رمضان

مشخصات كتاب

نويسنده :مهدي آقا بابايي

ناشر : مركز تحقيقات رايانه اي قائميه اصفهان

مقدمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿1﴾

وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿2﴾

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿3﴾

تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﴿4﴾

سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿5﴾

بنام خداوند بخشنده مهربان

همانا ما (خداوند متعال) نازل كرديم شب قدر را، شب قدر از هزار ماه افضل است و در آن شب فرود مي آيند ملائكه و روح در هر امري و آن شب تا طلوع صبح سلامت است.

اَللهمَّ صَلِّ عَلي مَحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدْ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ عَدُوَّهُمْ وَ بارِكْ عَلي ابراهيمَ و آل ابراهيم.

(ثواب هزار صلوات)

قال الصادق (ع): فَمَنْ عَرَفَها حَقَّ مَعْرِفَتِها فاطمه الزهرا فَقَد اَدْرَك لَيْلَه القد

شمع جمع آل طه بضعي خيرالوري

دختر شمس الضحي و همسر بدرالدجي

آفتاب برج عصم__ت گوهر درج شرف

ليلة الق_در وج__ود، خ__ود ام__ام انبياء

توصيه مي شود براي نماز اول وقت در اين ماه اهميت ويژه اي قائل

شويد و موقع خواندن نماز، دل نگهداريد و موقع گفتن تكبيره

الاحرام همه چيز را كوچكتر از خدا بدانيد و به هيچ چيزي جز

ترجمه حمد و سوره واذكار فكر نكنيد و تصور اينكه آخرين نماز

شماست شما را موفق مي دارد كه از عبادت لذت ببريد و حتماً

چنددقيقه نماز، موبايلهاي خود را خاموش كنيد.

مه صوم آمد و دله_ا به صفا م__ي آيد تازه جاني به تن خسته ما م__ي آيد

بهر دلجويي عش__اق، ز ن___زد

مع__بود سفره رحمت و احسان و سخا مي آيد

آنكه دلداده و عاشق شده اين ماه است گشته آماده و با مهر و وفا مي آيد.

با هدف بر سر اين سفره نشيند مؤم_ن روح_ش از بركت اين سره جلا مي آيد

ماه پالاي__ش روح اس_ت بهار ق____رآن رحمت و لطف خدا بر سر ما مي آيد

مَهِ خودسازي و تزكيه بُوَد ماه ص___يام خرم آن دل كه پي كسب شفا مي آيد

روزه، داروي شفابخش روان و روح است نوش جان كن كه به دستور خدا مي آيد

ز خدا خواه كه توفيق دهد بر من و تو كين نعم از پي تسليم و رضا مي آي_د

تو، به ميثاق كه بستي به خدا ثابت باش دان كه از سوي خداوند، وفا مي آي__د

خوان گسترده حق بر همگان ميمون باد سحرش مژده رحمت سوي ما مي آيد

بهترين موقع بخشايش حق در سحر است باش بيدار كه پاداش و جزا مي آيد

رمضان ماه گرانقدر ب_ود ق_در ب___دان شب قدر است كه قرآن ز سما مي آيد

هشيار باش «سفيرا» كه به ن____زد خالق روزه با نيت خالص به به_ا مي آيد

آنكه از سفره شهر رمضان دور نشست مانده از غافله بي برگ و ن_وا مي آيد

ماه رمضان

با فضيلت ترين و با بركت ترين ماه هاست، ماهي كه خداوند درهاي رحمت خويش را بر بندگانش مي گشايد و شياطين را به زنجير مي كشانند. ماه مبارك رمضان ماه مهماني خداست كه بنا به گفته حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم شب هاي آن بهترين شبها و روزهايش بهترين روزها، خواب آن عبادت و تنفس در اين ماه ثواب ذكر گفتن

دارد. و خواندن هر آيه از قرآن دراين ماه ثواب يك ختم قرآن دارد (و اين فضيلت بهترين پذيرايي براي ذخيره آخرت است).

و شب قدر از هزار ماه افضل است، يعني حدود 84 سال عمر مي باشد، زيرا در اين شب، قدر و اندازه هر كس جهت طول سال جاري او رقم زده مي شود.

قدر به معناي اندازه است و مي دانيد كه اندازه گيري هر چيزي با مقياس مربوط به خودش اندازه گيري مي شود مثلاً وزن با ترازو و ابعاد با متر و زمان با ساعت و روز و ماه و سال را با تقويم و انسان كه اشرف مخلوقات است را با انسان كامل، در اندازه گيري وزن و ابعاد و زمان با الگويي كه در سطح جهان انتخاب شده و بقيه ساخته شده ها را با آن مي سنجند،كه استاندارد بوجود مي آيد و ابزار ساخته شده را چنانچه مقايسه با دستگاه مرجع شود. عمل تست و كاليبره است و اين عمل را كاليبراسيون گويند. دستگاههاي مرجع در زمان حاضر از نوع ديجيتالي، با دقت زياد انتخاب مي شوند.

حال اگر انساني بخواهد خود را محك كند، بايد انسان كامل زمان خود را بشناسد و او را كه خليفه الله و نماينده الهي است در روي زمين جستجو كند و اعمال و رفتارخود را با وي مقايسه نمايد. (آيا جستجوي ما براي اماممان بايد كمتر از ساعت يا انگشتر و كيف پولي كه گم كرديم باشد؟!!) در اين رابطه اندازه عملكرد ما با ايشان مقايسه شده و قدر و اندازه ما مشخص مي شود. رويه صاحب الزمان رويه ائمه اطهار عليهاسلام

است و بايد بدانيم در هر مقطع زماني ايشان چگونه عمل مي كنند. بايد از حضور ايشان در مكانهاي مقدس و اختصاص زمان، براي اموري كه براي ايشان حائز اهميت است اطلاع داشته باشيم و تا حد امكان خود را مزين به صفات حميده آن بزرگوار كنيم تا قدر و منزلت خود را افزايش داده و در اين رابطه شناخت خود و صفات رذيله مان را شناخته و سعي در رفع آنها و تبديل به صفات حميده خودمان همت كنيم و هرچه بيشتر همت داشته باشيم شب قدر را بهتر درك كرده ايم زيرا سنتهاي الهي در جهان ثابت استمگر بناي معجزه اي در كار باشد.

خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد: اِنَّ اللهَ لا يُغَيرُ ما بِقَوم حتي يغير ما بِاَنْفُسِهِمْ.

خداوند احوالات هيچ قوم و ملتي را تغيير نمي دهد مگر اينكه خود شخص يا آن قوم و ملت سرنوشت خود را تغيير دهند. در راستاي حركت بايد همواره دو اصل احترام به حقوق ديگران و احسان را فراموش نكنيم و از اصل مديريت G.P.M (يعني گور پدر مردم و بي تفاوت بودن نسبت به ديگران و همه منافع مال من است و هر چه مي خواهد بر سر مردم بيايد مهم نيست را شامل مي شود). بطور جدي پرهيز كنيم، چنانچه ازمديريت G.P.M پيروي كنيم ديگر عبادات ما جز رفع تكليف ثمر ديگري ندارد.

و براي نزديك شدن به قدرو منزلت بالاتر بايد گاهي خود را نقد كرده و ايرادات خود را برطرف كنيم زيرا كسي كه درصدد تغييرات است، عيب خود را بهتر مي داند و زشت است كه ديگران انسان را نقد كنند !

و خدا نكند

چنين باشيم!

ترك واجب كرده ايم سُنت بجا آورده ايم

ترك حق را گفته ايم عادت بجا آورده ايم

نقد و تغيير يعني دگرگوني و تعطيل عادات غلط و تكراري بي حاصل، همه ما عادات خوبي در زندگي داريم كه در مطابقت با عادات صاحب الزمان است مثل اداي نماز اول وقت، دفاع از مظلوم و رعايت حدود الهي و راستگويي و وفاي به عهد و امانت داري و ... ولي بر خلاف امام معصوممان متأسفانه ممكن است داراي صفات رذيله اي هم باشيم مثل حسد، بُخل، جهل و ... كه اگر تصميم به ترك آن صفات رذيله كنيم تا سال آينده قدر و منزلت ما تغيير خواهد كرد.چون خودمان تصميم به تغيير گرفته ايم، بنابراين خداوند هم كمكمان خواهد كرد و با توكل به او اين تغيير حتي اگر يك موردباشدآنچنان تأثيري در زندگيمان خواهد گذاشت كه يك قدم به انسان كامل نزديكتر شده ايم و اثرات آن را در زندگيمان مشاهده خواهيم كرد.

از ابتداي ماه مبارك رمضان بايستي جسم و روح خود را پاك كنيم، روح انسان با توبه و ترك رذائل اخلاقي پاك مي شود و جسم انسان با غسل و وضو، به همين دليل شب اول و شبهاي فرد و دهه آخر ماه مبارك رمضان تأكيد بر غسل شده است.

در روايتي آمده است كه چند روزي جبرائيل بر پيامبر اكرم حاضر نشدند، حضرت سؤال مي كنند، چند روزيست شمارا ملاقات نكرده ام؟ جبرئيل مي گويد: بعضي از نمازگزاران استحمام نمي كنند و چركهاي سر زانو و سر آرنج خود (و موهاي زير بغل و زائد بدن) رادفع نمي كنند. اينكه توصيه شده

است هر هفته ناخنهاي دست و پا كوتاه شود علاوه بر اينكه از تجمع ميكروبها جلوگيري مي كند، باعث تسكين درد در اين نواحي بدن خواهد شد.

لذا همانگونه كه قبل از ماه مبارك رمضان مساجد تميزكاري و خوشبو مي شوند، موقع ورود به مساجد بايستي از لباسهاي خوبمان و عطرهاي خوشبو براي آقايان استفاده نموده تا حضور ملائكه بيشتر فراهم شوند .كساني كه دهان يا لباس و جورابشان تميز نيست و به ديگران آزار ميدهند چگونه انتظار نزول ملائكه و قبولي دعاي خود را خواهند داشت زيرا ملائكه از جنس نور و پاكي و طهارت هستند از هر چيز متعفن و مسمئز كننده بيزارند و محيط مساجد را تميزتر و جذاب تر از منازل خود بدانيم تا همانند ماهي زنده كه از خشكي به داخل آب مي رود باشيم.

براي آرامش مهمانان خداوند متعال از جر و بحث دنيوي و مشاجره و حتي صلواتهاي بي مورد پرهيز كنيد و اداره مجلس را به روحاني و هيئت امناء و مداح مسجد واگذار كنيد تا فقط از طريق ميكروفن جلسه اداره شود. ولي صداي بلندگوها موجب آزار همسايه ها نشود،همينطور پارك وسايل نقليه نبايد موجب آزار و سد معبر ديگران شود.

پس از خطبه حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله آقا اميرالمؤمنين از ايشان سؤال مي كنند بهترين كارها در اين ماه چيست؟ حضرت مي فرمايند: عمل به واجبات و اجتناب از محارم ا... و سپس مي فرمايند: مي بينم كه در اين ماه محاسن شما از خون سرتان خضاب مي شود و آقا اميرالمؤمنين مي فرمايند: دين من محفوظ است و حضرت مي فرمايند: بله، آن حضرت در

خطبه 69 نهج البلاغه مي فرمايند: نشسته بودم خواب بچشمم مسلط شد و رسول خدا (صل الله عليه و آله) بر من آشكار گرديدند، گفتم اي رسول خدا بسيار كجي و نافرماني و دشمني از امت تو ديدم، رسول خدا فرمود آنان را نفرين كن. گفتم: خدا بجاي ايشان بهترين اشخاص را به من بدهد و بجاي من بدترين كس را بر آنها بگمارد.

