي بدهد يا محرومش سازد».(2)

محبوبيت كسب روزي حلال

محبوبيت كسب روزي حلال

پيامبر صلي الله عليه و آله : «العِبادَةُ سَبعُونَ جُزء افضَلُها طَلَبُ الحَلالِ؛ عبادت هفتاد جزء است كه بهترين آن، كوشش در به دست آوردن مال حلال است».(3)

پيامبر صلي الله عليه و آله : «مَنْ طَلَبَ الدُّنيا حلالاً استعِفافاً عَنِ المَسْألةِ وَ سَعياً علي عَيالِهِ و تَعَطُّفاً عَلَي جَارِهِ لَقِي الله و وَجههُ كالقَمَرِ لَيلَةَ البَدر؛ كسي كه در پي مال مشروع برود براي آنكه (آبروي) خود را از ذلت درخواست كردن، نگه دارد، و عائله خويش را اداره كند و به همسايه خود كمك كند، خداوند را ملاقات مي كند در حالي كه صورتش مانند ماه تمام مي درخشد».(4)

امام صادق عليه السلام به هشام فرمود: «يا هِشام اِن رأيتَ الصَّفَينِ قَد التَقيا فَلا تَدَع طَلَبَ الرِّزقِ في ذلك اليوم؛ اي هشام، اگر روزي را ببيني كه سربازان در مقابل هم صف كشيدند و آتش جنگ شعله ور شده است، در چنين روزي، از كار و طلب روزي دست برندار».(5)


1- ملامحسن فيض كاشاني، المحجة البيضاء، تصحيح و تعليق: علي اكبر غفاري، ج 93، ص 143.
2- ابوالحسن ورّام بن ابي الفراس، مجموعه ورام، ترجمه: محمدرضا عطايي، ج 2، ص 229.
3- محمد بن يعقوب كليني، اصول كافي، تصحيح :علي اكبر غفاري، ج 5، ص 78.
4- مستدرك الوسائل، ج 13، ص 17.
5- وسائل الشيعه، ج 4، ص 101.

ص: 29

كار و كوشش اقتصادي، هم پايه جهاد

كار و كوشش اقتصادي، هم پايه جهاد

امام صادق عليه السلام : «الكادُّ عَلي عِيالِهِ كالمُجاهِدِ في سَبيل الله؛ كسي كه براي گذران زندگي خانواده اش تلاش كند، همانند جهادكننده در راه خداست».(1)

اهميت به اتمام رساندن كارها

اهميت به اتمام رساندن كارها

امام علي عليه السلام : «تَمامُ العَمَلِ استِكمالُهُ؛ تمام شدن كار، به كامل كردن آن است».(2)

امام علي عليه السلام : «تأخيرُ العَمَلِ عُنوانُ الكَسَلِ؛ به تأخير افكندن كار، نشانه تنبلي است».(3)

تاثير مستقيم تلاش در توانايي

تاثير مستقيم تلاش در توانايي

امام علي عليه السلام : «مَن يَعْمَلْ يَزْدِدْ قُوَّةً وَ مَنْ يَقْصُرْ فِي العَمَلِ يَزْدِدْ فِتْرةً؛ هر كسي به انجام كاري برخيزد، نيرومندتر مي شود و هر كس در كاري كوتاهي كند، سستي او افزايش مي يابد».(4)

نكوهش بيكاري و تنبلي

نكوهش بيكاري و تنبلي

امام صادق عليه السلام : «انَّّ اللهَ عزَّ و جلَّ يُبغِضُ كَثرّةَ النََّومِ و كَثرَةَ الفِراغِ؛ خداوند، خواب زياد و بيكاري را دوست نمي دارد».(5)

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : «يا علي! اياكَ و خَصلَتَينِ: الضَّجرَةُ و الكَسَلُ فأنّكَ ان ضجِرتَ لم تَصبِر علي حقِّ، و إن كَسِلْتَ لم تؤَدِّ حقّاً؛ اي علي!..از دو خصلت بپرهيز؛ بي حوصلگي و تنبلي؛ زيرا اگر بي حوصله باشي، بر حق شكيبايي نورزي و اگر تنبل باشي، حقي را ادا نكني».(6)


1- محجة البيضاء، ص 143.
2- عبد الواحد ابن محمد تميمي آمدي، غررالحكم و دررالكلم، ج 1، فصل 22، ح 3.
3- عبد الواحد ابن محمد تميمي آمدي، غررالحكم و دررالكلم، ج 1، فصل 22، ح 17685.
4- تصنيف غرر الحكم و دررالكلم، ص 152، ح 2802.
5- محمد بن يعقوب كليني، فروع كافي، ج 5، ص 84.
6- ميزان الحكمه، ترجمه: محمد محمدي ري شهري، ج 11، ص 5187، ح 17663.

ص: 30

نشانه هاي تنبلي و كاهلي

نشانه هاي تنبلي و كاهلي

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : «أمّا علامة الكسلانِ فأربَعةٌ: يتواني حتّي يُفَرِّطَ، و يُفَرِّطُ حتّي يضيعَ و يضَيعُ حتي ياثمَ، و يضجَرُ؛ نشانه تنبل،چهار چيز است: چندان سستي مي كند كه به كندي مي گرايد؛ و چندان كندي مي كند كه [اصل كار را] فرومي گذارد؛ و چندان فروگذاري مي كند، كه گنه كار و دل مرده مي شود».(1)

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : «ان اللهَ تعالي يُحِبُّ اَن يَري عَبدَهُ تعِباً في طَلَبِ الحلال؛ خداوند دوست دارد كه بنده را در راه به دست آوردن روزي حلال، خسته ببيند».(2)

امام صادق صلي الله عليه و آله : «مَن لَم يستحيي مِن طَلَبِ المَعاشِ خََفَّت مؤونَتُهُ وَ رَخي بالُهُ و نُعِّمَ عيالُهُ؛ كسي از رفتن به دنبال معاش خجالت نكشد؛ زحمتش كم گردد، خيالش آسوده شود و خانواده اش را در نعمت قرار دهد».(3)

امام رضا عليه السلام : «ان الّذي يطلُبُ مِن فَضلٍ يَكُفُّ بِهِ عِيالِهُ أَعْظَمُ اَجراً مِنَ المُجاهِدِ في سَبيلِ الله؛كسي كه براي تأمين مخارج خانواد ه اش در طلب روزي خدا برآيد، پاداشش بيشتر از كسي است كه در راه خدا جهاد مي كند».(4)

امام علي عليه السلام : «يا هُمام! المؤمنُ بَعيدٌ كَسَلُهُ، دائمٌ نَشاطهُ، قريبٌ أمله، حَيٌّ قَلبُه؛ اي همام!.. مؤمن از تنبلي به دور است. هميشه بانشاط است.كم آرزو، و زنده دل است».(5)

امام صادق عليه السلام : «عَدُّوَّ العَمَلِ الكَسَلُ؛ تنبلي و سستي، دشمن كار است».(6)

امام كاظم عليه السلام : «أياكَ و الضَّجَرَ و الكَسَلَ؛ فَأنَّهما يَمْنَعانِكَ حَظَّكَ مِن الدنيا و الاخِرة؛ زنهار از بي حوصلگي و تنبلي؛ زيرا اين دو خصلت، تو را از بهره دنيا و آخرت محروم مي سازند».(7)


1- ميزان الحكمه، ترجمه: محمد محمدي ري شهري، ج 11، ص 5189، ح 17683.
2- ميزان الحكمه، ترجمه: محمد محمدي ري شهري، ج 11، ص 5189، ح 7209.
3- ميزان الحكمه، ترجمه: محمد محمدي ري شهري، ج 11، ص 5189، ح 7205.
4- ميزان الحكمه، ترجمه: محمد محمدي ري شهري، ج 11، ص 5189، ح 7204.
5- محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 78، ص 26.
6- فروع كافي، ج 5، ص 85.
7- ميزان الحكمه، ترجمه: محمد محمدي ري شهري، ج 11، ص 5189، ح 17667.

ص: 31

نكوهش كارهاي بيهوده

نكوهش كارهاي بيهوده

امام علي عليه السلام : «العاقِلُ مَنْ رَفَضَ الباطِلَ؛ عاقل كسي است كه باطل را رها كند».(1)

امام كاظم عليه السلام : «مِن حُسنِ الإسلامِ المَرءَ تَركُ ما لا يَعينُه؛ از نشانه هاي خوب مسلمان بودن شخص، اين است كه به كار پوچ و بيهوده نپردازد».(2)

آثار منفي كم كاري

آثار منفي كم كاري

امام علي عليه السلام : «التَّواني اضاعةٌ؛ سستي [در كار]، ضايع كننده [عمر و فرصت] است».(3)

امام علي عليه السلام : «مِن سَبَب الحِرمانِ التَّوانِي؛ يكي از عوامل محروميت، سستي در كار است».(4)

امام علي عليه السلام : «مَن اطاعَ التَّوافِيَ، ضَيَّعَ الحُقوقَ؛ هر كس تسليم سستي و سهل انگاري شود، حقوق [خود و ديگران] را از بين برده است».(5)

برنامه ريزي پيش از كار

برنامه ريزي پيش از كار

امام علي عليه السلام : «التَّدبيرُ قَبلَ العَمَلِ يُوفِّيكَ مِنَ النَدَم؛ تدبير پيش از اقدام به كار، از پشيماني جلوگيري مي كند».(6)

امام علي عليه السلام : «قَدِّر ثمَّ اقْطَعْ و فَكِّر ثُمَّ انْطِقْ و تُبَيِّن ثمَّ إعْمَلْ؛ [ابتدا] اندازه گير، سپس بِبُر؛ و بينديش، سپس بازگو؛ و بسنج، سپس به كار برخيز».(7)


1- بحارالانوار، ج 1، ص 159.
2- ابومحمد حسن حراني، تحف العقول، ص 291.
3- ميزان الحكمه، ترجمه: محمد محمدي ري شهري، ج 11، ص 5189، ح 17676.
4- ميزان الحكمه، ترجمه: محمد محمدي ري شهري، ج 11، ص 5189، ح 17674.
5- نهج البلاغه، حكمت 231.
6- همان، ص 70.
7- بحارالانوار، ج 71، ص 341.

ص: 32

امام صادق عليه السلام : «...لا يَنْبَغي لِلمُؤْمِنِ اَن يَذِلَّ نَفَسَهُ. قُلْتَ: بِما يَذِلُّ نَفْسَهُ؟ قالَ: يَدْخُلُ فِيما يَعْتَذِرُ مِنْهُ؛ ...مؤمن را نشايد كه خود را خوار كند. پرسيدم: مؤمن به چه چيز، خود را خوار كند؟ فرمود: (نسنجيده) در كاري وارد شود كه سپس از آن عذر بخواهد».(1)

توجه به وسايل لازم و زمان مناسب در كارها

توجه به وسايل لازم و زمان مناسب در كارها

امام رضا عليه السلام : «مَنْ طَلَبَ الْأمرَ مِنْ وَجْهِهِ لَم يَزلّ، فَإِنَّ زَلَّ لَمْ تَخْذُلْهُ الحيلَة؛ هر كس كاري را از راه مناسبش بخواهد شكست نخواهد خورد؛ و اگر شكست خورد جبران پذير خواهد بود».(2)

امام جواد عليه السلام : «مَن لَم يَعرِفِ المَوارِدَ اعيته المَصادر؛ هر كس از راه هاي ورود بي خبر باشد، پيدا كردن راه هاي خروج، او را خسته خواهد كرد».(3)

تشويق به كسب درآمد از راه دسترنج

تشويق به كسب درآمد از راه دسترنج

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : «ما اكَلَ احدٌ طَعاماًّ قطٌّ خيراً مِن ان يأكُلَ مِن عَملِ يَدِهِ، و انَّ نَبيَّ اللهِ داودَ كانَ يأكُلُ مِن عَمَل يَدِهِ؛ هرگز كسي غذايي بهتر از دسترنج خود نخورده است. پيامبر خدا، داوود، از دسترنج خود مي خورد».(4)

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : «ما اكَلَ العَبدُ طعاماً احبَّ الي الله تعالي مِن كَدِّ يدِهِ وَ مَن باتَ كالّا مِن عَمَلِهِ باتَ مغفوراً لَهُ؛ بنده هيچ غذايي نخورد كه نزد خداي متعال محبوب تر از دسترنج او باشد، و هر كس شب را با تني خسته از كار بخوابد، آمرزيده شود».(5)


1- وسائل الشيعه، ج 6، ص 425.
2- بحارالانوار، ج 71، ص 340.
3- بحارالانوار، ج 71، ص 340.
4- ميزان الحكمه، ج 11، ص 5175، ح 17626.
5- ميزان الحكمه، ج 11، ص 5177، ح 17627.

ص: 33

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : «خَيرُ الكَسْبِ كَسْبُ يَدَي العامِلِ إذا نَصَحَ؛ بهترين درآمد، درآمد كارگري است كه در كارش صداقت داشته باشد».(1)

پرهيز از كوتاهي در كار

پرهيز از كوتاهي در كار

امام علي عليه السلام : «التفريطُ مصيبَةُ القادر؛ كوتاهي كردن، مصيبت شخص توانا [بر انجام دادن كار] است».(2)

امام علي عليه السلام : «مَن حَلُمَ لم يُفَرَّطْ في أمرِهِ وَ عاشَ في الناسِ حميداً؛ كسي كه بردبار باشد، در كار خود كوتاهي نكند و در ميان مردم با خوش نامي زندگي كند».(3)

امام صادق عليه السلام : «من فَرَّطَ تَوَرَّطَ؛ هر كه كوتاهي كند، در پرتگاه افتد».(4)

امام هادي عليه السلام : «اُذكُر حَسَراتِ التفريطِ بأخذِ تقديمِ الحَزم؛ افسوس هاي (ناشي) از سهل انگاري را به ياد آر و دورانديشي را در پيش گير».(5)


1- ميزان الحكمه، ج 11، ص 5177، ح 17633.
2- ميزان الحكمه، ج 11، ج 10، ص 4599، ح 15840.
3- ميزان الحكمه، ج 11، ج 10، ص 4599، ح 15850.
4- ميزان الحكمه، ج 11، ج 10، ص 4599، ح 15846.
5- ميزان الحكمه، ج 11، ج 10، ص 4599، ح 15842.

ص: 34

4. كار و توليد در سيره پيامبران عليهم السلام

اشاره

4. كار و توليد در سيره پيامبران عليهم السلام

زير فصل ها

حضرت آدم عليه السلام ، نخستين توليد كننده

توصيه حضرت داوود عليه السلام به كار

هم نشيني حضرت داوود عليه السلام با كارگر در بهشت

ارتزاق حضرت داوود عليه السلام از راه توليد زره

امرار معاش به وسيله سبدبافي

برتري غذاي حاصل از دسترنج بر طعام بهشتي

كار و توليد، مهريه همسر حضرت موسي عليه السلام

حضرت ادريس عليه السلام ، مدرس و خياط ذاكر خدا

حضرت نوح و كاشت درخت خرما

حضرت عيسي عليه السلام و امرار معاش از دسترنج خود

حضرت آدم عليه السلام ، نخستين توليد كننده

حضرت آدم عليه السلام ، نخستين توليد كننده

امام صادق عليه السلام فرمود: آن روز كه آدم ابوالبشر از بهشت به زمين رانده شد و به غذا و آب نياز داشت، با حضرت جبرئيل مشورت كرد و از او ياري خواست. جبرئيل آدم را چنين راهنمايي كرد: «اي آدم! اگر مي خواهي نيازمندي هاي خود را برطرف كني، كشاورز باش و به زراعت بپرداز.»(1) و اين گونه بود كه پدر انسان ها، نخستين كشاورز روي زمين شد.

توصيه حضرت داوود عليه السلام به كار

توصيه حضرت داوود عليه السلام به كار

حضرت داوود عليه السلام به كفش دوزي برخورد و گفت: اي مرد! كار كن و از مزد كارت بخور؛ زيرا خداوند كسي را كه كار كند و از مزد كارش بخورد، دوست مي دارد؛ و آن كسي را كه مي خورد و كاري انجام نمي دهد، دوست ندارد.(2)


1- وسائل الشيعه، ج 19، ص 37.
2- مجموعه ورام، ج 1، ص 97.

ص: 35

هم نشيني حضرت داوود عليه السلام با كارگر در بهشت

هم نشيني حضرت داوود عليه السلام با كارگر در بهشت

در حكايت است كه حضرت داوود عليه السلام با حق تعالي مناجات كرد و گفت: «خداوندا! مي خواهم هم نشين خويش را در بهشت ببينم.» حق تعالي فرمود: «فردا از شهر بيرون شو، اول كسي كه تو را پيش آيد، او بود.» چون داوود عليه السلام بيرون رفت شخصي را ديد كه هيزم به پشت مي آمد. بر وي سلام كرد و از او پرسيد: معامله تو با خداوند، چه چيز است كه بدان وسيله، مرتبه موافقت و مجالست انبيا يافته اي در بهشت؟ گفت: من هر روز هيزم به دست خويش جمع مي كنم و بر پشت به شهر مي آورم و به يك درهم مي فروشم. مادري دارم؛ دو دانگ در وجه او نفقه نهم، و دو دانگ در وجه عيال و دو دانگ بر درويشان و محتاجان صرف كنم؛ و من روزي خويش بي كسب و كار به دست نياورم.» پس داوود عليه السلام گفت: «بيا پيش من باش تا هر روز يك درهم به تو دهم، و تو چنان كه در بهشت رفيق من خواهي بود، اينجا هم رفيق من باشي.» آن درويش گفت: «من اين مرتبه و مقام را به كار و كسب دست و رنجبري و باركشي يافته ام، چون دست از آن بدارم، اين مرتبه نماند».(1)

ارتزاق حضرت داوود عليه السلام از راه توليد زره

ارتزاق حضرت داوود عليه السلام از راه توليد زره

در حديثي قدسي آمده است: «خداوند به داوود عليه السلام وحي كرد: تو بنده خوبي هستي، اما از بيت المال ارتزاق مي كني، و با دستت كسب و كار نمي كني! داوود با شنيدن اين سخن، چهل صبح گريه كرد، تا آ نكه خداوند به آهن وحي كرد كه براي بنده من، داوود، نرم شو! پس خداوند [بدين گونه] آهن را


1- عبدالله بن محمد نجم الدين رازي، مرصاد العباد، صص 540 و 541.

ص: 36

برايش نرم ساخت، و او [از آن پس شروع به كار كرد.] هر روز زره اي درست مي كرد و آن را به هزار درهم مي فروخت. پس سيصد و شصت زره درست كرد و آن را به سيصد و شصت هزار [درهم] فروخت. و بدين گونه با كار كردن، از بيت المال بي نياز شد».(1)

امرار معاش به وسيله سبدبافي

امرار معاش به وسيله سبدبافي

حضرت داوود از برگ خرما سبد هايي به دست خود مي بافت و به هم نشينان خود مي گفت: كدام يك از شما مي برد آن را بفروشد؟ و از قيمت آن جو مي خريد و مي خورد.(2)

برتري غذاي حاصل از دسترنج بر طعام بهشتي

برتري غذاي حاصل از دسترنج بر طعام بهشتي

سليمان نبي عليه السلام را دم به دم طعام هاي بهشتي مي آوردند و او از آن غذاها مي خورد و لذت مي برد. روزي جبرئيل حاضر بود كه ديد از بهشت، طعام سليمان رسيد و او به اشتهاي تمام از آن غذا مي خورد. در اين هنگام، فرشته اي به فرشته ديگر گفت: «سليمان نبي، چنان با رغبت و اشتها غذا مي خورد كه گويي در تحصيل آن رنجي برده است. پيامبر خدا بايستي غذاي بي رنج نخورد.» سليمان از جبرئيل، معناي اين سخن فرشته را پرسيد. جبرئيل گفت: «يعني غذايي كه از كدّ يمين و كسب حلال حاصل شود، بهتر و لذيذتر از طعام هاي جنت است.» سليمان گفت: «بلي، راست مي گويند». پس از آن توبه كرد و به سبد بافي روي آورد و از دسترنج حاصل از آن، غذا مي خورد.


1- وسائل الشيعه، ج 17، صص 36 و 37.
2- محمدباقر مجلسي، تاريخ پيامبران، تحقيق: سيد علي اماميان، ج 1، ص 902.

ص: 37

روزي جبرئيل به او گفت: «اي رسول خدا! بدان و آگاه باش كه سبب لذت طعام هاي بهشتي هم آن است كه حق تعالي، جنت را و آ نچه در اوست، از رنج عبادت عابدان و ذكر ذاكران و شكر شاكران و صبر صابران آفريده است. تا رنجي نبري، گنجي نبري».(1)

كار و توليد، مهريه همسر حضرت موسي عليه السلام

كار و توليد، مهريه همسر حضرت موسي عليه السلام

حضرت موسي عليه السلام نزد شعيب آمد و شعيب خواست يكي از دو دختر خود را به نكاح او درآورد، به او گفت: من مي خواهم به نكاح تو در آورم يكي از دو دخترم را، در مقابل اينكه خود را هشت سال اجير من گرداني و اگر ده سال تمام كني، پس اختيار خود و همسرت را داري. موسي عليه السلام به ده سال كه تمام تر بود، عمل كرد و ده سال تمام از براي او چوپاني كرد.(2)

حضرت ادريس عليه السلام ، مدرس و خياط ذاكر خدا

حضرت ادريس عليه السلام ، مدرس و خياط ذاكر خدا

نقل شده است او را براي اين ادريس گفته اند كه حكمت هاي خدا و سنت هاي اسلام را بسيار درس مي گفت.(3) او اولين كسي بود كه به قلم چيزي نوشت و جامه دوخت و پوشيد و چون خياطي مي كرد، تسبيح و تهليل و تكبير خدا را مي گفت.(4)

حضرت نوح و كاشت درخت خرما

حضرت نوح و كاشت درخت خرما

در احوال حضرت نوح آمده كه وي نجار بود و 950 سال در ميان قوم خود، ايشان را به سوي خدا مي خواند و دويست سال در حال ساختن كشتي بود.


1- شمس الدين احمد افلاكي، مناقب العارفين، به كوشش: تحسين يازيجي، ج 1، صص 246 و 247.
2- تاريخ پيامبران، ج 1، صص 601 و 602.
3- تاريخ پيامبران، ج 1، ص 229.
4- تاريخ پيامبران، ج 1، ص 230.

ص: 38

هنگامي كه قوم نوح ايمان نياوردند، حق تعالي او را امر كرد كه درخت خرما بكارد. پس قوم او مي گذشتند بر او و استهزا و سخريه مي كردند و به او مي گفتند مرد پيري است؛ نهصد سال از عمرش گذشته است و درخت خرما مي كارد و سنگ بر او مي زدند. پس چون پنجاه سال بر اين حال گذشت و درخت خرما رسيد و مستحكم شد، مأمور گرديد درخت ها را ببرد و از آن كشتي بسازد.(1)

حضرت عيسي عليه السلام و امرار معاش از دسترنج خود

حضرت عيسي عليه السلام و امرار معاش از دسترنج خود

اصحاب حضرت عيسي عليه السلام در خدمت آن حضرت بودند و هر گاه گرسنه مي شدند، مي گفتند: يا روح الله! گرسنه شده ايم. پس عيسي دست مي زد به زمين در هر جا كه بود، و دو گرده نان از براي هر يك بيرون مي آورد. پس گفتند: يا روح الله چه كسي از ما بهتر است؟ هرگاه مي خواهيم، ما را طعام مي دهي و هرگاه مي خواهيم، ما را آب مي دهي. ما ايمان آورده ايم به تو و متابعت تو مي كنيم. حضرت عيسي عليه السلام فرمود: بهتر از شما كسي است كه به دست خود كار مي كند و از كسب خود مي خورد. پس از آن، اصحاب عيسي عليه السلام از كسب خود معاش مي كردند.(2)


1- تاريخ پيامبران، ج 1، صص 254 و 255.
2- تاريخ پيامبران، ج 1، ص 124.

ص: 39

5. سيره عملي چهارده معصوم عليهم السلام

اشاره

5. سيره عملي چهارده معصوم عليهم السلام

زير فصل ها

پرهيز از تن آسايي و بيكاري

تهيه سرمايه براي آغاز كار

كمك از خدا، نه از خلق خدا

ارزشمندي كار در نزد پيامبر صلي الله عليه و آله

اهميت كار و تلاش

تلاش امام علي عليه السلام

انجام دادن كارهاي شخصي

عبادي بودن كار

همكاري پيامبر در ساخت مسجد قبا

امام علي عليه السلام در جست وجوي كار

كنيه ابوتراب

فعاليت هاي اقتصادي حضرت علي عليه السلام

مذموم بودن عبادت خدا به خاطر دست كشيدن از كار

تعيين كار و مسئوليت براي كاركنان

تشويق به كسب و كار

هميشه مشغول كار

تقسيم كار با خدمتگزار

خدمت امام سجاد عليه السلام به هم سفرانش

پاداش كار و تلاش

مرگ در حال كار، مرگ در راه خدا

برتري اهل كار

كار جهت طلب روزي

خود را در معرض طلب روزي قرار دادن

طلب روزي حلال

كسب و كار، سبب استجابت دعا

كار، مايه غيرت

پرهيز از تن آسايي و بيكاري

پرهيز از تن آسايي و بيكاري

رسول اكرم صلي الله عليه و آله با يارانش، عازم جايي بودند. در ميانه راه، براي استراحت از مركب ها فرود آمدند و بارها را بر زمين نهادند. تصميم جمع بر اين شد كه براي غذا گوسفندي را ذبح كنند. يكي از اصحاب گفت: «سر بريدن گوسفند با من.» ديگري گفت: «كندن پوست آن با من.» سومي گفت: «پختن گوشت آن با من.» رسول اكرم صلي الله عليه و آله نيز فرمود: «جمع كردن هيزم از صحرا با من.» اصحاب گفتند: يا رسول الله! شما زحمت نكشيد و راحت بنشينيد؛ ما خودمان با كمال افتخار، همه اين كارها را انجام مي دهيم. رسول خدا فرمود: «مي دانم كه شما اين كارها را انجام مي دهيد، ولي خداوند دوست ندارد بنده اش را در ميان يارانش با وضعي متمايز از ديگران ببيند، و اينكه او بيكار بنشيند و ديگران براي او كار كنند.» سپس به صحرا رفت و به مقدار كافي هيزم از صحرا جمع كرد و آورد.(1)


1- مرتضي مطهري، داستان راستان، صص 34 و 35.

ص: 40

تهيه سرمايه براي آغاز كار

تهيه سرمايه براي آغاز كار

يكي از انصار را نيازي پيش آمد و پيامبر را از آن آگاه ساخت. آن حضرت فرمود: «هر چه در خانه داري بياور و چيزي را بي ارزش مشمار.» مرد انصاري به خانه اش رفت و نمدي زرين و قدحي با خود آورد. پيامبر فرمود: «چه كسي اينها را مي خرد؟» مردي گفت: «آنها را به يك درهم خريدم.» فرمود: «چه كسي بيشتر مي خرد؟» مردي گفت: به دو درهم. پيامبر فرمود: «مال تو.» آنگاه درهم ها را به مرد انصاري داد و گفت: «با يك درهم طعامي براي خانواده ات فراهم ساز، و با درهم ديگر تبري بخر.» چون آن مرد تبر را با خود آورد، فرمود: «چه كسي دسته اي براي اين تبر دارد؟» يكي از حاضران گفت: «من.» پيامبر خدا آن دسته را گرفت و به دست خود، در تبر محكم كرد و به انصاري گفت: «برو هيزم جمع كن و هيچ خاري و تر و خشكي را اندك مشمار (و همه را بردار)!» آن مرد چنين كرد و پس از پانزده روز آمد و وضع زندگي اش خوب شده بود. پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: «اين براي تو نيكوتر از آن است كه روز قيامت در حالي وارد محشر شوي كه بر صورتت، لكه هاي صدقه (كه از مردم گرفته اي) ديده شود».(1)

كمك از خدا، نه از خلق خدا

كمك از خدا، نه از خلق خدا

يكي از اصحاب رسول خدا روزي از شدت فقر با مشورت و پيشنهاد زنش، تصميم گرفت وضع خود را براي رسول خدا صلي الله عليه و آله شرح دهد و از آن حضرت كمك مالي بگيرد. با همين نيت رفت، ولي پيش از آنكه حاجت خود را بگويد، اين جمله از زبان رسول اكرم صلي الله عليه و آله به گوشش خورد كه فرمود: «هر كس از ما كمكي مالي بخواهد ما به او كمك مي كنيم، ولي اگر كسي بي نيازي بورزد و دست حاجت پيش مخلوقي دراز نكند، خداوند، او را بي نياز مي كند.» آن روز چيزي نگفت و به خانه خويش برگشت. باز با هيولاي فقر كه همچنان بر خانه اش سايه افكنده بود، روبه رو شد. ناچار روز ديگر به همان نيت در مجلس


1- محمدرضا حكيمي، الحياة، ترجمه: احمد آرام، ج 5، ص 462.

ص: 41

رسول اكرم صلي الله عليه و آله حاضر شد. آن روز هم همان جمله را از رسول خدا شنيد: «هر كس از ما كمكي بخواهد ما به او كمك مي كنيم، ولي اگر كسي بي نيازي بورزد و دست حاجت پيش مخلوقي دراز نكند، خداوند او را بي نياز مي كند.» اين دفعه نيز بدون اينكه حاجت خود را بگويد به خانه برگشت، و چون خود را همچنان در چنگال فقر، ناتوان و بيچاره مي ديد، براي سومين بار به همان نيت به مجلس پيامبر خدا رفت. باز هم لب هاي مبارك حضرت به حركت در آمد و با همان آهنگ كه به دل قوّت و به روح، اطمينان مي بخشيد _ همان جمله را تكرار كرد. آن مرد اين بار كه آن جمله را شنيد، اطمينان بيشتري در قلب خود احساس كرد. حتي حس كرد كه كليد مشكل خويش را در همين جمله يافته است. وقتي كه از مجلس پيامبر خارج شد، با قدم هاي مطمئن تري راه مي رفت. با خود فكر مي كرد كه ديگر هرگز به دنبال كمك بندگان نخواهم رفت؛ بلكه به خدا تكيه مي كنم و با استفاده از نيرو و استعدادي كه در وجودم به وديعه گذاشته است، به كار و تلاش مي پردازم و از خدا مي خواهم مرا در كاري كه در پيش مي گيرم، موفق گرداند و بي نيازم سازد. سپس فكر كرد كه چه كاري از او ساخته است؟ به نظرش رسيد كه در آن شرايط، كاري كه مي تواند انجام دهد، اين است كه به صحرا برود و هيزمي جمع كند و به شهر بياورد و بفروشد. سپس تيشه اي عاريه گرفت و به صحرا رفت، هيزمي جمع كرد و فروخت. آن روز، لذت حاصل از دسترنج خويش را چشيد و روزهاي ديگر هم به اين كار ادامه داد تا اينكه توانست از همين راه براي خود تيشه و حيوان و ديگر لوازم كار را بخرد. باز هم به كار خود ادامه داد تا صاحب سرمايه و غلام هايي شد.

روزي رسول اكرم صلي الله عليه و آله به او رسيد و با تبسم فرمود: «نگفتم هر كس از ما كمكي بخواهد، ما به او كمك مي دهيم، ولي اگر بي نيازي بورزد، خداوند او را بي نياز مي كند».(1)


1- اصول كافي، ج 4، صص 415 و 416.

ص: 42

ارزشمندي كار در نزد پيامبر صلي الله عليه و آله

ارزشمندي كار در نزد پيامبر صلي الله عليه و آله

هرگاه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله به مردي نگاه مي كرد و از او خوشش مي آمد، مي پرسيد: «كاري دارد؟» اگر مي گفتند: نه، مي فرمود: «از چشمم افتاد.» پرسيدند: اي پيامبر خدا! چرا چنين است؟ فرمود: «براي اينكه اگر مؤمن حرفه و شغلي داشته باشد، با دينش زندگي مي كند». (حرفه و شغل او موجب سلامت در دينش مي شود)(1)

اهميت كار و تلاش

اهميت كار و تلاش

سپاه كه از دور نمايان شد، فرياد تكبير به آسمان برخاست و مردم به استقبال پيامبر خدا صلي الله عليه و آله دويدند؛ آن حضرت از جنگ تبوك بازمي گشت. سعد انصاري جلو دويد و پيامبر را در آغوش كشيد و آن پيروزي را تبريك گفت.

پيامبر، دستان فرتوت و پينه بسته او را در دست فشرد و وي پرسيد: «چه آسيبي به دستت رسيده كه اين قدر خشن شده است؟» سعد گفت: اي رسول خدا! كار من با طناب و بيل است و به سختي براي خانواده ام امرار معاش مي كنم. كار زياد با بيل و طناب، دستم را خشن كرده است. پيامبر دستان وي را گشود و خوب به پينه هاي آن نگاه كرد، ناگاه آنها را بوسيد و فرمود: «اين دستي است كه به آتش دوزخ نمي سوزد».(2)

تلاش امام علي عليه السلام

تلاش امام علي عليه السلام

در روايتي آمده است كه مردي، امير مؤمنان، علي عليه السلام را ديد كه كيسه اي بر دوش گرفته و به خانه مي برد. بازار شلوغ بود و همهمه زيادي به گوش مي رسيد. در


1- الحياة، صص 490 و 491.
2- ابوالفضل هادي منش، در قلمرو آفتاب، صص 110 _ 130.

ص: 43

ميان شلوغي ها، وي خود را به امام رساند و سلام كرد. امام كيسه را بر زمين گذاشت و با او گرم گفت وگو شد. مرد از امام پرسيد: داخل اين كيسه چيست و كجا مي بريد؟ امام فرمود: «خرماست و آن را به خانه مي برم».

امام از او پرسيد: «آيا خرما مي خوري؟» عرض كرد: خير، ميل ندارم، ولي اجازه دهيد كيسه را من تا خانه براي شما بياورم. سپس خم شد تا كيسه را بردارد، كه امام دستش را گرفت و فرمود: «خير! سرپرست خانواده، شايسته تر است كه آن را براي خانواده خود حمل كند و خود را به خاطر آنان به زحمت اندازد».(1)

انجام دادن كارهاي شخصي

انجام دادن كارهاي شخصي

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله ، كارهاي شخصي و آنچه را خود مي توانست انجام دهد، به ديگران واگذار نمي كرد. در وصف آن حضرت آمده است: «كانَ يخيطُ ثوبهُ و يخصِفُ نعلَهُ و كانَ اكثَرُ عَملِهِ في بيتِهِ الخِياطَةَ؛ [رسول خدا صلي الله عليه و آله ] لباس خود را مي دوخت و كفشش را پينه مي كرد و بيشترين كاري كه در خانه انجام مي داد، دوزندگي بود».(2)

آن فرستاده خدا، كفش خود را پينه مي زد و لباس خودش را مي دوخت و درِ خانه خود را باز مي كرد. شير گوسفندان را مي دوشيد و شتر را مي بست و سپس آن را مي دوشيد. حتي وقتي خادمش در دستاس كردن خسته مي شد، به او كمك مي كرد.(3)

عبادي بودن كار

عبادي بودن كار

روزي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و اصحابش، جواني نيرومند را ديدند كه با كوشش تمام كار مي كرد. اصحاب گفتند: اگر جواني و نيرومندي او در راه خدا بود،


1- ابراهيم بن محمد الثقفي كوفي، الغارات، ترجمه: عبدالمحمد آيتي، ج 1، ص 58.
2- جلال الدين سيوطي، الجامع الصغير، ج 2، ص 116.
3- عزالدين ابن اثير جزري، اسدالغابه، ج 1، ص 29.

ص: 44

شايسته ستايش بود. حضرت فرمود: «اين سخن را نگوييد؛ اگر تلاش او در جهت بي نيازي از مردم است يا براي رفع نياز والدين يا فرزندان ضعيفش مي كوشد، كار او در راه خدا خواهد بود و اگر تلاش او براي مباهات و زراندوزي است، عملش شيطاني است».(1)

همكاري پيامبر در ساخت مسجد قبا

همكاري پيامبر در ساخت مسجد قبا

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله نه تنها با راهنمايي ها و زمينه سازي هاي خود، افراد را به ميدان هاي كار هدايت مي فرمود، بلكه خود نيز وارد صحنه مي شد و هم دوش ديگران كار مي كرد.

از جمله در ساخت مسجد قبا، ايشان هم دوش ديگر مسلمانان، سنگ هاي كوچك و بزرگ را برمي داشت و به محل ساختن مسجد مي برد. هر گاه يكي از اصحابش نزدش مي آمد مي گفت: يا رسول الله! پدر و مادرم فداي تو باد! اجازه بده سنگ و خاك را من ببرم و به جاي شما كار كنم، مي فرمود: «نه، تو هم سنگ ديگري بردار».(2)

امام علي عليه السلام در جست وجوي كار

امام علي عليه السلام در جست وجوي كار

حضرت علي عليه السلام مي فرمايد: «در مدينه به گرسنگي شديدي مبتلا شدم. براي جست وجوي كار از خانه خارج شدم. در حوالي مدينه، زني را ديدم كه كلوخ هايي جمع كرده است. دانستم كه قصد خيساندن آنها را دارد. نزد او رفتم و براي هر دلو آب، به يك خرما با او قرارداد بستم. شانزده دلو آب كشيدم و دست هايم تاول زد. كنار آب آمدم و كمي آب نوشيدم. آنگاه نزد آن زن رفتم و با اشاره دست، خرماها را مطالبه كردم. او شانزده خرما شمرد و به من داد».(3)


1- المحجة البيضاء، ص 143.
2- طبراني، المعجم الكبير، ج 24، ص 318.
3- گروه نويسندگان، دانشنامه امام علي7، ج 7، ص 250، به نقل از: ابن حنبل، المسند، ج 1، ص 286.

ص: 45

كنيه ابوتراب

كنيه ابوتراب

حضرت علي عليه السلام ، چند قطعه زمين در حوالي مدينه به دست آورد و به كشاورزي پرداخت. در همين سال ها به كنيه «ابوتراب» شهرت يافت كه نشان دهنده علاقه آن حضرت به كار كردن روي زمين بود. ابن عمر مي گويد: من همراه پيامبر بودم و ايشان در نخلستان هاي مدينه در جست وجوي علي عليه السلام بود. در همين حال، به بوستاني رسيد و به درون آن نگاه كرد. علي عليه السلام را ديد كه در آن زمين كار مي كرد و گرد و خاك بر چهره اش نشسته بود. پيامبر فرمود: «مردم را نمي توان سرزنش كرد كه تو را ابوتراب صدا مي كنند».(1)

فعاليت هاي اقتصادي حضرت علي عليه السلام

فعاليت هاي اقتصادي حضرت علي عليه السلام

حضرت علي عليه السلام اهل كار و كوشش و فعاليت هاي اقتصادي بود. بيشتر فعاليت هاي اقتصادي آن حضرت در دوره خلفا، و در منطقه يَنْبُع صورت گرفته است. ينبُع، منطقه اي در 165 كيلومتري غرب مدينه، در ساحل درياي سرخ است كه آن را به دليل وجود چشمه هاي فراوان به اين نام ناميده اند. پس از تقسيم اين منطقه، زميني هم نصيب حضرت علي عليه السلام شد. آن حضرت در اين زمين چاهي حفر كرد كه آب فراواني از آن جوشيد. چنان كه نقل شده است، آن بخش از اين منطقه كه حضرت علي عليه السلام خريده بود. پيش تر به هر كس واگذار مي شد، به دليل وزش بادهاي شديد و وجود سختي هاي فراوان، آن را رها مي كرد، ولي حضرت آ ن زمين را خريد و سختي هاي كار كردن در آن، هرگز ايشان را از تلاش باز نداشت. امام در منطقه ينبُع، حدود صد حلقه چاه حفر، و نخلستان هاي فراواني را آباد كرد.(2) امير مؤمنان، علاوه بر ينبع، در نواحي متعدد ديگري از مدينه نيز به كار و فعاليت هاي عمراني، مانند حفر چاه ها و ساخت مزارع و نخلستان ها پرداخت.(3)


1- گروه نويسندگان، دانشنامه امام علي7، ج 7، صص 252و253.
2- گروه نويسندگان، دانشنامه امام علي7، ج 7، صص 255و256.
3- گروه نويسندگان، دانشنامه امام علي7، ج 7، ص 257.

ص: 46

مذموم بودن عبادت خدا به خاطر دست كشيدن از كار

مذموم بودن عبادت خدا به خاطر دست كشيدن از كار

شخصي به نام علاء نزد حضرت علي عليه السلام آمد و از برادرش، عاصم به آن حضرت شكايت كرد و گفت: يا امير المؤمنين! برادرم، عاصم از كار و تلاش، دست برداشته و در گوشه خانه به عبادت خدا مشغول شده است. حضرت فرمود: «برادرت را نزد من بياور. هنگامي كه برادر علاء نزد اميرالمؤمنين، علي عليه السلام آمد، آن حضرت فرمود: «اي دشمن خويش، شيطان، تو را گيج كرده و بر تو مسلط شده است [كه تو را از كار بيكار كرده است]. آيا به خانواده ات رحم نمي كني؟ آيا گمان مي كني كه خداوند، پاكيزه ها را حلال كرد و آنگاه از اينكه تو از آنها [با كار و كوشش] استفاده كني، كراهت دارد؟ تو نزد خداوند، ناچيزتر از اين هستي».(1)

تعيين كار و مسئوليت براي كاركنان

تعيين كار و مسئوليت براي كاركنان

امام علي عليه السلام در ضمن توصيه هايي كه هنگام بازگشت از صفين براي امام حسن مجتبي عليه السلام نوشته بود، فرمود: «براي هر يك از كاركنانت، كاري تعيين كن و از او مسئوليت بخواه. اين رفتار (تعيين كار و خواستن مسئوليت)، شايسته تر است؛ چرا كه (همه، وظيفه خود را انجام مي دهند و) كارها را به عهده يكديگر نمي گذارند».(2)

تشويق به كسب و كار

تشويق به كسب و كار

روزي امير مؤمنان، علي عليه السلام به مسجد كوفه وارد شد، ديد عده اي زانو به بغل گرفته و در گوشه اي نشسته اند. پرسيد: «اينها كيستند؟» گفته شد: اينها مردانِ حق هستند. حضرت فرمود: «به چه دليل اينها مردان حق هستند؟»

گفته شد: ازاين رو كه داراي نجابت و عزت نفسند. اگر كسي به آنها غذا داد، شكر مي كنند و دست گدايي به سوي كسي نمي گشايند. امام فرمود:


1- نهج البلاغه، خطبه 209.
2- تحف العقول، ص 141.

