کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به حج و عمره

مشخصات كتاب

سرشناسه : واسطی، عبدالحمید، 1347 -

عنوان و نام پديدآور : کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به حج و عمره/ عبدالحمید واسطی.

مشخصات نشر : تهران: نشر مشعر، 1387.

مشخصات ظاهری : 108ص.: جدول.؛11 ×20 س م.

شابک : 6000 ریال :978-964-540-089-5

وضعیت فهرست نویسی : فاپا

یادداشت : کتابنامه: ص.[107] -108 ؛ همچنین به صورت زیرنویس.

موضوع : حج -- راهنمای آموزشی

موضوع : حج عمره -- راهنمای آموزشی

رده بندی کنگره : BP188/8/و15ک2 1387

رده بندی دیویی : 297/357076

شماره کتابشناسی ملی : 1206396

ص: 1

اشاره

ص: 2

ص: 3

ص: 4

ص: 5

ص: 6

ص: 7

ص: 8

ص: 9

ص: 10

ص: 11

پيشگفتار

تحقّق حجّ ابراهيمى و زيارت مطلوب، در صدر وظائف حوزه نمايندگى ولى فقيه در امور حج و زيارت بوده و اجراى طرح هاى آموزشى براى تحقّق اين امر از جايگاه ويژه و خاصى برخوردار است.

زيارتى، زيارت مطلوب است كه موجب تغيير رفتار شده و آثار پايدار در زندگى زائر ايجاد كند. اثرات رفتارىِ پايدار در صورتى حاصل مى شوند كه آگاهىِ فرد از موضوع بيش از شنيدن بوده، به باور تبديل شود و لايه هاى درونى روان را فعال كند.

«تفكر» عامل فعال سازى روان و ارتقاءِ معلومات از حافظه به كاربرد است. بنابراين بايد مركز ثقل آموزش هاى زائران بر فعال سازى تفكر در حين سفر قرار گيرد؛ تفكرِى مرحله به مرحله و طبق برنامه سفر؛ تا بتوان فضاى نزديك به حركت و حين عمل را(كه بيشترين نياز زائر به معلومات و حالات روحى است) ارتقاء بخشيد.

ص: 12

«كارگاه هاى آموزشى زيارت فعال» در جهت ارتقاءِ كيفىِ زيارت و به تبع آن تغيير رفتار پايدار طراحى شده است كه با همراهى روحانيون كاروان ها داراى اثرى مضاعف خواهد بود.

مجموعه حاضر كه با عنوان «نگرشى ديگر به حج و عمره» تدوين شده است قسمتى (1) از اين كارگاه ها مى باشد كه در برگيرنده محتواى آموزشىِ لازم براى تغيير نگرش زائر نسبت به اين سفر روحانى است.

اميد است زائرين محترم با استناد به روايت «تَفَكُّرُ سَاعَه افضَلُ مِن عِبَادَه سَبعِينَ سَنَه» (2)، با حوصله و دقت، مراحل اين كارگاه را دنبال كنند و براى پاسخ به سؤالات مطرح شده لحظاتى را در درون ذهن و ضميرِ خود سپرى سازند و بر پاسخ هاى پيشنهادى تأمل نمايند.

شيخ عبدالحميد واسطى

مؤسّسه مطالعات راهبردى علوم ومعارف

اسلام

مشهد مقدس رضوى- ربيع الأول 1429


1- بخشى از عناوين ديگر اين كارگاه ها عبارتند از:
2- تفسير عياشى، ج 2، ص 208

ص: 13

كجا مى رويم؟

مكه:

به سرزمينى مى رويم كه حريم خداست (1)، خانه اولِ تمام مردم است (2)، دور و نزديك همه نزديكند (3)، دل ها به سوى آن پر مى كشد (4)، محل امن (5) و پاكى (6) است، تمام توجه ها به سوى آن است (7)، نشانه هاى آشكار خداوند در آن قرار دارد (8)، خداوند سفر به آن را مكرر در مكرر از مردم


1- إنّما امِرتُ أن أعبُدَ رَبَّ هذِهِ البَلدَةِ الّذى حَرَّمَها(النمل: 27، آيه: 91)
2- إنّ أوَّلَ بَيتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكًا وَ هُدي لِلْعالَمين(آل عمران: 3، آيه: 96)
3- المَسجِدِ الحَرامِ الَّذي جَعَلناهُ لِلنَّاسِ سَواءً العاكِفُ فيهِ وَ البادِ(الحج: 22، آيه: 25)
4- فَاجعَل أفئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهوي إلَيهِم(ابراهيم: 14، آيه: 37)
5- إذ قالَ إبراهيمُ رَبِّ اجعَلْ هذا بَلَدًا آمِنًا(البقره: 2، آيه: 126)
6- عَهِدنا إلى إبراهيمَ و إسماعيلَ أن طَهِّرا بَيتِي لِلطَّائِفينَ وَ العاكِفينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ(البقره: 2، آيه: 125)
7- و إذ جَعَلنَا البَيتَ مَثابَةً لِلنّاسِ و أمْنًا(البقره: 2، آيه: 125)
8- فيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إبراهيمَ ومَن دَخَلَهُ كانَ آمِنًا(آل عمران: 3، آيه 97)

ص: 14

خواسته است (1)، مركز تمام جهان است (2)، پُر خير و بركت است (3).

سرزمينى كه پيامبر خدا را بزرگ كرد و كوه هاى آن وحى الهى را شنيد و اسلام را آشكار ساخت، سرزمينى كه جاى جاى خاك آن محل قدم هاى پيامبر خدا و محل نزول جبرئيل بوده است. (4) سرزمينى كه كوه صفاى آن هنوز نداى قولوا لا إله إلّا الله تُفلِحوى پيامبر را سر مى دهد، كوه مروه آن بوسه بر قدم هاى پيامبر دارد. مُستجارش هنوز، بوى اميرالمؤمنين مى دهد.

سرزمينى كه نردبان آسمان است و با طواف خانه خدا مى توان هفت آسمان را صعود كرد.

سرزمينى كه به هر جاى آن نگاه مى كنى، نشانه اى از خدا و اولياء خدا مى بينى، دريايى از نور و گروه هاى ملائك و ...

زيارت خانه خدا يعنى قصد خانه خدا؛ يعنى قصد خروج از توجه به عالم طبيعت، به سوى توجه به ملكوت؛ احساس عظمت خدا و عشق به خدا.

زائر، وارد سرزمين امن الهى مى گردد تا آرام آرام بر


1- وَ لِلَّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ البَيتِ مَنِ استَطاعَ إلَيْهِ سَبيلًا(آل عمران: 3، آيه: 97)
2- كَذَلِكَ أوحَينا إلَيكَ قُرآنًا عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ امّ القُرَي و مَن حَولَها(الشورى: 42، آيه: 7)
3- إنّ أوَّلَ بَيتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكًا وَ هُدي لِلْعالَمين(آل عمران: 3، آيه: 96)
4- و أنتَ حِلٌّ بِهذَا البَلَد(البلد: 90، آيه: 2)

ص: 15

صفات نفسانى و خواطر خود غلبه كند و از وساوس شيطانى دور گردد؛ وارد مكه مى گردد تا به ذات مقدس ربوبى توجه كند، احرام مى بندد تا از قوه شهوت و غضب خارج شده به معبود توجه كند. در پشت مقام مى ايستد تا به بى نهايت متصل گردد. طواف مى كند تا با همه وجودش خدا را احساس كند؛ تقصير مى كند تا هر چه در دنيا به آن دل بسته از خود دور كند و ...

مدينه:

به سرزمينى مى رويم كه پيامبر فرمود: خداوند از سرزمين ها، چهار سرزمين را برگزيده است و گفته است: «و التّينِ و الزّيتونِ* و طُورِ سينينَ* و هذا البَلَدِ الأمينِ»؛ تين، مدينه است؛ زيتون، بيت المقدس است؛ طور سينين، كوفه است؛ و البلدالأمين، مكه است. (1) در هيچ سفرى، پيامبر به مدينه بازنگشت مگر اينكه تا شهر را ديد گفت: اى سرزمين دلچسب و پاك (2)؛ و فرمود كه خداوند به من دستور داده است تا مدينه را اين گونه نام ببرم. (3) پيامبر خدا فرمودند: هر پيغمبرى حرمى دارد و حرم من مدينه است. و فرمود كه ابراهيم، مكه را حرم قرار داد و من مدينه را حرم قرار دادم. و فرمود: خدايا ابراهيم براى


1- وسائل الشيعى، شيخ حُرّ عاملى، ج 14، ص 361
2- يا طَيّبَه!
3- كنزالعمال، كراجكى، ج 12، ص 259

ص: 16

مكه دعا كرد و من براى مدينه دعا مى كنم؛ خدايا همان گونه كه مكه را محبوب ما كرده اى مدينه را نيز محبوب ما بگردان. (1) مدينه، سرپناه اسلام و سرزمين ايمان و منزلگاه دين است. شهرها و كشورها با جنگ و سلاح فتح مى شوند اما مدينه با قرآن فتح شد.

پيامبر فرمود: هر كه بعد از مرگ من، قبر مرا زيارت كند مانند كسى است كه در زمان حيات من به همراه من باشد. (2) سزاوار است كه انسان براى زيارت مسجد پيامبر خدا در مدينه، پَر بكشد.