(با اجابت دعاي حضرت حجاج بر آنان مسلط شد و انواع ظلمها و ستمها نمود و آنان را به ذلت و بدبختي مبتلا كرد و شيعيان جهان به خاندان اميرالمؤمنين هديه شد.

و در معناي اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعون مي فرمايند: اِنّا لِلّه اعتراف ما است به پادشاهي خدا و اينكه ما مملوك وبنده او هستيم و اِنّا اِلَيْهِ راجِعون اعتراف ما است به تباه شدن و مردن و حاضر شدن در قيامت و روز رستاخيز و در توضيح تقوي در خطبه همام كه يكصد و ده فراز دارد توضيح كامل داده اند كه از حوصله اين مقاله خارج است. امام عليه السلام بعد از نيمه شب نوزدهم رمضان سال چهل هجري بوسيله عبدالرحمن ابن ملجم مرادي كه بر اثر آن در ثلث اول شب بيست و يك آن ماه شهيد شدند، زيرا نامردمان آن زمان تحمل عدالت آقا اميرالمؤمنين را نداشتند و بطوري جَو را مسموم كردند كه هنگام شهادت ايشان در مسجد كوفه بعضي گفتند مگر علي هم نماز مي خواند؟!!و همانند همسرشان و پيامبر و فرزندشان امام حسين (ع) شب به خاك سپرده شدند و قبر مطهر ايشان تا زمان امام محمد باقر مخفي بود و در

زمان ايشان آشكار گرديد.

لذا برادران و خواهران آگاه باشيد كه اين مكتب به راحتي پايدار نبوده و چه خونهائيكه از صدر اسلام تاكنون اين درخت تنومند را آبياري كرده اند و اين امانت الهي بدست من و شما رسيده تا علاوه بر پاسداري از حدود الهي، خود ملزم به اجراي كامل آن باشيم و شامل آيه يا اَيُها الذينَ آمنوا لِمَ تَقُولونَ ما لا تَفْعَلونَ كَبُرَ مَقْتاً عُنْدَ اللهِ اَنْ تَقُولوُ ما لا تَفْعَلوُن نباشيم.

اي كسانيكه ايمان آورده ايد، چرا مي گوئيد چيزي را كه انجام نمي دهيد، بزرگ است از حيث خشم در نزد خداوند، اينكه بگوئيد چيزي را كه انجام نمي دهيد. (سوره الصف، آيه 2و3)

شب قدر است و من قدري ندارم

چه سازم توشه قبري ندارم

مبادا ليله القدر، سرآيد

گنه بر ناله ام افزونتر آيد

مبادا ماه تو پايان پذيرد

ولي اين بنده ات سامان نگيرد

الدعا سلاح المومن، دعا سلاح مؤمن است. لذا تا دعا نكنيد انتظار برآورده شدن حاجت را نداشته باشيد زيرا در آيه 77 سوره فرقان خداوند به پيامبر (صل الله عليه و آله)مي فرمايد: قُلْ ما يَعْبَؤُ ابِكُمْ رَبّي لَوْلا دُعاؤكُمْ: بگو ارج و مقامي در نزد پروردگار نداشتيد اگر دعاي شما نبود و سفارش شده است از زبان غيرِ خود از خداوند مسئلت كنيد يعني به پدر و مادرو مؤمنين و افراد با تقوي التماس دعا بگوئيد چون دعا در حق ديگران زودتراز دعاي در حق خود به هدف اجابت خواهد رسيد. مواقعيكه دعا مستجاب مي شود. در زمان نزول باران و زير باران و شبهاي جمعه و موقع اذان نمازهاي يوميه و دعاي پدر و مادر در

حق اولاد و دعاي مظلوم و كسيكه مضطر و بيچاره شده و پناهي جز خدا ندارد.

و در مكانهاي مقدس و متبرك مانند مسجدالحرام، مسجدالنبي، مسجد سهله، مسجد كوفه و قبور متبركه ائمه اطهار خصوصاً تحت قبه آقا عبدالله الحسين عليه السلام.

مساجد شعبه اي از مسجدالحرام و مجالسي كه ذكري از ائمه شود، حرم آن امام محسوب مي شود.

و بايد به اين مطلب وافق باشيم كه قرآن بر سر نهادن يعني آنچه در قرآن آمده است، سَمْعاً و طاعَطاً و فرامين و امر و نهي او را بر سر نَهيم نه اينكه روز بعد درعمل آنها را در زير پاگذاريم و از پذيرش و عمل به آنها امتناع ورزيم كه اينگونه اعمال علاوه بر بي حرمتي به قرآن حتك حرمت قرآن است و احترام به قرآن گذاشتن تنها براي منزل مباركي و بالاي سر عبور مسافرگرفتن و در بالاي زمين قرار دادن و پا و پشت به آن نكردن نيست، بلكه كتاب آئين نامه زندگي و دستورات روح بخش خالق هستي براي هدايت و بهشتي شدن بشريت است كه گفته اند: چه بسيار كسانيكه قرآن را مي خوانند ولي چون عمل نمي كنند، قرآن آنها را لعنت مي كند.