ص: 47

«سگ هاي كوفه هم چنين هستند.» آنگاه آنها را از مسجد بيرون كرد و به ايشان فرمود: «برويد كار كنيد!» آن حضرت، افراد را از بيكاري برحذر مي داشت و به كار و كسب حلال تشويق مي كرد.(1)

هميشه مشغول كار

هميشه مشغول كار

حضرت علي عليه السلام وقتي از جبهه جنگ برمي گشت، به تعليم و تدريس و همچنين به قضاوت بين مردم مي پرداخت و چون از اين كار فارغ مي شد، كارهايي چون بيل زدن، نهر كندن و آ ب كشيدن را انجام مي داد، ولي در همان حال نيز از ياد خدا غافل نبود.(2)

تقسيم كار با خدمتگزار

تقسيم كار با خدمتگزار

حضرت فاطمه عليها السلام با همه مقام و منزلتي كه در پيشگاه خدا داشت، كار خانه اش را خود انجام مي داد و تا مدت ها خدمتكار نداشت. روزي پيامبر صلي الله عليه و آله كنيزي را به نام فضه كه در يكي از جنگ ها اسير شده بود، نزد فاطمه عليها السلام آورد و او را به آن حضرت سپرد و فرمود: «اي فاطمه! اين زن در خدمت تو است، او اهل نماز است.» سپس درباره زن سفارش كرد. فاطمه نگاهي به پيامبر كرد و گفت:« كار خانه را تقسيم مي كنيم؛ يك روز من كار مي كنم و يك روز او».(3)

آن حضرت، نه تنها خدمتكار خود را به زحمت نمي انداخت، بلكه گاهي در انتخاب نوع كار از او سؤال مي كرد تا هر كاري كه بيشتر دوست دارد بپذيرد. روزي به او فرمود: «خمير مي كني يا نان مي پزي؟» عرض كرد: خمير كردن و آوردن هيزم به عهده من باشد. سپس آماده انجام آن شد.(4)


1- محمد محمدي اشتهاردي، پيكار اسلام با اسراف، ص 133.
2- مستدرك الوسائل، ج 13، ص 25.
3- نورالدين بن سيد شريف الدين شوشتري، احقاق الحق، ج 10، ص 277.
4- نورالدين بن سيد شريف الدين شوشتري، احقاق الحق، ج 10، ص 276.

ص: 48

خدمت امام سجاد عليه السلام به هم سفرانش

خدمت امام سجاد عليه السلام به هم سفرانش

قافله اي از مسلمانان كه آهنگ مكه داشت، وقتي به مدينه رسيد، چند روز توقف و استراحت كرد و بعد از مدينه، به قصد مكه راه افتاد. در بين راه مكه و مدينه، در يكي از منازل، اهل قافله به مردي برخوردند كه با آنها آشنا بود. آن مرد ضمن صحبت با ايشان، متوجه شخصي در ميان آنها شد كه سيماي صالحان را داشت و با چابكي و نشاط، مشغول خدمت و رسيدگي به كارها و برآوردن حوايج اهل قافله بود. آن مرد در همان لحظه اول، او را شناخت و با كمال تعجب از اهل قافله پرسيد: «اين شخصي را كه مشغول خدمت و انجام كارهاي شماست، مي شناسيد؟» گفتند: «نه، او را نمي شناسيم، اين مرد در مدينه به قافله ما ملحق شد و مردي صالح و پرهيزكار است. ما از او تقاضا نكرده ايم كه براي ما كاري انجام دهد، خودش مايل است كه در كارهاي قافله شركت كند و به اهل قافله كمك دهد.» مرد گفت: «معلوم است كه نمي شناسيد؛ اگر او را مي شناختيد، اين طور گستاخ نبوديد و هرگز حاضر نمي شديد او مانند يك خادم به كارهاي شما رسيدگي كند.» پرسيدند: «مگر اين شخص كيست؟» گفت: «اين شخص علي بن الحسين، زين العابدين است.» جمعيت، آشفته برخاستند تا براي معذرت خواهي، دست و پاي امام را ببوسند. آنها به عنوان گله گفتند: «اين چه كاري بود كه با ما كرديد؟ ممكن بود خداي ناخواسته، ما جسارتي به شما مي كرديم و مرتكب گناهي بزرگ مي شديم.» امام فرمود: «من عمداً شما را براي هم سفري انتخاب كردم كه مرا نمي شناختيد؛ زيرا گاهي با كساني كه مرا مي شناسند، مسافرت مي كنم و آنها به من عطوفت و مهرباني مي كنند و نمي گذارند كه من عهده دار كار و خدمتي بشوم. ازاين رو، مايلم همسفراني انتخاب كنم كه مرا نمي شناسند و از معرفي خودم هم خودداري مي كنم، تا بتوانم برايشان كاري انجام دهم».(1)


1- داستان راستان، صص 36 و 37.

ص: 49

پاداش كار و تلاش

پاداش كار و تلاش

هنوز آفتاب برنيامده بود. مرد، امام سجاد عليه السلام را ديد كه از خانه خارج شد. تعجب كرد. از خود پرسيد: در اين تاريكي، امام به كجا مي رود؟ نزديك آمد و به امام سلام و از ايشان احوال پرسي كرد. سپس پرسيد: يابن رسول الله! در اين هواي تاريك كجا مي رويد؟

امام فرمود: «از خانه بيرون آمدم تا براي خانواده ام صدقه اي بدهم.» مرد پرسيد: چگونه مي خواهيد براي خانواده تان صدقه بدهيد؟ امام فرمود: «هر كس براي امرار معاش خانواده خود تلاش كند تا روزي حلالي به دست آورد، اين كار و تلاش براي او در پيشگاه پروردگار، صدقه به شمار مي آيد».(1)

مرگ در حال كار، مرگ در راه خدا

مرگ در حال كار، مرگ در راه خدا

محمد بن منكدر مي گويد: روزي از روزهاي گرم به اطراف مدينه مي رفتم، امام باقر عليه السلام را ديدم كه به مزرعه مي رفت. با خود گفتم: سبحان الله! بزرگي از بزرگان قريش، در چنين ساعتي به طلب دنيا مي رود! بايد او را موعظه كنم. به او نزديك شدم و سلام كردم. در حالي كه عرق مي ريخت، جواب سلام مرا داد. گفتم: «خدا حال تو را نيكو گرداند، بزرگي از بزرگان قريش در چنين حالي و در چنين ساعتي در طلب دنياست! نمي ترسي كه در اين حالت، اجل تو در رسد، در حالي كه در طلب دنيا هستي؟ فرمود: «اگر مرگ من در رسد، و من در حال كار و تلاش باشم، مرگم فرا رسيده است، در حالي كه به اطاعت و انجام فرمان الهي مشغول هستم، تا بدين وسيله، خود و خانواده خود را از تو و مردم بي نياز سازم. من آنگاه مي ترسم كه مرگم فرا رسد در حالي كه به گناهي از گناهان سرگرم باشم.» گفتم: «راست گفتي، خدا تو را رحمت كند، مي خواستم موعظه ات كنم، اما تو مرا موعظه كردي».(2)


1- بحارالانوار، ج 46، ص 67.
2- وسائل الشيعه، ج 17، صص 19 و 20.

ص: 50

برتري اهل كار

برتري اهل كار

مردي از سفر حج برگشته بود و سرگذشت خود و همراهانش را در سفر، براي امام صادق عليه السلام تعريف مي كرد، به ويژه يكي از هم سفران خويش را بسيار مي ستود كه چه مرد بزرگواري بود، ما به همراهي چنين مرد شريفي مفتخر بوديم، يكسره مشغول طاعت و عبادت بود؛ همين كه در منزلي فرود مي آمديم، او فوراً به گوشه اي مي رفت و سجاده خويش را پهن مي كرد و به طاعت و عبادت خويش مشغول مي شد. امام فرمود: «پس چه كسي كارهاي او را انجام مي داد؟ به مركب او چه كسي رسيدگي مي كرد؟» مرد عرض كرد: البته افتخار اين كارها با ما بود. او فقط به عبادت خويش مشغول بود و كاري به اين كارها نداشت. امام فرمود: «بنابراين، همه شما [كه اهل كار بوديد] از او برتر بوده ايد».(1)

كار جهت طلب روزي

كار جهت طلب روزي

شخصي مي گويد: ما نزد امام صادق عليه السلام نشسته بوديم كه علاء بن كامل وارد شد و روبه روي امام نشست و گفت: «دعا كن كه خداوند روزي مرا به راحتي نصيبم كند. حضرت فرمود: «چنين نمي كنم. برو كار كن؛ همان گونه كه خداوند بزرگ به تو امر كرده است».(2)

خود را در معرض طلب روزي قرار دادن

خود را در معرض طلب روزي قرار دادن

ابو عماره طيار به امام صادق عليه السلام عرض كرد: مالم از دست رفته و هرچه داشته ام، نابود شده است و نان خور فراواني دارم. حضرت فرمود: «چون به كوفه در آمدي، در دكانت را باز كن، بساطت را بگستر، ترازويت را بر جاي بگذار و منتظر رسيدن رزق پروردگارت باش.» او به كوفه وارد شد و در دكان خود را باز كرد. سپس بساط كاسبي چيد و ترازو نيز به جاي خود نهاد. اطرافيان او، چون


1- وسائل الشيعه، ج 17، ص 33.
2- الحياة، ج 5، ص 431.

ص: 51

ديدند وي متاعي ندارد و چيزي براي عرضه كردن در اختيار او نيست، دچار شگفتي شدند. طولي نكشيد كه مردي نزد او آمد و گفت: جامه اي براي من بخر. ابو عماره آن را براي او خريد و پولش را گرفت، و بدين سان پولي به دستش آمد. سپس مشتري ديگري آمد و گفت: براي من جامه اي بخر! او در بازار به جست وجوي جامه پرداخت و آن را خريد و آورد و بهاي زحمتي كه براي خريد لباس آن شخص متقبل شده بود، از وي گرفت. وي به همين شكل به كار خريد و فروش پرداخت تا آنكه ثروتمند شد.(1)

طلب روزي حلال

طلب روزي حلال

امام صادق عليه السلام مي فرمايد: من سوار بر مركب مي شوم و در پي رفع نيازي مي روم؛ فقط براي اينكه خداوند بنگرد كه من، خود، در طلب روزي حلال، كار و تلاش مي كنم. آيا اين سخن خداوند بزرگ را نشنيده ايد كه مي فرمايد: «فَإذا قُضِيَتِ الصَّلوةُ فَانْتَشِروا فِي الاَرْضِ وَ ابتَغُوا مِن فَضْلِ الله؛ هنگامي كه نماز گزارده شد، در زمين پراكنده شويد و فضل خدا را بخواهيد». (جمعه: 12)

آيا مي شود كه انسان وارد خانه شود و در به روي خود ببندد و آن را گِل بگيرد و بدون آنكه كاري انجام دهد، بگويد: روزي من از آسمان برايم خواهد آمد. بدانيد كه چنين كسي يكي از سه انساني است كه دعاي آنان مستجاب نمي شود.(2)

كسب و كار، سبب استجابت دعا

كسب و كار، سبب استجابت دعا

علي بن عبدالعزيز مي گويد: امام صادق عليه السلام از من پرسيد: «عمر بن مسلم چه كرد؟» گفتم: فدايت شوم! دست از كسب و كار كشيد، و به عبادت روي آورده است. فرمود: «واي بر او! آيا ندانسته است آن كس كه طلب روزي را ترك كند، دعايش مستجاب نخواهد شد؟»


1- الحياة، ج 5، ص 463.
2- وسائل الشيعه، ج 17، ص 28.

ص: 52

هنگامي كه اين آيه نازل شد: «وَ مَن يتَّقِ اللهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجاً و يرزُقُه مِن حَيْثُ لا يَحْتَسِب؛ هر كس پرهيزكاري پيشه كند، خداوند راه برون رفت [از گرفتاري و تنگ دستي] براي او قرار مي دهد و از جايي كه هيچ حساب نمي كند، روزي او را مي رساند.» (طلاق: 2و3) گروهي از ياران پيامبر صلي الله عليه و آله دكان ها را بستند و به عبادت خدا مشغول شدند و گفتند: روزي ما تضمين شده است. چون خبر به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله رسيد، آنان را نزد خود خواند و فرمود: «چه چيز شما را به اين كار برانگيخت؟» گفتند: يا رسول الله! خداوند عهده دار روزي ما شد و ما به عبادت او روي آورديم. حضرت در پاسخشان فرمود: «هر كس چنين كند، دعايش مستجاب نخواهد شد. برويد دنبال كسب و كار».(1)

كار، مايه غيرت

كار، مايه غيرت

امام صادق عليه السلام ، به يكي از خدمتكارانش فرمود: «اِحفِظ عزَّك؛ عزتت را حفظ كن.» عرض كرد: فدايت شوم! عزت من در چيست؟ حضرت فرمود: «غُدُوّك الي سوقِكِ؛ عزت تو در اين است كه صبح زود به بازار (دنبال كار) بروي».

و حضرت به خدمتكار ديگري فرمود: «چه شد كه صبح زود، به دنبال عزتت نرفتي؟» عرض كرد: جنازه اي بود، خواستم در تشييع آن حاضر شوم. حضرت فرمود: «فَلا تَدَعِ الرَّواحَ الي عِزِّكَ؛ زود دنبال كار رفتن را ترك نكن».(2)


1- الحياة، ج 5، ص 470.
2- وسائل الشيعه، ج 12، ص 5.

ص: 53

6. سخنان امام رحمه الله

اشاره

6. سخنان امام رحمه الله

زير فصل ها

الف) ارزشمندي و اهميت توليد استقلال اقتصادي

ب) مذمت وابستگي اقتصادي

ج) بسترهاي پيشرفت اقتصادي

د) ثمرات توليد و استقلال ملي

ه) تقابل استقلال و توليد ملي با نقشه هاي دشمنان

الف) ارزشمندي و اهميت توليد استقلال اقتصادي

اشاره

الف) ارزشمندي و اهميت توليد استقلال اقتصادي

زير فصل ها

عبادت بودن توليد اقتصادي

تلاش براي استقلال، يك تكليف شرعي

جنگ اقتصادي، محاربه اي بين اسلام و كفر

ارزش و اهميت استقلال اقتصادي

لزوم رشد اقتصادي ايران

اقتدار اقتصادي، آرمان ملت ايران

ضرورت اتكال به خدا در فعاليت اقتصادي

ضرورت كار و تلاش همگاني در صنعت و توليد ملي

ضرورت رها شدن از غرب زدگي و احساس ناتواني

تلاش براي خودكفايي و مقابله با دشمن

تلاش همگاني براي خودكفايي و رهايي از وابستگي

لزوم تلاش همگاني در ترويج كشاورزي

خودكفايي اقتصادي، مهم ترين مسئوليت ملي

ضرورت كار و تلاش براي استقلال كشور و نفي غرب زدگي

ارزش كارگر و كشاورز

عبادت بودن توليد اقتصادي

عبادت بودن توليد اقتصادي

امروز شماييد كه بايد در رشد صنايع اين كشور و در رشد توليد اين كشور همت بگماريد و فعاليت بكنيد. فعاليت شما امروز براي كشور اسلامي يك عبادت است. شما در خدمت اسلام هستيد. شما مجاهد هستيد در پشت جبهه ها. همان طوري كه مجاهدين ما در جبهه ها مجاهدت مي كنند و عبادت خدا را در آنجا مي كنند، شما هم در پشت جبهه ها هستيد و عبادت خداي تبارك و تعالي را با همين كارهايتان انجام مي دهيد.(1)

تلاش براي استقلال، يك تكليف شرعي

تلاش براي استقلال، يك تكليف شرعي

«به مسئولان و دست اندركاران در هر رده نيز مي گويم كه شرعاً بر همه شما واجب است كه همت كنيد تا آخرين رگ و ريشه هاي وابستگي اين كشور به بيگانگان را در هر زمينه اي قطع نماييد كه ان شاءالله خواهيد كرد».(2)


1- مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، صحيفه امام، ج 18، ص 191.
2- مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، صحيفه امام، ج 21، ص 156.

ص: 54

جنگ اقتصادي، محاربه اي بين اسلام و كفر

جنگ اقتصادي، محاربه اي بين اسلام و كفر

«شما در حال جنگيد، در حال جنگ اقتصادي و اين خود يك محاربه اي بين اسلام و كفر است ... اين تنها موعظه نيست... نجات دادن يك كشور اسلامي از زير بار ظلم و از زير بار استعمار است. نجات دادن مملكت اسلامي يك تكليفي است كه انسان موظف است انجام بدهد... امروز ملت شما در حال جنگ اقتصادي است... در اينجا ديگر اختيار با مردم نيست، اختياري است كه در دست خداست و او امر كرده است كه ما نبايد تحت نظارت يك كشور و يا تحت بيرق كفر باشيم. اين يكي از مسائل مهم اسلام است و بايد كوشش كنيم و اقتصاد خود را اداره نماييم. بايد قيام كنيم و غافل نباشيم. بايد همه قشرهاي ملت، هركس هر جوري كه مي تواند توليد بكند».(1)

ارزش و اهميت استقلال اقتصادي

ارزش و اهميت استقلال اقتصادي

«من اعتقادم اين است كه اگر انسان با هر زحمت و مرارتي زندگي كند و زندگي اش مال خودش باشد، مستقل باشد خودش در زندگي ، نان و جو خودش را بخورد، آن ارزشش صدها مقابل اين است كه در آپارتمان هاي عظيم بنشيند و دستش پيش ديگران دراز باشد و براي ديگران سلام بدهد».(2)

لزوم رشد اقتصادي ايران

لزوم رشد اقتصادي ايران

«ايران اسلامي از نظر اقتصادي بايد به صورتي رشد نمايد كه بازارهاي جهان را از آن خود كند».(3)

«بايد....كشاورزي توسعه بگيرد».(4)


1- روح الله موسوي خميني، صحيفه نور، ج 11، ص 117.
2- روح الله موسوي خميني، صحيفه نور، ج 14، ص 285.
3- روح الله موسوي خميني، صحيفه نور، ج 21، ص 47.
4- روح الله موسوي خميني، صحيفه نور، ج 11، ص 91.

ص: 55

اقتدار اقتصادي، آرمان ملت ايران

اقتدار اقتصادي، آرمان ملت ايران

«يكي از مسائل مهم ما مسئله اقتصاد است ما بايد سعي كنيم كه از حيث اقتصاد قوي و بدون وابستگي باشيم.(1) بايد كاري كنيم كه زايد بر خودكفا باشيم. كشور ما يك كشوري است كه مي تواند بيش از احتياج خودش توليد داشته باشد و صادر كند».(2)

ضرورت اتكال به خدا در فعاليت اقتصادي

ضرورت اتكال به خدا در فعاليت اقتصادي

«من معتقدم كه شما و همه كساني كه به كاري اشتغال داريد بايد دو جهت را مراعات كنيد، يكي اتكا به خدا و تلاش براي كسب رضايت او در جهت قطع هرگونه وابستگي اين مملكت به اجانب است؛ چون براي جمهوري اسلامي ايران عيب است كه دستش پيش ديگران دراز باشد و دوم اينكه هيچ گاه از كارها مأيوس نشويد؛ چون همه چيز يك دفعه درست نمي شود و كارهاي بزرگ به تدريج صورت مي گيرد و اين بستگي به اراده انسان دارد و وقتي انسان اراده كرد به پيش مي رود».(3)

ضرورت كار و تلاش همگاني در صنعت و توليد ملي

ضرورت كار و تلاش همگاني در صنعت و توليد ملي

«بايد همه دست به دست هم بدهيد و اين مملكت را اداره كنيد و همه دست به دست هم بدهيم و اين مملكت را سالم بكنيم و اين چرخ ها را به راه بيندازيم. كارخانه ها بايد به همت شما به راه بيفتد، وقتي كه به راه بيفتد منفعتش هم مال مملكت خودتان و از آن خود شماست».(4)


1- روح الله موسوي خميني، صحيفه نور، ج 17، 50.
2- معاونت پژوهشي مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني=، مجموعه مقالات اولين كنگره بررسي انديشه هاي اقتصادي امام خميني=، ص 177.
3- صحيفه نور، ج 17، ص 177.
4- صحيفه نور، ج 7، ص 210.

ص: 56

«در هر صورت همه قشرها الان موظفند كه كوشش كنند براي حفظ آرامش و فعاليت بكنند، بيكار ننشينند، فعاليت بكنند، كار بكنند، تا اينكه مملكت خودشان را نجات بدهند».(1)

ضرورت رها شدن از غرب زدگي و احساس ناتواني

ضرورت رها شدن از غرب زدگي و احساس ناتواني

تا اينها آن محتواي خودشان را پيدا نكنند و نشوند يك موجود شرقي و خودشان را نشناسند نمي توانند مستقل باشند. شما هر چه هم زحمت بكشيد، تا دانشگاه ما آن مغز غربيش را كنار نگذارد و يك مغز شرقي پيدا نكند نمي تواند مستقل باشد...

تا ما از آن غرب زدگي در نياييم و مغزمان را عوض نكنيم و خودمان را نشناسيم نمي توانيم مستقل باشيم، نمي توانيم هيچ داشته باشيم.

فكر اين معنا كه «ما خودمان نمي توانيم» را از سر بيرون كنيد كه «ما مي توانيم» و شما برادران، عزيزان، وقتي كه اراده كنيد براي خودكفايي، قدرت اين مطلب را داريد. عمده اين است كه شما به بازوان قدرتمند خودتان اتكال كنيد و قشر كشاورز هم به بازوان قدرتمند خودش اتكال كند و با اتكال به خداي تبارك و تعالي و پشتيباني صاحب اين كشور امام زمان[ اين مقصد را به آخر برسانيد و خواهيد رسانيد».(2)

تلاش براي خودكفايي و مقابله با دشمن

تلاش براي خودكفايي و مقابله با دشمن

بايد كارخانه هاي ما خودكفا بشود و بايد صنايع را خود اين مردم، خود اين توده هاي مردم، صنايع را رشد بدهند. بايد دانشگاه ها خودكفا بشوند كه احتياج به دانش غرب نداشته باشند. بنا از اول هر امري اين است كه انسان اراده كند يك مطلبي را همچو نترسانندش كه نتواند اراده بكند، قبلاً ما را


1- صحيفه نور، ج 10، ص 71.
2- صحيفه نور، ج 14، ص212.

ص: 57

همچو از دستگاه مثلاً سلطنت ترسانده بودند كه اراده نمي كرديم مخالفت را. نمي توانستيم اراده كنيم كه مخالفت كنيم. احتمال نمي داديم كه ما بتوانيم مخالفت كنيم. لكن خداي تبارك و تعالي، خواست و شما اراده كرديد و شد. حالا هم همين طور است. نترسيد از غرب. اراده كنيد.(1)

تلاش همگاني براي خودكفايي و رهايي از وابستگي

تلاش همگاني براي خودكفايي و رهايي از وابستگي

خودكفا باشيم؛ خودكفايي را با تبليغات نمي شود كرد، با كار مي شود كرد. رعيت بايد كار بكند، كشاورز بايد كشاورزي بكند، دامدارها بايد دامداري بكنند و باغبان ها بايد باغباني بكنند و دانشمندان بايد به طور شايسته دانش خودشان را به دانشجويان منتقل بكنند. و دانشگاه كه در رأس امور هست و تقديرات يك كشوري، مقدرات يك كشوري بسته به وجود آنهاست، بايد جديت بكنند كه روي خودشان را از غرب و شرق برگردانند و به صراط مستقيم، به سوي كعبه آمال، به سوي خداي تبارك و تعالي توجه كنند و جوانان را بسازند براي آتيه اين كشور. و من اميدوارم كه همه ما موفق بشويم به خدمت. شمايي كه در صنايع هستيد، صنعت را تقويت كنيد. آقاياني كه در جاهاي ديگر هستند، آن كارهايي كه به آنها محول است، تقويت بكنند. مبلغين تبليغ خودشان را توسعه بدهند و دانشمندان دانش خودشان را توسعه بدهند و منتقل كنند و ننشينند دنبال هم صحبت بكنند و بگويند كه حالا كه ما داخل كار نيستيم، پس بايد كارشكني هم بكنيم.(2)

لزوم تلاش همگاني در ترويج كشاورزي

لزوم تلاش همگاني در ترويج كشاورزي

اين همه خرابي ها كه هست و اين همه گرفتاري هايي كه هست الآن براي ملت شما _ كه مع الأسف گنج ها زير پايشان بود و خودشان گرسنگي مي خوردند،


1- صحيفه نور، ج 12، ص 8.
2- صحيفه نور، ج 17، ص 241.

ص: 58

ذخيره ها زير پايشان بود خودشان نشسته بودند گرسنگي مي خوردند، و اين طور برنامه بود_ حالا كه اين مملكت مال خودتان شده است، حالا بايد كوشش بكنيد، خصوصاً در امر زراعت بايد كوشش بكنند، سستي به خرج ندهند. اگر بخواهند سستي به خرج بدهند در امر كِشت و زرع و اينها، باز ما اين پيوستگي كه به امريكا و ساير جاها داشتيم، اين را باز هم بايد ادامه بدهيم.(1)

خودكفايي اقتصادي، مهم ترين مسئوليت ملي

خودكفايي اقتصادي، مهم ترين مسئوليت ملي

اين وابستگي اقتصادي، آن هم در اين رشته، موجب اين مي شود كه ملت ايران، مملكت ايران، تسليم بشود به ديگران. اگر امريكا موفق بشود در اين مطلبي كه الآن پيش آورده است كه همه قدرت ها را دور خودش جمع كند و حصر اقتصادي بكند نسبت به ايران، ان شاء اللَّه موفق نمي شود. لكن ما بايد طرف احتياط را بگيريم. اگر خداي نخواسته، موفق بشود و ايران را در حصر اقتصادي از جهات مختلف قرار بدهد كه يك جهتش هم همين قضيه خواروبارهايي است كه ما احتياج به آن داريم، خوب، ما قاعدتاً نمي توانيم ديگر مقاومت كنيم و اين يك ضربه اي است كه به نهضت ما مي خورد كه ضربه به اسلام است. پس تكليف همه ماها هست كه هر كس به هر مقداري كه قدرت دارد در اين امر كوشش كند.

در امر زراعت، در امر دامداري، هم دولت بايد كمك كند و هم مردم بايد به هم كمك كنند و هم كار بكنند مردم. مردم بايد مشغول كار بشوند. يك مملكتي است كه احتياج به نيروي كار دارد اگر اين نيرو به خدمت ديگري كشيده بشود _ به كارهاي ديگر كشيده بشود _ اين موجب اين مي شود كه نتوانند اين حاجتي كه ملت دارد برآورده كنند.(2)


1- صحيفه نور، ج 17، ص 333.
2- صحيفه نور، ج 11، ص 414.

ص: 59

ضرورت كار و تلاش براي استقلال كشور و نفي غرب زدگي

ضرورت كار و تلاش براي استقلال كشور و نفي غرب زدگي

بايد بيدار بشويد، برويد دنبال اينكه آن صنايع پيشرفته را خودتان درست بكنيد. وقتي اين فكر در يك ملتي پيدا شد و اين اراده در يك ملتي پيدا شد، كوشش مي كند و دنبال كوشش اين مطلب حاصل مي شود. يأس از جنود ابليس است، يعني شيطان ها انسان را به يأس وامي دارند. همين ابليس هايي كه مي بينيد در طول تاريخ ملت هاي ضعيف را مأيوس كرده اند. همين هايي كه به ملت هاي ضعيف تزريق كردند كه ما هيچ نمي دانيم و هيچ نمي توانيم. همين هايي كه به ملت هاي ضعيف به واسطه وابستگي شان به خارج گفتند كه ما بايد غربي باشيم. ما ارتشمان هم بايد از غرب برايش يك كسي بيايد. كارخانه هايمان هم بايد از غرب بيايد راهش بيندازد. ما بايد اين جنود ابليس را كنار بزنيم. و اميد، كه از جنود اللَّه است در خودمان زنده بكنيم. به خودمان اميدوار باشيم. تكيه به اراده خودمان بكنيم. تبع اراده ديگران نباشيم.

ارزش كارگر و كشاورز

ارزش كارگر و كشاورز

دو قشراز ملت ستون كشور و انقلابند: يك قشر، كارگر كه با مجاهدات پي گير خود قبل از انقلاب و با اعتصابات دامنه دار خود، انقلاب را به پيروزي رساند و بعد از انقلاب هم آنها هستند كه با كوشش خود, و جهاد خود، در راه اسلام، اين انقلاب را به پيش مي برند و قشر دوم كشاورزان اند. كشاورزان و كارگران اساس استقلال كشورند.(1)

ب) مذمت وابستگي اقتصادي

اشاره

ب) مذمت وابستگي اقتصادي

زير فصل ها

پي آمدهاي وابستگي اقتصادي

وابستگي اقتصادي موجب وابستگي سياسي

وابستگي اقتصادي مساوي با تسليم مملكت به بيگانگان

پي آمدهاي وابستگي اقتصادي

پي آمدهاي وابستگي اقتصادي

«وابستگي اقتصادي مسئله اي است كه وابستگي هاي بسياري را به دنبال مي آورد. اگر مملكت شما در اقتصاد نجات پيدا نكند و وابستگي اقتصادي


1- صحيفه نور، ج 21، ص 14.

ص: 60

داشته باشد همه جور وابستگي به دنبالش مي آيد و وابستگي سياسي هم پيدا مي كنيم. وابستگي نظامي هم پيدا مي كنيم. براي اينكه وقتي ما چيزي نداشتيم دستمان به طرف امريكا دراز مي شود و امريكا همه چيز را به ما تحميل مي كند، ما وقتي مي توانيم زير بار او نرويم كه قدرتمند باشيم».(1)

وابستگي اقتصادي موجب وابستگي سياسي

وابستگي اقتصادي موجب وابستگي سياسي

«من اين را باز هم گفتم به بعضي از گروه ها، كه انسان خجالت مي كشد كه يك كشوري كه بايد صادر كند و صادركننده باشد، دستش را پيش امريكا؛ اين دشمن ملت و دشمن بشريت دراز كند و از او كمك بخواهد... مي دانيد كه اگر چنانچه ما احتياج داشته باشيم در ارزاقمان به خارج، اين وابستگي براي ما اسباب اين مي شود كه در امور سياسي هم وابسته باشيم. ما بايد وابستگيمان را از اجانب و از شرق و غرب قطع كنيم. اگر ما بخواهيم كه مملكتمان يك مملكت مستقل آزاد مال خودمان باشد، بايد در اين اموري كه مربوط به اقتصاد است، مربوط به فرهنگ است، مربوط به امور ديگر كشور است، خودمان فعاليت كنيم و ننشينيم ديگران انجام بدهند».(2)

وابستگي اقتصادي مساوي با تسليم مملكت به بيگانگان

وابستگي اقتصادي مساوي با تسليم مملكت به بيگانگان

«شما مي دانيد كه اگر يك مملكتي در اقتصاد، خصوصاً اين رشته اقتصاد كه نان مردم است، در اين احتياج به خارج پيدا بكند و يك احتياج مبرمي كه نتواند خودش را اداره كند خودش را و بايد او را اداره كنند، اين وابستگي اقتصادي آن هم در اين رشته موجب اين مي شود كه ملت ايران، مملكت ايران تسليم بشود به ديگران».(3)


1- صحيفه نور، ج 11، ص 426.
2- صحيفه نور، صص 63 و 64.
3- صحيفه نور، ج 11، ص 100.

ص: 61

ج) بسترهاي پيشرفت اقتصادي

اشاره

ج) بسترهاي پيشرفت اقتصادي

زير فصل ها

لزوم دقت در توليد

صبر و فداكاري براي استقلال اقتصادي

قدرداني و تشويق به كار و توليد ملي

توجه به توليد ملي

لزوم زنده نگه داشتن روحيه استقلال خواهي و خودكفايي در جوانان

برنامه ريزي و آرامش لازمه سرمايه گذاري و توليد ملي

خودباوري لازمه خودكفايي

خودباوري نخستين گام رهايي از وابستگي

لزوم استفاده از منابع طبيعي در توليد ملي

وظيفه مسئولان؛ اميدوار ساختن و دل گرم كردن ملت

لزوم دقت در توليد

لزوم دقت در توليد

«كساني كه متكفل كشت و زرع هستند، روي موازين كشت و زرع بكنند، مسامحه نكنند در اين مطلب تا بلكه ان شاءالله در ظرف يكي دو سال، دو سه سال ديگر ما خودمان لااقل خودكفا بشويم و بتوانيم خودمان سرپا بايستيم.

اگر ما مسامحه بكنيم و وابسته به خارج باشيم، اين وابستگي اقتصادي به خارج قهرا وابستگي سياسي مي آورد، قهرا وابستگي اجتماعي مي آورد و ما همان اسيرها خواهيم بود كه بوديم و به ما همان ها حكومت خواهند كرد كه كردند. ما بايد از اين جهت اقتصادي فارغ بشويم. يعني دستمان پيش ديگران دراز نباشد».(1)

صبر و فداكاري براي استقلال اقتصادي

صبر و فداكاري براي استقلال اقتصادي

«مردم وفادار و انقلابي كشورمان براي بدست آوردن استقلال واقعي و رسيدن به خودكفايي، خيلي بيش از اينها آماده صبر و فداكاري هستند و من مطمئنم كه ملت عزيز ايران يك لحظه استقلال و عزت خود را با هزار سال زندگي در ناز و نعمت؛ ولي وابسته به اجانب و بيگانگان معاوضه نمي كند».(2)

قدرداني و تشويق به كار و توليد ملي

قدرداني و تشويق به كار و توليد ملي

«بر دولت ها و دست اندركاران است چه در نسل حاضر و چه در نسل هاي آينده كه از متخصصين خود قدرداني كنند و آنان را با كمك هاي مادي و معنوي تشويق به كار نمايند و از ورود كالاهاي مصرف ساز و خانه برانداز جلوگيري نمايند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چيز بسازند...».(3)


1- صحيفه نور، ج10، صص 40 و 41.
2- صحيفه نور، ج 21، ص 56.
3- صحيفه امام، ج 21، ص 417.

ص: 62

توجه به توليد ملي

توجه به توليد ملي

«بايد اتحادتان را حفظ كنيد تا كشورتان استقلال داشته باشد تا شريف باشيد. ما اگر سر سفره نان جوين داشته باشيم بهتر است تا در پارك هاي بزرگ زندگي كنيم ولي از آنجا دستمان به طرف ديگران دراز باشد. شرافت اين را اقتضا مي كند».(1)

لزوم زنده نگه داشتن روحيه استقلال خواهي و خودكفايي در جوانان

لزوم زنده نگه داشتن روحيه استقلال خواهي و خودكفايي در جوانان

«من در اين جا به جوانان عزيز كشورمان، به اين سرمايه ها و ذخيره هاي عظيم الهي، و به اين گل هاي معطر و نوشكفته جهان اسلام سفارش مي كنم كه قدر و قيمت لحظات شيرين زندگي خود را بدانيد و خودتان را براي يك مبارزه علمي و عملي بزرگ تا رسيدن به اهداف عالي انقلاب اسلامي آماده كنيد. و من به همه مسئولين و دست اندركاران سفارش مي كنم كه به هر شكل ممكن وسايل ارتقاي اخلاقي و اعتقادي و علمي و هنري جوانان را فراهم سازيد و آنان را تا مرز رسيدن به بهترين ارزش ها و نوآوري ها همراهي كنيد و روح استقلال و خودكفايي را در آنان زنده نگه داريد... ان شاء الله در شرايط بهتر زمينه كافي براي رشد استعداد و تحقيقات را در همه امور فراهم مي سازيم. مبارزه علمي براي جوانان، زنده كردن روح جستجو و كشف واقعيت ها و حقيقت هاست...».(2)

برنامه ريزي و آرامش لازمه سرمايه گذاري و توليد ملي

برنامه ريزي و آرامش لازمه سرمايه گذاري و توليد ملي

«... مردم بايد در خانه هايشان مطمئن باشند، در زندگي شان، كسب و تجارتشان اطمينان داشته باشند. دولت اسلامي موظف است مردم را مطمئن نمايد در همه چيز، در سرمايه هايشان، در كسب و كارشان.


1- صحيفه امام، ج 15، ص 175.
2- صحيفه نور، ج 20، صص 241 و 242.

ص: 63

«برنامه ريزي در جهت رفاه متناسب با وضع عامه مردم توأم با حفظ شعاير و ارزش هاي كامل اسلامي و پرهيز از تنگ نظري ها و افراط گرايي ها و نيز مبارزه با فرهنگ مصرفي كه بزرگ ترين آفت يك جامعه انقلابي است و تشويق به توليدات داخلي و برنامه ريزي در جهت توسعه صادرات و گسترش مبادي صدور كالا و خروج از تكيه به صادرات نفت و نيز آزادي واردات و صادرات و به طور كلي تجارت بر اساس قانون و با نظارت دولت در نوع و قيمت[بايد انجام گيرد]».(1)

خودباوري لازمه خودكفايي

خودباوري لازمه خودكفايي

«مهم اين است كه ايراني ها بفهمند كه خودشان مي توانند كار بكنند، در طول اين زمان القاء كرده بودند كه ايراني ها چيزي نيستند و بايد همه، همه چيز را بروند از خارج بياورند. از اروپا بياورند از امريكا بياورند، اين شد كه مغزهاي ايراني به كار نيفتاد و نگذاشتند به كار بيفتد. ايران افرادش، مردمش از ساير افراد كمتر نيستند بلكه از بسياري بالاترند. لكن نگذاشتند استعدادها به كار بيفتد. بايد استعدادها را به كار بيندازند و دولت و ملت تأييد كنند از اين كساني كه اختراع و ابداع مي كنند تا ان شاءالله ايران خودش همه چيز را بسازد و مستقل بشود».(2)

خودباوري نخستين گام رهايي از وابستگي

خودباوري نخستين گام رهايي از وابستگي

«مهم اين است كه ما بفهميم كه ديگران چيزي به ما نمي دهند ما خودمان بايد تهيه كنيم... . عمده اين است كه ما باور كنيم كه خودمان مي توانيم. اول هر چيزي باور است كه ما مي توانيم اين كار را انجام دهيم. وقتي اين باور آمد، اراده


1- صحيفه نور، ج 21، ص49.
2- صحيفه نور، ج13، ص 198.

ص: 64

مي كنيم. وقتي اين اراده در يك ملتي پيدا شد، همه به كار مي ايستند، دنبال كار مي روند. در هر صورت اين باور را بايد از گوش و مغز خودمان بيرون كنيم و كساني كه گوينده هستند، كساني كه نويسنده هستند و فرض كنيد در ادارات هستند و اطلاعاتي دارند، اين مطلب را به مردم باور بياورند».(1)

لزوم استفاده از منابع طبيعي در توليد ملي

لزوم استفاده از منابع طبيعي در توليد ملي

براي ما ننگ است كه در ارزاقمان، دستمان را پيش امريكا دراز بكنيم. ما بايد جديت كنيم. خداوند به ما، هم زمين داده، هم آب داده است و هم بركات آسماني هست. بايد كار كنيم تا خودكفا باشيم، بلكه ان شاء اللَّه صادرات هم داشته باشيم. شما برادرها الآن عبادتتان اين است كه كار بكنيد. اين عبادت است.(2)

وظيفه مسئولان؛ اميدوار ساختن و دل گرم كردن ملت

وظيفه مسئولان؛ اميدوار ساختن و دل گرم كردن ملت

بايد همه كوشش كنيم كه اميد ايجاد كنيم در اين ملت؛ كه با اميد است كه مي توانند اينها پيروز بشوند. با اميد است كه كشاورز مي تواند قدرت كشاورزي را زياد كند و با اميد است كه ارتش و پاسدار مي تواند در سرحدات جلوي دشمن را بگيرد. ما كه همه به حسب قولمان دشمن با اسلام نيستيم. ما كه با كشور خودمان دشمن نيستيم. ما كه با مصالح كشور خودمان مخالفت نداريم. ما مي خواهيم كه اين كشور و اين اسلام و همه اينها _ ان شاء اللَّه _ به خواست خدا درست بشوند. همه ما اين آرزو را داريم.(3)

د) ثمرات توليد و استقلال ملي

اشاره

د) ثمرات توليد و استقلال ملي

زير فصل ها

توليد ملي تنها راه مقابله با تحريم هاي اقتصادي

آزادي حقيقي در گرو استقلال اقتصادي

نتيجه تحريم اقتصادي، استقلال و خودكفايي

نفي اتكا به خارج عامل توسعه

توليد ملي تنها راه مقابله با تحريم هاي اقتصادي

توليد ملي تنها راه مقابله با تحريم هاي اقتصادي

«امروز مي دانيد كه ما را دارند تهديد مي كنند به حصر اقتصادي، ما بايد فكر بكنيم براي اين كار، فكر اين است كه كشور مشغول كشاورزي


1- صحيفه نور، صص 78 و 79.
2- صحيفه نور، ج 12، ص 2.
3- صحيفه نور، ج 14، ص 17.

ص: 65

بشوند...ما محتاج نشويم به خارج، اگر محتاج شديم به خارج، اگر خداي نخواسته اينها چنين كردند، ما احتياج پيدا كرديم كه [آنها]گندم بدهند، اين احتياج اسباب اين مي شود كه ما وابستگي سياسي هم پيدا كنيم، وابستگي فرهنگي هم پيدا كنيم، وابستگي نظامي هم پيدا كنيم و همه چيزمان از دست برود».(1)

آزادي حقيقي در گرو استقلال اقتصادي

آزادي حقيقي در گرو استقلال اقتصادي

«اگر شما بخواهيد استقلال پيدا كنيد و آزادي حقيقي يابيد، بايد كاري بكنيد كه در همه چيز خود خودكفا باشيد، مستغني باشيد. كشاورز بايد كاري بكند كه ديگر ما احتياج گندمي به خارج نداشته باشيم. دانشگاهي بايد كاري بكند كه ما در طبقات ديگر احتياج به خارج نداشته باشيم. در مهندسي احتياج به خارج نداشته باشيم».(2)

نتيجه تحريم اقتصادي، استقلال و خودكفايي

نتيجه تحريم اقتصادي، استقلال و خودكفايي

«اين محاصره اقتصادي را كه خيلي از آن مي ترسند، من يك هديه اي مي دانم براي كشور خودمان، براي اينكه محاصره اقتصادي معني اش اين است كه مايحتاج ما را به ما نمي دهند، وقتي كه مايحتاج را به ما ندادند خودمان مي رويم دنبالش. ممكن است يك ده سالي زحمت بكشيم، ده سالي گرفتاري داشته باشيم، اما نتيجه آخرش اين است كه بعد از ده سال خودمان هستيم. ديگر احتياج به اين كه دست دراز كنيم طرف اين مؤسسه يا آن مؤسسه يا آن كشور و اين كشور، محتاج به اين نيستيم».(3)


1- صحيفه نور، ج 14، ص 90.
2- صحيفه نور، ج 14، ص 106.
3- صحيفه نور، ج 14، صص 77 و 78.

ص: 66

«وقتي محاصره اقتصادي بشود، افكار همه مردم توجه به اين پيدا مي كند كه ما بايد خودكفا باشيم و متخصصين ما مشغول مي شوند و افكار خودشان را به راه مي اندازند و قدرت خودشان را به راه مي اندازند و ايران را مستغني مي كنند از خارج و من به شما اطمينان مي دهم كه اگر تا يك مدتي ما در اين فشارها باشيم، ايران بيشتر ثبات پيدا مي كند و مغزهاي متفكر مكتبي ايران بيشتر به كار مي افتد و ايران را خودكفا مي كند».(1)

«تحريم اقتصادي براي شما يك تحفه آسماني بود كه فكرهاي متفكران ما را به راه انداخت و بحمدلله به [سوي] خودكفايي مي روند».(2)

نفي اتكا به خارج عامل توسعه

نفي اتكا به خارج عامل توسعه

«وقتي كه يك ملتي ديد كه خارج همه چيزش را دارد اداره مي كند و ديگر احتياجي ندارد، اين به فكر نمي افتد كه خودش احتياجش را رفع كند.

آن روزي كه اين ملت فهميد كه اگر ما جديت نكنيم براي كشاورزي مان، جديت نكنيم، براي صنعت نفتمان، جديت نكنيم براي كارخانه هاي خودمان، از بين خواهيم رفت و كسي نيست كه به ما بدهد، وقتي اين احساس پيدا شد در يك ملتي كه من خودم بايد هر چيز مي خواهم تهيه كنم، ديگران به من نمي دهند، اين احساس اگر پيدا شد، مغزها به راه مي افتد و متخصص پيدا مي شود در هر رشته اي و بازوهايي كه هر عملي را مي توانند انجام بدهند به كار مي افتند: كشاورزي را خودشان درست مي كنند؛ كارخانه ها را خودشان راه مي اندازند».(3)


1- صحيفه نور، ج 16، ص 75.
2- صحيفه نور، ج 16، ص 166.
3- صحيفه نور، ج 14، ص ا15.