برخى از اصحاب حضرت صادق(ع) به مدينه سفر كردند و خدمت حضرت رسيدند، حضرت سؤال كرد: ان شاءالله چقدر مى مانيد؟ گفتند: پانزده روز. حضرت فرمود: به شرف اقامت در حرم رسول خدا رسيده ايد، پس خوب حواستان جمع باشد كه براى آخرت خود كار كنيد؛ مردم برخى از افراد را كه در معامله و تجارت به سودهاى زياد دست مى يابند زرنگ و باهوش مى دانند اما زرنگ و باهوش واقعى كسى است كه به دنبال سودهاى آخرتى است. (3)


1- الكافى، كلينى، ج 4، ص 564
2- التهذيب، شيخ طوسى، ج 6، ص 3
3- الكافى، كلينى، ج 4، ص 558

ص: 17

برنامه كارگاه

حج و عمره، مجموعه فعاليت هاى حساب شده اى است كه داراى نظام و سيستم كاملًا مشخص است و آثار و اهداف تعيين شده اى را دنبال مى كند؛ زائر بايد خود را از نقطه شروع به نقطه پايان برساند و به نتايج مورد نظر برسد.

كارگاه آموزشى «نگرشى ديگر به حج و عمره»، به اين منظور آماده سازى شده است تا زائران گرامى بتوانند نگرشى كلان نسبت به حج و عمره را تجربه كنند و رابطه آنها با زندگى را عميق تر به دست آورند.

اين كارگاه ها براساس روند منطقى در هر حركت و فعاليت موفّق، برنامه ريزى شده اند يعنى شش مرحله اساسى را پشت سر خواهند گذاشت:

1. تعيين هدف

2. نقطه شروع

3. نقطه مركزى

4. برنامه حركت

5. نقاط بحران و خطر

6. نقطه مقصد

ص: 18

فهرست موضوعات در يك نگاه

1. تعيين هدف: حج، معنا دهنده به زندگى

2. نقطه شروع: تنظيم زندگى، نقطه شروع

3. نقطه مركزى: چشم بگشا و خدا را ببين

4. برنامه حركت: به تنهايى يا با راهنما؟

5. نقاط بحران و خطر: خطرها در مسير

6. نقطه مقصد: برنامه زندگىِ جديد

هر يك از اين مراحل حاوى دو بخش كلى است:

صفحه سؤال: در اين قسمت زائر با خواندن مقدمه اى ملموس، با سؤالى مواجه مى شود كه او را به تفكر وا مى دارد. لازم است توضيحات كوتاهى توسط استاد، راجع به سؤال و هدف آن ارائه گردد. پس از اتمام تفكر در همان صفحه پاسخ سؤال توسط زائر يادداشت مى گردد.

صفحه پاسخ(بازخورد): بعد از اينكه زائر به

ص: 19

سؤال پاسخ داد، به صفحه بعد مراجعه مى كند. در آن صفحه به همين سؤال پاسخ دقيقى داده شده است. از آنجا كه ذهنْ فعال شده است، مقايسه اى بين پاسخ خود و پاسخ ارائه شده صورت مى گيرد و نقاط ضعف و قوت آشكار مى گردد و نكات ارائه شده در ذهنِ فراگير جايگزين مى شود.

در پايانِ صفحه قسمتى براى نتيجه گيرى مشخص شده است تا زائر نتيجه نهايى به دست آمده را در يك جمله بنويسد. اين كار موجب تعميق و تثبيت مطلب در ذهن خواهد شد.

ص: 20

ص: 21

ص: 22

ص: 23

نگرشى ديگر به حج و عمره

مرحله اول: تعيين هدف

اشاره

حج، معنى دهنده به زندگى

فعاليت اول: حج، معنى دهنده به زندگى

اشاره

هدف كارگاه: ايجاد نگرش نسبت به حقيقت حج و عمره

نقطه شروع بحث:

جملاتِ «زيارت خانه خدا، معنى زندگى من را عوض كرد!»، «حج، به زندگى من معنى بخشيد»، مكرّر از زبان زائرانى كه از حج يا عمره برگشته اند شنيده مى شود؛ البته زائرانى كه به قصد زيارت، نَه سياحت، و به قصد گذراندن يك آموزش الهى و نَه فقط انجام يك سِرى اعمالِ تكليف شده، مشرّف شده اند.

به نظر شما حج يا عمره چه تحوّلى در او به وجود آورده است كه اينگونه جملات را به زبان مى آورد؟

ص: 24

ص: 25

پاسخ فعاليت اول

«زندگى» يعنى حركت فكرى، روحى و رفتارى براى رسيدن به يك هدف.

زنده بودن و مرده بودن هر موجود به حَسَب خودش است، و ملاك زنده بودن اين است كه آثار خاصى را از خود بروز دهد. مثلًا وقتى مى گوييم «زمينِ زنده» يعنى زمين گياه خود را بروياند و سرسبز گردد، برخلاف زمينِ مرده كه اين اثر از آن ظاهر نمى شود. همچنين زنده بودن يك سخن به اين است كه سخن اثر مطلوب را در شنونده بگذارد و «سخنِ مرده» آن سخنى است كه چنين نباشد.

زنده بودن انسان عبارت است از اينكه در مسيرى قرار داشته باشد كه به سوى كمال حركت كند، مثل اينكه داراى عقل، منطق و روحيه اى سالم و رفتارى متعادل باشد. از آنجايى كه دين باعث مى شود فكر، روح و رفتار انسان در جهت كمال قرار گيرند و فعال شوند، قرآن، دين را حيات بشريت خوانده است. (1) «معنى زندگى» يعنى جهت دار شدن زندگى به سوى هدفى كه بر اساس محاسبات عقلى، منفعتى

بيشتر از اهداف ديگر دارد.


1- براى مطالعه بيشتر مراجعه كنيد به: ترجمه تفسير الميزان، تأليف علّامه طباطبايى، ج 10، ص 72؛ ذيل آيه 31 سوره يونس.

ص: 26

معناى زندگى يك نفر «پول» است يعنى جهت اصلى زندگى او براى رسيدن به پولِ بيشتر است، يعنى او منفعتِ «پول درآوردن» را بيشتر از منفعت هرگونه تلاش و فعاليت ديگر مى داند.

معناى زندگى يك نفر «زن و بچه اش» است، يعنى بيشترين تلاش فكرى، روحى و رفتارى او براى ارتباط با خانواده اش مى باشد؛ يعنى او احساس خوشايندى را كه از ارتباط با آنها دارد بر منافع ديگر ترجيح مى دهد.

معناى زندگى يك نفر «شغل و كارِ» اوست يعنى اگر شغلش را از دست بدهد، ديگر هيچ مسأله و موضوعى نيست كه فكر و روح و رفتار او را به حركت و تلاش وا دارد.

زندگىِ برخى «بى معنى» است، زيرا هيچ موضوعى در زندگى نيست كه براى آنها اولويت و اهميتى بيشتر از ديگر موضوعات داشته باشد. بنابراين هر روز به روزمره گى و رفع نيازهاى اوليه جسمى و روحى مى گذرد. اينها دورنمايى از زندگى ندارند، زندگى آنها جهت خاصى ندارد و هيچ نقطه روشن و قابل اتّكايى نيز در آينده آنها به چشم نمى خورد.

معنى زندگى شما چيست؟ چه چيزى در زندگى شما نقش محورى را به عهده دارد و اگر از بين برود ديگر

ص: 27

زندگى براى شما بى معنى خواهد شد؟

حج و عمره، به زندگى معنى مى بخشد يعنى:

مسائلى را براى انسان ملموس مى كند كه آنها محور زندگى را تغيير مى دهند، اولويت هاى حياتى را جابجا مى كنند، تعريف جديدى از نفع و ضرر ارائه مى نمايند و تمام وجود انسان را براى دست يابى به حقايق و رشدى ديگر سوق مى دهند. (1) اگر بخواهيم در اين مسير حركت كنيم و معناى جديدى را كه زيارت خانه خدا براى زندگى ما عرضه مى كند لمس كنيم، از كجا بايد شروع كنيم؟

پاسخ اين سؤال در مرحله دوم، «تنظيم زندگى، نقطه شروع» بررسى مى شود.

نتيجه تفكر و مطالعه خود نسبت به مرحله اول را در يك جمله در كادر زير بنويسيد:

نتيجه نهايى


1- براى مطالعه بيشتر به كتاب هاى زير مراجعه فرماييد:جرعه اى از صهباى حج، تأليف آيى الله جوادى آملى، نشر اسراء؛جرعه اى از بيكران زمزم، تأليف آيى الله جوادى آملى، نشر مشعر؛حج ديدارى با حبيب، تأليف حجى الاسلام حاج شيخ محسن سعيديان، نشر منير؛ره توشه حج، تأليف جمعى از نويسندگان، نشر مشعر.

ص: 28

ص: 29

مرحله دوم: نقطه شروع

اشاره

تنظيم زندگى، نقطه شروع

ص: 30

ص: 31

فعاليت دوم: تنظيم زندگى، نقطه شروع

هدف كارگاه: دست يابى به زمينه ها وشرايطلازم براى سفر

نقطه شروع بحث:

احساس خوشايندى را كه بعد از جمع آورى يك اطاق شلوغ داشته ايد، به ياد بياوريد، همينطور احساس مطلوبى را كه بعد از برگزارى يك ميهمانى حساب شده و منظّم، يا فعاليت كارىِ پردامنه و وقت گير داشته ايد. چقدر احساس خوب و موثرى است!

زندگى هاى ما به مرور زمان، گسترده و پيچيده مى شود. نقاط ابهام و كور پيدا مى كند، امورى كه بايد تكليف آنها روشن شود ولى به علل مختلف به تأخير مى افتد يا به آنها بى توجهى مى شود. نقاط مبهمى كه برخى از آنها نيز دائم ذهن و روح انسان را آزار مى دهند. چيزهايى كه آرزو مى كنيم كاش هر چه زودتر وضعيّت آنها روشن شود.