شب قدر اگرچه يك شب بيشتر نيست ولي آن در بين سه شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم تعيين شده است و آنچه از روايات بدست مي آيد،مقدرات در شب نوزدهم ، تعيين و در شب بيست و يكم تاييد شده و در شب بيست و سوم (ماه مبارك رمضان) امضاء خواهد شد و به نظر مبارك امام زمان خواهد رسيد.

در روايتي است

مرد باديه نشيني خدمت معصوم مي رسد و مي گويد من فقط يك شب مي توانم در احياء شركت كنم. حضرت در گوش او صحبتي مي كنند و بعداً مي بينند كه آن باديه نشين در شب بيست و سوم براي شركت در دعا و مناجات آمد.

طبق روايتي كه مرحوم محدث قمي نقل مي كند، سؤال كردند از معصوم كه كدام يك از اين سه شب يا دو شب بيست و يكم و بيست وسوم، شب قدر است؟ در جواب فرمودند: چقدر آسان كه انسان، دو شب يا سه شب را به احياء و راز و نياز و دستورات وارده بگذراند، تا شب قدر را درك كرده باشد.در بين علماء كساني بوده اند كه همه ماه رمضان را از اول تا آخر ماه را شب قدر بحساب مي آوردند و اعمال شب قدر را انجام مي دادند و بعضي همه سال را تا اينكه بطور يقيين شب قدر را درك كرده باشند و مي گفتند: هر شب، شب قدر است اگر قدر بدانيد.

قبل از ورود به شب قدر بايستي با انابه، استغفار نمود، از امور حق الهي كه كوتاهي شده است و اگر حق الناسي بذمه است آن را رد كنيد و يا حداقل فرصت در پرداخت آن بگيريد زيرا بدون تطهير ظاهري و باطني رخصتي براي ميهماني مخصوص خداوند متعال نيست.

اعمال شب نوزدهم:

شب نوزدهم اول شبهاي قدر است و اعمال آن غسل، مقارن غروب آفتاب است كه بهتر است نماز شام را با غسل و وضو بخواند و دو ركعت نماز كه هر ركعت بعد از حمد هفت مرتبه سوره توحيد را بخواند و بعد

هفتاد مرتبه اَستَغفِرُاللهَ وَ اَتوبُ اِلَيه بگويد. و قرآن بگشايد و بگذارد در مقابل خود و بخواند اَللهُمَّ اِني اَسئَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلْ وَ ما فيهِ اسمُكَ الْاَكْبَر وَ اَسّماءُكَ الْحُسني وَ ما يُخافُ وَ يُرجي اَن تَجْعَلني مِنْ عتقائِكَ مِنَ النّارِ و حاجت خود را بخواهد و سپس مصحف شريف را بر سر بگذارد و بگويد اَللهمَّ بِحَقِّ هذاَ الْقُرآن وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِه وَ بِحَقِّ كُل مُومِن مَدَحْتَهُ فيهِ وَ بِحَقِّك َعَلَيْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرِفْ بِحَقِّكَ مِنْكَ پس دَه مرتبه بگويد يا الله ، دَه مرتبه بمحمدٍ ، دَه مرتبه بعليٍ ، دَه مرتبه بفاطمه ، دَه مرتبه با الحسن ، دَه مرتبه بالحسين ،ده مرتبه به علي بن حسين، دَه مرتبه بمحمدٍ بن علي ، دَه مرتبه بجعفربن محمد ، دَه مرتبه بموسي بن جعفر ، دَه مرتبه بعلي بن موسي ، دَه مرتبه بمحمدٍ بن علي ، دَه مرتبه بعليِ بن محمد ، دَه مرتبه بالحسن بن علي ، دَه مرتبه بالحجة بن الحسن. پس هر حاجتي كه داريد طلب كنيد و زيارت امين الله و زيارت امام حسين عليه السلام و درپايان صد ركعت نماز كه افضل آنست كه در هر ركت بعد از حمد ده مرتبه توحيد بخواند و دعاهاي ديگر...و توسل به آقا اميرالمؤمنين و وسيله قرب الي الله قرار دادن ايشان (در حد طاقت و نشاط و توان).

بريز اشك بصر در عزاي حجت حق

شهي كه تيغ دو دم در ، يَدِ كفايت اوست

صداي عدل، طنين افكن عدالت اوست

هم_اي قل_ة رحمت، ادي_ب مكت_ب عش_ق رضاي حضرت حق، غاي_ت رعايت اوست

امير عدل و عدال_ت، زعي___م مَسند حق شكوه حق

و حقيق_ت، خورِ امام_ت اوس_ت

ز عدل و داد و سخا زن__ده گشت_ه نام علي سراج محضر عدل، روشن از قضاوت اوست

سخا وجود و عطا جرعه نوش ساغر وي كرم، نم__ي زيَم وس__عت ك__رامت اوس_ت

عل_ي ق_وي و عل_ي قاط_ع و علي اَشج__ع هراسِ دشمن دي_ن از يَدِ شجاع__ت اوست

زمان رزم، شجاع و دلي__ر و شيراف_كن به گاه خطبه سخن، مست از بلاغت اوست

به روي مَسند قدرت، به كفش پين__ه زند رفاهِ جام_عه، سرلوح__ه زع__امت اوس__ت

نگين پادشهي بخشد از ك___رم ب___ه گ___دا مرام و مَس_لكِ مولا و از عناي__ت اوس__ت

ببين سلام_ت نف____س و عدال____ت م______ولا كند سفارش قاتل، كه در اس__ارت اوست

شهي_____د راه ع___دال__ت بش__د ول__ي خ__دا چرا كه كينه دشمن هم از عدالت اوس_ت

به مسجد و شب قدر و به گاه سجده حق شهيد درگه حق شد، زهي سعادت اوس_ت

بريز اشك بصر در ع__زاي شي__ر خ__دا بپوش جامه ني_لي ش___ب شه____ادت اوس_ت

به كعبه شد مت___ول__د، شهي___د در محراب نشان_ه ش_رف و ع_زت و اصال___ت اوس_ت

بن___از، شيع___ه به اي___ن رهبر بل__ند همت چو عزتي كه تو داري هم از شرافت اوست

سزد ز ج___ان و ز دل پي___رو عل__ي ب__اش وظيفه همگ___ن در پ__ي رس___الت اوس__ت

سفير مرغ خوش الحان بوستان علي  هَ_زارِ نغ_مه س_را، عاش___قِ ولايت اوست

***

با مهر نبي دولت س__رمد داريم با عشق علي عيش مؤكه داريم

هر نعمتي امروز خدا داده به ما از رح__مت آل مح__مد داري_م

اعمال شب بيست و يكم:

شب بيست و يكم فضيلتش زيادتر از شب نوزدهم است.

بايد اعمال آن شب را از غسل و احيا و زيارت و نماز هفت قل هوالله احد و قرآن بر سر گرفتن و صد ركعت نماز و دعاي

جوشن كبير و غيره را در اين شب بعمل آوريد و تأكيد شده در غسل و احيا و در عبادات اين شب كوشا باشيد ذكر استغفرالله و اَتوب اِليه هفتاد مرتبه و اللهم العن قتلت اميرالمؤمنين عليه السلام هفتاد مرتبه وارد شده است.

اعمال شب بيست و سوم قدر:

خواندن سوره عنكبوت و روم سوره حم دُخان، خواندن سوره قدر هزار مرتبه، در تمام اوقات اين دعا را بخوانيد: اللهم كن لوليك...(دعاي فرج)، غير از غسل اول شب غسلي نيز در آخر شب دارد، صد ركعت نماز بخوانيد كه در هر ركعت قَل هوالله احد را ده مرتبه (اگر قوت داشته باشد ايستاده واگر نه نشسته بخوانيد بقدر طاقت و نشاط و توان)

دو ركعت نماز در هر ركعت يك حمد و هفت قل هوالله احد، دو ركعت نماز : يك حمد و سه قل هوالله احد جهت امور دنيوي بسيار مؤثر است. خواندن جوشن كبير و قرآن بر سرگذاشتن و دعاي قرآن خواندن و قبل از اذان صبح خواندن نماز شب.

در شب قدر علاوه بر دعاهائيكه در مفاتيح آمده توصيه شده است كمي هم فكر كنيد و تفكر به اينكه آيا نسبت به شب قدر سال گذشته تغييري حاصل شده يا نه و تصميم براي تغيير سال آينده و قدمي ديگر براي نزديك شدن به انسان كامل و مطلق زمان يعني حضرت صاحب الزمان روحي له فداء برداريم. تغيير در خوراك، مطالعه، خواب، بيداري، كار، عبادت و غيره و در راستاي صحيح و خداپسندانه اش انسان را مي تواند به تكامل نزديك و نزديكتر كند، ديگر بستگي به كوشش خود داريد كه

در چند مورد تصميم به كاليبره شدن خود و تنظيم با امام زمانمان باشيم.

زمان شب قدر از اول مغرب شروع مي شود تا مغرب روز بعد يعني بيست و چهار ساعت، به همين دليل است كه گفته اند روز قدر هم همانند شب قدر اهميت دارد. بنابراين آن اعمال وارد شده را در حد توان و با نشاط مي توانيد در روز هم انجام دهيد،

از طرف ديگر در بعضي از كشورها در حاليكه صبح ايران شروع مي شود براي آنان شروع شب است و بعضي ساعت شب آنها دو الي سه ساعت خواهد بود كه با رعايت 24 ساعت شب قدر همه كره زمين را شامل مي شود. از امام صادق عليه السلام نقل است كه ايشان فرمودند: ما فرودآمدن فرشتگان را در شب قدر مي بينيم و پيامبر اكرم (ص) فرمودند:

اَناَ و عَليٌ اَبَوا هذا اُمَهْ : من و علي پدران اين امت هستيم.

بنابراين در حال حاضر پدر شيعيان حضرت مهدي ارواحنا له الفداء مي باشند. و كسي كه پدرش را از دست داده سرپرستي وي با صاحب الزمان است. در اين راستا اگر پدر معنوي شيعيان را صاحب الزمان بدانيم و امت شيعيان را فرزندان آن بزرگوار، تكليف فرزندان در مقابل پدر بزرگوارشان جز اطاعت و پيروي از اوامر ايشان چيز ديگري هست؟!

بدا به حال فرزندان ناخلف كه موجب آزار و شكست قلب امام زمانمان شوند.

چطور با اين شناخت، بنده و جنابعالي به خود اجازه مي دهيم بين فرزندان ،صفات رذيله حاكم باشد و براي تحقق هرچه بيشتر آن صفات ناپسند به مشاجره و دعوي در دادگاه ها و اختلافات خانوادگي

دامن بزنيم، قطعاً اگر به خاطر دين و مكتب نباشد و صرفاً جنبه مادي و دنيوي داشته باشد، در عقايد خود بايد تجديد نظر كرده و نسبت به اصلاح عقايد خود با مرجع كامل بشريت هرچه زودتر اقدام كرده و از كردهائيكه با خواست ايشان ضديت دارد، در اسرع وقت اقدام به توبه كنيم زيرا توبه از اَوْجب واجبات است.

فرزندان براي والدين حُكم اعضاي بدنشان را دارند و اگر عضوي از بدن انسان درد داشته باشد در بقيه اعضا هم مؤثر خواهد شد؛ به همين دليل ما محبان (و انشاء... شيعيان) در حكم فرزندان امام عصر هستيم و در حد امكان بايد تلاش كنيم، موجبات سرور و شادي آن بزرگوار را فراهم كنيم نه سبب حُزن و اندوه وشكستن دل آن بزرگوار شويم.