ص: 67

ه) تقابل استقلال و توليد ملي با نقشه هاي دشمنان

اشاره

ه) تقابل استقلال و توليد ملي با نقشه هاي دشمنان

زير فصل ها

تبليغات قدرت هاي استكباري مانع خودباوري

سلب اعتماد به نفس جوانان، هدف دشمنان

ايجاد جو اميد و اطمينان در ملت

تلاش و جديّت براي رفع تحريم هاي اقتصادي

توليد ملي، راه مقابله با آمريكا

تبليغات قدرت هاي استكباري مانع خودباوري

تبليغات قدرت هاي استكباري مانع خودباوري

«اساس همه شكست ها و پيروزي ها از خود آدم شروع مي شود. انسان اساس پيروزي است و اساس شكست است. باور انسان اساس تمام امور است. غربيان و در سابق انگلستان و بعد از او امريكا و ساير كشورهاي قدرتمند دنبال اين بودند كه با تبليغات دامنه دار خودشان به ممالك ضعيف بباورانند كه ناتوان اند، بباورانند كه اينها نمي توانند هيچ كاري انجام بدهند؛ اينها بايد در صنعت، در نظام، در اداره كشورها، دستشان به طرف قدرت هاي بزرگ از شرق و غرب دراز باشد. آنهايي كه مي خواستند مخازن اين كشورهاي ضعيف را ببرند، نقشه هاي درست فكر كرده آنها اين بود كه مردم اين كشور را، ملت اين كشورها را، باورشان بياورند كه خودشان ناتوانند؛ ناتواني را به خورد كشورهاي مستضعف بدهند و خود مردم باور [كنند] كه ما نمي توانيم صنعتي را خودمان ايجاد كنيم و نمي توانيم لشكري را خودمان اداره كنيم و نمي توانيم اداره مملكت خودمان را بكنيم. اين باور كه به وسيله تبليغات غرب زدگان در اين ممالك پياده شد، اين كشورها را به تباهي و عقب ماندگي كشاند.(1)

سلب اعتماد به نفس جوانان، هدف دشمنان

سلب اعتماد به نفس جوانان، هدف دشمنان

«تبليغات دامنه داري براي ترقياتي كه در غرب هست كه جوان هاي ما را غرب زده كنند، اعتماد به كشور خودشان را از آنها بگيرند، اينها ديگر اتكال به خودشان نداشته باشند، هر صحبتي كه مي شود صحبت از غرب پيش بيايد، ...جوري تربيت كنند اين ملت را كه خودش را ببازد و خودش را از دست بدهد».(2)


1- صحيفه امام، ج 14، ص 307.
2- صحيفه امام، ج 8 ، ص 22.

ص: 68

ايجاد جو اميد و اطمينان در ملت

ايجاد جو اميد و اطمينان در ملت

«اميد در خودتان ايجاد كنيد. نويسندگان ما، گويندگان ما همه شان دنبال اين باشند كه به اين ملت اميد بدهند. مأيوس نكنند ملت را. بگويند توانا هستيم. نگويند ناتوان هستيم. بگويند خودمان مي توانيم و واقع همين طور است، مي توانيم اراده بكنيم.

نويسنده هاي ما بهترين خدمتشان امروز اين است كه اين ملتي كه ايستاده در مقابل شرق و غرب و نمي خواهد تحت نظام شرق يا نظام غرب باشد، اميد به آنها بدهند كه مي توانيد تا آخر وابسته به شرق و غرب نباشيد. اگر اين نويسنده ها، اگر اين گوينده ها به جاي اينكه به هم اشكال تراشي بكنند، به جاي اينكه به جان هم بيافتند، با هم اميد در ملت ايجاد كنند. اطمينان در ملت ايجاد كنند، استقلال روحي در ملت ايجاد كنند، اگر اين خدمت را اين رسانه هاي گروهي، اين مطبوعات، اين نويسندگان، اين گويندگان، اين اطمينان را در ملت ايجاد كنند، ما تا آخر پيروز هستيم. و حيف است كه يك ملتي كه ايستاده و خون جوانان خودش را داده و همه چيزش را فداي اسلام و استقلال كشورش كرده ماها كه گوينده هستيم، نويسنده هستيم، آنهايي كه در مطبوعات چيز مي نويسند، در راديو و تلويزيون صحبت مي كنند، حيف است كه اينها توجه به اين معنا نداشته باشند كه بايد ملت را اميدوار كرد، و بايد مطمئن كرد ملت را».(1)

تلاش و جديّت براي رفع تحريم هاي اقتصادي

تلاش و جديّت براي رفع تحريم هاي اقتصادي

آن روزي كه اين ملت فهميد كه اگر ما جديت نكنيم براي كشاورزي مان، جديت نكنيم براي صنعت نفتمان، جديت نكنيم براي كارخانه هاي خودمان، از بين خواهيم رفت و كسي نيست كه به ما بدهد، وقتي اين احساس پيدا شد در يك ملتي كه من خودم بايد هر چيز مي خواهم تهيه كنم، ديگران به من نمي دهند؛ اين


1- صحيفه امام، ج 13، صص 286 و 287

ص: 69

احساس اگر پيدا شد، مغزها به راه مي افتد و متخصص پيدا مي شود در هر رشته اي و بازوهايي كه هر عملي را مي توانند انجام بدهند، به كار مي افتند [و] كشاورزي را خودشان درست مي كنند؛ كارخانه ها را خودشان راه مي اندازند.

چنانچه مي بينيد كه كارخانه ها را راه انداخته اند خودشان. در تلويزيون هم گاهي ديده مي شود كه خود، راه انداخته اند و يا ابتكاراتي كرده اند اينها. اين ابتكارات از بركات اين محاصره اقتصادي بود. اگر ما هر چيزي مي خواستيم، مي فرستادند، جوان هاي ما ديگر نمي رفتند دنبال اينكه خودمان بكنيم. هست ديگر! مي خواهيم چه كنيم. اين محاصره اقتصادي را كه خيلي از آن مي ترسند، من يك هديه اي مي دانم براي كشور خودمان.(1)

توليد ملي، راه مقابله با آمريكا

توليد ملي، راه مقابله با آمريكا

بايد كوشش كنيم و اقتصاد خودمان را خودمان اداره بكنيم. حالايي كه ما در مقابل يك همچه قدرت شيطاني واقع شديم و او هم تهديد كرده است كه ما همه كشورهاي دنيا را تجهيز مي كنيم كه در را به سوي شما ببندند، ما در عين حالي كه اعتقادمان اين است كه حرفي است و واقعيت نخواهد پيدا كرد، لكن اگر ما يك درصد احتمال هم بدهيم بايد قيام كنيم. بايد غافل نباشيم از اينكه دشمن نمي تواند بكند. خوب، شايد يك وقت شد.

براي آن روز شايد بايد همه قشرهاي ملت؛ هر كس هر جوري كه مي تواند يك توليدي بكند، كه مثلاً باغدارها مي توانند توليد بكنند، دامدارها مي توانند توليد بكنند و كشاورزها مي توانند توليد كنند، اشخاص مي توانند كمك كنند به كشاورزها، كارخانه ها مي توانند توليد كنند، كارخانه هاي خصوصي كه زياد بود در ايران، و مع الأسف از بين رفته بود و دارد مي رود، اينها همه قيام كنند براي اينكه، يك مملكت را از اين اقتصاد نجات بدهند.(2)


1- صحيفه امام، ج 14، صص 114 و 116.
2- صحيفه امام، ج 14، ص 426.

ص: 70

7. سخنان رهبر معظم انقلاب

اشاره

7. سخنان رهبر معظم انقلاب

زير فصل ها

الف) ارزشمندي كالاهاي داخلي بر خارجي و فرهنگ سازي در اين زمينه

ب) بايسته هاي حمايت از توليد ملي

ج) ثمره كار و توليد

الف) ارزشمندي كالاهاي داخلي بر خارجي و فرهنگ سازي در اين زمينه

اشاره

الف) ارزشمندي كالاهاي داخلي بر خارجي و فرهنگ سازي در اين زمينه

زير فصل ها

ارزشمندي توليدات داخلي

حرمت استعمال مصنوعات خارجي، در فتواي علماي شيعه

ضرورت عزم دستگاه هاي دولتي بر مصرف توليدات داخلي

نفي دلبستگي به كالاهاي خارجي

پي آمدهاي سوء مصرف كالاهاي خارجي

رونق اقتصادي با بازاريابي جهاني و ثبات مقررات اقتصادي

ارزشمندي توليدات داخلي

ارزشمندي توليدات داخلي

امام ما رضوان الله تعالي عليه همّتش اين بود كه به ملت بگويد: «اي ملت ايران! اي جوان ايراني! اي كارگر ايراني! اي مهندس و اي مدير ايراني! تو بدون اينكه به بيگانه تكيه كني خودت مي تواني.» امام مي خواست روحيه «توانستن» را در ما زنده كند. كساني كه داراي طرز فكر اوّل _ كه منجر به وابستگي مي شود _ هستند، در طول ده ها سال گذشته مدام به تمسخر ايراني پرداختند و لطيفه ساختند كه «مگر جنس داخلي هم جنس مي شود؟!» ظلمي از اين بالاتر به يك ملت وجود ندارد.

امروز كه شما نگاه كنيد، مي بينيد مصنوعات داخلي ما در موارد بسياري، بهتر از مصنوعات خارجي است. البته آدم هاي اهل سود، يعني كساني كه فقط به فكر جيب و سود خود هستند و هيچ به غيرت ملي و ديني و ارزش

ص: 71

اجتماعي ملتِ ايران در دنيا توجّه نمي كنند، بر بعضي از مصنوعات داخلي ما مارك كارخانجات يا فروشگاه هاي معروف دنيا را مي زنند و آن ها را در بازارهاي اروپايي به معرض فروش مي گذارند. آن ها از اين كاسبي فقط به پولي كه مي توانند به دست آورند فكر مي كنند. در حالي كه اين اجناس در كشور ما با سرانگشتان ظريف هنرمند ايراني، چشم تيزبين ايراني، مغز تيز ايراني و استعداد والاي ايراني به وجود آمده است.(1)

حرمت استعمال مصنوعات خارجي، در فتواي علماي شيعه

حرمت استعمال مصنوعات خارجي، در فتواي علماي شيعه

مردم ايران نمي دانند كه مرحوم شيخ الشريعه اصفهاني _ مرجع تقليد بزرگ ساكن نجف _ فتوا داد كه استعمال اجناس مصنوعه در داخل كشور لازم است و مردم بايد از استفاده از مصنوعات خارجي اجتناب كنند، تا به اين ترتيب ديگران در داخل كشور نفوذ نكنند. همه مي دانند كه در ژاپن، حدود صد سال پيش از اين گفتند كه مردم حق ندارند از مصنوعات خارجي استفاده كنند، تا در داخل آن كشور چرخ اقتصاد به كار بيفتد؛ اما نمي دانند كه در همان زمان، بلكه زودتر از آن، عين همين پيشنهاد و همين فتوا، از طرف مراجع و علماي شيعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل كشور، هيچ كس از سرجنبان ها و اهل قلم و اهل سياست و روشنفكران كمكشان نكرد! فتواي ميرزاي شيرازي دوم _ مرحوم ميرزا محمدتقي شيرازي _ در مقابله با انگليسي ها، و فتواي تحريم انتخابات قلابي انگليسي ها در عراق، نمونه اي ديگر از حضور علما در صحنه سياست است. آن روز مرحوم شريعت اصفهاني فتوا داد كه شركت در انتخابات قلابي انگليسي ها حرام است؛ كار سياسي از اين روشن تر، از اين قوي تر، از اين روشن بينانه تر؟ امروز مسئله آن


1- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار كارگران و معلمان، در «روز كارگر» و «هفته معلم»، 13/2/1373.

ص: 72

انتخابات يواش يواش دارد از لابلاي كتاب ها خارج مي شود! آن علما و مراجع، سلف صالح شما هستند. اين است معناي آن مطلبي كه امام بزرگوار ما مكرر مي فرمودند كه علما پيشوايان نهضت مردم عليه ظلم و استبداد در طول ساليان متمادي بوده اند؛ و اين هاست كه به شخصيت هايي مثل مرحوم سيدحسن مدرس و مرحوم آيةاللَّه كاشاني منتهي شد؛ اين ها طلبه هاي همان مدرسه و شاگردان همان اساتيد بودند كه اين طور در ايران درخشيدند.(1)

ضرورت عزم دستگاه هاي دولتي بر مصرف توليدات داخلي

ضرورت عزم دستگاه هاي دولتي بر مصرف توليدات داخلي

قسمت عمده اي از توليدات كشور، مصرف كننده اش دستگاه هاي دولتي ما هستند. دستگاه هاي دولتي بايستي جزم و عزم داشته باشند بر اين كه جز توليدات داخلي _ در آن مواردي كه توليد داخلي وجود دارد _ هيچ چيز ديگر مصرف نكنند. يعني واقعاً در محصولاتي كه مشابه داخلي دارد، مطلقاً ممنوع بشوند كه از خارج چيزي وارد نكنند. اين را بخواهيد، در دولت مطرح كنيد، آقاي رئيس جمهور به دستگاه هاي دولتي دستور بدهد؛ و اين ممكن است. ما اين را تجربه كرده ايم. در مواردي به صورت قاطع به يك دستگاهي گفته شد كه اين كاري كه دارد انجام مي گيرد، بايد هيچ محصول غير ايراني در آن به كار نرود؛ و شد، و به بهترين وجهي هم انجام شد. اگر مديران ما عزم را جزم كنند براي اينكه محصول ايراني را، توليد ايراني را به كار بگيرند، هم توليداتِ باكيفيت هست، هم خود اين كار موجب مي شود كه در توليدات داخلي كيفيت بالا برود. اين كار را حتماً بايستي انجام بدهند.(2)


1- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با جمعي از روحانيون، ائمه جماعات و وعاظ نقاط مختلف كشور در آستانه ماه مبارك رمضان، 14/12/70
2- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از نخبگان و برگزيدگان علمي، 13/7/1390.

ص: 73

نفي دلبستگي به كالاهاي خارجي

نفي دلبستگي به كالاهاي خارجي

يكي از آفات موجود اجتماعي ما كه ريشه آن، ميراث دوران طاغوت و دوران ظلماني گذشته است، همين است كه افراد، دلبسته به توليدات بيگانه باشند. يك وقت توليد داخلي نداشتيم؛ يك وقت توليد داخلي، توليد غير قابل مصرفي بود؛ امروز اينجوري نيست؛ امروز توليدات داخلي، توليدات مرغوب و مطلوب است. در عين حال يك عده اي خوششان مي آيد كه بگويند فلان نشان خارجي روي لباسشان هست يا روي وسيله خوراكي شان هست؛ اين يك بيماري است؛ اين بيماري را بايد علاج كرد. اين كار، توجه نكردن به اين است كه ما در اين مملكت داريم زندگي مي كنيم و از نعمت هاي الهي بر اين كشور داريم برخوردار مي شويم. آن وقت پولي را كه در اين كشور به دست مي آوريم، مي ريزيم توي جيب يك كارگر خارجي، به زيان يك كارگر داخلي. اين معنايش اين است كه ما به نياز داخل، به كارگر داخل كه دارد زحمت مي كشد و جنس توليد مي كند، بي اعتنايي مي كنيم، مي رويم سراغ كارگر خارجي. اين خيلي عادت بدي است.

البته اين طرف قضيه هم اين است كه كالاي ساخت داخل بايستي قانع كننده باشد؛ بايستي دوامش، استحكامش، مرغوبيتش جوري باشد كه مشتري را قانع كند؛ اين هر دو در كنار هم، يك كار لازم و واجبي است.(1)

پي آمدهاي سوء مصرف كالاهاي خارجي

پي آمدهاي سوء مصرف كالاهاي خارجي

شما مي رويد يك جنسي را از بازار تهيه كنيد _ يك لباس، يا فرض بفرماييد يك وسيله خانه؛ يك ظرف _ نوع داخلي اش هست، نوع خارجي اش هم هست؛ يك مقداري به خاطر تبليغات خارجي، يك مقدار به خاطر پُز دادن به اينكه اين جنس خارجي است، يك مقدار به خاطر رسوبات فرهنگي قبلي كه


1- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از نخبگان و برگزيدگان علمي، 13/7/1390.

ص: 74

جنس داخلي فايده اي ندارد و يك مقدار هم شايد به خاطر مرغوبتر بودن جنس خارجي _ اين مرغوبتر بودن هم ممكن است يكي از عوامل باشد، ليكن به هر حال تعيين كننده نيست _ شما آن را انتخاب مي كنيد. يعني چه كار مي كنيد: يك كارگر ايراني را بيكار مي كنيد و يك كارگر غير ايراني را به كار وادار مي كنيد. خوب، مگر بيكاري امروز، مشكل عمده جامعه ما نيست. وقتي شما اين طور كرديد، بنده اين طور كردم، آن برادر ديگر، آن خواهر ديگر، و يكي يكي از اين روش پيروي كرديم، نتيجه چه مي شود؟ نتيجه، ورشكستگي كارخانه ي داخلي، بيكاري كارگر داخلي و در نهايت باعث نااميدي سرمايه گذار داخلي مي شود. بيكاري هم كه به دنبال خودش اعتياد، فساد و اختلافات خانوادگي مي آورد و به دنبال آن، حوادث سياسي و اجتماعي فراوان به وجود مي آيد. بنابراين، از يك چيز كوچكي شروع مي شود؛ از يك اراده شخصي من و شما. پس اراده شخصي افراد هم حتّي در تحولات اجتماعي، مي تواند اثرگذار باشد. و از اين دست مسائل، فراوان است. هوس مي كند از دست رفيقش سيگار بگيرد بكشد؛ گرايش به سيگار، گرايش به مواد مخدر، هوس هاي زودگذر؛ اين ها همان چيزهايي است كه به دنبال خودش يك جريان عظيم، طولاني و تمام نشدني از تحولات اجتماعي را _ كه پسرفت هست _ به وجود مي آورد. عكسش هم صادق است.(1)

رونق اقتصادي با بازاريابي جهاني و ثبات مقررات اقتصادي

رونق اقتصادي با بازاريابي جهاني و ثبات مقررات اقتصادي

بايد اشتغال به عنوان يك مبناي اصلي و يك هدف مهم دنبال بشود؛ ثبات و شفافيت و انسجام سياست ها و مقررات اقتصادي انجام بشود- مقررات اقتصادي اي كه امروز يك چيزي بگوييم، فردا عوضش بكنيم، فايده اي ندارد- مقررات اقتصادي و قوانين ما بايد هم ثبات داشته باشند كه مردم بتوانند روي


1- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار دانشگاهيان سمنان، 18/8/1385.

ص: 75

آن برنامه ريزي كنند، هم بايد منسجم باشد و باهم بخواند و شفاف باشد. بازاريابي جهاني، يكي از مهم ترين وظايف براي رونق اقتصادي كشور است _ كه جزوِ كارهايي است كه ما نكرده ايم و جزوِ كم كاريهاي ماست _ و اطلاع رساني كامل از فعاليت ها و برنامه ها؛ ما بايستي اين ها را در نظر داشته باشيم. البته برنامه هاي راهبردي اساسي كشور نبايد از نظر دور بماند.(1)

ب) بايسته هاي حمايت از توليد ملي

اشاره

ب) بايسته هاي حمايت از توليد ملي

زير فصل ها

ضرورت ابتكار و نوآوري در توليد

تلاش جهت فرهنگ سازي توليد و سازندگي

كوشش جهت افزايش توليدات داخلي و خود اتكايي

لزوم دقت و دلسوزي كارگران و عناصر فني در توليد ملي

پرهيز از واردات غير ضروري

تلاش ملت و دولت جهت توليد كالاي داخلي

تلاش جهت بالا بردن كيفيت توليدات داخلي

حفظ نظام اقتصادي از مناسبات غلط

جلوگيري از افزايش واردات

فرهنگ سازي و ترويج استفاده از توليدات داخلي

فراهم كردن زمينه ها جهت سرمايه گذاري در بخش هاي توليدي

ياري گرفتن از سرمايه مالي، فكري و بازوي تواناي مردم، از سياست هاي عمومي نظام

همت براي خلاقيت و توليد، عامل پيشرفت همراه باعدالت

جديت و وجدان كاري در كارها براي همگان

تحقق شعار «ما مي توانيم» با كار و توليد

كار هماهنگ بخش هاي مختلف، براي رفع مشكلات توليد

همت همگاني بر توليد ملي

ضرورت ابتكار و نوآوري در توليد

ضرورت ابتكار و نوآوري در توليد

بايد در محيط كار و تلاش اقتصادي كشور، ابتكار وجود داشته باشد. من عرض مي كنم چه خوب است كارخانه هايي كه در كشور ما وجود دارد؛ چه آن هايي كه در اختيار دولت است و چه آن هايي كه در اختيار مردم است امروز تعداد زيادي از واحدهاي توليدي در اختيار مردم و مال خود مردم است يك مقدار از درآمدشان را براي تحقيق، براي پيشبرد كار و براي كيفيت بخشيدن به كالاي توليديشان صرف كنند. چرا ما بايد بنشينيم كه ديگري در اروپا، يا در يك گوشه ديگر دنيا تحقيقي بكند و ما از او ياد بگيريم؟! مگر ما كمتر از آن ها هستيم؟! مگر ما كمتر مي فهميم؟! پس بايد تحقيقات كنند، ابتكار كنند، توليد را جلو ببرند، صنعت را جلو ببرند، توليد را از لحاظ كيفيت و كميت بالا ببرند. اين هم يك شرط؛ ابتكار داشتن و نوآوري.(2)

تلاش جهت فرهنگ سازي توليد و سازندگي

تلاش جهت فرهنگ سازي توليد و سازندگي

بعد از انقلاب، انقلاب و معلم انقلاب كه امام بزرگوار ما بود به ما ملت تفهيم كردند كه ما مي توانيم خودمان كار كنيم؛ خودمان تلاش كنيم؛


1- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام جمهوري اسلامي، 23/9/1385.
2- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار كارگران و فرهنگيان كشور، 15/2/1372.

ص: 76

خودمان بسازيم؛ خودمان قاعده سازندگي و توليد و مصرف را كه همان فرهنگ ماست بنيان گذاري كنيم. ما بايد اين را در همين دوران سازندگي هم به كار بگيريم. ما هرگز به داشته هاي ديگران پشت نمي كنيم. هركسي هرچه دارد؛ چه علم، چه امكانات، چه تكنولوژي و موجودي فني او وقتي كه ناگزير باشيم اگر بتوانيم همه آن ها را در خدمت هدف هاي خودمان قرار بدهيم، لحظه يي دريغ نخواهيم كرد. ما همه اين ها را بايستي وسيله و پلي براي جوشيدن استعداد سازندگي از درون كشور قرار بدهيم. هرجا كه مي توانيم در داخل كشور توليد كنيم، بايستي اين را بر استفاده از مصنوعات خارجي ترجيح بدهيم. هر چيزي كه در داخل كشور توليد مي شود، براي ما مبارك تر از مشابه خارجي آن است؛ حتّي اندكي بهتر از آنكه از دست ديگري و دروازه اي از دروازه هاي كشور وارد بشود.(1)

كوشش جهت افزايش توليدات داخلي و خود اتكايي

كوشش جهت افزايش توليدات داخلي و خود اتكايي

ما بايد از لحاظ اقتصادي هم خودمان را به طور كامل از زير نفوذ قدرت ها خارج كنيم. يعني ملت ما بايد بتواند بنا بر تشخيص و مصلحت خود، آن صنعت و كالا و متاعي را كه احتياج دارد، در داخل كشور و با استفاده از منابع و امكاناتِ موجود توليد كند. البته، امروز ما هنوز براي اين كار مشكلاتي داريم و ملت به آن حد نرسيده است كه بتواند تمام نيازهاي خود را در داخل برآورده كند؛ زيرا در گذشته همه چيز اين ملت به گونه يي بنا شده بود كه به همان قدرت ها وابسته باشد. صنعت دقيق ما كه جاي خود دارد، حتّي كشاورزي ما را وابسته كردند و بيگانگان و قدرت هاي حاكم و رژيم منحط پهلوي و قبلي ها، كاري كردند كه كشاورزي ما با پيشرفت هاي علمي دنيا ناآشنا باشد.(2)


1- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با وزير و جمعي از مسؤولان وزارت نفت، 12/9/1370.
2- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار ائمه جمعه و مسئولان و اقشار مختلف مردم، 1/9/1368.

ص: 77

لزوم دقت و دلسوزي كارگران و عناصر فني در توليد ملي

لزوم دقت و دلسوزي كارگران و عناصر فني در توليد ملي

كارگران و عناصر فني، كيفيت صنعتي را تا آن جا كه به دقت و دلسوزي در كار مربوط است، بالابرده، با روح ابتكار و اعتماد به نفس، نياز كشور به محصولات و دانش فني بيگانگان را كاهش دهند و پايه هاي صنعت اصيل و ملي را استوار سازند و موجب شوند كه مصرف كنندگان به محصولات داخلي اطمينان و علاقه پيدا كنند. همچنين راه به سمت صنعت پيشرفته و پيچيده را باز كنند و نشان دهند كه استعداد و ابتكار ايراني قادر است كشور را _ حتّي در صنايع پيشرفته _ از ديگران بي نياز سازد.(1)

پرهيز از واردات غير ضروري

پرهيز از واردات غير ضروري

در زمينه هاي زراعي و باغي بايستي هرچه مي توانيم، از واردات پرهيز كنيم. برويد سراغ همان صنعتي سازي صادرات كشاورزي؛ اينها چيزهاي مهمي است؛ ان شاءاللَّه روي اين ها تكيه شود. مردم هم تحمل مي كنند و مي پذيرند.

بنابراين در زمينه سياست هاي واردات، يك بازنگري جدي بكنيد؛ بخصوص در كالاهايي كه ما مزيت توليدي داريم؛ چه صنعتي، چه كشاورزي. از نگاه بخشي به واردات _ كه حالا هر بخش دولتي طبق نيازهاي خودش دنبال واردات برود _ حتماً پرهيز شود.(2)

تلاش ملت و دولت جهت توليد كالاي داخلي

تلاش ملت و دولت جهت توليد كالاي داخلي

ما بايد كاري كنيم كه كالاي ايراني به عنوان يك كالاي محكم، مطلوب، زيبا، همراه با سليقه و بادوام در ذهن مصرف كننده ايراني و غير ايراني باقي بماند. اين بايد همت مجموعه كارآفريني و كارگري و متصديان اين امر باشد. البته


1- پيام مقام معظم رهبري به ملت شريف ايران در چهلمين روز ارتحال امام خميني=، 23/4/1368.
2- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار رئيس جمهوري و اعضاي هيئت دولت، 6/6/1390.

ص: 78

اين كار، پيش نيازهايي دارد. ممكن است آموزش مهارت هاي لازم، دوره هاي ايجاد مهارت لازم باشد _ كه اينها كار دستگاه هاي دولتي و امثال دولتي است _ ليكن بايد هدف اين باشد. كارگر ايراني آنجايي كه ذوق خود را به كار مي برد، سليقه خود را به كار مي برد و سرپنجه ماهر خود را به كار مي برد، كار جالب و تماشايي از آب در مي آيد.

الان خوشبختانه در توليدات كشور محصولات زيادي هست كه از مشابه خارجي اش بعضي بهتر است، بعضي به مراتب بهتر است؛ هم زيباتر، هم محكمتر، هم جالبتر؛ اين را ما بايد عموميت بدهيم، در همه مواد توليدي مان؛ چه مواد مصرفي خوراكي، چه مسائل مربوط به پوشاك، چه مسائل زندگي، چه مسائل تزئيني. در همه چيزهايي كه توليد مي شود، بايد اين را در نظر بگيريم؛ و مي توانيم. مجموعه كارگري، طراحان، مهندسان، سرمايه گذاران، كارگران دستي، كارگران ماشيني مي توانند اين كار را انجام دهند. ما بايد همتمان را بر اين قرار بدهيم؛ ايجاد محصول بادوام، زيبا و فاخر. اين، يك كار كلان است.(1)

تلاش جهت بالا بردن كيفيت توليدات داخلي

تلاش جهت بالا بردن كيفيت توليدات داخلي

نكته اساسي اي كه در باب كار وجود دارد و كارآفرينان بايد به او توجه كنند، مسئله مرغوبيت توليد داخلي است؛ كيفيت توليد داخلي است؛ اين خيلي مهم است. البته بخشي از اين، ارتباط پيدا مي كند به همان قضاياي مالي و پشتيباني هاي دولت؛ اما بخشي هم ارتباط پيدا مي كند به عزم و اراده مسئولين، كارآفرين و كننده كار. شما امروز ببينيد در دنيا كمپاني هايي هستند صد سال است اينها دارند كار مي كنند، صد و پنجاه سال است دارند كار مي كنند و محصولاتشان در دنيا فروش مي رود. اسم اينها كافي است كه جنس را تو بازار رايج كند؛ به خاطر اينكه درست كار كردند، خوب كار كردند، مشتري مطمئن


1- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار هزاران نفر از كارگران سراسركشور، 7/2/1390.

ص: 79

است به اينها. شما مي گويد كه ما سفارش كنيم به مردم كه توليدات داخلي را مصرف كنند. بنده كه بارها گفته ام، منتها اين با شعار درست نمي شود. اين يك بخشي از قضيه است. يك بخش ديگر هم مربوط به كيفيت است. كيفيت را بايد بالا برد؛ اگر چنانچه جنس داخلي، توليد داخلي، اين خصوصيات را داشته باشد، به طور طبيعي تمايل پيدا مي شود.(1)

حفظ نظام اقتصادي از مناسبات غلط

حفظ نظام اقتصادي از مناسبات غلط

ضلع سوم اين است كه مناسبات اقتصادي و اجتماعي سلامت پيدا كند؛ اين، هم بر عهده مسئولان است _ بر عهده دولت، قوه ي قضائيه و مجلس شوراي اسلامي _ و هم بر عهده آحاد مردم است. مناسبات اقتصادي و اجتماعي غلط يعني چه؟ يعني رواج قاچاق، رباخواري، مصرف گرايي افراطي و گرايش به تفاخر در استفاده از مصنوعات خارجي در مقابل نمونه هاي داخلي آن، كه معنايش اين است كه كارگر ايراني را به نفع كارگر خارجي بيكار مي كند. بايد افتخار به استفاده از مصنوعات داخلي در مردم و مسئولان بيدار شود. در درجه اول خود مسئولان و دستگاه هاي دولتي و قواي سه گانه، و در درجه بعد آحاد مردم به اين نكته توجه كنند و اهميت دهند.(2)

جلوگيري از افزايش واردات

جلوگيري از افزايش واردات

فراواني و ارزاني چيز خيلي خوبي است، اما از آن مهم تر و بهتر، رشد صنعت داخلي است؛ قوام گرفتن صنعت داخلي است. اين درست نيست كه ما به دلائل گوناگوني كه غالباً هم دلائل واهي است، دروازه را به روي واردات باز كنيم. من بارها به مسئولين- مسئولين گوناگون در بخش هاي مختلف دولتي- گفتم: اگر فلسفه شما، منطق شما براي افزايش واردات و تسهيل


1- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از كارآفرينان سراسر كشور، 16/6/1389.
2- سخنان مقام معظم رهبري در اجتماع بزرگ مردم همدان، 15/4/1383.

ص: 80

وارداتِ ساخته هاي صنعتي اين است كه مي گوييد كيفيت مصنوعات داخلي بايد بالا برود، خب فشار را روي اين بخش بگذاريد. سياستهايي وجود دارد كه مي شود وادار كرد، مجبور كرد توليدكننده داخلي را به اينكه كيفيت را ارتقاء بدهد. بدترين گزينه براي بالا بردن كيفيت داخلي اين است كه ما راه را براي مصنوعات خارجي باز كنيم؛ اين، بدترين گزينه است. گزينه هاي بهتري وجود دارد براي اينكه ما كيفيت را بالا ببريم.(1)

فرهنگ سازي و ترويج استفاده از توليدات داخلي

فرهنگ سازي و ترويج استفاده از توليدات داخلي

ما بايد فرهنگ كشور خودمان را به سمت ترويج توليد داخلي تنسيق و تنظيم كنيم و پيش ببريم؛ اين خيلي چيز مهمي است. در گذشته، سال هاي متمادي اين فرهنگ به ملت ما تزريق شده است كه به دنبال مصنوعات و ساخته هاي بيگانه و خارجي بروند. وقتي گفته مي شد اين جنس خارجي است، اين يك استدلال تام و تمامي بود براي بهتر بودن و مرغوب تر بودن اين جنس. اين فرهنگ بايد عوض شود. البته كيفيت توليد داخل در اين مؤثر است، تبليغ نكردن بيجا و بي رويه توليدات خارجي در اين مؤثر است، تشويق كارآفرين داخلي در اين مؤثر است، وجدان كاري در كننده كار _ چه كارگر ساده يا كارگر مجرب يا مهندس كار _ در اين مؤثر است، دولت نقش دارد، مسئولين نقش دارند، خود كارگر نقش دارد، كارآفرين نقش دارد، تاجر واردكننده كالاي خارجي نقش دارد. همه بايد دست به دست هم بدهند تا توليد داخل رجحان پيدا كند؛ ارزش پيدا كند و فرهنگي بر جامعه ما و بر ذهن هاي ما حاكم شود كه مصرف كردن توليد داخلي را ارزش بدانيم. ما به قيمت به كار واداشتنِ يك كارگر بيگانه كه توليد او را مصرف مي كنيم، يك كارگر داخل كشور را بيكار مي كنيم. همه مسئولين كشور، سياست گذاران كشور، مسئولان تبليغات كشور، خودِ كارآفرينان، خودِ كارگران، دولت، بخش هاي مربوطه به اين نكته بايد اهميت بدهند.


1- سخنان مقام معظم رهبري در بازديد از توانمندي هاي صنعت خودروسازي، 9/1/1389.

ص: 81

امروز بايد رو بياورند همه به سمت مصنوعات و توليدات داخلي؛ اين بايد يك فرهنگ شود.(1)

فراهم كردن زمينه ها جهت سرمايه گذاري در بخش هاي توليدي

فراهم كردن زمينه ها جهت سرمايه گذاري در بخش هاي توليدي

ما مي خواهيم كشور ثروتمند بشود؛ ما مي خواهيم سرمايه گذاري در بخش هاي توليدي در كشور عموميت پيدا كند. امروز ثروتمندان زيادي در كشور ما هستند كه برخوردار از ثروتند؛ اين ثروت را مي توانند در سرمايه گذاري هاي سودمند و افتخارآفرين به كار بزنند؛ هم براي خودشان سود دارد، هم براي مردم سود دارد و هم مايه رضاي خدا مي شود؛ سرمايه گذاري ثروتمندان در كارهايي كه به توليد كشور و به افزايش محصول در درون كشور _ با بهره دهي بالا _ منتهي مي شود، يك عبادت و يك ثواب است. اين راه باز است؛ مي توانند سرمايه گذاري كنند، توليد ثروت كنند؛ مديريت كشور هم مراقبت كند كه همه طبقات برخوردار بشوند و طبقات ضعيف هم بتوانند از فرصت ها استفاده كنند تا از ضعف خارج بشوند؛ همه توانايي پيدا بكنند. ما در اين سي سال خيلي جلو رفتيم. تا اينجا دشمن ما مغلوب شده است؛ تا اين ساعت و اين روز دشمنان ملت ايران _ يعني شبكه شيطاني صهيونيسم و رژيم مستكبر امريكا _ از ملت ايران شكست خورده اند.(2)

ياري گرفتن از سرمايه مالي، فكري و بازوي تواناي مردم، از سياست هاي عمومي نظام

ياري گرفتن از سرمايه مالي، فكري و بازوي تواناي مردم، از سياست هاي عمومي نظام

اين همت مردم است كه مي تواند كشور را بي نياز كند. سرمايه گذاري هايي كه مردم انجام مي دهند در بخش هاي مختلف، بسيار ارزشمند است؛ به خصوص در بخش هاي توليدي. و من براي آن مردمي كه به كارهاي خدمت رساني به مردم علاقه مندند، اين را بهترين عمل، بهترين حسنه و صدقه مي دانم كه در


1- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از معلمان، پرستاران و كارگران، 9/2/1388.
2- سخنان مقام معظم رهبري در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي، 1/1/1387.

ص: 82

كارهاي توليدي سرمايه گذاري كنند؛ هم اشتغال ايجاد شود، هم به پيشرفت كشور كمك كند، هم فقر و محروميت را از بخش هاي مهمي از كشور برطرف كند. اين آن سياست عمومي نظام جمهوري اسلامي است: كمك گرفتن از سرمايه مالي، سرمايه فكري، بازوي توانا و كارآمد مردم عزيزمان كه كشور مال آنهاست و آينده متعلق به آنهاست.(1)

همت براي خلاقيت و توليد، عامل پيشرفت همراه باعدالت

همت براي خلاقيت و توليد، عامل پيشرفت همراه باعدالت

اگر بخواهيم اين پيشرفت، همراه با عدالت نصيب كشور و ملت ما شود، بايد با بهره مندي از همه تلاش هايي كه دولت هاي گذشته كرده اند و فرآورده هايي كه بر اثر تلاش هاي مسئولان گذشته براي ملت پديد آمده است، بر خلاقيت و توليد همت بگماريم؛ خلاقيت و توليد، ما اينها را لازم داريم.(2)

جديت و وجدان كاري در كارها براي همگان

جديت و وجدان كاري در كارها براي همگان

امروز در كشور ما خوشبختانه تحرك و تلاش كار، تلاش خوبي است. مجموعه دست اندركاران توليد، تلاش خوبي را انجام دادند و پيشرفت كردند؛ ولي ما هنوز در اوائل راهيم. ما بايد خيلي جلو برويم، خيلي بايد تلاش كنيم. هم وجدان كاري، محكم كاري و درستكاري در مجموعه توليد _ يعني كارگر و مولد كار و توليدكننده كار _ لازم است، هم در مسئولين دولتي و مسئولين رسمي، رعايت و مراقبت و توجه لازم است كه اين حركت، حركت صحيح و متعادلي باشد و انجام بگيرد.(3)

تحقق شعار «ما مي توانيم» با كار و توليد

تحقق شعار «ما مي توانيم» با كار و توليد

اعتماد به نفس ملي را از دست ندهيم. اينكه امام فرمودند «ما مي توانيم»، جمله بسيار مهم و پرمعنايي است. باور كنيم كه مي توانيم. با اين همه


1- سخنراني در ديدار عمومي مردم لار، 1387/02/19.
2- سخنراني در صحن جامع رضوي، 1385/01/01.
3- سخنراني در ديدار گروه كثيري از كارگران و كارآفرينان، 04/02/1387.

ص: 83

دشمني، شما توانستيد كار كنيد. حتي اگر هيچ كار مثبتي هم نكرده بوديد و توانسته بوديد بمانيد، هنر بود. اين همه كارهاي مثبت و ارزشمند صورت گرفته؛ اين نشان دهنده آن است كه مي توانيد و مي توانيم. اگر انسان بخواهد نمونه هاي اين توانستن را بگويد، خيلي زياد است. از همين توانستن هاي ماست كه ناراحتند. صريحا اعلام كرده اند كه ما نمي توانيم ببينيم جمهوري اسلامي به فن آوري برتر هسته اي و از اين قبيل چيزهايي كه وجود دارد، برسد. در زمينه هاي گوناگون، در زمينه هاي گياهي و غيره هم انصافا كارهاي خيلي خوبي در كشور شده است. بنابراين ما مي توانيم اين اعتماد به نفس را حفظ كنيم.(1)

كار هماهنگ بخش هاي مختلف، براي رفع مشكلات توليد

كار هماهنگ بخش هاي مختلف، براي رفع مشكلات توليد

نكته ديگر اين است كه در زمينه هاي كار اقتصادي، عمده تلاش را بايد روي توليد برد. اساس مسئله، توليد است. ببينيد در كدام نقطه از مجموعه مقررات كشور مزاحم با توليد وجود دارد، آن را علاج كنيد. البته اين كار نگاه كلان و ديد وسيع اقتصادي لازم دارد كه مجموع بخش ها _ وزارت اقتصاد و دارايي، بانك مركزي، وزارت خانه هاي صنايع، كشاورزي، بازرگاني و... _ كه شريك در امر تركيب و ساماندهي اقتصادي كشور هستند، با همديگر روي اين مسئله فكر كنند و ببينند كجا گيرهايي وجود دارد كه مانع توليد _ چه توليد صنعتي و چه توليد كشاورزي، علمي و آنچه مربوط به وزارت علوم و آموزش و پرورش و كارهاي تحقيقاتي و پژوهش ها مي شود _ است. امروز حقيقتاً زمينه توليد در كشور وجود دارد و ما مديران، متخصصان و فن آوران خوب و استعدادهاي درخشان و بالا و دل هاي گرم داريم.(2)


1- سخنراني در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام جمهوري اسلامي ايران، 15/05/1382.
2- سخنراني در ديدار اعضاي هيئت دولت، 05/06/1382.

ص: 84

همت همگاني بر توليد ملي

همت همگاني بر توليد ملي

توليد يعني چه؟ مقصودم فقط توليد كالا نيست؛ توليد در يك گستره وسيع بايد شعار ملت باشد. توليد كار، توليد علم، توليد فناوري، توليد ثروت، توليد معرفت، توليد فرصت، توليد عزت و منزلت، توليد كالا و توليد انسان هاي كارآمد؛ اين ها همه توليد است. رمز سعادت ملت ما در اين است كه در اين گستره وسيع، هم دولت و هم ملت، بر اين توليد همت بگماريم. اين تأمين كننده امنيت ملي و اقتدار و پيشرفت كشور است؛ اين يك جهاد است.

من امروز به شما عرض مي كنم، هم به مسئولين و مأموران دولتي و هم به آحاد مردم، به خصوص به شما جوان ها؛ اين يك جهاد است. مجاهد في سبيل الله توليدكننده است؛ بايد هم علم را بياموزيم و هم علم را توليد كنيم. هر ملتي كه عالم باشد، مي تواند فرمانروايي كند. هر ملتي كه دستش از علم تهي باشد، بايد خود را آماده كند كه ديگران بر او فرمانروايي كنند. ما بايد علم را با همه معناي كامل آن به عنوان يك جهاد دنبال كنيم. اين را من به جوان ها، استادان و دانشگاه ها مي گويم. علاوه بر اين، علم مجرد و به تنهايي هم كافي نيست. علم را بايد وصل كنيم به فن آوري، فن آوري را بايد وصل كنيد به صنعت، و صنعت را بايد وصل كنيم به توسعه كشور. صنعتي كه مايه توسعه و پيشرفت كشور نباشد، براي ما مفيد نيست؛ علمي كه به فن آوري توليد نشود، فايده اي ندارد و نافع نيست. وظيفه دانشگاه ها سنگين است. وظيفه آموزش و پرورش سنگين است. وظيفه مراكز تحقيقاتي و مراكز پژوهشي سنگين است.(1)

ج) ثمره كار و توليد

اشاره

ج) ثمره كار و توليد

زير فصل ها

نتيجه كار و توليد، نااميد كردن دشمنان

حفظ حيات ملت با كار و توليد كارگران

استقلال سياسي در گروي استقلال اقتصادي

ابتكار، هوشمندي، كار و توليد، ضامن آينده كشور

كار و توليد بي وقفه و خستگي ناپذير، مساوي است با پيشرفت

سامان گرفتن اوضاع كشور ثمره توليدات داخلي و ابتكار

مديريت كردن واردات، عامل مهم حمايت از كار و سرمايه ايراني

ما مي توانيم

توسعه اقتصادي همراه با عدالت

كار و توليد جهت استقلال و سرفرازي ملت

نتيجه كار و توليد، نااميد كردن دشمنان

نتيجه كار و توليد، نااميد كردن دشمنان

نقطه اي كه دشمن به آن چشم دوخته، اين است كه ايران اسلامي نتواند به طور شايسته، سازندگي كشور را انجام بدهد. اين هم مايه اميد دشمنان است. آنها


1- سخنان مقام معظم رهبري در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي، 1/1/1385.