ص: 32

حجّ، حركت به سوى تولّدى دوباره است؛ انسان به سوى اين رشد و ولادت جديد حركت نمى كند مگر اينكه وضعيت زندگى قبلى خود را سامان داده باشد.

در زندگى، حداقل سه محور اساسى نياز به ساماندهى و بررسى دارند:

* محور ارتباطات روحى و عاطفى

* محور وضعيت مالى

* محور وضعيت آتى زندگى

به نظر شما در هر يك از اين محورها چه بررسى ها و فعاليت هايى بايد انجام شود؟

محور ارتباطات روحى و عاطفى:

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

ص: 33

محور وضعيت مالى:

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

محور وضعيت آتى زندگى:

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

ص: 34

................ ................ ................ ................ ................ ...........

پاسخ فعاليت دوم

تنظيم زندگى به هدف برقرارى عدالت است. عدالت يعنى هر چيزى در جاى خود بنشيند و به حق خود برسد. پس براى تنظيم زندگى بايد ببينيم آيا هر چيزى را در جاى خود قرار داده ايم؟ آيا حق هر چيزى را ادا كرده ايم؟

محور ارتباطات روحى و عاطفى:

جدولى مانند جدول زير تهيه كنيد و طبق آن عمل نماييد:

اسم شخص كارى كه براى جلب رضايت و اداى حقِ او بايد انجام شود.

رضايت جلب شد يا نشد؟

حقوق پدر و مادر، اذن شوهر، حق الناس(از مال گرفته تا غيبت ها) و ... همگى بايد بررسى شوند.

بايد توجه كرد كه در برخى موارد، انسان عملكرد خود را حق و كار فرد ديگر را باطل مى داند ولى فرد مقابل، دقيقاً برعكس فكر مى كند و اين سوءتفاهم هميشه باقى مى ماند. تشكيل جلسات گفتگو با حضور

ص: 35

بزرگترها كه به قصد اصلاح برقرار شوند، از بهترين راه حل هاست.

اگر به موارد مبهم و پيچيده اى مبتلا هستيد كه به تنهايى قابل حل وفصل نيستند يا غير قابل حل وفصل ديده مى شوند، مى توانيد با روحانى كاروانِ خود مشورت كنيد. از كنار اين موارد نگذريد كه تأثيرات حياتى در زندگانى شما دارند.

محور وضعيت مالى:

تدارك و پشتيبانى زندگى با كار و درآمدها انجام مى شود. فضاى كسب و كار، به افكار و روحيات انسان شكل مى دهد؛ پس زندگى بر اساس فضاى كسب و كار، شكل مى گيرد. تأثير لقمه حلال و لقمه حرام بر همين اساس است.

بياييد مرورى دوباره به فعاليت هاى كارىِ خود داشته باشيم؛ نوع معاملاتى كه انجام مى دهيم، كارى كه تحويل مى دهيم، تعهدى كه اجرا مى كنيم، آيا با ملاك هاى خداوند مانند ملاك زير منطبق هستند؟

عملكردى درست است كه اگر ديگرى نسبت به خودِ تو آن را انجام دهد ناراحت نشوى و آن را درست بدانى! (1) آيا فقط به خودمان فكر مى كنيم يا فقرا و


1- براساس روايتِ «احِبَّ لِغَيرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ»؛ ترجمه: چيزى را براى ديگرى بپسند كه براى خودت مى پسندى.(مستدرك الوسائل، ج 11، ص 311)

ص: 36

تهى دستان را نيز شريك زندگى خود كرده ايم؟!

خمس و زكات، سهم فقرا در اموال ما هستند؛ آن هم در اموالى كه نيازهاى خودمان را از آنها برطرف كرده ايم و اضافه بر مخارج ساليانه ما بوده اند؛ و آنهم فقط به اندازه يك پنجم!

محور وضعيت آتى زندگى:

برخى افراد چنان امورشان به هم ريخته است كه هيچ كس در غياب آنها از عهده رتق و فتق امورشان برنمى آيد و اگر عمرشان سرآيد، اطرافيان حيران و سرگردان و بيچاره خواهند شد.

انسان عاقل هميشه موقعيت خود را در زندگى در نظر دارد و مشخص مى كند. نوشتن وضعيت زندگى و مشخص كردن امور مالى، ارتباطى، امانت ها، تعهدات و ... موجب مى شود بار فكرى و روحى فرد هنگام سفر، آنهم سفر به سوى خداوند، سبك باشد و فرد بتواند وجود خود را در فضاى حج بارور كند.

وصيّتى شفاف بنويسيم و هميشه با ديدنِ آن به ياد مرحله انتقال به آخرت بيفتيم و براى آن روز محاسبات روشن داشته باشيم. (1)


1- براى مطالعه بيشتر مى توانيد به كتاب هاى زير مراجعه فرماييد: گناهان كبيره، تأليف شهيد دستغيب، انتشارات غدير. صله ارحام، تأليف آيى الله ميانجى، انتشارات نويد اسلام. آداب تجارت و كسب حلال، ترجمه عبدالرسول گلرانى، نشر احسان. وصيت، تدبير مردمان آگاه و آينده نگر، تأليف مهدى مؤمنى، انتشارات بدر.

ص: 37

حال كه به زندگى شفافيت و نظمى نسبى بخشيديم و با فكر راحت و قلب آرام، عازم سفر شديم، به نظر شما روحِ اصلىِ حج و نقطه مركزى آن كه در طول سفر بايد كاملًا بر آن متمركز شويم كجاست؟

پاسخ اين سؤال در مرحله سوم «چشم بگشا و خدا را ببين» بررسى مى شود.

نتيجه نهايى

................ ................ ................ ................ ................

................ ................ ................ ................ ................

ص: 38

ص: 39

مرحله سوم: نقطه مركزى

اشاره

چشم بگشا و خدا را ببين

ص: 40

ص: 41

فعاليت سوم: چشم بگشا و خدا را ببين

هدف كارگاه: دست يابى به روح حج

نقطه شروع بحث:

اگر بخواهيد كل حج يا عمره را در يك عبارت يا عنوان خلاصه كنيد چه مى گوييد؟ چرا؟

عبارت يا عنوان مورد نظر:

................ ................ ................ ................ ................

................ ................ ................ ................ ................

توضيح عبارتى كه نوشته ايد:

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

ص: 42

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

ص: 43

پاسخ فعاليت سوم

حج: قصد حركت به سوى خدا

كعبه: خانه خدا

لبيك: خدايا با تمام وجود آمدم

خدمت حضرت صادق(ع) مشرف مى شويم، عرضه مى داريم كه ان شاءالله امسال حج و عمره خواهيم رفت، توصيه و سفارشاتى بفرماييد.

حضرت مى فرمايد: (1) 1. وقتى قصد رفتن كردى، ذهن و فكر و قلبت را از هر چه غير خداست تخليه كن و با تمام وجود، خود را به خدا بسپار و خود را در اختيار او قرار بده تا هر چه صلاح است انجام شود.

2. از فكر زندگى روزمره و مردم و اطرافيان و رفاه و راحتى بيرون بيا و فقط به خدا فكر كن. مبادا به نيروى خود يا پول و آشنايان يا علم و اطلاعات، دلخوش باشى؛ جز به خدا تكيه نكن و جز به نيروى او اميدوار نباش.

3. طورى قصد رفتن كن كه گويا ديگر قصد بازگشت ندارى و به ديدار خدا مى روى.

4. وقتى غسل احرام مى كنى از هر چه غير خداست خود را بشوى.

5. وقتى احرام مى پوشى لباس راستى و درستى، صفا و صميميّت، تواضع و خضوع بپوش و قلب خود را از

6.


1- برگزيده اى از روايت مذكور در كتاب مصباح الشريعى، ص 47.

ص: 44

هر چه غير خداست خالى كن.

7. وقتى لبيك مى گويى با تمام وجود روى به خدا بياور.

8. وقتى طواف مى كنى، قلبت طواف كند آنهم به همراه ملائكه خداوند، و به دور عرش او.

9. وقتى سعى بين صفا و مروه مى كنى، از غير خدا فرار كن، از خودبينى فرار كن، از غفلت ها و بى خيالى ها فرار كن، از زياده خواهى ها و ظلم ها فرار كن.

10. در عرفات، اعتراف به اشتباهات و نادانى ها بكن و عهد خودت را با خدا تازه نما: عهدِ پرستش، عهدِ توحيد، و فقط او را ديدن و رضاى او را انجام دادن.

11. در مشعر، با تمام وجود بر خدا متمركز شو.

12. در مِنى، در قربانگاه، تمايلات و كشش هاى نفسانى را ذبح كن.

13. در رمى جمرات، به شهوات، پَستى ها، رفتارهاى زشت سنگ بزن و آنها را از خود دور كن و به شيطان بازگردان.

14. وقتى سر تراشيدى، تمام ناپسندهاى درونى را تميز كن.

15. وقتى دوباره به حرم بازگشتى، خود را به حفظ و حمايت خداوند بسپار و با حالِ خضوع و احساسِ عظمت صاحب خانه به زيارتِ دوباره برو.

16. استلام (1) حجرالاسود كن و با دست زدن به اين سنگ، رضايت خود از تقدير و تدبير خداوند در زندگى ات را اعلام كن و در برابر بزرگوارىِ او سر فرود بياور.

17. با طوافِ وداع، هر چه غير خداست را رها كن.

18. روحت را براى ديدار خدا آماده ساز و خود را دائم در محضر خدا ببين.

19. تعهّدى را كه با خدا بستى، خوب بخاطر بسپار و دائم با خود مرور كن.

20.


1- استلام يعنى دست كشيدن.

ص: 45

تمام اين سفارشات يك محور و يك روح بيشتر نداشت:

خدا را احساس كن.