مطلب ديگر شب تاريك است و رؤيت اشياء بوسيله تابيدن نور به اجسام است، لذا در جائيكه تاريكي مطلق است، اشياء ديده نمي شوند.

شب قدر با خواندن ادعيه و قرائت قرآن كريم و زير لواي قرآن رفتن و با برسر گذاشتن قرآن و دعاي قرآن كه خود قرآن نور است، شب را به روز رسانيم و از تاريكيها و ظلمات به نور و روشنايي خواهيم رسيد، اگر مصمم به ترك معصيت و گناه و انجام واجبات داشته باشيم و روز و روزهايي را بدين طريق ادامه داده تا اين نور و روشنايي ما را به عيد فطر برساند، در شب عيد فطر قبل از مغرب بايستي مبلغي به عنوان فطريه (سه مُد طعام يعني سه كيلو از قوت سالانه كه مصرف مي كنيم) از مالمان جدا كرده و آن را در راه خدا

با قصد قربت (قبل از نماز عيد) به افراد ذيحق برسانيم و در اين اقدام بقيه اعضاي خانواده كه تحت سرپرستي پدر خانواده هستند به تعدادشان فطريه پرداخت مي شود تا به پيروي از پدر خانواده روز عيد فطر در اين عيد بزرگ شركت كرده و با اراده اي قوي و مصمم تا شب قدر سال آينده خود را مجهز براي مبارز با نفس امّاره كنيم.

اگر توانايي مالي نباشد مي توان فطريه يك نفر را دست به دست گرداند و آخرين نفر آن را به مستحق پرداخت نمايد. زيرا حكم بيمه بدن را دارد تا سال آينده.

روز عيد، روز مباركي است و خداوند متعال به بندگانش و توبه كنندگان به درگاهش عيدي مي دهد، بدين طريق كه اگر تا امروز تصميمي در امور ذكر شده گرفته نشده است تا آخر روز عيد فطر فرصت باقي است.

عيد فطر يكي از بزرگترين اعياد اسلامي است، بطوريكه در بعضي از كشورها بيش از ده روز عيد مي گيرند. بعلت اهميت ماه مبارك رمضان و پيشنهاد مي شود كه از دولت خدمتگذار جمهوري اسلامي ايران از بعضي از تعطيلات كسر نمايند و به تعطيلات عيد فطر اضافه نمايند. (مثلاً چند روز از اواسط تعطيلات نوروز از سوم تا هشتم) اميرالمؤمنين علي عليه السلام مي فرمايند: كُلُّ يَومٍ لا يُعصي ا... فِيه فَهُوَ يَومٌ العيد. هر روزي كه گناه خداوند را نكرديد آن روز عيد است و اگر چند روز تعطيل عيد فطر انشاء ... تصويب شد از ديدن بستگان و صله رحم غافل نشويد كه باعث بركت عمر و اتحاد و همبستگي بيشتر خانواده ها و ملت شريف ايران خواهد شد.

روز عيد فطر روز پايان نامه ماه مبارك رمضان است كه با ارائه پايان نامه هر كس از محضر باريتعالي مقامي را اخذ ميكند كه در طول سال برايش توشه راهش خواهد بود.

در اين روز آنانيكه موفق به روزه داري با شرايط آن شده اند و آنانيكه تصميم داشتند و بنا به هر دليل شرعي موفق نشده اند از درگاه كبريائي و با عظمت حق تعالي، عيدي خواهند گرفت و مي گويند، با دست خالي به درگاهت آمدن بد است ولي بدتر آنست كه از درگاه تو دست خالي برگردم و مسلماً چنين نخواهد بود، انشاا...

نماز عيد فطر جلوه اي از قيامت است، در خطبه آقا اميرالمؤمنين عليه السلام در روز عيد فطر آمده است.

هُوَ َاشْبَهَه يَوْمَ بِيَومِ قِيامَكُمْ فَاذْكُروُا بُخُروجِكُمْ مِنْ مَنازِلِكُمْ اِلي مُصَلاكُم، خُروجِكُمْ مِنَ الْاِجْداثِ اِلي رَبّكُم وَ ذَكَروا بِوُقُوفِكُم في مُصَلاكُم وَ قُوفِكُم بَيْنَ يَدَي رَبّكُمْ.

وَ ذْكُروا رُجو عِكُم اِلي مَنازِلِكُمْ في الجَنَه و النّارْ، واَعْلَمُوا عِبادَا... اِنَّ اَدْني مالِلصائِمين وَ الصائِمات اِنْ يُناديهِم مَلَكٌ في آخرَ يَوم مِن شَهْرِ رَمَضان، اَبْشِر وَ عِبادَا... فَقَدْ غَفَرا... لَكُمْ ما سَلَفَ مِنْ ذُنُوبَكُمْ، فَانْظُروا كَيْفَ تَكونونَ فِيها تَستَأنِقوُن. وَ اَربَحنا اَفْضَلَ اَرْباحَ العالَمينْ.