ص: 85

مايلند دولت جمهوري اسلامي نتواند در داخل كشور سازندگي را پيش ببرد، وضع زندگي مردم را سر و سامان بدهد، توليد داخلي را افزايش بدهد، اتكاي به خارج از كشور را كم كند و مردمان پابرهنه و مستضعف و فقير را به سر و سامان زندگي لازم اسلامي برساند. آنها مي خواهند دولت اسلامي، توفيق اين وظايف بزرگ را به دست نياورد و نتواند اين كارها را انجام بدهد. به اين آرزو، چشم دوخته اند. اگر كشور اسلامي، با همت شما مردم و با پيوند مستحكمي كه بحمداللّه بين شما و دولت هست، به وضع درخشاني نايل بيايد، استعمار، امريكا، دشمنان دل باخته ساده لوحي كه چشم به دهان آنها دوخته اند و بعضي از گروهك ها و جريان هاي داخلي، خلع سلاح خواهند شد.(1)

حفظ حيات ملت با كار و توليد كارگران

حفظ حيات ملت با كار و توليد كارگران

شما كارگران بايد توجه داشته باشيد كه ادامه حيات شرافت مندانه ملت عزيز ايران و حفظ و تداوم شعارها و مواضع با ارزش نظام جمهوري اسلامي، در مقابل قلدرهاي عالم و استكبار جهاني، با كار و تلاش شما ميسر است. بايستي اين كار را مخلصانه و دل سوزانه و خوب انجام دهيد. البته بايد مسئولان دولتي سعي كنند مواد اوليه را براي شما تأمين كنند تا كارخانجات با همه ظرفيت و توان خود كار كنند و واحدهاي توليدي جديدي به وجود آيد و نيروهاي كار، جذب اين مراكز شوند.(2)

استقلال سياسي در گروي استقلال اقتصادي

استقلال سياسي در گروي استقلال اقتصادي

امروز مسئله اصلي كشور ما استقلال است. برادران و خواهران عزيز! انقلاب براي ما استقلال سياسي را به بار آورد. اين جرئت را به اين ملت داد كه در مقابل نظام غير عادلانه سلطه در دنيا بايستد، اما اگر اين ملت بخواهد اين


1- سخنان مقام معظم رهبري در مراسم اولين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني=، 14/3/1369.
2- سخنراني در جمع مردم استان همدان و شهرهاي ساري و ساوه، 05/04/1368.

ص: 86

استقلال سياسي را، اين عرض اندام فرهنگي را در مقابل سلطه گران عالم حفظ كند، بايد پايه هاي اقتصادي خود را محكم كند. اين، ريشه دواندن استقلال در كشور است و اين وابسته است به توليد، به كار، به شكوفايي كار، به نوآوري در بخش هاي مختلف كار. از مركز تحقيقات و آزمايشگاه گرفته تا توي محيط كارگاه ها، تا توي محيط مزرعه، در همه جا بايستي اين نوآوري وجود داشته باشد. آن وقت است كه دشمنان خون خوار و هتاك استقلال ملت ايران با ناكامي دهان هاي خودشان را خواهند بست و كناري خواهند نشست.(1)

ابتكار، هوشمندي، كار و توليد، ضامن آينده كشور

ابتكار، هوشمندي، كار و توليد، ضامن آينده كشور

ابتكار شما، هوشمندي شما، تلاش و پيگيري شما ضامن فرداي اين كشور است؛ ضامن فرداي اين ملت است. از كار خسته نشويد، از تلاش و پيگيري خسته نشويد. ما كشورهايي را سراغ داريم كه بعد از ما وارد اين ميدان شده اند، الان جلوتر از ما هستند! به خاطر پيگيري، به خاطر خسته نشدن از كار و اينكه مديران ارشد، همت خودشان را مصروف اين كرده اند كه كار را رها نكنند. يكي از نقيصه هاي عمده اي كه بنده در بعضي از دولت هامان در طول اين سال ها مشاهده كرده ام، پيگيري نكردن و دنبال نكردن كارهاست. كار را با شوق و ذوق شروع مي كنند، بعد نصفه كاره مي ماند! چرا؟ چون مديران حمايت نمي كنند، پيگيري نمي كنند؛ چه حمايت مالي، چه حمايت اداري، حمايت هاي مديريتي، تشويق، رسيدگي، برداشتن موانع جزيي از سر راه. گاهي يك مانع جزيي يك كار بزرگ را مدت ها معطل مي كند. تجربه انسان اين را نشان مي دهد. ما ديده ايم كارهاي بزرگي كه متوقف شده، بعد كه رفتيم سراغ كار كه چرا متوقف شده، فهميديم يك جا يك گير كوچكي


1- سخنراني در ديدار گروه كثيري از كارگران و كارآفرينان، 04/02/1387.

ص: 87

وجود داشته. همت نكردند اين گير كوچك را برطرف كنند، اين جريان عظيم همين طور متوقف مانده. خوشبختانه دولت كنوني دولت فعالي است، دولت پيگيري است، با همتند. حقاً دل سوزند.(1)

كار و توليد بي وقفه و خستگي ناپذير، مساوي است با پيشرفت

كار و توليد بي وقفه و خستگي ناپذير، مساوي است با پيشرفت

ما از اول انقلاب، هر كار بزرگي كه توانسته ايم انجام بدهيم، به بركت اعتماد به نفس و بلندپروازي و كار جهادي بوده است. جوانان جهاد سازندگي، آن روزي كارهاي بزرگ را در اين كشور شروع كردند كه حتي آن كساني كه جلوي چشمشان اين كارهاي بزرگ انجام مي گرفت، باور نمي كردند كه جوان ايراني قادر به اين كارهاست. به بركت همين جوان ها. در هر بخشي از بخش هاي گوناگون صنعتي و فني و علمي و تحقيقاتي كه ما با روحيه جهادي وارد شديم، پيش رفته ايم. روحيه جهادي يعني چه؟ يعني اعتقاد به اينكه «ما مي توانيم» و كار بي وقفه و خستگي ناپذير و استفاده از همه ظرفيت وجودي و ذهني و اعتماد به جوان ها. الان در همين بخش انرژي هسته اي كه اين همه دنياي استكبار را سراسيمه كرده، اكثر كساني كه در آنجا مشغول كار هستند، جوان هاي تحصيل كرده اند؛ صدها جوان كم سال و تحصيل كرده، اين چرخ را مي چرخانند و اين عزت را براي كشور پديد آورده اند. در همه بخش ها همين طور است. به نيروهاي بااستعداد، چه از جوان ها باشند و چه از انسان هاي با تجربه، اعتماد كنند. اعتماد به اين افراد و توكل به خداي متعال و اخلاص نيت براي خدا، اساس كار است.(2)


1- سخنراني در بازديد از توان مندي هاي صنعت خودروسازي، 9/1/1389.
2- سخنراني در ديدار كشاورزان، 14/10/1384.

ص: 88

سامان گرفتن اوضاع كشور ثمره توليدات داخلي و ابتكار

سامان گرفتن اوضاع كشور ثمره توليدات داخلي و ابتكار

امروز بر همگان واجب است كه سازندگي كشور را بسيار جدي بدانند و موانع را از سر راه آن بردارند. امروز، آبروي اسلام در گرو آن است كه ايران اسلامي به كشوري آباد تبديل شود، كار و ابتكار در آن همه گير شود، زندگي مردم سر و سامان يابد، فقر و محروميت ريشه كن شود، توليد داخلي با نيازهاي مردم متعادل گردد، كشور در صنعت و كشاورزي به خودكفايي برسد، دشمن از طريق احتياجات زندگي مردم، راهي به اعمال فشار نداشته باشد و خلاصه دين در كنار معنويت، زندگي مادي مردم را نيز سامان بخشد.(1)

مديريت كردن واردات، عامل مهم حمايت از كار و سرمايه ايراني

مديريت كردن واردات، عامل مهم حمايت از كار و سرمايه ايراني

ما بايد توليد ملي را افزايش بدهيم، تقويت كنيم، عادت كنيم به مصرف توليدات داخلي، عادت كنيم به بالا بردن كيفيت توليدات داخلي، كه البته در اين مورد مسئولين دولتي و همچنين قانون گذاران وظايف سنگيني دارند. من نسبت به مسئله مديريت واردات به دولتي ها سفارش كردم؛ الان هم تأكيد مي كنم. من نمي گويم واردات متوقف بشود، چون يك جاهايي لازم است كه واردات انجام بگيرد، اما واردات بايد مديريت بشود. يك جايي واردات مطلقاً نبايد بشود. يك جاهايي بايد انجام بگيرد. با مديريت، واردات انجام بگيرد. البته اگر واقعاً قانوني وجود دارد كه دولت را ممنوع مي كند، از جلوگيري از واردات، اين قانون را اصلاح كنند. جوري باشد كه مديريت بشود. بايد توليد ملي بالا برود.(2)

ما مي توانيم

ما مي توانيم

شما مي دانيد در دوره پهلوي، يكي از رايج ترين تبليغات، «نمي توانيم» بود. همه ما از بچگي اين طور بار آمده بوديم كه جنس ايراني مساوي است با بد بودن،


1- پيام مقام معظم رهبري به مناسبت اولين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني=، 10/3/1369.
2- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار كارگزاران نظام، 27/5/1389.

ص: 89

پست بودن و نامرغوب بودن. ايراني مساوي است با ناتواني در توليد جنس خوب در همه زمينه ها. اصلاً اين فرهنگ را در ذهن ملت ما نهادينه كرده بودند. اين در حالي است كه اين موضوع 180 درجه با واقعيت فرق دارد. اين ملت، ملتي است كه از همه جهت مي تواند، مي تواند توليد كند، مي تواند رشد بدهد، مي تواند ابتكار كند، مي تواند مرزهاي علم و فن آوري را بشكند و جلو برود.(1)

توسعه اقتصادي همراه با عدالت

توسعه اقتصادي همراه با عدالت

ما در زمينه همه فعاليت هاي گوناگون اقتصادي و توليدي كشور و حواشي آن، بايد توجه كنيم كه ما هم توسعه محوريم، هم عدالت محور. ما طبق برخي از سياست هايي كه امروز در دنيا رايج است و طرفداران زيادي هم دارد، نيستيم كه صرفاً به رشد توليدات و رشد ثروت در كشور فكر كنيم و به عدالت در كنار آن، فكر نكنيم؛ نه، اين منطق ما نيست. نوآوري نظام ما همين است كه مي خواهيم عدالت را با توسعه و با رشد اقتصادي در كنار هم و با هم داشته باشيم و اينها با هم متنافي نيستند. ما ديدگاهي كه تصور كند اينها با هم نمي سازند و يا بايد اين را انتخاب كرد يا آن را قبول نداريم. اين نكته بايد در همه موارد؛ هم در كاهش حجم دولت، هم در مسئله خصوصي سازي، هم در نگاه كلي به مسائل اقتصادي و هم در تقسيم منابع ميان بخش خصوصي و بخش تعاوني و بخش دولتي رعايت شود.(2)

كار و توليد جهت استقلال و سرفرازي ملت

كار و توليد جهت استقلال و سرفرازي ملت

عزيزان من، معلمان، كارگران، جوانان، كساني كه قوام كار و استقلال و ستون فقرات كشور در دست شماست! مسئوليت شما سنگين است. ببينيد دشمن


1- 1. سخنان مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از پيشكسوتان جهاد و شهادت و خاطره گويان دفتر ادبيات و هنر مقاومت، 31/6/1384.
2- سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت، 4/6/1383.

ص: 90

چه طوري است. ببينيد دشمن چه قدر بي انصاف و بي رحم و وقيح است. اگر بخواهيد دشمن بر شما مسلط نشود، بايد خوب كار كنيد. همه بايد خوب كار كنند، همه بايد كار را براي خدا و دقيق انجام دهند، تا ان شاءالله اين كشور اسلامي و اين ايران سرافراز و سربلند، بتواند در مقابل دشمن بايستد و به همه بفهماند كه به بركت اسلام _ كه «الاسلامُ يَعْلُوا ولا يُعْلي عليه» _ هيچ كس نمي تواند نسبت به اين ملت، استعلا و استكباري داشته باشد.(1)


1- سخنراني در ديدار جمع كثيري از كارگران و معلمان در آستانه روز كارگر و روز معلم، 10/2/1376.

ص: 91

8.سخن بزرگان

اشاره

8.سخن بزرگان

زير فصل ها

الف) استاد شهيد مطهري

ب) علامه محمدتقي جعفري

ج) پاسكال

د) جبران خليل جبران

ه) سقراط

و) ويل دورانت

ز) بزرگمهر

ح) ولتر

الف) استاد شهيد مطهري

اشاره

الف) استاد شهيد مطهري

زير فصل ها

ضرورت كار براي تمام ابعاد وجودي انسان

عزت بخشي كار به انسان

كار، اداي وظيفه اي اجتماعي

ارزشمندي اتكا به خود و وابسته نبودن

رابطه كار و علم

كشف استعدادها، ثمره كار

پيامدهاي بي كاري

تكريم كار در اسلام

لزوم دانش محوري در عمل

ملازمت علم با عمل

كار، جهاد در راه خدا

ضرورت كار براي تمام ابعاد وجودي انسان

ضرورت كار براي تمام ابعاد وجودي انسان

انسان يك موجود _ به يك اعتبار _ چند كانوني است. انسان جسم دارد، انسان قوه خيال دارد، انسان عقل دارد، انسان دل دارد... كار براي جسم انسان ضروري است، براي خيال انسان ضروري است، براي عقل و فكر انسان ضروري است و براي قلب و احساس و دل انسان هم ضروري است، اما براي جسم كمتر احتياج به توضيح دارد؛ زيرا يك امر محسوس است. بدن انسان اگر كار نكند مريض مي شود؛ يعني كار يكي از عوامل حفظ الصحه است.(1)

عزت بخشي كار به انسان

عزت بخشي كار به انسان

وقتي كه به نتيجه كار و زحمت توجه مي كنيم، مي بينيم كه نتيجه كار تنها خلاصي از فقر و گرسنگي نيست، بلكه چندين چيز ديگر هم به دنبال دارد؛


1- مرتضي مطهري، تعليم و تربيت در اسلام، ص 413.

ص: 92

از آن جمله اينكه كار بر عزت و شخصيت انسان مي افزايد و او را در نظر خودش محترم مي نمايد؛ يعني حس احترام به ذات و اعتماد به شخصيت در او ايجاد مي كند و بديهي است كه هر چيزي كه باعث و سبب محترم شدن شخصيت انسان در نظر خودش و در نظر ديگران باشد، او خودش محترم و شايسته تكريم و تعظيم است و به همين دليل است كه در اسلام، كار مورد احترام و شايسته تكريم است.(1)

از فوايد ديگر كار، مسئله حفظ شخصيت و حيثيت و استقلال است كه تعبيرهاي مختلفي دارد. مثلاً آبرو، انسان آن گاه كه شخصيتش ضربه بخورد، آبرويش برود و تحقير بشود، ناراحت مي شود. انسان در اثر كار _ و مخصوصاً اگر مقرون به ابتكار باشد _ به حكم اينكه نيازش را از ديگران برطرف كرده است، در مقابل ديگران احساس شخصيت مي كند؛ يعني ديگر احساس حقارت نمي كند. (2)

كار، اداي وظيفه اي اجتماعي

كار، اداي وظيفه اي اجتماعي

كار، در واقع يك وظيفه اجتماعي است و اجتماع، حقي بر گردن انسان دارد. يك فرد، هر چه مصرف مي كند، محصول كار ديگران است: لباسي كه مي پوشيم، غذايي كه مي خوريم، كفشي كه به پا مي كنيم، مسكني كه در آن زندگي مي كنيم، به هر چه نظر مي كنيم، غرق در نتيجه كار ديگران است. كتابي كه جلومان گذاشته[ايم] و مطالعه مي كنيم، محصول كار ديگران است: آنكه تأليف كرده، آنكه كاغذ ساخته، آنكه چاپ كرده، آنكه جلد نموده [است] و مانند آنها.(3)


1- مرتضي مطهري، حكمت ها و اندرزها، صص 199 و 200.
2- تعليم و تربيت در اسلام، ص 424.
3- تعليم و تربيت در اسلام، ص 413.

ص: 93

ارزشمندي اتكا به خود و وابسته نبودن

ارزشمندي اتكا به خود و وابسته نبودن

آزاد زندگي كردن و زير بار منت احدي نرفتن؛ اين براي كسي كه بويي از انسانيت برده باشد، باارزش ترين چيزهاست و اين بدون اينكه انسان كاري داشته باشد كه به موجب آن متكي به نفس و متكي به خود باشد، ممكن نيست.(1)

رابطه كار و علم

رابطه كار و علم

كار به انسان تجربه مي دهد و علمش را زياد مي كند. كار، مادر علم است؛ يعني بشر، علم خود را با تجربه و كار به دست آورده است و به عبارت ديگر، گذشته از اينكه كار منشأ علم است، عقل و فكر انسان را نيز اصلاح و تربيت و تنظيم و تقويت مي كند.(2)

كشف استعدادها، ثمره كار

كشف استعدادها، ثمره كار

انسان، با كار، خود را كشف مي كند و خود را كشف كردن بهترين كشف است. اگر انسان دست به كاري زد و ديد استعدادش را ندارد، كار ديگري را انتخاب مي كند و بعد كار ديگر، تا بالاخره كار مورد علاقه و موافق با استعدادش را پيدا مي كند. وقتي كه آن را كشف كرد، ذوق و عشق عجيبي پيدا مي كند و اهميت نمي دهد كه درآمدش چه قدر است. آن وقت است كه شاهكارها به وجود مي آورد؛ كه شاهكار، ساخته عشق است، نه پول و درآمد. با پول مي شود كار ايجاد كرد، ولي با پول نمي شود شاهكار ايجاد كرد.

پيامدهاي بي كاري

پيامدهاي بي كاري

در مقابل كار، بيكاري است كه كوچك ترين اثرش اين است كه احترام و شخصيت انسان را پيش ديگران و پيش خودش از بين


1- تعليم و تربيت در اسلام، ص426.
2- تعليم و تربيت در اسلام، ، صص422 و 423.

ص: 94

مي برد و همين در هم شكستن شخصيت انسان، سبب مي شود كه تن به هر پستي و بيچارگي بدهد و انواع ابتلائات ناشي از گناه برايش پيدا شود.(1)

تكريم كار در اسلام

تكريم كار در اسلام

كار و عمل از نظر اسلام بسيار محترم و مورد تكريم است؛ زيرا احترام و قابل تكريم بودن يك چيزي، تابع نتيجه آن چيز است.»(2) در اسلام بيكاري مردود و مطرود است و كار به عنوان يك امر مقدس شناخته شده است.(3)

لزوم دانش محوري در عمل

لزوم دانش محوري در عمل

علم به عمل ارزش مي دهد و آن را بالا مي برد. اثر و ارزش يك كاري كه با نيروي علم و معرفت صورت گيرد؛ صدها برابر كاري است كه جاهلانه صورت گيرد. علم، افزايش دهنده اثر و ارزش كار است. هر كاري كه در نظر بگيريم، مي بينيم اگر با علم و شناسايي و معرفت توأم گردد، اثر و ارزش بسيار بيشتري پيدا مي كند. روي همين اصل است كه در اسلام دو چيز محترم است: كار و دانش، و دو چيز مردود است: بي كاري و ناداني.(4)

ملازمت علم با عمل

ملازمت علم با عمل

ولي اين نكته را از اسلام نبايد فراموش كرد كه كار و دانش كه محترم است، از يكديگر جدا نيستند؛ يعني نه اين است كه براي بعضي كار محترم است و براي بعضي ديگر دانش، بعضي اهل كار باشند و بعضي اهل دانش، اين طور نيست. كار و دانش اگر از يكديگر جدا افتند، اهميتي ندارد. اين دو اصل


1- حكمت ها و اندرزها، ص200.
2- حكمت ها و اندرزها، ص199.
3- تعليم و تربيت در اسلام، ص411.
4- 1محمدهادي فلاح، كار و تلاش از نگاه انديشمندان اسلامي، ص51.

ص: 95

مقدس هنگامي براي بشر به صورت دو بال در مي آيند كه معاون يكديگر و كمك يكديگر بوده باشند؛ يعني كار در روشنايي علم صورت گيرد و اگر يكي عالم باشد و گوشه نشين و ديگري كارگر باشد و جاهل؛ مثل اين است كه در يك شب تاريك، يكي چراغ به دست بگيرد و در گوشه اي بنشيند و ديگري راه پيمايي كند، ولي چراغ نداشته باشد! بايد همان كس كه راه پيمايي مي كند چراغ داشته باشد و همان كس كه چراغ دارد راه پيمايي كند؛ يعني همگي به نوبه خود و سهم خود در زندگي حركت و فعاليت و راه پيمايي كنند و همگي چراغ در دست داشته باشند.(1)

كار، جهاد در راه خدا

كار، جهاد در راه خدا

اينكه در منطق پيشوايان عالم تشيع، كار براي تنظيم معاش، با اهميت و حياتي تلقي شده، حتي گاهي جهاد در راه خدا معرفي شده است، اصلي است كه هيچ گونه ترديدي ندارد.(2)

ب) علامه محمدتقي جعفري

اشاره

ب) علامه محمدتقي جعفري

زير فصل ها

كار، معيار تفاوت آدمي با ساير موجودات

رابطه متقابل كار و تربيت

كار، سازنده عقل و فكر انسان

اهميت كار در زندگي بشر

نقش كار در زندگي انسان

استواري زندگاني مادي و معنوي بر كار

رابطه كار و حيات آدمي

كار، معيار تفاوت آدمي با ساير موجودات

كار، معيار تفاوت آدمي با ساير موجودات

كار عبارت است از آن تموج و فعاليت حيات كه آدمي بدون آن تفاوتي با جمادات و نباتات ندارد، مگر در يك عده مختصات طبيعي ضروري، مانند احساس و حركت ارادي و غيره. (3)

رابطه متقابل كار و تربيت

رابطه متقابل كار و تربيت

انسان اين جور خيال مي كند كه كار، اثر و معلول انسان است. پس انسان مقدم بر كار است؛ يعني چگونگي انسان، مقدم بر چگونگي كار و چگونگي


1- 1همان.
2- «وَ قُلْ رَبِّ زِدْني عِلماٰ : بگو خدايا بر دانش من بيفزاي» (طه :14)
3- علامه جعفري، ترجمه و تفسير نهج البلاغه، ج 4، ص 124.

ص: 96

كار، تابع چگونگي انسان است و بنابراين، تربيت بر كار مقدم است، ولي اين درست نيست. هم تربيت بر كار مقدم است و هم كار بر تربيت؛ يعني اين دو، هم علت يكديگر هستند و هم معلول يكديگر، هم انسان سازنده و خالق و آفريننده كار خودش است، و هم كار و نوع كار، خالق و آفريننده روح و چگونگي انسان است. (1)

كار، سازنده عقل و فكر انسان

كار، سازنده عقل و فكر انسان

كار در عين اينكه معلول فكر و روح و خيال و دل و جسم آدمي است، سازنده خيال، سازنده عقل و فكر، سازنده دل و قلب و به طور كلي سازنده و تربيت كننده انسان است.(2)

اهميت كار در زندگي بشر

اهميت كار در زندگي بشر

انساني كه معناي حيات را درك كند و ضرورت تلاش را در درياها و خشكي ها، در جنگل ها و قله هاي صعب العبور كوه ها دريافت كند، اهميت كار را هم شناخته است. آثار تجسم يافته از كار بشري و كتيبه ها و تأليفات باستاني، همه و همه، شاهد گوياي درك اهميت كار براي حيات بشري مي باشد.(3)

نقش كار در زندگي انسان

نقش كار در زندگي انسان

اعتقاد به ارزش موضوعي كار، نه تنها علامت زنده بودن يك فرد و اجتماع است، بلكه باعث مي شود كه از كمترين فرصت ها، عالي ترين نتايج را به دست بياورند. به اضافه اينكه چون كار و حركت مطابق قانون عالم هستي است، جريان مطابق آن قانون كلي، اگر چه به احتمال


1- تعليم و تربيت در اسلام، ص 410.
2- تعليم و تربيت در اسلام، ص423.
3- كار و تلاش از نگاه انديشمندان اسلامي، ص 4.

ص: 97

ناچيزترين نتيجه هم نباشد، خود يك پديده قانوني تعبيه شده است. البته فراموش نمي كنيم كه ورود اين حركت به منطقه ارزش، تابع آگاهي و هدف داري در حيات است.(1)

استواري زندگاني مادي و معنوي بر كار

استواري زندگاني مادي و معنوي بر كار

نتايج و محصولاتي كه زندگاني مادي و معنوي ما بر آنها استوار شده است، تنها به كار و كوشش مستند است و هيچ واقعيتي به طور ناگهان در مسير حيات ما سبز نمي شود.(2)

رابطه كار و حيات آدمي

رابطه كار و حيات آدمي

اساسي ترين موضوعي كه با كار و فعاليت انساني ارتباط مستقيم و منطقي قطعي دارد، حيات خود انسان است؛ يعني كار يكي از اساسي ترين و باعظمت ترين پديده هاي حيات است، به طوري كه مي توان گفت، بهترين و ارزنده ترين حيات آن است كه كار و كوشش در آن موجب به ثمر رسيدن شخصيت انساني گردد.(3)

ج) پاسكال

اشاره

ج) پاسكال

زير فصل ها

بيكاري منشأ مفاسد

بيكاري منشأ مفاسد

بيكاري منشأ مفاسد

مصدر كليه مفاسد فكري و اخلاقي، بيكاري است. هر كشوري كه بخواهد اين عيب بزرگ اجتماعي را رفع كند، بايد مردم را به كار وادارد تا آن آرامش عميق روحي كه عده معدودي از آن آگاهند در عرصه وجود افراد برقرار شود.(4)


1- ترجمه و تفسير نهج البلاغه، ج 4، صص 48- 50.
2- ترجمه و تفسير نهج البلاغه، ج 4، ص 18.
3- ترجمه و تفسير نهج البلاغه، ج 4، ص 124.
4- تعليم و تربيت در اسلام، صص 429 و430.

ص: 98

د) جبران خليل جبران

اشاره

د) جبران خليل جبران

زير فصل ها

كار همنوايي با طبيعت

كار همنوايي با طبيعت

كار همنوايي با طبيعت

شما كار مي كنيد و با كارتان، با آهنگ خاك هم نوا و با روح زمين يگانه مي شويد؛ زيرا بيكاري و بي ثمري، غريبگي است با فصل ها و نيز جا ماندن است از كاروان زندگي؛ كارواني كه با شكوه و سرافرازي عازم ابديت است. آن گاه كه كار مي كنيد، ني اي هستيد كه از قلب پاك و خالي تان، زمزمه هاي نرم و جاري زندگي به آوايي خوش بدل مي شود؛ آواز خوش زندگي. كدامين شما مي خواهد ني اي باشد خاموش و گنگ، آن گاه كه ني هاي بي شمار هستي، هم نوا شده اند و عاشقانه مي خوانند.(1)

ه) سقراط

اشاره

ه) سقراط

زير فصل ها

خواري و بدبختي، ثمره كاهلي

كار مايه سعادت

خواري و بدبختي، ثمره كاهلي

خواري و بدبختي، ثمره كاهلي

خداي تعالي، كاهلي و تنبلي را دو فرزند عطا فرمود كه آنها را خواري و بدبختي نام نهاده اند.(2)

كار مايه سعادت

كار مايه سعادت

كار سرمايه سعادت و نيك بختي است.(3)

و) ويل دورانت

اشاره

و) ويل دورانت

زير فصل ها

كار، جواني تندرستي

كار، جواني تندرستي

كار، جواني تندرستي

تندرستي در كار كردن است. ازاين رو، به جواني لطف و زيبندگي مي بخشد. سرّ لطف و زيبندگي در كار كردن است و اشتغال، نيمي از رمز خرسندي و خشنودي است. از خدا مال و منال نخواهيم، بلكه توفيق كار و عمل بخواهيم.(4)


1- جبران خليل جبران، پيامبر، ترجمه: محمدرضا ابراهيم زاده، صص 44 و 45.
2- سيد يحيي برقعي، چكيده انديشه ها، ج2، ص 171.
3- تعليم و تربيت در اسلام، صص 429 و 430.
4- ويل دورانت، لذات فلسفه، ترجمه: عباس زرياب، ص 460.

ص: 99

ز) بزرگمهر

اشاره

ز) بزرگمهر

زير فصل ها

كليد كاميابي

كليد كاميابي

كليد كاميابي

بايد لب فرو بست و بازو گشود و كار كرد و دم نزد، و يقين داشت كه كليد طلايي كاميابي و موفقيت، كار و كوشش است.(1)

ح) ولتر

اشاره

ح) ولتر

زير فصل ها

كار بهترين درمان درد

كار بهترين درمان درد

كار بهترين درمان درد

هر وقت احساس مي كنم كه درد و رنج بيماري مي خواهد مرا از پاي درآورد، به كار پناه مي برم. كار، بهترين درمان دردهاي دروني من است.(2)


1- جعفر، سبحاني، رمز پيروزي مردان بزرگ، ص 22.
2- جعفر، سبحاني، رمز پيروزي مردان بزرگ، ص 22.

ص: 100

9.محوريابي

اشاره

9.محوريابي

زير فصل ها

1. اهميت و ضرورت توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

2. بايسته هاي سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

3. آثار و بركات توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

4. آسيب هاي مواجه با سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

5. راهبردهاي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

5. پي آمدهاي مصرف كالاهاي خارجي

6. رسانه و توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

1. اهميت و ضرورت توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

اشاره

1. اهميت و ضرورت توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

زير فصل ها

الف) جنبه داخلي

ب) جنبه خارجي

الف) جنبه داخلي

الف) جنبه داخلي

_ پيشرفت و سازندگي كشور و تقويت و اقتدار اقتصادي؛

_ كاهش شاخص هاي منفي اقتصادي به ويژه نرخ بيكاري، تورم، سرانه مصرف كالاهاي اساسي؛

_ كاهش پيامدهاي منفي طرح هدف مندي يارانه ها؛

_ ايجاد امكان مبارزه اساسي با فقر، فساد ، تبعيض؛

_ وجود انگيزه هاي معنوي و ديني در مردم؛

_ ميزان بالاي نخبگان و تحصيل كردگان؛

_ وجود منابع متنوع و غني طبيعي و فرصت هاي بالاي اقتصادي؛

_ درك و تجربه كافي بسياري از مديران سطوح بالا و مياني نظام؛

_ وجود جمعيت قابل توجه جوان؛

ص: 101

ب) جنبه خارجي

ب) جنبه خارجي

_ تقويت و گسترش حاكميت نظام اسلامي و افزايش توان رويارويي با تهديدهاي نظام سلطه؛

_ مقابله با تحريم هاي اقتصادي دشمنان؛

_ استقلال اقتصادي و كاهش وابستگي و تحقق شعار «نه شرقي، نه غربي»؛

_ ارائه الگو جامع و مناسب اقتصادي براي مطالبات مردمي در جهان و خصوصاً كشورهاي اسلامي؛

_ بحران هاي جهاني و ضرورت برخورداري از اقتصاد پايدار؛

_ دست يابي به قدرت چانه زني در معاملات بين اللملي؛

_ جهاني سازي اقتصاد و سلطه امريكا؛

_ تمركز دشمن بر مسائل اقتصادي ايران و خراب جلوه دادن اقتصاد ايران.

2. بايسته هاي سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

اشاره

2. بايسته هاي سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

زير فصل ها

الف) بايدها و بايسته هاي دولتي

ب) بايدها و بايسته هاي مردمي؛

ج) مجلس

الف) بايدها و بايسته هاي دولتي

الف) بايدها و بايسته هاي دولتي

اعمال مديريت دقيق و عالمانه منابع؛

رونق بخشيدن و بهبود فضاي كار و توليد و افزايش ظرفيت ها و كيفيت در توليد؛

شناسايي دشمن و اهداف او به ويژه در زمينه هاي اقتصادي؛

رعايت صرفه جويي در هزينه ها به منزله سياستي اساسي در برنامه ريزي؛

پاسخ گويي و اطلاع رساني از طرح ها و برنامه هاي اجرا شده؛

حمايت از فعالان اقتصادي؛

جديت در مبارزه با فساد مالي و اقتصادي؛

ص: 102

حمايت از قشرهاي محروم و آسيب پذير جامعه و درك نيازهاي مردم؛

مبارزه با شكاف اقتصادي و تبعيض در قانون و اجرا؛

هماهنگي و هم نواختي در دولت و مجموعه نظام؛

ايجاد فرصت هاي شغلي و داشتن اهتمام ويژه نسبت به اشتغال؛

توجه همزمان به عدالت، توسعه و سازندگي؛

پرهيز از الگوگيري از اقتصاد غربي؛

آماده كردن ميدان فعاليت براي جوانان در جهاد اقتصادي؛

توسعه مراكز علمي و تربيت نيروي انساني صالح و كارآمد؛

مبارزه با بي برنامگي و بي قانوني؛

افزايش ظرفيت ها و كيفيت در توليد؛

ب) بايدها و بايسته هاي مردمي؛

ب) بايدها و بايسته هاي مردمي؛

ايمان به خدا و توكل؛

اخلاص در انگيزه؛

داشتن روحيه بسيجي و انقلابي در فعاليت هاي اقتصادي؛

آمادگي و هشياري نسبت به مضيقه هاي اقتصادي و تحمل سختي ها و صبر در مشكلات اقتصادي؛

تكيه به نيروهاي دروني و ذاتي خود و ايجاد استغناي از ديگران؛

لزوم فرهنگ صحيح مصرف در جامعه؛

رعايت وجدان كاري؛

كار و كوشش و پرهيز از سستي و تزلزل؛

حفظ وحدت و انسجام ملي و پرهيز از تفرقه؛

رعايت احكام و اجراي مقررات اسلامي؛

ص: 103

حفظ آرامش، نظم و امنيت اقتصادي؛

افزايش روحيه كار همگاني؛

خودباوري و خوداتكايي؛

نوآوري و اصالت نبخشيدن به روش ها و رويه هاي خاص در انجام كارها؛

تقويت روحيه شجاعت و خطرپذيري؛

مفروض گرفتن وجود دشمن و ضرورت مبارزه جدي با آن؛

ج) مجلس

ج) مجلس

هماهنگي و همكاري با دولت؛

به كارگيري كارشناسان متعهد و متدين در كمسيون ها؛

تصويب لوايح و قوانين موثر؛

سرعت در تصويب طرح هاي سازنده و مفيد و خودداري از تصويب طرح هاي غير عادلانه؛

حذف قوانين دست و پا گير و اضافي؛

توجه ويژه به اقشار محروم جامعه در تصويب قوانين؛

ايستادگي و مقاومت در مقابل قدرت هاي شيطاني؛

3. آثار و بركات توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

اشاره

3. آثار و بركات توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

زير فصل ها

الف) جنبه داخلي

ب) جنبه خارجي

الف) جنبه داخلي

الف) جنبه داخلي

پيشرفت و رشد اقتصادي؛

گشايش امور اقتصادي و زدودن فقر و فساد و محروميت و رونق بخشي به زندگي مردم؛

استقلال كامل اقتصادي؛

رسيدن به حيات طيبه از نظر مادي و معنوي؛

ص: 104

دستيابي به عدالت اجتماعي و كاهش شكاف ميان طبقات؛

كسب رضايت عموم مردم در مقابل رضايت گروه خاص؛

زيان نرساندن به ثروت هاي طبيعي؛

فسادگريزي.

ب) جنبه خارجي

ب) جنبه خارجي

تقويت و گسترش حاكميت نظام اسلامي در سطح جهاني؛

ارايه الگوي مناسب اقتصاد اسلامي در سطح جهاني و به ويژه كشورهاي اسلامي؛

قدرت رقابت يافتن با افزايش كيفيت توليدات داخلي و مطرح شدن در سطح جهاني؛

به رخ كشيدن توانايي ها در زمينه توليد در سطح بين المللي؛

قدرت چانه زني سياسي در مجامع بين اللملي؛

خنثي كردن تبليغات خارجي درباره ناتواني نظام در جنبه اقتصادي .

4. آسيب هاي مواجه با سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

اشاره

4. آسيب هاي مواجه با سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

زير فصل ها

الف) آسيب ها و موانع اقتصادي و مديريتي

ب) آسيب ها و موانع فرهنگي

الف) آسيب ها و موانع اقتصادي و مديريتي

الف) آسيب ها و موانع اقتصادي و مديريتي

شناخت نادرست اقتصاد اسلامي؛

فقدان الگوي جامع و كلان براي پيشرفت و ترسيم نكردن اهداف صحيح اقتصادي در اسلام؛

اقتصاد متكي بر نفت؛

تفوق رابطه قدرت ثروت بر روابط عادلانه اقتصادي؛

فقدان زمينه ها و ساز و كارهاي مساعد براي گسترش توليد؛

پايين بودن ميزان بهره وري و هرزروي منابع؛

ص: 105

ميزان بالاي بيكاري؛

دولتي بودن بخش عمده اي از اقتصاد كشور؛

ساختارها و شيوه هاي نامناسب مديريت؛

رفاه زدگي و تجمل گرايي برخي مديران و مسئولان؛

ويژه خواري ها و امتيازهاي ناعادلانه و سوء استفاده از قوانين؛

استفاده نكردن كامل از ظرفيت ها و يافته هاي علمي در توليد ثروت؛

انسجام نداشتن بخش هاي مختلف سازماني و مديريتي كشور؛

بي توجهي به اخلاق و فقه اقتصادي؛

استفاده از كارگزاران ناكارآمد؛

اثرپذيري از القاهاي مخالفان داخلي و خارجي؛

پراكندگي نيروها؛

نداشتن اقدام مناسب در برابر مانع تراشي دشمنان داخلي و خارجي؛

كوتاهي در نظارت؛

برخورد نكردن با مفسدان اقتصادي؛

وفور واردات خارجي؛

ضعف امنيت يا توفيق نداشتن در ايجاد اعتماد لازم براي جذب سرمايه گذاري؛

ضعف اطلاعات آماري دقيق از ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود اقتصادي؛

نبودن تفاهم كافي ميان نخبگان، سياست گذاران، برنامه ريزان و قانون گذاران و مجريان در اهدف و اقتضائات ؛

ضعف ارتباط ميان مراكز علمي و پژوهشي با مراكز صنعتي و اقتصادي؛

ناهماهنگي عملكردي قواي سه گانه و موازي كاري؛

ص: 106

سياست زدگي و التهابات سياسي؛

ضعف توفيق در جذب متخصصان ايراني مقيم خارج؛

كاهش زمينه هاي رقابتي؛

ب) آسيب ها و موانع فرهنگي

ب) آسيب ها و موانع فرهنگي

نگرش هاي نادرست نسبت به كار و تلاش اقتصادي؛

روحيه خوش گذراني و راحت طلبي؛

ضعف در مديريت زمان و استفاده از فرصت ها؛

خرافه گرايي و تقديرگرايي منفي در امور زندگي و معيشتي؛

پايين بودن روحيه خطرپذيري و شجاعت در مسائل اقتصادي؛

نگاه كمي و درآمدي صرف به فعاليت هاي اقتصادي؛

ضعف فرهنگ همكاري جمعي.

5. راهبردهاي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

اشاره

5. راهبردهاي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

زير فصل ها

الف ) راهبردهاي اقتصادي

ب) راهبردهاي مديريتي و ساختاري

ج) راهبردهاي فرهنگي

الف ) راهبردهاي اقتصادي

الف ) راهبردهاي اقتصادي

ارتقاي كمّي و كيفي توليد ملي و كالاهاي داخلي؛

افزايش مشاركت هاي مردمي در توليد از طريق تقويت و گسترش بخش خصوصي؛

تقويت و گسترش تعاوني ها در راستاي افزايش مشاركت مردم؛

اصلاح قانون كار و تعديل بازار كار؛

افزايش براي تجاري سازي علوم جديد و اثرگيري از اين علوم در صنايع موجود در كشور؛

افزايش ساعات مفيد نيروي كار در كارگاه ها و اداره ها؛

ص: 107

ب) راهبردهاي مديريتي و ساختاري

ب) راهبردهاي مديريتي و ساختاري

طرح و تبيين الگوي جامع اسلامي _ ايراني پيشرفت؛

افزايش مشاركت مستقيم مردم در جهت كاهش رابطه قدرت و ثروت؛

حمايت از بخش خصوصي و تعاوني ها؛

بازنگري و اصلاح سياست هاي پولي و مالي كشور؛

مبارزه با مفاسد اقتصادي؛

كاهش فاصله و تقويت ارتباط ميان مراكز علمي پژوهشي با عرصه هاي صنعتي و كشاورزي؛

ج) راهبردهاي فرهنگي

ج) راهبردهاي فرهنگي

ارتقا و بهسازي اخلاق اقتصادي _ اجتماعي؛

افزايش بصيرت اقتصادي؛

ارتقاي مهارت ها و توان مندي هاي اقتصادي از راه فعاليت هاي آموزشي _ پژوهشي؛

فرهنگ سازي، آموزش دهي، حساسيت زدايي و ايجاد انگيزه براي تبديل ضرورت رشد و شكوفايي اقتصاد كشور به يكي از مؤلفه هاي هويتي ايراني _ اسلامي؛

زدودن باورها و ذهنيت هاي بازدارنده از مصرف كالاي داخلي.

5. پي آمدهاي مصرف كالاهاي خارجي

5. پي آمدهاي مصرف كالاهاي خارجي

متضرر شدن كشور از ورود كالاها؛

بيكاري جوانان و كارگران ايراني؛

تعطيلي كارخانه ها و كارگروهاي توليدي؛

بروز ناهنجاري هاي اخلاقي؛

ص: 108

نارضايتي كارگران و خانواده هايشان به دليل حقوق و مزاياي اندك؛

افزايش خطرات امنيتي در كشور؛

ركود اقتصاد ملي؛

افزايش وابستگي اقتصادي به كشورهاي ديگر .

6. رسانه و توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

اشاره

6. رسانه و توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني

زير فصل ها

الف) بايسته هاي برنامه سازي در رسانه ملي

ب) محورهاي محتوايي

الف) بايسته هاي برنامه سازي در رسانه ملي

الف) بايسته هاي برنامه سازي در رسانه ملي

آموزش و آگاهي بخشي به مخاطبان و غفلت زدايي از آنان؛

ايجاد فضاي سالم و اميدبخش در برنامه ها؛

تلاش براي حفظ آرامش در جامعه؛

احتراز از طرح مسائل تفرقه انگيز و انحرافي؛

ايجاد محيطي مناسب براي تضارب آرا؛

ارتقاي بصيرت اقتصادي مخاطبان؛

پرهيز از شعار زدگي و شيوه هاي تكراري و غيرهنري؛

ترجيح مصالح جمعي بر منابع فردي؛

القاي حس غرور ملي و خودباوري.