احساس خود را از خدا تقويت كن.

با تمام وجود خدا را درياب. (1) در سفر حج، تمام تلاش را براى جستجوى خدا و يافتن او در قلب و دل خود انجام مى دهيم.

به نظر شما آيا مى توان اين سفر را بدون معلم و راهنما انجام داد؟

مرحله چهارم، «به تنهايى يا با راهنما؟» پاسخگوى اين سؤال است.

نتيجه نهايى

................ ................ ................ ................ ...............

................ ................ ................ ................ ...............


1- براى مطالعه بيشتر مى توانيد به كتاب هاى زير مراجعه نماييد: از ژرفاى حج، پيام امام سجاد (ع) به شبلى در باب فلسفه حج، تأليف على اكبر مظاهرى، نشر دارالحديث. آداب سفر حج، تأليف على قاضى عسگر، نشر مشعر. اخلاق وآداب درحج وزيارت، تأليف محمدتقى رهبر، نشرمشعر. پرتوى ازاسرار حج، تأليف عباسعلى زارعى، نشرجامعه مدرسين.

ص: 46

مرحله چهارم: برنامه حركت

اشاره

به تنهايى يا با راهنما؟

ص: 47

ص: 48

فعاليت چهارم: به تنهايى يا با راهنما؟

هدف كارگاه: تشخيص نقش روحانى كاروان در سفر زيارت خانه خدا.

نقطه شروع بحث:

مى دانيم كه حج و عمره، سفرى سياحتى نيست؛ مى دانيم كه سفرى فقط زيارتى هم نيست؛ به نظر شما:

آيا حج و عمره، بُعد آموزشى دارد؟

آيا براى كسب اين آموزش ها مى توان به تنهايى عمل كرد؟ چرا؟

چه راهى براى يادگيرىِ موفّق برنامه ها و نكات سفر سراغ داريد؟ يادگرفتنى كه توانِ انجام مطلوب برنامه حج را ايجاد كند و آموختنى كه پايه اى براى زندگى جديد بعد از زيارت خانه خدا بشود؟

ص: 49

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

ص: 50

پاسخ فعاليت چهارم

بسيارى مى گويند حج يا عمره سفر سياحتى نيست ولى ناخودآگاه اوقاتِ آنها به تماشاى شهر مكه و مدينه و ساختمان ها و بازارها سپرى مى شود. برخى نيز اين سفر را فقط يك سفر زيارتى به معناى انجام اعمالى خاص و خواندن نماز و ادعيه و زيارت نامه مى دانند؛ و دائم به فكر خويش و اعمال خود هستند.

اما سفر حج و عمره در واقع، يك سفر آموزشى است، آموزش بندگى و عبوديّت، آموزش عبور از خود و خوديّت، سفرى كه مراحل و منازل متعدّد و به هم پيوسته دارد و در هر منزل، نكات كليدى براى دست يابى به زندگىِ واقعى را به انسان مى آموزد.

اگر باطن اعمال، مورد نظر نباشد، عملكردهاى ظاهرى چه توجيهى خواهند داشت؟ دو تكه پارچه به خود بستن، به گِرد سنگ هايى گشتن، به بيابان رفتن و شبانه روزى در آنجا ماندن، به ستونى سنگ زدن و سر تراشيدن ...

واقعاً هر كدام از قسمت هاى مناسك چه حقيقتى را در زندگىِ آينده ايجاد مى كند؟ و چگونه مى توان به آن حقايق رسيد؟

حج، درس زندگىِ آينده است و درس آموزى، نيازمند

ص: 51

به راهنماست. نكات و كليدهاى بسيارى وجود دارد كه به طور معمول قابل دست يابى نيست، مطالعات و بررسى ها و درس آموزى در ساليان متوالى لازم دارد تا بتوان نكته اى را درست فهميد و درست انتقال داد.

حقائق و دقائق حج تمام شدنى نيست، باطنى پشت ظاهر و باطنى ديگر در پشت باطن، هميشه زنده است و فهم جديد ايجاد مى كند.

اگر با راهنماى كاروان همراه شويم و اهل سؤال و تحقيق باشيم مى توانيم در اين فرصت، سرمايه هايى به دست آوريم كه ابديتى استوار از آن پديد آيد.

روحانى كاروان راهنماى شماست و البته روحانيون كاروان ها، افرادى متفاوت با توانايى هاى مختلف و روحيّات گوناگون هستند، درست به مانند اساتيد مراكز آموزشى كه همگى صلاحيت هاى عمومى براى تدريس را حائز مى باشند ولى هر كدام توان و شخصيت خاصى دارند. اگر اهل سؤال و پيگيرى باشيم مى توانيم كليدهاى لازم براى زندگىِ آينده را چه از روحانى كاروانمان و چه از ديگر متخصّصين و راهنمايان داراى صلاحيت، در طول سفر به دست آوريم و به جاى سوغاتِ دست و خاطرات چشم، سطح فكر برتر و افق ديدِ گسترده تر و زندگىِ بامعنى تر را به ارمغان ببريم و زندگى ديگران را نيز متحول كنيم.

خطرها و بحران هاى معنوى كه شما را در سفر زيارت خانه خدا تهديد ميكند در مرحله پنجم مورد

ص: 52

بررسى قرار مى گيرد.

نتيجه نهايى

................ ................ ................ ................ ................

................ ................ ................ ................ ................

ص: 53

ص: 54

مرحله پنجم: نقاط خطر و بحران

اشاره

خطرها در مسير

ص: 55

ص: 56

فعاليت پنجم: خطرها در مسير

هدف كارگاه: تشخيص موقعيت هاى خطر و بحران

نقطه شروع بحث:

در هر كار و فعاليتى، موقعيت هايى وجود دارد كه موجب از بين رفتن تمام زحمات و آثار مفيد و مثبت مى شوند. به نظر شما چيزهايى كه مى توانند روح حج را از انسان بگيرند و حج را ناكام بگذارند، كدامند؟

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

ص: 57

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

ص: 58

پاسخ فعاليت پنجم

اهميت دادن به شناخت آفت ها و خطرها، شرط عقل است مخصوصاً در فعاليت هايى كه آثار طولانى و دراز مدت برجاى مى گذارند.

شايد اين سفر، فقط يكبار در عمر نصيب شود، در حالى كه اثرات آن با ابديتِ انسان گره خورده است، پس دقتى مضاعف مى طلبد.

تمام آفت ها و خطرها به دو سرمنشأ اصلى باز مى گردند:

خودمحورى

ظاهرگروى

«خودمحورى» در ارتباط با همسفران، خودمحورى در انجام اعمال و مناسك، خودمحورى در تصميم ها و انتخاب ها، سرچشمه ايجاد اكثر مشكلات فكرى، روحى و رفتارى است. آفتى كه مانند آتش به روح انسان مى افتد و تمام وجود او را، دنيا و آخرتِ او را مى سوزاند.

دو انتخاب بيشتر نداريم: يا خدا يا خود!! يا فكر و روح و رفتارمان را پُر از خدا و رضايت خدا كنيم، يا پُر از دلخواه و پسند خود!!

نقطه حساس كجاست؟

«هنگام انتخاب و تصميم»

قبل از هرتصميم، لحظه اى فكر كنيم آيا اين انتخاب و تصميم را خداوند مى پسندد يا نه؟ اگر چنين

ص: 59

كنيم نداى «قَد أفْلَحَ مَن زَكَّيها» را با تمام وجود خواهيم شنيد.

«ظاهرگروى» سرچشمه اى ديگر براى بسيارى از مشكلات و حسرت هاست. عادت به پُر كردنِ چشم از ديدنى هاى جالبِ مادى، وقت صرف كردنِ دائم در بازارها به بهانه مستحب بودن سوغات، نمازها و طواف هاى مستحب به قيمت آزار و اذيت ديگران و هم سفران، به دنبال خاطرات توريستى و اطلاعات تاريخى بودن، البته نَه براى عبرت بلكه براى گزارش به ديگران؛ بى اهميتى به آزردن دل ديگران ولى دقت در قرائت نمازِ آنها و ...

همه مى دانيم كه بدون رعايت صحيح احكام و مناسك نمى توان اعمال درست و زيارت مطلوبى داشت ولى برخى نمى دانند كه بدون رعايت شرايط فكرى، روحى و رفتارىِ لازم، تمام زحمات ظاهرىِ آنها هم از بين خواهد رفت.

حقايق بسيارى در انتظار است، تا وقت باقى است دست به راه خدا بزنيم و نفسِ سركش را مهار كنيم.

سفر حج و عمره، و هم سفر شدن با ميهمانان خداوند، فرصتى بسيار عالى براى تمرين خدامحورى و دور شدن از خودمحورى است؛ زمينه اى مناسب براى تقويت ديدِ عقلى و قلبى و نفوذ به حقايق و عبور از ديدهاى ظاهرى است. (1)


1- براى مطالعه بيشتر به كتاب المراقبات ورساله لقاء الله، تأليف ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى مراجعه كنيد.

ص: 60

مى خواهيم از اين سفر ملكوتى و عرفانى بازگرديم، آيا قرار نيست كه حاجى واقعى شده باشيم؟

قرار است چه كنيم تا نور حج را هميشه در قلب خود احساس كنيم؟

مرحله ششم، «برنامه زندگى جديد» پاسخگوى اين سؤال است.

نتيجه نهايى

................ ................ ................ ................ ................

................ ................ ................ ................ ................