روز عيد فطر شبيه ترين روز به قيامت شماست، همانگونه كه از منازل به مصلي مي رويد، خارج مي شويد، از جسم هايتان بسوي پروردگارتان، خواهيد رفت، و همانگونه كه در مصلي توقف داريد در پيشگاه خداوند توقف خواهيد كرد و موقع مراجعه به منازلتان بياد آوريد كه از قيامت مراجعه به بهشت (انشاءا...) و دوزخ (خداي نكرده) خواهيد داشت. و بدانيد اي بندگان خدا، همانا كمترين عنايت

براي روزه داران مرد و روزه داران زن اين است كه خداوند از گناهان گذشته شما (بجز حق الناس) گذشت، از امروز دقت كنيد چگونه زندگي را ادامه خواهيد داد و ما ربح و سودي كه در اين ماه برديم كه هيچ تاجري در هيچ گوشه دنيا نبرده و هيچ كس در سراسر عالم به اندازه ما از اين ماه استفاده نكرده است. چون بهترين رحمت، ماه مبارك رمضان است، پس بهترين سود را ماه رمضان و اهلش دارند. زيرا درمراجعت ازنماز عيد گناهان شما بخشيده شده و همانند كسي كه از مادر متولد شده است، هستيد.

از خلقت ما خلق كه امر ازليست

مقصود خدا چهارده نور جليست

وان چهار محمد دو حسن يك موسي

زهرا و حسين جعفر و چهار عليست.

توصيه مي شود خلق و خوي و برنامه هاي عبادي را كه در اين ماه توفيقش را داشته ايد از نماز اول وقت، تلاوت قرآن و قبل از اذان صبح بيدار بودن و ذكر و نوافل و كمك به مستحقين و احسان و .... را تعطيل نكنيد و اين انرژي ذخيره شده را تا ماه مبارك آينده همراه داشته باشيد و از آن استفاده نمائيد و همواره در نظر داشته باشيد كه اسلام شامل اعتقادات و اخلاق و احكام است . اگر از هر كدام در اجراي آن غافل شويد اسلام را نخواهيم داشت و هر كدام لازم و ملزوم ديگري است. تحصيل موارد ذكر شده و سجاياي اخلاقي همانند ساخت كارخانه يا آپارتمان يا منزل و يا تهيه وسيله نقليه دلخواه شخصي است، اگرچه تهيه و راه اندازي مستلزم شرايط

متعددي است ولي بايد توجه داشت كه نگهداري آن مهمتر است همانند خريد سكه يا شمش طلاست كه حفظ و نگهداري آن از خريداري آن افضل است.

بنابراين در بُعد معنويت ماه مبارك رمضان هم بايستي استمرار موارد كسب شده را پاسداري كنيم تا آن فضائل ملكه زندگيمان شوند انشاءا...

مطلب ديگر اينكه آقا امام زين العابدين عليه السلام در شبهاي آخر ماه مبارك رمضان از خداوند متعال طلب يقين مي كردند و مي دانيد كه يقين سه مرحله دارد علم اليقين، عين اليقين، حق اليقين و كسي كه مي خواهد به مرحله حق اليقين برسيد بايستي به آيه فَلْيَعْبُد رَبِّكْ، حَتّي عَطاكَ اليَقينْ (بندگي و عبوديت پروردگارت را كن تا يقين حاصل شود)عمل كند و در اين رابطه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله ميفرمايند : خداوند به حكمت خويش ،آسايش و شادي را در يقين و رضا قرار داده و غم و اندوه را در ترديد و غضب ،وديعه نهاده است.(نهج الفصاحه ص23 فراز 98) و در اين راستا آخرت را بر دنيا و آمرزش و رستگاري را بر آبروي ظاهري و تمنيات مادي مقدم بداريم و از سالار زدگي (پدرسالاري، زن سالاري، فرزندسالاري و ...) پرهيز نمود و تابع حق گرايي شويم كه اين روش باعث حُسن عاقبت خانواده و جامعه خواهد شد.

توصيه شده است شب بيست و هفتم و شب عيد فطر را هم به احياء و راز ونياز با خداوند متعال سپري كنيد وهرچه بيشتر بر يقين خود بيفزائيد.

خوشحال و شادمانيم، از اينكه ع_يد آمد اما ز رفتن مه هستيم غصه داران

ش_كرانه س_لامت وَ ز

بَ_رْكَتٍ عب_ادت بر رويهم بخنديم، همچ_ون گل بهاران

از روي لطف و رحمت، از مهر و از محبت با بذل و بخشش خود باشيم چشمه ساران

بر گِرد محفل هم، پروانه سان بچرخيم تا گَردِ غم زُدائيم از چهر غمگ____ساران

پاداش اين عبادت از سوي حضرت حق بر ما كَرم ببارد چون ابر نوبه___اران

بردند گوي سبقت، در صحن___ه عبادت شب زنده دار، عشاق، از آرميده ي_____اران

ي__اران با كفاي_ت زي____ن سف__ره كرامت با توشه فراوان گ__شتند رست___گاران

اما من و تو گاهي مشغول خويش بوديم از قافله بمانديم، وق_ت عروج ي_اران

در انت_ظار آن__يم تا س____ال دي____گر آيد بر سفره اش نش___ينيم با لذت فراوان

تا، باز بهره گيريم از خوان نع_مت حق هس_تيم چشم ب_ر راه خيل اميدواران

ماه صيام گاهِ، بخ_شايش است و رح_مت افسوس و صد تأسف برحال روزه خواران

خواهد سفير بيدل از ق______ادرت_____وانا فرصت دهد زرحمت فصل دگر بهاران

حاج فريدون آقالر

در پايان بخود و شما يادآور مي شوم كه عمر انسان در دنيا محدود است و زود مي گذرد ولي از عالم برزخ به بعد جاويدان و ابدي است لذا ضمن توجه به سرمايه عمرمان نبايستي به بيهودگي و لهو و لعب بگذرد، براي پياده شدن اهداف الهي بايستي سرمايه گذاري از وقت داشته باشيم و در اين راستا.

موارد زير درموفقيت مؤثر است:

1-استقامت داشته باشيم.

2-اطاعت از خدا و پيامبر و ائمه اطهار داشته باشيم.