ب) محورهاي محتوايي

اشاره

ب) محورهاي محتوايي

زير فصل ها

يك _ رسانه و راه هاي حمايت از توليد ملي

دو _ رسانه و توليد ملي از ديدگاه آموزه هاي دين

سه. رسانه و اخلاق كار و توليد

چهار _ رسانه و حمايت از توليد ملي در خانواده

پنج _ رسانه و حمايت از توليد ملي در روستا

شش _ رسانه و حمايت از توليد ملي در جنبه صادرات

هفت _ رسانه و ارتقاي بصيرت مخاطبان در زمينه كار و توليد

يك _ رسانه و راه هاي حمايت از توليد ملي

يك _ رسانه و راه هاي حمايت از توليد ملي

اول) جلب مشاركت مردم در پيشرفت اقتصادي كشور و حل مشكلات از طريق؛

معرفي كار، تلاش و فعاليت اقتصادي مفيد به منزله خدمت و عبادت؛

تحليل معضلات و مشكلات اقتصادي؛

ص: 109

معرفي كار و تلاش مردم و بسترسازي دولت به منزله اصلي ترين عامل رشد اقتصادي كشور؛

معرفي مبتكران و مخترعان و كارآفرينان موفق و متعهد و فعالان اقتصادي؛

تبيين موانع گسترش فعاليت هاي اقتصادي مردم در طرح هاي تأكيد شده دولت؛

ايجاد انگيزه براي سرمايه گذاري مردم در طرح هاي تأكيد شده دولت؛

تقويت مشاركت عمومي در جهت تحقق اهداف برنامه هاي رشد و توسعه اقتصادي كشور؛

دوم) زمينه سازي براي افزايش ظرفيت اشتغال مفيد و مولد و همچنين گسترش و ارتقاي فعاليت هاي مثبت اقتصادي در كشور.

زمينه سازي براي افزايش توليد؛

زمينه سازي و معرفي راه هاي افزايش اشتغال، همانند راه اندازي كارگاه هاي كوچك؛

تبيين كيفيت گسترش صادرات با هدف افزايش اشتغال؛

تجليل از اشخاص و مؤسسه هاي تلاشگر در جهت افزايش اشتغال در جامعه؛

آموزش مهارت ها و مشاغل خانگي؛

گسترش اشتغال به وسيله توليد غير متمركز؛

تبيين علل و ابعاد بيكاري و فقر؛

ارزيابي و نقد عملكرد مسئولان در كاهش بيكاري و ايجاد اشتغال؛

فراهم سازي زمينه حمايت از توليدكنندگان داخلي؛

گسترش و تعميق فرهنگ كارآفريني و تجليل از كارآفرينان و تقبيح انفعال در عرصه كاريابي، باتوجه به منابع، ظرفيت ها و امكانات گسترده جامعه؛

ص: 110

سوم) تبيين و ترويج روش هاي كسب استقلال اقتصادي و خوداتكايي در عرصه هاي محوري اقتصاد

ترويج و حمايت از كالاها و خدمات صادراتي و وارداتي مناسب؛

تبيين راهكارهاي وصول به خودكفايي در محصولات استراتژيك و ضروري و همچنين ترغيب و تشويق به آن؛

حمايت از توليدات روستايي و كشاورزي در سطح وسيع؛

حمايت از توليدكنندگان و متخصصان داخلي و نوآوري و ابتكار در عرصه كار و صنعت؛

ارايه الگوي صحيح مصرف، متناسب با امكانات توليدي كشور؛

حمايت و تشويق مردم به مصرف كالاهاي داخلي؛

ترويج و ترغيب به افزايش كيفيت محصولات داخلي؛

زمينه سازي و ايجاد انگيزه براي سرمايه گذاري مردمي در طرح هاي اشتغال زا؛

چهارم) زمينه سازي و حمايت از مبارزه مستمر و برنامه ريزي شده با مفاسد اقتصادي

تبيين آثار ويرانگر رواج رانت خواري در كشور؛

بيان زيان هاي مخرب تبعيض و طبقاتي شدن نظام اقتصادي جامعه؛

تشريح و تقبيح اشكال مختلف رباخواري، احتكار و گران فروشي؛

حمايت از اقدامات قانوني مبارزه با مفاسد؛

ارزيابي و نقد عملكرد مسئولان مبارزه با فساد اقتصادي؛

مقابله با شبهات نظري و فلسفي در توجيه فساد در دستگاه ها؛

مقابله با شبهات عيني و عملي در انجام فساد در دستگاه ها؛

ص: 111

پنجم) طرح و تشريح دستاوردهاي اقتصادي انقلاب اسلامي؛

مقايسه خدمات اقتصادي انجام شده با دوران ستم شاهي؛

تبيين ميزان افزايش سطح رفاه عمومي؛

طرح و تشريح افزايش عمران شهري؛

معرفي ميزان گسترش صنايع و توليدات داخلي؛

تبيين و معرفي خدمات انجام شده به مناطق محروم و ضرورت استمرار آن؛

ايجاد روحيه و احساس خودباوري در عرصه هاي اقتصادي؛

معرفي پيشرفت هاي صنايع دفاعي، پزشكي، انرژي هسته اي كشور؛

معرفي الگوهاي موفق اقتصادي در عرصه هاي كشاورزي، صنعتي و خدماتي؛

ارزيابي نقادانه عملكرد نظام بانك داري در كشور؛

حمايت از تبيين و تثبيت بانك داري اسلامي؛

معرفي سازمان ها و افراد خدمت گذار مردم در سطوح مختلف سازماني؛

شناسايي و معرفي مسئولان و شخصيت هايي كه با رعايت ساده زيستي مشغول خدمت به مردم هستند؛

معرفي فرصت ها و توانايي هاي اقتصادي مناطق و محل هاي مختلف كشور؛

ششم) تبيين و ترويج ضرورت و كيفيت تحقق عدالت اقتصادي در جامعه

تبيين ضرورت ايجاد تعادل در درآمدهاي مردم؛

بسترسازي و ارائه راهكارهاي مناسب براي رفع محروميت هاي اقتصادي؛

تبيين خلاهاي قانوني كه زمينه ساز سوء استفاده از اموال عمومي هستند؛

تشريح ارتباط استقرار عدالت اقتصادي با امنيت و وحدت ملي.

ص: 112

هفتم) تعميق و ترويج فرهنگ كار، تلاش و ترويج وجدان كاري؛

تقبيح كم كاري و تن پروري و مسامحه كاري، بي تفاوتي و ضعف وجدان كاري؛

تبيين و ترويج اجراي صحيح و دقيق كار؛

تعديل توقعات و انتظارات جوانان در زمينه اشتغال؛

تقبيح راحت طلبي و پشت ميزنشيني برخي جويندگان كار؛

آموزش و اطلاع رساني در زمينه كسب اشتغال؛

آموزش مهارت ها و حرفه هاي خاص در دوره نوجواني و جواني، همراه با تحصيل به جوانان؛

طرح و تشريح نقش نيروي كار در توسعه كشور، از ديدگاه اسلام؛

تبيين نقش مهم زهد و قناعت بر روند رشد و توسعه اقتصادي ملت ها، به ويژه كشورهاي در حال توسعه؛

دو _ رسانه و توليد ملي از ديدگاه آموزه هاي دين

دو _ رسانه و توليد ملي از ديدگاه آموزه هاي دين

تبيين كيفيت تنظيم امور اقتصادي، بر اساس آيات و احكام اسلام؛

تبيين ضرورت طراحي و ارايه روش هاي اقتصادي مبتني بر اسلام؛

ارتقاي شناخت عمومي نسبت به شيوه هاي اقتصادي اسلام؛

تبيين ضرورت اصلاح نظام هاي اقتصادي در جهت انطباق با ارزش ها و معارف اسلامي؛

تبيين انطباق و تمايز اقتصاد ، با مباني اسلامي؛

ارزيابي و آسيب شناسي نظام مديريت اقتصادي كشور از ديدگاه اسلام؛

نقد فرمول ها و راهكارهاي اقتصادي _ سرمايه داري و اثر نامطلوب آن بر روند بيكاري؛

اصلاح ساختار نظام بانكي و بيمه اي كشور، براي هماهنگي بيشتر با ساز و كارهاي حكومت ديني.

ص: 113

سه. رسانه و اخلاق كار و توليد

سه. رسانه و اخلاق كار و توليد

تبيين و آموزش صحيح مصرف و تقبيح اسراف؛

طرح و تبليغ ساده زيستي مسئولان؛

ترويج قناعت و ساده زيستي و تقبيح تجمل گرايي و اشراف گري، اسراف و تبذير؛

تبيين رعايت اخلاق و حقوق در انجام معاملات؛

ترغيب به پرداخت صدقات و انفاق، خمس و زكات؛

تشويق به ايجاد صندوق هاي قرض الحسنه و توسعه فرهنگ قرض الحسنه؛

تجليل از الگوهاي ماندگار و معرفي جنبه هاي زندگي بزرگان از پيامبران و صالحان كه در كار و توليد موفق بوده اند و نيز الگوهاي موجود و معاصر؛

بيان و تقبيح اخلاق اقتصاد سرمايه داري و تقبيح آثار اقتصادي _ اجتماعي ربا؛

مبارزه با برداشت هاي غربي و افراطي درباره ثروت، سرمايه و مالكيت؛

ترويج روحيه ايثارگري و فداكاري در كارهاي توليدي و اقتصادي با جهت گيري مبارزه با اقتصاد نظام سلطه و نيز افزايش عزت و اقتدار نظام جامعه اسلامي؛

افزايش روحيه خطرپذيري در فعاليت هاي اقتصادي بر مبناي توكل و ايمان؛

افزايش اعتماد به كالاهاي داخلي و مصرف كالاهاي ايراني با جهت گيري كمك به توليدكنندگان، كارگران و صنعتگران كشور؛

ترويج اعتقاد به فعاليت هاي مفيد و پرهيز از فعاليت هاي كاذب اقتصادي؛

تقويت روحيه اميد، خودباوري و اعتماد به نفس و اعتقاد به شعار «ما مي توانيم».

ص: 114

چهار _ رسانه و حمايت از توليد ملي در خانواده

چهار _ رسانه و حمايت از توليد ملي در خانواده

اصلاح و ارتقاي گرايش ها، آگاهي ها و راهكارهاي اقتصادي در خانواده؛

ايجاد انگيزه براي مشاغل خانگي؛

گسترش فرهنگ صرفه جويي و پرهيز از اسراف و تبذير و معرفي مصاديق آن از دوران كودكي در خانواده؛

ترويج خودكفايي و خوداتكايي در تأمين نيازهاي خانواده؛

قبيح شمردن تجمل گرايي، اشرافي گري، چشم و هم چشمي و مدپرستي در خانواده؛

استفاده بهينه و كامل از امكانات و مقدورات خانواده؛

تأكيد و توجه به نقش و اهميت روزي حلال در زندگي و توجه به مواردي نظير خمس و زكات.

پنج _ رسانه و حمايت از توليد ملي در روستا
اشاره

پنج _ رسانه و حمايت از توليد ملي در روستا

زير فصل ها

الف) ارتقاي سطح فرهنگ عمومي، در روستا

ب) ارتقاي سطح آگاهي هاي روستاييان در رابطه با كشاورزي و دامداري

ج) زمينه سازي ارتقاي سطح بهره مندي هاي و جاذبه هاي روستايي

د) تقويت فرهنگ توسعه كشاورزي

الف) ارتقاي سطح فرهنگ عمومي، در روستا

الف) ارتقاي سطح فرهنگ عمومي، در روستا

تبيين احكام ديني به ويژه در رابطه با كشاورزي و دامپروري از جمله احكام مربوط به زكات؛

تأكيد دائمي بر نقش حياتي روستا و روستاييان در رونق كشور؛

معرفي و قدرشناسي از كشاورزان نمونه روستايي به منزله الگوهاي سخت كوشي و تلاش و همچنين از نخبگان، مفاخر و استعدادهاي درخشان روستايي؛

ب) ارتقاي سطح آگاهي هاي روستاييان در رابطه با كشاورزي و دامداري

ب) ارتقاي سطح آگاهي هاي روستاييان در رابطه با كشاورزي و دامداري

معرفي الگوي صحيح استفاده از منابع طبيعي و پيشگيري از اسراف، به ويژه در مورد آب؛

ارائه اطلاعات مفيد و ضروري درباره بهبود امر كشاورزي و دامداري و افزايش بهره وري؛

ص: 115

آشناسازي روستاييان با روش هاي تأييد شده و پرهيز آنان از به كار بردن شيوه هاي آزمون نشده جديد، مثل به كار بردن داروها و مواد شيميايي و بذرهاي تأييد نشده با تغييرات ژنيتكي؛

ارائه گزارش هاي لازم درباره تجربيات مفيد كشورهاي مختلف دنيا در امر تقويت مسير كشاورزي؛

تبيين و تشريح آثار و پي آمدهاي بي توجهي به ظرفيت چراگاه ها، جنگل ها و زمين هاي كشاورزي.

ج) زمينه سازي ارتقاي سطح بهره مندي هاي و جاذبه هاي روستايي

ج) زمينه سازي ارتقاي سطح بهره مندي هاي و جاذبه هاي روستايي

ترغيب مسئولان به تمهيدات امر زيربنايي در روستا؛

معرفي علل و عوامل افزايش درآمد در روستا و بهبود سطح زندگي؛

معرفي امتيازها و فرصت هاي روستاها در جهت جذب و گسترش سرمايه گذاري؛

تكريم نقش ارزشمند روستاها و روستاييان در توليد ملي و استقلال كشور؛

انعكاس موفقيت ها و دستاوردهاي جديد كشاورزي و صنعت روستاها؛

د) تقويت فرهنگ توسعه كشاورزي

د) تقويت فرهنگ توسعه كشاورزي

تأكيد بر توسعه كشاورزي به عنوان مهم ترين عامل تحقق استقلال سياسي و اقتصادي كشور؛

تشريح جايگاه و نقش كشاورزي در مقياس كوچك و غير متمركز، در حل مشكل اشتغال و هماهنگي با تحقق ارزش هاي و عدالت اجتماعي؛

زمينه سازي براي گسترش صادرات محصولات و كشاورزي روستاييان؛

زمينه سازي براي رشد صنايع دستي و ارايه آن در بازارهاي داخل و خارج كشور؛

ص: 116

تبيين مسائل متعدد مورد نياز بخش كشاورزي و توسعه روستايي، از نگاه علمي و كارشناسي؛

اطلاع رساني به هنگام، درباره بازار محصولات كشاورزي و يافته هاي جديد كاربردي در بخش كشاورزي؛

تصحيح و ارتقاي نگرش جامعه نسبت به روستاييان و تشريح جايگاه آنان در تأمين نيازهاي اساسي كشور؛

نقد و ارزيابي عملكرد دستگاه هاي مسئول كشاورزي و پيگيري براي اجراي طرح هاي مصوب؛

بسترسازي براي تعامل مراكز پژوهشي و آموزشي كشاورزي با دستگاه هاي اجرايي و فعالان عرصه كشاورزي.

شش _ رسانه و حمايت از توليد ملي در جنبه صادرات

شش _ رسانه و حمايت از توليد ملي در جنبه صادرات

تبيين كيفيت حضور فعال و موفق اقتصادي در بازارهاي منطقه اي و عرصه هاي بين اللملي؛

معرفي نمونه هاي موفق سرمايه گذاران ايران در ديگر كشورها؛

معرفي نمونه هاي موفق مردمي، در زمينه صادرات كالا؛

معرفي بازارهاي مناسب جهاني براي محصولات كشور و استانداردهاي آن؛

بيان اهميت رعايت استاندارد و بهبود سطح كيفي توليدهاي داخلي و كالاهاي صادراتي؛

هفت _ رسانه و ارتقاي بصيرت مخاطبان در زمينه كار و توليد

هفت _ رسانه و ارتقاي بصيرت مخاطبان در زمينه كار و توليد

تبيين و تحليل ضرورت و اهميت حمايت از توليد ملي براي عموم مردم و قشر فرهيخته از راه بيان موقعيت اقتصادي كشور، وضعيت تحريم ها و فشارهاي بين المللي؛

ص: 117

اصلاح تلقي هاي عمومي نسبت به سرمايه، سرمايه دار، توليدكننده و نيز كار و فعاليت و تلاش اقتصادي در جهت اهداف متعالي دنيوي و اخروي؛

تبيين تأثيرات افزايش حمايت از كار و سرمايه ايراني در توليد ملي در بخش هاي توليدي؛

ارتقاي آگاهي هاي عمومي در زمينه تقدير معيشت و شيوه تنظيم دخل و خرج، پس انداز و سرمايه گذاري؛

تبيين مفهوم و ارزش كار و تلاش در فرهنگ اسلامي و مقايسه آن با فرهنگ مادي غرب؛

تبيين روش ها و شيوه هاي مناسب اداره و انجام فعاليت هاي جمعي و هم افزايي در اين زمينه؛

ارتقاء حس مسئوليت پذيري در انجام كارهاي توليدي؛

تبيين آثار نامطلوب بي اعتنايي و بي تفاوتي نسبت به توليد ملي جامعه؛

ترويج ويژگي هاي لازم براي توسعه مشاركت عمومي و كارگروهي؛

تشويق به تشكيل گروه ها و كارگاه هاي توليدي؛

تشريح آثار ويرانگر دلبستگي به قدرت هاي غربي بر جنبه هاي مختلف از جمله اقتصاد؛

معرفي عبرت آموزترين نمونه هاي وابستگي در جهان؛

معرفي انديشه ها و عملكرد چهره هاي شاخص در ايجاد وابستگي صد ساله اخير ايران به غرب؛

تبيين نقش خوداتكايي و رهايي از بند جهاني سازي در حفظ استقلال كشور؛

معرفي و تجليل از كار آفرينان موفق كشور و نقش آنها در توليد ملي.

ص: 118

10.حكايت

اشاره

10.حكايت

زير فصل ها

حضرت امام خميني رحمه الله

حضرت امام خميني رحمه الله

اشاره

حضرت امام خميني رحمه الله

زير فصل ها

از تمام وقتشان استفاده مي كردند

شبي دو سه ساعت بيشتر نمي خوابيدند

يك بار هم امام را بيكار نديدم

در فرانسه شبانه روز كار مي كردند

فقط چهار تا شش ساعت استراحت داشتند

در كارها خستگي ناپذير بودند

كوشا بودن آيت الله شهيد صدر

پركاري علامه محقق، آيت الله علي دواني

از تمام وقتشان استفاده مي كردند

از تمام وقتشان استفاده مي كردند

يكي از فرزندان امام خميني رحمه الله چنين نقل مي كنند: «يادم هست ما شايد ده پانزده سال تمام تابستان ها كه تعطيل مي شديم _ به جهت آنكه كوچك بوديم و هواي قم هم گرم بود _ براي اينكه گرما ما را اذيت نكند و در ضمن خودشان هم آسايشي داشته باشند، براي كار و مطالعه _ تمام تابستان ها، ايام سه ماهه تعطيلي _ ما را يا به دركه و يا به محلات و از اين جور جاها مي بردند. در اين مدت يك بار نشد كه ما ببينيم ايشان يك جا بروند ميهماني و يا يك روز بروند خيابان. در گاراژ به اصطلاح پياده كه مي شدند و به منزلي وارد مي شدند، صبح اين طرف حياط فرش مي انداختند و مشغول كار بودند تا آفتاب مي آمد جلويشان و ديگر موقعي مي رسيد كه با آمدن آفتاب وقت وضو و نماز و ناهار و استراحت بود. عصر دوباره آن طرف حياط، باز همان فرش را مي انداختند و مشغول كار بودند و بدين گونه عملاً به ما نشان مي دادند كه تا چه حد بايد كار و كوشش كنيم».(1)


1- جمعي از نويسندگان، كار و تلاش، رمز موفقيت، ص 142.

ص: 119

شبي دو سه ساعت بيشتر نمي خوابيدند

شبي دو سه ساعت بيشتر نمي خوابيدند

مقام معظم رهبري مي گويند: «امام علاوه بر اعلاميه ها و سخنراني ها، نامه هاي زيادي نيز به اطراف و اكناف مي نوشتند. فراموش نمي كنم كه در سال 1341ه_ . ش، در ماجراي انجمن هاي ايالتي و ولايتي، مرحوم حاج آقا سيد مصطفي مي گفت: آقا شبي دو يا سه ساعت بيشتر نمي خوابند و بقيه شب را مشغول نامه نوشتن به علماي بلاد هستند. مي توانم بگويم امام صدها نامه به ولايات نوشتند و علماي شهرستان ها را به خطرهايي كه به سوي جهان اسلام آغازيدن گرفته بود، آگاه مي كردند و نقش اسراييل و امريكا و اينكه هدف آنها حذف اسلام است و نيز اين گونه مسائل را تشريح مي كردند».

يك بار هم امام را بيكار نديدم

يك بار هم امام را بيكار نديدم

حجت الاسلام رحيميان مي گويد: «پشتكار امام با كهولت سني كه داشتند، تا بدان حد بود كه هيچ كس از نزديكان ايشان نمي تواند ادعا كند كه حتي براي يك بار هم كه شده، امام را در حال بي كاري و يا بيهوده گذراندن وقت ديده است.

ما در اين مدت كه در محضر امام مشرف بوديم، شاهد بوديم كه در زندگي براي امام چيزي به اسم تعطيلي در كار مردم و انقلاب اسلامي وجود ندارد.

براي امام هيچ فرقي بين تابستان و زمستان، شنبه و جمعه، عيد و غيرعيد وجود نداشت و در همه لحظات، ايشان يا مطالعه مي كردند يا عبادت و يا گزارش هاي مختلف را كه خدمتشان مي رسيد، مي خواندند».

در فرانسه شبانه روز كار مي كردند

در فرانسه شبانه روز كار مي كردند

از حجت الاسلام سيد احمد خميني نقل شده است: «امام در فرانسه شبانه روز كار مي كردند. روزي نبود، مگر اينكه يا سخنراني و يا مصاحبه اي مي كردند و يا اعلاميه اي داشتند. گاهي مصاحبه گران مي گفتند

ص: 120

كه اين گونه نديده اند در اتاقي دو در سه، بدون تشريفات و بيا و برو و بدون ميز و صندلي، يك روحاني سخن بگويد و به دنبال آن ايران به جنبش و حركت درآيد».(1)

فقط چهار تا شش ساعت استراحت داشتند

فقط چهار تا شش ساعت استراحت داشتند

برنامه يك شبانه روز زندگي امام در پاريس به اين ترتيب بود كه ايشان بين چهار تا شش ساعت خواب و استراحت داشتند و بقيه ساعت ها را به كار مداوم مشغول بودند. امام معمولاً پس از نماز صبح شروع به قرائت قرآن و مطالعه گزارش ها و خبرها مي كردند كه تا ساعت هشت، مطالعه ايشان ادامه داشت. امام حتي به نامه هايي كه از سرتاسر دنيا براي ايشان ارسال مي شد، جواب مي دادند.

بعد از صرف ناهار، حدود دو ساعت استراحت مي كردند و بعد دوباره مشغول به كار مي شدند و تا وقت خواندن نماز مغرب و عشا به كار مي پرداختند. پس از نماز نيز تا نيمه شب كار مي كردند».(2)

در كارها خستگي ناپذير بودند

در كارها خستگي ناپذير بودند

از سيد محمد جواد مهري نقل است: «يكي از خدمتگزاران جمهوري اسلامي مي گفت: خدمت امام رسيدم و عرض كردم: من از كار كردن خسته شده ام؛ كارهايم خيلي زياد است و توان انجام آنها را ندارم؛ اگر ممكن است ديگري را به جاي من نصب كنيد تا من كمي استراحت كنم. امام در پاسخ من فرمودند: اگر بناست كسي دست از كار بكشد و از وظيفه شانه خالي كند، من از شما اولي هستم؛ چون با اين سن پيري و خستگي فراوان، بيشتر به آسايش نياز دارم. من شرمنده شدم و ديگر حرف نزدم».(3)


1- جمعي از نويسندگان، كار و تلاش، رمز موفقيت، ص 149.
2- خبرنگار اعزامي روزنامه اطلاعات به نوفل لوشاتو در سال 1357، روزنامه اطلاعات، 13/11/1371.
3- كار و تلاش، رمز موفقيت، ص 147.

ص: 121

كوشا بودن آيت الله شهيد صدر

كوشا بودن آيت الله شهيد صدر

ايشان در جايي گفته است: «آن گاه كه به تحصيل اشتغال داشتم، به اندازه پنج طلبه كوشا، كار مي كردم. با اينكه در نهايت فقر و نياز مي زيستم، ولي همه چيز را به خاطر درس فراموش مي كردم».

درباره ايشان نوشته اند: «مدت تحصيلات ايشان، از آغاز تا انجام در حدود هفده يا هجده سال به طول انجاميد. اين بزرگوار هر روز به مدت شانزده ساعت به تحصيل و مطالعه مي پرداخت».(1)

پركاري علامه محقق، آيت الله علي دواني

اشاره

پركاري علامه محقق، آيت الله علي دواني

پركاري از ويژگي هاي ممتاز ايشان بود. دو جلد از تأليفات گران قدر ايشان در حوزه مفاخر اسلام، مربوط به علامه مجلسي، در شرايطي تأليف شد كه ايشان همه كتاب ها و نوشته هايش در يك اتاق جمع بود. خانه را فروخته و صاحب خانه در حال تحويل گرفتن خانه بود. همه در حال نقل و انتقال بودند و اسناد و مدارك و نوشته ها در كنار ايشان در يك اتاق پخش بود. با وجود سختي ها و فشارها و استرس هاي روحي مختلف، ضمن اينكه كار نقل و انتقال را دنبال مي كرد، اين تأليف را به بهترين شكل تحويل داد. اثر ديگري كه در شرايطي بسيار دشوار، آن را نگاشت، كتاب ارزنده نقد عمر بود. او در سخت ترين شرايط روحي، به دليل بيماري همسر گران قدرش كه به درگذشت وي انجاميد، در حال نوشتن و تأليف بود. در اين شرايط نامناسب كه كارش متوقف مي شد، پس از رفع مشكل، بي درنگ كار را دنبال مي كرد. پركاري ايشان واقعاً يك حركت بي نظير بود.(2)

كار نتيجه بخش اديسون

كار نتيجه بخش اديسون

اديسون براي تكميل برخي اختراعات خود، شب ها و روزها در آزمايشگاه مي ماند و براي آنكه نيروي برق را طوري تسخير كند كه استفاده آن ارزان و


1- ابوالفضل شكوري، سيره صالحان، صص476 و 477.
2- محمد رجبي دواني، عين بقا، (يادواره چهلمين روز رحلت علامه محقق آيت الله علي دواني)، ص204.

ص: 122

آسان باشد، بارها اتفاق مي افتاد كه دو يا سه روز از آزمايشگاه بيرون نمي آمد و چه بسا غذا خوردن را فراموش مي كرد و به چند پاره نان خشكيده اكتفا مي كرد.(1)

وي مي گويد: «هيچ يك از اختراعات من محصول تصادف نيست. وقتي باور كنم كاري نتيجه بخش است، خودم را به آن كار مي بندم و تجربه بر تجربه مي افزايم تا به نتيجه برسم».(2)

زندگي پاستور يعني كار

زندگي پاستور يعني كار

در شرح حال پاستور، دانشمند بزرگ فرانسه مي خوانيم كه شعار او در طول زندگي، «كار» بود. گاهي چنان سرگرم كار مي شد كه سر و صدا و غوغاي بيرون آزمايشگاه را نمي شنيد. حتي هنگامي كه قواي مهاجم آلماني، پاريس را محاصره كردند و صداي توپ هاي دشمن در شهر پيچيد، او متوجه اين غوغاها شد.(3)

مطالعه در كنار كار

مطالعه در كنار كار

دكتر ساموئل كدمن، استاد فلسفه و ادبيات و از نويسندگان پركار جهان، در دوران جواني، در معدن با گاري، زغال سنگ حمل مي كرد. وي در چهار _ پنج دقيقه اي كه معطل مي شد تا گاري پر شود، كتابي از جيب درمي آورد و سرگرم خواندن مي شد. معدن چنان تاريك بود، كه كسي حتي دست هاي خود را نمي توانست ببيند. از اين رو، او در كنار فانوس كهنه اي مي رفت و مطالعه مي كرد. روزي به خانه خواهرش آمد و گفت: «دو كتاب به من امانت بده». خواهرش گفت: «يك ماه است كه سراغ مرا نگرفته اي. حالا هم براي كتاب آمده اي؟» ساموئل پاسخ داد: «زندگي براي من بدون ناهار آسان است، اما بدون كتاب آسان نيست!»


1- محمد رجبي دواني، عين بقا، (يادواره چهلمين روز رحلت علامه محقق آيت الله علي دواني)، ص 19.
2- محمد رجبي دواني، عين بقا، (يادواره چهلمين روز رحلت علامه محقق آيت الله علي دواني)، ص 22. (با كمي تغيير)
3- محمد رجبي دواني، عين بقا، (يادواره چهلمين روز رحلت علامه محقق آيت الله علي دواني)، ص 22. (با كمي تغيير)

ص: 123

اين مرد با كوشش و پشتكار فراوان خود، از آن معدن تاريك زغال سنگ، به مراتب بالاي فرهنگي ترقي كرد و افزون بر شهرت و ثروت، اين سعادت را هم يافت كه با گفته ها و نوشته هايش، بسياري از مردم را از گمراهي نجات دهد و به سوي فرهنگ و اخلاق رهبري كند.(1)


1- شعبان علي لامعي، حكايت هاي فرهنگي، صص 113 و 114.

ص: 124

11.ضرب المثل ها

11.ضرب المثل ها

بنده رنج باش و راحت بين.

به راحتي نرسيد، آن كه زحمتي نكشيد.

تا نكاري، نَدْرَوي.

خواهي كه رسي به كام، بردار دو گام.

كي فتد صيدي به دامت، تا نريزي دانه اي.

گهر نايد به كف، بي غوص كردن.

كار، نشد ندارد.

اگر گرسنه اي، بار ببر به آسيا.

به كسب كوش كه كاسب بُوَد حبيب الله.

بيگاري به، كه بيكاري.

روزي به پاي خودش نمي آيد به تو بگويد سلام.

كار، عار نيست.

كسب كن، تا كاهل نشوي و روزي از خدا خواه، تا كافر نشوي.

گر كار كني، عزيز باشي.

ص: 125

نان را نمي جوند دهن آدمي بگذارند.

بار خود بر كس منه، بر خويش نه.

هركه خواب است، روزي اش در آب است.

عاقبت كاهلي، خواري است.

درخت كاهلي، بارش گرسنگي است.(1)

كار را از راهش داخل شو.(2)

كار را كارفرما مي خواهد.(3)

كارها نيكو شود، اما به صبر.(4)

كار نيكو كردن، از پر كردن است.(5)

كار بزرگ مايه عزت است، نه نام بزرگ.(6)

كار هر بافنده و حلاج نيست

از كمان سست، سخت انداختن

كار هر بز نيست خرمن كوفتن ج

گاو نر مي خواهد و مرد كهن.(7)

كارگر را در كار توان شناخت.(8)

با اگر و مگر كار درست نمي شود.

بهر يك گل، زحمت صد خار مي بايد كشيد.

تا شب نروي، روز به جايي نرسي.

درخت «اگر» را كاشتند، سبز نشد.

نوش خواهي، نيش مي بايد چشيد.


1- حيدري ابهري، غلام رضا، امثال و حكم فارسي، صص 71 _ 75.
2- امثال و حكم، ج 3، ص 1178.
3- داستان نامه بهمنياري، ص 433.
4- داستان نامه بهمنياري، ص 433.
5- داستان نامه بهمنياري، ص 433.
6- داستان نامه بهمنياري، ص 430.
7- امثال و حكم، ج 3، ص 1188.
8- فرهنگ مثل ها، ص 308.

ص: 126

گوهر طلبي، صدف شكن باش.

رنج، گنج مي آورد و كوشش، موفقيت.

ز كار گردد مرد بزرگ و نام آور.

دست بي هنر، كوچه گدايي است.

ناكرده كار، مي نتوان زيست كامكار.

بخور نان خود، بر سر خوان خويش.

كار را به كاردان بايد سپرد.

از هر فردي، كاري برآيد و هر مردي، عملي را شايد».(1)


1- حكمت نامه پارسيان، صص 137 _ 149.

ص: 127

12.پيام كوتاه

اشاره

12.پيام كوتاه

زير فصل ها

الف) فرهنگ صحيح مصرف، لازمه حمايت از كار و توليد ملي

ب) كار و كوشش لازمه توليد ملي

الف) فرهنگ صحيح مصرف، لازمه حمايت از كار و توليد ملي

الف) فرهنگ صحيح مصرف، لازمه حمايت از كار و توليد ملي

فرهنگ صحيح مصرف؛ يعني گسترش فرهنگ محاسبه نفس و محاسبه رفتار و كردار و اينكه بدانيم آنچه به ما سپرده شده است، براي چه مقصودي بايد مصرف شود.

كار و توليد و مصرف صحيح، پي آمدهاي شيرين و پربركتي در دنيا و آخرت براي انسان دارد. از جمله اين پي آمدهاي ناب كه زندگي انسان به آن وابسته است، عزت و سربلندي است كه از ضروريات زندگي مادي و معنوي انسان است. بدون توليد، عزت به دست نخواهد آمد؛ زيرا فقدان آن؛ يعني ذلت و حقارت انسانها.

بركت خداوند از دستان پرمهر و پرتوان كارگر هوشمند و فهيم ايراني بر جامعه جاري ميشود و موجب قوت و قدرت ايران و ضعف و انزواي دشمنان ميگردد. با اين فرهنگ درست، نياز و وابستگي مردم به مستكبران و استثمارگران از بين ميرود و فرصتها از نااهلان گرفته ميشود.

ص: 128

بدان كه انسان صرفهجو، اضافي دارايي دنيا را به دوش خود حمل نمي كند؛ زيرا لذتي كه انسان از داشته هايش ميبرد، به اندازه نيازي است كه به آن دارد. وقتي نياز انسان برطرف شد، ديگر از آنچه دارد، لذت نخواهد برد، بلكه آن را تحمل خواهد كرد و جسم و روح او براي كشيدن بار غيرضروري، دچار زحمت خواهد شد و آرامش و آسايش خود را از بين خواهد برد.

در جوامعي كه توليد و فرهنگ صحيح مصرف در آن نهادينه نشده است، تجاوز به حريم و حقوق ديگران افزايش مييابد. در چنين جوامعي، آمار جرايم اقتصادي و رشد غيرطبيعي طلبكاريها و بدهكاريها بيشتر ميشود. در نتيجه، حكومت براي سامان بخشيدن به اوضاع جامعه بايد هزينههاي سنگيني را از سرمايه ملت بپردازد.

آنچه افزون بر نياز در صندوقها و انبارها نگهداري ميشود، در حقيقت سرمايه هاي راكدي است كه آسايش و آرامش صاحبانش را از بين ميبرد، هرچند اين افراد از اعتراف به اين حقيقت خودداري و اظهار خوشبختي و آسايش كنند.

كار و توليد، ويژگي مردان بزرگي است كه همواره به اهداف بلند مي انديشند و براي پرواز بر بلندترين بام هستي برنامهريزي ميكنند.

بدون بسياري از وسايل و لوازم خارجي كه ما براي خويش فراهم آوردهايم، ميتوان شاد بود و احساس آرامش و آسايش كرد؛ زيرا بسياري از نيازها، اغلب، نتيجه افكار و برداشتهاي غلط اجتماعي است.

با توليد بيشتر سرمايههاي فردي و اجتماعي حفظ و اقتصاد زندگي در هنگام رويارويي با مشكلات، بيمه ميشود. از نظر روحي و رواني نيز مي توانيم با كمك به نيازمندان، به شادي معنوي برسيم.

ص: 129

با ترويج فرهنگ كار و توليد، بنيان زندگي بر پايه محكم و استوار نگه داشته ميشود و جامعه از آسيب، جرمهاي اقتصادي و پي آمدهاي زيانبار آن محفوظ ميماند.

با كار و توليد، بالاترين وظيفه انساني خود در برابر خداوند را _ كه همان شكرگزاري و احترام به نعمتهاي بيپايان اوست _ به جا ميآوريم.

با تلاش و كوشش بي وقفه، چرخ اقتصاد ما در مسير پرفراز و نشيب زندگي و در رويارويي با حادثهها و اتفاقهاي پيشبيني نشده، همواره در حركت خواهد بود.

با مصرف صحيح و استفاده بيشتر از كالاهاي ايراني و نيز افزايش توليد ملي، منابع ملي كشور، براي نسل هاي آينده نيز باقي خواهد ماند.

درآمد زندگي مانند چشمه آبي است كه در بستر رود به جريان ميافتد. چنانچه اين آب مهار نشود، هدر ميرود، ولي اگر در جاي مناسبي سد زده شود و با محاسبه دقيق، مقدار ورودي آن، تعيين و بر همان اساس، راه هاي خروجي اندازهگيري شود، نه تنها آبي هدر نميرود، بلكه با برنامه ريزي درست و مناسب ميتوان از آن استفاده بسياري كرد.

با كار و توليد بيشتر، ارزش آنچه به ما سپرده شده است، مي دانيم و دقت خواهيم كرد در چه راهي بايد صرف شود.

زيباترين روش در زندگي، ميانهروي در هر شرايطي است.

براي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني بايد آمادگي هر نوع از خودگذشتگي را داشته باشيم.

اگر در امر معاش، از قدر كفايت گذشتيم و در پي چيزهايي مازاد بر نياز و غيرضروري بوديم، بيشك، دچار مصرفگرايي شدهايم.

انسان امروزي بر اثر ناديده گرفتن فرهنگ صرفهجويي، دچار معضل كمبود كار و بهره اقتصادي و بحران هاي مالي شده است.

ص: 130

شگفتآور است كه انسان براي كسب مال دنيا و مصرف بيشتر، خود را به رنج ميافكند، در حالي كه بي نيازي و توانگري در قناعت است.

هيچ گاه آرامش با مصرف بيشتر به دست نخواهد آمد؛ زيرا حقيقتي به اين معنا در هستي آفريده نشده است.

از آفتهايي كه روح انسان را تهديد ميكند، احساس نيازي است كه در بسياري از موارد، حقيقي و ضروري نيست.

مؤمن، همواره معنويات را محور اصلي زندگي خود قرار ميدهد. از اين رو، هيچگاه احساس كمبود نخواهد كرد.

ارزش صرفهجويي، به تعالي معنوي است كه در شخص ميآفريند و به مقامهاي انساني كه براي او به ارمغان ميآورد.

آيا چنين نيست كه شادماني دلهاي ما فداي آرزوهايي شده است كه از به دست آوردن آنها جز رنج، بهره ديگري نبردهايم؟

هر چه بيشتر مصرف بهينه داشته باشيم، زندگي آرامتر، آسانتر و شادتر خواهد بود و ما آسودهتر و سبكبالتر خواهيم برد.

فرهنگ كار و توليد، ضامن حيات جوامع انساني در صلح و صفا و صميميت و رشد و كمال است.

اصلاح الگوي مصرف؛ يعني مديريت نفس اماره در آدمي.

قلب آرام و مطمئن، از آثار تلاش و كوشش است كه موجب جاري شدن چشمههاي لذت و خوشبختي از قلب انسان به جسم و روح او خواهد شد.

خريد و مصرف بسيار، انسان را به نگهباني شبانهروزي و كارگري دايمي تبديل ميكند، بدون اينكه حق مرخصي براي او وجود داشته باشد.

كار و تلاش و توليد و استفاده بهينه از نعمتهاي الهي، موجب نزول رحمت و نعمت لايزال خداوند ميشود و رشد و پيشرفت مادي و معنوي را در پي خواهد داشت.

ص: 131

چه نيكوست انسان با مصرف درست و براساس معيار اسلامي، در رديف سپاسگزاران خدا قرار گيرد و از صف ناسپاسان دوري كند.

در هر مقام و موقعيتي كه هستيد، ميتوانيد نوع و چگونگي مصرف خود را تغيير دهيد.

اگر خانم خانهدار هستيد، كمي به عملكرد خود در خانه دقت كنيد. سرنخهاي اصلي حساسيتهاي خود را نسبت به شيوه مصرف كالاها و مواد خوراكي داخل خانه پيدا كنيد.

شما ميتوانيد با همان لباسهاي مناسبي كه پيشتر خريدهايد و هم دوام خوبي دارد و هم شكل ظاهري مناسبي، ميهمانيهاي خود را برگزار كنيد. سادگي، تميزي و شيك بودن هيچ منافاتي با يكديگر ندارند.

چه اشكالي دارد انسان براي ميهمان يك نوع غذاي خوب، مقوي و با تزيينات زيبا فراهم آورد تا او هم با شما احساس راحتي كند و بيشتر به هم سر بزنيد؟!

راحتي و آرامش شما در گروي نگاه منطقي و ساده شما به زندگي است. اين نكته را در هر زمينهاي و در هر موضوعي امتحان كنيد. در تهيه نوشت افزار براي بچهها، تهيه پوشاك برا ي آنها، تهيه خوراك براي خانواده، نوع وسيله نقليه و سفر، سختگيري نكنيد تا زندگي همراه با آرامش و رضايتي داشته باشيد.

تنظيم مصرف فردي به معناي هدايت مصرف كل جامعه است.

زندگي قناعتآميز در كنار كار و فعاليت اقتصادي، موجب جاي گزيني اصل تعادل در مصرف ميشود.

جامعهاي كه از نظر مصرف، آموزش ديده است، با رعايت صرفهجويي و اعتدال به بهرهبرداري كامل از فرآوردههاي خود ميپردازد.

ص: 132

شناخت شيوههاي صحيح مصرف و رعايت آن و قدرت تشخيص ضرورتها و اولويتها بر مصرفها و نيازهايي كه در رديف بعدي از نظر اهميت قرار دارند، از مسائل بسيار مهمي است كه بايد در سطح وسيعي از جامعه آموزش داد.

جامعه سالم در هر مرحله از بهرهوري و استفاده از منابع، به نيازمندي ها و مصالح عموم مردم و همچنين نسلهاي آينده توجه دقيق دارد.

صرفهجويي در مصرف، درست مصرف كردن، كم مصرف كردن و مصرف اقتصادي هر چه هست، يك مفهوم بيشتر نيست و آن، در نظر گرفتن صرفه و صلاح همگان در مصرف است.

صرفهجويي، باور و تفكري است كه در نهايت به صلاح جامعه بشريت، زمين و زماني است كه خداوند براي زندگي كردن در اختيار ما گذاشته و در حقيقت، شكرگزاري به درگاه الهي است.

ب) كار و كوشش لازمه توليد ملي

اشاره

ب) كار و كوشش لازمه توليد ملي

زير فصل ها

ضرورت كار و كوشش

آماده كردن نفس براي كار و كوشش

كار آگاهانه

پركاري، همراه با تدبير و سازمان دهي

شكوفايي استعدادها با كار و تلاش

واقعيت كار، نه آرزو و پندار

مبلغ بي عمل نباشيم

فايده هاي كار

استمرار كار

تدبير در مقدمات كار و ارزيابي عاقبت آن

راهكار، وسايل و زمان مناسب جهت نتيجه بخش بودن كار

پرهيز از كارهاي بيهوده

اهميت اراده

ضعف اراده، آفت كار و موفقيت

پشتكار و عزم راسخ، عامل ابتكار و نوآوري

موفقيت، نتيجه تلاش و كوشش

ضرورت كار و كوشش

ضرورت كار و كوشش

براي آنكه از گوهر وجود خويش استفاده كنيد و به اهداف بزرگ و ارزشمند برسيد، بايد به كار و كوشش بپردازيد و در اين زمينه كوتاهي نكنيد.

شما نيز براي رسيدن به اهداف الهي و ارزشمند خود بي وقفه تلاش كنيد، كه كار و كوشش در اين راه، ضروري و بي بديل است.