ص: 61

ص: 62

مرحله ششم: نقطه پايانى

اشاره

برنامه زندگى جديد

ص: 63

ص: 64

فعاليت ششم: برنامه زندگى جديد

هدف كارگاه: دست يابى به انتظارات و نتايج از سفر حج و عمره

نقطه شروع بحث:

مى گويند «عاقل كسى است كه قبل از تصميم گيرى و عمل، نتايج و آثار عملش را بررسى كند.» فرض كنيد الآن از سفر حج برگشته ايد، انتظار داريد چه نتايج و آثارى به دست آورده باشيد؟

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

ص: 65

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

................ ................ ................ ................ ................ ...........

ص: 66

پاسخ فعاليت ششم

قبل از سفر، امور زندگى مان را تا حدودى شفاف و منظّم كرديم تا بتوانيم سفرى واقعى را آغاز كنيم. از همان ابتدا، گرمايى را كه اين سفر به زندگى مان وارد كرده است، احساس نموديم و روزنه هايى به سوى معنايى جديد از زندگى برايمان گشوده شد. به راه افتاديم، اعمال را انجام داديم، به جستجوى خدا رفتيم، تلاش كرديم چشم قلب بگشاييم و خدا را لمس كنيم، با تمام كشش هاى نفسانى تا حدود زيادى مقابله كرديم و افق هاى تازه و حس هاى جديدى در برابرمان گشوده شد. تصميم گرفتيم كه:

فهرستى از واجبات و محرمات تهيه كنم و زندگى خود را دوباره مرور كنم كه آيا تمام واجبات را انجام مى دهم و تمام محرمات را ترك مى كنم؟

فهرستى از ارتباطاتم تهيه كنم و ببينم كه آيا همه آنها براساس رضاى خدا شكل گرفته است و طبق دستور او انجام مى شود؟

فهرستى از جزئيات كار و درآمدم تهيه كنم و بررسى كنم كه آيا درست و طبق رضاى خدا انجام مى گيرند؟

فهرستى از عادات خود تهيه كنم و ارزيابى كنم كه آيا صحيح و بر اساس پسند خداوند است؟

فهرستى از نحوه برخوردها و گفتارهايم تهيه كنم و ببينم آيا خداوند اين نحوه برخورد و اين گونه گفتار را مى پذيرد؟

ص: 67

فهرستى از احساس هاى درونى ام تهيه كنم و خوب موشكافى كنم كه آيا اين روحيه و احساس، خدايى است؟

اگر با اين احساس و روحيه با او روبرو شوم او مرا مى پذيرد؟

فهرستى از خيالات و خواطرى كه زياد در ذهن و فكرم مى آيند و مرا به خود مشغول مى كنند تهيه كنم و خدايى يا شيطانى بودن آنها را بررسى كنم.

فهرستى از خوبى ها و كمالات تهيه كنم و سعى كنم در هر ماه حداقل روى يكى از آنها تمركز كنم و تا حدودى به آن نزديك شوم.

فهرستى از بدى ها و پستى ها تهيه كنم و سعى كنم در هر ماه حداقل روى يكى از آنها تمركز كنم و تا حدودى از آن دور شوم.

اول هر ماه، حداقل يك ساعت براى ارزيابى و بررسى موارد فوق اختصاص بدهم و پس از تشخيص موارد منفى، حداقل يك مورد را انتخاب كنم تا در طول ماه براى دور شدن از آن كار كنم. (1)

نتيجه نهايى


1- براى مطالعه بيشتر مى توانيد به كتاب هاى زير مراجعه فرماييد:ترجمه و خلاصه كتاب معراج السعادى، تأليف ملااحمدنراقى، نشر دهقان.حلال و حرام در اسلام، تأليف يوسف قرضاوى، نشراحسان.نقش عادت در تربيت اسلامى، تأليف على أشرف جودت، نشر اميركبير.

ص: 68

ص: 69

سخن آخر

اشاره

چگونه وداع كنيم

ص: 70

ص: 71

حاجى سلام!

سفر تمام شد؛ چه خيالى در سر دارى؟!

برگردى و همان روال و همان روش و همان رفتارها و همان افكارى كه قبلًا بود دوباره از سر؟!!

چه تصميم گرفته اى؟

نگذر!

واقعاً چه تصميم گرفته اى؟ از پيش خدا تو را چه حاصل شده است؟

همه جاى زندگى خراب است، پس بى خيال!!!

از ما كه گذشته، پس بى خيال!!!

مجبور به زندگىِ روزمره هستيم و كارى از كسى برنمى آيد پس بى خيال!!!

چقدر از اين بى خيالى ها در اين سفر به باخيالى تبديل شد؟!

چقدر از اينكه ابديت و آخرتِ خودمان را به حرف و نقل و رفتارهاى چندروزه عده اى آشنا و غريبه بفروشيم، ترسيديم؟!

ص: 72

حاجى! كجاى كارى!!

نگاهى به خودت بينداز، مرور كن، ورانداز كن، سر به پايين انداخته اى به كجا مى روى و زندگى را به كجا مى برى؟!

كم نبودند كسانى كه جدى گرفتند و بار بستند و ...

و كم نبودند كسانى كه گفتند: حوصله دارى ها!! و عمر آنها هم مثل بالايى ها گذشت ولى ...

واقعاً تا كِى؟ پس كِى؟ اگر بعد از زيارت خانه خدا نَه پس بعد از كِى؟

چند روزى در اين سفر خواهيم بود كه به سرعت خواهد گذشت؛ به گفته اميرالمؤمنين(ع) «اغتَنِم الفُرَص فَإنَّه تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب». (1) اين فرصت ها غنيمتى است كه شايد تكرار نگردد. پس تأملى بايد و ...

اين لحظه را بسيار نزديك ببينيد كه اين سفر به اتمام رسيده است و شما عازم خانه خود هستيد. آخرين زيارت، آخرين طواف، آخرين عهد و آخرين وداع.

چگونه وداع كنيم؟

حضرت رضا(ع) مى فرمايند: هر وقت خواستى از مكه خارج شوى، طواف وداع كن و از خدا بخواه كه دوباره


1- مستدرك الوسائل، محدث نورى، ج 12، ص 141

ص: 73

نصيب تو كند؛ و برو و روبروى حجرالأسود بايست و بگو: خدايا با حالِ توبه از اين شهر مى روم و ستايش تو را مى كنم و قلبم به تو متوجه است و به سوى تو بازخواهم گشت. (1) پيامبر خدا(ص) هنگامى كه وداع مى كرد در نزديك درِ مسجدالحرام به سجده مى افتاد و مى فرمود: «اللهُمَّ إنّي خَرَجْتُ عَلى أنْ لا إله إلّا أنتَ»، خدايا من با باور به اينكه خدايى جز تو نيست از اين شهر مى روم. (2) حسّ توحيد و لمس يگانگى و عظمت خداوند را بايد از اين شهر با خود ببريم.

روز آخر در مسجدالحرام بنشينيد، چشم هاى خود را ببنديد، و مرحله به مرحله سفر را در درون خود مرور كنيد، و حس هايى كه از مشاعر مقدّسه به دست آورده ايد را تجديد كنيد؛ همانطور كه چشم ها را بسته ايد با قلب خود به دور خانه خدا بگرديد و اين حس را در اعماق وجودتان نفوذ دهيد و با تمام وجود خدا را لمس كنيد.


1- الفقيه، شيخ صدوق، ج 2، ص 557
2- وسائل الشيعى، شيخ حرّ عاملى، ج 5، ص 271

ص: 74

ص: 75

ص: 76

طرح زيارت فعال

كاروان آموزشى نور

جهت گسترش يافتن و عملياتى شدن آموزش هاى كاربردى در كليه مراحل زيارت، به عنوان نمونه و زمينه اوليّه «برنامه آموزشى قدم به قدم براى كاروان هاى زيارتى عمره» ارائه ميگردد.

محتواى پيشنهادى هر يك از مراحل در كتاب «راهنماى زيارت فعال»، عرضه شده است. مديران، روحانيون و زائرين محترم مى توانند براساس ظرفيت هاى زمانى، مكانى، علمى و عملى، محتوايى مناسب با خود داشته باشند.

پيشنهاد راهبردىِ طرح، ايجاد عنوانِ «كاروان آموزشى» است.

منظور از «كاروان آموزشى»، كاروانى است كه زائر با اطلاع از مطلبِ زير به صورت داوطلب در آن ثبت نام مى كند:

ص: 77

زائر گرامى؛

اين كاروان يك كاروان صِرفاً زيارتى نيست كه در ضمنِ برنامه زيارت ها آموزش هايى نيز داده شود، بلكه اين كاروان در حقيقت يك كارگاه آموزشى سيار است كه زائران به صورت گروه هاى چهار نفره گروه بندى مى شوند و در مرحله به مرحله سفر، سؤال و مسأله اى متناسب با آن مرحله را دريافت مى كنند، با تفكّر و تأمّلِ فردى ابتدا پاسخى را براى سؤال توليد مى نمايند، سپس به بحث و مشورت گروهى پرداخته و نظر گروهى توليد مى كنند و در مرحله سوم منابع مطالعاتى لازم را كه توسط تيم آموزش دهنده در اختيار آنها قرار مى گيرد مطالعه مى كنند و نتايج را با نظر گروه مقايسه مى نمايند و در نهايت مقاله اى با عنوان متناسب با موضوع، توسط هر يك از زائرين تدوين مى گردد.

در اين كاروان، زائر از اينكه فقط شنونده باشد ارتقاء يافته، در دست يابى به محتواى آموزش و فعاليت هاى زيارتى مشاركت مى كند.

محتواى آموزشى اين مجموعه صِرفاً اطلاعات تاريخىِ حافظه اى يا بازديدهاى جهانگردانه يا صِرفاً انتقال حجمى از احكام و مناسك نيست بلكه فعال سازى آيات و روايات، و به حس رساندن اطلاعات تاريخى و مشاهده اماكن تاريخى و مناسك براى ايجاد تغيير در نگرش و رفتار و تمرين بر مهارت تصميم گيرى هاى پايدار در زندگى است.