3-ياد و ذكر خدا را هميشه همراهمان داشته باشيم.

4-عجله نداشته و صبر و متانت داشته باشيم.

5-در روابط روزمره و زندگي دنيوي اگر داراي اختلاف سليقه هستيم با منطق و استدلال و دلايل محكمه پسند حق را قبول كنيم و از تنازع و مشاجره و مرافعه و زد و خورد پرهيز داشته باشيم.

اَللهمَّ صَلِّ عَلي مَحَمَّدٍ وَ

آلِ مُحَمَّدْ

و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ عَدُوَّهُمْ وَ بارِكْ عَلي ابراهيمَ و آل ابراهيم.

ثواب اين مقاله را تقديم مي كنم به پيشگاه ولي عصر عجل ا... تعالي فرجه الشريف تا تقديم كنند به ارواح طيبه ائمه معصومين

عليهاسلام

مي شود اين رمضان موعود فردا باشد

آخرين ماه صيام غم مولا باشد

مي شود در شب قدرش به جهان مژده دهند

كه همين سال ظهور گل زهرا باشد

آيت ا... ميرزا جواد آقاي ملكي تبريزي رحمه ا... عليه در كتاب شريف المراقبات ج2 ص 54 روايتي را نقل ميكنند كه بسيار قابل توجه است بدين مضمون كه خداي تعالي در شب قدر دعاي احدي را رد نميكند مگر دعاي چهار كس را:

1-عاق والدين 2-قاطع رحم 3-شرابخوار 4- و كسيكه در دلش دشمني مومني باشد.(مومن علاوه بر خدا بر چهارده معصوم وشيعيان و محبين ايشان اطلاق شده است)

حضرت رسول اكرم (ص) فرمودند:

مومن بر گردن برادر مومنش هفت حق واجب دارد كه از سوي خداوند متعال بر او واجب شده است:

1-در چشمش به ديده احترام به او بنگرد.

2-در دلش محبت او را داشته باشد.

3-در مالش او را هم شريك كند.

4-غيبت او را حرام شمارد.

5-هنگام بيماري او را عيادت كند.

6-جنازه اش را تشييع كند.

7-پس از مرگش ،جز خير و خوبي درباره او نگويد.

من لا يحضر الفقيه ج4 ص 398

بنابراين اگر كينه اي نسبت به همكيشان جاهل داريد بهتر است قبل از ماه مبارك رمضان از آن بگذريد.

آيت ا... حجت (ره) را كسي غيبتشان را كرده بود و چون به گوش آيت ا.. رسيده بود براي حلاليت مراجعه كرد و عذر خواهي نمود ،آيت ا.. حجت (ره) فرمودند :

من راضي شدم ولي

شما بايد رضايت صاحب الزمان را نيز جلب كنيد زيرا صاحب اختيلر و مولي من ايشان هستند.

موفقيت يعني اينكه آنچه را كه ميخواهي ،بدست آوري اما خوشبختي آنست كه آنچه بدست آوردي لذت ببري.

معرفت شناخت است و آگاهي، و مودت دوستي و پيروي و متابعت است ، و عمل صالح بدور از ريا ،ايمان و تقوي است وكسي كه تقوي دارد از ايمانش لذت خواهد برد چه شرايط بر وفق مرادش باشد چه مخالف.

در قرآن ، واژه شهر (ماه)دوازده بار تكرار شده است.يعني درست به اندازه ماههاي سال.

همچنين واژه يوم و يوما " 365 بار تكرار شده است . يعني درست به اندازه روزهاي سال.

واژه يوم بصورت مثني و جمع (يومين و ايام و اياما")30 بار تكرار شده است. يعني به اندازه روزهاي ماه.

در اين مكتب زنده بودن اصل نيست ، بلكه خوب زنده بودن و خوب زندگي كردن مهم است . لذا امام سجاد (عليه السلام) در دعاي مكارم الا خلاق فرموده اند :

خدايا عمرم را تا هنگامي كه در راه طاعت و بندگي تو صرف ميشود ،طولاني گردان. چنانچه چراگاه شيطان گرديد ، مرا بسوي خودت ببر،قبل از آنكه خشم تو بر من وارد شود. پس گسترده گي طاعت و بندگي به گسترده گي زندگي انسان است.

نمونه اي از مصاديق طاعت را در رو ايات مرور ميكنيم:

1-تلاش براي اداره زندگي خانواده جهاد در راه خداست.

2- گام برداشتن براي رفع نيازمنديهاي برادران مسلمان ، از 70 طواف خانه خدا برتر است.

3- تبسم در چهره برادران ديني حسنه است.

4-نگاه محبت آميز فرزند به چهره پدر و مادر عبادت است.

5-سلام كردن و با نرمي سخن گفتن با برادر مسلمان عبادت محسوب ميشود.

6-عبادت 10

جزء است كه طلب روزي حلال 9 جزء آن محسوب ميشود.

7-سخن عدل نزد حاكم ستمگر ، جهادي برتر است.

8-نگاه كردن به چهره عدل گستر ، عبادت است.

9-آنكه نفع و سودش براي مردم بيشتر باشد ، نزد خداوند محبوبتر است.

10-برداشتن خار از سر را ه مسلمان ،سبب داخل شدن او به بهشت ميگردد.

11-مسواك زدن،خداوند رحمان را خشنود ميسازد.

12-صالح بودن و منتظر مصلح جهاني بودن افضل عبادات است.

(موفق و خوشبخت باشيد)

بكوشش حاج عباسعلي حقيقي زاده

التماس دعا

واحد فرهنگي مسجد روح ا... اعظم

به تأييد حجت الاسلام و المسلمين

جناب آيت اله حاج مرتضي كياني دامت افاضاته

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109