آماده كردن نفس براي كار و كوشش

آماده كردن نفس براي كار و كوشش

كار و كوشش بايد با ميل حقيقي انجام شود؛ زيرا اگر با اكراه نفساني همراه باشد، آثاري منفي به بار مي آورد كه گاه از سود آن بيشتر است.

ص: 133

بنابراين، تلاش و فعاليت سنگين، براي آن دسته از افراد مفيد است كه از نظر نفساني، ميل و آمادگي لازم را دارند و افرادي كه اين گونه نيستند، بايد ابتدا اين آمادگي را در خود ايجاد كنند. در عين حال، نبايد از تلاش و كوشش، به دليل آنكه مطابق ميل ما نيست، دست برداريم. بزرگان دين، در راه رسيدن به اهداف عالي و مقاصد بزرگ خود، با تلاش و كوشش هاي فراوان، نفس خود را تابع عقل خود ساخته و بر همين اساس، توانسته اند به درجات عالي علم و عمل دست يابند. آنان در برابر توفان هاي ويرانگر، هيچ گاه از پاي ننشستند، بلكه همواره همچون كوه استوار ايستادند و همچنان به استقامت و تلاش خود ادامه دادند.

كار آگاهانه

كار آگاهانه

از شرط هاي اصلي نتيجه بخش بودن كار و فعاليت، آگاهي درباره آن است. امام علي عليه السلام مي فرمايد: «انسان بصير و دل آگاه، از ابتداي كار مي داند كه نتيجه آن به نفع اوست يا به زيان او».(1)

پركاري، همراه با تدبير و سازمان دهي

پركاري، همراه با تدبير و سازمان دهي

تلاش، فعاليت و پركاري، از ويژگي هاي انسان هاي خودساخته و مؤمن است. آنان به دليل ايمان و اعتقاد راسخي كه به راه و هدف خود دارند، هيچ گاه تسليم ناملايمت ها و مشكلات نمي شوند و در كار و فعاليت خود، ثابت قدم اند. به اين نكته نيز توجه دارند كه پركاري بايد باتدبير و آگاهي همراه باشد تا مانع بروز اشتباه شود.

شكوفايي استعدادها با كار و تلاش

شكوفايي استعدادها با كار و تلاش

كسي كه درصدد است استعدادهايش شكوفا شود و به خواسته هايش جامه عمل بپوشد، بايد كار كند. شخصيت انسان از طريق كارهايي كه انجام مي دهد، كامل تر مي شود. بنابراين، تنها راه رسيدن به خواسته ها، كار و تلاش است.


1- نهج البلاغه، خطبه 154.

ص: 134

واقعيت كار، نه آرزو و پندار

واقعيت كار، نه آرزو و پندار

از نگاه اسلام، تنها آرزوها و آرمان هايي ارزشمندند كه عملي و تحقق پذير باشند. ازاين رو، از مسلمانان خواسته شده، به جاي آرزوهاي موهوم و خيال پردازي هاي بي اساس، به كارهايي بپردازند كه انجام آنها در واقعيت ميسر است.

مبلغ بي عمل نباشيم

مبلغ بي عمل نباشيم

يكي از نشانه هاي ارج نهادن اسلام به كار و تلاش، آن است كه از مسلمانان خواسته است با كردار، ديگران را به كار يا انديشه اي دعوت كنند نه با گفتار؛ زيرا كردار، گوياتر و اثرگذارتر از گفتار است و عمل افراد، بزرگ ترين مُبَلغ براي هر انديشه يا دعوتي است.

فايده هاي كار

فايده هاي كار

كار، افزون بر اينكه از نظر اقتصادي انسان را خودكفا مي كند، چرخ هاي تمدن بشري را نيز به حركت درمي آورد و زمينه بهره مندي از نعمت هاي خدادادي را فراهم مي سازد و روح اميد را در انسان مي دمد. از همه مهم تر اينكه سلامت جسمي و رواني وي را تأمين مي كند.

استمرار كار

استمرار كار

در صورتي كار و تلاش، نتيجه بخش است كه ادامه يابد تا به پايان و به نتيجه رسد، چون شروع كار، آسان است و بسياري از دشواري ها در ادامه كار، نيمه راه آن رخ مي دهد.

تدبير در مقدمات كار و ارزيابي عاقبت آن

تدبير در مقدمات كار و ارزيابي عاقبت آن

بر همگان لازم است كه پيش از تصميم گيري و اقدام به هر كار، درباره آن، نتيجه و راه كارها و...، مطالعه دقيق كارشناسانه و تدبر كنند، سپس كار را انجام دهند.

ص: 135

راهكار، وسايل و زمان مناسب جهت نتيجه بخش بودن كار

راهكار، وسايل و زمان مناسب جهت نتيجه بخش بودن كار

براي به نتيجه رسيدن كار، بايد از راهكارها و ابزار و امكانات مناسب بهره گرفت. همچنين در زمان مناسب اقدام كرد. اقدام به كار پيش از زمان مناسب آن، همانند چيدن ميوه پيش از رسيدن آن است.

پرهيز از كارهاي بيهوده

پرهيز از كارهاي بيهوده

كسي كه سرمايه گران بهاي عمر خويش را قدر بداند، آن را براي كارهاي پوچ و بيهوده صرف نمي كند؛ زيرا اين كار، در حقيقت نابود كردن قسمتي از جوهر زندگي است.

اهميت اراده

اهميت اراده

اراده، عامل اساسي در تحولات و انقلاب هاي اجتماعي است. خواه اين اراده از ناحيه فرد پديد آمده باشد يا از سوي اجتماع، ولي اهميت و ارزش اراده فرد بيشتر است؛ زيرا اين رهبرانند كه قدرت هاي ملي را به سوي هدف هاي سعادت بخش و مطلوب، رهنمون مي گردند و حركت و جنبش يا وسيله تحقق آمال درخشان و پرشكوه براي جامعه رقم مي زنند.(1)

برخي افراد، قدرت و اراده بالا رفتن از نردبان ترقي را ندارند؛ گويي منتظرند كارهاي سخت و پرمشقت را كه خود زمينه ساز تعالي و ارتقاست، ديگران برايشان انجام دهند. اگر براي عملي شدن خواسته هاي خود، فعاليت را آغاز نكنند و در آن راه فداكاري نكنند، پس چه چيز مي تواند وسيله تحقق آمال آنها شود؟(2)

ضعف اراده، آفت كار و موفقيت

ضعف اراده، آفت كار و موفقيت

با سستي اراده، زندگي انسان در شئون مختلف، حتماً با شكست پايان مي يابد و بدبختي ها به علت خاموشي اراده، جان مي گيرند. نه استعداد و نه


1- مجتبي موسوي لاري، رسالت اخلاق در تكامل انسان، ص 402 (با اندكي تغيير).
2- مجتبي موسوي لاري، رسالت اخلاق در تكامل انسان، ص 403 (با اندكي تغيير).

ص: 136

نبوغ، هيچ كدام نمي توانند جاي اراده نيرومند را بگيرند. چه فايده دارد انسان داراي استعدادها و مواهب فوق العاده باشد، اما در راه رسيدن به مقصود، از آنها استفاده نكند. دانش و معلومات كافي به درد نمي خورد، مگر آنكه شخص اين سرمايه را به كمك اراده در راه وصول به هدف خود به كار گيرد. فكر كنيم اگر نوع بشر فاقد عزم و اراده بود، چه حالي پيدا مي كرد و كره زمين چه شكلي به خود مي گرفت و قانون تكامل و ترقي در كجا اجرا مي شد؟(1)

پشتكار و عزم راسخ، عامل ابتكار و نوآوري

پشتكار و عزم راسخ، عامل ابتكار و نوآوري

ابتكارات و كشفيات انساني، همه مرهون اراده مرداني بوده است كه با پشتكار و عزم استوار، موانع و مشكلات را از پيش پاي خود برداشته و در نتيجه، به پيروزي هاي درخشان رسيده اند. سختي ها و دشواري ها، در برابر نبوغ و اراده كسي كه شكست را نمي شناسد، محكوم به فناست.(2)

موفقيت، نتيجه تلاش و كوشش

موفقيت، نتيجه تلاش و كوشش

موفقيت، فرمول خاصي ندارد كه كسي پنهاني آن را كشف كرده باشد، بلكه موفقيت نتيجه طبيعي تلاش و كوشش است. در اين جهان، مرداني در صف اول قرار مي گيرند و از ميان موانع و مشكلات به سلامت مي گذرند كه داراي اراده اي نيرومند باشند و همچون عقاب، از تندبادها، براي پرواز به نقاط بلند و مدد گيرند. افرادي كه ابتكار دارند، هيچ شكست و مشكلي در تصميم آنها خللي وارد نمي كند، بلكه شكست ها و سختي ها را وسيله اي براي پيروزي مي دانند و روحيه شان در تنگناي سختي ها پرورش مي يابد.(3)


1- مجتبي موسوي لاري، رسالت اخلاق در تكامل انسان، ص 404.
2- مجتبي موسوي لاري، رسالت اخلاق در تكامل انسان، ص 404. (با تغيير).
3- مجتبي موسوي لاري، رسالت اخلاق در تكامل انسان، ص 406 (با تغيير).

ص: 137

انضباط از لوازم ضروري كار است. منظم باشيد تا بتوانيد هر مسئله اي را به سرعت و به موقع درك كنيد و احساس پويايي و نشاط بر وجود شما حكم فرما شود.

درباره كارهايي كه درصدد انجام آنها هستيد، تمركز كنيد و اجازه ندهيد هيچ چيز، شما را از تمركز بر روي آنها منحرف كند.

در كارها بايد اعتماد به نفس داشته باشيم و به توان خود تكيه كنيم. ثابت قدم بودن و همت داشتن، از امتيازاتي است كه همواره بايد براي به دست آوردن، حفظ و تقويت آن تلاش كرد.

كاري خوب است كه نهايت خوشي و آرامش را براي بيشترين افراد فراهم آورد.

ص: 138

13. جملات قصار درباره كار و توليد

اشاره

13. جملات قصار درباره كار و توليد

زير فصل ها

كار حقيقي

كار، كليد خوشبختي

كار حقيقي

كار حقيقي

تنها «توليد» كار نيست، برنامه ريزي نيز كار است.

«مادام كوري»

كار هرچه سخت باشد، بيكاري از آن سخت تر است.

«اسكار وايلد»

اساس اقتصاد جهاني بر كار بنا شده است.

«كارل ماركس»

يا كاري را شروع نكن يا براي انجام دادن آن از همه نيروي خود استفاده كن.

«گوته»

كار را شروع كن، علاقه براي انجام دادن و اتمام آن پيدا خواهد شد.

«آندره ژيد»

هرچه كار تو مهم تر باشد، دشمنانت بيشتر خواهند بود.

«شكسپير»

كار امروز را به فردا نسپار؛ چون براي فردا هم كار هست.

«برتراند راسل»

ص: 139

كسي كه از كار مي گريزد، از زندگي مي گريزد.

«هنري فورد»

سعادت و ثروت هر ملت، بسته به نيروي كار مردم آن است.

«آدام اسميت»

هر عملي كار است، ولي كار اصلي كار سازنده است.

«موريس مترلينگ»

كار حقيقي آن است كه هم براي كننده آن داراي منافع باشد و هم براي ديگران... .

«والت ديستي»

هيچ كوششي بدون نتيجه و پاداش نيست.

«مونتسكيو»

كوشش، دقت و مقاومت، سه ركن اصلي هر پيروزي محسوب مي شوند.

«شوپنهاور»

آنچه نزد الله و اولياءالله پسنديده است، كوشش در امور خير است.

«ابن سينا»

كوشش و مداومت را بايد از طبيعت و مظاهر طبيعت آموخت.

«ويكتورهوگو»

همه پيشرفت هاي بشر در زمينه هاي مختلف، در پرتو كوشش بوده است.

«ماكسيم گوركي»

هر كوشش مزدي دارد كه سرانجام به كوشنده خواهد رسيد.

«فارابي»

بزرگ ترين دشمن كوشش، يأس و اندوه است.

«آندره وزاليوس»

كوشش را بايد از قهرمانان آموخت. آن قدر شكست مي خورند تا قهرمان شوند.

«وينستون چرچيل»

ص: 140

در زندگي، همه مي كوشند، اما كساني موفق مي شوند كه عاقلانه مي كوشند.

«هانس كريستين آندرسن»

كوشش مقدس، كوششي است كه در راه تأمين رفاه و آسايش ديگران صرف شود.

«مهاتما گاندي»

اگر كوشش نبود، بشر به اين درجه از تمدن نمي رسيد.

«ژان پل سارتر»

تو امروز «حتماً» كوشش كن، «شايد» فردا موفق شوي.(1)

«فرانتس كافكا»

كار، كليد خوشبختي

اشاره

كار، كليد خوشبختي

آب كه قطره قطره مي چكد، با پايداري و سماجت، سنگ بزرگ را سوراخ مي كند. موش با پشتكار و استقامتش، به پاره كردن رشته محكم سيم موفق مي شود و ضربات پي در پي تبر كوچك، درخت كهن را سرنگون مي كند.

«فرانكلين»

آدم تنبل و بيكار، نه تنها وقت گران بهاي خود را هدر مي دهد، بلكه اساس تمدن و زندگي ديگران را هم به هم مي زند.

«كومرسون»

اراده هاي ضعيف، همواره به صورت حرف و گفتار خودنمايي مي كنند، ولي اراده قوي جز در لباس عمل و كردار ظهور نمي يابد.

«گوستاولوبون»

از جمله فوايد كار، اين است كه روزها را كوتاه و عمر را دراز مي كند.

«ديدرو»


1- حبيب الله شاملويي، بزرگان چه گفته اند، صص 256، 257، 264، 265، 305، 306.

ص: 141

اشخاص جدي و فعال، طوري به كار كردن عادت دارند كه بيكاري باعث صدمه و عذاب آنان مي گردد و اگر برحسب اتفاق از شغل و رشته مخصوص به خود باز بمانند، به حكم اجبار، مشغله اي ديگر براي خويش تدارك مي بينند.

«اسمايلز»

اگر خواهان آسايش و راحتي نفس خود هستي و به سلامت فكر و بدن خود علاقه داري و مي خواهي از زير بار غم و اندوه بيرون بيايي، به اين دستور مختصر رفتار كن: «هيچ وقت تنها و بيكار منشين».

«پورتن»

اگر كار را به قسمت هاي كوچك تقسيم كنيم و جزء به جزء انجام دهيم، هيچ گاه دشوار نيست.

«هانري فورد»

انسان، فرزند كار و زحمت خويش است.

«داروين»

خود را به چيزهاي كوچك گرفتار كردن، از كارهاي بزرگ بازماندن است.

«كنفوسيوس»

براي قلب ما، آرامشي بهتر از آنچه در محيط كار هست، ميسر نيست.

«دوك رولوي»

بدبختي آدم از جهل نيست، از تنبلي است.

«ديل كارنگي»

بدون كار، هر نوع زندگي فاسد مي شود.

«كاموس»

براي پيشرفت و پيروزي، سه چيز لازم است: اول پشتكار، دوم پشتكار، سوم پشتكار.

«لرد آديبوري»

ص: 142

به هركس كاري واگذار كنيد كه براي آن ساخته شده باشد. در اين صورت، چنين شخصي از كارش لذت خواهد برد و مانند گل شكفته خواهد شد.

«جون روسكين»

بيكاري، نه تنها موجب پريشاني فكر و ناراحتي خيال است، بلكه پشيماني و كدورتي هميشگي و باطني پديد مي آورد.

«شيللر»

پيروزي با كساني است كه بيش از ديگران پشتكار دارند.

«ناپلئون»

تا آنجا كه ممكن است كارت را امروز خوب انجام بده. باشد كه فردا باز قدمي رو به جلو برداري و كارت را بهتر انجام دهي.

«نيوتن»

تا زنده ام لحظه اي آرام نخواهم گرفت. راحتي كردن و مردن، نزد من يكي است.

«ناپلئون»

تنها مدرسه اي كه علم و معرفت حقيقي را در آن مي آموزيم، مدرسه دنياست كه در آن، دو معلم زحمت و كوشش، به انسان درس گران بهايي ياد مي دهند.

«هيوملر»

تنبلي، بلا و آفت بشر است. همان طور كه زنگ آهن را مي خورد و آن را فاسد مي سازد، بطالت نيز قلب افراد و ملت ها را مي خورد و آنها را از صفحه وجود محو مي سازد.

«فرانكلين»

حتي در مواقعي كه هيچ كاري نداشته ام، پيش خود فكر مي كرده ام، نبايد وقت را بيهوده تلف كرد.

«ناپلئون»

ص: 143

سر چشمه همه فسادها بيكاري است شيطان براي دست هاي بيكار، كار تهيه مي كند.

تنگ دستي به درِ خانه مرد زحمت كش نزديك مي شود، ولي هرگز جرئت ورود به درون خانه را ندارد.

«فرانكلين»

كار هرچه سخت و مشكل باشد، صدمه و اذيتي به شخصي نمي رساند، ولي وقتي يكنواخت و خسته كننده و خالي از اميدواري بود، بدترين شكنجه روح و جسم مي شود.

«اسمايلز»

كار، پزشك طبيعت است و براي خوش بختي آدمي ضرورت دارد.

«جالينوس»

كار و كوشش، ما را از سه عيب دور مي دارد: افسردگي، دزدي و نيازمندي.

«ولتر»

كار كن پيش از آنكه نيازمندي، تو را به كار وادارد.

«فرانكلين»

كار نه فقط هزينه زندگي را تأمين مي كند، بلكه زندگي كردن را هم به انسان مي آموزد.

«هانري فرد»

من بايد خود را در كار غرق كنم، وگرنه كمرم زير بار نااميدي درهم خواهد شكست.

«تينسون»

من مشهور نشدم مگر به واسطه كار و كوشش، و اگر از عملي خسته مي شدم، تفريح و رفع خستگي را در اشتغال به كاري ديگر جست وجو مي كردم.

«نيوتن»

ص: 144

وقتي به كاري مصمم شدي، ديگر درهاي شك و ترديد را از هر سو ببند.

«نيچه»

هر جا وسايل تنبلي و تن آسايي كمتر فراهم است، آنجا بهتر كار انجام مي شود.

«دورويل»

يك روز بيكاري، چون يك شب بي خوابي، خسته كننده است.

هر كار بزرگ در آغاز، محال به نظر مي رسد.

«كارلايل»

اگر براي انجام دادن هر كاري تصميم بگيريد، نصف آن كار را انجام داده ايد.

«ابراهام لينكلن»

هنگام شروع كار، به اندازه كافي غور و دقت كنيد تا در ميان كار، ترديدي به شما دست ندهد.(1)

«نوسلن»

كار و آسايش

كار و آسايش

كار امروز به فردا افكندن، از كاهلي تن است.

«ابوالفضل بيهقي»

كار، بهترين درمان دردهاست.

«فرانسواماري _ ولتر»

كارت را امروز خوب انجام بده. باشد كه فردا كارت را بهتر انجام دهي.

«نيوتن»

كار جسماني، رنج روح را از بين مي برد.

«لارشفوكولد»

كار را نيك انجام دادن، ولي دل بدان نبستن، عين پرهيزكاري است.

«گيتا»


1- غلامرضا ذوالفقاري، رهنمون، صص 623 _ 625.

ص: 145

كار سخت صدمه نمي زند، ولي كار يكنواخت بدترين شكنجه روح است.

«اسمايلز»

كار فردا را امروز برنامه ريزي كن.

«استيون _ كاوي»

كار كنيد تا به آ سايش برسيد و بكوشيد تا به موفقيت نائل شويد.

«توماس»

اگر كارها بر اساس استعداد تقسيم نشود، در واقع همه بيكارند.

«ولتر»

كاري را انجام دهيد كه به آن عشق مي ورزيد.

«وين داير»

كاري كه وظيفه و صميميت در آن دخالت دارد، خلل پذير نيست.

«شكسپير»

كاري كه هميشه به يك شيوه انجام گيرد، پيشرفت و رشدش ناممكن خواهد بود.(1)

«وين _ داير»


1- رضا سميعي، جام انديشه (فرهنگ سخنان خردمندان، جاودانان و بزرگان ايران و جهان)، صص 323 _ 325.

ص: 146

14. اشعار

اشاره

14. اشعار

زير فصل ها

الف) ارزشمندي كار و تلاش

ب) توصيه به كار و كوشش

د) ثمره سعي و تلاش

ه) دانش محوري

و) بايسته هاي كار و تلاش مفيد

ح) تخصص مداري در كار

الف) ارزشمندي كار و تلاش

اشاره

الف) ارزشمندي كار و تلاش

زير فصل ها

عبادي بودن كار

هستي انسان با كار

اهميت كار

كار و هماهنگي با جهان هستي

عبادي بودن كار

عبادي بودن كار

خسرو اگر دين طلبي، كار كن

طاعت يزدان كن و بسيار كن

كار چنان كن كه به هنگام كار

از در يزدان نشوي شرمسار

امير خسرو دهلوي

هستي انسان با كار

هستي انسان با كار

پس ز هر نفسي فروغي ممكن است

چون به فعل آيد، تواني گفت هست

گرشاسب نامه

اهميت كار

اهميت كار

بر در حق هر كه كار و بار ندارد

نزد حق او هيچ اع__تبار ندارد

ص: 147

به از صانع، به گيتي مقبلي نيست

ز كسب دست بهتر حاصلي نيست

به روز اندر پي سامان خويش است

چو شب در خانه شد، سلطان خويش است

خورد بيش و كم آن مايه كه خواهد

به روز افزايد آنچه از وي بماند

به دور از سبلت(1) هر دون و هر خس

تن آسوده ز بيم و منت كس

رسد صد بركت از كسب حلالش

بيفزايد خدا در كسب و مالش

چو شب شد، خفت ايمن در شب تار

چو روز آيد رود باز از پي كار

ناصر خسرو

به كوي نيك دلان نيست جز نكويي راه

به سوي كاخ هنر، نيست غير كوشش در

پروين اعتصامي

به قدر آنكه علم و كار داري

بدان ارزي، بدان مقدار داري

نظامي

افتخار بشر به كار بود

جز به كار، افتخار نتوان كرد

حاصل عمر آدمي كار است

حاصل عمر، خوار نتوان كرد

هادوي بيرجندي

كار و هماهنگي با جهان هستي

كار و هماهنگي با جهان هستي

هر ذره كه هست، اگر غباري است

در پرده مملكت به كاري است

نظامي

خراميدن لاجوردي سپهر

همي گِرْد گرديدن ماه و مهر

مپندار كز بهر بازيگري است

سراپرده اي اين چنين سَرسري است

در اين پرده يك رشته بيكار نيست

سررشته بر ما پديدار نيست


1- سبلت: لاف گفتن، تفاخر كردن.

ص: 148

ب) توصيه به كار و كوشش

اشاره

ب) توصيه به كار و كوشش

زير فصل ها

كوشش در امور

كوشش در امور

كوشش در امور

رهايي ده به كوشش، بسته اي را

به مرهم پرورش كن خسته اي را

به كوي نيك دلان نيست جز نكويي راه

به سوي كاخ هنر نيست غير كوشش در

پروين اعتصامي

مردان رسيده اند ز كوشش به مدعا

صائب تو نيز كوشش مردانه پيش گير

صائب

رهايي ده به كوشش بسته اي را

به مرهم پرورش ده خسته اي را

ناصر خسرو

زكوشش به هر چيز خواهي رسيد

به هر چيز خواهي كماهي رسيد

ملك الشعرا بهار

يك زمان بيكار نتواني نشست

تا بدي يا نيكي اي از تو نجست

اين تقاضاهاي كار از بهر آن

شد موكل تا شود سرت عيان

ورنه كي گيرد گلابه(1) تن قرار

چون ضميرت مي كشد آن را به كار

تاسه(2) تو آن كشش را شد نشان

هست بيكاري چو جان كندن عيان

پس گلابه تن كجا ساكن شود

چون سررشته ضميرت مي كشد

تا سه تو شد نشان آن كشش

بر تو بيكاري بود چون جان كنش

دوست دارد يار اين آشفتگي

كوشش بيهوده بِهْ از خفتگي

آن كه او شاه است؛ او بيكار نيست

ناله از وي طرفه، كاو بيمار نيست


1- گلابه: گل و لاي.
2- تاسه: اندوه و اضطراب.

ص: 149

بهر اين فرمود رحمان اي پسر

«كلَّ يومٍ هُوَ في شَأنٍ» اي پسر

اندرين ره مي خرام و مي تراش

تا دم آخر دمي فارغ مباش

هركه مي كوشد اگر مرد و زن است

گوش و چشم شاه جان بر روزن است

گر چه رخنه نيست در عالم پديد

خيره يوسف وار مي بايد دويد

مولوي

خيز چو دهقان و تني ده به كار

دانه اي افشان و درختي بكار

سرخ كنِ چهره زرد است كار

صيقله جوهر مرد است كار

كوره دمِ همتِ مرد است كار

گرم كن آهن سرد است كار

كار، دل مرده به حال آورد

فرصت امكان محال آورد

از حركت، ايست مكن يك زمان

كز بركت ايست كند آسمان

گر تن و جان هر دو قوي شد به كار

مرد شود در دو جهان بختيار

مرزبان نامه

كوش تا خلق را به كارآيي

تا به خدمت، جهان بيارايي

نظامي

در طلب كوش و مده دامن اميد ز دست

دولتي هست كه يابي سر راهي گاهي

اقبال لاهوري

چو كوشش نباشد، تن زورمند

نيارد سر از آرزوها بلند

فردوسي

د) ثمره سعي و تلاش

اشاره

د) ثمره سعي و تلاش

شبنم از سعي به سر چشمه خورشيد رسيد

قطره ماست كه زنداني گوهر شده است

صائب

ص: 150

به قدر سعي، از مقصود، هركس بهره اي دارد

كه منزل پيش پاي خود بود دامن سواران را

صائب

خون به جاي عرق افشانده ام از جبهه سعي

تا كف خون مرا مشك خُتن ساخته اند

صائب

كسب عزت نفس

كسب عزت نفس

خاك خور و نان بخيلان مخور

خاك نه اي، زخم ذليلان مخور

بر دل و دستت همه خاري بزن

تن مزن و دست به كاري بزن

به كه به كاري بكني دست خوش

تا نشوي پيش كسان دست كش

نظامي

مرا لقمه اي نان كه درخور بود

پديد آورم از ره دهقنت(1)

به نزديك دو نان نخواهم نمود

ز بهر دو نان بعد ازين مسكنت

من و طاعت و گوشه عافيت

زهي پادشاهاي، زهي سلطنت

عمر خيام

يافتن روزي

يافتن روزي

مشو غافل زگرديدن كه روزي در قدم باشد

همين آواز مي آيد ز سنگ آسيا بيرون

صائب


1- دهقنت: دهقاني و كشاورزي.

ص: 151

گنج در برابر رنج

گنج در برابر رنج

چو كوشش نباشد، تن زورمند

نيارد سر از آرزوها بلند

كه اندر جهان، سود بي رنج نيست

كسي را كه كاهل بود، گنج نيست

به رنج ار در آري تنت را رواست

كه خود رنج بردن به دانش سزاست

به رنج اندر است اي خردمند گنج

نيابد كسي گنج، نابرده رنج

هر آن كس كه از كار ديده است رنج

بيابد به اندازه رنج گنج

فردوسي

نكوهش بيكاري و تنبلي

نكوهش بيكاري و تنبلي

بيكاري و توكل، دور است از مروت

بر دوش خلق مفكن، زنهار بار خود را

صائب

مرد را كار به ز بيكاري است

كاهلي، خبث و مردم آزاري است

چون كه نظم جهان ز پيشه ور است

هر نظامي كه هست در هنر است

گر چه اهل هنر بسي باشد

رستگار اين چنين كسي باشد

اوحدي

اي بسا تيز طبع كاهل كوش

كه شد از كاهلي سفال فروش

اي بسا كور دل كه از تعليم

گشت اَقْضَي القضات(1) هفت اقليم

حكيم نظامي گنجه اي

تن آسايي و كاهلي دور كن

بكوش و ز رنج تنت سور كن

چنين گفت: كان كس كه كوشاتر است

دو گوشش به دانش نيوشاتر است

تن آساني اي ديد بي رنج كس

كه روشن زمانه بر اين است و بس


1- اقضي القضات: قاضي قاضي ها.

ص: 152

چو كاهل شود مرد هنگام كار

از آن پس نيابد چنان روزگار

كه چون كاهلي پيشه گيرد جوان

بماند منش پست و تيره روان

فردوسي

ما ره نزديك، دور از طبع كاهل كرده ايم

در ميان ره ز غفلت خواب منزل كرده ايم

صائب

اين باديه از كاهلي توست پر از خار

از خار شود ساده اگر گرم براني

دهد كاهلي هركسي را گزند

درِ دانش و روزي آرد به بند

تو را چون نباشد غم كار خويش

غم تو ندارد كسي از تو بيش

گرشاسب نامه

به راه باديه رفتن، بِه از نشستن باطل

كه گر مراد نجويم به قدر وسع بكوشم

دوست دارد يار اين آشفتگي

كوشش بيهوده، به از خفتگي

مولانا

ه) دانش محوري

ه) دانش محوري

هر عمل دارد به علمي احتياج

كوشش از دانش همي گردد رواج

جامي

و) بايسته هاي كار و تلاش مفيد

اشاره

و) بايسته هاي كار و تلاش مفيد

زير فصل ها

انتخاب كار خوب

نيت در كار

غنيمت دانستن فرصت ها

كنار گذاشتن ادعا و انجام كار واقعي

كليد رزق

راه رسيدن به هدف

به تاخير نيانداختن كارها

لزوم آموزش مهارت

بي فايده بودن طلب بدون كوشش

لزوم استقامت، پشتكار و پايداري در كار

عشق و شور و ذوق در كار

انتخاب كار خوب

انتخاب كار خوب

كاري گزيده بايد كردن از آنكه كار

گر ناگزيده باشد، نا كرده نيك تر

بي شور عشق گيتي نسپرده نيك تر

گنجي چو نيست رنجي نابرده نيك تر

رعدي آذرخشي

ص: 153

نيت در كار

نيت در كار

هر چه كاري از براي او بكار

چون اسير دوستي اي دوست دار

گرد نفس دزد و كار او مپيچ

هر چه آن نه كار حق هيچ ست هيچ

مولانا

غنيمت دانستن فرصت ها

غنيمت دانستن فرصت ها

تا نَفس هست و نفْس، كاري كن

گرد خويش از عمل حصاري كن

صاحبا در شب سعادت، خواب

مكن و روز تنگ را درياب

جدّ و جهدي به كار مي بايد

هركه را وصل يار مي بايد

همه محرومي از بِخُستن توست

بي بري از گزاف رستن توست

عاشق بي طلب چه گِرد كند

مرد بايد كه كار مرد كند

بنده رنج باش و راحت بين

دفتر عشق خوان، فصاحت بين

مرد در راه عشق، مرد نشد

تا لگدكوب گرم و سرد نشد

اوحدي

كنار گذاشتن ادعا و انجام كار واقعي

كنار گذاشتن ادعا و انجام كار واقعي

كار كن كار، بگذر از گفتار

كاندرين راه كار بايد كار

«گفت» كم كن كه من چه خواهم كرد

گوي كردم مگو كه خواهم كرد

جهد بر توست، بر خدا توفيق

زانكه توفيق و جهد هست رفيق

سنايي

كليد رزق

كليد رزق

بود مرد هنرور را هر انگشت

كليدي بهر قفل رزق، در مشت

از آن دستي كه نايد هيچ كاري

بود بر تن عجب بيهوده باري

اخلاق ناصري

ص: 154

اينكه روزي بي تردد مي رسد، افسانه است

پنجه كوشش، كليد رزق را دندانه است

صائب

راه رسيدن به هدف

راه رسيدن به هدف

چون شير مادر است مهيا اگر چه رزق

اين جهد و كوشش تو به جاي مكيدن است

صائب

به تاخير نيانداختن كارها

به تاخير نيانداختن كارها

از امروز كاري به فردا ممان

نداني كه فردا چه آيد زمان

سبك مردِ بيكارِ بسيار گو

نماند به نزد كسش، آبرو

فردوسي

لزوم آموزش مهارت

لزوم آموزش مهارت

پيشه آموز اي پسر كه تو را

پيشه باشد امان ز درويشي

عوفي

بي فايده بودن طلب بدون كوشش

بي فايده بودن طلب بدون كوشش

در طلب دولت و دين، روز و شب

تا نكني سعي، نيابي فرح

نظامي

لزوم استقامت، پشتكار و پايداري در كار

لزوم استقامت، پشتكار و پايداري در كار

جدا شد يكي چشمه از كوهسار

به ره گشت ناگه به سنگي دچار

به نرمي چنين گفت با سنگ سخت

كرم كرده راهي ده اي نيك بخت

جناب اجل، كش گران بود سر

زدش سيلي و گفت: دور اي پسر!

نشد چشمه از پاسخ سنگ، سرد

به كندن در استاد و ابرام(1) كرد


1- ابرام: پافشاري.

ص: 155

بسي كند و كاويد و كوشش نمود

كز آن سنگ خارا رهي برگشود

ز كوشش به هر چيز خواهي رسيد

به هر چيز خواهي كماهي رسيد

برو كارگر باش و اميدوار

كه از يأس جز مرگ نايد به بار

گرت پايداري ست در كارها

شود سهل پيش تو دشوارها

ملك الشعرا بهار

پافشاري و استقامت ميخ

سزد ار عبرت بشر گردد

بر سرش هرچه بيشتر كوبي

پافشاريش بيشتر گردد

ملك الشعرا بهار

شمع بر پاي خود چون استاد

روشني بخش گشت و بزم آراي

سرفراز است اگر چه بگدازد

هر كه چون شمع بود پابرجاي

تيره بختي است تكيه بر دگران

نپذيرفت مرد روشن راي

افسر

رهايي خواهي از سيلاب اندوه

قدم بر جاي بايد بود چون كوه

گر از هر باد چون بيدي بلرزي

اگر كوهي شوي كاهي نيرزي

نظامي

در سايه چنار، يكي سنگ سخت بود

ز سختي اش شكست دو صد سنگ كوهسار

گر با دم كلنگ دمي خوي مي گرفت

لب مي پراند ز آهن و خود بود استوار

با اين همه صلابت و سختي كه داشت او

يك قطره آب برده بد از كف ز وي قرار

ص: 156

بر پشت سخت وي همه شب تا به صبح و روز

مي خورد چون جداي همي شد ز آبشار

پشتش دو تاي گشته ز يك قطره رقيق

خم كرده بُد كمر ز يكي قطره از فشار

آري چو آب نرم بكوشد به راه خويش

از سنگ سخت زود به در آورد دمار

«حكمت» ز استقامت و از پشتكار آب

سرمشق گير تا كه بري گوي افتخار

سيد يحيي برقعي

استقامت پيشه كن كز استقامت، ريزه سنگ

آسيا را با تأمل، رخنه در بنيان كند

من غلام همت آنم كه از سعي و عمل

كارهاي سخت را بر خويشتن آسان كند

تجربت كرديم عزم ثابت و رأي وزين

هركه دارد، خسروان را بنده فرمان كند

استقامت در حوادث؛ بي ثباتي در عمل

بنده را سلطان نمايد شاه را دربان كند

ذوقي

سايه حق بر سر بنده بود

عاقبت جوينده يابنده بود

گفت پيغمبر كه چون كوبي دري

عاقبت زان در برون آيد سري

ص: 157

چون نشيني بر سر كوي كسي

عاقبت بيني تو هم روي كسي

چون ز چاهي بركني هر روز خاك

عاقبت اندر رسي در آب پاك

مولوي

به يك باري نيايد كارها راست

ببايد كرد ره را بارها راست

به يك ضربت نخيزد گوهر از سنگ

به يك دفعت نريزد شكر از تنك

نگردد پخته هر ديگي به يك سوز

نيابد پختگي ميوه به يك روز

دل و عقل از پي اين روز بايد

صبوري در ميان سوز بايد

عطار

عشق و شور و ذوق در كار

عشق و شور و ذوق در كار

اين همه شاهكار علم و هنر

نيست جز عشق كار، چيز دگر

شاهراه ترقيات، عشق است

سرّ پيروزي حيات، عشق است

ح) تخصص مداري در كار

ح) تخصص مداري در كار

مي باش طبيب عيسوي هُش

اما نه طبيب آدمي كش

مي كوش به هر ورق كه خواني

كان دانش را تمام داني

پالان گري به غايت خود

بهتر ز كلاه دوزي بد

گفتن ز من، از تو كار بستن

بيكار نمي توان نشستن

حكيم نظامي گنجوي

اگر از صد فزون فنونت هست

در يكي ذوق فن، فزونت هست

گر همان يك فن اختيار كني

همه در كار ابتكار كني

خوبِ كم از بدِ فزون بهتر

مرد ذي فن(1) ز ذي فنون(2) بهتر


1- ذي فن: صاحب يك فن.
2- ذي فنون: صاحب فن ها.

ص: 158

تا فرنگي به فكر كار افتاد

كار را جز به دست اهل نداد

كارها چون به دست اهل افتد

مشكلات حيات سهل افتد

شهريار

اميد عافيت آنگه بود موافق عقل

كه نبض را به طبيعت شناس بنمايي

سعدي

كار بي استاد خواهي ساختن

جاهلانه جان ببايد باختن

مولانا

خدمت استاد بايد ديرگاه

تا كه دانشجوي دانشور شود

ملك الشعرا

سپردن به داناي داننده، گوش

به تن توشه يابد، به دل راي و هوش

اگر دانشي مرد، راند سخن

تو بشنو كه دانش نگيرد كهن

فردوسي

مرد را كه اوستاد يار شود

زود باشد كه مردِ كار شود

اوحدي مراغه اي

والا نگشت هيچ كس در عالم

ناديده مر معلم والا را

ناصر خسرو

ص: 159

15.معرفي كارشناسان

15.معرفي كارشناسان

آقانظري، حسن، نام پدر: علي محمد، تولد: شاهرود _ 1346، كارشناس و مشاور

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: تدريس، مدير گروه اقتصاد و عضو هيئت علمي دانشگاه مفيد قم.

آثار: كتاب: نگرشي علمي به هزينه و درآمد دولت اسلامي؛ پول در اقتصاد اسلامي؛ نظريه پردازي اقتصاد اسلامي؛ درآمدي بر مباني اقتصاد خرد با نگرش اسلامي و... .

مقاله: اقتصاد اسلامي؛ كار، اشتغال و توليد در آيينه نهج البلاغه؛ تمايز مبناي دخالت دولت رفاه در ليبراليسم و دولت اسلامي.

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

ص: 160

الهي، ناصر، نام پدر: علي، تولد: بردسيركرمان _ 1340، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد نظري، اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي علوم اقتصادي.

فعاليت ها: پژوهش، تدريس، عضو شوراي توسعه و برنامه ريزي، عضو هيئت علمي دانشگاه.

آثار: كتاب: درس هايي از اقتصاد اسلامي.

مقاله: جهاني شدن و دولت رفاه عمومي؛ بررسي خاتميت نبوت در روند جهاني شدن؛ جهاني شدن و هم پيوندي هاي منطقه ايي؛ الگوي توسعه ايراني؛...

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

باقري، علي، نام پدر: كمال، تولد: اردبيل _ 1343، كارشناس و مشاور

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس.

آثار: كتاب: پژوهش در تأمين اجتماعي در ايران با استفاده از منابع مالي اسلام و سياست هاي پولي.

مقاله: بيان عدالت اقتصاد اسلامي و پژوهشي در نظام اقتصادي اسلام.

باقري تودشكي، مجتبي، نام پدر: محمد، تولد: انارك اصفهان _ 1339، مشاور و پژوهشگر.

تخصص: اقتصاد پولي و بانكداري، اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

ص: 161

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس، عضو هيئت علمي دانشگاه مفيد قم.

آثار: مقاله: نگاهي اجمالي به سطح مصرف در اسلام؛ درس هايي از اقتصاد اسلامي (ترجمه مقاله رفتار مصرفي در يك اقتصاد اسلامي)؛ تفاوت خطوط فقر متفاوت با شئون متفاوت؛ مطالعه تطبيقي رويكردهاي كفايت (شريعت)، رفاه گرايي، توانگري و قابليتي به فقر؛ ديدگاه اسلام در مورد فقر كودكان و... .

توسلي، محمداسماعيل، نام پدر: غلامحسن، تولد: آمل _ 1346، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد اسلامي، فقه و اصول

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي علوم اقتصادي.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس، عضو انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه قم.

آثار: كتاب: كاهش ارزش پول از ديدگاه اقتصاد و فقر؛ اصلاح قانون و الگوي عملياتي بانكداري اسلامي.

مقاله: برنامه هاي آموزشي در اقتصاد اسلامي (ترجمه)؛ اخلاق كسب و كار (ترجمه)؛ بررسي و نقد انديشه هاي شهيد سيد محمدباقر صدر درباره پول و ماهيت آن؛ ... .

توكلي، محمدجواد، نام پدر: محمدحسين، تولد: گلپايگان _ 1351، مشاور و پژوهشگر.

تخصص: فلسفه اقتصاد، اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

ص: 162

تحصيلات دانشگاهي: دانشجوي دكتراي فلسفه اقتصاد.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس، عضو كارگروه كشاورزي و امنيت غذايي و كارگروه نيرو در تدوين برنامه پنجم توسعه اقتصادي (88 _ 1387)، عضو گروه تدوين منشور جمهوري اسلامي ايران به سفارش نهاد رياست جمهوري ( 88 _ 1387)، عضو هيئت رئيسه انجمن اقتصاد اسلامي.

آثار: مقاله: مقايسه تجربه بانكداري در كشور اردن و نظام بانكداري بدون ربا در ايران؛ بررسي توزيع سود و زيان در نظام بانكي جمهوري اسلامي ايران طي دوره واسطه گري مالي در اقتصاد اسلامي؛ دو مدل براي ايده گرايي در اقتصاد.

ساير نكات: ترجمه تطبيقي متون انگليسي به فارسي.

جابري، علي، نام پدر: نبات علي، تولد: بوئين زهرا _ 1338، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس، مدير كل آموزش (65_64) و مسئول واحد ارزيابي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني رحمه الله (66_65).

آثار: كتاب: تحليل و بررسي مباني معرفت شناختي و ارزش علم اقتصاد متعارف و علم اقتصاد اسلامي (پايان نامه)؛ بررسي تطبيقي اجمالي نظام مالي اسلام و سرمايه داري (پايان نامه كارشناسي ارشد).

مقاله: نقد و بررسي متدلوژي توسعه اقتصادي گونارميردال؛ آيا واقعاً مازاد ارزي ناشي از افزايش نفت براي اقتصاد ملي مفيد است و چندين مقاله به زبان انگليسي.

ص: 163

جهانيان، ناصر، نام پدر: حسين، تولد: بابل _ 1337، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: كارشناسي ارشد اقتصاد.

فعاليت ها: تدريس، پژوهش و تأليف، عضو انجمن اقتصاد اسلامي.

آثار: كتاب: اسلام و چالش هاي اقتصادي؛ آسيب شناسي ديني توسعه اقتصادي.

مقاله: فردگرايي و نظام سرمايه داري؛ رابطه دين و توسعه؛ نظريه اقتصادي دولت از ديدگاه شهيد صدر.

حبيبيان، مجيد، نام پدر: يحيي، تولد: بابل _ 1342، مشاور و پژوهشگر.

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: كارشناسي ارشد اقتصاد.

فعاليت ها: تدريس در حوزه و دانشگاه، عضو هيئت علمي دانشگاه.