برنامه قدم به قدم اين كاروان به ضميمه مى باشد.

در اين كاروان فرصت اضافه اى براى فعاليت هاى غيرآموزشى وجود ندارد.

ص: 78

برنامه قدم به قدم كاروان آموزشىِ نور

شناسنامه برنامه

رسالت برنامه: زمينه سازى براى حيات طيّبه(خداافزائى در زندگى).

مأموريت برنامه: برقرارى رابطه بين محتويات سفر با زندگى زائر پس از سفر.

راهبرد برنامه: ايجاد تغيير در نگرش ها و احساس ها به صورتى كه زمينه تغيير پايدار در رفتار و تغيير در تصميم را ايجاد كند.

راهبرد عملياتى: زمينه سازى براى توليد تغيير توسط خودِ زائر با ايجاد زمينه براى تفكر(نَه انتقال اطلاعات به زائر)

ترسيمى از فضاى عملياتى

زائر در فضاى مناسب به صورت كاملًا رسمى در كارگاه آموزشى شركت مى كند و سپس يافته هاى خود

ص: 79

در كارگاه را در فضاى اماكن مقدسه تمرين مى كند.

در هر جلسه با يك مسأله مواجه مى شود كه بايد ابتدا با بارش فكرى فردى پاسخى را براى اين سؤال و مسأله بيابد، سپس گفتگو و مباحثه گروهى و توليد يك نظر گروهى انجام مى گيرد و نتايج فعاليت هاى گروهى در كارگاه با يكديگر مقايسه مى شود، در مرحله بعد مطالعه در مورد پاسخ همان سؤال و مسأله صورت مى گيرد تا نظر كارشناسان و متخصصين فن استخراج شود و با نظر فردى و گروهى مقايسه شود و در نهايت بازخورد نهايى و پيشنهاد استاد مطرح شده و جمع بندى توسط اساتيد كارگاه صورت مى پذيرد. شركت كنندگان نتايج به دست آمده در كارگاه را با برگه راهنمايى كه در اختيار آنها قرار داده مى شود در محيط مربوطه(حرم نبوى يا بقيع يا مساجد مقدسه يا بيت الله الحرام يا ...) مرور مى كنند و تمرين هاى فكرى و روحى تعريف شده را انجام مى دهند و در نهايت كل فعاليت و نتايج به دست آمده به صورت يك مقاله در قالب از پيش آماده شده كه در اختيار آنها قرار داده مى شود مى نويسند.

مجموعه اين مقالات، طورى تنظيم شده است كه اگر در انتهاى سفر كنار هم گذاشته شوند و صحافى شوند علاوه بر سفرنامه، يك تأليف توسط زائر با محورهاى زير توليد خواهد شد:

دين شناسى، نبوت وپيامبرى، امامت وولايت، قرآن شناسى، ملكوت و ابديت شناسى، ديندارى در دنياى معاصر،

ص: 80

برنامه عملياتى زندگى در دنيا براى عبور به سوى ابديت.

زائر در مورد اين محورها لايه هاى درونى روح خود را فعال ساخته است و مطالبْ از فهم حافظه اى به فهم كاربردى ارتقاء يافته اند.

اهداف عملياتى برنامه

زمينه سازى براى تغيير در نگرش و احساس نسبت به موضوعات زير از وضعيت موجودِ آن به وضعيت مطلوب در آن:

1. نسبت به زندگى: از احساس روزمره گى، به احساسِ معنادارىِ فعال براى اتصال به ابديت

2. نسبت به انسان: از احساسِ جزئى و توجه به بيرون از خود، به احساس كلان و توجهات درونى

3. نسبت به جهان: ازاحساسِ محيطى فيزيكى وبى تفاوت، به احساسِ فضايى مرتبط با ملكوت و فعال

4. نسبت به همنوع: از نگرش منفعت طلبانه و تحمل گرايانه، به حسّ منافع و عبوديت جمعى

5. نسبت به دين: از نگرش صِرفاً عبادى فردى به احساسِ مدير بودن براى زندگى فردى و جمعى

6. نسبت به علم: از ابزارى براى كسب منافع و حافظه اى بودن، به ابزاركشف حقايق براى زندگى ابدى

7. نسبت به ملكوت: از فضايى مبهم و مشكوك، به

8. سازمانى با عملكردها و رفتارهاى كاملًا مشخص و منضبط

ص: 81

9. نسبت به مرگ: از احساسى تاريك و ترسناك، به حقيقتى روشن و تعالى بخش و نيازمند برنامه ريزى

10. نسبت به پيامبرى و امامت: از مفاهيمى بر فراز ابرها، به اصلى ترين حقايق زندگى

11. نسبت به پيامبر: از شخصيتى كه گاهى مورد توجه قرار مى گيرد، به راهبرى عظيم و نافذ در زندگى

12. نسبت به حضرت زهراء و ائمّه معصومين: از شخصيت هايى حاجت ده، به نيروهايى خدا افزا

13. نسبت به قرآن: از كتابى براى قرائت ثواب آور، به معلّمى يگانه براى زندگى

14. نسبت به احكام: از تكاليفى بدون چون و چرا، به رفتارهايى آگاهانه براى ارتقاء كيفيت زندگى شبكه اى

15. نسبت به نماز: از عملياتى عادتى و روزمره و با خواطر سنگين، به گفتگويى با خودآگاهى مستمر با خداوند

16. نسبت به مسجد: از مكانى صِرفاً براى عبادت، به محيطى براى ارتقاء تفكر و نيروهاى درونى

17. نسبت به تاريخ: از حكاياتى تكرارى، به راهنماى تصميم گيرى در زندگى

18. نسبت به برنامه ريزى براى زندگى: از كارى نشدنى و دور از اجراء، به رفتارى ضرورى و عملياتى

فهرست محتواى برنامه

قسمت مدينه

روز اول

ص: 82

عنوان كارگاه: نگرشى ديگر به زيارت

محل و زمان اجرا: هواپيما در حال حركت به سوى مدينه

محتوا: تأمل و بررسى هويّت زيارت و برقرارى ارتباط با انسان كامل و خليفى الله.

هدف: تغيير نگرش به زيارت از حاجت خواهى به خداجويى، پاسخ به شبهات وهابيت در مورد زيارت.

عنوان كارگاه: در آغوش رحمت

محل و زمان اجرا: روز اول هتل- قبل از اولين زيارت حرم نبوى

محتوا: تأمل و بررسى هويّت پيامبرى و نبوت و موقعيت پيامبر اسلام در هستى، نقشه شناسى حرم نبوى.

هدف: ايجاد حسّ عظمت نسبت به پيامبر.

عنوان كارگاه: نگرشى ديگر به حضرت زهراء(س)

محل و زمان اجرا: روز اول- هتل- قبل از اولين زيارت حرم نبوى

محتوا: تأمل و بررسى شخصيت حضرت زهراء، فرهنگ زن مسلمان.

هدف: تغيير نگرش نسبت به كمال زن و تعميق رابطه قلبى

ص: 83

با حضرت زهراء.

عنوان كارگاه: چهار خورشيد و يك كهكشان ستاره

محل و زمان اجرا: هتل- قبل از اولين زيارت بقيع(بعد از ظهر)

محتوا: تأمل و بررسى هويّت امامت و ولايت و رابطه ولايت با نبوت، هويّت بقيع و نقشه شناسى بقيع.

هدف: احساس موقعيت وجودى امام در شبكه هستى و زندگى

عنوان كارگاه: اولين نجوا

محل و زمان اجرا: حرم نبوى به صورت فردى- اولين شب

محتوا: گفتگوى كتبى با پيامبر خدا

هدف: ايجاد حس حضور و همراهى در زندگى

ص: 84

روز دوم

عنوان كارگاه: مدينه شناسى

محل و زمان اجرا: روز دوم- برفراز بام هتل يا يكى از كوه ها يا مناطق مشرف بر كل شهر

محتوا: بررسى فضاى مدينه و موقعيت شناسىِ كلان، تدوين جدول محورهاى ده سال تاريخ مدينه.

هدف: ايجاد زمينه براى تصور و لمس حوادث و وقايع تاريخ اسلام در مدينه، كشف اماكن لازم براى بازديد، توسط خودِ زائرين.

عنوان كارگاه: او چه ديد؟

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از دومين تشرف به حرم و نيمى به صورت فردى در حرم

محتوا: تأمل و بررسى نگرش هاى رسول خدا(ص) كه افق هاى جديد مى گشايند.(با رويكرد قرآنى)

هدف: تغيير نگرش به هستى و زندگى از خُرد و روزمره به شبكه اى و فعّال در جهت ابديت.

ص: 85

عنوان كارگاه: عقل مجسم

(نگرشى ديگر به امام حسن مجتبى(ع))

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از دومين تشرف به بقيع و نيمى به صورت فردى و غيرآشكار در بقيع

محتوا: تأمل و بررسى نگرش ها و رفتارهاى امام حسن مجتبى(ع) با تمركز بر مديريت بحران در زندگى، توليد تصوير ذهنى از آنچه در مدينه بر حضرت گذشت توسط خود زائر براى دست يابى به سرچشمه هاى تصميم در زندگى.

هدف: تعميق حسّ حضورامام مجتبى(ع) درفضاى درونى زائر و خروج از تصورات شناسنامه اى به باورهاى شخصيتى.

ص: 86

روز سوم

عنوان كارگاه: او چه گفت؟

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از سومين تشرف به حرم و نيمى به صورت فردى در حرم

محتوا: قرآن شناسى(بررسى ساختارى و كلان)

هدف: تغيير نگرش نسبت به قرآن از متنى براى جمع آورى ثواب به مرجعى براى تصميم گيرى در زندگى.

عنوان كارگاه: عبوديت تابناك

(نگرشى ديگر به امام سجاد(ع))

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از سومين تشرف به بقيع و نيمى به صورت فردى و غيرآشكار در بقيع

محتوا: تأمل و بررسى نگرش ها و رفتارهاى امام سجاد(ع) با تمركز بر هويت دعا، توليد تصوير ذهنى از آنچه در مدينه بر حضرت گذشت توسط خود زائر براى دست يابى به سرچشمه هاى تصميم در زندگى.

هدف: تعميق حسّ حضور امام سجاد(ع) در فضاى درونى زائر و خروج از تصورات شناسنامه اى به باورهاى شخصيتى.

ص: 87

عنوان كارگاه: معادلات ماورايى

محل و زمان اجرا: قبل از بازديد از مسجد غمامه و مسجد مباهله

محتوا: تأمل و بررسى معادلات ماورائى و كيفيت تأثير آنها در زندگى، بررسى هويّت مباهله و نتايج آن براى زندگى امروز ما.

هدف: ايجاد حسّ ارتباط عميق و مستمر ملكوت با زندگى روزمره.

ص: 88

روز چهارم

عنوان كارگاه: او چه كرد؟

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از چهارمين تشرف به حرم و نيمى به صورت فردى در حرم

محتوا: تأمل و بررسى رفتارهاى رسول خدا(ص) و مقايسه با رفتارهاى موجود، سنّت و سيره شناسى كلان، شبيه سازى از حوادث و جريانات واقع شده در كنار هر يك از ستون هاى مسجد.

هدف: توليد سرچشمه هاى الگوهاى رفتارى براى زندگى توسط خود زائر.

عنوان كارگاه: سرچشمه هاى علم

(نگرشى ديگر به امام باقر و امام صادق(عليهما السلام))

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از چهارمين تشرف به بقيع و نيمى به صورت فردى و غيرآشكار در بقيع

محتوا: تأمل و بررسى نگرش ها و رفتارهاى امام باقرو امام صادق(عليهما السلام) با تمركز بر هويت علم و علم آموزى، توليد تصوير ذهنى از آنچه در مدينه بر حضرت گذشت توسط خود زائر براى دست يابى به سرچشمه هاى تصميم در زندگى.

هدف: تعميق حسّ حضور امام باقر وامام صادق(عليهما السلام) در فضاى درونى زائر و خروج از تصورات شناسنامه اى به باورهاى شخصيتى، دريافت شاخصه مكتب جعفرى.

ص: 89

عنوان كارگاه: نگرشى ديگر به مسجد

محل و زمان اجرا: قبل از بازديد از مسجد قبا و مسجد قبلتين و مساجد سبعه

محتوا: تأمل و بررسى هويّت مسجد و الگوى مسجد در اسلام، بررسى آيات و تاريخ مرتبط با اماكن فوق(با توجه به جريان مسجد ضرار و نقش آن در تاريخ، جنگ خندق، حمراءالاسد، خيبر و بدر).

هدف: دست يابى به رابطه مسجد و زندگى.

عنوان كارگاه: نگرشى ديگر به زندگى

محل و زمان اجرا: قبل از بازديد از احُد

محتوا: بررسى و تأمل در جريان جنگ احد،(نقشه شناسى، آيات، شخصيت ها، نتايج)، تحليل فيلم جنگ در ضمن فيلم محمد رسول الله.

هدف: برقرارى ارتباط با وضعيت معاصر جهانى و دست يابى به تصميمات كلان براى زندگى جهانى.

ص: 90

روز پنجم

عنوان كارگاه: در اين فضا چه گذشته است؟

محل و زمان اجرا: در ضمن زيارت پنجم حرم نبوى

محتوا: بررسى و تأمل در خطبه ها و ديدارهاى پيامبر در مسجدالنبى.

هدف: دست يابى به حسّ مخاطب پيامبر بودن و كشف خطوط كلّى دعوت و برنامه هاى حضرت.

عنوان كارگاه: ستاره هاى ابدى

محل و زمان اجرا: قبل از تشرف پنجم به بقيع

محتوا: شخصيت شناسىِ ابراهيم(ع)، ازدواج پيامبر، أم البنين، عثمان بن مظعون.

هدف: كشف معادلات تصميم گيرى براى زندگى خدا افزا، پاسخ به شبهات پيرامون ازدواج هاى پيامبر خدا.

عنوان كارگاه: نگرشى ديگر به مرگ

محل و زمان اجرا: قبل از تشرف پنجم به بقيع

محتوا: بررسى و تأمل در مرگ، بررسى فيلم نسيمى از حقيقت.

هدف: ايجاد حسّ ارتباط با عوالم ماوراء.

ص: 91

عنوان كارگاه: زيارت دوست

محل و زمان اجرا: هتل

محتوا: تأمل و بررسى هويّت عمره، مكّه شناسى اوليّه و حرم

و نقشه مسجدالحرام، كشف برنامه قدم به قدم اجرايى عمره مفرده.

هدف: ايجاد حسّ اشتياق به خانه دوست، تثبيت مراحل انجام عمره.

عنوان كارگاه: نداى دوست

محل و زمان اجرا: هتل

محتوا: بررسى هويت و فلسفه احكام، بررسى هويّت و احكام احرام و لبيك، نقشه شناسى مسجد شجره.

هدف: تغيير نگرش به احكام از يك سرى ضوابط اجرايى بودن به عوامل رشد دهنده بودن، تثبيت دستورالعمل هاى شرعى براى اجراء.

ص: 92

روز ششم

عنوان كارگاه: مجلس دوست

محل و زمان اجرا: هتل

محتوا: بررسى هويّت و احكام نماز و طواف، نگرشى ديگر به نماز.

هدف: ايجاد حسّ گفتگو بودنِ نماز و ارتقاء تمركز در نماز، ايجاد حسّ ارتباط قلبى با خدا در طواف، تثبيت دستورالعمل هاى شرعى اجرايى.

عنوان كارگاه: به دنبال دوست

محل و زمان اجرا: هتل

محتوا: بررسى هويّت و احكام سعى و تقصير

هدف: ايجاد حسّ اهميت جستجوگرى و از خودگذشتگى براى اهداف زندگى.

عنوان كارگاه: وداع

محل و زمان اجرا: حرم و بقيع

محتوا: نامه اى كوتاه به پيامبر، نامه به حضرت زهراء، نامه به ائمه بقيع.

ص: 93

هدف: زمينه سازى براى استمرار ارتباط درونى با پيامبر، حضرت زهراء و ائمه بقيع:.

عنوان كارگاه: لبيك

محل و زمان اجرا: مسجد شجره

محتوا: پاسخ به سؤالِ «چرا به سوى تو آمدم؟»

نوشتن عهدنامه با خدا و امضاء با لبيك ها

هدف: تعيين برنامه زندگى جديد.

ص: 94

قسمت مكه

اشاره

عنوان كارگاه: نگرشى ديگر به خدا

محل و زمان اجرا: در اتوبوس به سمت مكه

محتوا: جزوه مطالعاتى براى ايجاد فضاى تفكر نسبت به خدا، توحيد وعبوديت.

هدف: تغيير نگرش به خدا از موجودى مبهم و در آسمان ها به حقيقتى شفاف، تا حسّ حضور در فرد برانگيخته شود.

روز اول

عنوان كارگاه: ديدار دوست

محل و زمان اجرا: روز اول- در هتل و قبل از اولين تشرف به مسجد الحرام، نوشتن برگه هاى فردى در روى كوه صفا

محتوا: بازخوانى هويّت عمره، احرام، كعبه، مناسك عمره، به صورت سناريونويسى نسبت به اتفاقات در پيش رو، تبيين احكام مربوط به نماز جماعت در مسجدالحرام.

هدف: ايجاد يكپارچگى قبل از اعمال و كشف نقاط ابهام و خلأها و بازسازى حس هاى لازم براى انجام اعمال.

ص: 95

عنوان كارگاه: چه كرديم؟

محل و زمان اجرا: روز اول- در هتل و بعد از انجام اعمال عمره

محتوا: بازنويسى مرحله به مرحله آنچه گذشت به صورت يك گزارش و بيان افكار، رفتار و احساس هايى كه حاصل شد.

هدف: كنترل اعمال، تثبيت حسّى كه از انجام عمره به دست آمده است.

عنوان كارگاه: گفتگو با خدا

محل و زمان اجرا: براى اولين تشرف فردى بعد از اعمال

محتوا: تدوين متن آزاد براى گفتگو با خدا قبل از شروع به طواف

(در طواف با خدا سخن بگو! چه مى گويى؟)

هدف: ايجاد موقعيت براى تعميق احساس حضور خدا و زنده بودن گفتگو با خدا.

ص: 96

روز دوم

عنوان كارگاه: مكه شناسى(مرحله دوم بعد از مدينه)

محل و زمان اجرا: روز دوم- برفراز بام هتل يا يكى از كوه ها يا مناطق مشرف بر كل شهر، سپس در هتل

محتوا: بررسى فضاى مكه و موقعيت شناسىِ كلان، تدوين جدول محورهاى سيزده سال تاريخ مكه و نقشه شناسى، اشاره به جريان حديبيه و صلح حديبيه.

هدف: ايجاد زمينه براى تصور و لمس حوادث و وقايع تاريخ اسلام در مكه، كشف اماكن لازم براى بازديد، توسط خودِ زائرين.