آثار: كتاب: بانكداري اسلامي و توسعه اقتصادي.

مقاله: بانكداري اسلامي، ناسازگاري ساختار و انتظارات؛ موانع توسعه اقتصادي؛ تبيين قرض الحسنه و جستجوي راهبرد؛ سياست اقتصادي صدر اسلام؛ قرض الحسنه و راهبردهاي توسعه اقتصادي؛ مدل اسلامي توسعه اقتصادي.

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي

ص: 164

حسيني، سيدرضا، نام پدر: سيدابوالفضل، تولد: ساوه _ 1342، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد اسلامي، فقه و اصول

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي علوم اقتصاد.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس، رئيس اداره پژوهش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (85_81)؛ عضو شوراي علمي گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي (از سال 76 تاكنون).

آثار: كتاب: الگوي تخصيص درآمد و رفتار مصرف كننده مسلمان؛ سيره اقتصادي امام علي عليه السلام ؛ همكاري در ترجمه كتاب اقتصاد بخش عمومي استيگليتز و ... .

مقاله: نقدي بر ديدگاه سرمايه داري درباره انسان اقتصادي؛ بيت المال از ديدگاه امام علي عليه السلام ؛ مباني و مفروضات نظريه رفتار مصرف كننده؛ قيمت گذاري از ديدگاه فقه و اقتصاد و ... .

حسيني، سيدمحمد، نام پدر: سيدحسين، تولد: دورود نيشابور _ 1342، كارشناس و مشاور

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: تدريس؛ پژوهش و تأليف؛ مجري طرح زير ساخت هاي فقهي اقتصاد اسلامي (در حال چاپ)؛ مجري طرح عدالت، آزادي، كارايي و رشد اقتصاد در نظام اقتصادي؛...

ص: 165

آثار: مقاله: تعريف كاركرد و چالش هاي فقهي؛ تحليل فقهي _ اقتصادي مشتقات با تأكيد بر قراردادهاي آتي ها و اختيارات (رساله دكترا)؛ مالكيت ابزار توليد و سهم آن از محصول در ديدگاه اسلامي(پايان نامه كارشناسي ارشد)؛ حاكميت اسلامي و طراحي ابزارهاي جديد مالي.

خليليان اشكذري، محمدجمال، نام پدر: محمدعلي، تولد: يزد _ 1341، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد اسلامي، مناسبت هاي اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: تدريس، پژوهش و تأليف، عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني رحمه الله .

آثار: كتاب: فرهنگ اسلامي و توسعه اقتصادي؛ اسلام و توسعه؛ شاخص هاي توسعه اقتصادي از ديدگاه اسلام.

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

ص: 166

رجايي، محمد، نام پدر: علي، تولد: گناباد _ 1337، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد اسلامي، مناسبت هاي اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس، عضو هيئت علمي دانشگاه مفيد قم.

مقاله: اقتصاد اسلامي؛ بانكداري اسلامي؛ تجهيز و تخصيص منابع بانكداري اسلامي؛ اسراف.

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

رجايي، سيدمحمدكاظم، نام پدر: سيداسماعيل، تولد: سميرم _ 1339، مشاور و پژوهشگر.

تخصص: اقتصاد نظري، اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: تدريس، پژوهش و تأليف، دبير پژوهشي گروه اقتصاد و عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني رحمه الله .

آثار: كتاب: ترجمه كتاب المذهب الاقتصادي في الاسلام؛ ماهيت بهره و كارآيي اقتصادي آن؛ معجم موضوعي اقتصادي قرآن كريم.

مقاله: بررسي قراردادهاي بانكي (جعاله واجاره به شرط تمليك)؛ قرآن و تجلي توحيد در اقتصاد؛ آزادي اقتصادي يا دخالت دولت؛ حقوق مالكيت و راهكارهاي آن و ... .

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

رضايي، مجيد، نام پدر: عباس، تولد: آبادان _ 1339، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دانشجوي دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: تدريس، پژوهش و تأليف.

آثار: كتاب: كار نيروي انساني در مكتب اقتصادي اسلام؛ مقدمه اي برماليه عمومي دراسلام؛ كار و دين.

مقاله: زهد و قناعت در كلام و سيره اميرمؤمنان عليه السلام ؛ ماليات هاي حكومتي مشروعيت يا عدم مشروعيت؛ اوراق خيريه در ترازوي فقه؛ نظام مالي دولت هاي مسلمان؛ جايگاه نهاد دولت در عرصه اقتصاد.

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

ص: 167

زاهدي وفا، محمدهادي، نام پدر: اكبر، تولد: تهران _ 1342، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد نظري

تحصيلات حوزوي: سطح دو.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي علوم اقتصادي از دانشگاه اوتاوا.

فعاليت ها: تدريس، پژوهش و تأليف، عضو هيئت علمي و رئيس دانشكده معارف اسلامي واقتصاد دانشگاه امام صادق عليه السلام .

آثار: مقاله: نظام هاي برنامه ريزي، تجربه كشورها، چالش ها و راهكارها؛ تاثير نوسانات نفت بر ساختار اقتصاد؛ بهره وري و توسعه پايدار؛ بررسي مدل هاي رشد درون زا و تجارت؛ الگوي تكاملي فن آوري در يك مدل چند بخشي؛ تأثيرات تجارت بين الملل بر رشد پايدار؛ فرايند تصادفي نوآوري در مدل هاي رشد اقتصادي؛ استراتژي تجاري در مدل رشد درون زا.

سرآباداني، غلامرضا، نام پدر: اسماعيل، تولد: تفرش _ 1342، مشاور و پژوهشگر

تخصص: اقتصاد اسلامي، اخلاق اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: كارشناسي ارشد اقتصاد.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس در حوزه و دانشگاه.

آثار: كتاب: نگرش اسلام بر فعاليت هاي بازار بورس، دولت و تورم.

مقاله: اقتصاد تعاوني در اسلام؛ بازار بورس در نظريه اقتصاد اسلامي و عملكرد اقتصاد ايران؛ چالش هاي اخلاقي (فساد مالي) در اقتصاد ايران؛ تورم، عوامل راهكاري مقابله با آن در اقتصاد ايران و ... .

ص: 168

سميعي نسب، مصطفي، نام پدر: رضا، تولد: قم _ 1360، مشاور و پژوهشگر.

تخصص: اقتصاد نظري

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي علوم اقتصادي.

فعاليت ها: تحقيق و تأليف، تدريس، ترجمه، عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق عليه السلام ، دبير علمي همايش توسعه مشاركت هاي مردمي، عضو كميته علمي فصلنامه تخصصي برداشت دوم؛ عضو كميته علمي ساماندهي و تجديد ساختار دروس فقه و اصول فقه رشته معارف اسلامي و اقتصاد (دانشگاه امام صادق عليه السلام ).

آثار: مقاله: پيشينه نظريات توسعه اقتصادي در نيم قرن اخير؛ تحليل وظايف دولت جهت تحقق عدالت اقتصادي در الگوي ايدئال اقتصادي اسلامي و ... .

سيدامامي، كاووس، نام پدر: احمد، تولد: تهران _ 1332، مشاور و پژوهشگر.

تخصص: جامعه شناسي اقتصادي و توسعه، جامعه شناسي سياسي، روان شناسي اجتماعي

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي جامعه شناسي.

فعاليت ها: تدريس، پژوهش و تأليف، عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق عليه السلام .

آثار: كتاب: روش هاي پژوهش در علوم سياسي؛ تحقيق در رسانه هاي جمعي؛ اسلام در اروپا؛ عصر تبليغات؛ ديدگاه هايي درباره دگرگوني اجتماعي.

مقاله: تلويزيون و انتخابات رياست جمهوري در ايران؛ انقلاب اسلامي ايران؛ پارادوكس هاي آموزش روش شناسي در علم سياست؛ ادراك گروه هاي قومي از تصاوير رسانه اي خود.

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

ص: 169

ضياء فيروزآبادي، سيدمحمد، نام پدر: سيد محمود، تولد: تهران _ 1349، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، عضو هيئت مديره و دبير انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه، عضو هيئت علمي مركز مطالعات اقتصادي دانشگاه مفيد قم.

آثار: كتاب: بانكداري اسلامي در شريعت؛ اصلاح قانون و الگوي عملياتي بانكداري بدون ربا.

مقاله: مطالعه بهره وري كل عوامل توليد در بانكداري اسلامي؛ عمليات بانكي بدون ربا شرط لازم براي بانكداري اسلامي نه كافي؛ پيامدهاي اجتماعي اقتصادي ربا از منظر آيات و روايات و ... .

عبداللهي، محمود، نام پدر: محمدعلي، تولد: اصفهان _ 1326، كارشناس و مشاور.

تخصص: علوم حديث، تفسير، اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: اجتهاد.

فعاليت ها: تدريس در حوزه و دانشگاه، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، عضو شوراي مشورتي فقهي شوراي نگهبان، عضو شوراي عالي حوزه علميه قم.

آثار: كتاب: توحيد و توسل؛ اخلاق براي همه؛ همكاري در تأليف تفسير نمونه (گروهي)؛ مباني فقهي اقتصاد اسلامي؛ وحي در قرآن.

ص: 170

مقاله: نقد مسئله حجاب؛ هدف اقتصاد؛ مضاربه و مساقات.

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

عربي، سيد هادي، نام پدر: سيد علي اصغر، تولد: سبزوار _ 1339، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد بين الملل.

فعاليت ها: تدريس، پژوهش و تأليف.

آثار: كتاب: موجز اسس الاقتصاد الاسلامي؛ مباني اقتصاد اسلامي؛ تحليل اقتصادي جرم و مجازات (مؤلف: آرنود سوليوان)، جهاني سازي، چالش ها و راهكارها (ترجمه).

مقاله: توسعه آموزش و روحانيت؛ هزينه و درآمد دولت اسلامي؛ درآمدي بر تقاضاي سرمايه گذاري در اقتصاد اسلامي؛ مباحثي در جهاني شدن.

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

عيسوي، محمود، نام پدر: محمد، تولد: اهواز _ 1339، كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد نظري

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس، مسئول پرسنلي و عضو شوراي فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منطقه 8 (خوزستان و لرستان) (61_59)، مسئول آموزش و مسئول امور مساجد سازمان تبليغات اسلامي

ص: 171

خوزستان (65_63)، مسئول نهاد رهبري دانشگاه شهيد چمران اهواز (83_79)؛ مسئول نهاد رهبري دانشگاه علوم پزشكي ايران(83 تاكنون)، مدير كل امور اداري معاونت اقتصادي قوه قضائيه (84_83).

آثار: مقاله: بررسي روابط دين و توسعه اقتصادي؛ سپرده هاي بانكي؛ معرفت شناسي، عقلانيت و اقتصاد؛ اقتصاد بدون مكانيزم؛ عقد اختيار؛ كيفر مالي و ... .

فراهاني فرد، سعيد، نام پدر: عبدالحسين، تولد: اراك _ 1337، كارشناس و مشاور

تخصص: اقتصاد اسلامي، اقتصاد پولي و بانكداري

تحصيلات حوزوي: سطح چهار.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: تدريس، پژوهش و تأليف، سردبير فصلنامه اقتصاد اسلامي.

آثار: كتاب: سياست هاي اقتصادي در اسلام؛ ربا؛ نگاهي به فقر و فقرزدايي در اسلام؛ سياست هاي پولي در بانكداري بدون ربا؛ اقتصاد منابع طبيعي در اسلام.

مقاله: توسعه پايدار در عصر ظهور؛ محيط زيست و ... .

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

كرمي، محمدمهدي، نام پدر: محمدرضا، تولد: شهرضا _ 1338، كارشناس و مشاور

تخصص: اقتصاداسلامي، مديريت اسلامي، مطالعات خانواده

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اخلاق و عرفان اسلامي.

ص: 172

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس.

آثار: كتاب: درآمدي بر مباني اقتصاد خرد با رويكرد اسلامي؛ مكتب اقتصاد اسلام.

مقاله: مشكلات بانكداري بدون ربا؛ پيشگيري از اعتياد؛ نظام اقتصادي در قرآن؛ اخلاق بازرگاني با رويكرد اسلامي؛ جبران كاهش ارزش پول؛ بانكداري اسلامي.

كرمي، محمدحسين، نام پدر: محمدرضا، تولد: شهرضا _ 1341، مشاور و پژوهشگر

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي علوم اقتصادي.

فعاليت ها: تدريس، تأليف، پژوهش، عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

آثار: كتاب: درآمدي به مباني اقتصاد خرد با نگرش اسلامي؛ مباحثي در فلسفه اقتصاد؛ تعادل عمومي بازارها.

مقاله: سياست هاي پولي از ديدگاه فقهي امام خميني رحمه الله ؛ به كارگيري سياست هاي پولي در بانكداري بدون ربا؛ مهمترين پيش فرض انسان شناختي علم اقتصاد و ... .

كياءالحسيني، سيدضياءالدين، نام پدر: آقامحمود، تولد: گرگان _ 1340،كارشناس و مشاور.

تخصص: اقتصاد اسلامي، مناسبت هاي اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

ص: 173

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي علوم اقتصادي.

فعاليت ها: عضو گروه اقتصاد و هيئت علمي دانشگاه مفيد قم، تدريس، پژوهش.

آثار: كتاب: نقش زكات در تأمين فقر غذايي دهه هفتاد ايران؛ منابع مالي اسلامي تأمين اجتماعي.

مقاله: فقر و راه هاي امحاي آن؛ برآورد تابع هزينه هاي مذهبي خانوارهاي شهري؛ برآورد خمس ارباح مكاسب در ايران 65 تا 79.

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

گيلك حكيم آبادي، محمدتقي، نام پدر: منصور، تولد: راميان (گلستان) _ 1334، كارشناس و مشاور

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس، عضو هيئت علمي گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.

آثار: كتاب: نقش اقتصادي دولت در اسلام (ترجمه)؛ درآمد هزينه دولت اسلامي.

مقاله: دولت و سياست هاي مالي امام علي عليه السلام ؛ امام علي و دولت و سياست هاي اقتصادي؛ مقايسه اثر توزيعي خمس با ماليات بر درآمد.

معصومي نيا، غلامعلي، نام پدر: حيدر، تولد: اصفهان _ 1340، كارشناس و مشاور

تخصص: تفسير، اقتصاد اسلامي

ص: 174

تحصيلات حوزوي: سطح چهار.

تحصيلات دانشگاهي: كارشناسي ارشد اقتصاد .

فعاليت ها:پژوهش و تأليف، تدريس در دانشگاه، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم اقتصادي، عضو انجمن علمي اقتصاد اسلامي حوزه علميه قم.

آثار: كتاب: ابزارهاي مشتق؛ فساد مالي.

مقاله: تقسيط مبلغ بدهي در ديون مدت دار در قبال كاهش اجرت سررسيد؛ اخلاق اقتصادي؛ مباني بينشي؛ آموزه ها و آثار؛ طراحي نظام مالي براساس آموزه هاي اسلام با نگرش به وضعيت ايران؛ مجموعه مقالات سمينار اسلام و توسعه؛ ماليات ها در عصر بني اميه؛ بازار مطلوب؛ رقابت كامل.

موسويان، سيدعباس، نام پدر: سيدعلي، تولد: عجب شير _ 1339، كارشناس و مشاور

تخصص: اقتصاد اسلامي، علوم قرآن، تفسير

تحصيلات حوزوي: سطح چهار.

تحصيلات دانشگاهي: كارشناسي ارشد اقتصاد.

فعاليت ها: پژوهش، تدريس در حوزه و دانشگاه، مدير گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.

آثار: كتاب: بانكداري اسلامي؛ كليات نظام اقتصادي اسلام؛ پس انداز و سرمايه گذاري در اقتصاد اسلامي؛ بانكداري بدون ربا از نظريه تا عمل؛...

مقاله: ثمرات فقهي اقتصادي دفعي يا تدريجي بودن تحريم ربا در قرآن؛ عدالت محور آموزه هاي اقتصاد اسلامي؛ بهره بانك هاي دولتي؛ جايگاه دولت در اقتصاد اسلامي؛ نقد نظريه هاي ربا.

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

ص: 175

ميرمعزي، سيدحسين، نام پدر: سيدمحمد، تولد: تهران _ 1340، كارشناس و مشاور

تخصص: اقتصاد اسلامي، فلسفه اقتصاد، فقه و اصول

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: تدريس، پژوهش و تأليف، مدير گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، دبير انجمن علمي اقتصاد اسلامي حوزه علميه قم.

آثار: كتاب: اسلام و چالش هاي اقتصادي؛ نظام اقتصادي اسلام، اهداف و انگيزه ها؛ اقتصاد كلان اسلامي؛ نظام اقتصادي اسلام، مباني فلسفي و ... .

مقاله: اهداف و مباني مكتبي نظام اقتصاد اسلام؛ جايگاه دولت در نظام اقتصادي اسلام؛ امام علي عليه السلام و اصلاحات اقتصادي و ... .

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

نجار نهاوندي، مريم، نام پدر: ولي الله، تولد: بابلسر _ 1338، كارشناس و مشاور.

تخصص: جامعه شناسي اقتصادي و توسعه، مطالعات خانواده

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي جامعه شناسي.

فعاليت ها: تدريس، عضو هيئت علمي دانشگاه تهران.

آثار: كتاب: مباحث اقتصادي اجتماعي از ديدگاه امام محمد غزالي؛ ارزيابي آموزش تقويتي.

مقاله: جامعه شناسي جنگ؛ جامعه شناسي آموزش و پرورش؛ تقسيم كار اجتماعي از ديدگاه امام محمد غزالي؛ استقراض و توسعه و ... .

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

ص: 176

نظرپور، محمد نقي، نام پدر: مهدي، تولد: آمل _ 1342، كارشناس و مشاور

تخصص: توسعه اقتصادي، اقتصاد اسلامي، اقتصاد پولي و بانكداري

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: مدير دفتر همكاري هاي پژوهشي دانشگاه مفيد قم، تدريس، پژوهش و تأليف.

آثار: كتاب: ارزش هاي توسعه؛ فرهنگ توسعه؛ اسلام و توسعه اقتصادي.

مقاله: انديشنامه امام علي عليه السلام در رابطه با بازار در حكومت آن حضرت؛ اوراق بهادار استقراض (سفارش ساخت ابزاري براي سياست پولي)؛ بازار در حكومت اميرالمؤمنين عليه السلام .

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

هادوي نيا، علي اصغر، نام پدر: غلامرضا، تولد: تهران _ 1341، كارشناس و مشاور

تخصص: اقتصاد اسلامي، مناسبت هاي اسلامي، فلسفه اقتصاد

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: دكتراي اقتصاد.

فعاليت ها: تدريس پژوهش، عضو هيئت علمي گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، عضو هيئت تحريريه مجله اقتصاد اسلامي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، تدريس، ترجمه.

آثار: كتاب: قرض الحسنه و آثار اقتصادي آن؛ معنويت و اقتصاد؛ انسان اقتصادي از ديدگاه اسلام؛ فلسفه اقتصاد در پرتو جهان بيني قرآن كريم؛ اسلام و چالش هاي اقتصادي.

ص: 177

مقاله: امكان، ضرورت و جايگاه اقتصاد اسلامي؛ علم ودين در پرتو تفسير موضوعي علمي؛ مباني نظري دولت در قرآن كريم؛ جايگاه اقتصادي سنت رزق از ديدگاه قرآن كريم؛...

ديگر نكات: سابقه همكاري با رسانه ملي دارد.

يوسفي، احمدعلي، نام پدر: غلام حسين، تولد: لاهيجان _ 1339، مشاور و پژوهشگر.

تخصص: اقتصاد اسلامي

تحصيلات حوزوي: خارج فقه و اصول.

تحصيلات دانشگاهي: كارشناسي ارشد اقتصاد نظري.

فعاليت ها: پژوهش و تأليف، تدريس، مدير گروه اقتصاد دانشنامه امام علي عليه السلام .

آثار: كتاب: نظام هاي پولي؛ ربا و تورم؛ نظام مالي دولت اسلامي؛ بررسي اقتصادي در جبران كاهش ارزش پول؛ بررسي فقهي نظريه هاي جبران كاهش ارزش پول؛ نظام اقتصادي اسلام.

مقاله: پول امروز، مثلي يا قيمي يا ماهيت سوم؛ پول جديد از نگاه انديشمندان؛ مباني فلسفي نظام اقتصادي از ديدگاه امام علي عليه السلام و... .

ص: 178

16. منبع شناسي

اشاره

16. منبع شناسي

زير فصل ها

الف) كتاب ها

ب) مقاله ها

الف) كتاب ها

الف) كتاب ها

1. آژيني، محسن، انديشه هاي اقتصادي امام خميني رحمه الله ، تهران، سازمان مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي (گروه انتشارات)، چاپ اول، 1374، 845 صفحه.

پژوهشگر اين اثر، با هدف بهره گيري از انديشه هاي روشنگرانه امام خميني رحمه الله در جنبه هاي گوناگون اقتصادي، به بررسي گفته ها و نوشته هاي امام رحمه الله و جمع آوري و طبقه بندي آنها پرداخته و اثر حاضر را در نه فصل نگاشته است.

در فصل سوم اين كتاب با عنوان اهداف و اصول اساسي در اقتصاد، محورهايي از جمله سازندگي و بازسازي كشور، استقلال و خودكفايي، اصول و سياست ها در نيل به اهداف اقتصادي در فصل چهارم مردم، نظام اسلامي و اقتصاد مشاركت مردم در اقتصاد، پشتيباني اقتصادي مردم از نظام و دولت، بيان شده است.

در بقيه فصول به مباحثي همچون كشاورزي و منابع طبيعي، منابع طبيعي، صنايع، خدمات و بازرگاني، امور پولي و مالي و...، پرداخته شده است.

ص: 179

2. ايرواني، جواد، اخلاق اقتصادي از ديدگاه قرآن و حديث، مشهد، دانشگاه علوم اسلامي رضوي، چاپ اول، 1383.

«اخلاق اقتصادي»، بخشي از آموزه هاي اسلامي است كه از يك سو، مؤلفه هاي رشد و توسعه اقتصادي و رفاه عمومي را ارائه مي كند و از سوي ديگر، شيوه ها و عناصر مقابله با مفاسد و سالم سازي فعاليت هاي اقتصادي را برمي نماياند و بستر لازم را براي رشد معنوي و سعادت ابدي انسان نيز فراهم مي سازد.

اين نوشتار، پس از اثبات رابطه اخلاق با اقتصاد و نقد مباني سرمايه داري، مبني بر جدايي آن دو، مهم ترين عناصر اخلاق اقتصادي را در سه بخش «توليد»، «توزيع» و «مصرف» بررسي مي كند. «تحليل اخلاق كار و توليد» و «بررسي نقش ارزش هاي معنوي در رشد اقتصادي»، «تبيين شيوه هاي مقابله فرهنگي با زمينه ها و آثار فقر و تكاثر»، «تبيين اصول حاكم بر اخلاق تجارت» و «معيارهاي تعيين الگوي مصرف»، از مباحث اين نوشتار است.

3. تقوي، مصطفي و ياسر خوش نويس، تأملي بر الگوي اسلامي _ ايراني توسعه علم و فن آوري از ديدگاه صاحب نظران، تهران، مركز تحقيقات سياست علمي كشور، 1388.

علم و فناوري اموري نيستند كه در جوامع مختلف، به نحوي يكسان توسعه يابند؛ از اين رو، عوامل و ويژگي هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي، جغرافيايي، ديني، اقتصادي و غيره كه از جامعه اي به جامعه ديگر تفاوت مي كنند، در توسعه علم و فناوري دخالت دارند. بررسي و شناخت اين عوامل براي سياست گذاران مبتني بر شناخت اين عوامل براي توسعه علم و فناوري، ضرورت دارد. در اين كتاب، پس از بحث هاي مقدماتي كه ناظر بر بيان صورت مسئله است، گزارش گفت وگو با هشت تن از

ص: 180

صاحب نظران حوزه علم و فناوري مطرح شده است. در اين گفت وگوها، الگوي پيش گفته از چهار منظر فلسفه علم و فناوري، جامعه شناسي، دين پژوهي و سياست پژوهي، بر حسب تخصص صاحب نظران، بررسي شده است.

4. توانا، حسن، فلسفه اقتصاد اسلام، تهران، مؤسسه عطايي، چاپ اول، 1361، 304 صفحه.

نويسنده در اين اثر، كوشيده است با توجه به آثار علامه طباطبايي، مجموعه ديدگاه هاي ايشان را درباره مسائل اقتصادي، از جمله اهميت اقتصاد، مالكيت، انفال، خمس، زكات، تجارت، مصرف، وجوب كار و نيز برخي احكام اقتصادي، در قالب پژوهشي منسجم، گردآوري كند. مجموعه مطالب گردآوري شده، در يك مقدمه و سيزده فصل آمده است.

5. حائري، محسن، انديشه هاي اقتصادي در نهج البلاغه، تهران، انتشارات نهج البلاغه، چاپ اول، 1378، 254 صفحه.

در اثر حاضر، با توجه به ديدگاه هاي امير مؤمنان حضرت علي عليه السلام در نهج البلاغه، اصول اقتصاد اسلامي به ويژه در چهار زمينه ويژگي هاي اقتصاد اسلامي و سياست هاي آن، علل پيدايش فقر و راه هاي مبارزه با آن و توسعه همه جانبه تبيين شده است. اين كتاب شامل چهار فصل است.

فصل اول، ابتدا مفهوم كلي اقتصاد بيان مي شود، سپس در فصل دوم، سياست هاي اقتصادي، دخالت دولت و وظايف آن، اهداف سياست اقتصادي تبيين گردد. در فصل سوم نيز، علل فقرزدايي، خطر پديده فقر، علل پيدايش فقر و راهكار هاي آن، و در فصل چهارم، با عنوان توسعه اقتصادي، مباحثي همچون مفهوم توسعه، انسان و توسعه، توسعه منابع انساني، موانع و عوامل مؤثر توسعه، بررسي مي شود.

ص: 181

6. حسيني بهشتي، سيد محمد، اقتصاد اسلامي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ اول، سال 1362، 185 صفحه.

اثر حاضر، مجموعه اي از آثار شهيد، آيت الله بهشتي است كه با تلاش شوراي احياي آثار آن انديشمند بزرگ اسلامي، تدوين و تنظيم شده و مشتمل بر پنج بخش است.

1. مالكيت در اسلام،2. بانك داري و قوانين مالي اسلام، 3. ماليات در اسلام،4. ابعاد اساسي در بخش اقتصاد قانون اساسي، 5. بيمه هاي اجتماعي.

7. حسني، محمد حسن، نوسازي جامعه از ديدگاه امام خميني رحمه الله ، موسسه چاپ و نشرعروج ، تهران ، چاپ يازدهم ، زمستان 1378.

مسئله توسعه و نوسازي از مسائل عمده اي است كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سطوح مختلف جامعه ايران اسلامي، مطرح شده است. اين بحث عميق و ضروري كه راه گشاي يافتن الگوهاي مناسب توسعه و نوسازي كشور و قطع عوامل وابستگي در تمام زمينه هاست، در مقاطع كارشناسي ارشد دانشگاه ها رساله هاي متعددي را به خود اختصاص داده است.

همانند بسياري از مباحث ديگر، بررسي اين موضوع در آرا و انديشه ها و عملكرد حضرت امام خميني رحمه الله ثابت مي كند كه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، تمامي ابعاد مسئله را به منزله سياست عملي و لازم در نظر داشته و سير حركت را روشن كرده اند.

پژوهش در انديشه هاي جامع امام خميني، اسباب وصول به نتايج كاربردي اثرگذار در جهت پيشرفت روزافزون كشور اسلامي مان خواهد بود.

8. حسامي دودران، زهرا، چرا صنعتي نشديم؟ (بررسي تاريخي موانع توسعه صنعت در ايران)، تهران، انتشارات اميركبير، 1381، 221 صفحه.

كشورهاي جهان سوم از جمله ايران، همواره براي از بين بردن يا به حداقل رساندن تمايز بين خود و كشورهاي توسعه يافته كوشيده اند، ولي

ص: 182

همچنان توسعه نيافتگي، معضلي هميشگي در اين جوامع به شمار مي رود و رسيدن به توسعه يافتگي در اين كشورها، انديشه اي آرماني و سرابي بيش نبوده است.

نويسنده در اين كتاب، با مطالعه تطبيقي و مقايسه اي درباره مسئله توسعه نيافتگي در دوران قاجار، به مقايسه آن با زمان حال پرداخته است و به اين پرسش پاسخ مي دهد كه آيا مي توان دلايل و وقايعي را كه در زمان قاجار به توسعه نيافتگي انجاميد، به زمان حال نيز تعميم داد؟

مباحث اين كتاب در 21 فصل تنظيم شده است. برخي عناوين اين فصل عبارتند از:

شرايط و عوامل توسعه صنعتي، تاريخچه پيدايش صنعت در ايران، لزوم صنعتي شدن ايران، پيش گامان توسعه، نقش حكومت قاجار در توسعه ايران.

9. خاكبان، سليمان، درآمدي بر اسلام، توسعه و ايران، مؤسسه فرهنگي حضور، 1357.

توسعه و رشد اقتصاد و ديدگاه اسلام در اين زمينه و نيز توسعه در ايران از جمله موضوع هايي است كه به ويژه پس از نظام اسلامي، بيش از گذشته، كارشناسان و انديشمندان آن را بررسي كرده اند. اين كتاب، مجموعه اي از هفت مقاله است كه با محوريت ضرورت توسعه ديني از راه برنامه ريزي، به نگارش درآمده است. نويسنده بر اين باور است كه توسعه فرآيند دين، رسالت حوزه و دانشگاه است و معرفي الگوي جديد گسترش ديني در اين زمينه ضروري است. مطالب اين كتاب، در هفت مقاله تدوين يافته است.

ص: 183

محورهاي مقاله نخست عبارت است از: مقدمه اي بر زيرساخت هاي الگوي نوين توسعه ديني، ضرورت تبيين الگوي نوين توسعه دين _ ضرورت تحول در نظام علمي كشور و ضرورت حضور گسترده و فعال حوزه و دانشگاه در برنامه ريزي توسعه.

در مقاله دوم با عنوان «رسالت حوزه و دانشگاه در فرآيند توسعه دين»، به مسائلي چون نگاهي بر رهاورد اقتصادي الگوي توسعه غرب، روابط دين و توسعه و ضرورت تعريفي نو از توسعه اشاره شده است.

عنوان مقاله سوم «نقش بنيادين حوزه و دانشگاه در نظريه پردازي الگوي نوين توسعه ديني» است كه به موضوعاتي، چون مراحل برنامه ريزي، مرحله گذار از وضع موجود به وضع مطلوب و ضرورت انقلاب در نظام برنامه ريزي كشور پرداخته است.

مقاله چهارم با محوريت موضوع «ضرورت انقلاب در جايگاه و ساختار ارتباطي پژوهشي» تدوين و در آن به آموزش و صنعت و نقش آن در فرآيند توسعه و ضرورت تعريفي نو از توسعه، اشاره شده است. همچنين به جايگاه و ساختار ارتباطي پژوهش، آموزش و صنعت در جهان صنعتي، نيم نگاهي مقايسه اي داشته است.

عنوان مقاله پنجم اين كتاب، «مديريت عاشورايي يا برترين الگوي مديريت توسعه» است. موضوعات اين مقاله شامل مديريت توسعه و جايگاه آن، الگوي توسعه و مديريت، نگاهي به عنصر انگيزش در رهبري عاشورا و بهره برداري از انگيزش عاشورايي در مديريت توسعه است.

در مقاله ديگر، با عنوان «بهترين زمينه بهره وري يا مديريت يك كارآمد منابع مغزي» مطالبي شامل ضرورت تأسيس دانشگاه مديريت اسلامي، وظايف دانشگاه مديريت اسلامي، روش گزينش و ويژگي هاي

ص: 184

دانشجويان، دانشگاه مديريت اسلامي و روش تعليم و تربيت آمده است. در آخرين مقاله كتاب، پس از بيان مقدمه، به روش تعيين نرخ ارز، نرخ مطلوب ارز در دوران تعديل و بازسازي، رابطه مستقيم بين مصرف و بهره وري اشاره شده و اين مطالب با عنوان «تعيين نرخ مطلوب ارز در دوران تعديل و بازسازي اقتصادي» آمده است.

10. خدايار محبي، تعاون در اسلام و جامعه صنعتي، منوچهر، تهران، انتشارات بعثت، 1349.

تعاون در پيشرفت و تعالي جوامع انساني نقش به سزايي دارد. جوامع متمدن و پيشرفته صنعتي _ نجومي، از تعاون در امور استفاده كرده اند و آثار توجه به اين موضوع در اركان جوامع پيشرفته نمودار است. در مبحث اقتصاد، اگر به اين موضوع اهميت داده شود، پي آمدهاي بسيار مطلوب آن آشكار مي شود. در آيات قرآن كريم و روايت هاي امامان معصوم عليهم السلام به اين موضوع مهم، حتي در غير مباحث اقتصادي سفارش شده است. نويسنده با توجه به پژوهش در تاريخ اديان و كتاب هاي آسماني ديگر اديان الهي و نيز پژوهش در جوامع صنعتي، اين كتاب را نگاشته است. كتاب در دو بخش و سه موضوع تدوين شده كه در بخش نخست كتاب، به موضوع «تعاون در تاريخ اديان» اشاره شده و در بخش بعدي، نويسنده به موضوعات «تعاون در اسلام» و «تعاون در جوامع صنعتي» پرداخته است.

11. دادگر عسگر ديرباز، حسن، نگاهي به اسلام و توسعه پايدار، تهران، مؤسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر، چاپ اول، 1385.

توسعه يكي از مفاهيم جديدي است كه وارد حوزه هاي گوناگون زندگي اجتماعي انسان امروز شده است. توسعه، مفهومي جديد و امروزي است،

ص: 185

ولي به لحاظ وسعت حوزه كاربرد آن تأثيرات عميقي بر مفاهيم سياسي، اقتصادي و اجتماعي جوامع بشري نهاده است. اين مفهوم خصوصاً از آن جهت كه به عنوان هدف نهايي كشورهاي در حال توسعه براي پيوستن به كشورهاي توسعه يافته مورد توجه قرار گرفته است، اهميت ويژه اي دارد.

به اعتقاد ما مسلمانان، زماني فرا خواهد رسيد كه توجه به اصل توسعه پايدار به عنوان يكي از آموزه هاي مكتب، انسان را از اتلاف منابع تجديدناپذير باز خواهد داشت. بدين ترتيب، تمام اركان كره خاكي در تعادل به سر خواهند برد. كتاب حاضر كه از انتشارات كانون انديشه جوان است، به بررسي اين مفهوم پرداخته است.

اين مجموعه شامل قسمتهاي زير است:

فصل يكم: شناخت و بررسي اجمالي توسعه پايدار،

فصل دوم: عوامل ناپايداري توسعه،

فصل سوم: اسلام و توسعه پايدار اقتصادي،

12. دبيرخانه دومين كنگره بررسي انديشه هاي اقتصادي حضرت امام خميني رحمه الله ، بررسي انديشه هاي اقتصادي امام خميني رحمه الله ، تهران، ستاد بزرگ داشت يكصدمين سال ميلاد امام خميني رحمه الله ، چاپ اول، سال 1380، 537 صفحه.

دومين كنگره بررسي انديشه هاي اقتصادي حضرت امام خميني رحمه الله ، با هدف تبيين ديدگاه هاي اقتصادي ايشان در تاريخ 11 و 12 خرداد 1379 در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد. برخي مقاله هاي مرتبط به شعار سال در اين كنگره، عبارتند از:

اقتصاد از ديدگاه امام خميني رحمه الله .

توسعه و عدالت از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله : مفهوم توسعه يافتگي، اهداف توسعه، اهداف اقتصادي، توسعه از ديدگاه امام رحمه الله (پيشرفت اقتصادي، رشد

ص: 186

كشاورزي، رفاه اقتصادي جامعه، رشد توليد، افزايش كشاورزي، صنعتي شدن)، مفهوم عدالت، جايگاه توسعه در اهداف نظام اسلامي، جايگاه عدالت در اهداف نظام اسلامي، مقايسه عدالت و توسعه.

نگرش امام خميني رحمه الله به اقتصاد اسلامي به عنوان يك راهكار بديل: بررسي راهكارهاي اقتصادي، دو مكتب مسلط بر توسعه در جهان سوم، طرح اقتصاد اسلامي به عنوان يك راهكار در مقابل سرمايه داري و سوسياليسم، نحوه نگرش امام به اقتصاد، ابزارهاي مهم براي تحقق اقتصاد اسلامي، بخش خصوصي؛ عامل اصلي رشد اقتصادي، نقش مهم حكومت در اقتصاد اسلامي، نقش فرهنگ در تحقق اقتصادي اسلامي، استراتژي مناسب در برخورد با اقتصاد جهاني.

رهايي از اقتصاد وابسته؛ راهبرد امام خميني رحمه الله در عرصه اقتصاد: مباني تئوريك اقتصاد متعارف در رابطه با استقلال اقتصادي، راهبرد حمايت گرا يا توسعه درون گرا، توسعه برون گرا، استقلال اقتصادي و خودكفايي در نگرش اسلامي، استقلال اقتصادي در آيات قرآن، ديدگاه هاي حضرت امام رحمه الله درباره استقلال اقتصادي و خودكفايي، ضرورت استقلال اقتصادي.

اهداف و مباني مكتبي نظام اقتصادي اسلام از ديدگاه امام خميني رحمه الله : اهداف نظام اقتصادي اسلام از ديدگاه امام رحمه الله ، استقلال اقتصادي، ريشه كن كردن فقر در جامعه و ايجاد رفاه سرمايه در تملك ثروت هاي طبيعي، توزيع بعد از توليد، معيارهاي توزيع ثروت و درآمد، ويژگي هاي ساختار نظام اقتصادي اسلام.

نگاه امام خميني رحمه الله به نظام اقتصادي اسلام.

انتخاب راهبردي رشد و توزيع از ديدگاه امام خميني رحمه الله : تحقق عدالت اجتماعي، رفع فقر شاخص تحقق كامل عدالت، رفاه از اهداف نظام اقتصادي اسلام، عدالت و رشد از منظر امام خميني رحمه الله .

ص: 187

بررسي انديشه هاي حضرت امام رحمه الله درباره برنامه هاي اقتصادي دولت: مفهوم برنامه ريزي اقتصادي، شرايط لازم براي موفقيت برنامه ريزي اقتصادي، اهميت برنامه ريزي اقتصادي، توجه به نظام برنامه ريزي و اقتصاد اسلامي، اقتصاد بدون نفت و خودكفايي.

كشاورزي در ايران از ديدگاه امام خميني رحمه الله : استقلال فرهنگي و سياسي بر پايه استقلال كشاورزي، اولويت كشاورزي بر امر بازسازي صنعتي، دهقانان و كشاورزان، منبع اصلي توسعه كشاورزي، مكانيزه كردن كشاورزي، اصلاح كشاورزي از ديدگاه امام خميني رحمه الله .

سياست ها و روش هاي اعمال استراتژي توسعه اقتصادي درون زا از ديدگاه امام خميني رحمه الله : روش ها و سياست ها، توجه به ارزش علم و لزوم گسترش آن، توجه به نقش زنان در فرآيند توسعه، فرهنگ سازي آرامش و ثبات.

بررسي موضوع خصوصي سازي و تغيير ساختار اقتصادي در برنامه سوم: نحوه شكل گيري نظام اقتصادي مبتني بر حاكميت بازار، ويژگي و محصول نظام مبتني بر اقتصاد آزاد، ارزيابي آرمان ها و اهداف برنامه سوم توسعه در خصوص تغيير ساختار اقتصادي، بررسي اجمالي ديدگاه هاي نظام اقتصادي اسلام و بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران.

13. دفتر همكاري حوزه و دانشگاه، مباني اقتصاد اسلامي، تهران، چاپ اول، 1371، 520 صفحه.

اين كتاب، دومين اثري است كه پژوهشگران دفتر همكاري حوزه و دانشگاه در اين زمينه نگاشته اند. در اين كتاب، بحث ها بيشتر اقتصادي و تحليلي است. مطالب كتاب در ضمن دو بخش و چهارده فصل، به شرح زير آمده است، برخي عناوين اين فصول عبارتند از:

ص: 188

روش هاي تحقيق، تحليل و طرح مسائل اقتصادي، مفاهيم مبنايي مكتب اقتصادي اسلام، اهداف اقتصاد اسلامي، مباني توزيع درآمد، محدوديت هاي درآمد و خطوط كلي، روش ها و سياست هاي دولت در بخش عمومي است.

14. دفتر همكاري حوزه و دانشگاه، درآمدي بر اقتصاد اسلامي، تهران، سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه ها (سمت)، نوبت چهارم، سال 1372، 428 صفحه.

اثر حاضر، از جمله كتاب هايي است كه دفتر همكاري حوزه و دانشگاه در زمينه اقتصاد اسلامي، تهيه و تدوين كرده است. مجموعه مباحث كتاب، در پنج بخش گردآوري شده است كه عبارتند از:

فصل اول _ اهميت و نقش اقتصاد

فصل دوم _ مباني عقيدتي اقتصاد

فصل سوم _ هدف اقتصاد

فصل چهارم _ منابع و روش شناخت اقتصاد اسلامي.

بخش اول: مالكيت

در اين بخش مطالبي در چهار فصل بدين شرح آمده است:

تحليل و بررسي حق، اقسام مالكيت، اسباب مالكيت و حقوق و محدوديت هاي مالكيت و تصرف.

بخش دوم اين كتاب با عنوان: توليد، اهميت توليد و تعريف آن مشتمل بر چهار فصل است:

اهداف و انگيزه هاي توليد، اقسام توليد، عوامل توليد و محدوديت هاي توليد.

همچنين در بخش سوم با عنوان «توزيع»، فصل هاي شش گانه زير آمده است:

توزيع از راه تملك ابتدايي (جنبه سلبي، جنبه ايجابي)، توزيع حين توليد،

توزيع مجدد (توزيع از طريق مبادلات، ماليات ها، انفاقات)، محدوديت هايي در توزيع، نگاهي كلي به توزيع در اسلام و مواسات (مطلوب نهايي اسلام در توزيع).

بخش چهارم اين كتاب به موضوع مصرف پرداخته است.

ص: 189

15. ديباجي، سيد احمد، فرهنگ توليد و مصرف در اسلام، قم، نشر اكرام، چاپ اول، 1389، 528 صفحه.

نويسنده درباره انگيزه نگارش اثر حاضر چنين مي نويسد: «با توجه به اينكه دين اسلام، غني ترين دين از نظر آموزه هاي اخلاقي و اقتصادي براي يك زندگي سعادتمندانه است، لذا بر آن شديم كه به طور مبنايي، درباره طرز استفاده صحيح از نعمت هاي الهي تحقيق كنيم تا ملاك و معيار كلي زندگي صحيح و حيات طيبه اي را كه خداوند وعده فرموده است، در حد بضاعت ناچيز خود بيابيم و از خداوند، عاجزانه طلب ياري در اين مهم را داريم».

مباحث اين كتاب در قالب سه فصل تدوين شده است كه عبارتند از: فصل اول اين كتاب با عنوان توليد و مصرف در قرآن، بخش اول به توليد در قرآن و تحليل قرآن از منابع توليد، اختصاص يافته است. در اين بخش، مباحثي همچون: منابع طبيعي (آب، خاك، باد، خورشيد، مراتع و جنگل ها، معادن) و نيروي انساني (كشاورزي، دام پروري، كشتي راني، صيد در درياها، آهنگري، بنايي، نجاري)، مطرح شده است.