عنوان كارگاه: آيات بينات

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از دومين تشرف به حرم و نيمى به صورت فردى در حرم

محتوا: تأمل و بررسى تفسير آيه «فيه آيات بينات»؛

مقام ابراهيم، حجر اسماعيل، زمزم، حجرالأسود.

هدف: ايجاد حسّ و ديد نسبت به تاريخ زندگى معنوى بشريت و اهميت آن در زندگى معاصر.

ص: 97

عنوان كارگاه: در اين جهان چه خبر است؟

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از بازديد از مسجد جن و نيمى در مسجد جن به صورت فردى

محتوا: تأمل و بررسى آيات سوره جن.

هدف: ايجاد حسّ نسبت به تنها نبودن در هستى و شعور داشتن كل هستى، كاربردى سازى پيام هاى سوره جن براى ارتقاء كيفيت زندگى و تصميم گيرى ها.

ص: 98

روز سوم

عنوان كارگاه: كوهپايه نور

محل و زمان اجرا: قبل از تشرف به حرم در محل شعب أبى طالب و مولدالنبى

محتوا: تأمل و بررسى آنچه در اين مكان گذشته و بازسازى و تصويرسازى از فضاى زندگى پيامبر(ص)، بررسى جريان شقّ القمر بر كوه أبوقبيس.

هدف: تعميق حسّ عظمت نسبت به پيامبر، تبيين رابطه پيامبر با كعبه، تبيين مسأله حس گرايى و عقل گرايى.

عنوان كارگاه: جامه كعبه، مهندسى فرهنگى مسجدالحرام

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از سومين تشرف به حرم و نيمى به صورت فردى در حرم

محتوا: تأمل و بررسى آيات منقوش بر پرده كعبه و انتخاب آيات ديگر از آيات مرتبط با موضوع، توليد پيشنهادهاى فرهنگى معرفتى براى فضاى مسجدالحرام.

هدف: برقرارى ارتباط با كليه آيات و مفاهيمى كه مربوط به كعبه و مسجدالحرام و زيارت است.

ص: 99

عنوان كارگاه: قهرمانان با وفا

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از بازديد از قبرستان مَعلاى و نيمى به صورت فردى در هنگام بازديد

محتوا: تأمل و بررسى آنچه در سال هاى محاصره بر پيامبر و اطرافيان گذشت، شخصيت شناسى حضرت ابوطالب و خديجه(س) و برخى شخصيت هاى مدفون در اين قبرستان.

هدف: زمينه سازى براى تغيير در تصميمات در زندگى در مواقع بحرانى، تعميق حسّ مفهوم وفادارى به حقيقت.

ص: 100

روز چهارم

عنوان كارگاه: نگرشى ديگر به وحى

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از بازديد غار حراء و نيمى هنگام بازديد از غار(صبح)

محتوا: تأمل و بررسى بر هويت وحى، مفهوم شناسى عزلت و تمركزهاى روحى، تفسير سوره علق، بررسى مسأله معراج.

هدف: ايجاد حس، نسبت به لايه هاى فوقانى هستى، اهميت تمركز براى موفقيت در زندگى، رابطه ملكوت با زندگى.

عنوان كارگاه: فتح ابدى

محل و زمان اجرا: قبل از بازديد از مسجد الرايى و مسجد فتح و مسجد شجره و مسجد البيعى(بعد از ظهر)

محتوا: تأمل و بررسى تاريخ و حوادث فتح مكه، تفسير سوره فتح و آيات مرتبط به اماكن مورد بازديد.

هدف: ايجاد نگرش به رفتارهاى حكومتى و مديريتى پيامبر اكرم و تطبيق بر رفتارهاى سازمانى در محيطهاى زندگىِ در پيش رو.

ص: 101

عنوان كارگاه: محور ملكوت

محل و زمان اجرا: نيمى از كارگاه قبل از چهارمين تشرف به حرم و نيمى به صورت فردى در حرم، در پشت بام مسجدالحرام در شب

محتوا: تأمل و بررسى در صحنه چرخش طواف كنندگان به دور بيت و تصويرسازى از چرخش كل هستى به دور عرش، بررسى آيات ملكوتيه.

هدف: ايجاد حسّ حضور نسبت به ملكوت و فعال سازى ارتباطهاى قلبى با ماوراء.

ص: 102

روز پنجم

عنوان كارگاه: نگرشى ديگر به حج

محل و زمان اجرا: نيمى قبل از بازديد از مشاعر مقدسه(عرفات و مشعر و منى و جمرات و قربانگاه) و نيمى هنگام بازديد

محتوا: بررسى و تأمل آيات مربوط به اعمال حج و تدوين سناريوى حج براساس آيات، عرفان حج.

هدف: ايجاد نگرش و حسّ نسبت به فلسفه حج و اعمال خاص آن و تأثير آنها در زندگى فردى و جمعى.

عنوان كارگاه: نگرشى ديگر به عدالت خواهى و شهادت

محل و زمان اجرا: قبل از زيارت شهداى فخّ

محتوا: بررسى و تأمل در نهضت شهداى فخ، بازنگرى مفهوم عدالت و عدالت خواهى، بازنگرى هويّت شهادت و مراتب شهداء.

هدف: كشف معادلات تصميم گيرى براى زندگى عادلانه، تنظيم رفتارهاى اجتماعى براى تحقق تمدن اسلام، ايجاد حسّ آمادگى براى شهادت.

عنوان كارگاه: يا أيها الإنسان

محل و زمان اجرا: در مسجدالحرام به صورت فردى

محتوا: تأمل و بررسى آيات يا أيها الناس، يا بنى آدم، يا أيها الإنسان.

هدف: ايجاد حسّ مورد خطاب قرار داشتن از جانب خداوند و دريافت پيام هاى الهى براى تغيير در زندگى.

ص: 103

روز ششم

عنوان كارگاه: محور اديان

محل و زمان اجرا: هتل

محتوا: بررسى و تأمل در شخصيت حضرت ابراهيم(ع)، بررسى بحث وحدت و كثرت اديان، بررسى بحث گفتگوى اديان و فرهنگ ها.

هدف: ايجاد حسّ يكپارچگى تاريخ بشريت، تعميق باور نسبت به ضرورت وحدت جهانى، برنامه ريزى براى زندگى جهانى.

عنوان كارگاه: جهان اسلام

محل و زمان اجرا: نيمى در هتل و نيمى در مصاحبه هاى خيابانى

محتوا: بررسى و تأمل در وضعيت مسلمانان در جهان، بررسى مفهوم امت واحده.

هدف: ايجاد باور نسبت به حركت به سوى جامعه جهانى اسلامى.

عنوان كارگاه: طبقه بندى اطلاعات

ص: 104

محل و زمان اجرا: هتل

محتوا: تنظيم و طبقه بندى اطلاعات توليد شده و جمع آورى شده در طول سفر.

هدف: توليد بسته اطلاعاتى «سفر عمره و زندگى».

عنوان كارگاه: وداع

محل و زمان اجرا: حرم

محتوا: نامه اى به خدا

هدف: ايجاد حسّ شكرگزارى و برقرارى ارتباط و شوق.

عنوان كارگاه: گزارش سفر

محل و زمان اجرا: در فرودگاه و در هواپيما

محتوا: تدوين گزارش سفر و يافته ها براى زندگىِ در پيش رو به صورتى كه براى برنامه ريزى در زندگى مورد مراجعه قرار گيرد.

هدف: تثبيت و تنظيم يافته هاى سفر با قابليت انتشار.

ص: 105

كتابنامه

* القرآن الكريم، مصحف مدينه.

* نهج البلاغى، سيد رضى، تصحيح صبحى صالح، مؤسّسى دارالهجرى، قم: [بى تا].

*** 1. الله شناسى(3 جلد)، علامه آيى الله سيد محمد حسين حسينى طهرانى، انتشارات علّامه طباطبائى، مشهد: طبع دوم، 1418 ق.

2. بحارالأنوار(110 جلد)، علّامه مجلسى، مؤسّسى الوفاء، بيروت لبنان: 1404 ق.

3. التهذيب(10 جلد)، شيخ طوسى، دارالكتب الإسلاميّى، تهران: 1365 ق.

4. رساله لقاء الله، ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى، انتشارات فيض كاشانى، تهران: طبع چهارم، 1370.

5. غُرر الحكم و دُرر الكلم، عبدالواحد بن محمد تميمى آمدى، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، قم: 1366.

6.

ص: 106

7. الكافى(8 جلد)، ثقى الإسلام كلينى، دارالكتب الإسلاميّى، تهران: 1365 ق.

8. المراقبات، ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى، انتشارات امام مهدى، قم: 1363.

9. مستدرك الوسائل(18 جلد)، محدث نورى، مؤسّسى آل البيت(عليهم السلام)، قم: 1408 ق.

10. مصباح الشريعى، منسوب به امام صادق(ع)، مؤسّسى الأعلمى للمطبوعات، بيروت لبنان: 1400 ق.

11. معاد شناسى(10 جلد)، علّامه آيى الله سيد محمد حسين حسينى طهرانى، انتشارات نور ملكوت قرآن، مشهد: طبع هفتم، 1420 ق.

12. معراج السعادى، ملا احمد نراقى، انتشارات هجرت، قم: طبع يازدهم، 1384.

13. من لا يحضره الفقيه(4 جلد)، شيخ صدوق، انتشارات جامعه مدرسين، قم: 1413 ق.

14. الميزان فى تفسير القرآن(20 جلد)، علّامه سيد محمد حسين طباطبائى، دارالكتب الإسلاميى، تهران: طبع سوم، 1397 ق.

15. وسائل الشيعى(29 جلد)، شيخ حرّ عاملى، مؤسسى آل البيت(عليهم السلام)، قم: 1409 ق.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109