در بخش دوم به مصرف در قرآن پرداخته و در فصل دوم، اسراف از منظر قرآن و سنت بررسي شده است. و در فصل سوم نيز محورهاي مهم در اصلاح الگوي مصرف تبيين شده است.

16. سبحاني، حسن، نظام اقتصادي اسلام، تهران، مركز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي، چاپ اول، 1373، 142 صفحه.

نظام هاي اقتصادي سرمايه داري و سوسياليستي، در عمل از برآوردن نيازهاي مادي و معنوي انسان ناتوانند. از اين رو، امروزه انسان بيش از هر زمان ديگري، تشنه معارف حيات بخش اسلام در همه زمينه ها به ويژه اقتصاد

ص: 190

اسلامي است. در پاسخ به چنين درخواستي، نويسنده كتاب حاضر مي كوشد نظام اقتصاد اسلامي را هر چند به صورت مختصر به علاقه مندان معرفي كند. مطالب اين كتاب در پنج فصل تدوين شده است.

در فصل اول، بررسي ادبيات موجود درباره نظام اقتصادي اسلام و در فصل دوم و سوم، اقتصاد و متدولوژي تحقيق و مباني فلسفي و فكري نظام اقتصادي در اسلام تبيين مي گردد. در فصل چهارم به دو محور زير پرداخته مي شود: الف) نهادها و معيارهاي نظام اقتصادي اسلام ، ب) معيارها در نظام اقتصادي اسلام.

17. صبري، حميد، كارآفريني در هزاره سوم، تهران، نشر هماذر، چاپ اول، 1387، 258 صفحه.

در هزاره سوم، جهان شاهد اقتصاد رقابتي در بازار خواهد بود؛ اقتصادي كه نقش برجسته و اساسي دارد. از ديگر سو، عوامل مؤثر بر موفقيت بنگاه هاي اقتصادي به سرعت در حال تغيير است. به عبارتي، در اقتصاد دانايي محور، ايده ها، محصولات، خدمات و فرآيند توليد و عرضه، همواره در حال تحول و دگرگوني است. در چنين دوره و عهدي، بهره مندي از دانش روز و توانايي به كارگيري آن به شيوه نوآورانه و مؤثر، براي موفقيت كسب و كار همواره مورد نياز و تحسين برانگيز است. كارآفرين نيز كسي است كه با ابتكار و نوآوري، تركيبات جديدي از منابع، فرصت ها و نيازها را مي آفريند. نويسنده در اين كتاب به تعريف كارآفريني پرداخته و نقش كارآفرينان را به منزله پديده اي جديد در شرايط فعلي و مخاطره آميز جامعه امروزي توضيح داده است. كارآفرين در تعريف نويسنده اين كتاب، كسي است كه با توجه به ويژگي هاي برجسته و ممتاز خود، امكانات و منابع را براي ايجاد، رشد و توسعه در زمينه هاي توليد و خدمات فراهم كرده است و توانسته زمينه اشتغال و كسب و كار را فراهم كند.

ص: 191

18. صدر، سيد محمدباقر، اقتصاد ما (بررسي هايي درباره مكتب اقتصادي اسلام) (جلد دوم)، ترجمه: ع اسپهبدي، تهران، انتشارات اسلامي.

اين اثر، جلد دوم كتاب بررسي هايي درباره مكتب اقتصادي اسلام است كه در آن تلاش شده به كمك مفاهيم اقتصادي اسلام و سيستم حقوقي آن، مكتب اقتصادي اسلام معرفي شود. اين بررسي، دو مرحله دارد كه مرحله اول، پايه و بستري براي مرحله دوم محسوب مي شود. مرحله اول، شامل جمع آوري احكام، مفاهيم و قواعدي است كه در مرحله دوم با معلومات حاصل از آنها، تفسيري تئوريك و يك پارچه كه مبيّن سيستم اقتصادي اسلام باشد، به عمل آمده است. عناوين مطالب اين مجلد عبارت است از:

الف) روش كشف سيستم اقتصادي،

ب) نقش مفهوم ها در اكتشاف،

ج) نظريه توزيع قبل از توليد،

د) اقطاع در اسلام،

ه) توزيع قبل از توليد،

و) نظريه توزيع پس از توليد،

ز) نظريه توليد،

ح) مسئوليت دولت در اقتصاد اسلامي.

19. عظيمي (آراني)، حسين، مدارهاي توسعه نيافتگي در اقتصاد ايران، تهران، نشر ني، 1374، 405 صفحه.

اقتصاد ايران، با وجود كوشش و تحولات چشم گير در دهه هاي اخير، هنوز با مسائل و مشكلات فراوان روبه روست. حال اين پرسش ها مطرح مي شود كه دلايل اين وضعيت و اين حجم از مشكلات چيست؟

اين كتاب به تجزيه و تحليل مسائل اقتصادي _ اجتماعي ايران پرداخته است و راه كارهاي اساسي حل مشكلات مورد اشاره را نيز مطرح مي كند.

ص: 192

در فصل اول، تصوير كلان اقتصادي _ اجتماعي كشور ارائه مي شود. پس از بيان مباحثي همچون توزيع درآمد، فقر و محروميت، بودجه و سياست گذاري اقتصادي در فصل چهارم به بخش كشاورزي و در فصل پنجم به بخش صنعت و در پايان به بخش نفت پرداخته مي شود.

20. غني نژاد، موسي، تجددطلبي و توسعه در ايران معاصر، تهران، مؤسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، 1377، 198 صفحه.

تجددطلبي و قانون خواهي روشن فكران اواخر دوران سلطنت قاجار، زمينه پيدايش انقلاب مشروطيت را فراهم آورد. اين كتاب مجموعه اي از كارهاي پژوهشي نويسنده، با موضوع هايي در زمينه توسعه اقتصادي است كه شامل دو بخش مي شود؛ بخش اول: چشم انداز كلي تحول در انديشه ترقي خواهي و تجددطلبي يا ترسيم توسعه سياسي و اقتصادي از آستانه انقلاب مشروطيت تا به امروز، بخش دوم: برخي مباحث روز درباره توسعه.

برخي محورهاي اين بخش عبارتند از:

1. نقدي درباره نظريات رايج توسعه نيافتگي؛ 2. هزينه هاي معاملاتي و توسعه صنعتي؛ 3. ملاحظاتي درباره مالكيت صنعتي در ايران؛ 4. رابطه بين جمعيت و توسعه از ديدگاه تحليل اقتصادي؛ 5. تمركز سرمايه از واقعيت تا توهم؛ 6. شركت هاي چند مليتي و توسعه اقتصادي.

21. كاتوزيان، محمدعلي (همايون)، اقتصاد سياسي ايران، از مشروطيت تا پايان سلسله پهلوي، ترجمه: محمدرضا نفيسي و كامبيز عزيزي، تهران، نشر مركز، چاپ پنجم، 1374، 438 صفحه.

اصطلاح اقتصاد سياسي، به روش، ديدگاه و رهيافت مشترك علمي گفته مي شود كه دربردارنده ديدگاهي است كه به حل مشكلات توجه دارد، نه به

ص: 193

طرح معماهاي خيالي يا انتزاعي. در اين رهيافت مشترك علمي، استدلال ها و شواهدي مطرح مي شود كه تركيبي از نظريه، تاريخ و داده هاي آماري است.

اين كتاب به چهار بخش تقسيم شده است. در بخش نخست، زمينه كلي تاريخي و نيز ديدگاه هاي نظري لازم براي بررسي موضوع اصلي مطرح شده است. از اين رو، مطالعه آن براي درك كامل ديگر مباحث كتاب ضروري است. بخش دوم با ظهور رضاخان آغاز مي شود و با سقوط او به پايان مي رسد. در بخش سوم، درباره مراحل اقتصادي سياسي در سال هاي 1320 _ 1340 توضيح داده شده و نويسنده در پايان فصل، به نهضت ملي شدن صنعت نفت اشاره و تأثير آن را در اقتصاد كشور بررسي كرده است. در بخش چهارم كتاب، به توصيف، تحليل و ارزيابي فرآيندهاي توسعه اقتصادي و سياسي معاصر پرداخته شده است.

22. كردزاده كرماني، محمد، اقتصاد سياسي جمهوري اسلامي ايران، تهران، چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، 1380، 158 صفحه.

برخي مطالب مهم در اين كتاب عبارت است از: تئوري هاي اقتصاد سياسي، اقتصاد سياسي در عمل، نظام سياسي و توسعه اقتصادي، نقش نفت در اقتصاد سياسي ايران، سرمايه داري خصوصي و نقش دولت، تحولات سياسي و اقتصادي پس از پيروزي انقلاب، مشاركت سياسي و اقتصاد سياسي آموزش.

23. مريدي، سياوش، ايران _ اقتصاد، كتاب ايران (اقتصاد)، تهران، انتشارات بين المللي الهي، 1381، 242 صفحه.

در اين كتاب، اقتصاد ايران به شش فصل كشاورزي، صنعت، زيربناي اقتصادي، بيمه و تأمين اجتماعي، نظام بانكي و بانك داري در ايران و بازرگاني خارجي تقسيم شده است. در فصل اول؛ كشاورزي، افزون بر

ص: 194

طرح كلياتي درباره وضعيت اقليمي و جغرافيايي ايران، به انواع كشت و محصولات عمده كشاورزي اشاره مي شود. در فصل دوم؛ صنعت، زيرمجموعه هاي صنايع دستي و روستايي، صنايع بزرگ و نوين، صنايع نفت و گاز، پتروشيمي و معادن بررسي مي گردد. در فصل سوم؛ به زيربناي اقتصادي كشور مانند برق، سدسازي، حمل و نقل، بنادر و مانند آن پرداخته شده است. در فصل چهارم نيز بيمه و تأمين اجتماعي، با نگاهي به گذشته مطرح شده است. در فصل پنجم، نظام بانكي و بانك داري از دوران گذشته تا به امروز بررسي، و در فصل ششم، به بازرگاني خارجي ايران شامل صادرات و واردات پرداخته شده است.

24. معاونت پژوهشي مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني رحمه الله ، منتخبي از مقالات اولين كنگره بررسي انديشه هاي اقتصادي امام خميني رحمه الله ، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني رحمه الله ، چاپ دوم، 1377، 541 صفحه.

در اين كتاب، بخشي از مقاله هاي ارسال شده به نخستين كنگره بررسي انديشه هاي اقتصادي امام خميني رحمه الله آورده شده است. اين كنگره با هدف تبيين ديدگاه هاي اقتصادي حضرت امام رحمه الله برگزار شد. در اين اثر، افزون بر مقدمه، متن جديد چند سخنراني نيز به چشم مي خورد كه به معرفي اجمالي مقاله ها بسنده شده است. برخي عناوين مقاله ها كه مرتبط با موضوع سال هستند، عبارتند از:

مروري بر انديشه هاي اقتصادي حضرت امام رحمه الله : نقش نظام اسلامي در ساماندهي نيروها و تنظيم برنامه هاي اقتصادي و سالم، امام و قطب بندي هاي اجتماعي و اقتصادي موجود در جامعه و جنگ ميان فقر و غنا، شيوه اقتصادي مورد نظر امام رحمه الله ، امام و اولويت بندي در ميان انواع توليد و مصرف، امام و استقلال سياسي و خودكفايي.

ص: 195

عملكرد نظام جمهوري اسلامي در توسعه انساني: كارآيي تئوري ها و شاخص هاي اقتصادي در ارزيابي وضعيت انساني، نگاهي مجدد به عوامل بازدارنده توسعه اجتماعي و اقتصادي (ساختار اقتصادي گذشته، عوارض مستقيم ناشي از انقلاب، جنگ تحميلي، توطئه هاي داخلي، سياست هاي متمركز در امور اقتصادي).

توسعه، فرهنگ و ديدگاه هاي امام خميني رحمه الله : اهميت و ضرورت توسعه، تاريخچه بحث توسعه، تعريف توسعه از ديدگاه هاي گوناگون، قطع وابستگي، رشد و توسعه درون گرا، خوداتكا، اهميت منابع انساني در توسعه، فرهنگ محور توسعه، مشاركت مردم، جايگاه دين در توسعه.

مباني الگوي جامع توسعه اقتصادي از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله : استقلال اقتصادي از ديدگاه حضرت امام رحمه الله ، پي آمدهاي وابستگي اقتصادي و ساير شئون كشور، راه حل هاي خروج از وابستگي اقتصادي (جهاد اقتصادي، ويژگي هاي فرهنگي جهاد اقتصادي...)، استقلال اقتصادي و تئوري هاي رشد، نظريه هاي امام و تئوري هاي رشد.

ضرورت و فرآيند ساخت نظام اقتصادي اسلامي بر اساس رهنمودهاي امام خميني رحمه الله : طرح ضرورت نظام سازي در اقتصاد اسلامي، كيفيت طراحي نظام اقتصاد اسلامي (كلياتي در نظام سازي بر اساس اسلام، اصول پي ريزي و طراحي نظام اقتصاد اسلامي، تعيين قلمرو تعريف اقتصاد، تبيين اصول موضوعه و پيش فرض هاي حاكم بر نظام اقتصادي، تعيين هدف در نظام اقتصاد اسلامي، طراحي اجزا و عوامل و روابط).

خطوط اصلي اقتصاد اسلامي از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله : رابطه خطوط اصلي اقتصاد با نظام اقتصادي، خطوط اصلي اقتصاد سرمايه داري و سوسياليسم، خطوط اصلي اقتصاد سوسياليستي، خطوط اصلي اقتصاد

ص: 196

اسلامي، رابطه اقتصاد باهدف در اسلام، تعديل ثروت و راه هاي جهت گيري اقتصاد اسلامي، رسيدگي به محرومين و مستضعفين، اصول حاكم بر تدوين اقتصاد و برنامه ريزي نظام اقتصاد اسلامي، اصول حاكم بر نظام اجرايي اقتصاد اسلامي.

ديدگاه امام رحمه الله درباره سياست هاي كشاورزي: كشاورزي پيش از انقلاب، كشاورزي پس از انقلاب، ارزيابي عملكرد سياست هاي كشاورزي ايران پس از انقلاب، علل و عوامل عدم موفقيت سياست هاي كشاورزي پس از انقلاب، سياست هاي سرمايه گذاري در بخش كشاورزي، تأثير سياست هاي كلان اقتصادي در كشاورزي.

اخلاق كارگزاران در نظام اقتصادي و اجتماعي اسلام بر اساس انديشه حضرت امام خميني رحمه الله : اقتصاد، اخلاق و نسبت آن با اقتصاد، نقش و اهميت كارگزار در جامعه اسلامي، زهد و ساده زيستي... .

مفهوم توسعه يافتگي از ديدگاه حضرت امام خميني رحمه الله : ضرورت توأم بودن توسعه اقتصادي با ديگر مسائل انساني، جامعه مطلوب اسلامي (توسعه يافته)، اصول حاكم بر جامعه توسعه يافته از نظر اسلام (اصول اقتصادي)، تعريف توسعه اسلامي، جايگاه اصول اقتصادي و اهميت آنها.

مكتب واسطه اقتصاد اسلامي از ديدگاه امام خميني رحمه الله : تلاش براي زيستن و مكتب وابسته، نظرات امام در رابطه با مكتب واسطه اسلامي (اصالت معنويت و وسيله بودن ماديات در نظام اسلامي، نظام اسلامي مستقل و واسطه ميان دو نظام سرمايه داري و كمونيستي، مالكيت مشروع، عدالت اجتماعي و دفاع از مستضعفان، مردمي بودن و ساده زيستن مسئولان، استقلال اقتصادي و خودكفايي، اخلاق اقتصادي، مشاركت مردم در امور اقتصادي.

ص: 197

25. مطهري، مرتضي، بررسي اجمالي مباني اقتصاد اسلامي، تهران، انتشارات حكمت، چاپ اول، 1403ه . ق، 416 صفحه.

اين اثر در بردارنده قسمتي از نوشته هاي اقتصادي انديشمند شهيد، آيت الله مطهري است كه در دو بخش تنظيم شده است. بخش اول درباره كليات بحث هاي مربوط به مباني و فلسفه اقتصاد اسلامي است. بخش دوم شامل رساله هايي در مسائل گوناگون اقتصاد اسلامي از جمله اسلام و اقتصاد، حق و حكم و... است.

26. مؤسسه تحقيقاتي و فرهنگي مفيد، مبارزه با فقر و فساد و تبعيض با تمركز بر نقش راهبردي صدا و سيما، قم، مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، چاپ اول، سال 1383، 423 صفحه.

در اثر حاضر تلاش شده است، افزون بر بررسي جنبه هاي گوناگون سه موضوع مطرح (فقر، فساد و تبعيض)، راه هاي مبارزه با آنها در عرصه رسانه ملي تبيين شود. همچنين برنامه ريزان و برنامه سازان، با هدف آگاهي بخشي به مخاطبان، راهكارهاي مبارزه با اين امور را در برنامه هاي خود به كار بندند. مباحث اين كتاب در سه بخش تهيه و تنظيم شده است.

بخش اول با عنوان شناخت آسيب ها، مشتمل بر دو بخش است:

الف) كليات طرح: در اين قسمت، موضوع، هدف، ضرورت، پرسش هاي تحقيق، پيش فرض ها، فرضيه ها، پيشينه و روش تحقيق آمده است.

ب) متن طرح: شناخت اجمالي آسيب ها، تعاريف فقر، فساد، تبعيض، مصاديق فقر و فساد و تبعيض، مصاديق و كاركرد رسانه.

در بخش دوم تحت علل بروز آسيب هاي محوري، علل كلان و خرد بررسي مي شود.

ص: 198

در بخش سوم راهكارهايي در سه محور بيان شده است؛ الف) راه كارهاي كلان مقابله با فقر، فساد و تبعيض

ب) راهكارهاي خرد كه راهكارهاي مقابله با فقر، راهكارهاي مقابله با فساد و راهكارهاي مقابله با تبعيض است.

ج) راهكارهاي رسانه اي

كليات نظام اقتصادي اسلام.

27. موسوي خميني، روح الله، خودباوري و خودكفايي از ديدگاه امام خميني رحمه الله ، تبيان آثار موضوعي (دفتر بيست و ششم)، دفتر 26، چاپ اول، پاييز 1381.

در اين مجموعه، رهنمودها، بيانات، پيام ها و ديدگاه هاي امام خميني رحمه الله درباره مقولات «خودباختگي و خودباوري» و «خودكفايي و استقلال اقتصادي» گردآوري و در هشت فصل موضوعي زير تنظيم شده است:

1. زمينه ها و علل خودباختگي و وابستگي، 2. تلاش و تبليغات غرب براي از خود بيگانه كردن مسلمانان، 3. اهميت استقلال و خودكفايي، 4. تاكيد بر خودباوري، خودكفايي و استقلال مسلمانان و مستعضفان، 5. فرهنگ و از خودبيگانگي، 6. تحول فرهنگي راه مقابله با خودباختگي، 7. زمينه هاي لازم خودباوري و خودكفايي، 8. نتايج و دستاوردهاي خودكفايي.

28. موسويان، سيد عباس، پس انداز و سرمايه گذاري در اقتصاد اسلام، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1376.

اهميت تشكيل پس انداز و تبديل آن به سرمايه گذاري مفيد و مولد، محل وفاق تمام مكاتب و انديشمندان اقتصادي است، ولي در ارائه روش ها و راه حل ها بين مكاتب و اقتصادانان اختلاف نظر شديدي وجود دارد. اين در حالي است كه اقتصاد سوسياليستي به تشكيل پس انداز و سرمايه گذاري متمركز دولتي، تأكيد دارد. اقتصاد سرمايه داري از روش هاي آزاد پس انداز و سرمايه گذاري با

ص: 199

محوريت سيستم بهره سخن مي گويد و اقتصاد اسلامي، با نقد هر دو تفكر به دنبال روش هاي كنترل شده با محوريت سيستم مشاركت مي گردد. كتاب حاضر كه از شش فصل تشكيل شده، در فصل نخست، اهميت پس انداز و سرمايه گذاري را از ديدگاه اقتصاددانان مختلف و از ديدگاه متون ديني بررسي مي كند. در فصل دوم، بعد از بررسي دلائل و راهكارهاي پس انداز و سرمايه گذاري متمركز سوسياليستي، نشان داده مي شود كه اين روش نمي تواند روش موفقي باشد، در فصل سوم، اقتصاد سرمايه داري در مسئله پس انداز و سرمايه گذاري، و در فصل چهارم، پس انداز و سرمايه گذاري در اقتصاد اسلامي بيان مي شود. در فصل بعدي نشان داده مي شود كه سامان دادن روابط اقتصادي براساس سيستم مشاركت، نه تنها امري محال و دور از واقع نيست، بلكه هم اكنون در جوامع مختلف انواعي از شيوه هاي آن سيستم در حال اجراست و با موفقيت تمام در حال توسعه است. سرانجام در فصل پاياني، با جمع بندي مطالب، پيشنهادهايي براي محققان اقتصاد اسلامي و مسئولان اجرايي دارد.

29. موسويان، سيد عباس، مبارزه با فقر و فساد و تبعيض با تمركز بر نقش راهبردي صدا و سيما، قم، دارالثقلين، چاپ دوم، 1379، 148 صفحه.

نويسنده با هدف آشنايي هر چه بيشتر مخاطبان با نظام اقتصادي اسلام، خطوط كلي نظام اقتصادي اسلام را در شش فصل با عناويني همچون مباني فلسفي نظام اقتصادي اسلام، اهداف نظام اقتصادي اسلام، مباني مكتبي نظام اقتصادي اسلام، بررسي كرده است.

ساختار نظام اقتصادي اسلام و بانك داري اسلام

30. ميرمعزّي، سيد حسين، نظام اقتصادي اسلام (دفتر اول: مباني فلسفي)، تهران، كانون انديشه جوان، چاپ اول، 1378، 112 صفحه.

نويسنده در اين اثر كوشيده است نظام اقتصادي اسلام را با توجه به جهان بيني، ارزش ها و اهداف مكتب الهي اسلام، تبيين، و تفاوت هاي آن با نظام اقتصاد

ص: 200

سرمايه داري را بيان كند. اين بحث ها در چهار دفتر مطرح شده است. در دفتر اول اين كتاب، افزون بر تعريف نظام اقتصادي و مباني و اهدافش، درباره رابطه آن با حقوق اقتصادي و علم اقتصاد و مباني نظام اقتصادي اسلام در مقايسه با نظام سرمايه داري ليبرال بحث شده است. اين مباحث در سه فصل نظام و نظام اقتصادي، مباني فلسفي نظام (اقتصاد سرمايه داري ليبرال) و مباني فلسفي نظام اقتصادي اسلام به نگارش درآمده است.

31. نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شهيد بهشتي، اسلام و توسعه (مجموعه مقالات)، تهران، چاپ اول، 1382، 495 صفحه.

توسعه به معناي روند حركت جوامع از وضعيت موجود به سمت وضعيت مطلوب، از مباحث رايج و در عين حال پيچيده جهان معاصر است. در ديدگاه غربي، جنبه معنوي و ماوراي مادي انسان و جهان در اين توسعه ناديده گرفته يا از ريشه، انكار مي شود. بديهي است كه اين نگرش هم در اساس و هم در نتايجي كه در پي دارد، هرگز مورد قبول و تأييد اسلام نيست. توسعه در نگرش اسلامي، همه ابعاد وجودي انسان را دربرمي گيرد. به منظور تبيين هرچه بيشتر اين رهيافت واقع نگر، از زواياي گوناگون، دست اندركاران دانشگاه شهيد بهشتي، همايش دوم «اسلام و توسعه» را برگزار كردند كه مجموعه مقاله هاي ارزشمند آن همايش، با تلاش «پژوهشكده فرهنگ و معارف»، وابسته به نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، تنظيم شد و در قالب كتابي كه متضمن چهار فصل است، در اختيار علاقه مندان قرار گرفت.

در فصل اول: اسلام و توسعه عناوين برخي مقاله هاي اين بخش عبارتند از: تاريخ اسلام: علم و توسعه.

در فصل دوم با عنوان حضرت امام رحمه الله و مفهوم و نقش توسعه در ايران، چهار مقاله آمده كه برخي عناوين آن به شرح زير است: مفهوم توسعه

ص: 201

راهبردي از ديدگاه امام خميني رحمه الله ، اصول و مباني توسعه در انديشه امام خميني رحمه الله ، و نقش دولت در توسعه از ديدگاه حضرت امام رحمه الله .

همچنين در فصل سوم، به نام كاربرد توسعه در اقتصاد و بهره وري، سه مقاله به شرح زير آمده است: جايگاه صنعت نفت در توسعه اقتصادي كشور، رويكرد برنامه ريزي رسمي و بهره وري نيروي انساني در شركت هاي ايراني فعال در بورس راهبردهاي اقتصادي در كشورهاي اسلامي (تأكيد بر اندونزي و مالزي).

در فصل چهارم، «راهبردهاي توسعه در اسلام و ايران» نيز پنج مقاله به چشم مي خورد: اهميت و شناخت بهره وري از ديدگاه اسلام، و ضرورت اندازه گيري عملي آن، چارچوب اسلامي دست يابي به توسعه اقتصاد پايدار، عدالت اقتصادي در نظام اسلامي و راهكارهاي تحقق آن در جامعه و آثار اقتصادي و اجتماعي و جاي گزين نظام مشاركت به جاي بهره وري.

32. نيك فر، مختار، كار در زندگي فردي و اجتماعي از ديدگاه قرآن، قم، مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، چاپ اول، 1383، 294 صفحه.

با توجه به نقش كار در زندگي آدمي، آشنايي با جنبه هاي گوناگون اين موضوع بسيار ضروري است. نويسنده در اين اثر، با بررسي كار در زندگي فردي و اجتماعي از ديدگاه اسلام، راه حل رهايي از دنيازدگي از يك سو و ترك دنيا و انزواطلبي را از ديگر سو، مطرح كرده است. اين كتاب شامل ده بخش است. در آغاز كتاب، پس از تبيين موضوع، هدف پژوهش، فرضيه هاي پژوهش و...، در بخش دوم، انسان و كار از نگاه وحي، بررسي مي شود. پس از بيان انواع كار در بخش سوم، الگوهاي كاري، عوامل اشتغال به كار و موانع آن، آداب و قراردادهاي كاري، آثار كار، نقش معنوي عوامل غير كاري در سطح زندگي، سطح مطلوب زندگي و چگونگي كاربست موضوع در رسانه تبيين مي شود.

ص: 202

33. وزيري فرد، سيد محمد جواد، مسائل اقتصادي در تفسير الميزان، تهران، مؤسسه انتشارات اميركبير، چاپ اول، سال 1376، 185 صفحه.

اين اثر كه پايان نامه تحصيلي دوره كارشناسي ارشد نويسنده است، ديدگاه هاي اقتصادي علامه طباطبايي در تفسير الميزان، بررسي شده است. عناوين و مباحث بخش هاي كتاب به اين شرح است: آشنايي با الميزان و نويسنده آن، اهميت اقتصاد، منشأ مالكيت، پول، طلا، نقره، كنز و سرمايه داري، احتكار، قرض، ربا، تجارت، كم فروشي، زكات ، انفال و خمس.

34. هادوي، مهدي، مكتب و نظام اقتصادي اسلام، قم، مؤسسه فرهنگي خانه خرد، چاپ اول، 1378، 221 صفحه.

نويسنده در اثر حاضر كوشيده است در حد توان، مكتب و نظام اقتصادي اسلام را بشناسد و آن را به عنوان مكتب و نظامي مستقل از ديگر مكاتب و نظام ها به علاقه مندان بشناساند. مجموعه مباحث اين كتاب در يك پيش گفتار و چهار بخش مقدمات، نظريه انديشه مدون در اسلام، اهداف اقتصادي اسلام، مباني اقتصادي اسلام و نظام اقتصادي اسلام آمده است.

35. هادوي نيا، علي اصغر، معنويت و اقتصاد (مقايسه اي تطبيقي بين نظام اقتصادي اسلام و سرمايه داري)، تهران، مؤسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر، چاپ اول، 1381، 176 صفحه.

همان گونه كه از عنوان پژوهش برمي آيد، نويسنده اثر كوشيده است، رابطه متقابل معنويت و اقتصاد را بررسي كند. بر اين اساس، مقايسه اي تطبيقي _ اجمالي ميان اقتصاد اسلامي و سرمايه داري انجام داده و تفاوت هاي آن دو را بيان كرده است. مجموعه مباحث اين كتاب در چهار بخش مفاهيم و روابط، بررسي اركان نظام هاي اقتصادي،انسان اقتصادي در نظام هاي اقتصادي،عملكردها و الگوهاي رفتاري نظام هاي اقتصادي تنظيم شده است.

ص: 203

36. يوسفي، احمدعلي، نظام اقتصاد علوي، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، چاپ دوم، 1386، 552 صفحه.

تحقيق حاضر به همت گروه اقتصاد پژوهشكده نظام هاي اسلامي، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و با هدف دست يابي به نظام اقتصادي اسلام از ديدگاه اميرالمؤمنين علي عليه السلام صورت گرفته است. پژوهشگر كوشيده است با بررسي و مطالعه عميق، گسترده و روش مند در سيره و سنت گفتاري و رفتاري حضرت علي عليه السلام ، آموزه هاي بنيادين و روشنگرانه آن حضرت را در قالب ادبيات نظام هاي اقتصادي، تدوين كند و در اختيار علاقه مندان قرار دهد. نتايج كوشش نويسنده شامل پنج بخش است كه برخي از عناوين مهم آن عبارتند از :

مباني بينشي و ارزشي اقتصاد علوي، انگيزه هاي فعاليت هاي اقتصادي، انگيزه توليد، انگيزه مصرف، اصول راهبردي

37. وطن خواه، مصطفي، موانع تاريخي توسعه نيافتگي در ايران، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1380، 475 صفحه.

با وجود بررسي هاي تاريخي پژوهشگران ايراني و خارجي در زمينه مسائل اقتصادي و اجتماعي جامعه ايران، هنوز تحليلي همه جانبه و قانع كننده درباره علل پيدايي و شكست جنبش هاي يك قرن اخير ملت ايران صورت نگرفته است. بررسي هاي مندرج در اين كتاب، گامي در جهت شناخت علل پيدايي و شكست اين جنبش هاست.

ص: 204

نويسنده كوشيده از هرگونه الگوسازي يا منظره پردازي مبهم و مصنوعي بپرهيزد و به برخي پرسش هاي اساسي درباره رخدادهاي زمان ما به گونه اي علمي و قانع كننده پاسخ دهد و به روشن شدن حقايق تاريخي كمك كند.

فهرست مطالب كتاب عبارت است از:

فصل اول: بطلان نظريه «تكامل يك خطي» جوامع بشري براي جامعه ايران؛

فصل دوم: چرا ايران هم زمان با غرب يا اندكي پس از آن صنعتي نشد؛

فصل سوم: سرآغاز دگرگوني هاي بنيادي در نظام اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي جامعه ايران.

ب) مقاله ها

ب) مقاله ها

،

، كار و جامعه، دي 1388 _ شماره 115، (9 صفحه _ از 72 تا 80)

_

،

،

(علمي _ پژوهشي/ISC)، پاييز 1388 _ شماره 67، (24 صفحه _ از 93 تا 116)

_

،

،

(علمي _ پژوهشي/ISC)، بهار 1387 _ شماره 61، (22 صفحه _ از 57 تا 78)

_

،

، كار و جامعه، فروردين و ارديبهشت 1388 _ شماره 106 و 107، (10 صفحه _ از 46 تا 55)

ص: 205

،

، كار و جامعه تير 1388 _ شماره 109، (10 صفحه - از 48 تا 57)

_

،

، كار و جامعه، دي 1389 _ شماره 127، (21 صفحه _ از 78 تا 98)

_

،

(16 صفحه _ از 49 تا 64)

_

،

، كار و جامعه، فروردين و ارديبهشت 1388 _ شماره 106 و 107، (12 صفحه _ از 94 تا 105)

_

،

، اطلاعات سياسي _ اقتصادي (علمي _ ترويجي) خرداد و تير 1388 _ شماره 261 و 262، (16 صفحه _ از 186 تا 201)

،

،

، پاييز و زمستان 1389 _ شماره 3، (28 صفحه _ از 65 تا 92)

جزئي، نسرين

، كار و جامعه ، دي 1389 _ شماره 127، (22 صفحه - از 99 تا 120)

ص: 206

،

، كار و جامعه، دي 1389، شماره 127، (12 صفحه _ از 36 تا 47)

،

،

، بهمن 1389 - شماره 128، (1 صفحه _ از 52 تا 52)

_

،

،

(علمي _ ترويجي) فروردين و ارديبهشت 1388 _ شماره 34، (17 صفحه _ از 2 تا 18)

_

،

،

(علمي _ پژوهشي/ISC)، تابستان 1387 _ شماره 6، (22 صفحه _ از 83 تا 104)

_

،

،

(علمي _ پژوهشي/ISC)، تابستان 1389 _ شماره 70، (24 صفحه _ از 55 تا 78)

، كار و جامعه، فروردين و ارديبهشت 1389 _ شماره 118 و 119، (13 صفحه _ از 13 تا 25)

_

،

، كار و جامعه، مهر 1388 _ شماره 112، (10 صفحه _ از 14 تا 23)

ص: 207

،

، كار و جامعه، آبان و آذر 1389 _ شماره 125 و 126، (17 صفحه _ از 80 تا 96)

دادرس مقدم، امير _ زيبايي، منصور،

،

(علمي _ پژوهشي/ISC)، زمستان 1387 _ شماره 64، (18 صفحه _ از 1 تا 18)

،

، كار و جامعه، دي 1388 _ شماره 115، (4 صفحه _ از 69 تا 72)

،

، كار و جامعه، مهر 1388 _ شماره 112، (10 صفحه _ از 24 تا 33)

،

،

(علمي _ ترويجي)، مهر و آبان 1388 _ شماره 37، (8 صفحه _ از 56 تا 63)

، كار و جامعه، بهمن و اسفند 1387 - شماره 104 و 105، (10 صفحه _ از 82 تا 91)

،

،

تابستان 1387 _ شماره 2، (20 صفحه _ از 4 تا 23)

_

_

،

، كار و جامعه، فروردين و ارديبهشت 1388 _ شماره 106 و 107، (20 صفحه - از 26 تا 45)

ص: 208

، كار و جامعه، دي 1388 _ شماره 115، (3 صفحه _ از 92 تا 94)

،

، كار و جامعه، خرداد و تير 1389 _ شماره 120 و 121، (10 صفحه _ از 27 تا 36)

،

،

، بهمن 1389 _ شماره 128، (6 صفحه _ از 8 تا 13)

،

، كار و جامعه، تير 1388 _ شماره 109، (18 صفحه _ از 58 تا 75)

،

،

(علمي _ ترويجي)، بهمن و اسفند 1387 _ شماره 257 و 258، (8 صفحه _ از 192 تا 199)

،

،

(علمي _ ترويجي)، فروردين و ارديبهشت 1387 _ شماره 247 و 248، (6 صفحه _ از 238 تا 243)

عربي، افسانه، راه هاي موفقيت برتر در كسب و كار، كار و جامعه، مهر 1388، شماره 112، (4 صفحه _ از 34 تا 37)

،

،

(علمي _ ترويجي)، مرداد و شهريور 1388 _ شماره 263 و 264 (20 صفحه _ از 150 تا 169)

_

،

،

(علمي _ پژوهشي/ISC)، پاييز 1387 _ شماره 63، (20 صفحه _ از 139 تا 158)

ص: 209

_

_

_

،

، كار و جامعه ، دي 1389 - شماره 127، (18 صفحه _ از 16 تا 33)

،

،

(علمي _ ترويجي)، مرداد و شهريور 1387 _ شماره 251 و 252، (8 صفحه _ از 150 تا 157)

،

، اطلاعات سياسي _ اقتصادي (علمي _ ترويجي)، مهر و آبان 1387 _ شماره 253 و 254، (10 صفحه _ از 306 تا 315)

،

، كار و جامعه، آبان و آذر 1389 _ شماره 125 و126، (8 صفحه _ از 11 تا 18)

،

، كار و جامعه، فروردين و ارديبهشت 1389 _ شماره 118 و 119، (2 صفحه _ از 104 تا 105)

،

،

(علمي _ پژوهشي/ISC)، زمستان 1387 _ شماره 3، (26 صفحه _ از 37 تا 62)

_

،

،

(علمي _ ترويجي)، مهر و آبان 1388 _ شماره 37، (13 صفحه _ از 43 تا 55)

،

،

(علمي _ ترويجي)، فروردين و ارديبهشت 1388 _ شماره 34، (20 صفحه _ از 39 تا 58)

ص: 210

، كار و جامعه، دي 1388 _ شماره 115، (18 صفحه _ از 35 تا 52)

_

،

،

(علمي _ پژوهشي/ISC)، پاييز 1387 _ شماره 31، (32 صفحه _ از 37 تا 68)

_

_

،

،

، شهريور و مهر 1389 _ شماره 123 و 124، (12 صفحه _ از 47 تا 58)

،

،

، بهمن 1389 _ شماره 128، (27 صفحه _ از 14 تا 40)

،

، كار و جامعه، خرداد و تير 1389 - شماره 120 و 121، (13 صفحه _ از 10 تا 22)

،

، كار و جامعه، آبان و آذر 1389 _ شماره 125 و 126، (17 صفحه _ از 63 تا 79)

ار)، بررسي هاي بازرگاني (علمي _ ترويجي)، مهر و آبان 1389 _ دوره جديد _ شماره 43، (16 صفحه _ از 27 تا 42)

_

،

، كار و جامعه، آبان و آذر 1389 _ شماره 125 و 126، (9 صفحه _ از 54 تا 62)

ص: 211

كتاب نامه

كتاب نامه

نهج البلاغه

ابن اثيرجزري، عزالدين، اسد الغابة، بيروت، دارالمعروفة، بي تا.

افلاكي، شمس الدين احمد، مناقب العارفين، اقبال، چاپ پنجم، 1380.

بهرام پور، ابوالفضل، نسيم حيات، هجرت، چاپ پنجم، 1384.

برقعي، يحيي، چكيده انديشه ها، قم، نشر كتاب، چاپ ششم، 1367.

بهمنياري، احمد، داستان نامه،تهران، دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ،1381.

تميمي آمدي، عبدالواحدابن محمد، غررالحكم و دررالكلم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، بي تا.

ثقفي كوفي، ابراهيم بن محمد، الغارات، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ترجمه: عبدالمحمد آيتي، 1305.

جبران خليل جبران، پيامبر، ترجمه: محمدرضا ابراهيم زاده، تهران، بي نا، 1346.

ص: 212

جعفري، محمدتقي، ترجمه و تفسير نهج البلاغه، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، تهران، چاپ هفتم، 1376.

جعفري تبريزي، محمدتقي، حكمت،عرفان، اخلاق در شعر نظامي گنجوي، تهران، كيهان، 1370.

جمعي از نويسندگان، كار و تلاش رمز موفقيت، قم، مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، چاپ اول، 1389.

حر عاملي، محمد بن حسن، وسائل الشيعه، قم ، موسسه آل البيت، 1372.

حراني، ابومحمد حسن، تحف العقول عن آل الرسول، تهران، مكتبة الصدوق، 1376.

حكيمي، محمدرضا و ديگران، الحياة، ترجمه: احمد آرام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، تهران، 1376.

حيدري ابهري، غلام رضا، امثال و حكم فارسي، قم، جمال، چاپ اول، 1383.

______________ ، حكمت نامه پارسيان ( فرهنگ اسلامي در آينه امثال و حكم فارسي)، قم، جمال، 1385.

دورانت، ويليام جيمز، لذات فلسفه، ترجمه: عباس زرياب، تهران، شركت انتشارات علمي و فرهنگي، 1374.

رجبي دواني، محمد، عين بقاء، رهنمون، چاپ دوم.

سبحاني، جعفر، رمز پيروزي مردان بزرگ، قم، نسل جوان، 1370.

سميعي، رضا، جام انديشه (فرهنگ سخنان خردمندان)، قم، صالحان، 1387.

سيوطي، عبدالرحمن بن ابي بكر، جامع الصغير، تهران، اميركبير،1382.

شاملويي، حبيب الله، بزرگان چه گفته اند، تهران، اميد فردا، چاپ اول، 1380.

ص: 213

شكوري، ابوالفضل، سيره صالحان، شكوري، 1374.

شوشتري، نورالدين بن سيد شريف الدين، احقاق الحق، قم، مكتبة آية العظمي المرعشي النجفي، بي تا.

الطبراني، سليمان بن احمد، المعجم الكبير، مطبعة الزهراء الحديثه، چاپ دوم،1984م.

فيض كاشاني، ملامحسن، محجة البيضاء، تصحيح و تعليق: علي اكبر غفاري، قم، مؤسسه النشر اسلامي، بي تا.

قرائتي، محسن، تفسير نور، قم، در راه حق، 1374.

كليني، محمد بن يعقوب، فروع كافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1378.

__________ ، اصول كافي، تصحيح: علي اكبر غفاري، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1404.

گروه نويسندگان (به اهتمام پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي) زير نظر علي اكبر رشاد، دانشنامه امام علي عليه السلام ، تهران، موسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر، 1380.

لامعي، شبانعلي، حكايت هاي فرهنگي، تهران، رامند، 1382.

مجتهدي، سيد مرتضي، اسرار موفقيت، قم، حاذق، چاپ چهارم، 1383.

مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، تهران، مكتبة الاسلاميه، چاپ دوم، 1394.

_____________ ، تاريخ پيامبران، تحقيق: سيد علي اماميان، سرور، چاپ چهارم، 1380.

محمدي اشتهاردي، محمد، پيكار اسلام با اسراف، شفق، 1398ه . ق.

محمدي ري شهري، محمد، ميزان الحكمه، قم، دارالحديث، 1377.

ص: 214

مديريت اطلاعات كارشناسان و انديشمندان، آشنايي با كارشناسان علوم اسلامي و انساني براي استفاده برنامه سازان رسانه ملي، تهران، صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مركز پژوهش هاي اسلامي، 1390.

مركز طرح و برنامه ريزي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، اهداف، محورها، اولويت ها و سياست هاي توليد، تامين و پخش، انتشارات مبلغان، 1384.

مطهري، مرتضي، تعليم و تربيت در اسلام، تهران، صدرا، چاپ بيست و سوم، 1373.

______________ ، حكمت ها و اندرزها، تهران، صدرا، چاپ سوم، 1373.

______________ ، داستان راستان، صدرا، تهران، چاپ دهم، 1367.

معاونت پژوهشي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني رحمه الله ، مجموعه مقالات اولين كنگره بررسي انديشه هاي اقتصادي امام خميني، تهران، چاپ دوم، 1378.

مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، قم، دارالكتب الاسلاميه، چ12، 1374.

موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، صحيفه امام، تهران، چاپ سوم، 1379.

موسوي خميني، روح الله، صحيفه نور، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1361.

موسوي لاري، مجتبي، رسالت اخلاق در تكامل انسان، موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل بيت، قم، بوستان كتاب، 1386.

نجم رازي، عبدالله بن محمد، مرصادالعباد، بي جا، كتابخانه سنايي، 1363.

نصيري، عمر بن ابن شعبه، تاريخ المدينه المنورة، قم، دارالكفر، 1410.

نوري، ميرزاحسين، مستدرك الوسايل، قم، موسسه آل البيت، 1407.

ص: 215

ورام ابن ابي الفراس، ابوالحسين، مجموعه ورام، ترجمه : محمدرضا عطايي.

هادي منش، ابوالفضل، در قلمرو آفتاب، صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران، دفتر عقل، 1385.

هاشمي رفسنجاني، علي اكبر، تفسير راهنما، قم، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم،1371.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109